(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 13  شهریور 1392 - شماره 20582

تل‌آویو مسئولیت شلیک 2 موشک در دریای مدیترانه را بر عهده گرفت
جنبش اسلامی عربستان دستگاه قضایی آل ‌سعود را فاسد خواند
نافرمانی در میان نظامیان آمریکا حاضر نیستیم با سوریه بجنگیم
در گفت‌وگو با نشریه فیگارو
بشار اسد: حمله آمریکا منطقه را به آتش می‌کشد
دیلی‌تلگراف فاش کرد
حمله شیمیایی دمشق کار مشترک عربستان و آمریکاست
تجمع اعتراض‌آمیز مخالفان جنگ مقابل خانه جان کری
چهار سوی پنج قاره
سران گروه 20 فردا بحران سوریه را بررسی می‌کنند
شیخ علی سلمان: تنها راه آل‌ خلیفه گوش دادن به صدای مردم است
کارکنان بیمارستان‌های یونان دست از کار کشیدند
11 مسئول اخوان در دادگاه قاهره به حبس ابد محکوم شدند
   


در پی شلیک دو موشک بالستیک به سمت سواحل شرقی سوریه مقامات صهیونیستی اعلام کردند این موشک‌ها به صورت آزمایشی از یک جنگنده اسرائیلی شلیک شده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، خبر شلیک این دو موشک ابتدا از سوی سامانه راداری روسیه منتشر شد.
وزارت دفاع روسیه با اعلام این خبر افزود که این موضوع به اطلاع ولادیمیر پوتین رئيس‌جمهور روسیه نیز رسیده است.
شبکه 10 تلویزیون اسرائیل نیز اعلام کرد که دو موشک بالستیک شلیک شده توسط یک جنگنده اسرائيلی به صورت آزمایشی شلیک شده است. به عقیده ناظران سیاسی منطقه رژیم‌صهیونیستی از تأخیر آمریکا در حمله به سوریه ناخشنود است.

 


سخنگوی جنبش اسلامی اصلاحات عربستان اعلام کرد دستگاه قضایی فاسد این کشور مملو از قضات فاسد است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رسانه‌های عربستانی، سعد‌الفقیه، در سخنانی تصریح کرد عربستان مملو از قضات فاسد است و سیستم قضایی عربستان از استقلال برخوردار نیست.
وی گفت: کشور ما مملو از قضات فاسد است زیرا سیستم قضایی ما، خود فاسد است و شیوه تعیین قضات و انتخاب آنها و روند اقدامات قضایی و مدیریت دستگاه قضایی فاسد است. عربستان از دو سال پیش شاهد اعتراضات مسالمت‌آمیز به ویژه در شرق این کشور برای اصلاحات جدی و ریشه‌ای در ساختار قضایی و سیاسی این کشور است.

 


تصمیم دولت اوباما برای حمله نظامی علیه سوریه موجی از اعتراضات و مخالفت‌ها را در بین افسران ارشد آمریکا و نظامیان این کشور به وجود آورده است.
به گزارش خبرگزاریها به نقل از پایگاه خبری اینفووارز، افسران ارشد ارتش آمریکا و نظامیان عادی مخالفت شدید خود را با گرفتار شدن آمریکا در جنگ سوریه ابراز کرده‌اند.
تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی تصاویر خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که در این تصاویر پلاکاردهایی را در دست دارند که روی آنها نوشته شده در کنار القاعده در جنگ علیه سوریه شرکت نخواهیم کرد.
یکی دیگر از نظامیان نوشته‌ای در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: ما خسته شده‌ایم ضرورتی ندارد که آمریکا پلیس جهان باشد.
روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از افسران فعلی و سابق آمریکایی گزارش داده است که: «طرح دولت اوباما برای آغاز حمله نظامی به سوریه از سوی بسیاری از اعضای ارتش آمریکا با تردیدهای جدی روبه‌رو شده است؛ در ادامه این خبر به اظهارات «جاستین آماش» نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا در شبکه اجتماعی توئیتر اشاره شده که نوشته است: من مطالب زیادی از اعضای نیروهای مسلح کشورمان شنیده‌ام؛ پیامی که من همواره می‌شنوم این است که: لطفاً به اقدام نظامی علیه سوریه رأی منفی بدهید.
انتشار چنین اظهاراتی از سوی این نماینده جمهوریخواه در توئیتر به انتشار مجموعه دیگر از بیانیه‌ها از سوی کهنه سربازان آمریکایی در این شبکه اجتماعی منجر شد؛ این کهنه سربازان نیز مخالفت خود را با حمله به سوریه اعلام کردند.
پایگاه خبری «بیزینس اینسایدر» نیز در گفت‌وگو با کهنه سربازان و نظامیان فعال فعلی در ارتش آمریکا، دیدگاه آنها را درباره حمایت و عدم حمایتشان از مداخله نظامی در سوریه جویا شده است که بسیاری از این نظامیان و کهنه سربازان به حمله به سوریه جواب منفی داده‌اند.

 


رئیس‌جمهور سوریه گفت، خاورمیانه همچون بشکه باروتی است و حمله به سوریه منطقه را به آتش خواهد کشید.
به گزارش خبرگزاری‌ها، بشار اسد در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوفیگارو نسبت به اقدام نظامی علیه سوریه هشدار داد و گفت، خاورمیانه بشکه باروتی است که اگر منفجر شود کنترل از دست همه خارج خواهد شد.
وی افزود، هرگونه اقدام نظامی علیه دولت دمشق پیامدهای منفی درپی خواهد داشت.
رئیس‌جمهور سوریه ادعاهای مطرح شده مبنی بر دست داشتن نیروهای سوری در حملات شیمیایی در نزدیکی دمشق را غیرقابل قبول خواند و گفت، آنهایی که اتهاماتی را مطرح می‌کنند باید مدرک ارائه دهند. آمریکا و فرانسه اگر کوچک‌ترین مدرکی در این زمینه دارند ارائه کنند. باراک اوباما و فرانسوا اولاند قادر به چنین کاری نیستند.
بشار اسد تصریح کرد، هرکس که در تقویت مالی و نظامی تروریست‌ها مشارکت داشته باشد دشمن مردم سوریه است.
وی تاکید کرد، اگر سیاست‌های دولت فرانسه سیاستی خصمانه در قبال مردم سوریه باشد این دولت دشمن مردم سوریه خواهد بود. مشارکت پاریس در اقدام نظامی علیه سوریه بدون شک پیامدهایی منفی بر منافع فرانسه خواهد داشت.
رئیس‌جمهور سوریه درباره تصمیم باراک اوباما برای به تاخیر انداختن حملات نظامی به سوریه گفت، برخی گفتند اوباما ضعیف است و عقب‌نشینی کرده است برخی نیز گفتند او رئیس‌جمهور یک کشور قدرتمند است و فقط سوریه را تهدید کرده است.
وی افزود، از نظر ما قوی کسی است که مانع از جنگ می‌شود نه کسی که آن را به راه می‌اندازد، قوی کسی است که می‌ایستد و به اشتباهی که مرتکب شده است اعتراف می‌کند، اگر اوباما قوی بود می‌ایستاد و می‌گفت دلیلی برای استفاده سوریه از سلاح شیمیایی نداریم.
رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد، تنها راه تحقیقات سازمان ملل است بنابراین همگی باید به شورای امنیت بازگردیم.
بشار اسد از اعضای کنگره آمریکا خواست به این موضوع بیندیشند که جنگ علیه سوریه چه نتیجه‌ای برای آمریکا یا حتی اروپا داشته است. جهان از جنگ علیه لیبی یا عراق چه نفعی به جز گسترش تروریسم عایدش شد؟
وی درباره حمایت ایران و حزب‌الله در صورت حمله غرب گفت، من به نیابت از آنها سخن نمی‌‌گویم اما کسی نمی‌تواند منافع سوریه را از ایران و منافع سوریه و ایران و حزب‌الله را از منافع کشورهای دیگری که با ما هستند جدا کند.
رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد، برای حل بحران سوریه ابتدا می‌گفتیم از طریق مذاکره و گفت‌وگو و راه حل‌های سیاسی اما اکنون با توجه به اینکه اوضاع متفاوت شده و ما با تروریست‌های القاعده می‌جنگیم تنها از طریق از بین بردن آنها می‌توانیم با آنها برخورد کنیم چرا که برای آنها سیاست و قوانین اهمیت ندارد.
وی تاکید کرد، امروز باید تلاش کنیم که حمایت مالی و تسلیحاتی کشورهای دیگر از تروریست‌ها را متوقف کنیم.
بشار اسد با تاکید بر اینکه پیروزی نهایی از آن سوریه خواهد بود اظهار داشت، مردم پشتیبان ما هستند و تا زمانی که ملت حامی ما است پیروزی از آن ما خواهد بود.
فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه نیز اعلام کرد کشورش برای هرگونه حمله و تجاوزی آمادگی کامل دارد.
وی به ترکیه و عربستان درباره هرگونه ماجراجویی علیه سوریه هشدار داد.
از سوی دیگر یکی از مسئولین دولتی آمریکا اعلام کرد نمایندگان کنگره آمریکا در تدارک تهیه پیش‌نویس قانون مربوط به اجازه توسل به قدرت نظامی علیه سوریه هستند.
به گفته این مقام آمریکایی نمایندگان کنگره آمریکا بیم آن دارند که پیش‌نویس ارائه شده از کاخ سفید راه را برای استفاده از نیروهای زمینی یا حمله به دیگر کشورها باز کند.
با این حال برخی از نمایندگان کنگره همچنان بر مخالفت خود با اقدام نظامی علیه سوریه اصرار می‌ورزند و اظهار داشتند که با حمله نظامی موافقت نخواهند کرد. اما عده‌ای دیگر نظر دیگری دارند.
سناتور جان مک کین معتقد است رای منفی کنگره آمریکا به درخواست باراک اوباما برای مداخله نظامی در سوریه یک فاجعه خواهد بود. کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز گذشته برای شنیدن توضیحات مقامات ارشد دولت باراک اوباما درباره گزینه نظامی علیه سوریه تشکیل جلسه داد.
در همین رابطه جان‌کری وزیر خارجه آمریکا به نمایندگان کنگره اعلام کرد عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه به آمریکا پیشنهاد داده‌اند از پایگاه‌های نظامی‌شان برای اقدام نظامی علیه سوریه استفاده کنند.
این در حالی است که روسیه برای متقاعد کردن کنگره آمریکا به مخالفت با جنگ علیه سوریه هیئتی پارلمانی به آمریکا اعزام خواهد کرد.
رئیس مجلس سنای روسیه گفت، هیئت پارلمانی روسیه تلاش خواهد کرد اعضای کنگره را متقاعد کند موضعی متوازن در قبال سوریه اتخاذ کند و بدون وجود دلایل و مدارک قوی از موافقت با حمله نظامی به این کشور خودداری کنند.
از سوی دیگر، نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد، ایتالیا بدون مجوز شورای امنیت در اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد.
نخست‌وزیر فرانسه نیز مدعی شد که پاریس در پی براندازی دولت اسد نیست و درصدد انجام اقدام متناسب علیه دمشق است.
وی افزود، پارلمان فرانسه روز چهارشنبه (امروز) درباره مشارکت فرانسه در اقدام نظامی علیه دمشق بحث خواهد کرد.
همچنین وزیر خارجه قبرس طی اظهاراتی اعلام کرد، قبرس اجازه نمی‌دهد از خاکش به سوریه حمله شود.
وزارت خارجه کوبا هم اعلام کرد که کشورش از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد تا از حمله نظامی علیه سوریه خودداری کند.
نوام چامسکی اندیشمند آمریکایی تاکید کرد هر حمله‌ای که به سوریه بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل انجام شود جنایت جنگی است.
در همین رابطه گروه‌های مقاومت فلسطینی اعلام کردند، مقاومت به هرگونه تجاوز به سوریه پاسخ خواهد داد.
شاخه نظامی جنبش فتح نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد طرح حمله به سوریه طرحی آمریکایی، اسرائیلی برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.
از سوی دیگر نیروهای ارتش سوریه بدون توجه به تهدیدهای غرب درباره حمله نظامی به کشورشان پیشروی به سمت مخفیگاه‌‌های جبهه گروه تروریستی النصره را از چندین محور ادامه دادند.
موج جدید عملیات ارتش سوریه در مناطق مختلف کشور آغاز شده و در اولین مرحله آغاز عملیات جدید ده‌ها فرد شورشی به هلاکت رسیدند.
در میان تروریست‌های کشته شده اتباعی از کشورهای لبنان، اردن، ترکیه و عربستان به چشم می‌خورد.
سایر رویدادها
* مقامات سابق سازمان ملل به آمریکا درباره حمله نظامی به سوریه هشدار دادند و تاکید کردند شجاعت واقعی در ارسال موشک‌های کروز نیست بلکه در حل واقعی بحران این کشور است.
* ارتش الکترونیک سوریه سایت تفنگداران آمریکا را هک کرد.
* مردم سوریه از طریق پایگاه‌های اجتماعی اینترنتی حمله آمریکا به سوریه را به ریشخند گرفتند و آمادگی خود را برای مقابله با متجاوزان اعلام کردند.
* اجلاس موسوم به دوستان سوریه روز یکشنبه آینده در رم برگزار خواهد شد.
* یک تحلیلگر سیاسی گفت، حمله احتمالی نظامی آمریکا به سوریه بخشی از راهبرد واشنگتن برای درهم شکستن ائتلاف شیعیان در خاورمیانه است.
*فرزند جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور فقید مصر با انتقاد از وضعیت کنونی اتحادیه عرب گفت، ای کاش در اتحادیه عرب را گل می‌گرفتیم و یا آن را به دامپزشکی تبدیل می‌کردیم.

 


روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف سند جدیدی را از دست‌داشتن سازمان اطلاعات آمریکا به همراه عربستان در حمله شیمیایی حومه دمشق منتشر کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از تلویزیون سوریه، این روزنامه انگلیسی با اشاره به یک نامه درز یافته از سازمان اطلاعات آمریکا فاش کرد سازمان سیا و عربستان در حمله شیمیایی در غوطه شرقی در حوالی دمشق دست داشتند و عربستان این سلاح‌های شیمیایی را به تروریست‌ها ارسال کرده است و آمریکا نیز اطلاعات و امکانات لازم را در اختیار آنان قرار می‌داده است.
به نوشته این روزنامه یکی از هکرهای اینترنت به نامه‌ای از نامه‌های سازمان اطلاعات آمریکا دست یافته است و نامه الکترونیکی یک سرهنگ آمریکایی به نام آنتونی جی مکدونالد را منتشر کرده است.
این نامه مربوط به تاریخ 22 اوت است که یوجین فورست در این نامه به سرهنگ آنتونی موفقیت این عملیات را تبریک گفته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از خبرنگار این خبرگزاری در خاورمیانه تایید کرد که گروه‌های تروریستی از بندربن‌سلطان رئيس سازمان اطلاعات عربستان سلاح شیمیایی دریافت کرده‌اند و علیه غیرنظامیان در غوطه شرقی به کار گرفته‌اند.
این در حالی است که دولت انگلیس پس از اتهام فروش مواد شیمیایی به سوریه این اتهام را رد کرد.
وزارت بازرگانی انگلیس اعلام کرد دولت این کشور در ژوئن سال 2012 میلادی مجوز صادرات مواد شیمیایی به شرکتی در سوریه را لغو کرده است.
از سوی دیگر، سازمان ملل اعلام کرد عملیات تحقیقات بر روی نمونه‌های گرفته شده در سوریه را از روز گذشته به طور رسمی آغاز کرده است.
برخی از این نمونه‌ها به آزمایشگاه تحقیقات دفاعی در شمال سوئد فرستاده خواهد شد و نتیجه آن به سازمان ملل ارائه خواهد شد.

 


ده‌ها تن از فعالان ضد جنگ در اعتراض به سخنان جنگ‌طلبانه وزیر خارجه آمریکا مقابل منزل وی در «بوستون» تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در پی سخنرانی جنگ‌طلبانه «جان کری» درباره سوریه ده‌ها تن مقابل منزل وی در بوستون تظاهرات کردند و علیه جنگ شعار سر دادند. تظاهرکنندگان خشمگین به سمت در و پنجره‌های منزل وزیر خارجه یورش بردند. جان کری مدعی شده بود، دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.
تظاهرکنندگان می‌گفتند زمانی جان کری به عنوان کهنه سرباز جنگ ویتنام، از فعالان ضد جنگ بود، اما اکنون او به حامی اصلی جنگ تبدیل شده است. بر اساس این گزارش، در زمان حمله تظاهرکنندگان به منزل وزیر خارجه، او در خانه نبوده است.
کشورهای آلمان، رومانی و هند هم شاهد تظاهرات ضد جنگ بود؛ تظاهرکنندگان در برلین هر نوع جنگ علیه سوریه به بهانه‌های واهی را رد کردند. در پایتخت‌های رومانی و هند نیز تظاهرکنندگان تهدیدات آمریکا علیه سوریه را محکوم کردند.

 


رزمایش ریاض و لندن
نظامیان انگلیسی وسعودی رزمایش مشترکی را در خاک انگلیس آغاز کردند. در این رزمایش که طی روزهای آتی ادامه خواهد داشت، ارتش دو کشور توانایی‌های جنگی خود را ارتقا می‌دهند.
تسلیم شدن 14 عضو پ.ک.ک
14 تن از اعضای حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) خودرا به نیروهای دولتی این کشور تسلیم کردند. طی ماه‌های اخیر میان طرفین درگیری به حداقل رسیده بود. سال گذشته اعضای مسلح پ.ک.ک طی توافقنامه‌ای با آنکارا، موافقت کرده بودند خاک ترکیه را ترک کنند. این توافقنامه اجرا نشد.
هلاکت 12 عضو طالبان
12 شبه‌نظامی وابسته به طالبان در مناطق مختلف افغانستان به دست نیروهای دولتی کشته شدند. روزانه به طور متوسط بین 15 تا 20 شبه‌نظامی طالبان در افغانستان کشته می‌شوند.
تیرباران خانواده عراقی
افراد مسلح ناشناس اعضای یک خانواده پنج نفره را شبانه در جنوب بغداد تیرباران کردند. شهدای این حادثه شامل پدر، مادر و سه کودک هستند. دو انفجار دیگر در استان دیالی عراق نیز شهادت چهار نفر و جراحت 22 تن دیگر را در پی داشت. 70 فعال تروریست نیز در استان صلاح‌الدین به دست نیروهای دولتی دستگیر شدند.
احضار مشرف به دادگاه
«پرویز مشرف» رئیس‌جمهور سابق پاکستان به اتهام قتل یک روحانی، بار دیگر به دادگاه احضار شد. تاکنون مشرف بارها به اتهامات مختلف به دادگاه احضار شده است.

 


سران کشورهای عضو گروه 20 برای بررسی تحولات جهان و منطقه خاورمیانه فردا در نشست
«سن پترزبورگ» شرکت می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، فردا سران کشورهای گروه 20 در نشست دو روزه گروه 20 (روزهای 14 و15 شهریور) که در شهر «سن‌پترزبورگ» روسیه برگزار می‌شود شرکت می‌کنند. اهمیت این اجلاس، حضور سران کشورهای مهم به ویژه آمریکا در این اجلاس است.
«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه واشنگتن را به مقصد «استکهلم» پایتخت سوئد ترک کرد و از آنجا نیز امروز مستقیما به سن‌پترزبورگ می‌رود و در مسکو توقفی نخواهد داشت. قبلا سفر اوباما به مسکو برنامه‌ریزی شده بود، ولی در پی پناه دادن روسیه به «ادوارد اسنودان» افشاء کننده برنامه‌های جاسوسی آمریکا، سفر اوباما به مسکو لغو شد.از جمله موضوعات مهمی که در اجلاس سن پترزبورگ مورد توجه قرار خواهد گرفت، موضوع حمله آمریکا به سوریه است؛ در اجلاس سن‌پترزبورگ علاوه بر اوباما، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز حضور خواهد داشت و میان آنها ملاقاتی نیز صورت می‌گیرد. روسیه مخالف حمله آمریکا به سوریه است.

 


دبیرکل جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین رژیم آل‌خلیفه را دیکتاتوری و غیردموکراتیک خواند و از این رژیم خواست به صدای مردم گوش دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رادیو صوت المنامه، شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت وفاق‌های اسلامی در سخنانی تصریح کرد: گوش دادن به صدای مردم و برآورده کردن خواسته‌های آنها تنها راه احترام به مردم بحرین است.
وی افزود: هزینه کردن پول‌های ملت بحرین در یمن و اتحادیه عرب و شرکت‌های روابط‌عمومی در غرب هرگز چهره نظام را که مستبد و غیردموکراتیک است، تغییر نخواهد داد.
شیخ علی سلمان این مطلب را در پی تصمیم دولت بحرین برای اختصاص 200 هزار دلار به منظور حمایت از گفت‌وگوی ملی در یمن مطرح کرد.
وی تاکید کرد: وقتی دولت از نبود بودجه برای افزایش حقوق حرف می‌زند و سپس میلیون‌ها دلار به طور محرمانه و علنی در بخش روابط‌عمومی هزینه می‌کند، با این اقدام می‌گوید که کسانی مهمتر از مردم بحرین هم وجود دارند.
خبر دیگر اینکه یکی از فعالان سیاسی بحرین هم رژیم آل‌خلیفه را یک رژیم دیکتاتوری توصیف کرد و گفت که این رژیم در راستای تقویت دیکتاتوری خود تلاش می‌کند.
مردم مناطق مختلف بحرین نیز در راستای آمادگی برای برگزاری تظاهرات روز جمعه در شهر منامه و به منظور قصاص قاتلان شهدا تظاهرات کردند.
در این راستا، جوانان منطقه الدراز با در دست داشتن شمع، تظاهراتی را در گرامیداشت شهید «صادق سبت» برگزار کردند. آنها همچنین تصاویر این شهید و پرچم‌های بحرین را با خود حمل می‌کردند.
منطقه سند در جنوب شهر منامه نیز شاهد تظاهرات برای محکوم کردن جنایت به قتل رساندن صادق سبت بود و تظاهرکنندگان علیه رژیم بحرین شعار داده و خواهان سرنگونی رژیم پادشاهی شدند.

 


کارکنان بیمارستان‌های یونان در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت دست‌از کار کشیدند.
پزشکان،‌پرستاران و کارکنان بخش اداری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سراسر یونان روز سه‌شنبه در اعتراض به کاهش بودجه و تعدیل یا انتقال نیرو که در چارچوب اجرای سیاست‌های ریاضتی اعمال می‌شود به مدت 24 ساعت اعتصاب کردند.
گروهی از اعتصابیون نیز با تجمع مقابل ساختمان وزارت بهداشت آتن خواستار «توقف فشارها» بر مراکز درمانی شدند.
دیروز بیمارستان‌های روانپزشکی یونان نیز به دلایل مشابه به جمع اعتصابیون پیوستند و از ارائه خدمات به مردم خودداری کردند.
به گزارش ایرنا، اتحادیه سراسری کارکنان بیمارستان‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد: فقط موارد اورژانس در برخی مراکز پذیرفته خواهند شد.
ادامه و تشدید سیاست ریاضت اقتصادی در یونان باعث شده خدمات درمانی، آموزشی و فرهنگی به شدت تحت تأثیر قرار گیرد و شمار زیادی از بیمارستان‌ها با کمبود جدی بودجه و نیروی انسانی مواجه شوند.

 


دادگاه نظامی مصر 11 نفر از اعضای اخوان‌المسلمین را به اتهام «حمله به ارتش» به حبس ابد محکوم کرد.
شبکه تلویزیونی المیادین نیز همزمان از محکومیت برخی دیگر از اعضای بازداشتی اخوان به تحمل 25 سال زندان به اتهام «آتش زدن کلیسا و تعرض به ارتش» خبر داد.
دادگاه مصر همچنین روز گذشته حکم تعطیلی 4 شبکه تلویزیونی از جمله «الجزیره» را صادر کرد. به نوشته بی‌بی‌سی انگلیس اتهام این شبکه‌های تلویزیونی حمایت از «اخوان‌المسلمین» عنوان شده است. روز یکشنبه نیز دادستانی کل مصر دستور محاکمه «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنار شده مصر به همراه 14 تن از رهبران اخوان‌المسلمین را صادر کرده بود. هنوز اسامی افرادی که دیروز به حبس ابد یا تحمل 25 سال زندان محکوم شده‌اند اعلام نشده است. دیروز حتی خبرهایی از احتمال صدور حکم اعدام برای محمد مرسی و محمد بدیع دو چهره‌ اصلی مخالفان نظام حاکم بر مصر منتشر شد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند، هر چند با استفاده از سیاست «مشت آهنین» اعتراض‌ها علیه نظام حاکم بر مصر همچون گذشته به صورت میلیونی برگزار نمی‌شود اما در صورت صحت چنین اخباری می‌توان از هم‌اکنون روزهای ناآرام‌تری را برای این کشور مهم آفریقایی پیش‌بینی کرد.
مجامع بین‌المللی تاکنون در عمل از اقدامات ارتش مصر در برکناری مرسی حمایت کرده و بسیاری از آنها مثل ایالات متحده حتی حاضرنشده‌اند آنچه بر مرسی گذشت را یک «کودتا» بنامند. البته در این بین هستند کشورهایی که با محکوم کردن اقدام دولت و ارتش مصر، حاضر به پذیرفتن آنها به عنوان نمایندگان قانونی مردم نیستند.
ادامه اعتراض‌ها
علیه نظامیان
در چندین شهر مصر
ده‌ها هزار نفر از هواداران رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در اعتراض به «کودتاچیان» تظاهرات سراسری برگزار کردند.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، روز دوشنبه نیز شهرهای مختلف مصر شاهد برگزاری تظاهرات گسترده علیه «حاکمان نظامی مصر» بود که از سوی طرفداران مرسی و اخوانی‌ها برگزار شد.
براساس این گزارش، معترضان در استان‌های قاهره، الجیزه، اسکندریه، المنیا، سینا، الفیوم، اسماعیلیه، دقهلیه، دمیامد و بنی‌یوسف با تشکیل زنجیره‌های انسانی خواستار بازگشت مرسی به قدرت شدند و بر بازپس‌گیری انقلاب از «کودتاچیان» تاکید کردند.
در این روز روستاهای «میت‌عساس» و «سمنور» واقع در استان «الغربیه» نیز شاهد برپایی تجمعاتی از سوی طرفداران مرسی بود.
دانشگاه قاهره نیز همزمان، شاهد تجمع دانشجویی در محکوم کردن کشتار معترضان از سوی «حاکمان نظامی مصر» بود.
این اعتراض‌ها در حالی ادامه دارد که ارتش و دولت موقت مصر برگزاری این تجمعات را ممنوع و متخلفان را به «مرگ» تهدید کرده‌اند.
به گفته رهبران اخوانی که اکثرا به زندان افتاده‌اند، ارتش و پلیس مصر حدود 3000 نفر از معترضان را در طول هفته‌های پس از برکناری مرسی به قتل رسانده و شمار بیشتری را نیز بازداشت کرده‌اند.
در همین ارتباط مقامات قضایی مصر اعلام کردند احتمال دارد محمد مرسی و برخی رهبران اخوان با احکام سنگین اعدام یا حبس ابد مواجه شوند!
به گزارش پایگاه خبری «وطن» مقام‌های قضایی مصر تصریح کردند اتهام‌های وارد شده به محمد مرسی عبارتند از پنهانکاری در مورد کشته شدن سربازان مصری در حادثه رفح و ربوده شدن سربازان مصری، کوتاهی در اعمال حاکمیت مصر بر منطقه حلایب و شلاتین، اجازه ایجاد پایگاه‌های نظامی خارجی در سینا، تحریک برای وقوع تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری، توهین به دستگاه قضایی، اجرا نکردن احکام صادر شده توسط دستگاه قضایی، کشتار تحصن‌کنندگان در مقابل کاخ الاتحادیه، فرار از زندان وادی نطرون و انجام اعمال جاسوسی همراه با خارجی‌ها.
وطن افزود: اتهام‌های محمد بدیع رهبر اخوان‌المسلمین نیز مواردی چون تحریک مردم با دستور مستقیم به آنان، صدور فرامین خاص به رهبران اخوان‌المسلمین برای بر هم زدن ثبات و امنیت ملی مصر، کشتار تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز، نگهداری اسلحه و مواد منفجره، حمله به پادگان‌های نظامی و ضربه زدن به امنیت و یکپارچگی کشور و ... را شامل می‌شود.
این گزارش می‌افزاید، با توجه به اتهامات این‌چنینی می‌توان پیش‌بینی کرد آن‌ها اگر با حکم مرگ مواجه نشوند، با حبس‌های سنگین قطعاً مواجه خواهند شد!
طرح‌انحلال اخوان‌المسلمین، یکی از اخبار مربوط به مصر است که از سوی گروه مشاوران قضایی دولت مطرح شده است. به گزارش پرس‌تی‌وی، هیئت مشاوران قضایی دولت موقت مصر روز دوشنبه خواستار انحلال بزرگترین حزب سیاسی مصر و تعطیلی مقرهای این حزب در قاهره شد! تصمیم‌گیری درباره این طرح به 12 نوامبر (21 آبان) موکول شده است.
پیش از این اخوان‌المسلمین از سوی دولت موقت مصر به ترور و حمایت از تروریسم متهم و رسما یک گروه تروریستی معرفی شد. برخی کشورها مثل کویت و عربستان نیز فعالیت اعضا و طرفداران اخوان در کشورشان را ممنوع و شروع به اخراج آنها کرده‌اند. قلع و قمع اخوانی‌ها و دستگیری رهبران این جریان قدیمی سیاسی بدون تردید با هدف حذف آن صورت می‌گیرد. اقدامی که بسیاری معتقدند با اجرای آن این جریان سیاسی را بیش از پیش به فعالیت‌های زیرزمینی و مسلحانه ترغیب خواهند کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10