(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 13  شهریور 1392 - شماره 20582

احتمال جیره‌بندی آب در یزد
این بحر بحران‌زده
کوتاه از هفته دولت
وعده شهردار: کرج براساس مطالعات شهری نوسازی می‌شود
فعالیت 40 دکه گل‌فروشی در تبریز
تعرفه‌های آب و برق مشترکان طبسی اصلاح می‌شود
کمبود آب شرب در بیش از 120 روستای استان یزد
نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس هشدار داد
تبدیل 400هکتار اراضی آبی به دیم در اردبیل
کمربند حفاظتی از منابع طبیعی خنداب ایجاد شد
مردم کرمانشاه امسال مشکل کمتری در تامین آب آشامیدنی دارند
اختصاص یک میلیارد تومان برای آبرسانی به جواهر دشت چابکسر
راه‌اندازی سامانه پرداخت‌های قضایی در اندیمشک
فرماندار: با زمین خواران در کاشان به شدت برخورد می‌شود
   


یزد- خبرنگار کیهان:
مدیرکل مدیریت بحران استان یزد گفت: احتمال جیره‌بندی آب در شهریورماه امسال وجود دارد.
غلامرضا برزگری افزود: استان یزد به شدت با بحران بی‌آبی به ویژه آب شرب دست و پنجه نرم می‌کند، و هر روز نیز شاهد کاهش آب‌دهی چاه‌ها هستیم به طوری که چاهی در اوایل فروردین سال جاری 18 لیتر در ثانیه آب‌دهی داشته، امروز آب‌دهی آن به شش لیتر در ثانیه رسیده است واگر این روند ادامه داشته باشد، آب‌دهی تعدادی از چاه‌های استان در ماه‌های شهریور و مهر احتمالا به صفر برسد.
وی اظهار داشت: بارندگی در بهار امسال نسبت به سال‌های گذشته خوب بوده اما متاسفانه نتوانسته منابع زیرزمینی ما را تامین کند و خشکی بسیاری از چشمه‌ها دلیلی بر این ادعاست.
برزگری گفت: قنوات و چاه‌های دشت یزد- اردکان به طور عمده از منطقه غربالبیز و قنوات شهرستان مهریز تامین می‌شوند که خشک شدن چشمه غربالبیز تهدیدی جدی برای این دشت وسیع استان محسوب می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با قدردانی از مردم که کم‌آبی و بعضا بی‌آبی را در برخی نقاط استان تحمل می‌کنند خاطرنشان کرد: مردم باید مصرف آب خود را مدیریت کنند تا مجبور به جیره‌بندی آب نشویم.

 


گزارش از : سیده سمیه سجادی
بارورسازی ابرها آخرین امید برای تسریع در جان‌بخشی به دریاچه ارومیه بود ولی این روش نیز در پیچ و خم‌های اداری گم شده و به سر منزل مقصود نرسیده است.
جنجال‌های رسانه‌ای در ابتدای امر چنان امیدی در دل‌های مردم آذربایجان ایجاد کرد که گاهی پس از هر بارندگی آنها را برآن می‌داشت تا سری به دریاچه تنهای ارومیه بزنند و ببینند که آیا سطح آب بالا آمده یا نه.
سیلاب‌ها و تگرگ‌ها کشاورزان را نمی‌رنجانید و آبگرفتگی معابر عابران را، چراکه مردم همه به فکر «اورمی گلی» بودند و بس.
ولی دیری نپایید که این امید و امیدواری به یاس مبدل شد و چشمان مردم در نگاه به آسمان خشکید.
بی‌توجهی مسئولان به موضوع خشکسالی دریاچه ارومیه و عدم به کارگیری شیوه‌های علمی و واقعی برای احیای آن موضوعی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.
به رغم اینکه در سال‌های اخیر اقدامات دولتی زیادی نظیر تشکیل کارگروه‌های احیای دریاچه ارومیه در ابتدا به ریاست رئیس‌جمهور و سپس معاون اول وی و همچنین برگزاری اجلاس وزرا و استانداران و همایش و جشنواره‌های علمی صورت گرفته، ولی اقدام عملی در راستای آبرسانی به دریاچه صورت نگرفته است.
در کنار روش‌های بلند مدتی که در این کارگروه‌ها با اعتبارات 30، 40هزار میلیاردی به تصویب رسید روش‌های کوتاه مدتی نظیر بارورسازی ابرها نیز پیشنهاد شد که گمان می‌رفت دولت در این زمینه پیش قدم شود و کار را جلو ببرد ولی دریغ از عزمی راسخ.
گرچه روش‌های بلندمدت نظیر انتقال آب از ارس و رودخانه زاب به دریاچه ارومیه با مشکلات اعتباری و کمبود بودجه دست و پنجه نرم می‌کند بارورسازی ابرها نیز به عنوان تنها امید کوتاه مدت برای احیای دریاچه با مشکل اعتباری مواجه بوده و به اذعان مدیران و مسئولان حوزه‌های ذی ربط در قانون بودجه سال92 ریالی برای این امر درنظر گرفته نشده است.
در 2 سال اخیر برای بارور سازی ابرها چند مورد پرواز انجام شد که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی بارورسازی ابرها تأثیر بسزایی در میزان بارش‌های استان داشت.
حسن عباس‌نژاد افزود: امسال شاهد افزایش 46 درصدی میزان بارندگی در استان هستیم. که همین موضوع سبب شده سطح آب دریاچه ارومیه افزایش یابد.
وی با اشاره به وجود 5 دستگاه بارورسازی ابرها، در استان خاطرنشان کرد: این دستگاه‌ها پاسخگوی نیاز آبی دریاچه ارومیه نیستند و به 15 دستگاه بارورسازی ابرها نیاز است که باید تامین اعتبار شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بهبود وضعیت دریاچه ارومیه نیازمند تعامل تمام بخش‌ها بوده و در این میان فرهنگ‌سازی نیز نقش موثری ایفا می‌کند.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی نیز گفت: طی یک ماه اخیر 25 سورتی پرواز بارورسازی از طریق تزریق مواد بارورکننده در داخل ابرها به منظور یونیزه کردن هوای مرطوب و ایجاد قطرات باران انجام شد.
سجاد برشنده افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 31 میلیمتر بارندگی در حوضه دریاچه ارومیه ثبت شده است.
وی با اعلام اینکه مطالعات طرح بارورسازی زمینی ابرها با اعتباری بالغ بر 4 هزار میلیون ریال آغاز شده و فاز اول مطالعات به پایان رسیده ادامه داد:‌ در این راستا هم‌اینک در حال تامین تجهیزات مورد نیاز برای نصب در ارتفاعات مشرف بر حوضه دریاچه ارومیه هستیم.
به گفته دبیر انجمن نخبگان آذربایجان افزایش میزان بارش برف و باران روش‌های زودبازدهی هستند که در موقعیت فعلی می‌توانند به دریاچه ارومیه کمک کنند.
رضا کهولی افزود: انجمن نخبگان در راستای اجرای روش‌های کوتاه مدت برای احیای دریاچه ارومیه پیشنهاداتی را به دستگاه‌های ذی ربط ارائه کرد؛ یکی از این پیشنهادها تعدیل هوا با افزایش 30 تا 50 درصدی بارش برف بود که با وجود بودجه اولیه تنها 200 میلیون ریال، این مجموعه‌ها هیچ گونه همکاری را انجام ندادند.
وی اضافه کرد: روش دوم، روش‌های نوین باران‌زایی بود که طی این طرح سالانه سه الی 5 میلیارد متر مکعب آب می‌توانستیم برای دریاچه تامین کنیم که این طرح نیز از سال 89 در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت و تا امروز پاسخی را در پی نداشت.
وی روش سوم را مدیریت تبخیر آب دریاچه ارومیه عنوان کرد و ادامه داد: در این روش نیز با بهره‌گیری از علم فیزیک می‌توانستیم تبخیر آب دریاچه را کنترل کنیم.
با مراجعه به آرشیو روزنامه اظهارات دیگری نیز در این زمینه یافتم، مدیرمرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها بعد از اولین بارورسازی در بهار سال 1390 در اظهاراتی گفته بود بارورسازی ابرها 20 درصد در افزایش بارش‌های اخیر حوضه دریاچه ارومیه موثر بوده است.
محمدمهدی جوادیان‌زاده اظهار کرده بود: عملیات بارورسازی ابرها که در روزهای اخیر بر روی حوضه دریاچه ارومیه انجام شد بارش‌های این حوضه‌ را به صورت مشاهده‌ای و به طور متوسط بین 15 تا 20 درصد تشدید کرد.
با توجه به این اظهارات این سؤالات مطرح است که اگر بارورسازی ابرها به عنوان یک روش کم‌هزینه و زودبازده در احیای دریاچه ارومیه موثر است چرا در راستای تامین اعتبار و اختصاص بودجه‌های مورد نیاز اقدام عملی صورت نمی‌گیرد.
سؤال دیگر از نمایندگان محترم مجلس در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی است که دریاچه ارومیه را برای خود محور سخنرانی و دستاویز تبلیغاتی قرار داده و از قبل دریاچه ارومیه به سرو سامانی رسیده و چهره‌ای برای خود دست و پا کرده‌اند که چرا از بودجه دریاچه ارومیه در مجلس شورای اسلامی در سال 92 دفاع نکردند و از 700 میلیارد ریال اعتباری که در دو استان آذربایجان شرقی و غربی برای دریاچه ارومیه به تصویب رسیده تنها 100 میلیارد ریال اعتبار و بقیه اوراق مشارکت هستند که احتمالا با تخصیص 10 درصد 10 میلیارد هم دست دریاچه ارومیه را نخواهد گرفت و اوراق مشارکت نیز در کشور ما هیچ‌گاه عملیاتی نشده‌اند.
در صورت بروز فاجعه خشکیدن دریاچه ارومیه، 400 هزار هکتار از اراضی دیمی و آبی آذربایجان شرقی و غربی به شوره‌زار تبدیل خواهد شد زیرا که به علت شوری بیش از حد چاه‌های آب، این حوضه آبریز در حال از بین رفتن است.

 


اردبیل- خبرنگارکیهان: همزمان با هفته دولت 14 پروژه برق در شهرستان نمین به بهره‌برداری رسید.
مدیر توزیع برق نمین گفت: برای به بهره‌برداری رساندن این پروژه‌ها سه میلیاردو 850 میلیون ریال هزینه شده است.
علی جاهدی افزود: اصلاح و بهینه سازی شبکه‌های روستایی وشهری، تجهیز و راه‌اندازی پست‌های توزیع زمینی و هوایی و توسعه شبکه 20 کیلو ولتی با هدف افزایش قدرت مانور و استفاده از تجهیزات با فن‌آوری جدید از جمله ریکلوزر و سکسیونر از اهداف اجرای این پروژه‌هاست.
*به مناسبت هفته دولت 27 پروژه عمرانی، تولیدی و خدماتی در شهرستان‌های نیر و سرعین به بهره‌برداری رسید.
در شهرستان نیر 13پروژه با صرف اعتباری معادل 78 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
همچنین در شهرستان سرعین 14 پروژه از جمله بخش دیالیز، آب رسانی روستای درآباد، هتل 50 تختخوابی و طرح پرورش مرغ سبز با اعتباری بالغ بر 130 میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت.
خواف- خبرنگار کیهان: پروژه‌های بخش سلامی در هفته دولت با اعتبار بالغ بر 5/7 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
گازرسانی به 5 روستای بخش سلامی با اعتبار بالغ بر7 میلیارد تومان، 50 کیلومتر لوله‌کشی و برخورداری 886 خانوار از این نعمت و همچنین افتتاح ساختمان دهیاری روستای بندیوان با اعتبار 50میلیون تومان وساختمان دهیاری روستای چمن آباد با اعتبار 45 میلیون تومان از محل اعتبارات دهیاری‌ها از جمله طرحهایی بود که در هفته دولت به بهره‌برداری رسید.
خرم دره- خبرنگارکیهان: با حضور رئوفی نژاد استاندار زنجان و مسئولین شهرستانی سالن مسافری جدید ایستگاه راه آهن خرم دره با زیربنای 1400 مترمربع با 14 میلیارد ریال اعتبار که با مشارکت 50 درصدی استانداری و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران احداث و به بهره‌برداری رسید.
همچنین بهره‌برداری از گازرسانی به 5 روستای شهرستان خرم دره با 10 میلیارد ریال اعتبار و همچنین پروژه آبیاری تحت فشار کشت و صنعت به مساحت 65 هکتار با سرمایه‌گذاری کل 175 میلیون تومان و میزان تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه کشاورزی 136 میلیون تومان از دیگر طرحهایی بود که با حضور مسئولین افتتاح شد.
بناب- خبرنگار کیهان: همزمان با هفته دولت 5 طرح عمرانی در روستای کوته مهر از توابع شهرستان بناب به بهره‌برداری رسید. این طرحها با مشارکت اهالی روستا در مجموع دو میلیارد و 800 میلیون هزینه شده است.
یک باب حسینیه با زیربنای 240 مترمربع و هزینه 750 میلیون ریال، زیرسازی و آسفالت جاده اصلی روستای کوته مهر بطول 230 متر و با هزینه 650 میلیون ریال، آب شرب بخش الحاقی روستا به طول 360 متر و با هزینه 200 میلیون ریال و همچنین برق‌رسانی به این روستا به طول یک هزار و 100 متر و با هزینه یک میلیارد و 200 میلیون ریال طرح‌هایی بودند که طی مراسمی با حضور مسئولان محلی و جمعی از اهالی به بهره‌برداری رسیدند.
* به مناسبت هفته دولت 3 طرح عمرانی در روستاهای خوشه مهر و ینگی کند خوشه مهر از توابع شهرستان بناب به بهره‌برداری رسید.
جاده بین روستایی تازه کند زوارق و ینگی کند خوشه‌مهر به طول 6 کیلومتر از طرح‌هایی بود که با حضور مردم و مسئولان به بهره‌برداری رسید.
برای زیرسازی، آسفالت ریزی و تابلوهای این جاده که دو روستا را به همدیگر وصل می‌کند، در مجموع 6 میلیارد و 500 میلیون ریال توسط اداره راه و شهرسازی شهرستان بناب هزینه شده است.
شرق گلستان- خبرنگار کیهان: 63 پروژه عمرانی و اقتصادی شهرستان آزادشهر با حضور رئیس سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس کشور طی مراسمی افتتاح و بهره‌برداری از آنها آغاز شد.
سیدفاضل دهنوی فرماندار آزادشهر در این مراسم با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: برای عملیات اجرایی این تعداد پروژه که 40 پروژه آن عمرانی و 24 پروژه دیگر آن اقتصادی است، مجموعا قریب به 120 میلیارد ریال از منابع ملی، استانی و شهرستان هزینه شده است.
خرم‌دره- خبرنگار کیهان: به مناسبت هفته دولت افتتاح طرح‌های تامین برق منطقه گردشگری سد خلیفه لو با 1737 میلیون ریال اعتبار، اصلاح شبکه و تامین برق مشترکین شهری و روستایی با 740 میلیون ریال، نصب دو دستگاه سکسیونر هوشمند با 205 میلیون ریال اعتبار، اصلاح شبکه و رفع حریم روستای قلعه حسینیه با 145 میلیون ریال اعتبار و کلنگ‌زنی زمین سالن تنیس روی میز با مساحت 300 متر با اعتباری از منابع خیرسازان با حضور نوری‌پور فرماندار شهرستان خرم‌دره ومسئولین محلی انجام و یا کلنگ‌زنی شد.
بهاباد یزد- خبرنگارکیهان: با راه‌اندازی شبکه دیجیتال شهرستان بهاباد بیش از 80 درصد جمعیت این شهر از این شبکه‌ها بهره‌مند شدند.
در هفته دولت در مراسمی با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد، مدیرکل صداوسیمای مرکز یزد، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان بهاباد بهره‌برداری از فرستنده‌های شبکه دیجیتال در شهرستان بهاباد آغاز شد.
رحیم‌آباد- خبرنگار کیهان: همزمان با هفته دولت 30 پروژه عمرانی و با هزینه 2 میلیارد و 56 میلیون تومان از محل تملک دارائی‌ها واعتبارات بنیاد مسکن به بهره‌برداری رسید. این پروژه‌ها شامل برق 8 واحد مسکونی مددجویان، پارک گردشگری و تفریحی نارنج، دیوارکشی وتوسعه شهری است که با حضور مسئولان منطقه به بهره‌برداری رسید.
* پارک تفریحی وگردشگری رحیم‌آباد به بهره‌برداری رسید. شهردار رحیم‌آباد در مراسم افتتاح این پارک در هفته دولت گفت: این پارک در زمینی به مساحت 15000 مترمربع و با اعتبار 90 میلیون تومان از اعتبارات شهرداری ساخته و به بهره‌برداری رسیده است.
شرق گلستان- خبرنگار کیهان: بهره‌برداری از 25 پروژه عمرانی، تولیدی، اقتصادی و اشتغالزا همزمان با هفته دولت در شهرستان گالیکش آغاز شد.
اجرای طرح هادی روستاهای اجن قره خوجه وتنگراه احداث جاده بین مزارع در روستاهای فارسیان و کندسکوه، احداث پست 20 کیلوولت و نیز تقویت شبکه برق مناطق شهری و روستایی، واگذاری انشعاب برق به 834 مشترک شهری و روستایی، لایروبی کانال‌های هدایت آب برخی نقاط شهری و روستاهای سنگ تپه و عرب بوران وحفر 5 حلقه چاه آب کشاورزی از جمله طرح‌های افتتاحی هفته دولت در گالیکش است.
* به مناسبت هفته دولت 2 پروژه خدماتی مددجویان کمیته امداد امام‌خمینی شهرستان مراوه تپه به بهره‌برداری رسید.
مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) مراوه تپه گفت: این طرح‌ها شامل مرکز خدمات لوازم خانگی و یک باب فروشگاه مواد پروتئینی است که با 170 میلیون ریال اعتبار به بهره‌برداری رسیده است.
گل‌محمد حاجی حسینی افزود: در راستای ایجاد اشتغال و به خودکفا رسیدن خانواده‌های مددجو از اول سال جاری تاکنون 43 پروژه اشتغال‌زایی شامل دامداری، کشاورزی، کسب وکار و صنایع دستی و با 2 میلیارد و 849 میلیون ریال هزینه به بهره‌برداری رسیده است.

 


کرج- خبرنگار کیهان:
نوسازی و توسعه شهری کرج با انجام مطالعات تخصصی، گسترده و عمیق صورت می‌گیرد.
شهردار کرج درجمع خبرنگاران افزود: نوسازی و عمران شهری از اقدامات اساسی است که در راستای تامین نیازمندی‌های شهر نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند.
وی با بیان اینکه در توسعه شهری معیارهای اقتصادی، ساختاری و زیربنایی تعریف خاصی دارند، اظهارداشت: توسعه شهری کرج که مدیریت شهری عهده‌دار اجرای طرح‌های عمرانی آن است در قالب احداث، اصلاح و توسعه معابر، ایجاد بوستان‌ها و پارکینگ‌ها، تامین سایر تأسیسات مورد نیاز عمومی و نوسازی، احداث سازه‌های ترافیکی از جمله تقاطع‌های غیر همسطح و پل‌ها محقق می‌شود.
سید علی آقازاده به نقش و جایگاهی که توسعه‌گران و سرمایه‌گذاران در فرآیند توسعه شهری دارند اشاره کرد و يادآور شد: براین اساس فراهم آوردن زمینه‌های حضور حداکثری این افراد امری مهم است وشهرداری کرج اهتمام ویژه‌‌ای برای فراهم آوردن زمینه‌های حضور آسان این قشر دارد.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
با مشارکت بخش خصوصی 40 کیوسک گل‌فروشی در تبریز فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری تبریز گفت: در این شهر 10 دکه گل‌فروشی وجود دارد که به 50 دکه افزایش خواهد یافت و گل مورد نظر با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
«شمس‌الله فیروزیان» افزود: محل دکه‌های مزبور شناسایی شده و سعی می‌شود برای حفظ طراوت محصولات، شبکه توزیع مناسب‌تر شود.
فیروزیان گفت: 19 بازارچه محله‌ای تبریز نیز به‌دلیل استقبال خوب مردم افزایش می‌یابد و شهروندان می‌توانند درخواست ایجاد بازارچه‌های محلی را ارائه دهند تا بررسی و اقدامات کارشناسی لازم صورت گیرد.

 


طبس- خبرنگارکیهان:
نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان طبس از نظر گرما، رطوبت و نواسانات دمای هوا در مقایسه با دیگر شهرهای گرمسیری امتیاز بیشتری برای تخفیف تعرفه آب و برق دارد.
محمدعلی عبدالله‌زاده افزود: با وزیر نیرو در این زمینه صحبت شده و پیشنهاد شد که دولت و وزارت نیرو هیئتی را به طبس اعزام کنند تا براساس ضوابط و استانداردهای تعیین شده، آن را با دیگر شهرهای گرمسیری مقایسه کنند. وی گفت: در این رابطه دولت به هر نتیجه‌ای که رسید مورد قبول شهرستان طبس است. عبدالله‌زاده خاطرنشان کرد: شهرستان طبس با توجه به مصرف بالای آب کولرهای آبی در فصل تابستان در منابع آبی هم مشکل دارد و این شهرستان را تا مرحله بحران به ویژه در فصل تابستان پیش می‌برد.
وی گفت وزیر جدید نیرو در رابطه با تجدیدنظر تعرفه‌های آب و برق طبسی‌ها قول مساعدت داده است.

 


یزد- خبرنگار کیهان:
بیش از 120 روستای استان یزد با کمبود آب آشامیدنی روبه رو هستند.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان یزد با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر 104 هزار مشترک روستایی در استان از آب شرب سالم برخوردارند.
محمدرضا حاتمی با اشاره به کم‌آبی و بی‌آبی 120 روستای استان در سال جاری به ویژه در شهرستان تفت و روستاهای تابعه آن خاطرنشان کرد: آبرسانی سیار به وسیله تانکر در حال انجام است.
به گفته وی بارندگیهای استان نیز به دلیل نبود روان آب در استان، تاثیر چندانی در روند خشکسالی نداشته است و همچنان سطح آب‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد.
وی همچنین اظهار کرد: براساس چشم‌انداز 1404، تمام خانوارهای روستایی باید از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند که برای تحقق آن باید براساس پیش‌بینی سالانه مبلغ 42 میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شود ولی در حال حاضر مشکل اصلی در آبرسانی روستایی کمبود اعتبار است.
حاتمی پیشرفت فیزیکی طرح‌های آبرسانی روستایی استان را با توجه به اعتبارات اختصاص یافته 100 درصد و با توجه به اعتباراتی که باید تخصیص می‌یافت اما به استان داده نشد، 30 درصد اعلام کرد.
وی افزود: فرسودگی برخی از شبکه‌های آبرسانی از عوامل تشدیدکننده هدررفت آب و بروز کم‌آبی است که برای بازسازی آنها نیازمند اعتبار هستیم.

 


پارس‌آباد مغان- خبرنگار کیهان:
انتقال آب رود ارس به دریاچه ارومیه 400هکتار از اراضی آبی استان اردبیل را به دیم تبدیل می‌کند.
نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار مغان در مجلس شورای اسلامی با اعلام مطلب بالا افزود: انتقال حق آبه استان اردبیل از این رود باعث کاهش آب عشایر و کشاورزان منطقه می‌شود.
حجت‌الاسلام حبیب برومند گفت: نجات دریاچه ارومیه با انتقال آب رود ارس میسر نمی‌شود و برای جلوگیری از خشک شدن آن باید روش‌های دیگری را به کار برد.
وی سهمیه استان آذربایجان غربی از رود ارس را 420 میلیون مترمکعب و سهم استان آذربایجان شرقی را 460 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: سهمیه استان اردبیل از این رود 830 میلیون مترمکعب است که این میزان حق آبه در دشت مغان و اراضی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
کمربند حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی شهر خنداب استان مرکزی، ایجاد شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خنداب با بیان این مطلب افزود:
هدف از ایجاد این کمربندی جلوگیری از تخریب، تصرف منابع ملی و تعیین حدود اراضی منابع ملی از اراضی زراعی و باغ‌ها و املاک مردم است.
قدیر عزیزی گفت: حفظ و حمایت از منابع طبیعی به عنوان رکن اصلی اکوسیستم و جلوگیری از بروز اختلال در تعادل طبیعی و جلوگیری از فرسایش خاک و تصفیه آب و هوا از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی تصریح کرد: این نعمت ارزشمند خدادادی با بهره‌برداری‌های غیراصولی و استفاده‌های غیرمعقول از مراتع پوشش گیاهی در تهدید تخریب قرار گرفته است.

 


کرمانشاه- خبرنگار کیهان:
با توجه به تامین 700 لیتر در ثانیه آب از سد گاوشان امسال وضعیت بهتری نسبت به سالهای قبل داشته‌ایم.
این خبر را سرپرست شرکت آبفای استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان بیان داشت و تصریح کرد: قرار بود آب سد گاوشان در یک طرح بلندمدت با ظرفیت2600 لیتر در ثانیه به کرمانشاه انتقال یابد تا مشکل آب آشامیدنی این شهر باایجاد زیرساخت‌های لازم مرتفع شود. رضا کرانی افزود: اجرای کامل طرح، مستلزم اعتبارات لازم بود که فعلا محقق نشده است و با توجه به ضرورت موضوع، امسال توانسته‌ایم آب آشامیدنی لازم برای مصرف شهروندان را تامین کنیم تا مردم کمتر با مشکل بی‌آبی مواجهه شوند.
وی اظهار داشت: تأمین آب شامیدنی بلندمدت شهر کرمانشاه از طریق یک تصفیه خانه با ظرفیت 80 هزارلیتر مخزن و خطوط بین مخازن امکان‌پذیر است. کیانی گفت: تصفیه خانه فعلی کرمانشاه علی‌رغم آنکه بازسازی شده است اما جوابگوی ظرفیت انتقال کامل آب از سدگاوشان نخواهد بود و در این راستا می‌بایست تمهیدات لازم برای سالهای آتی بکار گرفته شود.
سرپرست شرکت آبفای استان کرمانشاه در ادامه گفت: گاهی مشکلاتی از قبیل قطعی و افت‌فشار آب در شبکه احساس می‌شود و این به جهت مشکلات فنی است و شرکت آبفا با توجه به نبود اعتبارات لازم مشکلات مردم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع خواهد کرد.

 


رودسر- خبرنگار کیهان:
بخشدار چابکسر گفت: یک میلیارد تومان برای آبرسانی منطقه ییلاقی جواهردشت چابکسر از توابع شهرستان رودسر هزینه شده است.
حسین رمضانخواه اظهار داشت: این در حالی است که این منطقه با چشمه‌های زیبا و زلال و داشتن معادن غنی و بسترهای فراوان به‌عنوان نگین گردشگری در کشور است. وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش چابکسر فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرحهای گردشگری دارد، گفت: فضای پیست اسکی برفی و چمنی در زمستان و تابستان، پیست‌های اسکی و موتورسواری و برگزاری مسابقات رالی از جمله امکانات این بخش است.
وی اضافه کرد: بالغ بر 40میلیارد تومان برای آزادسازی واحدهای مسکونی و تعریض جاده سیاهکلرود به جواهردشت سرمایه‌گذاری شده است.
برپایه همین گزارش منطقه ییلاقی جواهردشت در 38 کیلومتری مرکز بخش چابکسر از توابع شهرستان رودسر در شرق استان گیلان قرار دارد.

 


اهواز- خبرنگار کیهان
به منظور رفاه حال شهروندان و در راستای تسریع در امور تکریم ارباب‌رجوع، سامانه پرداخت‌های قضایی در شهرستان اندیمشک راه‌اندازی شد.
رئیس اداری و مالی دادگستری اندیمشک با بیان اینکه این سامانه برای نخستین بار در دادگستری‌های خوزستان راه‌اندازی شده است اظهار کرد: این سامانه برای پرداخت جرائم، واریز سپرده، پرداخت هزینه‌های کارشناسی و دادرسی کاربرد دارد.
افشین مرادی‌پور گفت: با این روش، مبالغ واریزی به صورت آنی به حساب‌های مورد نظر واریز و رسید بانکی تحویل ارباب رجوع می‌شود.

 


کاشان- خبرنگار کیهان:
فرماندار شهرستان آران و بیدگل گفت: به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم عده‌ای با رانت‌خواری، تطمیع و رشوه به کار خود در تصاحب اراضی این شهرستان ادامه دهند و با آنها به صورت جدی برخورد قانونی می‌شود.
روح‌الله سلگی در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخچه زمین‌خواری در این منطقه اظهار داشت: در یک سال گذشته اقدامات زیادی در راستای مبارزه با زمین‌خوارانی که در همه جای این شهر حضور دارند صورت گرفته است. فرماندار، جلوگیری از خرید و فروش زمین‌های ملی و فاقد مجوز کاربری مانند دشت صالح وتشکیل ستاد صیانت از اراضی ملی با همکاری دادگستری این شهرستان را از جمله این اقدامات عنوان کرد و بیان داشت: عزم و اراده دستگاه قضا در شهرستان آران و بیدگل برای مبارزه با زمین‌خواری راسخ است و تعامل بسیار مناسبی از سوی این نهاد با مدیریت اجرایی شهرستان برقرار شده است.
سلگی گفت: با تمام بنگاه‌های املاک در سطح شهر در این خصوص نامه‌نگاری صورت گرفته و با صراحت به آنها اعلام شده در صورت خرید و فروش زمین در اراضی مشخص شده در این شهر، اقدام آنها مشارکت در تقلب و جعل محسوب و مجوز بنگاه مورد نظر ابطال می‌شود و همچنین معرفی شخص به عنوان مجرم به مراجع قضایی در دستور کار قرار می‌گیرد.
وی از پیگیری چند پرونده زمین‌خواری از سوی حراست فرمانداری و دادگستری این شهرستان خبر داد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10