چرا اوباما از جنگ با سوریه وحشت دارد؟ (یادداشت روز) |
|
کیهان و خوانندگان |
|
دائی (گفت و شنود) |
|
وزیر کشور: انتخاب استانداران با مشورت رئیسجمهور خواهد بود |
|
دیدار هیئت پارلمانی ایران با دبیرکل حزبالله لبنان سیدحسن
نصرالله: پشت ماجراجوییهای آمریکا فتنهانگیزی صهیونیستها قرار دارد |
|
دیدار سفیر ایران در روسیه با معاون مدیرکل روس اتم |
|
کاش ببر آمریکا بیرون نمیآمد که معلوم نشود بچه گربه است! (خبر
ویژه) |
|
هلاکت عامل قتل عام زنان و کودکان کُرد (خبر ویژه) |
|
نقش بندر بن اسرائیل در آتشافروزیهای عبری- عربی (خبر ویژه) |
|
اوباما از فقدان راهبرد رنج میبرد مردم و ارتش آمریکا از جنگ!
(خبر ویژه) |
|
هر دم از این باغ بری میرسد! (خبر ویژه) |
|
|
|
|
اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه که در قطعی بودن آن تردیدی نبود تا اطلاع ثانوی
یا شاید برای همیشه به تعویق افتاده است. در این میان گمانهزنیهای زیادی درباره
علل و عوامل این تأخیر یا تعطیل مطرح شده ولی کمتر به علت واقعی آن پرداخته شده
است. واقعیت این است که عملیات نظامی نه بخاطر اختلاف نظر کنگره آمریکا با دولت
این کشور یا بخاطر اختلاف نظر دو حزب دمکرات و جمهوری خواه و یا بخاطر بروز اختلاف
نظر دو حزب حاکم و یا مخالفت مؤسسات و شخصیتهای اثرگذار آمریکا به تأخیر یا تعطیل
کشیده شده است و نیز واقعیت این است که عملیات نظامی علیه سوریه نه بخاطر عدم وجود
اجماع در شورای امنیت سازمان ملل و یا عدم اجماع در میان کشورهای غرب و متحدان
آمریکا در تجاوزهای مشابه و یا عدم همراهی انگلیس و فرانسه با آمریکا با تأخیر یا
تعطیل مواجه شده است و واقعیت دیگر این است که آمریکا برای عملیات در سوریه نیازمند
بررسیهای جدید میدانی نیست و نقاط کور سبب نشده تا آمریکا برای عملیات به روشن شدن
آنها احتیاج داشته باشد. البته این به آن معنا نیست که در آمریکا درباره اقدام
نظامی علیه سوریه اجماع وجود دارد و یا به آن معنا نیست که در غرب بر سر حمله به
سوریه اجماع وجود دارد و نیز به این معنا نیست که آمریکا در سوریه هیچ نقطه کور
اطلاعاتی و عملیاتی ندارد سخن بر سر این است که کدام عامل بعنوان «عامل مسلط» نقش
اصلی در این تأخیر یا تعطیل دارد. در خصوص این بحث گفتنیهایی وجود دارد: 1-
باراک اوباما در گفتگوی چند روز اخیر و در زمانی که محافل نظامی روز یکشنبه 10
شهریور را بعنوان روز آغاز حمله به سوریه یاد میکردند اذعان کرد که مردم آمریکا از
جنگ خسته شدهاند و به عبارت دقیقتر اعتراف کرد که مردم آمریکا اعتمادی به رهبری
نظامی-سیاسی آمریکا در یک جنگ حقیقی ندارند در همانجا اوباما اعلام کرد که: «جنگ با
سوریه یک مسئولیت اخلاقی برای دولت آمریکاست و او بعنوان رهبر دنیا با این کشور
وارد جنگ میشود» با این وصف اوباما در محیط داخلی اگر هم با مانعی مواجه باشد آن
را جدی تلقی نمیکند. 2- اوباما در همان سخنرانی روز چهارشنبه هفته گذشته خود
گفت که برای حمله به سوریه به موافقت سازمان ملل احتیاجی ندارد و تکیه او به همراهی
اروپا هم نیست بلکه او بعنوان رهبر دنیا(!) مسئولیت حمله را به دوش میکشد. با این
وصف برای اوباما تا حد زیادی این مسئله مشخص شده بود که در حمله به سوریه نمیتواند
روی حمایت اروپا حساب باز کند. اروپاییها در جنگ جدید دو مسئله اساسی با آمریکا
داشتند، مسئله اول آنان این بود که جنگ در خاورمیانه با مشارکت یا بدون مشارکت
اروپا به نتیجهای که مقامات آمریکایی برای آن فشار میآورند، نمیرسد و مسئله دوم
آنان این بود که در نهایت جنگ چه به پیروزی برسد چه به شکست انجامد، اروپا فقط شریک
در هزینه است و فایدهای برای آن در نظر گرفته نمیشود. بااین وصف از قبل معلوم بود
که اروپا این بار به راحتی برای همکاری پرهزینه متقاعد نمیگردد. 3- آمریکا در
صحنه عملیات حفرهها و ضعفهای فراوان اطلاعاتی دارد و به این راحتی قادر به پرکردن
آنها نیست. آمریکا ایران را نمیشناسد، حزبالله را به درستی و بطور دقیق
نمیشناسد از سطح و میزان واکنش سوریه آگاهی کافی ندارد در عین حال وقتی رئیسجمهور
آمریکا بعنوان فرمانده کل قوا علیه سوریه اعلام جنگ میکند و زمانی کمتر از یک هفته
و یک ماه را برای آن در نظر میگیرد، به این معناست که یا بر این شکافها و
کاستیها احاطه پیدا کرده و یا آنها را کم اهمیت تلقی کرده است. در عین حال این
عدم احاطه اگر مربوط به مخالفان مسلح حکومت سوریه باشد و تردید آمریکا به توانایی
آنان در اداره زمینی عملیات تهاجمی علیه دولت سوریه برمیگردد نیز با همین پاسخ
مواجه میباشد چه اینکه وقتی آمریکا سخن از عملیات در زمان نزدیک میزند به این
معناست که از مرحله بررسی و ارزیابی عبور کرده است. 4- بعضی از محافل سیاسی این
تاخیر یا تعطیل را نتیجه مذاکره محرمانه میان فرستادگان اوباما با مسئولان ارشد
جمهوری اسلامی ارزیابی کرده و گفتهاند در جریان سفر همزمان «سلطان قابوس» پادشاه
عمان و «جفری فلتمن» فرستاده سازمان ملل که تا چندی قبل معاون وزیر امور خارجه
آمریکا بود و به منطقه سوریه و لبنان به دلیل اینکه سالیان زیادی سفیر آمریکا در
این منطقه بوده، گفتوگوها و توافقاتی حول محور سوریه اتفاق افتاده و این توافق
عملیات آمریکا علیه سوریه را برای مدتی به تاخیر انداخته و یا بطور کلی منتفی کرده
است. در مورد اینکه در ملاقات پادشاه عمان یا معاون سابق وزارت خارجه آمریکا با
مقامات ارشد ایران درباره سوریه مباحثی مطرح شده باشد، تردیدی وجود ندارد و طبیعی
است که در این ملاقاتها موضوع مهمی در حد حمله آمریکا به یک عضو هم پیمان جمهوری
اسلامی ایران مورد بحث قرار گرفته کما اینکه اگر غیر از این دو یک مقام سیاسی از
آسیا یا اروپا یا قاره آمریکا و یا آفریقا هم میآمد این موضوع مورد بحث قرار
میگرفت اما در مورد اینکه در این گفتوگوها توافقی حاصل شده است، اغراق وجود دارد.
چرا که آن توافقی که میتواند یک حمله قطعی را متوقف گرداند، همراهی ایران با بخشی
از خواسته آمریکاییها علیه اسد نیست کما اینکه چنین حملهای هم همانطور که گفته شد
برای تنبیه اسد و یا کمک تاکتیکی و موردی به معارضه نیست بلکه چنین حملهای با چنین
مقدماتی از سوی یک ابرقدرت نظامی که همه اعتبار خود را از جنگافزار نظامی بدست
آورده است، فقط میتواند با هدف زمینهسازی برای سرنگونی کامل دولت دمشق سازماندهی
شده باشد. با این وصف مذاکره میان آمریکا و ایران پیرامون سوریه برای حل جزیی
قضیه اصلا معنا و مفهومی ندارد. اما در مورد اینکه ایران از متحد استراتژیک و
بیبدیل خود در منطقه دست کشیده باشد نیز بطور قطع منتفی است. چرا که ایران از دست
رفتن سوریه و اشغال آن توسط دشمن زیادهخواهی چون آمریکا که قطعا سیطره او بر سوریه
مساوی با سیطره رژیم صهیونیستی بر سوریه است را یک خطر بزرگ حیاتی تلقی میکند و
برای آنکه چنین اتفاقی نیفتد از همه تواناییها و ظرفیت نظامی و غیرنظامی خود
استفاده میکند. با این وصف آنچه که در مذاکرات مابین سلطان قابوس- در صورتی که
بپذیریم که او نقش واسطه میان آمریکا و ایران بازی کرده- و جفری فلتمن در صورتی که
او حامل پیام خاصی بوده است، گذشته قطعا اعلام قاطع موضع حمایتی ایران از سوریه
بوده است نه چیزی کمتر از آن. 5- تردیدی نیست که ایران کوتاه آمدن در برابر
آمریکا در سوریه را مساوی با سیطره آمریکا نه فقط بر سوریه که بر سوریه، فلسطین،
لبنان، عراق و در یک کلمه سیطره آمریکا و اسرائیل بر منطقه مقاومت ارزیابی کرده و
با قاطعیت در برابر آن میایستد. شواهدی وجود دارند که نشان میدهند آمریکاییها
در هفتههای اخیر به این نتیجه رسیده بودند که «زمان بسیار کمی» برای اسقاط نظام
سوریه در دست دارند و اگر وارد نشوند هیچ گاه دیگر نمیتوانند وارد شوند و اگر جبهه
مقاومت بتواند صحنه نبرد را در سوریه علیرغم آنکه همه جهان غرب و اکثر کشورهای عربی
و غیرعربی (ترکیه و اسرائیل) برای عدم تحقق این پیروزی به صحنه آمدهاند، ببرد، در
بقیه خاورمیانه هم میبرد و موج جدید انقلابهای مردمی که در تحلیل آکادمیهای
اروپا سالهای 2014 تا 2015 زمان آن ارزیابی شده است، به راه میافتد و رژیمهای
وابسته جنوب خلیجفارس به همراه خورده نظامهای آمریکایی قاره آفریقا را از بین
میبرد. از این رو آمریکا با این گمان- که به نظر میآید اسرائیلیها در باوراندن
آن به اوباما خیلی نقش ایفا کردهاند- ایران علاقهای به درگیر شدن در جنگ ندارد و
مرز نهایی آن «تهدید به پاسخ» است و در نهایت تسلیم واقعیت صحنه یعنی سرنگونی دولت
متحد خود در دمشق میشود، وارد صحنه شده و با قاطعیت زیادی از جنگ حرف زدند ولی در
فاصله زمان اعلام جنگ یعنی 12 روز پیش تا سه روز پیش که آمریکاییها از سختی جنگ و
لزوم تامل بیشتر درباره آن و آمادهسازی جهانی حرف زدند و متحدان آمریکا یکی یکی از
سیاست جنگی اوباما فاصله گرفتند، اتفاقاتی در صحنه واقعی افتاد و آمریکاییها
دریافتند که توسل به جنگ با واکنش جنگی، نه تنها از سوی سوریه که از سوی کل جبهه
مقاومت مواجه میشود و آنوقت دیگر نمیتوان زمانی برای پایان آن اعلام کرد این در
حالی است که آمریکاییها به وضوح و دقت میدانستند که برخلاف دهههای 1980 و قبل از
آن عملیات هوایی قادر به پایان دادن جنگ نیست. آمریکاییها تجربه رژیم صهیونیستی در
جنگهای 33 و 22 روزه را داشتند که نیروی هوایی ارتش این رژیم با تمام قدرت وارد
میدان شد و همه مراکز علامتگذاری شده را بمباران کرد ولی در عمل نه توانست آسیبی
به توان تسلیحاتی حزبالله و گردانهای جهادی در لبنان و غزه بزند، نه آسیب جدی به
نفرات و سازمان رزمی آنان وارد کند و نه رهبری مقاومت را از میدان خارج نماید. در
نهایت نیروی تهاجمی رژیم صهیونیستی تسلیم شد و به شکست تن داد. آمریکاییها بعد
از آنکه در صحنه عمل متوجه فعل و انفعالات جبهه مقاومت شدند و فهمیدند که همانطور
که فرمانده کل سپاه پاسداران میگوید، همه منطقه به میدان تهاجم و تقابل با مهاجمان
تبدیل خواهد شد و این میدان از مرزهای غربی هند تا مرزهای جنوبی مدیترانه امتداد
دارد. آنان بخوبی دریافتند که اگر به چیزی کمتر از اسقاط اسد تن دهند، شکست از
مقاومت به حساب میآید و اگر بخواهند حکومت اسد را ساقط کنند و برای این کار
نیازمند استفاده از کماندوهای نیروی دریایی و یا چتربازان نیروی هوایی و یا یگانهای
خاص زمینی باشند حتما با کماندوها، چتربازان و یگانهای خاص رزم دیدهتر و آمادهتری
مواجه خواهند شد و بدون تردید هر عنصر مهاجم باید پیش از ورود به صحنه درگیری
سوریه، تابوتی را برای خود آماده کرده باشد. این رمز اصلی عقبنشینی اوباما و
آمریکاست و البته با توجه به روحیه شرارتبار آمریکاییها، اوباما که زخم عمیقی از
نیروهای جان بر کف مقاومت بر سینه دارد ممکن است برای التیام خود به نقطه یا نقاطی
حمله کند و بعد بگوید منظور من از حمله به سوریه همین بود نه اسقاط نظام سوریه که
برای همین هم مقاومت طبعا پاسخ کوبندهای را آماده کرده است.
سعدالله زارعی
|
|
|
سامانه پیام کوتاه 30002323 33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر 33916546 تمام
ساعات شبانهروز * بیقراری سگهای وحشی آمریکایی و اروپایی برای حمله به سوریه
تنها موجب افتضاح و آبروریزی آنها گردید، آنها فهمیدند که زمانه مثل گذشته نیست و
مردم و منطقه عوض شدهاند و شانس با این ددمنشان یار بود که پا به عرصه جنگ
ننهادند. مردم سوریه بیش از 2 سال است انواع جنگهای غیرمستقیم از جانب استکبار بر
ایشان تحمیل شده و به خوبی توانستهاند مقاومت کنند و سرافرازانه پیروز معرکه
باشند. آنها در مقابل ترفند جدید آمریکا که به طبل جنگ کوبید غیرتمندانه مقاومت
کردند و ثابت کردند پیروز میدان هستند مطمئنا با این توکل و ابتکار عمل تا چندی
دیگر غائله این خشونتها به پایان خواهد رسید و مردم و مقاومت را در منطقه رو سفید
خواهند کرد در مقابل استکبار و همقطارانشان تاوان این همکاریها را خواهند داد.
طالعی * آمریکا و مزدورانش بدانند حمله به سوریه قطعا نابودی رژیم غاصب اسرائیل
را در پی خواهد داشت. 8343---0938 * در این شرایط حساس که صهیونیستهای
جهانخوار علیه ملت مظلوم سوریه و دولت بشار اسد، تهدید به جنگ کردهاند لازم است
جلوی آمریکا و اسرائیل بایستیم. از مواضع محکم آقای لاریجانی رئیس مجلس تشکر
میکنم. از آقای روحانی و دولت هم میخواهیم به شدت موضع بگیرد. الان در برهه حساسی
هستیم که باید از مقاومت در سوریه حمایت کرد به خاطر آنکه صهیونیستها و ارتجاع عرب
دنبال سرنگونی دولت اسد و به آشوب کشاندن سوریه هستند و میخواهند همان بلایی را که
سر افغانستان و عراق آوردند بر سر سوریه در آورند. لذا باید محکم ایستادگی کرد.
یک شهروند * همانگونه که سوریه در تجاوز عراق به کشورمان حامی ما شد و به ایران
کمک کرد. ما هم باید در این شرایطی که سوریه نیاز به کمک و حمایت دارد پشتیبانی
بکنیم. در ضمن نباید بگذاریم بازوهای مقاومت توسط دشمن قطع بشود. 4055---0939
* سوریه هرگز نباید از جنگ با رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایتکار بترسد. بنده به
عنوان یک سرباز صفر حاضرم جانم را در راه دفاع از ملت مظلوم سوریه فدا کنم.
7641---0912 * متاسفانه این روزها شاهد درج سخنرانی و چاپ عکس یکی از سران فتنه
در روزنامههای زرد هستیم که اینها همه از کوتاهی و اهمال در انجام وظیفه قوه
قضائیه و وزارت ارشاد میباشد. فتنهگران و سران آزاد آنها بدانند که با این گونه
مسائل نمیتوانند از دست قانون فرار کنند. مطمئنا یک روز در دادگاه مردم پاسخگو
خواهند بود و همین مردم یقه آنها را خواهند گرفت. سوری از تهران * قطع مطلق
رابطه با آمریکا در لیست دستاوردها و کارنامه غرور ملی مسلمانان ایران ثبت شده است.
مردم برای آن فداکاری کردند و شهید دادند. این خط قرمز ملت ایران با اهل افراط و
تفریط و بریدگان و خودباختگان سیاسی است. مرادی * بعضی از سیاسیون
سادهاندیش ما فکر میکنند اگر با دشمن آرام و نرم صحبت کنند دست از شیطنت بر
میدارد. پس چرا کشورمان در ابتدای شروع دولت اعتدال دوباره از سوی آمریکا مورد
تحریمهای جدید قرار گرفت؟ 8858---0919 * خطمشی روزنامه ایران طی یکماه
گذشته و نقل و انتقال دولت یازدهم تغییر کرد. تا این جای کار طبیعی است. ولی چرا پس
از روی کار آمدن دولت جدید دیگری خبر از ستون ثابت کلام امام و رهنمودهای رهبر معظم
انقلاب نیست؟ چنین روشی باعث نگرانی و ناراحتی دوستان انقلاب است. جانباز 40
درصد علی مختاری از اصفهان * طبق مصوبه شورای پول و اعتبار همه بانکها موظفند ما
به التفاوت سود علیالحساب و قطعی را به حساب مشتریان خود واریز کنند اما برخی از
بانکها این کار را نمیکنند. علت چیست؟ لطفا رسیدگی شود. رضا غزالی * مسئولان
راهنمایی و رانندگی هر از گاهی برخی از موتورسیکلتسوارانی را که قوانین را نقض
میکنند با جریمه نقدی یا انتقال موتور به پارکینگ تنبیه میکنند ولی این امر تاثیر
مقطعی دارد و دردی را دوا نمیکند نقض قوانین از سوی این موتورسواران به جایی رسیده
است که در پیادهروها به راحتی تردد میکنند و چراغ قرمزها را نمیبینند. بنابراین
لازم است مسئولان راهنمایی و رانندگی برخوردهای جدیتر و سختگیرانهتری با این
ناقضان قوانین داشته باشند. یک شهروند * با افتتاح زیرگذر احمدآباد مستوفی به
تهرانسر، از سوی شهرداری رفت و آمد خودروها با ترافیک و مشکلات زیادی همراه است لذا
از مسئولان برای رفع مشکلات تقاضای یاری داریم. فواد کاسب * خروجی بزرگراه
شهید زینالدین به شهید باقری کشش این همه خودرو را ندارد و متاسفانه گاهی نیز
خودروی پلیس بر مشکلات و ترافیک میافزاید که لازم است توسط کارشناسان فکر اساسی
شود. نظری * ایستگاه خط ورامین در جنب مترو ترمینال جنوب که توسط مسئول خط
کنترل میشد در تاریخ 31/5/92 گویا به دستور شهرداری جمعآوری شده و این کار
سرگردانی مسافران را که هر شب در پایان کار روزانه عازم ورامین هستند فراهم ساخته
است. خصوصا به علت تاریکی مشکلاتی برای خانمها به وجود آمده است از مسئولین امر
درخواست نصب کیوسک کنترل خطوط واحدها و نصب تابلو شروع و پایان خط برای آگاهی
مسافران را داریم. جمعی از مسافرین * یکی از مهمترین معضلات شهر سده لنجان
وجود بافت فرسوده میباشد که عمر بسیاری از منازل آن به نیم قرن نیز میرسد و این
مسئله بیشتر اهالی را دچار مشکل نموده است. عده زیادی از اهالی شهر خواستار رفع
سریع این معضل بزرگ هستند چرا که این مسئله نه تنها به زیبایی شهر لطمه میزند بلکه
باعث رعب و وحشت همشهریان نیز شده است. مردم با بیان این مطلب که هر زمان برای این
مشکل به شهرداری مراجعه میکنیم مسئولین از دادن جواب قانعکننده خودداری میکنند
میگویند: ما از این بابت در بلاتکلیفی به سر میبریم. مردم سده لنجان از مسئولین
شهرستان، استان و کشور میخواهند تا به مشکلات آنها رسیدگی نموده و آنها را از این
دغدغه نجات دهند. امرالله شریفی * فرهنگیان بازنشسته در کرمانشاه هر ماه با
چند روز تأخیر موفق به دریافت حقوق خود میشوند در ضمن احکام ارتقاء آنان نیز بعد
از چند سال صادر نشده است مسئولین امر پاسخ بدهند دلیل این بیتوجهی چیست و چرا
اصلاح نمیشود. 7751---0918 * ارائه اصلاحیه قانون هدفمندی یارانهها به مجلس
توسط مسئولین محترم اقتصادی یکی از انتظارات چند ساله اخیر عموم مردم بوده که
بیصبرانه منتظر اجرایی شدن آن هستیم. امیدواریم همه مسئولین مساعدت کنند.
6263---0938
|
|
|
گفت: یکی از ضد انقلابیون فراری و خارجنشین در وبلاگ خودش نوشته ؛ تازه فهمیدم
که علیه رژیم اسلامی ایران هیچ غلطی از دستم بر نمیآد و نباید گول اصلاحطلبها رو
میخوردم! گفتم: خب! وقتی ارباب بزرگشون آمریکا نمیتونه هیچ غلطی بکنه از اجق
وجقهای اپوزیسیون چه غلطی ساخته است؟! گفت: نوشته، بعد از سالها در به دری
تازه متوجه شدم که بهخاطر یک توهم دنبال جنبش سبز راه افتادم و همه عمرم رو به باد
فنا دادم! گفتم: یارو میگفت؛ خواب دیدم دائیم رفته زیر تریلی 18چرخ و له و
لورده شده، از خواب پریدم، مثل بید میلرزیدم، گوشی رو برداشتم بهش زنگ بزنم، دیدم
تلفون قطعه، از ناراحتی داشتم دق میکردم، و خودمو به در و دیوار میزدم که یکدفعه
متوجه شدم من اصلاً دائی ندارم!
|
|
|
وزیر کشور تاکید کرد رای دولت تعیینکننده نهایی در انتخاب استانداران خواهد
بود. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست خبری خود که همزمان با مراسم تحلیف
و آغاز به کار چهارمین دوره شورای اسلامی شهر و روستای سراسر کشور بود به نقش و
اهمیت شوراها اشاره و اظهار کرد: شوراها از مهمترین نمادهای مشارکت هستند که به
برکت جمهوری اسلامی، خون شهدا و امام راحل(ره) مردم توفیق یافتند که با انجام
انتخابات در امور اداری شهر و روستای خود موثر باشند. وی با بیان اینکه امروز،
روز شروع کار رسمی شوراهای اسلامی شهر و روستا است، گفت: مقرر شده بود که یک ماه
بعد از انجام انتخابات ریاستجمهوری آغاز به کار و روز تحلیف شورای اسلامی شهر و
روستا و روز انتخاب هیئت رئیسه این شوراها باشد. وزیر کشور اضافه کرد: اولویت
اول ما در وزارت کشور تغییر ساختار وزارت کشور متناسب با این رویکرد است که آن را
برای دولت فرستادیم تا به تصویب برسد و در گام دوم انتخاب مدیرانی با همین نگاه در
حوزه معاونان و استانداران است که با ارزیابی دقیق عملکرد آنها دست به انتخاب و
تغییر و جابهجایی خواهیم زد. رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره تقسیمات
کشوری و تشکیل برخی استانها گفت: تقسیمات کشوری از موضوعات مهم و وظایف اصلی وزارت
کشور به شمار میرود. وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از اهداف
دولت تدبیر و امید تقویت جایگاه احزاب در کشور بود، در این راستا چه اقدامی خواهید
داشت؟ گفت: ما نشاط سیاسی در کشور و مشارکت واقعی و همراهی مردم را در عرصههای
مختلف خواستاریم که میتواند در قالب رفتارهای حزبی تجلی یابد و در جهت افزایش
فعالیتهای احزاب گامهای موثری برمیداریم و همانطور که در برنامههای بنده اعلام
شد وزارت کشور در جایگاه مدیریت سیاسی خواهد بود. وی اظهار داشت: تلاش میکنیم
با شفافسازی، پاسخگویی و قانونمند کردن رفتارهای حزبی بتوانیم در تعمیق بینش سیاسی
مردم و عملکرد مناسب حزبی در کشور گامهای موثری برداریم و برنامههای تدوین شده را
معاونت سیاسی در دستور کار خود قرار میدهد. رحمانی فضلی درباره انتخاب
استانداران نیز یادآور شد: در این راستا جلساتی با نمایندگان مجلس داریم، بنا شد بر
اساس شاخصها و معیارهای وزارت کشور یعنی بحث اعتدال، سابقه مفید داشتن، نگاه
اقتصادی و قبول داشتن دولت تدبیر و امید نمایندگان افرادی را از باب مشورت معرفی و
خود وزارت کشور با شناختی که از افرادی که صلاحیت دارند، آنها را بررسی کند. وی
اضافه کرد: در مدت تعیین شده که بیش از یک ماه نیست در جابهجایی استانداران تلاش
را شروع میکنیم این بررسیها صورت گیرد و در برخی استانها به نتایج مناسبتری
رسیدهایم که مقدمات را برای معرفی به دولت انجام میدهیم. رحمانی فضلی در پاسخ
به این سوال که آیا برای انتخاب استانداران با رئیسجمهور مشورت کردید، گفت: بنده
قبل از اعلام شاخصها با رئیسجمهور مشورت کردم و در واقع قبل از تعیین و معرفی
بنده به عنوان وزیر با وی در این خصوص مشورت کردم و بعد از این نیز از نظرات
رئیسجمهور استفاده و آنها را اعمال میکنم. وی درباره تکلیف خانه احزاب نیز
اظهار داشت: خوشحال میشویم خانه احزاب با جدیت، دقت و تلاش بیشتر و مبتنی بر قانون
و اساسنامه خود احزاب کار خود را شروع کند و در سال 72 تا 83 تاریخ اعتبار آن بود و
بعد باید تمدید میشد انتخابات مختلف و کنگرههای 4گانه برگزار شد اما نسبت به
تمدید آن اقدامی صورت نگرفته و خوشحال میشویم اگر اعضا خانه احزاب جلسات خود را
بگذارند و اقدامات قانونی را طی کنند با تکیه بر قانون کار خود را انجام دهند.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه یقینا در حوزه سیاسی عملکرد وزارت کشور بر اساس
رفتارهای سیاسی پیشبینی شده در قانون است، خاطرنشان کرد: در حوزه امنیتی دقیقا
رفتارها متناسب با همان قوانینی خواهد بود که در حوزه امنیتی الزامی است و بستر
مناسبی برای فعالیتهای سیاسی است نه بازدارنده، بلکه کنترلکننده و یا هدایت کننده
این گونه رفتارها است. رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه ما در برخی مواقع شاهد
تندرویها و افراطگریهایی بودیم، تصریح کرد: در بعضی موارد تخاصم و تندرویهایی
در بین گروههای سیاسی بوده که نظام بابت آن هزینههای زیاد و بالایی پرداخت کرده
است. بنابراین باید همه تلاش کنیم که قانون محور فعالیتها و عقل هدایتگر این گونه
فعالیت باشد، همین امر سبب ارتقا و افزایش سطح بینش و آگاهی سیاسی میشود. وزیر
کشور در مورد کمیته سه نفره برای انتخاب استانداران نیز به ارائه توضیحات پرداخت و
گفت: در خصوص کمیته سه نفره و هر کمیته مشابه دیگری نگاه دکتر روحانی با سخنانی که
در جلسات هیات دولت و صحبتهای فردی با همه اعضا داشته الزاما اعتقادشان این است که
هر یک از افرادی که در حوزهای متولی هستند خودشان مسئولیتهای خود را به نحو احسن
انجام دهند. وی تاکید کرد: تعیین کمیتههای افراد، اشخاص و یا جایگاهی که این
مسئولیتها را خدشهدار کند و اختیارات مسئولان در حوزههای مختلف را زیر سوال
ببرند و یا مداخلهای پیش بیاید یقینا جزو برنامههای آقای روحانی نیست. وزیر
کشور به روند تعیین استانداران پرداخت و اظهار کرد: ما استانداران را تعیین و با
ریاست جمهوری مشورت میکنیم و سپس پرونده هر یک از استانداران را به دولت تقدیم و
در دولت از آن دفاع خواهیم کرد. بنابراین رای دولت تعیینکننده نهایی استانداران
خواهد بود.
|
|
|
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
در راس هیات پارلمانی کشورمان با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزبالله لبنان دیدار و
آخرین وضعیت تحولات منطقه را با وی مورد تبادل نظر قرار داد. در این دیدار که
با حضور غضنفر رکنآبادی، سفیر ایران در بیروت انجام شد، بروجردی با اشاره به دیدار
خود با رئیس جمهور و دیگر مقامات کشور دوست سوریه، روحیه بالا و آمادگی کامل ارتش،
مردم و رهبران این کشور برای دفاع از کشورشان در برابر هر گونه تجاوزی را ستود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آمریکا باید قبل از دست زدن
به هر تصمیم غیرعقلانی، پیامهای جهانی را درک کرده و از فرصت موجود برای نجات خود
و همپیمانانش از این ورطه خطرناک استفاده کند. وی همچنین ضمن تاکید بر موضع
ایران در حمایت از ثبات و وحدت ملی لبنان، ابراز امیدواری کرد با تشکیل کابینه جدید
لبنان، زمینه همکاریهای هرچه بیشتر بین دو کشور گسترش یابد. سید حسن نصرالله
نیز با بیان این که در پشت ماجراجوییهای آمریکا در منطقه، برنامهریزیهای
فتنهانگیز لابی صهیونیستی قرار دارد، تاکید کرد: با وجود سیطره شبکه صهیونیستی بر
بزرگترین شبکههای رسانهای جهان و جنگ رسانهای موجود در جهت وارونه جلوه دادن
حقایق صحنه سوریه، تنها ماندن آمریکا در عملی کردن تهدید نسنجیده خود علیه سوریه
نشانه مقبولیت نیافتن توجیهات غیرمنطقی آمریکایی- صهیونیستی در جهان است. جواد
کریمی قدوسی و فتحالله حسینی، اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این دیدار
بروجردی را همراهی کردند.
|
|
|
در دیدار سفیر ایران در روسیه با معاون مدیرکل روس اتم، مسایل همکاری با ایران
در حوزه هستهیی بررسی شد. به گزارش ایسنا پایگاه اطلاع رسانی nuclear.ru ،
نوشت: محمودرضا سجادی، سفیر ایران در فدراسیون روسیه با نیکولای سپاسکی، معاون
مدیرکل مجتمع دولتی «روس اتم» دیدار کرد. به گزارش روس اتم ، دو طرف در این
دیدار مسائل جاری همکاری را بررسی کردند .
|
|
|
«برخی مقامات اسرائیل با توجه به اوضاع فعلی ترجیح میدهند توان بازدارندگی
آمریکا همچنان مبهم و با ابهت باقی بماند چرا که اقدام کماثر علیه سوریه، چیزی جز
جسورتر کردن سوریه و حزبالله و ایران به دنبال نخواهد داشت». وبسایت آمریکایی
المانیتور با انتشار اولین تحلیل به قلم بن کسپیت روزنامهنگار صهیونیست نوشت:
برآوردها در اسرائیل حاکی از آن است که نمایش مضحک حمله به سوریه، با شلیک چند ده
یا چند صد موشک به اهداف راهبردی حکومت سوریه خاتمه خواهد یافت. فرمانده ارتش
اسرائیل دو روز زمان صرف کرده است تا متوجه شود در صورتی که این حمله دستاوردی به
همراه نداشته باشد چه میشود؟ از نگاه آنان چنین حملهای فقط قدری گرد و خاک خواهد
کرد و حاصلش تنها تعدادی عکس درست و حسابی برای رسانههای خبری خواهد بود.
روزنامهنگار صهیونیست تاکید کرد: با توجه به این که بازدارندگی مهمترین هدف این
حرکت آمریکاست، اگر اسد پس از اتمام این همه هیاهو و جار و جنجال دیپلماتیک
بینالمللی باز هم به روش خود ادامه دهد، در حقیقت این هدف (بازدارندگی) نیز کاملا
از دست رفته خواهد بود. این گزارش افزود: «مقامات اسرائیل میگویند اگر در
نهایت، همه این ضربهها چیزی بیش از یک نوازش برای اسد نباشد، آن چه رخ خواهد داد
این است که ابهت بازدارندگی غرب و آمریکا در منطقه به کلی فرو خواهد ریخت.
تحلیلگر المانیتور با بیان اینکه اکنون کسی نیست که کلانتر خاورمیانه یاغی باشد،
مینویسد: به گفته مقامات اسرائیل اگر قدرت تصمیمگیری و اجرای اوباما و غرب این
است که شاهدش هستیم، بهتر بود که تلاشها صرف دستیابی به یک راهحل دیپلماتیک
میشد. در این صورت، به مفهوم بازدارندگی نظامی خدشهای نمیشد و بیآن که بر همگان
مشخص شود که در ورای این مفهوم واقعیتی وجود ندارد، بازدارندگی همچنان میتوانست با
ابهت جلوه کند. تحلیلگر صهیونیست نوشت: به عبارت دیگر، بهتر بود این ببر در
لانهاش میخوابید و به جای آن که بیرون بیاید و همه ببینند که بچه گربهای بیش
نیست، به خرناسهایش ادامه میداد. این پایگاه خبری آمریکایی نوشت: گرچه اسرائیل
به دقت رخدادهای سوریه را زیر نظر دارد، اما مرکز توجهش هنوز تهران است. زیرا همه
تحرکات و رخدادهای خاورمیانه از ایران سرچشمه میگیرد. برعکس آنچه اکنون در حال رخ
دادن است- کلنجارهای غرب بر سر حمله هوایی به سوریه- تنها آیتاللهها را جسورتر
کرده و بر آمادگی آنها برای اجرای کامل طرحشان در زمینه دستیابی به توانمندی
هستهای میافزاید.
|
|
|
یکی از جنایتکارانی که در جریان حمله روز شنبه به پادگان نظامی منافقین به
هلاکت رسید از عوامل قتل عام کردهای عراق بود. به گزارش رجا نیوز احمد وشاق از
اعضای تیمهای ترور سازمان منافقین در ابتدای دهه 60 بود که حداقل 3 ترور موفق در
خیابانهای تهران داشته است. او در ابتدای دهه هفتاد در عملیات مروارید در کردستان
عراق هم نقش مهمی داشته است. شاهدان عینی میگویند وشاق که مسئول آتشبار بوده در یک
ایست بازرسی تمام اعضای غیرنظامی یک مینیبوس که شامل زن و کودک بودند را با آتش
کاتیوشا کشته است! هادی شعبانی از اعضای سازمان در «کتاب عمر» درباره نقش احمد
وشاق در عملیات مروارید مینویسد: بچههایی که در سلیمان بک بودند تعریف میکردند
که یکی مینی بوس از کردها را که قصد داشتند به سمت بغداد بروند، در سه راهی سلیمان
بک متوقف میکنند و مانع حرکت آنها میشوند و چون قصد داشتند به راه خود ادامه
بدهند با امتی 23 (پدافند 23 میلیمتری را روی امتی ال بی گذاشته بودند) به رگبار
میبندند و همه آنها را قتل عام میکنند. بعدها این واقعه از افتخاراتشان بود و
میگفتند که به این ترتیب جلوی پیشروی کردها را گرفتیم و صاحبخانه [صدام] را نجات
دادیم. تعداد تلفات منافقین در حمله روز شنبه به پادگان این گروهک 70 نفر گزارش شده
است.
|
|
|
یک روزنامه لبنانی رئیس استخبارات رژیم سعودی را به خاطر شدت خیانتهایش به
مردم منطقه و خوشخدمتیهایش به رژیم اسرائیل «بندر بن اسرائیل» توصیف کرد.
الاخبار با اشاره به انفجار خودروهای بمبگذاری شده در حومه شیعهنشین بیروت، هدف
قرار گرفتن دو مسجد اهل سنت در شهر طرابلس لبنان توسط بمبگذاران، متهم شدن ارتش
سوریه به ارتکاب حمله شیمیایی به یکی از محلات حومه دمشق، خنثی شدن یک عملیات سری
ارتش اسرائیل در مرز لبنان توسط حزبالله و... مینویسد: بندر بنسلطان شاهزاده
سعودی در رأس برخی تلاشها برای تغییر معادله قدرت در منطقه قرار دارد. همانند
اسرائیل، بندر بنسلطان از منادیان دیرین مهار نفوذ ایران و سوریه در منطقه و خلق
یک «خاورمیانه جدید» به سبک نومحافظهکاران آمریکایی بوده است و این موضع، در
مقاطعی، هزینههایی را هم به او تحمیل کرده است. الاخبار به یک سند منتشره در
سایت ویکیلیکس مربوط به سفارت آمریکا در سال 2007 استناد کرد که در آن آمده است:
«ما همچنین شواهد دست اولی از تنشهای درون خانوادگی (در درون خانواده سلطنتی
سعودی) نسبت به سیاست کشور در قبال اسرائیل به دست آوردهایم. بعضی از شاهزادگان،
خصوصا بندر بنسلطان بن عبدالعزیز، مشاور امنیت ملی سعودی، ظاهرا برای ارتباط
نزدیکتر با اسرائیل تلاش میکنند. بندر اکنون ایران را خطری بزرگتر از اسرائیل
میبیند.» الاخبار همچنین به سفر ناکام بندر بنسلطان به روسیه و دیدار با پوتین
اشاره کرد که وی در آن سفر اعتراف کرده از تروریستهای چچنی حمایت میکند اما تضمین
میدهد که «المپیک زمستانی در شهر سوچی سواحل دریای سیاه) با امنیت کامل برگزار
شود! روزنامه لبنانی «بندر بن اسرائیل» را از عوامل سرازیر شدن تروریستها و
گروههای مسلح تکفیری به سوریه ارزیابی کرد و افزود: در دهه 1960 بندر بن سلطان در
تجهیز مجاهدین در مقابل روسیه در افغانستان به سیآیای کمک کرده بود، البته آن
گروه از مجاهدین که بعدها به ستون فقرات طالبان و القاعده تبدیل شدند. حالا این
شاهزاده سعودی با عرضه کمکهای مالی، تسلیحاتی و آموزشی به همان پیکارجویان درصدد
احیای نقش سابق خود است. به گفته یک تحلیلگر در بیروت «این پیکارجویان که اکثرا
به لحاظ ایدئولوژی با القاعده همسو هستند، امروزه بسیار عملگرا شدهاند. آنها
حاضرند از سعودیها (که قبلا دشمن تلقی میشدند) کمکهای مالی، امکاناتی و تجهیزاتی
دریافت کنند. الاخبار از «بندر» به عنوان فرانکشتاین یاد کرد و افزود: سعودیها
برای مجازات حزبالله و تضعیف متحدان منطقهای آن متحدین خود در لبنان را فعال
کردهاند تا با بحرانآفرینی روزانه، نقش حزبالله در لبنان را تضعیف کنند. یک راه
ساده برای تحقق این هدف، تنشآفرینی فرقهای در جامعه چند مذهبی لبنان است، ترفندی
که سعودیهای وهابی در آن ید طولایی دارند. ایجاد مناقشه بین اهل سنت و شیعیان با
استفاده از خشونتهای حساب شده، برای سعودیها به راحتی بازیهای کودکانه است،
چنانچه طی سالهای اخیر در تحریک خشونتهای مرگبار فرقهای در عراق تبحر وافری کسب
کردهاند. براساس این گزارش بندر بن اسرائیل در سفر به روسیه، پیشنهاد رشوه
مانند خرید 15 میلیارد دلار تسلیحات روسی در ازای تغییر موضع نسبت به سوریه را مطرح
کرد که مورد موافقت پوتین واقع نشد. از سوی دیگر خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس
فاش کرد: استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه غوطه شرقی که به کشته شدن حدود 800 نفر
منجر شد و قدرتهای غربی نظام سوریه را به استفاده از آن متهم کردند، ناشی از
سوءاستفاده از افراد مسلح از موادی بود که عربستان سعودی در اختیار آنها قرار داده
بود. «دیل کفالیک» خبرنگار آسوشیتدپرس در خبری تاکید کرد: «برخی افراد مسلح از
طریق بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سلاح شیمیایی دریافت کردند و آنها
بودند که این حمله را انجام دادند.»
|
|
|
یک روزنامه آمریکایی فاش کرد «گزینه حمله نظامی به سوریه با شک و تردیدهای
زیادی از جانب افسران بلندپایه ارتش آمریکا مواجه شده است.» واشنگتن پست در
گزارش خود نوشت: بسیاری از افسران سابق و فعلی آمریکا در مورد آثار حمله آمریکا به
سوریه نگران هستند. آنها هنوز از هزینهها و اثرات جانبی دو جنگ آمریکا در
خاورمیانه رنج میبرند. براساس این گزارش بسیاری از این افسران میگویند واشنگتن
فاقد یک استراتژی منسجم درباره سوریه است. دریادار گوردون میلر کارشناس مرکز
امنیت نوین آمریکا، معتقد است این حمله میتواند دور جدید از حملات به اسرائيل را
به همراه داشته باشد. یکی از سخنگویان آژانس امنیت ملی آمریکا میگوید: «مقامات
کاخسفید روز پنجشنبه بار دیگر اعلام کردند به دنبال حملهای فراگیر به سوریه
نیستند. بسیاری از افسران در این مورد مردد هستند.» ژنرال مارتن دمپسی، رئیس
ستاد مشترک ارتش آمریکا با جزئیات دقیق از عواقب حمله نظامی به سوریه و افتادن در
تله دخالت نظامی هشدار داده است. در همین حال زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی
اسبق کاخ سفید در گفتوگو با دویچه وله از فقدان استراتژی در دولت آمریکا سخن گفت
و افزود: «من معتقدم که یک حمله نظامی- در صورتی که واقعاً روی دهد- میبایست بخشی
از یک استراتژي همهجانبه باشد. در غیر این صورت شاید یک ضربه تلافیجویانه متناسب
باشد. ولی آیا با چنین ضربهای میتوان مشکل را حل کرد؟ آیا استراتژی مناسبی برای
حل مشکل وجود دارد؟ چه کسی بخشی از راهحل است و چه کسی نیست؟ پیش از حمله نظامی
باید درباره این پرسشها به طور منظم فکر کرد.همچنین در نظر گرفت که این حمله
میتواند پیامدهای نامطلوبی داشته باشد.» وی اظهار داشت: به نظر میرسد که مشکل
در مورد سوریه، با توجه به قیامهای اخیر در خاورمیانه، بخشی از یک مخمصه بزرگتر
است. راهحل نه فقط میتواند صرفاً نظامی باشد و نه باید آن را تنها وابسته به
قدرتهای غربی ساخت. وی در پاسخ این سؤال که شما «معتقد نیستید که در زمان
کنونی حملهای نظامی به سوریه درست است؟» تاکید میکند من در ارتباط با آن استراتژي
گستردهای نمیبینم. آنچه باعث نگرانی من است این است که ایالات متحده آمریکا و
متحدانش، یعنی قدرتهای استعماری پیشین، محدود میاندیشند. از دیدگاه من، به همین
دلیل مستقیماً یک مشکل سیاسی تازه پدید میآید. رند پال سناتور آمریکایی نیز به
واشنگتن تایمز گفته است: باراک اوباما بیشتر علاقمند به حفظ آبرو درباره سوریه است.
اوباما درباره سوریه خود را در تنگنا قرار داده است. او احساس میکند در برابر
متحدانش و نیز همکاران بینالمللی ضعیف به نظر میرسد. اما من فکر نمیکنم این
بتواند دلیلی کافی برای جنگ باشد. جانکری روز جمعه ضمن سخنانی اذعان کرده بود
«رئيسجمهور اوباما و ما در آمریکا احترام زیادی برای بازرسان سازمان ملل قائل
هستیم ولی همانطور که بارها و بارها بانکی مون گفته است، تحقیقات سازمان ملل نشان
نخواهد داد که چه کسی از این تسلیحات استفاده کرده است. این وظیفه گروه تحقیق
سازمان ملل نیست. آنان فقط تایید خواهند که آیا از چنین تسلیحاتی استفاده شده است
یا نه... میدانیم که بعد از دهها سال درگیری، مردم آمریکا از جنگ خسته هستند، من
نیز همینطور ولی خستگی نمیتواند ما را از وظیفهمان دور کند.»
|
|
|
انتشار جلسه فائزه هاشمی با صالحیامیری سرپرست فعلی وزارت ورزش و جوانان واکنش
منفی نمایندگان را در پی داشت بطوریکه برخی از نمایندگان معتقدند که با رای اعتماد
به وی باعث نفوذ فائزه هاشمی در این وزارتخانه میشود. به گزارش «ندای انقلاب»،
سیدرضا صالحیامیری پس از رأی عدم اعتماد مجلس به سلطانیفر بعنوان سرپرست وزارت
ورزش و جوانان کار خود را در این وزارتخانه آغاز کرده است. در همین راستا فائزه
هاشمی دختر هاشمی رفسنجانی که اظهاراتش در عرصه ورزش همواره با تنش در جامعه همراه
بوده، هفته گذشته در دفتر صالحیامیری در طبقه سوم ساختمان این وزارتخانه در
خیابان سئول حاضر شده و با وی جلسه برگزار کرد. چند تن از مدیران سابق سازمان
تربیتبدنی نیز فائزه را در این جلسه همراهی میکردند. ندای انقلاب میافزاید در
این جلسه درخصوص مباحث ورزش بانوان و نحوه رای اعتماد مجلس به صالحیامیری برای
تصدی این وزارتخانه مباحثی مطرح شد. انتشار این خبر در بین نمایندگان واکنش منفی
را در پی داشت بطوریکه یکی از نمایندگان به «ندای انقلاب» گفت: نمایندگان به نفوذ
فائزه هاشمی در این وزارتخانه حساس هستند و بعد از انتشار خبر جلسه وی با
صالحیامیری، واکنش منفی نشان داده و معتقدند که اگر روحانی صالحیامیری را برای
وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی کند نباید به وی رای اعتماد داد. وی افزود:
البته یکی از دلایل عدم رای اعتماد مجلس به مسعود سلطانیفر وزیر پیشنهادی روحانی
برای تصدی این وزارتخانه هم جلسه فائزه هاشمی با وی بوده است.
|
|