(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 13  شهریور 1392 - شماره 20582

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در افتتاحیه اجلاس خبرگان رهبری مطرح شد
آیت‌الله مهدوی‌کنی: تبریک ما به رئیس‌جمهور شامل تحیت، دعا و مطالبه است
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
تبعیض ناروا
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگاران: موافق تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هستم
گاردین: ارزش مشارکت ایران برای پایان بحران سوریه غیرقابل محاسبه است
سفیر سوریه در تهران: ایران بازیگر اصلی در تحولات منطقه است
ايران و كميته ضدتروريسم شانگهاي بر تقويت روابط تاكيد كردند
معاون نخست وزير روسيه: با ايران در زمينه تسليحاتي همکاري خواهيم کرد
از مصوبات حضور رهبر معظم انقلاب به یزد
کتابخانه عمومی مرکزی شهرستان میبد افتتاح شد
با پیام رهبر معظم انقلاب اجلاس سراسری نماز امروز درخرم‌آباد برگزار می‌شود
برگزاری مراسم بزرگداشت واقعه فیضیه در قم
سرپرست شهرداری تبریز برگزیده شد
همایش ملی بزرگداشت آیت‌الله سید موسی زرآبادی برگزار شد
صندوق توسعه کشاورزی در شهرستان‌های کشور تشکیل می‌شود
در چهارمین المپیاد دانش‌آموزی نانو 2 دانش‌آموز خوزستانی مدال‌های طلا و نقره گرفتند
در بیستمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی هنرمندان استان مرکزی رتبه اول را کسب کردند
برگزاری 100 نمایشگاه عکس همزمان با دهه کرامت در 50 کشور دنیا
راهکار مدیر جهاد کشاورزی بناب برای گران شدن پیاز؛
پیازکاران از عرضه همزمان محصولات تولیدی به بازار مصرف بپرهیزند!
اصلاحیه
   


شهید دکتر مصطفی چمران(ره): خدایا مرا از بلای غرور و خودخواهی نجات ده تا حقایق وجود را ببینم و جمال زیبای تو را مشاهده کنم.

 


چهاردهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری دیروز به ریاست آیت‌الله مهدوی‌کنی و با حضور سایر اعضا در محل مجلس قدیم آغاز شد.
آیت‌الله مهدوی‌کنی در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی به انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: انتخابات خوبی برای ریاست‌جمهوری که یکی از ارکان انقلاب است برگزار شد و مردم نیز با شعور در انتخابات شرکت کرده‌اند و در نهایت جناب آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند.
مهدوی‌کنی با تبریک مجدد به رئيس‌جمهور یازدهم گفت: تبریک بنده به آقای روحانی سه معنا دارد؛ تحیت، دعا و مطالبه.
وی افزود: تحیت همان مبارک باد و شاد باش تشریفاتی است که ما به ایشان تبریک می‌گوییم دعا هم می‌کنیم تا ایشان بتواند موفق باشد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از خدا می‌خواهیم که به رئیس‌جمهور ملت ایران خیر کثیر عنایت کند گفت: پیام ما این است که ان‌شاءالله خیر ایشان به ملت و نظام خیر عام باشد و در واقع خیرشان برای همه ملت باشد.
آیت‌الله مهدوی‌کنی با اشاره به اظهارات روحانی بعد از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر اینکه او رئیس‌جمهور همه ملت ایران است، اظهار داشت: همانطور که ایشان گفتند آقای روحانی رئیس‌جمهور همه است گرچه ممکن است ما به ایشان رای نداده باشیم اما ایشان رئیس‌جمهور همه ما است لذا به جناب آقای روحانی تبریک می‌گوییم و برایشان دعا می‌کنیم که ان‌شاءالله مبارکشان باشد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری مطالبه و تقاضا را سومین معنای تبریکش به روحانی توصیه کرد و گفت: مصادقی که در قرآن‌کریم برای مبارک آمده مختلف است و ما به این معنا به ایشان تبریک می‌گوییم که مطالبه و تقاضا داریم.
وی با بیان اینکه امام و مقام معظم رهبری در مراسمات تنفیذ گفته است که تنفیذ مطلق نیست، گفت: تبریک و تقاضای ما هم مشروط است به شرطها و شروطها؛‌ کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید مشکلات را تحمل کند و بتواند موفق باشد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه همه بتوانند راه ترسیم شده امام و رهبری را به خوبی طی کنند گفت: همه باید برای صیانت از حوزه رهبری تلاش کنند.
نطق‌های پیش از دستور
آیت‌الله بهشتی نماینده مردم استان فارس در نطق پیش از دستور خود در مجلس خبرگان رهبری یکی از وظایف مهم دولت را توجه به مسائل فرهنگی دانست و گفت: مسئولیت دولت تدبیر و امید سخت و سنگین است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری این دولت، مصداق دولت مطلوب است و باید آن را کمک کرد تا بتواند به دستاوردهای مورد نظر انقلاب اسلامی به دست یابد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نمازی نماینده مردم آذربایجان غربی نیز در نطق پیش از دستور خود ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس‌جمهور گفت: پیروی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در راستای شعار اعتدال‌گرایی دولت یازدهم است.
سید عبدالهادی حسینی شاهرودی نماینده مردم استان گلستان نیز نطق پیش از دستور خود را به مسئله حوزه علمیه و علوم انسانی اختصاص داده و در این باره اظهار داشت: در علوم انسانی غربی در فرآیند خود مسائلی را القا می‌کند که با برخی احکام فقهی در بسیاری از موارد همخوانی ندارد.
وی افزود: ولی حوزه علمیه با تکیه بر فقه اسلامی می‌تواند علوم انسانی کنونی را تعدیل و کامل نموده و نجات‌دهنده جامعه ما باشد.
آیت‌الله ممدوحی: سردار سلیمانی گفت
ملت سوریه پیروز است
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آقای سلیمانی درباره شرایط سوریه گفت ملت این کشور در مقابل آمریکا پیروز هستند و سوریه موفق است.
آیت‌الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه جلسه روز سه شنبه مجلس خبرگان بسیار خوب برگزار شد، اظهار داشت: آیت‌الله مهدوی‌کنی در آغاز جلسه سخنرانی کردند و ناطقان نیز نطق‌های خود را بیان کردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین تصریح‌کرد: تشییع پیکر 6 شهید گمنام نیز در این اجلاس صورت گرفت.
وی در ادامه گفت: آقای سلیمانی نیز توضیحات خوبی را راجع به سوریه و لبنان مطرح کردند.
آیت‌الله ممدوحی خاطرنشان‌کرد: آقای سلیمانی درباره شرایط سوریه گفت ملت این کشور در مقابل آمریکا پیروز هستند و سوریه موفق است.
حاشیه‌های روز نخست اجلاس
خبرگان رهبری
اولین روز چهاردهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری که صبح دیروز با سخنرانی آیت‌الله مهدوی‌کنی آغاز شد با حاشیه‌هایی همراه بود.
6 شهید گمنام میهمان روز اول اجلاس بودند که توسط نمایندگان مجلس خبرگان تا محوطه مجموعه ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی تشییع شدند.
* هنگام تبریک آیت‌الله مهدوی‌کنی در بین سخنرانی خود به آقای روحانی، رئیس‌جمهور وارد مجلس شد و ایشان تبریک خود را تکرار کرد.
* عضو مجلس خبرگان رهبری که به عنوان وزیر اطلاعات در این اجلاس حضور داشت، آیت‌الله علوی بود که وسط مجلس بیرون رفت و همراه با رئیس‌جمهور وارد شد.
* آیت‌الله جنتی و آیت‌الله مصباح دو عضو دیگر مجلس خبرگان در کنار یکدیگر نشسته بودند و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روبروی آنها قرار داشت.
* حجت‌الاسلام روحانی هنگامی که وارد مجلس شد نزد هاشمی رفت و هاشمی از وی استقبال کرد.
* آیت‌الله کعبی و آیت‌الله علم‌الهدی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در کنار یکدیگر نشسته بودند.
گفتنی است؛ مراسم تحلیف نمایندگان جدید استان کهگیلویه و بویراحمد و استان آذربایجان غربی در چهاردهمین اجلاسیه خبرگان رهبری برگزار شد.

 


پاسخ بدی را با نیکی بده!
قرآن کریم:
بدی (دیگران) را با بهترین روش دفع کن!
( و پاسخ بدی را با نیکی بده!)
ما به آنچه (آنها) توصیف می‌کنند، آگاه‌تریم. و بگو: پروردگارا! از وسوسه‌های شیاطین به تو پناه می‌برم و از اینکه آنها نزد من حاضر شوند (همه) ای پروردگار من به تو پناه می‌برم.
سوره مومنون
آیات 96 تا 98

 


11 شاعر خارجی
در جشنواره «شعر رضوی به زبان آذری»
دبير هشتمين جشنواره بين‌المللی شعر رضوی به زبان آذری اظهار كرد: اروميه روزهای 22 و 23شهريورماه جاری ميزبان 11 شاعر برجسته ترك‌زبان از داخل و خارج كشور خواهد بود.
حجت‌الاسلام كريمی، مدير‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربايجان غربی و دبير هشتمين جشنواره بين‌المللی شعر رضوی به زبان آذری با بيان اين كه اروميه روزهای 22 و 23شهريور ميزبان شاعران برجسته ترك‌زبان از داخل و خارج كشور خواهد بود، تعداد آثار رسيده به دبيرخانه اين جشنواره را 371 شعر اعلام كرد كه به زبان تركی آذری سروده شده و به دبيرخانه اين جشنواره بين‌المللی ارسال شده است.
كريمی با اشاره به حضور شاعران ترك‌زبان ديگر كشورها در اين جشنواره گفت: شاعران برجسته‌ای از كشورهای محوری آذربايجان، تركيه، عراق و ازبكستان آثار خود را به هشتمين جشنواره بين‌المللی شعر رضوی به زبان آذری فرستاده‌اند و ما امسال در اروميه ميزبان 11 شاعر ترك‌زبان خارجی خواهيم بود.
شکست غرب در بایکوت یک شبکه ایرانی
مدیر شبکه جهانی سحر از افزایش مخاطبان شبکه سحر در ماه مبارک رمضان خبر داد و این روند صعودی را نشانه عدم موفقیت غرب در تحریم رسانه‌ای ایران توصیف کرد.
مهدی مجتهد که در جریان مراسم تقدیر از برگزیدگان برنامه‌های رمضانی شبکه جهانی سحر سخن می‌گفت، از نقش انحصاری سیمای بوسنیایی شبکه سحر نیز یاد کرد و گفت: در حال حاضر هیچ شبکه مذهبی با رویکرد دینی در میان رسانه‌های دیداری بوسنیایی زبان وجود ندارد که با این حجم و کیفیت، دین را محور تولید و پخش برنامه‌های خود قرار داده باشد و برای ما خیلی جالب است که مثلا سریال‌های ایرانی که از شبکه سحر پخش می‌شوند، تا این اندازه، به دلیل جذابیت فرهنگ ایرانی- اسلامی ما، مد نظر و توجه و استقبال مخاطبانمان در قلب اروپا باشد.
مجتهد در پایان، قرار گرفتن شبکه سحر و به ویژه سیمای اردوی آن بر روی ماهواره پاک ست، پس از تحریم‌های رسانه‌ای را عامل دیگری در افزایش غیر منتظره مخاطبان شبکه در این منطقه عنوان کرد و گفت: اتفاق مهم دیگری که قبل از ماه مبارک رمضان افتاد، قرار گرفتن شبکه در برخی سیستم‌های پخش کابلی در پاکستان بود که شمار تماشاگران این سیما در این ماه را به طرز محسوسی افزایش داد. همچنین آمار بازدید سایت‌های شبکه سحر در ماه مبارک رمضان نیز افزایشی چشمگیر داشت که حاکی از توفیق برنامه‌های سحر در این ماه است.
خشم نخست وزیر رژیم صهیونیستی
از یک ترانه!
خواننده مشهور فلسطینی و برنده مسابقات بزرگ «عرب ایدول۲» از اینکه ترانه «یا طیر الطائر» وی در جریان سفر تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا به شهر اریحا در کرانه باختری باعث خشم و ناراحتی صهیونیست‌ها شده است، ابراز خوشحالی کرد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، محمد عساف در این باره تاکید کرد که «هنر پیامی است که خیلی سریعتر از گلوله و مواد منفجره به مردم می‌رسد و اگر نتانیاهو از ترانه‌های من خوشش نیامده است، معنایش این است که من پیروز شده‌ام؛ چرا که وی در جریان دیدار با وزیر خارجه آمریکا از دست من شکایت کرده بود و همین که توانسته‌ام طرف صهیونیستی را تحت تاثیر قرار دهم مایه خوشحالی من است و این همان هدف اساسی من یعنی خدمت به آرمان فلسطین است و اینکه آن‌ها از ترانه‌های من ناراحت شده‌اند، نشان‌دهنده این است که آن‌ها ما را به رسمیت می‌شناسند.»
صهیونیست‌ها اعلام کرده بودند که ترانه «یا طَیْرَ الطائِر» (ای پرنده در حال پرواز) که عساف خوانده بود نوعی تحریک علیه رژیم صهیونیستی و مغایر از سرگیری مذاکرات سازش است.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرده بود اینکه حتی پس از احیای مذاکرات سازش هم برخی شخصیت‌های فلسطینی به درخواست‌های خود برای نابودی اسرائیل ادامه می‌دهند و به جای اینکه نسل جدید طرفدار صلح و همزیستی با اسرائیل در فلسطین تربیت شود، انزجار و دشمنی با صهیونیست‌ها در میان آن‌ها ترویج می‌شود تا عملیات‌های مقاومتی ضد‌صهیونیستی ادامه پیدا کند، این کارها هیچ سنخیتی با از سر گیری مذاکرات سازش ندارند.
سناتور آمریکایی خواستار حذف کتاب انتقادی نویسنده سیاهپوست شد
یک وکیل مجلس از ایالت آلاباما خواستار این شد تا نخستین کتاب تونی موریسون که محتوایی انتقادی علیه نژادپرستی در آمریکا دارد از دسترس دانش‌آموزان خارج شود.
به گزارش خبرگزاری کتاب، به نقل از یو.اس.ای.تودی، یک سناتور ایالت آلاباما درخواست کرده تا نخستین رمان تونی موریسون بانوی سیاهپوست برنده جایزه ادبی نوبل و پولیتزر از فهرست کتاب‌های مطالعه دانش‌آموزان حذف شود. دلیل او برای این کار این بوده که محتوا و زبان این کتاب «قابل اعتراض» است.
سناتور بیل هولتزکلاو سناتور جمهوریخواه درخواست کرده تا «آبی‌ترین چشم» از فهرست کتابهای قابل مطالعه مدارس آمریکا جمع شود. او می‌گوید سعی می‌کند تا این کتاب را از کتابخانه‌های دبیرستان‌ها نیز جمع آوری کند.
داستان این رمان در شهر لورین اوهایو که شهر زادگاه موریسون است، اتفاق می‌افتد و موضوع آن درباره دختربچه سیاهپوستی است که آرزوی داشتن چشمانی آبی دارد تا با آن مورد تحسین و ستایش واقع شود.
رسوایی اخلاقی ‌چهره مشهور تلویزیون انگلیس
رولف هریس چهره مشهور تلویزیونی انگلیس از سوی دادگاهی به ۱۳ مورد آزار جنسی و سوء‌استفاده از کودکان متهم شد.
به گفته دادستان، هریس ۸۵ ساله به ۹ مورد ارتباط جنسی با دختران کمتر از سن قانونی در دهه ۱۹۸۰ و چهار مورد تولید تصاویری شرم‌آور از کودکان طی سال گذشته متهم است. به گزارش تابناک به نقل از یورونیوز، هریس که استرالیایی‌الاصل است، طی ۵۰ سال گذشته یکی از چهره‌های محبوب تلویزیونی برای بسیاری از خانواده‌های استرالیایی و بریتانیایی بود.
وی همچنین در سال ۲۰۰۵ تصویری از چهره ملکه الیزابت دوم طراحی کرد و از سوی وی مورد قدردانی قرار گرفت. نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات وی اواخر ماه سپتامبر و در لندن برگزار خواهد شد.

 


*‍‍ پژمان کریمی
می‌گویند آدولف هیتلر نقاش چیره‌دستی بود و به هنر عشق می‌ورزید. رهبر نازی‌ها، سینما- هنر هفتم- را دوست می‌داشت و از مشوقان فیلم‌سازان‌‌ آلمانی به شمار می‌رفت.
نام سرپاس مختاری- دست کم برای علاقه‌مندان تاریخ- آشناست. رئیس شهربانی دوره‌ رضاخان به موسیقی مشتاق و علاقه‌مند بود و در زمره نوازندگان متبحر قلمداد می‌شد.
و شاید؛ ناصرالدین‌ شاه- این پادشاه قجری- در رویکرد به هنر، نسبت به سرپاس مختاری، آشناتر به نظر آید [که می‌آید].
ناصرالدین‌شاه به شدت مفتون شعر و شاعری بود و از او دیوانی هم- می‌گویند- به جا مانده است. و حالا یک پرسش:
آیا در جانی بودن هیتلر و سفاکی سرپاس مختاری و امثال آنها می‌توان تردیدی کرد؟!
آیا می‌توان در مستبد بودن و مسئول بودن ناصرالدین‌شاه در جنایت‌های قجری علیه مردم ایران، شکی داشت؟
تاریخ می‌گوید: خیر!
بنابراین میل و گرایش به هنر، دلیلی بر تبرئه جانیان و جنایت‌پیشگان و... مجرمان نیست! نمی‌توان حکم داد یک هنرمند به صرف هنرمند بودن، از پذیرش مسئولیت رفتار و عملکرد و جرائم‌اش، معاف است!
براساس عقل و منطق نمی‌توان پذیرفت یک هنرمند- به هر اندازه هم مجرم- باید از کیفر کارهایش مصون بماند و هر طور که خواست و پسندید در جامعه رفتار کند!
در یک جامعه سالم یعنی در جامعه‌ای دینی، همگان هنرمند و غیرهنرمند در قبال قانون یکسان تلقی می‌شوند. چه بسا جرم یک هنرمند، به خاطر دامنه‌داری و تائیدش، از جرم یک فرد عادی بیشتر و سنگین‌تر شود. چرا که هنرمند به عنوان یک نخبه قابل تأسی است و اثرش که برآمده از حس و امیال اوست، مخاطب کلان و زمان نامحدودی را برای القاء عمیق مفاهیم گوناگون صواب و ناصواب، دربر می‌گیرد.
آدمی عاقل می‌تواند آنچه را ابراز شد نادیده بگیرد؟! اصلا مگر واقعیت قابل انکار است؟ متأسفانه در کشور ما دیدگاهی سطحی وجود دارد که تأیید می‌کند «هنرمند، به عنوان فردی فرهنگی و نخبه، آزاد است هر حرفی بزند، هر کاری بکند، هر نوع اندیشه و خلاقیتی را فارغ از درستی و اخلاقی بودن، پی بگیرد!»
صاحبان این دیدگاه می‌گویند؛ «باید جهانی فکر کرد، و این‌جهانی فکر کردن نیازمند عدول از برخی موازین اخلاقی است، نگاه حرفه‌ای یعنی هنرمند، سزاوار خلاقیت و اعمال نگاه خود- ولو مسموم- است!» این گزاره آیا مورد تأیید عقل است؟ مورد تایید تعالیم آسمانی اسلام عزیز است؛ مسلما خیر!
هنرمند هم مثل همه مردم در برابر خداوند و مردم مسئول است! باید پاسخگوی اثر هنری‌اش باشد؛ پاسخگوی نگاه و رفتار و اثرش باشد!
آنهایی که قائل به جدایی «هنرمند» از «پذیرش مسئولیت اثر» هستند و هنرمند را مجاز به هر نوع رفتاری می‌خواهند و تأیید می‌کنند، نه تنها در حیطه دشمنان و یا دست کم بیگانه با «دین» ارزیابی می‌شوند که؛ شناختی درست هم از هنر و هنرمند و رسالت هنرمند ندارند.
سال گذشته؛ خواننده‌ای به روشنی، در مقام حامی بهائیان آشکار شد؛ از رسانه دولتی روباه پیر استعمار - انگلیس- بازدید کرد، با عوامل بهائی این شبکه پشت درهای بسته گفت‌وگو نمود، با عوامل شبکه «من و تو» مدافع همجنس‌گرایی و شاعری ملحد عکس یادگاری گرفت، با رسانه‌های آمریکایی علیه نظام دینی گفت‌وگو کرد. حالا همین فرد هدف تمجید برخی دولتمردان قرار می‌گیرد و عکس‌اش به روی جلد روزنامه دولتی ایران می‌رود!
لابد؛ برای اینکه شأن هنرمند ایجاب می‌کند گناه و تقصیر و خیانت و حمایت‌اش از مشتی جانی و ملحد باید نادیده گرفته شود!
قبلا هم نمونه‌هایی از تجاهل در برخورد با برخی خواص(!) را شاهد بوده‌ایم. به طور مثال، وقتی زنی بازیگر به غرب مهاجرت کرد و در محافل گوناگون علیه حجاب و سایر احکام اسلامی داد سخن داد، برخی از اهالی رسانه، همچنان با آب و تاب از آن زن گفتند و گفتند و تحسین‌اش کردند.
یکی از دلایل عقب‌ماندگی عرصه فرهنگ و هنر ما، دقیقا وجود افراد بی‌بصیرت و سطحی‌نگر و مرعوبی است که قدرت حسابگری و ارزیابی ندارند. افرادی که در عرصه فرهنگ و هنر و نیز رسانه‌ فعال‌اند و متأسفانه برخی از تریبون‌ها و رسانه‌ها را در اختیار دارند!
نیروهای متعهد با ازدیاد رسانه‌هایی که ارتباطی به صورت شبکه‌ای دارند می‌توانند تا اندازه‌ای از ماهیت مرعوبان و هنرمندنمایان پرده بردارند و تکاپوی اجتماعی و فرهنگی بی‌نسبتان با هنر و فرهنگ دینی و ملی‌مان را بی‌اثر سازند. یادمان باشد که سطحی‌نگری، آفت بزرگ هر پدیده‌ای به ویژه در اثر فرهنگی و عرصه فرهنگ‌سازی است!

 


سرپرست وزارت آموزش و پرورش از موافقت خود با تعطیلی روزهای پنج‌شنبه مدارس در سال تحصیلی 93-92 خبر داد.
دکتر علی‌اصغر فانی دیروز در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: به موجب پروژه مهمی که از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز شد، مدارس همچنان در روزهای پنج‌شنبه تعطیل است، اما تیمی مامور شده تا در راستای فعال کردن مدارس در جهت برنامه‌های فوق برنامه و پرورشی بررسی‌های لازم را انجام و پس از آن نتایج را اعلام کند. وی در مورد قطعی بودن حضورش در وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: در صحبتی که با رئیس‌جمهور داشتم، خواستم که در ادامه خدمتم، در وزارت آموزش و پرورش بمانم اما در این باره تابع نظر رئیس‌جمهور هستم.
فانی در خصوص تغییر و تحولاتی که قرار است در سال جاری در این وزارتخانه ایجاد شود،‌ گفت: آموزش‌و پرورش از ابتدای سال بر روی ریل حرکت خود قرار گرفته و هیچ تغییری را تا زمان بازگشایی مدارس نخواهیم داشت اما این بدان معنا نیست که هیچ‌گونه تغییری انجام نمی‌گیرد.
انتقادی به سند تحول ندارم
سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اینکه چه اقداماتی در برنامه‌های وی برای ساماندهی این سند وجود دارد، گفت: انتقاد من به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیست، بلکه در مورد نحوه اجرای آن است. تامین معلم، محتوای کتاب و فضای آموزشی را به عنوان سه رکن اصلی برای اجرای هر برنامه‌ای باید در نظر بگیریم.
وی افزود: در ارتباط با سند تحول باید بگویم که سال ششم به یکباره و بدون اینکه سال اول در نظر گرفته شود اجرا شد، اما در این راستا باید بروی تعلیم و تربیت نیروی انسانی و نیز آموزش ضمن خدمت فرهنگیان و همچنین بازنگری بر محتوای کتاب‌ها برنامه‌ریزی کنیم.
مشکلات رفاهی فرهنگیان را
ساماندهی می‌کنم
به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در ارتباط با اقتصاد آموزش و پرورش و رفاه فرهنگیان برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و بخش اقتصادی در این وزارتخانه برای استفاده از پتانسیل صندوق ذخیره فرهنگیان، خانه معلم فرهنگیان و فروشگاه‌های فرهنگیان که وضعیت نامطلوبی دارند، آغاز شده است. بنابراین در ارتباط با اقتصاد آموزش و پرورش و اقتصاد فرهنگیان برنامه‌هایی در دستور کار است که امید می‌رود با ساماندهی آن از سرمایه‌های خود به نحو احسن بهره‌مند شویم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین در مورد کسری بودجه این وزارتخانه تصریح کرد: گزارش‌های متفاوتی در این زمینه گرفته‌ایم؛ برخی از دیون و بدهی‌ها به فرهنگیان پرداخت شده و برخی از بدهی‌ها نیز به آنها ارائه نشده است، اما با سازمان مدیریت در حال رایزنی هستیم تا اعتبارات لازم در این زمینه فراهم شود.
فانی با بیان اینکه در جلسه‌ای که با مدیر سازمان مدیریت داشتم، توانسته‌ام 50 میلیارد تومان را برای تزریق به اعتبار این وزارتخانه تامین کنم، گفت: از یکسال و نیم پیش تاکنون هیچ اعتباری به وزارتخانه پرداخت نشده، اما در همین 15 روز توانستیم 50 میلیارد تومان اعتبار را تهیه کنیم که تا 20 شهریورماه سال جاری در اختیار مدیران خواهد بود.
پیگیر پرداخت نشدن
سهمی از پاداش فرهنگیان هستیم
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با وضعیت فرهنگیان بازنشسته و نیز پرداخت نشدن سهمی از پاداش آنها نیز گفت: دولت باید بدهی‌های بازنشستگان کل کشور را پرداخت کند و این یک موضوع عام است.
وی افزود: معلمی که 2 سال پیش بازنشسته شده ارزش پولی که آن زمان باید می‌گرفته با ارزش پولی فعلی متفاوت است و ما نیز این موضوع را می‌دانیم اما باید بگوییم که در ارتباط با وضعیت فرهنگیان بازنشسته در سراسر کشور، پیگیر موضوع هستیم.

 


روزنامه انگلیسی گاردین با اذعان به نقش حیاتی ایران در منطقه خاورمیانه نوشت: ارزش مشارکت ایران برای پایان دادن به بحران سوریه غیرقابل محاسبه است.
روزنامه گاردین در گزارشی موافقت اوباما را در زمینه مشورت با کنگره قبل از اقدام نظامی علیه سوریه فرصت کوتاهی برای یافتن راه حل سیاسی دانسته و نوشت: «با وجود نقش حیاتی ایران در منطقه در مباحثات هفته گذشته پارلمان انگلیس، به جز روری استوارت - نماینده محافظه‌‌کار - کسی به ایران اشاره نکرده است. این در حالی است که همان‌طوری که در یکی از گزارش‌های اخیر موسسه رند ذکر شده است، ایران مهم‌ترین متحد سوریه است.»
در ادامه این گزارش آمده است: علاوه بر این ایران کشوری است که به ظالمانه‌ترین نحو از سلاح‌های شیمیایی رنج برده است. در جنگ ایران-عراق در دهه 1980، ده‌‌ها هزار جوان ایرانی از دست رفتند که بسیاری از آنها بر اثر عوارض سلاح‌های شیمیایی عراق بود که هیچ‌گاه توسط غرب محکوم نشد.»
گاردین در گزارش دیگری در همین باره می‌نویسد: بیش از 100 هزار قربانی بازمانده از جنگ شیمیایی در ایران زندگی می‌‌کنند که در جهان بی‌سابقه است.
روزنامه گاردین در شرح همکاری غرب در کاربرد تسلیحات شیمیایی توسط صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران نوشت: در جنگی که سال 1981 آغاز شد، دولت وقت عراق تعداد بی‌شماری از کلاهک شیمیایی علیه سربازان و شهروندان ایرانی استفاده کرد. در ادامه گزارش آمده است: نیروهای عراق نخستین حمله گسترده شیمیایی را اکتبر سال 1983 علیه ایران اجرا کردند که در آن از گلوله‌هایی که حاوی چندین تن سولفور موستارد (گاز خردل) و گاز اعصاب بود، استفاده شد. گاردین نوشته است: بعدها، عراق با کمک غرب و آلمان تولید گاز خردل و مواد تاثیرگذار بر اعصاب را در مقیاس وسیع آغاز کرد.
این روزنامه انگلیسی افزود: بیش از 30 هزار حمله شیمیایی علیه ساکنان مناطقی در خاک ایران و نیز شهر کردنشین حلبچه عراق صورت گرفت که در حمله به این شهر بیش از پنج هزار غیرنظامی کشته شدند و شرکت‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، آمریکایی، هندی و مصری نیز در فروش این تسلیحات و تامین مواد موردنیاز برای تولید، با عراق دوره صدام همکاری کردند.
گاردین به نقل از یوخهایم، به اعتراضات دهه 80 میلادی علیه مشارکت آلمان در ارسال تسلیحات شیمیایی به عراق به منظور استفاده در جنگ با ایران اشاره کرد و نوشت: اکنون یوخهایم بار دیگر شاهد مشارکت آلمان در نوع دیگری از تجاوزگری علیه ایران است که همان مردم آسیب‌دیده از تسلیحات شیمیایی را (با تحریم) هدف قرار داده است.
گاردین می‌افزاید ایران در سازمان ملل در تدوین قوانین مقابله با سلاح‌های شیمیایی بسیار فعال بوده است. روحانی نیز بر مبنای سیاست خارجه «عقلانیت و میانه‌روی» خود، خواستار مذاکرات با غربی‌هاست. «باید یک پاسخ سازنده از طرف غرب به رئیس‌جمهوری ایران داد.»
گاردین در پایان خاطرنشان می‌کند: «مذاکرات شامل دادن امتیازات توسط تمام طرف‌هاست. ایرانی‌ها خواستار امتیازات در زمینه تحریم‌های اقتصادی اعمال شده توسط غرب هستند که به آنها آسیب جدی زده است. اما حمایت ایران برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه فراتر از قیمت‌گذاری است.»

 


سفیر سوریه در تهران بر نقش سازنده ایران در جلوگیری از وقوع جنگ علیه این کشور تاکید کرد و از مواضع اصولی جمهوری اسلامی تقدیر نمود.
عدنان حسن محمود در گفت‌وگو با ایرنا، با یادآوری مواضع هوشمندانه و مقتدرانه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در خصوص سوریه، به نمایندگی از دولت و ملت این کشور از این مواضع قدردانی کرد و گفت: ایران همواره در مسیر حمایت از سوریه و در راستای امنیت و ثبات این کشور گام برداشته و مخالفت آشکار خود را با دخالت‌های خارجی در سوریه اعلام کرده است.
وی نقش ایران را در تحولات منطقه بسیار اساسی و مهم برشمرد و تاکید کرد: ایران بازیگر اصلی در تحولات منطقه است و موضع‌گیری‌های دولت جمهوری اسلامی در قبال سوریه در راستای حمایت از گفت‌وگوهای ملی و یافتن راهکارهای سیاسی برای حل بحران در این کشور است.
سفیر سوریه در تهران تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه و جلوگیری از وقوع جنگ علیه این کشور را به ویژه در عرصه‌های دیپلماتیک، سازنده توصیف کرد و تماس‌ها، گفت‌وگوها و رایزنی‌های حسن روحانی رئيس‌جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را با همتایان خود، مقامات عالی‌رتبه کشورها و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای مانع شدن از بروز جنگ علیه سوریه بسیار حائز اهمیت و ارزشمند دانست.
عدنان حسن محمود با اشاره به جنایات تروریست‌ها به ویژه استفاده آنها از گازهای سمی و شیمیایی علیه مردم و ارتش سوریه، گفت: دولت سوریه با حضور کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل برای تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی موافقت کرد و با این کمیته همکاری تمام عیار داشت.
وی تاکید کرد: خواسته دولت سوریه از کمیته حقیقت‌یاب این است که نتایج بررسی‌های خود را بی‌طرفانه و شفاف اعلام کند تا ابعاد پنهان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و عوامل استفاده از آن کاملاً روشن و معلوم شود.
این دیپلمات ارشد سوریه تاکید کرد: دولت سوریه استفاده از سلاح شیمیایی و هرگونه سلاح کشتار جمعی را محکوم می‌کند و هرگز از این گونه سلاح‌ها استفاده نکرده و نخواهد کرد.
سفیر سوریه در تهران با اعلام اینکه وقوع حمله آمریکا به سوریه دور از انتظار نیست، تصریح کرد: با توجه به تهدیدهای آمریکا علیه سوریه که از بیش از یک سال پیش آغاز شده است، این تجاوز را دور نمی‌بینیم.
عدنان حسن محمود تاکید کرد: سوریه در دفاع از ملت خود، به هرگونه تجاوز آمریکا به طور قاطع پاسخ خواهد داد و هرگونه تجاوز به سوریه بهای گزافی را برای متجاوزین به دنبال خواهد داشت.
وی تجاوز به سوریه را تجاوز به تمام محور مقاومت در منطقه توصیف کرد و اظهار داشت: روحیه ملی مردم سوریه و اراده و عزم آنان برای تحقق پیروزی در جنگ استعمارگرانه نوین از سوی آمریکا، غرب و دست‌نشاندگان آنها در منطقه قوی‌تر و بالاتر از هر زمان دیگر در گذشته است.
نماینده ارشد دولت سوریه در تهران ادعاهای آمریکا و هم‌پیمانانش را مبنی بر استفاده سلاح شیمیایی از سوی دولت سوریه، دروغین و بی‌اساس و بهانه‌ای آشکار برای توجیه اقدام نظامی علیه سوریه دانست و گفت: این ادعا و بهانه‌جویی‌ها پس از آن مطرح شد که ارتش سوریه به پیروزی‌های راهبردی علیه گروه‌های تروریستی تکفیری تحت حمایت آمریکا و همدستانش دست یافته است.
وی گفت: آمریکا پس از ناکام ماندن توطئه‌های تروریستی در سوریه، تغییر راهبرد داده و به طرح اقدام نظامی علیه سوریه روی آورده است.
سفیر سوریه در تهران با تاکید مجدد بر اینکه هرگونه تجاوز علیه سوریه، تجاوز علیه تمام محور مقاومت در منطقه خواهد بود، گفت: سوریه در مواجهه با این تجاوز احتمالی تنها نخواهد بود.
وی در خصوص دلایل مواضع روسیه و حمایت آن از سوریه گفت: روسیه در نزدیکی منطقه ما قرار دارد و واقعیت‌ها و حقایق منطقه را از نزدیک مشاهده می‌کند و می‌بیند که سوریه چگونه از سوی تروریست‌های تحت حمایت غرب و آمریکا مورد حمله قرار گرفته است.
عدنان حسن محمود تصریح کرد: در صورت اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، این اقدام بدون تردید با پشتوانه مالی دلارهای نفتی برخی کشورهای منطقه صورت خواهد گرفت؛ کشورهایی که آشکارا از تروریست‌های تکفیری در سوریه حمایت می‌کنند.
سفیر سوریه در تهران، مخالفت افکار عمومی در سراسر جهان با اقدام نظامی علیه سوریه و برگزاری تظاهرات ضد جنگ در نقاط مختلف جهان را از دیگر مشکلاتی دانست که آمریکا برای اقدام نظامی علیه سوریه، با آن مواجه است.

 


ژانگ سينفين رئيس كميته اجرايي ساختار منطقه اي ضدتروريسم سازمان همكاري شانگهاي با علي مرداني فرد سفير ايران در ازبكستان در باره مسائل مربوط به گسترش همكاريهاي اين سازمان با سازمانهاي ذي صلاح ايران تاكيد كرد.
به گزارش روز سه شنبه سفارت جمهوري اسلامي ايران در تاشكند، در اين ديدار مدير كميته اجرايي ساختار منطقه اي ضدتروريسم سازمان همكاري شانگهاي و سفير ايران در ازبكستان ضمن تاكيد بر علاقه مندي متقابل براي تحكيم همكاريهاي ضدتروريستي بين سازمان همكاري شانگهاي و ايران، آمادگي خود را براي گسترش بيش از پيش همكاريهاي مشترك در زمينه هاي امنيتي و برگزاري ديدارهاي رسمي اعلام كردند.
مرداني فرد ابراز اميدواري كرد كه ژانگ سينفين به جمهوري اسلامي ايران سفر و ضمن ديدار از ايران با مديران سازمانهاي ذي صلاح و فعال در زمينه هاي مبارزه با تروريسم بين المللي و مبارزه با قاچاق مواد مخدر ملاقات و گفت وگو داشته باشد. سيزدهمين اجلاس سران سازمان همكاري شانگهاي در بيشكك پايتخت قرقيزستان با حضور حسن روحاني رئيس جمهوري ايران 21 و 22 شهريورماه برگزار خواهد شد.

 


معاون نخست وزير روسيه گفت: روسيه به عنوان بخشي از تعهدات خود در برابر شوراي امنيت سازمان ملل متحد با ايران در زمينه تسليحاتي همکاري خواهد کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري ايتارتاس، ديميتري روگوزين معاون نخست وزير روسيه در مصاحبه با شبکه تلويزيوني راشا 24 گفت: من مي‌خواهم بگويم ما هيچ مشکلي با ايران نداريم. ما با ايران همکاري مي‌کنيم زيرا اين کشور از شرکاي مهم ماست. آنها رئيس جمهوري جديدي انتخاب کرده‌اند و ما با گروه وي کار خواهيم کرد.روگوزين تاکيد کرد ما تعهدات بين المللي خود را به دقت رعايت مي‌کنيم. ما اين تعهدات را در شوراي امنيت بر عهده گرفتيم و به آنها عمل خواهيم کرد .وي افزود در اين زمينه هيچ اسراري وجود ندارد.معاون نخست وزير روسيه در ادامه اظهار داشت: اميدوارم هيچ موضوعي همکاري ما را دچار پيچيدگي نکند و روسيه خواهان آن است با ايران روابط دوستانه‌اي داشته باشد .

 


یزد - خبرنگار کیهان:
اولین کتابخانه عمومی استاندارد استان یزد در میبد افتتاح شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اعلام این خبر گفت: ساخت این کتابخانه که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان یزد است، از سال 86 آغاز شد و سال گذشته کار ساخت آن به پایان رسید.
محمدحسین پارساییان افزود: کتابخانه مرکزی میبد، بزرگ‌ترین و تنها کتابخانه استاندارد استان است که در زیربنایی به مساحت 4هزار متر مربع و در دو طبقه احداث شده است.به گفته وی، برای احداث این کتابخانه مبلغی بالغ بر 37 میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رهبری به استان هزینه شده است.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
بیست‌ودومین اجلاس سراسری نماز امروز با پیام رهبر معظم انقلاب در دانشگاه لرستان آغاز به کار می‌کند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اعلام این خبر افزود: در این اجلاس که امروز و فردا برپا خواهد شد به بررسی مسائل مختلف پیرامون ارتقای فرهنگ نماز و اهمیت و عظمت آن در جامعه پرداخته می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی افزود: طی 34 سال گذشته 7 هزار مسجد در کشور ساخته شده اما هنوز شهرک‌ها و محله‌های زیادی در استان‌های مختلف داریم که فاقد مسجد هستند و لذا شایسته است مردم به عنوان باقیات صالحات در امر ساخت مساجد همت کنند.
وی با تاکید بر لزوم تربیت مبلغ دینی گفت: چین سه هزار مبلغ فارسی زبان تربیت و به ایران اعزام کرده است اما ما یک مبلغ چینی زبان را تربیت نکرده‌ایم که به چین بفرستیم.
رئیس ستاد اقامه نماز گفت: در حالی که 5‌درصد مردم زکات می‌پردازند امسال 121 میلیارد تومان زکات جمع‌آوری شده است و در صورت ترویج فرهنگ زکات می‌توان مشکل اعتبار مورد نیاز ساخت مساجد را رفع کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با تاکید بر لزوم تصویب مصوبه‌هایی در مورد نماز توسط مجلس گفت: اگر 10 درصد اعتبارات دستگاه قضایی و نیروی انتظامی را به ستاد اقامه نماز کشور بدهند 30 درصد آمار جرائم را کاهش خواهیم داد.
وی با اشاره به این که هم‌اکنون 40 هزار طلبه در مدارس نماز می‌خوانند بر عضویت جوان‌ها و خانم‌ها در هیأت امنای مساجد و اقامه اذان جوانان در تلویزیون تاکید کرد.
وی افزود: ائمه جماعات سعی کنند سخنرانی‌های خود را در بین دو نماز همواره کوتاه کنند و بین دو نماز از 2 تا 5 دقیقه بیشتر سخن نگویند که نمازگزاران خسته شوند.

 


مراسم بزرگداشت سالروز حمله وحشیانه دژخیمان رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه در سال 1342 دوشنبه شب با حضور جمعی از مسئولان حوزوی و اجرایی در قم برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم حجج اسلام سید محمد سعیدی متولی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و علی بنایی مشاور رئیس قوه قضائیه، کرم رضا پیریایی استاندار قم، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جمعی از استادان و طلاب حوزه‌های علمیه و مسئولان اجرایی حضور داشتند.
یکی از خطبای حوزه علمیه در این مراسم طی سخنانی ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، مقام علمی این امام همام را مورد توجه قرار داد و گفت: ایشان بیش از چهار هزار شاگرد را تربیت کرده و قطعا عنوان رئیس مذهب شیعه برازنده وجود مبارک امام صادق(ع) است.
حجت الاسلام محمد فاضل کدکنی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در دورانی که نحله‌های فکری ضاله در حال گسترش در جهان اسلام بود، با مجاهدت و تلاش خستگی‌ناپذیر به تبیین اصول و مبانی اسلام ناب محمدی‌(ص) پرداختند.
وی همچنین با اشاره به واقعه فیضیه در سال 42، این اقدام ددمنشانه رژیم طاغوتی را سرآغاز سقوط آنها دانست و گفت: انقلاب اسلامی با گذر از چنین حوادثی و با نثار خون پاک شهدای بسیاری به پیروزی رسید و امروز با تکیه بر همین روحیه استکبارستیزی و شهادت‌طلبی در اوج قله‌های عزت و افتخار قرار گرفته است.
گفتنی است: در سالروز شهادت حضرت امام صادق(ع) در روز اول فروردین ماه سال 1342 هجری شمسی، دژخیمان رژیم منحوس پهلوی به مدرسه فیضیه قم حمله کرده و عده‌ای از طلاب و روحانیون را مجروح و شهید کردند و حجره‌ها و اموال و کتاب‌ها را به آتش کشیدند.

 


تبریز-خبرنگار کیهان:
شورای اسلامی جدید تبریز دیروز با 17 رای، «حسین اکبری» را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کرد.
براساس این گزارش در نشست انتخاب سرپرست شهرداری 21 عضو شورا، حضور داشتند. همچنین دبیری اسکویی با 13 رای به عنوان رئیس شورای اسلامی تبریز برگزیده شد.

 

سرویس شهرستانها-
همایش ملی بزرگداشت آیت الله سید موسی زرآبادی قزوینی به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قزوین برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی کیهان، در این همایش که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، استانداری قزوین و حوزه علمیه قزوین برگزار شد، آیت الله باریک بین نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین در سخنانی با اشاره به جایگاه عرفان حقیقی و نقش انحصاری آن در وصول به حقیقت، درباره نقش و جایگاه این عالم ربانی گفت: اگر در یک جمله بخواهیم شخصیت مرحوم سید موسی زرآبادی را توصیف کنیم، باید گفت که او مصداق بارز آیۀ «انّما یخشی اللهمن عباده العلما»ست و این توصیف به معنای دارا بودن همه کمالات است.
امام جمعه قزوین با اشاره به تفاوت عرفان حقیقی و کجراهه های عرفانی، تاکید آیت الله زر‌آبادی بر احکام شریعت را یادآور شد و افزود: یکی از ویژگیهای ایشان تعبد به شریعت بود و باید توجه کرد که ایشان با این تاکید دیگران را از سقوط در ورطه عرفان های کاذب بر حذر می داشت.
دیگر سخنران این همایش، دکتر مهدی محقق استاد الهیات و عضو مجمع بین المللی فلسفه مادرید با اشاره به مفهوم حکمت، سید موسی زرآبادی و شاگردانی چون شیخ مجتبی قزوینی و شیخ هاشم قزوینی را از مصادیق علمای صاحب حکمت علمی و عملی دانست.
همچنین در ادامه مراسم، دکتر منوچهر صدوقی سها در سخنرانی خود ضمن اشاره به سنت نقد فلسفه در اسلام، این امر را به صدر اسلام مسبوق دانست و با اشاره به مبادی و مبانی متفاوت فلسفه اسلامی که از یونان وام گرفته شده با نظام فکری حقیقی اسلامی خواستار تحقیق و پایه ریزی نظام تفکر دینی با تکیه بر نصوص اسلامی شد.
لازم به ذکر است در حاشیه این مراسم از کتاب زندگینامه آیت الله سید موسی زرآبادی با عنوان «دانای اسرار» رو نمایی شد همچنین در مراسم عصر این همایش، خلاصه مقالات برگزیده از مجموع 20 مقاله ارائه شده به دبیرخانه همایش ارائه شد و در پایان مراسم نیز از مجلد مجموعه مقالات این همایش رونمایی و بین حضار توزیع شد.
لازم به ذکر است آیت الله زرآبادی از علمای صاحب نام قرن چهاردهم است که در حوزه های فقه و اصول و نقد فلسفی از تبحر خاصی برخوردار بوده و شاگردانی چون آیت الله شیخ مجتبی قزوینی، آیت‌الله شیخ هاشم قزوینی و مرحوم سید ابوالحسن حافظیان از پرورش یافتگان مکتب وی به شمار می روند.

 


مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ایران از تشکیل این صندوق در تمام شهرستان‌ها خبر داد.
به گزارش ایرنا، سید عبدالکریم رضوی دیروز در نشستی با نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران این دو شهرستان افزود: هم‌اکنون 33 صندوق توسعه کشاورزی در برخی از مراکز استان‌ها و شهرستان‌های کشور فعال است و تلاش می‌شود با تشکیل این صندوق در تمام شهرستان‌های کشور کشاورزان از مزایای آن بهره‌مند شوند.
وی افزود: 51 درصد از سهام اولیه صندوق توسعه کشاورزی در مناطق مختلف کشور از سوی دولت و اعتبارات دولتی تامین می‌شود و 49درصد نیز آورده کشاورزان است.
رضوی استفاده مساوی از تسهیلات صندوق از سوی کشاورزان عضو این صندوق و سایرحمایت‌های مالی صندوق از واحدهای تولیدی و تشکل‌های کشاورزی را از جمله مزایای تشکیل صندوق توسعه کشاورزی اعلام کرد.
وی گفت: صندوق توسعه تعاون پیش از این در استان اردبیل تشکیل شده ولی به علت آشنا نبودن کشاورزان با مزایای آن در مدت چند سال صندوق فعالیت مثبت نداشته است.
رضوی اظهار کرد: با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین این صندوق و استاندار اردبیل سرمایه فعلی صندوق توسعه کشاورزی مرکز استان که 55‌میلیارد ریال است به 60 میلیارد ریال افزایش می‌یابد.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی کشور گفت: شهرستان‌های خلخال و کوثر اولین شهرستان‌هایی هستند که صندوق توسعه کشاورزی در آنها تشکیل می‌شود.
رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی افزود: نحوه تشکیل صندوق به صورتی است که هر کشاورز به اندازه تولیدات کشاورزی می‌تواند در آن سهامدار شود، در عین حال در استفاده از تسهیلات صندوق و حمایت‌های مالی آن سهم همه بطور مساوی خواهد بود.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
2 دانش‌آموز خوزستانی در چهارمین المپیاد دانش‌آموزی نانو موفق به کسب مدال طلا و نقره شدند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان با اعلام این خبر اظهار کرد: یوسف شلاگه دانش‌آموز شهرستان دزفول موفق به کسب مدال طلا و جایزه نقدی 10‌میلیون ریالی شد. همچنین علی انصاری نیز توانست با کسب مدال نقره جایزه 7 میلیون و پانصد هزار ریالی را از آن خود کند.
مسعود اکبری خاطرنشان کرد: مرحله اول این المپیاد در فروردین‌ماه 92 با شرکت بیش از 20‌هزار دانش‌آموز در 93 شهرستان کشور به صورت همزمان برگزار شد و 30 نفر از برگزیدگان آزمون به مرحله دوم المپیاد راه یافتند که در این مرحله و با طی مراحل علمی و عملی 3 نفر از دانش‌آموزان موفق به کسب مدال طلا و 3 نفر مدال نقره و 13 نفر موفق به کسب مدال برنز شدند.
وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به موفقیت کم نظیر دانش‌آموزان خوزستانی در 3 سال گذشته در المپیاد نانو و جشنواره جوان خوارزمی؛ مسئولان استانی در تجهیز حداقل 3 آزمایشگاه مجهز نانو در شهرهای اهواز، دزفول و بهبهان به عنوان قطب‌های نانو استانی و کشوری، این اداره کل را یاری کنند.
گفتنی است: چهارمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو ایران به همت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالن همایش‌های مجتمع تحقیقاتی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
در بیستمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان، هنرمندان حوزه هنری استان مرکزی، رتبه‌های برتر را کسب کردند.
این جشنواره که با حضور هنرمندان کشورهای صربستان، بلاروس، قزاقستان، هند، پاکستان و جمهوری اسلامی ایران در سالن علامه محمدتقی جعفری دانشگاه آزاد اسلامی «واحد علی‌آباد کتول» برگزار شد، «میلاد رفیعی» و «حمید نجاتی»‌از هنرمندان استان مرکزی رتبه‌های برتر بخش‌‌های تذهیب و تصویرسازی را به دست آوردند.
تابلوی تذهیب میلاد رفیعی پارسال نیز نشان مهر اصالت یونسکو را دریافت کرد. همچنین آثار تجسمی هنرمندان بهنام تارخ و کامیار ایزدی در بخش گرافیک، به این جشنواره راه یافته بودند.

 


مشهد- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از برگزاری صد نمایشگاه عکس همزمان با دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) در 50 کشور دنیا خبر داد.
علی ثابت‌نیا برگزاری جشنواره رضوی اکران آثار سینمایی و تلویزیونی برگزیده با موضوع امام رضا(ع) به همراه آثار برگزیده 7 دوره جشنواره فیلم رضوی و شب شعر ملکوت هشتم را از برنامه‌های دهه کرامت دانست. وی افزود: نمایشگاه منتخب پوستر رضوی نیز 23 لغایت 28 شهریورماه همزمان با این ایام در مشهد مقدس برگزار می‌شود.ثابت‌نیا اظهار داشت: به مناسبت میلاد ثامن‌الحجج(ع) مراسم خوشنویسی حدیث سلسله‌الذهب با حضور 20 خوشنویس مطرح کشور در صحن جمهوری برگزار می‌شود.

 


بناب- خبرنگار کیهان:
پیازکاران برای ثبات بازار و جلوگیری از کاهش قیمت پیاز از عرضه همزمان محصولات تولیدی خودداری کنند.
مدیر جهاد کشاورزی بناب با این توصیه خطاب به کشاورزان افزود: این شهرستان قطب تولید پیاز خوراکی در آذربایجان شرقی است و بیشترین سطح زیر کشت و میزان تولید این محصول در استان را دارد.
مهندس جعفر صادقی افزود: در سال زراعی جاری یک هزار و 700 هکتار در منطقه پیاز کشت شده که حدود 500 هکتار آن رقم زرگان (پیاز سفید) و یک هزار و 200 هکتار آن رقم قرمز آذرشهر است.
وی گفت: برداشت رقم زرگان به علت زودرسی از 10 مرداد و قرمز آذرشهر از 25 مردادماه در منطقه شروع و پیش‌بینی می‌شود حدود 90 هزار تن پیاز در شهرستان بناب برداشت شود.
صادقی به پیازکاران منطقه توصیه کرد برای ثبات قیمت بازار و جلوگیری از کاهش آن از عرضه بیش از حد و همزمان محصول تولیدی خود به بازار مصرف خودداری کنند.

 


در خبر دیروز صفحه 9- اخبار کشور تیتر «آشتی دو طایفه بختیاری پس از 56 سال اختلاف» صحیح است که به اشتباه 20 طایفه ذکر شده بود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10