(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 13  شهریور 1392 - شماره 20582

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سبحاني نيا: ايران و سيرالئون مناسباتي رو به رشد دارند
مجلس به یک فوریت طرح
حدود اختیارات سرپرست وزارتخانه‌ها رای داد
خارج از دستور
درمکتب امام
صد سال آینده هم...
معاون حقوقی رئیس‌جمهور خبر داد
آخرین وضعیت شکایت دولت از رسانه‌ها نمایندگان مجلس و مداحان
لینک پخش زنده العالم و پرس‌تی‌وی در صفحه نخست فارس
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: شورای عالی انقلاب فرهنگی با عزل و نصب‌ها در دانشگاه‌ها برخورد کند
علی لاریجانی خواستار توجه ویژه به نیروی دریایی شد
14 شهریور؛ اعلام نهایی نتایج دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد
صولت مرتضوی مشاور ارشد وزیر کشور شد
با حکم معاون اول رئیس‌جمهور دبیر هیئت دولت منصوب شد
   


رئيس گروه دوستي پارلماني ايران – سيرالئون گفت: روابط جمهوري اسلامي ايران با سيرالئون روابطي دوستانه و رو به رشد بوده و داراي ظرفيت‌هاي فراواني براي گسترش مراودات دوستانه اقتصادي، فرهنگي و پارلماني است.
حجت الاسلام والمسلمين «حسين سبحاني‌نيا» روز سه شنبه در ديدار رئيس گروه دوستي پارلماني سيرالئون و ايران و هيات همراه،در مورد مسايل مورد علاقه دو كشور در زمينه هاي مختلف گفت و گو و تبادل نظر كرد.
سبحاني‌نيا با تاكيد بر اولويت توسعه همكاري‌هاي دوستانه با كشورهاي آفريقايي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، افزود: حجم مناسبات اقتصادي بازرگاني دو كشور متناسب با ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي فراوان موجود ميان دو كشور نيست.
وي اظهارداشت: بايد با شناسايي زمينه‌هاي مختلف صنعتي اقتصادي و تقويت پيوندهاي بخش خصوصي ايران با سيرالئون همكاري‌هاي في‌مابين را گسترش داد.
سبحاني نيا در ادامه بر نقش مهم همكاري‌هاي پارلماني جمهوري اسلامي ايران و سيرالئون و روابط دوكشور در زمينه‌هاي مختلف و رفع موانع و مشكلات مراودات في مابين تاكيد كرد.
وي به كمك‌هاي توسعه‌اي جمهوري اسلامي ايران به سيرالئون در زمينه‌هاي كشاورزي، بهداشت، درمان و زيرساخت‌هاي عمراني اشاره كرد و گفت: گروه دوستي پارلماني ايران سيرالئون از تداوم و گسترش اين كمك‌ها حمايت مي‌كند.
رئيس گروه دوستي پارلماني سيرالئون با جمهوري اسلامي ايران نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از سفر به ايران و آشنايي با دستاوردهاي عظيم جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي مختلف صنعتي و اقتصادي، گفت: دولت و ملت سيرالئون بر گسترش همكاري‌هاي دوستانه با جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي مختلف تاكيد دارند.
«ابراهيم برندو» افزود: تاكنون كمك‌هاي ايراني در بخش‌هاي كشاورزي و بهداشت و درمان و ساخت زيربناهاي عمراني نقش مهمي در رفع مشكلات مردم سيرالئون ايفا كرده است.
برندو همچنين استفاده از تجارب مجلس شوراي اسلامي در امر قانونگذاري، نظارت و تحقيق و پژوهش را يكي از اهداف بسيار مهم سفر خود به تهران خواند.
به گزارش اداره اخبار و رسانه هاي گروهي مجلس، وی افزود: انتقال تجارب و دستاوردهاي مجلس شوراي اسلامي به پارلمان سيرالئون مي‌تواند در ارتقاي كارآمدي آن نقش موثري ايفا كند.

 


نمایندگان مجلس شورای اسلامی با قید یک فوریت طرح تعیین حدود اختیارات سرپرست وزارتخانه‌ها را به تصویب رساندند تا سرپرست وزارتخانه‌ها اجازه عزل و نصب و سیاست گذاری نداشته باشند.
در ابتدای جلسه علنی روز گذشته خانه ملت، نمایندگان مجلس با تقاضای تغییر دستور و بررسی طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در برابر شخص ثالث موافقت کردند.
طبق اعلام هیئت رئیسه مجلس، طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری و زمینی در برابر شخص ثالث در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
تعیین تکلیف کسانی که ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند
در ادامه جلسه علنی روزگذشته، نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی تعیین تکلیف تامین اجتماعی کسانی که ۱۰ سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند را مورد رسیدگی قرار دادند.
پس از استماع اظهارات موافقان و مخالفان این طرح، کلیات آن با ۱۶۱رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر به تصویب رسید.
در صورت تصویب نهایی طرح تعیین تکلیف بیمه تامین اجتماعی اشخاصی که ۱۰ سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند، سازمان تامین‌اجتماعی مکلف می‌شود به افرادی‌که حداقل ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و به سن ۶۰ سال برای مردان و ۵۵ سال برای زنان رسید‌ه‌اند، یا از کار افتاده‌اند متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه، حقوق بازنشستگی پرداخت کند. همچنین پس از سخنرانی ناطقان میان دستور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح استفساریه بند ۳ ماده ۶۸ قانون خدمات کشوری را مورد بررسی قرار داده‌اند.
نمایندگان مجلس بر همین اساس با دو فوریت طرح مذکور با ۹۷ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن علنی و با یک فوریت آن با ۸۱ رای موافق، ۲۷ رای مخالف و ۹ رای ممتنع مخالفت کردند.
در این طرح تصریح ‌شد که پزشکان اورژانس هم مانند کارمندان این بخش بتوانند از امتیازات مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند شوند که بررسی فوری این موضوع با موافقت نمایندگان همراه نشد و این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت.
تعیین حدود و اختیارات سرپرست وزارتخانه‌ها
در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح تعیین حدود و اختیارات سرپرستان وزارتخانه‌ها را مورد بررسی قرار دادند.
در جریان بررسی طرح تعیین حدود و اختیارات سرپرستان وزارتخانه‌ها، احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس به ‌عنوان یکی از طراحان این طرح گفت: مطابق اصل ۱۳۵ قانون اساسی اختیارات وزیر مشخص شده است اما متأسفانه در این موضوع اشاره‌ای به اختیارات سرپرستان وزارتخانه‌ها نشده است و ما در اجرای قانون با نواقصی مواجه هستیم که نیاز به بررسی فوری توسط نمایندگان و تصویب قانون محکم‌تر دارد.
این نماینده مجلس همچنین تأکید کرد: کار یک سرپرست سیاست‌گذاری نیست و عمر ۳ماهه سرپرستی هم اجازه نمی‌دهد که سیاست‌گذاری یا مهره‌چینی انجام شود لذا باید قانونی به تصویب برسد تا حدود و اختیارات یک سرپرست را مشخص کند تا اقدامات ساختاری و بنیادی از سوی آن‌ها انجام نشود.
آریایی‌نژاد در پایان گفت: برخی بر‌خلاف شعار اعتدال دولت، داس به دست گرفته‌اند و این موضوع، وظیفه مجلس برای درست کردن قوانین ناقص را روشن می‌کند.
در ادامه سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس در مخالفت با دو فوریت طرح مذکور گفت: قانون به رئیس جمهور اختیار داده تا برای سه ماه برای وزارتخانه‌های بی‌‌وزیر سرپرست تعیین کند و در اصل ۱۳۵ قانون‌اساسی از اختیارات وزیر یا سرپرست صحبتی نشده و در واقع بین اختیارات آن‌ها تفکیکی قائل نشده است لذا برداشتم این است که اختیارات سرپرست متناسب با وزرا است.
وکلای ملت پس از استماع سخنان موافق و مخالف طرح مذکور در نهایت با ۱۱۲ رأی موافق، ۷۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع با دو فوریت طرح مذکور مخالفت کردند اما یک ‌فوریت آن را به تصویب رساندند.
مخالفت با بررسی فوری لایحه اصلاح قانون بودجه ۹۲
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه فوریت لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور را مورد بررسی قرار دادند.
محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور طی سخنانی ضمن ارائه لایحه دو فوریتی اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، اظهار داشت: در جهت رعایت بند ۲ ماده ۱۶۰ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره ضرورت رسیدگی به لوایحی که اگر به تاخیر بیفتد خسارت احتمالی را به همراه دارند، این لایحه به صورت دو فوریتی به مجلس تقدیم شد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور افزود: اگر به این لایحه به فوریت رسیدگی نشود، این اطمینان وجود دارد که با توجه به سوابق گذشته، دستگاه‌های اجرایی می‌آیند بر اساس همان رقم واهی و غیر وصول، تعهدات هزینه‌ای خود را ایجاد می‌کنند و آن خسارتی که گفتم مبنی بر اینکه مجبور به تامین منابع از طریق استقراض می‌شویم، بوجود می‌آید که این مقدار تورم سنگینی را به همراه خواهد داشت.
در ادامه الیاس نادران نماینده تهران در مجلس به عنوان نماینده مخالف بررسی فوریت اصلاحیه لایحه قانون بودجه سال ۹۲ با بیان اینکه امروز امکان جابجایی منابع صندوق توسعه ملی به کشور و تبدیل آن به ریال وجود ندارد، گفت: براساس این اصلاحیه به بانک مرکزی دستور داده می‌شود که از حساب صندوق توسعه ملی برداشت شود و پول پرقدرت به جامعه تزریق شود که این عین استقراض است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از اشکالات طرح اصلاح بودجه این است که  اگر در زمان دیگر از منابع صندوق توسعه ملی در اثر رفع تحریم، رفع حصر شود امکان برداشت از منابع نیست چرا که دیگر منبعی موجود نیست.
این نماینده مجلس بی‌انضباطی مالی، برداشت از حساب صندوق توسعه، چاپ اسکناس توسط بانک مرکزی و صرف‌نظر کردن از منابع واقعی را از خصوصیات این اصلاحیه توصیف و اظهار کرد: ما هنوز نسبت به آنچه دولت به ‌عنوان مصوبه چاپ کرده خبر نداریم و حتی کتابچه بودجه به دست ما نرسیده است و امروز ما می‌خواهیم با فوریت اصلاح این بودجه را تصویب کنیم.
وی با بیان اینکه این مسائل فوریت ندارد و حتی اگر دولت به اصلاح اصرار داشته باشد باید در ماه‌های بعد آن را مطرح کند،گفت: بی‌انضباطی مالی، برداشت از صندوق توسعه ملی و چاپ اسکناس توسط بانک مرکزی و همچنین صرف نظر از منابع موجود از اشکالات مهم این لایحه است، بنابراین من معتقدم دوستان به فوریت آن رای ندهند.
دولت در ابتدا این لایحه را به صورت دو فوریتی به مجلس ارائه کرد که پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف دو فوریت این لایحه، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اعلام کرد که دولت با یک فوریت این لایحه موافق است و از هیئت رئیسه خواست تا یک فوریت آن را به رای بگذارد.
در نهایت وکلای ملت با ۱۰۰ رای موافق، ۷۰ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن علنی با یک فوریت لایحه اصلاح قانون بودجه ۹۲ مخالفت کردند و این لایحه به صورت عادی برای بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.
تقاضای بررسی اوضاع سوریه
در جلسه غیرعلنی
حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست صحن علنی پارلمان را برعهده داشت، پیش از پایان نشست وکلای ملت طی سخنانی گفت: جمعی از دوستان نماینده در نامه‌ای تقاضا داشتند که ما در یک جلسه غیر علنی به موضوعات مهم از جمله بحث سوریه بپردازیم.
وی ادامه داد: این موضوع بحث مهمی است و در صورت اقتضای وقت جلسه روز چهارشنبه، این جلسه غیر علنی را خواهیم داشت و در صورتی‌ که روز چهارشنبه چنین فرصتی پیش نیاید این جلسه در اولین فرصت طی تشکیل جلسات مجلس برگزار خواهد شد.
نائب رئیس اول مجلس در نشست علنی روز سه شنبه خانه ملت در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی دولت دهم، حضور حجت‌الاسلام انصاری معاون پارلمانی دولت یازدهم در صحن علنی را خیرمقدم گفت و اظهار داشت: برای آقای انصاری که دارای تجربه طولانی در حوزه قانون‌گذاری است، آرزوی توفیق داریم. ابوترابی فرد همچنین پایان نشست روز سه شنبه نمایندگان را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی ساعت ۸ صبح چهارشنبه‌ برگزار می‌شود.

 


احتمال بررسی لایحه اصلاح بودجه بعد از تعطیلات مجلس
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد در صورت بررسی سریع کمیسیون برنامه و بودجه در مورد لایحه اصلاح بودجه 92، این لایحه بعد از تعطیلات مجلس در صحن علنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
عبدالرضا مصری در مورد زمان بررسی اصلاح لایحه بودجه 92 در مجلس علی‌رغم تصویب نشدن فوریت آن گفت: اگر کمیسیون برنامه و بودجه لایحه را سریع مورد بررسی قرار دهد، بعد از ارائه به صحن نمایندگان می‌توانند طبق آیین‌نامه برای بررسی آن خارج از نوبت و با اولویت تقاضا کنند.
وی توضیح داد: با تقاضای جمعی از نمایندگان امکان بررسی لایحه اصلاح بودجه با اولویت در مجلس وجود دارد ولی این موضوع منوط به بررسی سریع لایحه در کمیسیون برنامه است که در این شرایط این احتمال وجود دارد که لایحه بعد از تعطیلات مجلس در دستور کار قرار گیرد.
مصری همچنین در مورد زمان تعیین رئیس دیوان محاسبات در مجلس به ایسنا گفت: تعیین رئیس دیوان محاسبات در دستور کار این هفته مجلس قرار ندارد ولی باز هم امکان دارد که این موضوع به صورت فوق‌العاده در دستور قرار گیرد.
تدوین طرحی در مجلس
درباره شهردارها
طرح استفساریه ممنوعیت انتخاب بیش از ۲ دوره شهردار توسط شورای شهر تقدیم هیئت رئیسه شد.
24 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای طرحی با عنوان استفساریه تبصره یک بند هفت ماده 35 قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشور را با قید ۲ فوریت تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند.
در صورت تصویب نهایی طرح مذکور، انتخاب بیش از ۲ دوره شهردار توسط شورای شهر ممنوع می‌شود.
به گزارش فارس، نمایندگان مجلس در حالی چنین طرح استفساریه‌ای را با قید ۲ فوریت تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند که روز یکشنبه حسین مظفر معاون نظارت مجلس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد بر اساس جلسات کارشناسی برگزار شده، انتخاب بیش از ۲ دوره شهردار توسط شورای شهر ممنوعیت قانونی ندارد.
این در حالی است که پس از آن برخی نمایندگان امضای خود را از طرح ممنوعیت انتخاب بیش از 2 دوره شهردار پس گرفتند.
به گزارش فارس، محمدعلی اسفنانی نماینده فریدن و هادی قوامی نماینده اسفراین در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای اعلام کردند که امضایشان را از این طرح پس گرفتند.
اسفنانی در توضیحاتی درباره علت پس گرفتن امضایش، گفت: بنده به تصور اینکه طرح مذکور طرح کاری و حقوقی است، آن را امضا کردم ولی وقتی متوجه شدم 2 گروه در مجلس با این طرح اهداف سیاسی را دنبال می‌کنند و هدف هم شخص خاصی است، صلاح ندیدم جزء طراحان آن باشم.

 


اسماءالله
همه عالم اسماءالله است.
تمام عالم؛ چون اسم نشانه است.
همه موجوداتی که در عالم هستند، اینها نشانه‌ ذات مقدس حق‌تعالی هستند.
آئین انقلاب اسلامی- ص 19

 


سید محمد غرضی
و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال والأنفس و الثمرات و بشر الصابرین (البته شما را به اندکی ترس و گرسنگی و بینوایی و بیماری و نقصان در محصول می‌آزماییم و شکیبایان را بشارت ده).
در سالهای 1327 و 1329 دو مرتبه، از ظهر تا ساعتی بعد، بوق کارخانجات نساجی اصفهان به مناسبت اعدام انقلابی هژیر وزیر دربار و نخست‌وزیر رزم‌آرا به صدا درآمد. در آن زمان اصفهان مرکز مقاومت و شهری بسیار فعال بود.
در روز 29 تیر 1331 تظاهرات مردم اصفهان به رهبری مرحوم ثقه‌الاسلام شکل گرفت و یک شهید داد. من که روبه‌روی تلگرافخانه بودم، پیکر این شهید را تا تخت فولاد مشایعت کردم و شاهد بودم که چه خونی از مردم به جوش آمده بود. بی‌شک این واقعه در تظاهرات تهران اثر گذاشت و بعد از ظهر قوام‌السلطنه خلع و مصدق با حمایت آیت‌الله کاشانی به نخست‌وزیری بازگشت. تظاهرات در تهران 69 شهید داشت.
روز 28 مرداد میدان امام (نقش جهان) محل تظاهرات مردم اصفهان بود ولی میدان قدیم (امام علی فعلی) حالتی دیگر داشت. مردم در میدان قدیم با چاقوکشان صارم‌الدوله(1)- رجال دوره قاجار و یکی از ملاکان اصفهان- روبرو شدند و تعداد زیادی از مردم کشته شدند.
صارم‌الدوله که دید دیگر جایی در اصفهان ندارد و استاندار (مرحوم صدر) از مصدق دفاع می‌کند، ابزار خشونت شعبان بی‌مخ را به کار گرفت و موفق شد با استاندار مقابله کند. اخیراً صدای آمریکا مدعی شده که در آن ایام در اصفهان خبری نبود. رسانه آمریکایی از قول جوانی که در خیابان شیخ بهایی بوده نقل می‌کند که در آن اطراف خبری نبوده است. میدان قدیم محل فقرا و شیخ بهایی و عباس‌آباد محل اغنیا بود.
بعد از ظهر 28 مرداد درمیدان امام، یک کامیون ارتش با چند سرباز و... و عکس محمدرضا پیدا شد. آنان شعارشان مرگ بر مصدق و زنده باد شاه بود. به گفته صارم‌الدوله بالاخره اشراف بر توده‌ای‌ها پیروز شدند و روحیه سلحشوری به رخوت گرایید. در پی این فاجعه استعداد سیاسی استان که از زمان مشروطه تا شهریور بیست منکوب و سربه‌نیست شده بود، به محاق رفت و تمامی این استعداد که حاصل مبارزات ملت از مشروطه تا 28 مرداد 1332 بود، مفقودالاثر شد و نظامیان حاکم شدند.
پس از این واقعه شاهد بودم که تمام کارخانجات نساجی یکی پس از دیگری از بین رفت و مسکن و زمین که تا سال 1332 مشکل مردم نبود، بلافاصله شروع به گران شدن کرد.
پس از آن زاهدی بلافاصله ارزش پول ملی را 70 درصد تنزل داد و بیست ریال را تا 35 ریال بالا برد. از آن زمان به بعد، ملتی که پای منافع و نیروی انسانی خود زندگی می‌کرد، به صورت وسیع با بیگانگان مواجه شد؛ تمامی کتب و حتی کتابهای درسی، به زبان انگلیسی تغییر یافت؛ تمامی طرفداران حکومت منکوب و از اشتغال محروم شدند؛ تمامی وعاظ و روحانیون ممنوع‌المسجد و منبر شدند؛ حتی دستجات عزاداری که روانه استانداری می‌شدند، روانه منزل صارم‌الدوله شدند و شعار وعاظ که مرگ بر انگلیس بود، فراموش شد.
تجار و صاحبان صنایع و بازار که هوادار مصدق بودند، از حکومت گزیده و تمامی این طبقه محروم از کار و زندگی ماندند به طوری که کارخانه پشم‌باف که سی هزار در بین مردم داشت، در یک کار اداری مسخره به عامل کودتا معدوم میراشرافی که به دستور شاه ملقب به تاج‌بخش شده بود، واگذار شد و ده‌ها فاجعه دیگر رخ داد.
من در سال 1340 وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شده و به تدریج با حوادث بعد از کودتا آشنا شدم و تغییرات قبلی و بعد از 28 مرداد را به وضوح دیدم. شاهد بودم که تمامی شبکه سیاسی قبل از 28 مرداد یا از بین رفتند و یا خانه‌نشین شدند. بورژوازی کمپرادو جایگزین بورژوازی ملی شد. صنعت ملی به صنعت وابسته و عوامل کودتا بر دولت، صنعت و بازار مسلط شدند.
اما پس از 15 خرداد 1342 سلطه غرب بر کشور قوی‌تر و تخریب وسیع‌تر شد. تولید نفت افزایش یافت و واردات کشور از سیصد میلیون دلار در سال 1344 به بیست میلیارد دلار در سال 1355 رسید. روستاها خالی و گندم و میوه وارداتی جایگزین تولید داخلی شد. دو حزب ایران نوین و حزب مردم بر امور مسلط شدند و تنها عکس‌العمل این بود که «حزب ایران نوین پاینده باد... اندکی هم» حزب مردم زنده‌باد.
اخیرا مجلس شورای اسلامی کلیات طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی- سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد سال 1332 علیه دولت ملی ایران را به تصویب رساندند تا از مجاری قانونی پیگیر حقوق ملت ایران شوند. اما آیا این غرامت، می‌تواند هزینه این همه گزند را جبران کند؟
توصیه بنده به مجلس و دولت برای اینکه بتوان غرامت فیزیکی را حساب کرد این است که باید غرامت شکاندن قدرت سیاسی و از بین بردن نسل حکومتی و نیروی انسانی تربیت شده ناشی از مقاومت یک ملت را جلو آمریکا و انگلیس قرار داد و مطالبه کرد. یا نگاهی گذرا به آن ایام درمی‌یابیم که ما در سال 1331 و تا حدودی سال 1332 تورم نداشتیم. تورم 60 سال اخیر ناشی از کودتا و جنگ و تحریم‌هاست. آیا این غرامت قابل محاسبه است. آیا آنها توان پرداخت غرامت حقوق ملی ما را دارند؟
در پایان باید گفت، همان طور که خداوند در قرآن کریم فرموده که «البته شما را به اندکی ترس و گرسنگی و بینوایی و بیماری و نقصان در محصول می‌آزماییم و شکیبایان را بشارت ده «ما نیز در یوم‌الله 22 بهمن جواب آمریکا را دادیم. نگاه کن! اینک اوباما چه تصمیم به جنگ بگیرد چه نگیرد، بازنده است. از حمله ناپلئون به مصر بیش از چند صد سال است که خاورمیانه می‌جنگد. امروز دنیا در مقابل خاورمیانه با تردید روبروست هر چه باداباد؛ صد سال آینده هم خواهیم جنگید.
انالله و اناالیه راجعون

 


معاون حقوقی رئیس‌جمهور آخرین وضعیت رسیدگی به شکایت دولت از رسانه‌ها، نمایندگان مجلس و مداحان را تشریح کرد.
الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور درخصوص آخرین وضعیت واگذاری 16 میلیاردی گفت: این پرونده به بخش حقوقی ریاست‌جمهوری ارجاع داده نشده اما برخی دیگر از دوستان مسئول در دولت این موضوع را پیگیری کردند.
وی با بیان اینکه در معاونت حقوقی به صورت جدی پیگیر پرونده 16 میلیاردی واریزی به حساب دانشگاه ایرانیان از سوی نهاد ریاست‌جمهوری در اواخر دولت احمدی‌نژاد نبوده‌ایم، اظهار داشت: این بحث در هیئت دولت هم مطرح نشده است.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به شکایت دولت از برخی رسانه‌ها نیز تصریح کرد: شکایت از رسانه‌ها نیز بوده است البته بعضی از آنهایی که حکم گرفته‌اند را نمی‌شود کاری کرد و آنهایی که در دست بررسی هستند، باید بررسی شوند.
امین‌زاده درباره بررسی شکایت دولت از برخی از نمایندگان مجلس نیز به تسنیم گفت: هنوز نوبت رسیدگی به این پرونده‌ها نرسیده ولی به طور جدی در دستور کار معاونت حقوقی قرار نگرفته است.
وی در پاسخ به این سوال که اخیرا نیز بحث شکایت از یکی از مداحان نیز مطرح بوده و هم‌اکنون رسیدگی به این پرونده در چه وضعیتی است؟ خاطر نشان کرد: شکایت از رسانه‌ها نیز مطرح بوده است. البته بعضی از آنهایی که حکم گرفته‌اند را نمی‌شود کاری کرد اما آنهایی که در دست بررسی هستند، باید بررسی شوند. شکاتی بوده که هنوز به صورت جدی دنبال آن نبوده‌ایم.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور افزود: موضوع شکایت از مداحان در دست بررسی است و از جمله بخشنامه‌هایی است که بصورت پیشنهاد در یک لایحه به مجلس رفته و هنوز تکلیفش روشن نیست.

 


در واکنش به حذف شبکه‌های خبری العالم و پرس‌تی‌وی از ماهواره‌های غربی، لینک پخش زنده این شبکه‌ها در صفحه نخست خبرگزاری فارس قرار گرفت و از دیگر رسانه‌های مستقل جهان نیز دعوت شد تا به این حرکت ضدسانسور بپیوندند.
طی سال گذشته، شرکت‌های خارجی طرف قرارداد سازمان صدا و سیما، با زیر پا گذاشتن معاهدات بین‌المللی و نقض تعهدات خود در قبال پخش آزادانه و بدون تبعیض شبکه‌های ماهواره‌ای (منطبق با موافقت‌نامه سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای)، پخش برنامه‌های شبکه‌های صدا و سیما را به دلیل آن چه تحریم‌های اتحادیه اروپا مبنی بر «مجازات ناقضان حقوق بشر» می‌خواندند، از بسیاری از ماهواره‌ها از جمله هاتبرد، گالکسی، یوتل‌ست و اینتل‌ست متوقف کردند تا دریافت ماهواره‌ای شبکه‌های صدا و سیما در اروپا و دیگر مناطق میسر نباشد؛ اقدامی که ناشی از عدم تحمل صدای متفاوت در عرصه رسانه بوده و نسبت دولت‌های غربی با پدیده سانسور را نشان می‌دهد.
بر اساس موافقت‌نامه سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای که تا ماه ژوئن سال 2013، نزدیک به 150 کشور از جمله ایران عضو آن بوده‌اند، ارتباطات ماهواره‌ای باید فراتر از مرزهای کشورها، در دسترس تمام ملت‌های دنیا قرار داشته باشد.
قطع پخش شبکه‌های ماهواره‌ای صدا و سیما، واکنش‌های گوناگونی را در میان بسیاری از اقشار جامعه بین‌المللی داشته است.
در همین حال، به گزارش خبرگزاری فارس، این خبرگزاری به عنوان یکی از 70 وب‌سایت خبری پرمخاطب جهان با قرار دادن لینک پخش مستقیم شبکه‌های خبری «العالم» و «پرس‌تی‌وی» در صفحه نخست خود تلاش کرد گامی در راستای مقابله با سانسور این شبکه‌ها توسط دولت‌های غربی بردارد.
خبرگزاری فارس ضمن آغاز این «کمپین ضدسانسور» از تمامی رسانه‌های مستقل جهان دعوت کرد با قرار دادن لینک پخش زنده شبکه‌های العالم و پرس‌تی‌وی در صفحه نخست وب‌سایت خود، به این جریان بپیوندند.

 


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از همه دستگاه‌ها وظیفه دارد که نسبت به عزل و نصب‌ها در وزارت علوم به دلیل نادیده گرفته شدن مر قانون واکنش نشان دهد.
لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تغییرات پیاپی در وزارت علوم از سوی سرپرست این وزارتخانه گفت: وقتی فردی به عنوان سرپرست برای یک وزارتخانه معرفی می‌شود، نهایتاً سه ماه می‌تواند در این سمت باقی بماند. در نتیجه عقل، منطق و مصلحت اقتضا نمی‌کند که به جابه‌جایی و عزل و نصب بپردازد. چون زمانی فردی می‌تواند در زیر مجموعه خود تغییرات به وجود بیاورد که بخواهد به مدت چهار سال برای وزارتخانه خود برنامه ریزی نماید.
وی در گفت‌وگو با فارس متذکر شد: هر چند وزیر جدید پس از سرپرست مجدداً این حق را دارد که دست به جابجایی بزند اما این تغییرات پیاپی آسیب‌های زیادی را به جامعه هدف وارد می‌آورد.
افتخاری با انتقاد از برکناری رئیس دانشگاه علامه گفت: صدرالدین شریعتی به دلیل حُسن انجام وظیفه و اجرای مصوبه تفکیک جنسیتی در دانشگاههای بر زمین مانده شورای عالی انقلاب فرهنگی از سمت خود برکنار شد، در حالی که معتقدیم از ایشان به دلیل اجرای شجاعانه این مصوبه باید تقدیر می‌شد و وی الگوی سایر رؤسای دانشگاه‌ها قرار می‌گرفت.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس به دنبال تصویب طرح دو فوریتی محدودیت اختیارات سرپرست وزارتخانه‌ها است، افزود: مردم از این تغییرات دچار دلهره و نگرانی نشوند زیرا پس از تصویب این طرح، تغییرات صورت گرفته ملغی خواهد شد.
وی با اشاره به نقش تعیین کننده شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعیین رؤسای دانشگاه‌ها متذکر شد: قطعاً شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از همه دستگاه‌ها وظیفه دارد که نسبت به این عزل و نصب‌ها، به دلیل نادیده گرفته شدن مر قانون واکنش نشان دهد و این مصوبات را لغو و حتی نسبت به تخلف افراد نیز با جدیت برخورد نمایند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان با بیان این که برخلاف وعده‌های انتخاباتی دولت اعتدال، متأسفانه در ماههای ابتدایی دولت نگاه تند سیاسی در حال حکم‌فرما شدن بر وزارت علوم است، خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌ای که باید در راستای پیشرفت علمی حرکت کند در همین ماههای ابتدایی دولت تدبیر و امید درگیر چالش‌های سیاسی شده و این امر تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست.
نامه اعتراض‌آمیز دانشجویان بسیجی
43 دانشگاه استان تهران به رئیس جمهور
دانشجویان بسیجی 43 دانشگاه استان تهران در نامه‌ای به رئیس جمهور به بیان دیدگاه خود درباره شاخص‌های وزیر علوم پرداختند.
در بخشی از این نامه آمده است، دانشگاه بخش مهمی از فرآیند نظام آموزشی ما است که فرد در این پروسه می‌تواند خردگرایی، قانون‌گرایی، خدمت به مردم و عدالت خواهی را بیاموزد و در این عرصه است که اعتقاد و اخلاق سالم یا خدای ناکرده ناسالم نهادینه خواهد شد و در نهایت خروجی این نهاد فرهنگی است که انسان را در عرصه اقتصادی فساد ستیز یا مع‌الاسف فسادگرا می‌نمایاند.
در ادامه تأکید شده است، مؤلفه‌های بازشماری شده همان شاخصه‌های مطرح شده توسط مقام معظم رهبری در اولین دیدار ایشان با هیأت دولت جنابعالی بود که تحقق آن با نگاهی آینده‌نگر از مسیر دانشگاه می‌گذرد و مهمتر آنکه ایشان کلید اصلی حل مشکلات اقتصادی را تکیه نمودن بر علم و پیشرفت علمی دانستند که این نیز به طور طبیعی باید نوک پیکان توجهتان را به جامعه فرهیخته دانشگاهی معطوف کند و مبرهن است که تحقق این مهم مستلزم انتصاب مدیری معتقد به آرمان‌ها، آشنا با این محیط پویا، مستقل و به دور از جانبداری‌های سیاسی، شایسته‌گزین، معتقد به فعالیت‌های تشکلی، دارای وجه علمی و دینی بین نخبگان و علما، دارای مقبولیت بین دانشجویان و به ویژه دارای مرزبندی مشخص و شفاف با فتنه و اصحاب آن باشد و آشکار است که عمل به شعار اعتدال جز این را هم بر نخواهد تابید.
در پایان تصریح شده است، ما دانشجویان بسیجی 43 دانشگاه استان تهران ضمن تقدیر از مواضع خردمندانه حضرتعالی امیدواریم که مؤلفه‌های بازخوانی شده منطبق با گفتمان اعتدال در این مرقومه را در انتصاب وزیر آینده علوم لحاظ نموده تا اعتلای جایگاه علمی و فضای فرهنگی دانشگاه و بالتبع کشور را به همراه داشته باشد.

 


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط کشور ایجاب می‌‌کند که به نیروی دریایی توجه ویژه‌ای بشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، همایش دو روزه فناوری‌های نوین دریایی کشور از صبح دیروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، محققان، پژوهشگران و مقامات کشوری و لشکری در دانشگاه نیروی دریایی ارتش مستقر در نوشهر آغاز به کار کرد.
در این مراسم علی لاریجانی گفت: ایران کشور بزرگی در منطقه است و شرایط تعیین‌کننده‌ای دارد. شرایط ما در منطقه ایجاب می‌کند که به نیروی دریایی توجه ویژه‌ای بشود.
وی با تاکید بر تقویت روحیه جهادی تصریح کرد: باید نخبگان جذب و تحت آموزش قرار بگیرند. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌های غرب علیه ایران گفت: به دلیل این تحریم‌ها، مجبور شدیم خودمان به فناوری‌های نوین دست پیدا کنیم. وی به مقاومت ملت در برابر فشارهای غرب برای عدم دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرد و گفت: موضوع مهم دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای، دید ملت‌های جهان را نسبت به غربی‌ها تغییر داد. وی تصریح کرد: ملت ایران در برابر غرب ایستادگی کرد و به ملت‌های دیگر نشان داد که می‌توان در برابر غربی‌ها ایستادگی کرد.

 


رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از اعلام نتایج نهایی داوطلبان آزمون دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1392 این دانشگاه در روز پنج‌شنبه، 14 شهریورماه خبر داد.
به گفته «ناصر اقبالی» نتایج نهایی داوطلبان آزمون دکتری و کارشناسی ارشد سال 1392 دانشگاه آزاد اسلامی از 14 شهریور بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آزمون به نشانی www.azmoon.com قرار می گیرد.
براساس ظرفیت‌های اعلام شده، حدود 70 هزار نفر در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد آزمون امسال پذیرش می‌شوند.
گفتنی است نتایج کنکور دکتری دانشگاه سراسری ظهر دیروز اعلام شد و به گفته حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش 9 هزار و 951 نفر در این آزمون پذیرفته شده‌اند که می‌توانند در روزهای 17، 18 و 19 شهریور برای ثبت‌نام به دانشگاه‌های قبولی خود مراجعه کنند.

 


وزیر کشور سیدصولت مرتضوی معاون سیاسی سابق این وزارتخانه را به عنوان مشاور ارشد خود معرفی کرد.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، روز گذشته در نشست خبری در ساختمان فاطمی فرمان آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستای سراسر کشور را صادر کرد.
رحمانی‌فضلی در این مراسم که سیدکاظم میرولد معاون سیاسی وی نیز حضور داشت، سیدصولت مرتضوی معاون سیاسی سابق وزارت کشور را به عنوان مشاور ارشد خود معرفی کرد.

 


اسحاق جهانگیری در حکمی «محسن حاجی میرزایی» را به سمت دبیر هیئت دولت منصوب کرد.
درمتن حکم معاون اول رئیس جمهور آمده است: نظر به تعهد، شایستگی و تجربیات ارزنده و سوابق مفید، به موجب این حکم به استناد ماده 19 آیین نامه داخلی هیئت دولت مصوب 8/9/1368 جناب عالی را به سمت «دبیر هیئت دولت» منصوب می نمایم.
امید است با اتکال به الطاف خداوند متعال و با بهره گیری از توانایی‌های همکاران و کارشناسان محترم داخل و خارج دولت، با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به افزایش کارایی و اثربخشی دفتر هیئت دولت، خدمات غنی‌تر و موثرتری را با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید و همسو با برنامه ها و سیاست های ریاست‌محترم‌جمهوری در اختیار هیئت محترم دولت قرار دهید.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10