(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 14 شهریور 1392 - شماره 20583

مخالفت گسترده آمریکایی ها با حمله به سوریه
دولت تونس برای حل اختلاف‌های سیاسی طرح جدید ارائه داد
حمام خون در مناطق شیعه‌نشین عراق 70 نفر در انفجارها شهید شدند
آخرین خبرها از ماجراجویی آمریکا و اسرائیل در منطقه
چراغ سبز سنا به اوباما
روسیه : جهان در آتش جنگ می‌سوزد
نگاه
توقف قطار جنگ در ایستگاه کاخ سفید
انفجار مهیب
ساکنان موگادیشو را به وحشت انداخت
تداوم اعتراض‌های مردمی علیه حمله احتمالی آمریکا به سوریه
یورش نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی
تظاهرات سراسری مردم مصر علیه رفتار نظامیان با طرفداران مرسی
   


طبق جدید ترین نظرسنجی صورت گرفته از سوی منابع آمریکایی، 6 نفر از هر 10 آمریکایی مخالف حملات نظامی آمریکا به سوریه هستند.
نظرسنجی‌ مشترک «ای بی سی نیوز» و «واشنگتن پست» نشان می دهد ۶ نفر از هر ۱۰ آمریکایی مخالف حملات یکجانبه آمریکا به سوریه هستند و شمار بسیار بیشتری نیز مخالف مسلح کردن شورشیان مخالف در این کشورند.این نظرسنجی که از روز چهارشنبه تا یکشنبه انجام گرفته نشان می دهد ۵۹ درصد از مردم آمریکا با وجود اینکه کاخ سفید اعلام کرده دمشق از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است، با انجام این حملات مخالفند و در این بین تنها ۳۶ درصد از ورود کشورشان به جنگ با سوریه حمایت می‌کنند.۷۰ درصد از آمریکایی‌ها نیز اعلام کرده اند مخالف تأمین سلاح برای مخالفان سوریه از سوی آمریکا و همپیمانان این کشور هستند.

 


دولت تونس با هدف حل بحران سیاسی در این کشور، آمادگی خود را برای انتقال قدرت به یک دولت بی‌طرف اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، ائتلاف حاکم تونس برای حل بحران سیاسی این کشور طرح جدیدی را ارایه کرد. در چارچوب این طرح، ائتلاف حاکم آمادگی خود را برای انتقال قدرت ظرف دو ماه به یک دولت بی‌طرف اعلام کرد. ائتلاف حاکم همچنین از احزاب و فراکسیون‌های پارلمانی خواست خود را برای حضور در مذاکرات ملی و بدون پیش شرط آماده کنند.
سه حزب در ائتلاف حاکم تونس حضور دارند که مهمترین آن «النهضه» تحت رهبری «راشد ‌الغنوشی» است. تونس از زمان ترور «محمدالبراهمی» چهره سیاسی تونسی (سوم مرداد) تاکنون ناآرام است.

 


11 انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در مناطق شیعه‌نشین پایتخت عراق 70 شهید و بیش از 160 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، افراد ناشناس طی روز سه‌شنبه محله‌های شیعه‌نشین بغداد را با انفجار 11 خودروی بمب‌گذاری شده هدف قرار دادند که براساس آخرین آمارها 70 نفر در این حملات شهید و 163 تن دیگر مجروح شدند. این انفجارها در مناطق و محله‌های الاعلام، جمیله، الکراده، زعفرانیه، حسینیه، الشرطه، الرابعه، الدوره، المعامل و چند نقطه دیگر با فاصله زمانی اندک روی دادند. علاوه بر این انفجارها، ‌هفت عراقی نیز بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در جنوب بغداد به شهادت رسیدند. طبق آمار سازمان ملل، از 11 دی ماه تاکنون بیش از 5000 عراقی در حملات تروریستی جان خود را از دست داده و بالغ بر 12 هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.
«علی جمیل» یک عضو نیروی پلیس که شاهد انفجار در منطقه حسینیه (شمال بغداد) بود، اظهار داشت: (پس از وقوع انفجار) به دلیل ترس از وقوع انفجار دوم، نمی‌توانستم بلافاصله به محل انفجار نزدیک شوم، ولی صدای فریادهای مردم را می‌شنیدم که کمک می‌خواستند. وی افزود: یک دقیقه بعد انفجار دوم در نزدیکی همان محل اتفاق افتاد، اجساد روی زمین مشاهده می‌شدند و برخی از زخمی‌ها خود را روی زمین می‌کشیدند تا بتوانند از شعله‌های آتش دور شوند. این دو انفجار جان 10 نفر را گرفت.
هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته، ولی مقامات عراقی می‌گویند مظنون اصلی این حملات، عوامل القاعده هستند. آمریکا و عربستان از حامیان اصلی تروریست‌های القاعده هستند.
هلاکت 70 تروریست
به گزارش واحد مرکزی خبر، نیروهای امنیتی عراق در ادامه عملیات خود، 70 تروریست را در مناطق مرزی عراق و سوریه به هلاکت رساندند. نیروهای امنیتی در این عملیات همچنین توانستند بیش از 2000 تروریست دیگر را دستگیر کنند.
در همین حال، مقامات استان «ذی‌قار» عراق اعلام کردند یک دستگاه هواپیمای بدون سرنشین عربستان توسط عراقی‌ها در این استان سرنگون شد.
این هواپیما در حال تصویربرداری از زندان ناصریه بود. در این زندان شماری از تروریست‌های سعودی نگهداری می‌شوند. در زندان فوق 1600 تروریست زندانی هستند.

 


سرویس خارجی-
در پی تصویب پیش‌نویس اعطای مجوز به اوباما برای اقدام نظامی محدود علیه سوریه مسکو هشدار داد حمله به سوریه جهان را به آتش می‌کشد.
آناتولی آنتونف معاون وزیر دفاع روسیه ضمن محکوم کردن ماجراجویی واشنگتن علیه سوریه یادآور شد مجموعه‌ای از ناوهای جنگی زیردریایی‌های حامل موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای در دریای مدیترانه قرار دارند و مدیترانه مثل بشکه‌ای از باروت است و تنها یک جرقه برای منفجر کردن آن کافی است.
آنتونف همچنین تأکید کرد، دریای مدیترانه نزدیک به مرزهای روسیه است و در صورت انفجار آتش‌ آن دامن کشورهای نزدیک مدیترانه و سایر مناطق جهان را خواهد گرفت.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره حمله نظامی یک جانبه غرب علیه سوریه هشدار داد.
وی بر پایبندی روسیه به قراردادهای نظامی با دولت سوریه تأکید کرد و گفت، اگر غرب بدون حمایت شورای امنیت سازمان ملل به سوریه حمله کند مسکو سیستم‌های دفاعی دیگری به سوریه خواهد فروخت.
پوتین اظهار داشت، تصاویر ویدئویی درباره حمله شیمیایی ساختگی و کارگروه‌های مسلح است چرا که اگر اطلاعات و آماری وجود دارد باید مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد.
وی تأکید کرد، حتی در آمریکا هم متخصصانی هستند که معتقدند شواهد ارائه شده توسط دولت قانع کننده نیست و این احتمال وجود دارد که مخالفان برای تحریک آمریکا به مداخله نظامی مبادرت به این کار کرده باشند. رئیس جمهور روسیه همچنین گفت، نباید به شایعات و اطلاعاتی که از طریق استراق سمع، شنود و مکالمات به دست آمده متکی بود.
اظهارات پوتین در شرایطی صورت می‌گیرد که ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز به جلسه سنا اعلام کرد در صورت حمله آمریکا به سوریه، روسیه کمک‌های نظامی خود به سوریه را افزایش خواهد داد.
وی در جلسه سنا تصریح کرد که نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر آنکه روس‌ها به رژیم سوریه تضمین دادند که اگر آمریکا چیزی را تخریب کند آنها آن را جایگزین خواهند کرد.
گفتنی است کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه‌شنبه پس از چند ساعت گفت‌وگو، پیش‌نویس لایحه صدور مجوز اقدام نظامی محدود علیه سوریه را تصویب کرد که این لایحه به مراتب محدودتر از پیش‌نویس ارائه شده از سوی کاخ سفید بود.
این پیش‌نویس استفاده از قوای پیاده در اقدام نظامی علیه سوریه را ممنوع کرده و ضمناً مجوزی که براساس آن پیش‌نویس صادر شده نهایتاً 60 روز اعتبار دارد البته باراک اوباما رئیس جمهور این امکان را دارد که آن را 30 روز دیگر هم تمدید کند.
در جلسه کمیته روابط خارجی سنا جان‌کری وزیر خارجه، چاک هاگل وزیر دفاع و مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش حضور داشتند و بر سر پیش‌نویس جدید به توافق رسیدند.
این پیش‌نویس جایگزین قانونی است که رئیس جمهور آمریکا شنبه گذشته برای جلب موافقت نمایندگان و سناتورها درباره حمله به سوریه به کنگره ارائه داد.
رأی‌گیری کمیسیون روابط خارجی درباره پیش‌نویس جدید از روز گذشته آغاز شده و برای تأیید نهایی به کنگره فرستاده خواهد شد.
اعضای کنگره نیز پس از پایان تعطیلات که روز دوشنبه آینده خواهد بود بررسی این پیش‌نویس را آغاز خواهند کرد.
برخی از اعضای کمیته روابط خارجی آمریکا در این جلسه درباره اینکه حملات آمریکا ممکن است به تقویت القاعده در سوریه منجر شود هشدار دادند. این درحالی است که جان‌کری در سخنان خود وعده داد که حمله به سوریه محدود بوده و گزینه حمله زمینی در این طرح جایی ندارد. از سوی دیگر سه گروه صاحب نفوذ اسرائیلی از قانونگذاران آمریکا خواستند با تصمیم باراک اوباما برای اقدام نظامی علیه سوریه موافقت کند.
کمیته روابط عمومی اسرائیل، آمریکا (آیپک) با انتشار بیانیه‌ای از کنگره آمریکا خواست از تلاش‌های اوباما برای حفظ امنیت این کشور حمایت کند. هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا نیز از برنامه‌ رئیس‌جمهور این کشور برای حمله محدود نظامی به سوریه حمایت کرد.
در همین رابطه یک مقام سابق پنتاگون اظهار داشت، کنگره در طرح حمله به سوریه شریک جرم کاخ سفید است.
وی افزود: شاید شروع جنگ ساده باشد اما پایان دادن به آن بسیار دشوار است.
جنگ فراگیر
منابع نزدیک به بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اعلام کردند درصورت هرگونه حمله نظامی به سوریه جنگی فراگیر منطقه را فراخواهد گرفت.این منابع تأکید کردند، درصورت حمله به سوریه تمامی خط قرمزها خواهد شکست.
نزدیکان اسد اظهار داشتند محتمل‌ترین سناریوی آمریکا و هم پیمانانش برای سوریه بمباران با هدف ایجاد رعب و وحشت است. به گفته این منابع درصورت حمله غرب به سوریه بشاراسد تصمیمات سختی اتخاذ خواهد کرد که از جمله آن استفاده از سلاح‌های متعارف و غیرمتعارف و استفاده از نیروهای مهاجم و حتی استفاده از پایگاه‌های آموزشی و مراکز ارتباطی و استفاده از خاک اردن است که اردن را در خط آتش قرار خواهد داد.
این منابع تأکید کردند، در حمله نظامی به سوریه، دمشق منافع هر کشوری که علیه سوریه اقدام کرده به خطر خواهد انداخت.
رویارویی با حمله آمریکا
قبایل مشهور الحسکه از آمادگی اعضای قبایل شرق سوریه برای جانفشانی در راه وطن و رویارویی با هرگونه حمله احتمالی علیه کشورشان خبر دادند.
رئیس قبیله اظهار داشت، انگشت فرزندان قبایل همواره برروی ماشه است و آماده جانفشانی در راه وطن و رویارویی با هرگونه حمله احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه سوریه هستند.رؤسای دیگر قبایل شرق سوریه نیز با صدور بیانیه‌ای از ایستادگی خود در کنار ارتش سوریه به فرماندهی بشاراسد خبر دادند و تأکید کردند از نظام سوریه تا آخرین قطره خون خود دفاع خواهند کرد.
تصرف یک شهر استراتژیک
ارتش سوریه پس از درگیری شدید با تروریست‌های مسلح شهر استراتژیک اریحا در استان ادلب را از آنها بازپس گرفت.
نیروهای ارتش پس از 10 روز درگیری شدید با تروریست‌ها این شهر را به کنترل خود درآوردند.
شهر اریحا به علت قرار گرفتن در جاده بین‌المللی میان حلب و لاذقیه از موقعیت استراتژیک برخوردار است، بیشتر ساکنان این شهر به علت درگیری خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند.
همچنین در درگیری‌های خونین میان نیروهای ارتش سوریه و افراد مسلح در منطقه جوبر در حوالی دمشق 22تن از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند. در استان الرقه نیز تلاش افراد مسلح برای یورش به مقر لشکر 17 ارتش سوریه با هوشیاری نیروهای ارتش ناکام ماند.
سایر رویدادها
* معاون نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد، آنکارا به تنهایی دست به اقدام نظامی علیه سوریه نمی‌زند. آنکارا از حامیان سرسخت حمله به سوریه است.
* رئیس‌جمهور موقت مصر مخالفت کشورش را با هرگونه مداخله نظامی خارجی در سوریه اعلام و تأکید کرد راه‌حل بحران سوریه صرفاً سیاسی است.
* دبیرکل اتحادیه عرب گفت، این اتحادیه هرگز خواستار حل نظامی بحران سوریه نشده است.
* کارشناسان مصری اعلام کردند موشک‌های پرتاب شده به سوی سواحل سوریه را پدافند این کشور ساقط کرده است.
* نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت، رسانه‌های غرب خود سلاح کشتار جمعی هستند.
* رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد درصورت مخالفت کنگره آمریکا با حمله نظامی به سوریه کشورش به تنهایی وارد این جنگ نمی‌شود.
* معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد کشورش برای مقابله با هرگونه حمله‌ای آماده است و حتی در صورت وقوع جنگ جهانی سوم نیز تسلیم نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیصل مقداد گفت سوریه همه تدابیر لازم برای واکنش به هرگونه حمله احتمالی را اندیشیده است و به هیچ وجه در برابر شورشیان و متحدین غربی و عربی آنها تسلیم نخواهد شد. این اظهارات در حالی مطرح می شود که رئیس‌جمهور آمریکا عصر روز گذشته در کنفرانس خبری در سوئد بار دیگر از اطمینان آمریکا نسبت به استفاده سوریه از سلاح شیمیایی خبر داد و مدعی شد در صورت عدم واکنش جامعه بین‌الملل، این احتمال وجود دارد که سوریه بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کند!

 


سیده مهدیه قرشی
اعلام مواضع جنگ‌طلبانه آمریکا در چند روز گذشته پس از سپری شدن قریب به دوسال از آغاز بحران در سوریه، رویدادهای این کشور را به فاز جدیدی منتقل کرد، به طوری که در اندک زمانی، موجی از اعتراض افکار عمومی را در کشورهای مختلف علیه جنگ به راه انداخت. اگرچه تا پیش از این آمریکا به صورت نیابتی در بحران سوریه شرکت داشت و زمینه‌های تشدید رویارویی نیروهای معارض با ارتش سوریه را با هدف براندازی حکومت بشار اسد که یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مقاومت در منطقه، محسوب می‌شود فراهم آورد، اما اوج‌گیری پیروزی‌های ارتش سوریه در به هلاکت رساندن و همچنین عقب راندن نیروهای معارض دولت سوریه و نیز فشار رژیم صهیونیستی در یکسره کردن حکومت دمشق به آمریکا و متحدانش، موجب شد تا دولت اوباما اظهار نظری عجولانه در قبال سوریه مبنی بر حمله مستقیم به این کشور داشته باشد. در عین حال این مسأله بعد از طرح از سوی کاخ سفید، مورد مناقشه میان اعضای جبهه غرب قرار گرفت و متحدان ایالات متحده را به محاسبه سود و زیان این همراهی واداشت به طوری که مجلس عوام انگلیس علی‌رغم اصرار و توجیهات کامرون، نخست‌وزیر این کشور، همراهی انگلیس با متحد دیرین خود، آمریکا را در تعرض نظامی به سوریه منتفی دانست. مخالفت مجلس انگلیس در حالی روی داد که تا قبل از آن چین و روسیه نیز به علامت اعتراض و مخالفت با طرح حمله به سوریه، جلسه شورای امنیت را که برای کسب توافق و صدور قطعنامه علیه سوریه به بهانه استفاده ارتش این کشور از سلاح شیمیایی تشکیل شده بود، ترک کردند. البته روسیه از ابتدای شکل‌گیری بحران در سوریه همواره در صف حامیان دولت اسد بوده و برای مبارزه با معارضان حتی سلاح در اختیار این کشور قرار داده بود. این در حالی است که وضعیت در منطقه با تلاش آشکار و اعلام رسمی کشورهای عربستان و قطر و نیز ترکیه بر جنگ‌افروزی و هم‌‌صدایی با رژیم صهیونیستی، قرار گرفتن در شرایط جنگی را القا کرده و کشورهای منطقه را در مواجهه با موضوع سوریه در مقابل یکدیگر قرار داده است. در چنین شرایطی که به گفته منابع سوری، دمشق آماده دفاع حداکثری در برابر حملات نظامی احتمالی از سوی غرب بوده است، اوباما با ارجاع مسأله تصمیم‌گیری درباره مداخله نظامی آمریکا در سوریه به کنگره که در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد، عملاً از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرد. از جمله مواردی که برای آمریکا در این رابطه صورت ریسک را پیدا کرده است برخی ملاحظات داخلی و نیز بین‌المللی است که اجازه حرکت ضربتی به آمریکا را در سوریه نمی‌دهد. از آنجا که به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل بین‌المللی، سیاست خارجی آمریکا به دنبال بحران اقتصادی دچار تغییر در جهت‌گیری شده است، دولت اوباما که از همان ابتدای روی کار آمدن داعیه برقراری صلح جهانی بدون توسل به زور و بهره‌گیری از قدرت نظامی را داشت، رویکرد دولت را مبنی بر تعامل با دنیا تدوین کرد. در همین راستا بعد از اینکه این کشور با بحران اقتصادی دست به گریبان شد، دولت آمریکا مجبور شد برای مدیریت و کنترل پیامدهای داخلی بحران، سیاست خارجی خود را تعدیل کرده و سیاستی کم‌هزینه‌تر در پیش گیرد. برهمین اساس حمله نظامی این کشور به سوریه دقیقاً در تعارض با این رویکرد دولت اوباما در جهت کاهش هزینه‌ها محسوب شده و می‌تواند ارتش این کشور را به درگیر شدن در باتلاق دیگری چون جنگ عراق دچار کند. چه اینکه عدم همراهی متحدان این کشور در پروسه حمله نظامی، این هزینه‌ها را مضاعف می‌کند. در عین حال اوباما با بحران توجیه اذهان عمومی این کشور نیز مواجه است. اگر در حمله به عراق، جورج بوش توانست با بهره‌گیری از عنصر ایدئولوژی و دین، به اقناع افکار آمریکایی‌ها بپردازد، اوباما از این مزیت برخوردار نبوده و یکی از دلایل محول کردن تصمیم‌گیری راجع به لشکرکشی مجدد به منطقه به کنگره را که نمایندگان مردم در آن حضور دارند، یافتن وسیله‌ای برای توجیه این اقدام دولت در برابر افکار عمومی آمریکا در نظر گرفته است. به جز این دست محذورات داخلی که هرگونه تصمیم‌گیری را با تعلل مواجه می‌کند، ملاحظاتی در عرصه بین‌المللی نیز آمریکا رابرای حمله به سوریه با تردید روبه‌رو می‌کند. در حالی که بیداری اسلامی هنوز در برخی کشورهای منطقه فعالانه در حرکت است، یکجانبه‌گرایی آمریکا در حمله به یکی از کشورهای عرب منطقه باعث مخدوش شدن چهره این کشور در غرب آسیا و سرعت یافتن روند کاهش قدرت نرم هژمونی آمریکا و همچنین به چالش کشیده شدن ارزش‌های لیبرالی در ایجاد دموکراسی و حکومت آزاد مردمی منجر خواهد شد و در نتیجه ایالات متحده منافع خود در منطقه را از دست خواهد داد. همراهی کشورهای حاشیه خلیج فارس چون عربستان و قطر نیز می‌تواند ملت‌های منطقه را در مقابل دولت‌های متبوع آن‌ها قرار داده و خیزش‌های مردمی در قبال این دولت‌های دیکتاتور عرب را تشدید کند. در عین حال عدم برخورداری رژیم صهیونیستی از عمق استراتژیک در سرزمین‌های اشغالی بیش از پیش این رژیم را در معرض آسیب قرار می‌دهد. با توجه به رویکرد حلقه مقاومت (ایران، حزب‌الله لبنان)، موجودیت این رژیم با مخاطره جدی مواجه خواهد شد و این در شرایطی است که بنابر اعلام مسئولان رژیم صهیونیستی نزدیک به هشتاد درصد پناهگاه‌های در مناطق اشغالی قابل استفاده نبوده است. در عین حال حمله آمریکا کشورهای منطقه را از حالت توازن قوای از پیش تعریف شده در برنامه‌های آمریکا به عنوان یک هژمون فرامنطقه‌ای خارج کرده و موجب تحکیم و تقویت حلقه مقاومت در منطقه و سنگینی کفه ترازوی قدرت به نفع آن‌ها شده و در ادامه با اثرگذاری این گروه از کشورها، امکان وقوع موج جدید بیداری اسلامی در سایر کشورهای عرب منطقه و سرانجام‌یابی این جنبش در کشورهایی که بروز کرده است را فراهم خواهد نمود. اگرچه در این میان، جنگ سردی که تا پیش از این میان آمریکا و روسیه شروع شده بود علنی شده و ابتدا سرنوشت بحران سوریه را که محملی برای زورآزمایی دو قدرت و از طرف دیگر خودنمایی روسیه در برابر آمریکا خواهد کرد و در ادامه این روند تمام منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بنابراین با مد نظر قرار دادن موارد یاد شده و نیز غلبه تفکر هزینه- فایده لیبرالی، این نتیجه را می‌توان متصور بود که طرح حمله غرب به سوریه در بدو امر هیاهویی رسانه‌ای در جهت ایجاد جنگ روانی علیه دولت سوریه برای عقب‌کشیدن از مواضع خود در قبال معارضان بوده تا بدین ترتیب برای آن‌ها فرصت تجدید قوا و سازمان‌دهی دوباره فراهم آورد وگرنه با توجه به محذورات آمریکا در داخل و خارج، هزینه‌های این کشور برای انتخاب گزینه نظامی‌گری بیشتر از منفعت آن بوده و دست‌یابی دولت اوباما به مورد فوق براساس برآوردی از وضعیت منطقه و نیز اوضاع داخلی آن می‌تواند دلیلی بر عقب‌گرد این کشور در حمله به سوریه تلقی شود.

 


انفجار مهیب در انبار نفت موگادیشو ساکنان این منطقه را به وحشت انداخت.
روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز تصویری از وقوع یک انفجار مهیب در انبار نفت موگادیشو و محل سابق اسکان آمریکایی‌ها روی خروجی خود قرار داد.
اینکه در این حادثه چند نفر کشته شده یا چه میزان خسارت به این کشور وارد شده نیز هنوز معلوم نیست.
هنوز علت این حادثه مشخص نیست اما خبرگزاری رویترز گفته این حادثه بمب‌گذاری نبوده است. تحقیقات دولتی برای مشخص شدن دلیل اصلی این حادثه آغاز شده است.

 


سرویس خارجی -
مردم کشورهای مختلف با برگزاری تظاهرات همچنان به حمله احتمالی آمریکا به سوریه اعتراض می‌کنند و خواستار راهکار گفت‌وگو به جای مداخله نظامی هستند.
مردم کشورهای بولیوی و آرژانتین با برگزاری تظاهرات و سر دادن شعارهایی از جمله «بله به سوریه و نه به آمریکا»،‌ «گفت‌وگو به جای حمله نظامی»، «آمریکا از سوریه دست بردار» «جهان از جنگ خسته است» مخالفت خود را با حمله نظامی به سوریه اعلام کردند.
تظاهرکنندگان در دو کشور با تجمع مقابل سفارت آمریکا تاکید کردند که سوریه کشوری با حاکمیت مستقل است و خودش باید مشکلات داخلی خود را حل کند.
صدها نفر از فعالان مدنی و مخالفان جنگ در انگلیس نیز با تجمع مقابل سفارت آمریکا اعتراض خود را نسبت به تهاجم احتمالی آمریکا به سوریه اعلام کردند. تظاهرکنندگان در حالی که پرچم‌های سوریه را در دست داشتند فریاد می‌زدند، به سوریه حمله نکنید، حمله نظامی به سوریه باعث کشته شدن انسان‌های بی‌گناه خواهد شد. مردم جهان مخالف جنگ هستند.
شماری از فلسطینی‌های ساکن رام‌الله نیز با برپایی تظاهرات مداخله خارجی در کشورهای عربی را محکوم کردند. در بنگلادش نیز هزاران نفر به حمله احتمالی آمریکا علیه سوریه اعتراض کردند.
احزاب و گروه‌های سیاسی مصر نیز حمله نظامی علیه سوریه را توطئه‌ای خطرناک علیه امت عربی اعلام کردند.
از سوی دیگر معترضان به جنگ سوریه هنگام سخنرانی وزیرخارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط‌خارجی سنا به سخنان وی اعتراض کردند و برای لحظاتی نظم جلسه را به هم ریختند.
در خلال این جلسه فردی که به بیرون جلسه هدایت می‌شد گفت، مردم آمریکا از جنگ خسته‌اند، آمریکا در عراق از گاز فسفر استفاده کرد پس چرا به خاطر سلاح شیمیایی می‌خواهد به سوریه حمله کند؟
این در حالی است که با وجود افزایش تلاش‌های دولت آمریکا برای همراه کردن افکار عمومی در طرح حمله به سوریه، نظرسنجی‌ها بیانگر موفق نبودن سیاست‌های کاخ‌سفید در این زمینه است.

 


نیروهای رژیم صهیونیستی و گروه‌های یهودی افراطی با یورش به صحن مسجد الاقصی، با نمازگزاران فلسطینی درگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، حدود 500 نیروی ارتش رژیم صهیونیستی به همراه ده‌ها صهیونیست تندرو به صحن مسجدالاقصی یورش بردند. صهیونیست‌ها در این یورش که همزمان با اعیاد آغاز سال عبری صورت گرفت، با فلسطینی‌های نمازگزار درگیر شدند.
پس از این درگیری، درهای مسجد الاقصی و محوطه آن به روی فلسطینی‌ها بسته شد. تعدادی از فلسطینی‌ها نیز به دست نیروهای اشغالگر بازداشت شدند.
رئیس جنبش اسلامی فلسطین در سرزمین‌های اشغالی نیز دوشنبه گذشته به بهانه تحریک مسلمانان نمازگزار دستگیر شد.
روند یهودی‌سازی بیت‌المقدس طی ماه‌های گذشته ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. جامعه جهانی و کشورهای مرتجع عربی هیچگونه واکنشی به این شهرک سازی‌های غیرقانونی نشان نمی‌دهند.

 


طرفداران اخوان‌المسلمین مصر به دعوت «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت» تظاهرات سراسری برگزار کردند.
به گزارش شبکه خبری الجزیره حامیان اخوان‌المسلمین و گروه‌های اسلامگرا روز سه‌شنبه نیز در اعتراض به «کودتای نظامی» علیه محمد مرسی و با شعار «کودتا همان تروریسم است» تظاهرات کردند.
معترضان در شهرهای جیزه، قنا، منیا، فیوم، الغربیه، دقهلیه و سینای شمالی با سر دادن شعارهایی در محکومیت حاکمان مصر خواهان بازگشت مشروعیت به مصر شدند.
گروهی از دانشجویان مصری نیز همزمان با تشکیل زنجیره‌های انسانی در استان «الشرقیه» و حمل دست‌نوشته‌هایی در محکومیت کشتارهای اخیر علیه حاکمان نظامی مصر شعار دادند. دانشجویان «اسیوط» نیز دیروز مقابل ساختمان اداری دانشگاه تجمعی ضد دولتی برگزار کردند.
این اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دادگاه نظامی مصر روز سه‌شنبه نخستین احکام قضایی خود علیه 52 نفر از اعضای اخوان‌المسلمین را صادر کرد. گزارش‌های منتشر شده حاکی است 11 نفر از اخوانی‌ها به حبس ابد، و شماری نیز به تحمل 5 تا 15 سال زندان محکوم شده‌اند. 12 نفر دیگر نیز تبرئه شده‌اند.
منابع خبری مصر نام این افراد را منتشر نکرده‌اند، اما مقامات قضایی این کشور روز دوشنبه از احتمال محکومیت مرسی و بدیع (رهبران اصلی اخوان) به حبس ابد و حتی مرگ خبر داده بودند.
اتهامات این افراد از تشویش اذهان عمومی گرفته تا قتل و تهدید و ترور و جاسوسی و... عنوان شده است.
در همین حال اخوان‌المسلمین مصر با صدور بیانیه‌ای نسبت به اوضاع زندانیان اخوانی به‌ویژه رهبران این جریان سیاسی به شدت ابراز نگرانی کرد.
اخوان‌المسلمین اعلام کرد که مسئولیت سلامت محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین و سایر شهروندان بازداشت‌ شده اعم از اعضای اخوان‌المسلمین و حامیان این گروه برعهده وزارت کشور، دادستانی کل و مسئولان دولت است.
در این بیانیه آمده است: شیوه‌ای که همواره با زندانیان مصری از جمله رهبران اخوان‌المسلمین و حامیان آن تعامل می‌شود شبیه شیوه‌ای است که با چهره‌های نظام حسنی مبارک، رئیس‌جمهور اسبق مصر رفتار می‌شود اما اینها تنها کسانی هستند که به خاطر ابراز عقیده در مخالفت با کودتای نظامی زندانی شده‌اند.
پیش از این روزنامه الاهرام نوشته بود، محمد بدیع 70 ساله در زندان سکته قلبی کرده است.
از سوی دیگر «عدلی منصور»، رئیس‌جمهور موقت مصر روز سه‌شنبه طی اظهاراتی به مسائلی چون تحولات سوریه، موضع‌گیری قطر و ترکیه و توافقنامه‌های منعقد شده بین تل‌آویو-قاهره پرداخت.
«منصور» با اعلام اینکه «حضور کشورهای خارجی در مصر برای مداخله در امور داخلی این کشور را نمی‌پذیرد» علیه دولت‌های قطر و ترکیه به شدت موضع‌گیری کرد و گفت: «موضع‌گیری‌های این دو کشور برای مردم مصر غیرمنتظره و برای دولت مصر غیرقابل تحمل است.»
رئیس‌جمهور موقت مصر در عین حال اعلام کرد کشورش به تعهدات بین‌المللی خود از جمله توافقنامه‌هایی که با اسرائیل امضا کرده «کاملا پایبند» است!
سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی اما طی گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» اذعان کرد ریاض مبالغ هنگفتی به دولت مصر کمک کرده است.
به گزارش شبکه العالم، «سعود الفیصل» گفت: عربستان قبل و بعد از انقلاب مصر و پس از برکناری مرسی برای حمایت از مصری‌ها در مقابل بحران سیاسی و رکود اقتصادی، کمک‌های مالی زیادی به این کشور کرده است.وی افزود: هر آغازی پایانی دارد؛ کمک‌های مالی عربستان نیز به عنوان هدیه و قرض به مصر بود اما نباید تا بی‌نهایت ادامه داشته باشد.
سعود الفیصل ادامه داد: بنابراین به دولت مصر پیشنهاد می‌کنم هرچه سریعتر برای یافتن راهکار سریع و گرفتن وام با صندوق بین‌المللی پول مذاکره کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10