(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 14 شهریور 1392 - شماره 20583

کوتاه اقتصادی
جنگ احتمالی با سوریه قیمت جهانی نفت و طلا را افزایش داد
معاون سازمان بنادر: هیچ بندری برای ورود کشتی‌های ایرانی تحریم نیست
وزیر کار و رفاه: آمارسازی درباره ایجاد شغل ممنوع است
عضو شورای فقهی: پرداخت سود به اوراق مشارکت بانک مرکزی اشکال شرعی دارد
وزیر اقتصاد: تغییرات در مرحله دوم اجرای طرح هدفمندی اعمال می‌شود
توزیع لوازم‌التحریر ارزان‌قیمت در نمایشگاه‌های پاییزه
معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد
جابجایی 200 میلیارد دلار منابع ارزی کشور در زمان تحریم‌ها
گمرک اعلام کرد
تراز مثبت بازرگانی ایران با 86 کشور
نگرانی از تحولات سوریه موجب شد
ریزش قیمت‌ها در بورس تهران
وزیر جهاد خبر داد
تعیین قیمت خریدهای تضمینی کشاورزی و حل مشکل واردات کود شیمیایی
   


* دبیر کل اتاق تعاون ایران با اعلام اینکه لایحه اصلاح قانون تعاون از هفته آینده در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود،‌ گفت: در دولت گذشته، واگذاری‌ها تنها به معنی فروش شرکت‌ها بوده است. داریوش پاک‌بین در هشتمین جشنواره تعاونی‌های برتر با بیان اینکه برگزاری بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی در سال 2015 در ایران از سوی اتحادیه بین‌المللی تعاونی تصویب شد گفت: تاکنون 1000 صفحه مباحث کارشناسی تدوین و به مجلس ارائه شده است.
* رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت از الزام انجام مناقصه‌های عمومی دولتی از طریق سامانه مناقصه‌های الکترونیکی دولت (ستاد) خبر داد. جعفر محمودی با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه فعالیت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و در راستای اجرای فاز سوم فعالیت جدید افزود: سامانه مناقصات الکترونیکی دولت آماده بهره‌برداری دستگاه‌های مشمول است.وی گفت: دستگاه‌های دولتی در استان تهران باید از 29 مهر ماه امسال تمامی مناقصه‌های عمومی خود در حوزه کالا را منحصرا در بستر این سامانه به نشانی اینترنتی www.setadiran.ir محقق کنند.
* طی احکامی جداگانه از سوی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سیدرضا هاشمی به عنوان مشاور معماری و شهرسازی وزیر و حسین عبده تبریزی به عنوان مشاور وزیر در امور مدیریت و تامین مالی منصوب شدند.
* ارزش معاملات بازارهای فرابورس ایران دیروز با جابجایی 37 میلیون اوراق بهادار، به 417 میلیارد ریال رسید. بیشترین حجم معاملات را در بازارهای اول و دوم فرابورس، بانک گردشگری در بازار اول با جابجایی 12 میلیون و 380 هزار سهم داشت. این در حالی است که بیشترین افزایش قیمت را گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان با افزایش قیمت پنج درصد و با قیمت پایانی یکهزار و 936 ریال در سیستم معاملاتی ثبت کرد.بیشترین کاهش قیمت را افرانت و شرکت صنایع فولاد و آلیاژی یزد با کاهش قیمت پنج درصد و به ترتیب با قیمت 11 هزار و 296 و پنج هزار و 758 ریال از آن خود کردند.
* احمد دوست‌حسینی قائم‌مقام تولیدی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد. وی بیش از 20 سال سابقه معاونت وزیر صنایع داشته است.
* مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها همزمان با پرداخت سی‌امین مرحله یارانه‌های نقدی از مدیرعامل و کارکنان بانک صادرات ایران قدردانی کرد. به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، در متن تقدیرنامه عسگری مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خطاب به مهندس پیشرو مدیرعامل بانک صادرات ایران آمده است: همزمان با پرداخت سی‌امین مرحله از یارانه‌های نقدی خانوار، بدین‌وسیله از زحمات بی‌شائبه، شبانه‌روزی و متعهدانه جنابعالی و همکاران ارجمندتان در فراهم آوردن مقدمات، اجرا و تداوم هدفمند کردن یارانه‌ها تقدیر می‌نماید. بانک صادرات ایران به عنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور در سال 92 طی 5 مرحله پرداخت یارانه بیش از 4 میلیون سرپرست خانوار را طی 20 میلیون رکورد با مبلغ بیش از 30 میلیارد ریال به حساب‌های معرفی شده واریز نموده است.

 


قیمت جهانی نفت و طلا به دنبال افزایش تنش‌ها در سوریه بالا رفت. کارشناسان قیمت 120 تا 130 دلار هر بشکه نفت را در صورت وقوع حمله به سوریه پیش‌بینی می‌کنند.
قیمت جهانی نفت با انتشار خبر حمایت کنگره آمریکا از حمله نظامی محدود به سوریه به 115/41 دلار در هر بشکه رسید.
به گزارش فارس به نقل از رویترز، با انتشار خبر حمایت کنگره از حمله نظامی محدود به سوریه که نگرانی‌ها از اختلال احتمالی در خاورمیانه را مجدداً افزایش داد، قیمت جهانی نفت دیروز بالای 115 دلار در هر بشکه باقی ماند.
در ساعات ابتدایی شروع به کار بازار، قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه اکتبر با افزایش 1/35 دلاری به 115/73 دلار رسید، هر بشکه نفت خام آمریکا با 29 سنت کاهش به 108/25 دلار رسید.
تنتسا ایموری مدیر فروش یک شرکت سرمایه‌گذاری در توکیو گفت: احتمالاً آمریکا اقدامی در سوریه انجام خواهد داد و قیمت نفت نیز افزایش می‌یابد.
تحلیلگران بانک آمریکن مریل‌لینچ و سوشیئت جنرال، قیمت 120 تا 130 دلار در هر بشکه را در صورت وقوع حمله محدود نظامی به سوریه پیش‌بینی کردند در حالی که یک جنگ طولانی مدت می‌تواند قیمت نفت را 50 دلار دیگر افزایش دهد.
ایموری افزود: قیمت نفت بیش از 120 دلار، روند ترمیم اقتصادی جهان را که تازه جان گرفته، تهدید می‌کند.
سوریه یکی از تولیدکنندگان مهم نفت است اما آنچه سرمایه‌گذاران را نگران کرده این است که حمله آمریکا به سوریه می‌تواند ناآرامی‌ها را به کل خاورمیانه بکشاند و عرضه نفت در این منطقه مختل شود.
به گزارش رویترز، ذخایر نفت سبک تجاری و بنزین آمریکا احتمالاً هفته گذشته کاهش یافته است.
همچنین سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار مهم مشاغل آمریکا در روز جمعه هستند که سرنخ‌هایی از اقدام فدرال رزرو برای ادامه برنامه‌های محرکی این بانک به دست می‌دهد.
تحلیلگران معتقدند که تصمیم فدرال رزرو با حمله نظامی احتمالی به سوریه که می‌تواند بازارهای جهانی مالی را راکد کند، به موضوعی پیچیده تبدیل شده است.
قیمت سبد نفتی اوپک نیز که با کاهش احتمال حمله به سوریه روند نزولی به خود گرفته بود و روز سه‌شنبه به 110/35 دلار در هر بشکه رسیده بود، با حمایت کنگره آمریکا از حمله نظامی محدود به این کشور، مجدداً افزایش یاقت و به 111/20 دلار رسید.
افزایش قیمت طلا
بهای جهانی طلا بیشترین افزایش را در یک هفته گذشته داشت و به بالای 1400 دلار در هر اونس رسید.
به گزارش ایسنا، بهای طلا برای تحویل فوری در معاملات سنگاپور به 1412 دلار در هر اونس صعود کرد. طلا برای تحویل در ماه دسامبر در بازار کامکس نیویورک، با 0/3 درصد افزایش 1412 دلار در هر اونس معامله شد.
افزایش تنش‌ها در خاورمیانه تقاضا برای این فلز گرانبها را افزایش داده و صعود قیمت آن را به دنبال داشته است. با این همه ارزش طلا از ابتدای سال جاری تاکنون به دلیل افزایش احتمال کاهش تدابیر محرک پولی بانک مرکزی آمریکا 16 درصد کاهش یافته است. این تدابیر کمک کرده بود طلا در سال 2012 برای دوازدهمین سال پیاپی رشد کند. اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کرده‌اند بانک مرکزی آمریکا در نشست سیاستگذاری خود که روزهای 17 و 18 سپتامبر برگزار خواهد شد، تصمیم می‌گیرد کاهش خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه که به برنامه تسهیل مقداری پول معروف است را آغاز کند.
به عقیده تحلیلگران، تنش‌های مربوط به سوریه عامل صعود قیمت‌های طلا در کوتاه مدت خواهد بود. از سوی دیگر آمار اقتصادی اخیر آمریکا که منعکس کننده احیای این کشور است، دورنمای کاهش تدابیر محرک پولی را قوی کرده است.
افزایش قیمت سکه و ارز
قیمت سکه و ارز نیز به دنبال تحرکات بین‌المللی درباره سوریه، دیروز در بازار تهران افزایش یافت.
سکه طرح جدید با افزایش 40 هزار تومانی مواجه شد و یک میلیون و 140 هزار تومان، سکه طرح قدیم با 35 هزار تومان افزایش قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان، نیم سکه با 30 هزار تومان افزایش قیمت 580 هزار تومان و ربع سکه با 15 هزار تومان افزایش 365 هزار تومان قیمت خوردند.
هر دلار آمریکا نیز با 50 تومان افزایش 3 هزار و 320 تومان، یورو و پوند نیز با 70 تومان افزایش قیمت هر کدام به ترتیب 4 هزار و 390 و 5 هزار و 120 تومان دیروز معامله شد.



 


معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه هیچ بندری برای ورود کشتی‌های ایرانی تحریم نیست، گفت: کشتی‌های ایرانی به منظور بازاریابی می‌توانند به همه بنادر بروند.
سیدعلی استیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کشتی‌ها باید برای عملیات بازرگانی در تمامی بنادر تردد داشته باشند و هیچ کشتی به دلیل تحریم در بنادر خارج از کشور متوقف نشده است.
وی درباره کشتی‌هایی که به دلیل تردد با پرچم ایران در برخی بنادر با مشکل مواجه می‌شوند، توضیح داد: در این صورت مالک کشتی به سازمان بنادر موضوع را ارجاع می‌دهد و بعد از درخواست برای آزادسازی کشتی، سازمان بنادر نیز براساس قوانین بین‌المللی اقدام می‌کند.
استیری با بیان اینکه حدود 60فروند شناور مسافری در ناوگان دریایی مسافری کشور فعال است، افزود: اغلب این شناورها در استان هرمزگان و در 9 بندر مسافری تردد می‌کنند که به صورت شبانه‌روزی فعال هستند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان از محل بودجه اداره شده خود و با همکاری بانک‌های عامل، تسهیلات خرید شناورهای مسافری با نرخ سود صفر درصد ارائه می‌دهد، گفت: تقریباً نیاز اصلی کشور به شناورهای مسافری برآورده شده و هم‌اکنون نیز اگر بخش خصوصی خواهان سرمایه‌گذاری در بخش شناورهای مسافری باشد، سازمان بنادر در چارچوب قوانین و مقررات آمادگی همکاری برای ثبت شناورهای ایمن و منطبق با استانداردهای ملی و بین‌المللی را دارد تا سرمایه‌گذاران هر چه سریع‌تر فعالیت خود را در این راستا شروع کنند.

 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در شرایطی که رکود همراه با تورم را در جامعه تجربه می‌کنیم راهی جز اتکا به مردم و نهادهای مردمی و تعاونی نداریم.
علی ربیعی در جشنواره تعاونی‌های برتر گفت: اگر قرار است در عرصه تولید کاری صورت بگیرد با بودجه‌های موجود و فروش نفتی که داریم باید متکی به مردم شویم و سازوکارهای مناسبی برای آن طراحی کنیم.
وی ادامه داد: در 10 سال گذشته نقدینگی موجود در جامعه 10 برابر شده است و به کمک بخش تعاون باید این نقدینگی به چرخه تولید بازگردد تا حماسه اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری خلق و بحران‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه کم‌ اثر شود.
ربیعی با بیان این که فرهنگ و باور بخش تعاون در جامعه بسیار کم‌رنگ است، گفت: جشنواره‌‌های تعاونی‌های برتر باید به سمت تبادل تجارب و اطلاعات برود و با شناسایی ظرفیت‌های هم‌افزایی لازم به وجود آید.
وی ادامه داد: در حال حاضر در توسعه و ترویج فرهنگ تعاون دچار مشکل هستیم و متاسفانه بخش‌های فرهنگی هم که در جامعه فعال هستند نتوانستند تعاون را تقویت و توانمندی‌های این بخش را معرفی کنند، به نحوی که برخی از نخبگان کشور نیز تعاون را یک بخش زینتی می‌بینند و این نارسایی در حوزه نخبگان کشور هم دیده می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نباید از گفتن تعاونگر یا کارگر بودن احساس شرمندگی کرد، افزود: کارگری و تعاونگری یک ارزش است و باید به آن افتخار کرد.
ربیعی با بیان این که باید به سمت تولید ادبیات تعاون برویم، خاطرنشان کرد: برای ایجاد فضای مناسب جهت انتقال دانش رسمی و بومی به تعاون و مشارکت‌های مردمی نیاز داریم، زیرا امروز نقش موثر تعاونی‌ها در تولید، فقرزدایی، تامین نیازهای جامعه و تحقق عدالت اجتماعی غیر قابل انکار است.وی در پایان چشم‌انداز ایده تاسیس دانشگاه غیردولتی تعاون از سوی اتاق تعاون را مثبت دانست و بر ضرورت تشریح اهداف ایجاد دانشگاه تاکید کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرگونه آمارسازی درباره ایجاد شغل را ممنوع اعلام کرد و از تدوین برنامه 100 روزه وزارتخانه متبوع خود در بخش‌های اشتغال، تعاون، رفاه، بیمه‌ها و روابط کار خبر داد.
ربیعی در حاشیه مراسم تجلیل از 21 تعاونی برتر کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت تدبیر و امید برای مشارکت و حضور مردم در عرصه‌های اقتصادی برنامه دارد و در تلاش است تا نقدینگی موجود در دست مردم را به سمت افزایش اشتغال و رونق تولید ملی سوق دهد.
وی افزایش ظرفیت تعاونی‌ها، توانمندسازی تشکل‌های تعاونی، فعال کردن تعاونی‌های نیمه راکد و روان‌سازی اخذ مجوزها را از اهم برنامه‌های 100 روزه خود در بخش تعاون برشمرد.

 


عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: پرداخت سود به اوراق مشارکت بانک مرکزی از نظر شرعی محل اشکال است.
سیدعباس موسویان در بیست‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به ابزار سیاست‌های پولی اظهار داشت: مهمترین ابزارهای بانک مرکزی برای اعمال سیاست‌های خود ذخیره قانونی، نرخ تنزیل مجدد و فروش اوراق قرضه است.
وی افزود: ابزار ذخیره قانونی برای تصمیمات مقطعی و کوتاه‌مدت اثربخش نیست و از طرف دیگر بانک‌ها را با چالش مواجه می‌کنند و نرخ تنزیل مجدد هم تأثیر چندانی در کنترل نقدینگی و هدایت آن ندارد.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: خرید و فروش اوراق قرضه از نظر فقهی با مشکل مواجه است و بانک مرکزی و حتی شرکت‌ها و سایر نهادها نمی‌توانند اوراق قرضه منتشر کنند، بنابراین ابزار دیگری به نام صکوک در دنیا برای تأمین مالی مطرح شد.
وی افزود: این ابزار ابتدا برای تأمین مالی بود اما بعدها بانک‌های مرکزی برای اعمال سیاست‌های پولی خود از این ابزار استفاده کرده‌اند.
وی افزود: در ایران ابزاری مانند صکوک اجاره که به تازگی به تصویب رسیده این قابلیت را دارد که در کنار تأمین مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها برای کنترل نقدینگی و اعمال سیاست‌های مناسب پولی توسط بانک مرکزی مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی اولین بار سال80 اوراق مشارکت منتشر کرد، گفت: از جهات مختلف اوراق مشارکت قابل آسیب‌شناسی است زیرا از نظر فقهی وقتی پول بدون سرمایه‌گذاری تنها توسط بانک مرکزی بلوکه شود نباید سودی به آن تعلق گیرد زیرا مشارکت و سرمایه‌گذاری انجام نشده است.
وی افزود: بنابراین این اقدام که به اوراق مشارکت بانک مرکزی سود پرداخت شود از نظر شرعی محل اشکال است و همچنین با توجه به اینکه سررسید این اوراق یک ساله است در پایان دوره دقیقاً همان میزان نقدینگی به علاوه سود آن باید به اقتصاد برگردد. بنابراین از کارایی لازم برای کنترل نقدینگی برخوردار نیست.
وی با بیان اینکه در عملیات بازار باز انتشار اوراق برعهده ناشران است، گفت: بانک‌های مرکزی تنها هزینه کمی را برای خرید و فروش اوراق می‌پردازند بنابراین این ابزار پولی از نظر فقهی و کارکردی زیر سؤال است.
موسویان با بیان اینکه سه مدل برای انتشار اوراق صکوک اجاره وجود دارد گفت: اولین روش این است که بانک مرکزی بدهی دولت، بخش دولتی و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را به اوراق تبدیل کرده و به مؤسسات واسط عرضه کند.
وی افزود: مؤسسات پس از خرید این اوراق از محل اجاره آن به صاحبان اوراق بتوانند سود کسب کنند و همچنین بانک مرکزی متناسب با شرایط اقتصادی می‌تواند این اوراق را کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف کند.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی ادامه داد: مدل دوم انتشار اوراق صکوک اجاره توسط دولت است و در واقع بدهی خود به بانک مرکزی را می‌تواند با تبدیل به اوراق به مردم یا شرکت‌های واسطه بفروشد و پول حاصل را بابت بدهی به بانک مرکزی تسویه کند.
موسویان، روش سوم را تبدیل دارایی‌های فیزیکی بانک مرکزی به اوراق اجاره عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی می‌تواند همه اموال فیزیکی خود مانند ساختمان را به اوراق بهادار تبدیل کند و برای اینکه اموال خود را از دست ندهد می‌تواند قرارداد اجاره به شرط تملیک منعقد کند.
وی تصریح کرد: یکی از قابلیت‌های انتشار اوراق صکوک اجاره امکان تمدید زمان آن است.

 


وزیران اقتصادی در پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: پرداخت یارانه‌ها در فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها به شیوه قبل ادامه پیدا می‌کند و اگر قرار بر ایجاد تغییراتی باشد این تغییرات در مرحله دوم اعمال خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، علی طیب‌نیا دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: برای واگذاری نرخ سود بانکی براساس عقود اسلامی عمل می‌کنیم.
خبرنگاری از وزیر اقتصاد پرسید، قرار شده که نرخ سود بانکی به بازار واگذار شود آیا برای آن سقف و کفی در نظر گرفته‌اید که طیب‌نیا در پاسخ به این سوال گفت: برای ما آن چیزی که براساس عقود اسلامی تعیین می‌شود مبنای عمل است و تعیین دستوری در این باره خلاف شرع است.
اصلاح قراردادهای نفتی
زنگنه گفت: اصلاح قراردادهای نفتی به منظور ایجاد جذابیت برای شرکت‌های نفتی داخلی و خارجی است.
وزیر نفت نیز در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اصلاح قراردادهای نفتی به منظور ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های نفتی داخلی و خارجی است.
وی در مورد اجرای پروژه‌های جدید در صنعت نفت گفت: بخشی از این پروژه‌ها در میدان‌های اصلی ایران که عمر بالایی دارند با تمرکز بر افزایش ضریب بازیافت نفت و گاز اجرا خواهد شد و تصمیم دارم با اصلاح قراردادهای نفتی بیش از 10 پروژه از این دست را در اولویت کاری خود قرار دهم.
زنگنه تاکید کرد: وظیفه من به عنوان یک ایرانی و مدیر ارشد صنعت نفت این خواهد بود که منافع ملی کشور را حداکثر سازی کرده و پتانسیل کاری برای نیروها و شرکت‌های ایرانی فراهم کنم، اما این موضوع نباید منافاتی با ایجاد ارتباط و تعامل با شرکت‌های خارجی داشته باشد، هرچند استفاده از توانمندی داخلی و فناوری خارجی در صنعت نفت مغایر یکدیگر نیست و نبوده زیرا ما قبلا این کار را در کشور انجام داده‌ایم.
وی همچنین با تاکید بر این که ایران باید از دیپلماسی نفتی برای عبور موفق از شرایط ویژه‌ای که در آن به سر می‌برد استفاده کند، گفت: اولین کار من برگرداندن ظرفیت تولید نفت کشور به سال 84 است و از هر گونه تلاش و تخصیص منابع برای این کار دریغ نخواهم کرد. البته نمی‌گویم که بلافاصله تولید باید به میزان گذشته بازگردد بلکه شاید به دلیل تحریم این امر امکان‌پذیر نباشد اما ظرفیت پایدار تولید باید ایجاد شود تا ما در هر شرایطی بتوانیم از نفت برای تامین نیازهای داخلی بهره بگیریم.

 


نمایشگاه‌های پاییزه کار خود را آغاز کردند. توزیع دفترچه‌های دانش‌آموزی با قیمت دولتی نیز انجام می‌شود.
مجتبی شیرقاضی، معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا از افتتاح و آغاز به کار نمایشگاه پاییزه از دیروز خبر داد و گفت: در راستای ابلاغ معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشابه سایر استان‌ها اقدام به برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا تحت عنوان پاییزه کرده‌ایم.
وی ادامه داد: دیروز در تهران شاهد آغاز به کار 4 نمایشگاه ارم، فرهنگسرای خاوران، حکیمیه و بوستان ولایت بودیم.
شیرقاضی با بیان این که شاخص کالاهایی که در این نمایشگاه‌‌ها عرضه می‌شود عمدتا لوازم‌التحریر، کیف و کفش و پوشاک است، بیان کرد: در کنار این کالاها یک سری از اقلام مواد غذایی مورد نیاز خانوارها مثل برنج، مرغ و شکر نیز عرضه می‌شود.
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تصریح کرد تخفیفی که در این نمایشگاه‌ها برای مجریان که عمدتا مجمع امور صنفی صنوف تولیدی و توزیعی تهران و مصرف‌کنندگان در نظر گرفته‌ایم حدود 10 تا 20 درصد است.
وی با تاکید بر مستقر شدن بازرسان در طول برگزاری این نمایشگاه‌ها تصریح کرد: اگر قیمت و کیفیت کالاها مناسب نباشد بازدیدکنندگان می‌توانند به بازرسان شکایت کرده تا به سرعت به این موارد رسیدگی شود.
شیرقاضی در پاسخ به این سوال که آیا تخفیفات 10 تا 20 درصد شامل کالاهای اساسی نیز می‌شود بیان کرد: برای کالاهای اساسی بحث تخفیف مطرح نیست زیرا قیمت این کالاها از قبل مصوب شده ولی قاعدتا قیمت توزیع این کالاها در نمایشگاه در مقایسه با بازار کمتر است.
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این سوال که سهمیه توزیع کالاهای اساسی در نمایشگاه‌های پاییزه چه میزان است گفت: عدد سهمیه توزیع کالاهای اساسی در نمایشگاه‌های پاییزه را نمی‌توانیم اعلام کنیم ولی تا جایی که درخواست‌‌های مردمی باشد کار توزیع این کالاها در طول 10 روز نمایشگاه انجام می‌شود.
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان این که غرفه‌داران عمدتا تولیدکننده هستند اظهار کرد: این تولیدکنندگان بدون واسطه اقدام به عرضه مستقیم کالاهای خود می‌کنند و مزیت عرضه مستقیم کالاها هم این است که تولیدکنندگان پول و سود خود را بلافاصله بدون دخالت بازار و یا فروش چکی و تعهدی دریافت می‌کنند.
جزئیات قیمت انواع دفترچه‌های دانش‌آموزی
دفترچه‌های دانش‌‌آموزی طرح تنظیم بازار با قیمت مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار عرضه خواهند شد.
توزیع دفترچه‌های دانش‌آموزی طرح تنظیم بازار به قیمت مصوب برای تامین مایحتاج دانش‌آموزان مدارس آغاز شده است.
براساس نرخ‌های مصوب طرح تنظیم بازار برای دفترچه‌های دانش‌آموزی، هر عدد دفترچه 40 برگ یک خط وزیری با جلد مقوای گلاسه 250 گرمی 570 تومان، دفترچه 40 برگ نقاشی وزیری 570 تومان، دفتر 60 برگ یک خط وزیری 850 تومان و دفتر 60 برگ دو خط وزیری 850 تومان نرخ‌گذاری شده است.
همچنین قیمت هر دفتر 80 برگ یک خط وزیری 1100 تومان، دفتر 100 برگ یک خط وزیری 1250 تومان، دفتر 50 برگ یک خط سیمی 1300 تومان و دفتر 80 برگ یک خط سیمی 1550 تومان اعلام شده است.
قیمت‌های اعلامی نرخ‌های مصوب طرح تنظیم بازار برای ایام بازگشایی مدارس است و حق هیچ‌گونه گرانفروشی وجود ندارد. بر این اساس، مردم می‌توانند شکایات خود را در مورد قیمت این دفترچه‌ها با شماره تلفن 124 واحد بازرسی و نظارت سازمان‌‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در میان بگذارند.

 


معاون ارزی بانک مرکزی گفت: در دوره تحریم‌ها بیش از 200میلیارد دلار از منابع ارزی کشور جابجا شد.
مینو کیانی‌راد در دومین روز همایش بانکداری اسلامی در میزگردی با عنوان جنبش مدنی ضدتحریم با بیان این که تحریم موضوع عجیب و غریبی نیست و در واقع محدود کردن کشور از حق قانونی خود است، اظهار کرد: در مورد ایران تحریم‌ها از زمان انقلاب اعمال شده اما از سال 85 به بعد شاهد افزایش فشار تحریم‌ها بوده‌ایم.
وی با اشاره به این که تحریم‌ها با شیوه‌های مختلف جریان زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده گفت: وقتی تحریم‌ها روی نظام مالی متمرکز می‌شود انتقال پول را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمانی که فروش نفت را در برمی‌گیرد درآمدهای ارزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
معاون ارزی بانک مرکزی افزود: تا به حال هرچه می‌توانستیم در راستای مقابله با تحریم‌ها انجام داده‌ایم اما این اقدامات برای آن که کشور را از صدمات رها کند کافی نبوده است.وی با بیان این که باید بررسی کنیم که نحوه برخورد با تحریم چگونه باشد، اظهار کرد: یک روش آن است که منتظر بمانیم تا تحریم‌ها اعمال شوند و سپس در راستای برخورد با آن‌ها اقدام کنیم اما روش دیگر این است که از پیش از اعمال تحریم‌ها آماده باشیم تا کشورهای تحریم‌کننده به دنبال راهکاری برای چگونگی تحریم کشور ما باشند.
کیانی‌راد با بیان این که طی این سال‌ها هر دو نوع برخورد با تحریم صورت گرفته است، گفت: سال 90 ابتدا بانک مرکزی و سپس بانک‌های دیگر تحریم شدند و پس از آن تحریم‌ها در تیرماه 91 نفت و صادرات نفت را مورد هدف قرار دادند.معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه با اشاره به این که از شش فوریه 2013 محدود شدن فعالیت‌ها مطرح و شرایط سخت‌تر شد، اضافه کرد: در بانک مرکزی جریان حیات را مانند آب روانی که مسیر را پیدا می‌کند پیدا کردیم و بیش از 200 میلیارد دلار منابع ارزی کشور در این مدت رفت و آمد داشت.

 


گمرک ایران اعلام کرد: عملکرد تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران در 5ماهه نخست سال جاری نشان از تراز مثبت بازرگانی کشورمان با 86کشور دارد.
در این مدت 5 کشور عراق، افغانستان، ترکمنستان، مصر و آذربایجان بیشترین تراز تجاری مثبت را با جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند.
بنابراین گزارش، صادرات ایران به عراق در این مدت به 2میلیارد و 365میلیون دلار رسید و در مقابل 27میلیون دلار انواع کالا از عراق وارد کشور شد.
همچنین در مدت یاد شده حجم صادرات ایران به افغانستان به یک میلیارد و 188میلیون دلار رسید و واردات ایران از این کشور یک میلیون دلار شد.
این گزارش می‌افزاید: میزان صادرات ایران در 5ماهه نخست سال92 به ترکمنستان 387میلیون دلار، مصر 222میلیون دلار و آذربایجان 223میلیون دلار بوده درحالی که رقم واردات کشورمان از این کشورها به ترتیب 17، 3 و 8میلیون دلار بوده است.

 


شاخص بورس تهران در معاملات آخرین روز هفته افت سنگینی را تجربه کرد و تا مرز 57 هزار واحد سقوط کرد.
به گزارش ایسنا، نگرانی از تحولات سیاسی و بحران سوریه در بازار، موجب شد تا تمامی شرکتهای بورسی با ریزش قیمت همراه شده و شاخص بورس تهران دیروز افت 816 واحدی را تجربه کند.
به این ترتیب در بازار دیروز اکثر سهام شرکتها در صنایع مختلف با صف‌های فروش سنگین مواجه شده و موجبات افت 1/3 درصدی شاخص بورس را فراهم کردند به طوری که با این اتفاق دماسنج بازار سرمایه در آستانه ورود به کانال 57 هزار واحد قرار گرفت و به 58 هزار و 146 واحد رسید.
بر این اساس، بورس تهران تحت تاثیر اخبار و تحولات بین‌المللی با عرضه‌های سنگین و نوسان منفی همراه بود و شرکتهای هلدینگ خلیج‌فارس، ملی مس، پالایشگاه بندرعباس، تاپیکو، سرمایه‌گذاری غدیر، توسعه معادن و فلزات، بانک پاسارگاد، مپنا، چادرملو، فولاد و پتروشیمی پردیس بیشترین تاثیر را در منفی شدن شاخص کل بورس گذاشتند.
همچنین در بازار آخرین روز معاملاتی، شرکتهای کشتیرانی، سپنتا و فرآورده‌های نسوز پارس از بهترین تقاضای خرید و شرکتهای مطرحی چون پالایشگاه بندرعباس، مپنا، بانک ملت، سینا، سایپا، تاپیکو، مخابرات، ایران خودرو، بانک صادرات و زامیاد از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.
در بازار روز چهارشنبه بیش از 140 میلیون سهم به ارزش 6 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه با افت بورس تا سطح 286 هزار میلیارد تومان نزول کرد.

 


وزیر جهاد کشاورزی از تعیین قیمت خریدهای تضمینی و حل مشکل واردات کودهای شیمیایی در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود حجتی ضمن تشریح اقدامات این وزارتخانه در زمینه برطرف کردن مشکلات کود کشاورزی گفت: با همکاری دولت و بانک مرکزی مشکلات واردات کودهای کشاورزی به ویژه کود فسفات وارد فاز عملیاتی شده و به زودی برطرف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه قیمت خریدهای تضمینی باید تا پایان شهریور در دولت تصویب شود، گفت: با ارسال نامه‌ای به دولت پیگیر هستیم تا قیمت‌ها هرچه سریع‌تر در دولت نهایی شود و آن را اعلام کنیم.
حجتی خاطرنشان کرد: با تدابیر دولت امیدواریم کود فسفات با کمی تاخیر به کشت پاییزه کشاورزان برسد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توقف توزیع کود اوره،‌ گفت: این مشکل نیز با همکاری پتروشیمی‌ها و همکارانم در وزارت جهاد کشاورزی در حال برطرف شدن است که امیدوارم بتوانیم این نوع کود را با قیمت مصوبی که دولت اعلام کرده در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10