(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 21 شهریور 1392 - شماره 20589

مدیرعامل شرکت واحد خبر داد
جابه‌جایی رایگان دانش‌آموزان و دانشجویان در اول مهر
جدال 11 ساعته 70 آتش‌نشان برای مهار آتش انبار چوب
پس از رد صلاحیت در شورای چهارم ابتکار کار خود را در سازمان محیط زیست آغاز کرد
شناسایی هویت 12 نفر از کشته شدگان حادثه آزاد راه قم- تهران
حوادث کوتاه از کشور
ساجدی‌نیا خبر داد
آماده‌باش پلیس در هفته اول مهر
کمیته امداد امام خمینی(ره) اعلام کرد
اهدای کمک هزینه جهیزیه به 12 هزار زوج نیازمند
تخلفات مهدهای کودک را با پیامک خبررسانی کنید
زالی: با حمایت از تولیدکنندگان داخلی،پرداخت هزینه سلامت از جیب مردم کاهش می‌یابد
رانش زمین در مکزیک
ازدواج با هویت جعلی
پس از 36 سال
اعتراف آمریکا به استفاده از سلاح های شیمیایی در جنگ ویتنام
   


در اولین روز از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها دانش‌آموزان و دانشجویان به صورت مجانی می‌توانند به مکان‌های تحصیلی خود منتقل شوند.
پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با بیان اینکه برای استقبال از مهرماه و آماده سازی ناوگان اتوبوسرانی اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است، گفت: ناوگان اتوبوسرانی پایتخت در مهرماه روزانه قادر به جابه‌جایی بیش از 4/5 میلیون نفر در روز خواهد بود.
وی تاکید کرد. نظافت کلی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های تحت پوشش، شناسایی کامل مراکز فرهنگی (دبستان، دبیرستان، دانشگاه، آموزشگاه و...)، تجاری، اداری، در مسیرهای شبکه خطوط و مذاکره با مسئولین مربوطه به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز (از قبیل: زمان شروع و پایان کلاس‌های درس و همچنین تعداد دانش‌آموزان) و برنامه‌ریزی بر مبنای اطلاعات تهیه شده جهت سرویس‌رسانی مناسب به شهروندان،‌ آماده‌سازی خودروهای گشت، سرویس بی‌سیم‌های ثابت و سیار ترمیم ایستگاه‌ها و سرپناه‌ها و رفع مشکلات مسیر از جمله اقداماتی است که پیش از بازگشایی مدارس در راستای خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان محقق می‌شود.
وی افزود:‌ هماهنگی در خصوص فعال شدن کلیه باجه‌های فروش کارت بلیت، صدور دستورالعمل به شرکت‌های خصوصی تحت نظارت در محدوده سرویس‌رسانی مناطق و سامانه‌ها پیرامون اشتغال حداکثری ناوگان و نظارت بهینه بر عملکرد اتوبوسرانان، آمادگی لازم به منظور تامین سرویس ایاب و ذهاب مدارس با استفاده از میدل باس، مینی‌بوس و همچنین اتوبوس‌های بخش خصوصی تحت نظارت در صورت اعلام نیاز از سوی آموزش و پرورش از دیگر اقدامات در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه همچنین ناوگان بلیتی اتوبوسرانی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و اقشار فرهنگی در روز اول مهر رایگان خواهد بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود با آغاز مهرماه تعداد مسافران اتوبوسرانی 20 تا 30 درصد افزایش یابد که در تلاشیم بتوانیم با تمام ظرفیت و توان به شهروندان در این ایام خدمات رسانی کنیم.
گفتنی است در سال گذشته در روز اول مهر شرکت مترو نیز دانش‌آموزان و دانشجویان را به صورت رایگان به محل‌های تحصیل خود انتقال می‌داد.

 


سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از حریق گسترده انبار چوب در بزرگراه آزادگان و جدال 11 ساعته 70 آتش‌نشان با شعله‌های آتش خبر داد.
سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وقوع آتش‌سوزی گسترده در یک انبار 20هزار متری نگهداری از چوب در بزرگراه‌ آزادگان ابتدای جاده ساوه، اظهار کرد: وقوع این حادثه در ساعت 20:45 به آتش‌نشانی تهران اطلاع داده شد و به دنبال آن با توجه به گزارش‌های اولیه، ستاد فرماندهی آتش‌نشانان ایستگاه 12، 87 و 38 را به همراه پنج دستگاه تانکر آب، یک دستگاه خودروی حامل تجهیزات تنفسی و یک دستگاه خودروی فوماتیک به عنوان نیروی کمکی به محل حادثه اعزام کرد.
وی با بیان اینکه محل حادثه در حوزه آتش‌نشانی پایتخت نبود و آتش‌نشانان اسلامشهر و چهاردانگه نیز در محل حاضر بودند گفت: آتش‌نشانان با تقسیم شدن به چند گروه، عملیات مهار، اطفا و جلوگیری از سرایت آتش‌ به اماکن مجاور را آغاز کرده و یک گروه از آتش‌نشانان با ایجاد فاصله میان کانون آتش و قسمت‌هایی که دچار حریق نشده بودند، سعی در مهار آتش کردند.
ملکی افزود: گروهی دیگر از آتش‌نشانان نیز عملیات خود را از چند جهت آغاز کرده و پس از ساعتی شعله‌های آتش در این انبار را مهار کردند.
وی با بیان اینکه عملیات اطفای حریق تا بامداد امروز (دیروز) ادامه داشت، گفت: شدت حریق به حدی بود که گاه حتی تا فاصله 50 متری نیز امکان نزدیک شدن به آتش وجود نداشت و شعله‌های آتش از هر سو زبانه می‌کشید.
ملکی اضافه کرد: بنا به گفته نگهبانانی که در محل حاضر بودند، متاسفانه کپسول‌های اطفای حریق موجود کارایی لازم را نداشتند.
وی از مالکان چنین انبارها و مراکزی خواست: حتما محل خود را به سیستم‌ها و تجهیزات به روز اطفای حریق مجهز کنند و برای شیفت شب نیز به تعداد کافی نگهبان آشنا به اصول اولیه اطفای حریق را استخدام کنند تا بتوان در همان لحظات اولیه وقوع حادثه احتمالی، آن را اطفا کرد.

 


دکتر معصومه ابتکار اولین روز کاری خود در سازمان محیط‌زیست را با شعار تحقق مدیریت پایدار در عرصه‌های حفاظت از طبیعت آغاز کرد.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط زیست که روز سه‌شنبه حکم خود را از رئیس‌جمهور دریافت کرد در اولین روز کاری خود در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: کشورهایی که می‌خواهند به سوی تعالی حرکت کنند باید محیط زیست را همگام با توسعه پیش ببرند.
وی ارتقای کیفیت زندگی مردم را در کنار رشد اقتصادی و فعالیت‌های صنعتی در کشور ضروری دانست.
پیش از خانم ابتکار، دکتر محمدجواد محمدی‌زاده ریاست این سازمان را برعهده داشت. گفتنی است دکتر معصومه ابتکار در دوره دولت خاتمی نیز این مسئولیت را داشت.
وی پیش از این نمایندگی مردم تهران را در شورای اسلامی سوم برعهده داشت و بارها تلاش کرد تا با طرح موارد و مسائل فمنیستی و سیاسی و در حمایت از اصلاح‌طلبان تندرو که به نحوی در مسائل مربوط به فتنه 88 نقش داشتند نظم جلسات شورا را که باید محلی برای حل مشکلات رفاهی و معضلات شهری مردم تهران باشد بر هم بریزد.
وی در همین رابطه چندین بار با برخی از اعضای دیگر شورا به درگیری لفظی پرداخت و چندین بار نیز از مهندس مهدی چمران رئیس وقت شورا تذکر دریافت کرد.معصومه ابتکار در خرداد ماه با همکاری جدی همفکران خود تلاش زیادی برای نفوذ در شورای چهارم کرد اما این بار هیئت نظارت بر انتخابات وی را رد صلاحیت کرد.
اعتراض وی به رد صلاحیتش به هیئت عالی نظارت بر انتخابات رفت اما در مرحله سوم تجدیدنظر نیز وی رد صلاحیت شد تا اینکه رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در حکمی وی را به عنوان فردی صالح به ریاست سازمان محیط زیست منصوب کرد.

 


مدیر کل بحران استان قم از شناسایی و تحویل 12 جسد حادثه مرگبار تصادف دو دستگاه اتوبوس در آزاد راه قم-تهران به خانواده‌هایشان خبر داد.
محسن اوروجی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به شناسایی افراد فوت کرده، گفت: این تعداد افراد از طریق نشانه‌هایی مانند انگشتر، دستبند و آزمایش DNA شناسایی و تحویل خانواده‌هایشان داده شده‌اند.
وی افزود: شناسایی دیگر اجساد نیز در حال انجام است تا سریعتر به خانواده‌ها و بستگانشان تحویل داده شود.
وی گفت: بااطلاع‌رسانی رسانه‌های جمعی بستگان متوفیان به پزشکی قانونی استان قم مراجعه کرده‌اند و در حال شناسایی هستند.
اوروجی افزود: برخی از اجساد که دارای سوختگی‌های شدید هستند از طریق آزمایشات DNA شناسایی می‌شوند. براثر حادثه دوشنبه شب، برخورد دو دستگاه اتوبوس در آزاد راه قم-تهران و آتش‌سوزی ناشی از این سانحه، 44 نفر کشته و 44 نفر از مسافران نیز زخمی شدند.
مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم از ترخیص 25 نفراز مصدومان تصادف دلخراش دو دستگاه اتوبوس در آزاد راه قم- تهران خبر داد.
احمد نامدار اظهار داشت: طی حادثه شب گذشته 44 نفر از مجروحان به سه بیمارستان شهید بهشتی، علی‌ابن‌ابیطالب(ع) و نکوئی قم منتقل شدند که از این تعداد 25 نفر با هوشیاری و وضعیت مطلوب جسمانی ترخیص شدند.
وی افزود: مجروحان از ناحیه سر، دست و پا صدمه دیده و دارای شکستگی هستند که از زمان ورود به این بیمارستان‌ها زیر نظر مراقبت‌های ویژه قرار گرفته‌اند که امیدواریم بقیه مجروحان بزودی با وضعیت مطلوب به آغوش خانواده‌ها باز گردند.
دستور رئیس قوه قضائیه
رئیس قوه قضائیه با تسلیت درگذشت جان‌باختگان حادثه تصادف آزاد راه قم- تهران دستور ویژه رسیدگی و بررسی این سانحه را به دادستان کل کشور صادر کرد و خواستار اعلام نتیجه به وی شد.
دادستان کل کشور هم با اشاره به این که 3 نفر از قضات برای رسیدگی به حادثه تصادف انتخاب شده‌اند گفت: وزارت راه و مسئولان باید برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اقدامات لازم را انجام دهند. وی دادگستری استان قم را مأمور رسیدگی به این پرونده کرد.
محسنی اژه‌ای افزود: قرار است به پرونده مقصران این حادثه بدون نوبت رسیدگی شود. وی گفت: اتوبوس‌های اسکانیا چندین بار دچار حادثه مشابه شده‌اند.
همچنین تیم سه نفره تخصصی شامل یک متخصص ژنتیک، یک پزشک سالن تشریح و یک تکنسین سالن تشریح برای کمک به تشخیص هویت قربانیان حادثه تصادف به استان قم اعزام شده است.
نقص فنی علت اصلی تصادف
فرمانده نیروی انتظامی، نقص فنی وسیله نقلیه را علت اصلی حادثه تصادف دو اتوبوس در آزاد راه قم به تهران اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار کیهان از شهرکرد، سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگاران با تأکید بر لزوم اقدام دستگاه‌های مسئول برای بهبود کیفیت وسیله نقلیه، محور ارتباطی و نیروی انسانی و رانندگان در افزایش ایمنی سفرها و حفظ جان مسافران افزود: پیش از این نیز در این مورد هشدارهای لازم را نیروی انتظامی داده است و اقدام پیشگیرانه خود را انجام می‌دهد. وی بر لزوم به کارگیری تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار این حوادث دلخراش تأکید کرد.نشست بررسی حادثه پرتلفات آزادراه قم- تهران با حضور هیئتی ویژه از مجلس شورای اسلامی و استاندار قم، برگزار شد.
اجساد شناسایی شده
محمد امین میانجی، فاطمه هاشمی، عاطفه بناپور ده‌آبادی، زهرا سادات کلوشانی، عرفان امین‌الرعایا، حسین دوسریان جزی، اصغر دهقان‌میری، عصمت نریمانی، صاحبه شاهدی و فاطمه شیخ علی شاه از جمله اجساد شناسایی شده این سانحه رانندگی هستند که تاکنون اسامی آنها اعلام شده است.

 


قربانی اختلاف ملکی
خرم‌آباد- خبرنگار کیهان: اختلاف ملکی در شهرستان الشتر منجر به درگیری با استفاده از سلاح گرم و در نتیجه آن کشته شدن یک نفر و زخمی شدن 10 نفر شد. به دنبال اختلاف ملکی پرونده‌ای قضایی تشکیل و رأی مقتضی صادر شده بود ولی در حالی‌که هنوز رأی صادره به اجرا گذاشته نشده بود، طرفین اختلاف با یکدیگر درگیر شدند که یک کشته و 10 مجروح به جا گذاشت. 15 نفر از منازعین با دستور مقام قضایی بازداشت شدند.
جریمه میلیونی شناور متخلف
فارس- زاهدان: اداره تعزیرات حکومتی چابهار یک شناور صیادی را با یک هزار و 40 لیتر نفت‌گاز سهمیه سوخت، توقیف کرد. پرونده‌ای در این زمینه تشکیل و برای رسیدگی و صدور رای به شعبه اول تعزیرات حکومتی شهرستان چابهار ارسال و پس از بررسی‌های انجام شده مالک شناور به خاطر عرضه خارج از شبکه سوخت به پرداخت 145 میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.
سرعت غیرمجاز
4 کشته و مصدوم به جا گذاشت
اصفهان: در پی واژگونی سواری رو‌آ در محور نایین- انارک بلافاصله مأموران انتظامی و اورژانس در محل حاضر شدند که متأسفانه یک نفر از سرنشینان فوت و 3 نفر دیگر به شدت مجروح شدند. این 3 مجروح به وسیله اورژانس به بیمارستان منتقل شدند. فرمانده انتظامی شهرستان نایین علت این واژگونی را سرعت غیرمجاز و عجله عنوان کرد.
کشف 33 هزار لیتر سوخت قاچاق
در خوزستان
فرمانده مرزبانی استان خوزستان گفت: در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، مرزداران این فرماندهی با اجرای چندین مرحله عملیات در مرزهای آبی و خاکی استان که با رمز امام صادق(ع) انجام شد، موفق به کشف 33 هزار و 460 لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل شدند.
سرهنگ عبدالله نظرپور ارزش ریالی سوخت کشف شده را 639 میلیون و 420 هزار ریال عنوان داشت و افزود: در این رابطه 11 قاچاقچی سوخت دستگیر، 5 فروند شناور و یک دستگاه خودروی آنان نیز توقیف شد.
دستگیری باجناق دزد
رئیس پلیس فتای استان سمنان از دستگیری سارقی خبر داد که با سوءاستفاده از اعتماد فامیلی، اقدام به برداشت غیرمجاز یک میلیون و 820 هزار ریال از حساب بانکی باجناق خود کرده بود.
سیدعلی میراحمدی در گفتگو با فارس در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی شکایت فردی مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی‌اش، پرونده‌ای تشکیل و مورد بررسی و رصد فضای مجازی پلیس فتا قرار گرفت.
وی ادامه داد: با اقدامات تخصصی ماموران، سرانجام متهم که باجناق شاکی بود، شناسایی شد.
سارق دوست مالباخته بود
در پی اعلام وقوع سرقت از منزلی، بلافاصله تیمی از ماموران پلیس آگاهی جهت بررسی موضوع به محل اعزام شدند.
به گزارش فارس، ماموران دایره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی، پس از بررسی صحنه جرم و اظهارات فرد مالباخته به دوستش که با او رفت و آمد داشت، مظنون می‌شوند.
فرمانده انتظامی شهرستان تربت‌حیدریه تصریح کرد: تیم رسیدگی کننده پس از یک سری تحقیقات پلیسی و اطمینان از وقوع سرقت توسط این فرد با هماهنگی قضایی او را در مخفیگاهش دستگیر و جهت تحقیقات به مقر انتظامی منتقل کردند. وی در بازجویی به سرقت از منزل دوستش اعتراف کرد.

 


رئیس پلیس پایتخت از دستگیری 57 اراذل و اوباش، فعالیت گشت‌های عفاف و حجاب در سطح شهر و آماده‌باش پلیس در هفته اول مهر خبر داد.
سردار حسین ساجدی‌نیا دیروز ضمن اشاره به اجرای چهارمین مرحله اجرای طرح جمع‌آوری اراذل و اوباش در پایتخت گفت: ماموران پلیس طی 24 ساعت گذشته موفق به شناسایی و دستگیری 57 نفر از اراذل و اوباش با حکم قضایی شدند.
وی ادامه داد: در جریان دستگیری‌ها درگیری مسلحانه که بین نیروهای پلیس و اراذل و اوباش رخ داد تعدادی از آنها مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.رئیس پلیس تهران با بیان این که تا زمانی که هنجارشکنان در پایتخت حضور داشته باشند طرح‌های پلیس ادامه دارد تاکیدکرد: مردم از ما توقع دارند بر اساس قولی که به آنها داده‌ایم با هنجارشکنی برخورد کنیم و ما درصدد برآورده کردن خواسته‌های همشهریان هستیم.
به گفته وی شرارت این افراد در سطح پایتخت کاهش یافته است به صورتی که در گذشته در هر طرح بیش از 150 نفر دستگیر می‌شدند که امروز این آمار به 50 نفر کاهش یافته است. بیشتر این اراذل و اوباش در مرکز و شمال پایتخت دست به اقدامات مجرمانه خود می‌زدند و حتی تعدادی از آنها که در خارج از پایتخت زندگی می‌کردند و در تهران شرارت انجام می‌دادند نیز در بیرون از شهر دستگیر شدند.
ساجدی‌نیا افزود: امیدواریم دستگاه قضایی نیز احکام بازدارنده‌ای را برای این افراد صادر کند تا این افراد دست از شرارت بردارند.
وی با اعلام اینکه برخی از این افراد اظهار پشیمانی کرده و دیگر دست به شرارت نمی‌زنند تصریح کرد: این افراد در پلیس شناسنامه دارند و به پایگاه‌های ما احضار می‌شوند اما بسیاری از این افراد پس از دستگیری از اقدامات مجرمانه خود پشیمان شده و دست از شرارت برمی‌دارند. پلیس نظارت کافی را بر روی اراذل دستگیر شده پس از آزادی دارد و امیدواریم مجموعه‌های مددکاری نیز به کمک این افراد بیایند تا اراذلی که توبه کرده‌اند به جامعه بازگردند. بیش از 97 درصد دستگیرشدگان طرح‌های پلیس سابقه‌دار هستند.
استقرار نیروها
در اطراف مدارس
ساجدی‌نیا در ادامه با بیان تمهیدات پلیس برای اول مهر و آغاز سال تحصیلی، اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم میان پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، شهرداری و آموزش و پرورش انجام شده است و ما نیز سعی می‌کنیم همانند هر سال در کنار شهروندان حضور داشته باشیم. تمهیدات لازم برای سرویس مدارس نیز درنظر گرفته شده و پلیس نظارت خود را در اطراف مدارس افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: تمام نیروهای پلیس در هفته اول مهرماه آماده‌باش هستند و ترددهای دانش‌آموزان ابتدایی به صورت ویژه در دستور کار ما قرار دارد و نیروهای راهور و انتظامی در اطراف مدارس حضور دارد.

 


معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) از اهدای کمک هزینه جهیزیه به 12 هزار زوج نیازمند تحت حمایت این نهاد همزمان با دهه کرامت خبر داد.
علی محمد ‌‌‌ذوالفقاری افزود: این اقدام با هدف گسترش سنت حسنه و نبوی ازدواج صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: این نهاد از سالروز میلاد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) تا سالروز میلاد پرنور و سرور ثامن الحجج امام رضا(ع) در راستای تحکیم بنیان خانواده و فرهنگ سازی پیرامون انجام ازدواج‌های آسان، پایدار و کم‌هزینه نسبت به فراهم کردن مقدمات ازدواج 12 هزار نفر از جوانان کشورمان اقدام کرده است.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، اعتبار این فعالیت از محل بودجه دولتی و مشارکت‌های مردمی هموطنان خیر تامین شده است.

 


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: شهریه‌‌های جدید مهدهای کودک از ابتدای مهر در سطح کشور اجرا خواهد شد و خانواده‌ها در صورت تخلف می‌توانند با شماره پیامک 30008530 شکایات خود را به اطلاع بازرسان سازمان بهزیستی برسانند.
همایون هاشمی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه شکایت از مهدهای کودک توسط خانواده‌ها در دو سال اخیر کاهش پیدا کرده است اظهار داشت: سازمان بهزیستی کشور با برنامه‌ریزی صحیح و همچنین تدوین برنامه‌های آموزشی سعی دارد شرایط مطلو‌ب‌تری را برای کودکان در مهدهای کودک فراهم کند.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون خانواده‌ها می‌توانند از طریق شماره پیامک 30008530 شکایات خود را از مهدهای کودک به بازرسی سازمان بهزیستی انتقال دهند و این در حالی است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شکایت خانواده‌ها رسیدگی می‌شود.
هاشمی اضافه کرد: شهریه مهدهای کودک در سال جدید از ابتدای مهر ماه در سطح کشور اجرا خواهد شد و مهدها موظفند براساس ابلاغیه‌های ارسال شده اقدام به دریافت شهریه‌ها کنند.
وی افزود: امسال برای نخستین بار و به جهت تمرکززایی برخی از اختیارات سازمان بهزیستی کشور در حوزه بازرسی به ادارات بهزیستی سراسر کشور تنفیذ شده است و مدیران بهزیستی می‌توانند با مهدهای متخلف برخورد کنند و آن‌ها را 3 الی 6 ماه تعطیل کنند.

 


سرویس اجتماعی -
رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: رابطه مالی بین پزشک و بیمار باید قطع شود و شرایط سازمان‌های بیمه‌ای نسبت به گذشته باید در بحث تعرفه‌های پزشکی بیشتر تقویت گردد.
به گزارش کیهان، دکتر علیرضا زالی، پیش از ظهر دیروز در اولین نشست مطبوعاتی خود گفت: هرچقدر تعرفه‌های پزشکی منطقی‌تر باشد جامعه پزشکی رابطه شفاف‌تری با مردم خواهد داشت و با تقویت بیمه‌ها رابطه مالی پزشکی و بیمار برای همیشه برچیده می‌شود. این در حالی است که در شرایط فعلی شفاف سازی تعرفه‌ها آسیب جدی خورده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به راهکارهای دور جدید سازمان نظام پزشکی برای نظارت بر تخلف پزشکان اظهار کرد:
6 هزار پزشک در بدنه کارشناسی هیئت‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی فعالیت می‌کنند که معمولا از پزشکان با سابقه بالاتر از 5 سال و افراد ممتاز و پزشکان خوشنام هستند و از چند روز پیش هم بنا به درخواست انجمن‌های علمی تخصصی قرار است تا از اعضای این انجمن‌ها در هیئت‌های انتظامی معرفی شوند.
بنابر اظهارات دکترزالی از شهریور سال گذشته تاکنون ‍11 هزار پرونده در هیئت‌های انتظامی نظام پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است. و برای کاهش خطاهای پزشکی باید از الگویی جدید استفاده شود که بخشی از آن وابسته به گزارش‌های داوطلبانه حرفه‌های پزشکی است.
رئیس سازمان نظام پزشکی در مورد نظرات سازمان نظام پزشکی در حوزه دارو گفت: بنا داریم تا از ظرفیت همکاران داروساز در شورای عالی نظام پزشکی و ارائه راهکارهای حل مشکلات دارویی استفاده کنیم.
وی به نقش پررنگ سازمانهای بیمه‌گر در حوزه دارو اشاره کرد و گفت: خبر موثق داریم که سازمان تامین‌اجتماعی خودش را با این فرایند همگام کرده و بخش اقتصادی دولت نیز درگیر حوزه دارو شده است و ترخیص قابل توجه بالک‌های دارو از گمرک نشان می‌دهد دولت به این امر توجه جدی دارد.
دکتر زالی حمایت از تولیدکنندگان داخلی در حوزه دارو را بسیار مهم دانست و افزود: صنعت داروسازی کشور از سال گذشته آسیب جدی خورده و اکنون با یک هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی روبه‌روست و طبق محاسبات گردش مالی بازار داروی کشور چیزی حدود 5 تا 8 هزار میلیارد تومان است و پیش‌بینی کردیم اگر سازمانهای مهم بیمه‌گر هر یک با 4 هزار میلیارد تومان وارد این فرایند شوند مقدار زیادی پرداخت از جیب مردم کاهش خواهد یافت.
وی گفت: همچنین هزار و 800 میلیارد تومانی که بابت مابه‌التفاوت نرخ ارزی دیده شد نباید به حساب یارانه دارویی دیده شود چرا که امسال یارانه دارو آن طور که باید تخصیص داده نشد و امیدواریم این رقم در بودجه سال 93 کاملا تغییر کند.

 


باران شدید، رانش زمین و در پی آن تخریب دو ساختمان مسکونی در مکزیک 13 تن را به کشتن داد.
بارندگی شدید و مداوم و در پی آن رانش زمین در یکی از مناطق روستایی شرق مکزیک، جان 13 تن از جمله هشت کودک را گرفت. همچنین نیروهای امداد توانستند دو نفر از ساکنان ساختمان‌های تخریب شده در این حادثه را زنده از زیر آوار خارج کنند.
گزارش‌های آب و هوایی حاکی از آن است که طی روزهای گذشته بارش شدید باران، مناطق مرکزی و جنوب شرق این کشور را نیز دربر گرفته است.به گزارش آسوشیتدپرس، ماه گذشته نیز طوفان استوایی «فرناند» موجب رانش زمین و جاری شدن سیل در استان «وراکروز» و کشته شدن 13 تن شد.

 


یک زن عربستانی پس از 18 سال زندگی مشترک با همسرش متوجه شد که وی عربستانی نیست بلکه تبعه یمن است.
این زن عربستانی با اعلام اینکه شوهرش از شناسنامه جعلی برای ازدواج با وی استفاده کرده، گفت: در 15 سالگی با مردی ازدواج کردم که فکر می‌کردم عربستانی است، ولی پس از 18 سال زندگی با او متوجه شدم که تبعه یمن است.
این زن در مصاحبه با روزنامه «عکاظ» افزود: وقتی پسرانم می‌خواستند به دبیرستان بروند مسئولان مدرسه از آنها شناسنامه پدرشان را خواستند؛ در آنجا مشخص شد که شناسنامه همسرم جعلی است و من 18 سال با دروغ زندگی کرده‌ام.
وی تأکید کرد: وقتی شوهرم فهمید ما همه چیز را فهمیده‌ایم فرار کرد و مدتهاست از او بی‌خبریم.
نهادهای مدافع حقوق بشر همواره به وضعیت زنان در عربستان اعتراض کرده‌اند. هنوز تعداد بی‌شماری از زنان عربستانی از داشتن شناسنامه و حتی کارت شناسایی محرومند و آنها برای اثبات هویت خود مجبورند قیم خود را همراهشان ببرند.

 


استفاده از عامل نارنجی در جنگ ویتنام، اگرچه در ابتدا با انکار مقامات آمریکایی روبرو شد، اما دولت این کشور سرانجام به آن اعتراف کرد.
به گزارش فارس، استفاده از عامل نارنجی در جنگ ویتنام که حدود 36 سال پیش صورت گرفت و بیش از 1میلیون نفر را به کشتن داد، یکی از جنایت‌های تاریخ بشر است که آمریکا به آن اعتراف کرده است.
عامل نارنجی نوعی جنگ‌افزار شیمیایی است که ارتش آمریکا در جنگ ویتنام از سال 1961 تا 1971 برای از بین بردن جنگل‌های پناهگاه نیروهای نظامی موسوم به «ویت‌کنگ» به کار برد.
کاربرد این ماده علاوه بر آثار زیان بار محیطی، تلفات انسانی وحشتناکی داشت، به‌گونه‌ای که براساس بر‌آوردها بر اثر این سم‌پاشی‌ها 400 هزار نفر کشته یا ناقص‌العضو شدند و در سال‌های بعدی تاکنون نزدیک به 500 هزار کودک با اختلالات مادرزادی تولد یافته‌اند.
دولت آمریکا در برابر انتقادات وارده درباره استفاده از این عامل زیان بار راه، انکار گزیده بود اما سال گذشته تصمیم به پاکسازی آثار این ماده سمی کرد که از سوی محافل کارشناسی و رسانه‌ای به اعتراف دولت این کشور در به کارگیری سلاح‌های شیمیایی و اثرات مخرب عامل نارنجی تعبیر شد. کشورهای آمریکا و ویتنام مرداد ماه سال گذشته اولین اقدام مشترک خود برای سم‌زدایی از بخشی از «فرودگاه بین‌المللی دانانگ» که در یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری ویتنام قرار دارد را آغاز کردند. ارتش آمریکا در خلال جنگ ویتنام، عامل مرگبار نارنجی را در همین پایگاه هوایی ذخیره کرده بود.برآوردها نشان می‌دهند نیروهای آمریکا در خلال 10 سال جنگ ویتنام از 53 میلیون گالن (معادل با 198میلیون و 750 هزار لیتر) عامل نارنجی برای تخریب جنگل‌های مرز ویتنام با لائوس و از بین بردن مخفی‌گاه‌های نیروهای ویتنام استفاده کردند.
اثرات مرگبار این ماده سمی تا به امروز در منابع آبی و خاک کشور ویتنام مشهود بوده است. این ماده‌های سمی می‌توانند از طریق چربی‌های حیوانی وارد چرخه غذایی انسان‌ها شده و شمار زیادی را به بیماری‌های مرگبار مبتلا کنند.
عامل نارنجی تاکنون عامل مرگ بسیاری از مردم ویتنام- اعم از نظامی- غیرنظامی و همچنین کهنه سربازان آمریکایی بوده است.
به گفته حزب کمونیست ویتنام دولت فعلی آمریکا 41 میلیون دلار برای کاهش میزان آلودگی در 73 هزار متر مکعب از خاک‌های ویتنام اختصاص داده است.
با این وجود، موضوع «جبران‌پذیری سلامت» هنوز یکی از موضوعات اصلی مطرح بین واشنگتن و هانوی است.
به گفته «جینی میرر»، رئيس اتحادیه بین‌المللی حقوقدانان دموکرات، آمریکا تا سالها پس از این جنگ از قبول اینکه عامل نارنجی برای کهنه‌ سربازان خودش مشکلی به وجود آورده است، امتناع می‌کرد.
اما پرسش این بود که چه چیزی تغییر در نگرش آمریکا را موجب شد و این کشور را به بازسازی ویتنام ترغیب کرده است؟
«تد رال» روزنامه‌نگار و کاریکاتوریست سیاسی آمریکایی در پاسخ به این پرسش می‌گوید، پاسخ این پرسش این است که منافع آمریکا فعلاً چنین ایجاب می‌کند، وگرنه مسائل اخلاقی نقشی در این میان ندارد.
«تد رال» افزود: در شرایطی که چین خود را به ویتنام نزدیک کرده است، روابط تجاری آمریکا با این کشور اهمیتی روزافزون می‌یابد. بنابراین وزارت خارجه آمریکا این موضوع را فرصتی برای بهبود روابط با ویتنام و فرصت‌آفرینی برای تجارت آمریکا دیده است.
وی گفت: نزدیک به نیم‌قرن از آن حادثه می‌گذرد و اکنون بسیاری از کسانی که ]بر اثر عامل نارنجی[ به بیماری مبتلا شده‌اند، احتمالاً بر اثر کهولت سن در گذشته‌اند. ما باید در سال 1975 به این موضوع توجه می‌کردیم.
«بیل هک‌ول» از کهنه سربازان آمریکایی جنگ ویتنام که بنیان‌گذار ائتلاف ANSWER («همین حالا برای توقف جنگ و پایان نژادپرستی دست به کار شوید») است نیز نظری مشابه با «تد رال» اظهار داشته وگفته است مسائل انسانی در انگیزه‌های آمریکا دخیل نیست.وی گفت: زمان این اقدام جای سؤال دارد و به خاطر پیدایش قدرت نوظهوری مانند چین نمی‌توان به این اقدام صرفاً به عنوان اقدامی برای نزدیک‌تر شدن به ویتنام نگریست.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10