(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 21 شهریور 1392 - شماره 20589

کوتاه اقتصادی
از سوی وزیر کار و رفاه افزایش مبلغ بن کارگران ابلاغ شد
با تصویب دولت نرخ خرید تضمینی گندم 1050 تومان شد
رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت: طرح‌های نوسازی خودروهای فرسوده ز رکود خارج می‌شوند
آماده‌سازی سامانه معاملات سهام عدالت در فرابورس
ثبت‌نام سهام عدالت کارگران نهایی شد
شاخص بورس در کانال 59 هزار واحد
وزارت کار و رفاه اعلام کرد
تحقق 67 درصدی هدف اشتغال در سال 91
سکه و ارز در سراشیبی سقوط
بانک جهانی: یک میلیارد گرسنه در جهان وجود دارد
عسکری خبر داد
رشد 27درصدی وصول مالیات طی 5 ماه
نوربخش خبر داد
مصوبه پرداخت مستمری به بیمه‌شدگان با سابقه 10 سال در شورای نگهبان
عضو کمیته فقهی بازار سرمایه: انتشار اوراق رهنی مسکن اشکال شرعی ندارد
   


* شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ دوم شهریورماه سال جاری پرواز مسیر زاهدان- نجف اشرف را برقرار کرد. به گزارش روابط عمومی ایران ایر، در راستای پاسخگویی به تقاضای هموطنان در استان سیستان و بلوچستان برای برقراری پرواز از فرودگاه زاهدان به مقصد عتبات عالیات، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در برنامه تابستانی خود پرواز مستقیم زاهدان- نجف اشرف و بالعکس را برقرار کرد. این پرواز روزهای شنبه هر هفته ساعت 21:05 از فرودگاه زاهدان انجام و ساعت 00:35 بامداد در فرودگاه نجف اشرف به زمین می‌نشیند.
* وزارت نیرو برای استفاده از همه ایده‌های مبتکرانه برای نجات دریاچه ارومیه فراخوان داد تا همه صاحبنظرانی که می‌توانند به این کار کمک کنند نظرات خود را ارائه دهند. با روی کار آمدن دولت یازدهم، حسن روحانی در نخستین جلسه هیات دولت مسئله نجات دریاچه ارومیه و لزوم توجه جدی به آن را مطرح کرد در نتیجه کارگروه مشترکی با عضویت وزیر نیرو، وزیر کشور، وزیر کشاورزی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با مسئولیت وزارت نیرو تشکیل شد. صاحبنظران می‌توانند نظرهای مشورتی خود را برای کمک به احیای دریاچه ارومیه تا 25 اسفند ماه سال جاری به نشانی URMIALAKE@MOE.GOV.IR ارسال کنند.
* گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: واردات انواع دارو در 5 ماهه سال جاری با 9 درصد افزایش در ارزش به رقم 479 میلیون دلار رسیده است. همچنین گمرک ایران اعلام کرد: با ارائه تسهیلات بیشتر طی روزهای اخیر ترخیص انواع دارو از گمرکات کشور با سرعت مطلوب‌تری انجام می‌گیرد.
* در حالی که دیروز بیش از 84 میلیون اوراق در بازارهای فرابورس معامله شد، شاخص فرابورس همچنان با رشد همراه بود به طوری که با رشد 2/2درصدی رقم 672/88 واحد را ثبت کرد. در پایان معاملات دیروز 84/5 میلیون سهم و اوراق به ارزش 604/7 میلیارد ریال در 14هزار و 559 نوبت از سوی خریداران مورد معامله قرار گرفت. در میان شرکت‌های فرابورسی، بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 29/1میلیون سهم ذوب‌آهن اصفهان اختصاص داشت.
* مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی از پیشنهاد خرید تضمینی گوشت مرغ مازاد بر مصرف خبر داد و گفت: اگر بهای نهاده‌های تولید در طول سال برای مرغداران ثابت بماند، قیمت گوشت مرغ در بازار نیز افزایش نمی‌یابد. حسن مقدم‌نیا اظهار کرد: مرغداران برای تامین نهاده‌های تولید مورد نیازشان با مشکلاتی مواجه بودند که بخشی از آن حل شد و با استمرار توزیع این محصولات اساسی میان تولیدکنندگان، بازار نهاده در کشور تثبیت می‌شود.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 7627، 7628، 8830، 8832، 8834، 8886، 8881 الی 8884 از امروز حداکثر به مدت 3 روز دچار اختلال می‌شود.

 


وزیر کار و رفاه اجتماعی بخشنامه افزایش بن کارگران را که به تصویب شورای عالی کار رسیده ابلاغ کرد.
بر اساس این بخشنامه حق خواربار و بن کارگران از رقم 35 هزار تومان به 50 هزار تومان افزایش یافته و کارفرمایان مکلف به پرداخت آن شده‌اند.
به گزارش ایسنا، در این بخشنامه آمده است: نظر به درخواست کارگران و تشکلهای ذیربط مبنی بر انطباق هرچه بیشتر دریافتی کارگران با معیشت خانوار کارگری و همسو با اهداف و سیاستهای دولت در راستای افزایش قدرت خرید کارگران و در اجرای مصوبه دویست‌و سی و یکمین جلسه شورای عالی کار در تاریخ 1392/5/7 و پیرو بند 3 بخشنامه شماره 215210 مورخ 1391/12/22 مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار بابت هر کارگر اعم از مجرد یا متاهل از ماهانه 350 هزار ریال به مبلغ 500 هزار ریال در ماه افزایش یافته و لازم است از تاریخ 1392/1/5 توسط کارفرمایان به کارگران پرداخت شود.

 


سخنگوی دولت از تصویب قیمت هزار و 50 تومان برای خرید هر کیلو گندم به روش تضمینی از سوی دولت خبر داد.
محمدباقر نوبخت دیروز در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با تشریح مصوبات این جلسه، با اشاره به حادثه آزادراه تهران-قم و کشته شدن تعدادی از هموطنانمان گفت: در جلسه امروز وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و بهداشت و درمان گزارش خود را درباره این حادثه ارائه کردند.
وی افزود: با توجه به ابعاد این حادثه رئیس‌جمهور تاکید کردند که گزارش اولیه از دلایل به وقوع پیوستن این حادثه از سوی وزرای کشور و صنعت اعلام شود که باید به صورت جامع درباره دلایل به وقوع پیوستن این حادثه و راهکارهایی که می‌توان منجر به پیشگیری از وقایع مشابه شود، باشد.
سخنگوی هیئت دولت در ادامه سخنان خود همچنین با اشاره به گزارش وزیر نیرو از وضعیت آب کشور گفت: در این گزارش که در جلسه هیئت دولت مطرح شد، آخرین وضعیت سدها و منابع آبی کشور تشریح شد.
وی افزود: در این راستا مقرر شد تمام تلاش دولت صرف تامین منابع آب کشور و همچنین منابع سدها باشد و در این باره نیز ماموریتی به وزارت نیرو محول شد.
سخنگوی دولت با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی دولت درخصوص تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: در این گزارش قیمت خرید تضمینی برای بیش از 20 محصول کشاورزی به خصوص گندم تعیین شد.
وی افزود: هم‌اکنون قیمت گندم وارداتی خارج از کشور برای ما حدود 800 تومان تمام می‌شود که با احتساب هزینه حمل به سیلو هزینه تمام شده به 850 تومان می‌رسد، از این رو دولت قیمت 1050 تومان را برای خرید هر کیلو گندم در نظر گرفته است.
نوبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به بررسی نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در جلسه دیروز هیئت دولت گفت: همان‌گونه که مستحضر هستید از 28 آذر ماه 1389 قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده و تا الان نزدیک به 3 سال از اجرای آن می‌گذرد.
وی افزود: طبق این مصوبه قرار بود حامل‌های انرژی با قیمت 90 درصد قیمت فوق خلیج‌فارس عرضه شود و از درآمد آن برای اختصاص منابع پرداخت نقدی استفاده شود.
در ادامه نوبخت با تاکید بر اینکه باید ا جرای این قانون به طور دقیق آسیب‌شناسی شود، گفت: ما باید ببینیم که آیا پرداخت 45 هزار و 500 تومان به 76 میلیون نفر تاکنون در مسیر صحیحی قرار داشته است یا خیر.
وی افزود: دوستان ما در سازمان هدفمندی یارانه‌ها با حضور در جلسه هیئت دولت به ارائه گزارشی از نحوه اجرای این قانون پرداختند تا با استفاده از آن بتوانیم در اجرای مرحله سوم هدفمندی یارانه‌ها، کارایی بیشتری داشته باشیم.
استقبال کشاورزان
رئیس هیات مدیره مجمع ملی هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور از استقبال گسترده کشاورزان به دلیل مصوبه به موقع دولت و تعیین نرخ مناسب خرید گندم در حمایت از تولید داخل خبر داد.
مسعود اسدی در گفت‌وگو با ایرنا با ابراز شادمانی از پیشنهاد به موقع وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم برای هر کیلوگرم به مبلغ 1110 تومان گفت: دولت نیز با مصوب 1050 تومان از این مبلغ به وظیفه قانونی خود پیش از فصل کاشت عمل کرده است.
وی اظهار کرد: با توجه به مشکلات مالی دولت کاملا مشخص است که مسئولان نهایت مساعدت خود را برای ترغیب کشاوران به تولید و افزایش بهره‌وری با بخش کشاورزی و کشاورزان انجام داده‌اند و این نرخ با اختلاف جزیی به تصویب رسیده است.
اسدی ادامه داد: این رقم متناسب با نرخ تورم 39 درصدی پیشنهاد و تصویب شده که برای گندمکاران رضایت‌بخش خواهد بود.
رئیس مجمع ملی هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور تصریح کرد: در حال حاضر نرخ تعیین شده قیمت خرید تضمینی گندم از نرخ جهانی گندم بیشتر است و به طور قطع پاسخگوی هزینه‌های تمام شده تولید خواهد بود.

 


رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور از طراحی و تدوین برنامه‌های جدید ستاد حمل و نقل و سوخت برای نوسازی ناوگان خبر داد و گفت: به‌زودی این طرح با مشوق‌های جدید اجرا می‌شود و طرح نوسازی ناوگان را از رکود دو ساله خارج می‌کند.
مجتبی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بر اساس کارشناسی سنگینی که برای تدوین طرح‌های جدید نوسازی ناوگان صورت گرفته، بزودی این طرح اجرا می‌شود و می‌تواند طرح نوسازی ناوگان را از رکود دو ساله اخیر نجات دهد.
وی افزود: این طرح‌ها دارای جزئیات و مشوق‌هایی است که فرآیند مباحث مالی با زیرساخت‌های لازم آن پس از ابلاغ، تحول رو به رشدی را در تحول نوسازی ناوگان ایجاد خواهد کرد و به‌زودی این طرح با مشوق‌های جدید اجرا خواهد شد.
رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور از رایزنی برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با بخش‌های مختلف در حوزه فرهنگ‌سازی، حمل و نقل و ترافیک خبر داد و گفت: بررسی عملکرد گذشته ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت نشان می‌دهد که علی‌رغم اینکه در حوزه سخت‌افزاری اقداماتی صورت گرفته، اما در حوزه نرم‌افزاری و فرهنگ‌سازی آنچنان که باید کار نشده است.
شفیعی با بیان اینکه یکی از عوامل کاهش ایمنی حمل و نقل کشور که باعث تصادفات زیاد و اتفاقات ناگوار این حوزه می‌شود، مربوط به حوزه فرهنگ ترافیک است، گفت: در همین راستا با بخش متولیان فرهنگ‌سازی جامعه، تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه‌های مختلف از جمله سازمان تبلیغات و حوزه علمیه صورت گرفته تا بتوانیم از ظرفیت این بخش برای فرهنگ‌سازی در بخش ترافیک استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه در تلاشیم تا بین قانون‌گرایی و موضوعات اعتقادی و دینی رابطه منطقی برقرار کرده و با توجه به اینکه قانون‌گرایی تکلیف شرعی است بتوانیم ارتباط نزدیکی بین قانون‌گرایی و فرهنگ ترافیک برقرار کنیم تا با نزدیک شدن این دو حوزه فرهنگ‌سازی مناسبی را در بخش حمل و نقل و ترافیک انجام دهیم.
رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور با اشاره به یکی دیگر از برنامه‌های این ستاد، گفت: اجرای برنامه‌های ویژه در حوزه امور بین‌الملل یکی از برنامه‌های در دستور کار ستاد است و مقرر شده با ارتباط‌ گیری از طریق مجامع بین‌المللی و سازمان‌های نظیر کشورهای توسعه یافته به تبادل اطلاعات و تجربیات بپردازیم.
شفیعی گفت: مقرر شده نشست‌هایی به صورت هر دو هفته یک بار برگزار شود و در این نشست‌های هم‌اندیشی نخبگان حمل و نقل و ترافیک کشور توسعه برنامه‌های امور بین‌الملل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور دنبال شود.
به گفته وی، این طرح در حوزه امور بین‌الملل ستاد حمل و نقل و سوخت کشور برای نخستین بار اجرا می‌شود و هدف از اجرای آن ارتقای سطح علمی و مدیریت اجرایی در حوزه حمل و نقل و ترافیک است.

 


مدیر عامل فرابورس از آماده‌سازی سامانه معاملات سهام عدالت در بازار فرابورس خبر داد.
امیر هامونی در گفت‌وگویی تأکید کرد: از لحاظ فنی و عملیاتی فرابورس ایران به همراه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه در حال آماده‌سازی سامانه معاملات و سامانه پس از معاملات جهت قابل معامله شدن سهام عدالت است.مدیر عامل فرابورس ایران همچنین با اشاره به اینکه دو طرح «ایی‌تی‌اف» عدالت و سهام عدالت (طرح فعلی) مطرح شده است، اظهار داشت: مزایا و معایب هر یک از این طرح‌ها توسط فرابورس ایران به سازمان‌های مربوطه ارسال شده است.وی افزود: نحوه اجرایی شدن آن منوط به ارائه نظرات اصلاحی شورای عالی اصل 44 قانون اساسی و هیئت واگذاری و وزارت اقتصاد است.هامونی در گفت‌وگو با فارس همچنین با اشاره به اینکه انتشار اوراق رهنی تسهیلات مسکن در سه فاز پیگیری خواهد شد گفت: این پذیره‌نویسی اوراق در بازار سوم فرابورس انجام می‌شود.وی ادامه داد: این اوراق نیز در بخش ابزارهای نوین مالی در معاملات ثانویه پیگیری می‌شود.وی با بیان اینکه 6 هزار میلیارد تومان از این اوراق وارد بازار خواهد شد، گفت: این امر برای تأمین مالی دولت انجام می‌شود و بانک مرکزی در مورد نرخ آن تصمیم می‌گیرد.
هامونی گفت: این امکان وجود دارد پذیره‌نویسی اوراق از طریق سامانه معاملاتی فرابورس مورد استفاده قرار گیرد.

 


رئیس اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت از نهایی شدن ثبت‌نام سهام عدالت کارگران در 30 استان کشور خبر داد و گفت: برگه‌های فراخوان اصلی کارگران طی ماه‌های آینده صادر می‌شود.
داریوش پاک‌بین به ایسنا،‌گفت: ثبت‌نام اولیه سهام عدالت تنها در استان تهران نهایی نشده و یک بخشی از مشمولان هنوز به شرکت تعاونی سهام عدالت تهران مراجعه نکرده‌اند.
به گفته وی برگه‌های ثبت‌نام اولیه در شرکتهای تعاونی سهام عدالت توزیع شده و در تهران حدود 40 هزار برگ مانده است.
پاک‌بین از کارگران شهر تهران که هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند خواست تا هرچه سریع‌تر با مراجعه به شرکت تعاونی سهام عدالت تهران نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
رئیس اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت یادآور شد: بعد از ثبت‌نام و همپوشانی لازم با سازمان ثبت‌احوال و مرکز آمار، برگ فراخوان اصلی در ماه‌های آینده صادر می‌شود و کارگران تا چند ماه دیگر آن را در اختیار می گیرند. به گفته وی کارگران مشمول سهام عدالت حدود 2 میلیون و 800 هزار خانوار هستند که جمعیت 7 میلیون و 500 هزار نفری را شامل می‌شوند.

 


شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته به روند صعودی خود شدت داد و به راحتی وارد کانال 59 هزار واحدی شد.
بورس تهران که از روز سه‌شنبه و با رفع نگرانی‌های سیاسی و ابقای صالح‌آبادی در سمت ریاست سازمان، روند رو به رشد خود را آغاز کرده بود، در معاملات دیروز نیز به روند صعودی خود شدت داد و به شاخص 974 واحد رشد کرد.
به این ترتیب بورس طی دو روز اخیر حدود 2 هزار واحد رشد داشته است.
به گزارش ایسنا، تغییر فضا و ایجاد انگیزه در بورس تهران باعث شد تا دیروز هم اغلب نمادهای بورسی با افزایش قیمت و صف خرید مواجه شوند و بورس تهران در جهت جبران ضرر سهامداران آید و سرمایه‌گذاران را به خریداری سهام ارزان قیمت تشویق کند.
در بازار دیروز شرکتهای هلدینگ خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، پالایشگاه اصفهان، چادرملو، سرمایه‌‌گذاری غدیر، ملی مس، بانک پاسارگاد، توسعه معادن و فلزات، بانک ملت، صندوق بازنشستگی، گل‌گهر، مپنا، بانک تجارت، پالایشگاه بندرعباس و بانک پارسیان بیشترین تاثیر را در رشد 1/6 درصدی شاخص بورس گذاشتند. در مقابل شرکتهای مخابرات ایران، بانک اقتصاد نوین و پالایشگاه تبریز به همراه ایران خودرو و سایپا تاثیر منفی در بورس گذاشتند.
در بازار چهارشنبه نماد شرکتهای بانکی مثبت شد و بانک صادرات ایران در اقدامی بی‌سابقه بیشترین صف خرید بازار را با صف 43 میلیونی از آن خود کرد.
همچنین دیروز نمادهای متعددی از صنایع پتروشیمی، فلزی و بانکی از صف‌های خرید برخوردار شدند به طوری که بعد از بانک صادرات، پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، پتروشیمی شازند و سرمایه‌گذاری آتیه دماوند بیشترین صف خرید بازار را به خود اختصاص دادند.
از سوی دیگر شرکت‌های خودرویی بیشترین صف فروش را از آن خود کردند و علاوه بر سرمایه‌‌گذاری صنعت بیمه و بیمه دانا، ایران خودرو،‌پارس خودرو و زامیاد از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.
به این ترتیب در بازار روز چهارشنبه بیش از 564 میلیون سهم به ارزش 232 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه تا سطح 290 هزار میلیارد تومان بالا رفت.
بهره‌برداری از نرم‌افزار بومی بورس
در همین حال مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار از راه‌اندازی نرم‌افزار ایرانی «پس از معاملات بورس» تا 2 هفته آینده خبر داد.
حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: از مهر امسال، سامانه قدیمی پس از معاملات بورس ایران کم‌کم جای خود را به سامانه جدید بومی و پیشرفته‌ای خواهد داد که تماما در داخل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و متناسب با نیازهای داخلی طراحی شده است.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، گفت: دوره انتقال سامانه‌های پس از معاملات قدیم به جدید که حدود شش ماه طول خواهد کشید، همراه با پیچیدگی‌‌ها و دقت‌هایی است تا روند معاملات و امور پس از معاملات در بازار سرمایه را مختل نکند.
سلطانی‌نژاد سامانه پس از معاملات را سامانه‌ای در حد و قواره نرم‌افزار مورد استفاده بانک‌های کشور توصیف کرد و گفت: طراحی این سامانه بیش از سه سال زمان برده و کاری بسیار بزرگ و پیچیده بوده که متخصصان شرکت سمات از پس آن برآمده‌اند.
مدیرعامل سمات افزود: اگر می‌خواستیم این سامانه را بخریم، علاوه بر آنکه ممکن بود همه نیازهای بومی ما را پوشش ندهد، می‌بایست دو یا سه میلیون دلار می‌پرداختیم و برای پشتیبانی آن، تا سالها به کشور فروشنده متکی می‌شدیم.
سلطانی‌نژاد گفت: سامانه پس از معاملات جدید، علاوه بر آنکه بسیاری از نیازهای بازار سرمایه و خدمات مورد انتظار سهامداران را برآورده خواهد کرد، قابلیت آن را خواهد داشت که اطلاعات مربوط به 45 میلیون سهامدار حاصل از ورود سهام عدالت به بورس را نیز در خود جای دهد و بدون هیچ مشکلی آنها را پشتیبانی کند.
وی گفت: در دوره شش ماهه انتقال از سامانه پس از معاملات قدیم به جدید، اشکالات احتمالی آن برطرف خواهد شد و در این مدت، کارگزاری‌ها داوطلبانه از نرم‌افزار جدید استفاده خواهند کرد.

 


وزارت تعاون، کار و رفاه، عملکرد اشتغال‌زایی 31 استان در سال گذشته را ارائه کرد.
عملکرد اشتغال‌زایی استان‌های کشور در سال 91 که مربوط به سال پایانی عملکرد دولت دهم است، منتشر شد که براساس آن، آمار عملکرد استان‌های کشور در دو بخش میزان اشتغال تعهد شده بدون احتساب بخش ساختمان و تعداد اشتغال ایجاد شده بدون احتساب بخش ساختمان اعلام شد.
براساس گزارش ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (دبیرخانه شورای عالی اشتغال) سال گذشته دولت دهم ایجاد 2 میلیون و 305 هزار فرصت شغلی را در دستور کار قرار داده بود و استانداران سراسر کشور نیز متعهد شده بودند نسبت به ایجاد سهم اشتغال استان‌های خود اقدام کنند.
همچنین با مشخص شدن سهم هر دستگاه از بسته اشتغال 2 میلیون و 305 هزار نفری سال 91، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف شده بودند تا به صورت مستمر گزارشات خود را در سیستم نرم‌افزاری رصد به ثبت برسانند.
با مجوزی که وزیر کار دولت دهم داده بود، کار اعتبار سنجی تعهد اشتغال استان‌ها در اردیبهشت ماه امسال از طریق 7 هزار و 304 نمونه انجام شد که حاوی اطلاعات عملکرد استان‌های کشور از ابتدای فروردین ماه سال گذشته تا پایان اسفند ماه 91 است. در نهایت خردادماه سال جاری کنترل کیفی داده‌های آماری جمع‌آوری شده بررسی شد.
بر پایه جدول ارائه شده از عملکرد اشتغال‌زایی استان‌ها در آخرین سال فعالیت دولت دهم، از کل 2 میلیون و 305 هزار تعهد اشتغالی که برای استان‌های کشور پیش بینی شده بود یک میلیون و 542 هزار و 443 فرصت شغلی معادل حدود 67 درصد تعهدات طبق گزارش وزارت کار، محقق شده است.
از سویی، بیشترین تعهد اشتغال‌زایی مربوط به استان تهران با 295 هزار و 975 بوده که از این تعداد 225 هزار و 933 فرصت شغلی ایجاد شده است. همچنین اصفهان دارای 106 هزار و 510 تعهد شغلی، خراسان رضوی 111 هزار و 221 مورد و خوزستان 109 هزار و 922 شغل بوده است.
مابقی استان‌های کشور تعهداتی کمتر از 100 هزار فرصت شغلی در سال گذشته داشته‌اند. طبق اعلام وزارت کار، به صورت کلی از یک میلیون و 594 هزار و 503 فرصت شغلی تعهد شده استان‌ها در سال گذشته یک میلیون و 542 هزار و 443 شغل محقق شده است.
ایلام با 16 هزار و 631 تعهد شغلی، بوشهر با 11 هزار و 581 مورد، چهارمحال و بختیاری با 17 هزار و 336 شغل، خراسان‌جنوبی با 13 هزار و 734 فرصت شغلی، خراسان‌شمالی 17 هزار و 375 مورد، زنجان 14 هزار و 836 مورد، سمنان 9 هزار و 577 شغل، سیستان و بلوچستان 39 هزار و 2 مورد، قزوین 14 هزار و 365 شغل، قم 18 هزار و 983 فرصت شغلی، کردستان 42 هزار و 250 شغل، کرمانشاه 48 هزار و 577 شغل، کهگیلویه و بویراحمد با 11 هزار و 171 مورد، گلستان 15 هزار و 726 شغل، گیلان 41 هزار و 391 شغل، لرستان 36 هزار و 975 فرصت شغلی، مرکزی 35 هزار و 52 مورد، هرمزگان با 34 هزار و 447 مورد، همدان با 3‍ هزار و 488 فرصت شغلی و یزد با 30 هزار و 403 شغل؛ کمترین تعهدات ایجاد اشتغال در سال گذشته را داشته‌اند.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده تعهد ایجاد حدود یک میلیون و 600 هزار فرصت شغلی در سال گذشته بدون احتساب بخش ساختمان است و مشاغل ایجاد شده در این بخش در آمارها وارد نشده است.

 


قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید طی 7 روز گذشته 92هزار تومان در بازار کاهش داشت.
به گزارش خبرنگار کیهان، قیمت سکه از روز پنجشنبه هفته گذشته تاکنون از یک میلیون و 147 هزار تومان با کاهش تدریجی، دیروز یک میلیون و 55 هزار تومان فروخته شد.
بنابراین گزارش: قیمت دیگر انواع سکه مانند طرح قدیم تا گرمی نیز 70 هزار تا 15 هزار تومان کاهش قیمت داشتند، به طوری که قیمت سکه تمام بهار طرح قدیم از یک میلیون و 120 هزار تومان به یک میلیون و 50 هزار تومان، نیم سکه از 573 هزار تومان به 525 هزار تومان، ربع سکه از 362 هزار تومان به 325 هزار تومان و سکه گرمی نیز از 240 هزار تومان به 225 هزار تومان رسید.
به گفته کارشناسان بازار سکه، این روند کاهشی تا قیمت واقعی سکه ادامه خواهد داشت.
قابل ذکر است: بازار ارز نیز طی 7 روز گذشته دارای شیب کاهشی بود، به طوری که هر دلار آمریکا دیروز 3 هزار و 170 تومان فروخته می‌شد که نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته 150 تومان کاهش داشت.
سایر ارزها مثل یورو و پوند نیز دیروز در بازار غیررسمی از 115 تا 195 تومان کاهش قیمت داشتند، به طوری که هر یورو دیروز 4 هزار و 260 تومان و هر پوند انگلیس نیز 4 هزار و 980 تومان معامله شد.
به گفته برخی از صرافان بازار سکه و ارز، بازار طی یک هفته اخیر، جنب‌وجوش گذشته خود را از دست داده بود به طوری که برخی از صرافان به علت رکود حاکم بر این بازار صبح‌ها دیرتر از همیشه مغازه‌های خود را باز و تا قبل از ظهر نیز مغازه‌ها را تعطیل کردند.

 


بانک جهانی با بیان این‌که هنوز یک میلیارد نفر گرسنه در جهان وجود دارد، اهداف دوگانه این بانک تا سال 2030 را پایان دادن به فقر شدید و افزایش رفاه همگانی دانست.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بانک جهانی، جایم ساودرا جاندووی مدیر کاهش فقر و برابری بانک جهانی گفت: بیش از یک میلیارد نفر در جهان هنوز در فقر و گرسنگی زندگی می‌کنند و هم زمان با آن نابرابری در بسیاری از کشورها در حال توسعه رو به افزایش است.
بانک جهانی می‌خواهد با برانگیختن حمایت ملی و جامعه بین‌المللی به دو هدف، پایان دادن عینی به فقر شدید در این نسل و تلاش برای برابری بیشتر برسد.
اهداف بانک جهانی برای پایان دادن همیشگی به فقر شدید و افزایش رفاه همگانی، تعیین چارچوب کاری آتی برای استراتژی کلان و گروهی بانک جهانی، در اجلاس سالانه پیش رو در دستور قرار دارد، اما تاثیرگذاری واقعی این اهداف در میدان عمل دیده می‌شود.
برای پایان بخشیدن به فقر شدید، بانک هدف خود را کاهش تعداد افراد با درآمدی کمتر از 1/25 دلار به کمتر از 3 درصد تا سال 2030 قرار داده و شاخص رفاه همگانی جدیدی برای اندازه‌گیری رشد درآمد کمتر از 40 درصد در هر کشور در حال توسعه استفاده خواهد شد.
این هدف برای رفاه همگانی، التزام و تعهد به رشد و برابری توامان را منعکس می‌کند.

 


رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: در 5 ماهه اول سال جاری 15هزار و 611 میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شد که حاکی از تحقق 82درصدی درآمدها است.
علی عسکری با بیان اینکه در 5 ماهه اول سال گذشته 12هزار و 300 میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شد، افزود: میزان درآمدهای مالیاتی نسبت به سال گذشته 27درصد رشد داشته است.
معاون وزیر اقتصاد درباره میزان مالیات بر ارزش افزوده کسب شده در 5 ماهه اول سال جاری گفت: مالیات کالا و خدمات 4 هزار و 725 میلیارد تومان است که از این مبلغ حدود 3 هزار و 998 میلیارد تومان آن مالیات بر ارزش افزوده است.
رئیس سازمان امور مالیاتی درباره افزایش پایه‌های مالیاتی گفت: برای افزایش پایه‌های مالیاتی باید منتظر اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم باشیم، اقتصاد ظرفیت بیشتری برای مالیات‌ستانی دارد که لازمه آن تصویب قانون است.
وی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده خرده‌فروشان که تاکنون اجرایی نشده گفت: مالیات بر ارزش افزوده درباره دو گروه صنفی اجرایی شد، 10گروه صنفی دیگر از خرده‌فروشان تا پایان شهریور مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد که باید صندوق فروش نصب کنند.
عسکری گفت: لازمه مالیات بر ارزش افزوده خرده‌فروشان نصب صندوق است بنابراین باید نصب صندوق تسری پیدا کند. وی درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی و اینکه آیا این طرح قابلیت اجرایی دارد یا خیر؟ گفت: مالیات بر خانه‌های خالی ابزارهای خاصی می‌خواهد که الان در دسترس کسی نیست که شناسایی کنیم.

 


مصوبه مجلس برای پرداخت مستمری به بیمه‌شدگانی که 10 سال و یا کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند در شورای نگهبان است.
سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این مطلب گفت: ‌اعتبار اجرای پرداخت مستمری به این دسته از بیمه‌شدگان در بودجه 92 پیش‌بینی نشده است.
وی با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی از این طرح دفاع کردم، ادامه داد: پرداخت مستمری به بیمه‌شدگانی که 10 سال و یا کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند در مجلس شورای اسلامی در قالب طرح دو فوریتی رای آورد، اما هم‌اکنون در شورای نگهبان قرار دارد.مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به اعتبار 450 میلیارد تومانی مورد نیاز اجرای این طرح گفت: بحث بر سر همین است که اعتبار اجرای این طرح قرار است چگونه تامین شود؟ چرا که براساس اصل 75 قانون‌اساسی، برای انجام تعهدات باید منابع مورد نظر آن لحاظ شود، اما در مورد این طرح، اعتباری در بودجه سال جاری پیش‌بینی نشده است.
نوربخش در ادامه با تاکید بر اینکه قصد داریم در دولت یازدهم دفترچه‌های بیمه را معتبر کنیم، بیان کرد: در همین راستا مطالبات مراکز طرف قرارداد خود را به روز کرده و تا تیرماه پرداخت کرده‌ایم.
وی همچنین در مورد ادغام سازمان‌های بیمه‌گر در سازمان بیمه سلامت نیز، اظهار کرد: این موضوع در قانون برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده و دولت بر این اساس می‌تواند در راستای هماهنگی سازمان‌های بیمه‌گر، اقدام کند.مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه در دولت یازدهم با سایر سازمان‌های بیمه‌گر حداکثر همکاری لازم انجام خواهد شد، گفت:‌ در مورد مباحث ساختاری در آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) طی هفته‌ آینده مشخص می‌شود، اظهار کرد: هنوز مدیرعامل جدید مشخص نشده است.

 


عضو کمیته فقهی بازار سرمایه انتشار اوراق رهنی مسکن را شرعی دانست.
حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان در حاشیه برگزاری نشست تامین مالی پروژه‌های مسکن، راه و ساختمان در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه آیا انتشار اوراق رهنی، اشکال شرعی دارد یا خیر، گفت: شکل‌گیری اسناد خزانه اسلامی تحت این عنوان در صورتی که نرخ‌ها تکلیفی نباشند، شرعی است.
وی افزود: بانک مرکزی باید در جریان انتشار این اوراق نرخ‌های بازار را مد نظر قرار دهد.
عضو کمیته فقهی بازار سرمایه با بیان اینکه مقدمات و آیین‌نامه انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی در قانون بودجه تصویب شده است، گفت: نرخ‌ها باید بر مبنای بازار بوده و بحث اسناد خزانه به صورت متعارف در دنیا نیز وجود دارد.
حجت‌الاسلام موسویان در پاسخ به این سوال که آیا فروش رهن یا بدهی به لحاظ شرعی امکان‌پذیر است یا خیر، تاکید کرد: سند بدهی با قطع نظر از اینکه پشتوانه سند دین واقعی وجود دارد، خرید و فروشش رایج است که بر اساس معامله واقعی انجام می‌شود و بر مبنای فعالیت اقتصادی واقعی به وجود می‌آید.
وی ادامه داد: در کمیته فقهی بانک مرکزی روی اسناد خزانه اسلامی بررسی‌هایی انجام گرفت و دولت روی بدهی‌های مسجل به پیمانکاران یا سایر دارایی‌ها می‌تواند برای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی اسناد خزانه منتشر کند.
حجت‌الاسلام موسویان خاطرنشان کرد: با این بازنگری قرار شد در برنامه بودجه این مجوز به دولت داده شود چرا که به تایید شورای نگهبان رسیده و جنبه قانونی و شرعی به خود گرفته است.
اظهارات وزیر راه و شهرسازی
وزیر راه و شهرسازی هم در همایش تامین مالی پروژه‌های راه و مسکن گفت: باید انحصار اعطای تسهیلات مسکن از بانک مسکن گرفته شود تا دیگر بانک‌های تجاری نیز تسهیلات مسکن پرداخت کنند.
عباس آخوندی افزود: باید انحصار صندوق پس‌انداز در دست بانک‌های عامل تجاری باشد و فضای رقابتی در میان این بانک‌ها ایجاد شود.
آخوندی گفت: بانک مرکزی ما را از کمبود بودجه می‌ترساند و می‌گوید اکثر بانک‌ها در خط قرمز هستند و منابعی در بخش مسکن ندارند و باید فکری به حال اعتبار بانک‌ها شود.
به گزارش ایسنا وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید هرچه سریع‌تر میان بانک مرکزی و وزارت دارایی هماهنگی‌های لازم برای اعطای تسهیلات مسکن به عنوان بازار جدی سرمایه و اقتصاد فراهم شود.
وی افزود: سرمایه‌گذاری و ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید نباید تنها در انحصار دولت باشد و از سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در ایجاد شهرها و شهرک‌ها دعوت و درخواست کمک می‌شود.
آخوندی افزود: در سال‌های اخیر مدل‌های مشارکت و همسان سازی کمتری در بخش مسکن دیده شده است. باید مدل‌ها و ایده‌های فراتر از نیاز برای ارتقای کیفیت و حق انتخاب شهروندان ارائه شود.
آخوندی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات خرید مسکن افزایش می‌یابد، افزود: وزارت راه و شهرسازی دخالتی در افزایش تسهیلات خرید مسکن ندارد.
وی در عین حال گفت: آیین‌نامه ایجاد صندوق‌های پس‌انداز مسکن بزودی با کمک بانک مرکزی تنظیم و شرایط آن تا 2 ماه دیگر اعلام می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی در این نشست همچنین با تسلیت به بازماندگان حادثه دلخراش سانحه تصادف دو اتوبوس در آزادراه تهران- قم تصریح کرد: یکی از عوامل کاهش تصادف، کنترل الکترونیک و مدیریت هوشمند جاده‌ها است که در این زمینه ضعف شدید دیده می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10