(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 21 شهریور 1392 - شماره 20589

جمعیت الوفاق بحرین از غربی‌ها خواست فروش سلاح به آل‌خلیفه را متوقف کنند
مفتی اعظم بیت‌المقدس نسبت به اشغال احتمالی مسجدالاقصی هشدار داد
رهبر ارتش المختار عراق: آمریکا حمله کند پایان عربستان خواهد بود
ابتکار عمل دولت سوریه بهانه جنگ را از اوباما گرفت
پس از12 سال
اکثر مردم آمریکا: حقایق 11 سپتامبر هنوز گفته نشده است
سیا زرادخانه های شیمیایی اسرائیل را تایید کرد
بحران اقتصادی ادامه دارد
تظاهرات و اعتصاب ضددولتی در فرانسه و یونان
دولت مصر فعالیت مذهبی 55 هزار تن از ائمه جماعات را ممنوع کرد
مردم تونس سران عرب حامی جنگ سوریه را خائن خواندند
مردم فیلیپین بار دیگر علیه فساد دولتی به خیابان‌ها ریختند
زد و خورد پلیس با جوانان معترض در 5 شهر ترکیه
3000 پلیس قرقیزستان مأمور تأمین امنیت اجلاس شانگهای شدند
   


یک عضو ارشد جمعیت الوفاق بحرین خواستار توقف فروش سلاح کشورهای غربی در راس آن انگلیس به رژیم آل‌خلیفه شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «جواد فیروز» عضو ارشد جمعیت الوفاق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اللولوه بحرین در واکنش به برگزاری نمایشگاه سلاح در انگلیس و دعوت از رژیم بحرین برای شرکت در آن گفت: ما خواهان توقف فروش سلاح به دولت بحرین از سوی کشورهای غربی هستیم زیرا ما از زبان صلح حمایت می‌کنیم نه زبان مرگ.فیروز گفت: رژیم بحرین از سوی این کشورها حمایت می‌شوند که سلاح در اختیارش قرار می‌دهند و از جمله آنها انگلیس است.دولت‌های انگلیس، آمریکا و فرانسه از مهمترین تامین‌کنندگان سلاح رژیم بحرین هستند. پیش از این استفاده از گازهای اشک‌آور و خفه‌کننده آمریکا در سرکوب ملت بحرین ثابت شده است.

 


مفتی اعظم بیت‌المقدس و خطیب مسجد الاقصی درباره خطر حمله صهیونیست‌های تندرو و اشغال این مسجد هشدار داد و از مسلمانان جهان خواست از این مسجد در مقابل اشغالگری محافظت کنند.
به گزارش ایرنا، شیخ محمدحسین مفتی‌اعظم بیت‌المقدس با اشاره به سخنان یوحنان دانینو رئيس پلیس رژیم صهیونیستی در رابطه با حق یهودیان برای ورود به کوه هیکل (مسجد الاقصی)، در خصوص اهداف اشغالگرانه صهیونیست‌ها هشدار داد.وی این سخنان را بازتاب مقاصد واقعی رژیم صهیونیستی در رابطه با مسجدالاقصی دانست و گفت: به همین دلیل نباید آن را نادیده گرفت.دولت غزه نیز به یورش‌های مکرر نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی هشدار داده است.

 


رهبر ارتش «المختار» عراق تهدید کرد در صورت حمله آمریکا به سوریه، تاسیسات نفتی و بنادر عربستان را هدف قرار می‌دهد و شاهرگ اقتصاد غرب را در این کشور قطع می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «واثق البطاط» در بغداد به این خبرگزاری گفت: ما با حمله به تاسیسات نفتی و بنادر عربستان، شاهرگ اقتصادی غرب را قطع می‌کنیم.
وی افزود: حمله آمریکا به سوریه، پایان عربستان خواهد بود، زیرا خاندان حاکم سعودی حمله به سوریه را تشویق و طراحی کردند.
البطاط به دنباله‌روی عربستان از آمریکا و اسرائیل اشاره کرد و گفت: خاندان سعودی با دخالت در مسائل داخلی برخی کشورها درصدد بی‌ثبات کردن و ایجاد ناامنی در این کشورهاست. اما باید بدانند که این اقدامات بهای گزافی برای آل سعود دارد.البطاط نظام عربستان را خانه‌ای شیشه‌ای دانست و گفت این نظام از حملات ارتش المختار در امان نیست.
رهبر ارتش المختار تهدید کرد که تاسیسات نفتی، بنادر از جمله «ابقیق»، «راس تنوره» و «الجعیمه» را که شاهرگ اقتصاد عربستان و نیز غرب است، هدف قرار خواهند داد و همچنین لوله‌های انتقال نفت و گاز و شبکه‌های برق و برج‌های مخابراتی در صحرای عربستان از دیگر اهداف مبارزان ارتش المختار خواهند بود. البطاط چندی پیش نیز از تشکیل و تجهیز یک گروه شهادت‌طلبانه متشکل از 23 مبارز آموزش دیده خبر داده و اعلام کرده بود که در صورت حمله آمریکا و متحدانش به سوریه، این افراد آماده‌اند منافع آمریکا در عراق و آب‌های خلیج‌فارس را هدف قرار دهند.

 


در پی موافقت دمشق با نظارت سازمان‌ملل بر سلاح‌های شیمیایی این کشور، رئيس‌جمهور آمریکا تحت فشار جامعه جهانی از حمله به سوریه منصرف شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در پی موافقت سوریه با حضور بازرسان سازمان ملل در خاک این کشور و نظارت آنها بر سلاح‌های شیمیایی دولت دمشق، جامعه جهانی آمریکا را برای پذیرش این طرح و صرفنظر کردن از جنگ تحت فشار گذاشت. «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه، دوشنبه 18 شهریور پس از دیدار با «سرگئي لاوروف» همتای روسی خود در مسکو، طی یک نشست مطبوعاتی گفت که دمشق از پیشنهاد روسیه برای نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی آن کشور استقبال می‌کند. دمشق بعداً حتی یک قدم جلوتر برداشت؛ المعلم دیروز اعلام کرد: ما آماده‌ایم که به معاهده منع گسترش سلاح‌های شیمیایی بپیوندیم.
«ولادیمیر پوتین» رئيس‌جمهور روسیه گفت، سلاح‌های شیمیایی سوریه به‌عنوان عاملی بازدارنده مقابل تسلیحات هسته‌ای اسرائيل است.
دولت مسکو که مبتکر طرح نظارت بر سلاح‌های شیمیایی سوریه بوده است، دیروز نیز اعلام کرد برنامه دقیقی را برای اجرایی شدن این طرح در دست تهیه دارد.
لاوروف قرار است که فردا در سوئیس پیشنهاد مسکو را در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهد.
پیشنهاد روسیه و موافقت با این پیشنهاد توسط سوریه، اوضاع را در همه جا به نفع سوریه تغییر داد و حتی رژیم‌صهیونیستی نیز که تاکنون بر طبل جنگ می‌کوبید، از دیروز در صف حامیان طرح روسیه قرار گرفت. به گفته کارشناسان، تل‌آویو که تاکنون درباره سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه تردید داشت، اکنون یقین حاصل کرده است که در زرادخانه‌های ارتش سوریه سلاح‌های شیمیایی هم وجود دارد. این قضیه باعث شد که سران صهیونیست برای راه‌اندازی یک جنگ تمام عیار با سوریه دچار تردید شوند.
«عمرو موسی» سیاستمدار کهنه‌کار مصری با اشاره به طرح روس‌ها گفت: مسکو با این طرح‌ ماهرانه آمریکا را مهار کرد.
«کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پیشنهاد روسیه استقبال کرد و آن را در چارچوب از سرگیری تلاش‌های سیاسی برای حل بحران سوریه مفید دانست.
رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در واکنش به این طرح، از کنگره خواست رای‌گیری درباره حمله نظامی به سوریه را عقب بیندازد و در انتظار حل دیپلماتیک بحران این کشور باشد.
با این حال، اوباما از ارتش آمریکا خواست در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک، برای حمله به سوریه آماده باشد. وی مدعی شد که درصدد حمله محدود به سوریه است.
با این‌حال، آمریکا، انگلیس و فرانسه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تدوین کرده و می‌خواهند در اختیار شورای امنیت سازمان ملل قرار دهند که براساس آن، دولت سوریه باید اجازه دهد جنگ‌افزارهای شیمیایی این کشور نابود گردند. روسیه با این طرح و پیش‌نویس مخالفت کرد.
به اعتقاد برخی کارشناسان، عقب‌نشینی آمریکا از حمله به سوریه موقتی است و این احتمال وجود دارد که پس از اطمینان واشنگتن در مورد خلع سلاح کامل شیمیایی سوریه، آمریکا به این کشور حمله کند.
گزارش سازمان ملل
به گزارش خبرگزاری‌ فارس، کارشناسان سازمان ملل طی گزارشی که «اسکای نیوز» آن را نقل کرده است، اعلام کردند، جنگجویان خارجی در سوریه مرتکب جنایات جنگی شده‌اند و اقدام به آدم‌ربایی و حمله به منازل مردم کرده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده است: ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است، اما ما دلایل قاطعی برای اثبات آن در دست نداریم.
گزارش فوق مربوط به بازه زمانی 25 اردیبهشت تا 25 تیر گذشته است.
سایر رویدادها
* بر اساس گزارش شبکه العالم، آمریکا تسلیحات جدید مرگبار در اختیار شورشیان سوری قرار داده است.
* مخالفان دولت دمشق بار دیگر از آمریکا خواستند به سوریه حمله کند.
* ارتش سوریه روستای «مکسر الحصان» در استان «حمص» را از شورشیان پس گرفت.
* سلیمان فرنجیه، سیاستمدار لبنانی گفت، آمریکا برای حفظ آبرو به راهکار سیاسی در مورد سوریه تن داده است.
* سازمان ملل اعلام کرد، یک سوم منازل و هزاران مدرسه در جنگ داخلی سوریه تخریب شده‌اند.
* دولت ژاپن از طرح روسیه درباره بحران سوریه حمایت کرد.
* شورای همکاری خلیج‌فارس در پی استقبال جهانی از طرح روسیه اعلام کرد، تمایلی به جنگ علیه سوریه ندارد.

 


نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم آمریکا به آنچه دولت این کشور از حوادث 11 سپتامبر می‌گوید، به دیده تردید
می‌نگرند.
به گزارش «گلوبال ریسرچ»، پس از گذشت 12 سال از حوادث 11 سپتامبر مردم آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که این حوادث آنگونه که دولتمردانشان می‌گویند رخ نداده و واقعیت چیز دیگری است.
این سایت کانادایی در ادامه با استناد به نظرسنجی جدیدی که از سوی سازمان «یوگاورمنت» صورت گرفت نوشت: نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد 46 درصد از مردم آمریکا می‌گویند پس از مشاهده تصاویر ویدئویی فرو ریختن ساختمان شماره 7 مرکز تجارت جهانی به این باور رسیده‌اند که سقوط این ساختمان عظیم به دلیل «انفجارهای کنترل شده» صورت گرفته است! 38 درصد آمریکایی‌ها نیز معتقدند به گزارش‌هایی که دولت آمریکا درباره این حوادث ارائه کرده‌اند اعتماد ندارند؛ 10 درصد هم گفته‌اند مطمئن هستند گزارش‌های آمریکا درباره حوادث 11 سپتامبر دروغ است. در این بین حدود 12 درصد نیز گفته‌اند درباره آن «مطمئن» نیستند.
گفتنی است نتیجه حادثه 11 سپتامبر اشغال دو کشور عراق و افغانستان و مقدمه آغاز جنگی خانمانسوز درخاورمیانه شد. امری که بسیاری را به این نتیجه رساند که این حوادث نه آنگونه که آمریکایی‌ها می‌گویند برای مبارزه با تروریسم بلکه، برای اشغال منطقه غنی خاورمیانه است.
در این بین عده‌ای از کارشناسان نیز با استناد به برخی دلایل فنی، مهندسی و علمی آنچه مقامات رسمی آمریکا درباره چگونگی وقوع این حوادث می‌گویند را رد کرده و به آن اشکالات جدی وارد می‌کنند. ایالات متحده تاکنون حاضر به ارائه پاسخ به این منتقدین نشده است.
حوادث 11 سپتامبر سال 2001 رخ داد و طی آن حدود 3000 نفر از مردم آمریکا کشته شدند. یکی از نکات قابل تأمل درباره حادثه 11 سپتامبر اینکه در این روز همه کارکنان صهیونیست این ساختمان تجاری در مرخصی بودند!

 


نشريه «فارن پالسي» با استناد به اسناد سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) تایید کرد که رژیم صهیونیستی سلاح های شیمیایی در اختیار دارد و آزمایشات شیمیایی نیز انجام داده است.
عصرامروز به نقل از العالم نوشت: درحالی که حامیان غربی و منطقه ای گروه‌های مسلح در سوریه با مطرح کردن ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی تحرکات گسترده ای را برای حمله نظامی به این کشور آغاز کرده اند، یک نشریه آمریکایی از وجود زرادخانه های سلاح شیمیایی در اراضی اشغالی پرده برداشت.
«فارن پالسی» با استناد به اسناد سازمان سیا نوشت: ماهواره هاي آمريكايي در صحرای نقب تاسيسات توليد گاز اعصاب اسرائیل و تاسيسات ذخيره سازي آن را شناسایی كرده اند.
در ادامه گزارش اين نشريه آمده «تحقيقات درباره ساخت اين سلاح ها در موسسه تحقيقات بيولوژيك اسرائیل در شهر نس زيونا در جنوب تل آويو انجام شده است». فارن پالسی با استناد به ارزيابي اطلاعاتي سيا در سال ۱۹۸۳ میلادی افزود: گمان مي‌رود اسرائیل مخفيانه تسليحات شيميايی را در دهه‌هاي ۶۰ و ۷۰ ميلادي توليد كرده باشد. اين اسناد همچنین حاكي است كه محصولات شيميايي ديگري نیز احتمالا درصنایع شيميايي «اسرائيل» وجود داشته باشد.براساس ارزيابي های اطلاعاتي آمريكا، رژیم صهیونیستی احتمالا در صحرای نقب حتی آزمایش سلاح شيميايي انجام داده است.

 


تشدید سیاست‌های ریاضتی برای مقابله با بحران مالی هزاران نفر از مردم فرانسه و یونان را به اعتصاب یا تظاهرات خیابانی کشاند.
سیاست‌های ریاضت اقتصادی این بار استادان دانشگاه‌های آتن را به برپایی یک اعتصاب هفت روزه واداشته است. آنطور که شبکه خبری یورو نیوز نوشته اخراج بخشی از کارکنان دانشگاه‌ها و استادان با هدف کاستن از هزینه‌ها این افراد را به برگزاری اعتصاب واداشته است.
اتحادیه دانشجویی آتن نیز اعلام کرد، در تمام طول اعتصاب‌ها با برپایی تظاهرات‌های گسترده از حقوق خود و قربانیان سیاست‌های ریاضتی تروئیکای اروپایی حمایت خواهد کرد.
پیش از این پزشکان، پرستاران، خلبانان و اقشار رده بالای جامعه غرب نیز در اعتراض به تبعات سیاست‌های ریاضت اقتصادی دست به اعتصاب یا تجمعات ضددولتی زده‌اند.
در همین رابطه خبر می‌رسد، کارگران فرانسوی نیز در اعتراض به اتخاذ چنین سیاست‌هایی از سوی دولت «فرانسوا اولاند» در خیابان‌ها تظاهرات کردند.
در این باره مهر به نقل از شبکه «فرانس 24» نوشت: کارگران در فرانسه به طرح پیشنهادی دولت درباره اصلاح حقوق بازنشستگی معترض هستند و همزمان با راهپیمایی اعتصاب نیز کرده‌اند.
براساس این گزارش این تظاهرات ضددولتی با فراخوان اتحادیه‌های کارگری و در 180 نقطه از کشور فرانسه برگزار شد. بزرگترین تظاهرات متعلق به پاریس بود. در تظاهرات پاریس علاوه بر کارگران، دانش‌آموزان، زنان و کارگران بازنشسته نیز حضور داشتند.
دولت «اولاند» اعلام کرده تصمیم دارد مدت دوران کاری برای دریافت مستمری را از 41 سال و نیم به 43 سال افزایش دهد. این لایحه قرار است ماه آینده میلادی در پارلمان به بحث گذاشته شود.

 


حاکمان نظامی مصر در ادامه فشارها به اخوان‌المسلمین و طرفداران مرسی، مجوز فعالیت 55هزار ائمه جماعت مساجد را لغو کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها با وجود تشدید فشارها و سرکوب‌ها به طرفداران مرسی، تظاهرات شبانه علیه «نظامیان حاکم» ادامه دارد و معترضان بر ادامه «مبارزات» تا «باز پس‌گیری انقلاب» تاکید می‌کنند.
به نوشته سایت شبکه خبری «الجزیره» با فراخوان ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت سه‌شنبه شب در چندین استان مصر با شعار «کرامت و آزادی برای زن مصری» تظاهراتی علیه کودتای نظامی برگزار شد.
در استان ساحلی اسکندریه، سینای شمالی، الاقصر و حوالی استان جیزه نیز اخوانی‌ها در حمایت از مرسی تظاهرات کردند.
از سوی دیگر، «محمد مختار جمعه» وزیر اوقاف مصر روز سه‌شنبه اعلام کرد که مسئولان این کشور به 55 هزار تن از ائمه جماعت اجازه سخنرانی در مساجد را نمی‌دهند.
وی خاطرنشان کرد که این ائمه جماعت مجوز برای سخنرانی ندارند و به عنوان افراد تندرو و کسانی که تهدیدی علیه کشور تلقی می‌شوند، به آنها نگریسته می‌شود.
به گفته وزیر اوقاف مصر، از این پس فقط علمایی که از الازهر فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند در مساجد و بعد از نماز برای مردم سخنرانی کنند. گفتنی است الازهر هنگام برکناری محمد مرسی طرف ارتش و دولت موقت را گرفت!
خبر دیگر اینکه، دادستانی اسکندریه سه‌شنبه‌شب دستور تجدید حبس 289 نفر از طرفداران دربند مرسی را صادر کرد. اتهام این افراد مشارکت در خشونت‌ها و ناآرامی‌های اسکندریه عنوان شده است.
حمایت بی‌سابقه «عمرو موسی»، رئیس کمیته اصلاح کانون اساسی مصر و دبیر کل پیشین اتحادیه عرب از نامزدی «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع مصر یکی دیگر از خبرهای مهم مربوط به این کشور ناآرام آفریقایی است.
به گزارش فارس، «عمرو موسی» در گفت‌وگو با روزنامه «الشروق» گفت: مصری‌ها خواهان رئیس‌جمهور قاطعی هستند تا بتواند تصمیم‌های قاطعی بگیرند.»
وی افرود: «مصری‌ها از هرج و مرج و تروریسم خشمگین و نگران هستند و منطق می‌گوید که برای قاطعیت و قدرت تصمیم‌گیری باید به دنبال شخصیت‌های مشخصی بود.»
عمرو موسی تصریح کرد: «سرلشکر عبدالفتاح السیسی در این لحظه بیشترین مقبولیت را در مصر داراست و اگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود با توجه به اوضاع کنونی و شرایط الان با آرای زیاد پیروز خواهد شد.»
وی پیش‌بینی کرد به «احتمال زیاد «السیسی بتواند بیش از 75 درصد آرای واجدین شرایط را کسب کند!
پیش از عمرو موسی، احمد شفیق، نخست‌وزیر حسنی مبارک به تعریف و تمجید از عامل کودتای نظامی مصر پرداخته و گفته بود، در صورت نامزدی این ژنرال به احترام وی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود.
گفتنی است، مرسی تنها رئیس‌جمهور غیرنظامی مصر بود اما تنها یک سال دوام آورد. در ضمن وی تنها رئیس‌جمهوری است که با رای مستقیم مردم و از راه‌های قانونی در این کشور به قدرت رسید.
تیر ماه سال جاری مرسی از سوی ژنرال عبدالفتاح السیسی از قدرت برکنار شد و اکنون در زندان و در انتظار محاکمه به سر می‌برد. برخی منابع قضایی در مصر اعلام کرده‌اند احتمال دارد وی به حبس ابد یا حتی اعدام محکوم شود و این در حالی است که حسنی مبارک از زندان آزاد شده است!

 


مردم تونس با برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی سران کشورهای عربی حامی طرح حمله آمریکا به سوریه را خائن دانستند.
به گزارش فارس به نقل از المیادین، تونسی‌ها در خیابان «حبیب بورقیبه» در پایتخت این کشور با برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی تهدیدهای اوباما برای حمله به سوریه را محکوم کردند.
تونسی‌ها در این تظاهرات با محکوم کردن مواضع کشورهای عربی حامی حمله به سوریه، حاکمان این کشورها را خیانتکار دانستند.
احمد کحلاوی رئیس جمعیت مقاومت عربی و ضد صهیونیستی تونس گفت: ما از مقاومت در سوریه حمایت می‌کنیم چرا که امروز سوریه مظلوم است و با توطئه مواجه شده است.
یکی از تظاهرات کنندگان با انتقاد از مواضع اتحادیه عرب گفت: اتحادیه عرب دیگر عربی نیست بلکه عبری است.
تظاهرات کنندگان تأکید کردند حمله به سوریه جنگی علیه تمام مردم کشورهای عربی است و اعتراضات مردمی در حمایت از سوریه متوقف نخواهد شد.
مردم در این تظاهرات تصریح کردند آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش دارند کشورهای عربی در منطقه را تجزیه کنند.
این تظاهرات در حالی برگزار شد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست روز سه‌شنبه خود طرح روسیه برای متوقف کردن برنامه حمله آمریکا به سوریه را مورد انتقاد قرار دادند.
جریان مردمی مصر هم نارضایتی خود را از حمله احتمالی آمریکا به سوریه ابراز داشت و خاطرنشان کرد که دولت قاهره می‌تواند جلو شعله‌ورتر شدن جنگ را بگیرد.
یکی از اعضای این جریان مردمی گفت در صورت حمله آمریکا به سوریه از عبور و مرور کشتی‌های آمریکایی در کانال سوئز جلوگیری خواهیم کرد.
در این حال یک سناتور برجسته جمهوری‌خواه آمریکا اعلام کرد با درخواست اوباما برای اقدام نظامی علیه سوریه مخالف است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، میچ مک‌کانل، نماینده برجسته مجلس سنای آمریکا اعلام کرد: من با درخواست اوباما برای اقدام نظامی علیه سوریه مخالفم زیرا این اقدام برای تأمین امنیت ملی به طور مشخص ضروری نیست.
وی در ادامه به کاخ سفید هشدار داد که اقدام نظامی علیه سوریه می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای را در پی داشته باشد.
اکثر مردم آمریکا نیز در نظرسنجی اخیر اعلام کردند با حمله به سوریه موافق نیستند.
به عقیده ناظران سیاسی منطقه افزایش مخالفت‌های داخلی و خارجی با آمریکا بود که اوباما تصمیم گرفت با پذیرش طرح روسیه خود را از این مخمصه نجات دهد.

 


هزاران نفر از مردم فیلیپین در اعتراض به فساد گسترده‌ مالی در حاکمیت تظاهرات کردند.
روز چهارشنبه خیابان‌های شهرمانیل شاهد حضور گسترده مردم خشمگین در اعتراض به فساد مالی مقامات این کشور بود و صدها تن از نیروهای امنیتی برای کنترل ناآرامی‌های احتمالی در خیابان‌های شهر مستقر شده بودند.
ماجرا پس از آن آغاز شد که مشخص گردید شماری از اعضای مجلس نمایندگان این کشور به همراه نمایندگان سنا، با سوء استفاده از موقعیت سیاسی خود اقدام به برداشت‌های کلان از اموال عمومی و دولتی کرده‌اند.
آن‌طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته، این افراد با نام سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی و امثال آن مبالغ کلانی را برداشت کرده‌اند، در حالی که هیچ پروژه‌ای وجود نداشته است.

 


هزاران نفر از مردم پایتخت و چهار شهر دیگر ترکیه در اعتراض به کشته شدن یک تظاهرکننده با نیروهای پلیس درگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، هزاران معترض در شهرهای «آنکارا»، «اسلامبول»، «اسکی شهر»، «انتاکیه» و «ازمیر» سه‌شنبه شب با نیروهای امنیتی در خیابان‌ها درگیر شدند.
این درگیری در اعتراض به کشته شدن یک جوان 22 ساله در شهر «حاتای» رخ داد، تظاهرکنندگان نیروهای امنیتی را مسئول مرگ این جوان دانستند.
میدان «تقسیم» اسلامبول و شماری دیگر از میدان‌های این شهر، خیابان «کیزپل ای» آنکارا، میدان‌های اصلی شهرهای ازمیر و انتاکه محل اعتراضات و تجمع مردم بود. تظاهرکنندگان علاوه بر سیاست‌های داخلی دولت، مداخلات آنکارا در سوریه را نیز محکوم کردند.
تظاهرکنندگان همچنین با سردادن شعارهایی، خواستار مجازات عاملان قتل «محمد آتاکان» (جوان 22 ساله مذکور) شدند. آتاکان در تظاهرات دوشنبه شب به دست نیروهای پلیس کشته شد.
پلیس نیز در همه این شهرها برای سرکوب تظاهرکنندگان از گلوله‌های پلاستیکی، ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد. در طی زد و خوردهای خیابانی اسلامبول، نیروهای پلیس بیش از 40 نفر را بازداشت کردند. اعضای خانواده‌های بازداشت شدگان ماه‌های اخیر نیز مقابل ساختمان دادگستری شهر اسلامبول زنجیره انسانی تشکیل دادند.
خبر دیگر اینکه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) اعلام کرد از زمان امضای توافقنامه میان این حزب و دولت آنکارا (اردیبهشت) 600 عضو پ.ک.ک خاک ترکیه را ترک کرده‌اند.

 


وزارت کشور قرقیزستان اعلام کرد بیش از 3000 پلیس، امنیت نشست سران شانگهای در بیشکک را برعهده خواهند گرفت.
به گزارش فارس از دوشنبه، «باکیت‌بیک یوسف علیف» معاون وزیر کشور قرقیزستان اعلام کرد در حال حاضر بیش از 3000 پلیس مأمور تأمین امنیت این اجلاس شده‌اند ضمن اینکه 2000 پلیس دیگر نیز به صورت ذخیره در آماده‌باش هستند.
به گفته وی، در زمان برگزاری نشست سران کشورهای شرکت کننده در سازمان همکاری‌های شانگهای و دیدار رؤسای این کشورها با یکدیگر برخی از خیابان‌های اصلی این شهر مسدود خواهد شد.
وی همچنین تصریح کرد که مسیر فرودگاه «ماناس» به شهر بیشکک و چند بلوار اصلی منتهی به این مسیر نیز در زمان برگزاری این نشست مسدود خواهد بود. برای حضور در این نشست سران کشورهای روسیه، ‌قزاقستان، تاجیکستان و چین به عنوان اعضای اصلی و رؤسای جمهور ایران، مغولستان، هند، پاکستان و افغانستان به عنوان اعضای ناظر، شرکت خواهند کرد.این در حالی است که موضوع سوریه یکی از مهمترین مباحث این نشست عنوان می‌شود.
همچنین دیدار با رؤسای جمهور روسیه، چین، قرقیزستان، قزاقستان و افغانستان از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس جمهور کشورمان در سفر به بیشکک خواهد بود. در این اجلاس که از روز جمعه در بیشکک تشکیل می‌شود 1200 نفر در قالب هیئت‌های رسمی حضور خواهند داشت. گفته می‌شود در سیزدهمین اجلاس سران شانگهای ایجاد بانک توسعه مشترک بررسی خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10