(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 21 شهریور 1392 - شماره 20589

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چرا «نگاه کلان»؟ (یادداشت میهمان)
کیهان و خوانندگان
خارج (گفت و شنود)
در جلسه هیئت وزیران تصویب شد
تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی در سال 93-92
وزیر امور خارجه: ملاقاتی با مقامات آمریکایی در نیویورک برنامه‌ریزی نشده است
در واکنش به عزل و نصب‌های گسترده دولت
بذرپاش: به جای کارشناسان،کارگزاران را منصوب کرده‌اند
وزیر کشور: هنوز تصمیمی درباره معاون امنیتی گرفته نشده است
نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله جنتی اقامه می‌شود
حرکت موتور روشن و چراغ خاموش وکیل‌الدوله‌ها در مجلس (خبر ویژه)
نسبت فتنه سبز با روحانی (خبر ویژه)
همکاری تاکتیکی و تقابل استراتژیک
نامزدی محسن هاشمی برای شهرداری میان اصلاح‌طلبان اختلاف انداخت(خبر ویژه)
اوباما در تله سوریه گیر افتاده است (خبر ویژه)
هاآرتص: اردوغان به زودی دوستی با اسرائیل را اعلام می‌کند (خبر ویژه)
تسلیت به همکاران
 


«نگاه کلان»؛ این نکته ترجیع‌بند و فراز اصلی بیانات رهبر معظم انقلاب در دو دیدار اخیر با اعضای مجلس خبرگان و ائمه جمعه بود. «کلان‌نگری» و «نگاه جامع» در نقطه مقابل «جزیی‌نگری» و «نگاه برش خورده و ناقص» به مسائل و تحولات است و به نظر می‌رسد تأکید رهبر انقلاب بر تجهیز به «نگاه کلان»، هم به دلیل پیچیده‌تر شدن شرایط داخلی و خارجی و هم ناظر بر برخی واقعیت‌های صحنه و متغیرهای قابل پیش‌بینی است.
عناصری که باید به نگاه کلان مجهز شوند نیز طیفی از مردم تا مسئولان هستند. دلیل اینکه مردم باید با این نگاه مسائل را تحلیل کنند، این است که جمهوری اسلامی یک نظام مردمسالار است و همچنان که ساختارهای سیاسی آن با «تکیه بر رأی مردم» شکل می‌گیرد، تصمیمات و اقدامات کلان آن نیز بر مبنای «اجماع ملی» استوار می‌شود. بنابراین، چنانچه تحلیل عمومی در یک دستگاه مبتنی بر مختصات جامع و کلان رقم نخورد، نظام اسلامی پیشروندگی منطق و گفتمان خود را از دست خواهد داد. از سوی دیگر، ابزار مهم اعمال سیاست‌های کلان کشور مسئولان هستند و در صف مقدم بسیاری از این سیاست‌های کلی نیز، مسئولان اجرایی به ویژه دستگاه دیپلماسی و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی قرار دارند.
آنچه که این روزها، اهمیت برخورداری از یک نگاه کلان و عمیق و تاریخی به مسائل میان ایران و غرب و در واقع تقابل غرب با دنیای اسلام را پر‌اهمیت‌تر از همیشه می‌کند، تحولات پرشتابی است که هر لحظه بر پیچیدگی آنها افزوده می‌شود و هر یک از این اتفاقات پایه‌ای برای تحولات آینده می‌شوند. ماجرای سوریه در این میان نمونه درخورتوجهی است؛ نگاه ناقص و جزیی به ماجرای سوریه، به این تحلیل و جمع‌بندی دم‌دستی و ابتدایی می‌رسد که: «تحولات سوریه در امتداد «بیداری اسلامی» است، بشار اسد باید در همان روزهای اول اعتراضات کناره‌گیری می‌کرد، مقاومت اسد منجر به جنگ فرسایشی و کشتار مردم شد، راه‌حل نیز همان راه‌حل اول و اسقاط نظام در سوریه است.»!!
ضعف و آسیب نگاه «سر پایین» و به تعبیر آیه شریفه قرآن «مکبا علی وجهه» به تحولات این است که ناظر، همه واقعیت را نمی‌بیند و در نتیجه نمی‌تواند یک قضاوت واقعی و درست بکند. همچنین ناظر جزیی‌نگر که تمام صحنه را یکپارچه نمی‌بیند، از شناخت صف‌بندی‌ها و تمیز دوست و دشمن و تفاوت قائل شدن میان تاکتیک‌ها و راهبردهای جبهه مقابل ناتوان می‌ماند و در نتیجه در بکارگیری راهبردها و تاکتیک‌های خود نیز دچار اشتباه و انفعال و سردرگمی می‌شود.
نمونه‌های وطنی صاحب این نگاه نیز امروز موجود است؛ یک جریان داخلی (که البته افرادی با انگیزه‌های مختلف در آن حضور و نقش دارند)، بخش عمده‌ای از همت و ظرفیت خود را روی این نقطه متمرکز کرده است که جبهه مقابل را نسبت به «تغییر»ات اساسی در راهبردهای جمهوری اسلامی و مسئولان جدید آن متقاعد کرده و به خیال خود، حریف را به انعطاف و تغییر استراتژی در مقابل ایران اسلامی بکشاند! نهایتا به حساب خود منعطف کند.
این جریان سیاسی و فکری، منطقا از تحلیل کلان و دقیقی از صحنه و واقعیات برخوردار نمی‌باشد، چرا که تقابل جمهوری اسلامی و جبهه استکبار را براساس یک اعتماد و خوش‌بینی غیرواقعی به غرب، یک سوءتفاهم قابل حل می‌پندارد و مسئولیت ایجاد این سوءتفاهم را نیز عمدتا متوجه داخل کشور می‌کند.
ضعف دستگاه تحلیلی برخی مسئولان در برخورداری از نگاه کلان و نگاه امیدوارانه و آرزومندانه به بیرون، در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی بارها امتحان خود را در عرصه‌های گوناگون با مردودی پس داده است. اما نمونه دست به نقد ناکامی این نگاه برای عبرت گرفتن این روزها در مصر پیش چشم همه دنیاست.
منتخبان مردم در مصر که پس از سال‌ها استبداد و سلطه مورد حمایت غرب روی کار آمدند، نتوانستند با نگاهی کلان، موقعیت خود، صف دوستان و دشمنان و نقشه راه اصولی را تعیین کنند. جریان اخوان‌المسلمین مصر در میان مردم بعنوان یک جریان لائیک و سکولار شناخته نمی‌شد، چه آنکه جریان‌های ملی‌گرا و لائیک، احزاب و کاندیداهای خود را داشتند. اخوان بعنوان یک جریان اسلامگرای دارای سابقه مبارزه با استبداد شناخته می‌شد. اما چه شد که این جریان اسلامگرا در ظرف کمتر از یک سال چنان صحنه را واگذار کرد که اکنون به تعبیر رهبر انقلاب، «دیکتاتور سی ساله ذلیل‌کننده ملت مصر از زندان آزاد می‌شود و آن کسانی که با رأی مردم انتخاب شده بودند، احتمال محکومیت به اعدام درباره آنان می‌رود»؟ پاسخ روشن است؛ منتخبان جزیی‌نگر، دوستان واقعی خود را نشناختند و با ساده‌دلی، در چارچوب سیاست «تمکین» دل به وعده‌های آمریکا و اسرائیل بستند.
یک نگاه کلان و عمیق به تحولات منطقه و بیداری اسلامی نشان می‌دهد که جبهه استکبار برای حفظ تسلط استعماری خود بر منطقه و کشورهای اسلامی، در مقابل بیداری اسلامی رو به طراحی‌های پیچیده‌ آورد و اصل تحولات در سوریه و بلافاصله گسیل حجم کم‌نظیر از سلاح و تروریست و حمایت خارجی برای سقوط اسد نیز کاملا در چارچوب همین نگاه کلان، یعنی «تقابل تاریخی و عمیق غرب با اسلام» و حفظ «سلطه استعماری» با محوریت دادن به رژیم صهیونیستی در منطقه قابل ارزیابی است. براساس همین هدف و راهبرد یعنی «ضدیت با اصل اسلام» نیز بود که غرب حتی اسلام سیاسی ملاحظه‌کار و فریب‌خورده در مصر را هم تحمل نکرد.
الگوی مصر، یک نمونه به روز و شکست خورده پیش روی هر جریان سیاسی و فکری است که اولا حاضر نیست سر خود را بلند کند و با نگاهی کلان جایگاه خود و موافقان و معارضان‌شان را بشناسد و دوم اینکه آرمان‌ها و اصول را نادیده می‌گیرد و با جزیی‌نگری و اعتماد کور در خصوص نیات جبهه استکبار و چشم بستن بر واقعیاتی که ماهیت و محتوای حاکم بر نظام بین‌الملل را می‌سازد، منشأ اقتدار و مصونیت خود را در کنار آمدن و تمکین به آمریکا می‌جوید (نه افزایش اقتدار درونی و ساخت داخلی قدرت).
واقعیاتی که ماهیت نظام بین‌الملل را می‌سازد و راهبرد اساسی برای مصونیت در مقابل این واقعیت‌های تلخ و تداوم پیشرفت‌های شیرین کشور، همان است که رهبر انقلاب در دیدار ائمه‌جمعه بیان کردند: «باید در مقابل دنیای غرب، مقتدر بود زیرا آنها نشان داده‌اند که به هیچ‌کس رحم نمی‌کنند و برخلاف ادعاهای حقوق‌بشری و ظاهرسازی‌های‌شان، کشته شدن میلیونها انسان نیز، وجدان آنها را متأثر نخواهد کرد... باطن قضیه آن است که غربی‌ها از کشتار هیروشیما، از کشتار میلیون‌ها انسان در جنگ‌های جهانی اول و دوم، و از کشتار مردم بی‌گناه پاکستان، افغانستان و عراق، احساس ناراحتی نمی‌کنند و در آینده هم هر جا منافع‌شان اقتضا کند، از کشتار انسانها ابایی نخواهند داشت، بنابراین باید اقتدار درونی خود را در عرصه‌های گوناگون سیاسی، حکومتی، معیشتی و مردمی افزایش دهیم.» و عملیاتی شدن این دستورالعمل منوط به «پیشرفت درونزا» و «استحکام بخشیدن به ساخت درونی قدرت» است.
اما آیا دستگاه ذهنی برخی ساده‌دلان داخلی قادر به درک این واقعیات و محتوای خشن حاکم بر منطق استعماری و ضداسلامی و راهبرد تقابلی آن یعنی پیشرفت درونزای اقتدار‌آفرین خواهد بود؟

روح‌الله عبادی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* دو روزنامه اسکاتلندی با اسناد معتبر افشا کردند که نمایندگان نهادهای امنیتی آمریکا به اوباما نامه‌نگاری کردند که بر اساس بازرسی‌های بازرسان مواد شیمیایی از نوع گاز سارین (اعصاب) است و آنها را دولت انگلستان در اختیار گروه‌های تروریستی سوریه با مجوز وزارت بازرگانی قرار داده است. این دو روزنامه هشدار دادند کشیده شدن پای آمریکا در حمله به سوریه دامی است که انگلیس برای آمریکا پهن کرده است. این نکته جالبی است که مثل همیشه رد پای روباه پیر در فجایع دیده می‌شود. اگر این تهمت دروغ به یک نسل‌کشی منجر می‌شود مقصر اصلی آن انگلیس با همراهی عناصر صهیونیستی خواهند بود.
عباسعلی مصطفوی
* تکلیف حکم می‌کند و چاره‌ای جز گفتن نیست، جناب آقای رئیس ‌جمهور ضمن تبریک به مناسبت انتخاب مردم‌سالارانه جنابعالی که مهر تایید الهی دیگری بر مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران است و آرزوی موفقیت برای شما باید نگرانی خردمندانه‌ای را ابراز کنم. تقاضا دارم به دیپلمات‌ها اجازه سیاست‌گذاری ندهید. آنها باید مجری سیاست‌های کلان کشور باشند.
یک پزشک
* در انتخابات ریاست جمهوری 92 همگان شاهد بودیم که نامزدهای اصولگرا چگونه با روی باز و گشاده پیروزی آقای حسن روحانی را تبریک گفتند اما در انتخاب آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران مدعیان اصلاحات با بغض تمام برخورد می‌کنند و از شدت عصبانیت کسی را که مثل آنان فکر نمی‌کند بایکوت می‌کنند همه این حوادث آزمون الهی است که بار دیگر سره از ناسره شناخته شود.
0683---0919
* خانم الهه راستگو از اعضای شورای اسلامی شهر تهران چون مثل اصلاح‌طلبان بی‌تقوایی نکرده و نیز در انتخاب شهردار تهران به نامزد دیکته شده و تحمیلی آنان رای نداده آماج انواع تهمت‌ها و توهین‌ها قرار گرفته است. واقعا آدم باید عبرت بگیرد برای این همه شعار حق آزادی فکر و اندیشه که در سردر مغازه اصلاح‌طلبان با خط خوانا نوشته می‌شود ولی به هیچ کدام عمل نمی‌کنند.
یک شهروند تهرانی
* خانم الهه راستگو از اعضای شورای شهر تهران با اقدام خود در انتخاب شهردار تهران ثابت کرد که با وجود همه فشارهای حزبی و گروهی و هر نوع تهدید، فشار و تطمیع می‌توان شجاعانه اقدام کرد و حق‌مدارانه عمل نمود.
علیمردانی
* در حالی که وزرا و سرپرست‌های برخی وزارتخانه‌های بسیاری از نیروهای ارزشی و متعهد را در وزارتخانه‌های مختلف عزل کرده‌اند، تعجب‌آور است که بسیاری از مدیران مسئله‌دار از نظر مالی و اقتصادی همچنان در راس بنگاه‌های سودآور اقتصادی قرار دارند. چطور هنوز بسیاری از مدیران در صنایع مس، فولاد، خودروسازی و... در بدنه این مجموعه‌ها حضور دارند. دولت عوض شده و حداقل باید در این شرکت‌ها خانه تکانی درست و حسابی صورت گیرد.
آرش رسولیان
* در نظام مقدس اسلامی هر شخصی که سکاندار هر مقام و مسئولیتی است در وهله اول ضمن آنکه باید دارای ایمان قوی و تبعیت از ولایت فقیه باشد از اوجب واجبات است که اخلاق و کردارش مورد رضای الهی و مردم قرار گیرد. عوامل فتنه 88 که حائز هیچ یک از شرایط فوق نیستند چطور به خود جرات می‌دهند در کابینه وارد شوند؟!
یک شهروند
* خیزی که برای جابجایی مدیران برداشته شده و در خیلی از دستگاه‌ها در سطح گسترده‌ای عملیاتی شده نشان می‌دهد داس در دست دولت قرار گرفته البته با این تفاوت که در ظاهر شعار کلید و اعتدال را می‌دهند و در عمل، کار دیگری می‌کنند.
4654---0930
* یکی از مواردی که در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری بر روی آن مانور می‌دادند بحث تحریم‌ها بود. مدعیان با شعار برداشتن تحریم‌ها اصولگرایان را کوبیدند. البته این اقدام پسندیده‌ای است که کسی بخواهد تحریم‌ها را لغو کند اما خوب‌تر آن است که با بودن تحریم‌ها از امکانات داخلی استفاده شود و کشاورزی، صنعت روبه‌راه شود.
یک شهروند
* به آقای ظریف وزیر محترم خارجه کشورمان بفرمایید اگر آن مرد رفت ولی ما فرزندان انقلاب و امام و رهبری در صحنه هستیم و از ارزش‌های نظام کوتاه نمی‌آییم.
7148---0912
* اگر نمایندگان مجلس هم مثل اکثریت اعضاء شورای شهر که پای اصول و ارزش‌ها ایستادند و آقای قالیباف را به‌عنوان یک فرد اصولگرا به شهرداری تهران انتخاب کردند عمل می‌کردند امروز با ورود تعدادی از عوامل فتنه در قدرت شاهد داس به دست گرفتن آنان و قلع و قمع گسترده مدیران نبودیم.
محمدی
* در کتاب نهج‌البلاغه از زبان حضرت علی(ع) خطاب به مالک اشتر استاندار اعزامی به مصر آمده است؛ ای مالک اگر یکی از کارگزاران حکومتی دستش به خیانت و نادرستی آلوده شد و بازرسانت از آن خبر دادند به گواه و شهادت آنان اکتفا کن و آن مامور متخلف را خوار کن و داغ خیانت و بدنامی به او بزن تا عبرت دیگران شود. غرض من از نقل این کلام گهربار این است که در حکومت اسلامی باید به این دستورات عمل کرد و نتیجه گرفت.
9155---0916
* زیبنده نبود دولتی که شعار اعتدال آن گوش فلک را پر کرده در همین شروع کار دست به تغییرات و جابه‌جایی گسترده مدیران بزند حداقل مدت زمانی با همین مدیران سابق کار می‌کردند بعد داس را نشان می‌دادند.
6532---0915
* با چند حرکتی که در شروع دولت یازدهم با شعار اعتدال دیده‌ام برداشتم این است که بعضی از افراد نفوذی در دولت منظورشان از اعتدال کشاندن نظام به سر میز سازش با سلطه‌گران و حاکمیت بخشیدن به سرمایه‌داران می‌باشد. باید هوشیار بود.
امین‌فر از بابل
* بخشیده شدن مالیات ارزش برافزوده برای بیمه‌ها در کشور اقدامی غلط و بر ضد هدف حمایت از قشر مستضعف است. این ارزش افزوده به خاطر آن بود که بیمه‌ها مبلغش پایین آید. اولاً همه مردم بیمه نیستند ولی مالیات بر ارزش افزوده به جیب همه می‌رود ثانیاً قیمت‌های بیمه سال به سال افزایش می‌یابد و سر مردم بی‌کلاه می‌ماند. دولت که به مجلس لایحه می‌برد که ما بودجه نداریم و منابع نداریم، چطور در حالی که تمام سرمایه‌ها در دست بانکها و بیمه است برای آنها استثناء قائل می‌شود؟ اینکه بیمه از مالیات معاف شود تفاوتی با خیانت ندارد!
یک شهروند
* در قبوض جدید گاز موارد جدیدی مثل عوارض گازرسانی درج شده است و ظاهراً به مبالغ بدهی قبلی جریمه تعلق می‌گیرد چون بدهی قبلی قبض گاز ما 60 هزار تومان بوده و در قبض جدید این رقم به 80 هزار تومان افزایش یافته است. آیا این اقدامات قانونی است؟
3101---0912
* مترو ورامین چه شد؟ این شهر چقدر باید در محرومیت باشد. شهردار تهران باید فکری به حال ما مردم در این منطقه محروم کند. ما چشم امیدمان به فعالیت شهردار در دوره جدید کاری‌اش است که به محدوده شهری تهران در مجاورت ورامین توجه ویژه‌ای داشته باشد.
یکی از اهالی ورامین

 


گفت: از قول توفیقی نقل کرده‌اند که گفته است «من در قضیه فتنه 88 اشتباه کرده‌ام».
گفتم: اولا؛ چرا خودش نمی‌گوید؟ ثانیا؛ وقتی حضورش در فتنه علنی بوده است، چرا اعتراف به اشتباه را درگوشی می‌گوید؟
گفت: دیگه چی؟!
گفتم: ثالثا؛ توبه مجرم و گناهکار به رابطه میان او و خدا مربوط است و در هیچیک از نظام‌های حقوقی دنیا و از جمله اسلام، توبه مجرم مانع مجازات نیست، چه رسد به اینکه او را در پست‌های کلیدی به کار بگیرند!
گفت: از همه اینها گذشته، چرا حالا هم که او را سرپرست وزارت علوم کرده‌اند باز هم به روش فتنه‌گران عمل می‌کند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! از شخصی پرسیدند اگر نصف دنیا را بهت بدهند چه می‌کنی؟! گفت؛ می‌فروشم میرم خارج!

 


هیئت وزیران صبح دیروز به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تشکیل جلسه داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه، هیئت وزیران ضمن ابراز تأسف از حادثه تلخ تصادف و آتش‌سوزی اتوبان قم – تهران و اعلام همدردی با خانواده‌‌های آسیب‌دیدگان، به وزیر راه و شهرسازی مأموریت داد تا با همکاری وزیران صنعت، معدن و تجارت و کشور موضوع را بررسی و گزارش مستندی ارایه نماید.
در ادامه این جلسه، وزارت نیرو گزارشی از وضعیت منابع آبی کشور و چالش‌‌های پیش‌روی آن ارایه کرد و مقرر شد، شورای عالی آب، وضعیت دقیق منابع آبی کشور و توسعه آنها، نحوه مدیریت مصرف آب، استفاده از توانمندی‌‌های بخش خصوصی و پروژه‌‌های عمرانی در حال اجرای مربوط به حوزه آب را بررسی و راه‌حل‌‌های لازم را پیش‌بینی نماید.
در این جلسه همچنین قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی در سال زراعی 93-92 مطرح و به تصویب رسید.
در ادامه جلسه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و سازمان هدفمندسازی یارانه‌‌ها نیز گزارشی از وضعیت منابع و مصارف ناشی از هدفمندی یارانه‌‌ها را به هیئت وزیران ارائه کرد و ادامه بررسی آن به جلسه آینده موکول شد.

 


وزیر امور خارجه گفت: برنامه‌ای برای دیدار بین مقامات ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد برنامه‌ریزی نشده است.
محمدجواد ظریف در پایان جلسه دیروز هیئت دولت و در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد مذاکرات آینده ایران و 5+1 گفت: براساس تماس تلفنی که با کاترین اشتون داشتیم، قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کنیم.
وی با اشاره به اینکه چهارچوب‌های مذاکره بین ما و غرب پیش از این به صورت شفاف اعلام شده است، گفت: ما تنها زمانی می‌توانیم صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را به دنیا نشان دهیم که حقوق مردم ایران در این باره به خوبی رعایت شود.
ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا ملاقاتی بین مقامات ایران و آمریکا در حاشیه سازمان ملل صورت خواهد گرفت، گفت: چنین برنامه‌ای به هیچ عنوان تنظیم نشده است البته آمریکا عضو 5+1 است و در این قالب با مقامات جمهوری اسلامی ایران مذاکره داشته‌اند.
وی افزود: اگر اراده سیاسی برای حل این مشکلات وجود داشته باشد ما آماده‌ایم تا در این باره و در قالب 5+1 گفت‌وگو کنیم.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه گفته می‌شود روزنامه الحیات متن نامه اوباما به ایران را منتشر کرده است، گفت: به نظر من آن چیزی که باید از مطبوعات اعلام شود، رسانه‌ای خواهد شد چرا که به غیر از شفافیت مباحث مرتبط با امور دیپلماتیک غرب، هر چیزی در این حوزه باید مسیر خود را طی کند و مطلب روزنامه الحیات در این باره درست نیست.

 


نماینده مردم تهران در واکنش به عزل و نصب‌های گسترده در دولت با بیان اینکه ظاهرا منظور از بازگشت کارشناسان، بازگشت کارگزاران بود، تاکید کرد باید مواظب باشیم رکورد عزل و نصب‌ها در گینس ثبت نشود.
مهرداد بذرپاش با اشاره به اینکه دولتی که با شعار اعتدال سرکار آمده باید بداند که این مقدار عزل و نصب‌ها و خانه‌نشین‌ کردن افراد انحراف قابل توجهی از شعار اعتدال است، اظهار داشت: دولت در شعارهای انتخاباتی خود در خصوص خانه‌نشینی کارشناسان و مدیران در سال‌های گذشته مطالبی را مطرح کرده بود و گویا در حال حاضر خود نیز در آن مسیر قرار گرفته و به نوعی قصد مقابله به مثل را دارد چرا که در حال حاضر شاهد خانه نشین کردن بسیاری از کارشناسان هستیم.
وی افزود: متاسفانه عزل و نصب‌ها و قطع ارتباط با گذشته به قدری زیاد است که گویا انقلابی در کشور رخ داده در حالی که ما در کشور یک انتخابات داشتیم و این انتخابات تقریبا همه ساله نیز برگزار می‌شود.
نماینده مردم تهران ادامه داد: نباید طوری رفتار کرد که گویای این مسئله باشد که در گذشته همه برنامه‌ها غلط بوده چرا که این یک ارتجاع و بازگشت به عقب است.
بذرپاش گفت: باید مواظب باشیم که رکورد عزل و نصب‌هایمان در کتاب گینس ثبت نشود و تجربه دوران اصلاحات که همه افراد حتی در مشاغل پایین هم جابجا شدند تکرار نشود.
وی افزود: همچنین در ایام قبل از انتخابات این موضوع مطرح شد که بسیاری از کارشناسان خانه نشین شده‌اند و قرار است که این افراد به عرصه برگردند ولی در حال حاضر صحنه این طور نشان می‌دهد که منظور از بازگشت کارشناسان بازگشت جریان موسوم به کارگزاران بود، چرا که در حال حاضر شاهد بازگشت این طیف هستیم که البته این موضوع برازنده دولت آقای روحانی نیست.
نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ان‌شاءالله دولت بتواند از همه کارشناسان و مدیران استفاده کند تا کشور دچار مشکل نشود و شاهد حرکت کشور در مسیر پیشرفت باشیم.

 


وزیر کشور تاکید کرد: در مورد انتصاب معاون امنیتی وزارت کشور یا ابقای معاون فعلی هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تعیین استانداران گفت: انتصاب استانداران روال عادی خود را طی می‌کند و به موقع این کار انجام خواهد شد.
وی درباره اینکه آیا کواکبیان برای استانداری سمنان مطرح است یا خیر گفت چنین چیزی مطرح نیست.
وزیر کشور گفت: در مورد انتصاب معاون امنیتی وزارت کشور یا ابقای معاون فعلی هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

 


مراسم نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله جنتی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
به گزارش ستاد نماز جمعه تهران این مراسم از ساعت 11/45 آغاز می‌شود و پیش از خطبه‌ها حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

 


هشدار رسانه‌های اصولگرا درباره تقلای افراطیون برای یارگیری از فراکسیون اکثریت و ایجاد فراکسیون دولتی، نقشه صاحبان پروژه را عوض کرد.
برخی نمایندگان اصلاح‌طلب با کمک طیف متبوع خود در خارج از مجلس در تلاش بودند با ایجاد انشقاق در فراکسیون رهروان ولایت که دارای حدود 200 عضو است، فراکسیونی دولتی را تحت عنوان فراکسیون اعتدال دست و پا کنند. شاکله این جریان همان طیفی هستند که در دولت قبلی مدعی عنوان «منتقد دولت» بودند اما اکنون درصدد جا انداختن رسم وکیل‌الدوله‌گی هستند. برآورد آنها این بود که بتوانند فراکسیونی بین 70 تا 100 نفر دست و پا کنند اما با این حال براساس آخرین خبرها اجرای این پروژه تغییر شکل داده است. به این معنا که قرار شده به خاطر حساسیت‌هایی که راه‌اندازی آشکار فراکسیون حامی دولت در مجلس ایجاد می‌کند و موجب انسجام بیشتر در فراکسیون «رهروان» و «اصولگرا» می‌شود و از طرف دیگر نمایندگان یاد شده از چشم مردم می‌افتند، فراکسیون مذکور حالت حلقه مخفی را به خود بگیرد و به شیوه «چراغ خاموش، موتور روشن» روشن حرکت کند و در واقع یارگیری‌ها انجام شود اما اعلام علنی نگردد.
در این باره روح‌الله بیگی نماینده مردم میاندوآب (عضو فراکسیون رهروان) به فارس گفت فراکسیون موسوم به اعتدال به طور غیررسمی تشکیل شده و اولین جلسه آن در یک مراسم افطاری در ماه رمضان بوده است.
اما همزمان رمضانعلی سبحانی‌فر که از حامیان تشکیل فراکسیون مذکور بود، به تسنیم گفت، تشکیل فراکسیون اعتدال فعلاً متوقف شد.
وی گفت: در حال حاضر اسامی کسانی که خواستار تشکیل این فراکسیون بودند، در اختیار بنده است، اما پیگیری‌ها برای تشکیل فراکسیون مذکور فعلاً متوقف شده است.
وی افزود: این تصمیم خود متقاضیان بود که تشکیل فراکسیون اعتدال موقتاً متوقف شود.
کاظم روحانی رئیس فراکسیون رهروان و از حامیان دولت نیز در گفت‌وگو با مشرق اعلام کرد «طبق صحبتی که با دکتر روحانی شده بود، وی گفته بود که ما با تشکیل فراکسیونی به نام فراکسیون دولت موافق نیستیم و 2 فراکسیونی که وجود دارند کار خود را انجام می‌دهند.»
در همین حال قدرت علیخانی نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم و مشاور هاشمی به «آریا» گفت: تشکیل فراکسیون اعتدال به زیان دولت است و اگر تشکیل شود میان دو قوه اختلاف ایجاد می‌شود. نباید اینگونه به مسائل دامن زد و اختلافات گذشته را تکرار کرد. قوای مقننه و مجریه باید با صمیمیت و تعامل با هم کار کنند.
این نماینده مجلس هشتم در پاسخ به این سؤال که آیا فراکسیون اعتدال به نفع سه وزیر باقی مانده روحانی است، تأکید کرد: بنده معتقدم تشکیل فراکسیون اعتدال به زیان سه وزیر تمام می‌شود و تأثیر منفی خواهد داشت.
علیخانی گفت: من بعید می‌دانم کسانی که به دنبال تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس هستند دوست و دلسوز دولت باشند. فراکسیون رهروان ولایت اکثریت مجلس است در واقع باید پذیرفت در کل اصلاح‌طلبان مجلس 7 یا 8 نفر بیشتر نیستند اما از آنجایی که برخی به دنبال خودشیرینی هستند می‌گویند باید چنین فراکسیونی راه‌اندازی کنیم در حالی که این کار آنها اگر انجام شود به زیان دولت تمام می‌شود.
همچنین داریوش قنبری دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم به آریا گفت: باید توجه داشت که تشکیل فراکسیون اعتدال نباید باعث فروپاشی فراکسیونی شود که الان با محوریت آقای لاریجانی مشغول فعالیت است و اکثریت مجلس را در اختیار دارند.
وی اظهار داشت: فعالیت فراکسیون اعتدال در چارچوب فراکسیون رهروان ولایت بهتر خواهد بود زیرا فروپاشی رهروان ولایت می‌تواند موجب قدرت گرفتن افراطی‌ها و تندروهای طیف راست در مجلس شود و برخی از رهروانی‌ها نیز به آن سمت بروند.
یادآور می‌شود برخی لابی‌های ناسالم، آلوده و مخفیانه در مجلس موجب رأی آوردن ناپلئونی برخی وزرای متهم به تخلفات بزرگ اقتصادی و سیاسی -‌از جمله نقش‌آفرینی در فتنه 88- شد.

 


یک آشوبگر متواری و مدعی اصلاح‌طلبی از تقابل استراتژیک دو طیف «سبز» و «بنفش» خبر داد. حامیان روحانی در انتخابات از رنگ بنفش استفاده کردند.
علی افشاری در وبسایت روز آن‌لاین نوشت: سخنان روحانی در جریان رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی و همچنین نطق او در اجلاس خبرگان از فاصله جنبش سبز و گفتمان اعتدال (بنفش) پرده برداشت. روحانی از ابتدا نیز مرزبندی و مخالفتش با جنبش سبز را بیان کرده بود. او نه تنها هیچگاه کلمه‌ای در حمایت از جنبش سبز به زبان نیاورده بود بلکه بعد از فراخوان موسوی و کروبی برای راهپیمایی 25 بهمن مخالفتش را علنی ساخت و آنها را به همسویی و آب به آسیاب اسرائیل ریختن متهم ساخت. همچنین روحانی در سالگرد راهپیمایی حکومتی 9 دی با خبرنگار صداوسیما مصاحبه کرد و ضمن تجلیل از آن راهپیمایی و مرزبندی با فتنه، حضور مردم را به معنای دعوت معترضین به قانون‌گرایی و ارسال پیام ایستادگی بر روی آرمان‌ها به دشمنان تعبیر کرد.
وی می‌افزاید: روحانی در ایام انتخابات نوعی مصلحت‌گرایی سیاسی به خرج داد. او سخنی در همراهی با جنبش سبز اعلام نکرد اما در عین حال به گونه‌ای با ابهام سخن گفت تا رای بخشی از طرفداران جنبش سبز را جلب نماید. در این راستا برخی با استدلال گزینش بد و بدتر و یا مخالفت مشترک روحانی و موسوی با دولت احمدی‌نژاد و همچنین برخورد احساسی سعی کردند تصویری مشابه و همسان از سبز و بنفش ارائه بدهند.
افشاری تأکید کرد: در این میان نقطه اوج این تمایز سخنان روحانی در مجلس بود که جنبش سبز را به اردوکشی خیابانی تنزل داد و محمدعلی نجفی و ربیعی نیز اصل انتساب فتنه را پذیرفتند و با تکذیب شرکت خود در آن نوعی برخورد کردند که این جنبش تمام شده است. در اصل برخورد افرادی مثل نجفی را می‌توان در رویکرد تکنوکرات‌هایی جست که در هر شرایطی که فرصت را مناسب می‌بینند تمایل به نقش‌آفرینی در قدرت و حضور در مصادر اجرایی و تصمیم‌گیری دارند. در سال 1388 آنها فکر می‌کردند با همراهی موسوی می‌توانند به دوران خانه‌نشینی 4 ساله بعد از 1384 پایان بخشند. نفوذی گروهک‌ها در دفترتحکیم ضمن اینکه تصریح کرد در آشوبگری‌های اواخر دهه 70 فعالیت داشته، با بیان اینکه«بین سبز و بنفش نمی‌توان همسانی و یا اشتراک گفتمانی و محتوایی برقرار کرد»، می‌افزاید اما در سطح تاکتیک و پروژه، امکان همکاری‌های موردی وجود دارد. موفقیت دولت روحانی در بهترین حالت حکم یک پل را برای جنبش سبز دارد که آن را در رسیدن از وضع موجود به مقصد مطلوب یاری می‌رساند. باقی ماندن در این پل مزیتی پایدار برای اهداف و مطالبات سبزها ندارد. اما لازمه بهره‌برداری از دولت یازدهم به مثابه پل نیازمند جلوگیری از ادغام و حفظ مرز‌های تمایز راهبردی و گفتمانی جنبش سبز با رویکرد اعتدال است.
به گفته وی روحانی دنبال جمهوری اسلامی است در حالی که سبزها اعتقادی به جمهوری اسلامی ندارند.

 


سخنگوی اصلاح‌طلب اولین شورای شهر تهران نامزد کردن محسن هاشمی از سوی طیف اصلاح‌طلبان را اقدامی غیرهوشمندانه که باعث شکنندگی آرای این طیف در شورا شد، توصیف کرد.
صدیقه وسمقی که اکنون در سوئد اقامت دارد و با ارگان فتنه سبز در لندن همکاری می‌کند، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است: انتخاب «محسن هاشمی» توسط اصلاح‌طلبان به عنوان رقیب «محمدباقر قالیباف» در انتخاب شهردار تهران دقیق و هوشمندانه نبود. اگر اصلاح‌طلبان شخص دیگری را انتخاب می‌کردند که به جای داشتن وجهه سیاسی از وجهه اجرایی، اجتماعی یا فرهنگی برخوردار بود، دفاع از رقیب قالیباف بسیار آسانتر می‌شد و از این شکنندگی رای اعضای شورای شهر جلوگیری می‌شد.
وی افزود: قالیباف پشتوانه‌هایی داشت که یکی از مهمترین آنها نفر دوم شدن وی در انتخابات ریاست‌جمهوری و به هر حال داشتن میلیون‌ها رای بود که یک پشتوانه محسوب می‌شود. علاوه بر این قالیباف پشتیبانی نهادهای قدرت را در اختیار دارد؛ چیزی که رقیب او یعنی محسن هاشمی از آن بی‌بهره بود و توانایی هماوردی با او را در این رقابت نداشت.
عضو شورای شهر منحله تهران (دور اول) تصریح کرد:‌ «قابل پیش‌بینی بود که رای محسن هاشمی در مقابل قالیباف رای بسیار شکننده‌ای است و ما می‌بینیم که در رای‌گیری دوم سه رای ریزش کرد که برای تعداد اعضای شورای شهر رای کمی نیست و می‌بایست از قبل این شکنندگی پیش‌بینی می‌شد.» به گفته وی حساسیت‌ها درباره خانواده هاشمی باید درنظر گرفته می‌شد.
پیش از این تحلیل مشابهی از سوی برخی نشریات اصلاح‌طلب منتشر شده بود.
گفتنی است بدگویی مدعیان اصلاحات به آقای هاشمی در حالی است که ایشان را یکی از استوانه‌های جبهه اصلاحات معرفی می‌کنند و رأی آقای روحانی را مدیون حمایت او می‌دانند.

 


یک مجله آمریکایی هشدار داد حمله به سوریه افتادن در دامی است که خروج از آن بسیار سخت است.
مجله تایم در تحلیلی خاطرنشان کرد: کاخ سفید با درگیر شدن در جنگی دیگر در خاورمیانه خود را در موج قوی احساسات ضد آمریکایی غوطه‌ور خواهد کرد و ستیزه‌ای ممتد و دامنه‌دار را در منطقه کلید می‌زند که خارج شدن از آن دشوار است.
این نشریه آمریکایی به قلم «آرین بیکر» افزود: موج حمله احتمالی آمریکا به سوریه سراسر منطقه را فرا می‌گیرد و سناریوی بازی جنگی آمریکا تبعاتی بسیار ناگوار برای سراسر منطقه رقم خواهد زد.
تایم نوشت: اقدام نظامی در سوریه، حامل اثرات مخرب درازمدت هم خواهد بود. این اقدام نارضایتی و خصومت متحدان آمریکا را هم در منطقه برخواهد انگیخت.
تایم تأکید کرد: حمله به سوریه بدون حمایت جهان عرب، یعنی سند محکم دیگری مبنی بر گستاخی امپریالیسم آمریکا به ویژه اگر واشنگتن موفق نشود، ثابت کند رژیم اسد از سلاح شیمیایی علیه مخالفان خود استفاده کرده است.
این مجله تأکید می‌کند: آمریکا، فرانسه و انگلیس هنوز سندی بر ادعای حمله شیمیایی از سوی دولت سوریه ارائه نکرده‌اند، مانند ماجرای عراق که بهانه حمله واقع شد اما بعدها اثبات شد که عراق اصلاً سلاح هسته‌ای ندارد.
همزمان پایگاه خبری- تحلیلی «ریل کلیر ورلد» از قول یک کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی «بنیاد جرمن مارشال» ایالات متحده نوشت: اوباما در ماجرای سوریه به تله افتاده است. اوباما با لفاظی‌های خود مبنی بر اینکه پاسخ آمریکا به سوریه حتمی و شدید خواهد بود، توقعات و انتظاراتی را بین شورشیان سوری و حامیان آنها ایجاد کرده که نه قادر است آنها را برآورده سازد و نه تمایلی به این کار دارد. اگر اوباما واکنشی نشان ندهد، ممکن است فرسایش و شکست بیشتر شود و آمریکا بار دیگر متهم شود که به وعده‌هایش عمل نمی‌کند و جایگاه ایالات متحده بیش از این در منطقه صدمه ببیند. افزون بر این، اوباما در تلاش برای فرونشاندن ذوق‌زدگی غیرمنطقی شورشیان احتمالاً مرتکب یک اشتباه شده و در حقیقت با اعلام پیشاپیش محدود بودن حمله احتمالی‌اش، آب به آسیاب رژیم سوریه ریخته است.
«منیمه» در این تحلیل تأکید می‌کند: اگر حمله محدود نظامی به رهبری آمریکا روی دهد، حکومت سوریه ادعا خواهد کرد که در مقابله با تجاوز خارجی و در خنثی کردن نقشه‌های غرب پیروز شده است. بدتر از آن، اگر حمله‌ای صورت نگیرد، حکومت سوریه قدرت بازدارندگی خود را به رخ خواهد کشید و پایان هژمونی آمریکا را اعلام خواهد کرد.
ریل‌کلیر ورلد می‌افزاید: «به این ترتیب، دولت سوریه به جای اینکه مجازات شود، تقریباً یک پیروزی تبلیغاتی نیز عایدش خواهد شد.» در واقع اوباما به تله افتاده است.
این شرایط آشفته گویای یک واقعیت دیگر نیز هست و آن این که حتی اگر اوباما تصمیم بگیرد از بحران سوریه فرار کند این مناقشه دست از او بر نخواهد داشت.

 


یک مسئول بلندپایه ترکیه فاش کرد: اردوغان برای از سر گیری روابط عادی با رژیم صهیونیستی، در حال مذاکره است.
به گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اعلام این خبر نوشت: این مسئول که نخواست نامش فاش شود، معتقد است که ترکیه در آینده نزدیک روابط عمیق‌تری نسبت به گذشته با اسرائیل برقرار خواهد کرد تا اعلام کند که روابطش با تل‌آویو، روابطی دوستانه است نه بحرانی.
هاآرتص در این باره توضیح داد: اواخر ماه مارس گذشته و بعد از سفر رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل، یک مکالمه تلفنی میان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با همتای ترک خود رجب طیب اردوغان صورت گرفت که در این مکالمه نتانیاهو بابت اتفاقات کشتی مرمره از اردوغان عذرخواهی کرد.
در ماه می سال 2010 یک ناوگان دریایی حامل کمک‌های بشردوستانه در قالب محموله یک کشتی به نام مرمره، از استانبول به سمت باریکه غزه حرکت کرد که بعد از حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به آن تعدادی از فعالان حقوق بشر که 9 تن از آنان تبعه ترکیه بودند کشته شدند.
هاآرتص تاکید کرد بعد از مکالمه تلفنی نتانیاهو و اردوغان، یک سری مذاکرات میان نمایندگان اسرائیل و ترکیه به منظور حصول توافق برای پایان دادن به بحران در روابط دو کشور صورت گرفت.

 


با نهایت تأسف مطلع شدیم همکارانمان آقایان کامران و کامیار حیدرخطیبی در غم از دست دادن یکی از نزدیکان خود سوگوار هستند. ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده‌های داغدار برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10