(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 21 شهریور 1392 - شماره 20589

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آملی لاریجانی: اولویت مسئولان در تعامل با دنیا توجه به اسلامیت نظام باشد
رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی: غنی‌سازی در خاک ایران‌، حق مسلم ماست
درمکتب امام
اولویت وظیفه یا نتيجه؟! (2)
حب دنيا ؛ منشا همه ضعف‌هاي اخلاقي
در نامه‌ای خطاب به مردم
الهه راستگو: حمایت اصلاح‌طلبان از محسن هاشمی مرا قانع کرد که به او رای ندهم
عضو کمیسیون آموزش خبر داد
نمایندگان درباره اقدامات توفیقی به رئیس جمهور نامه می‌نویسند
علی لاریجانی: تعریف جامع از اعتدال ضروری است
دولت عراق ادعای سازمان منافقین را تکذیب کرد
لیبرمن: اسرائیل باید به تنهایی با تهدید ایران برخورد کند!
   


رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه باید همه مسئولان در سخنان خود با کشورهای دیگر محور اساسی را تکیه بر اسلامیت نظام قرار دهند تاکید کرد: آرمان‌گرایی با عنایت همه جانبه به واقعیات موجود باید مورد توجه باشد.
به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری و ائمه جمعه سراسر کشور، توجه مسئولان به راهبردهای عمومی وکلی نظام، توجه به واقعیات، بازگشت به خویشتن و تکیه بر توانمندی و ظرفیت‌های ملت مستقل و مومن ایران را 3 رکن اساسی عملکرد مسئولان برشمرد که به خوبی از سوی مقام معظم رهبری تبیین شده و تمام مسئولان باید این راهبردها را نصب‌العین خود قرار دهند.
رئیس قوه قضائيه درباره لزوم توجه به راهبردهای عمومی و کلی از جمله توجه جدی به اسلامیت نظام گفت: تمام مسئولان در سخنان و در تعامل با کشورها و عملکردها و انجام وظایف خود اسلامیت نظام را در اولویت قرار دهند.
آملی لاریجانی درباره ضرورت توجه به واقعیات تاکید کرد: گرچه راهبرد اصلی مسئولان، توجه به اهداف و غایات نظام است اما معنای این توجه چشم بستن بر واقعیت‌ها نیست و آرمان‌گرایی با عنایت همه جانبه به واقعیات موجود باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت بازگشت به خویشتن خویش و تکیه بر توانمندی‌های ملت مستقل و با ایمان گفت: بزرگترین هدیه حضرت امام(ره) به این ملت تعلیم خودباوری و تاکید بر توانمندی‌های مردم مسلمان ایران بود که نمونه بارز آن جمله مشهور «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» است، آنهم در زمانی که ملت و نظام اسلامی با مشکلات عدیده‌ای روبرو بودند اما با این حال مردم ما با تکیه بر قدرت ایمان و استقلال خود ثابت کردند که واقعا قدرت‌های استکباری در برابر باورهای دینی و قدرت الهی به جایی نخواهند رسید.
وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به توجه آمریکا به رفتارهای عقلانی و پرهیز از رفتارهای ناعادلانه و نابخردانه علیه ملت‌ها گفت: ادعای طرفداری حقوق‌بشری از سوی کشوری که حاضر است برای حفظ منافع خود هزاران نفر را در عراق و افغانستان و کشورهای دیگر به خاک و خون بکشد ادعای مضحکی بیش نیست.
آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه به موضوع حادثه اتوبان تهران - قم اشاره کرد و با تاکید بر پیگیری قضایی این حادثه تا روشن شدن علل و عوامل اصلی وقوع آن گفت: این حادثه بسیار تاسف‌بار و دردناک بود و از نخستین ساعات وقوع، دستگاه قضایی از طریق دادستان کل کشور وارد عمل شد و تا روشن شدن ابعاد مختلف این حادثه و مشخص شدن خطاها و قصور صورت گرفته از سوی عوامل مختلف، پیگیری‌های قضایی رها نخواهد شد و نتیجه پیگیری‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید.
رئیس دستگاه قضا با اعلام تسلیت و همدردی مجدد به خانواده بازماندگان این حادثه تاکید کرد: امیدواریم با بررسی همه جانبه این حادثه و برخورد با خاطیان، دیگر شاهد تکرار چنین حوادث دردناکی نباشیم.

 


رئيس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: دنیا باید بداند که دوره زمانی ایران برای حل و فصل مسائل هسته‌ای نامحدود نخواهد بود.
حسن روحانی رئيس‌جمهور کشورمان‌ سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع)، اظهار داشت: به همه بازماندگان جانباختگان در حادثه تأسف‌بار شب گذشته تصادف در اتوبان قم، مجروحان و همه خانواده‌های عزادار تسلیت می‌گویم و برای مجروحان آرزوی سلامتی و بهبودی دارم. وی با بیان اینکه خوشحالم امشب به یکی از وعده‌هایم یعنی گزارش‌دهی به مردم عزیز عمل می‌کنم، خاطرنشان کرد: این دولت، دولت پاسخگو خواهد بود، گزارش بر مبنای تبلیغات نیست بلکه بر مبنای واقعیت‌ها و تشریح واقعیت‌هاست.
روحانی با اشاره به اعلام زمان 100 روزه برای تبیین شرایط کشور اظهار داشت: در همه ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شد که مشکلات عمده کشور در دو بخش اقتصاد و روابط خارجی است.
رئيس‌جمهور گفت: در حوزه اقتصاد، کشور در شرایط رکود تورمی به سر می‌برد و دلیل آن این است که هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار رشد اقتصادی در سال 91 را منفی اعلام کردند. وی در خصوص رقم تورم کشور نیز، توضیح داد: نرخ تورم نقطه به نقطه حدود 44 درصد و نرخ تورم سالانه تا پایان مرداد نیز 39 درصد است که نشانگر قرار داشتن کشور در شرایط ویژه از لحاظ تورم و رکود است.
روحانی با بیان اینکه در شرایط رکود تورمی راه‌حل‌های اساسی، راه‌حل‌های میان مدت و بلندمدت خواهد بود، اظهار داشت: برنامه اصلی ما در بودجه سال 1393 آغاز می‌شود از هم‌اکنون به وزارت اقتصاد و دارایی و به ستاد اقتصادی دولت اعلام کرده‌ایم که ظرف 6 ماه برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت خود را برای مبارزه با رکود و تورم تهیه و به دولت ارائه کنند. رئيس قوه مجریه اظهار داشت: اساس این کار در واقع روان سازی تولید، اشتغالزایی و کاهش تشریفات اداری است؛ اصطلاحاً گفته می‌شود که ما دو نوع تحریم داریم، تحریم خارجی و تحریم داخلی، در شرایط کنونی ما می‌خواهیم با تحریم داخلی مبارزه کنیم.
روحانی در ادامه با اشاره به جلسات بخش خصوصی و دولت بر تأثیرگذاری این جلسات در بهبود فضای تولید تاکید و افزود: دولت همه تسهیلات لازم را در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد داد.
رئيس‌جمهور اضافه کرد: در این مصوبه این موضوع مطرح شده که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت تمام بدهی‌های دولت را مشخص کرده و راه تسویه حساب آن را ظرف 2 ماه ارائه کند.
روحانی با بیان اینکه دولت در تمام زمینه‌ها اعتدال را مطرح کرده است، گفت: ما در سیاست خارجی تعامل سازنده را مطرح کرده‌ایم که ممکن است سیاست خارجی دولت و شیوه حل و فصل آن کمی فرق کند و به تعبیر مقام معظم رهبری نرمش، انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه مورد قبول ماست که البته باید اصول و آرمان‌ها نیز مدنظر باشد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تشکیل جلسه گفت‌وگو با 5+1 اظهار داشت: مقدمات کار از طرف ما برای مذاکره که 5+1 شروع آن بود، آماده شد. لازم بود مسئول مذاکره‌کننده تعیین شود که مقرر شد به جای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، وزارت خارجه مسئول مذاکرات هسته‌ای باشد.
روحانی گفت: این قدم اول بود که برداشته شد. قدم‌های دیگری نیز در زمینه‌ مسئله هسته‌ای برداشته شده و بنده فکر می‌کنم ما کاملاً برای یک گفت‌وگوی جدی با دنیا هم با 5+1 و هم با آژانس بین‌المللی اتمی آمادگی داریم.
وی اظهار داشت: یکی از حقوق مسلم ملت ایران غنی‌سازی در خاک خودش است البته در چارچوب مقررات بین‌المللی با نظارت آژانس و صلح‌آمیز بودن، اگر کشورها نگرانی دارند ما آنها را مرتفع می‌کنیم و در این زمینه دنبال اعتماد متقابل، احترام متقابل و حقوق برابر هستیم.
روحانی یادآور شد: چارچوب ما مقررات بین‌المللی و ان‌پی‌تی است. بنده معتقدم اگر طرف مقابل اراده جدی داشته باشد مسئله هسته‌ای در یک زمان نه چندان بلند قابل حل است. وی گفت: دنیا کاملاً باید بداند این دوره زمانی برای حل و فصل مسائل هسته‌ای نامحدود نخواهد بود. ما یک دوره زمانی مشخصی داریم و از این دوره زمانی فرصتی که ملت ما در این انتخابات به وجود آوردند دنیا هم باید استفاده کنند و ما هم از این فرصت استفاده می‌کنیم و امیدواریم ما بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما در سوریه طایفه‌گری، افراطی‌گری، تروریسم و مداخله خارجی می بینیم و همه اینها مشکلات را دوچندان کرده است، مخصوصاً بهانه‌گیری اخیر به بهانه مسئله شیمیایی، البته ما استفاده از سلاح شیمیایی در هر کشوری در هر منطقه‌ای با هر شرایطی را محکوم می‌کنیم؛ اما به این بهانه می‌خواستند مداخله خارجی را شروع کنند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد روسیه و نرمشی که در مقابل این پیشنهاد در واشنگتن دیده شده، آیا خطر جنگ رفع شده است یا در آغاز رفع آن هستیم یا خیر، اظهار داشت: احتمال اینکه این خطر کم شده باشد خیلی زیاد است. البته هنوز صددرصد نمی‌توان در این زمینه حرف زد اما ما هر اقدامی یا هر ابتکاری که در سطح بین‌المللی برای جلوگیری از جنگ باشد و در چارچوب مقررات بین‌المللی باشد حمایت می‌کنیم البته بحثی که امروز مطرح است نظارت بر سلاح شیمیایی است و اصولاً ما موافقیم.

 


اسلام برای طائفه خاصی نیست
اسلام (مربوط به) طائفه خاصی نیست.
اسلام برای بشر آمده است.
نه (فقط) برای مسلمین و برای ایران.
انبیاء مبعوثند بر انسانها!
و پیامبر اسلام(ص) مبعوث بود بر انسانها
خطاب (قرآن هم) به ناس (است:) یا ایها الناس...
آئین انقلاب اسلامی - ص 115

 


عرض بنده اين است که ما کارهاي خودمان و گروهمان را محاسبه کنيم و ببينيم ما چه مقدار از ضعف‌هاي ديگران را داريم، تا در صدد رفع آن‌ها برآييم؛ و چه ميزان از حسن‌هاي ديگران را نداريم كه بايد کسب کنيم. البته محاسبه و سنجيدن يكايك رفتار‌‌ها و گفتار‌ها و آسيب‌شناسي هر يك و يافتن راه علاج آن‌ها عمري را مي‌طلبد و از عهده اهل خبره ساخته است. آنچه اجمالاً در اين زمينه مي‌توان گفت اين است که روح همه ضعف‌هاي اخلاقي، به عنوان کلي «حب دنيا» برمي‌گردد. دلبستگي به زندگي اين دنيا و لوازم آن از قبيل ثروت، پست و مقام، آسودگي و راحتي، زن و فرزند، و قوم و قبيله مانع از اين مي‌شود که انسان وظيفه‌اش را درست بشناسد، و يا به وظيفه خود عمل کند: «زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَآءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ.» (آل‌عمران / 14). ما اگر بخواهيم واقعا وظيفه خودمان را در اين نظام بشناسيم و به آن عمل کنيم و در دامي که بعضي از ديگران افتادند، نيفتيم، بايد تمايلات و خواسته‌هاي دروني خودمان را بکاويم و ببينيم علاقه به دنيا چه اندازه در دل ما ريشه دارد و سعي کنيم حب دنيا را با همه شعبه‌‌ها و شاخه‌هايش از دل ريشه‌كن کنيم.
از سوي ديگر ريشه همه خوبي‌‌ها به اخلاص، بندگي و اطاعت از خدا و اعتماد به او برمي‌گردد. اگر ما روي اين دو عامل مثبت و منفي کار کنيم، مي‌توانيم اميدوار باشيم که گروه سياسي متمايزي از ديگران هستيم و چيزهايي داريم که ديگران ندارند. آنچه مهم است اخلاص، اطاعت از خدا و پاک بودن از تعلقات دنيا است. اما اگر غير از اين بود، خودمان را بازي ندهيم و بدانيم كه ما هم مثل ديگران و از همان کرباسيم.
توکل؛ ملاک ايمان
يکي از مسايل مهمي که براي همه مردم مطرح است،‌ اما براي بسياري شفاف و روشن نشده، اين است كه خداوند مي‌فرمايد: «وَعَلَى اللّهِ فَتَوَكَّلُواْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ؛» (مائده / 23).يعني اگر راست مي‌گوييد که ايمان داريد، بايد توکلتان فقط بر خدا باشد. اين تعبير يعني چه؟ يعني من بنشينم و بگويم: خدايا بر تو توکل کردم، خودت كار‌ها را درست کن؟ نه پيغمبر و ائمه چنين کاري کردند و نه چنين سفارشي از اولياي خدا ديده شده است. آيا بايد مثل ديگران، حتي كساني كه خدا را هم نمي‌شناسند، با تمام نيرو و امكانات و از هر راه ممكن به دنبال انجام كار باشم؟ به برکت آشنايي با سيره اهل‌بيت ‌ـ‌عليهم‌السلام‌ـ اين مسأله كمابيش براي عموم مردم حل شده و مي‌دانند كه خداوند اين عالم را بر اساس حكمت و مصلحت، عالم اسباب قرار داده و فعاليت عملي، وظيفه و تکليفي است كه بايد انجام شود؛ اما اعتماد کردن به خدا و اميد به خدا داشتن امري قلبي و دروني است و براي رسيدن به نتيجه اميد ما بايد فقط به خدا باشد. اين‌ها دو مسأله است كه هيچ يک جاي ديگري را نمي‌گيرد.
حديثي قدسي در اصول کافي نقل شده كه مي‌فرمايد: «وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ مَجْدِي وَ ارْتِفَاعِي عَلَى عَرْشِي لَأَقْطَعَنَ‏ أَمَلَ‏ كُلِّ مُؤَمِّلٍ غَيْرِي بِالْيَأْسِ وَ لَأَكْسُوَنَّهُ ثَوْبَ الْمَذَلَّةِ عِنْدَ النَّاس‏؛» (كافي، ج 2، ص 66) خداي متعال قسم ياد مي‌کند كه هر کس به غير من اميد بست، اميدش را نااميد خواهم کرد؛ نه تنها اميدش را نااميد مي‌کنم، بلكه او را در ميان مردم ذليل و خوار مي‌کنم. حال، ما خودمان را بيازماييم؛ آيا ما در کارهايمان واقعاً اميدمان فقط به خداست؟ اگر اميدمان به خدا باشد، بايد چگونه باشيم؟ اين مسأله با اختلاف مراتب براي همه مطرح است.
لزوم شناخت و انجام وظيفه
اگر ما براي رسيدن به نتيجه مورد نظر در انتخابات (یا هرفعالیت اجتماعی دیگر) اميدمان به فعاليت‌هاي خودمان يا دوستانمان و يا کسان ديگري از داخل و خارج باشد، اين مصداق روايت مذكور است؛ اين اميد قطعاً بر باد خواهد رفت. دل بايد فقط متوجه او باشد؛ ‌اما آيا نبايد هيچ کاري انجام دهيم؟ روشن است كه در عالم اسباب و مسببات ما وظايفي داريم كه بايد انجام دهيم؛ اما وسايل، آفريننده نتيجه نيستند. ابتدا هر يك از ما بايد ببينيم وظيفه‌مان در حد توان و امكاناتي که خدا به ما داده و مي‌توانيم آن را در راه اسلام به کار بگيريم، چيست؛ ضمن اينکه درون خود را واكاوي كنيم كه در جهت تشخيص اين وظيفه ـ‌ بيني و بين‌الله ‌ـ چه عامل و انگيزه‌اي نقش داشته، تا نزد خدا براي تصميم خود حجت داشته باشيم و در نهايت، براي موفقيت و رسيدن به نتيجه فقط به خدا اميد داشته باشيم و دلبستگي به دنيا مانع از انجام وظيفه نشود؛ هر چه را مانع انجام وظيفه مي‌شود، حذف کنيم. در غير اين صورت ما هم به همان سرنوشتي مبتلا مي‌شويم که ديگران مبتلا شدند؛ کساني که در زندان از شکنجه شدن در راه خدا لذت مي‌بردند، اما بعد از پيروزي و به مرور زمان تغيير رفتار دادند.
ما هم از اين قاعده مستثني نيستيم؛ ما هم امروز براي اسلام و انقلاب دل مي‌سوزانيم؛ اما معلوم نيست فردا كه به پست و مقامي رسيديم، چه کاره باشيم، امكاناتمان را در چه راهي به کار بگيريم و چه اندازه ارزش‌‌ها و معيارهاي اسلامي را رعايت ‌کنيم؟ بايد حسابمان را با خدا روشن کنيم؛ اگر براي خدا کار مي‌کنيم، بايد دندان طمع به دنيا، مال و مقام، محبوبيت و ساير دلبستگي‌‌ها را از ريشه بکنيم؛ در غير اين صورت ما هم مثل ديگران هستيم؛ به اين و آن هم بد نگوييم و سوءظن نداشته باشيم؛ ما هم يکي مثل ديگران. آن‌ها هم اگر اشكالي دارند، از همين دلبستگي‌‌ها ناشي مي‌شود.حسابمان را با خدا صاف كنيم و ببينيم خدا از ما چه مي‌خواهد، همان را انجام دهيم و اميدمان هم فقط به خدا باشد. اينکه فلاني چه کمکي به ما مي‌كند و چه انتظاري از ما دارد، در باطن نوعي شرک است. البته انتظار اينکه همه ما سلمان و ابوذر بشويم، انتظار بجايي نيست؛ اما مي‌توانيم در مسير سلمان شدن قدم برداريم؛ به شرط آنکه متوجه رفتار و گفتار خود باشيم و سعي کنيم اشكالاتمان را کم و خوبي‌هايمان را زياد کنيم.
سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته)
در جلسه با اعضاي جبهه پايداري انقلاب اسلامي - 14/01/1392
زلال بصیرت روز‌های پنج‌شنبه منتشر می‌شود.

 


بنابر گزارش‌‌های رسیده در جلسه ظهر دیروز شورای داوری حزب اسلامی کار، اعضای این شورا به خاطر رای به قالیباف به اخراج الهه راستگو از این حزب رای دادند.
با وجود اینکه راستگو برای حضور دعوت شده بود، اما در جلسه شرکت نکرد و حکم شورای داوری به صورت کتبی به او ابلاغ شد و یک هفته فرصت برای اعتراض به حکم صادره به او داده شد.
الهه راستگو با ارسال نامه‌ای به رسانه‌ها خطاب به مردم نسبت به بداخلاقی‌هایی که طی چند روز گذشته به وی شده بود، پاسخ داد. در این نامه آمده است، این دیکتاتوری و تک‌صدایی قبلا نیز داد بخش بزرگی از جناح موسوم به چپ و اصلاح‌طلبان فعلی را در آورده بود. یک حزب دولتی برآمده از دولت هفتم و هشتم از طرف تمام جریان تصمیم می‌گرفت و اگر کسی با آن تصمیم مخالفت داشت با بهره‌گیری از گزاره‌های مختلف و در قالب‌های زیبایی که داشت نه تنها مخالفین بلکه منتقدین را یا از صحنه بیرون و یا مجبور به سکوت می‌کرد. این در حالی بود که ادعای گسترش جامعه مدنی و مشارکت مردم توسط آنان گوش فلک را کر می‌کرد.
در بخش دیگری از نامه آمده است: طبق سوگندی که خورده‌ام، متعهد شدم تا از منافع شهروندان دفاع کنم و آن را به منافع شخصی و باندی ترجیح دهم.
حتی اگر دیکتاتورهای مدرن و قیم‌مآب را خوش نیاید و انبوه اهانت‌ها، تحقیرها و توهین‌ها را در شبکه رسانه‌ای داخلی و خارجی خود به اینجانب نثار نمایند چرا که از سال 76 با این شیوه استبداد مدرن آشنا شده و بارها از سوی آن نواخته شده‌ام. از این قیم‌مآبان به ظاهر دموکرات سوالی دارم و آن این است که شعار شما توجه به آرا و نظرات مردم نیست؟
وی ادامه داد: آیا مردم شریف تهران در نظر‌سنجی‌هایی که خودتان انجام داده‌اید آقای قالیباف را بر دیگران ترجیح نداده بودند؟ این برخورد دوگانه شما بسیار شبیه به دموکرات‌‌مآبان غربی آمریکایی است که نشان می‌دهد دموکراسی فقط در زمانی مقبول شماست که همسو با نظرات و علایق جناحی و حزبی شما باشد.
یکی از دلایلی که اینجانب را قانع کرده که به آقای محسن هاشمی رای ندهم همانا حمایت شما از ایشان بود چرا که در گذشته نه چندان دور وی و پدرش را افراد دیکتاتور معرفی و انواع و اقسام اتهامات مالی و... را نثار آنان می‌نمودید کافی است برای اینکه کاملا به یادتان بیاید در رسانه‌های از سال 76 تا 84 نام ایشان را جست‌وجو کنید؛ حال چه اتفاقی افتاده که به حمایت از ایشان برخاستید؟ اگر اتهامات دیروز شما کذب بوده باید صراحتا توبه کنید و از آقای هاشمی و فرزندانش عذرخواهی کنید.
اینجانب صراحتا اعلام می‌کنم که با بخشی از جریان اصلاح‌طلب که اتفاقا بخش تندروی آن محسوب می‌شوند و جالب آنکه براساس جبر زمانه اکنون شعار اعتدال می‌دهند! و از دولت سهم‌خواهی می‌کنند زاویه داشته و دارم و تا آنجا که مطلع هستم بخش زیادی از نخبگان این جریان با این‌جانب نیز همسو هستند، اما غالبا به دلیل جلوگیری از هتک حرمت خویش جرأت بیان انتقادات خود را از این قیم‌مآبان ندارند. به نظر اینجانب چنانچه نقد درون گفتمانی در جریان اصلاح‌طلب انجام نشود مجددا با برخورد قاطبه مردم رو‌به‌رو خواهیم شد.
مردم از شعارهای رنگارنگ و مردم‌فریب خسته‌اند و به دنبال خادمین واقعی خود می‌باشند و با دقت گفتار و کردار ما را رصد نموده و در انتخابات با رای هوشمندانه خویش پاسخ ما را داده و خواهند داد و به نظر من چنانچه مجددا دیکتاتوری مدرن بر جریان اصلاحات حاکم شوند این مقدار اقبال نسبی مردم را قطعاً و یقیناً از دست خواهیم داد و من به عقلای جریان هشدار جدی می‌دهم که زودتر چاره‌ای برای این مشکل اساسی بیندیشند.
اینجانب می‌توانستم رای خویش را در شورای شهر پنهان کنم اما بر اساس اقناع وجدانی که آقای دکتر قالیباف را بر آقای مهندس هاشمی به دلایل متعدد از جمله توانایی اجرایی ترجیح دادم و به صورت شفاف رای خویش را ارائه نمودم البته این هم قابل ذکر است که دیکتاتوری مدرن نگذاشت که فرد دیگری در جریان اصلاحات کاندیدا شود وگرنه افرادی در جریان اصلاح‌طلب خود را در معرض قرار داده بودند که اگر دیکتاتوری مدرن اجازه می‌داد قطعا اینجانب و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان شورا به آنان رای می‌دادیم.
به دنبال تخریب سازمان یافته جریان دیکتاتوری مدرن اینجانب به عنوان یک بانوی اصلاح‌طلب صراحتا فاصله و اختلاف دیدگاه عمیق و اساسی خود را با این غوغاسالاران مدرن و به ظاهر دموکرات ابراز می‌دارم و خود را برای حملات و هجمه‌های ناجوانمردانه آنان که به انواع مختلف شروع شده و ادامه دارد آماده کرده‌ام. بدیهی است که این هجمه‌ها اینجانب را از پشت کردن به سوگندی که در ابتدای عضویت در شورای شهر تهران خورده‌ام باز نخواهد داشت و شرافت و عمل به سوگند خود را به تسلیم شدن در برابر دیکتاتوری مدرن ترجیح خواهم داد.
ادامه واکنش‌ها نسبت به بداخلاقی‌های حزبی در شورا
یکی از اعضای شورای شهر چهارم شهر تهران با اشاره به اتفاقات روزهای اخیر در شورای شهر تهران گفت: متاسفانه برخلاف شعارهایی که اصلاح‌طلبان می‌دهند برای نظر مخالف درون حزبی خودشان هزینه‌ساز می‌شوند.
محسن پیرهادی ادامه داد: طی 8 سال پیش آقایان شعار زنده‌باد مخالف من را سر می‌دادند اما چه شد که امروز با یک رای مخالف در درون خود این‌گونه برخورد می‌کنند و برای نظر مخالف هزینه‌ساز می‌شوند؟ وی گفت: اصلاح‌طلبان که در درون خود به اعضا آزادی عمل نمی‌دهند چگونه می‌خواهند از حقوق شهروندان صیانت کنند؟
پیرهادی ادامه داد: ما هم‌اکنون باید به کار برای شهر بیاندیشیم و به حاشیه نرویم. هم‌اکنون مطالبات خدماتی و اجتماعی مهمترین مساله تهران است و همه باید نسبت به اینها حساس باشیم. نیاز مردم تهران کار برای بهبود شرایط است نه سیاسی بازی.
یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز با دیکتاتوری خواندن نوع برخورد صورت گرفته با خانم راستگو عضو شورای شهر پس از رای دادن وی به قالیباف گفت: حزبی که تحمل نظر مخالف را ندارد در دنیای سیاست باقی نخواهد ماند.
محمد صالح جوکار با دیکتاتوری خواندن این نوع برخورد اظهار داشت: متاسفانه حزبی که خانم راستگو در آن حضور دارد دچار نوعی دیکتاتوری درونی است که متاسفانه این یک بحث جدی است و نشان از آن دارد که برخلاف شعارهای دموکراسی محور که آنها می‌دهند به هیچ وجه در درون حزب نظر مخالف را برنمی‌تابند.
وی تاکید کرد: متاسفانه نگاه بالا به پایین باعث ایجاد تنش خواهد شد که نمونه مشخص آن در گروهک منافقین مشاهده شد که در ابتدای انقلاب هرکس که عضو حزب آنان بود باید نظرات افراد بالای حزب را قبول می‌کرد و خود به هیچ وجه حق رای نداشت. این موضوع بسیار خطرناک است و باید به آن نگاهی کارشناسانه و عمیق داشت.
وی ادامه داد: امروز اگر احزاب بخواهند آراء اشخاص را به سمت خود مصادره کنند در مسیر اشتباهی که منافقین در ابتدای انقلاب رفته‌اند، گام برداشته‌اند.
این نماینده مجلس اشاره کرد: حزبی که ظرفیت شنیدن نظر مخالف عضو خود را ندارد توانایی حضور در فضای سیاسی را ندارد و چنین گروه‌ها و احزابی نمی‌توانند گفتمانی پایدار داشته باشند.
پرویز سروری، عضو شورای چهارم شهر تهران نیز در رابطه با جلسه اخیر شورای شهر گفت: دیروز روز خوبی برای نمایش دموکراسی در ایران نبود و کسانی که گوش فلک را با شعارهای آزادی سیاسی، آزادی حداکثری و چندصدایی کر کرده بودند نشان دادند که به هیچ وجه به شعارهای خود پایبند نیستند.
وی ادامه داد: دیروز در اقدامی تأمل‌برانگیز در حالی که خانم راستگو با متانت کامل به برخی از موضوعات انتقاد می‌کردند برخی از نمایندگان جلسه را ترک کردند. این اقدام دوستان اصلاح‌طلب نشان داد که مدل دموکراسی آنان دموکراسی افغانستانی است که در آن نظر مخالف جایی ندارد. سوال من از این دوستان این است آیا ما باید شاهد چنین رفتارهای زننده‌ای از آنان باشیم؟
سروری با بیان اینکه اقدامات سیاسی و حزبی در شورای چهارم به مراتب زودتر از شورای اول آغاز شده و این زنگ خطری برای شورا به حساب می‌آید بیان نمود: جریانی که دیروز در شورای شهر شکل گرفت به دنبال رفتار کارشناسی نیستند بلکه جنجال‌سازی و ایجاد چالش سیاسی را پیگیری می‌کنند.
وی با بیان اینکه نمایندگان باید نسبت به موضوع ایجاد شده در شورای شهر از خود واکنش نشان دهند اظهار داشت: برخوردهای فاشیستی به نفع اصلاح‌طلبان نیست. متاسفانه دوستان اصلاح‌طلب ما زود فریب شرایط ظاهری را می‌خورند.
سروری با اشاره به اینکه نظام نشان داده در بالاترین سطح از تحمل سیاسی قرار دارد گفت: متاسفانه اصلاح‌طلبان قابلیت‌های این بزرگواری نظام را ندارند. هم‌اکنون کسانی بیشتر آتش‌افروزی می‌کنند که یا همراه فتنه بودند یا به آن کمک می‌کردند.
این عضو شورای چهارم شهر تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه عده‌ای که با فعالیت‌های سیاسی آشنا نیستند و هنوز به سطحی از تحملات سیاسی نرسیده‌اند به حاشیه‌سازی می‌پردازند و همین باعث می‌شود تا فرصت‌ها به حاشیه برود و تهدیدات در متن قرار گیرند.
وی ادامه داد: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید در برنامه‌ای تعاملی و مثبت اوضاع را به کنترل درآورند و عناصر افراطی را از درون خودشان خارج کنند تا بتوان خدمت‌رسانی به مردم را در اولویت قرار داد و وارد بازی سیاسی نشد.

 


در پی اصرار سرپرست وزارت علوم نسبت به ادامه عزل و نصب‌های پرسش برانگیز، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با متناقض دانستن عملکرد جعفر توفیقی از احتمال نامه‌نگاری نمایندگان مجلس با رئیس جمهور در خصوص رفتارهای پرتنش خبر داد.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس با اشاره به یکی از جلسات کمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت گفت: در یکی از جلسات، آقای نصیری قیداری معاون وزیر علوم در جمع اعضاء اعلام کرد که عزل و نصب‌ها تمام شده است اما توفیقی اعلام می‌کند عزل و نصب‌ها ادامه دارد و این وجود یک نوع تناقض در رفتار و عملکرد مسئولان وزارت علوم را نشان می‌دهد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش مجلس اقدامات آقای توفیقی را بررسی خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که نمایندگان مجلس در قبال عزل و نصب‌ها و عملکرد سرپرست وزارت علوم به آقای روحانی نامه‌ای بنویسند.
سلیمی با اشاره به فیلم منتشر شده درباره اظهارات جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص فتنه 88 گفت: آقای توفیقی در اظهارات خود در دفاع از فتنه موضع‌گیری علنی کرده‌اند که سند مربوط به این اظهارات نیز موجود است.
وی با انتقاد از موضع سرپرست وزارت علوم در دفاع از فتنه 88، این اظهارات را عاملی برای ایجاد تشنج در کشور دانست و گفت: در انتخاباتی که شاهد حضور حداکثری مردم بودیم و اقتدار بین‌المللی ایران گسترش یافت، آقای توفیقی و همفکران وی با موضع‌گیری‌های خود برای کشور هزینه ایجاد کردند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با تأکید بر اینکه نمایندگان ملت در قبال فتنه موضع شفاف و روشن دارند، تصریح کرد: مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فتنه را محکوم کرده و موضع خود در قبال آن را به صورت شفاف بیان کرده‌اند، حتی رئیس جمهور نیز در قبال آن حوادث موضع دارد، حال چرا آقای توفیقی موضع خود را در قبال فتنه اعلام نمی‌کند.
از سوی دیگر جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره موضع‌گیری خود پیرامون فتنه سال 88 مدعی شد: من تاکنون در این باره هیچ مصاحبه‌ای نداشته‌ام و موضع‌گیری خود را نیز در این خصوص در روز رأی اعتماد به نمایندگان محترم ارائه خواهم کرد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه گفته می‌شود عزل و نصب‌ها در مجموعه وزارت علوم پایان یافته است، افزود: من چنین مسئله‌ای را نگفته‌ام و تنها به این نکته اشاره کرده‌ام که عزل و نصب‌ها در حد نیاز و ضرورت خواهد بود.
سرپرست وزارت علوم بدون اشاره به علت برخی از برکناری‌ها در وزارت علوم ادامه داد: ما در مجموع چهار مورد عزل و نصب داشته‌ایم که دو مورد آن مربوط به دانشگاه‌ها و دو مورد دیگر آن مربوط به معاونت‌ها بوده است، بنابراین با توجه به وجود 300 دانشگاه در کشور عزل و نصب چندانی صورت نگرفته است.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شما به عنوان گزینه وزیر علوم معرفی خواهید شد، گفت: تصمیم با رئیس جمهور است و فعلاً تصمیم بر این مبناست.

 


رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تعریف جامع از واژه و گفتمان اعتدال تاکید کرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در بیست و دومین گردهمایی ائمه‌جمعه سراسر کشور تعامل مجلس با ائمه‌جمعه را مطلوب ارزیابی کرد و تاکید کرد این تعامل و رابطه خوب بایستی تداوم یابد.
وی در بیان تعریفی از اعتدال گفت: اعتدال یعنی همه افراد و البته جامعه متوازن رشد کند، افراط و تفریط در خروج از این جاده رخ می‌دهد؛ در سال‌های پس از انقلاب افراط و تفریط‌هایی داشتیم و برای رخ ندادن آن باید با حلاجی گذشته به پیش برویم.
لاریجانی در همین زمینه خاطر نشان کرد: اینکه در بحث اعتدال بگویید افراط و تفریط نباشد تعریف سلبی کرده‌اید و این تعریف کفایت نمی‌کند، در واقع باید تعریف جامعی از اعتدال داشته باشیم.
رئیس مجلس مقصود از سبک زندگی را اینگونه بیان کرد: «راه و رسم‌هایی که انسان‌ها باید در زندگی فردی و اجتماعی خود به آن توجه کنند».
لاریجانی در همین زمینه تصریح کرد: مدل طراحی شده برای سبک زندگی باید قابل درک باشد، در واقع سبک زندگی یک امر صرفا نظری نیست؛ برای کشوری مانند ایران که دارای ریشه‌های عمیق فرهنگی است، باید اقدامات لازم در راستای طراحی و دنبال کردن سبک زندگی در دستور کار ویژه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: در سبک زندگی باید به جلوه‌های زیبایی توجه کرد، در واقع زمانی که درباره سبک زندگی سخن می‌گوییم باید به زیبایی‌های مرتبط به آن توجه کنیم تا گیرایه‌های لازم را داشته باشد.
لاریجانی با اشاره به اینکه جامعه ما دینی است و قطعا باید به فلسفه حیات و سبک زندگی متاثر از آن توجه شود، اظهار داشت: بدون توجه به فلسفه زندگی نمی‌توان سبک زندگی درست کرد، شرایط امروزی جامعه ما از نگاه‌های اسلامی و توجه به برخی نگاه‌های دیگر شکل گرفته که همین موضوع مشکلاتی را پدید آورده است.
وی با تاکید بر اینکه اعتدال در تفکر اسلامی یعنی تک ارزشی نبودن، اظهار داشت: اعتدال به معنای رشد همه ارزش‌هاست، در بحث عدالت رشد متوازن ارزش‌ها مدنظر است و انسان معتدل براساس این نگاه کسی است که ارزش‌ها به طور متوازن در وی رشد می‌کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی، جامعیت را یکی از مسائل مهم در طراحی سبک زندگی دانست و گفت: سبک زندگی باید همه ابعاد سیاسی و اجتماعی را در بر بگیرد و اینگونه نباشد که فقط به اموری خاص محدود شود؛ به طور مثال در زمان دوم خرداد ایدئولوژیک بودن را مسخره می‌کردند و سیاست خارجی مبتنی بر ایدئولوژی را به سخره می‌گرفتند که این اقدامات از سر فهم نبود.
لاریجانی اضافه کرد: جامعه‌ای که می‌خواهد سرافراز باشد باید مسلکی باشد و با نگاه به ایدئولوژی رشد کند؛ امروز بسیاری از جوانان ما مسلکی هستند و به اعتقاد خود ایستاده‌اند و اگر اعتراضی هم کنند، ارزشمند است البته ممکن است این اعتراض کامل نباشد اما به دلیل مبتنی بودن بر ایدئولوژی مثبت است.
وی در همین زمینه گفت: مسلکی بودن و حرکت بر مبنای ایدئولوژی موضوعی نیست که با انتخابات تغییر کند و در واقع پایه زندگی است به همین دلیل باید این نگاه را در جامعه گسترش داد. زیرا انسان موفق یک انسان مسلکی است.
وی دولتی شدن را یک آسیب برای روحانیت دانست و ادامه داد: حتی در جمهوری اسلامی هم نباید روحانیون را دولتی کنیم. البته استقلال روحانیت باید حفظ شود اما این استقلال به این معنی نیست که دیگران نباید وظایف خود در قبال حوزه‌های علمیه را انجام دهند.
لاریجانی با بیان اینکه نباید از فرهنگ بومی غفلت کنیم خطاب به ائمه‌جمعه که روسای شوراهای فرهنگ عمومی نیز هستند، گفت: ائمه‌جمعه مباحث مرتبط با فرهنگ عمومی را مدنظر قرار داده و به صورت جدی دنبال کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر می‌خواهیم برخی از ارزش‌ها تغییر کند باید شرایط کشور به صورت گسترده و هماهنگ تغییر کند، در واقع باید با برنامه هدفمند و همه جانبه عمل کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مجلس شورای اسلامی با ارائه طرحی با بدحجابی مقابله کند، گفت: مبارزه با بدحجابی دارای یک قانون جامع است که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را به تصویب رسانده که همین قانون باید اجرا شود. لاریجانی خواستار اجرای صحیح قانون عفاف و حجاب شد و اظهار داشت: باید نظارت‌های لازم اعمال شود تا صاحب اجرای درست این قانون باشیم.

 


دولت عراق ادعای گروهک تروریستی منافقین در بازداشت هفت تن از اعضای این گروهک در جریان حمله به اردوگاه اشرف را تکذیب کرد.
علی الموسوی، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق با ابراز بی‌اطلاعی از مفقود شدن این تعداد از اعضای گروهک منافقین گفت که دولت عراق هیچ طرحی برای تحویل ساکنان اشرف به تهران ندارد.
بنابر گزارش ایسنا به نقل از شبکه الجزیره، گروهک تروریستی منافقین با ادعای بازداشت هفت تن از اعضای خود در جریان حمله هفته پیش به اردوگاه اشرف، مدعی شدند که بغداد در تلاش است تا این افراد را به ایران تحویل دهد.
این گروهک مدعی است که در حمله هفته گذشته به اردوگاه اشرف تعداد هفت تن از اعضای این گروهک از سوی نیروهای عراقی وابسته به نخست‌وزیر عراق دستگیر و در محلی در نزدیکی فرودگاه بغداد بازداشت شدند.
بنابر ادعای این گروهک قرار است این افراد که از آنها به عنوان گروگان‌های دولت عراق یاد شده، طی چند روز آینده از طریق شهر العماره واقع در جنوب عراق به مسئولان ایرانی تحویل داده شود.
گروهک تروریستی منافقین در ادامه از رئیس‌ جمهور آمریکا، دبیر کل سازمان ملل و کمیساریای عالی امور پناهندگان برای فراهم کردن شرایطی جهت آزادی این افراد درخواست کمک کرد.

 


یک مقام رژیم صهیونیستی با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که رژیم صهیونیستی باید به تنهایی با تهدید تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای برخورد کند.
آویگدور لیبرمن، رئیس کمیته امور خارجه و دفاعی کنست روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «کانال 2» این رژیم گفت: ما تنها به خود متکی خواهیم بود هرچه باشد از سال 1948 به بعد کسی از خارج از اسرائیل محافظت نکرده است و ما به تنهایی با همه تهدیدها برخورد کرده‌‌ایم. ما هیچ انتظار یا درخواستی از دنیا نداریم.
به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، لیبرمن با مقایسه وضعیت سوریه به برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که بشار اسد ممکن است از پیشنهاد جدید روسیه برای قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه تحت نظارت‌های بین‌المللی برای وقت تلف کردن و جلوگیری از مداخلات نظامی و غیرنظامی در کشورش استفاده کند.
این ادعا در حالی است که رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه است.
روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز نوشت که جان‌کری در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایران شدیدا واکنش‌های واشنگتن در قبال سوریه را زیر نظر دارد.
به نوشته این روزنامه عبری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی‌اش با بنیامین نتانیاهو به بررسی خطرات استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه پرداخت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10