(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 21 شهریور 1392 - شماره 20589

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
رهبر انقلاب با اشاره به تفسیر غلط از نفی جدال در حج: برائت از مشرکین اساسی‌ترین دستور اسلام است
چشم به راه سپیده
اخبار ادبی و هنری
رویکرد دوگانه آمریکا در لغو و اعمال تحریم‌ها ‌!
رئیس‌جمهور عازم قرقیزستان شد
معاون وزیر امور خارجه: ایران مدارک حمله شیمیایی توسط معارضان در سوریه را به سازمان ملل تحویل داد
واکنش ایران به بیانیه موهن وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس
مسکو: پوتین و روحانی درباره همکاری‌های نظامی بین دو کشور مذاکره می‌کنند
کاروان نور از گلزار شهدای امامزاده علی‌اکبر(ع) راهی شد
در اختتامیه گردهمایی ائمه جمعه مطرح شد
تأکید تقوی بر عمق‌بخشی به خطبه‌‌های نماز جمعه
مراسم تودیع و معارفه استاندار تهران برگزار شد
نتایج کنکور اعلام شد
آیت‌الله مکارم شیرازی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه: حرف‌های دشمنان را با منطق صحیح درهم می‌کوبیم
جانباز 70درصد و پدر شهید در جوار همرزمانش آرام گرفت
برگزاری جشن دختران خورشید در حرم حضرت معصومه(س)
مراسم یادبود آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی در الیگودرز برگزار شد
فرماندار بندرانزلی: بیکاری 95 کارگر کارخانه فیبر، موقت است
از سوی دبیر جشنواره اعلام شد
ارسال 246 اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی کردی
در روزهای آخر هفته جاری صورت می‌گیرد
اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران
اصلاحیه
همایش ملی کرم ابریشم در مینودشت برگزار شد
   


مرحوم علامه محمدتقی جعفری (ره): انسان رشد یافته کسی است که انسان‌ها را اجزاء خود می‌داند و با سقوط هر یک از آنها، تباهی جزئی از خود را مشاهده می‌کند.

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه در دیدار کارگزاران حج امسال، حج را مایه اقتدار سیاسی، فرهنگی و معنوی جامعه اسلامی دانستند و با اشاره به شرایط کنونی جهان اسلام و منطقه و تلاش بدخواهان برای ایجاد درگیری میان مسلمانان به بهانه اختلاف‌های مذهبی و همچنین تهدید‌ها و آتش افروزی‌های سلطه‌گران گفتند: امیدواریم رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه، جدی و به دور از فریب و برگشت واقعی از رویکرد خودسرانه و غلط چند هفته اخیر باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از لوازم حج واقعی، رفتار برادرانه‌ی مسلمانان در عرصه این فریضه بزرگ است، افزودند: دوری از جدال در ایام حج که در قرآن کریم بر آن تأکید شده به معنای جدال نداشتن برادران دینی و مسلمان با یکدیگر است که هم شامل پرهیز از جدال زبانی و هم پرهیز از تنافر قلبی می‌شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: متأسفانه برخی کج فهم‌ها، با تفسیر غلط از جدال نداشتن در ایام حج، تلاش دارند تا فلسفه برگزاری مراسم برائت از مشرکین را زیر سؤال ببرند در حالی‌که جدال با شرک و کفر، از اساسی ترین دستورات اسلام است.
ایشان مسلمانان را به هوشیاری در قبال نقشه بدخواهان برای ایجاد اختلاف‌ها و درگیری‌های مذهبی فراخواندند و تأکید کردند: دشمنان امت اسلامی بخوبی متوجه شده‌اند که درگیری مذاهب اسلامی به نفع رژیم غاصب صهیونیستی است و بر همین اساس با راه‌اندازی گروه‌های تکفیری از یک طرف و با ایجاد رسانه‌های به ظاهر اسلامی و حتی شیعی برای دامن زدن به اختلافات از طرف دیگر، بدنبال درگیر کردن مسلمانان با یکدیگر هستند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بزرگان تشیع اعم از امام(ره) و دیگران همواره بر حفظ اتحاد امت اسلامی تأکید کرده اند، بنابراین آن تشیعی که با هدف دامن زدن به اختلافات، از رسانه‌هایی که در لندن و آمریکا هستند، تبلیغ می‌شود، در مسیر شیعه واقعی نیست.
تبادل فرهنگ اسلامی ناب
میان مسلمانان
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی دیگر از نقاط قوت حج را که زمینه ساز اقتدار بیش از پیش آن می‌شود، تبادل فرهنگ اسلامی ناب میان مسلمانان و اطلاع از واقعیات و پیشرفت‌های جوامع اسلامی، در ایام حج دانستند و گفتند: با توجه به حجم بسیار بالا و غیرقابل تصور رسانه‌های معاند نظام اسلامی، یکی از وظایف زائران ایرانی، معرفی و شناساندن چهره واقعی اسلام و شیعه و حقایق و پیشرفت‌های نظام اسلامی، از طریق زبان و عمل خود است.
ایشان با تأکید بر اینکه تقویت معنویت یکی دیگر از محور‌های اصلی حج واقعی است، خاطرنشان کردند: ایمان قوی، توکل بر خدا و حسن ظن به وعده الهی که لازمه عبور از گذرگاه‌های دشوار و نهراسیدن از هیمنه ظاهری قدرت‌ها هستند، در حج بدست می‌آید.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آتش افروزی دشمنان امت اسلامی در پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه و بحرین به بهانه شیعه و سنی و کشته شدن صد‌ها انسان بیگناه، گفتند: سلطه‌گران و ابرقدرت‌ها به ویژه آمریکا برای رسیدن به منافع نامشروع خود از ویران کردن کشور‌ها و کشتن انسان‌ها هیچ ابایی ندارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تحولات سوریه و تهدید‌های چند هفته اخیر آمریکایی‌ها برای جنگ افروزی در منطقه، اشاره کردند و افزودند: آن‌ها برای منافع ملی ادعایی خود که در واقع منافع صهیونیست‌ها و سرمایه داران بزرگ است، حتی حاضر به آتش افروزی و پایمال کردن منافع کشور‌ها و ملت‌های دیگر هستند.
ایشان با تأکید بر اینکه امیدواریم رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه، جدی و به دور از بازی سیاسی باشد، خاطرنشان کردند: اگر چنین باشد، به معنای بازگشت آمریکا از رویکرد خودسرانه و غلط چند هفته اخیر است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران با دقت و هوشیاری حوادث منطقه را دنبال می‌کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: ما به عنوان یک ملت بزرگ در این منطقه حساس، باید با نگاه درست و با استفاده از اقتدار اسلامی، اهداف والا و انسانی خود را که مبتنی بر اسلام است، در معرض دید همگان قرار دهیم و بشریت را به دستاوردِ حرکت براساس اسلام، دعوت کنیم.
پنج عنصر اساسی
ساخت اقتدار درونی ملت
ایشان خاطرنشان کردند: دستاوردِ حرکت براساس اسلام، ساخت اقتدار درونی ملت است که با ایمان راسخ، اتحاد آحاد مردم، عملکرد صحیح مسئولان، همدلی مردم و مسئولان و توکل بر خدا به دست می‌آید.
رهبر انقلاب اسلامی، عقل، معنویت، توکل، حرکت و عمل را پنج عنصر اساسی برای ساخت اقتدار درونی برشمردند و افزودند: حرکت نظام اسلامی در این مسیر و اقتدار روز افزون آن، قطعاً بر شرایط منطقه تأثیرگذار خواهد بود، همانگونه که تاکنون بوده است.
در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست زایران ایرانی ضمن تبریک هفته حج و دهه‌ی کرامت، تدوین سند راهبردی حج، اهتمام به تقویت هرچه بیشتر قرآن، تلاش برای ایجاد تحول روحی در زائران از طریق آموزش‌های قبل از تشرف، دفاع از حقوق زائران، تقویت امر تحقیق در رابطه با موضوعات مرتبط با حج، برگزاری همایش‌های تخصصی، ارتقاء سطح علمی روحانیون کاروان‌ها، برگزاری دوره‌های آموزش زبان عربی و تدوین تجارب و آسیب شناسی برنامه‌های گذشته را از مهمترین فعالیت‌های بعثه مقام معظم رهبری بیان کرد.
آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گزارشی با بیان مجموعه تلاش‌های صورت گرفته به منظور هماهنگی میان اجزاء دستگاه‌های مرتبط با حج برای انسجام بیشتر و خدمات رسانی هرچه بهتر به زائران گفت: حج فرصت مناسبی برای انتقال فرهنگ ایران اسلامی به سایر ملت‌هاست.
وی با تأکید بر اهمیت توجه به فلسفه، اسرار و معارف حج افزود: برقراری ارتباط بین شخصیت‌های دینی و علمی جمهوری اسلامی با دیگر شخصیت‌های جهان اسلام زمینه‌ی انسجام هرچه بیشتر امت اسلامی را فراهم خواهد کرد.
آقای اوحدی رئیس سازمان حج نیز با اشاره به اینکه در سال جاری 64000 زائر ایرانی در قالب 500 کاروان از 17 ایستگاه پروازی در سراسر کشور به حج اعزام خواهند شد گفت: سازمان حج همچنین پذیرای2000 زائر ایرانی مقیم خارج از کشور نیز می‌باشد.
وی تمرکز در استقرار زایران و خدمات رسانی به آنان و همچنین برپایی مراکز درمانی در برخی کاروان ‌ها و دو بیمارستان به صورت شبانه روزی در مکه مکرمه و مدینه منوره را از دیگر فعالیت‌های سازمان حج و زیارت بیان کرد.

 


EMAIL:SEPIDEH@AYHANNEWS.IR
تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
تقصیر ما
تقصیر ماست غیبت طولانی شما
بغض گلو گرفته‌ پنهانی شما
بر شوره‌زار معصیتم گریه می‌کنی
جانم فدای دیده‌ بارانی شما
پرونده‌ام برای شما دردسر شده
وضع بدم دلیل پریشانی شما
ای وای من! که قلب شما را شکسته‌ام
آقا چه شد تبسم رحمانی شما؟
ای یوسف مدینه مرا هم حلال کن
«عفو و گذشت» سنت کنعانی شما
آیا حقیقت است که اصلا شبیه نیست
رفتار ما به رسم مسلمانی شما؟
صدها هزار نوح و سلیمان نشسته‌اند
در انتظار منصب دربانی شما
عشاق شهر یکسره تعریف می‌کنند
از لحن و صوت مکی قرآنی شما
نشنیده‌، یاد روضه گودال کرده‌ام
دل می‌برد تلاوت روحانی شما
این اشک روضه حال مرا خوب کرده است
ردخور نداشت نسخه درمانی شما
«یا فارس الحجاز» برایم دعا کنید
درمانده است شاعر ایرانی شما
وحید قاسمی
***
ذکر خدا
شبی را به خوابم بیا نازنین
دلم را پر از بوی خورشید کن
بیا چشمه غصه‌های مرا
پر از جوشش شعر امید کن
بیا که جهان زیر هر گام تو
پر از رویش سبزه‌ها می‌شود
دل آسمان پر ز رنگین‌کمان
زمین غرق ذکر خدا می‌شود
***
رنگین‌کمان
آقا بیا، در دست‌ها باز آسمان روئیده است
گلواژه سبز دعا، تا کهکشان روئیده است
عطر خیال آبی‌ات در ذهن‌ها جاری شده
تصویر شوق دیدنت، در چشممان روئیده است
با تابش پنهانی‌ات در وسعت آیینه‌ها
آن سوی باور تا خدا، رنگین‌کمان روئیده است
پژواک نام گرم تو پائیز را تبخیر کرد
بر روی لب‌ها نام سبزت جاودان روئیده است
در ذهن انگشتان من، بوی حضورت می‌وزد
احساس درکت خوب من تا بی‌کران روئیده است
از چهره آیینه‌ها، پائیز پیری می‌چکد
اما ز میلاد جهان، عشقت جوان روئیده است
یکباره خیست می‌شوم، ای آبشار عاطفه
حتی غزل با نام تو، سبز و روان روئیده است
خدیجه پنجی «لاله»- قم

 


عبدالحمید آیتی مترجم قرآن درگذشت
عبدالحمید آیتی، مترجم نامدار قرآن و نهج‌البلاغه صبح دیروز، ۲۰ شهریور ماه، در سن ۸۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.
به گزارش تسنیم، وی از مترجمان بنام عربی به فارسی بود و ترجمه‌‌های فارسی قرآن مجید، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را منتشر کرده است.علاوه بر این، زنده‌یاد آیتی فعالیت‌‌های فرهنگی متعددی را در کارنامه خود دارد که از این موارد می‌توان به ریاست شورای علمی دانشنامه تحقیقات ادبی فرهنگستان، و نیز عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره کرد.
کشتی شکسته، تحریر تاریخ وصّاف، آمرزش ابوالعلا معری، گزیده و شرح خمسه نظامی، تاریخ ابن‌خلدون، شکوه قصیده، تاریخ دولت اسلامی در اندلس، قرآن مجید (ترجمه فارسی‌)، شکوه سعدی در غزل، شرح و ترجمه معلّقات سبع، از جمله آثار عبدالحمید آیتی است.
قرار است روز جمعه، 22 شهریور، پیکر این مترجم قرآن کریم در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) آرام گیرد.
تشکل غیرقانونی و منحله
با کدام مجوز بازگشایی می‌شود؟
رئیس سازمان سینمایی دولت درحالی قصد دارد امروز به مناسبت روز ملی سینما اقدام به بازگشایی خانه منحله سینما نماید که هنوز نسبت به تخلفات صورت گرفته در این تشکل سیاسی رسیدگی نشده است.
حجت الله ایوبی در شرایطی امروز اقدام به بازگشایی خانه سینما خواهد کرد که این تشکل فاقد ثبت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و دارای اساسنامه‌ای است که به صورت غیرقانونی تغییر یافته است. همچنین اغلب اصناف خانه سینما غیرقانونی هستند.
با این اوصاف به نظر می‌رسد که سازمان سینمایی دولت یازدهم نیز در آینده‌ای نزدیک با خانه سینما به مشکل برخواهد خورد.
یکی از بندهای حذف‌شده در اساسنامه خانه سینمای منحله، بند «تقوا» به عنوان شرط عضویت در هیئت مدیره خانه سینما است.
دیدار با کارگزاران اسکار پشت درهای بسته، حمایت از فیلم‌سازان مجرم و... از جمله عملکردهای تأمل‌برانگیز هیئت مدیره خانه سینما، به شمار می‌آید.
از سوی دیگر؛ روز گذشته معاون اجتماعی ناجا از بازتحویل خانه سینما خبر داد.
سردار دکتر سعید منتظرالمهدی گفت: در پی مکاتبه وزیر ارشاد مبنی بر بازتحویل ساختمان خانه سینما، این ساختمان در اختیار سازمان سینمایی قرار گرفت.
گفتنی است سازمان سینمایی دیشب طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: خانه سینما، مقارن با روز ملی سینما- 21 شهریور ماه- به دست دکتر حجت‌الله ایوبی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و با همراهی جمعی از چهره‌های سینمایی بازگشایی می‌شود.
باند فاميل‌بازان در سينماي ايران!
در حالی كه هيچ‌كس در ايران نمي‌تواند بازيگر شود، مگر اينكه با اين هزار فاميل نسبتي داشته باشد.
باشگاه خبرنگاران در گزارشی نوشت: در سال‌هاي اخير تب سينما و ورود به عرصه‌ بازيگري دغدغه‌ بسياري از دوستداران و شيفتگان هنر هفتم شده اما علاقه‌مندي جوانان براي دستيابي به روياي بازيگري زمينه سوءاستفاده برخي‌‌ها را براي اخاذي از اين قشر با ترفندهاي مختلف تبليغاتي فراهم آورده است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: چه بسا افرادي كه تنها به واسطه برخي روابط و يا هزينه‌هاي سرسام‌آوري كه براي خريد نقش،‌ پرداخت كرده‌اند،‌ يك شبه ره صد ساله را پيموده‌اند و ستاره بي‌بديل سينماي ايران شده‌اند.
این گزارش، در ادامه به معرفی دهها چهره که به واسطه روابط خویشاوندی به عرصه بازیگری راه یافتند را معرفی کرده است.
احتمال مدیریت تهیه کننده
فیلم ضدایرانی قوت گرفت!
احتمال انتصاب تهیه کننده یک فیلم ضدایرانی در سمت مدیریت یکی از مراکز سازمان سینمایی قوت گرفت.
براساس گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌ها، تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی «یک خانواده محترم» برنامه‌های مدنظر خود را برای اداره یکی از مراکز سازمان سینمایی ارائه کرده و انتصاب وی قطعی شده است.
پیش بینی می‌شود که ورود تهیه‌کننده مذکور به سازمان سینمایی، مقدمه بروز التهابات و اختلافات در این سازمان در سال‌های آینده شود.
«یک خانواده محترم» فیلمی توهین‌آمیز نسبت به ایران، مردم ایران و نظام دینی بود که نمایش آن در حاشیه جشنواره کن، سبب اعتراض سینماگران ایرانی شد.
«فرشتگان قصاب»
امشب به سیما می‌آیند
فیلم «فرشتگان قصاب» به کارگردانی سهیل سلیمی که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با استقبال و تحسین برخی از منتقدان مواجه شده بود، بدون اکران در سینما امشب از تلویزیون به نمایش در می‌آید.
به گزارش خبرنگار کیهان، فیلم «فرشتگان قصاب» که به واسطه موضوع و محتوای جدید و افشاگری ناگفته هایی تکان دهنده، در صورت اکران عمومی در سینما‌های کشور با اقبال خوبی از سوی مخاطب‌ها مواجه می‌شد، در اقدامی عجیب از سوی تهیه کننده فیلم نتوانست به سینما‌ها راه یابد. نکته قابل توجه این است این فیلم با وجود درخواست‌‌های متعدد دانشگاهی حتی از خارج از کشور، در نهایت به سیما فروخته شد.
«فرشتگان قصاب» که به موضوع قاچاق اعضای بدن انسان‌ها توسط صهیونیسم جهانی می‌پردازد، به مناسبت سالگرد واقعه 11 سپتامبر امشب از شبکه اول سیما به نمایش در می‌آید.
همکاری مشترک یک شبکه فارسی زبان با رژیم صهیونیستی
مدیر یک شبکه فارسی زبان ضدایرانی گفت: معتقدم مردم اسرائیل(غاصب) بهترین مردم جهان هستند!
مدیر شبکه من و تو در مصاحبه با کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی، از همکاری این شبکه با این تلویزیون دولتی رژیم غاصب صهیونیستی خبر داد.
این مصاحبه که در رسانه‌های رژیم اشغالگر قدس منتشر شده است، از اولین همکاری رسمی یک شبکه فارسی زبان با اسرائیل خبر می‌دهد.
به گزارش رسیده در این گفت وگو مسئولین کانال 10 رژیم اشغالگر نگرانی‌‌های منطقه را علت کلید زدن چنین همکاری بیان کردند و گفتند: «این همکاری بین کانال 10 اسرائیل و شبکه من و تو در تولید برنامه‌ای که همزمان در هر دو شبکه پخش می‌شود، صورت می‌گیرد.»
کیوان عباسی در این مصاحبه گفت: «بر این باور هستم که مردم اسرائیل بهترین مردم جهان هستند! و همین واقعیت مرا واداشت تا در یک تولید مشترک با کانال 10 به توافق برسیم.»
اعضای شبکه من و تو که بدون آگهی، فعالیت می‌کند (!) جملگی عضو گروه جوانان بدون مرز است که یک شرط عضویت در آن، اعتقاد به جهان وطنی و همجنسگرایی است.
کیوان عباسی و مرجان عباسی دو فرد بهائی هستند که گفته می‌شود در حالی که از محارم یکدیگر هستند، به ازدواج هم درآمده‌اند.
در شبکه من و تو، لفظ اسرائیل به جای فلسطین به کار برده می‌شود.

 


وزارت خزانه‌داری آمریکا دیروز در حالی برخی تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان را در اقدامی منافقانه کاهش داد که درست هفته گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه افراد و شرکت‌های مرتبط با صنعت نفت ایران‌ وضع کرده بود.
روزنامه نیویورک‌تایمز در همین رابطه نوشت: دولت اوباما سه‌شنبه محدودیت‌های بلندمدت خود بر فعالیت‌های بشردوستانه از جمله تبادل ورزشی میان ایران و آمریکا را کاهش داد. به نوشته این روزنامه، این حداقل دومین باری است که در سال جاری دولت آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را کاهش داده است که در واقع، پاسخی است به اقدام حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران که تمایل خود را برای بهبود روابط ابراز داشته است.
براساس این گزارش، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا که بر تحریم‌های ایران نظارت دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد، تشریفات اداری برای گرفتن معافیت‌ها را متوقف کرده تا انجام خدمات درمانی، امدادرسانی، حفاظت از حیات‌وحش و پروژه‌های حقوق بشری در این کشور تسریع شود. علاوه بر این، وزارت خزانه‌داری آمریکا فعالیت‌های مربوط به مسابقات ورزشی، حمایت مالی از بازیکنان ورزشی، مربیگری، داوری و آموزش را نیز مجاز شمرده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه مدعی شده است: این اقدام نشان‌دهنده تعهد دولت آمریکا به تقویت روابط میان مردم ایران و آمریکاست. وزارت خزانه‌داری آمریکا دیروز در حالی در بیانیه خود مدعی شده است که این کاهش تحریم‌ها نشانه‌ای از تعهد آمریکا به تقویت روابط دو کشور است که هفته گذشته 6 فرد و 4 شرکت جدید را به خاطر کمک به پروژه‌های نفتی ایران به لیست سیاه خود اضافه و تحریم‌های جدیدی را علیه آنها اعمال کرد.
در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که درباره این تحریم‌های جدید صادر شده بود آمده است: اقدام جدید آمریکا بخشی از تلاش این کشور برای ممانعت از تلاش افراد حقیقی و حقوقی برای دور زدن تحریم‌های نفتی ایران است. به این صورت که ایران برای افزایش صادرات نفت با توسل به برخی شرکت‌ها، نهادهای مالی و تجاری سعی دارد معاملات شرکت‌های دولتی مانند شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت ایران اینترترید (نیکو) را پنهان نگه دارد. دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در همین رابطه گفت: تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بخش مهمی از فشار آمریکا علیه دولت تهران است و آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران تحریم‌های اعمال شده را دور بزند. وی افزود: خزانه‌داری آمریکا به تحریم افراد و شرکت‌هایی که با ایران برای دور زدن تحریم‌ها همکاری کنند، ادامه خواهد داد. گفته شده است که سیدناصر محمد سیدی، تاجر ایرانی و مدیر شرکت «سیما جنرال تریدینگ»، شرکتی که قبلا از طرف آمریکا تحریم شده بود، همچنین شبکه‌ای از شرکت‌هایی که در امارات متحده ثبت شده‌اند و در کنترل سیدی بوده‌اند، و نمایندگی شرکت ملی نفت ایران و شرکت نیکو در لندن و سوئیس در فهرست تحریم‌های جدید قرار گرفته‌اند.
از سوی دیگر یک پایگاه صهیونیستی نیز مدعی شد در مذاکرات بین باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، بر سر کاهش تحریم‌های ضد ایرانی ایالات متحده هم توافقاتی شده است.
براساس گزارش سایت دبکا باراک اوباما در تمام مباحثات خود با پوتین تلاش کرده است که بین کنترل سلاح‌های شیمیایی سوریه و حل برنامه هسته‌ای ایران پیوند بزند و این در حالی بود که پوتین بر راهکار دیپلماتیک تاکید کرده است.
پوتین همچنین به اوباما تضمین داده است که دست‌یابی به راه‌حل غیرنظامی در خصوص تسلیحات شیمیایی سوریه، تاثیر زیادی بر حل مساله هسته‌ای ایران خواهد گذاشت. این گزارش همچنین حاکی است که مقامات ایرانی به طور کامل در جریان توافقات روس‌ها و آمریکایی‌ها بوده‌اند و تمام توافقات به تایید تهران رسیده است.
گزارش دبکا مستقلا قابل تایید نیست و منابع روسی و آمریکایی درخصوص آن اظهارنظری نکرده‌اند.

 


رئیس‌جمهور برای شرکت و سخنرانی در اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای راهی بیشکک پایتخت قرقیزستان شد.
رئیس‌جمهور امروز برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، به بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر کرد.
رئیس‌جمهور در این سفر همچنین دیدارهایی با برخی سران شرکت‌‌کننده در این اجلاس به‌ویژه روسای جمهور روسیه و چین خواهد داشت. قرار است مهمترین مسائل منطقه‌ای و جهانی در این دیدارها مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. سازمان همکاری شانگهای برای همکاری‌های چند جانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی تشکیل شده است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ناظر در اجلاس‌های این سازمان شرکت می‌کند.

 


معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: ایران مدارک قوی در خصوص حمله شیمیایی معارضان در سوریه در اختیار دارد و این مدارک را به سازمان ملل تحویل داده است.
امیر عبداللهیان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مثلاً در دسامبر سال گذشته اخباری به دست آوردیم مبنی بر اینکه دو کپسول گاز سارین در حال انتقال به سوریه است. این کپسولها از یک کشور عربی به یک کشور همسایه منتقل شد و در آن کشور هم واکنش‌های امنیتی و سیاسی را به همراه داشت. امیر عبداللهیان امکان کمک نظامی ایران به سوریه را رد کرده و اظهار داشت: سوریه توان دفاع از خود را دارد و درخواستی از ما یا روسیه برای ورود به جنگ را ندارد. اطلاعاتی را از دوستانمان در سوریه دریافت کرده‌ایم که آنها در داخل کشور خود ظرفیت‌هایی را برای مقابله آماده کرده‌اند. امیر عبداللهیان گفت: اگر برخی طرف‌ها فکر می‌کردند سوریه در دو سال اخیر ضعیف شده است و توان هرگونه پاسخگویی به حملات را ندارد، اما در صورت وقوع جنگ احتمالی جهانیان خواهند دید به چه شکلی پاسخ خواهد داد. معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به دیدارش با المعلم گفت: با المعلم گفت‌وگوهایی داشتیم که در آن پیشنهاد روسیه مورد تبادل‌نظر قرار گرفت و توافق کردیم که به ابتکاری که بر حل سیاسی متمرکز شود توجه کنیم. وی افزود: ما اصرار داریم تمام سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی از منطقه خاورمیانه خارج شود. معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که در حال حاضر توپ در زمین آمریکا است، گفت: در گام بعدی باید تکلیف بکارگیری سلاح شیمیایی از طرف گروه‌های تکفیری حل شود، زیرا که ما اطمینان داریم سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است. وی در پایان هشدار داد: سوریه دارای قدرت لازم برای پاسخ قوی به هر حمله است، اگر آمریکا تصمیم نادرست به حمله بگیرد جهانیان شاهد واکنش غافلگیرانه و قوی سوریه خواهند بود.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعا‌های مطروحه در بیانیه نشست 128 وزیران خارجه کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در جده را دخالت در امور داخلی ایران و مردود توصیف کرد.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعا‌های مطروحه در بیانیه نشست 128 وزیران خارجه کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در جده را دخالت در امور داخلی ایران و مردود توصیف کرد.
افخم افزود: جمهوری اسلامی ایران حاکمیت کامل خویش بر جزایر ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را مورد تاکید قرار داده و خاطرنشان می‌کند تمامی تدابیر و اقدامات به عمل آمده در این جزایر همواره مبتنی بر اصول حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفته است.
وی همچنین در خصوص فعالیت‌‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: این فعالیت‌‌ها کاملا شفاف و منطبق با قوانین بین‌المللی و در چارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر اصول ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رعایت اصل حسن همجواری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشور‌ها افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تقویت مناسبات و تامین منافع ملت‌‌های منطقه، از گفت‌وگو‌های دوستانه با کشور‌های همسایه خود در منطقه خلیج فارس استقبال می‌‌کند.

 


سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه تایید کرد که در دیدار روز جمعه روسای جمهور ایران و روسیه درباره همکاری‌های نظامی میان دو کشور گفت‌وگو و مذاکره خواهد شد.
به گزارش فارس به نقل از صدای روسیه، «دیمتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه تایید کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران قرار است در دیدار خود که فردا برگزار می‌شود درباره همکاری‌های نظامی و تکنولوژیک میان دو طرف گفت‌وگو و مذاکره کنند. پسکوف گفت: مذاکرات قرار است درباره روابط دوجانبه از جمله همکاری‌های نظامی و تکنولوژیک باشد. دیدار روحانی و پوتین قرار است در حاشیه نشست اعضای عضو سازمان شانگهای در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شود. از سوی دیگر؛ روزنامه کامرسانت روسیه نیز به نقل از یک منبع در کاخ کرملین نوشت که مسکو قرار است مواضع خود درباره تحویل سیستم موشکی ‌S-300 به ایران و همچنین احداث یک نیروگاه هسته‌ای دیگر در ایران را نرم‌تر کند. منبع آگاه از کرملین درگفت‌وگو با روزنامه کامرسانت گفت که پیشنهاد روسیه به پس گرفتن شکایت 4 میلیارد دلاری ایران در یک دادگاه بین‌المللی در ژنو علیه آژانس صادرات تسلیحاتی روسیه بستگی دارد. کامرسانت اضافه کرده است که پوتین قصد دارد پیشنهاد ارائه یک نسخه صادراتی تغییر یافته از سیستم اس 300 را که اس MV 300 آنتی 2500 نام دارد به تهران بدهد. این منبع آگاه همچنین گفت که پوتین آماده امضای توافقنامه‌ای با ایران برای ساخت دومین راکتور هسته‌ای نیروگاه هسته‌ای بوشهر است.

 


کاروان اعزامی راهیان ‌نور با حضور 300نفر از خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان محلات شمال تهران از گلزار شهدای امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر راهی سرزمین نور شدند.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه یک، در این مراسم مهندس بهروز رضایی قائم‌مقام شهردار منطقه یک گفت: بعد از بهشت‌زهرای تهران که یک هزار و 200 شهید دارد، گلزار شهدای امامزاده علی‌اکبر(ع) با 700 مزار متبرک بیشترین پیکر شهدا را در خود جا داده است.
قائم‌مقام شهردار منطقه یک با تاکید بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: بسیاری از عزیزانی که در دوران هشت سال دفاع مقدس بین ما بودند، یا به فیض شهادت نایل آمدند و یا به خاطر صدمات جسمی جانباز شدند و اکنون وظیفه همه ماست که قدردان فداکاری‌ها و رشادت‌های این عزیزان باشیم.
وی افزود: این برنامه با همت واحد ایثارگران، بسیج، موزه‌دفاع مقدس و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک برگزار شد و در مجموع 8 دستگاه اتوبوس به سمت مناطق جنگی غرب کشور راهی شدند.
گفتنی است در این مراسم مجتبی یزدانی شهردار منطقه یک و حجت‌الاسلام امرودی مشاور شهردار تهران خانواده‌های ایثارگران را بدرقه کردند.

 


رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه رونق نماز جمعه به خطبه‌‌ها و برجستگی خطبه‌‌ها به محتوای آنهاست، بر لزوم عمق‌بخشی به خطبه‌‌های نماز جمعه تأکید کرد.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی در اختتامیه بیست و دومین گردهمایی سراسری ائمه جمعه در مجتمع آدینه تهران به تشریح دستاورد‌های این گردهمایی سه روزه پرداخت.
وی یکی از دستاورد‌های مهم این اجلاس را دیدار با مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: زیارت مقام معظم رهبری بر اساس عقاید و باورهایی که داریم یک فرصت و غنیمت است که بحمدالله با وجود مشغله فراوان حضرت آقا و حجم انبوه کار‌ها و برنامه‌هایشان این توفیق نصیب ما شد.
تقوی از ائمه جمعه خواست که بیانات ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب را که حاوی نکات بسیار لطیف و ظریفی بود به خصوص مطالبی که ایشان در خصوص غرب و جریان بیداری اسلامی مطرح می‌کردند به دقت مطالعه و نسبت به آن‌ها تأمل کنند.
تقوی دستاورد دیگر همایش مذکور را تبادل تجربیات بین ائمه جمعه عنوان کرد و گفت: امروز اکثر شرکت کنندگان نماز جمعه نسل جوان ما هستند و باید فضایی به وجود آید که ائمه جمعه موفق رمز و راز تعامل و نحوه جذب جوانان را تبیین کنند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به ارسال 102 مقاله به دبیرخانه بیست و دومین همایش ائمه جمعه و برگزیدن 10 مقاله از میان آن‌ها از اینکه برخی مقالات به دلیل کلی‌گویی در خصوص سبک زندگی قابل طرح نبود ابراز گلایه کرد. تقوی افزود: اینکه موضوعات نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را به طور کلی به عنوان سبک زندگی معرفی کنیم راهگشا نیست چرا که باید برای ارائه سبک زندگی با اتصال حلقه‌‌های مختلف عرصه‌‌های فردی و اجتماعی زندگی یک منظومه ایجاد کنیم. وی این نکته را هم متذکر شد که مقالات ارائه شده به گردهمایی سه روزه ائمه جمعه و مقالاتی که از این پس در تکمیل آن‌ها با موضوع سبک زندگی اسلامی به دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه برسد به عنوان سند این گردهمایی ثبت و طبع می‌شود.
وی در عین حال از عدم ارائه گزارش از سوی برخی ائمه جمعه ابراز گلایه کرد و گفت: حتی امام جمعه‌ای داریم که  15 یا 20 سال است که در این سمت قرار دارد اما حتی یک صفحه گزارش درباره وضعیت کاری خود و مشکلات مربوطه ارائه نکرده است. حجت‌الاسلام تقوی همچنین نسبت به محتوای برخی خطبه‌‌ها انتقاد کرد و گفت: گاهی برخی ائمه جمعه که نوار خطبه‌‌های آن‌ها را می‌آورند، برای ایراد خطبه مطالعه هم نمی‌کنند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه طرز فکری مردم بالا رفته و انتظارات آن‌ها از ائمه جمعه زیاد است تأکید کرد: رونق نماز جمعه در گرو خطبه‌‌ها و برجستگی خطبه‌‌ها به محتوای آنهاست و انتظار این است که ائمه جمعه قبل از بیان خطبه‌ها، مطالعه و مشاوره کنند.

 


مراسم تودیع و معارفه تمدن و هاشمی استانداران سابق و جدید تهران دیروز با حضور وزیر کشور برگزار شد.
به گزارش فارس وزیر کشوردر این مراسم گفت: در برنامه‌ریزی‌‌های اخیر در وزارت کشور قرار شد چند استان را به صورت پروژه‌ای مدیریت کنیم و تهران باید خود را برای کمک به اجرای چند پروژه در استان‌‌‌های دیگر آماده کند.
رحمانی‌فضلی با بیان اینکه نقاط محرومی در تهران وجود دارد که با محروم‌ترین نقاط کشور برابری می‌کند، افزود: بیش از 50 درصد ثروت ملی در تهران است و بودجه شهرداری تهران برابر با چند وزارتخانه است؛ در برنامه‌‌های اخیر در وزارت کشور قرار شد چند استان را به صورت پروژه‌ای مدیریت کنیم و تهران باید خود را در اجرای چند پروژه که نگاه ویژه می‌خواهد آماده کند. وی تاکید کرد: تهران زاییده تصمیم غلط و برنامه‌ریزی‌‌های نادرست تاریخی است؛ ما یقینا باید بتوانیم از منابع و امکانات تهران هم برای این استان و هم همه ایران استفاده کنیم و آقای هاشمی باید تجهیز شود و طرحی نو داشته باشد تا بتوانیم کشور را با آن نگاه اداره کنیم و این امکان‌پذیر است.

 


نتایج نهایی پذیرش در آزمون سراسری سال 1392 عصر دیروز اعلام شد.
دکتر ابراهیم خدایی رئیس‌سازمان سنجش آموزش کشور به مهر گفت: 522 هزار و 144 نفر در این دوره از آزمون سراسری سال 92 پذیرفته شده‌اند. وی افزود: اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مراکز آموزشی دانشگاه پیام‌نور، پردیس‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت‌دبیرشهید رجایی، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و رشته‌های تحصیلی مجازی و بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور و اسامی پذیرفته‌شدگان مرحله پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی برای موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه پیام‌نور در آزمون سراسری در سال تحصیلی 93-1392 که گزیش آنها به روش متمرکز صورت گرفته است اعلام شد. خدایی اعلام کرد: تکمیل ظرفیت کنکور سراسری در هفته اول آبان اعلام می‌شود. بنابراین گزارش، کنکور سراسری 92 با رقابت یک میلیون و 83 هزار و 571 داوطلب، تیرماه امسال برگزار شد.

 


یکی از مراجع تقلید قم با اشاره به هجمه‌های دشمنان نسبت به اسلام گفت: با منطق صحیح و مؤدبانه حرف‌های دشمنان را در هم می‌کوبیم چرا که منطق آنها بسیار ضعیف بوده و منطق اسلام بسیار قوی است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح دیروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در تالار اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد افزود: باید بدانیم در دنیایی زندگی می‌کنیم که از جنبه‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی و... نسبت به اسلام هجمه‌های فراوان وجود دارد، از یک سو مسلمانان را به جنگ در سوریه و دیگر مکان‌ها تهدید می‌کنند و از طرف دیگر ماهواره‌ها و رسانه‌ها مشغول شبهه‌افکنی و تزریق فساد اخلاقی در روح و فکر جوانان هستند برای اینکه روحیه دینی آنها را تضعیف کنند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: بدون اینکه حالت انفعالی بگیریم باید منطق اسلام را تبیین کرده، به شبهات پاسخ داده و جلوی عوامل فساد را بگیریم؛ البته حوزه‌های علمیه سهمی دارند و وزارت ارشاد، دولت، رسانه ملی و دیگر نهادها در مبارزه با هجمه‌های داخل و خارج مسئولیت دارند و جنبه علمی برعهده حوزه‌های علمیه است.
آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: در کنار دروس دینی باید شبهات روز بررسی شده و گروهی در مدیریت حوزه علمیه شبهات را از تمام بخش‌ها جمع‌آوری کرده و در اختیار اساتید قرار دهند و اساتید در کنار بحث‌های علمی آنها را مطرح کرده و جواب‌های آن را در اختیار طلاب قرار دهند.
وی تأکید کرد: شبهات و مفاسد اخلاقی ولو جنبه دینی دارد ولی به آسانی تبدیل به مسائل سیاسی شده و نظام را آسیب‌پذیر می‌کند و نباید اجازه دهیم کمترین خدشه‌ای در نظام اسلامی ما از طریق این شبهه افکنی‌ها در نشر این مسائل حاصل شود.
این مرجع تقلید با بیان اینکه باید در تمام حوزه‌های علمیه همکاری عمومی داشته باشیم گفت: حوزه باید یکپارچه بوده و اساتید،‌ شاگردان، مدیریت و شورای عالی همه باید به صورت یک واحد مستقل کار کنند، ما مستقل از دولت هستیم ولی از دولت‌های صالحه و نظام حمایت می‌کنیم.

 


پیکر جانباز 70درصد و پدر شهید محمدحسین مینویی در کرمان تشییع شد.
پیکر جانباز 70 درصد حسن مینویی پدر شهید محمدحسین مینویی از یادگاران دفاع مقدس کرمان با حضور اقشار مختلف مردم و همرزمانش از حسینیه ثارالله این شهر تشییع شد.
این جانباز دفاع مقدس که از ناحیه شکم، ریه، کلیه و... دچار جراحت بود، پس از سال‌ها تحمل رنج و مشقت در گلزار شهدای کرمان و در جوار فرزند و دوستان شهیدش آرام گرفت.به گزارش فارس، این جانباز دفاع مقدس که بدنش پر از ترکش‌های خمپاره بود و در اواخر سال 1365 بر اثر اصابت ترکش به سر، شکم، ریه و پایش به مدت 20روز در بیمارستانی در تبریز بیهوش بود.محمدحسین مینویی فرزند شهید این جانباز 70درصد که از جمله نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران بود در اوایل سال 1361 در جبهه‌های نبرد خوزستان در مقابل رژیم بعثی صدام و در سن 16 سالگی به شهادت رسید.

 


جشن دختران خورشید به مناسبت دهه فرخنده کرامت در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور بانوان بسیجی استان قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط‌عمومی سپاه قم، در این مراسم خانم فخر روحانی از اساتید و مبلغان حوزه با اشاره به وجود 440 امامزاده در استان قم گفت: حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در بین همه اماکن مذهبی استان نورافشانی می‌کند.
وی حضرت معصومه(س) را تنها امامزاده‌ای خواند که زیارت نامه‌اش از زبان امام معصوم بیان شده است و افزود: به برکت وجود این بانوی کرم، قم به عنوان مرکزیت شیعه و اهل‌بیت(ع) قرار گرفته است.
این استاد حوزه مهم‌ترین ویژگی شخصیت حضرت معصومه(س) را تبعیت از ولایت خواند و خاطرنشان کرد: ظرفیت شفاعت حضرت معصومه(س) آنقدر بالاست که همه شیعیان در روز محشر مورد شفاعت این خانم قرار گرفته و به بهشت رضوان وارد می‌شوند.
وی در ادامه با اشاره به القاب مختلف حضرت معصومه(س) اظهار داشت: سه روایت از امام معصوم آمده است که توصیه به زیارت حضرت معصومه(س) کرده‌اند و همه این احادیث پاداش زیارت این بانو را بهشت دانستند.

 


الیگودرز- خبرنگار کیهان:
مراسم درگذشت آیت‌الله سیدحسن طاهری خرم‌آبادی از سوی امام جمعه موقت و فرماندار الیگودرز در مصلی این شهر برگزار شد.
در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران کل استان و اقشار مختلف مردم برگزار شد حجت‌الاسلام سید مجتبی طاهری خرم‌آبادی فرزند آن مرحوم به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی گفت: ایشان علاقه خاصی نسبت به مردم لرستان داشت و بارها از وی درخواست شد که برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در تهران کاندیدا شود اما ایشان نمی‌پذیرفت و می‌گفت: «متعلق به لرستان هستم و وابستگی خاصی بین من و مردم این استان وجود دارد» و به همین جهت از بدو پیروزی انقلاب تا پایان عمر نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان بود.
نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سمت‌های مختلف آیت‌الله طاهری ایشان را علاوه بر اینکه با شخصیت‌های مهمی نیز در ارتباط بودند فردی بی‌ادعا دانست و افزود: ایشان منافع و خواست مردم را بر خواست خود ترجیح می‌داد.
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیلی رئیس حوزه علمیه الیگودرز ضمن خیر مقدم به میهمانان یاد این عالم برجسته را گرامی داشت.

 


بندرانزلی - خبرنگار کیهان:
کارخانه فیبر ایران، تنها تولیدکننده فیبر در ایران به دلیل نقص فنی در قسمت پرس، 95 کارگر خود را روانه منازلشان کرد.
فرماندار انزلی در این رابطه گفت: فرمانداری بندر انزلی پیگیر وضعیت این 95 کارگر است.
سعادتمند داوودی با اظهار این که بیکاری این کارگران موقتی است ادامه است: مدیر کارخانه فیبر ایران طی نامه‌ای به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بندر انزلی این اقدام کارخانه را موقتی دانسته و اعلام کرده است که پس از تعمیر و رفع نقص ایجاد شده در قسمت پرس، کارگران به سرکار خود باز خواهند گشت.
وی گفت: مدیر کارخانه در این نامه ضمن اعلام این موضوع خواهان بهره‌مندی این 95 کارگر از مزایای تبصره 2 ماده 2 قانون بیمه بیکاری شده است.فرماندار بندرانزلی افزود: طبق اظهارات مدیر کارخانه امکان به کارگیری این 95 کارگر در خط 2 این کارخانه که بعنوان جایگزین خط 1 احداث شده است. به علت سفارش محدود و با توجه به ابعاد فیبر تولیدی این خط وجود ندارد.
داوودی زمان پیش‌بینی شده توسط کارخانه برای تعمیر پرس را 4 ماه اعلام کرد که در صورت خوردگی سیلندرهای اصلی زمان تعمیر سیلندرها به زمان اولیه اضافه می‌شود.
شایان ذکر است کارخانه فیبر ایران در منطقه حسن‌رود بندرانزلی واقع شده است و 40 سال سابقه دارد.

 


سنندج - خبرنگار کیهان:
دبیرخانه دومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی (شعر) رضوی 246 اثر دریافت کرده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان این خبر در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: تا تاریخ 14 شهریور ماه سال جاری در بخش شعر کردی 183 اثر از سراسر کشور، بخش دلنوشته 47 اثر و بخش بین‌المللی16 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
قباد میمنت‌آبادی افزود: در مرحله بازبینی توسط داوران 109 اثر در بخش شعر کردی، 18 اثر در بخش دلنوشته و 2 اثر در بخش بین‌المللی به مرحله پایانی راه یافته‌اند.
وی اظهار داشت 16 اثر در بخش بین‌الملل از کشورهای عراق و ترکیه به دبیرخانه رسیده است که سهم کشور عراق 13 اثر می‌باشد. میمنت‌آبادی با اشاره به تجلیل از 18 اثر برتر این جشنواره گفت: در مراسم پایانی در روزهای 20 و 21 شهریورماه از آثار برتر دومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی به صورت ویژه‌ای تجلیل به عمل می‌آید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان همچنین از برگزاری دهه کرامت سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) تا میلاد مسعود امام همام حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) از روز 16 تا 26 شهریور ماه در کردستان خبر داد و گفت: 30 برنامه برجسته بین‌المللی، منطقه‌ای، کشوری و استانی در ایام دهه کرامت در این استان برگزار می‌شود. میمنت‌آبادی اضافه کرد، برنامه‌های دهه کرامت با برگزاری جشنواره یک تصویر و یک حدیث رضوی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شده است.

 


فرمانده پلیس راه مازندران از اعمال محدودیت‌های ترافیکی در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری در محورهای کندوان (کرج- چالوس)، هراز و فیروزکوه در حوزه استحفاظی پلیس راه استان خبر داد.
سرهنگ جعفر محمدنژاد دیروز به خبرنگار ایرنا در ساری گفت: با توجه به تعطیلات پایان هفته جاری و نیز برای افزایش ایمنی، ایجاد کشش و تسهیل در عبور و مرور وسایل نقلیه، محدودیت‌های ترافیکی در این محورها اعمال خواهد شد.
وی افزود: براین اساس، تردد موتورسیکلت از ساعت 6 صبح چهارشنبه تا ساعت 24 جمعه از محورهای کندوان «کرج-چالوس»، هراز و فیروزکوه و برعکس ممنوع است.
محمدنژاد با اشاره به ممنوعیت تردد انواع تریلر و کامیون از محور کرج-چالوس ادامه داد: همچنین تردد انواع وسایط نقلیه از ساعت 12 جمعه الی ساعت 20 روز شنبه از کرج به سمت مرزن‌آباد ممنوع است و تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 15 و 30 دقیقه جمعه الی 20 روز شنبه از 15 کیلومتر بالای مرزن‌آباد به سمت کرج به صورت یکطرفه خواهد بود.
وی با اشاره به ادامه ممنوعیت تردد هر نوع تریلر از محور هراز، گفت: تردد تمامی کامیون‌ها به استثنای کامیون‌های حامل مواد سوختی و فاسد شدنی در محور هراز از ساعت 6 الی ساعت 24 پنجشنبه و جمعه از محور هراز ممنوع است. همچنین تردد هر نوع تریلر به استثنای تریلرهای حامل مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت 6 صبح الی 24 روزهای پنجشنبه و جمعه از تهران به قائمشهر و برعکس ممنوع است.

 


در پی درج خبر «پژوهشگر اهوازی ارتباط بیماری ام‌اس با نوسانات مغناطیسی زمین را کشف کرد» در شماره دیروز، دکتر سید‌آیدین سجادی پژوهشگر مورد اشاره در خبر، توضیحات ذیل را برای بخشی از خبر ارسال کرده است:
دبیر محترم سرویس اخبار شهرستانهای روزنامه کیهان
ضمن تشکر از درج خبر و تایید کلیات آن که براساس عرایض اینجانب در نشست خبری بوده است، لازم به توضیح می‌دانم که در پاراگراف ماقبل آخر این خبر در خصوص «تایید این پژوهش توسط سازمان فضایی ناسا و فضایی روسیه»، برداشت نادرست از گفته‌های اینجانب صورت گرفته است.
لذا خواهشمند است موارد مذکور به شرح ذیل اصلاح شود:
1- در انجام این پژوهش از بخشی از داده‌های علمی سازمان National Oceanic and Atmospheric Association و ناسا آمریکا استفاده شده است و برداشت «تایید توسط سازمان فضایی ناسا» در این خصوص ناصحیح است.
2- یکی از داوران منتخب توسط نشریه BMC Neurology، خانم دکتر Tamara Breus که نتایج را مورد داوری و تایید قرار داده‌اند، از پژوهشگران ارشد سازمان فضایی روسیه هستند، لیکن این تایید موضع رسمی آن سازمان نبوده است.
مابقی مطالب مندرج در این خصوص کاملا مستند و صحیح است.

 


شرق گلستان - خبرنگار کیهان:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در همایش ملی کرم ابریشم در مینودشت گفت: تولید پیله استان در سال 85 در اوج خود قرار داشت اما به دلایلی در سال‌های بعد دچار کاهش شد.
سیدنصیر سیدمحمدی افزود: در سال 89 تولید پیله به کمترین حد خود کاهش یافت که در آن سال 2600 جعبه تخم نوغان توزیع شد. در سال 90 همایشی در این خصوص تشکیل شد و مشکلات این بخش مورد بررسی قرار گرفت که با پوشش برخی مشکلات تولید پیله در این سال افزایش یافت به طوری که 4100 جعبه تخم نوغان در استان توزیع شد.
وی احداث مرکز تحقیقات کرم ابریشم در مینودشت را یکی از راه‌های توسعه این صنعت اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون تنها یک مرکز تحقیقاتی در گیلان قرار دارد که با احداث مرکز تحقیقات مینودشت، این مرکز به عنوان پشتیبانی مرکز گیلان فعالیت خواهد کرد.
براساس این گزارش علی‌اکبر سوخت‌سرایی معاون برنامه‌ریزی استانداری گلستان نیز در این همایش گفت: نوغانداری یکی از کهن‌ترین صنایع مردم روستایی این استان است که برای بهره‌وری بیشتر باید به سوی صنعتی شدن برود. معاون استاندار گلستان، این استان را دارای ظرفیت زیادی عنوان کرد و گفت: برای برخوردار ساختن روستاها، ایجاد و گسترش چرخه تولید محصولات کشاورزی و به خصوص پیله تر ابریشم باید در اولویت قرار گیرد.
در ادامه این همایش فرزام پوررمضان مدیرعامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران گفت: در سال جاری قیمت تضمینی هر کیلو پیله تر کرم ابریشم 28 درصد نسبت به پارسال افزایش یافته بود.
پوررمضان گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلو پیله در سال گذشته 89 هزار ریال بود که امسال به 110 هزار ریال افزایش یافت.
وی افزود: تعیین قیمت خرید تضمینی برای حمایت از نوغانداران اعلام می‌شود. در حالی که در بازار قیمت هر کیلو پیله حدود 250 تا 320 هزار ریال است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10