(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 24 شهریور 1392 - شماره 20591

عملیات انتحاری در شمال عراق 21 شهید بر جای گذاشت
اعتراض شدید كانون وكلاي پاكستان به طرح توسعه سفارت آمريكا
تداوم اعتراض‌های جهانی علیه سیاست جنگی اوباما در قبال سوریه
وزیر خارجه آمریکا امروز در تل‌آویو
نتانیاهو را در جریان مذاکرات سوریه قرار می‌دهد
یورش ماموران‌آل ‌خلیفه به معترضان در پایتخت بحرین
توافق‌های واشنگتن و مسکو بر سر بحران سوریه
فلسطینی‌ها در رام‌الله علیه پیمان اسلو به خیابان‌ها ریختند
درگیری شدید پلیس مکزیک با معلمان معترض
سرکوب طرفداران اخوان‌المسلمین همچنان ادامه دارد
تکرار روزهای خونین در خیابان‌های مصر
اعتراض خیابانی در لهستان
علیه سیاست ریاضتی دولت ورشو
گسترش اعتراض‌های ضددولتی به چند شهر ترکیه
   


یک بمبگذار انتحاری درشهر موصل عراق 21 نفر را به شهادت رساند و25 دیگر را زخمی کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، عصر دیروز یک تروریست ناشناس با نفوذ به داخل مردمی که در مراسم ختم در یکی از مناطق شهر موصل حضور یافته بودند،بمب همراه خود را منفجر کرد. بر اساس اولین آمارها، این انفجار جان 21 تن راگرفت و 25 زخمی بر جای گذاشت.احتمال افزایش قربانیان وجود دارد. هیچ گروهی مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفت.اما حملات تروریستی در مناطق مختلف عراق توسط عوامل بعثی و القاعده صورت می گیرد. حملات تروریستی جمعه گذشته نیز جان 33 نفر را گرفت و بیش از 50 زخمی بر جای گذاشت.دولت عراق طی هفته های جاری عملیات موفقیت آمیزی را علیه گروه های تروریستی راه انداخته وضربات بیسابقه ای رابه آنها وارد کرده است.

 


اعضاي كانون وكلاي پاكستان ضمن اعتراض شديد نسبت به طرح توسعه و بازسازي سفارت آمريكا در اسلام آباد اعلام کردند، اين موضوع بايد تحت پيگرد قانوني قرار بگيرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، اعضاي كانون وكلا و حقوقدانان پاكستاني دیروز طی نشستی در اسلام‌آباد، طرح توسعه سفارت آمريكا در پايتخت را حركتي عليه قانون اساسي و نقض استقلال قوه قضاييه پاکستان دانستند.
«سيد قلب حسين» نفر دوم كانون وكلاي پاكستان گفت، كميته اجرايي اين كانون 27 شهريور تصميم سفارت آمريكا براي ساخت و ساز جديد جهت توسعه فضاي سفارت اين كشور را به طور جدي مورد بحث و بررسي قرار خواهند داد. به گفته قطب حسین ، آمريكايي ها قصد دارند با توسعه سفارت ،5000نفر بر ظرفيت حضور كارمندان خود بیفزایند.

 


سرویس خارجی-
مردم کشورهای مختلف جهان با برپایی تظاهرات ضدآمریکایی ضمن حمایت از دولت و مردم سوریه تهدیدات غرب علیه دولت دمشق را محکوم کردند.
هزاران نفر در پاکستان با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور از دولت و ملت سوریه حمایت کردند و با سردادن شعارهایی علیه آمریکا رویکرد تهاجمی واشنگتن علیه سوریه را به شدت محکوم کردند.
در این راهپیمایی‌ها که در شهرهای اسلام‌آباد، کویته، راولپندی، لاهور، صادق‌آباد، فیصل‌آباد و شهرهای دیگر پاکستان برگزار شد تظاهرکنندگان اعلام کردند همواره در کنار برادران و خواهران مسلمان خود در سوریه هستند.
مردم پاکستان همچنین پرچم‌های آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند و از جامعه بین‌المللی خواستند تا از اقدامات جنگ‌طلبانه و خودسرانه آمریکا و هم‌پیمانان غربی آن ممانعت کنند.
شهروندان اردنی نیز با برپایی تظاهرات بر مخالفت قاطع خود با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی سوریه تاکید کردند.
مردم اردن با برگزاری تظاهرات در امان پایتخت این کشور و چند شهر دیگر از جمله الکرک، اعتراض خود را به دخالت آمریکا و غرب در امور داخلی سوریه نشان دادند.
سوری‌های مقیم روسیه، روس‌ها و اتباع کشورهای عربی و غیرعربی مقیم روسیه نیز با برگزاری تظاهرات در مقابل سفارت آمریکا در مسکو با اتهامات غرب علیه دولت سوریه درباره به کارگیری سلاح شیمیایی مخالفت کردند.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات پلاکاردهایی در محکومیت امپریالیسم آمریکا در دست داشتند و تاکید کردند این تظاهرات و تجمع اعتراض‌آمیز نه تنها برای محکومیت سیاست‌های خصمانه آمریکا است بلکه نشانگر حمایت از آن دسته از آمریکایی‌هایی است که با سیاست‌های دولت آمریکا مخالفند و در تلاشند تا جلوی حمله به سوریه را بگیرند.
گفتنی است نتایج تازه‌ترین نظرسنجی از مردم آمریکا نشان می‌دهد سه چهارم آنها با اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه مخالف و خواستار حل سیاسی بحران سوریه در چارچوب اجماع بین‌المللی برای نظارت بر تسلیحات شیمیایی در این کشور هستند.
شهروندان عراقی نیز ضمن اعلام مخالفت خود با هرگونه دخالت خارجی در سوریه تاکید کردند دخالت در عراق درس خوبی برای غربی‌ها است که باید از تجربیات آن استفاده کنند و بدانند که نباید در کشورهای دیگر مداخله کنند.
شماری از ساکنان غزه نیز با برگزاری تجمع‌ اعتراض‌آمیز تاکید کردند دخالت غرب در سوریه به منزله تجاوز به همه اعراب است.

 


وزیر خارجه آمریکا امروز به تل‌آویو می‌رود تا مقامات رژیم صهیونیستی را در جریان گفت‌وگوهای خود در ژنو درباره بحران سوریه قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه هاآرتص جان‌کری که از روز پنجشنبه در ژنو در حال گفت‌وگو با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مورد بحران سوریه بود امروز به تل‌آویو می‌رود و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در جریان نتیجه مذاکرات قرار می‌دهد.
موضوع مذاکرات کری در ژنو بحث درباره پیشنهاد روسیه درباره نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه بود. این پیشنهاد موجب شد تا آتش جنگ احتمالی جدید درخاورمیانه فروکش کرده و آمریکا تا حد زیادی از طرح حمله به سوریه صرف‌نظر کند.
به نوشته هاآرتص موضوع دیگری که کری در سفر به تل‌آویو درباره آن گفت‌وگو خواهد کرد مذاکرات سازش است. سفر کری به سرزمین‌های اشغالی پنجمین سفر وی به این منطقه به عنوان وزیر خارجه آمریکا محسوب می‌شود.
این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دیدار با شیخ صباح الاحمد جابر الصباح امیر کویت در کاخ سفید نسبت به مذاکرات جاری میان جان‌کری و سرگئی لاوروف ابراز خوشبینی کرد و آن را نتیجه‌بخش خواند.
وی افزود، هرگونه توافق در این زمینه بایستی قابل اجرا باشد.
در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد روسیه و ایالات متحده درباره مسائل مربوط به سوریه به توافق رسیده‌اند. تحلیلگران نیز معتقدند واشنگتن می‌داند که روسیه هرگز با حمله نظامی به سوریه موافقت نخواهد کرد و هر قطعنامه‌ای را در این باره وتو خواهد کرد. همچنانکه قبلاً سه بار از آن برای جلوگیری از محکومیت دولت سوریه استفاده کرده است.
پایگاه صهیونیستی دبکا نزدیک به منابع نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که ناوهای غربی در حال ترک دریای مدیترانه هستند. به گفته این پایگاه اسرائیلی کشتی‌های انگلیسی و فرانسوی در تاریخ 11 سپتامبر از طریق کانال سوئز به سوی دریای سرخ حرکت کرده‌اند و کشتی‌های آمریکایی نیز از سواحل سوریه دور شده و در حد فاصل جزیره کرت و قبرس موضع گرفته‌اند. خبر دیگر اینکه حامیان آمریکا در جنگ احتمالی با سوریه به تدریج از موضع قبلی خود عقب‌نشینی می‌کنند.
در این حال داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا هرگز خواستار دخالت نظامی در منطقه نبوده و برای این کار کسی را دعوت یا تشویق نکرده است.وزیر دفاع ایتالیا نیز در مورد هرگونه دخالت نظامی در کشور سوریه هشدار داد. ماریومارو هرگونه دخالت نظامی در سوریه را موجب شعله‌ور شدن آتش جنگ در کل منطقه دانست و افزود، نباید برکناری بشاراسد را به عنوان پیش‌شرط ایجاد صلح در این کشور تصور کرد. این در حالی است که دولت فرانسه اعلام کرد با سه کشور عربستان، اردن و امارات برای حمایت بیشتر از مخالفان سوریه به توافق‌هایی دست یافته است.
از سوی دیگر، صدور کیفرخواستی از سوی دادستان‌های ترکیه در یکی از دادگاه‌های این کشور علیه استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط شورشیان سوری بار دیگر نگرانی‌ها درباره اینکه مخالفان سوری و نه دولت این کشور از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده باشند را افزایش داده است.
دادستان شهر آدانای ترکیه اقدام به انتشار یک کیفر خواست 132 صفحه‌ای کرده و طی آن شش نفر از افراد مرتبط به جبهه النصره و گروه احرار الشام در سوریه را متهم به تلاش برای دستیابی به مواد شیمیایی به منظور تولید گاز سارین کرده است.
پنج متهم دیگر این پرونده همگی تبعه‌های ترک بوده و متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح برای یک سازمان تروریستی شده‌اند.
در همین حال محافل آمریکایی نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا اظهار داشتند که مقامات آمریکایی و کسانی که دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم می‌کنند تاکنون حتی یک دلیل ارائه نکرده‌اند.
در همین رابطه سازمان ملل از سوریه خواست تا اطلاعات بیشتری درباره تاسیسات و تسلیحات شیمیایی خود در اختیار سازمان ملل قرار دهد.
روزنامه الدیار لبنان در گزارشی درباره دستیابی مجموعه‌های مسلح سوریه به سلاح‌های شیمیایی نوشت کشف اسناد سری حاکی از آن است که سازمان سیا مقدار قابل توجهی گاز سارین از جبهه تروریستی النصره در سوریه در اواسط امسال کشف کرده و در همین رابطه تعدادی از نیروهای مرتبط با القاعده را دستگیر کرده است.
رئیس هیئت بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل جمعه شب اعلام کرد تهیه گزارشی در مورد حادثه حمله به غوطه شرقی به پایان رسیده است.
«بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل نیز جمعه شب اعلام کرد که این گزارش به زودی منتشر می‌شود و به احتمال فراوان در آن اعلام می‌شود که در حمله به غوطه از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است.
خبرگزاری رویترز و روزنامه وال‌استریت ژورنال دو روز قبل به نقل از منابع غربی گزارش دادند که این گزارش هیچ طرفی را متهم نمی‌کند، اما بان‌کی‌مون قرار است آن را طوری ارائه کند که دولت سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم شود.
از سوریه نیز خبر می رسد که بر اثر درگیری نیروهای ارتش با تروریست‌های مسلح در درعا واقع در جنوب سوریه 35 نفر از تروریست‌ها کشته شدند.
نیروهای امنیتی سوریه همچنین در عملیات سنگین در استان لازقیه یکی از سرکردگان خطرناک جبهه تروریستی النصره را به همراه شماری از نیروهایش به هلاکت رساندند.
ارتش سوریه کنترل شهر اریحا در استان ادلب در شمال این کشور و شهرک معلولا در حومه دمشق را در دست گرفت. همچنین بر اثر حمله خمپاره‌ای به محوطه مرقد حضرت زینب(س) در دمشق دو نفر کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.
سایر رویدادها
* فرمانده نیروی دریایی روسیه اعلام کرد این کشور قصد دارد در دریای مدیترانه به ویژه مناطق نزدیک به سواحل سوریه حضور نظامی خود را توسعه دهد.
* سازمان همکاری شانگهای با تاکید بر لزوم توقف هر چه سریع‌تر خشونت در سوریه آغاز مذاکرات ملی بر پایه اصول توافقنامه ژنو یک را خواستار شد.
* سفیر سابق رژیم صهیونیستی تاکید کرد عقب‌نشینی آمریکا از اقدام نظامی علیه سوریه پیروزی بزرگی برای سوریه، ایران و روسیه است.

 


نیروهای رژیم آل ‌خلیفه با هدف جلوگیری از برگزاری تظاهرات ضددولتی، مسیرهای از پیش تعیین شده برای راهپیمایی را بستند و شمار زیادی از سازماندهندگان تظاهرات را دستگیر کردند.
شدت عمل مزدوران حکومت برای دستگیری مخالفان در برخی مناطق منامه به درگیری میان آنها و مردم معترض منجر شد.
براساس گزارشات رسیده، عوامل رژیم آل ‌خلیفه پس از آنکه نتوانستند یک مخالف را دستگیر کنند، دو فرزند وی را به بازداشتگاه بردند و اعلام کردند تا این فرد خود را به اداره امنیت استان «الوسطی» معرفی نکند، آنها در بازداشت خواهند بود!

 


وزرای خارجه روسیه و آمریکا بعد از پایان سومین دور مذاکرات در مورد سوریه در کنفرانس خبری مشترک حضور یافتند.
جان‌کری وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری از توافق بر سر چارچوب اجرای طرح نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی دمشق خبر داد و گفت، دولت سوریه یک هفته فرصت دارد تا لیستی از تسلیحات شیمیایی خود را منتشر کند.
کری افزود، برای اجرای این طرح 6 مرحله در نظر گرفته شده است در پایان این طرح تسلیحات شیمیایی سوریه نابود می‌شود.
وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد باراک اوباما رئیس‌جمهور راهکار دیپلماتیک را به استفاده از قوای نظامی در موضوع سوریه ترجیح می‌دهد.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز ضمن ابراز رضایت از سومین دور مذاکره خود با وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد دمشق به تعهد خود برای پیوستن به معاهده منع استفاده از تسلیحات شیمیایی پایبند است.
لاوروف گفت، مخالفان سوریه نیز باید حسن‌نیت خود را نشان دهند و در نشست ژنو 2 شرکت کنند.
وی افزود، در توافقاتی که با‌ آمریکا درباره سوریه دست یافتیم به استفاده از زور اشاره‌ای نشده است.

 


صدها فلسطینی‌ با برگزاری تظاهرات در کرانه باختری، خشم خود را نسبت به پیمان 1993 اسلو اعلام کردند.
به گزارش «پرس‌تی‌وی»، صدها فلسطینی روز جمعه همزمان با بیستمین سالروز امضای پیمان اسلو میان سازمان آزادیبخش فلسطین و رژیم اسرائیل، علیه این پیمان تظاهرات کردند. معترضان در این تظاهرات که در روستای «بلعین» واقع در نزدیکی شهر رام‌الله برگزار شد، علیه اسرائیل شعار دادند و پایان اشغال سرزمین‌های فلسطین را خواستار شدند. «یاسر عرفات» رهبر وقت سازمان آزادیبخش فلسطین این پیمان تحت حمایت آمریکا را سال 1993 به امضا رساند.
«ادوارد سعید» متفکر آمریکایی فلسطینی‌الاصل کمی پس از امضای پیمان اسلو، آن را «ابزار تسلیم فلسطین» و «دومین پیروزی تاریخ صهیونیسم» توصیف کرده بود.
طی دو دهه اخیر نیز پیمان اسلو هیچ دستاوردی برای فلسطینی‌ها نداشت، اما صهیونیست‌ها توانستند، ساخت شهرک‌های خود را در مناطق اشغالی به شدت توسعه دهند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه خبری «بی.بی.سی» نیز گزارش داد، پس از گذشت 20 سال از امضای پیمان اسلو مردم فلسطین احساس ناکامی و سرخوردگی می‌کنند زیرا حضور اشغالگران اسرائیلی در زندگی فلسطینی‌ها بسیار پررنگ‌تر شده است.
از کرانه باختری همچنین خبر رسید نیروهای رژیم صهیونیستی با جوانان فلسطینی در جنوب شهر «الخلیل» و شهرک «بیت امر» درگیر شدند. اشغالگران در این درگیری با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور ده‌ها فلسطینی را زخمی کردند.

 


پلیس ضدشورش مکزیک با حمله به محل تحصن معلمان معترض پایتخت، ده‌ها نفر را بازداشت و شماری را مجروح کرد.
معلمان معترض به طرح اصلاحی دولت مکزیک سرانجام روز جمعه با حمله نیروهای ضدشورش مواجه شده و با خشونت پلیس مجبور به ترک میدان «زوکالو» مکزیکوسیتی شدند. اعتصابیون که چند هفته‌ای بود در اعتراض به این طرح دولتی در این میدان تحصن کرده بودند به‌رغم مقابله با پلیس و زد و خورد شدید با آنها نتوانستند حریف خودروهای آب‌پاش، گاز اشک‌آور و باتوم شوند. پلیس تمام چادرهای معترضان در میدان «زوکالو» را جمع کرد. آنطور که خبرگزاری‌ها نوشته‌‌اند در جریان این ناآرامی‌ها پلیس 32 نفر را بازداشت و شماری را نیز راهی بیمارستان کرده است. پلیس مکزیک می‌گوید 10 نیروی امنیتی نیز در جریان درگیری‌ها مجروح شده‌اند. معترضان با استفاده از سنگ، چوب و کوکتل مولوتف به مقابله با پلیس ضدشورش مکزیک پرداختند.
«انریکه پنانیتو»، رئیس‌جمهور مکزیک قرار است امروز در این میدان به مناسبت جشن استقلال مکزیک و بزرگداشت قهرمانان ملی این کشور سخنرانی کند بنابراین پلیس با شدت عمل زیادی با اعتصابیون برخورد کرد.
گفتنی است با تصویب طرح اصلاحی دولت معلمان مکزیکی بسیاری از امتیازات گذشته از جمله انتقال شغل به فرزندانشان را از دست خواهند داد.

 


در تازه‌ترین خشونت‌های مصر دو نفر از طرفداران مرسی کشته و شمار دیگری زخمی شدند.
روز جمعه به عنوان نخستین روز از تظاهرات هفت روزه اخوانی‌ها با عنوان «وفاداری به خون شهدا» درگیری‌های خونینی بین نیروهای امنیتی مصر و مخالفان مرسی از یک طرف و طرفداران مرسی از طرف دیگر به وقوع پیوست.
طبق گزارش‌های منتشر شده در جریان درگیری‌هایی که در اسکندریه و بنی‌سویف رخ داد دو نفر از طرفداران مرسی به قتل رسیده و 12 تن نیز زخمی شدند.
تظاهرات گسترده ضد دولتی مصر علاوه بر این دو استان در استان‌های قاهره، الضموم، المنوفیه، الدقهلیه و اسیوط نیز برگزار شد. به گزارش واحد مرکزی خبر شهرهای نصر، المعادی، الزیتون، حلون، الهرم و المهندسین نیز در این روز ناآرام بود و طرفداران مرسی که به دعوت «ائتلاف ملی ضد کودتا و حامی مشروعیت» به خیابان‌ها آمده بودند خواستار بازپس‌گیری انقلاب خود شدند.
این تظاهرات گسترده درست یک ماه پس از قتل عام میدان رابعه العدویه قاهره برگزار شد و معترضان به درخواست «عصام العریان» یکی از رهبران اخوان‌المسلمین در این روز تصاویر شهدای انقلاب مصر را که به دست حاکمان نظامی مصر کشته شده‌اند، حمل می‌کردند.
«فراخوان یوسف قرضاوی به ارتش و پلیس مصر برای نافرمانی از دستورات» یکی دیگر از خبرهای تازه مربوط به مصر است. به گزارش خبرگزاری‌ها، وی با «گروگان» خواندن مرسی افزود: «مرسی در بازداشت نیست بلکه ربوده شده است و از سوی نظامیان به گروگان گرفته شده است.»
«قرضاوی» پیش از این نیز حکم قتل فرماندهان نظامی از جمله «السیسی» را به اتهام «کودتا علیه مرسی» صادر کرده بود.
وزیر خارجه مصر اما طی گفت‌وگویی با خبرگزاری «ریانووستی» در خصوص برخی اقدامات مرسی، روابط قاهره - روسیه و روابط با ترکیه به اظهارنظر پرداخت.
«نبیل الفهمی» گفت: محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر به گروه‌ها برای جهاد در سوریه فراخوان داده بود اما دولت فعلی مصر با اینگونه اقدامات مخالف است چرا که با منافع ملی مصر که به دنبال حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه است در تضاد است.
وی در ادامه با تمجید از موضع دیپلماتیک روسیه در قبال بحران سوریه، بر تمایل قاهره در بالا بردن سطح روابط با مسکو در زمینه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی تاکید کرد. پیش از این نیز رئیس‌جمهور موقت مصر در واکنش به احتمال قطع کمک‌های مالی آمریکا تهدید کرده بود به سمت روسیه متمایل می‌شود!
وزیر خارجه مصر در بخش دیگری از مصاحبه خود پیرامون روابط این کشور با ترکیه اظهار کرد: قاهره همچنان منتظر موضع مشخص ترکیه که نشان‌دهنده عقب‌‌نشینی از مواضع پیشین خود که دارای هیچ‌گونه توجیه و یا منطقی نبوده است. «الفهمی» این را هم اضافه کرد که فعلا قصد بازگرداندن سفیر خود به آنکارا را ندارد. گفتنی است ترکیه پس از برکناری مرسی و در مواجهه با حاکمان فعلی مصر حاضر نشده آنها را به رسمیت بشناسد و موضع‌گیری‌های تند اردوغان علیه قاهره به تیرگی روابط دو کشور منجر شده است.
گفتنی است اعتراض‌ها در مصر از زمان برکناری مرسی به دست نظامیان این کشور به شدت افزایش یافته و حاکمان نظامی این کشور نیز همزمان، به شدت خشونت‌ها و سرکوب‌ها افزوده‌اند.
اخوانی‌ها می‌گویند بیش از 3000 نفر از طرفداران مرسی از سوی «کودتاچیان» به قتل رسیده و هزاران نفر نیز زخمی یا دستگیر شده‌اند. در این بین تقریباً همه رهبران اخوان‌المسلمین نیز بازداشت شده و در انتظار صدور حکم هستند.
طی هفته‌های گذشته خبرهایی از محاکمه برخی اعضای اخوان منتشر شد. براساس خبرهای منتشر شده برخی از اخوانی‌ها به حبس‌های سنگین و حتی حبس ابد محکوم شده‌اند. در این بین شماری نیز به تحمل چند سال زندان محکوم شده‌اند. منابع قضایی در مصر چندی پیش اعلام کردند محمد مرسی و محمدالبدیع، دو رهبر اصلی جریان اخوان‌المسلمین نیز به زودی در دادگاه قاهره محاکمه خواهند شد. گزارش‌های منتشر شده حاکی است به دلیل اتهامات سنگینی که به این دو وارد شده، حتی احتمال صدور حکم اعدام برای آنها وجود دارد. این در حالی است که حسنی مبارک، دیکتاتور بزرگ مصر از بسیاری از اتهامات تبرئه شده و چند روز پیش از زندان آزاد شد. دیروز خبرگزاری‌ها از آغاز محاکمه مجدد مبارک در دادگاه خبر دادند اما ساعاتی پس از انتشار این خبر اعلام شد محاکمه وی به 19 اکتبر موکول شده و رسانه‌ها نیز اجازه پخش تلویزیونی جلسات دادگاه وی را ندارند. سی‌ان‌ان اخیراً اعلام کرده بود جلسه محاکمه مرسی علنی خواهد بود!
ناظران سیاسی منطقه نگران تکرار روزهای خونین در مصر هستند و می‌پرسند که این روزهای خونین تا کی ادامه خواهد داشت و مصر رنگ آرامش خواهد دید؟ به اعتقاد این کارشناسان در صورتی که مجامع بین‌المللی همچون چند ماه گذشته در انجام وظایف خود کوتاهی کنند، مصر به این زودی‌ها روی آرامش را نخواهد دید.

 


ده‌ها هزار نفر از مردم لهستان در چهارمین روز از اعتراض‌های ضددولتی به خیابان‌ها ریختند و خواستار برکناری نخست‌وزیر شدند.
ده‌‌ها هزار نفر از اعضای اتحادیه‌های کارگری لهستان دیروز و در چهارمین روز از اعتراض‌های ضددولتی در خیابان‌های ورشو برکناری «دونالد تاسک»،‌ نخست‌وزیر دولت راستگرای این کشور را فریاد زدند.
بحران مالی دولت لهستان را مجبور به اجرای طرح‌های ریاضتی کرده که به گفته معترضان زندگی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوی جنبش معترض موسوم به «همبستگی لهستان» گفت: «ما کناره‌گیری دونالد تاسک را خواستاریم، این تنها راه تغییر سیاست اجتماعی در لهستان است.»
وی افزود: «ما می‌خواهیم سن بازنشستگی در لهستان به 65 سال برسد و سن 67 سال را که در اصلاحیه دولت برای بازنشستگی پیش‌بینی شده است قبول نداریم، ما سیاست اجتماعی بهتر و تضمین‌هایی برای حقوق‌بگیران را خواستاریم.» صدها خودرو حامل تظاهرکنندگان از سحرگاه دیروز از همه مناطق لهستان به‌ویژه منطقه «سیلیزی» در جنوب این کشور به طرف ورشو حرکت کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه تظاهرات دیروز اوج اعتراض چهار روزه معترضان در «ورشو» به شمار می‌رود.
تظاهرات نخست معترضان روز چهارشنبه با حضور 15 تا 23 هزار نفر برگزار شده بود.
دولت راستگرای لهستان که از شش سال پیش قدرت را در لهستان در دست دارد در نظرسنجی‌ها با کاهش محبوبیت مواجه شده است.
سال گذشته نیز حدود 40 هزار نفر با تظاهرات در ورشو سیاست دولت را محکوم کرده بودند. برخی منابع شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات دیروز را 100 هزار نفر اعلام کردند.

 


مردم شهرهای بزرگ ترکیه تظاهرات ضددولتی برگزار کردند و با نیروهای دولتی درگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دیروز شهرهای مختلف ترکیه به‌ویژه آنکارا، اسلامبول، ازمیر، آدانا و هاتای شاهد تظاهرات ضددولتی و درگیری معترضان با پلیس بود. در پی کشته شدن یک جوان 22 ساله به دست پلیس که هفته گذشته اتفاق افتاد، شهرهای سراسر ترکیه تبدیل به صحنه‌های تظاهرات و درگیری معترضان با پلیس شد.
در اسلامبول پس از آنکه تظاهرکنندگان به اخطارهای پلیس در مورد متفرق شدن توجه نکردند، با پرتاب گاز اشک‌آور و مقابله ماشین‌های آب‌پاش مواجه شدند. این درگیری در میدان «کادی کوی» و کوچه‌‌های اطراف آن رخ داد. درگیری در آنکارا میان طرفین نیز تا پاسی از جمعه شب ادامه داشت.
در مورد زخمی‌های احتمالی این دو شهر و دیگر مناطق ناآرام ترکیه گزارشی نرسیده است.
کارشناسان علت اصلی اعتراضات ضددولتی مردم ترکیه را فقر، شکاف اقتصادی و طبقاتی و همچنین مداخله آنکارا در امور داخلی سوریه می‌دانند.
سیاست‌های ماجراجویانه «رجب طیب اردوغان» در منطقه مردم ترکیه را به شدت عصبانی کرده است. دولت آنکارا با حمایت مالی و تسلیحاتی از شورشیان سوری، خود را عملا در بحران سوریه درگیر کرده است.
در همین حال، عفو بین‌الملل از کشورهای جهان خواست از فروش گاز فلفل به ترکیه خودداری کنند. در بیانیه عفو بین‌الملل همچنین از کشورهای جهان خواسته شد از فروش خودروهای زرهی به دولت آنکارا خودداری کنند. آنکارا از این ادوات نظامی برای سرکوب تظاهرات مردم استفاده می‌کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10