(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 24 شهریور 1392 - شماره 20591

کوتاه اقتصادی
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرد
جدیدترین رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی
مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت کشور:ارزش سهام عدالت به 2 میلیون و 600 هزار تومان افزایش یافت
معاون شرکت ملی پالایش و پخش خبر داد
واردات بنزین قبل از پایان ذخایر
نریمان خبر داد
400 هزار واحد مسکونی مهر درشهرهای جدید تکمیل می‌شود
رئیس سازمان بورس:نوسان جزء ذات بازار سرمایه است
سهامداران نگاه بلندمدت داشته باشند
بخشودگی جرایم کارفرمایان بدهکار به تامین اجتماعی مشروط شد
عطاریان خبر داد
اختصاص 570 میلیارد تومان اعتبار به بیمه طلایی بازنشستگان
مرکز آمار اعلام کرد
نرخ تورم مردادماه روستایی41/4 درصد
براساس قانون بودجه اخذ می‌شود
دریافت عوارض 30 ریالی به ازای هر کیلو وات مصرف برق
   


* رئیس کل گمرک ایران با صدور بخشنامه‌ای به گمرک‌های اجرایی کشور، نحوه اخذ ضمانت‌نامه بانکی برای ترخیص مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی، کالاهای اساسی و انواع دارو را ابلاغ کرد.این بخشنامه با هدف کمک به برطرف کردن تنگناهای مالی فعالان اقتصادی در زمینه تجارت خارجی و تسهیل و تسریع در ترخیص مواداولیه و قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی و ضروری مردم صادر شده است.
* با موافقت شرکت فرابورس، شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی در آستانه ورود به فرابورس قرار دارد. شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی دارای سرمایه ثبت شده 170 میلیارد ریال و 30 دفتر ثابت در مراکز استان‌ها است.ارایه راه‌حل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، خدمات پشتیبانی، عرضه محصولات و تولید نرم‌افزارها در حوزه‌های دولت الکترونیک و نیز بانکداری، حمل‌ونقل و کسب و کار الکترونیک از جمله فعالیت‌های این شرکت محسوب می‌شود.همچنین این شرکت سال گذشته توانسته با افتتاح کارخانه تولید دستگاه خودپرداز (ATM) به عنوان یکی از تولیدکننده‌های دستگاه خودپرداز در ایران مطرح شود.
* حمید تهران‌فر از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی به سمت معاونت نظارتی بانک مرکزی منصوب شد.وی پیش از این مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری و معاون بازنشسته بانک مرکزی بوده است.
* پرداخت اقساط کلیه بانکهای عضو شتاب که شماره حساب تسهیلات آن از نوع شناسه حساب بانکی ایران (شبا) باشد با استفاده از سیستم بانکداری اینترنتی بانک صادرات ایران نیز انجام می‌شود.این بانک به منظور افزایش دسترسی مشتریان به خدمات بانکداری الکترونیکی و کاهش سفرهای درون‌شهری و مراجعه به شعب، پرداخت اقساط تسهیلات بانک صادرات ایران و همچنین سایر بانک‌ها از طریق بانکداری اینترنتی را فراهم کرد.براساس این گزارش، مشتریان برای پرداخت اقساط این بانک با استفاده از منوی مشاهده و پرداخت اقساط درون بانکی قادر به پرداخت اقساطی هستند که از بانک صادرات دریافت کرده‌اند و با وارد نمودن شماره تسهیلات و ورود به صفحه پرداخت، اقساط خود را پرداخت می‌کنند.همچنین اقساط دریافتی از سایر بانکها نیز پس از انتخاب حساب مبدا و درج شماره حساب تسهیلات مقصد که از نوع شناسه حساب بانکی ایران (شبا) باشد و همچنین درج مبلغ تسهیلات، قابل پرداخت می‌باشد.

 


شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران آمار رده‌بندی کیفی خودروهای سواری تولیدی در مرداد ماه را منتشر کرد.
بر این اساس با کیفیت‌ترین خودروی سواری تولیدی در مرداد ماه امسال نیسان تیانا با 2/8 نمره منفی بوده است. پس از آن مگان با 19/7 نمره منفی در رتبه دوم رده‌بندی قرار دارد.
رتبه سوم نیز در اختیار پارس تندر با 20/7 نمره منفی است. دو خودروی تندر 90 تولیدی پارس خودرو و ایران خودرو به ترتیب با 21/2 و 21/4 نمره منفی در رتبه‌های چهارم و پنجم رده‌بندی کیفی خودروهای سواری تولیدی در مرداد ماه قرار دارند.
رتبه ششم نیز با 51.9 نمره منفی در اختیار لیفان X60 است. لیفان 620 نیز با 58 نمره منفی در رتبه هفتم قرار دارد. پژو پارس با 60/8 نمره منفی، سمند با 61.6 نمره منفی و پژو 405 تولیدی ایران خودرو با 61/8 نمره منفی به ترتیب در رتبه‌های هشتم، نهم و دهم رده‌بندی قرار دارند.
رتبه یازدهم نیز با 62.9 نمره منفی در اختیار پژو 405 تولیدی ایران خودرو خراسان است. تیبا با 66/3 نمره منفی در رتبه دوازدهم و ام‌وی‌ام 530 با 69 نمره منفی در رتبه سیزدهم قرار دارد. رتبه چهاردهم رده‌بندی نیز در اختیار ام‌وی‌ام X33 با 72 نمره منفی است.
سایپا 131 تولیدی سایپا و سایپا 131 تولیدی پارس خودرو به ترتیب با 80/7 و 83/4 نمره منفی در رتبه‌‌های پانزدهم و شانزدهم رده‌بندی کیفی خودروهای سواری تولیدی در مرداد ماه قرار دارند.

 


مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت کشور ارزش سهام عدالت هر نفر را در شرایط فعلی 2 میلیون و 600 هزار تومان اعلام کرد.
داریوش پاک‌بین گفت: تاکنون 45 میلیون نفر سهام عدالت دریافت کرده‌اند که ارزش آن به بیش از 100 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
وی افزود: سهام عدالت هر فرد هم الان 2/6 میلیون تومان می‌ارزد.
داریوش پاک‌بین در ادامه گفت: بحث ورود سهام عدالت به بورس یا فرابورس در ماه‌های اخیر به طور جدی مطرح شده است اما در حال بررسی راهکارهای تحقق اهداف طرح توزیع سهام عدالت مبنی بر توانمندسازی مردم هستیم و نباید شرایطی فراهم شود که عده‌ای با دلالی و فریب صاحبان سهام آن را ارزان خریداری کنند بلکه باید به جایگاه واقعی خود برسد.
وی گفت: ورود سهام عدالت به بازار بورس اولویت نخست نیست بلکه تحقق اهداف اصلی آن یعنی گسترش اشتغال توسعه استانی و توسعه اقتصادی خانوارها در اولویت اول قرار دارد.
پاک‌بین گفت: ورود شرکت‌های استانی سهام عدالت در آینده بررسی خواهد شد و باید آسیب‌شناسی کامل و ارزیابی دقیق صورت گیرد تا حداقل آسیب را داشته باشد.
وی گفت: 10 درصد با حدود 3 تا 4 میلیون نفر شکاف در توزیع سهام عدالت داریم که در 6 مرحله توزیع سهام عدالت افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تا کارگران ساختمانی موفق نشدند این سهام را دریافت کنند. دولت یازدهم نیز این موضوع را بررسی می‌کند و هرگونه تصمیم‌گیری اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی گفت: سهام عدالت به صورت یک سبد سهام است و هیچ فرقی میان سبدهای سهام وجود ندارد چون به صورت مشاع است و ارزش سهامی که در دوره جدید به کارگران داده می‌شود مانند سهام افرادی است که در مرحله نخست گرفته‌اند.
مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت اعلام کرد: در اجرای طرح توزیع سهام عدالت در سال‌های 85 و 86 سود سهام توزیع و در ادامه با مصوبه مجلس قرار شد سود این سهام برای اقساط سهام اختصاص یابد تا زودتر قیمت این سهام تسویه شود.

 


معاون اجرایی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام این که پیش از رسیدن به خط قرمز برای تامین بنزین باید چاره‌ای اندیشیده شود، گفت: در صورت نیاز بنزین وارد می‌کنیم.
اصغر رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این که وزارت نفت وظیفه تامین سوخت مورد نیاز کشور را برعهده دارد گفت: قبل از این که به خط قرمز برای تامین بنزین نزدیک شویم باید چاره‌ای اندیشیده شود.
وی در مورد چگونگی تامین بنزین مورد نیاز با توجه به بالا بودن حجم مصرف نسبت به تولید اظهار کرد: قسمتی از سوختی که هم‌اکنون عرضه می‌شود را از بنزینی که پیش از این ذخیره کرده بودیم تامین می‌کنیم.
معاون اجرایی شرکت ملی پالایش و پخش در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کنونی نیاز است که دوباره ایران وارد کننده بنزین شود؟ گفت: باید قبل از رسیدن حجم ذخایر بنزین به خط قرمز بنزین وارد کنیم.
وی در مورد حجم واردات احتمالی بنزین هم گفت: این موضوع بستگی به حجم مصرف این فرآورده در روزهای آینده و راه‌اندازی طرح‌های پالایشگاهی کشور دارد.
به گفته رمضانی در آینده بسیار نزدیک با بهره‌برداری از دو طرح پالایشگاهی تبریز و اصفهان تولید بنزین کشور 4 تا 5 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.
او در مورد حجم تولید بنزین داخلی هم گفت: متوسط تولید روزانه بنزین در پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی بین 64 تا 65 میلیون لیتر در روز است که از این رقم 6 تا 7 میلیون لیتر آن بنزین پایه است که در واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.
وی با تاکید بر این که با فرهنگ سازی باید مصرف بنزین را کاهش داد اظهار کرد: با توجه به این که روزهای پایانی فصل تابستان است و مردم از این فرصت برای سفر استفاده خواهند کرد، نمی‌توان به آنها گفت که بنزین مصرف نکنند.
بنابراین گزارش: متوسط مصرف بنزین در روزهای اخیر به 75 میلیون لیتر در روز رسیده و طبق پیش‌بینی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در روزهای پایانی تابستان این رقم بازهم افزایش خواهد یافت.
هم‌اکنون متوسط مصرف بنزین 10 میلیون لیتر بیشتر از متوسط تولید روزانه بنزین در کشور است.
افزایش چشمگیر مصرف بنزین در حالی است که یکی از مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: وضعیت ذخایر بنزین با توجه به مصرف بالای این فرآورده در روزهای اخیر مناسب نیست، بر همین اساس بیژن نامدار زنگنه - وزیر نفت ـ از احتمال دوباره واردات بنزین خبر داد.
سه علت اصلی افزایش مصرف بنزین افزایش تعداد خودروها، افزایش نیافتن قیمت بنزین در دوره دوم هدفمندی یارانه‌ها و قاچاق این فرآورده به دلیل بالا بودن نرخ آن در کشورهای همسایه است.
واردات بنزین سوپر برای اکتان افزایی
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز گفت: واردات بنزین به منظور اکتان‌افزایی و برای تامین بنزین مورد نیاز پایان سال صورت خواهد گرفت.
مصطفی کشکولی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه هم‌اکنون مصرف روزانه بنزین حدود 75 میلیون لیتر است، گفت: پیش‌بینی می‌شود مصرف بنزین تا 15 مهر ماه جاری همین مقدار باقی بماند و پس از بازگشایی مدارس و هرچه به فصل سرما نزدیک می‌شویم رقم مصرف بنزین کاهش یابد و به 70 میلیون لیتر در روز برسد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به واردات بنزین که از سوی وزیر نفت اعلام شده است، گفت: این واردات مربوط به بنزین سوپر است و به منظور اکتان‌افزایی استفاده خواهد شد به طوری که برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بتوانیم سوخت مورد نیاز پایان سال را تامین کنیم. بنابراین گزارش: براساس قانون بودجه سال 92 رقم واردات بنزین صفر است و اگر قرار است بنزین سوپر به منظور اکتان‌افزایی در سال جاری وارد شود مشخص نیست که وزارت نفت از چه منبع مالی قرار است این واردات را انجام دهد.

 


مدیرعامل جدید شرکت عمران شهرهای جدید گفت: اولین برنامه دولت در شهرهای جدید تکمیل 400 هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده در این شهرها خواهد بود.
محسن نریمان دیروز در مراسم معارفه خود افزود: به وزیر راه و شهرسازی می‌گویم که مهمترین مسئله‌ای که فراروی مدیران این شرکت است، مسئله 400 هزار واحد مسکونی است که تعهد شده و جزو مطالبات مردم است.
وی ادامه داد: با توجه به قانون عمران شهرهای جدید اگر بستر فکری که وجود داشته و دارد و با آن هماهنگی که روح این قانون دارد، شهرهای جدید به یک شهر زنده و سالم تبدیل خواهد شد.
وی تاکید کرد: عمده توان ما باید فعلا پاسخ مطالبات مردم به همان 400 هزار واحد مسکونی باقیمانده از مسکن مهر باشد، بنابراین باید به مطالبات مردم پاسخ دهیم و در کنار آن تیم عملیاتی آن کارها را ادامه دهد.
وی تاکید کرد: این اطمینان را می‌دهم که با کمک دولت به مطالبات مردم پاسخ بگویم و شهرهای جدید را به یک شهر سالم و زنده تبدیل کنیم.
تعداد شهرهای جدید افزایش می‌یابد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعداد شهرهای جدید با مکان‌یابی مناسب افزایش می‌یابد، گفت: هیچ منعی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در شهرهای جدید وجود ندارد.
عباس آخوندی نیز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا تعداد شهرهای جدید افزایش پیدا می‌کند، گفت: در آینده باید در شهرهای جدید مکان‌یابی‌های مناسبی صورت گیرد تا به کسانی که علاقمند هستند سرمایه‌گذاری کنند کمک شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شرکت‌های خارجی می‌توانند در شهرهای جدید سرمایه‌گذاری کنند گفت: یک فضای رقابتی در شهرهای جدید به نفع شرکت‌های داخلی ایجاد خواهیم کرد، اما قاعدتا هیچ منعی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در شهرهای جدید نیست.
وی در ادامه گفت: برنامه‌ای که برای شهرهای جدید بسیار حائز اهمیت است، بحث وصل شدن حمل و نقل شهرهای جدید به شبکه حمل و نقل مادر و شهرهای کلان است، تا نقل و انتقالات به صورت ساده، سریع، آسان و مطمئن بین شهرهای جدید و شهرهای مادر صورت گیرد.
آخوندی خاطرنشان کرد: البته به تعهدات قبلی هم جامه عمل خواهیم پوشاند، اما با توجه به توسعه شهری که در شهرهای جدید است، بحث الگو و اسکان جمعیت و نحوه سکونت‌گذاری در این شهرها با تیمی از مشاوران فرهنگی و اجتماعی نحوه این سکونت‌پذیری را انجام خواهند داد.
وی ادامه داد: البته باید خدمات زیربنایی و روبنایی هم انجام شود و این اطمینان را به ساکنان این شهرها می‌دهم که توسعه خدمات را با جمعیت زیاد پی می‌گیریم.
وزیر راه و شهرسازی از جلسه هیئت دولت برای حل خدمات زیربنایی شهرهای جدید خبر داد و از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به اجرای پروژه در شهرهای جدید دعوت به عمل آورد. آخوندی در خصوص مشکل وزارت نیرو برای خدمات‌رسانی به پروژه مسکن مهر اظهار داشت: این موضوع در دولت مطرح شده تا مشکل خدمات زیربنایی با سرعت حل شود، ضمن آنکه عمده مشکل ما تامین آب است.
آخوندی با اشاره به تامین متروی پرند گفت: ساخت متروی پرند، نمایشگاه پرند و برنامه‌های دیگر برای این شهر جدید طراحی شده است که امیدواریم به اجرا برسد.

 


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به سهامداران توصیه کرد، نگاه بلندمدت به بازار سرمایه داشته باشند.
علی صالح‌‌آبادی در گفت‌وگو با فارس همچنین با توصیه به سرمایه‌گذاران مبنی بر انجام تحلیل‌های کارشناسی و تصمیم‌گیری بر مبنای ارزش واقعی سهام شرکت‌ها، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران سعی کنند تا به دور از هیجان و در بلندمدت به سرمایه‌گذاری نگاه کنند.
وی ادامه داد: نوسان جزء ذات بازار سرمایه است و مسئله مهم نگاه بلندمدت در روند سرمایه‌گذاری است.
صالح‌آبادی بازدهی و نقدشوندگی بازار را از مهمترین مزایای سرمایه‌گذاری در بورس دانست و تاکید کرد: نباید دائم انتظار افزایش یا کاهش قیمت‌ها را داشت، چرا که در بلندمدت بازار بازدهی خوبی نصیب سرمایه‌گذاران کرده است.
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه سرمایه‌‌گذاران نباید همه سرمایه‌های خود را در یک سهم جمع کنند،‌ گفت: سهامداران به سرمایه‌گذاری در سبدهای مختلف توجه کنند که در صورت نوسان آن دچار ضرر و زیان نشوند.
صالح‌آبادی گفت: کسانی که ریسک‌پذیری پایینی دارند نباید مستقیما در یک سهم سرمایه‌‌گذاری کنند و این افراد باید در قالب خرید اوراق مشارکت و یا ترکیبی از اوراق بهادار وارد بازار شوند.
وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر ابزارهای گوناگونی برای افراد ریسک‌پذیر، کم ریسک و عادی ایجاد کرده‌ایم، گفت: افراد به تناسب میزان ریسک‌پذیری می‌توانند از این ابزارها استفاده کنند.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران کم ریسک نباید در قراردادهای آتی خرید و فروش کنند، تاکید کرد: این افراد باید در قالب اوراق و یا سبدی از چند سهام سرمایه‌گذاری کنند.
آخرین وضعیت بورس ایده و انرژی
از سوی دیگر معاون سازمان بورس از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی بورس ایده تا پایان مهر امسال خبر داد.
سیدعلی حسینی با بیان اینکه دو روش برای عملیاتی کردن بورس ایده پیش‌بینی شده است، گفت: در روش اول، شرکتی که مالک یک یا مجموعه‌ای از دارایی‌های فکری مانند اختراع و یا طرح تجاری است، ابتدا نزد اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و سپس، در بازار سوم فرابورس پذیرش شده و معاملات سهام شرکت مذکور در این بازار به صورت بلوکی و عمده انجام می‌شود.
عضو هیئت مدیره سازمان بورس در توضیح روش دوم پذیرش و معامله دارایی‌های فکری در بازار ایده هم گفت: در این روش، دارایی فکری از جمله حق اختراع و یا حق استفاده از برند، در قالب یک ورقه بهادار، به صورت مستقل در فرابورس عرضه و معامله می‌شود، بر همین اساس نیز شورای عالی بورس، اوراق بهادار مبتنی بر دارایی‌های فکری را به عنوان اوراق بهادار قابل داد و ستد در بازار سرمایه، به رسمیت شناخته و تصویب کرده است.
وی با بیان اینکه تدوین دستورالعمل معاملات اوراق بهادار مبتنی بر دارایی‌های فکری در سازمان بورس در مراحل نهایی قرار دارد، گفت: با تدوین این دستورالعمل، امکان فعال شدن بازار دارایی‌های فکری در فرابورس تا پایان مهر وجود خواهد داشت.
حسینی بازار دارایی‌های فکری را بازاری برای تامین مالی و تجاری‌سازی طرح‌ها، اختراعات و ابتکارات دانست و خاطرنشان کرد در این بازار، سفته‌بازی انجام نخواهد شد.
وی افزود شرکت‌های تامین سرمایه به عنوان مشاور می‌توانند در زمینه پذیرش شرکت‌ها و یا اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری در فرابورس فعالیت داشته باشند.
از سوی دیگر رئیس اداره عملیات بازار بورس انرزی با اعلام آخرین تحولات در این بورس اظهار داشت: با ابلاغ دستورالعمل ساز و کار حضور مصرف‌کنندگان بخش صنعت و معدن در معاملات برق بورس انرژی، بسترسازی جهت حضور مستقیم خریداران برق در بورس انرژی با جدیت بیشتری در حال پیگیری است.
محمدحسین عسگری به خریداران و فروشندگان قراردادهای سلف موازی استاندارد برق توصیه کرد: در ارائه سفارش‌های خرید و فروش، ابلاغیه وزیر نیرو در تاریخ 18 شهریور 92 در ارتباط با دامنه نرخ پیشنهادی انرژی تولیدی و نرخ پایه، آمادگی بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران در سال 1392 را مد نظر قرار دهند.
وی توضیح داد: بر این اساس دامنه نرخ پیشنهادی انرژی تولیدی و نرخ پایه آمادگی به ترتیب برابر صفر تا 370 ریال به ازای هر کیلو‌وات ساعت (به علاوه 13 ریال بابت هزینه دسترسی به نقطه مرجع) و 133 ریال به ازای هر کیلووات ظرفیت آماده در هر ساعت تعیین شده است.
وی تاکید کرد: دامنه نرخ پیشنهادی انرژی تولیدی از اول مهر ماه 92 و نرخ پایه پرداخت بابت آمادگی از تاریخ ابتدای فروردین ماه 92 در بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعمال می‌شود.
وی همچنین افزود: در 14 شهریور ماه امسال، شرکت توانیر مجددا نسبت به تامین اعتبار شرکت‌های توزیع نیروی برق تهران بزرگ، استان البرز، استان اصفهان، خراسان رضوی، شهرستان شیراز، شهرستان بوشهر، جنوب کرمان، استان مازندران، کرمانشاه، شمال کرمان و استان گلستان جهت خرید قراردادهای سلف موازی استاندارد برق از بورس انرژی در شهریور ماه اقدام کرده و این روند به طور منظم و به صورت ماهانه در حال انجام است.
رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی، در ادامه به آمار معاملات این بورس اشاره کرد و گفت: از ابتدای آغاز رسمی معاملات در بورس انرژی، در مجموع 87203 قرارداد سلف موازی استاندارد برق در قالب 2288 معامله، به ارزش 256 میلیارد و 802 میلیون و 193 هزار و 960 ریال انجام پذیرفته است که معادل 584 هزار و 572 مگاوات ساعت است.

 


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: کلیه کارفرمایان تا پایان آذر ماه سال جاری فرصت دارند بدهی‌‌های خود را پرداخت یا تقسیط کنند که در این صورت کلیه جرایم‌شان تا پایان سال جاری بخشوده می‌شود.
سیدتقی نوربخش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بخشودگی جرایم کارفرمایان در مجلس شورای اسلامی مصوب شده گفت: اعتبار این طرح در بودجه سال جاری پیش‌بینی و دستورات و بخشنامه آن نیز صادر شده است.
وی در مورد طرح همسان‌سازی حقوق کارکنان بازنشسته سازمان تامین اجتماعی، اظهار کرد: این طرح مربوط به همسان‌سازی حقوق بازنشستگانی است که جزء کارکنان و کارمندان خود سازمان‌ بوده‌اند و بر این اساس حقوقشان تا ماه آینده ارتقا یافته و طرح همسان‌سازی در مورد آنها اجرا می‌شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه این طرح مربوط به همسان‌سازی حقوق یک میلیون و 800 هزار تومانی بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان نیست، بیان کرد: اعتبار طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان در بودجه سال جاری تامین اجتماعی دیده نشده است.
نوربخش ادامه داد: اجرای طرح همسان‌سازی حقوق یک میلیون و 800 هزار تومانی بازنشسته تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بار مالی زیادی به همراه دارد که باید تامین شود، اما در این راستا کارگروهی تشکیل داده‌ایم تا در این خصوص تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهند.
وی با بیان اینکه براساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش این سازمان باید براساس نرخ تورم سالانه افزایش یابد، گفت: به دنبال تجهیز منابع سازمان هستیم تا بر اساس آن حقوق مستمری‌بگیران طبق قانون افزایش یابد و باید بگویم که هم‌اکنون به این افراد پرداخت می‌شود مورد رضایت خود ما نیز نیست.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا با استرداد مطالباتمان از دولت و تجهیز منابع سازمان در راستای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان گام برداریم.

 


مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری از اختصاص 570 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای بیمه طلایی بستری درمان ویژه بازنشستگان و خانواده آنان در سال جاری خبر داد.
ایراندخت عطاریان با اشاره به افزایش 3 برابری اعتبار بیمه طلایی در سال جاری گفت: درمان از مسائل اساسی و عمومی بازنشستگان کشوری و افراد تحت تکفل آنان است و از آن جایی که با افزایش سن، میزان ریسک‌پذیری و ابتلای به بیماری در میان بازنشستگان بیشتر می‌شود به تبع آنها مجبورند بخش قابل ملاحظه‌ای از حقوق را صرف هزینه‌های بیمارستانی کنند به همین خاطر صندوق بازنشستگی با اجرای بسته حمایتی بیمه طلایی بستری درمان دامنه پوشش درمانی این خدمت را به خانواده بازنشستگان هم تعمیم داد تا از این طریق هزینه‌های درمانی بازنشستگان کشوری کاهش یابد.
وی با اشاره به رضایت‌مندی و استقبال گسترده جامعه بازنشستگان از نحوه خدمات و سقف تعهدات بیمه طلایی درمان در بیش از 550 مرکز درمانی و بیمارستانی اظهار داشت: براساس ماده 87 قانون بودجه سال 92 کل کشور صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مکلفند به منظور اجرای بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان کشوری و لشکری و عائله درجه یک تحت پوشش آنها اقدامات لازم را انجام دهند و هزینه‌های مربوط به نسبت برابر توسط بیمه شده، دولت و سازمان بیمه‌گر تأمین می‌شود، صندوق بازنشستگی این تکلیف قانونی را در قالب بیمه طلایی درمان برای بازنشستگان و خانواده آنان اجرایی کرده و در حال حاضر سقف تعهدات و پوشش خدمات درمانی متناسب با نیازهای بازنشستگان افزایش یافته است.
عطاریان افزود: طبق قانون سهم بازنشستگان کشوری نیز در برخورداری از بیمه طلایی هر ماه مبلغ 12 هزار تومان بابت هر نفر از حقوق آنان کسر می‌شود تا آنان و خانواده‌های‌شان بتوانند از خدمات و مزایای این بسته خدمتی استفاده کنند.
عطاریان با تقدیر از حمایت و پشتیبانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای هر چه بهتر این بسته حمایتی برای بازنشستگان کشوری گفت: بهبود و ارتقای وضعیت اقتصادی و معیشتی بازنشستگان و کاهش هزینه‌های درمانی از مهمترین برنامه‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نیمه سال دوم سال جاری است و ایشان با رویکردی حمایتی تأکید دارند که باید در جهتی حرکت کنیم که نیازهای درمانی این قشر فرهیخته تأمین و هزینه‌های درمانی آنان کاهش یابد. صندوق بازنشستگی کشوری نیز در مسیر پیاده‌سازی و تحقق این رویکرد که برگرفته از سیاست‌ها و برنامه‌های کلان دولت تدبیر و امید است طوری هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی نموده که نتایج مورد نظر منطبق بر قانون و رضایت‌مندی جامعه بازنشستگان حاصل شود.
عطاریان تأکید کرد: البته اولین اقدامی که همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در بخش گسترش خدمات درمانی برای بازنشستگان کشوری کلید زده شد، گستردن چتر بیمه طلایی برای خانواده بازنشستگان بود که براساس آمار ارایه شده بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر از بسته حمایتی بیمه طلایی بستری درمان بهره‌مند شده‌اند.
وی ادامه داد: این افراد در مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانهای طرف قرارداد در سقف تعهدات ایجاد شده از سوی سازمان بیمه‌گر بدون پرداخته وجه و طی کردن فرایند اداری مداوا و درمان خواهند شد.
عطاریان تأکید کرد: صندوق بازنشستگی کشوری تلاش دارد با تبعیت از منشور کاری دولت تدبیر و امید در راستای تأمین نیازهای معیشتی و درمانی بازنشستگان محدوده خدمات و حمایت‌های خود را افزایش داده و به طور قطع فازهای بعدی بیمه طلایی درمان با اصلاحاتی در سقف تعهدات پوشش درمانی خدمات بستری را به بازنشستگان و خانواده آنان ارایه کند که این مهم با همکاری، تعامل و روحیه تعاون بین بازنشستگان و مسئولان دستگاه‌های اجرایی امکان‌پذیر خواهد بود.

 


نرخ تورم روستایی با فاصله بیش از 6 درصدی از تورم شهری به 41/4 درصد در مردادماه سال جاری افزایش یافت.
بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، شاخص کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور ماه گذشته با رشد 1/3 درصدی به 789/1 رسید که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 42/6 درصد افزایش یافته است.
این در حالی است که درصد تغییرات کل در 12 ماه منتهی به مرداده ماه 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل یعنی نرخ تورم برای خانوارهای روستایی از 40/4 در تیرماه به 41/4 در مرداد افزایش یافته است.
همچنین درصد تغییرات ماه گذشته نسبت به ماه مشابه سال قبل به عبارتی تورم نقطه به نقطه در سبد کالای روستانشینان با کاهش نسبت به تیرماه از 46/4 به 45/6 کاهش یافته است.
اما شاخص گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در مردادماه 1091/6 رسید که نسبت به ماه قبل یک درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 45/5 درصد افزایش یافته است این در حالی است که نرخ تورم 12 ماه منتهی به مردادماه92 نسبت به دوره مشابه سال قبل در این گروه به 46/5 درصد رسید.
بنابراین گزارش، شاخص گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با رشد 1/7 درصدی نسبت به ماه قبل به 557/7 در ماه گذشته افزایش یافت، این در حالی است که میزان افزایش این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل 38/5 درصد و نرخ تورم 12 ماه منتهی به مردادماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 34/6 درصد است.
اما نرخ تورم در سبد کالای شهری مردادماه 35/1 درصد، تورم نقطه به نقطه 38/4 درصد و شاخص کل 168/1 بوده است.

 


هزینه هر کیلو وات برق از 430 ریال به 460 ریال افزایش یافت.
به گزارش ایسنا، از این پس ردیفی جدید به قبوض برق اضافه می‌شود که براساس آن به ازای هر کیلووات برق، 30 ریال عوارض گرفته می‌شود.
وزیر نیرو پیش از این همواره تاکید کرده بود که هزینه دریافتی برق نسبت به قیمت تمام شده به قدری پایین است که کفاف نیاز صنعت برق را نمی‌دهد و برای ارائه خدمات مستمر و خوب قیمت برق باید تعدیل داده شود.
حمید چیت‌چیان همچنین یادآور شده بود که هزینه هر کیلو وات برق 430 ریال است که 166 ریال آن به سازمان هدفمندی یارانه‌ها داده می‌شود اما هزینه‌های تولید برق به مراتب بیشتر از این میزان است بنابراین با توجه به این که هزینه و درآمد ما در این صنعت با هم نمی‌خواند، وزارت نیرو طرح‌هایی را برای افزایش قیمت آب و برق در دست دارد.
وی همچنین در پاسخ به ایسنا در مورد افزایش نرخ برق در سال جاری گفته بود که تعرفه برق در سال جاری به هیچ‌وجه افزایش پیدا نمی‌کند و براساس بودجه سال جاری محاسبه خواهد شد حال آن که در بودجه 92 ردیفی با عنوان پرداخت عوارض برق به تصویب رسید که در مجموع گرچه تعرفه برق ثابت باقی می‌ماند اما هزینه پرداختی برق افزایش خواهد داشت.
برای نخستین‌بار در قانون بودجه اخذ عوارض برق در کشور مصوب شد و در پی آن وزارت نیرو مکلف شد که براساس بند 69 قانون از هر مشترک مبلغی را به عنوان عوارض دریافت کند.
بنا به قانون تصویب شده جدید تمام مشترکان به جز مشترکان خانگی روستایی موظف به پرداخت 30 ریال به عنوان عوارض هستند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10