(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 27 شهریور 1392 - شماره 20593

ابراز نگرانی مسلمانان انگلیس از طرح لندن برای ممنوع کردن حجاب
حماس و جهاد اسلامی در غزه فرماندهی مشترک تشکیل دادند
وحشت و دلهره در واشنگتن به دنبال حمله مهاجمان به مجتمع نیروی دریایی آمریکا
واکنش‌ها به گزارش شتاب‌زده سازمان ملل درباره حمله شیمیایی به حومه دمشق
اعتراض دولت دمشق به آنکارا درباره حمله جنگنده‌های ترکیه به هلی‌کوپتر سوریه
یورش نیروهای امنیتی آل‌خلیفه به تظاهرات مردم بحرین
دادستان ترکیه برای 45 دانشجوی معترض درخواست زندان کرد
یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین در کرانه باختری
زین‌العابدین بن علی مشاور بندر بن سلطان شد
نماینده مجلس عراق از طرح ترکیه برای کودتا علیه مالکی خبر داد
50 نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین بازداشت شدند
آغاز اعتصاب 5 روزه علیه طرح ریاضتی دولت یونان
برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل
واشنگتن به عمرالبشیر ویزا نداد!
   


آغاز برخی تحرکات سیاسی از سوی مقامات انگلیسی برای «ممنوعیت حجاب» در مدارس و دانشگاه‌ها، مسلمانان این کشور را نگران کرده است.
به گزارش «فارس»، مدتی است برخی از مقامات انگلیسی بحث ممنوعیت استفاده از «برقع» و حجاب در برخی اماکن مثل مدارس و دانشگاه‌ها را در دستور کار قرار داده و توانسته‌اند موافقت تلویحی «دیوید کامرون» نخست‌وزیر این کشور را نیز به دست آورند. این مسئله به شدت باعث نگرانی مسلمانان انگلیس شده طوری که «محمد شفیق»، مدیر اجرایی بنیاد رمضان انگلیس اعلام کرد مسلمانان با این طرح به مقابله خواهند پرداخت.
«شفیق» روز دوشنبه بیانیه‌ای صادر کرد و طی آن مقامات انگلیسی را به اتخاذ «سیاست‌های دوگانه» در قبال جامعه مسلمانان این کشور محکوم کرد.

 


دو جنبش حماس و جهاد اسلامی برای مبارزه با اشغالگران اسرائیلی فرماندهی مشترک تشکیل دادند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، این فرماندهی مشترک دارای هشت عضو است که هر کدام در فرماندهی چهار نماینده دارد.محمود الزهار از رهبران حماس در یک نشست سیاسی که دوشنبه شب با عنوان «دستاوردهای سیاسی و روابط دو جانبه» برگزار شد گفت: «حماس پیوسته با جهاد اسلامی در ارتباط است و علاقه‌مند است برنامه سیاسی مشترکی میان دو جنبش تدوین شود». وی با تاکید بر روابط عمیق سیاسی میان دو جنبش ابراز امیدواری کرد این روابط در همه زمینه‌ها ادامه یابد. الزهار خواستار وحدت داخلی فلسطین شد و وحدت را راه تحقق اهداف مورد نظر از جمله پیروزی بر اشغالگران اسرائیلی خواند.

 


وقوع تیراندازی در مجتمع نیروی دریایی آمریکا به مرگ 13نظامی منجر شد و این حادثه کاخ سفید و سنای این کشور را به تعطیلی کشاند.
روز دوشنبه به دنبال انتشار خبر وقوع یک تیراندازی مرگبار در مجتمع نیروی دریایی آمریکا واقع در قلب واشنگتن، داستان تکراری «تیراندازی و نبود امنیت» در این کشور بار دیگر در صدر رسانه‌های دنیا قرار گرفت. این مجتمع در چهار کیلومتری کاخ سفید واقع شده است.
آنطور که رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند، عامل این تیراندازی یک نظامی بوده به نام «آرون آلکسیس». وی که بین سال‌های 2007 تا 2011 به طور رسمی و تمام وقت در نیروی دریایی آمریکا فعالیت می‌کرد 34 سال سن دارد.
بر اساس این گزارش، «آلکسیس» در مقطعی نیز پیمانکار نیروی دریایی آمریکا در بخش فناوری اطلاعات نیروی دریایی بوده است.
هنوز آمریکایی‌ها از انگیزه این نظامی سیاهپوست که پس از کشتن 12 تن از همقطاران خود کشته شد، مطلبی منتشر نکرده‌اند اما «ری مابوس» فرمانده نیروی دریایی آمریکا اظهار داشت ارتباطاتی که وی با بدنه ارتش داشته می‌تواند به فهم انگیزه‌های این حمله و چگونگی دسترسی آلکسیس به این مجتمع نظامی کمک کند.
برخی گزارش‌ها حاکی است «آلکسیس» احتمالا با فرد دیگری همکاری داشته که اکنون تحت تعقیب است. وی مردی حدود 50 ساله معرفی شده اما با وجود این اطلاعات دقیق‌تری از وی در دست نیست.
مقامات آمریکایی می‌گویند معلوم نیست این حادثه با چه انگیزه‌هایی صورت گرفته اما علائمی که نشان دهد حادثه تروریستی بوده وجود ندارد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پس از رسانه‌ای شدن این حادثه به این واقعه واکنش نشان داد.
رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اعلام تاسف از این حادثه، آن را یک اقدام «بزدلانه» خواند و دستور داد تا روز جمعه پرچم آمریکا به صورت نیمه افراشته بالا رود. اوباما گفت: «ما بار دیگر با تیراندازی گسترده روبه‌رو شدیم و امروز این حادثه در یک تاسیسات نظامی رخ داده است، این حادثه در پایتخت کشور ما رخ داده است.»
شبکه تلویزیونی یورونیوز نیز طی گزارشی به بررسی این حادثه پرداخت. این شبکه اروپایی اعلام کرد، مسئولان آمریکایی می‌گویند سندی که نشان بدهد این حادثه تروریستی بوده در اختیار ندارند اما سوالی در این بین بی‌پاسخ مانده و آن اینکه «آلکسیس» که سال 2011 به همکاری با نیروی دریایی آمریکا پایان داده چگونه توانسته وارد یکی از غیرقابل نفوذترین مراکز نظامی آمریکا شود؟
به نوشته یورونیوز، حادثه دوشنبه واشنگتن یکی از مرگبارترین کشتارهای سی سال اخیر این شهر است. البته وقوع تیراندازی‌هایی که به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم یا نظامیان منجر شود در این کشور سابقه‌ای بسیار طولانی دارد. سال 2009 نیز حادثه‌ای مرگبار در پایگاه نظامی بزرگ «فورد هود» تگزاس روی داد که طی آن یک سرگرد آمریکایی به نام «نزال حسن» دیوانه‌وار به روی همکاران نظامی‌اش آتش گشود و پس از قتل 13 نظامی و زخمی کردن 32 نفر دیگر مجروح و بازداشت شد. وی که روان‌شناس ارتش آمریکا بود اوت 2013 در دادگاه نظامی به مرگ محکوم شد. آنطور که شبکه تلویزیونی «تی‌آرتی» ترکیه اعلام کرده این حکم پیش از اجرا باید به تایید ریاست‌جمهوری برسد.
در صورت اعدام وی، این نخستین سرباز آمریکایی خواهد بود که بعد از گذشت 52 سال اعدام می‌شود.

 


نماینده روسیه در سازمان ملل انتشار گزارش بازرسان این سازمان در ارتباط با کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه را واکنش شتابزده غرب برای افزایش دامنه جنگ روانی علیه سوریه خواند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ویتالی چورکین انتشار گزارش سازمان ملل درباره کاربرد گاز شیمیایی نزدیک دمشق در حالی که هیچ یافته‌ای درباره استفاده کننده از آن وجود ندارد واکنش شتابزده غرب توصیف کرد.
وی افزود، گزارش سازمان ملل باید کاملا فنی، دقیق و با نگاهی کارشناسانه صورت گیرد و از شتابزدگی دوری شود چرا که مسئله استفاده از سلاح شیمیایی و طرف‌های استفاده‌کننده از آن مسئله‌ای بسیار مهم است.
چورکین همچنین تاکید کرد توافقات صورت گرفته بین وزرای خارجه روسیه و آمریکا در ژنو باید در پیش‌نویس قطعنامه مربوط به سوریه که برخی کشورهای غربی درصدد ارائه آن به شورای امنیت هستند در نظر گرفته شود.
نماینده دایم سوریه در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد نیز نتیجه تحقیقات بین‌المللی درباره سلاح های شیمیایی در سوریه را سیاسی دانست و گفت کار کمیته تحقیقات بین‌المللی دارای نقص بوده و به دور از کارحرفه‌ای بوده است.
در این حال بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد ماموریت بازرسان سازمان ملل معرفی طرف استفاده کننده از تسلیحات شیمیایی نبوده است.
وی افزود، استفاده از تسلیحات شیمیایی یک جنایت جنگی است و نقض آشکار پروتکل 1925 سازمان ملل در زمینه منع استفاده از تسلیحات شیمیایی محسوب می‌شود.
به گزارش شبکه خبری راشاتودی بازرسان سازمان ملل پس از بررسی‌هایی که در مناطق مختلف دمشق به ویژه غوطه انجام دادند اعلام کردند که کلاهک موشک‌های استفاده شده برای حملات شیمیایی دست‌ساز بوده است.
در گزارش بازرسان سازمان ملل متحد به طرف استفاده‌کننده از تسلیحات شیمیایی در سوریه هیچ اشاره واضحی نشده است.
این در حالی است که مقامات آمریکا، انگلیس و فرانسه مدعی شدند که گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که بدون شک دولت سوریه مسئول حملات شیمیایی به حومه دمشق است.
وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه در نشست روز دوشنبه در پاریس اعلام کردند که دولت سوریه مسئول استفاده از سلاح شیمیایی است و از تصمیم خود برای تصویب قطعنامه‌ای علیه نظام سوریه در شورای امنیت در یک هفته آینده خبر دادند.
وزارت خارجه روسیه نیز ضمن مخالفت با صدور قطعنامه علیه سوریه از جامعه جهانی خواست که با برگزاری کنفرانس بین‌المللی براساس بیانیه کنفرانس ژنو یک که در تاریخ 30 ژوئن 2012 صادر شد راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران سوریه پیدا کند.
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد تنش‌ها در سوریه به دلیل اقدمات برخی طرف‌های خارجی است.
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ابراز امیدواری کرد که گزارش سازمان ملل درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی بتواند به شناسایی عوامل حمله کمک کند.
از سوی دیگر منابع آگاه در سازمان ملل اعلام کردند تیم بازرسان تحقیقاتی سازمان ملل برای تکمیل ماموریت خود به زودی به سوریه باز می‌گردند.
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای آخر هفته مقامات آمریکایی و روسی از امکان بالقوه برای پایان دادن به تهدید زرادخانه شیمیایی سوریه برخوردار باشد.
با این حال دولت آمریکا اعلام کرد واشنگتن تجهیزات ضدسلاح‌های شیمیایی برای گروه‌های مخالف دولت سوریه ارسال خواهد کرد.
از سوی دیگر پایگاه «دبلیو ان‌دی» آمریکا وابسته به پنتاگون مدعی شده به سندی دست پیدا کرده که نشان می‌‌‌دهد بمب‌هایی از گاز سارین متعلق به گروه تروریستی جبهه النصره که در جنوب ترکیه واقع در مرزهای مشترک با سوریه مستقر بودند مصادره شده است.
با فاش شدن این سند دست داشتن این گروهک در حمله شیمیایی در منطقه غوطه بیشتر شده است این در حالی است که آنها تلاش می‌کردند در جامعه بین‌الملل مسئولیت آن را متوجه نظام سوریه کنند.
«کارن کنینگ ابوزید» یکی از بازرسان شورای حقوق بشر سازمان ملل به خبرنگاران در شهر ژنو گفت، جرایم جنگی رخ داده توسط مخالفان سوری به طور برجسته به دست شبه‌نظامیان خارجی رخ داده است.
در همین رابطه گروه نظارتی مسئول اجرای برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه اعلام کرد، برنامه امضا شده توسط روسیه و آمریکا برای انهدام زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود.
این برنامه در نشست مربوط به سوریه در ژنو توسط آمریکا و روسیه مطرح شد تا به وسیله آن برنامه حمله نظامی علیه سوریه از میان برود.
از سوی دیگر وائل الحلقی نخست‌وزیر سوریه اعلام کرد، امضای توافقنامه منع گسترش و استفاده از سلاح شیمیایی به این معنا نیست که سوریه توانمندی‌های راهبردی دیگری ندارد بلکه این توانمندی، دمشق را از به کار گیری سلاح شیمیایی در مقابل دشمن بی‌نیاز می‌سازد.
تحولات میدانی
ارتش سوریه طی عملیاتی در منطقه برزه در حومه دمشق و تفتیش خانه به خانه تعدادی از جنگجویان سعودی را به هلاکت رساند.
حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه به مقرهای تجمع افراد مسلح در منطقه دوما در اطراف دمشق نیز به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از افراد مسلح منجر شد.
درگیری‌ها و عملیات تعقیب و گریز بین گروهک‌های تروریستی و جبهه النصره بر سر سیطره بر روستای 47 در حومه جنوبی شهر الحسکه با تصرف آن روستا توسط ارتش آزاد پایان یافت.
یگان‌هایی از ارتش سوریه بازار تروریست‌ها برای فروش سلاح در شهر البو کمال در استان دیرالزور را مورد هدف قرار داده و به طورکامل منهدم کردند. یک منبع نظامی نیز گفت، منطقه شبعا در حومه دمشق به کنترل کامل ارتش سوریه درآمد.
سایر رویدادها
* روزنامه لبنانی الدیار نوشت، احتمال حمله آمریکا به سوریه کاملا منتفی شده و ناوهای آمریکا در حال دور شدن از سواحل سوریه هستند.
* وزیر دفاع پیشین آمریکا از اقدام رئیس‌جمهور این کشور در تعیین خط قرمز برای دیگر کشورها انتقاد کرد.
* کنفرانس بین‌الملل عربی حمایت از سوریه در بیروت درباره عواقب احتمالی حمله به سوریه هشدار داد.
* کمیته نظارت شورای امنیت سازمان ملل بر تحریم‌های لیبی اعلام کرد که تسلیحات و مهمات بازمانده از دوران پس از فروپاشی حکومت معمر قذافی به سوریه قاچاق می‌شود.
* مجلس ملی سوریه از مواضع رهبران الازهر و واتیکان در قبال تحولات اخیر سوریه قدردانی کرد.

 


ارتش سوریه ضمن شتابزده توصیف کردن واکنش ترکیه در سرنگون کردن هلی‌کوپتر این کشور، دولت ترکیه را به تلاش برای متشنج کردن اوضاع متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه خبری العالم، فرماندهی کل ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد هلی‌کوپتر ارتش سوریه در جریان مراقبت از ورود تروریست‌ها به سوریه از طریق مرزهای ترکیه به اشتباه وارد حریم هوایی ترکیه شد و سپس به سمت خاک سوریه تغییر مسیر داد اما هنگام خروج از حریم هوایی ترکیه جنگنده‌های ترکیه آن را هدف قرار دادند.
در این بیانیه آمده است، واکنش عجولانه ترکیه به ویژه اینکه این هلی‌کوپتر در حال بازگشت به حریم هوایی سوریه بود بیانگر نیت خصمانه دولت ترکیه در قبال سوریه است.
منابع آگاه نظامی اعلام کردند هلی‌کوپتر 17-MI در فاصله دوکیلومتری از مرز دو کشور در آسمان ترکیه هدف قرار گرفت و لاشه آن در داخل خاک سوریه سقوط کرد.
به گفته این منابع تروریست‌ها یک خلبان این هلی‌کوپتر را به اسارت گرفته‌اند و از سرنوشت خلبان دیگر اطلاعی در دست نیست.
در همین رابطه مشاور ارشد رئیس‌جمهور ترکیه در امور خاورمیانه مدعی شد که هلی‌کوپتر سوری هشدارهای مکرر مقامات ترکیه را نادیده گرفته است.
احمد داووداوغلو وزیر خارجه ترکیه مدعی شد ترکیه با استناد به حق حاکمیت خود هلی‌کوپتر نظامی سوریه را که حریم هوایی این کشور را نقض کرده ساقط کرده است.

 


اهالی جزیره ستره بحرین علیه رژیم آل‌خلیفه و سرکوب‌های بی‌نتیجه آن تظاهرات کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبری، مردان و زنان شرکت‌کننده در این تظاهرات در حالی که پرچم بحرین را در دست داشتند، شعار می‌دادند: «ما با ادامه تظاهرات خود، تخت طاغوت بحرین را به لرزه درمی‌آوریم» و «به مقاومت مسالمت‌آمیز تا تغییر رژیم بحرین ادامه خواهیم داد».
همچنین تظاهرات ضد دولتی در اعتراض به تهدید آل‌خلیفه برای اخراج یک روحانی بحرینی، برگزار شد.
این تظاهرات در واکنش به تهدیدات رژیم آل‌خلیفه برای اخراج آیت‌الله حسین ‌نجاتی نماینده ویژه آیت‌الله سیستانی در بحرین برگزار شد.
پس از آن که نیروهای امنیتی مورد حمایت عربستان در منامه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، از گاز اشک‌آور استفاده کردند، این تظاهرات به خشونت کشیده شد.
قیام بحرین در اواسط فوریه سال 2011 آغار شد و مردم بحرین در ابتدا خواستار اصلاحات سیاسی و سپس برکناری رژیم آل‌خلیفه شدند.

 


دادستان دادگاه آنکارا برای 45 دانشجوی شرکت‌کننده در تظاهرات ضد دولتی شش سال زندان درخواست کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دادستان دادگاه آنکارا برای 45 دانشجوی شرکت‌کننده در تظاهرات ضد دولتی سال گذشته درخواست شش سال زندان کرد. سال گذشته همزمان با حضور «رجب طیب اردوغان» در دانشگاه «خاورمیانه» آنکارا حدود 400 دانشجو علیه وی تظاهرات کرده بودند. این تظاهرات به درگیری با پلیس انجامیده بود.
45 دانشجوی فوق که متهم به شرکت در این تظاهرات هستند، در انتظار صدور رأی به سر می‌برند. اتهامات این دانشجویان، مشارکت در تظاهرات غیرقانونی و مقاومت در برابر پلیس است.
دیروز نیز همچون روزهای گذشته صدها معترض در شهرهای اسلامبول، آنکارا و انطاکیه علیه سیاست های اردوغان تظاهرات کردند. این تظاهرات نیز به درگیری با پلیس همراه شد.
در اسلامبول تظاهرکنندگان به ایجاد موانع در خیابان‌ها در منطقه «قاضی کوی» اقدام کردند. پلیس نیز تلاش کرد معترضان را متفرق کند.

 


نیروهای رژيم صهیونیستی با یورش به اردوگاه «جنین» در کرانه باختری، یک فلسطینی را شهید و ده‌ها تن را زخمی کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، صبح دیروز بیش از 20 دستگاه خودروی نظامی رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین یورش بردند و طی آن اقدام به تیراندازی و پرتاب بمب‌های صوتی و گاز اشک‌آور به سمت فلسطینیان و منازل آنها کردند. متعاقب آن درگیری‌های شدیدی میان جوانان و نظامیان اشغالگر روی داد و به جراحت ده‌ها فلسطینی انجامید.
در این میان یک جوان 19 ساله فلسطینی به نام «اسلام حسام سعید الطوباسی» پس از زخمی شدن، به دست صهیونیست‌ها بازداشت گردید و بر اثر شدت جراحات به شهادت رسید.
14 فلسطینی دیگر نیز در سایر مناطق کرانه باختری به اسارت صهیونیست‌ها درآمدند. نظامیان صهیونیست دیروز همچنین به مناطقی از شرق «خان یونس» در شمال نوار غزه یورش بردند. این پیشروی با توپخانه اسرائیلی‌ها حمایت می‌شد.در مورد تلفات و یا خسارات احتمالی فلسطینی‌ها در این حمله خبری نرسیده است.
خبر دیگر از نوار غزه اینکه صدها نفر از مردم غزه در اعتراض به بسته شدن گذرگاه رفح به دست مقامات قاهره تظاهرات کردند. در همین حال مقامات مصر قول دادند که طی دو روز آینده این گذرگاه را باز کنند.
مشاجره در کنست
نمایندگان عرب پارلمان رژيم‌صهیونیستی طرح یهودیان تندرو در مورد تقسیم مسجد الاقصی را اعلام جنگ علیه مسلمانان و فلسطینی‌ها دانستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، دوشنبه گذشته در پی اعلام شدن طرح یهودیان تندرو مبنی بر تقسیم مسجد الاقصی به دو بخش مسلمانان و یهودیان در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)، پارلمان متشنج شد. یهودیان تندرو وابسته به جریان‌های راست علاوه بر طرح فوق، خواستار جلوگیری از ورود مسلمانان به مسجد الاقصی طی روزهای آینده شدند. صهیونیست‌ها همچنین اعلام کردند که طی روزهای آتی و همزمان با عید «العرش» یهودیان، نباید مسلمانان در مسجد الاقصی نماز جماعت برگزار کنند.
در پی این اظهارات، نمایندگان عرب حاضر در مجلس به شدت با طرح تقسیم مسجد الاقصی مخالفت کردند و نهایتاً کار به درگیری لفظی دو نماینده از طرفین انجامید.
نمایندگان عرب کنست تاکید کردند که مسجد الاقصی متعلق به همه مسلمانان است و کسی حق تقسیم آن را ندارد.
هفته گذشته مسجد الاقصی و خیابان‌های اطراف آن شاهد حمله صهیونیست‌ها به نمازگزاران بود که طی این درگیری‌ها 55 فلسطینی زخمی شدند.
خبرنگار شبکه الجزیره نیز در ارتباط با بحران مسجد الاقصی تاکید کرد: دعوت به تقسیم مسجد الاقصی بین مسلمانان و یهودیان فقط محدود به گروه‌های افراطی یهودی نیست و اکنون از حمایت سیاسی رسمی نیز برخوردار شده است.

 


دیکتاتور سابق تونس که به خاندان آل سعود پناهنده شده به عنوان مشاور رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان منصوب شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مجله «الجزیره العربیه»، «زین‌العابدین بن علی» رئیس‌جمهور مخلوع تونس که با قیام مردم این کشور از حکومت ساقط شد و به دربار آل سعود گریخت، در حال حاضر به عنوان مشاور «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان فعالیت می‌کند.
بر پایه این گزارش، دیکتاتور مخلوع تونس در میان خاندان آل سعود از احترام زیادی برخوردار است به طوری که به عنوان مشاور شاهزاده بندر بن سلطان در امور امنیتی کشورهای مغرب عربی تعیین شده است.
همچنین به نوشته این پایگاه، بن علی و «لیلی الطرابلسی»، همسرش به همراه دخترش حلیمه 20 ساله و پسرش محمد 9 ساله بیش از یک سال را بعد از فرارشان از تونس در کاخ سلطنتی ملک فهد در جده گذراندند و سپس به شهر «ابها» در 450کیلومتری جنوب شهر جده نقل مکان کردند.

 


یک نماینده مجلس عراق اعلام کرد، دولت ترکیه برای انجام کودتای نظامی در عراق مقدمه‌چینی می‌کند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «بتول فاروق» از «ائتلاف دولت قانون» گفت: برخی اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد دولت ترکیه برای انجام کودتای نظامی در عراق مقدمه‌چینی می‌کند.
یک روزنامه چاپ امارات نیز به نقل از مقامات عراقی نوشت: «عزت الدوری» معاون دیکتاتور ساقط شده عراق، «طارق الهاشمی» معاون فراری رئیس‌جمهور عراق و شیخ «حارث العناری» از چهره‌های مخالف دولت بغداد که او نیز تحت تعقیب است، محورهایی هستند که دولت آنکارا از آنها علیه دولت «نوری مالکی» جبهه تشکیل داده است. به گفته ناظران، بیشتر حملات تروریستی که طی هفته‌های جاری در عراق صورت می‌گیرد، توسط عناصر بعثی مستقر در ترکیه سازماندهی و اجرا می‌شوند.

 


نیروهای امنیتی مصر در ادامه سرکوب طرفداران مرسی، دست‌کم 50 نفر از معترضان در استان «المنیا» را دستگیر کردند.
نیروهای امنیتی مصر روز دوشنبه با حمله به روستای «دلجا» واقع در استان «المنیا» شروع به ضرب و شتم و دستگیری طرفداران مرسی کردند. گزارش‌های منتشر شده حاکی است در جریان این حملات دست‌کم 50 نفر از جوانان اخوانی و طرفدار مرسی دستگیر و به «تحریک معترضان به خشونت» متهم شده‌اند. این روستا یکی از اماکن فعال در برگزاری تظاهرات علیه حاکمان نظامی مصر است. از سوی دیگر سخنگوی «ائتلاف حمایت از مشروعیت» از مصری‌ها خواست به تظاهرات «هفته‌ وفاداری به خون شهدا» که از جمعه گذشته آغاز شده ادامه دهند.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، «علاء ابوالنصر» گفت: این اعتراض‌ها تا زمان برکناری «کودتاچیان» و بازگشت مرسی به قدرت ادامه خواهد داشت. وی در عین حال علت سفر نکردن «عدلی منصور» به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را این‌گونه اعلام کرد که جامعه جهانی کودتاچیان را نماینده مردم مصر نمی‌دانند و منصور با آگاهی از این مسئله حاضر نشد به نیویورک سفر کند. خبرگزاری فارس به نقل از شبکه تلویزیونی «الجزیره» اما از ادامه تظاهرات طرفداران مرسی با وجود سرکوب‌ها خبر داد.
طرفداران اخوان‌المسلمین در شهر«رواق» در استان الجیزه علیه شورای نظامی دست به تظاهرات زدند.
همچنین در «منوفیه» نیز معترضان با سر دادن شعار علیه حکومت نظامیان در مصر، عبدالفتاح السیسی را مسئول مرگ شهروندان مصری در درگیری‌های روزهای اخیر دانستند.
معترضان در «فیوم» نیز در حمایت از «محمد مرسی» اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.
از سوی دیگر خبر می‌رسد «پنتاگون» در تخریب تونل‌های غزه مشارکتی فعال دارد. الجزیره در این باره گزارش داد: سازمان عربی حقوق بشر در لندن با صدور بیانیه‌ای تاکیدکرد که وزارت دفاع آمریکا به کمک شرکت‌های آمریکایی به کار شناسایی و تخریب تونل‌های غزه به ارتش مصر کمک می‌کنند.
هزینه این اقدامات از محل کمک‌های سالانه آمریکا به مصر پرداخته می‌شود.
آمریکا سالانه 1/5 میلیارد دلار به ارتش و دولت مصر کمک مالی می‌کند.
خروج نماینده حزب «النور» از کمیته تدوین قانون اساسی مصر، یکی دیگر از خبرهای مهم این کشور است. گزارش‌های منتشر شده حاکی است نماینده این حزب خواستار اضافه شدن «شریعت اسلامی» در ماده دوم قانون اساسی مصر به عنوان مرجع قانونگذاری این کشور شده که پس از مخالفت‌ها، به نشانه اعتراض از این کمیته خارج شده ا ست. نماینده حزب «النور» تنها نماینده احزاب اسلامخواه مصر در کمیته پنجاه نفره تصویب قانون اساسی مصر بود. اکثر اعضای این کمیته از لیبرال‌ها و لائیک‌ها، چپگراها و ملی‌گراها تشکیل شده است. پیش از این خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه علت حمایت این حزب از کودتای ارتش مصر و پشت کردن به مرسی وعده ژنرال‌ها به رهبر این حزب برای اضافه کردن «شریعت اسلامی» در قانون اساسی بود!

 


اعتصاب سراسری کارکنان دولتی، مدارس و موسسات آموزشی یونان این مراکز را به تعطیلی کشانده و هزاران نفر را سرگردان کرده است.
با ادامه اعتصاب 5 روز کارکنان بخش‌های دولتی یونان به ویژه کارکنان مدارس، بیمارستان‌ها و موسسات آموزشی هزاران نفر از مردم این کشور سرگردان شدند. این اعتصاب که از روز دوشنبه 25 شهریور و در اعتراض به «طرح جدید و گسترده ریاضت اقتصادی» دولت آغاز شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر گذشت زمان و پیوستن کارکنان بخش‌های دیگر به اعتصابیون بحران در این کشور بحران زده را بیش از پیش پیچیده کرده و امیدها برای حل مشکلات را نیز به ناامیدی تبدیل می‌کند.
دیروز صدها نفر از کارکنان وزارت توسعه و بزرگترین صندوق بازنشستگی یونان (آی.کی.ای) در اعتراض به طرح‌های تازه ریاضتی دولت ساختمان اداری محل کار خود را تسخیر کردند. اتحادیه معلمان متوسطه یونان نیز اعلام کرد، ممکن است اعتصاب آنها طولانی‌تر از 5 روز شود.
گفتنی است اوضاع یونان در میان کشورهای بحران‌زده اروپایی، به مراتب از بقیه بدتر است. این کشور چندی پیش مجبور شد برای تامین هزینه اداره کشور بخشی از خاک خود را بفروشد!

 


دولت آمریکا به عمرالبشیر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل ویزا نداد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، «ماری هارف»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ایالات متحده درخواست عمرالبشیر، رئیس‌جمهوری سودان را برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دریافت کرد اما دولت واشنگتن هرگونه اقدام از سوی وی را برای شرکت در این نشست رد کرده است.
این مقام مسئول وزارت امور خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره اینکه آیا روادید برای حضور عمر‌البشیر صادر می‌شود یا خیر خودداری کرد اما گفت: پیش از آنکه رئیس‌جمهوری سودان به مقر سازمان ملل بیاید باید در دادگاه لاهه که وی را به دلیل ارتکاب جرایم جنگی متهم کرده، حاضر شود.
سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز به خبرنگاران در نیویورک گفت: عمرالبشیر بهتر این است که به دادگاه جرایم بین‌المللی برود و با اتهاماتی که با آنها رو‌به‌روست، مواجه شود.
ناظران سیاسی این پرسش را مطرح می‌کنند که عمرالبشیر باید به دادگاه بین‌الملل برود یا سران آمریکا که سودان را به دو کشور تجزیه کردند؟ عمرالبشیر باید به دادگاه برود، یا اوباما که از جنایت تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کند؟ اشغالگران عراق و افغانستان باید به دادگاه بروند یا رئیس‌جمهور سودان؟ این پرسش‌ها همیشه از کاخ سفید بی‌جواب می‌ماند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10