(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 28 شهریور 1392 - شماره 20594

کره‌شمالی: بدون پیش‌شرط در مذاکرات 6 جانبه شرکت می‌کنیم
السفیر از دخالت سعودی‌ها در تشکیل دولت جدید لبنان پرده برداشت
دادگاه مصر حساب‌های بانکی سران اخوان‌المسلمین را بست
چین و روسیه تصویب قطعنامه علیه سوریه را ناکام گذاشتند
گوگل جاسوسی اینترنتی آمریکا را تایید کرد
50 شهید و 150 مجروح حاصل عملیات تروریستی در عراق
درگیری پلیس بنگلادش با هواداران حزب جماعت اسلامی در داکا
حزب حاکم تونس اولتیماتوم 3 هفته‌ای مخالفان را نپذیرفت
تجمع اعتراضی مخالفان نظام سرمایه‌‌داری در سالگرد تاسیس جنبش وال‌استریت
اعتراض‌ها به مرحله تازه سرکوب‌های آل‌خلیفه در بحرین
در پی حمله به نمازگزاران نظامیان صهیونیست مسجد‌الاقصی را به روی فلسطینی‌ها بستند
پزشکان و کارمندان هم به اعتصاب 5 روزه یونان پیوستند
نخست‌وزیر جدید استرالیا سوگند خورد
   


مقام ارشد وزارت خارجه کره‌شمالی خواستار از سرگیری مذاکرات 6 جانبه پیرامون برنامه هسته‌ای این کشور بدون پیش‌شرط شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از کیودو، «کیم کای گوان» معاون وزیر خارجه کره‌شمالی و رئیس هیئت مذاکره‌کننده پیونگ یانگ در پکن گفت: برای تحقق بخشیدن واقعی به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره، هر 6 کشور حاضر در مذاکرات 6 جانبه باید با یکدیگر همکاری کنند و هماهنگی داشته باشند. وی ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات بدون پیش شرط آغاز شود.مذاکرات 6 جانبه که بین کشورهای چین، آمریکا، روسیه، کره‌شمالی، کره‌جنوبی و ژاپن برای حل مسئله هسته‌ای کره‌شمالی برگزار می‌شود از سال 2008 و از طرف کره شمالی متوقف شده است.

 


روزنامه السفیر دلیل اصلی تاخیر شش ماهه در تشکیل دولت جدید لبنان را نقش نخست‌وزیر اسبق این کشور و مقامات سعودی دانست.
به گزارش ایرنا، این روزنامه لبنانی روز چهارشنبه با اشاره به استعفای شش ماه پیش نجیب میقاتی نخست‌وزیر سابق لبنان و انتخاب «تمام سلام» به عنوان جانشین وی از سوی نمایندگان مجلس این کشور، نوشت: سعدالدین حریری نخست‌وزیر اسبق و رئیس جریان المستقبل لبنان بنابر توصیه‌های مقامات عربستان سعودی از «سلام» خواسته بود که در تشکیل دولت تا حمله آمریکا به سوریه تعلل کند.السفیر افزود: رئیس جریان المستقبل به نخست‌وزیر جدید لبنان گفته بود که دولت جدید نباید تشکیل شود، چرا که دیر یا زود غرب به سوریه حمله کرده و باید در انتظار حمله غربی‌ها به ویژه آمریکا به سوریه باشد، تا برگ برنده در لبنان به دست جریان 14 مارس ( طرفداران سعدالدین حریری و عربستان در لبنان) بیفتد.

 


دادگاه مصر حکم مسدود شدن حساب‌های رهبران جنبش اخوان‌المسلمین و تمام اسلامگرایانی که در دولت مرسی بودند را صادر کرد.
منابع خبری اعلام کردند، حاکمان مصر در تازه‌ترین اقدام خود برای حذف جریان اسلامگرای اخوان‌المسلمین از صحنه سیاسی مصر، اموال و حساب‌های رهبران این جنبش و تمام کسانی که در دولت مرسی به نحوی حضور داشتند را بلوکه کردند. در همین رابطه «فرانس پرس» اعلام کرد. پیش از این دادستان کل مصر دستور بلوکه شدن حساب‌های بانکی 14 تن از رهبران جریان‌های اسلامگرای این کشور از جمله محمد مرسی و محمد بدیع را صادر کرده بود. در ادامه این روند خبرهایی نیز از دستگیری سخنگوی اخوان‌المسلمین یعنی «جهاد الحداد» منتشر شده است.
خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری «الیوم السابع» ضمن اعلام این خبر افزود‌ «الجهاد» در آپارتمانی واقع در شهرک نصر قاهره به همراه دو تن از اعضای دیگر اخوان با نام‌های «حسام ابوبکر» و «محمود ابوزید» دستگیر شد.
تقریباً تمام رهبران اخوان‌المسلمین مصر در سطوح مختلف از سوی حاکمان نظامی مصر دستگیر شده‌اند. برخی از دستگیرشدگان محاکمه و بقیه نیز در انتظار محاکمه به سر می‌برند.
با وجود تمام این فشارها اما خبر می‌رسد طرفداران مرسی و اخوانی‌ها همچنان به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند. در همین رابطه خبر می‌رسد روز سه‌شنبه افراد ناشناس به تجمع‌کنندگان طرفدار مرسی در اطراف مسجد توحید «پورت سعید» حمله کرده و به ضرب گلوله دو نفر را کشته و 5 تن دیگر را نیز زخمی کردند. دادستانی مصر اما همزمان با وقوع این حادثه دستور آزادی 242 نفر دیگر از طرفداران مرسی را صادر کرد. در اسکندریه نیز اخوانی‌ها اقدام به برپایی یک تظاهرات شبانه در محکومیت حاکمان نظامی این کشور کردند.

 


نشست اعضای دائم شورای امنیت برای توافق بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره سوریه با مخالفت روسیه و چین بدون نتیجه به پایان رسید.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند، نشست شورای امنیت که روز سه‌شنبه با حضور پنج عضو دائم این شورا برای توافق درباره پیش‌نویس قطعنامه درباره سوریه برگزار شد به دلیل مخالفت روسیه و چین با هرگونه دخالت نظامی در سوریه براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل به شکست انجامید.
دیپلمات‌ها افزودند، پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده با دخالت شدید نمایندگان روسیه و چین رو‌به‌رو شد و این دو کشور اعلام کردند با هرگونه دخالت نظامی در سوریه مخالفند.
اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک درباره قطعنامه‌ای که انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه را تضمین کند دیدار کردند.
طبق این قطعنامه که یک گام کلیدی در طرح توافقی واشنگتن و مسکو در ژنو به حساب می‌آید قرار است سوریه ظرف یک هفته زرادخانه‌های هسته‌ای خود را آشکار و تا اواسط 2014 آن را از بین ببرد.
با این حال نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه خواستار قطعنامه‌ای بودند که انهدام سلاح‌های شیمیایی با تهدید اقدام نظامی همراه باشد که با مخالفت شدید روسیه و چین مواجه شد.
آمریکا و روسیه هفته گذشته بعد از آنکه واشنگتن، سوریه را به حمله نظامی تهدید کرده بود، درباره امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه به توافق رسیدند.
گزارش سازمان ملل درباره حمله شیمیایی 21 اوت در نزدیکی دمشق روز دوشنبه منتشر شد و تایید کرد که گاز اعصاب سارین استفاده شده است اما هیچ اشاره‌ای نکرد که چه گروهی این حمله را در سوریه انجام داده است.
فرانسه، انگلیس و آمریکا اصرار دارند که این گزارش از موضع آنها که تنها نیروهای دولت سوریه قابلیت انجام چنین حمله‌ای را دارد، حمایت می‌کند.
روسیه چنین استدلالی را رد کرده است و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که مسکو در این زمینه اسنادی دارد که حمله شیمیایی از جانب شورشیان بوده است.
در این حال «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در جریان دیدار با ولید معلم وزیر خارجه سوریه در شهر دمشق ضمن تاکید بر این مسئله که کشورش صدور قطعنامه شورای امنیت تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل درباره سوریه را هرگز نخواهد پذیرفت گفت، بحران سوریه از طریق مسالمت‌آمیز و بدون استفاده از زور حل و فصل خواهد شد. وی در عین حال خاطرنشان کرد دمشق مدارک و شواهد کافی در اختیار مسکو گذاشته مبنی بر اینکه مخالفان مسلح در سوریه در حمله به غوطه دمشق از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.
ریابکوف گزارش کارشناسان سازمان ملل درباره حمله شیمیایی در سوریه را ناقص خواند و از محتوای آن انتقاد کرد. وی افزود، این گزارش کاملا سیاسی، یک‌جانبه و مغرضانه است و به سه مورد حادثه شیمیایی که ما و دولت سوریه به آن اشاره کردیم رسیدگی نشده است.
در همین رابطه فیصل المقدار معاون وزیر خارجه سوریه گفت که کشورش به دوستان خود درباره استفاده گروه‌های مسلح از سلاح شیمیایی اطلاعات داده است.
وی افزود، سوریه هیچ‌گاه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و در آینده هم استفاده نخواهد کرد.
المقداد همچنین گفت، رهبری سوریه از هر طرحی که موجب ایجاد راهکاری برای حل مسائل و توقف تجاوز شود استقبال می‌کند.
بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای با اشاره به تمایل کشورش برای ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه تاکید کرد، سوریه آماده همکاری کامل با سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی است.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار جعفری، تاکید کرد: دولت سوریه بارها نسبت به خطر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه توسط گروه‌های تروریستی مرتبط با القاعده هشدار داده و اعلام کرده که به شدت نسبت به حمایت‌های مالی و تسلیحاتی برخی از کشورها از گروه‌های تروریستی در سوریه نگران است. سوریه بارها چندین نامه به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل ارسال کرده که آرشیوی از آنها موجود است. ما در تمامی این نامه‌ها هشدار داده‌ایم که تعامل با این موضوع به صورت غیر مسئولانه پیامدهای خطرناکی نه فقط برای سوریه، بلکه برای تمامی منطقه به دنبال دارد.
وی گفت: نتایج جزئی تیم تحقیقات سازمان ملل درباره استفاده گاز سمی سارین چیز جدیدی را نداشت و همان مطالبی بود که پیش از این دولت سوریه بارها در مناسبت‌های مختلف بر آن تاکید کرده بود.
جعفری افزود: دولت سوریه پیش از آغاز عملکرد کمیته تحقیقات سازمان ملل نیز نسبت به این خطر هشدار داده و اعلام کرده بود گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد گروه‌های تروریستی در سوریه از گاز سارین استفاده کرده‌اند.
از سوی دیگر وزارت خارجه سوریه در واکنش به اظهارات اخیر وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آمریکا تاکید کرد تا زمانی که مردم سوریه اسد را بخواهند وی در قدرت باقی خواهد ماند.
وزارت خارجه سوریه اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه بشار اسد مشروعیتش را از دست داده را به شدت محکوم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با بیان اینکه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مورد سلاح‌های شیمیایی سوریه در خلاف جهت آب شنا می‌کند اعلام کرد که درباره عاملان این حملات میان مسکو و واشنگتن اختلاف وجود دارد.
باراک اوباما رئیس‌‌جمهور آمریکا نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی تلموندو که به زبان اسپانیایی پخش می‌شود بار دیگر تاکید کرد بشار اسد در آینده سیاسی سوریه جایی ندارد و جنگ سوریه جز با رفتن اسد پایان نمی‌یابد.
این در حالی است که منابع رسانه‌ای از نشست محرمانه افسران آمریکایی، اروپایی و اردنی با یک شاهزاده سعودی و فرمانده جبهه النصره در پایتخت اردن خبر دادند.
در این نشست سطح آمادگی گروه‌های مسلح در سوریه برای حمله نظامی احتمالی به این کشور بررسی شد.
از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس، 17 شاهزاده سعودی با ارسال نامه‌ای به دفتر پادشاه عربستان از بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان به دلیل عدم موفقیت در سرنگونی نظام بشار اسد شکایت کردند.
این شاهزادگان تاکید کردند بندر بن سلطان تاکنون در جهت پیشبرد اهداف و منافع سعودی در منطقه کاری از پیش نبرده و مجموعه تلاش‌هایش با شکست مواجه شده است.
سایر رویدادها
* دبیرکل اتحادیه عرب گفت، بشار اسد با توافق روسیه و آمریکا موضع خود را قوی‌تر کرد.
* یک نظرسنجی نشان داد مردم آمریکا حامی استفاده از دیپلماسی به منظور از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه هستند.
* نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه نسبت به احتمال کشیده شدن درگیری‌های سوریه به اسرائیل هشدار داد.
* پلیس اسپانیا سرکرده گروه اعزام نیرو برای شورشیان سوریه را دستگیر کرد.
* دبیرکل سازمان ملل نسبت به وضع نابسامان آوارگان سوری در لبنان ابراز نگرانی کرد.
* انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در گذرگاه ترکیه، سوریه دست‌کم هفت کشته و بیش از 20 زخمی برجای گذاشت.
* منابع خبری صهیونیستی از کشته شدن یک اسرائیلی در سوریه خبر دادند این اولین مورد تایید شده از مرگ یک اسرائیلی در درگیری‌های سوریه است.
* تروریست‌ها در سوریه خلبان هلی‌کوپتر ساقط شده سوری را به گروگان گرفتند و سپس سر وی را از بدنش جداکردند.
* معاون وزیرخارجه روسیه در دمشق با بشار اسد رئیس‌جمهور دیدار کرد.
* سه ناو جنگی روسیه عازم خلیج عدن شدند.

 


مدیر گوگل تصریح کرد جاسوسی آمریکا از پایگاه‌های اینترنتی سال‌هاست که وجود دارد اما وی در این باره قضاوت نمی‌کند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «اریک اشمیت»، مدیر شرکت گوگل با حضور در یک نشست به میزبانی سازمان «نیوآمریکا» در نیویورک، خبر جاسوسی آمریکا از پایگاه‌های اینترنتی را تایید کرد. «اشمیت» گفت «سال‌هاست که این جاسوسی‌ها وجود دارد، نظارت هم وجود دارد و این امر چون چرخه‌ای در حال حرکت است، نمی‌توانم در مورد آن حکمی صادر کنم چرا که این مسئله واقعیت امروز ماست.»
پیش از این «ادوارد اسنودان» مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا برای اولین بار اسناد مربوط به جاسوسی کاخ‌سفید از سایت‌های اینترنتی و همکاری شرکت‌هایی همچون گوگل و فیس‌بوک با این کشور را افشا کرد.
به گفته «اشمیت» اسنادی که «اسنودان» منتشر کرده «تقریبا دقیق» هستند.
پس از اینکه افشاگری‌های «اسنودان» ابعاد تازه‌ای به خود گرفت و معلوم شد ایالات‌ متحده از تمام کشورهای جهان(‌چه مردم عادی و چه مقامات) جاسوسی می‌کند اعتراض‌ها علیه این کشور به اوج خود رسید. به تازگی رئیس‌جمهور برزیل به دلیل این جاسوسی‌ها دیدار خود با اوباما را لغو کرد. نکته جالب توجه نوع واکنش مقامات آمریکایی به این اعتراض‌هاست. اوباما، به عنوان بالاترین مقام سیاسی و اجرایی آمریکا در واکنش به این اعتراض‌ها نه تنها حاضر به عذرخواهی یا توجیه آن نشد بلکه از این اقدام دفاع و آن را امری عادی تلقی کرد.

 


عملیات تروریستی و انفجار 10 بمب در پایتخت و شمال عراق 50 شهید و 150 مجروح بر جای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تروریست‌ها با هفت خودروی بمب‌گذاری شده مناطق مختلف بغداد را هدف انفجار بمب قرار دادند. در این حملات عمدتاً غیرنظامیان هدف قرار گرفتند، 40 نفر شهید و بیش از 100 تن مجروح شدند.
در شهر «طوز خورماتو» واقع در استان صلاح‌الدین نیز غیرنظامیان هدف عملیات انتحاری قرار گرفتند. شمار شهدای این حمله سه نفر و مجروحان نیز 37 نفر اعلام شد. هفت شهید و 13 مجروح دیگر نیز حاصل حملات تروریستی در سایر مناطق از جمله شهر موصل است. حملات تروریستی عراق به دست شبه‌نظامیان القاعده و بعثی‌های سابق صورت می‌گیرد. این تروریست‌ها نیز از طرف عربستان و ترکیه حمایت می‌شوند.
گفتنی است خبرگزاری‌ها شمار قربانیان و زخمی‌های حملات تروریستی عراق را به طور تقریبی اعلام می‌کنند و در روزهای بعد معمولاً بر تعداد کشته‌شدگان این حوادث افزوده می‌شود. تروریست‌های فعال در عراق از حمایت مالی قطر و عربستان برخوردار هستند.

 


هزاران هوادار حزب «جماعت اسلامی» بنگلادش در اعتراض به حکم اعدام یک رهبر این حزب در پایتخت این کشور تظاهرات کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، اعلام حکم اعدام توسط دیوان عالی بنگلادش علیه «عبدالقادر ملا»، هزاران هوادار حزب جماعت اسلامی بنگلادش را به خیابان‌های «داکا» کشاند.
ملا از رهبران رده بالای این حزب است. وی متهم است که در جنگ استقلال سال 1971 علیه پاکستان مرتکب جنایات علیه بشریت شده است.
حکم اعدام ملا سه‌شنبه اعلام شده و ساعاتی پس از آن به دعوت حزب مذکور، اعتصاب عمومی 48 ساعته آغاز شد و سپس این اعتصاب با تظاهرات همراه گردید.شبکه‌های تلویزیونی بنگلادش تصاویری از درگیری میان نیروهای پلیس و هواداران حزب جماعت اسلامی در داکا و چند شهر دیگر را پخش کردند.
اعتصاب مذکور نیز به تعطیلی مدارس و مراکز تجاری انجامید. معترضان در برخی شهرها جاده‌ها و خیابان‌ها را مسدود و به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند.
پلیس نیز برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

 


در پی شدت گرفتن درگیری‌ها میان احزاب مخالف و دولت تونس، طرحی توسط مخالفان ارائه شده است که در آن به دولت آن کشور سه هفته فرصت داده شده تا از قدرت کناره‌گیری کند ولی حزب حاکم اعلام کرده آن را نمی‌پذیرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، اتحادیه مشاغل تونس طبق یک جدول زمان‌بندی که ارائه کرده از دولت ائتلافی این کشور خواسته است تا ظرف مدت سه هفته از قدرت کناره‌گیری کند. اما حزب «النهضه» (حزب حاکم تونس) اعلام کرده است این طرح را نمی‌پذیرد، بحران سیاسی تونس از زمان ترور محمد البراهمی نماینده مخالف آغاز شده است.
در دوره اخیر تونس تبدیل شده است به مهد ناآرامی‌هایی که از آن به عنوان «بهار عربی» یاد می‌کنند؛ چالش‌هایی که باعث به وجود آمدن بحران‌های عمیق سیاسی در این کشور به ویژه پس از ترور محمد البراهمی، نماینده مخالف و سکولار تونسی شده که خواستار استعفای دولت حاکم بود.
دامنه این بحران‌ها به تظاهرات خیابانی و تجمعات اعتراض‌آمیز کشیده شد و مردم تونس و احزاب مخالف دولت که در راس آن جبهه «نجات ملی» قرار دارد با برگزاری تظاهرات خواهان استعفای دولت حاکم و انحلال پارلمان این کشور شدند.

 


صدها نفر از اعضای جنبش تسخیر وال‌استریت در دومین سالگرد تاسیس این جنبش سرمایه‌داری مقابل‌ ساختمان وال‌استریت در نیویورک تجمع کردند.
صدها نفر از اعضای جنبش ضد سرمایه‌د‌اری «وال‌استریت را اشغال کنید» روز سه‌شنبه 17 سپتامبر مصادف با دومین سالگرد تاسیس جنبش در پارک «زاکوتی» نیویورک، محل اولیه تشکیل جنبش تجمع کردند.
معترضان نظام سرمایه‌داری در حالی که دست‌نوشته‌هایی در تقبیح سرمایه‌داری و نژادپرستی حمل می‌کردند به سمت مرکز بورس وال‌استریت راهپیمایی کردند.
تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد پلیس نیویورک شماری از معترضان را دستگیر و با خودروهای مخصوص منتقل می‌کنند.
پلیس اتهام دستگیرشدگان را «مسدود کردن مسیر عبور و مرور خودروها» عنوان کرده است.
گفتنی است جنبش وال‌استریت 17 سپتامبر 2011 میلادی و به دنبال تجمع چند جوان آمریکایی در پارک زاکوتی با شعار معروف «ما 99 درصد هستیم» آغاز شد. اگرچه رسانه‌‌ها و مقامات آمریکایی با بایکوت کامل خبری سعی کردند این تجمعات را بی‌اهمیت جلوه دهند اما خیلی زود با پیوستن خیل عظیمی به این جنبش در سرتاسر آمریکا و حتی جهان جنبش «وال‌استریت را تسخیر کنید» جهانی شد.
پلیس آمریکا با خشونت تمام اقدام به سرکوب و دستگیری شمار زیادی از معترضان کرد. در جریان این ناآرامی‌ها چهار نفر از معترضان نیز کشته شدند. پلیس آمریکا سرانجام توانست با استفاده از سیاست مشت آهنین به صورت موقت معترضان را سرکوب کند!

 


سرویس خارجی-
با آغاز فاز جدید سرکوب شیعیان بحرین، مردم این کشور تظاهرات گسترده‌ای برپا کردند و با آمدن به خیابان‌ها اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های آل‌خلیفه ابراز کردند.
در پی بازداشت خلیل‌المرزوق معاون سیاسی دبیرکل جمعیت اسلامی الوفاق بحرین شهروندان بحرین به خیابان‌ها آمدند و با سردادن شعارهایی علیه آل‌خلیفه اعتراض خود را به این بازداشت ابراز داشتند. تظاهرکنندگان تعدادی از خیابان‌های نزدیک شهر منامه را بستند و با پرتاب سنگ با ماموران رژیم بحرین درگیر شدند.
دادستانی کل بحرین دستور بازداشت 30 روزه خلیل المرزوق را به اتهام سخنان تحریک‌آمیز علیه رژیم آل خلیفه صادر کرد.
در همین رابطه احزاب و جمعیت‌های مخالف بحرین به شدت بازداشت المرزوق را محکوم کردند و این اقدام را تحول خطرناکی دانستند که حکایت از ضربه زدن به فعالیت سیاسی و جمعیت‌های سیاسی دارد.
وزارت دادگستری رژیم آل‌خلیفه همچنین اعلام کرد قصد دارد شورای علمای اسلامی بحرین را تعطیل کند.
شورای علمای اسلامی بحرین اصلی‌ترین هیئت دینی شیعیان این کشور است.
شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین تلاش وزارت دادگستری این کشور برای بستن شورای علمای اسلامی را تلاشی در جهت تعرض به شیعیان بحرین دانست و آن را محکوم کرد.
بحرین از سال 2011 میلادی شاهد تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی است که با سرکوبگری رژیم مواجه شده است.

 


نظامیان اشغالگر صهیونیست‌ صدها نمازگزار فلسطینی را در محوطه و داخل مسجد‌الاقصی مورد حمله قرار دادند و تا اطلاع ثانوی مسجد‌الاقصی را به روی فلسطینی‌ها بستند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دیروز نظامیان صهیونیست به داخل مسجدالاقصی و صحن‌های اطراف آن یورش بردند و صدها نمازگزار فلسطینی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. به گفته شاهدان، نیروهای اسرائیلی به سوی نمازگزاران فلسطینی گاز اشک‌آور و گاز فلفل پرتاب کردند و شماری از فلسطینی‌ها را نیز بازداشت کردند. این حمله بدون اخطار قبلی بود و غافلگیرانه صورت گرفت. در این حمله ده‌ها صهیونیست و یهودیان افراطی نظامیان اسرائیلی را همراهی می‌کردند.
دیروز مصادف با عید «عرش» یهودیان بود و صهیونیست‌ها از قبل این حمله را برنامه‌ریزی کرده بودند. فلسطینی‌ها نیز با علم به این موضوع در مسجد‌الاقصی ماندند و حدود 200 فلسطینی سه‌شنبه شب در مسجد اتراق کرده بودند.
این فلسطینی‌ها علی‌رغم قطع شدن برق مسجد، آنجا را ترک نکردند.
دیروز همچنین عوامل اطلاعاتی رژیم اسرائیل «شیخ کمال» نایب رئیس «جنبش اسلامی» و «شیخ علی ابوشیخه» از دیگر رهبران اهل سنت بیت‌المقدس را دستگیر کردند.
بهانه صهیونیست‌ها در این دستگیری نیز «ایجاد خشونت در مسجد‌الاقصی» اعلام شد.
گروه‌های افراطی یهودی پیش‌بینی کردند که در روزهای جشن عرش که یک هفته ادامه دارد، حدود 4000 صهیونیست وارد مسجد‌الاقصی شوند. گفته شده که پس از پایان عید عرش درهای مسجد‌الاقصی باز خواهد شد.
محوطه مسجد‌الاقصی و خیابان‌های اطراف آن طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر در مقایسه با قبل ناآرامتر شده است.
خبر دیگر این که رژیم صهیونیستی به تشکیلات خودگردان اطلاع داد 250 اسیر فلسطینی را آزاد می‌کند. این اسرا به همراه 104 اسیری که تل‌آویو قبلا قول آزادی آنها را داده بود، در طول مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و صهیونیست‌ها، طی چهار مرحله آزاد می‌شوند.

 


در سومین روز از اعتصاب 5 روزه یونانی‌ها، پزشکان و کارمندان دولتی نیز به جمع اعتصابیون پیوستند.
به گزارش خبرگزاری‌ها با اضافه شدن بخش دیگری از کارمندان بخش‌های دولتی و پزشکان بیمارستان‌ها به جمع کارکنان مدارس و موسسات آموزشی، اعتصاب پنج روزه یونانی‌ها وارد مرحله تازه‌ای شده است. یونانی‌ها روز دوشنبه و پس از این که از طرح تازه دولت برای اعمال «گسترده» ریاضت اقتصادی باخبر شدند اعتصاب 5 روزه و سراسری خود را آغاز کردند.
با گذشت زمان شمار بیشتری از اقشار مختلف جامعه یونان به اعتصابیون می‌پیوندند و این مسئله مشکلات بسیاری را برای مردم و مسئولان به وجود آورده است.
گروهی از اعتصابیون روز سه‌شنبه مقابل ساختمان پارلمان در آتن تجمع کردند و گروهی دیگر مقابل ساختمان وزارت استخدام. عده‌ای از موتورسواران نیز در حمایت از اعتصاب معلمان با موتورسیکلت‌های خود مقابل پارلمان این کشور صف‌آرایی کردند.
پیوستن وکلا، خبرنگاران رادیو،‌تلویزیون و مطبوعات به اعتصابیون نیز مزید بر علت شده و بر نگرانی‌ رهبران این کشور بحران‌زده اروپایی افزوده است.
بر اساس طرح تازه دولت ائتلافی یونان، قرار است تا پایان سال جاری 4000 کارمند اخراج و 25 هزار کارمند دولتی دیگر نیز جابه‌جا شوند.
تیر ترکش این طرح ریاضتی بیش از هر گروهی معلمان را آزرده کرده و این قشر بیش از دیگران در معرض خطرات این طرح قرار دارند. اگرچه یونان در میان کشورهای بحران‌زده اروپایی به مراتب شرایط بدتری دارد اما اوضاع در سایر کشورهای این قاره نیز مساعد نیست. در همین رابطه موسسه بین‌المللی آکسفام در جدیدترین گزارش خود درباره اوضاع فقر در اروپا اعلام کرد، میزان فقر در این قاره به حد هشدار رسیده است. به گزارش واحد مرکزی خبر این موسسه در جدیدترین گزارش خود نوشته چنانچه سیاست‌های ریاضتی در اتحادیه اروپا ادامه یابد این منطقه با معضل جدی‌تری به نام «بیکاری» و «نابرابری» مواجه خواهد شد. در این گزارش همچنین آمده نیمی از خانوارها در اروپا به طور مستقیم مشکل بیکاری یا کاهش ساعات کاری را تجربه کرده‌اند. طبق گزارش آکسفام، تا پایان سال گذشته میلادی بیش از 24 درصد جمعیت اروپا یعنی 121 میلیون نفر در معرض خطر فقر قرار داشتند و انتظار می‌رود که سال جاری میلادی 25 میلیون نفر به این رقم اضافه شود.

 



«تونی ابوت» سیاستمدار محافظه‌کار جناح ائتلافی استرالیا به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور سوگند خورد.
«تونی ابوت» 55 ساله روز چهارشنبه بلافاصله پس از ادای سوگند دستور اصلاح قوانین مالیاتی و پناهندگی را صادر کرد.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، این محافظه‌کار که با پیروزی بر حزب کارگر استرالیا به 6 سال حکمرانی آنها پایان داد دولت لیبرال ملی خود را «دولت کار» نامید و گفت: «امروز روز عمل است و مردم استرالیا از ما انتظار دارند مستقیماً به سراغ کسب و کار برویم.»
«ابوت» روز هفتم سپتامبر به دنبال شعار «برداشتن سریع مالیات آلایندگی شرکت‌ها و سودهای معادن» که از زمان حزب کارگر وضع شده بود و نیز معرفی طرح پرهزینه «مرخصی والدین» و «تعهد برای ساخت جاده‌های جدید» در سراسر این کشور پهناور، انتخاب شد.
نخست‌وزیر جدید و وزرای کلیدی وی، 11 روز پس از پیروزی قاطع «ابوت» بر «کوین راد» در حضور فرماندار کل استرالیا سوگند یاد کردند.
به گزارش ایرنا، استرالیا از نظر تشکیلات سیاسی، جزیی از ساختار انگلیس است که ملکه انگلیس فرمانداری آن را مشخص می‌کند.
این کشور از هشت ایالت و ناحیه مستقل تشکیل شده است و دارای سیستم حکومتی فدرال است. استرالیا بر پایه فعالیت احزاب و انتخاب نمایندگان فدرال اداره می‌شود.
در عین حال خبر می‌رسد امروز معلمان و کارکنان بیش از 50 مدرسه استرالیا در اعتراض به کاهش فرصت‌های شغلی اعتصاب می‌کنند.
خبرگزاری شین‌هوا در این باره اعلام کرد، شمار اعتصابیون مدارس استرالیا به بیش از 15 هزار نفر می‌رسد و این مسئله دانش‌آموزان این کشور را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. مقامات استرالیایی تهدید کرده‌اند برگزاری این اعتصاب بر حقوق روزانه معلمان تأثیر خواهد داشت و از آن کسر خواهد شد!

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10