(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 28 شهریور 1392 - شماره 20594

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حقوق کدام شهروندان ؟ (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
دولت راستگویان ! (گفت و شنود)
رئیس قوه قضائیه: حیله‌ها و تزویرهای آمریکا را نباید فراموش کرد
با صدور پیامی رهبر معظم انقلاب قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های جهانی را تبریک گفتند
رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد
فرصتی جدید برای دیپلماسی با ایران ایجاد شده است
در حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفت
انتصاب حجت‌الاسلام شهیدی به عنوان نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید
سراج خبر داد
تعیین اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات در مهرماه
اول برکناری بعداً جلسه هیئت امنا! (خبر ویژه)
هر جا سخن از تسلیحات کشتار جمعی است ... نام اسرائیل در میان است! (خبر ویژه)
اسرائیل: القاعده را ترجیح می‌دهیم تهدید بزرگ، متحدان ایران هستند (خبر ویژه)
نیویورک تایمز: آمریکا ناچار است ایران را به مذاکرات سوریه دعوت کند (خبر ویژه)
اوباما چگونه بر لبه پرتگاه ترمز زد؟ وال‌استریت ژورنال روایت می‌کند (خبر ویژه)
نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله جنتی
 


کلید واژه «حقوق شهروندی» مدتی است در فضای رسانه‌ای و مجازی به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. گویا این واژه مد شده و خیلی‌ها علاقه دارند به صورت مکرر به اصطلاح از «حقوق شهروندی» بگویند، در مقام تفسیر و تحلیل بنشینند و با ژست انتقادی، دولت و سایر نهادها را به این مطالبه فرا بخوانند.
اشکالی هم وجود ندارد اگر کارشناسان، صاحبنظران و حقوقدانان متعهد و اهل فن پیرامون حقوق شهروندی دیدگاه‌ها و نظرات شان را مطرح نموده و از ابعاد مختلف این موضوع را مورد واکاوی قرار دهند.
اما نکته‌ای که محور اصلی این یادداشت است رونمایی از تلاش‌های خزنده و تکاپوی جهت‌دار یک طیف و جریانی است که می‌خواهد به بهانه حقوق شهروندی، اغراض و اهداف نامشروع خود را پیگیری کند.
به عبارت روشن‌تر؛ حقوق شهروندی دستمایه‌ای شده تا این طیف مسئله‌دار، در قالب یک پروژه و با سناریوهای مختلف، موضوع اصلی را منحرف کرده و جعلیات و اسرائیلیاتی به نام حقوق شهروندی در فضای رسانه‌ای و مجازی پمپاژ نماید.
سوالی که به میان می‌آید این است که این طیف و جریان با چه روش‌هایی خواسته نامشروع خود را دنبال می‌کند؟
منظور و هدف اصلی این جریان از حقوق شهروندی چیست؟
مدعیان حقوق شهروندی چه خواب‌هایی دیده و چه نقاطی را نشانه رفته‌اند؟
قبل از واکاوی درباره پاسخ این سوالات و آنالیز رفتارشناسی مدعیان حقوق شهروندی دو نکته قابل اعتناست؛ اول اینکه موضوع این یادداشت شامل طرف خارجی و جبهه معاندان و بدخواهان ملت ایران نمی‌شود.
ناگفته پیداست هجمه حقوق شهروندی از سوی دشمنان نشان‌دار جمهوری اسلامی در ذیل همان مقوله «حقوق بشر» می‌گنجد! که برای همگان شناخته شده است.
حریف تلاش می‌کند از حقوق بشر و یا حقوق شهروندی به عنوان ابزار فشار و تهدیدی علیه جمهوری اسلامی استفاده کند. این زاویه از موضوع در جای خود و مستقلا قابل بحث است که در این نوشته جای پرداختن به آن نیست.
دوم اینکه جماعتی در میانه بحث حقوق شهروندی نه در پازل دشمن هستند و نه در پروژه‌ای قرار گرفته‌اند- که در ادامه توضیح داده می‌شود- که درصدد است معنای حقوق شهروندی را تحریف و سناریوهای پشت پرده را اجرایی و عملیاتی کنند.
این جماعت البته مورد استفاده رسانه‌ای و عملیات‌های روانی دشمن و اپوزیسیون خارج‌نشین قرار گرفته است. جماعت مورد اشاره کسانی هستند که نگاه کاسبکارانه به موضوع حقوق شهروندی دارند و به اصطلاح دکان زده‌اند تا بیشتر خودشان را مطرح نموده و علی‌رغم ژست آکادمیک یا در پوشش «وکیل دادگستری»، «استاد دانشگاه»، «حقوقدان» و...- با عرض پوزش- به دنبال «نام» یا «نان» هستند که طبیعی است بیرون از محور اصلی این یادداشت هستند و ارزش پرداختن ندارد اما پیرامون تحرکات زیرپوستی و تلاش‌های خزیده و خزنده طیف و جریانی که «حقوق شهروندی» را کاتالیزوری برای اغراض سیاسی نامشروع خود قرار داده گفتنی‌هایی هست؛
1- بخشی از افراد این طیف که در داخل مدعی حقوق شهروندی شده‌اند و از حقوق مردم دم می‌زنند عمدتا سابقه فتنه آمریکایی- صهیونیستی را در کارنامه خود دارند.
بنابراین جای کمترین تردیدی وجود ندارد که این جماعت صلاحیت اظهارنظر درباره حقوق شهروندی و تعیین تکلیف برای دولت و سایر نهادها را ندارند.
آنها پیش از هر چیزی باید پاسخگوی جرم بزرگ و نابخشودنی فتنه آمریکایی - اسرائیلی سال 88 باشند. عجیب نیست فتنه‌گرانی که خود حقوق مردم را نادیده گرفتند و شیرینی انتخابات 40 میلیونی را در کام آحاد ملت تلخ کرده‌اند؛ اکنون حامی حقوق شهروندان و مردم شده‌اند؟!
صحنه تامل‌برانگیزی است از یکسو؛ به بهانه واهی تقلب در انتخابات، اردوکشی خیابانی کردند، کشور را به حاشیه بردند، خسارت جبران‌ناپذیری به بیت‌المال و اموال خصوصی مردم در آشوب‌ها و اغتشاشات زدند و از همه مهم‌تر - به تعبیر رهبر بصیر انقلاب- گناه بزرگ امیدوار کردن دشمن را مرتکب شدند و از سوی دیگر؛ مدعی دولت و نظام و نهادها می‌شوند که چرا حقوق شهروندی آنچنان که آنها نشانه رفته‌اند پیاده نشده است.
بنابراین رصد آشکار سابقه قبلی و رفتار بعدی و کنونی آنها نشان می‌دهد به دنبال تطهیر و سفید کردن خود از خیانت‌ها و جنایت‌هایی هستند که در سال 88 مرتکب شدند و گویا حقوق نداشته شهروندان فتنه‌گر را مطالبه می‌کنند!
در این میان عده‌ای هم می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی مقصود خود را بگیرند و گستاخانه به بهانه حقوق شهروندی، فرقه‌های ضاله و افراد وابسته به تشکیلات بیگانه و سرویس‌های اطلاعاتی غربی و صهیونیستی را در قالب عنوان شریف ‌«شهروندان» جا زده و از حقوق فلان گروه و بهمان فرقه دم می‌زنند!
2- بخش دیگری از طیف یاد شده تلاش می‌کند با «آنچه که بازگشت به جامعه مدنی و عرصه اجتماعی» می‌خوانند معنای خاصی از حقوق شهروندی را در حوزه‌های حقوقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسترسازی نمایند.
گفتنی است؛ در این راه تلاش می‌کنند تا تحت پیشنهادهایی پرطمطراق و با ظاهری شیک، موضوع را به اصطلاح جلو ببرند.
از همین روی، برخی تشکیل «معاونت حقوق شهروندی» از سوی دولت یا تدوین «منشور حقوق شهروندی» را در این چنبره پیشنهاد و پیگیری می‌کنند.
در همین جا این نکته نیز گفتنی است که برخی لایحه جرم سیاسی را در ارتباط با همان پروژه حقوق شهروندی دنبال می‌نمایند.
این در حالی است که می‌کوشند خلاف قوانین موضوعه کشور و مواد متعدد قانون مجازات اسلامی، جرایم امنیتی را تحت‌الشعاع قرار دهند اما در رونمایی از تلاش این جماعت برای آنچه که از حقوق شهروندی دنبال می‌کنند باید گفت؛ گفتار و رفتار این مدعیان حقوق شهروندی در داخل که در سطح وسیعی در رسانه‌های وابسته به آنها بازتاب پیدا می‌کند به وضوح نشان می‌دهد آنها حقوق شهروندی را در سه عرصه در دستور کار دارند و می‌کوشند معنای انحرافی از آن را برای تحقق فتنه‌ای بزرگ اجرایی کنند.
از مسابقه این مدعیان حقوق شهروندی و اعلام مواضع آن‌ها می‌توان به اهداف پشت پرده تا حدودی دست یافت.
شواهد و قرائن موجود حاکی از آن است که مراد و معنای- بخوانید آرزو- آنها از حقوق شهروندی 3 چیز و در 3 ساحت مختلف است؛ الف: رادیکالیسم در عرصه سیاسی ب: سکولاریسم در عرصه حقوقی- اجتماعی پ: لیبرالیسم در عرصه فرهنگی
یعنی به بهانه حقوق شهروندی می‌خواهند فتنه‌انگیزی‌ها و حرکات افراطی و ساختارشکن را که هم در سابقه آنهاست و هم در آینده به دنبال آن هستند مباح نمایند.
همچنین به بهانه حقوق شهروندی مقررات و قواعد و آموزه‌های اسلامی را که در قوانین کشور آمده است کمرنگ کنند. و بالاخره بسیاری از ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی را شیوع بدهند و اگر نهادی طبق وظیفه قانونی خواست واکنش نشان بدهد ندای حقوق شهروندی سر بدهند!
3- حقوق شهروندی در معنای حقیقی و اصلی آن که بهترین نمونه و جایگاه آن در قانون اساسی دیده شده و در فصل «حقوق ملت» مورد تاکید قرار گرفته است نباید مورد خدشه و سوءاستفاده فرصت‌طلبان و مدعیان دروغین حقوق شهروندی قرار بگیرد. علاوه بر قانون اساسی در دیگر قوانین موضوعه کشور و از جمله «قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی» مصوب سال 83 بر حقوق بحق مردم و شهروندان تاکید و تصریح شده و این محورها و شاخص‌ها باید مبنای حقوق شهروندی باشد.
تمامی قوا و نهادها در اجرای وظیفه قانونی‌شان علاوه بر اهتمام برای حفظ و تامین حقوق شهروندی و حقوق‌الناس باید از این مفاهیم ارزشی صیانت و پاسداری نمایند و اجازه جولان دادن به مدعیان و کاسبکاران و فتنه‌گران ندهند چرا که منظور آنها از شهروندان خودشان هستند که دست‌شان به خیانت و جنایت آغشته است و نه مردم شریف این مرزوبوم مقدس.

حسام‌الدین برومند

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
*آقای محمدجواد حجتی‌کرمانی در مقاله خود که در روزنامه اعتماد چاپ شده اقدام به ستایش از صلح‌طلبی اوباما رئيس جمهور آمریکا کرده است و گفته از جیب خودش جایزه صلح نوبل دیگری به ایشان اعطا می‌کند. در حالی که همه می‌دانیم اگر اوباما به تجاوز نظامی مستقیم در سوریه ورود پیدا نکرد به دلیل رعایت مسائل انسانی نبود بلکه از اینکه بحران از مدیریت آمریکا خارج بشود نگران است.
پس حساب 28 ماه جنایت آمریکا در کشور سوریه و کشتار مردم مسلمان این کشور از طریق تجهیز و اعزام تروریست‌های تکفیری چه می‌شود؟‌ آیا این کار آنان هم صلح‌طلبی است و باید جایزه داد.
انصافی
* برخی روزنامه‌های معلوم‌الحال با تیتر‌های گزینشی دشمن‌پسند به جای اینکه به دنبال راضی کردن مردم کشورمان باشند به دنبال راضی کردن دشمنان مردمند. رئيس جمهور محترم در جمع فرماندهان سپاه مطالب مختلفی را عنوان نمودند که برخی روزنامه‌ها جمله: سپاه باید سپاه همه مردم باشد را تیتر زدند. به این طیف عرض می‌کنم هر کسی در این نظام خود را در دایره انقلاب اسلامی می‌بیند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سپاه خود می‌بیند و هر کس خود را در دایره دشمن انقلاب اسلامی می‌بیند سپاه را هم دشمن خود می‌بیند چرا که سپاه در خط مقدم مبارزه با دشمنان انقلاب اسلامی قرار دارد.
علیمردانی
* از آقای ظریف می‌خواهم یک دلیل برای صحت هولوکاست صهیونیستی و رد نظرات محققانی مثل پروفسور روژه‌گارودی ارائه نمایند، و وضعیت قتل‌عام ایرانیان در جنگ جهانی اول توسط انگلیس خبیث را هم شرح دهند.
5061---0938
* بنده جوانی‌ام را برای انقلاب گذاشته‌ام و از نزدیکان و فامیل شهید تقدیم انقلاب کرده‌ایم ولی الان مشاهده می‌کنم مسئولینی که روی کار آمده‌اند خیلی راحت صحبت از انفعال در برابر دشمن می‌کنند و اسم آن را دیپلماسی نوین می‌گذارند. اگر قرار بود به این عقب‌نشینی‌ها تن بدهیم چرا آن هزینه‌ها را دادیم.
مشعشعی
* در بحث حمایت از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی اولویت حمایت از اصالت نیروی کار بیان شده است و حمایت از سرمایه در درجه دهم اهمیت قرار دارد. هم اکنون بسیاری از جوانان ما بیکارند و رکورد زدن هر روز بازار سرمایه و بورس معنی آزار دهنده‌ای را برای اقتصاد ما تداعی می‌نماید باید در برنامه‌ریزی‌ها حمایت و اولویت نیروی کار و تولید در درجه اول اهمیت استراتژيک باشد.
گودرزی- اصفهان
* متأسفانه در غالب فیلم‌های سینمایی که مجوز اکران گرفته‌اند حریم و حدود شئونات اسلامی و اخلاقی مانند حجاب و عفاف در روابط زن و مرد رعایت نمی‌شود. امیدوارم وزیر ارشاد جدید که از اصالت خانوادگی پر افتخاری برخوردار است گام مهمی در جهت رعایت حدود الهی یعنی حلال و حرام شرعی در برنامه‌های هنری و سینمایی بردارد و آثارش را هر چه زودتر مشاهده کنیم.
6263---0938
* سرپرست وزارت علوم با توجه به آنکه می‌داند در مجلس رای نمی‌آورد و الان سرپرست است، هر چه استاد حزب‌اللهی و کار درست را از مسئولیت برکنار می‌کند. این سیاست درست نیست.
محمدی
* طرح فعالیت شبانه‌روزی مساجد را نگذارید رها شود دهه اول انقلاب از برکات این فعالیت شبانه‌روزی رزمندگان به جبهه اعزام می‌شدند ولی حال فعالیت مساجد به حداکثر 2 ساعت آن هم برای ادای نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا تبدیل شده است، چرا؟! از این ظرفیت بزرگ چرا غافلیم.
7977---0912
* پوشش بد برخی بانوان غیر از جرم، ناشی از اختلالات روانشناسی و مشکلات خانوادگی نیز هست پس بهتر است در کنار آمران به معروف و ناهیان از منکر مشاوران و روانشناسان دلسوز و متعهد هم قرار گیرند. متاسفانه مسئولان فرهنگی نیز یا خود را به غفلت زده‌اند و یا در خوابند و شاخ و برگ‌های این غفلت و خواب‌آلودگی ملاحظه چنین وضع فرهنگی در خیابان و کوچه و بازار است.
3546---0939
* پدرم بیش از 20 ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی دارند که بر اثر موج انفجار آسیب دیده‌است، ولی به علت اینکه آثار مجروحیت نداشته به دنبال سند و مدرک نبوده‌اند. گاهی بر اثر همین موج انفجار چنان در منزل داد و فریاد به راه می‌اندازد که همسایه‌ها متوجه می‌شوند و گاهی به شکستن ظروف منزل هم اقدام می‌نمایند از مسئولین امر درخواست می‌شود فکری به حال اینچنین رزمندگان نمایند و به طریقی مشکل اینها را مرتفع نمایند.
1849---0912
* ظاهراً بر اساس اعلام مسئولین تیم اقتصادی بیش از 50 میلیون نفر سهام عدالت گرفته و حدود 20 میلیون نفر هنوز موفق به دریافت سهام عدالت نشده‌اند که عده‌ای متمول و بی‌نیاز ولی عده‌ای نیازمندند. از مسئولین امر بپرسید که تکلیف این عده چه می‌شود و تا کی باید انتظار بکشند.
7702---0916
* چندی قبل با خانواده در تجریش برای خرید رفته بودم. متأسفانه فکر کردم به اروپا رفته‌ام چرا که برخی مغازه‌ها با خانم‌های بسیار بد‌حجاب مشغول فروش بودند رئیس‌جمهور که خود یک روحانی است چه تصمیمی برای برخورد با این معضل اجتماعی دارند.
9459---0919
* پارکهای قم با وجود حجم عظیم زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) اغلب آب آشامیدنی ندارد. از مسئولین امر انتظار رسیدگی دارم.
6456---0910
* اخیرا در قبض‌های گاز کرج مبلغی به عنوان عوارض گازرسانی (بیش از یک صدم بهای گاز مصرفی) منظور می‌گردد. از مسئولین امر می‌پرسم آیا این رویه قانونی است؟ با کدام مصوبه این کار انجام شده است؟
6750---0935
* شهرستان ورامین و توابع با داشتن بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت فاقد شعبه ارزی هیچ بانکی است و همین امر موجب مشکلاتی برای زائران عتبات و حجاج شده است. با وجود مسافرتهای 40 تا 50 هزار نفری سالانه ورامینی‌ها به خارج از کشور (زیارتی و غیرزیارتی) از مسئولین امر درخواست می‌شود نسبت به ایجاد شعبه ارزی یکی از بانک‌ها در این منطقه اقدام نمایند.
علی‌اکبر سلیمانی - ورامین
* دولت برای نجات دریاچه ارومیه طرح ویژه‌ای را دنبال می‌کند که جای خوشحالی دارد ولی ای کاش فکری هم برای احیای تنها دریاچه شیرین منطقه سیستان یعنی هامون می‌کرد تا از مهاجرت کشاورزان و مرزنشینان به دلیل نبود آب به خارج از استان جلوگیری می‌شد.
نصیری
*‌در جاده‌ کم‌عرض شوشتر - اهواز در نزدیکی روستای دراویزه پیچ خطرناکی وجود دارد که تصادفات شدید همراه با خسارات جانی و مالی در آن اتفاق می‌افتد. چرا مسئولین امر اقدام به اصلاح و رفع این مشکل جاده‌ای نمی‌کنند؟
4819---0916
* وزیر نیرو اعلام کرد که تعرفه برق گران نشده. بنده قبض برق‌هایی را در این ماه دیدم که مصرفشان تغییری نکرده بود اما هزینه برق مصرفی آنها دو تا سه برابر شده بود.
8006---0939
* مدتی است که شرکت برق اصفهان مبلغی تحت عنوان هزینه وصول مطالبات به صورت غیر قانونی از مشترکین دریافت می‌کند. چرا اجازه می‌دهند سازمان‌ها و دستگاه‌ها از هر راه شبهه‌ناک درآمدزایی داشته باشند.
6604---0913
* فتنه‌گران بدانند راهی که آنها انتخاب کرده‌اند راه شرارت و ضلالت است و مطمئن باشند که مجاهدان راه انقلاب اسلامی و خانواده‌های معظم شهدا به آنها اجازه فعالیت در سرزمین آقا امام زمان(عج) را نخواهند داد.
یک شهروند
* چه قدر شایسته‌ تاسف است رفتار کسانی که برای جلب رضایت یک خانم آمریکایی که دولت کشورش کودتای 28 مرداد و جنگ تحمیلی را به کشورمان تحمیل کرد و به بهانه مبارزه را تروریسم و به کمک همان تروریست‌ها میلیونها نفر از مردم ایران، عراق، فلسطین، لبنان، پاکستان، سوریه، افغانستان، بحرین و... را به خاک و خون کشید و به فرمانده ناوی که هواپیمای مسافربری کشورمان را با 290 نفر مسافر ساقط نمود جایزه داد. وزیر امور خارجه ما پیام می‌دهد افسانه هولوکاست را انکار نمی‌کنیم در حالی که برخی از آنها خدای ما را انکار می‌کنند. جماعت منفعل در برابر غرب در داخل خانم هم‌حزبی خود را که بنا بر تشخیص خود به شهرداری که لایق‌تر دانسته رأی می‌دهد خائن نامید و از حزب خود اخراج می‌کنند. کسانی این خانم را خائن می‌دانند که خود در فتنه و جنایت 88 به نظام و ملت مظلوم ایران اتهام تقلب زدند و منافع و امنیت نظام و خونبهای هزاران شهید را قربانی قدرت‌طلبی خود کردند و اکنون هم شعار تبدیل معاند به مخالف و مخالف به موافق را سر می‌دهند.
گل‌محمد نورانی از مهدیشهر
* از یادداشت روز کیهان تشکر می‌کنم. کار آقای ظریف واقعا کار سبک و احساسی بود. در سطح یک دیپلمات ملت مقاوم جمهوری اسلامی نبود.
1319---0915
* آن مسئول دولتی که سال نو یهودی را تبریک گفت لازم بود آیه 114 سوره بقره را بخواند تا اجازه چنان عکس‌العملی را به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ندهد.
9284---0910
* سخنان آقای ظریف در تاریخ 92/2/16 تاییدی است بر یادداشت روز کیهان.
2465---0919
* از این بیان آقای ظریف که در خوش‌آمدگویی به یک یهودی گفته ایران هرگز هولوکاست را انکار نکرده و کسی که این موضوع را انکار کرده رفته بسیار بسیار ناراحت شدم. ایشان چه حقی دارد که از سوی ما مردم ایران اعلام نظر می‌کند.
6072---0912
* نمایندگانی که به چند وزیر مسئله‌دار دولت یازدهم رای مثبت دادند و آنها را علی‌رغم داشتن نکات منفی در پرونده عملکرد گذشته‌شان دوباره به قدرت رساندند نزد خداوند چه جوابی دارند بدهند. در این اتفاق‌هایی که دارد می‌افتد و سیاست‌های کلی نظام خدشه‌دار می‌شود همه این نمایندگان که این افراد را سرکار آورده‌اند مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.
صاحبی از دهدشت
* شما را به خدا قسم می‌دهم اگر آقای میرحسین موسوی در سال 88 موفق به کسب رأی مردم می‌شد وتشکیل کابینه می‌داد، آیا اغلب افراد کابینه خود را از همین وزراء فعلی انتخاب نمی‌کرد؟
یک هم‌وطن از شهرستان خوی
* خطاب به آقای ترکان از مشاورین آقای روحانی عرض می‌کنیم از انصاف و جوانمردی به دور است که چشمان خود را روی تمام خدمات شهرداری ببندند و چون دسترسی به بلندگو دارند چند مورد تخلف از سوی بعضی از مأمورین این دستگاه را از طریق رسانه ملی کشور برجسته سازند. البته ما می‌دانیم ناراحتی آقایان از چند تخلف در شهرداری نیست بلکه چون شهردار تهران از حزب و باند آقایان نیست سخت ناراحت هستند.
جعفری
* خطاب به دولت یازدهم عرض می‌کنم یکی از نشانه‌های راستگویان انطباق شعارشان با عمل است. در حالی که این دولت شعار شایسته‌سالاری می‌دهد ولی در عمل سلیقه‌ای رفتار می‌کند.
نیک‌نام از قم
* آیا در آستانه سال تحصیلی جدید و در حالی که درهای مدارس کشور در حال باز شدن به روی دانش‌آموزان هستند باید مسئولین فرهنگی کشور متوجه بشوند که نوشت‌افزار تولیدی مدارس با فرهنگ ایرانی ما هم‌خوانی ندارد.
6732---0912
* گفته می‌شود آب دریاچه شهدای خلیج‌فارس واقع در منطقه 22 تهران راکد می‌باشد. مسئولین امر پاسخ بدهند اگر چنانچه این موضوع صحت داشته باشد آیا در رابطه با مسائل زیست‌محیطی مشکلی ایجاد می‌کند یا خیر؟
2982---0912
* از کادر پزشکی و کارکنان محترم بیمارستان چشم‌پزشکی شهرستان نور که از روی احترام و دلسوزی با بیماران و ارباب‌رجوع برخورد می‌کنند کمال تشکر را دارم.
8852---0910
* چرا در میدان تره‌بار برای خرید یک کیلو سیب‌زمینی شهرداری فروشنده را الزام به صدور فاکتور می‌کند ولی در داروخانه‌ها با خرید چند ده هزار تومان فاکتور به مردم نمی‌دهند تا معلوم شود که داروها چه تعداد و چه قیمتی دارند؟
3671---0912
* به اعتقاد شیعه جز 14 معصوم هیچ‌کس دارای مقام عصمت نیست و یکی از این غیرمعصوم‌ها دکتر احمدی‌نژاد بود که علی‌رغم اشتباهاتش، خود مردم به زودی خواهند فهمید که بود و چه کرد و مدعیان امروز چه کسانی هستند و چه می‌کنند؟!
اسدالله عشقی
* از روزنامه کیهان که روزنه امیدی است برای مردم برای بیان مشکلات خود تقدیر و تشکر می‌کنم.
یک شهروند
* از مطبوعات به ویژه کیهان می‌خواهم گزارشی از میزان سفرهای غیرواجب (عمره) که در طول سال به عربستان صورت می‌گیرد و پولی که از این طریق به حلقوم آل‌سعود ریخته می‌شود تهیه و منعکس کنند. چرا که همین پول‌ها برای کشتار مردم مظلوم سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
4199---0911
* امریکا اگر اهل صدق و منطق و دلسوز مردم سوریه است در ابتدا اسناد معتبر دفاعی بشاراسد مبنی بر نقش نداشتن در استفاده از سلاح شیمیایی را پاسخگو باشد و سپس مثل سگهای وحشی سروصدا راه اندازد. برای محکوم کردن بشاراسد مدارک قوی لازم است، که چنین اسنادی اصلا وجود ندارد.
بلغار
* یک طرفه بودن کوچه هشتم در خیابان ولنجک با وجود یک پیچ خطرناک باعث بروز حوادث خطرناکی شده است عبور یک طرفه باید به صورت عکس انجام شود تا خودروها هنگام عبور با وضعیت خطرناک روبه‌رو نشوند. از مسئولان تقاضای رسیدگی داریم.
یکی از اهالی منطقه
* خانمی که با یک جوراب نازک و مانتویی که دکمه‌های آن باز است در انظار ظاهر می‌شود چگونه می‌تواند پذیرای سخن حق باشد؟ متدینین و مؤمنان باید از نمایندگان بخواهند و حتی تحصن کنند تا قانونی در مورد این گونه پوشش‌ها وضع کنند. در کشور اسلامی باید به صورت قانونی با این افراد بدحجاب برخورد شود. چرا این افراد باید آزاد باشند و ما دائم عذاب بکشیم و تازه وقتی به آنها اعتراض می‌شود به نظام و کشور بد بگویند.
یک شهروند
* کوتوله‌های سیاسی چون توان رقابت کار وتلاش با دولت آقای احمدی‌نژاد را در خود نمی‌بینند با کمال وقاحت پا روی خدمات و پیشرفت‌های صورت گرفته می‌گذارند و این روزها به سیاه‌نمایی روی آورده‌اند.
یک شهروند
* به مسئولین که منافقین را توصیه به بازگشت به ایران می‌کنند بفرمایید برای هر کدام از آنان یک باب خانه به همراه یک دستگاه اتومبیل تدارک ببینند تا اکرامی که قرار است از این تروریست‌ها بکنند کامل باشد و کم و کسری نداشته باشد!
0912-8853
* آقای روحانی قبل از انتخابات بر شایسته سالاری خیلی تاکید داشتند ولی تاکنون نشان داده‌اند که اصولگرایانه حرف می‌زنند ولی عملا برای جریان موسوم اصلاح‌طلب کار می‌کنند. اعتدال‌گرایی در حرفها وجود دارد اما در عمل چیزی نمی‌بینیم!
بهادر
* روی سخنم با رئیس محترم قوه قضائیه است که کشورهای بی‌پناه و ستمدیده و بیدارشدگان به برخورد شما، با فساد اقتصادی در کشور پهناور ایران اسلامی چشم دوخته‌اند که آیا ملجاء و امید و پناهشان که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است با این گونه تباهی‌ها چگونه برخوردی می‌کند تا اینکه هم به اقتدار قوه قضائیه پی برده و هم بفهمند که اسلام از ریشه با مفسدان مخالف است.
غلامرضا عونی
* نظام مقدس جمهوری اسلامی مثل کندوی عسل است که اگر هم کسی بخواهد با تغییر چهره و نقاب وارد پست و مقامی شود به مرور زمان چهره واقعی او مشخص می‌شود و کسی او را به کندو راه نخواهد داد.
یک شهروند
* آقای روحانی در مملکت 75 میلیونی کسی جزء خط فکری شما نباشد آیا نباید وارد دستگاه مجریه شوند؟ اگر چنین نیست پس چرا در مقابل این همه تغییرات سکوت اختیار کرده‌اید؟ به نظر می‌رسد کلمه اعتدال به یک خط فکر خاص اطلاق می‌شود و نه به اکثریت ملت ایران.
یک شهروند
* تعیین برخی مسئولین که در قضیه فتنه دخیل بوده‌اند اعتدال است یا افراط؟ آیا آزموده را آزمودن خطا نیست؟ این قدرت چند روزه چرا سبب کتمان حقیقت و اغماض از جرم فتنه‌گران که مجرمان حوادث 88 هستند می‌شود؟ چرا به جای برخورد قضایی مسئولیت به آنها سپرده می‌شود؟ واقعا چقدر نظام اسلامی برآمده از خون شهدا مظلوم است؟
0913-9527
* رئیس جمهور در انتخاب وزرا عنوان کردند فراجناحی عمل می‌کنند از ایشان درخواست می‌شود خود به قضاوت بنشینند که چنددرصد افراد خارج از حزب کارگزاران و مشارکت در کابینه وجود دارند؟
0912-0081
* حضرت امام جواد(ع) می‌فرماید: آدمی در زیر زبان خود پنهان است.
0938-6263
* از ستاد فرماندهی کل قوا درخواست می‌شود با توجه به اینکه هر ساله هزاران نفر از جوانان کشور وارد نیروهای مسلح می‌شوند و پس از گذراندن خدمت وارد جامعه می‌شوند از وجود آنها طی مدت خدمت استفاده بهینه‌ای شود که پس از سربازی سربار جامعه نباشند بلکه به عنوان فردی کارآزموده که طی قریب به 18 تا 24 ماه خدمت ، دوره‌ای تخصصی را طی کرده وارد جامعه شوند.
0938-7157
* از شورای شهر می‌پرسم که منافع یک حزب بالاتر است یا منافع نظام اسلامی؟ عملکرد شورای شهر تهران در انتخاب شهردار نشان داد که منافع حزب بالاتر است ولی هر عاقلی قطعا نظر مثبت بر رجحان منافع نظام بر حزب دارد حال با این تفاسیر چطور افرادی در فتنه 88 به نفع دشمن نقش ایفا کردند ولی در حال حاضر نه تنها با آنها برخورد نشد بلکه به عنوان وزیر و... انتخاب شدند؟!
وفایی از قم
* انتخاب مجدد آقای قالیباف امید دوباره‌ای به دوستداران نظام و انقلاب داد آرزوی توفیق ایشان را دارم.
دهقان پور از سلماس
* با احترام به همه بانوان کشور که تربیت یافتگان دامان آنان انقلاب و جنگ را به پیروزی رساندند وزارت امور خارجه می‌توانست از فرزندان همین مادران برای سخنگویی استفاده کند. دولت که همه مسئولیت‌ها را به باتجربه‌ها واگذار کرد سخنگویی را هم به باتجربه‌ها واگذار می‌کرد. همچنین متاسفانه دولت به نصیحت‌ها در نهی به کارگیری حامیان و عاملان فتنه توجهی نکرد.
عباسی از گرمسار
* صدا و سیما نقش مهمی در تاثیرپذیری خانواده‌ها و الگوگیری از رسانه ملی دارد شایسته است با کار روانشناسی و برای جذب جوانان به سمت اهل بیت و ائمه اطهار(ع) با ویژه برنامه‌های مفید و سازنده کوتاه در مبحث نامگذاری‌ها، احترام به پدر و مادر و دنیا و آخرت و... اقدام نماید.
0919-0619
* اگر خیانت خائن بزرگی مثل ...‍ به درستی رسیدگی می‌شد خیانتهای خاتمی و موسوی و کروبی و همه فتنه‌گران آشکار می‌گردید و دیگر سردبیر روزنامه آفتاب یزد از چنین خائنانی این‌طور دفاع نمی‌کرد.
8309---0912
* مگر آقای روحانی خود را رئیس‌جمهور 70میلیونی نمی‌داند چرا مسئولین را فقط از جناح کارگزاران و اصلاح‌طلبان انتخاب کرد و به قلع و قمع مدیران دولت دهم پرداخت؟ آیا انصافا هیچ فرد شایسته‌ای بین مدیران دولت دهم نبود؟! این چه تدبیر و امیدی است؟!
2572---0918
* وقتی که صحبت از سبک زندگی اسلامی در میان است، انتظار می‌رود که ظاهر اسلام رعایت بشود و شاهد تناقض در رفتار و گفتار مسئولان در جامعه نباشیم.
8513---0912
* خیلی از مدیران حق به دیار حق شتافته‌اند البته همه دنیا را ترک و به دیار باقی خواهیم رفت. ولی فقط مردان حق که متکی به خدا هستند نامشان در دنیا و آخرت ثبت خواهد شد امید است لیاقت داشته باشیم پا در راه این مردان حق بگذاریم.
3351---0916
* با مشکلات اقتصادی که همه درگیر آن هستیم ارتباط تلفنی با اقوام و دوستان می‌تواند تا حدودی جایگزین صله‌رحم بشود بنابراین به مسئولین مخابرات کشور عرض می‌کنم با ملاحظه این مسئله فقط به فکر درآمدزایی از تماس‌های تلفنی افراد جامعه نباشند، سود واقعی در زندگی کم زحمت ملت است.
6346--- 0917
* از خانواده آقای هاشمی می‌خواهیم همان‌طور که آقای احمدی‌نژاد صورت دارایی خود را تقدیم قوه قضائیه کرد آنان نیز همین کار را بکنند.
2731---0913
* ما مردم حق‌گو و حق‌جوی ایران هم خطاب به آن دختر یهودی آمریکایی که وزیر خارجه کشورمان با ایشان گپ و گفت‌وگو داشته می‌گوییم ایرانیان با غیرت به جز افراد مرعوب غرب افسانه ساختگی هولوکاست را انکار می‌کنند.
5524---0917
* مدیران صداوسیمای جمهوری اسلامی پاسخ بدهند چرا در پوشش دادن حوادث ورزشی مثل فوتبال و... آن‌گونه قوی عمل می‌کنند ولی واقعه مهم اخراج منافقین از پادگان اشرف عراق را نتوانستند یا نخواستند پوشش خبری خوبی بدهند و باعث شادی و شعف ملت بشوند.
یک شهروند
* چقدر زیبا می‌شود صدا و سیما به هنگام نشان دادن صحنه‌های برداشت محصولات کشاورزی به جای استفاده از موسیقی این صحنه‌ها را با پخش تلاوت آیاتی از آیات قرآن درباره کشت و زرع همراه کند.
0458---0912
* تماس گرفتم که بابت شهردار شدن آقای قالیباف تشکر بکنم در ضمن از آقای شریعتمداری نیز بخاطر روشنگری‌هایی که از طریق روزنامه می‌کنند حمایت می‌کنیم. لطفا پیام بنده را در این ستون چاپ کنید.
خامسی‌زاده
* در خباثت آمریکا همین بس که باقی‌مانده منافقین تروریست را در زمان تخلیه پادگان اشرف با خودروهای سازمان ملل و همراه با محافظ به پایگاه جدید منتقل می‌کردند.
0692---0918
* ضمن حمایت از یادداشت اخیر آقای شریعتمداری با عنوان دیکتاتورهای کوچک باید یک نکته را به این مقاله اضافه کنم و آن اینکه بعضی از مدعیان اصلاح‌طلبی که به قدرت می‌رسند چون خلاف قسمی که خورده‌اند عمل می‌کنند و از ابتدا ماهیت درون خویش را پنهان نگه می‌دارند حکم آدم دروغگو و لذا فاسق را دارند. بنابراین در پستی که گرفته‌اند غاصب هستند و مشروعیت ندارند.
اردکانی
* اگر دیروز در کنار رئیس‌جمهور سابق کشورمان چند نفر انحرافی وجود داشتند امروز در اطراف دولت جدید الی ماشاءالله افراد مسئله‌دار جمع شده‌اند.
4734---0912
* برای مسئولین رسانه ملی کشور باید متأسف بود که برای تأمین هزینه چند برنامه موفق کودک مثل برنامه عمو پورنگ و عمو قناد را به گنجاندن آگهی تبلیغات کالاها در متن برنامه‌ها روی آورده‌اند.
6949---0912

 


گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: شرکت سهامی اصلاح‌طلبان و کارگزاران انتقام ناکامی در انتخاب شهردار تهران را از دانشگاه آزاد گرفتند.
گفت: چطوری؟!
گفتم: وقتی نتوانستند نامزد موردنظر خود را شهردار تهران کنند، به سراغ دانشگاه آزاد رفتند و رئیس این دانشگاه را برکنار کرده و مهره موردنظر خودشان را روی کار آوردند.
گفت: ولی دو هفته قبل که خبر برکناری رئیس دانشگاه آزاد مطرح شده بود، همین آقایان عضو هیئت امناء این خبر را به شدت تکذیب کرده بودند!
گفتم: «دولت راستگویان»! که اخیرا اعلام شده بود یعنی همین دیگه .
گفت: پس اون صحنه‌سازی مضحک دیگه چی بود؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو رفته بود بالای درخت، پرسیدند اونجا چه می‌کنی؟ گفت؛ اومدم توت بخورم. گفتند؛ ولی این که درخت چناره؟ و یارو گفت؛ آره می‌دونم! توت توی جیبمه!

 


رئیس قوه قضائیه با اشاره به تناقض آشکار در رفتار و شعارهای آمریکایی‌ها گفت: مذاکره باید در چارچوب شناخت جامع و کامل طرف مقابل باشد و حیله‌ها و تزویرهای آمریکا را نباید فراموش کنیم.
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی با تبریک میلاد با سعادت امام رضا(ع) و با اشاره به اینکه تهدیدهای نظامی آمریکا علیه سوریه مبنایی نداشته است گفت: عقب‌نشینی آمریکا از تهدید نظامی خود نتیجه صلابت و ایستادگی جبهه مقاومت بود.
وی با تاکید بر اینکه بار دیگر دوگانگی و تناقض شعارها و رفتارهای آمریکا برای ملت‌های جهان آشکار شد به سابقه نظامی‌گری آمریکا علیه کشورهای منطقه و جهان اشاره کرد و افزود: آمریکایی‌ها در حالی مدعی حمله به سوریه به بهانه سلاح‌های شیمیایی بودند که خودشان بزرگترین زرادخانه هسته‌ای و شیمیایی را دارا هستند.
رئیس قوه قضائیه در ادامه به حمایت‌های همه جانبه آمریکا از طالبان و رژیم صدام اشاره و تصریح کرد: همه می‌دانند که جریان القاعده و طالبان با حمایت آمریکا رشد کرد و در عراق نیز به بهانه یافتن سلاح شیمیایی و سرنگونی رژیم صدام که خود از سوی آمریکا علیه ملت و دولت ایران تحریک و تقویت شده بود؛ حمله و قتل و غارت صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه «آنچه در پیغام‌ها و پیام‌های آمریکایی‌ها به ایران کاملا روشن و مشخص است این است که باطن حرف‌هایشان چیز دیگری است» افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه اشاره داشتند دولتمردان و سیاستمداران کشورمان باید به شخصیت و رفتار و منش واقعی آمریکا توجه داشته باشند.
آملی لاریجانی تصریح کرد: مذاکره باید در چارچوب شناخت جامع و کامل طرف مقابل باشد و حیله‌ها و تزویرهای آمریکا را نباید فراموش کنیم و نباید یادمان برود که در جریان فتنه آنان چگونه از این جریان حمایت کردند و در پس دست‌های مخملی خود با چنگال‌هایی چدنی و فولادی درصدد مقابله با ملت بزرگ ایران برآمدند.
رئیس دستگاه قضا آمریکا را تنها کشوری دانست که سابقه استفاده از سلاح هسته‌ای در کارنامه خود دارد ولی اکنون کشورهای دیگر را به تولید سلاح هسته‌ای و شیمیایی متهم می‌کند.
وی افزود: جمهوری اسلامی به دنبال سلاح اتمی نیست البته نه به خاطر تهدیدها و یا ادعاهای آمریکا، بلکه به این خاطر که دارای معیارهای ارزشی و دینی در مسائل نظامی و دفاعی خود هستیم.

 


رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی، قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد در رقابتهای جهانی را تبریک گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابتهای جهانی مجارستان با صدور پیامی، از کشتی گیران تیم ملی تشکر کردند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسمه تعالی
از اینکه با کوشش و جدیت خود دل مردم کشور را شاد کردید، متشکرم.

 


رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان مدعی شد فرصتی جدید برای دیپلماسی با ایران ایجاد شده است.
به گزارش مهر، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌‌زبان «تله موندو آریزونا» گفت رئیس‌جمهوری جدید ایران نگاه بازی به گفت‌وگو با غرب و آمریکا دارد و فرصتی برای دیپلماسی شکل گرفته است.
اوباما مدعی شد: «تهران باید جدیت خود را در مورد اینکه به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای نیست، نشان دهد.»
اوباما در این گفت‌وگوی تلویزیونی ابراز امیدواری کرد که ایران از فرصت پیش آمده استفاده کند! فرصتی که وی آن را بختی برای دیپلماسی نامید و گفت: «نشانه‌هایی وجود دارند که روحانی، کسی است که به دنبال گفت‌وگویی باز با غرب و ایالات ‌متحده است؛ به شکلی که پیشتر ما شاهدش نبوده‌ایم.»
به دنبال اوباما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن برای تعامل با دولت جدید ایران بر اساس احترام متقابل آماده است، نسبت به امکان حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای، ابراز امیدواری کرد.
آلن ایر گفت: ما در جهت رسیدن به راه حلی مسالمت‌آمیز برای معضل هسته‌ای ایران آماده تعامل با دولت جناب آقای دکتر روحانی بر اساس احترام متقابل هستیم.

 


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی را به عنوان نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب کردند.
متن حکم رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام‌ آقای حاج سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی دامت تاییداته
با عنایت به نصب جنابعالی به ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران و اعتماد اینجانب، شما را به عنوان نماینده خود در آن نهاد محترم و مقدس منصوب می‌کنم.
وظیفه مهم آن نمایندگی، گذشته از مواردی که در قانون اساسنامه بنیاد ذکر شده است، رسیدگی به امور معنوی و فرهنگی عزیزان شاهد و ایثارگر است که وارثان شهادت و سرمایه‌گذاران اصلی انقلاب و استقلال کشورند و امیدوارم جنابعالی بتوانید با استفاده از تجربیات و سوابقی که دارید به بهترین وجه این مسئولیت مهم را به انجام برسانید.
بر خود لازم می‌دانم از جناب حجت‌الاسلام آقای شیخ محمد حسن رحیمیان که حدود ربع قرن منشأ خدمات صادقانه و برجسته‌‌ای در امور مربوط به خانواده‌های شاهد و ایثارگر بوده است و دارای کارنامه‌ای درخشان و قابل قبول در این عرصه می‌باشند، تشکر و قدردانی کنم.
از خداوند بزرگ توفیق شما را در انجام این وظیفه خطیر مسألت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای
27 شهریور 1392

 


نماینده رئیس قوه قضائیه در هیئت نظارت بر مطبوعات اعلام کرد اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات در تهران و سراسر کشور مهر ماه سال جاری تعیین می‌شوند.
قاضی ناصر سراج با بیان اینکه دوره فعالیت هیئت منصفه مطبوعات اواخر مهرماه به اتمام می‌رسد اظهار داشت: انتخاب اعضای هیئت منصفه مطبوعات به عهده یک هیئت به ریاست نماینده قوه قضاییه است و دیگر اعضای این هیئت در ماده 36 قانون مطبوعات ذکر شده‌اند که به دعوت نماینده قوه قضاییه در این هیئت حضور پیدا می‌کنند.
نماینده رئیس قوه قضاییه در هیئت نظارت بر مطبوعات افزود: در حال حاضر مقدمات فراهم شده و ان‌شاءالله در مهر ماه اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات به مدت دو سال انتخاب می‌شوند.
وی که اخیراً به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور منصوب شده است، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که به عنوان نماینده قوه قضاییه، عضویتش در هیئت نظارت بر مطبوعات ادامه دارد.

 


دستپاچگی برخی اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای برکناری رئيس این دانشگاه که در آخرین ساعات بعدازظهر دیروز صورت گرفته و اعلام شد، تردیدی باقی نگذاشت که خروج مدیریت دانشگاه آزاد با سرمایه 250 هزار میلیارد تومانی از انحصار یک جریان قبیله‌ای تا چه اندازه برای آنان تلخ و ناگوار بوده است!
حدود 10 روز پیش هنگامی که برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها فاش کردند که تحرکات پنهانی از سوی برخی اعضای هیئت امنا برای کنار زدن فرهاد دانشجو در جریان است، این خبر از سوی همان گروه تکذیب شد! با این حال اکنون معلوم شده که نه تنها این تحرکات در جریان بوده بلکه حتی گزینه جایگزینی (حمید میرزاده، معاون اجرایی رئيس‌جمهور در دولت سازندگی) را هم معلوم کرده بودند.
آنچه در این میان جالب است فراخواندن فرهاد دانشجو به جلسه دیروز هیئت امنا برای پاسخگویی به برخی ابهامات است و حال آن که رسانه‌های طیف یاد شده پیشاپیش حکم را صادر کرده و قبل از شنیدن توضیحات فرهاد دانشجو، تصمیم خود را منتشر کرده‌اند یعنی اینکه ادعای «وجود برخی ابهامات درباره عملکرد رئیس دانشگاه» صرفا بهانه‌جویی است!
هاشمی‌رفسنجانی، سیدحسن خمینی، وزیران علوم و بهداشت، حمید میرزاده، حجت‌الاسلام محمدیان، بهمن یزدی‌صمدی، فرهاد دانشجو و فریدون عزیزی و جاسبی اعضای هیئت امنا هستند.
گفته می‌شود چهار تن از اعضای هیئت امنا در این زمینه عجله بیشتری داشتند. فرهاد دانشجو تنها 18 ماه (از اسفند 90) رئیس دانشگاه آزاد بوده و پیش از وی عبدالله جاسبی به مدت 29 سال رئیس این دانشگاه 250 هزار میلیارد تومانی بود. با تصمیم نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع وقف این دانشگاه منتفی شد.
3 تن از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد پیش از این صورتجلسه‌ای را امضا کرده بودند که قرار بود با ارسال صورت‌جلسه به دفتر سه نفر دیگر از اعضا و امضا کردن آنها، محتوای آن رسمیت یافته و فرهاد دانشجو عزل شود.
یک فرد آگاه در هیئت امنای دانشگاه آزاد در هفته گذشته، از تلاش برخی اعضای هیئت امنا برای عزل دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: طی روزهای گذشته 4 نفر از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد با تهیه صورتجلسه‌ای، فرهاد دانشجو را از ریاست دانشگاه آزاد عزل و حمید میرزاده عضو هیئت امنای این دانشگاه را به سرپرستی آن منصوب کردند.(!) با وجود این تحرکات غیرقانونی، تازه هیئت امنا دیروز تصمیم گرفت جلسه‌ای تشکیل داده و ابهامات موجود را با رئيس دانشگاه مطرح کند!!
در این میان ظاهراً کلید معما را باید در سخنان محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی جست‌وجو کرد که به‌عنوان وکیل دانشگاه آزاد به روزنامه زنجیره‌ای آرمان گفته بود: به نظر می‌رسد هیئت امنا با ترکیب جدید تمایلی به باقی ماندن آقای دانشجو ندارند.
او همچنین گفته بود که: اکثر ابهامات مالی است. در ارتباط با برنامه‌های مالی دانشگاه و بودجه طرح‌های عمرانی!
وی می‌افزاید: پیشتر غلامعباس زارع سرپرست بازرسی ریاست جمهوری در دولت دهم در نامه‌ای به شماره 104805 خطاب به فرهاد دانشجو رئيس دانشگاه آزاد، خواستار پاسخ به 24 تخلف گسترده در این دانشگاه شده بود که ایشان اصلاً پاسخی ندادند.
یک ابهام در این باره همین نامه مورد اشاره است که علیزاده‌طباطبایی به تاریخ آن اشاره نمی‌کند. این نامه روز 12 مرداد 1392 یعنی در آخرین روز کاری دولت دهم ارسال شده و در آن آمده «نظر به اینکه عملکرد آن دانشگاه در این بازرسی تحت بررسی می‌باشد، لطفاً دستور فرمایید موارد زیر را با قید فوریت تهیه و ارسال نمایند.
1. گزارش عملکرد و صورت‌های مالی سال 91 و 4 ماهه سال جاری
2. گزارش بودجه مصوب سال‌های 91 و 92
3. اعلام اسامی اشخاصی که حق گشایش حساب‌های بانکی به نام دانشگاه را دارند
4. لیست و موجودی حساب‌های سپرده و جاری دانشگاه در بانک‌ها
5. علت جابجایی حساب‌های بانکی
6. علت متمرکز کردن وجوه نقد متعلق به سایر واحدها در حساب دانشگاه مرکزی
7. علت راکد نگه داشتن حساب سپرده‌های متمرکز شده
8. علت عدم تعهد به قرارداد بانک ملی
9. علت گشایش حساب در بانک پاسارگاد شعبه سعادت‌آباد
10. اعضای شورای دانشگاه و کمیسیون‌های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و...»
در واقع اغلب این محورها مطلقاً اتهام محسوب نمی‌شود و درباره ابهام نیز جای بررسی دارد. بنابراین مستند کردن کودتای بی‌سر و صدای طیف مشخص در هیئت امنا آن هم قبل از برگزاری جلسه هیئت به این نامه، نوعی سندسازی و عوام‌فریبی است حال آن که منطقاً پیش از برکناری باید توضیحات شنیده می‌شد.
غلامعباس زارع در تاریخ 19 اسفند 88 از سوی حجت‌الاسلام محمدعلی شهیدی رئيس بازرسی ویژه دفتر رئيس جمهور به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی منصوب شد. حجت‌الاسلام شهیدی 30 خرداد 90 برای نامزدی انتخابات مجلس نهم استعفا کرد.
و بالاخره این خبر شایان انتشار است که یکی از اعضای متنفذ طیف مورد اشاره در هیئت امنا که در تداوم مدیریت بدون نظارت 29 ساله دانشگاه آزاد- در پوشش وقف - ناکام مانده، قبل از همه این اتفاقات از رئیس دانشگاه آزاد می‌خواهد راساً استعفا دهد که با تعجب و مخالفت فرهاد دانشجو مواجه می‌شود! و سؤال این است که این توقعات ملوک‌الطوایفی راه به کجا می‌برد؟!

 


برخی مقامات رژیم صهیونیستی از تبعات توافق آمریکا و روسیه در زمینه نظارت بر تسلیحات شیمیایی سوریه نگرانند.
به گزارش پایگاه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل به نقل از کانال 10 تلویزیون این رژیم «برخی سیاستمداران اسرائیل نگرانند تبعات توافق ژنو دامنگیر تل‌آویو شود. آنها در هراسند که اسرائیل مجبور به پذیرش معاهده منع تسلیحات شیمیایی شود.»
بر اساس این گزارش، 183 دولت، کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که تولید و استفاده از این تسلیحات را منع می‌کند، امضا و تصویب کردند و تنها اسرائیل و میانمار هستند که با وجود امضای این کنوانسیون تاکنون آن را تصویب نکرده‌‌اند.
کانال 10 اسرائیل افزود: اسرائیل با این استدلال که «با وجود همسایه‌ای مانند سوریه که تسلیحات شیمیایی گسترده‌ای در اختیار دارد، اهمیتی ندارد که بخشی از چنین عهدنامه‌ای باشد»، تصویب نکردن این کنوانسیون را توجیه می‌کند.
این شبکه تلویزیونی خاطرنشان کرد: اسرائیل از این نگران است که اکنون که آمریکا و روسیه در رابطه با انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه توافق کردند، اسرائیل را نیز به دادن مجوز بازدید به بازرسان بین‌‌المللی به تاسیسات حساسی مانند راکتور «دیمونا» و «موسسه بیولوژیک نس زیونا» وادار کنند.
طبق سند سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) که در نشریه «فارین پالیسی» منتشر شد، ماهواره‌‌های جاسوسی آمریکا در سال 1982 از وجود تاسیسات تولید گاز اعصاب و یک انبار نگهداری این تسلیحات در دیمونا پرده برداشته بودند، اما از آنجا که اسرائيل این معاهده را تصویب نکرده، در حال حاضر در معرض بازرسی‌های بین‌المللی قرار ندارد.
در همین حال روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: اسرائیل که خود هم سلاح اتمی و هم شیمیایی دارد، از این مسئله نگران است که سوریه در ازای موافقت با انهدام تسلیحات شیمیایی‌اش، این شرط را مطرح کند که کل منطقه خاورمیانه از وجود سلاح‌های کشتار جمعی پاک شود.

 


رژیم صهیونیستی پس از مدت‌ها لاپوشانی اعتراف کرد القاعده را بر دولت سوریه ترجیح می‌دهد.
در حالی که رژیم صهیونیستی بخشی از پشت صحنه جنگ فرسایشی علیه سوریه را تشکیل می‌دهد مقامات این رژیم غالباً تظاهر می‌کنند که نگران قدرت گرفتن القاعده هستند. اما مایکل اورن سفیر اسرائیل در آمریکا در مصاحبه با روزنامه جروزالم‌پست اعلام کرد: اسرائیل روی کار آمدن شورشیان متحد با القاعده را به باقی ماندن بشار اسد متحد ایران در قدرت ترجیح می‌دهد.
اورن می‌گوید، اسرائیل همواره می‌خواسته اسد برکنار شود. اسرائیل همواره بد را به بدتر ترجیح داده است. همیشه افراد بد غیر وابسته به ایران را به افراد بد وابسته به ایران ترجیح داده‌ایم.
سفیر اسرائیل افزود: سقوط اسد ائتلاف بین ایران، دشمن دیرین اسرائیل و حزب‌الله لبنان را که مورد حمایت ایران است تضعیف خواهد کرد.
اورن می‌گوید: «خطرناک‌ترین تهدید برای اسرائیل همان هلال استراتژیکی است که از تهران تا دمشق و بیروت کشیده شده است و به نظر ما رژیم اسد شاه‌کلید و رابط طلایی این قوس است.»

 


«ایران بزرگترین بازیگران در سوریه است و بدون حضور این کشور در مذاکرات مربوط به سوریه، راه حلی به دست نخواهد آمد.»
روزنامه نیویورک تایمز با تاکید بر این ارزیابی نوشت: ایران مهم‌ترین بازیگر غایب در مذاکرات مربوط به سوریه است و اگر آمریکا واقعا خواستار حل و فصل دیپلماتیک جنگ سوریه است باید ایران را وارد مذاکرات کند.
در این مقاله آمده است: صادقانه امیدواریم که رئیس‌جمهوری روسیه خواستار ایفای نقش صلح‌آفرین در سوریه باشد. البته در این زمینه شک وجود دارد.
این روزنامه می‌نویسد: «اما اگر آمریکا واقعا به حل و فصل دیپلماتیک جنگ در سوریه اعتقاد دارد- فراتر از هدف مهم اما ناکافی خلع سلاح شیمیایی- باید چند صندلی بیشتر در پشت میز مذاکرات قرار دهد. ایران مهم‌ترین بازیگر غایب است. روسیه اسلحه به سوریه می‌دهد و از این کشور حمایت سیاسی می‌کند. اما ایران بطور مستقیم و از طریق جنگجویان حزب‌الله، به بشار اسد برتری در صحنه نبرد داده است.»
تحلیلگر نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: «تمایل ما این بوده که ایران را به عنوان یک برنامه هسته‌ای یاغی که کشوری هم به آن الصاق شده است در نظر بگیریم تا یک قدرت منطقه‌ای که می‌توانیم با آن تعامل مفید داشته باشیم. من در مورد رژیم ایران دچار توهم نیستم. خودم را هم گول نمی‌زنم. اما ایران منافع زیادی در حفظ سوریه دارد. سوریه پایدارترین متحد ایران در منطقه و مسیر ارسال امکانات برای حزب‌الله و نیز سنگری در برابر افراط‌گراهای سنی است. تنها این هدف آخری با منافع آمریکا همپوشانی دارد. بنابراین با حضور ایران در میز مذاکرات سوریه نیز هیچ تضمینی برای موفقیت دیپلماسی نیست اما با غیبت ایران، احتمال شکست مذاکرات بیشتر است بخصوص اگر بخواهیم از موضوع سلاح شیمیایی فراتر برویم.»
نیویورک تایمز در پایان نوشت: ساده‌لوحانه است که فکر کنیم دراز کردن دست تعامل به سوی ایران در این بحران فوری (سوریه) قدمی در مسیر نزدیکی و آشتی با ایران است. اما به هرحال این اقدام دست‌کم یک قدم برای دور شدن از لبه پرتگاه رویارویی است.

 


«اوباما در ماجرای سوریه به خاطر نزدیک شدن به لبه پرتگاه دچار سردرگمی شد و مجبور شد از طرح حمله به سوریه عقب‌نشینی کند».
روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد برخی سران عرب باراک اوباما را به صورت غیرعلنی برای حمله به سوریه ترغیب می‌کردند اما در ساعات سرنوشت‌ساز وی‌ پذیرفت که این حمله را به تاخیر بیندازد، انگلیس هم دو روز قبل از رای‌گیری در مجلس عوام آمادگی خود را به اوباما برای شرکت در حمله نظامی به سوریه اعلام کرد اما مجلس عوام به این موضوع رای نداد.
این گزارش می‌افزاید: اوباما بلافاصله بعد از خبر حمله شیمیایی به این باور رسید که این اقدام تغییری در قواعد بازی به شمار می‌رود. اما به علت وعده‌هایش درباره کاهش حضور نظامی در عرصه بین‌المللی و نزدیک شدن به لبه پرتگاه به سبب صدور دستور برای آغاز حمله و سپس روی آوردن به کنگره و درخواست موافقت آن، دچار سردرگمی شد.
وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: اوباما به سرعت متوجه شد که طرح روسیه بهترین گزینه است زیرا از این بیم داشت که حمله محدود، آمریکا را به صحنه درگیری جدیدی بکشاند. با این حال موافقت اوباما با طرح روسیه خشم هم‌پیمانان آمریکا را برانگیخت زیرا این امر نقش مهم و معتبری را به روسیه در عرصه بین‌المللی به زیان آمریکا بازگرداند.
این گزارش خاطرنشان می‌کند: در حالی که پنتاگون روز ‌شنبه 31 اوت آماده حمله بود، سران کنگره به‌ویژه جان بینر رئیس مجلس نمایندگان از نتیجه رای‌گیری به نفع رئیس‌جمهور ابراز نگرانی و به او توصیه کردند صبر کند. اوباما بلافاصله با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه تلفنی گفت‌وگو کرد تا به او اطلاع دهد که به زمان بیشتری برای متقاعد کردن کنگره برای رای دادن به نفع او نیاز دارد. اوباما در نشست گروه بیست با ناکامی بیشتری مواجه شد و بعد از اینکه نتوانست حدود نیمی از اعضا را متقاعد کند، نشست را ترک کرد.

 


نماز عبادی - سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله جنتی در دانشگاه تهران اقامه خواهد شد.
به گزارش ستاد نماز جمعه تهران مراسم این هفته نمازجمعه، پس از قرائت زیارت آل یاسین، از ساعت12 با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، توسط قاری ممتاز جناب آقای سید محمد کرمانی در دانشگاه تهران آغاز خواهد شد. در ادامه این مراسم، سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس پیش از خطبه ‌ها به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10