(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 28 شهریور 1392 - شماره 20594

مدیرعاملس سازمان تامین اجتماعی: بیمه نویسندگان و روزنامه‌نگاران قطع نشده است
براساس بخشنامه جدید دولت اعلام شد
ساعت کاری ادارات 8 صبح تا 4 بعدازظهر
افت 150 هزار تومانی قیمت سکه طی 10 روز
کوتاه اقتصادی
مصوبات شورای پول و اعتبار در جلسات جدید
طرح پیشنهادی 60 نماینده مجلس برای جمع‌آوری و بهره‌گیری از آب باران
وام بانک توسعه اسلامی برای پروژه فاضلاب تهران
معاون وزیر راه و شهرسازی: راه‌آهن قزوین - رشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
شاخص بورس 907 واحد رشد کرد
معاون وزیر نیرو: نتایج بررسی وضعیت دریاچه ارومیه تا پایان مهر اعلام می‌شود
در صورت تصویب مراجع ذیربط وام مسکن افزایش می‌یابد
   



مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی موضوع قطع بیمه ‌نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان را نادرست خواند و افزود: از معاون فنی و درآمد سازمان خواسته‌ام حداکثر مساعدت را در پذیرش بیمه‌شدگان جدید داشته باشد.
سیدتقی نوربخش در خصوص خبر مربوط به قطع خدمات بیمه‌ای تامین‌اجتماعی به نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان تاکید کرد: این خبر درست نیست و بیمه این افراد قطع نشده است.
وی با اشاره به بخشنامه معاونت فنی و درآمد سازمان تامین‌اجتماعی برای خودداری از پذیرش بیمه‌شدگان جدید صندوق نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان، افزود: با توجه به اینکه نمی‌خواهیم خللی در روند خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی به این صندوق پیش بیاید، لذا به معاون فنی و درآمد سازمان دستور دادم برای هفته آینده جلسه‌ای با مدیر صندوق بیمه‌شدگان داشته باشیم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.
مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی با تاکید بر اینکه حداکثر مساعدت را برای بیمه‌شدگان این صندوق خواستار شده‌ام، ادامه داد: در نشستی که هفته آینده تشکیل خواهد شد، به طور قطع این مشکل حل می‌شود اما آنچه مسلم است، اینکه بیمه این افراد قطع نشده است.
یادآور می‌شود، مهدی شجاعی مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان از قطع خدمات بیمه‌ای سازمان تامین‌اجتماعی به اعضای این صندوق به دلیل بدهی به تامین‌اجتماعی خبر داده بود.

 


با بخشنامه جدید معاونت سرمایه انسانی رئیس‌جمهور ساعت کاری کارمندان دولت به روال قبلی برگشت.
به گزارش ایسنا با توجه به اینکه در سال 89 بحث آلودگی هوای شهر تهران و ترافیک سنگین شهری مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده بود در نهایت دولت به منظور حفظ سلامت شهروندان تهرانی و پیشگیری از آلودگی هوا و ترافیک سنگین شهری ساعت کاری ادارات را کاهش داد و از ساعت 8 تا 16 به 8 تا 14:30 رساند.
این در حالی است که طبق ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری ساعات کار کارمندان دولت 44 ساعت در هفته بوده و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب هیات وزیران تعیین می‌شود و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذی‌ربط است.
بر این اساس در بخشنامه‌ای که اخیرا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور به تصویب دولت رسید به کلیه دستگاه‌های اجرایی تاکید شده که ساعات آغاز به کار ادارات و مشاغل در شهر تهران به روال قبل بر خواهد گشت.
براساس این بخشنامه، همه دستگاه‌های اجرایی موظفند ساعات کار ادارات شهر تهران را با رعایت ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره‌های ذیل آن و مصوبات هیات وزیران در سقف 44 ساعت در هفته تنظیم و اجرا کنند.
بر این اساس با اجرای مصوبه فوق ساعت کاری کارکنان دولت از 8 صبح تا 16 عصر خواهد بود.
در همین رابطه محمدباقر نوبخت سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور هم ساعات کار را از جمله عوامل موثر در بهره‌وری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به تقلیل رشد اقتصادی به یک‌دهم درصد و با توجه به این که با محدودیت منابع در سرمایه‌گذاری مواجه هستیم، انتظار داریم که به طرق مختلف بهره‌وری از جمله بهره‌وری نیروی انسانی افزایش پیدا کند.
وی افزود: متاسفانه مطالعات انجام شده در ماه‌های گذشته بیانگر واقعیتی مبنی بر اینکه ساعات کار کارکنان دولت بر اساس مصوبه صریحی که در ماده 87 قانون خدمات کشوری وجود دارد، باید 44 ساعت باشد، اما عملا کمتر از 44 ساعت است.
نوبخت همچنین با اشاره به محاسبات انجام شده و گزارش‌های دریافتی از دستگاه‌های مختلف گفت: با توجه به این که در آذر و تیر ماه 89 به علت وضعیت آب و هوا یک ساعت از کار کارکنان کمتر شده بود، بعد از این که اوضاع اقلیمی به حالت عادی برگشت، تعداد ساعات به حالت اولیه بازنگشت و بر این اساس دولت به این نتیجه رسید که ساعت کار کمتر از 44 ساعت در هفته است.
سرپرست معاونت توسعه مدیریت تاکید کرد: از آنجا که دولت خود را موظف به اجرای قانون می‌داند بخشنامه‌ای از سوی معاونت توسعه و سرمایه نیروی انسانی ابلاغ شد که طی آن تعداد ساعات کاری بر اساس قانون مورد توجه قرار بگیرد و ما به قانون برگردیم.
وی ابراز امیدواری کرد تا تمامی دستگاه‌‌ها بازگشت به قانون در ساعت کاری را مد نظر قرار دهند.

 


قیمت سکه بهار آزادی طی هفته جاری 60 هزار تومان و طی 10 روز گذشته 150 هزار تومان افت قیمت داشته است.
به گزارش خبرنگار کیهان، دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 970 هزار تومان، سکه طرح قدیم 965 هزار تومان، نیم سکه 500 هزار تومان، ربع سکه 305 هزار تومان و سکه گرمی 210 هزار تومان معامله شد که این قیمت‌ها در مقایسه با روزهای ابتدای هفته جاری به ترتیب 60، 60، 20، 15، و 15 هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد.
بنابراین گزارش: بازار ارز در هفته جاری با افت قیمت رو‌به‌رو بود به طوری که دیروز هر دلار آمریکا 3 هزار و 70 تومان، هر یورو 4 هزار و 120 تومان و هر پوند انگلیس نیز 4 هزار و 900 فروخته می‌شد که در مقایسه با پنج روز گذشته به ترتیب 110، 120 و 100 تومان کاهش در قیمت این ارزها داشته‌ایم.
بازگشت نرخ سکه
به قیمت شهریور 91
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز از کاهش 30 درصدی قیمت سکه در 6 ماه اخیر و زیان خریداران خبر داد و با بیان اینکه سکه به قیمت 960 تومان یکسال گذشته بازگشته گفت: در 10 روز گذشته قیمت سکه تمام بهار با کاهش 150 هزار تومانی مواجه شد.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با مهر در مورد دلایل کاهش نرخ سکه و طلا در بازار در روزهای اخیر گفت: در یک هفته اخیر، نگرانی‌ها از بابت برخورد نظامی آمریکا با سوریه کاهش یافته و با توجه به توافقات اخیر آمریکا و روسیه، منطقه از حالت تشنج و دنیا از حالت بحران خارج شده است.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر افزود: در حالت نرمال اقتصاد به سمت رشد حرکت می‌کند و رشد اقتصادی معادل با سرمایه‌گذاری در بخش‌‌های تولیدی و در نتیجه رونق تجارت داخلی و خارجی است.
وی تصریح کرد: تمام مسائلی که اتفاق افتاده باعث شد که ارزش دلار در بازارهای جهانی افزایش یابد و همواره با افزایش ارزش دلار معادل با کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی است.
کشتی‌آرای افزود: در 10 روز گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی سیر نزول داشته؛ به طوری که نرخ هر اونس طلا با کاهش 100 دلاری همراه بوده که باعث شده در داخل کشور نیز قیمت‌ها به همین میزان و درصد کاهش داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در 10 روز گذشته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 150 هزار تومان کاهش یافته و از یک میلیون و 125 هزار تومان به 960 هزار تومان رسیده است که این میزان کاهش قیمت با کاهش اونس طلا در بازارهای جهانی متناسب است.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به افزایش ارزش پول ملی و کاهش قیمت ارزها در داخل کشور اشاره و عنوان کرد: این امر به روند کاهش قیمت سکه و طلا کمک کرده است.به گفته وی، جو روانی کاهش قیمت‌ها باعث شده که مردم دیگر سکه و طلا را نگهداری نکنند و با این امر، روند عرضه و تقاضایی که پیش از این در بازار حاکم بود بر هم خورده است، به نحوی که عرضه بیشتر و تقاضا کمتر شده است.
کشتی‌‌آرای با بیان اینکه در سال‌های گذشته برای کسب سود بیشتر مردم اقدام به خرید طلا و سکه می‌کردند، تصریح کرد: اما در 6 ماه گذشته نه تنها خرید سکه و طلا سودی نداشته بلکه زیان نیز عاید شخص می‌کند.
وی بیان کرد: از فروردین ماه سال جاری تاکنون حدود 30 درصد قیمت سکه کاهش یافته و این درصد کاهش در مدت زمان 6 ماه میزان بالایی است. سال گذشته در شهریور ماه قیمت سکه همین میزان 960 هزار تومان فعلی بود، یعنی بعد از یک سال قیمت‌ها به جای اولیه خود بازگشته است.رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با تاکید بر اینکه به هر حال نمی‌توان وضعیت بازار سکه، طلا و ارز را پیش‌بینی کرد، گفت: فعلا وضعیت موجود به این منوال است، این در حالی است که مسائل به سرعت اتفاق می‌افتد و بر این اساس نمی‌توان حتی یک ساعت بعد و یا وضعیت بازار را پیش‌بینی کرد.
کاهش جهانی قیمت طلا
قیمت جهانی طلا دیروز به کمتر از یک هزار و 300 دلار در هر اونس کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود در 6 هفته اخیر رسید، زیرا پیش‌بینی شد بانک مرکزی آمریکا دیروز در پایان نشست دو روزه خود، خرید ماهانه اوراق قرضه را کاهش می‌دهد.
به گزارش ایرنا به نقل از بلومبرگ، قیمت نقره دیروز به کمترین سطح خود در یک ماه گذشته رسید و پلاتین کمترین قیمت خود در دو ماه اخیر را تجربه نمود.

 


* قرارداد خرید اعتباری سهام بعد از برگزاری چهار جلسه به تصویب کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.قرارداد خرید اعتباری، قراردادی است که به موجب آن، کارگزار اعتباردهنده با استفاده از منابع داخلی و منابع بانکی که براساس قرارداد مشارکت مدنی در اختیار دارد، به خرید نقدی اوراق بهادار مورد سفارش مشتری اقدام کرده و به صورت مرابحه مدت‌دار به وی می‌فروشد و مشتری نیز متعهد است که در سررسید یا سررسیدهای مقرر، بدهی خود را به کارگزار اعتباردهنده بپردازد و چنانچه در پرداخت آن کوتاهی نماید ملزم به پرداخت وجه التزام است.
* در اولین همایش ملی «جایگاه بورس در اقتصاد کشور» از همراه اول به عنوان تنها شرکت برتر صنعت ارتباطات کشور تقدیر شد. به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، در این همایش که با حضورمسئولان ومدیران وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و فعالان بازار سرمایه، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، از همراه اول به عنوان تنها شرکت برتر بورسی حوزه ارتباطات کشور تقدیر شد.
* وزیر صنعت، معدن و تجارت مدیرعامل و اعضای هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را منصوب کرد. محمدرضا نعمت‌زاده، در احکامی جداگانه سیدمحمدعلی سیدابریشمی را به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل و «علینقی قدس»، «غلامرضا سلیمانی»، «ولی‌اله افخمی‌راد» و «یونس الستی» را به عنوان اعضای هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران منصوب کرد.
* در پایان معاملات دیروز بازارهای فرابورس 54/9 میلیون اوراق به ارزش 737/8 میلیارد ریال در 11 هزار و 878 نوبت مبادله شد و شاخص فرابورس با رشد 1/3 درصدی 9/2 واحد صعود کرد و از 689 واحد گذشت. بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش بیش از 13 میلیون بانک دی تعلق گرفت، در همین حال مس تکنار در بازار پایه با معامله 100 سهم کمترین حجم معاملات را از آن خود کرد.
* علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی حکمی محمد ستاری‌فر را به عنوان مشاور وزیر منصوب کرد. در حکم انتصاب ستاری‌فر آمده است: با عنایت به نقش ممتاز این وزارتخانه در اقتصاد ملی و گستردگی ماموریت‌ها و وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بهره‌گیری از توان فکری و تجارب عالی اقتصادی و مدیریتی در ارائه راه‌‌کارهای علمی برای دستیابی به اهداف اهمیتی مضاعف می‌یابد. امید است با حسن تدبیر و سعی و تلاش وافر نقش سازنده‌ای را در پیشبرد امور این وزارتخانه ایفا نمایید.

 


اولین جلسه شورای پول و اعتبار در دولت برگزار و 2 مصوبه در این جلسه به تصویب رسید.
به گزارش ایسنا، اولین جلسه شورای پول و اعتبار با حضور ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس شورای پول و اعتبار برگزار شد.
در این جلسه شورای پول و اعتبار، در راستای اجرای تبصره ذیل ماده 23 قانون «بهبود مستمر محیط کسب و کار» فرم یکنواخت عقد مشارکت مدنی را در 28 ماده و 9 تبصره مورد تصویب قرار داد.
همچنین سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه به زندانیان نیازمند، بدهکاران دیه، جرایم غیرعمد و سایر محکومان غیرکلاهبرداری به مبلغ 1520 میلیون ریال و مدت بازپرداخت آن به 215 ماه تصویب شد.
مقرر شد تبصره یک ذیل ماده 6 آئین‌نامه اجرایی مربوطه جهت اصلاح و رعایت سقف فردی مصوب به هیات وزیران منعکس شود.

 


60 نماینده مجلس با تهیه پیشنهادی تحت عنوان طرح ملی جمع‌آوری آب باران برای استفاده‌های شرب، فضای سبز شهرها، صنعت و کشاورزی در صدد ایجاد ظرفیت جدیدی برای تامین آب در کشور هستند.
60 تن از نمایندگان مجلس با امضای پیشنهادی، «طرح ملی جمع‌آوری آب باران جهت تامین آب شرب، فضای سبز شهرها، صنعت و کشاورزی» را ارائه کردند که در صورت تصویب و نهایی شدن وزارت نیرو را موظف می‌کند سالیانه حداقل 5 درصد از اعتبارات عمرانی خود از ردیف‌های مرتبط در بودجه‌های سالیانه را جهت تامین آب شرب از طریق جمع‌آوری آب باران هزینه کند.
در تبصره یک این طرح آمده است: شهرداری‌ها می‌توانند مناطقی از شهر که قابلیت جمع‌آوری آب باران دارد را برای تامین آب شرب و آب موردنیاز فضای سبز، پروژه‌های مناسبی اجرا نمایند. 50 درصد از هزینه‌های این پروژه‌ها از طریق بودجه‌های مرتبط در بودجه‌های سالیانه تامین می‌شود که در واقع از ردیف‌های مرتبط با این نوع پروژه‌ها در بودجه‌های سالیانه خواهد بود.
همچنین در تبصره 2 مطرح شده، پروژه‌های تامین آب صنایع و کشاورزی مورد تایید دستگاه‌های ذیربط که توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود از 30 درصد تسهیلات بلاعوض دولت که در تبصره‌های بودجه‌های سالیانه مرتبط آمده است برخوردار می‌شوند.
در قالب تبصره 3 طرح پیشنهاد شده است: جهت تشویق برای اجرای پروژه‌های جمع‌آوری آب باران، این پروژه‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند.
در تبصره 4 آمده است: وزارت نیرو موظف است در قبال بستن چاه‌های کشاورزی، مجوز احداث پروژه‌های جمع‌آوری آب باران با کمک بلاعوض 50 درصد هزینه‌های جمع‌آوری آب باران را صادر کند.

 


مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران از تصویب وام 174 میلیون یورویی بانک توسعه اسلامی برای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران خبر داد.
اصغر ریاضتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که برای پروژه فاضلاب تهران قرار بود، از بانک توسعه اسلامی تسهیلات بگیرند، افزود: شروع کلید کار از اول امسال بود که قرار است 174 میلیون یورو تسهیلات بگیریم که پس از برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار آن که عملیات اجرایی را آغاز کند منجر به صورت وضعیت می‌شود و می‌توانیم پول خود را بگیریم.
وی افزود: این تسهیلات برای دو واحد تصفیه‌خانه غرب تهران با تحت پوشش قرار دادن یک میلیون و 200 هزار نفر در نظر گرفته خواهد شد.
ریاضتی ادامه داد: از منابع داخلی شرکت نیز قرار است برای بخش‌های جانبی این پروژه که شامل شبکه‌های فرعی و نصب انشعاب است از منابع داخلی و جاری شرکت فاضلاب استفاده شود.
ریاضتی در پاسخ به این سؤال که تعرفه‌های نصب انشعاب آیا امسال افزایش پیدا می‌کند، گفت: نصب انشعاب فاضلاب طبق آئین‌نامه باید بر اساس قیمت تمام شده از مشترکان دریافت شود. بنابراین، این پیشنهاد به شرکت مهندسی آبفای کشور ارائه شده است.
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران ادامه داد: طبق هزینه تمام شده ما مجاز هستیم که هزینه انشعاب را بگیریم، ولی هنوز مجوزهای آن داده نشده است.
وی اضافه کرد: نسبت به سال قبل و رشد هزینه‌هایی که امسال داشته کارشناسان شرکت فاضلاب آن را محاسبه کرده‌اند، تا هزینه نصب انشعاب افزایش یابد.
ریاضتی خاطرنشان کرد: پیشنهاد افزایش تعرفه‌های نصب انشعاب را دادیم، ولی همچنان طبق تعرفه‌های سال قبل داریم عمل می‌کنیم بنابراین افزایش بستگی به نظرات شرکت آبفای کشور دارد.
ریاضتی در پاسخ به این سؤال که برای تمام شدن پروژه فاضلاب تهران چه افقی در نظر گرفته شده گفت: مطالعه طرح برای افق سال 1410 بود و این فعالیت‌هایی که در حال حاضر برای پروژه فاضلاب تهران در نظر گرفته شده بر اساس افق 1410 برای 11 میلیون نفر جمعیت است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در سال 1410 این پروژه به اتمام می‌رسد، گفت: در حال حاضر فعالیت اجرایی هستیم چرا که همه این مسائل برای افق 1410 دیده شده است که هزینه‌ها اتمام این طرح با قیمت‌های کنونی برای 11 میلیون نفر 9 هزار میلیارد تومان نیاز است.
به گفته وی، در حال حاضر 51 درصد جمعیت تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند که برای 49 درصد باقیمانده 9 هزار میلیارد تومان دیگر برای کل طرح نیاز است که به اتمام برسد.

 


مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از پیشرفت فیزیکی 82 درصدی پروژه احداث راه‌آهن قزوین - رشت - انزلی- آستارا خبر داد و گفت: این پروژه تا سال 1393 به بهره‌برداری خواهد رسید.
احمد صادقی در گفت‌وگو با ایرنا، پروژه راه‌آهن قزوین - رشت را یکی از مهمترین خطوط ریلی در دست احداث کشور برشمرد و افزود: این پروژه نه تنها در داخل بلکه در منطقه و جهان از جمله مهمترین خطوط ریلی به شمار می‌آید چرا که در کریدور اصلی بین‌المللی شمال - جنوب واقع شده است.
وی با بیان این که بخشی از کشورهای جهان از اقیانوس هند تا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از این طریق به کشورهای روسیه و آسیای میانه متصل می‌شوند، گفت: این مزیت بسیار مهم اقتصادی و ترانزیت انبوه کالا از طریق خطوط ریلی کشور، می‌تواند برای ایران منشأ درآمد خوبی باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از آمادگی 18 کشور دنیا برای بازدید از خطوط ریلی راه‌آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا خبر داد و اظهار داشت: این موضوع نشان از اهمیت بسیار این پروژه و تاثیر آن در روابط ایران با سایر کشورها دارد.
صادقی همچنین به مزیت دیگر این پروژه ریلی اشاره کرد و گفت: مسیر این راه‌آهن از بهترین چشم‌اندازهای شمال مخصوصا استان گیلان عبور می‌کند و در طول مسیر جنگل‌ها، مناطق کوهستانی جذاب و رودخانه‌های بسیاری وجود دارد که مزیت بزرگ گردشگری به شمار می‌آید.
وی افزود: با توجه به این ویژگی‌ها و با برنامه‌ریزی‌های دقیق، این راه‌آهن مزیت گردشگری خوبی در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد داد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در ادامه راه‌آهن قزوین - رشت را از جمله عظیم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور برشمرد و اظهار داشت: طول این پروژه 205 کیلومتر است که 40 کیلومتر آن به صورت دو خطه و مابقی آن به صورت یک خطه اجرا می‌شود.
صادقی افزود: حدود 53 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر در این پروژه وجود دارد ضمن این که پل‌های بسیار عظیم و بزرگی که در کشور و منطقه منحصربفرد است، در این پروژه احداث شده است.
وی همچنین در خصوص هزینه‌های این پروژه نیز گفت: تاکنون برای احداث این پروژه ریلی حدود 6 هزار و 300 میلیارد ریال هزینه شده که پیش‌بینی می‌شود برای اتمام آن به حدود 8 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تلاش می‌شود از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی و از محل فروش اوراق مشارکت، بتوانیم منابع مورد نیاز را برای تکمیل پروژه تامین کنیم.

 


دماسنج بازار سرمایه در معاملات آخرین روز کاری هفته به روند صعودی خود ادامه داد و 907 واحد رشد کرد.
بورس تهران تحت تاثیر اخبار مثبت سیاسی و عرضه پتروشیمی جم و نیز کاهش قیمت دلار و سکه در بازار، از روز سه‌شنبه حرکت پرشتاب خود را آغاز کرد و موفق به ثبت رکوردهای جدید شد به طوری که از روز سه‌شنبه و همزمان با خبر لغو تحریم‌های شرکت کشتیرانی و 17 شرکت دیگر توسط اروپا، موجی از خوشحالی در بورس تهران حاکم شد و صف‌های خرید سنگین در بورس تشکیل شد.
این اتفاق موجب شد تا شاخص بورس تهران در روز سه‌شنبه 19/1 درصد رشد کرده و موفق به فتح قله 60 هزار واحدی شود؛ افزایش انگیزه در بورس تهران همچنین موجب شد تا در معاملات دیروز نیز روند صعودی بورس ادامه یافته و شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی خود 907 واحد دیگر رشد کند.
به این ترتیب در آخرین روز معاملاتی افزایش تقاضا و رشد قیمت سهام شرکت‌های بورسی، دماسنج بازار سرمایه را تا سطح 60 هزار و 964 افزایش داد تا بورس تهران در روز شنبه آماده رشد خیره‌کننده‌ای باشد.
به گزارش ایسنا در بازار دیروز شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس، مخابرات، ملی مس، پالایشگاه بندرعباس، بانک ملت و پاسارگاد، مپنا، بانک صادرات، سرمایه‌گذاری غدیر به همراه بانک‌های انصار، تجارت و پارسیان و نیز رشد قیمت فولاد مبارکه، پتروشیمی پردیس و ایران‌خودرو و سایپا تاثیر مثبت در دماسنج بازار سرمایه گذاشتند و موجبات رشد 5/1 درصدی شاخص را فراهم کردند.
در بازار چهارشنبه علاوه بر تشکیل صف خرید برای شرکت تازه‌وارد جم و پالایشگاه لاوان در فرابورس، شرکت‌های مپنا، کشتیرانی، ایران‌خودرو، بانک تجارت، هلدینگ خلیج‌فارس، تایدواتر و بانک صادرات بیشترین تقاضای خرید بازار را به خود اختصاص دادند و در مقابل شرکت‌های نیروترانس، سیمان خزر و نورد آلومینیوم از بیشترین صف فروش برخوردار شدند.
بر این اساس در بازار دیروز تعداد صف‌های خرید با ارزش بیش از یک میلیارد تومان از 20 صف گذشت که در این میان شش صف مربوط به بانک‌ها و چهار صف مربوط به گروه خودرو بود.
در مجموع در بازار مثبت روز چهارشنبه حجم معاملات افزایش پیدا کرد و بیش از 470 میلیون سهم به ارزش 210 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه برای اولین بار تا سطح 297 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
شاخص بورس صحیح است
در همین حال رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سؤال که آیا اکنون ایرادی در محاسبه شاخص بورس تهران وجود دارد، تاکید کرد: خیر، چرا که تعیین شاخص بورس تهران بر مبنای سایز شرکت‌ها صورت می‌پذیرد.
وی تغییر شاخص بورس را مستلزم نوسان قیمت شرکت‌ها دانست و تصریح کرد: به تناسب وزن و ارزش بازار شرکت‌ها شاخص بورس تهران افزایش و یا کاهش می‌یابد.
صالح‌آبادی تاکید کرد: به عنوان مثال اگر شرکتی در ارزش روز بازار سهم بیشتری داشته باشد، نوسان آن تاثیر بیشتری در تغییر میزان شاخص دارد.
صالح‌آبادی درباره سرانجام ورود نفت خام به بورس چه شد، خاطرنشان کرد: تمام زیرساخت‌های لازم برای معاملاتی شدن نفت خام در بورس آماده شده است و در این زمینه تنها باید وزارت نفت آمادگی خود را اعلام کند.
وی ادامه داد: در زمینه اوراق سلف نفتی هم قوانین و آئین‌نامه‌ها تدوین شده و اکنون وزارت نفت مسئول مستقیم عرضه آن در بورس است و از این طریق پروژه‌های نفتی خود را تامین مالی کند.
صالح‌آبادی همچنین با بیان این که مدیران بورس کالایی پیگیر رونق معاملات محصولات کشاورزی هستند، گفت: در این زمینه سازمان بورس قصد دارد تا با وزارتخانه‌ها جلساتی برگزار کند.
وی با اشاره به این که وزارت راه و شهرسازی اخیرا برای تامین مالی پروژه‌ها آمادگی خود را اعلام کرده است، افزود: بازار سرمایه برای تامین مالی هر نوع پروژه دارای زیرساخت‌های لازم و الکترونیکی است و در این زمینه آمادگی کامل دارد.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در گفت‌وگو با فارس با بیان این که ساز و کار اجرایی سهام عدالت در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است، گفت: اکنون ورود سهام عدالت به بازار سرمایه نیازمند کارشناسی و ملاحظات دقیقی است.
صالح‌آبادی ادامه داد: گزارش‌های لازم در رابطه با سهام عدالت با همکاری سازمان خصوصی‌سازی آماده و به وزارت اقتصاد و امور دارایی ارسال شده است و نیازمند جمع‌بندی آن در ساز و کار کمیسیون اصل 44 قانون اساسی و دولت است.

 


معاون وزیر نیرو از خشک شدن نیمی از دریاچه ارومیه خبر داد.
علیرضا دائمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: دریاچه ارومیه شرایط بسیار بدی دارد به گونه‌ای که نیم دیگر آن کم عمق و شور شده است.
دائمی همچنین تاکید کرد که بر اساس تصمیم اخذ شده از دولت می‌خواهیم ردیف مستقل اعتباری برای تامین اعتبارات لازم در راستای نجات دریاچه ارومیه تعریف کند.
سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به برگزاری دومین جلسه کارگروه مشترک دریاچه ارومیه گفت: طرح‌هایی که به دستمان رسید در کنار 24 طرح مربوط به محیط زیست اولویت‌بندی شدند.
وی تصریح کرد: همچنین در کارگروه مشترک تصمیم گرفته شد مجری دستگاه اجرایی به طور منظم کار را اداره کند.
سرپرست معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به این که در جلسه نقطه نظرات متفاوتی مطرح شد، گفت: طرح‌هایی از جمله بررسی و کاهش سطوح کشاورزی، کاهش آبگیری سدها، توقف اجرای سدهای جدیدی که در مرحله مطالعاتی قرار دارند، استخراج و برداشت نمک، اصلاح ساختار ژئوفیزیکی مطرح شدند و نقطه نظرات زیادی بررسی شد.
وی با اشاره به اشتباه خبر منتشر شده مبنی بر برگزاری همایش دریاچه ارومیه تا پایان سال گفت: این همایش چهارم مهرماه برگزار می‌شود و صاحب‌نظران تا پایان شهریور ماه باید نظرات خود را ارائه دهند تا فرصت دوماهه ارائه نتایج به دولت رعایت شود.
وی افزود: کارگروه نجات دریاچه ارومیه تا پایان مهرماه نتایج بررسی‌های خود را به دولت ارائه می‌کند.

 


مدیر‌عامل بانک مسکن از افزایش وام خرید و ساخت مسکن در صورت تصویب شورای پول و اعتبار خبر داد.
قدرت‌الله شریفی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا بانک مسکن برنامه‌های جدیدی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن دارد؟ گفت: بانک مسکن در این خصوص برنامه‌ها و روش‌های جدیدی را طراحی نموده که ضمن تامین نقدینگی مورد نیاز آن از محل پس‌اندازهای مردمی و دارایی های در اختیار بانک، امکان رشد وام بدون ایجاد تورم را دنبال می‌کند.
وی اضافه کرد: جهت تدوین برنامه‌ها و روش‌های جدید مذکور کمیته‌های کارشناسی ذیربط در بانک تشکیل شده که پیشنهادات جدید بانک را متناسب با حوزه‌های فعالیت وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی تقدیم وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی کند.
شریفی در پاسخ به این سوال که در پیشنهادات جدید بانک مسکن سقف تسهیلات مسکن چه میزان افزایش یافته گفت: بانک مسکن همواره با رصد وضعیت بخش مسکن و قدرت خرید و یا ساخت واحد مسکونی، پیشنهادات متناسب را به بانک مرکزی ارائه می‌نماید و در حال حاضر نیز پیشنهاداتی جهت تغییر شرایط تسهیلات خرید و ساخت مسکن ارائه شده است.
وی افزود: این پیشنهاد توسط ادارات ذیربط بانک مرکزی در حال کارشناسی است که پس از تایید و تصویب آن توسط شورای پول و اعتبار شرایط جدید اعلام خواهد شد.
مدیرعامل بانک مسکن اضافه کرد: با توجه به اینکه منابع تسهیلات مذکور از محل پس‌اندازهای جمع‌آوری شده مردم تامین می‌شود، علاوه بر اینکه موجب افزایش نقدینگی جامعه و به تبع آن افزایش نرخ تورم نمی‌شود از طرف دیگر امکان افزایش سقف تسهیلات با توجه به حداقل تاثیر بر روی قیمت واحدهای مسکونی را فراهم خواهد نمود.
شریفی خاطرنشان کرد: با توجه به موارد فوق طرح‌های جدید بانک درخصوص افزایش سقف‌های تسهیلاتی بعضا تهیه و جهت اخذ مجوز به مراجع ذیربط تقدیم شده است و طرح‌های تکمیلی با شرایط و ضوابط جدید متناسب با ماموریت‌های دولت جدید و اهداف وزیر راه و شهرسازی در حال تهیه و تدوین است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در طرح‌های جدید منابع مورد نیاز از محل سپرده‌گذاری مشتریان جدید و افزایش مانده مشتریان قبلی بانک همچنین واگذاری دارایی‌های بانک از محل انتشار اوراق مشارکت رهنی تامین خواهد شد، لذا امکان افزایش سقف‌ها بدون نیاز به خط اعتباری یا اضافه برداشت از بانک مرکزی (که تورم‌زا است) وجود خواهد داشت.
شریفی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش وام مسکن بر گران شدن مسکن تاثیر خواهد داشت گفت: تاثیر افزایش سقف تسهیلات بر روی گران شدن واحدهای مسکونی در شرایط مختلف اقتصادی متفاوت خواهد بود.
وی افزود: چنانچه در حالتی که رونق اقتصادی در جامعه وجوددارد و قیمت‌ها رو به افزایش می‌باشد (به ویژه قیمت مسکن) با افزایش سقف وام امکان تشدید افزایش قیمت وجود خواهد داشت.
مدیرعامل بانک مسکن گفت: اما چنانچه اقتصاد در رکود به سر برده و قیمت‌ها ثابت و یا در حال کاهش باشند افزایش سقف تسهیلات می‌تواند موجب کاهش رکود و ایجاد رونق و رشد اقتصادی با حداقل افزایش قیمت‌ها شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10