وسائل ارتباط جمعی به طور عام و رادیو و تلویزیون به طور خاص در تکوین افکار
عمومی بسیار موثرند تا آن حد که به این وسائل «رکن چهارم دموکراسی» نام نهاده اند.
از سوی دیگر اساسی ترین ارکان قدرت سیاسی در هر کشور قوه مقننه است که به عنوان
کانون تصمیم گیری نقش ایفا می نماید. در جامعه ما پیوند وسائل ارتباط جمعی با ارکان
نظام به جهت ایفای نقش به عنوان یکی از مهم ترین سرپل های ارتباطی با آحاد جامعه
اهمیت بسزایی پیدا می کند. اما آنچه در رسانه اهمیت پیدا می کند ایفای نقش
مدیریتی توانمند است که به صورت متوازن هم پاسخگوی سطح بالای انتظارات مورد تقاضا و
هم پاسخگوی مصالح عمومی کشور باشد و البته در این میان به دلیل قدرت بیشتر رسانه
ملی در مقابل سایر رسانه ها، مدیریت این کلان رسانه اهمیت بیشتر پیدا می کند.تاکید
می شود رسانه ملی عامل اصلی ایجاد «فضای عمومی» بر محور «استدلال عقلایی» و «مباحثه
انتقادی» در جامعه شناخته می شود. به گونه ای که امروز انتظار قاطبه مردم از رسانه
ملی «علنی سازی» تصمیمات و اقدامات و انتشار دهی افکار و عقاید است تا در سایه آن
افکار عمومی نسبت به تصمیمات و اتفاقات پیرامونی خود مطلع شوند. با این مقدمه
لازم است تحلیل کوتاه بر پوشش زنده بررسی صلاحیت وزرا به شکلی که در جریان رأی
اعتماد دولت یازدهم برای نخستین بار از رسانه ملی صورت گرفت داشته باشیم. این اقدام
صداوسیما گامی بلند در جهت آگاه سازی عموم جامعه از مسائل و مباحث مهم سیاسی،
اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... بود، که شادابی و نشاط اجتماعی را در میان اذهان
عمومی تقویت کرد و مردم احساس کردند در جریان تصمیم گیری های مسئولان برای آبادی و
پیشرفت کشور هستند. صداوسیما با پخش زنده جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی،
نقش پررنگی در رونق دادن به این مراسم سیاسی داشت. رسانه ملی با این اقدامش همه
نگاه ها را متوجه مجلس ساخت و بحث درباره رأی آوردن یا نیاوردن هریک از وزرا را به
یک دغدغه اجتماعی و عمومی بدل کرد. این اولین بار بود که مراسم رأی اعتماد به صورت
کامل و زنده از تلویزیون بازتاب می یافت. در دوره های گذشته رسانه شنیداری رادیو
این مسئولیت را به عهده می گرفت و تلویزیون بخش هایی از مراسم را تقدیم علاقه مندان
می کرد، ولی در این دوره تلویزیون به کمک رادیو آمد و مخاطبان را بی واسطه در جریان
اتفاقات داغ مجلس قرار داد. در تحلیل عمومی این اقدام بی سابقه رسانه ملی آنچه
به صورت تیتر وار و گذرا می توان بیان کرد به قرار ذیل است: 1-پخش گزارش حقیقت
آمیز، قابل درک و هوشمندانه رویداد مجلس شورای اسلامی، به مثابه یک کانون مباحثه به
منظور تبادل تفسیرها و انتقادات برای آحاد جامعه. 2-ارائه تصویر عینی و حقیقی
قانون و تصمیمات کشوری برای گروه های مختلف اجتماعی. 3-خودداری از عرضه تصویر
قالبی و فانتزی از فرآیند اتخاذ تصمیمات کشوری که عموماً از سوی رسانه های زرد ،
معاند و مخالف صورت می گیرد. 4-اقدامی شایسته برای رسیدن به مدل رسانه ای شدت و
شرایط انتشار پیام به منظور ارائه ارزش ها، اهداف و مبانی اصولی نیازهای جامعه.
5-ارائه ملموس اطلاعات روز و مفید در فرایند تصمیمات کشوری برای ایجاد همبستگی
اجتماعی. 6-ورود مردم به نظارت محیطی و محاطی بر نحوه تبیین قوانین و تصمیمات
کشوری برای ارتقاء همبستگی اجتماعی. 7-از دیگر مزیت اساسی این اقدام صداوسیما
تضمین تنوع عقاید و نظریات بود. در واقع مخاطبی که می خواست ادله طرفین را بشناسد
تا حقایق امور نیز تا حدودی برایش روشن و شفاف شود، با این اقدام صداوسیما شرایط
لازم برایش فراهم گردید. پوشش تصویری جلسات علنی، زمینه نظم حضوری را فراهم آورد
، امری که بخشی از مشکلات هیأت رئیسه بوده و به دنبال آن مشارکت فعال نمایندگان را
بدنبال داشت.که تداوم این اقدام توسط صداوسیما می تواند از بی نظمی اجتماعی تا بی
نظمی فردی را تحت الشعاع قرار دهد وبه فرهنگ سازی رفتاری کمک نماید. ازرویکرد های
غیر صواب و بعضاً مغایر با نقش مجلس شورای اسلامی و وظایف نمایندگی اجتناب و ارتباط
وکیل و موکل را معنی دار و پایدار و پایبندی به قواعد اخلاقی وحرفه ای را هموار
کند. اما از سوی دیگر این اقدام رسانه ملی تأثیر بزرگی در انجام وظایف هیأت
رئیسه مجلس شورای اسلامی داشته است. به نظر می رسد بررسی مجدد آئین نامه داخلی
اداره مجلس و اقدام به تجدید نظر اساسی در آن از آثار نتایج این اقدام صداوسیما
بوده است که هم اکنون در دستور کار مجلس قرار دارد. لازم است مدیران صداوسیما
بدانند که قدرت رسانه ملی که امروز به ودیعه در دست آنان قرار گرفته فقط به ابزاری
بودن یا نبودن آن محدود نمی شود، بلکه به عوامل دیگر چون اقداماتی از این قبیل متکی
است و هرچه رابطه صداوسیما با جامعه قوی تر باشد مقبولیت قدرت نظام و پایداری آن
تضمین می شود. صداوسیما باید از فرصت پیش آمده در ارتباطات فی مابین و قوه مقننه با
اتکا به ظرفیت اجتماعی ایجاد شده نزد افکار عمومی جامعه استفاده نماید و با استمرار
پخش زنده مذاکرات مجلس حداقل در ابتدای کار با تاکید بر قوانین و موضوعات مهم شرایط
لازم را برای رشد و بالندگی نقش قوه مقننه در ارکان کشور را فراهم آورد. دراین
میان بازتاب این اقدام تأثیر بسزایی در مقابله با جنگ نرم رسانه ای دشمن داشته است
زیرا اقشار مختلف جامعه این اقدام صداوسیما را حاکی از آن دانستند که حاکمیت چیز
پنهانی از مردم ندارد و بین مسئولان نظام و مردم هیچ مرزبندی تقابلی وجود ندارد.
درحقیقت رسانه ملی با این عملکرد خود به مردم نشان داد که هیچ مانع و دیواری میان
آنها و نمایندگانشان در مجلس نیست و وکلای مردم به عنوان موافقان و مخالفان مباحثی
را مطرح کردند و مردم تمام این حرف ها را شنیدند و دیدند. بدین ترتیب باید گفت که
مردم از این حرکت رسانه ملی احساس رضایت داشتند و وکلای ملت نیز از پخش زنده مراسم
بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم استقبال کردند. همچنین پخش مستقیم
روند رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی فرصت سوء استفاده را از رسانه های رقیب و
معاند گرفت و آنها را مجبور به عقب نشینی کرد. امید است رسانه ملی سهم بیشتری در
انعکاس رویدادهای جذاب سیاسی داشته و باتداوم چنین ابتکاراتی خط بطلانی بر دعاوی
پوچ آن دسته از دولت ها ورسانه های معاند غربی بکشد که مدعی نقض دموکراسی ، آزادی و
حقوق بشر درایران هستند. محمود عاطفی (رئیس سازمان بسیج رسانه)
|