(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 30 شهریور 1392 - شماره 20596

18کشته و21 مجروح در انفجار مسجد سامرا
حسنین هیکل: دولت اسد در حمله شیمیایی حومه دمشق نقشی ندارد
اوج‌گیری اعتراض‌ها علیه اردوغان در چند شهر ترکیه
بشار اسد: انهدام سلاح‌های شیمیایی به یک سال زمان و یک میلیارد دلار هزینه نیاز دارد
اعتراض دولت کاراکاس به اقدام خصمانه واشنگتن
38 تن از مسئولان ارشد قذافی در دادگاه طرابلس تفهیم اتهام شدند
یورش مزدوران آل‌خلیفه به تظاهرات مردم بحرین
درگیری سنگین ارتش مصر با افراد مسلح در حومه قاهره
درگیری لفظی و پرتاب بطری آب در مناظره انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان
سناتور سابق افغانستان به گروه طالبان پیوست
 تروریست‌های القاعده در جنوب یمن 56 نظامی را کشتند
امضای پیمان آشتی ملی میان گروه های سیاسی – مذهبی عراق
   


انفجار دو بمب در مسجد سنی ها در شمال بغداد دست‌کم 18 کشته و21زخمی برجای گذاشت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی الجزیره، منابع امنیتی و بیمارستانی عراق اعلام کردند روز جمعه بر اثر انفجار دو بمب در مسجد سنی ها در شمال این کشور دست‌کم 18 تن کشته و 21 تن نیز زخمی شدند.این بمب ها که در دستگاه های تهویه هوا کار گذاشته شده بود، همزمان با ورود نمازگزاران به مسجدی در «رکه»، واقع در 15 کیلومتری جنوب سامرا ( در 110 کیلومتری شمال بغداد) برای شرکت در مراسم نماز جمعه منفجر شد. علاوه بر این، بر اثر انفجار بمبی که در مسیر یک دستگاه خودرو در شمال بعقوبه کار گذاشته شده بود، یک نفر کشته شد و سه تن دیگر زخمی شدند. این در حالی است که جسد یک نظامی نیز که بامداد جمعه در نزدیکی کرکوک ربوده شده بود، پیدا شد.

 


روزنامه‌نگار سرشناس عرب تاکید کرد، دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.
به گزارش شبکه خبری العالم، محمد حسنین هیکل روزنامه‌نگار معروف مصری در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی اظهار داشت، نظام بشار اسد در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است چرا که اگر آمریکا مطمئن بود دمشق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است به گونه‌ای دیگر عمل می‌کرد.وی افزود: تصاویری که از حادثه استفاده از سلاح شیمیایی گرفته شده و از آن به عنوان مدرک و سند یاد می‌شود ساختگی است.هیکل تاکید کرد، اسناد و مدارک آمریکا علیه سوریه برای غربی‌ها متقاعدکننده نیست و آمریکا خود طرح دخالت نظامی علیه سوریه را تهیه کرده است.این روزنامه‌نگار مصری تصریح کرد: دولت سوریه با توجه به پیروزی‌های پی درپی میدانی نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی ندارد و بهره‌برداری از این موضوع صرفاً به بهانه اقدام نظامی علیه سوریه صورت می‌گیرد.

 


صدها نفر از شهروندان معترض ترکیه در شهرهای آنکارا، اسلامبول و حاتای تظاهرات کردند و علیه دولت «رجب طیب اردوغان» شعار دادند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، روز چهارشنبه و پنجشنبه گذشته صدها نفر در آنکارا، اسلامبول و حاتای تظاهرات کردند در آنکارا تظاهرکنندگان خشمگین به سمت نیروهای پلیس کوکتل مولوتف و سنگ پرتاب کردند. پلیس نیز با تعقیب معترضان، شماری از آنها را در کوچه‌های اطراف محل تظاهرات دستگیر کردند.
در اسلامبول و حاتای نیز تظاهرکنندگان سطل‌های زباله و لاستیک به آتش کشیدند.
نیروهای امنیتی نیز طبق معمول با استفاده از گاز اشک‌آور و فلفل و همچنین ماشین‌های آب‌پاش معترضان را سرکوب کردند.
علت آغاز موج جدید اعتراضات در ترکیه، تصمیم شهرداری آنکارا به قطع کردن شماری از درختان دانشگاه «خاورمیانه» این شهر بوده است.
اعتراضات ضددولتی تابستان سال جاری بزرگترین چالش سیاسی دولت اردوغان طی حدود 10 سال اخیر بوده است.
حزب حاکم «عدالت و توسعه» که با شعار اسلامگرایی به قدرت رسید، اکنون دارای پایگاه اجتماعی ضعیفی است. علت این رویگردانی مردم از حزب اردوغان، تمایل دولت به سیاست‌های آمریکا و ناتو در منطقه است.

 


رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد، با قبول هزینه و مسئولیت از سوی واشنگتن حاضریم سلاح‌های شیمیایی را تحویل آمریکا دهیم.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، بشار اسد در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز اظهار داشت که به برنامه نابودی تسلیحات شیمیایی کشورش پایبند است ولی هشدار داد که این کار ممکن است تا یک سال طول بکشد و یک میلیارد دلار هزینه دارد چرا که این کار از نظر فنی یک عملیات خیلی پیچیده است.
رئیس‌جمهور سوریه در این مصاحبه از موضع آمریکا درباره بحران داخلی در این کشور انتقاد کرد و گفت: واشنگتن برعکس مسکو، تلاش کرده است در مسائل داخلی و حکومتی سوریه دخالت کند.
بشار اسد با تاکید بر اینکه به اجرای برنامه منهدم کردن تسلیحات شیمیایی این کشور کاملا متعهد است بار دیگر گفت که سوریه مسئول حملات شیمیایی 21 اوت نیست.
وی در ادامه با اذعان به اینکه دولت دمشق تسلیحات شیمیایی در اختیار دارد، اعلام کرد: این مسئله دیگر از کسی مخفی نیست. حمله شیمیایی 21 اوت که در آن حدود هزار نفر کشته شدند تعرض به قوانین بین‌المللی بود اما دولت دمشق عامل این حملات نبود بلکه جناح مخالف دست به چنین اقدامی زده است. ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد گروه‌های تروریستی از گاز سارین استفاده کرده‌اند.
اسد ضمن رد اتهامات مطرح شده علیه دولتش در زمینه استفاده از تسلیحات شیمیایی گفت: این احتمال وجود دارد که تسلیحات شیمیایی مورد استفاده در سوریه توسط یک دولت خارجی به سوریه آورده شده باشد. گاز سارین گاز آشپزخانه خوانده می‌شود و این مسئله به این خاطر است که هرکسی می‌تواند در خانه خود آن را تولید کند. ما می‌دانیم که همه شورشیان توسط دولت‌های خارجی حمایت می‌شوند.
رئیس‌جمهور سوریه همچنین تصاویر پخش شده در اینترنت در خصوص حملات شیمیایی سوریه را رد کرد و گفت: در اینترنت جعل اسناد بسیار روی می‌دهد.
بشار اسد گفت که دولتش متعهد است تا تمام شرایط توافقنامه پیشنهادی روسیه را عملی سازد.
وی با تاکید بر اینکه کشورش درگیر جنگ داخلی نیست بلکه مورد حمله القاعده قرار گرفته است افزود، حدود 80 تا 90 درصد شبه نظامیانی که در سوریه می‌جنگند از اعضای القاعده هستند.
در همین رابطه «قدری جمیل» معاون نخست‌وزیر سوریه در مصاحبه با روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرد اگر مخالفان مسلح بپذیرند امکان برقراری آتش‌بس در سوریه تحت نظارت صلح‌بان‌های بین‌المللی وجود دارد.
دولت سوریه پیش از این هم بارها برای حضور در اجلاس موسوم به ژنو2 اعلام آمادگی کرده است با وجود این، مخالفان دولت همواره با گذاشتن پیش شرط از حضور در نشست بین‌المللی سرباز زده‌اند.
جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه در مورد امحای زرادخانه شیمیایی بشار اسد یک قطعنامه لازم‌الاجرا تصویب کند.
این در حالی است که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به پایبندی دمشق به تعهدات خود بار دیگر درباره نقض قوانین بین‌المللی و اقدام یک‌جانبه علیه سوریه هشدار داد.
پوتین در واکنش به برخی اظهارات مقامات آمریکایی که از تصمیم‌گیری درباره اقدام نظامی علیه سوریه خارج از موازین شورای امنیت سخن می‌رانند گفت، هرگونه تصمیم در این باره باید در شورای امنیت گرفته شود نه در کنگره آمریکا.
رئیس‌جمهور روسیه در عین حال تاکید کرد سلاح شیمیایی سوریه در واقع واکنشی بود به سلاح اتمی رژیم صهیونیستی.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز گفت، روسیه در انتقال و انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه مشارکت خواهد کرد.
از سوی دیگر با وجود تلاش‌ها برای بحران سوریه فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد فرانسه می‌تواند به مخالفان سوری سلاح دهد.
پنتاگون نیز از برنامه‌ای برای آموزش و ارائه تجهیزات به مخالفان سوری خبر داد.
درگیری‌ میان مخالفان سوری
درگیری‌ها بین گروه‌های مسلح برای تسلط بر مناطق مختلف سوریه شدت گرفته است.
جنگجویان گروه دولت اسلامی در عراق و شام وابسته به القاعده کنترل منطقه اعزاز نزدیکی مرزهای ترکیه را در دست گرفتند که بر اثر درگیری با تروریست‌های وابسته به ارتش آزاد سوریه تعداد زیادی کشته و زخمی شدند.
در پی این درگیری‌ها، گردان توفان شمال وابسته به ارتش آزاد سوریه از گردان توحید در شهر حلب درخواست کمک کرد، اما این گردان تمایلی از خود نشان نداد.
فعالان سیاسی این درگیری‌ها را شدیدترین درگیری میان مخالفان از ابتدای بحران به وجود آمده در این کشور ارزیابی کردند.
در همین رابطه ائتلاف ملی مخالف سوریه حمله گروه القاعده به ارتش آزاد سوریه در شهرک اعزاز را محکوم کرد.
شکاف در مواضع کشورهای عربی
در قبال سوریه
کشورهای عرب خلیج‌فارس مواضع خود را از عربستان سعودی که اصرار بر تخریب دولت سوریه دارد جدا کرده‌اند.
منابع آگاه به هفته‌‌نامه فلسطینی المنار اظهار داشتند که برخی از کشورهای عرب خلیج‌فارس مواضعی در پیش گرفته و به گفته‌مان‌هایی روی آورده‌اند که نشان می‌دهد این کشورها به دنبال راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه هستند و برخلاف ریاض از اقدام نظامی علیه سوریه حمایت نمی‌کنند.
این در حالی است که عربستان سعودی همچنان سعی دارد با فشار بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مواضع آنها را با خود همسو نگه دارد و اختلافات را به رسانه‌ها نکشاند.
به گفته این منابع عربستان سعی دارد حالتی از نگرانی و ترس را در میان کشورهای عرب ایجاد کند مبنی بر اینکه بی طرفی و دور شدن از همراهی با آمریکا موجب ایجاد زلزله‌های قوی در عرصه کشورهای عربی می‌شود.
تحولات میدانی
منابع نظامی اعلام کردند که ارتش سوریه با نصب کمینی در حومه شهر صبرالشغور در استان ادلب در شمال غرب این کشور 43 تونسی عضو جبهه تروریستی النصره را به قتل رساند.
یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند حمله گروه‌های مسلح به یک نقطه نظامی در حلب را دفع کنند.
جریان‌های سلفی اردن از تشکیل گروهک تروریستی مهاجران وابسته به القاعده در سوریه خبر داد که اعضای آن را تروریست‌های چچنی تشکیل می‌دهند.
نیروهای امنیتی سوریه یک انبار سلاح گروه‌های تروریستی را در شهر داریا در اطراف دمشق کشف کردند که سلاح‌های ساخت رژیم صهیونیستی هم در آن وجود دارد.ارتش سوریه همچنین موفق شد که با شکست دادن تروریست‌ها در غوطه شرقی در حومه دمشق امنیت فرودگاه بین‌المللی و مسیرهای منتهی به مرقد مطهر حضرت زینب(س) را تامین کند.
سایر رویدادها
* یک روزنامه‌نگار آمریکایی مدعی شد مداخله عربستان در سوریه برای مقابله با قدرت گرفتن شیعیان است.
* معاون وزیر خارجه روسیه گفت، تلاش‌های دیپلماتیک به منظور برگزاری اجلاس ژنو 2 ادامه خواهد یافت.
* پادشاه اردن در دیدار با معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره آخرین تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه گفت‌وگو کرد.
* میلیون‌ها دانش‌آموز سوری با خواندن سرود ملی این کشور بر سر کلاس‌های درس حاضر شدند و سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.
* منابع رژیم صهیونیستی اعلام کردند که اسرائيل به جز سلاح شیمیایی سوریه نگرانی‌های دیگری درباره سامانه‌های موشکی این کشور دارد.
* براساس نتایج یک نظرسنجی در کشورهای اروپایی، آمریکا و ترکیه، اکثریت ساکنان این کشورها به شدت با مداخله نظامی کشورهایشان در سوریه مخالف هستند.
* بر اثر وقوع چند انفجار تروریستی در استان حمص 13 شهروند سوری کشته شدند.
* دمشق اجساد 336 تروریست طالبان را به دولت پاکستان تحویل داد.
* روزنامه لبنانی الدیار از قتل 130 شهروند مسیحی توسط تروریست‌های تکفیری در اطراف شهر حلب در شمال سوریه خبر داد.
* گروه‌های مختلف مردم سوریه و فعالان ضد جنگ این کشور با تشکیل زنجیره انسانی در کوه قاسیون مشرف به شهر دمشق مخالفت خود را با حمله نظامی علیه سوریه اعلام کردند.

 


دولت کاراکاس به رفتار خصمانه دولت واشنگتن در ندادن ویزای عبور از آسمان آمریکا به رئیس‌جمهور ونزوئلا اعتراض کرد.
به گزارش ایرنا، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا قصد سفر به پکن را داشت که به دلیل خودداری واشنگتن از دادن ویزای عبور به «مادورو» این سفر انجام نشد. دولت واشنگتن همچنین به ژنرال ویلمر بارنتیوس رئیس ستاد ارتش ونزوئلا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ویزا نداد.
در این حال وزیر خارجه ونزوئلا از اعتراض به این رفتار خصمانه آمریکا گفته است چنانچه کاخ سفید این رفتار خود را اصلاح نکند، کاراکاس حق دارد هر تصمیمی را علیه آمریکا اتخاذ کند.
ناظران سیاسی منطقه گفته‌اند که این رفتار خصمانه واشنگتن باعث افزایش تنش‌ها در روابط آمریکا و ونزوئلا شده است.

 


دادگاهی در پایتخت لیبی محاکمه 38 مقام بلندپایه رژیم سرنگون شده «معمر قذافی» را آغاز کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، یک دادگاه شهر طرابلس روز پنجشنبه محاکمه سران رژیم سرنگون شده سابق لیبی را آغاز کرد. در میان این افراد از «عبدالله السنوسی» رئیس دستگاه اطلاعاتی قذافی و «البغدادی المحمودی» آخرین نخست‌وزیر وی نام برده شده است.
در مورد محاکمه «سیف الاسلام» فرزند قذافی نیز گزارشات مختلفی رسیده است.
برخی منابع گفتند که وی به دلایل امنیتی از شهر «الزنتان» به طرابلس منتقل نشد و غیابی محاکمه می‌شود. اما برخی منابع لیبیایی از سرپیچی مسئولان زندان شهر الزنتان از دستور دادستان کل لیبی خبر دادند؛ دادستان از آنها خواست سیف‌الاسلام را به دادگاه طرابلس تحویل دهند، ولی آنها از این دستور سرپیچی کردند.
نخستین جلسه محاکمه 38 مقام سابق در جلسه‌ای پر تنش برگزار شد. در بیرون دادگاه خانواده‌های قربانیان تجمع کرده بودند و در حالی که تصاویر عزیزان از دست رفته خود را در دست داشتند، به سمت خودروی حامل متهمان اشیایی را پرتاب کردند.
متهمان در دادگاه اتهامات منتسب به خود را رد کردند. جلسه بعدی دادگاه قرار است 30 اکتبر (8 آبان) برگزار شود.
گفتنی است دیوان بین‌المللی کیفری قبلا اعلام کرده بود دستگاه قضایی لیبی صلاحیت محاکمه عادلانه سیف‌الاسلام و عبدالله السنوسی را ندارد و به همین خاطر این دو فرد باید به لاهه منتقل شوند.
در طول محاکمه نیز تجمع و تظاهرات مردم و خانواده‌های قربانیان در بیرون دادگاه ادامه داشت و آنها از اینکه می‌دیدند قاتلان فرزندانشان بالاخره محاکمه می‌شوند، ابراز شادمانی می‌کردند.

 


مزدوران آل‌خلیفه با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های پلاستیکی تظاهرات صدها تن از مردم بحرین را سرکوب کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، صدها تن از مردم بحرین با برگزاری تظاهرات در روستای «ستره» واقع در نزدیکی منامه، شعار الله‌اکبر سر دادند و آزادی «خلیل مرزوق» شخصیت مطرح مخالف حکومت را خواستار شدند.
اتهام اعلام شده برای مرزوق، تحریک مردم بحرین به اقدامات تروریستی است.
این تظاهرات آرام که پنج‌شنبه برگزار شد، با یورش نیروهای آل‌خلیفه و پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی سرکوب شد.
در همین حال، «علی سلمان» رئیس جمعیت اسلامی «الوفاق» اعلام کرد، ملت انقلابی بحرین به تظاهرات مسالمت‌آمیز خود ادامه خواهند داد. «جنبش تمرد» بحرین نیز از مردم این کشور خواست در اعتراض به سرکوب‌های دولتی، امروز نیز به خیابان‌ها بیایند.
«سعید الشهابی» دبیرکل جنبش احرار بحرین نیز گفت: مردم بحرین رژیم این کشور را سرنگون خواهند کرد.
تجمع روحانیون
شماری از روحانیون و شخصیت‌های بحرینی در حمایت از «شیخ حسین النجاتی» در منامه تجمع کردند. این روحانی بحرینی توسط رژیم آل‌خلیفه از این کشور اخراج شده است.
در این تجمع که آیت‌الله «عیسی احمد قاسم» نیز حضور داشت، علامه «سید عبدالله الغریفی» طی سخنانی اظهار داشت: شورای علمای بحرین در همه شهرها، روستاها، خیابان‌ها، مساجد و خانه‌ها حضور دارد و تصمیمات سیاسی نمی‌تواند باعث از بین رفتن آن شود.
سایر رویدادها
*‌حزب‌الله لبنان اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل‌‌خلیفه را علیه مردم بحرین محکوم کرد.
* سفارتخانه‌های چهار کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در بحرین با صدور بیانیه‌ای مشترک، اقدامات خشونت‌آمیز در این کشور را محکوم کردند و خواستار گفت‌وگوی سازنده شدند.

 


منابع خبری از وقوع درگیری‌های سنگین مسلحانه در شهر «کرداسه» واقع در حومه قاهره بین گروه‌های مسلح و ارتش مصر خبر می‌دهند.
روز پنجشنبه 40 تشکیلات امنیتی و گروه‌های جنگی متشکل از ارتش و پلیس مصر با حمله به شهر «کرداسه» واقع در حومه قاهره با شبه‌نظامیانی که گفته می‌شود طرفدار «محمد مرسی» هستند به شدت درگیر شدند.
در این درگیری‌ها 11 افسر و سرباز از جمله ژنرال «نبیل فاراغ»، رئیس پلیس شهر کشته شدند. تاکنون منابع خبری از شمار کشته‌های شبه نظامیان خبری منتشر نکرده‌اند اما «المصری الیوم» به نقل از سرلشگر «سید شفیق»، مدیر تحقیقات وزارت کشور مصر گفت در جریان این عملیات نزدیک به 65 شبه نظامی دستگیر شدند.
منابع نزدیک به ارتش می‌گوید 11 نظامی به دنبال حمله شبه‌ نظامیان به یک مرکز پلیس کشته شدند و ژنرال «فاراغ» نیز از سوی تک‌تیراندازان مورد هدف قرار گرفته است.
به گفته ارتش مصر، شبه نظامیان قصد داشتند 40 کلیسا را نیز به آتش بکشند اما موفق نشدند. ارتش مصر عملیات خود را با پشتیبانی خودروهای نظامی و زرهی و همچنین خودروهای ضد شورش پیش برد. آنطور که شبکه تلویزیونی «فرانس 24» اعلام کرده، ساکنان این شهر به دلیل تشدید ناآرامی‌ها مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌‌اند.
نیروهای امنیتی مصر می‌گویند کار جست‌وجو برای دستگیری صدها نفر دیگر از این شبه‌نظامیان تکفیری را آغاز کرده‌اند و در این بین موفق به کشف و ضبط مقادیر زیادی سلاح و موشک‌انداز شده‌اند. ماه گذشته نیز درگیری‌هایی در این منطقه رخ داد که طی آن شماری کشته و تعداد زیادی نیز از دو طرف زخمی شدند. پیش از این نیروهای امنیتی موفق به وارد شدن به این شهر نشده بودند!
همزمان وقوع چند انفجار در «رفح» واقع در سینا باعث زخمی شدن 10 نظامی مصری شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی «المیادین»، این بمب‌ها دست‌ساز بوده و روز گذشته منفجر شدند. رسانه‌‌های عربی همچنین اعلام کردند گذرگاه رفح دیروز بسته شد! این رسانه‌‌ها به جزئیات بیشتر اشاره نکردند.
گفتنی است پس از برکناری «محمد مرسی» از ریاست مصر تظاهرات‌ میلیونی خیابانی در سرتاسر مصر آغاز شد اما ارتش و نیروهای امنیتی این کشور با راه‌‌اندازی یک قتل‌عام سراسری توانستند مانع از تکرار تحصن و اعتراض‌های گسترده خیابانی شوند. اگرچه این اعتراض‌ها به طور شبانه و سراسری همچنان برگزار می‌شود اما همچون گذشته میلیونی نیست. در همین رابطه خبر می‌رسد روز گذشته پس از عملیات «کرداسه» طرفداران مرسی با فراخوان «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت» در شهرهای مختلف مصر تظاهرات کردند، به گزارش «الجزیره»، این تظاهرات در «کرداسه» ناهیا، سوئز، سارن و چند شهر دیگر با شعارهایی علیه قتل‌عام مردم در میدان رابعه العدویه و النهضه و درخواست برکناری حاکمان نظامی فعلی برگزار شد. دیروز ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت همچنین از آغاز تظاهرات یک هفته‌ای دیگری با عنوان «جوانان ستون انقلاب هستند» شد.
حکم بازداشت قرضاوی
صدور حکم بازداشت «یوسف قرضاوی» مفتی مصری - قطری از سوی دادستان کل مصر، یکی دیگر از خبرهای مهم مصر است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «پانوراما الشرق الاوسط»، «هشام برکات» دادستان کل مصر حکم بازداشت «یوسف القرضاوی» را به اتهام تحریک برای جهاد علیه نیروهای ارتش مصر، درخواست برای دخالت خارجی، طرح توهین و اتهام قتل معارضان به نیروهای ارتش در شبکه الجزیره را صادر کرده است.
قرضاوی که بیش از 40 سال را در قطر زندگی کرده و تابعیت این کشور را نیز داراست در صورت ورود به مصر بازداشت خواهد شد.
وی در جریان حوادث بعد از برکناری مرسی گفته بود که رفتار ارتش اسرائیل از رفتار ارتش مصر با مردم این کشور بهتر است و خواستار دخالت خارجی در کشور شده بود. وی همچنین حکم قتل تمام کسانی که در برکناری مرسی نقش داشته‌اند را صادر کرده است.

 


مناظره انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان به درگیری لفظی و پرتاب بطری آب انجامید.
پس از آنکه یک نامزد مخالف دولت از سیاست‌های الهام علی اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان انتقاد کرد، نامزد هوادار دولت با پرتاب بطری آب به سوی او، مناظره را به درگیری لفظی کشاند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شامگاه پنجشنبه و زمانی که جمیل حسنلی، نامزد مخالف دولت، کابینه الهام علی اف را به فساد گسترده متهم کرد، حافظ حاجی‌اف، نامزد یکی از حزب‌های اقماری دولت، از جای خود برخاست و بطری آب را به سوی نامزد مخالف پرتاب کرد.
حاجی اف سپس با فریاد به حسنلی ناسزا گفت!
از نکات جالب در مناظره انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان این بود که الهام علی اف، رئیس‌جمهوری کنونی حاضر به شرکت در آن نشد و نماینده خود را برای قرائت بیانیه‌اش فرستاد.
ظاهرا وی که پس از درگذشت پدرش در سال 2003 به ریاست جمهوری رسیده، از انتخاب برای سومین دور پیاپی کاملا مطمئن است.

 


یک سناتور و استاندار سابق دولت افغانستان به گروه طالبان پیوست.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «غازی عبدالحاج» طی یک نوار ویدئویی که از طریق پایگاه اینترنتی طالبان پنجشنبه پخش شد، اعلام کرد که به گروه طالبان پیوسته است. عبدالحاج در مورد علت این اقدام خود نیز گفت، یقین دارد که آمریکایی‌ها به زودی مجبور می‌شوند از افغانستان بیرون بروند و «امارت اسلامی» بر افغانستان حکومت خواهد کرد. امارت اسلامی نامی است که عناصر گروه طالبان بر نوع حکومت آتی خود می‌نهند.
عبدالحاج بین سال‌های 2004 تا 2008 سناتور استان «سرپل» در مجلس سنای افغانستان بوده است. وی چهار ماه پیش وارد پاکستان شد و در آنجا به طالبان پیوست، دولت کابل نیز پیوستن عبدالحاج به طالبان را تایید کرد.

 


درحمله تروریست‌های القاعده به مقرهای امنیتی در استان «شبوه» واقع در جنوب یمن دست کم 56 نفر کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «اسکای‌نیوز»، در پی چند حمله به نیروهای امنیتی و ارتش یمن در استان «شبوه» دست‌کم 56 نفر کشته شدند و افراد مسلح پس از ربودن سه خودروی نیروهای امنیتی تعدادی از آنها را اسیر کردند.
شبکه خبری «روسیا الیوم» گزارش داد که القاعده مسئول این حادثه بوده است. براساس این گزارش سه خودروی بمب‌گذاری شده پایگاه نظامی «بافخسوس» را مورد حمله قرار داده بودند.
یک حمله دیگر نیز اداره امنیت منطقه «جول الریده» را هدف قرار داد.
وزارت دفاع یمن گفت این حمله با خودروهای بمب‌گذاری شده انجام شده است.
تروریست‌های القاعده که از حمایت مالی آمریکا و عربستان برخوردارند در چندین کشور منطقه فعال شده‌اند.

 


گروه های سیاسی – مذهبی عراق در نشست امضای میثاق شرف، بر وحدت عراق و مقابله با فتنه افکنی تأکید کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت کنندگان در نشست موسوم به «میثاق شرف» عراق که با شرکت مقامات بلند پایه این کشور تشکیل شد بر ضرورت مقابله با فتنه افکنی، پرهیز از اختلافات مذهبی و توجه به وحدت عراق تاکید کردند.
«صالح الحیدری» و «عبدالغفور السامرایی» روسای اوقاف شیعی و سنی به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس و شخصیت های نظامی و عشایری در نشست امضای «میثاق شرف» که «خضیر الخزاعی» معاون رئیس جمهوری عراق طرح آن را داده است،مشارکت کردند.
در این نشست «نوری مالکی» نخست وزیر، «اسامه النجیفی» رئیس پارلمان، «عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی،«ابراهیم الجعفری» رئیس ائتلاف ملی، «فواد معصوم»، و بسیاری دیگر از وزیران و شخصیت‌های دینی ، سیاسی و عشایری عراقی حضور یافتند.
نخست وزیر عراق در این نشست گفت: عراق با توجه به فضای جنگی که منطقه شاهد آن است در متن بحران قرار دارد. کشور ما شاهد خونریزی و دامن زدن به مشکلات طایفه ای است.
وی بیان کرد: ما از تبعات بحرانی که منطقه شاهد آن است حتی اگر ناقوس جنگ متوقف شود در امان نیستیم و احدی از فتنه در کشور در امان نخواهد بود.
مالکی افزود: سند شرف جایگزین قانون اساسی نیست اما برگرفته از ضوابط سیاسی برای دور کردن عراق از بحران است. از این پس احدی نمی‌تواند ملت عراق را اغفال کند و ما خواستار فتنه نیستیم. عراق سرسپرده کسی و محیطی برای نفوذ هیچ کشوری نیست.
معاون رئیس جمهوری عراق نیز در این نشست گفت: آنچه اهمیت دارد پایبندی عمیق به جزئیات سند شرف و تعهد صادقانه برای اجرای آن است.
از سوی دیگر ، رئیس پارلمان عراق در این نشست گفت: مسئولیت ملی در پیش گرفتن رفتار حکیمانه را از ما طلب می کند، به ویژه که روند تحولات منطقه خطرناک است. وی افزود: میثاق شرف فرصتی است که باید برخورد مثبتی با آن و برای تحقق اهدافش شود. بی توجهی به این سند یا اجرای ناقص آن خطرناک خواهد بود.
در این نشست همچنین عمار حکیم ، ابراهیم الجعفری و «روژ نوری شاویس» از شخصیت های کُرد عراقی نیزبر وحدت بین اقوام ، مذاهب وگروه ها برای عبور از بحران ها تأکید کردند.
گفتنی است میثاق شرف سندی است که بر ضرورت مقابله با فتنه دینی ، ملی و مذهبی تاکید و از وحدت ملی حمایت می کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10