(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 30 شهریور 1392 - شماره 20596

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نرمش قهرمانانه و بحران سوریه (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
هیچی ! (گفت و شنود)
واکنش نمایندگان به برکناری سیاسی دانشجو
هیئت امنای دانشگاه آزاد به افکار عمومی پاسخ دهند
نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی تشریح کردند
نرمش قهرمانانه به معنای کنار گذاشتن اصول و آرمان‌ها نیست
ایران خواستار اصلاح ساختار تصمیم‌گیری آژانس انرژی اتمی شد
اول فردو، بعد نطنز
... اصلا برنامه هسته‌ای را تعطیل کنید!(خبر ویژه)
گزارش اشپیگل از جاسوسی آمریکا در سیستم اقتصادی دنیا(خبر ویژه)
«احبّا»‌ی اسرائیل بد جوری گاف دادند!(خبر ویژه)
 


نرمش قهرمانانه واژه‌ای است مرکب از دو کلمه با دو مفهوم جداگانه که در نگاه اولیه نوعی تضاد و تناقض را به ذهن متبادر می‌گرداند و از این رو توجه مخاطب را نیز برمی‌انگیزد چرا که «نرمش» در اصطلاح و تلقی عمومی به معنای کوتاه آمدن و منصرف شدن و ترک موضع است و «قهرمانی» به معنای غلبه بر حریف، دشمن، رقیب و طرف مقابل است. ولی واقعیت این است که برخلاف ظاهر، نرمش قهرمانانه در متن خود تضاد و تنافی ندارد چرا که از یک سو واژه «قهرمانانه» نرمش را تخصیص می‌زند و آن را از انواعی که با «کوتاه آمدن» ملازمت دارد، جدا می‌کند و از سوی دیگر در این ترکیب بدیع، نرمش روش قهرمانی و نوع آن را از دیگر روش‌ها و انواع جدا می‌کند. به عبارت دیگر نرمش و قهرمانی هر کدام انواعی دارند و از شیوه‌ای خاص اخذ می‌گردند.
نرمش قهرمانانه توسط یک فرد ضعیف اتخاذ نمی‌شود چرا که در این صورت پسوند قهرمانی برای آن بی‌معنا می‌شود کسی می‌تواند نرمش قهرمانانه داشته باشد که از اقتدار و قدرت انتخاب بین انواعی از نرمش برخوردار باشد البته هر پهلوان و قهرمانی نمی‌تواند نرمش قهرمانانه داشته باشد چرا که این شیوه‌ای است که زیرکی و هوشمندی خاصی طلب می‌کند و نیازمند تبحری ویژه است. در نرمش قهرمانانه، حریف زیرک و هوشمند با هزینه‌ای به مراتب کمتر از درگیری قهرمانانه موضع خود را به کرسی می‌نشاند و به تعبیر امروزی آن منافع ملی خود را با هزینه کمتر به حریف می‌قبولاند و از سوی دیگر شرایط صحنه را به گونه‌ای مدیریت می‌کند که متضمن کمترین آسیب‌ها به منافع ملی‌اش‌باشد.
میدان «نرمش قهرمانانه» یک میدان سیاسی است و در اینجا بده‌بستان موضوعیت پیدا می‌کند البته در عین حال این به آن معنا نیست که در عالم واقع هم الزاما داد و ستدی اتفاق می‌افتد ولی تردیدی نیست که صاحب بازی نرمش قهرمانانه حتما باید فضایی از داد و ستد را به وجود آورد و حریف را به میدان بازی بکشاند ولی در نهایت درصدد تامین حداکثری منافع خود باشد. بد نیست در اینجا به دو مثال اشاره‌ای داشته باشیم:
اول: پیامبر بزرگوار اسلام در سال ششم هجری به همراه گروه زیادی از مومنین از مدینه عازم مکه شدند تا حج به جا آورند اما واضح بود که کفار قریش اجازه این کار را به مومنین نمی‌دادند پیامبر(ص) با علم به این موضوع راهی مکه شد و در نزدیکی مکه کفار قریش هیاتی را به سوی مسلمانان اعزام کرده و از آنان خواستند که از قصد خود منصرف شده و به مدینه بازگردند. پیامبر(ص) از هیات اعزامی قریش خواست که پای توافقی را امضا کنند که در سال آینده پیامبر و یارانش بدون مانع حج را برگزار نمایند. هیات قریش به گمان این که بازگرداندن مسلمانان به مدینه برای آنان یک شکست قطعی است و قول قریش یک وعده بعید است، پیمان صلح حدیبیه را امضا کردند. پیمانی که سهیل‌بن عمرو از سوی قریش امضا کرد که مهمترین آن قبول برگزاری حج توسط مسلمانان در سال بعد بود. این پیمان خیلی از مسلمانان را که از حکمت کار پیامبر آگاه نبودند ناراحت کرد ولی زمینه‌ساز فتح مکه توسط مسلمانان گردید و خداوند متعال با نزول آیه 26 سوره فتح اقدام پیامبر را ستود و بر نادانی کفار شهادت داد.
این نمونه به ما می‌گوید که «بازیگر الگوی نرمش قهرمانانه در حوزه تاکتیک و در اهداف کوتاه مدت امتیاز می‌دهد تا موقعیت استراتژیک خود را ارتقا بخشیده و یا لااقل مستحکم گرداند. ظاهر این بازی با باطن آن تفاوت اصولی دارد بعضی در جمعبندی نهایی نام آن را بازی برد- برد می‌گذارند چرا که به هر حال هر کدام یک برد ولو تاکتیکی دارند ولی واقعیت این است که این یک بازی برد- باخت است که صاحب نرمش قهرمانانه در طرف برد آن و حریف در طرف باخت آن قرار گرفته است.
دوم: نمونه دوم بحث را عینی‌تر می‌کند و آن ماجرای اخیر در بحران سوریه است. در بحران سوریه آمریکایی‌ها یک طرف ماجرا و جبهه مقاومت طرف دیگر ماجرا بود. آمریکایی‌ها به یک باخت بزرگ رسیده بودند و پیروزی‌های اردی‌بهشت تا مرداد ارتش سوریه برای آنان شرایط نامطلوبی پدید آورده بود چرا که آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی، ترکیه، اکثر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و در یک مقطعی کشورهای عرب شمال آفریقا و معارضان مسلح فراملی سوریه فشار متمرکز سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی و رسانه‌ای بر نظام سیاسی سوریه وارد کردند و از همه روش‌های غیر انسانی و نامشروع و حتی از سلاح شیمیایی- مورد خان‌العسل- استفاده کردند ولی در نهایت جبهه مقاومت طی 5 مرحله که هر مرحله به طور متوسط پنج ماه به درازا کشید طرح‌های منسجم جبهه غربی عربی ترکی عبری را شکست دادند. پیروزی مقاومت در منطقه استراتژیک القصیر- در شمال استان حمص- نشان داد که ارتش سوریه تا آزادسازی کامل حلب و در واقع تمام کردن کار آن جبهه شیطانی یک گام بیشتر فاصله ندارد.
آمریکایی‌ها احساس کردند که این نه تنها به آزادی سوریه از چنبره توطئه غربی عربی می‌انجامد بلکه فراتر از آن ژئوپلیتیک منطقه را نیز تغییر می‌دهد و روی واحدهای وابسته دیگر از جمله عربستان سعودی و دولت ترکیه و اردن نیز اثر می‌گذارد و دست حزب‌الله را بیش از هر زمانی برای فشردن گلوی رژیم صهیونیستی باز می‌گذارد.
از این رو به بهانه به کار رفتن استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه‌ شرقی دمشق و با متهم کردن بدون سند رژیم سوریه وارد معرکه شدند و سایه‌ای از جنگ را در منطقه گسترانیدند.
اوباما ابتدا با صراحت از برانداختن دولت سوریه سخن گفت که البته خیلی از اندازه توانایی ارتش تحت فرمان او - به گواهی شکست اسرائیل و آمریکا از حزب‌الله در جنگ 33 روزه- فراتر بود بعد اوباما گفت که نه برای سرنگونی بلکه برای تقویت موقعیت مخالفین که به محاصره ارتش در آمده‌اند، مواضعی را در سوریه مورد حمله قرار می‌دهد و البته این اقدام دشواری نبود چرا که هر یگان موشکی و یا هوایی می‌تواند به نقطه‌ای حمله کند با این وصف حمله آمریکا قطعی بود. در این میان اتفاقاتی در صحنه عملی افتاد که حتی در مورد حمله موضعی، آمریکایی‌ها را دچار تردید کرد. حضور جدی نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه و بعضی از نیروهای دیگر که از جدی بودن واکنش طرف مقابل حکایت می‌کرد و درجه بالای آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی را نشان می‌داد نگرانی زیادی در جبهه غربی عربی پدید آورد. رژیم صهیونیستی پیش از همه از طریق دولت آلمان به دولت سوریه پیغام داد که موافق حمله به سوریه نیست و دمشق باید حساب تل‌آویو را از حساب غرب جدا کند اما این پیام مقاومت را در تهدید رژیم صهیونیستی جدی‌تر کرد. حضور نیروهای ویژه در کنار سکوهای موشکی و گستردگی این حضور این اطمینان را به آمریکایی‌ها داد که احتمال گسترش صحنه و زمان درگیری وجود دارد.
در این میان روسیه وارد معرکه شد و طرحی را ارائه کرد که برای آمریکایی‌ها سود حداقلی و برای سوریه سود حداکثری در برداشت و در عین حال ترکیه، عربستان و معارضه مسلحانه سوریه را در شرایط «باخت کامل» قرار می‌داد. آمریکایی‌ها که بر حتمی بودن حمله تاکید می‌کردند بدون فوت وقت و بدون هیچ پیش‌شرطی طرح روسیه را پذیرفتند و این در حالی بود که پیش از این آنان در پرونده‌هایی با اهمیت بسیار کمتر نیز روسیه را دخالت نمی‌دادند. در واقع در این صحنه حداکثر دست‌آورد آمریکا این شد که سوریه از استفاده از سلاح شیمیایی دست برداشته و به کنوانسیون منع بکارگیری سلاح شیمیایی بپیوندد و حال آنکه بکارگیری سلاح کشتار جمعی در مقابله با تروریست‌های سوری هیچگاه بخشی از استراتژی نظامی سوریه نبوده و از آن طرف پیش از این معارضه سوری از یک سو و صهیونیست‌ها از سوی دیگر از آن استفاده کرده بودند. اما آنچه در این معرکه، سوریه- و به‌طور کلی جبهه مقاومت- بدست آورد این بود که حمله به سوریه که می‌توانست ضایعات انسانی زیادی به وجود آورد و گسترش دامنه و زمان جنگ مشکلات جدی را برای آن پدید آورد، از دستور کار خارج شد. معارضه سوری کماکان در محاصره ارتش باقی ماند و از این پس معارضه باید از به کارگیری سلاح شیمیایی چشم بپوشد و پایان ماجرا با قبول طرح روسیه، خود به‌خوبی نشان می‌دهد که این آمریکا نیست که بر یک بحران نقطه پایان می‌گذارد و این آمریکا نیست که رقیب را تسلیم می‌کند. جبهه مقاومت در این نرمش قهرمانانه حریف را از شرارت باز داشت بدون آنکه هیچ موقعیت استراتژیکی را به دشمن تسلیم نماید.

سعدالله زارعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* با تمام قدرت و توان می‌توان در مقابل تمام استکبار ایستاد و از هیمنه‌ دشمن نترسید و خصم زبون را به زانو درآورد. این درسی است که خمینی‌کبیر(ره) به ما داد و جانشین صالح‌اش با فرماندهی بی‌نظیرش در تمام این مدت ثابت کرد.
8847---0919
* نتیجه لبخند بیجا به نظام سلطه تهدید به حمله نظامی است اگر از مقابل سگ فرار کنی دنبالت می‌کند، این تجربه‌ای بود که در دولت اصلاحات رخ داد و امیدوارم دوباره تکرار نشود.
حیدری
* استکبار پاشنه آشیل نظام را هدف قرار داده بود می‌خواست با تحریم واردات بنزین به کشور زمینه شورش را در داخل ایجاد کند اما با تدبیر دولت دهم از واردات بنزین بی‌نیاز شدیم اکنون زمزمه خرید بنزین از هند به گوش می‌رسد آیا جا ندارد از این قصد دولت یازدهم نگران باشیم؟
7324---0912
* کارها و حرکات برخی اصلاح‌طلبان ما را به یاد بوش پسر می‌اندازد که می‌گفت هر که با ما نیست علیه ماست هر که علیه ماست دشمن ماست.
غفوری
*‌«زنده باد مخالف من»، شعاری است که اصلاح‌طلبان سر می‌دادند. چقدر نفاق؟ چقدر نیرنگ؟ کسی که نمی‌تواند رای هم حزبی خود را قبول کند چطور می‌تواند مخالف را قبول کند!
یدالله هاشمی
* عوامل خائن و فتنه‌گران با ظاهرسازی منافقانه خود در دولت یازدهم از مماشات مسئولان نظام در عدم محاکمه آنها نهایت سوءاستفاده را کرده‌اند. اما آنها بدانند همان امت غیور، سلحشور و ولایتمدار که 9 دی را خلق کردند همچنان بیدار و مقاوم هستند.
سلیمان بلغار
* رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص تغییر سبک زندگی باید سرلوحه کار تمام مردم و ارگانها باشد. تبلیغ مسابقه کیک‌خوری از رسانه ملی و ترویج فرهنگ غربی و به تقلید از آنها چه معنی و مفهومی دارد؟‌ آیا ما خودمان نمی‌توانیم برنامه‌های جذاب بسازیم که باید از غرب تقلید کنیم؟
یک شهروند
* بایکوت کردن تفکر مخالف در درون تشکیلات حزبی گروههای اصلاح‌طلب که یک نمونه آن را در حزب اسلامی کار در برخورد با خانم الهه راستگو دیدیم در آینده آنان را به رفتارهای خشن‌تر مثل حذف فیزیکی وا می‌دارد. چنان که امروز در سازمان منافقین و گروههای تکفیری شاهد آن هستیم.
1248---0912
* دولت دم از شایسته سالاری و اعتدال‌گرایی می‌زند ولی عکس آن عمل می‌کند و به قلع و قمع مسئولان که کارآیی بیشتری داشته‌اند می‌پردازد. از افزایش سود سپرده‌ها سخن می‌گوید، ولی ادامه کار دولت قبلی را عمل می‌کند، از تولید حرف می‌زند و به واردات بنزین فکر می‌کند! این دیگر چه رویه‌ای است؟
یک دبیر بازنشسته
* برخی از نیروهای قراردادی سازمان امور مالیاتی حدود 15 سال سابقه کار دارند. اما هنوز در مورد تبدیل وضعیت قراردادی به رسمی آنها اقدامی صورت نگرفته است. از دولت تدبیر تقاضای رسیدگی داریم.
فولادی
*‌ ضلع شمال شرقی میدان آزادی ساختمانی به نام سقاخانه وجود دارد که مزین به عکس شهید است اما در این محل اصلا بهداشت رعایت نمی‌شود. از مسئولان می‌خواهیم لطفا یا نظافت رعایت شود یا اسم محل عوض شود و عکس شهید را بردارند.
یک شهروند تهرانی
*‌ چرا دولت برق را گران کرده است، از روزنامه کیهان تقاضا داریم این حرفهای ما را چاپ کند تا آقایان بدانند این کارها با حرفهای قبل از انتخابات کاملا مغایرت دارد.
یک شهروند
* سه سال متوالی است که اداره آب و فاضلاب شهرستان رشت در بلوار جاده لاکان محدوده رو‌به‌روی پست نیروگاه برق را به بهانه لوله‌گذاری حفاری و سپس با خاک پر می‌کند و بعد از گذشت چند ماه دوباره عملیات تکرار می‌شود. بنویسید ساکنین محل واقعا به ستوه آمده‌اند و از این آزار و اذیت شکایت دارند.
6245---0911
* علی‌رغم ابلاغ مصوبه مجلس در مورد مرخصی زایمان توسط معاون اول رئیس‌جمهور متاسفانه این مصوبه هنوز در وزارتخانه آموزش و پرورش اجرایی نشده است از مسئولین امر انتظار تسریع در اجرای این مصوبه را دارم. البته از مرخصی خانم من که یک هفته بیشتر باقی نمانده است.
7664---0915
* حقوق خدمات کشوری ماده 13 بازنشستگان لشکری و کشوری مدتی است که پرداخت نشده است. حال که دولت یازدهم شعار اعتدال را سر می‌دهد بهتر است فکری به حال ما بازنشستگان هم بکنند.
0129---0919
* در شهر ری در خیابان شهید یزدانی تا آنجا که جزو شهرداری محدوده 20 است (5) سال است که در انتظار روکش آسفالت معطل است ولی چون اینجا یک منطقه محروم است کسی به داد ما نمی‌رسد. لطفا این پیام را چاپ کنید شاید مسئولان فکری به حال ما اهالی کنند.
هوشنگ فرهادی
* آقای وزیر محترم راه و ترابری و شهرسازی دو برابر کردن نرخ عوارض در برخی از بزرگراه‌ها و اتوبانها به تورم و گرانی کمک می‌کند و به آن دامن می‌زند.
غلامرضا عونی
* لطفا فکری به حال زمین‌های شمال کنید تا چند سال دیگر واردکننده برنج خواهیم شد چرا که بسیاری از اراضی شالیزار به ویلا تبدیل شده است.
سالاری
* از آنجا که هر از چندگاه تصادفات جاده‌ای منجر به آتش‌سوزی شده و آمار خسارت‌های جانی و مالی را بالا می‌برد پیشنهاد می‌کنیم قانون اجباری کردن تجهیز اتومبیل‌ها به کپسول آتش‌نشانی را در سرتاسر کشور به اجرا بگذارند تا در مواقع لزوم در اطفاء حریق مورد استفاده قرار گیرد و میزان خسارت پایین بیاید.
6873---0919
* اتوبوس‌های سریع‌السیر اصفهان - بهارستان در ایستگاه‌های شهر توقف ندارند. تکلیف مسافرینی که باید در یکی از این ایستگاه‌ها پیاده بشوند و به کار خود برسند چه می‌شود؟
9005---0913
* از مسئولان استان کرمانشاه می‌خواهیم با بازسازی شهر نفت‌شهر زمینه بازگشت این شهروندان را به شهر خود فراهم کنند.
یکی از اهالی
* محله سلیمانی‌شهر میناب با حدود 600 متر فاصله با بلوار آل محمد(ص) میناب هنوز یک متر از مسیر ورودی به محله و حتی یک سانتیمتر از کوچه‌های این محله آسفالت نشده است. نه عنوان روستا دارد که از طرح هادی استفاده کند و نه عنوان محله‌ای از شهر که شهرداری اقدام نماید. لذا از مسئولین امر انتظار رسیدگی دارم.
5142---0917
* آنتن‌دهی همراه اول در شهرک صدف واقع در بزرگراه ارتش به شدت ضعیف است از مسئولین امر انتظار رفع مشکل یاد شده را دارم.
سلطانی
* از شرکت رجا درخواست می‌شود نسبت به اصلاح سکوها و درهای قطار اقدام نمایند که افراد نابالغ و پیرمردها و زنان به راحتی بتوانند همانند مترو به قطار سوار و پیاده شوند. چرا هر ساله به افزایش قیمت‌ها مبادرت ورزیده می‌شود ولی تسهیلاتی برای مسافران از جمله موارد فوق دیده نمی‌شود؟
0996---0919
* مسئولین صنعت لیزینگ ایران خودرو سه سال پیش اعلام کردند مشتریانی که اقساط و بدهی خود را یکجا پرداخت کنند جریمه آنان بخشوده خواهد شد. ولی اکنون که به این دستور عمل کرده و برای گرفتن سند اقدام کرده‌ام مبلغ دو میلیون تومان جریمه کرده‌اند. یعنی خیلی راحت گفته‌ها و مصاحبه‌های خویش را منکر می‌شوند. با اعمال خلاف قانون در معاملات این شرکت خودروساز چه باید کرد؟
2064---0919
* مسئولان دانشگاه‌ پیام نور تخفیف شهریه دانشجویان معرفی شده از سوی کمیته امداد و بهزیستی را حذف کرده‌اند. این امر باعث شده خیلی از این دانشجویان به دلیل مشکل مالی ترک‌تحصیل کنند. از مقامات مسئول درخواست رسیدگی داریم.
4770---0937
* جاده ریته - لاریجان به آب گرم این منطقه واقعا به مرمت و بازسازی نیاز دارد ولی متاسفانه هیچ اقدامی از سوی مسئولین صورت نمی‌‌گیرد. می‌خواهیم بدانیم علت آن چیست؟ حداقل مردم را از دلیل آن مطلع کنند.
7950---0912

 


گفت: سخنگوی کاخ‌سفید از احتمال دیدار روحانی با اوباما در نیویورک خبر داده است.
گفتم: آقای روحانی هم در پاسخ به خبرنگار ان.‌بی‌.سی که پرسیده بود آیا در نیویورک با اوباما ملاقات می‌کنید؟ گفته بود‌«در عالم سیاست هر چیزی امکان دارد»!
گفت:‌ آمریکا به خاطر شکست‌های پی در پی 10 سال اخیر از ایران و جبهه مقاومت به این ملاقات احتیاج دارد تا وانمود کند که ایران از مواضع انقلابی خود کوتاه آمده است! ولی این ملاقات برای ایران اسلامی چه سودی خواهد داشت؟
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو به رهگذری گفت؛ می‌توانی این چمدان سنگین را تا طبقه هفتم برای من حمل کنی؟ رهگذر پرسید؛ در مقابل چه می‌دهی؟ و یارو جواب داد هیچی! رهگذر بعد از آن که چمدان را به سختی حمل کرد، منتظر مزدش بود و گفت؛ حالا همان هیچی را بده! و یارو گفت؛ گوشه آن فرش را بالا بزن! چه می‌بینی؟ رهگذر گفت؛ هیچی! و یارو گفت؛ همان را بردار و برو!

 


هیئت امنای دانشگاه آزاد به رغم تکذیب‌های توفیقی در خصوص عزل فرهاد دانشجو، در جلسه اخیر خود به برکناری وی از ریاست دانشگاه آزاد رای داد.
در همین ارتباط، برخی نمایندگان مجلس با انتقاد از عملکرد سیاسی هیئت امنای دانشگاه آزاد در برکناری دانشجو، ‌از آنها خواستند که دلایل عزل رئیس دانشگاه آزاد را برای افکار عمومی اعلام کنند.
قاسم احمدی نماینده نوشهر و چالوس در مجلس با انتقاد از اقدام هیئت امنای دانشگاه آزاد در عزل فرهاد دانشجو از ریاست این دانشگاه، اظهار داشت: هیئت امنای دانشگاه آزاد در عزل رئیس این دانشگاه عجولانه و شتابزده عمل کرد.
وی افزود: ای کاش هیئت امنای دانشگاه آزاد قدری تأمل بیشتری می‌کرد و با برنامه‌ریزی بهتر و پس از تعیین تکلیف وزارت علوم و رسیدگی به شرایط این دانشگاه، ‌این اقدام را انجام می‌داد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه اقدام هیئت امنای دانشگاه آزاد در نحوه عزل رئیس این دانشگاه از نظر اخلاقی مورد تایید نیست، گفت: باید عزل و نصب‌ها در فضای دانشگاه‌ها با معیارهای علمی انجام شود.
وی افزود: وقتی هیئت امنای دانشگاه آزاد اجازه می‌دهد جاسبی 30 سال سکان ریاست این دانشگاه را برعهده داشته باشد، کاش اجازه می‌داد دانشجو هم حداقل سه سال در این سمت باقی می‌ماند و بعد مورد قضاوت قرار می‌گرفت.
احمدی با بیان اینکه امروز مبنایی برای قضاوت درباره عملکرد دانشجو وجود نداشت، تصریح کرد: هیئت امنای دانشگاه آزاد اگر براساس سلیقه عمل نکرده، بهتر است برای شفاف‌سازی اقدام خود، دلایل عزل دانشجو را برای افکار عمومی اعلام کند.
همچنین سیدامیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به عزل فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد در جلسه اخیر هیئت امنای این دانشگاه گفت: آسیبی که دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما از آن رنج می‌برند، تاثیر حوادث سیاسی بر کارکرد آنهاست که این موضوع یک نوع بی‌ثباتی مدیریتی در این مراکز ایجاد کرده است.
وی افزود:‌ داشتن نگاه سیاسی در عزل و نصب‌ها در مراکز علمی موجب می‌شود تا شایستگی‌های مدیریتی نادیده گرفته شود و نیز موجب می‌شود تا انتظارات ما از مراکز علمی محقق نشود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با فارس خاطرنشان کرد: عزل فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد نیز اولین مورد نیست و نمونه مشابه آن را می‌توان در عزل صدرالدین شریعتی از دانشگاه علامه‌طباطبایی مشاهده کرد و این معلول نگاه سوء به مراکز علمی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید یک برنامه‌ریزی دقیق و اساسی در خصوص این موضوع داشته باشد.
از سوی دیگر، فرهاد دانشجو در حاشیه نشست اخیر هیئت امنای دانشگاه آزاد گفت: ترجیح اکثریت اعضای هیئت امنا این بود که شخصی تصدی ریاست دانشگاه آزاد را برعهده بگیرد که بتواند هماهنگ‌تر با وزرای علوم و بهداشت همکاری کند؛ در دانشگاه آزاد که رئیس قبلی به مدت 30 سال ریاست را برعهده داشته، این تغییر و تحول غیرطبیعی به نظر می‌رسد.
حال سوال این است که جعفر توفیقی که هم‌اکنون سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برعهده دارد و بنا به ادعای خودش برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی می‌‌شود و تنها گزینه پیشنهادی برای آن می‌باشد، چرا بارها و بارها از عزل دانشجو اظهار بی‌اطلاعی و حتی این خبر را چهار بار تکذیب می‌کرد.
خاطرنشان می‌شود، پس از آنکه خبر تنظیم نامه‌ای از سوی برخی اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد مبنی بر عزل فرهاد دانشجو منتشر شد، این موضوع توسط برخی اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد که در بین آنها نام توفیقی سرپرست وزارت علوم هم دیده می‌شد، تکذیب شد و آنها مدعی شدند که از وجود این نامه خبر ندارند.
همچنین یاسر هاشمی رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد پیش از این اعلام کرده بود که دانشجو و اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد روابط خوبی با هم دارند و به جهت اینکه دانشجویان و دانشگاه ضربه و آسیبی نبیند، هیئت امنا سعی دارد از ایجاد چالش خودداری کند.
اما به نظر می‌رسد در جلسه اخیر هیئت امنای دانشگاه آزاد، اکثریت اعضا بدون توجه به نظرات نمایندگان مجلس، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد، با رویکردی کاملا سیاسی نسبت به برکناری فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اقدام کردند.

 


نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی، به تشریح و تبیین عبارت «نرمش قهرمانانه» از سوی رهبر معظم انقلاب پرداختند.
احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیان «نرمش قهرمانانه» گفت: رهبر انقلاب این مبحث را پیش از این نیز مطرح کرده بودند.
وی با بیان اینکه در نرمش‌ها باید حریف خود را به درستی بشناسیم، تصریح کرد: شناخت دقیق از حریف و اهداف او ما را رهنمون می‌کند تا بدانیم بایستی چه اقداماتی را انجام دهیم.
امیرآبادی با تاکید بر اینکه نرمش قهرمانانه به معنای کنار گذاشتن اصول انقلاب و آرمان‌های امام خمینی(ره) نیست، تصریح کرد: ما باید دشمن را به خوبی بشناسیم و بر اساس تاکتیک‌ها و تکنیک‌های دشمن برنامه‌ریزی کنیم.
وی شناخت دقیق دشمن را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: اگر دشمن را به درستی بشناسیم می‌توانیم به صورت مطلوب مقابلش بایستیم.
همچنین، محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره «نرمش قهرمانانه»، اظهار داشت: «نرمش قهرمانانه» به معنای حرکت با حفظ اصول و ارزش‌های انقلاب بدون هیچ‌گونه عدول از آرمان‌های انقلاب است.
وی یادآور شد: «نرمش قهرمانانه» یعنی یک استراتژی و استفاده از اصل غافلگیری برای رسیدن به اهداف و آرمان‌ها؛ باید طوری عمل کنیم که ضمن رسیدن به حقمان، مقابل هرگونه سوءاستفاده و برداشت غیرمنطقی و غیراصولی طرف دیگر بایستیم.
احمد شوهانی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره مفهوم نرمش قهرمانانه گفت: هیچ ایرانی اقدامی انجام نمی‌دهد تا عزت کشورش زیر سوال برود بنابراین باید در مسائل هسته‌ای، عزت جمهوری اسلامی را در نظر داشت و در سایه عزت با تصمیم حکیمانه به سمت تعامل با جامعه جهانی قدم برداشت.
وی با تاکید بر اینکه، ما با هیچ یک از کشورهای دنیا به جز رژیم صهیونیستی مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد: اگر آمریکا منافع ملی جمهوری اسلامی را در نظر داشته باشد قطعا ایران با این کشور نیز مشکلی نخواهد داشت.
شوهانی معتقد است که «نرمش قهرمانانه» به معنای تسلیم و سازش نیست و به گفته وی این عبارت به معنای حرکت در چارچوب منطق، استدلال و حکمت است.
این نماینده مجلس گفت: در «نرمش قهرمانانه» نباید اقتدار ملی ما زیر سوال برود چرا که ما تاکنون برای داشتن فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای هزینه پرداخت کرده‌ایم و باید از این حق خود دفاع کنیم.
در همین رابطه، مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی نیز با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص نرمش قهرمانانه، گفت: کلید واژه فوق همانند مطالبی که ایشان در طول چند سال اخیر مطرح کردند، جریانی گسترده را در داخل و خارج به وجود آورده و توجه تحلیلگران مختلف را به خود جلب کرده است.
وی افزود: نکته اول در خصوص این کلید واژه این است که نرمش قهرمانانه به معنای تغییر استراتژی و یا راهبرد نیست بلکه می‌توان آن را یک تاکتیک و یا حتی یک فن در عرصه دیپلماسی و یا یک موضوع خاص عنوان کرد.
فضائلی در ادامه تصریح کرد: نکته دوم در این جا این است که این کلید واژه به عنوان یک فن و یا یک تاکتیک برای حضور موفق‌تر در عرصه‌ای است که در حوزه دیپلماسی عمومی تعریف شده است.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این فن، راهی برای قرار دادن یک امتیاز در اختیار حریف نیست، بلکه به معنی این است تا از کشور و منافع آن در چارچوب سیاست‌های کلان و منافع عالی دفاع کند.
همچنین، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، مقام معظم رهبری را، کارشناس در مسائل بین‌‌الملل دانست و خاطرنشان کرد: این نرمش قهرمانانه بخشی از یک دیپلماسی داهیانه‌ای است که می‌گوید کلمات، حرکات و حتی ویژگی‌های چهره و صدا باید حکایت از تعاملی داشته باشد که مورد نیاز است.
لاریجانی با بیان اینکه تعامل، پایه بحث ما در سیاست خارجی است، گفت: در تعامل، اخم، خنده ، قهر و صحبت وجود دارد بنابراین امروز زمان آن است که دیپلماسی جمهوری اسلامی در شأن موقعیت خاص ما در جهان امروز شکل بگیرد.
وی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، در پاسخ به این پرسش که شاخص‌های نرمش قهرمانانه در نظام بین‌الملل چیست، گفت: مقام معظم رهبری در جمع افرادی این بحث نرمش قهرمانانه را مطرح کردند که بسیار با معناست. سپاه پاسداران نه تنها نمادی از قدرت نظام است بلکه همچون خاری در چشمان دشمنان ماست و یا به‌گونه‌ای دیگر، سپاه پاسداران در خط مقدم مقابله با دشمنان قرار دارد و حتی با بردن اسم سپاه، اوضاع روانی دشمن به هم می‌ریزد.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: توانمندی جمهوری اسلامی یک ادعا نیست بلکه با یک خط تراز می‌شود این توانمندی‌ها را روشن کرد که یکی ماهیت دموکراتیک ما در داخل کشور و دیگری تاثیرگذاری ما در منطقه است.

 


رضا نجفی سفیر و نماینده جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار افزایش اعضای شورای حکام و اصلاح ساختار تصمیم‌گیری در آژانس شد.
نجفی پیشنهاد خود برای اصلاح ساختار آژانس را در پنجاه و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد.
سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس تاکید کرد: ارتقای کارایی و تاثیربخشی فرآیند تصمیم‌گیری آژانس جهت تطبیق دادن این نهاد بین‌المللی با واقعیات موجود جهانی، یک نیاز فوری است. وی خاطرنشان کرد: در حالی که کنفرانس عمومی مشتمل بر همه کشورهای عضو است و شورای حکام اعضای محدودی دارد توازن مناسبی بین اختیارات و وظایف این دو رکن وجود ندارد و تصمیمات کنفرانس عمومی عمدتا منوط به موافقت یا توصیه‌های قبلی شورای حکام هستند لذا لازم است موضوع توازن اختیارات و وظایف این دو رکن مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همچنین خواستار افزایش اعضای شورای حکام و تجدید نظر در ترکیب کرسی‌های دائم در این رکن شد.
در این راستا، سفیر و نماینده دائم کشورمان پیشنهاد کرد که یک گروه مشورتی با حضور تمامی اعضا، کلیه پیشنهادات در رابطه با موضوعات فوق را به منظور فراهم کردن توصیه‌های مناسب برای ملاحظه کنفرانس عمومی، مورد بحث و بررسی قرار دهد. گفتنی است شماری از نمایندگان کشورها در سخنرانی‌های خود در اجلاس آژانس، از نظرات و پیشنهادات کشورمان حمایت کردند. موضوع اصلاح ساختار آژانس برای دومین سال متوالی به پیشنهاد ایران در دستور کار کنفرانس عمومی آژانس قرار گرفته است.

 


برخی محافل سیاسی آمریکایی و صهیونیستی فاش کردند توقعات آنها - در صورت برآورده شدن - محدود به توقف غنی‌سازی 20 درصد نیست.
اخیرا برخی محافل رسانه‌ای نظیر اشپیگل مدعی شده بودند ایران آماده مذاکره درباره توقف غنی‌سازی فردو و تعلیق فعالیت سایت فردو است اما جمهوری اسلامی این ادعا را تکذیب کرد.
با این حال مرور برخی اظهارات آمریکایی - صهیونیستی نشان می‌دهد تلقی اینکه توقف مثلا غنی‌سازی 20 درصد باعث تغییر نگاه غرب در رفتارهای آن شود زیادی خوش‌بینانه و ساده‌دلانه است.
خبرگزاری بلومبرگ در این باره از قول دیوید آلبرایت بازرس سابق آژانس و رئیس موسسه «علوم و امنیت بین‌‌المللی» نوشت: «تعطیلی فردو نشانه مثبتی است، اما اگر ایرانی‌ها انتظار دارند تحریم‌ها در مدتی کوتاه لغو شوند خود را فریب می‌دهند» «مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی» در واشنگتن نیز گفت: حتی اگر ایران فردو را نیز تعطیل کند، ذخایر اورانیوم با غنای پایین و متوسط و نیز 18 هزار سانتریفیوژ نصب شده در سایت نزدیک شهر نطنز امکان تولید سوخت با غنای بالا که لازمه تولید سلاح هسته‌ای است را برایش فراهم کرده است.
وی که در زمینه تصویب تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران به دولت اوباما و کنگره این کشور مشاوره داده، افزود: در حالی که این گام نخست روحانی اقدامی مثبت است و باید با کاهش تحریم‌ها پاسخ داده شود، اما برای لغو سخت‌ترین تحریم‌های غرب کافی نیست!»
بلومبرگ همچنین از قول مارک رگو سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: «ما بیش از حرف زدن به عمل کردن علاقه‌مندیم.» فشارهای دیپلماتیک بر ایران باید همراه با تهدید نظامی عینی ادامه یابد تا ایران از کلیه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود دست بردارد، تمام موارد غنی شده را از خاک خود خارج کند و تاسیسات غیرقانونی غنی‌سازی اورانیوم را در فردو تعطیل و تولید پلوتونیوم را متوقف کند.
یئیر لایید وزیر امور مالی اسرائیل نیز به سی‌ان‌ان گفته است: وقتی راکتور قم تعطیل، غنی‌سازی اورانیوم متوقف شود و آنها (ایران) اورانیوم غنی‌شده‌ای را که در اختیار دارند، به خارج منتقل کنند، آن موقع است که می‌توانیم بگوییم موفق شدیم. وی در رابطه با لحن جدید دولت ایران گفت: «از شنیدن هر صدای جدید از ایران خوشحال می‌شوم اما، این، باید پشتوانه عملی داشته باشد و صرفا در حد حرف نباشد.»
وی با بیان این نکته که از زمان روی کار آمدن «حسن روحانی»، ایران 7 هزار سانتریفیوژ جدید نصب کرده است، افزود: البته، من دوست دارم به جای تکذیب‌کنندگان هولوکاست و آنچه آنها می‌گفتند، افرادی باشند که سال نوی عبری یا سال جدید را (با توئیتر) به من تبریک بگویند.
با این وصف جای تأمل است که آیا خوش‌خیالی افراطی 10 سال پیش در اعتمادسازی یکطرفه جای باز تولید و تکرار دارد؟

 


آمریکا مشغول جاسوسی در سیستم اقتصادی جهان است.
مدارکی که ادوارد اسنودن، افشاگر آمریکایی در اختیار مجله آلمانی اشپیگل قرار داده است، نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا به طور نامحسوس مبادلات بانکی بین‌المللی را هم کنترل می‌کند.
بر اساس آخرین اطلاعاتی که ادوارد اسنودن، پیمان‌کار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در اختیار مجله آلمانی اشپیگل‌ قرار داده این آژانس مبادلات بانکی بین‌المللی و نقل و انتقالات انجام شده از طریق کارت‌های اعتباری را هم به دقت تحت نظارت و کنترل خود دارد.
به گزارش اشپیگل، آژانس امنیت ملی آمریکا علاوه بر تجسس در مبادلاتی که از طریق کمپانی‌های عظیمی نظیر «ویزا» انجام می‌شود، بانک داده‌های مالی عظیمی هم ایجاد کرده که جریان انتقال پول‌های بین‌المللی را در یک واحد ویژه در این سازمان اطلاعاتی ذخیره می‌کند. اسنادی که ادوارد اسنودن منتشر کرده نشان می‌دهد که تجسس مبادلات بانکی بین‌المللی توسط واحد مخصوصی به نام Follow the Money (با نام اختصاری FTM)انجام می‌شود.
اطلاعات به دست آمده از جریان انتقال پول‌های بین‌المللی در بانک داده‌های این واحد موسوم به «ترک‌فین» (Tracfin) ذخیره می‌شود. تا سال 2011 این بانک داده‌ها بیش از 180 میلیون مورد از مبادلات بین‌المللی را ذخیره کرده بود.
اسناد دیگری هم که مربوط به سال 2010 است، نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا به طور گسترده‌ای روی مبادلات بانکی مشتریان کمپانی‌های بزرگی نظیر ویزا تجسس می‌کند هدف اصلی آژانس امنیت ملی آمریکا از تجسس روی مبادلاتی بانکی بین‌المللی، دست‌یابی به جزئیات جریان گردش پول در اروپا، خاورمیانه و آفریقا است. اسناد جدیدی که اسنودن منتشر کرده، همچنین نشان می‌دهد که بانک داده‌های «ترک‌فین» آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات شبکه سوئیفت، مستقر در بروکسل را هم به طور پنهان جمع‌آوری می‌کند.
سوئیفت از مهم‌ترین شبکه‌های مالی جهان است که توسط هزاران بانک در سراسر دنیا برای انتقال اطلاعات مرتبط با مبادلات امن بین بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اسناد جدید نشان می‌دهد که نفوذ به پرینترهای شبکه سوئیفت و خواندن پنهان ترافیک پرینترهای بسیاری از بانک‌ها، یکی از روش‌های متخصصان و جاسوسان آژانس امنیت ملی آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات حساس و خصوصی بانکی شهروندان اروپا، خاورمیانه و آفریقا بوده است.
اطلاعات اقتصادی در همه کشورهای جهان جزو اطلاعات کاملا خصوصی شهروندان است و اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که حتی جاسوسان و تحلیلگران این سازمان عظیم اطلاعاتی آمریکا هم از افشای جزئیات این شیوه جاسوسی که مصداق بارز نقض حریم خصوصی است، بسیار نگران بوده‌اند.

 


دم خروس حزب استعمار ساخته بهائيت در نشست اخیر آنها در شیکاگو بیرون افتاد. این گروهک ادعا می‌کند کاری به سیاست ندارد اما در نشست اخیر این گروه که تحت عنوان انجمن دوستداران فرهنگ ایرانی برگزار شد، یکی از سخنرانان اصلی جلسه به شدت به جمهوری اسلامی حمله کرد و مورد تشویق حضار قرار گرفت.
هر چند برخی حضار جو زده شده بودند اما پس از پایان مراسم یکی از آنان نگران شده و نسبت به پیامدهای این موضوع هشدار داده است.
مهرداد مهاجر در وبلاگ بهایی «بحر فنا» می‌نویسد: گردهمایی 3 هزار نفر از احبای بهایی 29 اوت تا ابتدای سپتامبر برگزار شد اما از نکات منفی آن سخنرانی اسماعیل نوری علاء بود که چندین بار با کف زدن و ابراز احساسات احباء قطع شد اما در مجموع مناسب نبود. او در سخنان خود احبا را هموطنانی آواره و سرگردان از وطن و جزئی از اپوزیسیون انحلال‌طلب حکومت اسلامی دانست و به نمایندگی از سوی جامعه بهائي حکومت ایران را جزء اشرار خطاب کرد و حکومت جهانی آرمانی بهائي را به جای یک حکومت دین‌مدار، یک حکومت سکولار معرفی نمود.
وی می‌افزاید: آقای نوری‌علاء با استفاده از تریبون مجانی کنفرانس، حکومت اسلامی را یک [...] تاریخی نامید که باید به زباله‌دان تاریخ ریخته شود و شرط نوسازی ایران را انحلال حکومت اسلامی قرار داد. او چندین بار سعی کرد تا با تحریک احبا، آنان را به اظهارنظر در امور سیاسی وادار کرده و این کنفرانس را به یک میتینگ سیاسی تبدیل نماید.
او ادامه می‌دهد: از احبای حاضر در جلسه که در هنگام سخنرانی نوری‌علاء نه تنها سالن کنفرانس را ترک نکردند بلکه او را تشویق و تائید نمودند، نمی‌توان انتظاری داشت، ولی از گردانندگان کنفرانس و نیز بزرگانی مثل جناب آقای دکتر شاپور راسخ که با نصوص امری و منویات بیت‌العدل اعظم آشنا هستند، این سکوت و تایید باعث شگفتی بود. جناب راسخ در سخنرانی پایانی جلسه، ضمن اشاره به فجایع حکومت اسلامی، این حکومت را غیرقابل اصلاح دانسته و خواستار لغو قانون اساسی و منحل ساختن ساختارهای برآمده از آن شدند. دل بستن به روشنفکران مشابه نه تنها هیچگونه تغییر پایداری را به همراه نخواهد داشت، بلکه باعث بی‌اعتمادی دولت‌ها به بهائيت و فشار بیشتر بر احبا خواهد شد. چرا در بین آن 3 هزار نفر کسی اعتراض نکرد؟

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10