(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 30 شهریور 1392 - شماره 20596

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نگاه
در مصاحبه اختصاصی با شبکه آمریکایی مطرح شد
ان‌بی‌سی: دیدار با اوباما؟
روحانی: قرار نیست اما ممکن است!
درمکتب امام
برخی از محکومان قضایی وقایع سال 88 آزاد شدند
سخنگوی دولت: تغییری در اختیارات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی ایجاد نخواهد شد
واکنش‌ها به اظهارات روحانی
کاخ‌سفید: اوباما آماده مذاکره دو جانبه با ایران است
در جمع نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان ملل
ظریف: مذاکره برای مذاکره قابل پذیرش نیست
جزئیات برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به نیویورک
معاون حقوقی قوه قضائیه خبر داد
کاهش زمان دادرسی با اجرای قانون جدید آیین دادرسی کیفری
پایگاه صهیونیستی دبکا: اوباما در خصوص مسئله هسته‌ای ایران کوتاه آمده است
   


مسعود فاطمی
مشکلات سینما با تعارف حل نمی‌شود!
اشاره:
جمعه شب مورخه 92/6/22 و در آغازین ساعات روز شنبه، «دکتر ایوبی» معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «هفت» شبکه سوم سیما حضور یافت تا در ادامه دو جلسه پر از تشتت خود با سینماگران این بار از طریق برنامه هفت پاسخگوی پرسش‌های گرداننده برنامه و برخی از سینماگران باشد. آنچه از نظرتان می‌گذرد مطلبی است در شرح این برنامه و اماها و اگرهایی که مطرح کردن آن توسط گرداننده برنامه می‌توانست مسیر سخنان معاونت سینمایی را از تعارف و کلی‌گویی خارج کند که متأسفانه چنین نشد. جالب اینکه عموم کارگردان‌هایی که در این ایام خبرساز بوده‌اند، جملگی خواستار خلع ید رانت‌خواران از سینما بودند.
«مهدی فخیم‌زاده» کارگردان سریال‌های «ولایت عشق»، «تنهاترین سردار» و... در جواب خبرنگار برنامه تلویزیونی «هفت» شبکه سوم سینما که پرسید: انتظار شما از معاونت سینمایی چیست، گفت: «عده زیادی، سی سال است که همچون نوزاد از شیر مادر دولتی استفاده می‌کنند، در حالیکه همان اطفال شیرخواره را هم بعد از دو سال از شیر می‌گیرند اما تعدادی از سینماگران با همه سیاست‌ها و مدیریت‌ها چرخیده‌اند و در این سی‌سال به جای تولید یک فیلم مستقل مدام از کیسه مردم فیلم ساخته‌اند بدون آنکه برگشت سرمایه داشته باشند! از معاونت سینمایی می‌خواهم بعد از سی سال این اطفال سی‌ساله را از پول مردم (کیسه بیت‌المال) محروم کند.»
«فرشته طا‌ئرپور» تهیه‌کننده سینما می‌گوید: «من تقاضا دارم ایشان شایسته‌سالاری را سرلوحه کارهای خود قرار بدهند.»
این تهیه‌کننده سینما که بیشتر در بخش تولید فیلمهای کودک و نوجوان فعالیت می‌کند یکی از چهره‌هایی است که در زمان حکومت دیکتاتورهای سینما یعنی دهه 1360 وارد سینما شد و عموم فیلم‌های تولیدی خود را با حمایت مالی بنیاد سینمایی فارابی یا وام‌های دولتی ساخته است. این تهیه‌کننده نیز از حذف رانت‌خواران سخن گفت.
«احمدرضا درویش» که سالهاست مشغول تولید گران‌ترین پروژه سینمای ایران است و هنوز هم معلوم نیست فیلم وی چه زمانی برای نمایش جهانی آماده می‌شود گفت: من هیچ انتظاری از مدیران جدید سینما ندارم.
فیلم وی که «روز رستاخیز» نام داشت به دلیل شباهت با نام یک فیلم آمریکایی به نام «رستاخیز» تغییر نام داده است. اما هنوز معلوم نیست فیلم وی چگونه خواهد توانست در سینماهای کشورهای مختلف به نمایش درآید. زیرا یک فیلم سینمایی برای پخش جهانی نیازمند پخش‌کننده جهانی است. یعنی شرکتی که امتیاز فیلم را بخرد و با توجه به نفوذ خود آن را در کشورهای مختلف به نمایش بگذارد.
«کیومرث پوراحمد» می‌گوید: «ما فقط انتظار داریم اجازه داشته باشیم کمی نفس بکشیم، فیلم بسازیم!!»
این فیلمساز هم که بیشتر فیلمهایش را با هزینه دولتی در بنیاد فارابی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و تلویزیون جمهوری اسلامی ساخته است، به‌گونه‌ای سخن گفت که گویی سالها اجازه نفس کشیدن نداشته است. در حالیکه وی آخرین فیلم خود را با هزینه دولتی ساخته و امروز نیز در حال دنبال کردن پیش‌تو‌لید ساخت یک فیلم دولتی دیگر است.
در اواسط برنامه «هفت» که اختصاص به گفت‌وگو با دکتر ایوبی معاونت محترم سینمایی کشور داشت، فریبرز عرب‌نیا روی خط آمد و به صورت تلفنی از معاون وزیر خواست دست رانت‌خواران را از سینما کوتاه کند.
ع - د سازنده فیلم «خانه عنکبوت»- که به شکست کودتای نوژه می‌پردازد- نیز گفت: ما دلمان می‌خواهد به جای بیم، امید داشته باشیم، گویی در تمام این سی‌سال او فیلمهای ارزان خانوادگی‌اش را در زیر سایه ترس ساخته است، در حالیکه این فیلمساز در فیلم‌های «بچه‌های بد»، «هوو» و... به جز نمایش سیاهی مطلق چیزی در کارنامه خود ثبت نکرده است و در سایر فیلمهایش همچون «هشت پا» نیز فیلمهای بی‌در و پیکری برای فروش بیشتر ساخته است که جملگی با شکست روبه‌رو شده است.
جالب اینکه شبکه سه نیز بسیاری از الفاظ ساختارشکن برخی از فیلمسازان را پخش کرد.
قابل تأمل اینکه بسیاری از آنها در برابر مدیر جدید، دوران مدیران فرهنگی دولتهای نهم و دهم را سیاه خواندند تا راهی به دل مدیر جدید بگشایند. آن هم طیفی که بسیاری از آنها در دوران حاکمیت دولت‌های نهم و دهم از امتیازات دولتی زیادی برخوردار شدند و با هزینه‌ دولتی فیلم‌هایی ساختند که هنوز به نمایش عمومی درنیامده‌اند.
متأسفانه سخنان دکتر ایوبی معاونت محترم سینمایی نیز به‌گونه‌ای بود که گویی می‌خواهد به هر قیمت فضای سینما را آرام و موفق جلوه بدهد. در حالیکه انتظار می‌رفت ایشان این همه شتابزده به سراغ موضوع نرود و همان‌گونه که قول داده بود با کمک کارشناسان به حل مسئله بپردازد. واقعیت این است که دو گروه و طیف مخالف هم در سینما هر دو؛ خانه سینما را برای اعمال حاکمیت‌های خود می‌خواهند در حالیکه اساس خانه سینما باید به‌گونه‌ای قانونی سامان یابد و به لحاظ حقوقی مشکلاتش حل شود. تا کسانی که شرط التزام به نظام جمهوری اسلامی را از اساسنامه خانه سینما حذف کرده‌اند، دریابند که نمی‌توان هم از بودجه نظام و بیت‌المال تغذیه کرد و هم در رسانه‌های بیگانه در نقش هنرمند ناراضی و مستقل؛ ظاهر شد.
نکته دیگر اینکه متأسفانه معاون وزیر محترم ارشاد هیچ سخنی درباره سامان‌دهی صنوف سینمایی و مسائل معیشتی اقشار آسیب‌پذیر سینما به میان نیاورد و فقط از قول چند کارگردان گفت: «آنها توقع دارند ما (یعنی دولتی‌ها) مزاحم کارشان نشویم و بگذاریم کارشان را انجام بدهند. که این سخن جای نقد بسیار دارد که ان‌شاءالله در فرصت‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.
***
حرف آخر:
همه اهالی سینما، یکصدا از معاونت وزیر خواستند دست رانت‌خواران باید از سینما کوتاه شود. به راستی این رانت‌خواران در کجای سینما ایستاده‌اند که همه خواستار حذف آنها هستند اما هیچکس نام آنها را به زبان نمی‌آورد؟! و آیا رانت‌خوار می‌تواند به رانت‌خواری اعتراض کند؟!

 


رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سؤال شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی درباره دیدار با اوباما در سفر به نیویورک گفت؛ چنین دیداری در دستور کار نیست اما در دنیای سیاست هر چیزی امکان‌پذیر است!
حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به سؤال «آن کاری» خبرنگار شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی» که پرسیده بود آیا او هولوکاست را افسانه می‌داند گفت:‌«من تاریخدان نیستم. سیاستمدارم. چیزی که برای ما مهم است این است که کشورهای منطقه و مردم به یکدیگر نزدیکتر شوند و بتوانند از خشونت و بی‌عدالتی دوری کنند.»
رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به سؤالی از خبرنگار این شبکه خبری که پرسیده بود که ایران می‌خواهد اسرائيل را از نقشه حذف کند، گفت: «چیزی که ما در این کشور به دنبال آن هستیم، حاکمیت اراده مردم است. ما به صندوق رای اعتقاد داریم.»
سؤال دیگر خبرنگار این شبکه آمریکایی از آقای روحانی به اظهار نظر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژيم‌صهیونیستی درباره ایشان مربوط می‌شد که رئيس جمهور ایران را «گرگی در لباس میش» خوانده بود.
روحانی در پاسخ به این سؤال اسرائيل را «رژیمی اشغالگر و دولتی غاصب» خواند که «به مردم منطقه ستم می‌کند و با سیاست‌های جنگ‌افروزانه باعث ایجاد بی‌ثباتی در منطقه شده است.»
وی افزود:‌«اسرائیل نباید به خودش اجازه دهد درباره دولتی که با انتخاباتی دموکراتیک و آزاد روی کار آمده اظهار نظر کند.»
رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنانش درباره لفاظی‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران گفت:‌«ما به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیستیم. ما به دنبال صلح و ثبات در بین تمامی کشورهای منطقه هستیم.»
حسن روحانی در ادامه سخنانش درباره آزادی‌های شهروندی مردم ایران که موضوع سؤال خبرنگار ان‌بی‌سی بود گفت:‌«ما می‌خواهیم مردم در زندگی خصوصی‌شان کاملاً آزاد باشند و در دنیای امروز دسترسی به اطلاعات و حق گفت‌و‌گوی آزاد و حق تفکر آزادانه، حقی برای تمام مردم و از جمله مردم ایران است.»
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا دولت ایران فیلتر اینترنت را متوقف خواهد کرد، گفت«کمیسیونی برای حقوق شهروندی مردم تشکیل خواهد شد.»
رئيس جمهوری اسلامی ایران افزود: «در خصوص برنامه هسته‌ای، دولت ایران با تمام قدرت خود وارد شده و اختیارات کامل دارد. تحت هیچ شرایطی ما به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نیستیم، از جمله تسلیحات هسته‌ای.»
رئیس جمهور ایران همچنین در این مصاحبه در خصوص رد و بدل شدن نامه بین او و رئیس جمهور آمریکا نیز توضیحاتی داد. وی ابراز داشت:‌ «از نقطه نظر من، لحن نامه اوباما مثبت و سازنده بود.» اشاره روحانی به نامه‌ای است که رئیس جمهور آمریکا به عنوان تبریک پیروزی در انتخابات برای وی ارسال کرده بود.
روحانی در پاسخ به یکی از سؤالات خبرنگار آمریکایی مبنی بر دیدار احتمالی او با باراک اوباما در نیویورک گفت: دیدار با اوباما در دستور کار سفر من نیست اما هر چیزی در دنیای سیاست امکان‌پذیر است البته بسته به شرایطی که به وجود می‌آید.
ان‌بی‌سی همچنین به نقل از آقای روحانی نوشت:‌ «این نامه می‌تواند گامی کوچک و ظریف برای آینده‌ای بسیار پر اهمیت باشد. من فکر می‌کنم سران تمام کشورها باید به منافع ملی خود فکر کنند و نباید تحت تاثیر گروه‌های فشار قرار گیرند. امیدوارم در آینده شاهد چنین فضایی باشیم.»
خبرنگار شبکه خبری ان‌بی‌سی در بخش دیگری از این مصاحبه از آقای روحانی پرسید که آیا ایران می‌تواند به دنیا تضمین بدهد که دمشق به توافق مسکو- واشنگتن برای امحای سلاح‌های شیمیایی پایبند خواهد ماند یا خیر.
به گزارش فارس آقای روحانی در پاسخ به این سؤال گفت: «ما دولت سوریه نیستیم. ما یکی از کشورهای این منطقه هستیم که خواستار صلح و ثبات و نابودی سلاح‌های کشتار جمعی در سرتاسر منطقه هستیم.»
«آن کاری» در ادامه از رئيس‌جمهور ایران پرسید:‌‌«آیا فکر می‌کنید اوباما با عقب‌نشینی از حمله هوایی به سوریه ضعیف به نظر رسید؟»
آقای روحانی در پاسخ به این سؤال گفت:‌‌ «ما جنگ را ضعف می‌دانیم.»
یادداشت روحانی در واشنگتن‌پست
همچنین روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست یادداشتی از حسن روحانی منتشر کرد:
در بخشی از این یادداشت آمده است؛ تمام درگیری‌هایی که در سوریه، عراق و افغانستان در جریان است، در اصل بر سر هویت این کشورها و نقش آن‌ها در منطقه و جهان است. گستره مرکزیت هویت به برنامه هسته‌ای ما نیز می‌رسد. برای ما، تسلط یافتن بر چرخه سوخت اتمی و تولید توان هسته‌ای به همان اندازه که از دید تنوع‌بخشی به منابع انرژی حائز اهمیت است، از دید ملت ایران، به عنوان تلاشی برای کسب شان، احترام و دستیابی به جایگاه واقعی در جهان نیز از اهمیت برخوردار است. بدون درک نقش هویت، بسیاری از موضوعات که با‌ آن‌ها روبرو هستیم، لاینحل باقی می‌ماند.
اولا، ما باید برای تلاش سازنده در جهت برقراری گفت‌وگوهای ملی چه در سوریه چه در بحرین، دست به دست هم دهیم. ما باید فضایی به وجود آوریم که در آن مردم منطقه بتوانند خود در مورد سرنوشتشان تصمیم‌گیری کنند. به عنوان بخشی از این طرح، من آمادگی دولتم برای تسهیل برگزاری مذاکرات بین دولت سوریه و مخالفان را اعلام می‌کنم.
دوما، ما باید برای بی‌عدالتی‌ها و رقابت‌های گسترده‌ای که به تشدید خشونت و تنش منجر می‌شود، چاره‌جویی کنیم. یک بعد کلیدی از تعهد من برای کنش‌های متقابل سازنده، تلاش در جهت تعامل با همسایگان و دیگر ملت‌ها در جهت دستیابی به راهکاری برد-برد است.
بعد از ده سال پا پس و پیش گذاشتن، اکنون آنچه که همه طرف‌ها در رابطه با برنامه هسته‌ای ما نمی‌خواهند، مشخص شده است. وجود محرکی مشابه در راهبردهای اتخاذ شده در قبال سوریه نیز مشهود است.
این راهبرد ممکن است برای جلوگیری از تبدیل مناقشات سرد به مناقشات گرم و نظامی، پاسخگو باشد. اما برای خروج از بن بست در زمینه مسائلی چون سوریه، برنامه هسته‌ای کشورم و بحث ارتباط با ایالات متحده، باید از این رویکرد فراتر برویم. به جای آنکه بر چگونگی جلوگیری از بدتر شدن اوضاع تمرکز کنیم، باید در مورد اینکه چطور می‌شود اوضاع را بهتر کرد، فکر و گفت‌وگو کرد. در این راستا، ما باید به صورتی شفاف، دقیق و صادقانه آنچه را که می‌‌خواهیم مشخص کنیم و اراده سیاسی را نیز برای عملی شدن آن، به خدمت بگیریم. این ماهیت اصلی راهبرد من برای تعامل سازنده است.
در حالی که برای حضور در افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک می‌شوم، به همتایان خودم توصیه می‌کنم از فرصتی که انتخابات اخیر ایران فراهم کرده، استفاده کنند. به آن‌ها توصیه می‌کنم از اختیاری که مردم برای تعامل محتاطانه به من داده‌اند. استفاده کنند و به تلاش‌های دولت من برای به جریان انداختن گفتمانی سازنده، صادقانه پاسخ دهند. بیش از همه، به آن‌ها توصیه می‌کنم دیدی فراتر از نگرانی‌ها داشته باشند و آنقدر جرات داشته باشند که نه به خاطر منابع ملی‌شان، بلکه دست‌کم به خاطر میراثی که از آن‌ها به جای می‌ماند به خاطر فرزندانمان و به خاطر نسل‌های آینده، بگویند چه چیز می‌خواهند.

 


ادعیه انسان را از ظلمت بیرون می‌برد
این ادعیه،
انسان را از این ظلمت بیرون می‌برد.
وقتی که (انسان) از این ظلمت بیرون رفت، انسانی می‌شود که کار می‌کند، اما برای خدا.
شمشیر می‌زند، برای خدا
مقاتله می‌کند، برای خدا
قیامش (و همه کارهایش) برای خداست.
آئین انقلاب اسلامی - ص 228

 


تعدادی از محکومان قضایی وقایع فتنه سال 88 که با حکم دادگاه انقلاب به حبس محکوم شده بودند با گذراندن بخشی از محکومیت حبس و برخی نیز به علت شرایط بیماری از زندان آزاد شدند.
فیض‌الله عرب سرخی، محسن امین‌زاده، میرطاهر موسوی، مهدی محمودیان، محمدعلی ولایتی و حسن زرین‌پور که بعد از وقایع سال 88 به زندان محکوم شده‌ بودند آزاد شدند. مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، مریم جلیلی، میترا رحیمی، نسرین ستوده، فرح واضحان، ژیلا مک‌وندی و کفایت ملک‌محمدی از دیگر آزادشدگان هستند. آزادی این محکومان قضایی با استقبال رسانه‌های بیگانه و اپوزیسیون خارج‌نشین همراه بود.
برخی از رسانه‌های ضد انقلاب و سایت‌های به اصطلاح حقوق بشری در خارج از کشور، تلاش کردند این محکومان قضایی را زندانیان سیاسی جا بزنند و این در حالی است که به عناوین مجرمانه و مجازات قانونی آنها اشاره‌ای نکردند.
خبر آزادی این محکومان قضایی که در وقایع فتنه سال 88 نقش داشتند از چهارشنبه شب گذشته در فضای رسانه‌ای انعکاس و بازتاب داشته است.
جا دارد مسئولان محترم قضایی به خصوص سخنگوی قوه قضائيه درباره این خبر و آزادی 15 نفر از محکومان قضایی مرتبط با وقایع سال 88 اطلاع رسانی نمایند.

 


سخنگوی دولت تاکید کرد: هیچ‌گونه محدودیتی در وظایف ستاد تدابیر ویژه اقتصادی و یا اختیارات آن ایجاد نخواهد شد و چنین برنامه‌ای هم مطرح نیست.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت درباره انتشار اخباری پیرامون انتقال برخی از وظایف ستاد تدابیر ویژه اقتصادی به وزارتخانه‌ها گفت: هیچ گونه محدودیتی در وظایف این ستاد و یا اختیارات آن ایجاد نخواهد شد و چنین برنامه‌ای هم مطرح نیست. وی افزود: این ستاد هم اکنون در نهاد ریاست جمهوری و زیر نظر معاون اول در حال انجام وظایف خود است.
سخنگوی دولت ادامه داد: پیش از این نیز اخباری درباره انحلال این ستاد منتشر شده بود که من نادرستی آن را به صراحت اعلام کردم.
به گزارش فارس، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی یک ستاد فرادستگاهی است که برای مدیریت تحریم‌ها ایجاد شده و دارای اختیارات بسیار وسیع و گسترده است.
پیش از این برخی از رسانه‌ها از واگذاری اختیارات این ستاد به برخی وزارتخانه‌ها خبر داده بودند.

 


کاخ‌سفید از آمادگی رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره دو جانبه با ایران خبر داد.
جی‌کارنی، سخنگوی کاخ‌سفید به خبرنگاران گفت: حسن روحانی در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز اظهاراتی مایل به مثبت را مطرح کرد اما «عمل مهم‌تر از حرف است.»
اوباما در سال 2008 در تبلیغات انتخاباتی‌اش گفت با ایران مذاکرات مستقیم برقرار می‌کند.
جی‌کارنی گفت موضع اوباما هنوز هم همین است.
وی افزود: اوباما برای مذاکرات دو جانبه با ایران، در صورتی که این کشور برنامه هسته‌ایش را رها کند، تمایل دارد.
سخنگوی کاخ‌سفید گفت: «این موضعی است که ما امروز آن را دنبال می‌کنیم.»
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز در این مورد به خبرنگاران در ساختمان مرکزی وزارت خارجه آمریکا گفت: «من فکر می‌کنم که اظهارات روحانی بسیار مثبت بود. اما همه چیز نیازمند آزمودن است. ما خواهیم دید که به کجا خواهیم رفت. من فکر می‌کنم در زمانی درست کاخ‌سفید و وزارت خارجه روشن کنند که چه باید بکنیم.»
همچنین «آندرس فوگ‌راسموسن» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از سخنان اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران استقبال کرد و گفت: «اینکه ایران تمایلی برای ساخت و تسلیحات هسته‌ای ندارد را بسیار دلگرم‌کننده می‌دانم.» وی گفت که چنین روشی در راستای بهترین منافع ایران است و اگر این همان چیزی است که ایران به دنبال آن است، وی از آن حمایت می‌کند.
به گزارش فارس، راسموسن در عین حال تاکید کرد که ایران باید نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای خود را برطرف کند.
در همین حال بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باز هم در لفاظی‌هایی مدعی شد سخنان دکتر روحانی «تلاش برای فریب» است چرا که سانتریفیوژهای ایران در حال چرخش‌‌اند.
دفتر بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای تاکید کرد که اظهارات روحانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکا که گفته بود تهران هرگز سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد، تلاشی برای فریب جهان است.
در این بیانیه آمده است که نباید فریب سخنان گمراه‌کننده رئیس‌جمهور ایران را خورد.
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی به قلم «مارک لندلر» نوشت: این اولین بار است که آقای اوباما مستقیما برای رئیس‌جمهور ایران نامه نوشته است نه رهبر عالی این کشور. این نشان می‌دهد که کاخ سفید باور دارد که آیت‌الله خامنه‌ای به آقای روحانی اختیار داده است تا به دنبال گشایش در روابط با غرب باشد؛ دست کم برای زمان حاضر.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در جمع سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان ملل تاکید کرد: هدف ما تعامل صحیح برای حل و فصل موضوع هسته‌ای است و نه مذاکره برای مذاکره.
محمدجواد ظریف که برای شرکت در شصت‌وهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است در جمع دیپلمات‌های ارشد مقیم سازمان ملل گفت: اقدام نظامی و اعمال زور هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و از جنگ نمی‌توان به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده کرد. کسانی که بر این باور هستند که از طریق سرکوب و یا ورود به جنگ می‌توان به اهداف دلخواه رسید، سخت در اشتباه هستند.
ظریف درخصوص نگاه برخی از اعضای سازمان ملل به برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد: هدف ما تعامل صحیح برای حل و فصل موضوع هسته‌ای و نه مذاکره برای مذاکره می‌باشد. ما خواستار راه‌حلی هستیم که حقوق مسلم ایرانیان را محترم بشمارد و البته بتواند نگرانی برخی از اعضای جامعه بین‌المللی را نیز برطرف کند. ما بر این باور هستیم که می‌توان به راه‌حلی رسید که برای تمامی طرف‌ها قابل قبول باشد. وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: در جهان کنونی نمی‌توان با وجود ناامنی برای دیگران به امنیت رسیدو با هزینه باخت طرف مقابل به برد رسید.
دیدار ظریف و بان‌کی‌مون
سایت رسمی سازمان‌ملل متحد گزارش داد آقای بان‌کی‌مون و محمدجواد ظریف پنج‌شنبه با یکدیگر دیدار و درباره همکاری رو به رشد ایران با جامعه بین‌المللی در موضوعات مختلف از جمله برنامه هسته‌ای ایران و نقشی که تهران می‌تواند در حل و فصل سیاسی بحران سوریه ایفا کند، گفت‌وگو کردند.
ظریف بعد از مذاکره با دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت مذاکرات سازنده‌ای با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در خصوص موضوع هسته‌ای ایران داشتیم.
وزیرامور خارجه کشورمان در این دیدار تنها راه‌حل بحران سوریه را تبعیت از اراده سیاسی مردم آن کشور دانست و افزود: راه‌حل‌های تحمیلی نمی‌تواند راهگشای بحران سوریه باشد.
ظریف در خصوص موضوع هسته‌ای، عزم و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای تعامل و گفت‌وگو با گروه 1+5 جهت یافتن راه‌حلهای مسالمت‌آمیز که متضمن حقوق هسته‌ای کشورمان باشد را مورد تاکید قرار داد.
دبیرکل سازمان ملل نیز با اشاره به بحران‌ها و معضلات موجود در عرصه بین‌المللی از گفتمان‌های مطرح شده توسط مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران استقبال و ابراز امیدواری کرد که معضلات جهانی از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی حل و فصل شود.
دبیرکل سازمان ملل همچنین با اشاره به آلام مردم سوریه و بحران بشردوستانه در آن کشور، خواستار مشارکت کشورمان در یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه شد.
دوشنبه ظریف و اشتون دیدار می‌کنند
وزیرامور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه هفته جاری اول مهرماه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به گفت‌وگو و رایزنی می‌پردازند.
ظریف درباره برنامه دیدارهایش با مقامات سایر کشورها در حاشیه اجلاس سازمان ملل در فیس‌بوک خود نوشت: دوشنبه اجلاس شروع می‌شود و براساس برنامه‌ای که به من داده‌اند حدود روزی 10-12 ملاقات با وزرا باید انجام دهم. دوشنبه سنگین‌ترین روز ملاقات من خواهد بود و در یک روز 14 ملاقات دارم (انشاءالله به برکت 14 معصوم برای کشور نتایج مثبتی داشته باشد). دیدار با خانم اشتون و وزرای خارجه یونان، هلند، استرالیا، ایتالیا، انگلیس، سوییس، ژاپن، ترکیه، عمان، اسلواکی، کرواسی، گرجستان و بلغارستان از جمله این دیدارها خواهد بود.

 


رئیس‌جمهور کشورمان روز یک‌شنبه (فردا) برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک خواهد کرد و در سه‌شنبه هفته جاری در مراسم افتتاحیه آن حضور پیدا خواهد کرد.
روحانی در سفر به نیویورک علاوه بر دیدارها و برنامه‌های جانبی سه سخنرانی مهم نیز خواهد داشت.
رئیس‌جمهور در اواخر روز سه‌شنبه به وقت نیویورک (بامداد روز چهارشنبه سوم مهرماه به وقت تهران) در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع سران کشورهای عضو این مجمع به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.
رئیس‌جمهور همچنین در اجلاس خلع سلاح اتمی که در روز چهارم مهرماه برگزار خواهد شد، به عنوان رئیس جنبش غیرمتعهدها سخنرانی می‌کند.
طبق آنچه که اعلام شده وی در جمع وزرای خارجه عضو جنبش غیرمتعهدها نیز به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.
رئیس‌جمهور در جریان این سفر به دیپلماسی رسانه‌ای نیز توجه داشته و چندین مصاحبه با رسانه‌های معتبر بین‌المللی و آمریکایی خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا نیز از جمله برنامه‌های مهم رئیس‌جمهور در جریان این سفر است.
اولاند و روحانی در نیویورک دیدار می‌کنند
«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه نیز اعلام کرد که در هفته جاری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران دیدار خواهد کرد.
به گزارش رویترز، اولاند گفت که دعوت به عمل آمده را پذیرفته و با همتای ایرانی‌اش دیدار می‌کند. این نخستین دیدار میان روسای‌جمهور 2 کشور از سال 2005 تاکنون است.
گمانه‌زنی رسانه‌های غربی درباره
دیدار احتمالی اوباما، روحانی
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از مقامات بلندپایه این کشور مدعی شد دولت اوباما، در حال ارزیابی دیدارهای سطح بالا در هفته جاری با دولت ایران درباره برنامه ‌هسته‌ای این کشور است و پذیرای تعامل مستقیم بین باراک اوباما و حسن روحانی در مقر سازمان ملل است.
مقامات کاخ‌سفید به این روزنامه آمریکایی گفته‌اند اوباما در حال حاضر برنامه‌ای برای دیدار با روحانی ندارد اما هر دو طرف پیش از آنچه می‌تواند اولین دیدار رویارو بین رئیس‌جمهور ایران و آمریکا باشد، با یکدیگر پیام‌هایی رد و بدل کرده‌اند.
به نوشته این روزنامه، دیدار بین مقامات ایران و آمریکا می‌تواند برای واشنگتن این خطر را به همراه داشته باشد که از زهر تلاش‌های بین‌المللی برای اعمال فشار بر ایران بکاهد.
یک مقام ارشد دولت اوباما نیز در این رابطه گفت که حتی اگر هیچ ارتباط مستقیمی بین اوباما و روحانی اتفاق نیفتد رویه ارتباطات بین ایران و آمریکا رو به بهبود است.
مقامات آمریکایی همچنین ادعا کرده‌اند محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز به واشنگتن ابراز تمایل کرده با مقامات ارشد آمریکایی دیدار کند.
یک مقام دیگر آمریکایی هم به وال‌استریت ژورنال گفته: «ظریف برای چندین دیدار ابراز امیدواری کرده است.» این مقامات همچنین گفته‌اند احتمال دارد خانم شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا با آقای ظریف بحث و گفت‌وگو کند.
خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به سفر رئیس‌جمهور ایران برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد: «باراک اوباما» در این فرصت می‌تواند هم به صورت لفظی و هم به صورت عملی دست دوستی خود را به سوی همتای ایرانی‌اش دراز کند.
رویترز در این مورد نوشته است: به نظر می‌رسد به جای آنکه دیداری رسمی و طولانی صورت پذیرد، دیدار آن‌ها تنها به دست دادن و تعارفات معمول احتمالا در ساختمان سازمان ملل، محدود شود.
این خبرگزاری با بیان اینکه در روزهای اخیر طرف ایرانی‌گام‌های بسیار مثبتی در جهت بهبود روابط برداشته، نوشته است اوباما بیم آن را دارد که با دادن پاسخی بسیار گرم پیش از آنکه ایران قدمی عملی در زمینه برنامه هسته‌ای بردارد، با موج انتقادات کسانی مواجه شود که وی را به رفتار ناپخته در سیاست خارجی متهم می‌کنند.
به گزارش فارس، رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است کاخ‌سفید امیدوار است بتواند امکان دست دادن دو رئیس‌جمهور در سازمان ملل را فراهم کند، اما این به معنی انجام یک دیدار رسمی نخواهد بود. یک مقام آمریکایی دیگر هم گفته است که حاضر است بر سر دست دادن دو رئیس‌جمهور شرط ببندد، اما فعلا هیچ برنامه‌ای برای این امر در نظر گرفته نشده است.
یک مقام آمریکایی دیگر در مورد دیدار احتمالی بین مقامات دو کشور، می‌گوید احتمال آنکه دیداری در سطح پایین‌تر مثلا بین وزرای خارجه صورت گیرد، بیشتر و قابل پذیرش‌تر است.

 


معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه با تصویب نهایی و ابلاغ قانون جدید آیین دادرسی کیفری شاهد کاهش زمان دادرسی در مسیر رسیدگی به پرونده‌ها خواهیم بود از راه‌اندازی شبکه ملی عدالت در قوه قضائیه خبر داد.
حجت‌الاسلام علی رازینی با اشاره به اینکه قانون آیین دادرسی کیفری با بیش از 400 ماده مدت پنج سال بود که در حال رسیدگی بود، اظهار داشت: گستردگی مواد قانونی و ایرادات شورای نگهبان باعث تاخیر در تصویب و اجرای قانون آیین دادرسی کیفری شده بود اما خوشبختانه با پیشنهاد قوه قضائیه و تلاش اعضای کمیسیون قضایی بیش از 106 ماده مورد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.
معاون حقوقی قوه قضائیه در ادامه تصریح کرد: یک بخش از قانون آیین دادرسی کیفری مربوط به رسیدگی به جرائم نیروهای مسلح و بخش دیگر آن مرتبط با نحوه دادرسی الکترونیکی است که امیدواریم با تصویب نهایی و ابلاغ آن جهت اجرا، شاهد تحول چشمگیری در کاهش زمان دادرسی و جلوگیری از اعمال نفوذها و سوء مدیریت در مسیر رسیدگی به پرونده‌ها باشیم.
رازینی تاکید کرد: طبق این قانون به منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و تدوین آیین‌نامه‌های لازم برای توسعه و ارتقا دادرسی الکترونیکی و نظارت بر انجام این امر مهم، شورای راهبری دادرسی الکترونیکی به ریاست رئیس قوه قضائیه و مسئولان ارشد قضایی و برخی مسئولین مانند وزیر ارتباطات و فرمانده نیروی انتظامی تشکیل شده و نحوه رسیدگی رایانه‌ای به پرونده‌ها را در محاکم قضایی مدیریت و نظارت خواهد کرد.
معاون حقوقی قوه قضائیه در گفت‌وگو با فارس افزود: همچنین به منظور ساماندهی ارتباطات الکترونیکی بین محاکم، ظابطان و اشخاص حقیقی و حقوقی شبکه ملی عدالت راه‌اندازی می‌شود و دسترسی افراد جهت ورود به شبکه و اطلاع از نحوه و مراحل رسیدگی‌ها تنها پس از احراز هویت صاحب پرونده و با امضای الکترونیکی فرد ذینفع امکان‌پذیر است.
یادآور می‌شود قانون آیین دادرسی کیفری با استفاده از ماده 85 قانون اساسی و به صورت آزمایشی و بدون طرح در جلسه علنی مجلس اجرایی خواهد شد.

 


یک پایگاه صهیونیستی اذعان کرد اوباما در خصوص موضوع هسته‌ای ایران از مواضع گذشته خود کوتاه آمده و نتانیاهو را از قافله دیپلماتیک عقب رانده است.
پایگاه صهیونیستی دبکا، نزدیک به منابع نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در گزارشی از نرم شدن مواضع باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مسئله هسته‌ای ایران خبر داد و نوشت: لحن میانه‌روی رئیس‌جمهور جدید ایران حتی پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای به نتیجه مورد نظر رسیده است.
بنا بر ادعای دبکا، ایالات متحده تنها یک خواسته از ایران دارد: «ایران جدیت خود را با موافقت با نرفتن به سوی تسلیحات هسته‌ای نشان دهد.» بنابراین، اوباما در تدوین تنها خواسته خود از همان مسئله‌ای استفاده کرده که در سخنان رهبر عالی ایران به آن تصریح شده است: «ما مخالف سلاح هسته‌ای هستیم و وقتی می‌گوییم کسی نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد، خود نیز به دنبال آن نمی‌رویم.»
دبکا تاکید کرده است که تقارن بین سخنان در تهران و واشنگتن در مفاهیم و زمان‌بندی کامل است و این امر نمی‌تواند اتفاقی باشد.
به گزارش فارس، دبکا ادعا کرده که بین مقامات ارشد ایرانی و اوباما از طریق سلطان قابوس، سلطان عمان نامه‌هایی رد و بدل شده و آخرین پیام را نیز وزیر دفاع عمان به رئيس‌جمهور ایران تسلیم کرده است. در این پیام آخر به رئیس‌جمهور ایران اعلام شده که مواضع آشتی‌جویانه وی در قبال ایالات متحده باید همراه با قول ایران مبنی بر نظامی نکردن برنامه هسته‌ای‌اش باشد.
منابع اطلاعاتی دبکا بر این باورند که اوباما در خصوص تهران هم به دنبال همان مسیری است که از طریق ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در خصوص دمشق طی کرد: «حرکت سریع از طریق مسیر پنهانی در حال تظاهر به اینکه مسائل هنوز در مراحل اولیه است.»
دبکا اذعان کرده که اوباما در حال پذیرش همان سخنان رهبر عالی ایران است که ایشان بارها تکرار کرده و بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌‌ای ایران تاکید کرده‌اند. چنین رویکردی از سوی اوباما، منجر به عقب ماندن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از قافله شده و سیاست‌های او در قبال ایران به جایی نخواهد رسید.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10