(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 01 مهر 1392 - شماره 20598

حوادث کوتاه از کشور
سال تحصیلی جدید آغاز شد
طراوت و شادابی در سراسر کشور با جشن شکوفه‌ها
دکتر ولایتی: انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران منطق قابل دفاعی نداشت
محیط‌بانان 35 روز آموزش رنجری می‌بینند
وزیر بهداشت:بهای تمامی داروها به قیمت اولیه باز نمی‌گردد
وزارت بهداشت اعلام کرد
ابتلای 168 نفر به وبا
افزایش اتوبوس‌های هیبریدی در خطوط تندرو
افتتاح زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج)
احداث میدان مشاهیر در بوستان نوروز
عباس‌آباد نکا از اراذل و اوباش پاکسازی شد
در جاده‌های خرم‌آباد تخلفات رانندگی جان 13نفر را گرفت
ایران به طور متوسط 1200 بار در هفته می‌لرزد
شناسایی نقاط کور ترافیکی در شرق پایتخت
آغاز توزیع 2 کتاب سوم و 5 کتاب هفتم
سند زمین‌خواری شاهزاده خانم سعودی
بردگی زنان در گروه‌های وابسته به القاعده
پیام رئیس بنیاد شهید به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس
   


سرقت در استادیوم ورزشی
مرودشت- خبرنگار کیهان: سارق وسایل و لوازم‌ استادیوم ورزشی مرودشت در حال بالا رفتن از دیوار استادیوم دستگیر و اشیای مسروقه شامل کابل برق، موتور کولر، موتور، پمپ آب، صندلی چرخدار و اثاثیه دیگر از خانه وی کشف و به استادیوم بازگردانده شد.
حریق در مراتع الموت غربی
فارس - قزوین: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: در اثر ‌آتش‌سوزی در مراتع روستای انگوراروج واقع در منطقه شکار و تیراندازی ممنوع ‌الموت غربی ماموران یگان حفاظت اداره کل و محیط‌بانی الموت غربی بلافاصله به محل اعزام شدند و شروع به مهار آتش کردند. عملیات مهار آتش 8 ساعت طول کشید. در نتیجه این حادثه بیش از 25 هکتار مرتع طعمه حریق شد. علت حادثه در دست بررسی است.
بازداشت وارث جعلی
* کرمان: بازپرس شعبه چهارم دادسرای عمومی و انقلاب کرمان از محاکمه کلاهبرداری که خود را وارثان یک ملک 20 میلیارد ریالی معرفی کرده بود، خبر داد. در این ارتباط 2 نفر کلاهبردار دستگیر و به مراجع قانونی معرفی شدند.
قاتل نزاع خیابانی به دام افتاد
یزد- خبرنگار کیهان: فردی که در درگیری خیابانی در شهر یزد، جوانی را به قتل رسانده بود، توسط ماموران پلیس آگاهی شهرستان شناسایی و بازداشت شد. با اقدام به موقع ماموران مخفیگاه وی شناسایی و در عملیاتی غافلگیرکننده وی را دستگیر کردند. انگیزه قاتل از جنایت زورگیری اعلام شد.
برخورد با کلاهبرداری
در پی شکایت تعدادی از شهروندان در مورد اخاذی‌های یک نفر تحت عنوان مامور از آنها تیم ویژه‌ای برای دستگیری متهم وارد عمل شدند و متهم را در حین کلاهبرداری از شهروندی شناسایی و طی هماهنگی با مقام قضایی در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند.
با توجه به اینکه متهم در تحقیقات صورت گرفته به بزه انتسابی اعتراف کرد برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی تحویل داده شد.
کشف سرقت
* فرمانده انتظامی یزد از کشف یک فقره سرقت منزل با شناسایی و دستگیری سارق و یک نفر مالخر اموال مسروقه توسط ماموران انتظامی این شهرستان خبر داد.
وی افزود: تحقیقات پلیس منجر به کشف سرنخ‌هایی از فردی شد که چند بار به منزل مالباخته تحت عنوان کارگر رفت و آمد کرده بود متهم در بازجویی‌های پلیسی به سرقت مقادیری طلا و سکه به ارزش تقریبی 300 میلیون ریال اقرار کرد و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

 


یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز کلاس اولی در سراسر کشور در میان شور و شعف پدران و مادران و دود اسپند و عبور از دروازه قرآن‌های مدارس اولین روز تحصیلی خود را تجربه کردند.
براساس آمار رسمی اعلام شده 500 هزار نوآموز پیش‌دبستانی نیز جشن غنچه‌ها را در مدارس ویژه خود برگزار کردند. با مجوز آموزش و پرورش در صورت بی‌تابی دانش‌آموز بویژه دانش‌آموزان اول ابتدایی و پیش دبستانی مادران می‌توانند اولین روز را در کنار فرزندانشان در داخل کلاس‌ها بنشینند و از نزدیک روش تدریس معلمین و روحیات فرزندان خود را زیرنظر داشته باشند.
استقرار 800 آمبولانس، موتورلانس و اتوبوس‌لانس
در بازگشایی مدارس
در همین رابطه مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با اشاره به تمهیدات اورژانس برای بازگشایی مدارس، از استقرار بیش از 800 آمبولانس، موتورلانس و اتوبوس‌لانس در سراسر کشور از اول تا هفتم مهرماه خبر داد.آرزو دهقانی گفت: با توجه به افزایش ترافیک به خصوص در هفته اول بازگشایی مدارس، و جهت اطمینان خاطر والدین و دانش‌آموزان و امکان دسترسی سریع‌تر و سرعت عمل بیشتر نیروهای اورژانس برای ارائه خدمات به حوادث احتمالی، برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.
مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور بیان کرد: جهت تسریع در پذیرش مراجعین به اورژانس بیمارستان‌ها بالاخص دانش‌آموزان و دانشجویان هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است. علاوه بر استقرار واحدهای سیار، تمامی پایگاه‌های شهری اورژانس نیز در آماده‌باش کامل خواهند بود.دهقانی تاکید کرد: جهت کاهش زمان حضور بر بالین مددجویان، بیش از 2000 پرسنل اورژانس 115 و نیروی امدادی در میادین و خیابان‌های اصلی شهر مستقر خواهند بود. در صورت بروز مشکلات پزشکی، شهروندان می‌توانند به یکی از واحدهای مستقر مراجعه و خدمات اولیه لازم را تا رسیدن به مرکز درمانی دریافت کنند.
فانی: چاره‌ای جز رسیدگی به قشر معلم و تربیت معلم نداریم
دکتر علی‌اصغر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش دیروز در مراسم نمادین جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها در دبستان شاهد دخترانه حضرت فاطمه‌زهرا (س) در اسلامشهر حضور یافت و به آن‌ها و همه دانش‌آموزان سراسر کشور وعده داد که در سال جاری تحصیلی شادمانی، بازی و فعالیت‌های فوق برنامه را نسبت به سال‌های قبل تقویت خواهد کرد.
وی از اولیای دانش‌آموزان خواست ارتباطشان را با مدرسه قطع نکنند تا خدمت به فرزندانشان آنطور که شایسته آن‌هاست محقق شود. فانی خطاب به دانش‌آموزان تاکید کرد: شما فرزندان مقام معظم رهبری و امید ایشان هستید و باید بتوانید به گونه‌ای تربیت شوید که آموزش و پرورش بتواند در منطقه نمونه باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مراسم گشایش دانشگاه فرهنگیان هم تاکید کرد: چنانچه به دنبال تحول در آموزش و پرورش کشور هستیم باید تحول در نیروی انسانی را آغاز و به دنبال تربیت آن در دانشگاه فرهنگیان باشیم.
وی تاکید کرد: باید به این نتیجه برسیم که اگر می‌خواهیم کشوری مستقل، توسعه‌یافته، پیشرفته و حایز مقام ممتاز در منطقه باشیم، چاره‌ای جز رسیدگی به آموزش و پرورش و تربیت معلم نیست.
توزیع لوازم التحریر
با اسطوره‌های غربی
در میان دانش‌آموزان!
بنابر همین گزارش از حاشیه‌های دیروز مراسم شکوفه‌ها توزیع تامل‌برانگیز هدایایی بود که سرپرست وزارت آموزش و پرورش به تعدادی از دانش‌آموزان حاضر در مراسم اهدا کرد.
دکتر فانی بعد از سخنرانی و در پایان مراسم شکوفه‌ها و غنچه‌ها که در مدرسه شاهد دخترانه جنوب تهران برگزارشد، کیف‌هایی را در میان دانش‌آموزان توزیع کرد که روی آن تصاویر مربوط به خرس کوچولوهای کارتون تولید محصولات فرهنگی هالیوود به نام «پو و دوستان» و... نقش بسته بود.
گفتنی است دفتر مطالعات جبهه فرهنگ انقلاب اسلامی و تعدادی از مراکز فرهنگی و دینی از قبیل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از مدت‌ها پیش با برگزاری کنگره و همایش و همچنین راه‌اندازی مراکز فروش لوازم التحریر ایرانی اسلامی در تلاش بودند و هستند تا با مطرح کردن و برجسته کردن قهرمانان ملی کشورمان بر روی لوازم التحریر دانش‌آموزی مبارزه جدی را با اسطوره‌های غربی در بازار لوازم التحریر به انجام رسانند و لذا از دست‌اندرکاران وزارت آموزش و پرورش بویژه اداره کل روابط عمومی این وزارتخانه انتظار این بود که در حمایت از این جنبش برآمده و در این مراسم لوازم التحریری به رسم هدیه به دانش‌آموزان اهدا می‌کردند که روی آن‌ها به جای اسطوره‌های غربی تصاویر مربوط به مبارزین و قهرمانان ملی کشور خودمان نقش بسته باشد.

 


مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران هیچ منطق قابل دفاعی نداشت.
دکتر علی‌اکبر ولایتی دیروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس قدیم و جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، با اشاره به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: خوشحال هستم که استقلال دانشگاه برگشته است.
ولایتی عنوان کرد: ما که هیچ وقت متوجه نشدیم منشأ این انحلال برای چه بود در حالی که دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای سابقه 40 ساله بود و خوشحالم که با رای شورای عالی انقلاب فرهنگی این دانشگاه توانست استقلال خود را بار دیگر بازیابد. بنده در شورای انقلاب فرهنگی گفتم که وقتی هیچ منطق قابل دفاعی برای انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود ندارد دیگر نباید به دنبال آئین‌نامه بگردیم.مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: تهران که بسیار بی‌در و پیکر است، به خدمات بهداشتی و درمانی بسیاری نیاز دارد و این خوب نبود که تمام زحمات آن برعهده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باشد در حالی که دانشگاه ایران نیز در دوران انحلال و ادغام واقعا سرگردان بود.
وی با اشاره به سنگ‌اندازی‌ها برای ثبت مقالات کشورمان در مجلات معتبر دنیا خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمام این سنگ‌اندازی‌ها در سال گذشته رتبه نخست مقالات علمی را در منطقه داشتیم و امروز شاهد آن هستیم برخلاف سال‌های گذشته که ایرانیان به فرنگ برای معالجه می‌رفتند این فرنگی‌ها هستند که برای خدمات درمانی به ایران می‌آیند.

 


مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب نظام جامع آموزش یگان حفاظت محیط زیست کشور خبر داد.
احمد قیومی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این نظام آموزشی شامل 940 ساعت دوره آموزشی از هنگام بدو ورود محیط‌بانان تا پایان خدمت آنها می‌شود.
وی افزود: از این پس هر محیط‌بان پیش از آغاز کار ابتدا 35 روز آموزش رنجری محیط‌بانی می‌بیند که هم شامل مباحث زیست محیطی در حوزه گیاهی و جانوری می‌شود و هم مباحث نظامی مانند آموزش ضوابط، مقررات و قوانین، تیراندازی، حمل سلاح و ... را در برمی‌گیرد.
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: تا پیش از تصویب این طرح، چنین دوره‌هایی برگزار نشده و آموزش‌ها به صورت پراکنده برگزار می‌شد، اما در حال حاضر ورودی‌های جدید سازمان پس از طی کردن مراحل آموزشی مختلف وارد عرصه خواهند شد.
به گفته وی از میان هفت، هشت یگان موجود در کشور مانند یگان حفاظت میراث فرهنگی، یگان حفاظت محیط زیست اولین یگانی است که از چنین برنامه آموزشی مدونی بهره‌مند می‌شود.

 


وزیر بهداشت اعلام کرد: قیمت‌ تمامی داروها به قیمت اولیه باز نمی‌گردد و امکان‌پذیر نیست.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران افزود: قیمت داروهای موجود در لیست سایت وزارت بهداشت باید به حالت قبل برگشته باشد و مردم برای خرید دارو می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.
وی گفت: عمدتا داروهای وارداتی برای بیماران صعب‌العلاج قیمت‌هایی هست که مابه‌التفاوت نرخ بر روی داروها می‌رود. آن هم به علت این است که ارزی که در اختیار شرکت‌های دارویی قرار می‌گیرند، حداکثر ارز مبادله‌ای است که با ارز آزاد، این داروها قیمت‌هایی بیش از دو برابر داشته‌اند که با این تصمیم قیمت‌ها به سال قبل برخواهند گشت در صورت تخلف باید توسط مردم گزارش شود.هاشمی همچنین در خصوص رقم افزوده شده به داروها اظهار کرد: این رقم با اعلام وزارت بهداشت به آنها برمی‌گردد فقط باید با وزارت بهداشت در ارتباط باشند.وی همچنین در خصوص بودجه درنظر گرفته شده برای دارو گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی با وزارت بهداشت بسته شده که قرار است 1800 میلیارد تومان در اختیار بیمه‌ها قرار گیرد.
وی عنوان کرد: طبق این قرارداد یکم مهرماه سال جاری وزارت بهداشت رقم اولیه را که حدود چهار صد میلیارد تومان است را به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌کند و این سازمان‌ها هم در قبال آن به تعهداتی که پذیرفته‌اند باید عمل کنند.وی خاطرنشان کرد: هیات نظارت هم بر روند اجرایی این تفاهم‌نامه نظارت می‌کند و همچنین سازمان غذا و دارو شماره تلفن‌هایی را اعلام خواهند کرد تا این تفاهم‌نامه به نحو احسنت اجرایی شود.

 


معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: تعداد مبتلایان به وبا در کشور به 168 نفر رسید که دو نفر آنها در تهران و یکی در کرج بوده است.
علی‌اکبر سیاری افزود: با توجه به شناسایی مواردی از بیماری وبا در تهران و کرج از مردم سراسر کشور می‌خواهیم مراقبت‌های بهداشتی را برای کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری بیش از پیش جدی بگیرند و هر نوع اسهال آبکی از این پس مشکوک به وباست مگر اینکه خلاف آن اثبات شود.
وی ادامه داد: به مردم توصیه می‌کنیم در هر جا که هستند از سالم بودن آب آشامیدنی خود اطمینان پیدا کنند و در جاهایی که آب سالم مطمئن در اختیار ندارند، حتما یا از آب‌های بطری شده استاندارد یا آب‌های جوشیده استفاده کنند، همچنین در جاهایی که غذای مصرفی آنها مطمئن نیست، غذای گرم را به غذای سرد ترجیح دهند.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت تاکید کرد: همان‌طور که قبلا نیز وزارت بهداشت اعلام کرده، توصیه اکید ما به مردم در سراسر کشور این است هنگام مصرف سبزی و سالاد حتما مراحل چهارگانه شست‌وشو، گندزدایی و آبکشی سبزی‌ها را رعایت کنند، در دستورالعمل اعلام شده به رستوران‌ها و اغذیه‌ فروشی‌ها نیز این موضوع تاکید شده است اما هنوز دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت عرضه سبزی و سالاد در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها صادر نشده است.سیاری ادامه داد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی اگر تعداد موارد فوتی ناشی از بیماری وبا از یک درصد مبتلایان بیشتر شود علامت خطر جدی است، در زمان حاضر از مجموع 167 مبتلای این بیماری تاکنون 3 نفر فوت کرده است اما علت این افزایش مرگ پیدا کردن دو فرد فوت شده ناشی از این بیماری است که به موقع شناسایی نشدند و هر دو آنها افغانی بودند.
وی گفت: به مردم توصیه می‌کنیم به محض برخورد با موارد اسهال آبکی از محلول ORS که در همه داروخانه‌ها موجود و در دسترس مردم است استفاده کنند تا از دست دادن بیش از حد آب بدن موجب مرگ و میر آنها نشود، زیرا بیماری وبا به علت از دست دادن آب بدن، مرگ‌آور می‌شود و بعد از آن در اولین فرصت ممکن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

 


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از بکارگیری تعداد بیشتری از اتوبوس‌های هیبریدی در خطوط تندرو خبر داد.
سیدجعفر تشکری‌هاشمی گفت: شاید در شهری که 700 کیلومتر مربع وسعت دارد و حدود 7000 دستگاه اتوبوس در آن تردد دارند اتوبوس‌های هیبریدی که تعدادشان بسیار کم است دیده نشوند.
وی تصریح کرد: تلاش‌ می‌کنیم پس از اتمام تست این اتوبوس‌ها مابقی نیز وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران در خطوط تندرو شود، البته با توجه به اینکه برای نخستین بار است که این اتوبوس‌ها وارد مدار می‌شوند به دنبال شناسایی نقاط ضعف و قوت آن در شهر هستیم تا برای پایتخت آماده شوند.تشکری هاشمی پیش از این عنوان کرده بود که این اتوبوس‌ها با استفاده از موتور مکانیکی انرژی الکتریکی تولید می‌کنند و تنها استارت زدن آن با سوخت گازوئیل آن هم گازوئیل استاندارد یورو 5 صورت می‌گیرد. به همین دلیل میزان آلایندگی این اتوبوس‌ها در حد صفر است و حتی از یک موتورسیکلت هم کمتر آلایندگی دارند.
تشکری پیشتر گفته بود که قرارداد ورود 20 دستگاه از این اتوبوس‌ها منعقد شده و در ابتدا دو دستگاه از آنها مراحل مونتاژ و تولید را سپری کرده‌اند، با توجه به اینکه اتوبوس‌های هیبریدی تقریبا سه برابر سایر اتوبوس‌ها عمر مفید دارند و مصرف انرژی‌شان نیز 40 درصد کمتر از سایر انواع اتوبوس‌ها است لذا هزینه تعمیر و نگهداری این نوع اتوبوس‌ها بسیار ناچیز است.

 


جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به ضرورت‌های راه‌اندازی هر چه سریع‌تر زیرگذر عابر پیاده چهار راه ولیعصر(عج) از راه‌اندازی و افتتاح این گذرگاه در اواسط مهرماه خبر داد.
سرهنگ جمال بذرافشان افزود: هم اکنون تجهیزات پلکان مکانیزه به محل این زیرگذر منتقل شده و کارهای نصب آنها در حال انجام است.
وی ادامه داد: با راه‌اندازی این زیرگذر عملا حجم زیادی از ترافیک در این چهارراه حساس از بین رفته و دغدغه خاطر مردم نیز مرتفع می‌شود.
این مقام مسئول در پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: پلیس به صورت صددرصدی از ابتدای مهرماه به پوشش دهی ترافیکی در سطح شهر اقدام خواهد کرد و نسبت به مراکز آموزشی و کنترل ترددها در اطراف آنها با حساسیت بیشتری برخورد می‌نماید.
بذرافشان ادامه داد: خط‌کشی معابر، اصلاح تابلوهای راهنمایی و رانندگی در اطراف مراکز آموزشی از اول شهریورماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت که هم‌اکنون کار در این بخش به پایان رسیده است.
وی از تشدید برخورد با تخلفات در مهرماه خبر داد و بیان داشت: تجاوز به حریم عابر پیاده، تشدید برخورد با ترددهای غیرمجاز در محدوده زوج و فرد برای جلوگیری از افزایش ترافیک، برخورد با خودروهای دودزا و تخلفات سرویس‌های مدارس از جمله مهمترین تخلفاتی است که پلیس با آنها برخورد خواهد کرد.بذرافشان از خانواده‌ها خواست تا برای تضمین سلامت فرزندان خودشان از خودروهای مدارس استفاده کنند و هم از این طریق میزان ترددهای غیرضروری در سطح شهر کاهش یابد.

 


مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد از احداث مشاهیر در بوستان نوروز به منظور ایجاد یک نقطه جهت معرفی بزرگان حوزه تمدن ایران اسلامی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شرکت نوسازی عباس‌آباد، حجت‌الله ملاصالحی با اشاره به جایگاه این اراضی به عنوان قطب فرهنگی و گردشگری پایتخت در حوزه دیپلماسی شهری خاطرنشان کرد: بوستان نوروز یک بوستان فراملی است که میدان مشاهیر جهت آشنایی بیشتر با مفاخر تمدن ایرانی در آن احداث شده است.
به گفته وی، میدان مشاهیر حدود 4200 مترمربع مساحت دارد که در آن دروازه عظیم ورودی، سنگفرش منحصر به فرد با طراحی نقوش موجود در فرش‌های ایرانی، سکوهای جایگاه تندیس‌ها و کتیبه‌ای منقش طراحی و اجرا شده است.
ملاصالحی تصریح کرد: دروازه میدان مشاهیر برگرفته از معماری اصیل ایرانی نمادی از خوشامدگویی شکوهمند به استقبال‌کنندگان از بهار و نوروز است، حوضی باشکوه در میان میدان قرار دارد ضمن آنکه در انتهای میدان کتیبه‌ای بزرگ منقوش به روایت‌هایی از ائمه اطهار در مقابل بینندگان قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد افزود: میدان مشاهیر یک اثر فاخر هنر معماری است که فرش قرمزی از جنس سنگ با نقوش اسلیمی به طول 160 و عرض 16 متر سطح آن را پوشانده و حاشیه‌های آن را سکوهایی به عنوان محمل تندیس‌های مشاهیر فرهنگ ایرانی و اسلامی دربر خواهد گرفت.

 


ساری - خبرنگار کیهان:
فرمانده نیروی انتظامی استان مازندران از پاکسازی اراذل و اوباش در منطقه آلوده عباس‌آباد نکا خبر داد.
سرتیپ دوم پاسدار مسعود جعفری‌نسب در حاشیه بازدید خبرنگاران از منطقه آلوده عباس‌آباد نکا، با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی با هرگونه ناامنی در این مناطق برخورد می‌کند، افزود: در نخستین مرحله اجرای این طرح به اهدافی که می‌خواستیم دست پیدا کرده و امروز در این مناطق معتادان و خلافکاران پرخطر وجود ندارند.فرمانده نیروی انتظامی مازندران، امنیت را حق مردم دانست و بیان کرد: امروز مردم این مناطق احساس امنیت می‌کنند و راضی هستند و از آن پشتیبانی و حمایت می‌کنند و نیاز است که این وضعیت نابسامان را به کمک اهالی منطقه به حالت عادی در آوریم.وی با اشاره به فقر اقتصادی ساکنان این منطقه، افزود: مردم این مناطق جزیی از نظام جمهوری اسلامی هستند و باید به آنها خدمات ویژه‌ای ارائه شود.جعفری‌نسب با بیان اینکه 52 نفر در این منطقه دستگیر شدند، گفت: پرونده این افراد به مقامات قضایی ارجاع و بر اساس قانون با آنها برخورد می‌شود.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
دو تصادف دلخراش در محورهای منتهی به خرم‌آباد 13 کشته و 2 مجروح برجای گذاشت.
سرپرست پلیس راه لرستان با اعلام این خبر افزود: یک دستگاه خودرو پرادو که از محور ازنا سگوند به خرم‌آباد در حرکت بود بر اثر تخطی از سرعت مطمئنه در محل پیچ جاده واژگون شد که 6 نفر از سرنشینان آن که همگی زیر 15 سال سن داشتند در دم جان سپردند و 2 نفر دیگر مجروح شدند و به بیمارستان انتقال یافتند.
سرهنگ مصطفی دالوند افزود: در تصادف دیگری، یک دستگاه سمند که از سمت نورآباد به خرم‌آباد حرکت می‌کرد با یک دستگاه نیسان برخورد کرد که همه 6 سرنشین سمند و تنها سرنشین نیسان جان سپردند.وی تخلف از سرعت مطمئنه، انحراف از مسیر و تجاوز به چپ را از علل عمده این دو تصادف نام برد.

 


رئیس مرکز ملی شبکه لرزه‌نگاری کشور گفت: به طور متوسط هر هفته یکهزار و 200 زلزله بالاتر از دو ریشتر در کشور روی می‌دهد.
انوشیروان انصاری در نشست با تعدادی از اعضای کارگروه زلزله استان گلستان اظهار کرد: بیشترین تمرکز این زلزله‌ها در کشور به دلیل ساختارهای زمین‌شناختی متعلق به محدوده زاگرس و البرز است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته به دلیل وقوع زلزله‌های بزرگ در استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر و هرمزگان، حجم زلزله‌های کوچک در کشور رشد زیادی داشت.
به گزارش ایرنا انصاری با اشاره به زلزله خیزی استان گلستان نیز اضافه کرد: گلستان به دلیل قرار گرفتن روی گسل‌ها همیشه در معرض وقوع زلزله است.
وی با بیان اینکه از نمونه‌های بارز فعالیت‌های لرزه‌ای پنهان در گلستان، می‌توان به پدیده گل‌فشان اشاره کرد، افزود: این پدیده نشان می‌دهد، در لایه‌های زیرین این منطقه،‌فعل و انفعالات در رسوبات زمین به شکل گل‌فشانی ظاهر شده است. رئیس مرکز ملی شبکه لرزه‌نگاری باند پهن کشور با اشاره به پیش‌بینی زلزله در زمان وقوع اظهار کرد: آن پیش‌بینی که در ذهن مردم وجود دارد که مثلاً چند روز دیگر زلزله در یک نقطه روی می‌دهد، فعلاً به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی در مرکز ملی شبکه لرزه‌نگاری نیز برای درازمدت است و براساس مطالعه زمین‌شناختی و لرزه‌خیزی اعلام می‌کنیم که مثلاً پنج سال دیگر زلزله یک منطقه را تهدید می‌کند.

 


شهردار منطقه 8 از اجرای طرح شناسایی نقاط کور ترافیکی و رفع مشکلات تردد در معابر پر خطر در آستانه بازگشایی مدارس، در شرق تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 8 محمد مهدی شادالوئی با اعلام این خبر گفت: به منظور تسهیل و تسریع توام با ایمنی در حرکت دانش‌آموزان و وسایل نقلیه همچنین کاهش سرعت ترافیک عبوری؛ طرح شناسایی نقاط کور ترافیکی در شرق تهران به اجرا در آمد.
وی با اشاره به آمادگی معابر و مدارس شرق تهران برای سال تحصیلی جدید؛ با همکاری پلیس راهور و شورایاران محلات 13 گانه افزود: نصب تابلوهای هشدار دهنده و اخباری عبور دانش‌آموزان در حریم 50 متری از مدرسه، خط‌کشی معابر پیاده مقابل مدارس از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است.شادالوئی اظهار داشت: هم‌چنین به منظور رفاه حال شهروندان و تسریع در تردد عابران پیاده، طرح فوریتی جمع‌آوری و رفع سد معبر اصناف با همکاری نیروهای انتظامی در سطح منطقه آغاز شده است.شهردار منطقه 8 افزود: آسفالت معابر، لکه‌گیری هندسی و مرمت نوارهای حفاری، بهسازی آسفالت مقابل مدرسه، رفع آبگرفتگی‌ها و بهسازی انهار از جمله اقداماتی است که توسط معاونت فنی و عمرانی منطقه انجام شده است.وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه افزود: به منظور رفاه حال دانش‌آموزان، در طرح استقبال از ماه مهر، مدارس شرق تهران تحت پوشش طرح‌های عمرانی قرار گرفتند و همزمان با بازگشایی مدارس کار عمرانی مدارس به پایان می‌رسد.

 


معاون پژوهشی وزارت آموزش‌وپرورش از توزیع 2 عنوان کتاب درسی هدیه‌های آسمانی و ریاضی پایه سوم و 5 عنوان کتاب پایه هفتم از امروز در کشور خبر داد.
حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان با اشاره به توزیع تمام کتاب‌های درسی پایه‌های اول، دوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و سه سال دوره اول متوسطه اول، گفت: بخشی از کتاب‌های درسی پایه هفتم ابتدایی در کتابفروشی‌ها موجود است و 2 عنوان کتاب درسی پایه سوم ابتدایی و 5 عنوان مربوط به پایه هفتم نیز به استان‌ها ارسال شده و توزیع آن از دیروز آغاز شده است.

 


فعال عربستانی که به دلیل انتشار خبرهایی از مسائل پشت پرده خاندان حاکم در عربستان با نام مستعار «مجتهد» شهرت بسیاری دارد، تصویری را منتشر کرده که بر اساس آن یکی از شاهزادگان زن در تلاش است زمینی بالغ بر 21 میلیون مترمربع را تصاحب کند.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،‌«مجتهد» تصویر این سند را که قبلاً از سوی شخصی به نام «دکتر رویکد» در تونیتر منتشر شده بود، از طریق صفحه خود در این پایگاه اجتماعی اینترنتی منتشر کرد.
این سند در واقع نامه‌ای است که یکی از مسئولان محلی «ریاض» به نام «مهندس عبدالله بن عبدالرحمن» خطاب به دادگاه عمومی این شهر نوشته است.
این مسئول سعودی در این نامه تاکید کرده که «شاهزاده نوف بنت مشعل بن عبدالعزیز آل سعود» خواسته است همه اراضی اطراف محدوده یک منزل در شمال ریاض تحت تصرف این شاهزاده درآید.
مساحت این زمین بیش از 21 میلیون متر مربع اعلام شده است.مسئولان سعودی هنوز این نامه را تکذیب یا تایید نکرده‌اند. مردم عربستان با وجود آنکه در سرزمینی پهناور و سرشار از منابع طبیعی به ویژه نفت زندگی می‌کنند، با بحران مسکن مواجه هستند؛ چرا که زمین‌های قابل سکونت به علت وسعت بیابان‌ها محدود است و بهترین زمین‌ها نیز معمولاً در تصرف شاهزادگان قرار دارد.

 


روزنامه «ال پاییس» اسپانیا گزارش داد گروه‌های مسلح و تکفیری وابسته به سازمان تروریستی القاعده در سوریه، دختران و زنان خارجی را با هدف بردگی جنسی به خدمت می‌گیرند.
این روزنامه به نقل از منابع مستند خود نوشت: اکنون سفر تندروها و حامیان القاعده به سوریه برای مبارزه علیه بشار اسد به منظور جهاد، در شکل جنسی نیز ظاهر شده است.
به نوشته روزنامه اسپانیایی، جهاد جنسی در سوریه اکنون کار را به جایی رسانده که گروه های تندرو در کشورهای عربی و برخی کشورهای اروپایی، به طور انبوه دختران جوان را فریب می‌دهند تا به روسپیگری و بردگی جنسی برای شورشیان بپردازند.
ال پاییس در این زمینه از دختری به نام عایشه 20 ساله و اهل «موناستیر» تونس نام برده که او را تشویق کرده بودند برای چند ساعت یا چند روز ازدواج کند.
این روزنامه نوشت: این پیشنهاد را یک زن خارجی 40 ساله در دانشکده‌ای که عایشه در آنجا رایگان درس می‌خواند، مطرح کرده بود و سپس در کلاس‌هایی در خانه آن حضور یافت که 18 دختر دیگر که میانگین سنی آنان 18 سال بود، نیز شرکت داشتند.
به نوشته ال پاییس، زن توصیه‌کننده ابتدا تلاش کرد تا دختران را متقاعد کند که از نقاب و برقع استفاده کنند و سپس آنان را به مشارکت در جهاد فراخواند چون اگر بمیرند، راحت‌تر به بهشت می‌روند!
بر اساس این گزارش، عایشه پس از تشویق شدن به جهاد نکاح، عضو گروهی شد که بهار گذشته به سوریه رفتند، اما پیش از سفر، دچار شک و تردید شد و مادرش او را متقاعد کرد تا منصرف شود و اندکی بعد نیز سرگذشت خود را با چهره‌ای شطرنجی در برابر دوربین‌های تلویزیونی التونسیه تونس شرح داد.
ال‌پاییس از عایشه به‌عنوان نخستین شاهد رسمی اعزام دختران و زنان برای جهاد نکاح شورشیان سوریه یاد کرد و نوشت: تاکنون شکایت‌های دیگری نیز از سوی خانواده‌های مسلمانی که دختران شان گم شده‌اند، از جمله یک دختر 16 ساله در «ویلورده» بلژیک نیز مطرح شده است.
این روزنامه با بیان اینکه پیشتر رسانه‌های ایرانی و سوری این موضوع را فاش کرده بودند، تصریح کرد: غربی‌ها تاکنون اعتبار چندانی برای این گزارش‌ها قائل نمی‌شدند، اما اکنون مقام‌های تونس هم به‌گونه‌ای رسمی فاش کرده‌اند که چگونه روسپیگری میان شورشیان ضد سوری رواج پیدا کرده است.روزنامه اسپانیایی تصریح کرد: هزاران جوان سنی عرب و همفکران آنان در اروپا که تخمین‌های متفاوتی درباره تعداد آنها زده می‌شود، برای جنگ به سوریه رفته‌اند که تاکنون تصور می‌شد، این افراد همانند دیگر گروه های تندرو هوادار القاعده در افغانستان و عراق فقط به ازدواج دائم معتقدند اما حالا معلوم شده وضعیت اینگونه نیست.
ال‌پاییس به نقل از «فرناندو رینارس» پژوهشگر تروریسم در مؤسسه سلطنتی الکانو در اسپانیا نوشت: روحانیون بلندپایه سنی که اختیار صدور فتوا را دارند، به تازگی مجوز ازدواج ساعتی و روزانه را صادر کرده‌اند، حال آنکه چنین کاری را قبلاً گناه می‌دانستند.
وی افزود: با توجه به شرایط جنگی در سوریه و سوءاستفاده از زنان این کشور توسط افراد مسلح، آنها اقدام به وارد کردن دخترانی از کشورهای دیگر کرده اند.ال‌پاییس به نقل از «بدیث قبادی» رئيس مؤسسه کمک به تونسی‌های مقیم خارج نیز نوشت که شورشیان در اردوگاه‌های خود در سوریه، زنان تونسی را به خدمت می‌گیرند و به‌گونه‌ای با آنان ازدواج می‌کنند که روزانه تا 6 مرد را برای هر زن شامل می‌شود، بدون آنکه کوچکترین مقررات اسلامی رعایت شود.
وی در این زمینه از وجود یک اردوگاه شورشیان در نزدیکی «ادلب» در شمال غرب سوریه خبر داد که در آن، حدود یکهزار زن نگهداری می‌شود.
ال پاییس نوشت:‌ لطفی «بن جدو» وزیر کشور تونس نیز چند روز پیش از بیان تعداد زنان تونسی در صفوف شورشیان سوری خودداری کرد اما گفت که معمولاً اینگونه زنان زمانی به خانه خود برمی‌گردند که پس از برقراری روابط جنسی با دهها مرد، باردار شده باشند.
این رونامه افزود: مقام‌های تونسی می‌پذیرند که جهاد نکاح در کشور خودشان واقعیت دارد و به همین دلیل، نورالدین الخادمی وزیر امور مذهبی و معارف اسلامی تونس از هموطنانش خواسته است اینگونه فتواها را رد کنند.
بر اساس این گزارش،‌«مصطفی بن عامر» مدیر امنیت عمومی تونس هم 28 آگوست (6 شهریور) اعلام کرد، یک شبکه اعزام دختران تونسی به سوریه که توسط یک دختر 17 ساله هدایت می‌شد را متلاشی کرده‌اند.

 


معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، این ایام را گرامی داشت.
سیدمحمد علی شهیدی در این پیام با اشاره به اینکه صلابت ملت‌ها در مهیب حادثه و کارزار نبرد آزموده می شود، آورده است: سرافرازی از آن کسانی است که در صف حق و عدالت، استقامت و پایداری می‌ورزند، با این عیار و شاخص ممتاز است که ملت ایران به نمادی از ایستادگی مبدل گشته و آوازه رشادت و آزادگی‌اش در جهان طنین‌انداز شده است.
در بخشی از پیام با اشاره به اینکه این ثمر غرورآفرین مرهون فرازهای روشنی از تاریخ ایران اسلامی است، آمده است: دورانی مانند دفاع مقدس جوهره بالندگی قرن‌های متمادی را خلق کرد تا حتی پس از گذشت سالها از آن ایام تجلی شگفتی و ابعاد بی‌نظیر آن عقل را مبهوت کند و تحلیل‌ها و اندیشه‌های بیشتری را به واکاوی خود بخواند.
شهیدی با تاکید بر بازگویی حماسه دفاع مقدس و پایش حقایق جنگ تحمیلی به درستی و دقت، بر اهمیت جایگاه خانواده شهدا و ایثارگران به‌عنوان باغبانان این شجره طیبه اشاره کرد و افزود: توجه و اهتمام به نقش جامعه ایثارگری و بهره‌مندی از محضر آنها یک ضرورت است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10