(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 01 مهر 1392 - شماره 20598

معرفی کتب دفاع مقدس با حاشیه نویسی رهبر معظم انقلاب
ادبیات پایداری
بررسی افتخارآفرینی های رزمندگان اسلام در عملیات ‌های دوران 8 سال دفاع مقدس
از کربلا تا بیت المقدس
مسافران کربلا
با آسمانیان
   


هنگ سوم
کتاب «هنگ سوم» خاطرات یک پزشک اسیر عراقی است. دکتر «مجتبی الحسینی»، در قالب یک پزشک اسیر، کتابچه‌ای از خاطرات خود را به رشته تحریر درمی‌آورد تا سندی گویا بر مظلومیت ملت و انقلاب اسلامی ایران باشد و حقیقت جنگ را برای جهانیان روشن سازد.
در بخشی از حاشیه نویسی رهبر معظم انقلاب بر این کتاب آمده است:
« موضوع، برای ما که این سوی خطه نبرد را دیده ایم، قهراً جالب است... نویسنده، البته یک نویسنده حرفه‌ای نبوده است. اما همین که فرصت کرده در گرفتاری جنگ، یادداشت‌هایی بردارد، سپس از حافظه خود کمک بگیرد و دیده‌ها را در دوران اسارت بر کاغذ بیاورد، بس موجب تقدیر است.»
جشن حنابندان
کتاب «جشن حنابندان» نوشته محمدحسین قدمی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است که خاطرات عملیات کربلای 5 و بیت‌المقدس 4 را به رشته تحریر در آورده است که در بخشی از این کتاب آمده است: برای انجام آخرین مراحل ثبت نام به پایگاه «مقداد» می‌روم. پایگاه بی‌اندازه شلوغ است. داوطلبان از نوجوانان کم سن و سال تا مردان پیر پشت خمیده، جهت ثبت نام هجوم آورده‌اند و...
در بخشی از حاشیه نویسی رهبر معظم انقلاب بر این کتاب آمده است:
«روز و شبی چند در لحظه‌های پیش از خواب، در فضایی عطرآگین و مصف‍ّا و در معراج شور و حالی که سطور و کلمات نورانی این کتاب به خواننده خود عطا می کند و...»
خط فکه
کتاب «خط فکه» یادداشت‌های سید محمد شکری است که اکنون به درجه رفیع شهادت رسیده و یادداشت‌های او یادش را زنده نگه می‌دارد؛ وی دانشجوی رشته پزشکی بوده، درس را رها می‌کند و به جبهه می‌رود و در جبهه آموخته‌هایش را پیاده می‌کند و به کار امدادرسانی مجروحین می‌پردازد؛ این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
در بخشی از حاشیه نویسی رهبر معظم انقلاب بر این کتاب آمده است:
«این سندی ارزشمند از اوضاع جبهه و خوی و خصلت بسیج است، این حرف‌ها برای مردم دنیای مادی و ظلمانی قابل فهم و درک نیست، اگرچه سراسر هشت سال دفاع مقدس از آن پر است. نگارش روان و روشن و موشکاف این نوشته بر ارزش سندی آن می‌افزاید و...»

 


“یا علی”؛ “یا زهرا”؛ “یا حسین” و ...، اسم رمز عملیاتی بودند که فتوحات بی‌شماری را نصیب رزمندگان اسلام در طول 8 سال دفاع مقدس نمودند. عملیات‌هایی که نه فقط به لحاظ طراحی و پیچیدگی در نوع خود بی نظیر محسوب می شدند بلکه اکثریت تئوریسین‌های نظامی و سیاسیون غربی را نیز به حیرت وا می داشتند، به طوری که وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده آمریکا در این ارتباط اظهار می‌دارد: «پیروزی های اخیر ایران در جنگ با عراق برای امریکا نگران کننده بوده و منافع غرب را در منطقه به خطر انداخته است.»
در طي هشت سال جنگ تحمیلی، 155 عمليات كوچك و بزرگ به ثبت رسيده است كه اولين آن در شهریورماه 59، در منطقه ميمك و آخرين آن در مردادماه 67، در اسلام‌آباد غرب به وقوع پيوسته است.
در اين ميان اما برخي از اين عمليات‌ها از سایرین برجسته‌ترند؛ آنهايي كه منجر به پيروزي هاي چشمگير سپاه اسلام شده و در خاطره‌ها به یادگار مانده‌اند.
عملیات بازی‌دراز
عملیات بازی دراز در محور سر پل ذهاب - ارتفاعات بازی دراز به صورت نیمه گسترده در اردیبهشت ماه 60 ، با فرماندهی مشترک انجام شد.
در طی انجام مراحل این عملیات که یکی از اولین تجربه های بزرگ همکاری مشترک سپاه و ارتش در سایه بی اعتمادی روزافزون به شخص بنی صدر بود ، نیروهای عمل کننده از شمال و جنوب دشت ذهاب به ارتفاعات بازی دراز یورش بردند. عکس العمل عراق برای حفظ ارتفاعات منجر به یک نبرد شدید چند روزه گردید و عاقبت نیروهای ایران موفق به آزادسازی قله های جنوبی ارتفاعات شدند. در عمليات حماسه ساز بازي دراز همچنين يك هزار و 500 نفر از لشكر دشمن كشته و زخمي شد و 700 نفر از آنان به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
عملیات ثامن الائمه(ع)
در مهرماه 60 شهيد يوسف كلاهدوز قائم مقام وقت فرماندهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، طرح شكست حصر آبادان را كه توسط شهيد حسن باقري طراحي شده بود، به شوراي عالي دفاع ارائه می‌دهد و پس از تصويب طرح این عملیات با رمز «نصر من الله و فتح قريب» به منظور تصرف پل هاي روي كارون و قطع حلقه ارتباطي نيروهاي محاصره كننده آبادان آغاز می‌شود که با پس‌گیری مناطق اشغال شده از چنگال دشمن بعثی، به فرجام می رسد. از جمله خسارات و تلفات دشمن در اين عمليات ، انهدام 90 دستگاه تانك و نفربر، 100 دستگاه خودرو، دو پل پي ام پي و كشته و زخمي شدن و اسارت بيش از 3800 تن از نيروهاي عراقي بود. همچنين مقدار قابل توجهي تجهيزات پيشرفته از آنها من الجمله؛ 160 دستگاه تانک و نفربر، 30 دستگاه بولدوزر، 5 قبضه توپ 152 میلی متری دوربرد، 2 قبضه موشک انداز کاتیوشا و مقداری اسلحه و مهمات در جریان عملیات ثامن الائمه(ع) به غنیمت گرفته شدند.
عملیات محمد رسول الله(ص)
در دی ماه 1360، رزمندگان به طرف اهداف تعیین شده حركت كردند و پس از چندین ساعت كوهپیمایی، عملیات را در بامداد روز بعد با رمز مبارك «لااله‌الا‌الله، محمد رسول الله» آغاز نمودند. در محور پاوه، نیروهایی كه از معبر “وزلی” وارد عمل شده بودند در حین عبور از كنار شهر نوسود - جهت عزیمت به ارتفاع سرنی - با عناصر ضدانقلاب درگیر شدند و در نتیجه تعدادی از ضدانقلابیون كشته و تعدادی نیز اسیر شدند.. رزمندگان اسلام در ادامه می‌بایست از دو محور مریوان و پاوه وارد عمل شده و ضمن آزادسازی بخشی از ارتفاعات منطقه - در محدوده بین نوسود و مریوان - و نیز انهدام دشمن، شهر طویله عراق و چند روستا را به تصرف درمی آورند. محور مریوان - به فرماندهی حاج احمد متوسلیان - ماموریت داشت تا ضمن آزادسازی ارتفاعات شنگادور، توالی (پنج قله)، دره تاریك، جانبازان و ملقه پشقله، شهر طویله را تصرف و تامین كند. محور پاوه - به فرماندهی حاج محمد ابراهیم همت - نیز ماموریت پاكسازی شهر نوسود، ارتفاعات كل هرات، سرنی، شوشمی و تعدادی از روستاهای منطقه از وجود دشمن (عناصر ضدانقلاب و نیروهای عراقی) و ورود به شهر طویله را بر عهده داشت.
در این عملیات كه به صورت منطقه‌ای هدایت شد و از فرماندهی مركزی بی‌بهره بود، تلفات و ضایعات سنگینی بر دشمن بعثی وارد آمد که می توان به عنوان نمونه به حدود 5500 کشته و مجروح؛ به اسارت درآمدن 200 نفر از بعثیان؛ انهدام گسترده تجهیزات ارتش عراق و نیز به دست آوردن مقادیر زیادی اسلحه و مهمات اشاره نمود.
عملیات فتح المبین
در فروردين ماه 1361 يكصد گردان از سپاه و 35 گردان از ارتش ايران، در غرب دزفول و شوش با رمز «يا زهرا(س)» به قلب دشمن زدند. نيروهاي خودي در قالب چهار قرارگاه عملياتي سازماندهي شده و از چهار محور شوش، رودخانه كرخه، كوه ميشداغ در جاده اهواز – انديمشك و غرب دزفول حمله را شروع كردند. اين عمليات با فرماندهي مشترك قرارگاه كربلا سپاه و ارتش و چهار قرارگاه قدس به فرماندهي سردار عزيز جعفري، نصر به فرماندهي سردار شهيد حسن باقري، فجر به فرماندهي سردار شهيد مجيد بقايي و قرارگاه فتح به فرماندهي سردار سرلشكر رحيم صفوي و غلام‌علي رشيد انجام شد.
در اجرای عملیات فتح المبین، شهيدان حسين خرازي فرمانده لشگر 14 امام حسين(ع) و ایضاً محسن وزوايي فرمانده يك گردان از تيپ 27 محمد رسول الله در شكست عراقي ها در محور رقابيه بزرگترين موفقيت را به ارمغان آوردند. كار بي نظيري كه در اين عمليات انجام شد و مايه شگفتي کارشناسان و طراحان نظامی جهان گرديد، حفر كانال و تونل در زمين هاي رملي منطقه و دور زدن دشمن از طريق آن بود. لشگر هاي 19 زرهي و 1 مكانيزه عراق كه در اين محاصره غافلگبر شده بودند، با تحمل آسيب هاي فراوان و شكستي كه جاویدالاثر احمد متوسليان فرمانده تيپ 27 محمد رسول الله به آنها وارد آورد، از ميان رفتند.
با انجام عمليات فتح المبين 2400 كيلومتر از خاك ايران در شمال خوزستان آزاد و دستيابي به چاه هاي نفت ابوغريب حاصل شد. طي 10 روز نبرد، 18 فروند هواپيما، 3 فروند چرخبال، 361 دستگاه تانك و نفربر، صد ها دستگاه خودروي نظامي و شمار چشمگيري از سلاح‌هاي انفرادي و نيمه سنگين دشمن از بين رفت و بيش از 4000 تن از نيروهاي عراقي كشته و 15000 نفر ديگر نيز به اسارت نيروهاي ايراني درآمدند.
عملیات بیت المقدس
در حالی كه اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم‌ترین برگ برنده این كشور برای وادار ساختن ایران به شركت در هر گونه مذاكرات صلح تلقی می شد، آزاد سازی این شهر می‌توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر متجاوز و اثبات برتری نظامی اش باشد. در این شرایط طرح ریزی عملیات بیت المقدس به منظور بازپس گیری و آزاد سازی حدود 5400 كیلومتر مربع از خاك ایران؛ از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید؛ انجام شد. عملیات بیت المقدس در 10 اردیبهشت 1361 با قرائت رمز «بسم الله القاصم الجبارین. یا محمد بن عبدالله(ص)» از سوی فرماندهی آغاز گردید.
سرانجام در روز سوم خرداد، قوای ایران از سمت شمال و شرق وارد شهر شدند و نیروهای متجاوز بعثی را در محاصره کامل قرار دادند. در این هنگام بود که خرمشهر به طور كامل آزاد شد و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد. بدین ترتیب خونین شهر كه پس از 35 روز پایداری و مقاومت در آبان ماه 59 به اشغال دشمن درآمده بود، پس از 578 روز اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت.
عملیات مسلم بن عقیل(ع)
عملیات مسلم با رمز «یا ابوالفضل العباس(ع)» در مهرماه 1361 و در محور سومار به صورت نیمه گسترده به فرماندهی مشترک انجام شد. در اين عمليات كه با حضور شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی و به فرماندهی شهید حاج محمد ابراهیم همت به اجرا درآمد، طی مدت هفت روز، 150 كيلومتر مربع از خاك ايران آزاد و حدود 30 كيلومتر مربع از خاك عراق تصرف شد. نيروهاي خودي ضمن تامين دشت سومار، بر تنگه هاي مرزي نیز مسلط شدند. نیروهای عراقی در جریان این عملیات علاوه بر از دست دادن 4275 نفر از سربازان خود، 79 دستگاه تانک و نفربر، 20 دستگاه خودرو و 3 عدد لودر و مقادیر زیادی سلاح سبک را به نیروهای ایرانی واگذار نمودند.
عملیات محرم
این عملیات که از نوع عملیات‌های محدود بود در آبان ۱۳۶۱ با رمز «یا زینب(س)» و به فرماندهی سردار حسن باقری آغاز شد و به مدت یک هفته به‌طول انجامید. پس از انجام عمليات موفق و موثر ثامن الائمه، فتح المبين، بيت المقدس، مسلم بن عقيل نمي بايست به عراق فرصت خارج شدن از حالت انفعالي و دفاعي داده مي شد؛ بنابراين در طرح عمليات محرم علاوه بر آزادسازي ارتفاعات مرزي حمرين در جبهه جنوبي و تصرف جاي پا براي تهديد منطقه العماره عراق، اين موارد نيز در دستور كار قرارگاه مركزي كربلا قرار گرفت . قرار بود رزمندگان اسلام در محور عين خوش – زبيدات در جنوب شرقي دهلران، حملاتی را تدارک ببینند.
در مجموع مراحل مختلف حملات سربازان اسلام علیه قوات ارتش بعثی صدام، 550 كيلومتر مربع از خاك ايران از جمله ارتفاعات مهم منطقه ، پل چم سري ، حوزه نفتي بيات ، نهر عنبر ، شهر ميمه ، آزاد و جاده عين خوش به دهلران ، از زير ديد و تير رس دشمن خارج شد . همچنين 300 كيلومتر مربع از خاك عراق شامل پاسگاه هاي زبيدات ، شرهاني و ابوغريب و همچنين تاسيسات نفتي شامل 70 حلقه چاه نفت به تصرف قوای ایرانی در آمد و همچنين سازماندهي 14 تيپ عراقي در اين نبرد آسيب جدی ديد.
عملیات والفجر2
در تیرماه 1362 عملیات والفجر ۲ با رمز «یا الله» آغاز شد. قسمتى از نیروهاى خودى ۲۴ ساعت قبل از آغاز تک، به منظور دور زدن دشمن، از خط عزیمت خود حرکت نمودند و پس از ۲ ساعت راهپیمایى موفق شدند خود را به مناطق تعیین شده رسانده، براى شروع عملیات اعلام آمادگى کنند. در ادامه عملیات روستاى رایات به دست نیروهاى خودى تصرف شد و ضمن محاصره چند روستاى دیگر، گمرک جاده پیرانشهر- حاج عمران آزاد گردید. بدین ترتیب ارتفاعات ۲۵۱۹ به طور کامل در اختیار نیروهای ایرانی قرار گرفت . عملیات حاج عمران، با آزادسازى ۲۰۰ کیلومترمربع از خاک دشمن و تسلط بر قسمتى از ارتفاعات سرکوب منطقه، به پایان رسید. آزاد سازی مناطقی چون ؛ پاسگاه مرزى تمرچین عراق، پادگان حاج عمران، گمرک مرزى، سلسله ارتفاعات «کلو» و قله استراتژیک آن، ارتفاعات گردمند، «سرسول»، «آزادى»، «سلمان»، «شیوه کارتا»، «بردزرد»، همچنین آزادسازى روستاهاى «ممى خلان»، «رایات»، «شیوش»، «خوارو»، «میوتان»، از نتایج این عملیات بود. در عملیات والفجر 2 همچنین مجموع کشته ها و زخمى هاى دشمن به بیش از ۴ هزار نفر رسید، ۲۰۰ نفر به اسارت گرفته شدند و نزدیک به ۵۰ پایگاه دشمن منهدم و یا تصرف گردید.
عملیات خیبر
هدف از عملیات خیبر که در اسفندماه 62 انجام شد، عبارت بود از انهدام نیروهای سپاه سوم عراق، تامین جزایر مجنون شمالی و جنوبی، ادامه تک از جزایر و محور طلائیه به سمت نشوه و نیز الحاق به نیروهایی که از محور زید به دشمن حمله می کردند. در جریان عملیات خیبر، دو قرارگاه کربلا و نجف ماموریت داشتند ضمن تامین اهداف محوله، روی پل دوعیجی در شمال نشوه الحاق کرده و سپس به سوی بصره ادامه عملیات دهند. همچنین قرارگاه دیگری با نام نوح(ع) وظیفه ترابری دریایی و پشتیبانی یگان های عمل کننده را برعهده داشت.
عملیات با رمز «یا رسول الله(ص)» آغاز شد و به آزاد سازی منطقه‌ای به وسعت 1000 کیلومتر مربع در هور، 140 کیلومتر مربع در جزایر مجنون و 40 کیلومتر مربع در طلاییه انجامید.
عملیات بدر
در اخرین روزهای اسفند 63 و پس از عملیات موفقیت آمیز خیبر، دشمن علاوه بر سازماندهی سپاه های اول، دوم، سوم و چهارم، اقدام به تشکیل فرماندهی شرق دجله و رده های مواضع پدافندی در سراسر منطقه جنوب کرد.
در حالی که دستیابی به یک جناح از دشمن در شمال بصره و قطع جاده مهم بصره – العماره می توانست محور مانور مناسبی برای عملیات های آینده به سمت یکی از این مناطق را بگشاید، منطقه غرب هورالهویزه مجدداً برای انجام عملیات بزرگ بعدی انتخاب گردید که هدف از آن دستیابی و تسلط بر جاده العماره – بصره و نیز راهیابی به مرکز اصلی هورهای غرب دجله بود.
عملیات با اسم رمز مبارک «یاالله، یاالله، یاالله و قاتلوهم حتی لاتکون فتنه، یا فاطمه الزهرا، یا فاطمه الزهرا، یا فاطمه الزهرا(س)» آغاز گردید و در همان ساعات اولیه، تمامی خطوط و استحکامات دشمن به سرعت درهم کوبیده شد. طی عملیات بدر علاوه بر تلفات سنگین که به دشمن وارد شد، بیش از 500 کیلومتر مربع از منطقه هور از جمله روستاهای ترابه، لحوک، نهروان، فجره و نیز جاده خندق به طول 13 کیلومتر، به تصرف نیروهای خودی درآمد.
عملیات والفجر 8
«بسم الله الرحمن الرحیم. لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. قاتلو هم حتی لا تکون فتنه. یا فاطمةالزهرا، یا فاطمةالزهرا، یا فاطمةالزهرا» اسم رمز عملیات والفجر 8 بود که در دهه فجر سال 64 آغاز گردید. نکته شایان توجه در این عملیات آن است که در اجرای آن از تجربیات گرانسنگ عملیات های «بدر» و «خیبر» که پیشتر صورت گرفته بود، نیز استفاده شد.
هدف از اجرایی کردن عملیات والفجر 8 تصرف شهر فاو و تاسیسات بندری آن، هم مرزی با کویت، تهدید بندر ام القصر، تسلط بر اروندرود، تامین خورموسی و تردد کشتی ها به بندر امام خمینی و نیز انسداد راه ورود عراق به خلیج فارس عنوان شده بود که با دستیابی به اهداف مدنظر همراه شد.
پاکسازی جنوب شهر فاو و باقی مانده نیروهای پراکنده و غیر منسجم دشمن، که در منطقه به صورت سرگردان حضور داشتند دنبال می شد. با حضور پرقدرت نیروها پس از محاصره شهر فاو در محور ساحلی و نیز دستیابی به خور عبدالله در جنوب فاو، پاکسازی عناصر باقی مانده دشمن در راس البیشه نیز با موفقیت انجام پذیرفت.
عملیات کربلا 1
به دنبال عملیات غافلگیر کننده والفجر 8 و تصرف شهر استراتژیک فاو توسط رزمندگان اسلام، رژیم عراق شیوه ای جدید برگزید و درصدد فعال شدن در جبهه زمینی و موضع تهاجمی برآمد و این استراتژی را بعد از اشغال مهران، به استراتژی دفاع متحرک نامگذاری کرد. در همین راستا ارتش عراق در اردیبهشت ماه 65، در منطقه مهران دست به تهاجم زد و شهر و حومه آن و برخی از ارتفاعات منطقه را به تصرف خود درآورد.
در چنین شرایطی عملیات کربلای 1 با هدف گذاری باز پس گیری شهر مهران و سلسله ارتفاعات قلاویزان، طراحی و عملیاتی گردید.
عملیات در اوایل تیرماه 65 و با رمز «یا ابا الفضل العباس، ادرکنی» آغاز شد و نیروهای خودی در اغلب محورها خطوط دشمن را شکسته و تا قبل از روشنایی صبح ضمن انهدام بیش از 10 گردان پیاده عراق، به اهداف از پیش تعیین شده در عملیات دست یافتند. طی این عملیات، 1210 نفر از نیروهای دشمن اسیر شده و مناطقی به وسعت 175 کیلومتر مربع از خاک ایران و نیز عراق شامل شهر مهران و روستاهای اطراف آن، جاده دهلران – مهران ، ارتفاعات حساس و سرکوب قلاویزان و حمرین و نیز دو پاسگاه مرزی بازپس گرفته شدند. هم چنین عقبه های دشمن از جمله شهرهای بدره و زرباطیه در دید و تیر قوای خودی قرار گرفت.
عملیات کربلا 4
عملیات کربلای 4 می بایست در سومین روز از دیماه 65 با اسم رمز «محمد رسول الله(ص)» و به منظور تصرف شهر بصره و تهدید جاده صفران - بصره از طریق اروندرود، آغاز می گردید. به همین خاطر غواص های خودی ساعاتی قبل به درون آب رفته و به سمت خط دشمن حرکت کردند. در این میان، نیروهای دشمن که کاملاً آماده و هوشیار بودند ضمن پرتاب منور، با تیربار و خمپاره به طرف نیروهای خودی شلیک می کردند. در این حال، نیروهای عملیاتی توانستند در جزایر سهیل، قطعه، ام الرصاص، ام البابی و بلجانیه نفوذ کرده و در بعضی مناطق نیز به صورت موضعی رخنه نمایند. طی عملیات کربلای‌4، میزان تلفات و ضایعات وارده بر دشمن شامل 8000 تن کشته و زخمی، حدود 60 اسیر، انهدام حدود 70 دستگاه زرهی و خودرو و همچنین انهدام تعداد زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین برآورد شده بود که توانست ضربات مهلکی را به ارتش بعث وارد آورد.
عملیات کربلا 5
سنگيني شرايط دشوار پس از عمليات کربلاي 4 ضرورت انجام عمليات ديگري را ايجاب مي کرد. ارزشمند ترين منطقه موجود شلمچه بود که دشمن در آن مستحکم ترين مواضع و موانع را داشت، به طوري که عبور از آن ها غير ممکن مي نمود. رزمندگان‌ سپاه‌ اسلام‌ براي‌ آزاد سازي‌ مناطق‌ تحت‌ اشغال‌ و دفع‌ تجاوز دشمن‌ و به‌ منظور دست‌يابي‌ به‌ اهداف‌ والاي‌ خود، اقدام ‌به‌ انجام‌ عمليات‌ كربلاي‌ 5‌ نمودند. اين‌ عمليات‌ در تاريخ‌ 19 ديماه‌ 1365 با رمز مبارك‌ «يازهرا(ع)» در منطقه‌‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز مي‌شود. در هدف‌گذاری از پیش مقرر شده عملیات، منطقه شلمچه به لحاظ اهميت سياسي و نظامي آن، به عنوان يکي از معابر وصولي شهر بصره، همواره در زمره اهداف قواي نظامي جمهوري اسلامي قرار داشت فلذا ایران در صورت تسلط بر اين منطقه، مي توانست برتري خود در جنگ را به اثبات برساند. بر همین اساس در جریان اجرای عملیات کربلا 5، 12 کيلومتر پيشروي به طرف بصره؛ بازپس گیری 150 کيلومتر مربع از اراضی اشغالی؛ آزادسازی مناطقی چون پاسگاه هاي بوبيان، شلمچه، کوت سواري و خين؛ جزاير بوارين، فياض و ام الطويل؛ روستاهاي خرنوبيه، سعيديه، حنين، سليمانيه، هسجان، جاسم؛ تصرف درياچه بوبيان و بخشي از کانال ماهي و نیز عبور از کانال ماهي گيري، نهر دوعيجي و جاسم؛ با تلاش رزمندگان غیور ایرانی و به حول و قوه الهی محقق شد.
عملیات والفجر 10
عملیات گسترده والفجر 10، در اواخر اسفندماه 1366 و در غرب کشور و در دشت های سلیمانیه عراق هم زمان با مبعث رسول اکرم(ص)، آغاز شد. در اجرای این عملیات سه هدف عمده مدنظر نیروهای مسلح ایران بود که عبارت بودند از؛ آزاد سازی شهرهای حلبچه، خرمال، دوجیله، بیاره و طویله، فراهم سازی مقدمات تصرف سد دربندی‌خان، انسداد عقبه اصلی دشمن در استان سلیمانیه.
سرعت عمل یگان ها در عملیات والفجر 10 که با رمز مبارک «یا محمد ابن عبدالله(ص)» آغاز گردید، به گونه ای بود که اغلب آن‌ها توانستند تمامی اهداف خود را در همان ابتدای شروع عملیات به تصرف درآورند.
رزمندگان روز بعد نیز توانستند مقاومت نیروهای دشمن را در هم شکسته و پیروزمندانه وارد شهر خرمال عراق شده و شهر را کاملا پاکسازی نمایند. این عملیات موفقیت آمیز هم چنین نتایج قابل توجهی من جمله، آزاد سازی منطقه ای به وسعت حدود 1200 کیلومتر مربع شامل شهرهای حلبچه، خرمال، بیاره، طویله و همچنین نوسود به اسارت درآوردن 5440 نفر از نیروهای دشمن؛ انهدام 270 تانک و نفربر، 60 توپ صحرایی، 20 ضدهوایی، 40 خمپاره انداز، 13 دستگاه مهندسی، 230 خودرو و 750 اسلحه انفرادی و آرپی جی هفت و نیز به غنیمت گرفته شدن 90 تانک و نفربر، 100 توپ صحرایی، 20 توپ ضد هوایی، 20 خمپاره انداز، 15 دستگاه مهندسی و 800 خودرو را درپی داشته است.
عملیات مرصاد
عملیات مرصاد در اوایل مرداد 67 با رمز «یا صاحب الزمان(عج) ادرکنی» برای مقابله با حرکت منافقین و بازپس‌گیری مناطق اشغال شده انجام گرفت. در این عملیات که با فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی و با پشتیبانی هوا نیروز ارتش اجرا شد، رزمندگان از سه محور چهارزبر، جاده قلاجه و جاده اسلام آباد- پل دختر وارد عمل شدند و نیروهای ضد انقلاب را تا پشت نوار مرزی عقب راندند. در عملیات مرصاد، بیش از 120 دستگاه تانک، 400 دستگاه نفربر، 240 قبضه خمپاره انداز 60 و 80 میلیمتری و 30 عراده توپ 106 میلیمتری دشمن منهدم شدند.
همچنین بیش از 20 تیپ مشترک منافقین و ارتش عراق متلاشی شد و تعداد کشته و زخمی‌های دشمن از مرز 4800 تن گذشت. در این عملیات، نزدیک به 1000 قبضه آرپی‌جی 7، 700 قبضه تیربار کلاشینکوف، ده‌ها دستگاه خودرو، ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، تعدادی تجهیزات پیشترفته الکترونیکی و مخابراتی و مقادیری اسناد درون گروهی منافقین به دست رزمندگان ایران افتاد. اين نبرد که به نحوي مي‌توان آن را نهروان ايران ناميد، با شکست سنگين و صد البته ننگین نيروهاي مسعود رجوي پايان يافت.

 


«اي امام حسين! اگر چه در كربلا نبوده‏ام تا به نداي «هل من ناصر ينصرني»ات، جواب بدهم، ولي ببين كه به نداي حق طلبانة فرزندت خميني، لبيك گفته و در كربلاي خوزستان جان فشاني مي‏كنم».
شهيد حميد كريمي

 


وقتی در ماه‌های آغازین جنگ، بنی‌صدر از اعزام نیرو به کردستان جلوگیری کرد، حاج احمـــد مجبور شد برای رفع نقیصه و حفظ عناصر موجود در مریوان به شیوه های مختلفی متوســل شود، از جمله سخت گیری در اعطای مرخصی.
یکی از برادران نقل می‌کند: ما در واحد ادوات کار می کردیم و آموزش خمپاره دیده بودیم. مدت ماموریت مان در مریوان به اتمام بود و تصمیم داشتیم به تهران برگردیم. یکی روز پای قبضه خمپاره‌انداز روسی مشغول جابه جایی جعبه های مهمات بودیم که حاج احمـــد به سراغمان آمد.
بعد از احوالپرسی حاج احمـــد به من گفت: شنیدم می خوای بری؟ گفتم: بله، گفت: تو خجالت نمی کشی؟ گفتم: چطور برادر احمـــد ؟ خب، ماموریتم تموم شده، حالا هم باید برگردیم سر زندگیمون.
حاج احمـــد دست انداخت، شانه مرا فشار داد و گفت: برادر، تو ظرف این مدت لااقل هـــــزار گلوله خمپاره زدی. هر گلوله دونه ای این قدر قیمت داره. اگه روی هم حساب کنیم کلی از بیت المال خرج شده تا فوت و فن کار رو یاد گرفتی. از هزار گلوله که زدی، نهصد تای اون به هدف نخورده. همه اینها انجام شده تا تو کاردان شدی. حالا همین قدر باید خرج یکی دیگه بشه تا هزار گلوله خمپاره را حیف کنه تا تازه بشه یکی مثل تو. روی همین اصل، برای حفظ بیت المال هم که شده، برادرجون تو باید توی جبهه بمونی. این برخورد بزرگوارانه حاج احمـــد چنان تاثیری روی ما گذاشت که شیفته مـــرام او شده و در مریوان ماندگار شدیم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10