(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 01 مهر 1392 - شماره 20598

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
یک واقعه، دو تجربه (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
قیقاج (گفت و شنود)
سفر روحانی به نیویورک زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی
رئیس‌جمهور ترکیه: نشست ژنو 2 بدون ایران شکست می‌خورد
در آستانه سفر به نیویورک روحانی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد
رفتار پرخطر دست دادن با شیطان!(خبر ویژه)
مرد 25 هزار میلیارد تومانی: از دولت سازندگی شروع کردم!(خبر ویژه)
ورود آزاد فتنه‌گران به دانشگاه آزاد!(خبر ویژه)
روزنامه‌های زنجیره‌ای: اگر بشه چی میشه؟!(خبر ویژه)
 


این روزها که آتش‌ جنگ‌طلبی شیطان بزرگ و همراهانش برای افروختن شعله جنگ در سوریه و تحت تاثیر قرار دادن جهان اسلام رو به سردی گذاشته و ناتوانی پنجه خون آلودشان برای دست‌اندازی به یک کشور مسلمان دیگر بیش از پیش آشکار شده است، صرفنظر از همه تحلیل‌ها و ارزیابی‌های سیاسی، واقعیتی بزرگ و سرمایه‌ای ارزشمند در مقابل دیدگانمان قرار می‌گیرد و سرتعظیم همه آزاداندیشان در برابر آن به خضوع خم می‌شود. ایثارگری و مجاهدت ایثارگران هشت سال دفاع مقدس- که این روزها در سالگرد آن حماسه باشکوه قرار داریم.
سی‌و سه سال پیش جنگ در شرایطی شروع شد که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی کمتر از ششصد روز گذشته بود. در طول این مدت استکبار که می‌دانست چه واقعه عظیمی در ایران رخ داده است هیچ روزی را برای آتش‌افروزی در کشور و نهایتا ساقط کردن نظام نوپای اسلامی از دست نداد. از گسیل چهره‌های وابسته به خود در عالی‌ترین سطوح گرفته تا واقعه‌سازی در جای جای کشور و تحریک عواطف و احساسات قومی به اسم خلق کرد و خلق عرب و... اما به این مقدار بسنده نکرد و کودتاهای مختلفی را طراحی‌کرد که کودتای مشهور نوژه مهمترین آنها بود و البته خودفروختگان و خائنین به مردم را هم در قالب گروهکهای معاند و سازمانهای جهنمی به رویارویی مسلحانه با نظام و مردم بی‌گناه واداشت و ثمر آن شهادت بیش از هفده هزار نفر از مردم بی‌گناه کشورمان شد. همه اینها فقط و فقط بخاطر یک چیز بود و آن پشیمان کردن مردم از انقلاب! اما همه‌چیز برعکس بود و مردم سخت‌تر و مصمم‌تر شدند. وقتی این همه دشمنی، در عزم استوار مردم اثری نگذاشت، ضربه نهایی با حمله نظامی به ایران در دستور کار قرار گرفت و صدام با اشاره آمریکا به ایران حمله کرد. این جنگ اگرچه ظاهرا جنگ یک همسایه علیه همسایه دیگر بود اما در واقع یک جنگ‌جهانی تمام عیار بود که در یک طرف آن تنها ایران بود و در سوی دیگرش جهان در حمایت و پشتیبانی کامل از صدام! نتیجه برای آنها که جهان را از منظر غیرالهی می‌دیدند کاملا قابل پیش‌بینی بود و شکست سرنوشت محتوم ایران در این جنگ بود. صدام پس از نخستین مصاحبه در مناطق اشغالی کشورمان به خبرنگاران وعده داد که گفتگوی بعدی هفته آینده در تهران خواهد بود! همان شب جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا گفت: امیدوار است مسئولان ایران سرعقل آمده باشند! مدتی بعد میخائیل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق در پیامی به سران کشورهای خائن عربی به آنها اطمینان داد که شوروی نخواهد گذاشت این جنگ با پیروزی ایران تمام شود! اینها و هزاران سند معتبر از کمک‌های شرق و غرب و ارتجاع عرب به صدام، حاکی از رخداد جنگی ‌جهانی علیه ایران و عزم و اتفاق دو ابرقدرت شرق و غرب برای براندازی نظام نوپای اسلامی بود. در این سوی میدان کارزار، ملتی دست خالی اما مصمم، گوشش را به سروش غیب داده بود که از لبان امام راحل جاری می‌شد و مردم را به ایستادگی و فداکاری دعوت می‌کرد. همین ندای آسمانی کافی بود که ایران انقلابی که نه ارتش منسجم و انقلابی داشت و تجهیزات اولیه را و نه هیچ کشوری‌ حاضر بود کوچکترین امکاناتی -حتی سیم خاردار- به او بفروشد، در اندک زمانی صحنه جنگ را به نفع خود عوض کند و دشمن را به زانو درآورد. همه توفیقات آن روزهای آسمانی در سایه خودباوری و تبعیت محض از فرمان امام(ره) حاصل شد و دشمن در تحمیل آن همه جنایت، چیزی بدست نیاورد.
اگر بپذیریم که هدف از تحمیل جنگ به ایران ساقط کردن نظام اسلامی و بازگرداندن آب به همان جوی سابق بود- که همه اسناد تاریخی از آن حکایت می‌کند - باید با سربلندی و غرور بگوئیم که ما پیروز شدیم و دشمن به هدفش نرسید. ما پیروز شدیم و دشمن نتوانست حتی یک وجب از خاک کشورمان را تصرف کند. ما پیروز شدیم و در اوج ناجوانمردانه‌ترین تحریم‌ها به خودکفایی در مهمترین و حیاتی‌ترین شئون نظامی و اقتصادی رسیدیم و جهان در برابر این عظمت و رشادت ایثارگران عزیز انگشت حیرت به دندان گزید. این دست‌آورد و تجربه ایران اسلامی از واقعه جنگ بود که امام راحل عظیم‌الشأن چند ماه پس از پایان جنگ در اسفند 1367 درباره آن اینگونه می‌فرمایند:
«هر روز ما در جنگ برکتی داشته‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم. ما انقلاب‌مان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهان‌خواران کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنان‌مان را شناخته‌ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روی پای خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشه‌های انقلاب پر بار اسلامی‌مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و وطن‌دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها سالیان سال می‌توان مبارزه کرد. جنگ ما کمک به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت، جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظام‌های فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند، جنگ ما بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال داشت، تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آن‌چنانی برخوردار شد و از همه این‌ها مهم‌تر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت. همه این‌ها از برکت خون‌های پاک شهدای عزیز هشت سال نبرد بود، همه این‌ها از تلاش مادران و پدران و مردم عزیز ایران در ده سال مبارزه با آمریکا و غرب و شوروی و شرق نشأت گرفت.»
اما همین واقعه پس از جنگ ما باز هم تکرار شد، آمریکا و متحدانش با بکارگیری پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی در منطقه ما درگیر چند جنگ دیگر شدند دو جنگ با عراق و یک جنگ با افغانستان، حمله ناکام اسرائیل به حزب‌الله لبنان و دو بار حمله به غزه. هدف اصلی آنها از تحمیل این جنگ‌ها بر مسلمین مظلوم منطقه، ایجاد خاورمیانه جدید و حاکم ساختن نظمی نوین بر شئون سیاسی و امنیتی منطقه بود. اما ثمر آن چیزی جز قتل و ویرانی و تشکیل گروههای تندرو و افراطی خون‌ریز و ایجاد ناامنی در منطقه نبوده است. هزاران سرباز از آمریکا و متحدانش در این جنگ‌ها کشته شدند و میلیاردها دلار در راه این آتش‌افروزی‌ها هزینه شد اما نه تنها به مراد مقصود نرسیدند بلکه آمریکا مجبور به خارج کردن تفنگدارانش از عراق شد و در افغانستان هم مجبور به تحمل تلفات هر روزه.
به یقین اگر آمریکایی‌ها حتی به نیمی از آرزوهایشان در عراق و افغانستان یا لبنان و فلسطین رسیده بودند، بدون کوچکترین نگرانی به سوریه حمله می‌کردند اما آن تجربیات تلخ و آن سرشکستگی‌ها سبب شد تا طرح حمله به سوریه با موج مخالفت مردم آمریکا و نمایندگان کنگره و مخالفت جهانی مواجه شود و سردمداران کاخ‌سفید را به عقب‌نشینی وادارد.
دست‌آورد ما در جنگ عزت و سربلندی بود و دست‌آورد آمریکایی‌ها ذلت و سرافکندگی. دست‌آورد ما در جنگ ناکام گذاشتن دشمن بود و دست‌آورد آنها ناکامی در به دست آوردن اهداف از پیش تعیین شده. ما در جنگ به خوداتکایی و خودباوری رسیدیم و فهمیدیم که مقاومت رمز بزرگ پیروزی است و جهان را به تسلیم در برابر اراده خودمان واداشتیم. به یقین بیداری اسلامی و به پاخاستن مسلمانان مظلوم منطقه، حاصل مقاومت و پیروزی ما بود که پیام آن به مسلمانان رسید و آنان را به ایستادگی و مقاومت در برابر سمتگران دعوت کرد و اینها همه از ثمرات مجاهدتهای ایثارگران و شهیدان ماست.
اکنون و با این همه توفیق و این همه عزت و افتخار، سخن از نیاز به رابطه با آمریکا نه فقط ذلیلانه که احمقانه نیز هست و نباید فراموش کنیم در روزگاری که جهان، ایران را به هیچ می‌انگاشت و در روزهایی که ایران غیر از خدا هیچ نداشت توانستیم بدون اتکاء به شرق و غرب و تنها با باور به توانمندی‌های فرزندان خودمان به همه چیز دست پیدا کنیم. این تجربه بی‌نظیر را قدر بدانیم و امروز هم بکار بندیم.

حسین شمسیان

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* شب ولادت امام رضا(ع) آنچنان جمعیت فشرده‌ای در حرم مقدس آن امام همام حاضر شده بود که در هیچ‌کدام از صحن‌ها جا برای نشستن نبود و ادامه جمعیت به خیابان‌های اطراف کشیده شد. عرض می‌کنم این چه عشقی است که همه را مدهوش خود ساخته است. مردم در این عشق الهی سر از پا نمی‌شناسند.
6091---0915
* اگر سازمان ملل به معنای واقعی کلمه سازمان ملل باشد جای شاکی و متهم مگر عوض می‌شود که از جرم آمریکا و اسرائیل و این همه جنایت‌هایشان چشم‌پوشی کرده و افرادی مثل عمرالبشیر که کشورش (سودان) را دو تکه کرده‌اند، چون به آمریکا بله نمی‌گوید به عنوان مجرم به دادگاه لاهه هم معرفی شوند؟ این است حقوق بشر؟ این است سابقه مدعیان حقوق بشر؟
یک شهروند
* جنگ‌طلبان جنگ‌افروز با استناد به استفاده از بمب شیمیایی در سوریه طبل جنگ را در منطقه به صدا در آوردند که به علت اعتراضات جامعه جهانی، شکست و خفت و خواری نصیبشان شد. ولی یک سوال بی‌پاسخ همچنان باقی است که بمباران هیروشیما و ناکازاکی و کشتار مردم ویتنام و حمایت همه‌جانبه از صدام در بمباران شیمیایی و جنگ‌افروزی در عراق، افغانستان، پاکستان و... و انواع دسیسه‌ها در مصر، تونس، لیبی و سراسر جهان که نتیجه‌اش قتل و غارت مردم عادی اعم از پیر و زن و کودک را در بر دارد و فقط نفع منافع استکبار به‌ویژه اسرائیل غاصب در آن است را چه کسی پاسخگو است؟! و این قلدر‌مآبی تا کی و تا کجا ادامه خواهد داشت.
محمودی
* آقای روحانی ریاست محترم جمهوری در مصاحبه خویش با خبرنگار آمریکایی گفته از اختیارات تام برخوردار است. ایشان به عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران از اختیار تام برخوردار است تا عزت و اقتدار کشور قدرتمند و عزیز ایران حفظ شود. ایشان می‌داند که حق ندارد کوچک‌ترین علامتی از ضعف و ذلت از خود نشان بدهند و نیز می‌داند که از کل نظام باید یک صدا بلند بشود.
علیمردانی
* از قوه مقننه و مجریه درخواست می‌شود با تصویب طرح و لایحه‌ای شرکت‌های تجاری را که در تحریم آمریکا علیه کشورمان شرکت نموده‌اند و در آینده قصد همکاری مجدد را داشته باشند ملزم به جبران خسارت وارده نمایند.
حسین چشمی از شرکت گاز
* دیروز رئیس موفق دانشگاه علامه طباطبایی را کنار گذاشتند امروز رئیس دانشگاه آزاد را علی‌رغم توفیق‌های چشمگیر عزل کردند، گویا اگر هرچه زودتر برای آقای محسن هاشمی که در شهردار تهران شدن ناکام مانده پست و مقامی دست و پا نکنند این عزل‌ها ادامه پیدا می‌کند!
4587---0912
* یادداشت روز آقای صرفی بسیار عالی بود. پاسخ خوبی بود برای آنها که ژست حقوق و اخلاق می‌گیرند. آفرین بر نویسندگان نو قلم روزنامه سراسری کیهان.
3730---0910
* از مسئولان نیروی انتظامی به خاطر کنترل مکان‌های برگزاری کنسرت موسیقی و جلوگیری از ناهنجاری‌‌های اخلاقی و رعایت حجاب نهایت تشکر را داریم. امیدواریم این کنترلها در دیگر مراکز تفریحی و خرید هم بیشتر شود.
یک شهروند
* مسئولین جدیدی که به قدرت رسیده‌‌اند مرتب پول یارانه را که به مردم داده می‌شود به رخ ما نکشند. اگر راست می‌گویند چرا در مورد حقوق‌های چندین میلیونی خودشان یا ریخت‌ و پاش‌هایی که دارند حرفی نمی‌زنند.
بهاءالدین جعفری
* پیشنهاد می‌شود دولت تدبیر و امید در برابر تورم و گرانی آزاردهنده فعلی کمک هزینه و عیدانه و کمک تحصیلی در آغاز سال تحصیلی جدید و برای زدودن مشکلات امرار معاش خانواد‌ه‌ها اختصاص دهد.
گودرزی - اصفهان
* از تولیت آستان مقدس رضوی و مسئولین استان درخواست می‌کنم فکری به حال برخی زوار امام رضا(ع) نمایند. اکثر مسافرخانه‌ها و میهمانپذیرهای اطراف حرم، تخریب شده و هیچ جایگزینی هم برایشان نشده و هتل‌های موجود هم دورند و هم فوق‌العاده گران.
6176---0912
* از سرپرست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه کشور درخواست می‌شود با اعزام نماینده خود به لواسان برای حل مشکلات مستاجرین مثل اخذ اضافه تراکم، تغییر کاربری، هزینه کارشناسی، اجاره مستاجرین، اخذ پذیره و... با اطلاع قبلی اقدام نمایند. تاکنون بیش از ده‌ها نامه، طومار، مراجعه حضوری، در مقابل اوقاف لواسان صورت گرفته ولی نتیجه‌ای حاصل نشده است. لازم به ذکر است در سال 1367 زمین‌هایی از سوی زمین شهری به ما واگذار شد که در سال‌های بعد اوقافی اعلام شد.
یک نفر از مستاجرین اوقاف لواسان
* در مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) به سمت تهران بوی نامطبوع فضولات مرغ و گاو و گوسفند هر عابری را آزار می‌دهد. از مسئولین امر انتظار می‌رود راه حلی برای رفع و دفع این بوی نامطبوع بیابند چرا که بسیاری از بیگانگان از این مسیر تردد می‌نمایند.
7225---0919
* پروژه پل شهدای ارتش واقع در تقاطع جاده ملارد و بلوار شهید بیات فردیس قرار بود در نیمه دوم سال 91 به اتمام برسد ولی نیمه‌کاره رها شده و هیچ کاری صورت نمی‌گیرد. بنویسید ما کسبه به زحمت افتاده‌ایم. مسئولین امر مساعدت بکنند این پروژه هرچه زودتر تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
لطیفی
* بخش وراوی از توابع شهرستان مهر در استان فارس با جمعیت بالغ بر ده هزار نفر یک درمانگاه شبانه‌روزی ندارد. از وزیر محترم بهداشت خواستار رفع این مشکل هستیم.
7037---0917
* از بزرگراه تهران - ساوه برای دسترسی به شهرک پرندک، شهر رباط‌کریم، چند پادگان نظامی مستقر در منطقه و دانشگاه آزاد فقط یک ورودی و خروجی احداث شده در نتیجه جوابگو نبوده و هر روز با مشکل مواجه هستیم، چرا برای رفع این معضل تدبیری اندیشیده نمی‌شود.
کشتکار
* از قول ما جانبازان خطاب به دولتمردان جدید که روی کار آمده‌اند بنویسید حقوقی که به جانبازان داده می‌شود فقط کفاف پول داروی آنان را می‌کند اگر هم چیزی زیاد بیاید صرف پرداخت قسط خانه می‌شود. هر روز هم که می‌گذرد سن ما جانبازان بالاتر می‌رود و ناتوان‌تر می‌شویم.
2096---0911
* مراسم بازگشایی خانه سینما در واقع افتتاح سالن مد و آرایش هنرپیشه‌های زن سینما بود. متاسفانه از کسانی انتظار داریم فرهنگ اسلامی و ایرانی را در فیلم‌ها و نمایش‌ها ترویج کنند که هیچ اعتقادی به فرهنگ حجاب و ارزش‌های دینی ندارند. بنگرید عکس‌های این هنرپیشه‌ها را در مجلات و روزنامه‌ها که متاسفانه الگوی رفتاری برخی از افراد در جامعه نیز می‌شوند. از مسئولین امر انتظار اقدام برای برون‌رفت از این معضل اجتماعی را دارم.
0929---0919

 


گفت: یکی از مدعیان اصلاحات که به انگلیس پناهنده شده از روحانی خواسته است در سفر به نیویورک با اوباما ملاقات کند.
گفتم: که چی بشه؟!
گفت: نوشته است، این ملاقات می‌تواند به گسترش دموکراسی در ایران کمک کند!
گفتم: یعنی در حالی که همه مردم دنیا و از جمله مردم آمریکا از جنگ‌افروزی‌ها و قتل و غارت‌های آمریکا به تنگ آمده‌اند این آقای مدعی اصلاحات هنوز هم آمریکا را طرفدار دموکراسی می‌داند؟!
گفت: چه عرض کنم؟!
گفتم: افسر راهنمایی دهان یک راننده‌ای را که توی جاده قیقاج می‌رفت بو کرد و گفت؛ عرق کوفت کرده‌ای؟ و یارو گفت؛ نه قربان! از بس حرف مفت زده و غلط زیادی کرده‌ام، دهنم عرق کرده!

 


سفر امروز رئیس جمهور کشورمان و هیئت همراه به نیویورک و گمانه‌زنی‌ها در مورد دیدارهای احتمالی روحانی با مقامات غربی و بخصوص اوباما و موضوع مذاکرات هسته‌ای در حاشیه اجلاس مجمع عمومی همچنان جزو تحلیل‌ها و گزارش‌های متعدد رسانه‌های غربی است.
در همین رابطه، اکثر رسانه‌های غربی با اشاره به رویکرد صادقانه ایران در سیاست خارجی خود و عصبانیت صهیونیست‌ها از برنامه هسته‌ای کشورمان به اوباما توصیه کردند که از فرصت حضور روحانی در نیویورک برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای و حل و فصل بحران سوریه استفاده کند.
نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» به رئیس جمهور آمریکا توصیه کرد در تعامل با ایران کوچکترین اعتنایی به جنگ‌طلب‌هایی مثل نخست‌وزیر اسرائیل نداشته باشد و برای دستیابی به توافق تلاش کند.
استفان والت‌ تئوریسین برجسته آمریکایی در یادداشت روز شنبه خود در فارین پالیسی نوشته است: تمام نشانه‌ها مبنی بر آن است که رئیس جمهور جدید ایران به دنبال توافقی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور با ایالات متحده بوده و اختیار کافی برای مذاکره را نیز دارد. مثل روز روشن بود که تندروها در آمریکا و اسرائیل، احتمال رسیدن به چنین توافقی را به دلایل مختلف رد می‌کنند.
نویسنده این یادداشت در ادامه با اشاره به اینکه اوباما نباید به امثال نتانیاهو کوچکترین اعتنایی بکند به میزان صداقت طرف ایرانی برای دستیابی به توافق می‌پردازد. وی در این مورد در پاسخ به این سؤال که آیا باید تلاش‌های روحانی برای دستیابی به توافق را جدی تلقی کرد یا خیر، می‌گوید به عقیده‌اش باید این تلاش‌ها و پالس‌های ارسال شده را جدی گرفت. به عقیده وی، مواضع مقامات و سران ایرانی و همچنین انتصاب‌های جدید در تیم دیپلماسی ایران، نشان می‌دهد که ایران در رویکرد خود برای دستیابی به توافق جدی و صادق است.
وی در پایان یادداشت خود می‌نویسد: رهبران کنونی ایران در رویکرد خود برای دستیابی به توافق صادق هستند، و به دنبال فریب دادن ما نیستند. البته آن‌ها در عین حال به سادگی هم تسلیم نمی‌شوند، ضمناً عزم صادقانه داشتن به این معنی نیست که آن‌ها برای امتیاز دادن مقاومتی هم نمی‌کنند. این امکان هم وجود دارد که ایران و آمریکا مذاکرات را آغاز کنند، گزینه‌های متعددی را هم بررسی کنند، اما نهایتاً به توافقی دست نیابند. این تلاش‌ها قطعاً با اقدامات تندروهایی که از هر فرصتی برای سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات استفاده می‌کنند نیز همراه خواهد شد.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز با اشاره به نقش ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گزارش کرد از آنجایی که ایران قربانی سلاح‌های شیمیایی عراق بوده، بهتر است در ابتکار عمل‌هایی که برای سوریه در نظر گرفته می‌شود، مشارکت داده شود.
نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود نوشت که تمام نگاه‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل که این هفته تشکیل می‌شود به «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران است. روحانی از زمانی که در ماه آگوست صدارت را برعهده گرفته است، سیگنال‌های ترغیب کننده‌ای درباره تمایل خود برای تعامل سازنده با غرب نشان داده است.
روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور نیز در پایگاه اینترنتی خود نوشت: این هفته سازمان ملل متحد در نیویورک شاهد رویداد هیجانی از حضور و نطق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران است. هرچند سخنرانی اوباما و روحانی خطاب به رهبران و شخصیت‌های سیاسی از کشورهای مختلف جهان در سازمان ملل متحد است اما نطق آنها می‌تواند آزمایشی برای گشودن راه حل دیپلماتیک برای دو موضوع مهم جهان یعنی سوریه و برنامه هسته‌ای ایران باشد.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، اوباما رئیس جمهور آمریکا احتمالاً از لحن ملایم مقامات ایران در حل مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران استقبال خواهد کرد و حتی در نطق خود شاید به ایجاد شدن عصر جدیدی از همکاری و روابط بین آمریکا و ایران اشاره کند.
روزنامه گاردین انگلیس نیز در یادداشتی با جسارت‌آمیز خواندن اقدامات رئیس جمهور کشورمان نوشت: اوباما باید با تدبیر و حسن‌نیت از فرصت به وجود آمده برای حل و فصل مسائل دوجانبه استفاده کند.
این نشریه ابراز تمایل روحانی برای گفت‌وگوهای دوجانبه با دولت آمریکا اشاره کرده و نوشت: روحانی روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل در پایان یک رشته تحرکات غافلگیر کننده سخنرانی خواهد کرد.
گاردین مدعی شد: طی این سفر دو پرونده ویژه در رأس کار روحانی خواهد بود، موضوع مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران و نیز بحران سوریه. روحانی می‌خواهد نشان دهد که حمایت یکپارچه ایران پشت سر وی قرار دارد. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران نیز علیرغم بدبینی به آمریکا،‌ حمایت خود را از رئیس جمهور ایران و حتی گویا مذاکره مستقیم با آمریکا اعلام کرده است.
نیویورک تایمز در مطلب دیگری با اشاره به اهمیت فوق‌العاده حضور روحانی در نیویورک نوشت: اکنون زمان آزمون ژست‌های سیاسی تهران-واشنگتن فرا رسیده است.
این روزنامه به ابراز تمایل حسن روحانی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای و نیز تعامل سازنده با جامعه بین‌الملل تأکید کرد. نیویورک تایمز هفته‌های پیش‌رو را برای عملی شدن ژست‌های سیاسی اخیر و نیز پیام‌ها و نامه‌های رد و بدل شده بین مقامات دو کشور را بسیار مهم خواند.
به نوشته این روزنامه مقامات ایران خواستار حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه هستند و همراهی ایران در توافق اخیر به دست آمده برای نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه به استقرار امنیت در منطقه خاورمیانه کمک خواهد کرد.
گاردین همچنین در مورد دیدار احتمالی روحانی و اوباما در نیویورک به نقل از بن رودز مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشت: واقعیت این است ما برنامه‌ای برای دیدار با روحانی تنظیم نکرده‌ایم اما همواره درهای ما به سوی دیپلماسی باز است اگر باور کنیم که چنین دیداری می‌تواند باعث پیشرفت اهداف ما شود. در مورد ایران هدف ما مشاهده ایرانی است که تعهدات بین‌المللی خود را در نظر گرفته باشد. وی ادامه داد: مسائل موجود میان ایران و آمریکا یک موضوع نیست که تنها در یک بحث و گفت‌وگو به پایان برسد.

 


رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر نقش مهم ایران در حل بحران سوریه تاکید کرد: نشست ژنو 2 بدون حضور ایران شکست می‌خورد.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه استار چاپ ترکیه، عبدالله گل، رئیس‌جمهور این کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کنم. با روحانی به عنوان دو کشور همسایه با یکدیگر به گفت‌وگو و تبادل‌نظر می‌پردازیم.‌وی با اشاره به نقش ایران در حل بحران سوریه ادامه داد: نمی‌توان ایران را در موضوع سوریه خارج از دایره قرار داد، بدون ایران ژنو 2 نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.
رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به مواضع جدید رئیس‌جمهور ایران اضافه کرد: روحانی دوره جدیدی را آغاز می‌کند. در همین راستا برخی از زندانیان [به اصطلاح] سیاسی آزاد شدند اما نباید انتظار داشت که ایران از اصول و ارزشهای اولیه خود دست بردارد. اما به نظر می‌رسد که دوره جدید بازتر از دوره‌های گذشته خواهد بود. همچنین، «دریک‌بلا‌مبلی» نماینده ويژه بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در لبنان در مصاحبه با روزنامه «الحیات» با تاکید بر اینکه کنفرانس «ژنو» در سطح وزرا و کشورهای همجوار مطالبات درباره سوریه را تکمیل خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد این کنفرانس براساس ارزیابی‌ها برگزار شود. وی در بیان اینکه در کنفرانس «ژنو 2» کشورهای منطقه مانند ایران و ترکیه حضور خواهند داشت افزود: در این کنفرانس برخی دیگر از کشورهای ذیربط حضور داشته و از نشست نیویورک گسترده‌تر خواهد بود.

 


رئیس جمهور در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با حضرت آیت الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.
در این دیدار مقام معظم رهبری برای رئیس جمهور آرزوی موفقیت کردند.

 


«مهم‌تر از دیدار روحانی با اوباما و دست دادن با وی، رفتاری پرخطر و ریسک بزرگی است که روحانی با آن روبرو است».
این مطلب را سایت المانیتور به نقل از سوزان دی مگیو معاون بخش مطالعات بین‌المللی در مؤسسه آسیا عنوان کرد. وی می‌گوید: اگر اوباما و روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دست بدهند این امر واقعاً مثبت است اما بسیار مهم است که به یاد داشته باشیم روحانی ریسک فراوانی را با برداشتن چنین گامی برای تعامل با آمریکا می‌پذیرد به ویژه که هنوز در ابتدای ریاست جمهوری است و چنین کاری تبعات فراوانی دارد.
المانیتور همچنین در گزارش خود نوشت: گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که اگر واقعاً قرار باشد اوباما و روحانی با هم روبرو شوند و دست بدهند، احتمالاً این اتفاق در مراسم ناهار بان‌کی‌مون در روز سه‌شنبه روی می‌دهد.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز از قول «سوزان مالونی» عضو ارشد مرکز «سابان» وابسته به اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» نوشت: امید به شکل‌گیری نقطه عطفی در روابط پرتنش میان واشنگتن و تهران در روز سه‌شنبه را «شعفی غیرمنطقی» می‌داند.
سوزان مالونی می‌گوید: ممکن است با دست دادن با نماینده شیطان بزرگ مخالفتی نشود]؟![ ولی از روحانی پرسیده خواهد شد که در برابر آن چه چیزی به دست آورده است.
از سوی دیگر روزنامه فیگارو با وجود اشاره جذابیت دست دادن روحانی و اوباما برای غربی‌ها نوشت: کارشناسان و مسئولان سیاسی غرب مصمم‌اند که در این میان فریب نخورند. یکی از مشاوران پیشین اوباما نقل می‌کند که «هنوز نکات مثبت یا جذاب آنقدر نیست که امکان کاهش تحریم‌ها را فراهم کند».
لورماندویل تحلیلگر فیگارو در ادامه به شبیه‌سازی غلط روحانی با گورباچف پرداخت و نوشت: وقتی گورباچف روی کارآمد، دولت رونالد ریگان هم میان امید و بدبینی مانده بود. اما بعد معلوم شد که گشایش در سیاست شوروی واقعی بود که در نهایت به سقوط دیوار برلین انجامید»...
بخش آخر مقاله فیگارو به آینده و ابهامات پیش‌رو نظر دارد: آیا فقط با رفع تحریم‌ها، ایران از بن‌بست کنونی خارج خواهد شد؟ چه نوع امتیازاتی ممکن است میان تهران و واشنگتن رد و بدل شود؟ به گفته یکی دیگر از مشاوران اوباما، «در خاورمیانه، پیشرفت‌های دیپلماتیک فقط با فشار زیاد حاصل می‌شود... در مورد سوریه تهدید حمله نظامی اثر کرد و در مورد ایران، تحریم‌هایی که در عرض پنج سال به تدریج ساخته شد».
روزنامه لیبراسیون در این باره نوشت: برخی رفتارهای روحانی نظیر تبریک به یهودیان با مخالفت جدی اصولگرایان مواجه خواهد شد. اوباما ناچار است دولت جدید ایران را بیازماید که آیا قابل اعتماد هست یا نه. غربی‌ها باید بسیار محتاطانه عمل کنند. آنها باید روحانی را ]در برابر اصولگرایان[ یاری دهند بدون اینکه عقب‌نشینی کنند.
یادآور می‌شود رژیم درمانده آمریکا به اعتبار شکست در ماجرای سوریه و عراق و افغانستان به شدت به یک فضاسازی تبلیغاتی-نظیر گرفتن عکس دست دادن اوباما با رئیس جمهوری اسلامی ایران- نیاز دارد و ارتکاب چنین اشتباهی دادن یک امتیاز بزرگ به آمریکا نیازمند است بدون اینکه کمترین امتیازی را نصیب ایران کند ضمن اینکه به عادی‌سازی و سفیدسازی سیمای تیره شیطان بزرگ کمک می‌کند؛ حال آن که رئیس دولت آمریکا یک جنایتکار جنگی است و دست وی با واسطه و بی‌واسطه به خون ملت‌های منطقه از مصر و سوریه و فلسطین و لبنان تا بحرین و یمن آلوده است و همین دست شرور است که اعمال مجازات‌های اقتصادی علیه ملت ایران را امضا کرد.

 


در حالی که بيژن زنگنه بابک زنجانی را متهم به عدم پرداخت 2 میلیارد دلار از درآمدهای فروش نفت به دولت کرده، زنجانی از اولین همکاری‌اش با مرحوم نوربخش در بانک مرکزی دولت سازندگی سخن گفت و نیز از چند بار ملاقات با هاشمی‌رفسنجانی پس از انتخابات خبر داد.
وی که می‌گوید میزان دارایی‌اش به 25 هزار میلیارد تومان می رسد، در مصاحبه با نشریه آسمان تصریح کرد: وقتی خدمت سربازی‌ام تمام شد آقای نوربخش 4-5 جا را انتخاب کرده بود و برای کنترل بازار به آنها دلار می‌داد تا در بازار پخش کند. آن وقت‌ها دلار رسمی 300 تومان بود و بیرون قیمت دلار در حال رشد بود و همه می‌گفتند ارزش دلار می‌خواهد هزار تومان شود. مردم می رفتند شب‌ تا صبح در صف بانک‌ها می‌خوابیدند تا دلار بگیرند و در بازار آزاد بفروشند. آقای نوربخش به من گفت بیا ایران مجموعه‌هایی که دلار به بازار تزریق می‌کند تا قیمت بالا نرود و 4-5 نفر بودند کارکن به من اعتماد پیدا کرده بود.
او با بیان این‌که سربازی‌اش را به طور اتفاقی نزد مرحوم نوربخش در بانک مرکزی ]دوره سازندگی[ گذرانده، می‌افزاید: برای تحویل ارزی که قرار بود به منظور کنترل بازار توزیع کنیم برای هر کس سقفی تعیین شده بود . سقف بقیه بالا بود 50 میلیون دلار و 100 میلیون دلار... سقف اعتباری من 20 میلیون دلار بود.می‌دانستند که من عصرها کار خرید و فروش ارز انجام می‌دهم. چون من در دوران خدمت سربازی‌ام در بانک، صبح‌ها می‌آمدم و می‌گفتم که مثلاً امروز فلان کار را کردم، اینقدر کاسبی کردم. به هنگام رانندگی وقتی آقای نوربخش را می‌آوردم، ازکارهایم می‌پرسیدند. من هم تعریف می‌کردم که به طور مثال در بازار مغازه گرفتیم. اینطور شد. آنطور شد. خلاصه در ماشین کارهایم را توضیح می‌دادم.
وی در پاسخ این سؤال که اولین ارزی که از بانک مرکزی برای توزیع در بازار گرفتید تا قیمت دلار کنترل شود چقدر بود؟ می‌گوید: 17 میلیون دلار. اولین کارمزدی هم که گرفتم 17 میلیون تومان بود. با آن پول هم یک دفتر در میرداماد خریدم.
زنجانی درباره اینکه چند وقت یکبار از بانک مرکزی دلار می‌گرفت، می‌گوید: هر روز می‌گرفتم. دلارها را در بانک مرکزی می‌گرفتم و در بازار می‌فروختم و پول ریالی‌اش را به بانک واریز می‌کردم.
زنجانی گفت: حدود 6-7 ماه این کار را انجام دادم. وقتی این کار را انجام می‌دادم با شرکت‌های مختلفی که در کار ارز ورود داشتند آشنا شده بودم. مداوم به من زنگ می‌زدند که بیا فلان کار را انجام بدهیم. کسانی که بیرون از کشور هم ارز داشتند زیاد با من تماس می‌گرفتند.
این میلیاردر در پاسخ سؤال آسمان مبنی بر اینکه بعد از فوت مرحوم نوربخش و بانک مرکزی چکار کردید؟ گفت: آن موقع بررسی کرده بودم و متوجه شده بودم که در بین کسانی که پول‌های زیادی می‌آورند «سالامبور» فروش‌ها ]کسانی که پوست گوسفند می‌فروشند[، ارزهای زیادی به داخل کشور می‌آورند. از 10 میلیون دلار گرفته تا 30 میلیون دلار. آنها پوست گوسفند را جمع می‌کردند و به خارج از کشور می‌بردند. در ترکیه و ایتالیا می‌فروختند و پولش را به داخل کشور می‌آوردند. آن زمان با یکی از این «سالامبور»فروش‌ها آشنا شدم. گفتم این کار چطور است. گفت: شما چرا کار ارزی می‌کنید. بیا در کار سالامبور. کار خوبی است. استخدام بانک مرکزی نبودم. در دفتر میرداماد بودم که آمدم کار سالامبور فروشی را به صورت قوی با 800 میلیون تومان منابع مالی شروع کردم.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره عکس‌های مشترکش با هاشمی، خاتمی و روحانی که در رسانه‌ها منتشر شده گفت: من پیش این آقایان رفتم تا جایزه بگیرم و برای 10-15 سال پیش است.
زنجانی می‌افزاید: من چهار پنج دوره صادرکننده نمونه شدم و به هنگام دریافت جایزه‌ام این عکس‌ها را گرفته‌ام. تاحال سه چهار بار آقای هاشمی را از نزدیک دیده‌ام. بعد از انتخابات خدمت ایشان رفتم و توضیحی درباره کارهایم به ایشان دادم بیشتر از 8 سال است که عکس آقای هاشمی در اتاقم است.
وی که صاحب چندین بانک و مؤسسه اعتباری در مالزی و تاجیکستان و ترکیه است، همچنین با اشاره به ارتباطات خود با وزارتخانه‌هایی نظیر نفت برای دور زدن تحریم و فروش نفت گفت: من تاکنون حدود 24 میلیون بشکه نفت فروخته‌ام و به قیمت روز با مهلت پرداخت 60 روزه و 90 روزه در تاریخ‌های مقرر پولش وصول و به حساب شرکت نفت واریز شده است.
زنجانی در پاسخ این سؤال که موضوع بدهی 2 میلیارد و 800 میلیون دلاری شما به وزارت نفت به کجا رسیده است؟ گفت: 2میلیارد و 800 میلیون دلار نیست. در حساب‌های مربوط به وزارت نفت در بانک First Islamic یک میلیارد و دویست میلیون یورو یک پول است. این برای همان مشتری‌ای است که من گرفتم ریختم به حساب و آن مشتری الان طلبکار است. 240 میلیون دلار یک پول دیگر است که برای بانک است و من گرفتم و ریختم در حساب شرکت نفت.
به نظر می‌رسد صرف‌نظر از نوع ارتباطات گذشته نامبرده با مدعیان اصلاح‌طلبی و هیاهوی یک سویه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب علیه وی، ضرورت دارد دستگاه قضایی و کمیسیون انرژي مجلس موضوع مورد مناقشه را بررسی کند و گزارش شفاف و روشنی در این باره ارائه کند.

 


سرپرست دانشگاه آزاد پس از برکناری مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، مدیر عامل خبرگزاری آنا را نیز برکنار کرد.
میرزاده شنبه در اولین روز کاری خود با وجود اظهارات قبلی‌اش مبنی بر اینکه بنای تغییرات اتوبوسی ندارم، حمیدرضا عابدی را از مدیر مسئولی روزنامه دانشگاه آزاد (فرهیختگان) برکنار و احسان مازندرانی از بازداشت‌شدگان فتنه 88 را جایگزین وی کرد. تغییرات در رسانه‌های وابسته به دانشگاه آزاد به همین جا ختم نشده و دیروز نیز رضا همدانچی مدیر عامل خبرگزاری دانشگاه آزاد (آنا) در گفت‌وگو با تسنیم از برکناری خود خبر داد.
همدانچی اظهار داشت: حدود ساعت 15 از دفتر آقای حمید میرزاده سرپرست دانشگاه آزاد با بنده تماس گرفته و به یکباره اعلام شد که از مدیر عاملی خبرگزاری آنا برکنار شده‌ام. در این تماس تلفنی به بنده اعلام کردند که ساعت 15:30 امروز تودیع می‌شوم و مدیر عامل جدید به جای من معرفی می‌شود.
همدانچی تصریح کرد: در روزهای گذشته مدیران جدید دانشگاه آزاد در پاسخ به اعلام آمادگی ما برای کناره‌گیری اعلام می‌کردند که با قوت به کار خود ادامه دهید اما امروز به یکباره خبر برکناری‌ام را از طریق تلفن به من اعلام کردند.
میرزاده چهارشنبه گذشته به واسطه بهانه‌جویی برخی اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد درباره عملکرد فرهاد دانشجو به جای وی به‌عنوان رئيس دانشگاه معرفی شد حال آن که قبل از جلسه ادعا شده بود این جلسه برای رسیدگی به برخی ابهامات تشکیل می‌شود.

 


نشریات زنجیره‌ای با اغراق درباره سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و اهمیت مصافحه تصادفی(!) وی با اوباما، در حال تکمیل پازل‌های طراحی شده از سوی طرف آمریکایی هستند.
روز گذشته و در ادامه فضاسازی روزنامه‌های زنجیره‌ای، روزنامه‌های شرق، اعتماد، بهار و برخی نشریات همسو به تکرار سناریوی رسانه‌های آمریکایی در زمینه ملاقات دکتر روحانی با اوباما پرداختند و ضمن تیترهای اغراق‌آمیز کوشیدند شرکت رئیس‌جمهور در نشست سالانه سازمان ملل را به مذاکره با آمریکا فرو بکاهند و همزمان کاهش قیمت دلار را نیز به این مسئله مرتبط کنند.
این رسانه‌ها- به انضمام بسیاری از رسانه‌ها و نشریات و شبکه‌های زنجیره‌ای- همان رسانه‌هایی هستند که طی یکی دو سال گذشته نقش وسیعی در فضاسازی مسموم رسانه‌ای و ایجاد التهاب کاذب در بازار دلار و ارز ایفا کردند و با دامن زدن به شایعات و ایجاد التهاب در به هم ریختن ثبات اقتصادی ایفای نقش کردند و در واقع پارسنگ کفه تحریم‌های آمریکا و غرب شدند.
روز گذشته در حالی که روزنامه اعتماد تیتر غلط‌انداز زده بود «جهان در انتظار اتفاق نیویورک» و ذیل آن سقوط قیمت دلار را تیتر کرده بود، روزنامه شرق در اقدامی مشابه سفر نیویورک را به کاهش قیمت دلار پیوند داد و روزنامه بهار نیز در تیتر اول مشابهی بازار و بورس را به مذاکرات نیویورک سنجاق کرد.
معنای این اقدام نشریات زنجیره‌ای که به وضوح از یک کانون واحد تغذیه و هماهنگ می‌شوند این است که دولت جدید- فارغ از سفر نیویورک- در مذاکرات هسته‌ای قادر به مانور نباشد و با دست بسته پای میز مذاکره بنشیند. در واقع عملیات روانی و شرطی سازی فضای داخلی به اینکه ثبات اقتصادی در گرو دراز کردن دست به سوی آمریکاست، هدف اصلی رفتار جدید این شبکه رسانه‌ای است که پیش از این یک ‌بار در به هم ریختن بازار و ایجاد التهاب کاذب در آن نشان داده دقیقا در زمین و خدمت به دشمن بازی می‌کند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10