(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 01 مهر 1392 - شماره 20598 

چگونگی تمهیدات ترافیکی در آغازین روزهای بازگشایی مدارس (بخش پایانی)
همدلی در اجرای قوانین ایجاد شهر بی ترافیک
   


گالیا توانگر
به ساعت دیواری نیم نگاهی می اندازد،یک لقمه نان و پنیر از توی سفره بر می دارد و یکمرتبه با یاد‌آوری این که زمان زیادی ندارد،مثل فنر از جایش می پرد.امروز سرویس مدرسه ردیف نشده و راننده گفته از هفته بعد آمادگی شروع به کار دارد. دوباره به ساعت دیواری با اضطراب نگاه می کند،فقط ده دقیقه فرصت دارد تا دیر رسیدن را لااقل از همین روز اول شروع نکند.
پدرش در حیاط خانه سرگرم روشن کردن ماشین است. داد می زند:«بابایی! مدرسه ام دیر شد! زودتر برویم.» بعد در حالی که جوراب هایش را با دستپاچگی پا می کند به سمت کتانی هایش هُل می خورد.
در حین سوار شدن به ماشین پدرش به این فکر می کند که اگر دیشب کمی زودتر می خوابید هم صبح اولین روز مدرسه قبراق تر می بود و هم می توانست برای رفتن به مدرسه از مترو که ایستگاهش درست سر کوچه شان است،استفاده کند.
شناسایی 500 مدرسه پر خطر در معابر اصلی،آماده‌باش صد درصدی پلیس در مهر،هشدار به والدین برای سپردن فرزندانشان به سرویس های معتبر،نصب 40 دوربین جدید ثبت تخلف،شناسایی گره های ترافیکی در 22 منطقه شهر تهران وآموزش های ترافیکی در 12پارک سطح شهر همزمان با شروع سال جدید تحصیلی از جمله تمهیداتی است که پلیس راهور با همکاری آموزش و پرورش مناطق و نیز شهرداری برای کنترل ترافیک در این ایام به اجرا می گذارند.
سرهنگ مراد مرادی نماینده پلیس راهور تهران بزرگ در جلسات ستاد استقبال از مهر می گوید:«500مدرسه پر خطر در شهر تهران را شناسایی کرده ایم که در معابر اصلی شهر واقع شده اند و دانش آموزانشان بیشتر در معرض خطر تصادفات رانندگی قرار دارند و پلیس راهنمایی و رانندگی تدابیر و تمهیدات ویژه ای را به منظور تامین ایمنی دانش‌آموزان این مدارس پیش بینی کرده است.»
حسن آقابیگی معاون امور مناطق سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه متذکر می‌شود:«نسبت به شناسایی نقاط بحرانی ترافیک و گره‌های ترافیکی اقدام شده و بهسازی علائم ترافیکی و رفع موانع فیزیکی در اطراف مدارس به منظور افزایش ایمنی دانش آموزان انجام شده است.»
وی همچنین اعلام می کند که حفاری معابر در روزهای پایانی شهریور و روزهای آغازین مهرماه ممنوع است مگر در موارد اضطراری .
جدیت در اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی
راننده های تاکسی ظل آفتاب ظهر بدون حتی داشتن یک سایبان برای آسایششان در پایانه مسافربری امام خمینی(ره) گرد هم آمده اند و از دلایل افزایش گره‌های ترافیکی در آغازین روزهای مهرماه می گویند. به صورت های تماما آفتاب سوخته شان می نگرم با خود می اندیشم:«وقتی حتی نصب یک سایبان از این بندگان خدا دریغ می شود،چطور انتظار داریم که قوانین را مو به مو رعایت کنند؟! »
افشار رئیس این پایانه برایمان می گوید:«ده ها بار با شرکت تاکسیرانی نامه نگاری کرده ایم تا لااقل برای در امان ماندن بچه ها از سرما و گرمای هوا برایشان سایبانی نصب شود اما اصلا توجه نکرده اند.گرچه انتظار بود که خود تاکسیرانی توجه بیشتری به خواسته های این قشر داشته باشد. »
وی با ورق زدن خاطرات شغلی اش گله مندانه می‌گوید:«نمی خواهیم زحمات بی دریغ پلیس راهور را نادیده بگیریم . اما گاه حتی توقف برای گرفتن برگ جریمه خود ایجاد گره ترافیکی می کند. برای مثال چند روز پیش در چهار راه استانبول جریمه شدم. افسر درست روی خط‌کشی مرا متوقف کرد.چند لحظه بعد که ارشد او هم از راه رسید یک جریمه هم بابت توقف روی خط عابر پیاده از من گرفتند در حالی که تقصیر من نبود و چون راهی برای عقب نشینی از خط کشی نداشتم و پشت سرم کیپ ماشین ایستاده بود با اعلام پلیس برای توقف ناگزیر روی خط کشی ایستاده بودم.»
رضا عباسی راننده تاکسی گردشی نیز که نزدیک به یک دهه در این صنف فعالیت دارد،برایمان می گوید:«من زیاد به نظارت غیر محسوس از طریق دوربین ها برای کاهش بار تخلفات و گره های ترافیکی اعتقادی ندارم. پلیس تا می‌تواند باید ارتباط رو در رویش را با شهروندان افزایش داده و در حین این ارتباط آموزش های کلامی داشته باشد. مطمئنا تاثیر این عمل خیلی بیشتر از این است که راننده متخلف تنها یک برگ جریمه دریافت کند و با پرداخت جریمه نقدی متصور شود همه چیز به خیر و خوبی تمام شده است. فرهنگ سازی وآموزش های محسوس پلیس به مراتب خیلی بیشتر تاثیر گذار خواهد بود.»
وی ادامه می دهد :«به نظربنده این فروش روزانه طرح ترافیک نیز باید برداشته شود. وقتی یک طرحی قانون می‌شود باید محکم پایش ایستاد. نباید راه های در رو را پیش پای راحت طلب ها قرار داد. مطمئنا شهروندی که یک کار شخصی مهم دارد می تواند برای انجام کارهایش در روزی که با پلاک خودروی او جور نیست از وسایل نقلیه عمومی و یا همان پول خرید روزانه طرح را بدهد واز آژانس استفاده کند. برای اجرای قانون باید کمی سختی کشید و سپس نتایج آرامش بخشش را در جامعه شاهد بود.»
اخلاق راننده سرویس مدرسه مهم است
سردار حسین رحیمی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به افزایش 30 در صدی ترافیک همزمان با اول مهر از تمهیدات ویژه پلیس برای بازگشایی مدارس خبر می دهد و می گوید:« بر این باوریم که ساماندهی و آموزش رانندگان سرویس های مدار س می تواند تا حد زیادی از بار گره های ترافیکی کم کند ،لذا آموزش و ساماندهی 20 هزار راننده سرویس مدارس را از یک ماه قبل تر از باز گشایی مدارس آغاز کرده ایم. ضمنا در مهر ماه پلیس 97 محدوده زوج و فرد را کنترل می‌کند که این کنترل در ایام آغازین روزهای مدرسه تشدید خواهد شد. طرح برخورد با خودروهای دودزا ،آلاینده و فاقد معاینه فنی نیز از طرح هایی است که پلیس در مهر 92 با جدیت پیگیری خواهد کرد،چرا که به زودی فصول سرد سال، پدیده وارونگی هوا و بحران آلودگی را در پیش خواهیم داشت.»
سردار رحیمی در مورد سیکل آموزش های راهنمایی و رانندگی به اقشار مختلف جامعه می گوید:«رانندگان،معلمان سیاری هستند که باید فرهنگ درست ترافیک را به دانش آموزان منتقل کنند.به هرجهت همه دستگاه ها و آحادی که برای کاهش بار ترافیکی به پلیس تعهداتی دارند باید صادقانه عملی اش کنند و این گونه نباشد که برخی از دستگاه های متعهد همچون سنوات گذشته از زیر برخی تعهداتشان شانه خالی کنند.»
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به خانواده ها در انتخاب سرویس مناسب هشدار می دهد و می‌گوید:«فرزندتان را به دست هر سرویسی نسپارید. حتما سرویسی خوب و ایمن انتخاب کنید.شرایط اخلاقی راننده سرویس نیز بسیار حائز اهمیت است و باید برای دانش آموزان دختر به ویژه در مقطع دبیرستان حتی الامکان ازبانوان راننده استفاده شود.
ضمنا رانندگان سرویس مدارس هم باید ظرفیت خودرو را رعایت کرده وبه مقرراتی همچون سرعت مجاز،عدم حرکت بین خطوط ،رعایت حقوق عابران توجه کنند.»
استاندارد سازی معابرشهری
و کاهش بار ترافیکی تهران
یک سوم بار ترافیکی کشور بر دوش معابر پایتخت است. شاکری یک راننده تاکسی که سرویس مدرسه پسرانه ابتدایی را هم عهده دار است ، دلیل دیگری را برای افزایش گره های ترافیکی در پایتخت عنوان می کند و می‌گوید:«‌استاندارد خیابان ها هم باید رعایت شود و ما که دائما در معابر شهر تهران در تردد هستیم خیلی محسوس به این موضوع رسیده ایم که برخی معابر و بزرگراه ها به طور جدی نیاز به اصلاح دارند.»
پس از شنیدن صحبت این راننده به یاد می آورم که در اخبار آمده بود دو بزرگراه یادگارو نیایش تا همین دوسال گذشته جزء حادثه خیزترین معابر شهر تهران بوده‌اند که در حال حاضر با اصلاحاتی که بر روی آنها صورت گرفته از لیست بزرگراه های حادثه خیز خارج شده اند. آمار نشان می دهد روزانه 2500 مورد تصادف رانندگی منجر به جرح و خسارت در تهران رخ می دهد که مطمئنا با ادامه روند استاندارد سازی معابر شهری پایتخت می توان به نحو چشمگیری از این آمار کاست.
سلمان نژاد یک کارشناس شهر سازی توضیح می‌دهد:« اين مهم مي‌تواند با برطرف كردن مشکلات موجود و گشودن گره‌هاي ترافيكي باعث سهولت در حركت خودروها با توجه به نوع و كاربري معابر شود. استانداردسازي خيابان هاي شرياني متفاوت با خيابان‌هاي محلي است. به عنوان نمونه تعداد تقاطع‌ها، چراغ‌هاي راهنمايي، ايستگاه‌هاي اتوبوس،علائم رانندگي، نوع خط‌‌كشي ها و پل های‌ عابر پياده يك خيابان شرياني با يك خيابان محلي متفاوت است.استانداردسازي بزرگراهي مانند شهيد چمران كه بافت اطراف آن نه مسكوني است و نه تجاري با خياباني مانند جمهوري اسلامي كه هم مسكوني است و هم تجاري فرق دارد.نوع كاربري‌ها و تعداد تردد عابران پياده در خيابان جمهوري اسلامي به عنوان یک راه شریانی با بزرگراه شهيد چمران به عنوان يك تندراه، تفاوت دارد.»
پیاده روی صبحگاهی تضمین کننده
نشاط و کیفیت هوا
“زهرا سادات مهربان خو” دانش آموزی است که امروز برای خرید لوازم التحریر با مادرش به بازار می رود. مادر این دانش آموز می گوید:«هفته اول چون هنوز یک عده از بچه ها ثبت نام نکرده اند و کاملا جا نیفتاده اند سرویس مدارس تق و لق است. اگر بشود طوری برنامه ریزی کرد که همه ثبت نام ها به موقع صورت پذیرد و سرویس ها موظف شوند از همان روز اول آغاز به کار کنند،شاید دیگر لازم نباشد والدین خودرو شخصی شان را بیرون بیاورند و یکمرتبه این همه ماشین روانه خیابان شود.»
این شهروند که فرزند خودش را هر روز صبح با کمی زود تر بیدار شدن و آماده شدن برای قدم زدن صبحگاهی و بی استرس به مدرسه می رساند،می گوید:«صبح ها من به مدرسه می برمش و بعد از ظهرها پدرش دنبالش می‌رود. اغلب هم پیاده روی می کنیم. اما خیلی ها هم هستند که برای طی چند تا کوچه و رسیدن به مدرسه حتما باید از خودرو شخصی شان استفاده کنند که این موضوع هم به نشاط صبحگاهی دانش آموز لطمه می زند و هم آلوده‌کننده هواست.»
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10