(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 01 مهر 1392 - شماره 20598

حزب‌الله از همکاری ناتو با تروریست‌ها در سوریه پرده برداشت
3 نظامی آمریکایی در حمله یک سرباز افغان به هلاکت رسیدند
رابرت فیسک پشت صحنه حمله شیمیایی به حومه دمشق را فاش کرد
بشار اسد: سوریه را به حال خود رها نخواهم کرد
ادامه اعتراض‌ها علیه آل خلیفه برای آزادی زندانیان سیاسی در بحرین
60 کشته و 300 مجروح در حمله افراد مسلح به مرکز تجاری نایروبی
نماینده مجلس ترکیه : پلیس علیه معترضان از مواد شیمیایی استفاده می‌کند
96 شهید و 135 مجروح در شنبه خونین عراق
عملیات تروریستی مقابل کلیسا در پیشاور 78 کشته و 121 مجروح بر جای گذاشت
تظاهرات گسترده طرفداران مرسی همزمان با آغاز سال تحصیلی در مصر
آغاز شمارش آرا در انتخابات آلمان حزب مرکل پیشتاز است
مقام ارشد چین رشوه گرفت
دادگاه حبس ابد داد
اشتون از تل‌آویو درباره حمله به دیپلمات‌های اروپایی توضیح خواست
   


حزب‌الله لبنان از روابط گروه‌های تروریستی در سوریه با سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، «حسن حب‌الله» عضو شورای سیاسی حزب‌الله در سخنانی از روابط میان تروریست‌ها در سوریه و ناتو پرده برداشت.وی اظهار داشت، در شرایطی که اعضای ناتو تلاش دارند خود را با گروه‌های تروریستی در سوریه بی‌ارتباط نشان دهند اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جنگجویان مخالف در سوریه با ناتو مرتبط هستند و از سوی کشورهای عربی مورد حمایت مالی و تسلیحاتی قرار می‌گیرند.عضو شورای سیاسی حزب‌الله تاکید کرد، در حال حاضر در سوریه هزاران تروریست علیه نظام بشار اسد در حال جنگ هستند و اگر این شورشیان از سوی ناتو و کشورهای غربی و عربی حمایت نشوند نمی‌توانند به اقدامات تروریستی خود ادامه دهند.

 


یک سرباز افغان در یک پایگاه نظامی اشغالگران آمریکایی را به رگبار بست که در نتیجه سه نظامی آمریکایی به هلاکت رسیدند.
به گزارش ایسنا، مقامات ناتو تایید کردند که یک سرباز افغانی به سوی نیروهای آمریکایی شلیک کرده که در این حادثه سه نظامی آمریکایی کشته شده‌اند.
این حادثه در ولایت پکتیا در داخل یک پایگاه ارتش افغانستان رخ داده است.
حمله سربازان افغان به اشغالگران از سال 2005 آغاز شده و از آن تاریخ تاکنون 100 نظامی خارجی کشته و 200 تن دیگر مجروح شده‌اند.
خبر دیگر اینکه مردم استان زابل برای دومین روز با حضور در خیابان‌ها کشتار غیرنظامیان در عملیات نیروهای ناتو را محکوم کردند.

 


روزنامه‌نگار و نویسنده انگلیسی از مدارک جدید روسیه درباره حمله شیمیایی در حومه دمشق پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، رابرت فیسک در مطلبی در روزنامه ایندیپندنت نوشت، روسیه به مدارک جدیدی دست یافته که نشان می‌دهد موشک‌های حاوی گاز سارین تاکنون به سوریه فروخته نشده‌اند بلکه کشورهای یمن، مصر و لیبی آنها را خریداری کرده‌اند.
به گزارش این روزنامه، روسیه لیست تاریخ فروش برخی از انواع سلاح‌های شیمیایی به ویژه گاز سارین که در غوطه مورد استفاده قرار گرفته است را منتشر کرده است. براساس این مدارک مقادیر زیادی از تسلیحات شیمیایی موجود در لیبی پس از سقوط معمر قذافی ناپدید شده و به دست القاعده و گروه‌های تروریستی در سوریه رسیده است.
رابرت فیسک همچنین در این مقاله اظهار داشت، بسیاری از تروریست‌های سوری اعتراف کرده‌اند با کمک قطر مقادیر زیادی تسلیحات نظامی از لیبی دریافت کرده‌اند که ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده است بنابراین این احتمال وجود دارد که سلاح‌های شیمیایی به دست گروه‌های تروریستی افتاده است.
فیسک خاطرنشان کرد، شکی وجود ندارد که سوریه مقادیر قابل توجهی سلاح شیمیایی دارد و با تحقیقات روس‌ها از موشک‌های شلیک شده مشخص می‌شود که این موشک‌ها جزو مهمات صادر شده به سوریه نیست این امر بیانگر این است که نظام سوریه می‌تواند خودش را تبرئه و از خود دفاع کند. کشورهای غربی می‌گویند حمله شیمیایی کار دولت دمشق است ولی چین و روسیه این اتهام را رد می‌کنند.

 


رئیس جمهور سوریه تاکید کرد، من برای حفظ قدرت در سوریه تلاش نمی‌کنم اما نمی‌توانم کشتی را که در حال غرق شدن است رها کنم.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از روزنامه السفیر لبنان، بشار اسد در دیدار با «ورونیکا دوکایز» عضو اتحادیه اروپا گفت، من برای در اختیار داشتن قدرت در سوریه تلاش نمی‌کنم اما زمانی که می‌بینم کشتی در حال غرق شدن است آن را به حال خود رها نخواهم کرد.
وی افزود، این ملت سوریه است که مشخص می‌کند چه کسی در انتخابات سال 2014 اداره سوریه را به دست خواهد گرفت.
رئيس جمهور سوریه تاکید کرد، ما از همان ابتدا اصلاحات را در سوریه آغاز کردیم اما حتی اگر اصلاحات بیشتری هم انجام دهیم و با مخالفان تعامل کنیم صلحی به دست نخواهد آمد چرا که آنها به جای صلح به دنبال جنگ در سوریه هستند.
وی خاطرنشان کرد، جنگی که در سوریه در جریان است به نمایندگی از برخی کشورها و از طریق حمایت از تروریست ها صورت می‌گیرد.
ورونیکا دوکایز نیز تاکید کرد دیدار وی با اسد شخصی و به دلایل انسانی بوده است.
در همین رابطه هیثم مناع رئيس هیئت هماهنگی ملی سوریه نیز گفت، سوریه به بزرگترین مرکز تجمع جنگجویان و تروریست‌های خارجی تبدیل شده است.
وی افزود، ما خواستار خروج همه جنگجویان خارجی از خاک سوریه هستیم زیرا حضور این افراد یک مصیبت به تمام معنای کلمه است و آنچه از حضور آنان در خاک سوریه بر جای مانده نابودی کشور است.
این در حالی است که رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه بر لزوم تفکر جدی قدرت‌های بین‌المللی درباره حل بحران سوریه و توجه به پیامدهای حضور تروریست‌ها در سوریه تاکید کرد.
سرگئي‌ایوانف با اشاره به توافق آمریکا و روسیه درژنو درباره تسلیحات شیمیایی سوریه اظهار داشت، ائتلاف مخالفان سوری و عربستان تنها طرف‌هایی هستند که توافق ژنو را نپذیرفته‌اند.
وزیر خارجه آلمان نیز نسبت به ادامه ارسال سلاح از سوی فرانسه برای مخالفان سوری هشدار داد و این اقدام را مغایر با تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران این کشور دانست.
به گزارش ایرنا به نقل از اشپیگل آنلاین، گیدو و ستروله در سخنانی تصمیم فرانسه با ادامه ارسال سلاح به گروه‌های مخالف سوری را به شدت مورد انتقاد قرار داده و نسبت به ادامه برنامه تسلیحاتی فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه در تسلیح شورشیان سوری هشدار داده است.
این نشریه آلمانی به نقل از وستروله نوشت: ادامه برنامه ارسال تسلیحات برای گروه‌های مخالف سوری می‌تواند مذاکرات سیاسی برای حل بحران و همچنین طرح مربوط به خلع سلاح شیمیایی سوریه را تحت تاثیر خود قرار دهد.
اشپیگل در ادامه به نقل از منابع خبری خود در وزارت امور خارجه آلمان، افزود: وستروله بر این عقیده است که در حال حاضر هر نوع بحثی در مورد ارسال سلاح به سوریه بی‌مورد بوده و نباید در مورد آن اقدامی صورت گیرد بلکه همه تلاش‌ها باید در جهت حل سیاسی و دیپلماتیک بحران به کار گرفته شود.
از سوریه نیز خبر می‌رسد که یگان‌هایی از ارتش سوریه 70 موشک دست‌ساز را در منطقه العرفی در شرق سوریه کشف و ضبط کردند.
همچنین محل استقرار تروریست‌های مسلح وابسته به گروه موسوم به آزادگان شام در روستای الشمیطیه هدف نیروهای ارتش قرار گرفت که در جریان آن تعدادی از تروریست ها کشته و عده‌ای نیز زخمی شدند.
ارتش سوریه چندین روستا را از وجود افراد تروریست مسلح در حومه حماه پاکسازی کرد و شمار زیادی از تروریست‌ها را نیز در حومه حماه، ریف دمشق وحلب به هلاکت رساند.
نیروهای ارتش همچنین با تسلط به نقاط مهم و راهبردی شهر عربین در اطراف دمشق در آستانه تسلط کامل بر این منطقه هستند. از سوی دیگر نیروهای دفاع مردمی کرد در شرق سوریه با تروریست‌ها درگیر شدند. نیروهای دفاع مردمی کرد اکنون روستای القحطانیه از توابع حسکه را در اختیار گرفته و مقادیر زیادی سلاح از تروریست‌ها کشف و ضبط کردند.
درگیری‌ها بین گروهک‌های تروریستی ارتش آزاد سوریه و امارت اسلامی عراق و شام نیز همچنان ادامه دارد و گروه امارت اسلامی 11 نفر دیگر از اعضای ارتش آزاد سوریه را در حومه لاذقیه سر بریدند.
درگیری بین این دو گروه تروریستی در دیگر مناطق سوریه نیز ادامه دارد و تاکنون به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از نیروهای دو طرف منجر شده است.
این درگیری‌ها بر سر تقسیم غنایم صورت می‌گیرد و دو طرف به جان یکدیگر افتاده و به شدت با یکدیگر می‌جنگند.
شبکه تلویزیونی سوریه با پخش تصاویری از درگیری شدید میان تروریست‌ها اعلام کرد آنچه پخش می‌شود صحنه درگیری بین ارتش سوریه و افراد مسلح مخالفان نیست بلکه درگیری بین شبکه‌های تروریستی بر سر تقسیم غنائم و نفوذ در روستاها و مناطقی است که بر آنها کنترل پیدا کرده‌اند.

 


معترضان بحرینی در ادامه اعتراضات خود به بازداشت معاون دبیرکل جمعیت الوفاق دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از پایگاه خبری الوفاق، مردم بحرین شنبه‌شب نیز در مناطق مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند و خواستار آزادی خلیل مرزوق معاون دبیر کل جمعیت الوفاق و دیگر زندانیان شدند.
معترضان بحرینی با سردادن شعارهایی علیه آل خلیفه خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی و استقرار دموکراسی در این کشور شدند.
نیروهای امنیتی آل خلیفه با استفاده از گازهای اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به تظاهرکنندگان یورش برده و شماری از معترضان را مصدوم و عده دیگر را بازداشت کردند.
در همین رابطه جمعیت الوفاق بحرین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، وزارت کشور عامل سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم است و در برابر خفگی، مسمومیت زنان، کودکان و سالمندان که به خاطر استنشاق گازهای سمی دچار مصدومیت می‌شوند، مسئول است.
خلیل مرزوق روز چهارشنبه پس از رأی دادگاهی در بحرین که وی را به سخنرانی تحریک‌آمیز متهم کرده بود، دستگیر شد.
اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تحولات اخیر بحرین از جمله اقدام آل‌خلیفه در بازداشت خلیل مرزوق، تنها راه برقراری امنیت در بحرین را «گفت‌وگوی ملی سازنده» دانست.
معترضان بحرین تأکید کرده‌اند که در اعتراض به سرکوب شهروندان این کشور گفت‌وگوی ملی با دولت را به حالت تعلیق درمی‌آورند از سوی دیگر مردم بحرین در اعتراض به سیاست‌های توهین‌آمیز رژیم آل خلیفه در تخریب مساجد و حسینیه‌ها بر روی ویرانه‌های مساجد نماز جماعت به جای آوردند و تأکید کردند دست از مخالفت‌های خود با رژیم دیکتاتور آل خلیفه برنمی‌دارند.

 


در حادثه تیراندازی به یک مرکز تجاری در نایروبی پایتخت کنیا دست‌کم 60 نفر کشته و 300 نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، عصر روز شنبه تعدادی افراد مسلح با ورود به مجتمع تجاری «وست گیت» از گرانترین و شلوغ‌ترین ساختمان‌های تجاری پایتخت کنیا که مالک آن یک تاجر اسرائیلی است اقدام به تیراندازی کردند که در همان ساعات اولیه ده‌ها تن کشته و مجروح برجای گذاشت.
صلیب سرخ کنیا تاکنون تعداد کشته‌ها را 60 نفر و مجروحان را 300 نفر اعلام کرده است که با توجه به وخامت حال برخی از مجروحان احتمال افزایش کشته‌ها وجود دارد.
گروه الشباب وابسته به القاعده مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و اعلام کرده تا زمانی که دولت کنیا به خواسته‌های آنان توجه نکند تعداد کشته‌ها افزایش می‌یابد. خواسته آنان خروج سربازان کنیا از شاخ آفریقاست.
هنوز تعداد زیادی از مشتریان این فروشگاه بزرگ در گروگان این گروه مسلح قرار دارند و تاکنون پنج نفر از آنها آزاد شده‌اند. هنوز معلوم نیست چه تعداد گروگان تروریست‌ها هستند.
مقام‌های نایروبی می‌گویند تلاش می‌کنند تا بقیه گروگان‌ها را آزاد کنند. در این حمله عده‌ای از مشتریان موفق شدند از محل فرار کنند اما عده‌ای دیگر نیز در مغازه‌ها پنهان شده‌اند.
بنابر اعلام دفتر ریاست جمهوری، یکی از افراد مسلح مجروح بازداشت شد ولی به علت شدت جراحات درگذشت.«اوهررو کنیاتا» رئیس‌جمهور کنیا نیز با اعلام این که عاملان این حادثه تروریستی مجازات خواهند شد گفت که تعدادی از اعضای خانواده وی نیز در میان کشته‌شدگان هستند.در میان مصدومان شماری از اتباع آمریکایی و در میان کشته‌شدگان اتباع کشورهای انگلیس، فرانسه و کانادا دیده می‌شوند.
سفارت آمریکا به منظور کمک به مصدومان بلافاصله وارد عمل شد و نیروهای امدادی را به منطقه اعزام کرد.
پلیس نایروبی با توجه به ابعاد حادثه و امکان تیراندازی مجدد از سوی تروریست‌ها از مردم خواست مناطق اطراف این منطقه تجاری را ترک و به مناطق امن پناه ببرند.نیروهای پلیس کنیا تعداد حمله‌کنندگان را حدود 10 نفر اعلام کردند.
فرانسه، کانادا و انگلیس به دولت کنیا پیشنهاد دادند که هر کمکی که لازم است در اختیار کنیا قرار دهند.
کنیا پیش از این نیز هدف حملات تروریستی قرار گرفته بود از جمله حمله به هتلی در سال 1980 که صاحب آن یک صهیونیست بود و شهروندان اسرائیلی به آن رفت و آمد داشتند و همچنین حمله مرگبار سال 1998 به سفارتخانه آمریکا که 223 نفر کشته برجای گذاشت.
گروه الشباب مدتی است که با نیروهای صلح‌بان کنیا و دیگر کشورهای آفریقایی در سومالی می‌جنگد و بارها تهدید کرده‌اند چنانچه دولت کنیا نیروهای خود را از شاخ آفریقا بیرون نبرد به خاک این کشور حمله خواهد کرد.
شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای این حمله تروریستی را محکوم کرد.بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای با خانواده قربانیان و مجروحان این حادثه ابراز همدردی کرد.
دبیرکل سازمان ملل خواستار محاکمه افرادی شد که این جنایت تروریستی را مرتکب شدند.
کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای این حادثه تروریستی را محکوم کرد و خواستار محاکمه عاملان این اقدام شنیع شد.آخرین اخبار رسیده از حادثه تروریستی در مرکز تجاری نایروبی حاکی است که در پی درخواست کمک دولت کنیا از رژیم صهیونیستی، این رژیم یک گروه ویژه از نیروهای اسرائیلی را با هدف آزادی گروگان‌ها به این کشور اعزام کرد.

 


نماینده مجلس ترکیه، پلیس را به استفاده از مواد شیمیایی علیه معترضان متهم کرد.
به گزارش ایرنا «امید اوزگوموش» نماینده مردم آدانا در مجلس ملی ترکیه گفت: پلیس ترکیه در ماشین های آبپاش که برای متفرق کردن معترضان ضد دولتی به کار می‌گیرد از مواد شیمیایی استفاده کرده است.
وی گفت: گزارش پزشکی قانونی دانشکده پزشکی آدانا نشان از استفاده از مواد شیمیایی از سوی نیروهای پلیس آدانا در متفرق کردن تظاهرکنندگان در روزهای گذشته دارد.
گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که در بدن برخی از تظاهرکنندگان در شهر آدانا پس از پاشیدن آب از ماشین‌های آبپاش نیروهای پلیس، سوختگی مشاهده شد و برخی از معترضان دچار صرع شده‌اند.
اوزگوش خواستار پاسخگویی وزیر کشور ترکیه به این مسئله شده است.
خبر دیگر اینکه جوانان معترض در اسلامبول با پلیس درگیر شدند. معترضان شعارهایی علیه اردوغان نخست‌وزیر ترکیه سر دادند.
پلیس با گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش، درصدد متفرق کردن معترضان برآمد و برخی از آنان سطل‌های زباله را به آتش کشیده و اقدام به پرتاب بمب‌های دست‌ساز به سوی نیروهای پلیس کردند.
در پی درگیری بین نیروهای پلیس و معترضان، تظاهرکنندگان تا بامداد یکشنبه به سر دادن شعارهای ضد دولتی ادامه دادند.

 



تروریست‌های مورد حمایت کشورهای عربی در عراق 231 نفر را در شهرک صدر به خاک و خون کشیدند.
انفجارها زمانی رخ داد که مردم در حال برگزاری یک مراسم عزاداری بودند. در جریان این شنبه خونین 96 نفر شهید و 135 نفر هم مجروح شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر تروریست‌ها، شنبه شب یک خودروی بمب‌گذاری شده را در نزدیکی مراسم عزاداری شهرک صدر منفجر کردند و سپس یک عامل انفجاری وارد مراسم عزاداری شد و خود را میان عزاداران منفجر کرد. دقایقی بعد هم خودروی دوم در نزدیکی محل منفجر شد. علت زیادی شمار قربانیان این انفجارهای تروریستی، تراکم جمعیت در شهرک صدر بوده است.
برخی منابع آگاه اعلام کردند که آمارها بیشتر از این رقم است. شهرک صدر، منطقه‌ای شیعه‌نشین در شمال شرق بغداد است. در این انفجارها همچنین 25 خودرو طعمه حریق شد.
نوری مالکی نخست‌وزیر عراق با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد تروریست‌ها هرگز نخواهند توانست به اهداف شوم خود در کشیدن مردم به فتنه مذهبی دست یابند.
ناظران سیاسی منطقه معتقدند که این جنایات از سوی تکفیری‌های مورد حمایت عربستان صورت می‌گیرد.
خود مالکی هم انگشت اتهام را به سوی عربستان دراز کرده و دخالت‌های رژیم سعودی در فتنه‌انگیزی در عراق را به شدت انتقاد کرده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر نوری مالکی نخست‌وزیر عراق در مراسم افتتاح میدان نفتی غراف در شهر ناصریه نسبت به فتنه‌انگیزی عربستان هشدار داد و از مردم عراق خواست در قبال توطئه برخی کشورهای خارجی هوشیار باشند.
وی افزود، توطئه‌های خارجی وجود دارد که می‌خواهد وحدت عراقی‌ها را به هم بریزد. کشورهای خارجی نمی‌خواهند عراقی‌ها در آرامش زندگی کنند.
وی خاطرنشان کرد اگر عده‌ای در داخل به حرف آنها گوش نمی‌دادند توطئه‌گران خارجی نمی‌توانستند به اهداف خود برسند.
اخیرا در بغداد میان گروه‌های سیاسی عراق میثاق شرف به امضا رسید و براساس آن گروه‌ها متعهد شدند که پاسدار وحدت کشور باشند.
کمیسیون عالی انتخابات منطقه کردستان عراق میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این منطقه را 74 درصد اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، کمیسیون عالی انتخابات منطقه کردستان عراق اعلام کرد، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی در اربیل 71 درصد، در دهوک 76 درصد و در سلیمانیه 73 درصد بوده است.
این کمیسیون مجموع مشارکت مردمی را در منطقه کردستان عراق حدود 74 درصد اعلام کرد.
انتخابات پارلمانی منطقه‌ای کردستان عراق صبح روز شنبه آغاز شد و بیش از 19 حزب و نهاد سیاسی مختلف در این انتخابات شرکت کردند تا با فرستادن 111 نماینده به پارلمان، ترکیب وزرای کابینه این منطقه را نیز مشخص کنند.
در این انتخابات تقریبا تمام گروه‌های سیاسی منطقه کردستان عراق شرکت داشتند اما سه حزب اصلی این منطقه یعنی حزب دموکرات (به رهبری مسعود بارزانی، رئیس منطقه)، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق (به رهبری جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق) و حزب تغییر (به رهبری نوشیروان مصطفی، چهره سیاسی مخالف) بیشترین شانس را برای تصاحب کرسی‌های بیشتر دارا هستند.
در این انتخابات بیش از دو میلیون و 800 هزار واجد شرایط نام‌نویسی کرده بودند تا 111 نماینده پارلمان کردستان عراق را تعیین کنند و براساس نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌شود حزب مسعود بارزانی پیشروی انتخابات باشد.
شمارش آرا آغاز شده و نتیجه انتخابات تا چهارم مهر اعلام می‌شود.

 


بر اثر عملیات تروریستی در شهر پیشاور پاکستان 78 نفر کشته و 121 نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، یک عامل انفجاری مقابل کلیسای سنت‌جان در نزدیکی پیشاور مرکز ایالت خیبر پختونخوای در شمال غربی پاکستان خود را منفجر کرد که بر اثر این انفجار انتحاری دست‌کم 78 نفر کشته و 121 نفر مجروح شدند.
بیشتر کشته‌ها زنان و کودکان هستند و به هنگام این انفجار نزدیک به 400 نفر در کلیسا حضور داشتند.منابع پزشکی با توجه به وخامت حال برخی از مجروحان اظهار داشتند که آمار کشته‌ها احتمالاً افزایش خواهد یافت.هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده نگرفته اما مقام‌های پلیس و دولتی معتقدند این جنایت‌کار شبه‌نظامیان وابسته به گروه تحریک طالبان است.
شاهدان عینی اعلام کردند شدت انفجار به حدی بود که بسیاری از ساختمان‌های اطراف کلیسا به شدت تخریب شدند.

 


دانشجویان و دانش‌آموزان مصری سال تحصیلی جدید را با برگزاری «تظاهرات ضد کودتا» آغاز کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، شماری از دانشجویان مصری در استان‌های اسکندریه، اسیوط، طنطا و چند استان دیگر همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید تظاهرات «ضد کودتا» برگزار کردند. معترضان با شعار «السیسی! مرسی رئیس‌جمهور من است» خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان حوادث میدان‌های «رابعه العدویه» و «النهضه» شدند.
همزمان با این تظاهرات که مقابل دانشگاه‌ها برگزار شد، دانش‌آموزان مدارس راهنمایی در استان‌های «المنیا» و «اسماعیلیه» نیز تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.
معترضان باحمل نماد میدان رابعه العدویه، شعارهایی با مضمون درخواست برکناری حکومت نظامی سر دادند. «من دانش‌آموزم نه تروریست» عنوان دست‌نوشته‌های برخی معترضان مصری را تشکیل می‌داد.
آنطور که گروه‌های اسلامگرای مصری می‌گویند نیروهای امنیتی در «اسماعیلیه» دستکم 8 دانش‌آموز معترض را دستگیر کردند.
از سوی دیگر اخوان‌المسلمین مصر با دادن فراخوانی از حامیان خود خواست روز سه‌شنبه مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک تجمع کنند. در این روز «نبیل فهمی» وزیرخارجه مصر در این محل حضور خواهد داشت. فارس به نقل از پایگاه خبری «الیوم السابع» نوشت: در این بیانیه که از طریق شبکه‌‌های اجتماعی منتشر شده اخوان‌‌المسلمین از طرفداران خود خواسته با برپایی این تجمع اعتراض خود به این سفر را به نمایش بگذارند. اخوانی‌ها می‌گویند «نبیل فهمی» نماینده واقعی مردم مصر نیست چرا که وی و دولت موقت مصر با کودتا سر کار آمده‌اند. «عدلی منصور»، رئیس‌جمهور موقت مصر «فهمی» را به عنوان نماینده این کشور به نیویورک فرستاده تا در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.
اما در واکنش به این اعتراض‌ها و تظاهرات که با هدف بازگرداندن مرسی به قدرت صورت می‌گیرد معاون پیشین وزیر کشور مصر بازگشت وی به قدرت را «محال» دانست.
سر لشکر «فادی الحبشی»، به خبرگزاری فارس گفت: اخوان المسلمین به میزان زیادی محبوبیت خودرا از دست داده، از همین رو سر دادن شعارهایی مبنی بر بازگشت مرسی به قدرت، بی‌حاصل و بازگشت وی محال است.
این مقام سابق مصری گریزی هم به حوادث شهر «کرداسه» زد و ضمن حمایت از اقدام ارتش و پلیس مصر در برخورد با شبه نظامیان افزود: نظامیان مصری در این منطقه قاطعانه برخورد کردند. به گفته الجیشی» شبه نظامیان کرداسه که چندین نظامی از جمله یک ژنرال بلندپایه را به قتل رساندند. از طرفداران مرسی هستند.
خبر دیگر اینکه، خبرگزاری آسوشتیدپرس اعلام کرد باراک اوباما از کنگره آمریکا خواست کمک‌های مالی خود به مصر را کاهش دهد. براساس این گزارش کنگره باید 500 میلیون دلار از کمک‌های سالانه خود به این کشور را به حال تعلیق درآورد.
این خبرگزاری اعلام کرد: توقف این مقدار از کمک‌های آمریکا به مصر در حقیقت به مثابه تحولی عجیب در دولت آمریکا است که با توصیف اقدام برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق مصر از سمتش به «کودتا» مخالفت کرده بود و تاکید کرد که ادامه حمایت آمریکا از مصر به نفع امنیت ملی این کشور است.
آمریکا سالانه بیش از 1/5 میلیارد دلار کمک مالی و نظامی در اختیار مصر قرار می‌دهد که این امر در چارچوب توافق‌های دو کشور بعد از صلح مصر با اسرائیل است.
پیش از این مقامات دولت موقت مصر نسبت به قطع کمک‌های مالی آمریکا هشدار داده و اعلام کرده بودند در این صورت، از کمک‌های نظام روسیه استفاده خواهند کرد.
بسیاری از تحلیلگران سفر چند روز گذشته هیئت مصری به روسیه را در همین چارچوب ارزیابی می‌کنند.

 


شمارش رای هجدهمین انتخابات پارلمانی آلمان در حالی آغاز شده که پیش‌بینی‌ها از پیروزی احزاب نزدیک به «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور خبر می‌دهند.
هجدهمین انتخابات پارلمانی و مهم آلمان دیروز در حالی آغاز شد که عنوان می‌شود حدود 62 میلیون نفر از جمعیت 82 میلیونی این کشور واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند.
پیش‌بینی‌ها از نتایج این انتخابات که در آن 34 حزب سیاسی شرکت کرده‌اند نشان می‌دهد احزاب نزدیک به «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان بیشترین بخت پیروزی را برای تعیین ساختار دولت ائتلافی آینده این کشور دارند. مهمترین احزاب سیاسی شرکت‌کننده در این انتخابات حزب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی، سوسیال دموکرات، دموکراتیک آزاد، چپ‌ها و حزب سبزها هستند که برای تصاحب 598 کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، این انتخابات ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد از جمله اینکه وزرا با یکدیگر رقابت می‌کنند مثلا: «اورسولا فون درلین» وزیر کار از حزب دموکرات مسیحی در هانوفر رقیب «ادلگارد بلومان» وزیر پیشین آموزش از حزب سوسیال‌دمکرات شده است. همچنین شماری از افراد نیز در انتخابات دیروز شرکت کردند که سیاست شغل دوم آنهاست.
به گزارش رسانه‌های آلمانی، جدی‌ترین رقیب «مرکل»، «پیراشتاین بروک» از حزب سوسیال دموکرات است که پیش‌بینی می‌شود 26 درصد آرا را از آن خود کند. پیش‌بینی شده ائتلاف دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی به رهبری مرکل در این انتخابات 45 درصد آرا را از آن خود کند. مسلم است که هیچ یک از دو حزب اصلی به تنهایی قادر به کسب اکثریت آراء نخواهد بود. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی اولین آمارهای غیررسمی از نتیجه انتخابات، بلافاصله پس از اعلام پایان عملیات رای‌گیری مشخص خواهد شد و نتایج موقتی شمارش آرا نیز در ساعات اولیه صبح امروز منتشر می‌شود.
بعد از برگزاری انتخابات مجلس، حزب پیروز یک ماه برای تشکیل دولت جدید فرصت خواهد داشت که در صورت کسب بیش از 50 درصد آرا به صورت مستقل و در غیر این صورت با تشکیل ائتلاف با احزاب دیگر، اقدام به تشکیل دولت آینده خواهد کرد.

 


عضو سابق اداره سیاسی حزب کمونیست چین به علت فساد اداری، سوءاستفاده از قدرت و دریافت رشوه به حبس ابد محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شین‌هوا، پس از ماه‌ها سرانجام «بوشیلای» معاون سابق یک کمیته استانی حزب کمونیست و عضو سابق اداره سیاسی حزب کمونیست چین دیروز به دلیل فساد اداری، سوءاستفاده از قدرت و دریافت رشوه به حبس ابد محکوم شد. وی همچنین از همه حقوق سیاسی در تمام طول زندگی خود محروم شد.
«شیلای» در جریان محاکمه ضمن دفاع از خود، پذیرفت که اشتباهاتی کرده، اما بیشتر اتهامات وارده را رد کرد.
قبلاً انتظار می‌رفت وی در جریان تغییر و تحولات در سیاست چین، به یکی از بلندمرتبه‌ترین مقام‌ها در این کشور برسد.

 


به دنبال حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به چند دیپلمات اروپایی در کرانه باختری اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن این اقدام از مقامات تل‌آویو خواست تا در این باره توضیح دهند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و کریستالینا جورجیوا، کمیته اتحادیه اروپا در امور بشر دوستانه در بیانیه‌ای مشترک ضمن محکوم کردن این اقدام نیروهای رژیم صهیونیستی، از مقامات تل‌آویو خواستند تا توضیحات کاملی را درباره دلایل این اقدام ارائه دهند.
روز جمعه شماری از نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به دیپلمات‌های اروپایی، فعالان کمک‌رسان و چند فلسطینی دیگر که در حال تلاش برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌های ساکن در کرانه باختری بودند، حمله و کامیون آنها را که حامل چادر و کمک‌های انسانی بود متوقف کردند.
سربازان صهیونیستی در درگیری با دیپلمات‌های اروپایی و نیروهای کمک رسان از بمب‌های صوتی استفاده کردند و یکی از دیپلمات‌های فرانسوی را از خودرو بیرون کشیده و بر روی زمین کشاندند و مورد ضرب و شتم قرار دادند.
در همین رابطه «کن اوکیف» تفنگدار سابق دریایی آمریکا گفت، شکی در نژادپرست بودن اسرائيل وجود ندارد و رفتار با دیپلمات فرانسوی در خاک فلسطین اشغالی نیز بخشی از همین سیاست نژادپرستانه است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10