(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 01 مهر 1392 - شماره 20598

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
راهبردی از جنس اقتدار (نگاه)
در جلسه علنی دیروز مجلس
یک فوریت تشکیل وزارت گردشگری رأی نیاورد
درمکتب امام
آيت‌الله سبحاني:ايمان و روحيه شهادت طلبي عامل پيروزي ايران در جنگ تحميلي بود
خارج از دستور
در بیانیه پایانی کنفرانس تقریب مذاهب اسلامی عنوان شد
ابعاد خطرناک فرقه‌گرایی وحدت امت اسلامی را تهدید می‌کند
سردار سلامی:سپاه می‌تواند تنگه هرمز را تبدیل به پارکینگ شناورها کند
نامه پرسش برانگیز گروه‌های مدعیان اصلاحات به اوباما !
لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست تصویب شد
واکنش نشنال اینترست به یادداشت روحانی در واشنگتن پست
لابی صهیونیست‌ها با مقامات کشورها در سازمان ملل برای کارشکنی در سفر هیئت ایرانی
نیروگاه اتمی بوشهر امروز به ایران تحویل داده می‌شود
مشاور رئیس‌جمهور:از در باغ سبز غربی‌ها باید ترسید
   


حمیدرضا ابراهیمی
یکی از حیرت‌انگیزترین عبارت‌های تاکتیکی رهبر معظم انقلاب اسلامی عبارت عمیق و ریشه‌دار و در عین حال نو و روزآمد «نرمش قهرمانانه» است. بررسی مقالات و تحلیل‌های این روزهای رسانه‌های خارجی و داخلی نشانگر آن است که غالبا با این عبارت برخورد تفسیری و تحلیلی کاملا محتاطانه‌ای داشته‌اند و نکته اشتراک آن‌ها، آن است که سخن از انتظار برای بیانات تکمیلی یا اقدامات عملی دیگر به میان می‌آورند.
آیا «نرمش قهرمانانه» اشاره به یک حادثه تاریخی در صدر اسلام و یا دهه‌های اخیر است؟ آیا «نرمش قهرمانانه» به معنای نوعی کوتاه آمدن در برابر فشارهاست؟ آیا راهبردی است برای تنبیه جریان متمایل به غرب در ایران؟ آیا یک آزمون محدود برای اثبات مجدد چهره منافق، زورگو و بی‌منطق آمریکاست؟ آیا صرفا یک مانور برای کاستن از فشارهای بین‌المللی است؟ آیا یک مدار بسیار پیشرفته و پیچیده در سپهر سیاست خارجی کشورمان در راستای اهداف اساسی است؟ این‌ها برخی از سوال‌ها و تحلیل‌هایی است که این روزها در عرصه رسانه‌ها مشاهده می‌شود که در ادامه موضوع را از این منظر بررسی می‌کنیم.
1- برخی از تحلیلگران با این دلیل که «نرمش قهرمانانه» یک اصطلاح خاص است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جریان ترجمه کتاب «صلح امام حسن (علیه‌السلام)» آن را ابداع کرده و به کار گرفته‌اند؛ با سهل‌انگاری علمی تدبیر قهرمانانه امام حسن(ع) برای سامان‌دهی یک مبارزه جدی و پیچیده با دشمنان اسلام را معادل کوتاه آمدن و سازش که ناشی از فشار دشمن و ناتوانی جبهه حق بوده فرض نموده و چنین نتیجه گرفته‌اند که نظام اسلامی در برابر فشارهای ناشی از تحریم‌های متنوع و ظالمانه غرب کوتاه آمده و با پذیرش مذاکره و ایجاد رابطه، در نهایت ناگزیر به چشم پوشی از برخی آرمان‌های بلند جمهوری اسلامی شده است. اما واقعیت آن است اتخاذ سیاست نرمش قهرمانانه هرگز از روی ضعف نظام اسلامی و ناتوانی در برابر فشارهای دشمن نیست، زیرا در صورت صحت این موضوع، این سیاست می‌بایست در سال گذشته در اوج تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی در حوزه نفت، بانک، کشتیرانی و... بود و همچنین شدت بحران منطقه غرب آسیا به ویژه سوریه و پیچیدگی‌ها و ابهامات انتخابات ریاست‌ جمهوری اتفاق می‌افتاد، نه در زمان حال که با عنایات الهی با تدابیر رهبری معظم انقلاب و ایستادگی مردم قهرمان ما در افق بالاتری از قدرت نرم و سخت قرار داریم.
2- نرمش از سوی یک قهرمان اساسا چه زمانی و یا در مقابل چه کسی و با چه هدفی اتفاق می‌افتد؟ قهرمان کسی است که در شرایط برتری قرار داشته و توانایی‌های کافی را در عرصه عمل دارد. نرمش قهرمان اگر در زمان مناسب نسبت به فرد ضعیف اتفاق افتد، این نرمش معنای لطف و تواضع اوست، اما نرمش قهرمان در برابر حریف تمام عیارش در چه زمانی و با چه هدفی اتفاق می‌افتد؟ این نرمش قطعا در لحظاتی از مبارزه که کوچک‌ترین سستی او باعث شکستش می‌شود رخ نخواهد داد و در این شرایط او با تمام توان همانند حریف مجدانه مبارزه می‌کند. نرمش قهرمان هنگامی رخ می‌دهد که او در صحنه مبارزه احساس تسلط نسبی می‌کند و تصمیم می‌گیرد با استفاده از تجربیاتش فن پیچیده و نوینی به کار گیرد که بتواند با تاثیرگذاری بر محاسبات حریف، با انرژی و زمان کمتر حریف را ضربه فنی نماید و به هدف خویش دست یابد.
3- نرمش قهرمانانه می‌تواند به مثابه نرمش یک قهرمان قبل از انجام یک مسابقه کاملا جدی تفسیر شود. در این فضا هرچند همه توان خود را به صحنه نمی‌آورد اما او تلاش می‌کند تا توانمندی‌های درونی خود را به سطح بالاتری برساند و همه مقدمات را آماده کند تا پیروزی بزرگ را به دست آورد.
4- نرمش قهرمانانه را می‌توان به مثابه یک راهبرد مقتدرانه متناسب با عرصه جنگ نرم تعبیر کرد. انقلاب اسلامی اکنون پس از سال‌های جنگ تحمیلی در طراز پیچیده‌تر و بالاتری با استکبار جهانی در نبرد است. عرصه جنگ نرم همان طور که نیاز به قدرت نرم فراوان دارد، نیازمند تاکتیک‌های متناسب با خودش است تا اهداف اصلی انقلاب سریع‌تر به دست آید.
5- دست آخر اینکه عبارت «نرمش قهرمانانه» می‌تواند اشاره‌های تاریخی هوشمندانه‌ای را در خود داشته باشد.
الف- اشاره تاریخی نزدیک: این عبارت عمیق برای غربی‌ها و برخی مدعیان یادآور خاطره‌ای بسیار مهم می‌تواند باشد.
در سال 1375 در بستر سیاست‌های مدعیان عقلانیت و تعامل با دنیا سفرای کشورهای اروپایی کشورمان را ترک کردند که در آن زمان رهبر حکیم انقلاب تاکتیک «نرمش قهرمانانه» را اتخاذ کردند، اما نه اروپاییان و نه هیچ کس اثری از کوتاه آمدن و ضعف در عمل ایشان ندیدند، بلکه با تداوم رفتار غیرمنطقی و متکبرانه فرصتی را که هوشمندانه در اختیارشان قرار داده شده بود از دست دادند و رهبر مقتدر انقلاب در واکنشی مدبرانه با ممنوعیت موقت بازگشت سفیر آلمان به کشور سیلی جانانه‌ای را در صورت نابخردان نواختند و در نتیجه این منظومه سیاست‌های خردمندانه همه سفرای اروپایی و از همه دیرتر سفیر آلمان دست از پا درازتر به کشور بازگشتند. به همین دلیل است بنگاه استعماری بی‌بی‌سی با اشاره به این موضوع تلویحا هشدار می‌دهد که پاسخ نامناسب غرب، نه تنها این فرصت را برای تعامل از بین می‌برد بلکه نیروهای طرفدار تعامل با غرب را در ایران تا مدت‌ها به شدت منزوی می‌کند.
ب- اشاره تاریخی به صدر اسلام: در جریان واقعه صلح امام حسن(ع) پیروزی یا شکست را باید با توجه به هدف شریف آن امام باعظمت ارزیابی کرد. هدف اساسی همه امامان حفظ و گسترش اسلام ناب محمدی بود. در آن زمان معاویه با انواع ترفندها در افکار عمومی مسلمانان شام چنان جایگاهی برای خود دست و پا کرده بود که اگر بگوییم در ذهن خیلی‌ها بالاتر از رسول خدا(ص) بود گزافه نگفته‌ایم. این که نماز جمعه‌ای برخلاف نص صریح قرآن در چهارشنبه خوانده شود و مسلمین شام بدون اعتراض همراهی کنند صرفا به خاطر ترس از حکومت جابر نبود. معاویه با حفظ ظواهر چنان مردم را فریفته بود که با افتخار به اول مسلمان عالم دشنام می‌دادند و در بی‌نمازی او حتی تردید هم به خود راه نمی‌دادند!
حال اگر بنا بود این گوساله سامری و خال المومنین مقدس‌مآب در اذهان مردم همان طور رفیع بماند آیا همان بر سر اسلام نمی‌آمد که بر سر ادیان الهی قبل آمده بود؟ به همین جهت مهمترین هدف امام حسن(ع) حفظ اسلام و آیین ابراهیمی جدش و شکستن بت بزرگ معاویه و پرده‌برداری از چهره واقعی او بود. اگر این بت نمکین از شمشیر جنگ گریخت اما امام او را در دریای صلح خویش از هم گسیخت تا خون حسینی مجال آن یابد که بجوشد و دین رسول خدا را زنده کند. معاویه حتی یک لحظه هم مایل نبود که امام حسن صلح را بپذیرد چون هدف ناپاک او نابودی کامل شجره طیبه نبوت بود. امروز هم صحنه همان صحنه است و فقط تفاوت آن با آن زمان معکوس بودن جهت تاریخ است. اگر روزگاری جامعه آن قدر از غدیر فاصله گرفت که حاکمیت لیاقت حضور امام را از دست داد و به جای آن که امام بر فراز منبر الهی فرمان خدا را نورافشانی کند سر امام بر فراز نیزه‌ها بیابان‌ها را درنوردید و یا کرسی درس امامت را عوامل منصور شکستند و هارونیان امام را در کنج زندان و پادگان نظامی محصور کردند و موجبات غیبت امام را فراهم آوردند، اکنون جریان تاریخ از مبدأ غیبت به سمت غدیر در حرکت است. در سال‌های نه چندان دور منتظران واقعی موعود (عج) مبارزه‌ها کردند و زندان‌های طاغوت زمان را به جان خریدند. قال‌ الباقر و قال الصادق گفتند تا انقلاب اسلامی پیروز شد و امروز پس از عبور از مقاطع کربلایی انقلاب اسلامی در آوردگاه سهمگین جنگ نرم، تدبیر دشمن‌شکن «حسنی» کمر دشمن را خرد می‌کند تا با طلوع همیشگی خورشید غدیر آرزوی همه پیامبران و صالحین و مستضعفین عالم تحقق یابد.
اکنون گفتمان انقلاب اسلامی جوان بالنده، عمیق و ریشه‌دار آماده است با آرامش و اعتماد به نفس در مواجهه با گفتمان فرتوت و مغرور غرب آن را حک و اصلاح نماید و جامعه بشری را بر اساس تعالیم ناب الهی به سوی افق‌های همیشه روشن رهنمون باشد.

 


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یک‌شنبه پارلمان طرح تشکیل وزارت گردشگری و میراث فرهنگی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و با یک فوریت این طرح مخالفت کردند.
در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه علی لاریجانی رئیس مجلس از علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دعوت کرد تا به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس به پشت تریبون بیاید و سخنرانی کند.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در آغاز جلسه علنی روز گذشته مجلس اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۵۷، حضرت امام‌(ره) با آسیب‌شناسی رفتارهای رژیم پهلوی که در توهم امنیت مطلق بود موضوع تامین امنیت را به گونه‌ای خاص در قالب نیروهای نظامی و انتظامی و پلیس واگذار کرد، ضمن درک عمیق از تهدیدهای داخلی و خارجی رویکرد نوینی را پایه‌گذاری کردند که آن را امنیت‌سازی تعاملی، اجتماعی، مردمی و مشارکت‌جویانه نامگذاری کردند و این رویکرد را به هنجاری فراگیر تبدیل کردند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: فرمان تشکیل بسیج مستضعفین قبل از تشکیل جنگ تحمیلی را باید نماد رویکرد نوین و پیش‌دستانه امام (ره) در حوزه امنیت‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت هنجاری و اعتقادی و آرمانی جامعه نامگذاری کرد. در حقیقت امام(ره)  با کشف این واقعیت که سرمایه‌گذاری بر روی ظرفیت‌هایی که به صورت بالقوه امکان بروز رفتارهای ضد امنیتی در آن‌ها وجود دارد، آن‌ها را به سرمایه اجتماعی در طول امنیت ملی مبدل کرد و قدم در راهی گذاشت که حاصل آن دفع تهدیدات و استقرار امنیت پایدار کم‌هزینه بود.
وی ادامه داد: علت پاسداشت روزهای آغازین جنگ توسط جمهوری اسلامی ایران نه عظمت‌بخشی به جنگ، بلکه عظمت‌بخشی به دفاع هنرمندانه ملت ایران است. در آن زمان امام (ره)‌ فرمود «الخیر فی ما وقع» در حالی که غرش توپ‌‌ها و تانک‌‌ها و بوی باروت پیروزی عراق در مرزهای ایران به شدت فعال بود.
در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، وکلای ملت ایرادات شورای نگهبان به طرح نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به منظور تامین نظر این شورا اصلاح کردند.
بر اساس این اصلاح، که با ۱۳۶ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب وکلای ملت رسید، مقرر شد تفاوت ناشی از تسعیر دارایی‌‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی که از تغییر نرخ برابری ارز، طلا و جواهرات ایجاد می‌شود صرفا ناشی از ارزیابی حسابداری است و سود تحقق‌یافته تلقی نمی‌گردد و مشمول مالیات نیست و مابه‌التفاوت آن در حسابی تحت عنوان «مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی» منظور و در بخش سرمایه بانک مرکزی ذیل حساب اندوخته‌‌ها در طرازنامه منعکس و گزارش می‌شود.
مانده این حساب صرفا بابت جبران زیان‌های احتمالی آتی بانک مرکزی ناشی از تغییر کاهش برابری‌های قانونی ارز (تسعیر)‌ قابل استفاده است.
تقاضای صدور شناسنامه برای نوجوانان بی‌سرپرست
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه خود، ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت در ماده ۲۲ این لایحه برای تامین نظر شورای نگهبان اصل ماده و تبصره ۲ آن را اصلاح کردند؛ در تبصره 2 ماده ۲۲ این لایحه آمده است: کودک و نوجوان می‌تواند پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی تقاضای صدور شناسنامه جدیدی را برای خود با درج نام والدین واقعی در صورت معلوم بودن یا نام خانوادگی مورد درخواست وی در صورت معلوم نبودن نام والدین واقعی از اداره ثبت ‌احوال بنماید.
وکلای ملت به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح اعمال شده در ماده ۲۲ و تبصره ۲ آن را با ۱۴۸ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
ارجاع لایحه ممنوعیت قلع و قمع ورزشگاه‌‌ها
به کمیسیون قضایی
نمایندگان مجلس همچنین گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در مورد لایحه ممنوعیت خلع ید و قلع و قمع ورزشگاه‌‌ها و سایر تاسیسات و اماکن ورزشی تابع وزارت ورزش و جوانان را که موادی از آن مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، بررسی کردند.
در جریان بررسی این دستورکار مجلس، از آنجا که کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر مصوبه قبلی خود اصرار کرده بود و نمایندگان مجلس با این نظر کمیسیون مخالفت کردند، این لایحه مجدداً به کمیسیون قضایی ارجاع شد.
شورای نگهبان در قسمتی از این ماده واحده بر تبصره‌های الحاقی یک، ۲ و ۳ ایراداتی گرفته بود که کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس این ایرادات را رفع نکرد و بر مصوبات قبلی خود بر این بند‌ها اصرار کرد که پس از مخالفت مجلس، علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان گفت: نظر مجلس این است که این ایرادات باید برطرف شود لذا برای بررسی بیشتر و تامین نظر شورای نگهبان مجددا آن را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم.
اعلام وصول طرح «جرم سیاسی»
همچنین در جلسه علنی روز گذشته خانه ملت، علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح جرم سیاسی اعلام وصول شد.
مخالفت مجلس با یک‌ فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری
نمایندگان مجلس یک فوریت طرح تشکیل وزارت گردشگری و میراث فرهنگی را مورد بررسی قرار دادند و با بررسی فوری آن مخالفت کردند.
در این جلسه مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس به عنوان یکی از طراحان این طرح گفت: این طرح ربطی به دولت‌‌ها ندارد و کاری است که از مجلس هشتم شروع شده است چرا که اکنون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که از معاونت‌های ریاست جمهوری است، پاسخگو نیست و باید آن را به یکی از وزارتخانه‌های پاسخگو تبدیل کنیم.
در ادامه هادی قوامی نماینده مردم اسفراین طی سخنانی در مخالفت با یک فوریت این طرح اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی یک سازمان فرابخشی است و نیاز به حمایت همه وزارتخانه‌‌ها دارد و وقتی آن را تبدیل به وزارتخانه کنیم، از حالت فرابخشی خارج شده و نمی‌توانیم از همه ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.
جواد هروی نماینده مردم قائنات نیز در ادامه به عنوان موافق یک فوریت طرح مذکور گفت: یکی از مباحث اصلی که سبب شد چنین طرحی مطرح شود، این بود که ما یک وزارتخانه که بتواند با برنامه‌ریزی کامل و کار کارشناسانه پیگیر موضوعات گردشگری باشد نداشتیم، البته یکی از مهمترین شعارهای همه روسای جمهور بحث گردشگری بود اما هیچ‌گاه محقق نشد.
نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان موافق و مخالفان یک فوریت طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با ۱۰۴ رای موافق، ۴۸ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن علنی با بررسی فوری آن مخالفت کردند و این طرح به صورت عادی در دستور کار وکلای ملت قرار گرفت.
همچنین نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز يكشنبه به بررسي يك فوريت طرح استفساريه شمول عوارض آلايندگي به پالايشگاه‌هاي نفت و واحدهاي پتروشيمي موضوع تبصره 1 ماده 38 قانون ماليات بر ارزش افزوده پرداختند و با 107 راي موافق، 40 راي مخالف و 11 راي ممتنع از مجموع 210 نماينده حاضر با يك فوريت اين طرح موافقت كردند.
پيش از آن نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با دو فوريت اين طرح با 121 راي موافق، 53 راي مخالف و 12 راي ممتنع از مجموع 212 نماينده حاضر با دو فوريت اين طرح مخالفت كردند.
تصويب دو فوريت اين طرح به دليل مغاير بودن آن با قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه نياز به دو سوم آرا داشت.
در موضوع استفساريه اين طرح آمده است: آيا پالايشگاه‌هاي نفت و واحدهاي پتروشيمي، فارغ از آلاينده بودن و يا نبودن ملزم به پرداخت يك درصد عوارض آلايندگي هستند يا خير؟
كه در پاسخ اين استفساريه آمده است: بله پالايشگاه‌هاي نفت و واحدهاي پتروشيمي در هر حال مكلف به پرداخت عوارض آلايندگي هستند و تعلق و يا عدم تعلق عوارض آلايندگي به اين واحد‌ها نيازي به اعلام نظر سازمان حفاظت محيط زيست ندارد.
تقدیر از اقدام رئیس‌جمهور
در تأکید بر اجرای قانون عفاف و حجاب
در پایان جلسه علنی روز یکشنبه بیانیه ۱۸۰ نماینده در مورد تقدیر از اقدام اخیر حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در تأکید بر اجرای قانون عفاف و حجاب قرائت شد.
جلسه علنی مجلس با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس به پایان رسید و وی زمان جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه دوم مهرماه اعلام کرد.

 


سینمای مورد قبول
ما با سینماهایی که برنامه‌های آنها فاسد‌کننده اخلاق جوانان‌ ما و مخرب فرهنگ اسلامی باشد مخالفیم. اما (ما) با برنامه‌هایی که تربیت‌کننده و به نفع رشد سالم اخلاقی و عامی جامعه باشد موافق هستیم. آئین انقلاب اسلامی - ص 280

 


آيت‌الله جعفر سبحاني از مراجع عظام تقليد، با اشاره به ايمان به خدا و روحيه شهادت‌طلبي در طول جنگ تحمیلی اظهار داشت: رزمندگان اسلام با ايمان و توكل به خداوند، استقامت و ازخودگذشتگي در برابر نظام استكبار و رژيم بعث ايستادگي كردند.
به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید در ديدار اعضاي ستاد بازسازي واقعه غدير با اشاره به اهمیت غدیر و دفاع مقدس خاطرنشان كرد: حمله صدام به ايران با حمايت دشمنان صورت گرفت و مردم ايران نيز در دوران دفاع مقدس به خوبي در برابر دشمنان تا دندان مسلح، مقابله نمودند.
وي، بازسازي حادثه غدير را بسيار مهم توصيف كرد و گفت: بازسازي حادثه غدير و بازتاب رسانه‌اي آن باعث گسترش فرهنگ اهل بيت(ع) و آشنايي دنيا با ولايت حضرت علي (ع) خواهد شد.
آيت‌الله سبحاني گفت: در روز عيد غدير، دين كامل شده است و قطعا اگر يهوديان و يا پيروان اديان ديگر چنين روزي داشتند، جشن‌ها و تبليغات بسيار گسترده‌اي را انجام مي‌دادند. فرمانده سپاه علي ابن ابيطالب نيز در اين ديدار گزارشي از برنامه‌هاي هفته دفاع مقدس در قم ارائه داد و خاطرنشان كرد: در حاشيه نمايشگاه هفته دفاع مقدس، حادثه تاريخي روز غدير خم در محل برگزاري اين نمايشگاه بازسازي خواهد شد.

 


سفر هیئت پارلمانی ایران به باکو
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس اعلام کرد یک هیئت پارلمانی از کشورمان دوشنبه اول مهر به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر
می‌کند.
حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر افزود: اعضای این هیئت قرار است در این سفر با مقامات این کشورها و نیز رؤسا و نمایندگان پارلمان گرجستان و آذربایجان جهت تقویت روابط دوجانبه پارلمانی دیدارهایی داشته باشند.
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس تصریح کرد: این سفر به ریاست جواد جهانگیرزاده انجام می‌شود که موضوعات منطقه‌ای، بین‌المللی و از طرفی موضوع سوریه نیز در دستورکار دیدارهای این هیئت با مقامات این کشورها قرار دارد.
شیخ‌الاسلام در گفت وگو با تسنیم اظهار داشت: اولین مقصد سفر هیئت پارلمانی کشورمان، باکو پایتخت جمهوری آذربایجان بوده و قرار است این هیئت پارلمانی در روز جمعه ۵ مهر به کشور بازگردد.
طرح 7 سوال از 5 وزیر در مورد حادثه تهران– قم
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، از طرح 7 سوال خود از وزرای راه، صنعت، کشور، بهداشت و دادگستری برای پیگیری حادثه‌ رانندگی اتوبان تهران - قم و کشته شدن 44 نفر از هموطنانمان خبر داد. محمدرضا تابش با اشاره به حضور وزیر راه در جلسه‌ عصر روز یک‌شنبه کمیسیون عمران گفت: در این جلسه نقش و مسئولیت مجموعه عوامل وابسته به وزارت راه ، از مسئول فنی مستقر در ترمینال‌ها و پایانه‌های تاکسی که باید اسامی مسافرین را ثبت کند و همچنین تجهیز جاده به علائم مربوطه،‌ وضع جاده، استاندارد بودن گاردریل‌ها، وضعیت اتوبوس و راننده مورد بررسی قرار گرفت. وی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به پیگیری‌های خود در مورد حادثه‌ اتوبان تهران- قم تصریح کرد: من در روزهای گذشته با همکاری مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های مربوطه پیگیری‌های لازم را انجام دادم و از 5 وزیر صنعت و راه و بهداشت و دادگستری 7 سوال مطرح کردم تا این پرسش و پاسخ‌ها، در توقف روند قطار مرگ که به سرعت، جان انسان‌ها را می‌گیرد تاثیرگذار باشد.

 


کنفرانس تقریب مذاهب اسلامی که با حضور شخصيت‌‌ها، متفکران و انديشمندان برجسته مسلمان از کشورهای مختلف جهان کار خود را در مركز اسلامي انگليس در لندن آغاز کرده بود، با صدور بيانيه‌ای به کار خود پايان داد .
به گزارش ابنا شرکت کنندگان با مشارکت فعالانه در هفتمين کنفرانس بين المللی تقريب بين مذاهب اسلامی در لندن، ديدگاه‌ها و توصيه‌های خود را تحت بيانيه پايانی اين کنفرانس در ۱۲ بند تصويب نمودند.
در این بیانیه با تاکید بر ضرورت حرکت پيشروانه و جدّی در مسير تقريب و وحدت اسلامی آمده است:... ما واقفيم که اهداف تقريب تنها با ايراد خطابه‌‌ها و سخنرانی ‌ها محقق نخواهد شد و لذا شرکت کنندگان در اين کنفرانس برعملياتی کردن روشهای کاربردی در چارچوب «سند همکاری» فيمابين کسانی که تقريب را به عنوان راه درست انتخاب کرده‌اند تاکيد کرده و در اين سند دو محور را مورد توجه قرار خواهند داد.
بخشی دیگر از این بیانیه به حرکت‌های ایذایی و فرقه سازی دشمن برای ایجاد اختلاف و چندگانگی اشاره نموده و می‌افزاید: فرقه گرایی ابعاد خطرناکی به خود گرفته و وحدت امت اسلامی را توسط دشمنان و با همکاری پیروان نادان به طور جدی مورد تهدید قرار داده و به بستری برای نفوذ و اجرای برنامه‌های اجانب تبدیل شده است و بایستی با همبستگی، این جریانات نفوذی را رسوا کرده و از سوی دیگر با ارتقاء بخشیدن به فرهنگ عمومی با اجرای ویژه برنامه هایی، خطرات را از امت اسلامی دور نمود. این بیانیه با اذعان به عدم مشروعیت رسانه‌های تندرو و برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای که فتنه انگیزی را دستور کار خود قرار داده‌اند، با صراحت، این شبکه ‌ها را محکوم کرده، عدم مشروعیت فعالیتهای آنان را اعلام کنند.

 


جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: سپاه قادر است در نبرد دریایی، تنگه هرمز را به پارکینگ شناورها تبدیل کند.
سردار حسین سلامی با اشاره به توانمندی‌های سپاه در مواجهه با دشمن، پاسخ پشیمان‌کننده سپاه را ترکیبی از ابتکار عمل، تدبیر و کاربرد قدرت انباشته شده عنوان کرد و گفت: همواره قدرتی که برای ارعاب دشمن و انصراف آن از نیت‌های بدخواهانه و تجاوزکارانه انباشته می‌کنیم، بسیار بیشتر از قدرت ما برای اداره جنگی است که برای انصراف دشمن از آن تلاش می‌کنیم.
وی افزود: اگر ما در جنگ با یک قدرتی هزار موشک را شلیک کنیم، مطمئنا هزاران موشک را انباشته می‌کنیم و بنابراین بازدارندگی امروز ما نه فقط بر اساس یک جنگ با قدرت ناهمطراز در مدت زمان طولانی و در یک گستره بزرگ است، بلکه برای اداره چندین جنگ انباشته شده است. هیچ کس نمی‌تواند انتها و دامنه این قدرت را اندازه‌گیری کند و به همین دلیل ما همواره تلاش می‌کنیم تا حدود قضاوت دشمن را نسبت به قدرت خود واقعی کنیم. سردار سلامی اضافه کرد: به طور مثال ما در نبرد دریایی دارای یک قدرت ویژه‌ای هستیم که می‌توانیم در جغرافیایی وسیع و در نقاط دارای مزیت ژئوپلتیک مانند تنگه هرمز همه حرکات در دریا را متوقف کنیم که دریا تبدیل به یک پارکینگ از شناورها شود، یعنی ما می‌توانیم با استفاده از یکی از اجزای قدرت دریایی تمام حرکات واحدها و شناورهای کوچک و بزرگ را متوقف و مختل کنیم. هر اندازه که قدرت‌ها عظیم‌الجثه و از نظر ساختار فیزیکی بزرگتر باشند بیشتر در معرض آسیب‌پذیری اجزای قدرت ما قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: هر اندازه که اندازه ابعاد ناوها بزرگتر باشد موشک‌های ساحل به دریا و موشک‌های دریا به دریای نیروی دریایی سپاه آنها را بهتر شکار خواهد کرد و هر اندازه که این ناوها سطح مقطع بزرگتری داشته باشند رادارهای جست‌وجوگر و رهگیر ما آنها را بهتر کشف می‌کند و سامانه‌های موشکی بالستیک شناورزن ما که شناورهای متحرک در دریا با دقت بالا نزدیک به صفر و حتی به جرات می‌گویم که خود صفر مورد اصابت قرار می‌دهند. سطوح کوچک در دریا آسیب‌پذیری کمتری دارند.
همچنین جانشین فرمانده کل سپاه که در برنامه تلویزیونی نگاه یک شرکت کرده بود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نیروهای شما توانستند اطلاعات پهپاد جاسوسی آمریکایی را که به دست نیروهای شما افتاده بود، رمزگشایی کنند، گفت: بله؛ آن رمزگشایی شد و تمام اطلاعاتی که در حافظه کامپیوتر آن تعبیه شده بود، رمزگشایی شد و در آینده نزدیک انشاءالله نه فقط در سطح آرکیو 170 و بهینه‌سازی‌های آن که حتی اقداماتی که بچه‌های ما روی مدل معکوس شده آن انجام دادند، اطلاعاتی اعلام می‌شود و به زودی از دستاوردهای دفاعی بسیار خیره‌کننده و بزرگ سپاه پرده‌برداری و رونمایی می‌شود.

 


جمعی از احزاب موسوم به اصلاح‌طلب در راستای به اصطلاح محکومیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان نامه‌ای از موضع ضعف و انفعال خطاب به اوباما منتشر کردند.
در این نامه همانگونه که از نویسندگان انتظار می‌رفت موضعی ذلیلانه نسبت به آمریکا مطرح شده و از اوباما رئیس‌جمهور این کشور کمک خواستند.!
در ابتدای این نامه با حالتی عجزآلود انواع و اقسام عبارت بکار گرفته شده تا ارادت‌شان را به رئیس جمهور آمریکا اثبات نمایند و از همین‌روی؛ خطاب به اوباما نوشته‌اند: «سلامی به سبزی مراتع و بیشه‌های پرگل شمال ایران و طراوت وصف‌ناپذیر جنگلهای تونگا در آلاسکا و با درودی به گرمای ریگهای کویر مرکزی ایران و به رنگ دلنشین حیات دربیابان‌های سرخ‌گون آریزونا و به امید روزهای مملو از عشق و امید به شیرینی کلام حافظ و سعدی در ایران و نگاه‌های لطیف و آرزومندانه رابرت فراست وامرسن در افق‌های دور دست حیات مردم آمریکا».
در این نامه ابراز امیدواری شده زخم‌های کهنه اقدامات آمریکا علیه ملت ایران التیام یابد!
این نامه با ادعای محدودیت‌ها و مشکلات پیش‌رو برای ملت ایران وقایع سال88 را خاطراتی تلخ عنوان کرده است و در عین حال توضیح نداده است چه گروه‌ها و کسانی نقش‌آفرین فتنه آمریکایی- صهیونیستی سال 88 بودند.
گویا نویسندگان نامه عبارات و سخنان صریح اوباما- و ایضاً نتانیاهو- را فراموش کرده‌اند که در وقایع فتنه88، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی بیرون از عرف شناخته شده دیپلماتیک، حمایت از مدعیان اصلاح‌طلب و فتنه‌گران را از اهداف استراتژیک آمریکا دانسته و اصلاح‌طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل قلمداد شدند.
اعتراض این مدعیان اصلاح‌طلب به دور جدیدی از تحریم‌ها در حالی است که توضیح ندادند و نمی‌دهند که تحریم‌های یکجانبه علیه ایران محصول وادادگی و پالس‌های آنها به طرف مقابل است.

 


مدیر کل امور مجلس سازمان بهزیستی کشور از تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست خبر داد.
مهدی زهرایی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست پس از گذراندن جلسات متعدد بین نمایندگان مجلس (کمیسیون اجتماعی)، شورای محترم نگهبان و سازمان بهزیستی کشور به تصویب رسید، اظهار داشت: در ماده 22 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست آمده است پس از حکم قطعی سرپرستی مفاد از سوی دادگاه به اداره ثبت احوال و اداره بهزیستی مربوطه ابلاغ می‌شود و اداره ثبت احوال مکلف است نام و نام‌خانوادگی کودک و یا نوجوان تحت سرپرستی و همچنین مفاد حکم سرپرستی را در اسناد سجلی و شناسنامه سرپرست یا زوجین سرپرست وارد کند.
وی گفت: همچنین اداره ثبت احوال مکلف است شناسنامه جدیدی برای کودک و یا نوجوان تحت سرپرستی با درج نام و نام‌خانوادگی سرپرست یا زوجین سرپرست صادر و در قسمت توضیحات مفادحکم سرپرستی و نام‌خانوادگی والدین واقعی وی را در صورت مشخص بودن قید نماید.
گفتنی است ماده 22 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست دارای سه تبصره است.
در تبصره یک لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست آمده است: اداره ثبت احوال مکلف است سوابق هویت و نسبت واقعی طفل را در پرونده وی حفظ نماید.
در تبصره 2 قید شده است کودک یا نوجوان تحت سرپرستی می‌تواند پس از رسیدن به سن 18 سالگی تقاضای صدور شناسنامه جدیدی را برای خود با درج نام والدین واقعی در صورت معلوم بودن، یا نام خانوادگی مورد درخواست خود وی، در صورت معلوم نبودن نام والدین واقعی از اداره ثبت احوال بنماید.
در تبصره سوم ماده 22 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست آمده است اجرای این ماده به موجب آیین‌نامه‌ای است که به وسیله سازمان ثبت احوال و با همکاری بهزیستی تهیه می‌شود و ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
در ماده 5 بند ج لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست آمده است: دختران و زنان بدون شوهر در صورتی که حداقل 30 سال سن داشته باشند و دارای شرایط ویژه منحصر حق سرپرستی اناث خواهند داشت.

 


پایگاه نشنال اینترست طی مقاله‌ای درباره یادداشت روحانی در روزنامه واشنگتن پست نوشت: ایران درهای سیاست خارجی خود را برای تعامل با جهان باز کرده است و آمریکا باید از آن استفاده کند.
پایگاه نشنال اینترست در مقاله‌ای راجع به یادداشت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در روزنامه واشنگتن پست نوشت: یادداشت روحانی در واشنگتن پست را باید دقیق و کلمه به کلمه مورد مطالعه قرار داد.
پاول پیلار نویسنده این مقاله نوشت: این یادداشت یک ابزار برای نشان دادن تمایل و جدیت دولت جدید ایران در تعامل با آمریکا و بقیه کشورهای جهان است که در آن ما نمی‌توانیم حتی یک عبارت غیرمنطقی پیدا کنیم.
نویسنده این یادداشت در عین حال در رویکردی تناقض‌آمیز و دوگانه، رأی مردم به دولت قبلی در انتخابات را برنتافته است. نشنال اینترست افزود: یادداشت روحانی درباره آنچه که ایران مشتاق است در رابطه با مسائل مهم انجام دهد مطابق با تجزیه و تحلیل‌های مستدل و منطقی است که برای تسهیل در حل و فصل مسائل دوجانبه مورد نیاز است. در این یادداشت درباره موضوع هسته‌ای گفته شده؛ هرگونه راه حلی باید حق ایران در داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت بشناسد و هم در این زمینه به غرب تضمین‌هایی داده شود.
درباره بحران سوریه روحانی نوشته است که کشورش آماده کمک به برگزاری مذاکرات میان دولت و مخالفان سوریه است. با توجه به نقش مهم ایران در معادلات سوریه،‌ ایفای نقش سازنده در این زمینه اثرات مفید و سازنده‌ای در موضوع هسته‌ای و دیگر مسائل مهم جهانی داشته باشد.
این یادداشت دربردارنده توصیه‌های عاقلانه‌ای درباره رویکرد سیاست خارجی آمریکا در مقوله‌های مختلف از جمله موضوعاتی که ارتباط مستقیمی هم با ایران نداشت.

 


کمیته یهودیان آمریکا به عنوان یکی از مهمترین لابی‌های وابسته به اسرائیل، بیش از 70 دیدار خصوصی با سران دولتهای مختلف را به منظور کارشکنی در مأموریت هیئت ایرانی در سازمان ملل، ترتیب داده است.
کمیته یهودیان آمریکا به عنوان یکی از لابی‌های اسرائیلی فعال در آمریکا، از اقبال عمومی کشورها و نهادهای بین المللی به رویدادهای اخیر مربوط به ایران، ابراز نگرانی کرده و به این منظور از سوی اسرائیل مأموریت دارد که تمام تلاش خود را برای برگشتن ورق به نفع اسرائیل و به زیان ایران به کار بندد.
به گزارش فارس، این لابی مهم صهیونیستی که در چند سال گذشته، بیشترین نقش را در اعمال فشارهای اقتصادی و سیاسی علیه ایران بر عهده داشت و با استقرار دائم نیروهای خود در بخشهای سیاسی آمریکا و نیز نهادهایی چون سازمان ملل، حمله نظامی به ایران را به شدت دنبال می‌کرد، در گزارش اخیر خود نوشت: «هیئت نماینده کمیته یهودیان آمریکا بیش از 70 دیدار خصوصی با رهبران کشورهای مختلف از 4 قاره جهان را ترتیب داده است.»
دیوید هریس، مرد شماره یک این سازمان بزرگ اسرائیلی که بیانیه ها و سخنرانی‌های مختلفی را علیه ایران در کارنامه خود دارد و حمله نظامی به ایران را به عنوان تنها راه‌حل مسئله هسته‌ای، بارها مطرح کرده است، در مورد این سلسله دیدارها ادعا کرد: « جلسه افتتاحیه سازمان ملل بهترین فرصت برای دیدار و گفت وگو در مورد نگرانی‌های اسرائیل و سازمان ما، با نخست وزیران، رؤسای جمهور و مقامات ارشد کشورهاست. ایجاد رابطه در راستای اهداف مورد نظر، رویکرد جدایی ناپذیر کمیته یهودیان آمریکاست که باید از هر فرصتی برای آن نهایت بهره را برد.»
طبق این ادعاها اسرائیل تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا موج گسترده اقبال دولتها و نهادها به ایران را مهار کرده و در اهداف و برنامه‌های هیئت اعزامی ایران به نیویورک، کارشکنی کند. این در حالی است که سران دولتها و کشورهای مختلف، با حسن نیت به ایران نگریسته و بعید است که لابیگری سازمانهای مهم اسرائیلی بتواند مانع چشم‌انداز مثبت آنان در قبال ایران شود.

 


مراسم تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر از پیمانکار روسی به ایران، امروز با حضور مقاماتی از دو کشور برگزار می‌شود.
مراسم امضای پروتکل تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر قرار است امروز در محل نیروگاه بوشهر با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر نیرو و رئیس شرکت روسی پیمانکار نیروگاه بوشهر و دیگر مقامات کشورمان برگزار شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی در تشریح جزئیات تحویل نیروگاه اتمی بوشهر گفت: تحویل نیروگاه که دوره 14 روزه‌اش دوره بهره‌برداری آزمایشی بود پنج‌شنبه گذشته به پایان رسید. صالحی ادامه داد: در حال حاضر متخصصین و مهندسین ایرانی مشغول بهره‌برداری از این نیروگاه هستند.‌ وی تصریح کرد: انشاءالله اسناد مورد نظر را هم با روس‌ها امضا خواهیم کرد.
رئيس سازمان انرژی اتمی به باشگاه خبرنگاران گفت: بنده در این مراسم حضور خواهم داشت و سخنرانی خواهم کرد و به احتمال قوی چیت‌چیان وزیر نیرو نیز در این مراسم حضور خواهد داشت. گفتنی است؛ نیروگاه هسته‌ای بوشهر با قدرت 1000 مگاوات اولین نیروگاه هسته‌ای کشور است که طراحی و ساخت آن به قبل از انقلاب اسلامی برمی‌گردد، علی‌رغم کارشکنی‌های کشور سازنده، این نیروگاه با همکاری کشور روسیه تکمیل و راه‌اندازی شد.
نیروگاه هسته‌ای بوشهر از فناوری پیچیده‌ای برخوردار بوده که در ارتقاء صنایع کشور اهمیت فراوانی دارد.

 


مشاور ارشد رئیس‌جمهور با بیان اینکه فضای رسانه‌ای به‌گونه‌ای پرشتاب، مطالبات از سفر رئیس‌جمهور به نیویورک را بالا برده است تاکید کرد: از این در باغ سبز غربی‌ها باید ترسید.
حسام‌الدین آشنا مشاور حجت‌الاسلام حسن روحانی در صفحه فیس‌بوک شخصی خود نوشت: رئیس‌جمهور روز دوشنبه پس از دیدار با دانش‌آموزان به نیویورک سفر می‌کند تا پیامی رسا برای ملت‌ها و پیشنهادهایی مشخص برای دولت‌ها ارائه کند.
سرپرست معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در ادامه متذکر شد که برای این سفر و مقدمات آن، کار زیادی انجام شده و حرفه‌ای‌ترین متخصصان کشور برای این سفر می‌کوشند.
مشاور رئیس‌جمهور در ادامه مطلب خود در صفحه فیس‌بوکش نوشت: فضای رسانه‌ای به‌گونه‌ای پرشتاب، مطالبات از سفر را بالا برده است؛ از این در باغ سبز غربی‌ها باید ترسید. به گزارش فارس، آشنا در عین حال متذکر شد: برخی دوستان داخل فکر می‌کنند که نکند کوتاهی‌هایی در دفاع از مصالح کشور صورت گیرد؛ با آنها همدلی می‌کنم ولی مطمئن هستم تیم دیپلماتیک فعلی خط قرمزهای خود را به خوبی می‌شناسد، برآورد روشنی از اهداف و توان حریف دارد و می‌داند چه دارد و چه می‌خواهد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10