(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 06 مهر 1392 - شماره 20602

بشار اسد: آمریکا در بحران سوریه صداقت ندارد
واشنگتن و پکن برای تشدید تحریم کره‌شمالی به توافق رسیدند
فریاد موگابه در مجمع عمومی سازمان ملل شرم بر آمریکا و انگلیس
موافقت مشروط روسیه با قطعنامه شورای امنیت درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه
آماده باش نظامیان صهیونیست در سالگرد انتفاضه مسجد الاقصی
30 شهید و 68 مجروح در سلسله انفجارهای عراق
50 کشته و 100 مجروح در ناآرامی‌های خونین سودان
تظاهرات ضد دولتی در سراسر مصر
تازه‌ترین عملیات تروریستی در پیشاور 20 کشته و 42 مجروح برجای گذاشت
مردم بحرین: مذاکره بی‌فایده است
رژیم آل خلیفه باید سرنگون شود
 چهار سوی پنج قاره
   


رئیس‌جمهوری سوریه با دروغگو خواندن همتای آمریکایی خود اعلام کرد که احتمال حمله به سوریه به بهانه‌های جدید همچنان وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «بشار اسد» طی مصاحبه با یک شبکه ونزوئلایی گفت: سخنان (اخیر) «باراک اوباما» در مجمع عمومی سازمان ملل همچون گذشته مملو از نفاق و دروغ بود. وی افزود، سیاست آمریکا این‌گونه است که پس از حمله به یک کشور، کشور دیگر را مورد تجاوز قرار می‌دهد.بشار اسد گفت: احتمال تجاوز به سوریه همچنان وجود دارد. اکنون بهانه آنها سلاح‌های شیمیایی است. هر بار بهانه‌های جدیدی مطرح می‌شود؛ لذا ما باید همواره به احتمال وقوع تجاوز توجه داشته باشیم.رئیس‌جمهور سوریه با تاکید بر اینکه کمترین صداقتی میان رهبران واشنگتن درباره بحران سوریه وجود ندارد، افزود: سیاست واشنگتن از همان آغاز بحران براساس دروغ بنا شده و با به میان کشیدن سلاح‌های شیمیایی این دورویی به اوج رسیده است.

 


آمریکا و چین در مورد ادامه تحریم‌های شدید بر پیونگ‌یانگ به توافق دست یافتند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری هند، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: در مذاکرات میان جان‌کری، وزیر خارجه این کشور و وانگ‌یی، همتای چینی‌اش ادامه تحریم‌ها علیه کره شمالی صراحتاً به بحث گذاشته شد و مورد توافق قرار گرفت.این مقام آمریکایی افزود: جان‌کری و وانگ‌یی موافقت کردند تا به منظور اینکه به کره نشان دهند هیچ گزینه دیگری به جز خلع سلاح هسته‌ای ندارند، با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند و چین تصمیم گرفت تا محدودیت‌هایی را بر صادرات و واردات کره شمالی اعمال کند.دولت پیونگ‌یانگ هنوز به این توافق از خود واکنشی نشان نداده است.قدرت‌های بزرگ مدعی هستند که کره شمالی همچنان به تقویت موشک‌های اتمی خود ادامه می‌دهد.

 


رابرت موگابه، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، به شدت از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه کشورش انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «رابرت موگابه» رئیس‌جمهور زیمبابوه روز پنجشنبه به شدت به آمریکا، انگلیس و متحدان این کشور به دلیل تلاش برای سوءاستفاده از منابع این کشور تاخت و از آنها خواست به «تحریم‌های غیرقانونی و کثیف» خود علیه این کشور پایان دهند.
موگابه 89 ساله در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: شرم بر ایالات متحده آمریکا، شرم بر انگلیس و متحدانش.
رئیس‌جمهور زیمبابوه با بیان اینکه تحریم‌های اعمال شده از جانب اتحادیه اروپا و آمریکا ناقض منشور سازمان ملل است، گفت؛ این تحریم‌ها «ابزار سیاست خارجی برای تغییر نظام» بوده و محکوم است. وی این تحریم‌ها را غیرقانونی و کثیف خواند.
آمریکا و اتحادیه اروپا بعد از انتخابات سال 2000 در زیمبابوه که به بروز ناآرامی‌هایی در این کشور منجر شد، تحریم‌هایی علیه کارخانه‌‌های دولتی این کشور و سفرهای خارجی موگابه و ده‌ها مقام دیگر زیمبابوه وضع کردند.
موگابه در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: کشور آرام و کوچک ما هر روز از سوی قدرت‌های بزرگی که اشتهای سیری ناپذیری برای کنترل بر دیگر کشورها و استفاده از منابع آنها دارند، مورد تهدید واقع می‌شود.
هیئت نمایندگی آمریکا هنگام سخنرانی موگابه به اعتراض جلسه مجمع عمومی را ترک کرد.

 


روسیه با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه به‌طور مشروط موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه از توافق کشورش و آمریکا درباره متن پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خبر داد. البته لاوروف گفت که موافقت روسیه با این قطعنامه مشروط به این شده است که بند هفتم سازمان ملل در آن لحاظ نشود. براساس بند هفتم، سوریه به طور بالقوه هدف تحریم‌های بین‌المللی و حتی تهدیدات نظامی واقع می‌شد.
لاوروف گفت: در این دیدار (دیدار با جان‌کری وزیر خارجه آمریکا) طرح کلی تصمیمات درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه را به طور کامل مورد توافق قرار دادیم و این توافق به دبیرخانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه ارائه می‌‌شود و پیش‌نویس قطعنامه درباره سوریه هم که توسط روسیه و آمریکا تنظیم شده است به شورای امنیت ارائه می‌شود.
وی افزود: در پیش‌نویس این قطعنامه هیچ‌گونه تدبیری مطابق با بند هفتم منشور سازمان ملل پیش‌بینی نشده و فقط بر معلومات حرفه‌ای کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تاکید شده است.
وزیر خارجه روسیه گفت: قطعنامه‌ای که تحویل شورای امنیت شد در راستای توافقی است که در ژنو درباره از بین رفتن سلاح های شیمیایی سوریه صورت گرفته است.
مقامات آمریکایی و انگلیسی نیز به توافق روسیه و آمریکا بر سر قطعنامه اشاره کردند.
در همین حال، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفت، سلاح‌های شیمیایی سوریه باید در اراضی سوریه نابود شود، زیرا معاهده منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، انتقال این سلاح به خارج از کشور را منع می‌کند.
66 کشته و 100 مجروح
انفجار تروریستی در شمال دمشق به کشته شدن دست‌کم 66 نمازگزار سوری و جراحت 100 نفر دیگر منجر شد.
تروریست‌های مورد حمایت غرب روز گذشته با انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در «ریف» دمشق دست‌کم 30 نفر از مردم این منطقه را که در حال خروج از مسجد بودند به قتل رساندند. به گزارش خبرگزاری‌ها در این انفجار تروریستی که نمازگزاران سوری را هدف قرار داد، تعداد 100 نفر نیز مجروح شدند که حال برخی از آنها بسیار وخیم عنوان شده است.
گفتنی است پیش از این نیز تروریست‌های وابسته به القاعده که به شدت از حمایت‌های مالی، نظامی و سیاسی عربستان، قطر، ترکیه، آمریکا و کشورهای غربی برخوردارند اقدام به انجام انفجارهای تروریستی علیه غیرنظامیان کرده‌اند. این عده در مدت زمانی که از ناآرامی‌های سوریه می‌گذرد هزاران بار مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.
هلاکت 50 تروریست
به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای ارتش سوریه در دو منطقه «بیرود» و «حجیره» واقع در حومه دمشق موفق شدند 50 تروریست مسلح را به هلاکت برسانند. در حومه «لازقیه» نیز نیروهای دولتی ده‌ها عنصر وابسته به گروه‌های تکفیری را کشتند. در این عملیات یکی از سرکردگان «امارت اسلامی عراق و شام» در روستای «التفاحیه» زخمی شد. این عملیات به تنهایی مرگ 16 فرد مسلح و جراحت 12 تن دیگر از آنها را پی داشت.
در منطقه «درعا» حمله شورشیان توسط ارتش دفع شد و در حومه دمشق و مناطقی مثل «حسرستا»، «جوبر» و «قابون» هم نیروهای دولتی دست به پیشروی زدند.
کردهای سوریه هم موفق شدند کنترل سه روستا را در حومه «رأس العین» از دست تروریست‌ها خارج سازند.
خبر دیگر اینکه کارشناسان شیمیایی سازمان ملل از روز سه‌شنبه بازرسی خود را از انبارهای شیمیایی در سوریه آغاز می‌کنند.
تروریست‌های وارداتی
به گزارش خبرگزاری مهر، براساس پژوهش موسسه انگلیسی «ای.اچ.اس گینز»، تروریست‌ها از 80 کشور جهان در سوریه حضور دارند. از همه کشورهای عربی به جز «جیبوتی» افرادی در خاک سوریه حضور دارند و با دولت دمشق می‌جنگند. براساس این تحقیقات،‌حدود 10 هزار نفر از افراد مسلح حاضر در سوریه وابسته به شبکه القاعده هستند و 30 تا 35 هزار نفر دیگر نیز به گروه‌های افراطی تعلق دارند. «بشار جعفری»، نماینده سوریه در سازمان ملل اظهار داشت که جامعه جهانی به حضور تروریست‌ها در سوریه متقاعد شده است.

 


نظامیان رژیم صهیونیستی در آستانه سالروز انتفاضه دوم «مسجد الاقصی» به نمازگزاران فلسطینی حمله کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، روز گذشته شمار زیادی از فلسطینیان در آستانه گرامیداشت سیزدهمین سالگرد انتفاضه دوم «مسجد الاقصی» برای ادای نمازجمعه به سمت این مسجد سرازیر شدند اما حضور بسیار گسترده نظامیان رژیم صهیونیستی و استقرار ده‌ها مرکز ایست و بازرسی مانع از حضور همه نمازگزاران فلسطینی در این منطقه شد.
آنطور که شبکه تلویزیونی «المیادین» اعلام کرده، نظامیان صهیونیست که تدابیر شدید امنیتی در اطراف بخش قدیمی قدس اتخاذ کرده‌اند، از ورود اکثر فلسطینیان به مسجد الاقصی ممانعت به عمل آورده و تنها به 2000 فلسطینی بالای 50 سال اجازه ورود دادند. در روزهای عادی شمار نمازگزاران دستکم به 20 هزار نفر می‌رسد. یکی از نمازگزاران فلسطینی در گفت‌وگو با این شبکه تلویزیونی گفت برای رسیدن به مسجد الاقصی از 10 ایست و بازرسی عبور کرده است!
در جریان بازرسی فلسطینیان درگیری‌هایی بین جوانان فلسطینی و نظامیان صهیونیست به وقوع پیوست که طی آن شماری از جوانان دستگیر شدند.
با آغاز این درگیری‌ها نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به نمازگزاران فلسطینی یورش برده و با آنها درگیر شدند.
در همین ارتباط وزیر اسیران و آزادگان تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: از زمان آغاز انتفاضه مسجد الاقصی تاکنون (28 سپتامبر 2000) نزدیک به 80 هزار فلسطینی بازداشت شده‌اند.
به گزارش مهر، «عبدالناصر فروانه» مدیر اداره آمار این وزارتخانه اعلام کرد: «حدود 9500 نفر از بازداشت‌ شدگان نوجوانان زیر 18 سال و بیش از 950 مورد دختران و زنان هستند. چهار زن در داخل زندان در شرایط دشوار فرزندان خود را به دنیا آورده‌اند.
وی از بازداشت بیش از 60 نماینده مجلس قانونگذاری و وزیر سابق فلسطینی و صدها بیمار، روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های دانشگاهی و دیگر اقشار فلسطینی خبر داد.
«فروانه» از صدور نزدیک به 24 هزار حکم بازداشت اداری خبر داد و افزود: به سبب افزایش تعداد افراد بازداشت شده اشغالگران زندان‌های «النقب» و «عوفر» را بازگشایی کرده و زندان‌های جدیدی نیز ساخته‌اند که از جمله می‌توان به زندان «جلبوع» در جنوب دریاچه «طبریا» و زندان «ریمون» در مجاورت زندان «نفحه» در صحرای «نقب» برای پذیرش تعداد بیشتری از زندانیان اشاره کرد.
فروانه بیان کرد: بیش از 5200 نفر که بیشتر آنها از ساکنان کرانه باختری هستند و در نزدیک به 17 زندان به سر می‌برند همچنان در بند رژیم اسرائیل هستند که در میان آنها 13 نماینده مجلس قانونگذاری فلسطین از جمله مروان البرغوثی، احمد سعدات و حسن یوسف به چشم می‌خورند و لینا جربونی که در آوریل سال 2002 بازداشت شده یکی از زندانیان قدیمی به شمار می‌رود.
خبر دیگر اینکه، سازمان دیدبان حقوق‌بشر با صدور بیانیه‌ای برای چندمین بار رژیم صهیونیستی را به «جنایت جنگی» محکوم کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره دیدبان حقوق‌بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم دادگاه عالی اسرائیل مبنی بر ویران کردن 50 خانه در روستای «خربه مکحول» واقع در کرانه باختری، به آوارگی فلسطینی‌ها منجر شده و این اقدام یک جنایت جنگی است.
در این بیانیه آمده است، پس از این عملیات‌، ارتش اسرائیل مانع ایجاد پناهگاهی مناسب برای آوارگان فلسطینی شده و سربازان اسرائیلی علیه ساکنان، امدادگران و هیئت‌های سیاسی به اعمال زور پرداختند و ساکنان منطقه را از محل زندگیشان بیرون راندند.
جو استورگ، مدیر اجرایی دیدبان حقوق‌بشر در خاورمیانه تاکید کرد: ارتش اسرائيل باید اقدامات خود در نابود کردن خانه‌های فلسطینی‌ها و گرفتن جان آنها از طریق قراردادهای تحمیلی را متوقف کند.
وی افزود: نیروهای اسرائیل نه تنها با خشونت‌ با دیپلماتها رفتار می‌کنند بلکه تمامی ساختمان‌های این منطقه را ویران و ساکنان را مجبور به ترک دائم آنجا کرده‌اند. اشاره «استورگ» به ماجرای حمله سربازان رژیم صهیونیستی به دو دیپلمات اتحادیه اروپا در کرانه باختری و ضرب و شتم آنها است که سر و صدای زیادی به پا کرد. این دو دیپلمات در حال ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بودند.

 


وقوع 10 انفجار در پایتخت و شهر «بعقوبه» عراق 30 شهید و 68 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز مناطق «الجهاد»‌ و «الدوره» در جنوب بغداد و «سبع النور» و دیگر مناطق شمال این شهر شاهد انفجار بمب بود. تروریست‌ها در این انفجارها مردم عادی را در ادارات، مساجد و اماکن عمومی هدف قرار دادند. در این حملات 22 عراقی شهید و حدود 60 تن دیگر مجروح شدند.
در شهر «بعقوبه» مرکز استان «دیالی» هم چهار بمب منفجر شد. در این انفجارها نیز مردم در فروشگاه‌ها و خیابان‌های شهر هدف قرار گرفتند. شمار شهدای این حملات هشت تن و مجروحان نیز همین تعداد اعلام شد. قطر و عربستان حامیان تروریست‌ها در عراق هستند.
دستگیری جاسوس
به گزارش واحد مرکزی خبر، نیروهای امنیتی عراق یک افسر سازمان سیا را که فرماندهی شماری از گروه‌های مسلح تروریستی در جنوب عراق را برعهده داشت دستگیر کردند. این جاسوس آمریکایی «مسترجان» نام دارد. مسترجان یکی از کارکنان شرکت نفتی «پتروناس» در میدان نفتی «قارات» در شمال استان «ذی‌قار» عراق است.
به گفته یک منبع امنیتی عراق، این فرد یکی از چهار افسر سازمان «سیا»ست که گروه‌های مسلح را در عراق فرماندهی می‌کرد. ماموریت گروه‌های مسلح فوق حمله به دانشمندان عراقی و زیرساخت‌های عراق بوده است.
نیروهای امنیتی عراق همچنین توانستند در شرق استان دیالی چهار سرکرده القاعده را به هلاکت برسانند و خودروی آنها را منهدم سازند. 36 تروریست نیز در استان‌های کربلا و کرکوک توسط نیروهای دولتی بازداشت شدند.
خبر دیگر اینکه، هواداران «مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر» دیروز پس از نماز جمعه در بغداد و چند شهر جنوبی عراق تظاهرات کردند و خواستار آزادی زندانیان شدند. به ادعای رهبران جریان صدر، حدود 900 نفر از اعضای جریان صدر در زندان‌های دولت عراق هستند.

 


در جریان ناآرامی‌های داخلی سودان 50 نفر کشته و 100 نفر دیگر مجروح شدند و مدارس این کشور تا روز دوشنبه آینده بسته خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری‌ها ناآرامی‌ها با افزایش قیمت سوخت آغاز شد و دخالت نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به درگیری و خشونت انجامید.این ناآرامی‌ها از روز سه‌شنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
در این حال فعالان مخالف دولت خارطوم خواستار آن شده‌اند که تظاهرات ضددولتی تا کاهش قیمت سوخت ادامه یابد.
مدیر مرکز مطالعات صلح و برقراری عدالت در آفریقا از دولت خارطوم خواسته درباره استفاده از زور در برخورد با معترضان تحقیق به عمل آورد.ت
ظاهرکنندگان شعارهای ضد دولتی سر دادند و خواستار برکناری دولت شده‌اند. مسئولان آموزش و پرورش سودان هم گفته‌اند به دلیل ادامه ناآرامی‌ها مدارس تا روز دوشنبه این هفته (پس فردا) تعطیل است.

 


هزاران نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین مصر پس از نماز جمعه تظاهرات سراسری ضددولتی برگزار کردند.
اعضا و طرفداران اخوان‌المسلمین طبق اعلام قبلی و در پاسخ به فراخوان «ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت» دیروز پس از اقامه نماز جمعه در برخی شهرهای مصر تظاهرات کردند.
محکومیت «کودتا علیه مرسی»، «سرکوب و کشتار مردم در میدان رابعه‌العدویه و النهضه»، «خشونت‌های پلیس و ارتش» و «دستگاه قضایی» مصر عمده شعارهای معترضان مصری را تشکیل می‌داد که با حمل تصاویر مرسی و برخی رهبران در بند اخوانی همراه بود.
این تظاهرات، نخستین تظاهرات گسترده اخوانی‌ها پس از صدور حکم اولیه انحلال اخوان‌المسلمین و مصادره اموال آنها از سوی دادگاه مصری بود.
پایگاه خبری «الیوم السابع» در این باره گزارش داد، معترضان دیروز پس از اقامه نماز جمعه از مقابل مسجد «الریان» در المعادی، مسجد «عبدالعزیز باالله» در الزیتون مسجد «الاستقامه» در الجزیره و چندین مسجد دیگر راهپیمایی خود را آغاز کردند.
این پایگاه خبری افزود: دیروز تدابیر امنیتی در بسیاری از مناطق مصر به ویژه فرودگاه بین‌المللی قاهره و ورودی و خروجی‌های این شهر تشدید شده بود و نیروهای امنیتی (پلیس و ارتش) برای ممانعت از وقوع هرگونه ناآرامی با یکدیگر همکاری می‌کردند. شمار زیادی مراکز ایست و بازرسی نیز در مناطق مختلف مصر مستقر شده‌اند.
مرگ «صفوت خلیل»، یکی از رهبران اخوان‌المسلمین در زندان از دیگر خبرهای مهم اخیر مصر است. خبرگزاری «ایسنا» به نقل از شبکه خبری «الرصد» نوشت: صفوت خلیل، از رهبران بازداشتی اخوان‌المسلمین که در جریان حوادث پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین مصر، بازداشت شده بود عصر پنجشنبه در زندان شهر «المنصوره» واقع در شمال این کشور درگذشت.
به گفته مسئولان مصری وی که از بیماری سرطان رنج می‌برد به دلیل «اهمال» در مداوا، شرایط بیماری‌اش سخت‌تر شده که این امر به درگذشت وی انجامیده است.
صفوت خلیل که خود پزشک و داروساز بود از رهبران اخوان‌المسلمین در استان «الدقهلیه» محسوب می‌شد و نقشی اساسی در ایجاد اتحادیه داروخانه‌های این استان و برخی دیگر از نهادهای پزشکی مصر داشت.
این اولین بار نیست که اخوانی‌ها در زندان حاکمان نظامی مصر جان خود را از دست می‌دهند. چندی پیش ده‌ها نفر از طرفداران در بند اخوانی در یکی از زندان‌های مصر کشته شدند. مسئولان مصری اعلام کردند این افراد به قصد فرار به زندانبانان حمله کرده بودند که در حین درگیری کشته شدند!
از سوی دیگر خبر می‌رسد دادگاه جنایی قاهره دستور داده حبس 608 نفر از زندانیان اخوانی که در حوادث میدان «رابعه العدویه» بازداشت شده‌اند به مدت 48 روز دیگر تمدید شود. به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از «النشره» اتهام این افراد حمله به تأسیسات خصوصی و دولتی و ایجاد ناامنی و ارعاب شهروندان، حمل سلاح و مواد منفجره و مسدود کردن راه‌ها عنوان شده است.
الیوم السابع نیز گزارش داد که مسئولان مصری مقر روزنامه آزادی و عدالت وابسته به اخوان‌المسلمین در قاهره را بستند. گروه اخوان المسلمین در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد. «ضیاء رشوان» از مسئولان اتحادیه روزنامه‌نگاران در این رابطه اعلام کرد که بسته شدن دفتر روزنامه آزادی و عدالت تأیید نشده است و مسئولان آگاه در دادستانی کل این خبر را تکذیب کرده‌اند.
در همین حال یکی از مسئولان امنیتی قاهره اعلام کرد که حمله به ساختمان روزنامه آزادی و عدالت در راستای اجرای حکم قضایی که اخوان‌المسلمین را از فعالیت منع کرده و دستور مصادره اموال آن را داده است اجرایی شد.
«مخالفت مصر با درخواست رئیس جمهور تونس برای آزادی محمد مرسی» خبری است که روزنامه «القدس‌العربی» به آن پرداخته است. وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای به «المنصف المرزوقی»، رئیس جمهور تونس که در حین سخنرانی در صحن سازمان ملل خواستار آزادی مرسی شده بود واکنش نشان داد و آن را قویاً رد کرد. قاهره این درخواست را ناشی از «نادیده گرفتن حقایق مصر از سوی تونس» قلمداد کرد.

 


انفجار بمب در اتوبوس حامل کارکنان دولتی در پیشاور پاکستان 20 کشته و 42 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تروریست‌ها دیروز یک بمب جاسازی شده در عقب اتوبوس حامل کارکنان دولت را به شیوه کنترل از راه دور منفجر کردند. بر اساس آخرین آمارها، این انفجارها که در پیشاور پاکستان رخ داد، جان 20 نفر را گرفت و 42 مجروح برجای گذاشت. شماری از قربانیان و مجروحان، زن و کودک هستند.
به گفته شاهدان، شدت انفجار به حدی بود که شماری ساختمان و خودروهای موجود در محل حادثه نیز خسارت دیدند. هیچ گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است. با این حال، مقامات محلی، طالبان را مسئول این حادثه می‌دانند.
پیشاور یکی از مناطق اصلی و همیشگی حملات تروریستی طالبان طی سال‌‌های اخیر بوده است.
خبر دیگر اینکه، «نواز شریف»‌ نخست‌وزیر پاکستان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین درباره روند صلح افغانستان و مبارزه با تروریست‌های طالبان در پاکستان گفت‌وگو کردند. شریف همچنین به کری گفت که قصد دارد به زودی به واشنگتن سفر و با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند.

 



سخنگوی ائتلاف 14 فوریه بحرین بر ضرورت تلاش‌ها برای «سرنگونی» آل خلیفه تأکید کرد.
«عبدالرئوف شایب»، دبیر جنبش بحرینی «خلاص» و سخنگوی اتحاد «انقلابیون 14 فوریه» در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با هر گونه مذاکره با آل خلیفه مخالفت و بر ضرورت تلاش‌ها برای سرنگونی این نظام تأکید کرد.
وی گفت این هدف خواست مردم بحرین بوده و امری حتمی است.
وی گفت: تجربه‌های پیشین، سوء نیت نظام در اجرای گفت‌وگوها را نشان داده و ثابت شده، گفت‌وگوها تنها نمایشی در برابر رسانه‌های خارجی است و تا زمانی که مخالفان در زندان‌ها در حال از بین رفتن هستند، هیچ امکانی برای گفت‌وگو وجود ندارد.
شایب افزود: برخی گروه‌های مخالف داخلی خواهان سرنگونی نظام و تغییر اساسی آن نیستند، در حالی که ما خواهان تغییر اساسی و از بین رفتن حکومت قبیله‌ای و پادشاهی آل خلیفه هستیم، اما با مخالفان در حق تعیین سرنوشت و ضرورت حکومت کشور به صورت دموکراسی به طوری که در آن با مردم عادلانه برخورد شود، متفق هستیم.
در همین حال خبر می‌رسد روز گذشته بحرینی‌ها در منامه تظاهرات کردند و به خاطر تهدیدات رژیم آل خلیفه علیه شورای اسلامی علمای بحرین، شعار دادند.
به گزارش شبکه تلویزیونی «المنار»، این تظاهرات در منطقه «بیعه» واقع در غرب منامه برگزار شد. معترضان دیروز در تظاهرات خود بازداشت «خلیل مرزوق» از رهبران جمعیت اسلامی الوفاق ملی بحرین را نیز محکوم کردند.
روز پنجشنبه گذشته نیز بحرینی‌ها حین برگزاری تظاهرات ضد دولتی با نیروهای امنیتی درگیر شدند. وزارت کشور بحرین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در این تظاهرات که در روستای «شرکان» در غرب این کشور برگزار شد، معترضان به سمت خودروهای پلیس بطری‌های آتش‌زا پرتاب کردند.
به گفته شاهدان، بسیاری از شیعیان منامه و ساکنان روستاهای شیعه‌نشین اطراف که خواستار آزادی زندانیان سیاسی و سرنگونی رژیم آل خلیفه بودند در تظاهرات پنج‌شنبه شب حضور داشتند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از دبی، شاهدان افزودند پلیس برای متفرق کردن جمعیت گاز اشک‌آور شلیک کرد و تظاهرکنندگان نیز در مقابل به سمت پلیس بطری‌های آتش‌زا پرتاب کردند.
خبر دیگر اینکه وزارت خارجه بحرین در اعتراض به سخنرانی «باراک اوباما» در مجمع عمومی سازمان ملل سفیر آمریکا را احضار کرد. آنطور که شبکه خبری «روسیاالیوم» اعلام کرده، «غانم البوعینین» از مقامات ارشد وزارت خارجه بحرین پس از احضار «توماس کراجسکی» از وی درباره اظهارات اوباما که طی آن اوضاع بحرین را با اوضاع عراق و سوریه مقایسه کرده بود توضیح خواست! اوباما در سخنرانی خود گفته بود «باید تلاش‌ها برای پایان دادن به تنش‌های قبیله‌ای در مناطق مختلف جهان مثل عراق، بحرین و سوریه افزایش یابد.»
سفیر جدید بحرین در آمریکا
روزنامه «الوسط» چاپ بحرین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «انیستیتو واشنگتن» نوشت، «عبدالله بن محمد بن راشد آل خلیفه» وابسته نظامی بحرین در آمریکا به زودی به عنوان سفیر جدید این کشور در واشنگتن معرفی می‌شود.
در حال حاضر «هدا عزرا نونو»، زن یهودی بحرینی سفیر پادشاهی بحرین در سفارت این کشور در آمریکا است. براساس این گزارش، سفیر جدید بحرین خلبان جنگنده‌های اف 16 است و با موافقت کاخ سفید به این سمت منصوب می‌شود.

 


مخمصه اردوغان
به نوشته «فایننشنال تایمز» نخست‌وزیر ترکیه (رجب طیب اردوغان) به خاطر سیاست‌های غلطش در خاورمیانه، در مخمصه سختی گرفتار شده است. براساس این نوشته، سیاست‌های اردوغان اقتصاد ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است و هم‌اکنون بسیاری از کشورهای خاورمیانه مقابل ترکیه ایستاده‌اند.
5کشته در داغستان
نیروهای امنیتی روسیه در جنوب جمهوری داغستان پنج شبه‌نظامی را از پای درآوردند. این افراد ظاهرا در محل اختفای خود در سواحل خزر به محاصره نیروهای روسی درآمده و سپس کشته شدند. مبارزه داغستانی‌ها با دولت مسکو سابقه 300 ساله دارد.
تحریم‌ نشست پارلمان بلغارستان
حزب مخالف دولت بلغارستان برای سومین روز متوالی نشست‌های پارلمان را تحریم کرد. این تحریم فعالیت سایر نمایندگان را فلج کرده است. این اقدام باعث عمیق‌تر شدن بحران سیاسی در این کشور فقیر عضو اتحادیه اروپا شده است.
کرزای در پکن
«حامد کرزای» رئیس‌جمهوری افغانستان طی یک سفر چهار روزه به چین، دیروز با «لی کیکیانگ» نخست‌وزیر چین دیدار و در مورد تقویت مناسبات دو جانبه با وی گفت‌وگو کرد. احیای جاده ابریشم که از افغانستان می‌گذرد و غرب را به چین متصل می‌کند، از اهداف سفر کرزای به چین است.
بحران ناتمام نایروبی
تحقیقات برای یافتن اطلاعات بیشتری از عاملان گروگان‌گیری اخیر در این کشور و یافتن اطلاعاتی درباره شمار زیادی از افراد ناپدید شده در این حادثه، ادامه دارد. سه روز پس از گروگان‌گیری در مرکز خرید نایروبی پایتخت کنیا، مسئولان این کشور همچنان سرگرم بررسی در محل این گروگان‌گیری برای یافتن اطلاعاتی تعیین‌کننده در خصوص عاملان این حمله هستند. اما گفته می‌شود وضعیت دسترسی به اطلاعاتی از این مرکز خرید ناامیدکننده است.
اعتراض در تونس
هزاران تن از مخالفان تونسی به دعوت اتحادیه مشاغل این کشور با برگزاری تظاهراتی، خواهان استعفای دولت و برگزاری انتخابات جدید شدند.
هزاران تن از مخالفان دولت تونس با برگزاری تظاهرات گسترده‌ای در پایتخت و برخی شهرهای بزرگ این کشور، خواهان استعفای دولت و تشکیل کابینه‌ای تکنوکرات که راه را برای انتخابات زودهنگام باز کند، شدند.
مذاکرات دو طرف برای حل بحران سیاسی کنونی در تونس هنوز به نتیجه نرسیده است.
درگیری در لیما
مردم پرو در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت به خیابان‌ها ریختند و خواستار بهبود شرایط اقتصادی شدند اما نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک‌آور آنها را سرکوب کردند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10