(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 06 مهر 1392 - شماره 20602

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نمی‌خواهید یا نمی‌توانید؟! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
معدل (گفت و شنود)
با حضور فرمانده کل سپاه پهپاد رزمی شاهد 129 عملیاتی شد
دور جدید مذاکرات ایران و آژانس در وین برگزار شد
معاون آمانو: مذاکرات بسیار سازنده بود
اختیار اوباما دست کنگره و کنگره در اختیار صهیونیست‌هاست(خبر ویژه)
چرا در مناظره‌ها از گران شدن دلار دفاع نکردید؟!(خبر ویژه)
غیر از لحن‌ها تغییر دیگری دیده نمی‌شود!(خبر ویژه)
وعده سرخرمن آمریکا در مقابل توقعات غیرقانونی از ایران(خبر ویژه)
 جنایتی که فتنه‌گران مرتکب شدند
مشمول مرور زمان نمی‌شود(خبر ویژه)
تصحیح و پوزش
 


چند روز مذاکره و جلسه فشرده رئیس‌جمهور محترم و هیأت همراه با مقامات عالی‌رتبه جهان، به هفته‌ها پیش‌بینی و گمانه‌زنی‌ها پایان داد و سخنان دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و بیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی درباره تحریم‌های ظالمانه و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، مواضع اصولی نظام در این حوزه‌ها را پیش چشم جهانیان قرار داد. در داخل و خارج، آنها که باج دادن ایران را در پوشش تنش‌زدایی آرزو می‌کردند از صراحت و قاطعیت دکتر روحانی خرسند نشدند. خصوصاً آنها که برای یک دیدار اتفاقی مدتها برنامه‌ریزی می‌کردند!
اما ایران و سخنان رئیس جمهورش یک طرف ماجرا هستند و طرف دیگر این ماجرا آمریکا است که باید دید آنها چه مقدار حاضر به نزدیکی به ایران و اصلاح گذشته و گفتگو براساس احترام متقابلند؟ آنچه اوباما در سخنرانی‌اش در اجلاس سران بیان کرد را به یقین می‌توان موضع نهایی و آشکار آمریکا در برابر ملت ایران دانست. سخنانی که در آن هیچ نشانه‌ای از نرمش یا احترام به حقوق مشروع و مسلم ملت ایران دیده نشد و ثابت کرد که سردمداران کاخ سفید، به جز تظاهر و لفاظی، گام عملی دیگری برنداشته‌اند.
اوباما در آن سخنرانی کوچکترین اشاره‌ای به تحریم‌های ظالمانه غرب علیه مردم کشورمان نکرد و به سادگی از کنار آن گذشت. مزورانه و ریاکارانه از به رسمیت شناختن حق کشورمان برای دست‌یابی به انرژی اتمی سخن گفت. حتی گفت که آمریکا قصد براندازی نظام ایران را ندارد! و البته از ماجرای براندازی دولت مصدق هم بعنوان یکی از دلایل ناراحتی مردم ایران یاد کرد! و لابد انتظار دارد مردم و مسئولین این سخنان را دلیل نرمش و انعطاف آمریکا در برابر کشورمان بدانند! امری که برخی ساده‌لوحانه به آن باور دارند و اصرار می‌کنند که باید فرصت ملاطفت آمریکا را مغتنم شمرد!
درباره این سخنان باید گفت:
1- اوباما به استناد گزارش مراکز نظارتی بین‌المللی مثل آژانس انرژی اتمی و نیز گزارش شانزده نهاد مهم امنیتی آمریکا، به یقین می‌داند که برنامه هسته‌ای ایران رویکرد نظامی ندارد و سانتریفیوژها برای تولید سوخت نیروگاهی در حال چرخش است.
او می‌داند و در نطقش هم به آن اذعان دارد که به فتوای رهبر معظم انقلاب ساخت سلاح اتمی تحریم شده است. با این حال و بلافاصله پس از به رسمیت شناختن ظاهری حق اتمی ایران، عملی شدن آن را موکول به شفافیت برنامه هسته‌ای ایران و جلب اعتماد جامعه جهانی - یعنی آمریکا و دوستانش! - موکول کرد و این یعنی پوچ بودن سخن قبلی و رسمیت داشتن حق ایران! گفتنی است که حق برخورداری از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای به صراحت در معاهده NPT برای تمامی کشورهای عضو به رسمیت شناخته شده است و تأکید اوباما در این زمینه فقط یک لفاظی است و کمترین امتیازی به حساب نمی‌آید.
2- اوباما، همان موقع که از ما تضمین عملکرد اتمی می‌خواهد، ادعا می‌کند که قصد براندازی نظام اسلامی ما را ندارد اما در این باره هیچ تضمینی نمی‌دهد. بر کسی پوشیده نیست که آمریکا در طول حیات پربرکت نظام اسلامی، هرگز و تحت هیچ شرایطی از توطئه به قصد ساقط کردن نظام دست برنداشته و تلاش برای براندازی با همه شیوه‌ها و روش‌های آن اعم از نظامی، اقتصادی، فرهنگی، جنگ نرم و فتنه‌انگیزی در وسیعترین ابعاد ممکن از سوی آمریکا و دقیقاً به قصد ساقط کردن یک نظام مردمی صورت گرفته است ولی در تمامی این توطئه‌ها با شکست روبرو شده است. آخرین فتنه‌انگیزی آنها در سال 88 هنوز از ذهن هیچ‌کس پاک نشده است. همان زمان که اوباما با صراحت و با ذکر نام از فتنه‌انگیزان حمایت کرد و خود را حامی آنان اعلام کرد! اگر تحریم‌های به زعم آمریکا، فلج‌کننده تلاشی برای ساقط کردن نظام نیست چه نام دیگری بر آن می‌توان گذاشت!؟ اوباما از ساقط کردن دولت ملی در سال 32 سخن می‌گوید اما از تلاش برای سرنگونی نظام طی سی و چند سال گذشته که طرح چند کودتا، برپایی جنگ تحمیلی، بمباران مناطق مسکونی، ساقط کردن هواپیمای مسافربری، فتنه 88 و تحریم‌های وسیع و همه‌جانبه علیه مردم ایران هیچ عرق شرمی به پیشانی‌اش نمی‌نشیند! حتی از تحریم دارویی بیماران خاص! اوباما، از ما انتظار تضمین عینی برای خودداری از تولید سلاح اتمی که می‌داند در پی آن نیستیم، دارد اما انتظار دارد ما برای خصومت‌ها و کینه‌توزی‌هایی که دائما و حتی همین حالا به آن مشغولند یعنی تلاش برای براندازی هیچ تضمینی مطالبه نکنیم و صرفا به سخن او- که بارها ثابت شده بی‌ارزش و اعتبار است- اعتماد کنیم!
3- اما چرا آمریکا از عدم تلاش برای براندازی می‌گوید؟ آیا در ماهیت آن تغییری به وجود آمده است؟ آیا خوی استکباری خود را به یک سو نهاده و به تعبیر حضرت امام می‌خواهند آدم شوند!؟ راز این سخن رئیس‌جمهور آمریکا، اینها نیست و این سخنان اظهاری از روی لطف نیست بلکه اقراری از سر عجز است. واقعیت این است که آمریکا توان و امکان تغییر نظام اسلامی ما را ندارد و سردمدارانش بیش از هر کس دیگری از این ناتوانی باخبرند. آنها سالهاست بیش از آنچه که هستند، هیاهو می‌کنند و روزی نیست که یک نشریه غربی از ضعف و زوال قدرت آمریکا سخن نگوید. همین چند روز پیش بود که فارین پالیسی به صراحت از لاف زدن اوباما و مرگ امپراتوری آمریکا سخن گفت! چند روز قبل‌تر، کنت تیمرمن- رئیس بنیاد دموکراسی و از آرزومندان تغییر نظام ایران - بی‌پروا و صریح گفت که «تهدیدات اوباما علیه ایران هیچ اعتباری ندارد و او حتی نتوانسته از عهده تهدیدات خود علیه سوریه برآید»! شاید بتوان این تحلیل نشریه آمریکایی «ویکلی استاندارد» را شاه‌بیت اسنادی دانست که از عجز و ناتوانی آمریکا حکایت می‌کند، این هفته‌نامه در یکی از شماره‌های خردادماه سال قبل خود نوشت؛ «دیدگاه کاخ ‌سفید درباره نقش آمریکا در منطقه به دیدگاه آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در این‌ باره شبیه است که می‌گفت، آمریکا هیچ‌ غلطی نمی‌تواند بکند»!
اینها و ده‌ها سند و شاهد دیگر همگی حاکی از عجز و ناتوانی آمریکا در رویارویی با مردم ایران است. بر کسی پوشیده نیست که آنها از هیچ کوششی فروگذار نکرده‌اند. اما بارها و بارها از مردم ایران تودهنی خورده‌اند و خواهند خورد. رهبرمعظم انقلاب نیز در نخستین روز سال 92 در حرم مطهر رضوی فرمودند: «آن روزی که شما قصد تغییر نظام اسلامی را داشتید و این را به صراحت اعلام کردید هم هیچ‌کاری نتوانستید انجام بدهید، بعد از این هم نخواهید توانست».
بنابراین باید دانست آنچه اوباما با بیان آن سعی در تظاهر به لطف به مردم ایران و اظهار دوستی با کشورمان داشت، بیش از آنکه از سر لطف و دوستی باشد از سر عجز و ناتوانی است و هیچ علامتی از صدق و راستی در این سخنان نیست.

حسین شمسیان

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* سلام به ارواح طیبه شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس که دعا داشتند ادعا نداشتند. نیایش داشتند نمایش نداشتند. حیا داشتند ریا نداشتند. رسم داشتند، اسم نداشتند. هفته دفاع مقدس گرامی باد.
2731---0913
* در سال 58 برای ازدواج و برپایی مراسم عروسی مبلغ 4 هزار تومان از سپاه آبادان مساعده گرفتم. برای دو ماه بعد مجبور بودم حقوق دریافت نکنم تا پول مساعده‌ای که گرفته بودم تسویه حساب شود. فکر اداره زندگی در این دو ماه سخت مشغولم کرده بود که شهید عباس سهیلی از ماجرای ناراحتی‌ام خبردار شد بلافاصله تمام حقوقی را که گرفته بود یکجا به بنده داد و پس از چند روز شهید شد. یادش گرامی باد.
2686---0913
* از سخنان مستحکم رئیس جمهورمان در سازمان ملل که باعث خشم و عصبانیت رژيم صهیونیستی شد تشکر می‌کنم ولی ای کاش وزیر امور خارجه کشورمان نیز چنین مواضع مستحکمی در برابر وزیر خارجه خبیث انگلیس از خود نشان می‌داد که به وزیر خارجه ما گفت: ایران باید نگرانی‌ ما را برطرف کند ! ولی متأسفانه واکنشی از سوی وزیر خارجه خود آقای ظریف ندیدم.
علیمردانی
* سی و چند سال توطئه‌گری آمریکای جنایتکار علیه جمهوری اسلامی که آخرین آن فتنه سال 88 است به یاری خداوند درهم شکست، حال اوباما به ظاهر اظهار می‌دارد که قصد سرنگونی نظام اسلامی را ندارد که طرح تجدید و تشدید تحریم‌های اخیر و نامه برخی سناتورهای آمریکایی به وی خلاف این موضوع را ثابت می‌کند و همان‌طور که بارها رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند به آنها نمی‌توان اعتماد کرد بر این اساس مسئولین نظام در هر قد و قواره‌ای تحت تاثیر القائات حاشیه‌سازان و آنهایی که مترصد دست دادن به آمریکا هستند قرار نگیرند و هرگز در زمین دشمنان و القائات آنها به بازی نپردازند.
طالعی
* اگر قرار بود ما زیر چتر آمریکا برویم چه لزومی داشت که این همه سالها سختی را تحمل کنیم. مگر امام نفرمودند که آمریکا شیطان بزرگ است نمی‌دانیم دفاع مقدس را باور کنیم یا این همه تعظیم و کرنش بعضی از داخلی‌ها را!
یک خانم فرهنگی
* وقتی می‌بینم برخی رسانه‌های زنجیره‌ای برای رابطه با آمریکا سر از پا نمی شناسند واقعاً متاسف می‌شوم که آیا اینها حافظه خود را از دست داده‌اند یا عرق ملی را. یادشان رفته که آمریکا با این ملت چه کرد؟ نمی‌بینند که آمریکا خود را سرور و بقیه جهان را نوکر می‌داند!
یک شهروند
* ایام حج نزدیک است و ما برائت خویش را از مشرکان زمان یعنی سران آمریکا، اسرائیل و انگلیس خبیث اعلام می‌کنیم درست برعکس مدعیان اصلاح‌طلبی که به مشرک و شیطان بزرگ نامه عجز می‌نویسند.
1248---0912
* وزیر خارجه و یا هر مسئول دیگر حق کوتاه آمدن از حقوق ملت در مذاکرات 5+1 را ندارد چرا که خواسته ملت بر حق مسلم برخورداری از تمام مراحل و مراتب انرژي هسته‌ای صلح‌آمیز است.
وحیدی از گرمسار
* رفتار رئیس جمهور فرانسه در برابر رئيس جمهور کشورمان دور از نزاکت دیپلماتیک بود. اولاند ابتدا بدون تعارف وارد اطاق شد تا رئیس جمهور ما از پشت سر وی وارد شود.
یک هموطن
* آقای هاشمی طوری از قهر و آشتی شیطان بزرگ حرف می‌زند که انسان تصور می‌کند گویا نزاع بر سر توپی است که به اشتباه به منزل همسایه افتاده است ولی به قول امام راحل(ره) خداوند کسانی را که خواب آمریکا را می‌بینند بیدارشان کند.
غفوری راننده تاکسی
* رئيس بانک مرکزی کاهش بیشترنرخ دلار را غیرمنطقی خواند. رهبر معظم انقلاب بارها بر حفظ ارزش پول ملی تاکید نموده‌اند. کاهش قیمت دلار بر افزایش ارزش پول ملی و در نتیجه کاهش تورم کمک می‌کند از دولت یازدهم درخواست می‌شود در برابر چنین اظهارنظرهای غلط که بلافاصله اثر خود را در جامعه نشان می‌دهد واکنش نشان دهد.
احمدزاده
* ای کاش دولت یازدهم که دولت تدبیر و امید است به سوابق رئيس بانک مرکزی بیشتر توجه می‌کرد. سخنان 92/7/2 وی علاوه بر اینکه دوباره بازار را ملتهب کرد و مانع ترکیدن حباب کاذب قیمت ارز شد در راستای منافع گروهی قلمداد می‌شود. مگر قرار نشد دولت از این دخالت‌ها دست بردارد؟ بگذارند بازار کار خود را بکند. آقای سیف چه پاسخی به مردم دارد؟
یک کارمند بانک
* نمایندگان محترم مجلس با تدبیر و تفکر خلأهای قوانین را به گونه‌ای پر کنند که هر روز شاهد جابه جایی یا بهتر بگویم قلع و قمع مدیران توسط دولت روی کار آمده نباشیم. در هر حال یک روال و ساختار منطقی باید حاکم باشد.
8697---0939
* از زمانی که سخن آقای هاشمی را خواندم که به امام توصیه کرده بود که مسئله با آمریکا را قبل از فوت خود حل کنند و تاکید داشتند که تفاوتی بین چین و روسیه و آمریکا نمی‌تواند وجود داشته باشد بسیار ناراحتم و از روزنامه کیهان مصرانه درخواست دارم که در قبال این حرفها مطالبی درج کند و ذهن مردم ایران را روشن کند که زاویه انحراف اساسی در شرف تکوین نسبت به اصل شاخص استکبارستیزی انقلاب اسلامی وجود دارد. ما آمریکا را در راس سران استکبار می‌دانیم.
یک فرهنگی بازنشسته
* دولت جدید بدون اینکه مبلغ یارانه‌ها را زیاد کند قیمت آب، برق و گاز را افزایش داده است. در ضمن مگر افزایش نرخ انرژي‌ها نباید با مصوبه مجلس باشد پس چرا سرخود اقدام به بالا بردن نرخ‌ها کرده‌اند.
علوی
* وضعیت فاضلاب شهر اهواز خیلی بحرانی است در اکثر نقاط شهری و مناطق مسکونی فاضلاب سرریز کرده و در ماه گشایش مدارس بوی تعفن خیابان‌ها را فرا گرفته است لطفاً مسئولین قبل از آغاز بارندگی‌های پاییزی در فکر لایروبی و سازماندهی آبهای سطحی باشند.
4751---0916
* مسئولین محترم شرکت واحد اگر رضایت مسافرین برایشان مهم است فکری برای زمان ازدحام مسافران خط اتوبوسرانی تندرو ایستگاه‌های نواب و توحید بکنند.
6858---0919
* در هر دفترخانه ثبت اسناد معمولاً تا 5 نفر مشغول به کار هستند وقتی سردفترداران به بهانه الکترونیکی شدن ثبت اسناد کارکنان خودشان را جواب می‌کنند تکلیف چندین هزار نفری که بیکار می‌شوند چه می‌شود؟
5170---0914
* کارمند استانداری تهران هستم. از اول تیرماه سال جاری بدون تامین اعتبار برای پرداخت پاداش پایان خدمت و پول مرخصی‌های نرفته حکم بازنشستگی اجباری بنده را صادر کرده‌اند و در حال حاضر مشکل پیدا کرده‌ام. از استاندار جدید تهران درخواست رسیدگی دارم.
4660---0912
* بعد از درج خبر و پیام لغو تخفیف شهریه کارکنان دانشگاه پیام نور و دانشجویان بی‌بضاعت در ستون کیهان و خوانندگان، این قانون برای کارکنان لغو شده یعنی اینکه مجدداً مشمول تخفیف در مبلغ شهریه می‌شوند ولی دانشجویان همچنان از این تخفیف محروم هستند. امیدواریم با پیگیری موضوع از طریق مطبوعات مشکل ما دانشجویان این دانشگاه نیز حل بشود.
1524---0916
* در هفته دفاع مقدس از وزیر محترم دفاع و معاونین ایشان می‌خواهیم قانون 35 درصد فوق‌العاده جذب را که در سایر دستگاه‌ها اجرا شده به نیروهای مسلح تعمیم بدهند.
1582---0912
* طرح پزشک خانواده شهری در استان مازندران تمام دفترچه‌های بیمه را باطل کرده است و دیگر بیمه تعهدی در برابر سهم پزشکان خارج طرح ندارد. در این میان شهر «سلمانشهر» به دلیل جمعیت کم نه پوشش پزشک خانواده شهری دارد و نه روستایی؟ کلیه دفترچه‌های بیمه هم که فاقد اعتبار هستند. چرا مردم مازندران به عنوان نمونه آزمایشی مورد استفاده دولت قرار گرفته‌اند؟
5703---0911

 


گفت: یک سایت اجاره‌ای که دیدگاه و نظرات اصحاب فتنه را منتشر می‌کند از اینکه روحانی با اوباما ملاقات نکرده است بدجوری دلخور شده نوشته است«دست‌ندادند ولی تابو را شکستند»!
گفتم: کاخ سفید رسماً از روحانی برای ملاقات با اوباما دعوت کرده بود ولی رئیس جمهور کشورمان حاضر به این ملاقات نشد. بنابراین کدام تابو شکسته شده است؟!
گفت: چه عرض کنم؟! فتنه‌گران با این حرف‌ها دارند به خودشان دلداری می‌دهند!
گفتم: دانش‌آموزی که در امتحانات پایان سال رفوزه شده بود به پدرش گفت؛ بابا جون، مژده! امسال فقط در یک درس تجدید شده‌ام. پدرش گفت؛ خب! خیلی بهتر از پارساله که 8 تا تجدید آورده بودی و پرسید حالا از کدوم درس تجدید شدی؟ و دانش‌آموز گفت؛ معدل!

 


هواپیمای بدون سرنشین رزمی نیروی هوافضای سپاه با نام شاهد 129 با حضور سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه رونمایی و عملیاتی شد.
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه طراحی و ساخت پهپاد بمب افکن بدون سرنشین شاهد 129 توانمندی بسیار خوبی را برای مراقبت از مرزهای گسترده میهن اسلامی چه در مقابله با اشرار و چه در مقابله با هر نوع ناامنی برای ما به ارمغان آورده است، گفت: این فن آوری هوشمند، دقیق و ارزان می‌تواند کار هزاران سرباز، پاسگاه و ساختارهای مختلف مرزبانی را که با سختی‌‌ها و آسیب‌پذیری‌های زیادی مواجه‌اند راحت کند و امنیت مرز‌ها را بدست گیرد.
وی با تأکید بر اینکه پهپاد بمب افکن ایرانی شاهد 129 از ایده تا تولید کاملاً ایرانی- سپاهی است، گفت: سپاهیان و بسیجیان دانشمند این مرز و بوم با جهادی علمی، استراتژیک ترین پرنده بدون سرنشین ایران اسلامی را ساختند و رونمایی از‌ آن دهان حیرت ابرقدرت ‌ها را بازخواهد گذاشت.
سرلشکر جعفری با اشاره به اینکه سربازان گمنام علم و فناوری توانستند ظرف یکسال این پرنده بدون سرنشین را از یک پهپاد شناسایی و مراقبتی به یک پهپاد رزمی تبدیل کنند، گفت: تکنولوژی شاهد 129 که در نیروی هوافضای سپاه طراحی و ساخته شده یک پهپاد در حد فناوری روز جهان است و ما توانستیم انحصار آن را از دست آمریکا خارج کنیم.
فرمانده کل سپاه همچنین با بیان اینکه کارهای علمی برای تکمیل مهندسی معکوس روی پهپاد آمریکایی170 RQ ادامه دارد و دانشمندان ایران اسلامی بخش‌های زیادی از این پهپاد آمریکایی را بصورت بومی طراحی و ساخته اند، گفت: در آینده، خبرهای خوشی را از ساخت170 RQ ایرانی خواهیم شنید.
همچنین سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: از آنجا که هر ساعت پرواز پهپاد‌ها ده هزار دلار هزینه دارد گفت: هزینه هر ساعت پرواز برای شاهد 129 صدهزار تومان است و این مدافعی ارزان و بدون احتیاج به نیروی انسانی برای کشور به شمار می‌رود.
فرمانده هوافضای سپاه با بیان اینکه در مورد طراحی و ساخت این پهپاد استراتژیک هیچ وابستگی نداریم گفت: از این پس تعداد قابل توجهی از این پهپاد همزمان در سراسر کشور مدافع مرزهای میهن اسلامی ما است.
سردار حاجی‌زاده نصب و بکارگیری انواع سامانه اپتیکی، مراقبت و شناسایی بر روی این هواپیمای بدون سرنشین را از ویژگی‌های خاص آن ذکر کرد و گفت: شاهد 129 می‌تواند 8 موشک یا بمب هوشمند با خود حمل و بر علیه اهداف ثابت و متحرک بکارگیرد.
وی شعاع عملیاتی این پهپاد را 1700 کیلومتر ذکر کرد و گفت: شاهد 129 هر جا که باشد تا 200 کیلومتر اطراف خود را دقیق مراقبت می‌کند. سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه متخصصان و دانشمندان سپاه چهارساله توانستند این پهپاد را طراحی کنند و بسازند گفت: سال گذشته هواپیمای شناسایی آن رونمایی شد و امسال هواپیمای بدون سرنشین رزمی شاهد 129 را رونمایی کردیم.وی در پایان افزود: در آینده‌ای نزدیک RQ170 ایرانی هم پرواز خواهد کرد.

 


نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در حالی دور جدید مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان را در وین برگزار کردند که طرفین پس از اتمام مذاکرات آن را بسیار سازنده خواندند.
رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس و نزد دیگر سازمان‌های بین‌المللی در وین و هرمان ناکارتس، معاون آمانو در امور پادمان‌ها سرپرستی هیأت‌های مذاکره کننده ایران و آژانس را در مذاکرات دیروز برعهده داشتند.
«هرمان ناکارتس» معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلسه دیروز را «بسیار سازنده» توصیف کرده، اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرده است. دور بعدی این مذاکرات روز 6 آبان (28 اکتبر) برگزار می‌شود.
«رضا نجفی» نماینده جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که هدف از این مذاکرات دستیابی به توافق در «کوتاه‌ترین زمان ممکن‌» است.
نماینده ایران در جمع خبرنگاران پیش از برگزاری نشست با نمایندگان آژانس گفته بود: این اولین نشست ماست و تصور می‌کنم هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که در یک نشست یک روزه ما بتوانیم مشکلات را حل کنیم.
مقامات آژانس پیش از این اعلام کرده بودند قصد دارند در این مذاکرات از ایران بخواهند اجازه بازرسی‌های بیشتر را بدهد.
تاکنون جزئیات مذاکرات ایران و آژانس در نشست دیروز وین رسانه‌ای نشده است اما برخی رسانه‌های غربی در خصوص این دور از مذاکرات گمانه‌زنی‌های مختلفی را مطرح کردند.
شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام فرانسه در این رابطه گزارش داد که نشست روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای فرصتی جدید است.
خبرگزاری نووستی نیز پیش از شروع مذاکرات با اعلام این که «نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار و درباره ابعاد گوناگون برنامه هسته‌ای ایران از جمله مسائل فنی بحث و گفت‌وگو خواهند کرد به نقل از یک منبع آگاه در سفارت ایران در مسکو گزارش داد که در صورت حصول توافق در خصوص مدالیته، مسأله دسترسی بازرسان آژانس به سایت نظامی پارچین نیز بررسی خواهد شد.
یادداشت انتقادی ایران به آژانس درباره اتهامات بی‌اساس
روز پنج‌شنبه و یک روز قبل از مذاکرات ایران و آژانس در وین، رویترز با استناد به سندی که در وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است گزارش داد که ایران از آژانس به دلیل «اتهامات بی‌اساس» درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش انتقاد تند کرده است.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر گزارش داد: لحن تند این سند و این که ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است آن را علنی کند ممکن است کسانی را که امیدوار بودند موضوع هسته‌ای ایران تحت ریاست جمهوری حسن روحانی نرم‌تر شود، مأیوس و ناامید کند.
این خبرگزاری نوشت که هیأت نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک «یادداشت توضیحی» 20 صفحه‌ای که در وب‌سایت آژانس منتشر شده است به جزئیات اعتراض‌های مختلف‌اش به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.
در این یادداشت آمده است: ادعاها و اتهامات بی‌اساس علیه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران غیر حرفه‌ای، غیر قانونی و سیاسی است.
بنا بر این گزارش، در یادداشت ایران که مورخ 12 سپتامبر است آمده است که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «به‌برخی اطلاعات غلط و ساختگی که سرویس‌های اطلاعاتی غربی و منابع شناخته شده‌ای که با ایران دشمنی دارند در اختیارش گذاشته‌اند، تکیه کرده است.»

 


در حالی که دولت اوباما در مقابل کنگره اختیاری از خود ندارد، اکثریت کنگره تحریم‌های جدیدی علیه ایران را در دستور کار دارند. برخی اعضای متنفذ کنگره از اوباما خواستند به رغم نشانه‌های آشتی‌جویانه دولت جدید ایران، همچنان موضع سختگیرانه‌ای را اتخاذ کند.
به گزارش رویترز، چهار سناتور آمریکایی از باراک اوباما خواستند علی‌رغم ارسال نشانه‌های آشتی‌جویانه از سوی ایران، همچنان خط مشی سرسختانه‌ای را علیه ایران دنبال کند. رابرت منندز و چارلز شومر سناتورهای دموکرات و لیندزی گراهام و جان مک کین سناتورهای جمهوری‌خواه از اوباما خواستند بر فشارهای خود علیه ایران بیفزاید. منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا و گراهام از اعضای با نفوذ سنا در سیاست خارجی است.
چارلز شومر و جان مک کین هم در نامه‌ای گفتند آمریکا در این مرحله و تا زمان رفع نگرانی‌ها در مورد برنامه اتمی ایران نباید به هیچ وجه از فشار بر این کشور بکاهد.
کمیته امور بانکی سنای آمریکا به زودی بحث درباره مجموعه‌ای از تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را که ژوئیه گذشته در مجلس نمایندگان تصویب شده بود شروع می‌کند.
در همین حال اندیشکده رند با انتشار تحلیلی نوشت: ایران کوتاه نمی‌آید چرا که معتقد است هرگونه نرمشی باید قهرمانانه و به نفع آنها باشد. بسیاری از سیاستگذاران آمریکایی می‌گویند اگر فشار کارگر است چرا فشار بیشتری وارد نکنیم؟ اما این کار به برنامه هسته‌ای ایران خاتمه نمی‌دهد به ویژه اگر ایران به این نتیجه برسد که چیزی از مذاکرات عایدش نمی‌شود.
در ادامه این تحلیل آمده است: اوباما باید روشن کند که از ایران چه می‌خواهد؟ فقط امتیازهایی درباره مسئله هسته‌ای یا درباره گستره وسیع‌تری از مسائل، از نقش ایران در سوریه و افغانستان گرفته تا حمایت تهران از گروه‌هایی مانند حزب‌الله؟ چه سطحی از همکاری ایران برای شروع برچیدن تحریم‌ها کافی خواهد بود؟ اختلافات آمریکا با جمهوری اسلامی واقعی و عمیق است.
موشه یعلون وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز به جروزالم پست گفته است: در حالی که ظاهرا روابط تهران- واشنگتن در حال گرم شدن است، رئیس‌جمهور ایران دست از جاه‌طلبی هسته‌ای برنخواهد داشت و آمریکا نباید فشارها را کم کند.
بن رودز مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز به بلومبرگ گفته است: کاهش لحن ضدآمریکایی از سوی روحانی کافی نیست و آمریکا بر اساس کردار و نه گفتار دولت ایران قضاوت خواهد کرد.
بلومبرگ می‌افزاید: این در حالیست که نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی به اتفاق گفته‌اند که آمریکا نباید انتظار چندانی از روحانی داشته باشد. به اعتقاد آنها، روحانی به دنبال فریب دادن آمریکاست و قصد مذاکره ندارد.

 


اظهارات غیرمترقبه رئیس بانک مرکزی در دفاع از افزایش نرخ دلار با شگفتی مخاطبان رسانه‌ها مواجه شده است.
ولی‌الله سیف اخیرا در صبحانه کاری با اتاق بازرگانی گفته بود کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و خوشبینی افراد باعث کاهش نرخ شده؛ نرخ ارز منطق خاص خود را دارد و کاهش بیشتر آن از سوی دیگر تاثیرات منفی را دربر دارد؛ بنابراین دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار وجود ندارد و کاهش بیشتر قیمت دلار منطقی نیست.
انتشار این سخنان با واکنش‌های اعتراضی در رسانه‌ها مواجه شده است. از جمله برخی از شهروندان با گذاشتن کامنت‌ها و دیدگاه‌های خود به خبر مذکور در سایت‌ها واکنش نشان داده‌اند. به عنوان مثال در سایت جهان‌نیوز ذیل خبر سخنان «سیف» این کامنت‌ها به چشم می‌خورد: تا اون موقع که احمدی‌نژاد بود که بالا رفتن نرخ ارز فاجعه بود و بحران ملی! حالا که نیست آقایان میگن نرخ دلار نباید پایین بیاید/ دو تا سوال از ایشون داشتم؛ چه‌قدر حقوق می‌گیرن و به دلار می‌گیرن یا ریال/ فقط یک سوال: آقای رئیس‌جمهور! فکر می‌کنید اگر در مناظره‌ها می‌گفتید اعتقاد به دلار 3 هزار تومانی دارید، رأی می‌آوردید؟ (دیگه داری وارد جایی میشی که نباید بشی‌ها دادا!)/ اظهارنظر دقیق یک کارشناس اقتصادی با در نظر گرفتن همه جوانب (شما از آمریکا چطور می‌توانید همه جوانب اقتصادی داخل کشور را تشخیص بدهید آقای دلاری؟)/ به نظرم باید بین چند موضوع اعتدال برقرار گردد: اول اینکه چرا احمدی‌نژاد اگر این حرف را میزد مجرم بود؟ دوم اینکه پس معیشت و تورم و شعارهای انتخاباتی چه می‌شود/ به نظر من فاتحه این دولت با این طرز تفکر اقتصادی خوانده شد و دولت تدبیر و امید رسما اعلام کرد دولت ناامیدی است. مگر این که روحانی سریعا تیم اقتصادیش از نوبخت و سیف و طیب‌نیا را شجاعانه عوض کند با این تیم اقتصادی همه مردم ناامیدی از بهبود شرایط پیدا کردند/ انتخابات باید تکرار شود (جالب‌ترین نظر بود)/ من به آقای روحانی رأی دادم و انتظار دارم پس از بازگشت از سفر تکلیف ایشان را یکسره کند./
همچنین در برخی دیگر از کامنت‌های مخاطبان تصریح شده است: این برخلاف شعار انتخاباتی دولت بود که می‌گفتند دولت نباید در بازار دخالت کند حالا به هر دلیلی که باشد/ آقای سیف از این سخنان بهره می‌برد و دارای بنگاه اقتصادی هست؟/ به عنوان کسی که به آقای روحانی رای داده‌ام از آقای سیف میخواهم که هرچه زودتر این اظهارات را پس بگیرند و نیامده برای دولت دردسر درست نکنند/ نظری ندارم، فقط یک دقیقه سکوت!/ دولت راستگویان! ابتدا به کاهش ارزش پول ملی حمله می‌کند و سپس از آن دفاع می‌کنند! این است معجزه دولت راستگویان؟

 


تحلیل‌گران بی‌بی‌سی می‌گویند با وجود برخی نرمش‌لحن در سخنان رؤسای جمهور ایران و آمریکا هیچ چیز در عمل تغییر نکرده است.
کامران متینی به این شبکه گفت: تفاوت‌های جدی میان مواضع ایران و آمریکا وجود دارد. هرچند لحن اوباما در سخنرانی‌اش نرم‌تر و قدری خوشبینانه‌تر بود اما به لحاظ محتوایی موضع ایالات متحده آن طور که اوباما بیان کرد، تغییری نکرده و کماکان آنها اصرار دارند که ایران باید نشان دهد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.
فرزانه روستایی نیز به این شبکه گفت: عالی‌ترین مقام آمریکایی که هنگام سخنرانی روحانی در جلسه حضور داشت معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل بود که بی‌تردید با دقت حساب شده بود و این به این معناست که تا اطلاع‌ثانوی رئیس جمهور جدید ایران برای هیأت حاکمه آمریکا فقط جانشین محمود احمدی‌نژاد است نه چیز دیگری. به عبارت دیگر ایران برای باز شدن عملی قفل روابط باکاخ سفید باید بیش از آنچه در ابتدا تصور می‌رفت کوتاه بیاید، امتیاز بدهد و صبر کند تا عملاً اثبات شود او دقیقاٌ همان کسی است که باید با او معامله کرد. در ضمن، به غیر از نقش اسرائیل و قدرت لابی یهودیان که مانعی در تحولات سیاست خارجی ایران است، آنچه که هنوز غرب در انتظار آن است تأثیر بیشتر فشار تحریم بر ایران است.

 


بررسی مجموعه اخبار و گزارش‌های منتشره در زمینه مذاکرات 5+1 با ایران در نیویورک نشان می‌دهد که دورنمای مثبتی برای توافق وجود ندارد و آمریکا بنا ندارد زمینه تعامل برد-برد را فراهم کند.
دکتر روحانی در مصاحبه با واشنگتن پست اعلام کرد «می‌خواهیم ظرف 3 تا 6 ماه به توافق هسته‌ای دست پیدا کنیم». او که سابقه چند سال مذاکره با غرب را در کارنامه خود دارد، در عین حال با مرور مذاکرات سال 2003 می‌گوید ما حتی اجازه دسترسی به مراکز نظامی را بین سال‌های 2003 تا 2005 دادیم. در واقع سؤال اصلی در ایران این است که اگر واقعاً آژانس یا غرب دنبال روشن شدن مسایل بوده چرا هر مقدار که ایران شفافیت نشان داد آنها عکس‌العمل مناسب نشان ندادند؟ در واقع یک سؤال اساسی این هست که آیا مسأله هسته‌ای یک بهانه است، یا واقعاً در زمینه مسأله هسته‌ای سؤال وجود دارد؟ ما امیدواریم در مذاکرات 5+1، اعضای 5+1 نشان دهند که مسأله هسته‌ای یک بهانه نیست، واقعاً سؤال منطقی وجود دارد. اگر واقعاً دومی باشد به راحتی مسأله قابل حل و فصل است.
در مقابل این تلقی، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکرات نمایندگان 5+1 با دکتر ظریف گفت: 12 ماه زمان مناسبی برای توافق بر سر موضوع برنامه هسته‌ای ایران است.
اما از آن طرف جان کری در مصاحبه با سی‌بی‌اس فهرستی طولانی از مطالبات غیرقانونی آمریکا را مطرح کرد بی‌آن که بگوید آمریکا و غرب در مقابل غیر از لفاظی، کدام امتیاز مشخص را روی میز می‌گذارند. کری در این مصاحبه می‌گوید: اقدامات عملی ایران برای اعتمادسازی می‌تواند شامل دسترسی سریع بازرسان به تأسیسات فردو، امضای پروتکل الحاقی درباره بازرسی‌ها، پیشنهاد توقف داوطلبانه غنی‌سازی در حد بالا، و حفظ غنی‌سازی به میزانی که برای برنامه صلح‌آمیز نیاز است می‌باشد.
وی اما در مقابل تأکید کرد آمریکا تا زمانی که برنامه هسته‌ای ایران شفاف، قابل اثبات و پاسخگو نباشد قصد ندارد تحریم‌ها را لغو کند. کری در رابطه با خواست روحانی برای رسیدن به توافقی بین 3 تا 6 ماهه تصریح کرد: «مطمئناً امکان‌پذیر است، حتی ممکن است زودتر نیز به توافق برسیم که بستگی به آن دارد ایران در آینده چه میزان برای شفاف‌سازی آمادگی دارد.»
طرح توقعات مشخص و غیرقانونی از ایران در مقابل عبارات مبهم-نظیر «تا زمانی که برنامه هسته‌ای شفاف و قابل اثبات نباشد»- در حالی است که ایران در قالب مدالیته مصوب با آژانس، به تمام پرسش‌های مطروحه پاسخ داده و بیشترین سقف بازرسی‌ها را پذیرا بوده است. در واقع جان‌کری و اشتون با زبان بی‌زبانی می‌گویند که نقداً توقع دارند ایران کدام خواسته‌ها-ی غیرقانونی و فراتر از ان‌پی‌تی- را عملی کند اما خود در زمینه تعهدات، برخوردی «تعلیقی» و «نسیه‌وار» انجام می‌دهند و مجدداً دنبال کشدار کردن ماجرا هستند.
نکته جالب در این میان سخنان آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکاست که بر خلاف برخی خوش‌بینی‌های ساده‌دلانه به دویچه‌وله می‌گوید « ما از گفته‌های روحانی و ظریف استقبال می‌کنیم ولی همان‌گونه که اوباما گفت این کلمات آشتی‌جویانه باید با اقدامات قابل تأیید همراه باشد و این سخنان کافی نیست»(!)
به همین دلیل بی‌بی‌سی در تحلیلی نوشت: اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد دولت اوباما به رویکرد متفاوت حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران واکنش محتاطانه‌ای نشان داده و قصد ندارند به ایران امتیاز دهد مگر آنکه این کشور اقدامی واقعی انجام دهد که نشانگر تغییر رویه در برنامه هسته‌ای‌اش باشد. به نظر تحلیلگران در حالیکه روحانی در پی آن است که تحریم‌ها علیه ایران لغو یا سبکتر شوند، جان کری سعی کرد پیش از دیدار با ظریف حمایت جامعه جهانی را جلب کند تا از موضعی محکم‌تر گفتگو کند و فشار را بر ایران - علیرغم دیپلماسی مثبت روحانی - حفظ کند.
مارک فیتز پاتریک تحلیلگر سیاسی و کارشناس خلع سلاح معتقد است با وجود جو مثبت تاکنون اتفاق قابل توجهی نیفتاده. نکته جالب دیگر بی‌اختیاری اوباما در برابر کنگره آمریکا و لابی صهیونیست‌هاست.
لس‌آنجلس تایمز در این‌باره می‌نویسد: آمریکا باید مشخص کند که همه گزینه‌ها همچنان روی میز است. کمیته روابط خارجی کنگره باید دوره 100 روزه ریاست روحانی را بررسی کند و در این زمینه جلسه‌ای تشکیل خواهد داد. با توجه به 30 سال روابط خصمانه با ایران، بعید است کنگره آمریکا با هرگونه لغو تحریم‌ها پیش از تغییری اساسی در رفتار ایران موافقت کند. چنین تغییری صرفا با صحبت کردن مقدور نیست و باید با عمل واقعی توام باشد.
همچنین کلسی داونپورت کارشناس آمریکایی به بی‌بی‌سی گفت: گروهی از اعضای کنگره آمریکا با هرگونه غنی‌سازی در ایران مخالفند و این مانعی بزرگ در برابر هر نوع توافق اوباما با ایران برای دادن اجازه غنی‌سازی است.
درحالی که تصویب برخی تحریم‌ها علیه ایران در دستور کار کنگره آمریکاست، دویچه وله در گزارشی تأکید می‌کند: برخی مقام‌های غربی هشدار داده‌اند که «انتظارات زیاد و تقاضاهای غیرواقعی» از دولت جدید ایران می‌تواند موقعیت آنها را در ایران تضعیف کند و مذاکرات را بی‌نتیجه بگذارد.

 


به گزارش نیمروز، در هفته گذشته برخی از زندانیان فعال در فتنه 88 به خانه‌های خود رفتند که این خروج از زندان از سوی برخی از رسانه‌ها «آزادی» این افراد تلقی شد. این رسانه‌ها در این زمینه مدعی شدند «محسن امین‌زاده، فیض‌الله عرب‌سرخی، مهسا امرآبادی، المیرا واضحان، ژیلا مکوندی، میرطاهر موسوی، کفایت ملک‌محمدی، محبوبه کرمی، صغرا غلام‌نژاد، میترا رحمتی و مریم جلیلی از زندان آزاد شده‌اند.»
وزیر اطلاعات نیز به طور تلویحی خبر آزادی برخی دیگر از مجرمان امنیتی در روزهای آینده را رسانه‌ای کرد.
هر چند که این خبرها با استقبال گسترده از سوی رسانه‌های متعدد اصلاح‌طلب و حتی ضدانقلاب مواجه شد و از سوی دیگر چهره‌های متعددی از محمدرضا عارف تا سیدمحمد خاتمی به دیدار این مجرمین امنیتی رفتند تا در کنار آنها عکس یادگاری بگیرند اما توجه به یک نکته ضروری است.
نیمروز می‌نویسد: این روزها افرادی که در بیانیه‌سازی‌ها و رسانه‌های خود جوانان را به آشوب دعوت کرده‌اند، ژست‌های عکس مادر و فرزندی و عکس‌های پدرانه خود را با مقدار قابل توجهی احساسات راهی رسانه‌ها می‌کنند و خبر آزادی مادر و پدرهای دربند را می‌دهند. برخی از رسانه‌های این جریان به نحوی روی این مساله تاکید دارند که گویی این افراد به خاطر مادر بودن خود محکوم شده‌اند و گویا فراموش کرده‌اند که در مرحله اول این افراد یک مجرم هستند. مجرمینی که به واسطه قلم و اظهاراتشان مادران و فرزندان بسیاری در آتش خودخواهی و ادعاهای دروغ فتنه‌گران سوختند. فتنه‌گران به خانه برگشتند؛ اما روزی خواهد رسید که شهید غلام حسین کبیری نیز به خانه برگردد؟ خانواده رجب‌پور هم می‌توانند بازگشت مادر و دخترشان را به خانه جشن بگیرند؟

 


در یادداشت روز پنج‌شنبه 4 مهرماه با عنوان «نگاهی به مواضع اوباما درباره ایران» در بند 4 یادداشت، جمله «ایران، عراق، سوریه و لبنان سرجمع یک جغرافیای حدود 2/5 میلیون کیلومتر مربعی و دامنه آن از خلیج فارس تا دریای مدیترانه است» صحیح می‌باشد، که اشتباهاً 65میلیون کیلومتر مربعی چاپ شده بود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10