(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 06 مهر 1392 - شماره 20602

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
گزارش خبری کیهان از دیپلماسی فشرده روحانی در نیویورک
پاسخ آمریکا به حسن نیت ایران لحن امیدوارکننده کافی نیست!
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
با حضور آیات عظام سبحانی و مکارم شیرازی انجام شد
بهره‌برداری از حوزه‌های علمیه رشت و شیراز
رئيس مجلس: هیئت ایرانی در سازمان ملل حامل پیام عزت و عقلانیت بود
ابتکار: برای نجات دریاچه ارومیه آخر خط هستیم
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواستار شد
تدوین تاریخ جامع مراودات فرهنگی ایران و هند
محدودیت‌های تجاری حذف می‌شود
شهرداران اصفهان و قم ابقا شدند
معاون وزیرنفت: ایران در زمینه استخراج و تولید نفت جزو کشورهای ممتاز است
در پیامی به مناسبت روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران تاکید فرمودند
رهبر انقلاب: منتی بر شهیدان و ایثارگران نداریم
آنان هستند که ما را سرافراز کردند
پاسخ 6 ماه پیش رهبر انقلاب به سخنان اوباما
در اجلاس جهانی خلع سلاح اتمی در نیویورک
روحانی: هیچ کشوری نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد
تمدید مهلت ثبت‌‌نام کاردانی و کارشناسی علمی کاربردی
   


حضرت امام خمینی(ره): آمریکا، این تروریست بین‌المللی است که سرتاسر جهان را به آتش کشیده.

 


علی رغم اظهارات سنجیده و دیپلماسی منطقی دکتر روحانی در نیویورک برای حل مسئله هسته ای کشورمان، واشنگتن پاسخ درخور و مناسبی به این دیپلماسی نداد.
در حالی که رئیس جمهور کشورمان در نیویورک اعلام کرد آماده ایم در یک بازه زمانی 3 تا 6 ماهه موضوع هسته‌ای را حل و فصل کنیم، کاخ سفید تغییر لحن ایران را ناکافی دانسته است.
در همین راستا، وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه حدود یک ساعت در پشت درهای بسته در مقر سازمان ملل در نیویورک به گفت‌وگو و رایزنی پرداختند.
در نشست ایران و گروه 1+5، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سرگئی لاوروف، جان کری، ویلیام هیگ، لوران فابیوس، گوئیدو وستروله و وانگ یی وزرای امور خارجه روسیه، آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و چین حضور داشتند.
سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر خارجه، امیری از سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون؛ محمدجواد ظریف را در این نشست همراهی کردند.
وزرای خارجه 1+5 و کاترین اشتون پیش از این نشست به مدت نیم ساعت با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.
تحریم‌ها برداشته شود
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان نشست وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک با بیان اینکه ایران متعهد به ادامه همکاری‌ها با طرف‌های دیگر است، گفت: امیدواریم به نتایج خوبی دست یابیم که منجر به حل مسئله هسته‌ای شود.
وی خاطرنشان کرد: همه اعضا بر تعهد خود برای رسیدن به راه‌حل و احقاق حقوق مردم ایران تأکید کردند و ما نیز بر حق غنی سازی و ضرورت رفع نگرانی نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید و حرمت استفاده از سلاح‌ هسته‌ای که توسط مقام معظم رهبری عنوان شده را بیان کردیم.
ظریف اضافه کرد: امیدواریم با تعهد همه طرف‌ها به پیگیری یک راه‌حل مورد قبول، بتوانیم کار را به پیش ببریم و این پرونده که هیچ ضرورتی برای وجودش نبود حل شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد که دیدار کوتاهی با جان کری همتای آمریکایی خود در حاشیه این نشست داشته و 2 طرف بر ضرورت اقدام جدی و تعهد سیاسی برای پیشبرد و حل مسائل تأکید کرده‌اند.
وی درباره این دیدار گفت: این دیدار واقعی بود و انتظار می‌رود که بتواند مناقشات را در زمان مناسب حل کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد که جان کری از عزم اوباما برای پایان دادن به مسئله هسته‌ای ایران و احترام به حقوق ملت ایران سخن گفته است.
ظریف با بیان اینکه به آنها گفتیم که ما به تعهداتمان پایبند هستیم، اظهار داشت: آمریکایی‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند و به دنبال راه‌حل باشند و در سیاست خارجی خود از هوشیاری و آینده‌نگری استفاده کرده و حقوق مردم ایران را در نظر بگیرند.
وزیر امور خارجه درباره تحریم‌ها علیه ایران نیز با بیان اینکه این تحریم‌ها سازنده نیست و کاملا بی اساس است، تصریح کرد: این تحریم‌ها باید به طور کامل برداشته شود.
وی همچنین بر لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان نیز تأکید کرد و گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیز باید برداشته شود و این اقدام در کوتاه‌ترین زمان صورت گیرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره سطح مذاکرات ژنو نیز خاطرنشان کرد: در این باره گفت‌وگو می‌کنیم و در آینده در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این نشست و توافقات حاصله فرصتی برای ایجاد اعتماد و تبدیل چالش‌ها به فرصت باشد.
کری و ادعاهای تکراری
در همین حال «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا هم در کنفرانسی خبری پس از نشست وزرای امور خارجه گروه ۱+۵  و هیئت ایرانی از لحن ایران در این مذاکره قدردانی و از حضور «ظریف» در مذاکرات هسته‌ای استقبال کرد.
وی در حالی که مدعی بود از این تغییر لحن ایران استقبال می کند، افزود؛ مهم این است که این تغییر و نتایج این نشست به اقدامات عملی منجر شود. کری گفت: مشخص است که تنها با یک نشست نمی‌توان به نتیجه رسید و هنوز باید کارهای زیادی برای دستیابی به توافق صورت پذیرد.
این سخنان وزیر خارجه آمریکا در حالی است که وی پیش از نشست ایران و 1+5 در گفت وگو با شبکه خبری «سی بی اس» هم مدعی شده بود فعالیت های هسته ای ایران اهداف نظامی دارد.
وی در پاسخ به این که یک نمونه از گام ملموسی که آن‌ها می‌توانند برای مطمئن کردن جهان درباره کنار گذاشتن جاه‌طلبی‌های‌شان بردارند، بدهید؟ گفت: آن‌ها می‌توانند بلافاصله امکان بازرسی از فردو را که یک تاسیسات محرمانه و زیرزمینی تقویت شده در دل کوه است و بدون شک چیزی نیست که یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشد، فراهم کنند. آن‌ها می‌توانند بلافاصله پروتکل‌ها را امضا کنند، پروتکل‌های الحاقی جامعه بین‌المللی درباره بازرسی‌ها را. آن‌ها می‌توانند پیشنهاد دهند که داوطلبانه غنی‌سازی اورانیوم بیش‌تر از یک میزان خاص را متوقف کنند و آن را در سطح پایین نگاه دارند، زیرا نیازی نیست برای یک برنامه صلح‌آمیز در سطح بالاتری باشد. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانند انجام دهند.
وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آمریکا در حال حاضر چه گام‌های جسورانه‌ای می‌تواند اتخاذ کند تا به این اقدامات ایران پاسخ دهد؟ گفت: خب، اگر ایرانیان گام‌های ملموسی را اتخاذ کنند، من مطمئنم انتظار خواهند داشت که آمریکا با تغییر رژیم تحریم‌هایی که امروزه داریم پاسخ‌شان را بدهد، روندی را آغاز کند که به آن‌ها نشان دهد چگونه می‌توانند برنامه صلح‌آمیزشان را بدون اختلال در تلاش‌های ما برای اطمینان از دست نیافتن سایر کشورها به سلاح هسته‌ای ادامه دهند.
کری در پاسخ به این که اگر آیا آمریکا به لغو تحریم‌ها علیه ایران تمایل خواهد داشت؟ گفت: تا زمانی که یک روند قابل راستی‌آزمایی و شفاف که بر اساس آن بفهمیم ایران دقیقا با برنامه هسته‌ای‌اش چه کار می‌کند برقرار نشود، آمریکا تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که حسن روحانی گفته است دوست دارد در 3 تا 6 ماه شاهد توافقی باشد. آیا این امکان‌پذیر است؟ گفت: بله، امکانپذیر است. می‌توان حتی زودتر از این به توافق دست یافت. به این بستگی دارد که ایران چقدر صادقانه و شفاف عمل کند.
ابراز خرسندی وزرای خارجه 1+5
در همین حال پس از پایان دیدار وزرای امور خارجه گروه ۱+۵ با هیئت ایرانی وزرای خارجه انگلیس و آلمان از این دیدار ابراز خرسندی کردند.
ویلیام هیگ در باره این نشست گفت: لحن و جوّ نشست امشب بسیار خوب بود. وی افزود: اکنون زمان این است که بحث بر سر جزئیات توافق احتمالی آغاز شود، و تأکید کرد: هنوز زود است که بگوییم مذاکرات به نتیجه رسیده است.
گوئیدو وستروله وزیر خارجه آلمان نیز با حضور در نشست خبری، جوّ حاکم بر مذاکرات میان وزرای خارجه گروه ۱+۵ و ایران را مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه لحن و جوّ این دور از مذاکرات بهتر از گذشته بوده، گفت: باید در مورد جزئیات توافق با ایران بحث کرد.
همچنین وانگ‌يي وزير خارجه چين با تاكيد بر اينكه جمهوري خلق چين همواره موضع عيني، بي طرفانه و مسئول درقبال موضوع هسته اي ايران داشته ، اظهار داشت: پكن همچنان مذاكرات با هدف رسيدن به يك راه حل مسالمت آميز را اصل مي داند.
وانگ یی با اشاره به اينكه كشورش همچنان اين سياست را ادامه خواهد داد، گفت: چين براي تقويت ارتباط و هماهنگي با همه طرفها نقش سازنده ايفا خواهد كرد.
سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه نیز بر ضرورت لغو تدريجي تحريم هاي ايران تاكيد كرد. وی افزود: مقام هاي ايران براي شفافيت بيشتر و توجه به حصول نتيجه ابراز تمايل و آمادگي كرده اند.
البته به شرطي كه اين روند متقابل باشد.
لاوروف تاكيد كرد: اگر پيشرفت وجود داشته باشد، تحريم ها بايد كاهش يافته و به‌تدريج لغو شوند.
مذاکرات بعدی ۲۳ و ۲۴ مهر ماه
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتبر (۲۳ و ۲۴ مهر) در ژنو خبر داد.
وی که پس از نشست وزرای امور خارجه گروه ۱+۵ و هیئت ایرانی در جمع خبرنگاران حاضر شد، اظهار داشت: این امکان وجود دارد که ایران به پیشنهاد ۱+۵ پاسخ داده و یا خود پیشنهادی را ارائه دهد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه افزود: ۱۲ ماه مدت زمان مناسبی است برای اینکه موضوع برنامه هسته‌ای ایران حل و فصل شود.
این دور از مذاکرات که اولین بار در سطح وزرای خارجه برگزار می‌شود، در نیویورک برگزار شد.
ادامه رایزنی‌های ظریف در نیویورک
وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه رایزنی های دیپلماتیک خود در نیویورک با وزرای خارجه کشورهای بلژیک، قطر، بلاروس، سوئد، برزیل، لهستان، نیوزلند، سنگاپور و فرانسه و هیئت پارلمانی ایتالیا دیدار و گفت و گو کرد.
همچنین سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا، به دویچه وله گفت: ما از گفته‌های جناب دکتر روحانی و نیز گفته‌های وزیر محترم ظریف استقبال می‌کنیم، ولی همان‌گونه که اوباما گفت این کلمات و گفته‌های آشتی‌جویانه باید با اقدامات شفاف و قابل تایید همراه باشد. بین حرف و عمل فرق است. بین حرف و عمل فاصله زیاد است و راه دور است. پس ما منتظر آن‌هستیم که طرف ایرانی حرف‌هایشان را عملی کنند. ما می‌خواهیم گفته‌ها و ادعاهای طرف ایران را به بوته آزمایش بسپاریم.
آلن ایر در ادامه مدعی شد: لحن ایشان(روحانی) و جناب آقای وزیر ظریف امیدوارکننده است. ولی فی‌نفسه این لحن کافی نیست.

 


طلب علم از خداوند
قرآن مجید
(حضرت ابراهیم«ع»):
پروردگارا!
به من علم و دانش عطا فرما
و مرا به صالحان ملحق فرما
سوره شعراء
آیه 83

 


بزرگداشت سالگرد تولد
پدر داستان انقلاب
نویسندگان مسجد جواد‌الائمه همزمان با سالگرد تولد امیرحسین فردی، امیر ادبیات انقلاب بر سر مزار وی حاضر شدند و به قرائت فاتحه پرداختند.
این مراسم با حضور خانواده مرحوم فردی و جمعی از نویسندگان، دیروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار شد.
در همین راستا، امروز مراسم رونمایی از وب‌سایت امیرحسین فردی در خبرگزاری فارس برگزار می‌شود.
یک کارگردان:
مدعیان خانه سینما
کمتر از 2 درصد اهالی سینما هستند
علیرضا رئیسیان گفت: در تمامی تجمعاتی که در اواخر دوره قبلی بود بخصوص در مقابل خانه سینما تنها حدود ۱۵۰ نفر با آن همه بیانیه و تبلیغات حضور پیدا کردند که اسامی آنها نیز منتشر شد. اگر میانگین این جمع را به درصد کل سینماگران بگیریم کمتر از دو درصد کل مجموعه خانه سینما خواهد شد.
علیرضا رئیسیان در گفت‌وگو با فارس در خصوص تحلیلش از بازگشایی «خانه سینما» و شرایط پس از آن گفت: برای روشن شدن موضوع خانه سینما کافی است تا یک بار دیگر مصاحبه‌ای که خبرگزاری فارس با آقای «جعفری جلوه» به عنوان معاونت سینمایی وقت ارشاد انجام داد مورد مطالعه قرار گیرد چرا که در این مصاحبه آقای جلوه به صراحت اعلام می‌کنند که کشف رفتارهای فراقانونی در خانه سینما در اواخر دوره ایشان انجام شد و برخلاف ادعاهای دوستان که می‌گویند سینماگران این موارد را به معاونت سینمایی منتقل کردند،ایشان خودشان گفتند که موارد تخلف را کشف و کتبا اعلام کردند و تا آخرین لحظه نیز به دنبال تفاهم بودند اما طرف مقابل بدنبال واگرایی بود.
وی تاکید کرد: عده‌ای می‌خواستند در خانه سینما بازی دیگری را مدیریت کنند. بازی‌ای که خارج از جریان اصیل سینما بود و در جاهای دیگری تصمیماتش گرفته می‌شد و برخی از افراد هم به این فضا دامن می‌زدند تا پای نهادهای دیگر را به سینمای ایران باز کنند و به این وسیله تسویه حساب‌هایی را که داشتند بین یک جریان سیاسی با جریان سیاسی دیگر انجام دهند. چرا که خانه سینما بهترین محمل و وسیله برای این کار بود.
این سینماگر با اشاره به اینکه موضوع خانه سینما یک درس برای سینمای ایران است گفت: آن چیزی که برای اهالی سینما درس بزرگی است این بود که فاصله جریان صنفی را با جریانات سیاسی بسیار بعید و دور کنند تا حدی که هیچ گونه شائبه رفتار سیاسی دیگر هرگز به خانه سینما بر نگردد. مسئله‌ای که به نظر من هنوز وجود دارد و حل نشده و گویی که خانه سینما باز شده و همه ما خوشحال هستیم؛ اما هنوز پرسش‌های زیادی در مورد مدیریت خانه سینما پابرجا است.
رئیس پاکستانی اکو:
افتخار ما همکاری با جشنواره‌ای
مزین به خط رهبر انقلاب ایران است
مراسم اختتامیه جشنواره بسم‌الله با رونمایی از بسم‌الله اهدایی رهبر معظم انقلاب در موسسه اکو به کار خود پایان داد.
چهارشنبه سوم مهر، موسسه اکو میزبان مسئولان و هنرمندانی بود که برای مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بسم‌الله گردهم آمده بودند.
براساس گزارش مهر، در ابتدای این مراسم پرفسور «افتخارحسین عارف» رئیس پاکستانی موسسه اکو این جشنواره را کاری مشترک بین موسسه اکو و مرکز گسترش هنرهای قرآنی ذکر کرد و گفت: بسم الله در خوشنویسی نمود زیادی داشته است و هنرمندان زیادی عمر خود را صرف نگارش و پاسداشت این کلمه کرده‌اند.
در ادامه از یک بسم‌الله رونمایی شد که حسین عارف در مورد آن توضیح داد: این نوشته مقدس را دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری به این جشنواره داده‌اند و ما افتخار می کنیم که با جشنواره ای همکاری کرده‌ایم که این بسم‌الله را دارد.
اعتراض یک بازیگر
به یک گروه ضدایرانی
انتشار عکس یک بازیگر به جای یک قاتل توسط گروهی ضدایرانی، اعتراض این بازیگر را برانگیخت.
سازمان عفو بین‌الملل که همواره در پی فضاسازی علیه ایران است، این بار با گاف مضحکی نشان داد که تا چه حد ساده انگار و آماتور است. این سازمان اخیرا با توزیع بیلبوردی در اعتراض به صدور حکم قصاص سکینه محمدی (به جرم قتل شوهرش)، به اشتباه عکس نرگس محمدی (بازیگر نقش ستایش) را منتشر کرده و خواهان جلوگیری از اعدام او شده است! اتفاقی که واکنش این بازیگر را برانگیخته است. نرگس محمدی گفته که قصد دارد این قضیه را پی‌گیری قضایی نماید.
وی در این باره گفت: واقعا نمی دانم چه بگویم! چرا که من نه تنها با «سکینه محمدی» که به جرم قتل در زندان است، شباهت اسمی کاملی ندارم، بلکه از نظر چهره و فیزیک هم شبیه او نیستم و این اشتباه صورت گرفته در رسانه های خارجی برایم جای تعجب دارد.
محمدی در پایان درباره دردسرهای پیش آمده از ناحیه این شباهت به شبکه ایران افزود: در حال حاضر پی گیری موضوع را از مراجع قضایی آغاز کرده ام و امیدوارم این جریان ختم به خیر شود.
کتاب‌های دفاع مقدس به فرانکفورت می‌روند
کتاب‌های شطرنج با ماشین قیامت، دا، ظهور، پایی که جا ماند و بابانظر در فهرست آثار انتخاب شده از سوی مجمع ناشران دفاع مقدس برای سفر به فرانکفورت قرار گرفت.
به گزارش مهر، لیست نهایی 80 عنوان کتاب دفاع مقدس از سوی مجمع ناشران دفاع مقدس برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت قطعی شد.به گفته شهریار امینیان، این کتاب‌ها در قالب بروشوری به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی به همراه نسخه‌ای از این آثار در این نمایشگاه ارائه خواهد شد.
در این فهرست و در بخش ادبیات داستانی، آثاری همچون شطرنج با ماشین قیامت نوشته حبیب احمد‌زاده، ظهور اثر علی موذنی و جمیل نوشته حسن گلچین به چشم می‌خورد.همچنین در بخش خاطرات نیز کتاب‌هایی مانند «دا» به کوشش سیده اعظم حسینی، پایی که جا ماند نوشته سید ناصر حسینی‌پور، کالک‌های خاکی به کوشش گل‌علی بابایی، سرباز سال‌های ابری به کوشش سید ‌قاسم یاحسینی، قبضه داغ به قلم مصطفی محمدی، بابانظر به قلم حسین بیضایی و شاهدان زمان (عکس‌های مجتبی آقایی) دیده می‌شود. در گروه کتاب‌های مرجع نیز آثاری همچون 8 سال اینگونه گذشت، گزارش روزانه جنگ، اطلس جنگ ایران و عراق، وصیت‌نامه کامل شهدا، فرهنگ جبهه و مجموعه کتاب‌های روایت فتح قرار گرفته است.

 


حوزه‌های علمیه رشت و شیراز با حضور آیات عظام سبحانی و مکارم شیرازی افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فاز نخست بزرگ‌ترین حوزه علمیه خاورمیانه در رشت با حضور آیت‌الله جعفر سبحانی مرجع تقلید شیعیان، آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله رسولی محلاتی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و جمع زیادی از علما روز پنج‌شنبه به بهره برداری رسید.
این حوزه با مساحت 40 هکتار با زیربنای 71 هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد تومان با چهار طبقه احداث شده است. فاز نخست این حوزه 300 طلبه شامل 150 طلبه داخلی و 150 طلبه خارجی را پذیرش می‌کند.
گیلان به ویژه رشت دارای حوزه‌های علمیه با قدمت 100 ساله است که امکانات زیستی و تحصیلی برخی از آنها در آستانه تخریب قرار دارد و تعدادی نیز قابل استفاده نیست.
در این مراسم پیام رئیس مجلس شورای اسلامی قرائت شد.
همچنین به گزارش فارس از شیراز حوزه علمیه مولی‌الموحدین این شهر با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی افتتاح شد.
آیت‌الله مکارم شیرازی در این مراسم گفت: افراد بسیاری برای حفظ حوزه‌های علمیه در تاریخ تلاش کردند و ما نیز وظیفه داریم در حفظ و گسترش حوزه‌‌ها اهتمام ورزیم.وی تصریح کرد: دین اسلام همواره مدافع علم و عامل بوده و اهمیتی فراوان برای دانش قائل شده است.این مرجع عالیقدر جهان تشیع با اشاره به زحماتی که مرحوم سید نورالدین حسینی‌الهاشمی برای حفظ و احیای حوزه‌های علمیه فارس کشید، ابراز داشت، بسیاری از چهره‌های درخشان عصر ما حاصل موجی هستند که توسط آن مرحوم ایجاد شد.استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: تمام دستگاه‌ها و نهادهای شهری و استانی باید نهایت همکاری را با حوزه‌های علمیه داشته باشند.

 


رئيس مجلس گفت: گروه ایران در سازمان ملل متحد پیام عقلانیت، صلابت و عزتمندی را اعلام کرد زیرا ایران به دنبال حرکت در مسیر عقلایی و تعامل با کشورها بوده و دنبال جنگ‌طلبی نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم علی لاریجانی عصر پنجشنبه در حاشیه دیدار مدیران استان قم در گفت‌وگو با خبرنگاران درخصوص حضور هیئت ایرانی به سرپرستی رئيس‌جمهور در سازمان ملل متحد اظهار کرد: صحبت‌های آقای روحانی در سازمان ملل سنجیده بود و هیئت ایرانی تحرکات هوشمندانه‌ای داشتند.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات انجام شده در این سفر حاکی از حرکت فراگیر بود بیان کرد: این مذاکرات نشان داد که ایران و نظام دارای سبک خاصی در گفت‌وگوی دیپلماتیک است.رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران نشان داد که در روابط خود صداقت و رویکرد عقلانی همراه با تعهد، مسئولیت پذیری و ایجاد امنیت و آرامش روانی را دنبال می‌کند.
وی با اشاره به سخن اوباما که گفته بود دنبال براندازی نظام در ایران نیستند، گفت: آنها در گذشته به دنبال براندازی نظام بودند ولی موفق نشدند ولی باید بگویند که چرا در این وادی گام برداشتند، مگر مردم ایران چه گناهی داشتند غیر از اینکه یک دیکتاتور را بیرون کرده بودند.لاریجانی اظهار داشت: خودشان گفتند که در کودتای 28 مرداد دست داشتند و نظایر این اتفاق بسیار رخ داده است.
وی با اشاره به سخنان اوباما یادآور شد: باید در عمل نشانه‌های تغییر را شاهد بود.
وی گفت: امیدواریم رفتار عقلایی ایران الگویی برای دیگر کشورها باشد.
لاریجانی افزود: سیاست‌های اخیر دولت نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی ایران به کلی با اقدامات تروریستی رژیمی مانند رژیم صهیونیستی و اقدامات تروریستی متحجرانه مانند تروریست‌های تکفیری فاصله دارد.
وی گفت: تفکر شیعی از نوعی عقلانیت مطلوب دینی و بلوغ سیاسی برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران با اقدامات تروریستی فاصله دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار مدیرکل بازرسی استان قم با وی گفت: باید فعالیتی صورت گیرد که افراد سرمایه‌گذار احساس حمایت کنند و این بحث در زمینه صنعت بیش از گذشته نیاز است و با ایجاد امنیت در سرمایه‌گذاری می‌بایست رونق در بخش‌های صنعتی، خدماتی و تولیدی ایجاد و مشکل اشتغال برطرف شود.وی همچنین در دیدار با فرمانده انتظامی استان قم گفت: باید با وقوع جرائم خشن از جمله شرارت و زورگیری برخورد قاطع و سریع داشته باشد. زیرا که این جرائم به میزان کم هم امنیت روانی جامعه را به مخاطره می‌اندازد.
لاریجانی در دیدار با مدیرکل بهزیستی استان قم نیز گفت: آمار طلاق و اعتیاد باید از دایره محرمانه بودن خارج شود. زیرا هر چه میزان این آگاهی‌ها افزایش یابد آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد.
وی گفت: باید با اجرای طرح‌های پیشگیرانه و فرهنگ‌سازی جلوی افزایش طلاق را بگیریم.

 


رئیس سازمان محیط‌زیست خواستار استفاده از ابزارهای بین‌المللی برای نجات دریاچه ارومیه شد.
دکتر معصومه ابتکار روز پنج‌شنبه در همایش هم‌اندیشی برای بررسی راه‌های اجرایی نجات دریاچه ارومیه معضل دریاچه ارومیه را صرفنظر از تغییرات آب و هوایی مرتبط با ناکارآمدی برخی دولت‌ها دانست و گفت: سیاست‌گذاران مسئله محیط‌زیست را در لحظه تصمیم‌گیری نادیده گرفته و در انتهای خط راهکاری برای آن پیدا می‌کنند که اکنون ما با انتهای خط مواجه هستیم.
وی بدون اشاره به این مطلب که چرا سازمان محیط‌زیست در دوره دولت خاتمی که ریاست آن برعهده وی بود تدابیری برای نجات دریاچه ارومیه و جلوگیری از بن‌بست فعلی نکرده است اذعان داشت: در سال 78 مطالعات مختلفی در 70 منطقه کشور از جمله دریاچه ارومیه انجام شد.وی افزود: در سال 1380 پروفسوری به نام «موزر» به ایران آمد و پیش‌بینی کرد که دریاچه ارومیه با وضعیت کنونی‌اش تا 20 سال آینده دچار بحران می‌شود.ابتکار در عین حال خواستار استفاده از تمام ابزارهای بین‌المللی برای نجات دریاچه ارومیه شد و تاکید کرد: سازمان محیط‌زیست در این رابطه می‌تواند ارتباطات خوب بین‌المللی برقرار کند.

 


همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و هند در دانشگاه مفید قم برگزار شد.
به گزارش ایرنا، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این همایش گفت: تاریخ جامع مراودات فرهنگی ایران و هند برای شناخت بهتر فرهنگ و تاریخ دو کشور تدوین شود.
غلامعلی حداد عادل افزود: تاکنون تاریخ مراودات هند و ایران به صورت کامل نوشته نشده و کارها به صورت موضوعی بوده است.
وی افزود: دستیابی به گنجینه بزرگ میراث فرهنگی و اسلامی ایران و هند، نیازمند ورود پژوهشگران به این عرصه است.
حداد عادل خاطر نشان کرد: گروهی از پژوهشگران نزدیک به دو دهه است که سه جلد از یک مجموعه شش جلدی دانشنامه شبه قاره هند را منتشر ساخته‌اند و این مجموعه بخش مفصلی از تاریخ هند را بیان کرده است.
وی با اشاره به اینکه گنجینه بزرگ ذخایر اسلامی و ایرانی در هند موجود است، گفت: بالغ بر یک میلیون نسخه خطی فارسی در کتابخانه‌های هند موجود است. وی افزود: همچنین بسیاری از نسخه‌های خطی و تاریخی هند نیز در ایران موجود بوده که نشانگر وجود بخش عظیمی از میراث مکتوب فارسی در کشور هند است.
حداد عادل اضافه کرد: این میراث مکتوب نشانگر جلوه‌هایی از عرفان، فقه، معارف، ادبیات، دیانت و سیاست و دیگر موضوعات تاریخی است که ریشه یک هزار ساله در هند دارد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه تاریخ و فرهنگ ایران و هند با یکدیگر سنخیت دارد، گفت: شبهات زیادی بین دو کشور وجود دارد که از نظر قرابت تمدنی از یک جنس است و این موضوع برای اهل دانش روشن است.
وی افزود: ایران و هند تاثیر متقابل برهم می‌گذارند و فرهنگ یکدیگر را منعکس می‌کنند.
دبیر علمی این همایش گفت: بالغ بر 200اثر از داخل و خارج به دبیرخانه این همایش ارسال شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اشکوری افزود: در این همایش میراث تمدنی و فرهنگی مشترک با هند در حوزه‌های مختلف ادبیات، تاریخ، نسخ خطی، موسیقی، عرفان و دین با ارائه مقالات و حضور پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفت.وی خاطر نشان کرد: این همایش با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مجمع ذخائر اسلامی قم و موسسه تاریخ علم و فرهنگ برگزار شد.
برپایی نمایشگاه‌های معماری ایرانی و هندی، اسناد روابط دو کشور، نسخه‌های خطی و چاپی با محوریت هند، نمایشگاه گروهی عکس هند، نمایشگاه صحافی سنتی ایرانی و نمایشگاه کتاب شبه قاره مربوط به آثار چاپ شده در ایران با موضوع شبه قاره و برگزاری کارگاه آموزشی تفاوت‌های مینیاتور ایرانی و هندی از جمله برنامه های این همایش بود. سفیر هند در این همایش از آمادگی کشورش برای اجرای برنامه‌های فرهنگی با حضور سازمان‌های مختلف ایران در هند خبر داد.

 


رئیس کل سازمان توسعه تجارت از حذف تمامی محدودیت‌ها و مجوزهای دست و پاگیر در راستای توسعه تجارت خبر داد.
به گزارش ایرنا، حمید صافدل روز پنجشنبه در دیدار اعضای کمیسیون صادرات مجلس با استاندار کرمان که در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان برگزار شد، افزود: رقابت‌پذیر کردن تولیدات با کمترین هزینه و زمان برای حضور در بازارهای بین‌المللی از اهمیت بسزایی برخوردار است لذا باید تولیدات داخلی را به این سمت سوق دهیم.
وی با اشاره به تغییرات و نوسانات نرخ ارز و تأثیر آن بر صادرات کشور در سال گذشته اظهار کرد: تلاش‌های بسیاری در راستای یکسان‌سازی و ثابت‌قرار دادن نرخ ارز صورت گرفت که نتیجه آن افزایش تولید و رونق بازار است.
رئیس سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه آنچه در بازار اقتصادی می‌تواند رونق ایجاد کند، کمک به ثبات نرخ ارز در کشور است، گفت: نگاه سازمان توسعه تجارت حذف تمام محدودیت‌هاست.
وی ادامه داد: حمایت از تولید کنندگان و تقلیل محدودیت‌های تجاری در حوزه واردات نیز از برنامه‌های سازمان است که می‌تواند در نوع خود در فرآیند تجارت تسهیل ایجاد کند.
صافدل با تأکید بر اصلاح رویه تجاری در کشور، گفت: باید هزینه مبادلات را به حداقل برسانیم.
وی اضافه کرد کاهش اسناد تجاری نیز از دیگر برنامه‌های سازمان توسعه تجارت است که می‌تواند باعث بهبود فضای کسب و کار شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در شرایط جدید آنچه قابل واگذاری به بخش خصوصی است برون‌سپاری شود.

 


سرویس شهرستانها -
شهرداران شهرهای اصفهان و قم ابقا شدند.
به گزارش خبرنگار کیهان از اصفهان، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد با 13 رای موافق و چهار رای ممتنع اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان برای سومین دوره به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد.
سقائیان‌نژاد در سال 1382 از سوی شورای دوم شهر اصفهان به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد و شورای سوم نیز رای به ادامه کار وی داد.شهردار اصفهان که دارای مدرک دکترا در رشته مهندسی برق - گرایش ماشین‌های الکتریکی - از دانشگاه ایالتی کنتاکی آمریکاست، پیش از این رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است.به گزارش ایرنا، محمد دلبری با کسب 19 رای از 21 رای اعضای شورای شهر قم برای دومین دوره به عنوان شهردار این شهر ابقا شد.وی از میان 3 گزینه انتخاب و معرفی شد.
دلبری از حدود دو سال پیش از سوی شورای سوم شهر قم به عنوان شهردار قم انتخاب شده بود که عملکرد وی در مباحثی چون زیباسازی شهری، توسعه فضای سبز، توسعه معابر جدید و توجه به طرح‌های عمرانی مورد توجه اعضای دور چهارم شورای شهر قم قرار گرفت و بدین ترتیب یکبار دیگر سکان مدیریت شهری قم با رای بالای شورای شهر به دلبری رسید.

 


معاون وزیر نفت گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه استخراج و تولید نفت جزو کشورهای ممتاز شناخته شده و تحریم‌های اقتصادی در صنعت نفت به فرصت تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا، رکن‌الدین جوادی روزجمعه در بازدید از تاسیسات نفتی منطقه گوره گچساران افزود: تحریم‌ها هر چند ممکن است صنعت نفت ایران را تحت فشار قرار دهد، اما مشکل خاصی برای این صنعت ایجاد نمی‌کند.
وی با اشاره به اینکه صنعت ملی نفت با تمام توان، مسیر پیشرفت و توسعه خود را ادامه خواهد داد، گفت: همه باید بدانند که تحریم، مانعی در برابر توسعه روز‌افزون کشور ایران اسلامی ایجاد نخواهد کرد.
معاون وزیر نفت با اشاره به نقش مهم نفت در اقتصاد و تولید ملی و نیروی انسانی ماهر و متخصص در این صنعت ملی افزود: فعالیت‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در همه زمینه‌ها به ویژه ساخت بیشتر قطعات داخلی، این شرکت را به یک مدل عملی برای سایر شرکت‌های وزارت نفت تبدیل کرده است.
معاون وزیر نفت همچنین گفت: متولیان امر باید تلاش کنند که پالایشگاه نفت و گاز گچساران با پالایشگاه‌‌های پیشرفته جهان رقابت داشته باشد.
جوادی گفت: مشکلات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در اسرع وقت بررسی و اقدامات لازم برای رفع مشکلات موجود انجام خواهد شد.

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: ملت ایران با فداکاری شهیدان و با صبر و پایداری آزادگان و جانبازان و با گذشت و بزرگواری خانواده‌های آنان توانست خود را به قله‌های عزت برساند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر پنجشنبه به مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران، پیامی صادر کردند.
متن این پیام که همزمان با مراسم غبارروبی، عطرافشانی وگلباران مزار شهیدان در سراسر کشور از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی محلاتی نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران قرائت شد، بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
بزرگداشت شهیدان و تکریم نام آن بزرگمردان، بیش از خود آنان، ملتی را که این گوهرهای ناب را در درون خود پرورانده است، سرافراز می‌سازد.
ما با این تکریم، منتی بر آنان نداریم؛ آنانند که با درخشش خود، ما را سرافراز و درخشان کردند و بر ما منت نهادند.
ملت ایران با فداکاری شهیدانش و با صبر و پایداری آزادگان و جانبازانش، و با گذشت و بزرگواری خاندان‌‌های آنان، توانست خود را به قله‌های عزت برساند و راه روشن خود به سوی آینده را بگشاید.
سلام خداوند و فرشتگان و پاکان عالم بر شهیدان و جانبازان و آزادگان و خانواده‌های صبور و فداکار آنان.
سیدعلی خامنه‌ای
4 مهر 1392

 


اوباما در حالی از عدم خواست آمریکا برای تغییر نظام جمهوری اسلامی سخن می‌گوید که پیش از این پاسخ خود را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده است.
باراک اوباما عصر سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل درباره ارتباط با ایران تصریح کرد: «من برای رئیس جمهور روحانی نوشتم که ما می‌خواهیم این مسئله از طریق صلح‌آمیز رفع شود اما اجازه دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را نمی‌دهیم. ما به دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم.»
اوباما در حالی از عدم خواست آمریکا برای تغییر نظام جمهوری اسلامی سخن می‌گوید که پیش از این پاسخ خود را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اول فروردین ماه سال جاری دراین‌باره فرمودند: «یک مطلب این است که آمریکایی‌ها مرتب پیغام می‌دهند - گاهی می‌نویسند، گاهی پیغام می‌دهند - که ما قصد تغییر نظام اسلامی را نداریم؛ به ما اینجور می‌گویند. جواب این است که ما نگران این نیستیم که شما قصد تغییر نظام اسلامی را داشته باشید یا نداشته باشید، که حالا هی اصرار می‌کنید که ما این قصد را نداریم. آن روزی هم که شما قصد تغییر نظام اسلامی را داشتید و این را به صراحت اعلام کردید، هیچ کاری نتوانستید انجام دهید، بعد از این هم نخواهید توانست انجام دهید.»

 


رئیس‌جمهور کشورمان که در سفری 6 روزه به آمریکا در نیویورک به سر می‌برد، در دو روز گذشته دیدارهای فشرده‌ای با سران کشورها و مصاحبه با رسانه‌های مطرح آمریکایی داشت و در اجلاس جهانی خلع سلاح اتمی نیز به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد سخنرانی کرد.
دکتر روحانی در اجلاس جهانی خلع سلاح اتمی در مقر سازمان ملل در نیویورک تاکید کرد که رژیم اسرائیل باید بدون تاخیر به پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای بپیوندد.
وی همچنین از سوی جنبش عدم تعهد «نم» پیشنهاد کرد روز 26 سپتامبر (چهارم مهر ماه)، به عنوان روز جهانی امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای نام‌گذاری شود.
وی تاکید کرد: از طرف جنبش عدم تعهد از همه کشورهای هسته‌ای می‌خواهم تا پروتکل‌های الحاقی به همه معاهدات مربوط به ایجاد این مناطق را تصویب کنند و هرگونه تحفظ و یا اعلامیه‌های تفسیری که با هدف و منظور آنها در تعارض باشد ملغی ساخته و وضعیت غیرهسته‌ای این مناطق را محترم شمارند.
رئیس جنبش عدم تعهد در ادامه سخنانش گفت: مصرانه از دولت‌های هسته‌ای می‌خواهم نسبت به امضای هرچه سریع‌تر و بدون تحفظ پروتکل مربوط به معاهده منطقی عاری از سلاح‌های هسته‌ای منطقه جنوب شرق آسیا و اسناد مربوط به آن مبادرت ورزند.
حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: متاسفانه حدود 4 دهه تلاش بین‌المللی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، با ناکامی مواجه شده که در این راستا، اتخاذ گام‌های عملی عاجل برای ایجاد چنین منطقه‌ای ضروری است.
وی تصریح کرد: اسرائيل به عنوان تنها غیر عضو پیمان عدم اشاعه سلاح هسته‌ای (NPT) در این منطقه باید بدون هیچ‌گونه تاخیری به این معاهده بپیوندد تا همه فعالیت‌های هسته‌ای در منطقه تحت پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد. روحانی با تاکید بر اینکه مسئولیت اولیه در زمینه خلع سلاح هسته‌ای برعهده کشورهای هسته‌ای است، خاطرنشان کرد: از طرف جنبش عدم تعهد قویا از این کشورها می‌خواهم به این تعهد حقوقی خود که انجام آن مدت‌ها به تاخیر افتاده، پایبند باشند.
رئیس جنبش عدم تعهد با تاکید بر اینکه عدم اشاعه باید به صورتی جامع و غیر تبعیض‌آمیز تعقیب شود، افزود: مادامیکه سلاح هسته‌ای موجود است خطر کاربرد و تهدید به استفاده و اشاعه آنها نیز وجود خواهد داشت و لذا این تنها تضمین‌کننده قطعی نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای است.
روحانی خاطرنشان کرد: البته تا تحقق نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای کشورهای دارای سلاح هسته‌ای باید در هر شرایطی از هر گونه تهدید و یا استفاده از سلاح هسته‌ای علیه هر کشور غیر هسته‌ای اجتناب کنند.
بی‌اعتمادی زیادی بین ایران و آمریکا است
رئیس‌جمهور همچنین در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست به پرسش‌هایی درباره مهمترین مسائل ایران به‌ویژه مسئله هسته‌ای و رابطه ایران و آمریکا، مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سوریه پاسخ گفت.
رئیس‌جمهور در مورد مسئله هسته‌ای به واشنگتن پست گفت: اصولا حل و فصل مسائل هسته‌ای جزو وظایف دولت‌‌هاست. استراتژی کلی همان است که رهبری نظام هم بر آن نظر دارد. من به دلیل اینکه در مسئله هسته‌ای سال‌ها خودم مسئول مذاکرات بودم، به این چارچوب‌ها آشنا هستم. بنابراین در چارچوب آن سیاست کلی، دولت کاملا توانمند است که مذاکرات هسته‌ای را تا نهایت پیش ببرد. من هم مسئولیت مذاکرات در این زمینه را به وزارت خارجه واگذار کردم.
روحانی با طرح این سوال که آیا مسئله هسته‌ای یک بهانه است، یا واقعا در زمینه مسئله هسته‌ای سوال وجود دارد، گفت: عده‌ای معتقدند که این یک بهانه است پس همکاری خاصیتی ندارد، ما امیدواریم در مذاکرات 5+1، اعضای 5+1 نشان دهند که مسئله هسته‌ای یک بهانه نیست، واقعا سوال منطقی وجود دارد. اگر واقعا دومی باشد به راحتی مسئله قابل حل و فصل است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: اول باید غرب برگردد به سال 2003، بعد آن وقت ما می‌توانیم راجع به سال 2003 صحبت کنیم. چون بحث ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل و بحث تحریم مطرح است، بحث تحریم یک‌جانبه مطرح است، یعنی غرب قدم‌های غیرقانونی زیادی برداشته است. اولین سوال این است که آیا غرب بر‌می‌گردد به سال 2003؟ من می‌خواهم به طور خلاصه بگویم اگر غرب به همه حقوق قانونی ایران اذعان کند و آن را بپذیرد، از جمله غنی‌سازی در خاک ایران، به اعتقاد من در این صورت شفاف‌سازی در چارچوب مقررات بین‌المللی از طرف ایران مشکلی نخواهد بود.
رئیس‌جمهور در مورد تنش بین ایران و آمریکا نیز به واشنگتن پست گفت: اصل اینکه بین ایران و ایالات متحده باید تنش‌ ها کاهش یابد از دید این دولت کار درست و مثبتی است. می‌دانید که بی‌اعتمادی بسیار زیادی بین دو دولت وجود دارد، از دید جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران، دولت آمریکا سیاست‌هایش نسبت به کل منطقه ما و از جمله ایران اشتباه بوده است، اما در عین حال ما باید نگاه‌مان به آینده باشد. اولین قدم این است که ما بتوانیم این اعتماد را از نو بسازیم، من از مجموع پیام‌ها و نامه‌هایی که بین من و آقای اوباما تبادل شده به این نقطه نظر رسیدم که ما باید از یک نقطه آغاز کنیم و من فکر می‌کنم نقطه آغاز، موضوع هسته‌ای ایران است.
وی ادامه داد: اگر ما در مذاکرات‌مان نسبت به بحث هسته‌ای ایران در یک زمان کوتاه و معقول 3 تا 6 ماه به نتیجه نهایی برسیم، راه برای مذاکره در سایر زمینه‌ها باز خواهد شد. بنابراین پیشنهادم این است که دو طرف همه انرژی دیپلماتیک و مذاکراتی‌شان را برای حل و فصل این مسئله بگذارند و تصمیم دولت من این است که بعد از حل و فصل مسئله هسته‌ای راجع به سایر موضوعاتی که مورد علاقه دو طرف است، گفت‌وگوها را ادامه دهیم.
روحانی با بیان اینکه همه اختیارات لازم برای مذاکرات در زمینه منافع ملی و امنیت ملی کشور را دارد در مورد بحران سوریه نیز گفت: هر گونه همکاری بین‌المللی که تشخیص دهیم به حل و فصل مساله سوریه و از جمله توقف جنگ داخلی و حاکمیت نظر مردم در آینده سوریه، ایران حتما فعال خواهد بود. در هر مذاکراتی از جمله «ژنو 2» اگر بدون پیش‌شرط باشد، ایران حضور خواهد داشت.
رئیس‌جمهور در مورد نقش راهبردی سپاه در کشور نیز گفت: شما، می‌دانید که این نهاد، نهاد بسیار مهمی است. سپاه پاسداران همان نهادی است که در جنگ 8 ساله نقش بسیار زیادی برای پیروزی ملت ایران داشت. بحث اصلی این است که سپاه پاسداران باید مسائل سیاسی را به خوبی بداند و تجزیه و تحلیل کند، اما در گروه‌های سیاسی و در دسته‌بندی‌های سیاسی و تشکل‌های سیاسی حضور نداشته باشد. در این زمینه مقام معظم رهبری نظرشان را بیان کردند و دولت هم همان نظر را دارد.
آمادگی برای حل بحران سوریه
اخضر ابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز با حضور در محل اقامت روحانی در نیویورک با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
روحانی در این دیدار با تاکید بر لزوم حل و فصل فوری بحران سوریه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به حل این بحران است و برای شرکت در اجلاس «ژنو 2» نیز چنانچه دعوت بدون پیش شرط صورت بگیرد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی حضور را دارد.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید همه تلاش کنند در سریع‌ترین زمان ممکن جنگ و خونریزی در سوریه پایان یابد.
اخضر ابراهیمی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات خود با دکتر روحانی، گزارشی از آخرین وضعیت سوریه ارائه کرد. وی همچنین اظهار علاقه‌مندی کرد که جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس «ژنو 2» حضور پیدا کند.
تحریم و تهدید راه‌حل نیست
همچنین، رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز پنج‌شنبه گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مقر این سازمان با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور در این دیدار با اشاره به اقدامات غیرقانونی برخی از قدرت‌های جهانی در قبال مردم ایران تصریح کرد: تلاش برای منزوی کردن ایران، ارتباط و اعتماد دوجانبه را کمتر می‌کند.
وی گفت: تحریم و تهدید راه‌حل نیست بلکه این موضوع اثر معکوس دارد؛ در شرایط جدید با حسن‌نیت بیشتر می‌توان به راه‌حل برد- برد رسید.
روحانی تاکید کرد: ما می‌خواهیم در خصوص موضوع هسته‌ای تبعیض در مورد ایران اعمال نشود و در این رابطه حقوق برابر داشته باشیم.
رئیس‌جمهور در دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا نیز به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع نگرانی‌های منطقه‌ای برخی از کشورها را اعلام کرد و متذکر شد: تحریم‌ها اثری بر برنامه هسته‌ای ایران نداشته و فقط مردم را تحت فشار قرار داده است؛ ما این تحریم‌ها را غیرقانونی و غیرانسانی می‌دانیم.
روحانی ادامه داد: ایتالیا می‌تواند به عنوان عضو اتحادیه اروپا برای حل و فصل موضوع هسته‌ای همکاری کند.
دیدار با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار با نخست‌وزیر اسپانیا، نخست‌وزیر ژاپن، مدیران رسانه‌ای آمریکا، و شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد و نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در دو روز گذشته در نیویورک بوده است.
رئیس‌جمهور و هیئت همراه امروز پس از سفری شش روزه به نیویورک که به منظور شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت، به تهران بازمی‌گردند.
نشست خبری رئیس جمهور
روحانی در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در پایان سفر به نیویورک، گفت: باید بر این نکته تأکید کنم که لحن سخنرانی برخی از مقامات عالیرتبه اروپایی و همچنین سخنرانی آقای اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که لحنی متفاوت با گذشته داشت را باید به عنوان قدم مثبت برای حل و فصل مسائل فیمابین ایران و دنیای غرب ارزیابی کنیم.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه اسرائیل تنها رژیمی است که دارای سلاح‌های هسته‌ای است، گفت: ما باید همگی تلاش کنیم که سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های هسته‌ای از منطقه زدوده شود علاوه بر این برخی از اطلاعات می‌گوید که برخی از کشورهای دارای نیروی نظامی در منطقه، از سلاح‌های ممنوعه برخوردارند که در صورت عاری شدن منطقه از سلاح هسته‌ای حضور اینگونه کشتی‌‌ها در منطقه ممنوع خواهد شد.
روحانی با بیان اینکه ما درباره مسئله سوریه با کشورهای همسایه سوریه به ویژه عراق و ترکیه در حال مذاکره هستیم، گفت: در نشست ژنو 2 و در هر فعالیت بین‌المللی دیگری که از ما دعوت شود حضور فعالی خواهیم داشت و در این نشست نیز برای دفاع از مردم سوریه قطعا حضور می‌یابیم.
وی با اشاره به دیدار روز پنج شنبه ایران و 1+5 گفت: در این جلسه، در بحث‌های کلی که 1+5 یعنی مجموعا هفت وزیر مطرح کردند، فضای مثبتی بود و در این صحبت‌ها، نقاط مشترک فراوانی هم وجود داشت، موضوع بعدی توافق شده اینکه در اجلاس بعدی در ژنو، ایران، طرحش را ارائه دهد، جمهوری اسلامی ایران آن زمان طرح خود را آماده و در ژنو ارائه خواهد کرد، امیدواریم قدم مثبت‌تری در اجلاس ژنو برداشته شود.
روحانی ادامه داد: یکی از اولویت‌های دولت من، ایجاد روابط مناسب‌تر و بهتر با همسایگان است، دولت اهمیت ویژه‌ای برای همسایگان قائل است چه آنانی که جزء کشورهای عربی هستند و چه آنانی که جزء کشورهای عربی نیستند.
روحانی در پاسخ به پرسشی، با بیان اینکه « برنامه مقدماتی برای این کار فراهم شده بود تا بین من و آقای اوباما دیداری برگزار شود»، افزود: طرف آمریکایی برای این دیدار ابراز تمایل کرده بود و ما هم علی‌الاصول برای این دیدار مشکلی نداشتیم، اما در برنامه‌ریزی برای نحوه این دیدار و همچنین با توجه به نتایجی که دیدار اول می‌خواست داشته باشد، وقت و زمان کافی وجود نداشت و دو طرف قانع بودند که این زمان برای برنامه‌ریزی ملاقات شاید کافی نباشد.

 


مهلت ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دوره کاردانی و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته ترمی نظام آموزش مهارتی سال 92 دانشگاه جامع علمی کاربردی تمدید شد.
مهلت ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان نهایی کدرشته محل‌های متمرکز و معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت کدرشته‌ محل‌های نیمه متمرکز پذیرش دوره کاردانی فنی و حرفه‌ای، دوره مهندسی فناوری و دوره کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته ترمی نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی مهر ماه سال 92 تا هفتم مهر ماه تمدید شد.
آن دسته از پذیرفته‌شدگانی که تاکنون موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، می‌توانند تا یکشنبه هفتم مهر با در دست داشتن مدارک لازم و با توجه به کدرشته محل قبولی به مراکز آموزشی مراجعه کنند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10