(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 07 شهریور 1392 - شماره 20603

کمبود داروها 4 ماه دیگر رفع می‌شود
احمدی‌مقدم:برای مبادله فنی با کشورها در حوزه پلیس آمادگی داریم
تولید فاکتور 8 از خون‌های اهدایی برای بیماران کشورهای فقیر
سرباز تاکستانی در درگیری با اشرار و قاچاقچیان به شهادت رسید
حوادث کوتاه از کشور
طرح مراقبین خانگی معلولان کشوری می‌شود
کشف کاشت خانگی ماری جوانا در ماهان
اعلام آمادگی بسیج جامعه پزشکی برای ارائه خدمات درمانی به پاکستان
وزارت بهداشت خبر داد
آغاز طرح خود اظهاری بهداشتی مدارس
تشدید نظارت بر مواد غذایی و لوازم آرایشی
تبعیض، دختر را وادار به سرقت از گاوصندوق مادرش کرد
در جستجوی صاحب چک 2 میلیون دلاری
پاکستان دوباره لرزید
ریزش ساختمانی در هند
191 راننده 100 ساله در انگلیس
زندگی با 7 ببر در خانه!
   


وزیر بهداشت گفت: تا سه چهار ماه آینده داروها خریداری، وارد و توزیع می‌شود.
دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی درباره موضوع رایگان شدن داروی بیماران صعب‌العلاج گفت: وزارت بهداشت هیچ وقت ادعای عرضه رایگان شدن داروها را نکرده است؛ زیرا منابع این وزارتخانه تنها برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو کفایت می‌کند.
وزیر بهداشت افزود: داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج، قبلا با ارز مرجع وارد کشور می شد و اکنون با ارز مبادله‌ای، مابه‌التفاوت این مبلغ را وزارت بهداشت به بیمه‌ها می‌دهد و آنها نیز فرانشیز خود را به حداقل می‌رسانند.
وی با یادآوری شنیده‌هایی مبنی بر تعامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین‌اجتماعی برای رایگان کردن داروهای بیماران صعب‌العلاج، تصریح کرد: تا آنجا که می‌دانم، چنین کاری سخت است ولی اگر در عمل اتفاق بیفتد، از آنها تشکر می‌کنیم.
هاشمی با اشاره به اینکه جلسه‌ای میان وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون، در خصوص رایگان شدن داروی بیماران صعب‌العلاج صورت نگرفته است، توضیح داد: بیمه‌ها زیر نظر وزارت رفاه هستند، شاید آنها توانسته‌اند منابعی تامین کنند که این داروها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد و این موضوع به بودجه وزارت بهداشت هیچ ارتباطی ندارد.
وی ادامه داد: براساس تفاهم وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون، از ابتدای مهرماه 400 میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت نرخ دارو به وزارت رفاه پرداخت شده و مابقی تعهدات خود را نیز عملی خواهیم کرد.
هاشمی همچنین درباره بودجه وزارت بهداشت در اصلاحیه بودجه سال 92 گفت: در اصلاحیه، اظهار نظر کلی صورت گرفته ولی امیدواریم تصمیم مجلس درباره هدفمندی یارانه‌ها به صورتی باشد که عایدی آن به وزارت بهداشت سر ریز شود.
وی توضیح داد: براساس آنچه قانون تصویب کرده، صرف‌نظر از افزایش قیمتها و هزینه‌های جاری، حدود 6 هزار میلیارد تومان کمبود بودجه در وزارت بهداشت وجود دارد. ضمن آنکه از سال گذشته نیز سهم ما از هدفمندی یارانه‌ها را نداده‌اند.
وی با اشاره به موضوع کمبود دارو در کشور، بیان کرد: با تسهیلاتی که بانک مرکزی در نظر گرفت، سفارش داروها در حال انجام است و البته سه تا چهار ماه طول خواهد کشید تا خریداری، وارد و توزیع شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه کمبود دارو تا آخر سال به حداقل خواهد رسید، افزود: داروهای معطل مانده در گمرک آزاد و وارد چرخه توزیع خواهد شد و بخشی از داروهایی که در 6 ماه ابتدای سال نیز مغفول مانده بود، در حال سفارش داده شدن است.

 


دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم و تجهیزات پلیسی، ایمنی و امنیتی دیروز صبح در مصلای تهران آغاز به کار کرد.
سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایپاس با بیان اینکه منافع ملی در سطح دنیا براساس میزان قدرت هر کشوری تقسیم می‌شود و میزان قدرت، تعیین‌کننده نقش کشورها در دنیا است، گفت: تمام ایرانیان صحنه سازمان ملل را تعقیب کردند و صرف‌نظر از تمام موضوعات پیش‌آمده، باید عنوان کنم که امروز ایران در تراز قدرت‌های بزرگ دنیا است.
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه ایران در روز فتح خرمشهر جایگاه خود را تثبیت کرد، گفت: دشمنان تصور می‌کردند با انجام هرگونه فشار می‌توانند انقلاب اسلامی را به عقب برانند، اما با گذشت حدود چهار دهه، متوجه شدند که توفیقی کسب نکرده و حالا خواهان گفت‌وگو با ایران هستند و می‌بینید که چقدر مقدمه‌چینی می‌کنند تا با ایران مذاکره کنند و تمام این حوادث نشان‌دهنده آن است که هیچ برگ جدید دیگری برای فشار ندارند و قدرت ایران را قبول کرده‌اند.
وی افزود: امروز هر شیئی را که اراده کنیم، می‌توانیم بسازیم، هیچ خط قرمزی وجود ندارد و حالا درلبه تکنولوژی دنیا هستیم.
سردار احمدی‌مقدم با بیان اینکه تجربیات ناجا نشان داده است که در مجموعه توان علمی کشور می‌توان به هر گروه و دانشگاهی سفارش دهد و با هزینه کم دستگاه موردنظر را تحویل بگیرد، گفت: تقریبا در عرصه پلیسی و امنیتی خودکفا شده‌ایم.
وی با اشاره به پلیس هوشمند، گفت: در ادبیات گذشته از دو واژه «تهدید نرم و سخت» استفاده می‌شد، در حالی که پلیس، امنیت و قدرت هوشمند اساسا ترکیبی منطقی و عقلانی قدرت نرم و سخت است.فرمانده ناجا با بیان اینکه باید در کنار قدرت فنی، آموزشی و... از ابزارهایی نیز استفاده کنیم، گفت: اینکه بحران امنیتی را با زور حل کنیم، امر غلطی است و برای ایجاد قدرت هوشمند، نیاز به دانش، اندیشه و هوش بسیار است.
وی ادامه داد: ما صددرصد در تولید سلاح از تولید داخلی استفاده می‌کنیم و همچنین در مورد تجهیزات دارای فناوری بالا همچون زیرساخت‌های سامانه‌های رایانه‌ای در نیروی انتظامی از محصولات و تولیدات داخل کشور بهره می‌بریم. البته ناگفته نماند که این موارد سرورهای سامانه‌ها را دربر نمی‌گیرد زیرا ساخت سرورهای رایانه‌ای تنها در انحصار شرکت‌های محدود قرار دارد.فرمانده نیروی انتظامی در توضیح بی‌سیم‌های دیجیتال و تترا اظهار داشت: سیستم‌های دیجیتال و تترا از فناوری پیشرفته‌ای برخوردارند و ما امروز می‌توانیم اعلام کنیم که خوشبختانه ما به دستاورد بزرگی در ساخت BTSهای بی‌سیم‌های تترا و دیجیتالی دست یافته‌ایم که به مراتب فناوری بالاتر و پیچیده‌تری از تلفن‌های همراه دارد و ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن نیز از تلفن همراه پیچیده‌تر است.
احمدی‌مقدم در ادامه افزود: این سیستم‌ها در مراکز تحقیقاتی داخلی و با همکاری دانشمندان ایرانی ساخته شده‌اند و بزودی خبر آنها اعلام می‌شود.احمدی‌مقدم در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به ارتباط پلیس و مجرمین افزود: طبیعی است که ابتکار عمل در دور زدن قانون به دست مجرمین است و ما به دنبال شناسایی روش جرم ابداعی آنها باید باشیم تا آن را خنثی کنیم. ولی خوشبختانه امروز باتوجه به فناوری‌های جدید در ثبت اثر انگشت و تشخیص هویت قدرت ما در کشف جرم افزایش چشمگیری داشته است و می‌توان گفت سرعت کشف جرم در ایران در فاصله کمی از دنیا قرار دارد.

 


فاکتور 8 برای بیماران کشورهای فقیر و در حال توسعه از مازاد کرایو حاصل از خون‌های اهدایی با همکاری بانک خون کانادا، انجمن هموفیلی کانادا و فدراسیون جهانی هموفیلی تولید می‌شود.
احمد قویدل عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران گفت:‌ براساس اطلاع‌رسانی فدراسیون جهانی هموفیلی، انجمن هموفیلی کانادا در یک اقدام خیرخواهانه و در راستای اجرای نقش جهانی خود در بهبود شرایط زندگی بیماران هموفیلی در جهان 12 سال است که پیشنهاد اهدای منابع تهیه دارو به شرکتهای تولیدکننده دارو و برای ساخت دارو و اهدای آن به بیماران ساکن در کشورهای فقیر و در حال توسعه را داده بود.
وی افزود: با تولید داروهای انعقادی با روش بیوتکنولوژی عملا داروهایی که دیگر از منابع انسانی تهیه نمی‌شود در کانادا در دسترس بیماران قرار گرفته و خط تولید داروهای پلاسمایی جای خود را به داروهای ریکامبیننت داده‌اند.
قویدل ادامه داد: در ایران فقط نوع فاکتور 7 این نوع دارو در دسترس بیماران قرار گرفته است و طی 2 سال گذشته تولید ایرانی آن نیز توسط بیماران استفاده می‌شود.
مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران افزود: براساس اعلام فدراسیون جهانی هموفیلی این آرزوی 12 ساله انجمن هموفیلی کانادا با تصمیم جلوگیری از دور ریختن «کرایو» مازاد حاصل از جمع‌آوری خونهای اهدایی در کانادا وتولید فاکتور 8 از آن در سپتامبر سال 2013 تحقق یافته است. فاکتور 8 تولید شده از این منابع در چارچوب برنامه‌های فدراسیون جهانی هموفیلی با هدف کاهش فاصله دسترسی بیماران هموفیلی در کشورهای فقیر و غنی به بیماران هموفیلی ساکن کشورهای فقیر و در حال توسعه اهدا خواهد شد.
وی گفت: اولین محموله دارویی فاکتور 8 از این منبع با برند «هموکتین» که برای بیماران هموفیلی ایرانی آشناست، تولید می‌شود. پلاسماهای تهیه شده در ایران توسط همین شرکت و با همین نام برای بیماران هموفیلی کشورمان تولید می‌گردد. پیش‌بینی شده است سالانه 5 میلیون یونیت فاکتور 8 در این پروژه تولید شود.
قویدل افزود: براساس اعلام فدراسیون جهانی هموفیلی اولین محموله دارویی از این منبع در سال 2014 تحویل این فدراسیون می‌گردد. این یک اقدام بی‌نظیر در نوع خود در حوزه کمکهای بین‌المللی است.کشورهای پیشرفته جهان می‌توانند با استفاده از منابع مازاد پلاسمایی خود نقش مهمی در کاهش فاصله دسترسی بیماران به دارو بین کشورهای فقیر و غنی ایفا نمایند.

 


فرماندار تاکستان از شهادت سرباز وظیفه نیروی انتظامی تاکستانی در درگیری با اشرار منطقه سردشت خبر داد.
علی اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان اظهار کرد: سرباز وظیفه نیروی انتظامی رضا ایمانی روز پنجشنبه هنگام انجام خدمت مقدس سربازی در منطقه سردشت آذربایجان غربی به شهادت رسید.
فرماندار تاکستان پیرامون جزئیات و نحوه شهادت این سرباز وظیفه افزود: این شهید نیروی انتظامی در درگیری با اشرار و قاچاقچیان در محل پایگاه مرزی کانی زربیک در منطقه سردشت با برخورد تیر مستقیم اشرار به شدت مجروح شد و پس از انتقال به مرکز درمانی به شهادت رسید.
اکبریان اضافه کرد: آیین تشییع پیکر مطهر این شهید عرصه مبارزه با قاچاق از ساعت 10 صبح امروز با تجمع مردم و مسئولان شهرستان تاکستان از برابر فرماندهی نیروی انتظامی این شهرستان آغاز می‌شود.

 


سیل در مانه و سملقان
بجنورد- ایرنا: فرماندار مانه و سملقان گفت: سیل اواخر هفته گذشته 70 میلیارد ریال به راه‌های روستایی، مزارع و زیرساخت‌های این شهرستان خسارت وارد کرد.
سیدمحمدرضا هاشمی اضافه کرد: بر اثر این حادثه بیشتر کانال‌های آبرسانی به مزارع و تاسیسات راه‌های روستایی از قبیل پل و آسفالت خسارت دیده‌اند.
وی در مورد مرگ 3 نفر در سیل پنجشنبه شب این شهرستان اظهار کرد: بر اثر بی‌احتیاطی یک راننده پراید در روستای گزباشی، خودروی وی بر اثر شدت جریان آب در داخل رودخانه واژگون شد که 3 سرنشین آن کشته و 2 نفر با همکاری اهالی از مرگ نجات یافتند.
نجات از مرگ حتمی
بوشهر- فارس: شامگاه جمعه 4 نفر به هویت «احمد- خ»، «حسین-ک»، «جعفر-الف»، «سعید- ه» به ترتیب 38، 21، 35 و 20 ساله اهل کرج همزمان در حال شنا در دریای طوفانی سیترا بودند که به علت شرایط نامساعد جوی و ناآشنایی با فن شنا در معرض غرق شدن قرار گرفتند.
این افراد بلافاصله توسط نیروهای امدادی از مرگ حتمی نجات پیدا کردند و به بیمارستان شهید بهشتی بوشهر منتقل شدند. حال عمومی آنها رضایت‌بخش گزارش شده است.
مبارزه با قاچاق کالا
زرین شهر- خبرنگار کیهان: ماموران پلیس آگاهی شهرستان لنجان حین کنترل محورهای مواصلاتی به یک دستگاه اتوبوس مسافربری مشکوک و آن را متوقف کردند.
در بازرسی از خودرو یاد شده تعداد یک دستگاه لوازم پزشکی سونوگرافی، 11دستگاه موتور کولر، 200 عدد ترموستات، 5 حلقه لاستیک خارجی و قاچاق مربوط به خودروهای سنگین، همچنین بیش از 5 هزار و 200 عدد اقلام خوراکی قاچاق مجموعا به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون ریال کشف و ضبط شد.
ادوات جنگی در منزل
نطنز- فارس: فرمانده انتظامی نطنز گفت: ماموران پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی نطنز در پی یکسری کارهای تحقیقاتی و پلیسی، از محل نگهداری مقادیری مهمات جنگی در منزلی در سطح شهر باخبر شدند.
علی بن آدمی افزود: ماموران پلیس امنیت عمومی، پس از هماهنگی با مراجع قضایی طی عملیاتی وارد این مخفیگاه شدند که طی بازرسی از این محل حدود 140 عدد فشنگ اسلحه جنگی سلاح کلت و کلاشینکف و 7 کیلوگرم باروت کشف و ضبط و یک متهم به هویت «ع.ف» را دستگیر کرده و پس از بازجویی اولیه تحویل مقامات قضایی نطنز دادند.
کشف سوخت قاچاق
بندرعباس- ایرنا: فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه جاسک گفت: در عملیاتی که انجام شد از 11دستگاه خودرو حامل سوخت 16 هزار لیتر سوخت قاچاق در این شهرستان کشف شد.
سرهنگ حسن اصغری افزود: 17 خودرو در حال انتقال سوخت قاچاق به درون یک فروند موتور لنج بودند که ضابطین قضایی بسیج 11 خودرو را توقیف کردند و مابقی موفق به فرار از منطقه شدند. در این ارتباط 4 متهم دستگیر و تحویل مرجع قضایی شدند.
ضبط فرآورده نفتی قاچاق
بندرعباس- ایسنا: فرمانده انتظامی میناب از کشف 80 هزار لیتر فرآورده‌های نفتی خارج از شبکه مجاز توزیع در این شهرستان خبر داد و افزود: ماموران با اقدامات اطلاعاتی و اشرافیت بر حوزه استحفاظی 3 دستگاه کشنده تانکردار حامل فرآورده‌های نفتی فاقد مجوزهای قانونی را شناسایی و توقیف کردند.به گفته وی در این ارتباط 3 نفر متهم دستگیر و به همراه کشفیات انجام شده برای تحقیقات تکمیلی تحویل اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان شدند.

 


رئیس سازمان بهزیستی از کشوری شدن اجرای طرح مراقبین خانگی معلولین خبر داد و گفت: این طرح در گذشته فقط در 10 استان کشور اجرا می‌شد اما به زودی در تمامی استانها طرح مراقبت در منزل ویژه معلولین به اجرا در‌ می‌آید.
دکتر همایون هاشمی در نشست خبری دیروز افزود: در حال حاضر سازمان بهزیستی اقدامات و خدمات زیادی را در دستور کار خود قرار داد به طوری که 16 دستگاه بر اساس قانون حمایت از معلولان موظف به همکاری با این سازمان هستند.
وی گفت: بر اساس تحقیقات به عمل آمده در حال حاضر تعداد روزهای ملی و بین‌المللی که سازمان بهزیستی با آن ارتباط دارد 40 روز است که از تمام دستگاه‌های دیگر این تعداد بیشتر است و این نشان دهنده تنوع فعالیت‌ها و اقدامات سازمان است.
رئیس سازمان بهزیستی از شیوع معلولیت در سراسر جهان خبر داد و گفت: در حال حاضر علی‌رغم فعالیت‌های انجام شده در حوزه بهداشت معلولیت در جهان رشد کرده به طوری که شیب آن به 15 درصد رسیده است که 2 درصد آن مربوط به معلولیت‌های شدید و خیلی شدید می‌شود.
به گفته هاشمی در حال حاضر در سازمان بهزیستی برنامه‌های زیادی برای کاهش بروز معلولیت انجام داده‌ایم به طوری که سعی می‌کنیم با اجرای این برنامه‌ها معلولیت‌های شدید و خیلی شدید به یک درصد کاهش پیدا کند.
وی همچنین از اجرای برنامه‌های ویژه سالمندان در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای موجود تا سال 1404 بیش از 15 میلیون سالمند در کشور خواهیم داشت که متاسفانه سالمندی مساوی ناتوانی است که باید اقدامات زیادی در جهت توانمندسازی این افراد و ارائه خدمت ویژه در دوران سالمندی برای آنها انجام دهیم.
هاشمی همچنین به اجرای طرح حامی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این طرح در شهرری به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و به زودی در استان‌های دیگر نیز اجرای آن آغاز خواهد شد و بر اساس این طرح معلول نیازمند تحت پوشش خیرین و افراد حامی قرار می‌گیرند.
رئیس سازمان بهزیستی در مورد طرح مراقبت در منزل معلولان نیز گفت: این طرح در سال گذشته در 10 استان کشور اجرایی شد و با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز آن در سال جاری در تمامی استان‌ها این طرح اجرایی خواهد شد.

 


فرمانده نیروی انتظامی ماهان از کشف کاشت حدود 60 کیلوگرم ماری جوانا در این شهرستان خبر داد.
به گزارش فارس از کرمان، علیرضا کاظمی‌زاده گفت: در پی اطلاع واصله مبنی بر کشت ماری جوانا در یک منزل مسکونی با هماهنگی مقام قضائی نسبت به بازرسی منزل این متهم اقدام کردیم.
وی افزود:‌ متهم فراری تعداد 54 بوته به وزن تقریبی 60 کیلوگرم ماری جوانا در منزل خود کاشته بود که این مقدار می‌تواند هزاران جوان را دچار اختلال و بیماری‌های روانی و روحی کند.
ماری جوانا از گیاه شاهدانه ماری جوانا و دیگر مواد مخدر به دست می‌آید و از مشتقات قوی و نعشه کننده شاهدانه می‌توان به سینسمیلا، حشیش و روغن حشیش اشاره کرد.
گیج و بی‌عقل شدن، احساس ناتوانی در راه رفتن، سبک مغز شدن، خنده‌های بی‌مورد، قرمز شدن چشم‌ها، فراموشی، خستگی و خواب‌آلودگی چند ساعت پس از مصرف از علائم مصرف ماری جوانا است.زوال شخصیتی مانند حقیر شمردن خود، تغییر شکل بدن، گیجی و گم‌گشتگی، احساس ترس کردن مانند واکنش‌های شدید به موارد کم‌‌اهمیت، بدبینی و سوءظن، جنون، دیوانگی و هذیان‌گویی، توهم، بی‌رحمی و بروز خشونت از جمله عوارض ناشی از مصرف ماری جوانا است.

 


رئیس بسیج جامعه پزشکی از آمادگی این سازمان برای اعزام نیرو و ارائه خدمات درمانی به زلزله‌زدگان پاکستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور محمد رئیس‌زاده با اعلام این خبر گفت: سازمان بسیج جامعه پزشکی علاوه بر آمادگی برای اعزام نیروهای امدادی و درمانی به مناطق زلزله‌زده پاکستان برای استقرار یک بیمارستان صحرایی به منظور کمک به درمان زلزله‌زدگان پاکستان آمادگی کامل دارد.وی افزود: سازه بیمارستان صحرایی متعلق به سازمان بسیج جامعه پزشکی در استان سیستان و بلوچستان موجود است و به محض اعلام نیاز مسئولان پاکستانی کار نصب و راه‌اندازی این بیمارستان آغاز می‌شود.رئیس‌زاده افزود: از نظر نیروی انسانی نیز نیروهای پزشکی، پرستاری و کادر امداد و نجات بسیج جامعه پزشکی به تعداد کافی برای کمک به زلزله‌زدگان پاکستان در استان سیستان و بلوچستان حضور دارند. با این حال در صورت اعلام نیاز بیشتر امکان اعزام نیرو از سراسر کشور برای کمک به زلزله‌زدگان وجود دارد.

 


رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز طرح خود کنترلی و خود اظهاری بهداشتی مدارس خبر داد.
محسن فرهادی در این رابطه افزود: در اجرای این طرح، مراقبان بهداشت مدارس در هر مدرسه به عنوان کارشناسان ناظر بر امور مرتبط با بهداشت مانند توزیع شیر، بهداشت پایگاه‌های تغذیه،‌ آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی و دفع فاضلاب و زباله مدارس نظارت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد از این به بعد به جای اینکه متولیان مدرسه منتظر باشند بازرس خارج از محیط، امور بهداشتی مدارس را کنترل و به مدیر مدرسه گزارش کند، مراقبان بهداشتی این کار را انجام داده و گزارش‌های خود را به مراکز بهداشتی منطقه تحویل می‌دهند.
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت، تصریح کرد البته نظارت‌های حاکمیتی بازرسان وزارت بهداشت همچنان برقرار خواهد بود.
فرهادی گفت: هدف از اجرای طرح خوداظهاری و خود کنترلی مدارس، واگذاری اختیارات بیشتر در خصوص بهداشت مدارس به متولیان مدرسه و آموزش و پرورش، افزایش پوشش نظارتی بهداشتی مدارس و ارتقای سلامت دانش‌آموزان است.وی افزود: این طرح اکنون به صورت آزمایشی در استان تهران آغاز شده و امید است سال آینده در سراسر کشور اجرایی شود.
بنابر گزارش ایرنا این طرح از سوی سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی به اجرا در می‌آید.

 


رئیس سازمان غذا و دارو از تشدید نظارت‌ها در مراحل تولید و توزیع خبر داد.
رسول دیناروند درباره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی گفت: متاسفانه در گذشته در این حوزه به دلیل مدیریت ضعیف، نظارت جدی وجود نداشته و این مسئولیت را به نحو شایسته‌ای انجام ندادیم اما برنامه‌های نظارتی را در این حوزه تشدید خواهیم کرد تا کاستی‌های گذشته جبران شود.وی در مورد نظارت بر مواد غذایی تصریح کرد متاسفانه حساسیتی که در خصوص نظارت بر دارو وجود داشته در مورد مواد غذایی نبوده به همین خاطر در حال حاضر شرایط خوبی در این حوزه نداریم.
دیناروند اظهار داشت: مواد غذایی از نظر ایمنی نیاز به کارهای بیشتری دارد به عنوان نمونه سموم کشاورزی، سموم دفع آفات، سموم و داروهایی که در مرغداری‌ها و دامداری‌ها، باغات و مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد چنانچه تخلف و یا سهل‌انگاری در این زمینه‌ها صورت گیرد زیان‌های زیادی به مردم وارد خواهد آمد.وی راهکار مقابله با این موضوع را نظارت در تمام مراحل تولید و توزیع دانست و افزود: نظارت قبل از ورود به بازار کافی نیست و باید سعی شود فرآورده‌هایی که در بازار عرضه می‌شود بدون پروانه صورت نگیرد و پس از دریافت پروانه کنترل و نظارت متوقف نشود و مستمر ادامه یابد تا مردم این اطمینان را حاصل کنند که دستگاهی هست تا مواد غذایی را به طور مستمر تحت کنترل و نظارت قرار دهد.دیناروند ادامه داد: البته در این حوزه موازی‌کاری‌هایی هم از سوی برخی دستگاه‌ها صورت می‌گیرد که پیگیری خواهیم کرد تا در این دولت مشکلات رفع شود.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
دختر جوانی که 50 میلیون تومان از گاوصندوق مادرش به سرقت برده بود دستگیر شد.
فرمانده انتظامی شهرستان برخوار استان اصفهان با اعلام این خبر گفت: در پی مراجعه خانمی به پلیس آگاهی شهرستان مبنی بر سرقت طلاجات و وجه نقد به ارزش 500 میلیون ریال از گاوصندوق منزل، کارآگاهان در بین بستگان مالباخته به دختر وی مظنون و وی را به پلیس آگاهی احضار کردند.
سرهنگ ناصر بیگلری افزود: در تحقیقات صورت گرفته از دختر مالباخته، سرانجام وی به سرقت طلاجات و وجوه نقد مادرش اعتراف کرد و گفت در یک موقعیت مناسب کلید گاوصندوق را برداشته و در فرصتی دیگر اقدام به سرقت کردم.
وی ادامه داد: متهم در اعترافات خود انتقام‌جویی از مادرش به خاطر تبعیض قائل شدن بین او و فرزندان دیگر را انگیزه‌اش از ارتکاب این سرقت عنوان کرد و گفت در تمام دوران کودکی مادرم بین من و دیگر فرزندانش تبعیض قائل بود و همیشه اعمال مثبت آنها را به رخ من می‌کشید و مرا با این کار تحقیر می‌کرد و من که واقعا خسته شده بودم و از رفتارهای تبعیض‌آمیز او به تنگ آمده بودم قصد ضربه زدن به وی و به نوعی انتقام داشتم.

 


مسئولان متروی مادرید از پیدا کردن کیف‌پولی حاوی یک چک به مبلغ دو میلیون دلار خبر دادند.
مسئولان ایستگاه «دیگودی لئون» در مادرید پس از پیدا کردن یک کیف پول در یکی از قطارها اقدام به پیگیری موضوع و پیدا کردن صاحب کیف کردند.
مسئولان متروی مادرید در گزارشی اعلام کردند: طبق قانون و پس از باز کردن و گشتن مدارک موجود در داخل کیف به یک چک با مبلغ دو میلیون دلار برخورد کردیم. همچنین داخل این کیف، گواهینامه‌ای متعلق به یک راننده کالیفرنیایی نیز موجود بود.
پیدا شدن اشیای گمشده در سیستم مترو امر جدیدی نیست اما پیدا شدن این چک با این مبلغ بالا اتفاق بسیار نادری است.
به گزارش شبکه خبری یورونیوز، پلیس احتمال می‌دهد که سارق پس از ربودن کیف و هنگام خروج از قطار آن را انداخته باشد. همچنین پلیس مادرید در تلاش برای شناسایی صاحب کیف و رساندن آن به اوست.

 


زمین‌لرزه‌ای به قدرت 2/7 ریشتر به فاصله چند روز از زلزله شدید اخیر، بار دیگر پاکستان را به لرزه درآورد.
به گزارش ایسنا، این زمین‌لرزه شدید چندین شهر از دو ایالت «سند» و «بلوچستان» در این کشور را لرزاند.بنابر اعلام مرکز هواشناسی پاکستان، این زمین‌لرزه ساعت 12:34 دیروز به وقت محلی در جنوب و جنوب غرب این کشور احساس شد.
کانون این زمین‌لرزه در 104 کیلومتری شمال‌شرق منطقه «آواران» بوده است. همچنین مرکز لرزه‌نگاری آمریکا شدت این زلزله را 8/6 ریشتر اعلام کرد.

 


مقامات هندی مرگ 25 تن را در حادثه ریزش ساختمان مسکونی در بمبئی تایید کردند.
این ساختمان پنج طبقه روز جمعه ریزش کرد و موجب شد ده‌ها نفر در زیر آوار محبوس شوند.نیروهای امداد و نجات بمبئی در عملیاتی گسترده توانستند 32 نفر از حادثه‌دیدگان را زنده از زیر آوار بیرون بکشند که در میان نجات یافتگان، دختر بچه‌ای بوده که پس از 12 ساعت ماندن در زیر آوار، نجات یافت.
به گفته مقامات محلی حدود 22 خانواده در ساختمان مذکور زندگی می‌کردند.
به گفته مقامات محلی هفت بیل مکانیکی و نیروهای امداد در محل به تلاش خود برای یافتن افراد مانده در زیر آوار ادامه می‌دهند.مدیر ساختمان گفت: از سال 2007 از مسئولان تقاضا کرده بودم نسبت به تعمیر و نوسازی ساختمان اقدام کنند؛ این حادثه نتیجه تاخیر در مرمت ساختمان است.
گفتنی است؛ طی ماه‌های اخیر پنج ساختمان در بمبئی فرو ریخته که یکی از این حوادث به ماه آوریل بازمی‌گردد طی این حادثه 74 نفر جان خود را از دست دادند.
روند صعودی قیمت مسکن در بمبئی، میزان ساخت و سازهای خلاف قواعد و قوانین شهرسازی را در پایتخت اقتصادی هند افزایش داده و احتمال وقوع حوادثی از این دست را نیز بالا برده است.

 


«انجمن سلطنتی کلوب اتومبیل» (RAC) انگلیس در یک گزارش آماری اعلام کرد در حال حاضر 191 راننده 100 ساله یا پیرتر در جاده‌های این کشور رانندگی می‌کنند.
در گزارش این انجمن آمده است که این تعداد راننده سالخورده به رغم کهولت همچنان بدون مشکل در جاده‌های انگلیس رانندگی می‌کنند.همچنین برای اولین بار در این کشور تعداد رانندگان بالای 70 سال که گواهینامه رانندگی دارند، از چهار میلیون نفر فراتر رفته است.
طبق بررسی‌های این انجمن مسن‌ترین فرد دارای گواهینامه در این کشور زنی 107 ساله است.
در انگلیس رانندگان پس از آنکه به 70 سالگی می‌رسند باید هر سه سال یک بار اعلام کنند برای رانندگی آمادگی دارند البته بدون آنکه تحت بررسی‌های پزشکی قرار گیرند یا مجددا امتحان رانندگی بدهند.
به گزارش روزنامه دیلی میل، با توجه به این شرایط این نگرانی وجود دارد که برخی افراد به رغم بالا رفتن سن‌شان، همچنان تمایل دارند بدون توجه به وضعیت جسمانی خود به رانندگی ادامه دهند.

 


اعضای یک خانواده برزیلی با نگهداری از هفت ببر در خانه‌شان با این حیوانات زندگی مسالمت‌آمیزی دارند.
«آری»، 43 ساله که پدر سه فرزند است حدود هشت سال پیش با نجات دو ببر از یک سیرک آنها را به خانه‌اش آورد و از آن زمان به بعد با این حیوانات زندگی می‌کند.این خانواده برزیلی در خانه خود با دو ماده ببر غول‌پیکر و پنج توله ببر زندگی می‌کنند.
اعضای این خانواده به خوبی با این گونه وحشی از گربه‌سانان کنار آمده‌اند و به توله ببرها شیر می‌دهند و با ببرهای بزرگ بازی می‌کنند. آنها برای این ببرها قفس‌های بزرگی هم تعبیه کرده‌اند اما ببرها به راحتی می‌توانند در محوطه زندگی صاحبان خانه رفت و آمد کنند.
آنها می‌گویند حضور ببرها در زندگی آنها هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد و در واقع سبب شادی زندگی آنها شده است!

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10