(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 07 شهریور 1392 - شماره 20603

کوتاه اقتصادی
رئیس اتحادیه بیان کرد
هشدار درباره عرضه چای سنواتی با بسته‌بندی خارجی
گزارش خبری کیهان از نوسانات بازار سکه و ارز
بانک مرکزی: چک پول‌های جدید 50 هزار تومانی به بازار می‌آید
وزیر نفت: هرگونه تغییر در قیمت بنزین با نظر مجلس و ارزیابی دولت خواهد بود
 مرحله هفتم مطالبات بازنشستگان ماه آینده پرداخت می‌شود
پوررنجبر: مخابرات دیگر به دولت برنمی‌گردد
آغاز معاملات ثانویه صندوق‌های قابل معامله در بازار سرمایه
اجرای سرشماری آزمایشی کشاورزی از 27 مهر تا 29 آبان
   


* رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر این که هدف نهایی ما حذف هرگونه محدودیت و ممنوعیت از صادرات است، بیان کرد: لذا برنامه‌ریزی‌ها به نحوی است که تا پایان امسال به این هدف‌گذاری دست یابیم.حمید صافدل در پاسخ به این سوال که کاهش ممنوعیت‌های صادراتی با چه هدفی انجام شده و آیا کاهش اقلام موجود در این لیست بر کاهش نرخ ارز موثر بوده است اظهار کرد: کاهش محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی شرایطی را در جهت بهبود فضای کسب وکار ایجاد می‌کند زیرا در چنین فضایی تولیدکننده علاوه بر این که باید انگیزه کافی برای استمرار تولید داشته باشد از سوی دیگر هم باید بازارهای صادراتی خود را حفظ کند.
* طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه تبریز به منظور افزایش تولید بنزین با ظرفیت 6 میلیون لیتر در روز به بهره‌برداری رسید. طرح بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت پالایشگاه تبریز در روزهای ابتدایی مهرماه راه‌اندازی شد به طوری که با راه‌اندازی این پالایشگاه ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو 4 این پالایشگاه به 5 تا 6 میلیون لیتر در روز رسید. همچنین با راه‌اندازی این طرح ظرفیت تولید گوگرد این پالایشگاه نیز به 20 تن در روز رسیده است.
*‌ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در راستای ایجاد هم‌افزایی دستگاه‌‌های اجرایی برای تسریع روند توسعه کشور به تمامی دستگاه‌های اجرایی فراخوان داد.محمود عسکری‌آزاد - جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور - طی بخشنامه‌ای، از تمامی دستگاه‌های اجرایی دعوت کرد که نظرات،‌ پیشنهادها و طرح‌های خود را به منظور ایجاد تحول در اداره امور کشور به این معاونت ارسال کنند.
* ‌مدیرعامل بانک صادرات ایران از امضای تفاهم‌نامه بین این بانک و وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف حمایت از بخش‌های تولیدی خبر داد.به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، محمدرضا پیشرو در همایش مدیران شبکه این بانک اعلام کرد: این بانک به منظور حمایت از واحدهای تولیدی طی تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت صنعت و معدن و تجارت به امضا رساند موافقت کرده است به واحدهای تولیدی که از سوی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی معرفی می‌شوند تسهیلات اعطا کند.وی با تاکید بر حمایت بانک از بخش‌های مولد و اشتغالزا گفت: شبکه گسترده این بانک با تمام توان و ظرفیت خود، برای تحقق اهداف کلان نظام و سیاست و برنامه‌های اقتصادی دولت در زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال تلاش می‌کند.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 3377، 3270 الی 3275، 5546، 5564 الی 5568، 6619، 6628، 6639، 6660 الی 6669، 7704 الی 7708، 7736 الی 7738، 7750 الی 7753، 7760 الی 7765 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* وزیر نفت با ارسال نامه‌ای به دبیرکل اوپک، حسین کاظم‌پور اردبیلی را به عنوان نماینده ایران در هیئت عامل این سازمان معرفی کرد. به گزارش شانا، بیژن نامدار زنگنه 22 سپتامبر 2013 (31 شهریور 1392) با ارسال نامه‌ای رسمی به عبدالله سالم البدری،‌ دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد: حسین کاظم‌پور اردبیلی از 18 سپتامبر (27 شهریور) به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در هیئت عامل اوپک منصوب شده است.

 


رئیس اتحادیه چای‌کاران کشور با بیان اینکه کشورهای خارجی و خریداران ایرانی چای سنواتی، دوباره این نوع چای خارج از رده را، بسته‌بندی و با افزودن اسانس و طعم به خود ما می‌فروشند، گفت: این نوع چای سرطان‌زاست و به شدت سلامتی را تهدید می‌کند.
ایرج هوسمی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که چای سنواتی که قرار است به کشورهای هند، سریلانکا، هلند و انگلستان صادر شود، اکثرا بزرگترین تولیدکننده چای هستند. چای سنواتی که از 15 سال پیش در انبارها مانده و غیرقابل استفاده است به چه کار آنها می‌آید؟ گفت: این کشورها بزرگترین صادرکننده چای دنیا هستند، آنها چای سنواتی کشور ما را به قیمت تقریبا مفت خریداری کرده و بعد از افزودن اسانس و افزودنی به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.
رئیس اتحادیه چای‌کاران کشور افزود: البته کشورهایی مانند، هند و سریلانکا تمایل بیشتری برای صادرات این نوع چای به کشور ما دارند.
وی ادامه داد: همچنان که قبلا نیز سابقه داشته و بررسی شده است، این نوع چای که با انواع اسانس‌ها مخلوط شده و مقصد اصلی آن کشور ما است، سرطان‌زا است.
رئیس اتحادیه چای‌کاران کشور افزود: 50 هزار تن چای سنواتی توسط رئیس سندیکای کارخانه‌داران شمال کشور خریداری شده که شائبه قوی وجود دارد، بعد از تغییر و تحول در کوره، دوباره بسته‌بندی و به بازار داخلی کشور عرضه می‌شود.
به گزارش فارس، علی محرر رئیس سازمان چای کشور اعلام کرد: چای سنواتی باقیمانده از 15 سال گذشته به کشورهای هند، سریلانکا، ترکیه، هلند و انگلستان صادر می‌شود.
هوسمی در مورد چای سنواتی گفت: این چای‌ها از سال 1368 در انبارهای کشور باقی مانده است و دلیل آن مدیریت ضعیف است.
وی با بیان اینکه با نفوذ برخی در بدنه وزارت جهاد کشاورزی، رانت‌خواری از چای کشور آغاز شد، گفت: قبل از سال 1368 چای داخلی با اختلاط چای خارجی به طور کامل و با قیمت مناسب به فروش می‌رفت و کشاورز هم راضی بود، اما بعد از سال 68 این رویه عوض شد و 200 هزار تن چای تولید داخل، با ورود به انبارهای کشور از چرخه مصرف خارج شد.
وی ادامه داد: با ادامه روند عرضه 200 هزار تن چای سنواتی در کشور علاوه بر اینکه سلامتی جامعه تهدید می‌شود، ‌تولید داخلی را هم به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
به گفته هوسمی طی سالهای گذشته 32 هزار هکتار باغ چای کشور به 17 هزار هکتار رسیده و بسیاری از باغ‌ها به شکل مخروبه جنگلی درآمده است.

 


در نخستین روز معاملاتی این هفته، علیرغم صعود شاخص بورس تهران بازار سکه و ارز نوسانات متعددی را تجربه کرد.
به گزارش خبرنگار ما، دیروز همزمان با رشد هیجانی بورس تهران که در واکنش به اخبار سیاسی رخ داد بازار سکه و ارز نیز علیرغم بی‌رونقی شاهد نوسانات ساعتی قیمت‌ها به تعبیری بی‌ثباتی نرخ‌ها بود.
براین اساس، بسیاری از صرافی‌های خیابان فردوسی تهران از صبح تا ظهر دیروز بی‌رونق بودند و یکی از آنها به خبرنگار ما گفت: از صبح تا حالا هر کس به ما مراجعه کرده فقط سوال‌کننده بوده و خریدی نداشته است.
یکی دیگر از صرافان با گلایه از وضع بازار اظهار داشت: در چنین روزهایی خرید خیلی کم است و فقط کسی اقدام به خرید ارز می‌کند که احتیاج ضروری داشته باشد مثلا اشخاصی که قصد سفر خارجی دارند دلار می‌خرند وگرنه کسی که به فکر سود باشد فعلا پولش را وارد این بازار نمی‌کند.
صراف دیگری هم با اشاره به بی‌ثباتی در بازار ارز گفت: همه ما که اینجا نشسته‌ایم به این امید هستیم که بازار ثبات پیدا کند زیرا الان قیمت‌ها بی‌ثبات است و خرید و فروش هم وجود ندارد وی در پاسخ به این سوال که آیا روند کاهش قیمت دلار و سکه ادامه می‌یابد گفت: فعلا وضع بازار قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان با قاطعیت گفت که در چند روز آینده آیا قیمت‌ها باز هم به سیر نزولی ادامه می‌دهد یا دوباره مثل هفته گذشته صعودی می‌شود.
گفتنی است هفته قبل و در شرایطی که قیمت سکه و ارز رو به پایین بود ناگهان رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش قیمت ارز منطقی نیست مانع از ادامه کاهش قیمت‌ها شد و نرخ دلار و سکه قدری صعودی شد.
بهرحال دیروز با توجه به نوسانات ساعتی بازار، نرخ هر دلار آمریکا از 2980 تا 3030 تومان تا لحظه تنظیم خبر نوسان داشت. این نرخ‌ها نسبت به روز پنج‌شنبه بین 70 تا 25 تومان کاهش داشت. همچنین هر یورو نیز بین 4015 تا 4050 تومان دیروز قیمت‌گذاری شد هر پوند انگلیس نیز بین 4820 تا 4830 تومان در نوسان بود.
بر همین اساس قیمت سکه تمام بهار طرح جدید نیز از صبح تا بعدازظهر بین 950 هزار تا 965 هزار تومان معامله شد که این نرخ‌ها نیز نسبت به روز پنج‌شنبه بین 10 تا 25 هزار تومان کاهش یافته است. قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم نیز روز شنبه بین 950 تا 955 هزار تومان در نوسان بود. بهای نیم و ربع سکه نیز به ترتیب حدود 500 هزار و 300 هزار تومان تعیین شد. هر قطعه سکه گرمی هم دیروز بین 200 تا 210 هزار تومان نرخ‌گذاری شد.
اما برخلاف نوسانات رو به کاهش بازار سکه و ارز دیروز بازار سهام تهران با رشد چشمگیری روبرو شد. به گزارش ایسنا در ابتدای معاملات دیروز و در حالی که صف‌های خرید سنگین برای سهام شرکت‌های بورسی تشکیل شده بود دماسنج بازار سرمایه در همان نیم ساعت ابتدایی معاملات توانست به راحتی خط مقاومت 64 هزار واحدی را شکسته و تا نیمه 64 هزار واحد پیش روی کند.
بنابراین گزارش: شاخص در پایان معاملات دیروز نهایتا 1240 واحد رشد کرد و در رقم 64 هزار و 695 واحد ایستاد.
بر همین مبنا با گذر شاخص بورس از کانال 64 هزار واحد، بیست و ششمین رکوردشکنی دماسنج بازار سرمایه به ثبت رسید و با رشد 2 درصدی شاخص، بازدهی بورس از ابتدای سال تاکنون 69 درصد شد.
در بازار دیروز اکثر سهام شرکتها مثبت شده و شرکتهای چادرملو، غدیر، نفت و گاز پارسیان، مپنا، بانک ملت، پالایشگاه نفت اصفهان، بندرعباس، بانک پاسارگاد، ملی مس، تاپیکو، بانک صادرات، هلدینگ خلیج‌فارس، پالایشگاه تبریز، توسعه معادن و فلزات، بانک تجارت، صندوق بازنشستگی و گل‌گهر تاثیر 74 تا 30 واحدی بر شاخص بورس گذاشتند.
همچنین شرکتهای هلدینگ خلیج‌فارس، نفت و گاز پارسیان، کشتیرانی، کارت اعتباری کیش، ایران خودرو، تایدواتر و سیمان فارس و خوزستان از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و شرکتهای بیمه دانا، قند اصفهان و نیرو ترانس از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.
از مهم‌ترین اتفاقات بازار دیروز تشکیل صف‌های خرید در صنعت بانکی و خودرویی‌و نیز منفی شدن روند ذوب‌آهن بود.
در مجموع در بازار مثبت دیروز حجم معاملات افزایش پیدا کرد و بیش از 799 میلیون سهم به ارزش 279 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.
همچنین ارزش بازار سرمایه در جدیدترین رکوردشکنی خود به عدد 315 هزار میلیارد تومان رسید و در بالاترین سطح تاریخی خود ایستاد.
کاهش قیمت جهانی نفت
از سوی دیگر گزارش‌ها از بازار جهانی نفت نیز حاکی از کاهش قیمت طلای سیاه در بازارهای جهان است.
براین اساس بهای نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر با 58 سنت کاهش 108 دلار و 63 سنت در هر بشکه معامله شد. این سومین هفته متوالی است که قیمت نفت برنت کاهش می‌یابد و حدود هفت درصد نسبت به دوران اوج خود در اواخر سپتامبر (117 دلار در هر بشکه) تنزل یافته است.
نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه نوامبر نیز کاهش قمیت داشت و با 16 سنت کاهش به 102 دلار و 87 سنت در هر بشکه رسید.
البته بهای نفت برنت روز جمعه پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه کارگران پالایشگاه گرانگموت در اسکاتلند خواستار ادامه یافتن اعتصاب در این پالایشگاه هستند، برای مدت کوتاهی افزایش یافت.
تداوم اعتصاب در این پالایشگاه نگرانی‌ها مبنی بر اختلال در عرضه نفت دریای شمال را بالا برده است پالایشگاه گرانگ موت برای فعالیت یک خط لوله مهم که نفت‌خام فورتیس را از دریای شمال منتقل می‌کند بسیار حائز اهمیت است.
نفت فورتیس یکی از چهار نفت مهم تشکیل‌دهنده نفت برنت است.

 


دبیرکل بانک مرکزی از ورود چک پول‌های50 هزار تومانی با طرح جدید به بازار خبر داد.
محمود احمدی درگفت‌وگو با مهر از آمادگی بانک مرکزی برای انتشار اسکناس درشت خبر داد و گفت: البته این موضوع در دوره جدید و فعالیت دولت یازدهم هنوز به صورت جدی مطرح نشده است.
دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه در عین حال مجوز چاپ اسکناس جدید نیز برای بانک مرکزی صادر نشده است، تصریح کرد: بانک مرکزی برای انتشار چک پول‌های 50 هزار تومانی با طراحی جدید برنامه‌ریزی کرده است.
وی با اعلام اینکه چک پول‌های جدید 50 هزار تومانی بانک مرکزی با طرح و اندازه جدید و فیچرهای امنیتی جدید به زودی وارد بازار می‌شود، عنوان کرد: بانک مرکزی قصد ندارد که چک پول‌های قبلی را از بازار جمع‌آوری کند، بلکه چک پول‌های جدید به تدریج جایگزین آنها خواهد شد.
احمدی، زمان ورود چک پول‌های جدید به بازار را تا دو ماه آینده اعلام کرد.
بازنگری در بخشنامه‌های ارزی
از سوی دیگر معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به آغاز بازنگری در بخشنامه‌های ارزی بانک مرکزی، گفت: اولویت کارگروه ارزی، بازنگری در بخشنامه‌های صادر شده در سال‌های اخیر است.
غلامعلی کامیاب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به آغاز به کار کارگروه ارزی بانک مرکزی برای بازنگری در بخشنامه‌های صادر شده اظهار داشت: به طور طبیعی تغییرات بخشنامه‌ها، مشمول همه آنها می‌شود و البته اولویت کارگروه، بازنگری در بخشنامه‌های صادر شده در سال‌های اخیر است.
وی افزود: بازنگری بخشنامه‌های ارزی با توجه به شرایط موجود است و می‌تواند دامنه وسیعی داشته باشد.
معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که این تغییرات در قالب یک مجموعه پیوسته تدوین و ابلاغ می‌شود یا به صورت جداگانه خواهد بود، گفت: این مسئله بستگی به تصمیمات کارگروه ارزی در بانک مرکزی دارد. بانک مرکزی در 2 سال اخیر بیش از 50 بخشنامه ارزی صادر کرده است.
خروج ایران از فهرست بدحسابان بانک جهانی
ایران با پرداخت اقساط وام‌های قدیمی خود به بانک جهانی، از فهرست وام‌گیرندگان بدحساب این سازمان خارج شد.
به گزارش ایسنا بانک جهانی اعلام کرد که «بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه» که واحد وام‌دهی این سازمان است، تمام وام‌های ایران را بدنبال پرداخت اقساط عقب افتاده این وام‌ها، از وضعیت غیراجرایی به اجرایی تغییر داده است.
بانک جهانی در 16 ژوییه با اعلام اینکه ایران شش ماه است اقساط وام‌هایش را پرداخت نکرده و پرداخت 1/79 میلیون دلار از 697 میلیون دلار وام‌هایش عقب افتاده، ایران را در وضعیت غیراجرایی قرار داده بود.
ایران در آن زمان با اعلام آمادگی برای بازپرداخت وام‌هایش، تحریم‌های غربی را مانع پرداخت اقساطش به این وام‌ دهنده جهانی خوانده بود.
براساس گزارش رویترز، ایران از سال 2005 برنامه وام جدیدی با بانک جهانی نداشته و تمامی اقساطی که می‌پردازد برای وام‌های قدیمی است. بانک جهانی که در واشنگتن مستقر است، اعلام کرده از تحریم‌های بین‌المللی و سازمان ملل علیه ایران پیروی می‌کند.

 


وزیر نفت با بیان این که دولت نظر نهایی خود را درباره قیمت بنزین در چند روز آینده اعلام خواهد کرد، گفت: در حال حاضر در حال مطالعه هستیم و با توجه به نظر مجلس و ارزیابی‌های دولت درباره نرخ بنزین تصمیم خواهیم گرفت.
بیژن نامدار زنگنه در گفت‌وگو با خانه ملت، در این باره که با توجه به افزایش قاچاق بنزین، قیمت این فرآورده‌ را تغییر خواهید داد، گفت: چند روزی صبر کنید دولت نظرش را اعلام می‌کند، در حال حاضر در حال مطالعه هستیم و با توجه به نظر مجلس و ارزیابی‌های دولت در باره قیمت بنزین تصمیم نهایی را خواهیم گرفت.
وزیر نفت در این باره که آیا ملاک تعیین قیمت، بنزین قاچاق خواهد بود یا وضعیت اقتصادی مردم؟ اظهار داشت: میزان قاچاق برای تعیین نرخ بنزین اصل نبوده اما باید توجه داشت که تاثیر قیمت بر قاچاق هم بر کسی پوشیده نیست.
وی افزود: اصل این است که بتوانیم تعهدات تامین هزینه‌های یارانه و هم آنچه که قانون الزام شده را انجام دهیم چرا که قانون الزاماتی را برای دولت گذاشته که دولت مکلف است برای اجرای آن با مجلس تعامل کند.
زنگنه درباره نحوه قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی، گفت: درباره خوراک پتروشیمی به طور اصولی با خود کسانی که در این حرفه کار می‌کنند تفاهم کردیم که ما قیمت خوراک را اضافه کنیم به قیمت محصول که با نوسانات و پایین و بالا رفتن آن پایین و بالا برود، البته پس از بحث و بررسی بیشتر نظر خود را مطرح می‌کنیم.
وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت نفت برای کشور ما تهدید است یا فرصت؟ گفت: در کوتاه‌مدت فرصت می‌تواند باشد که الان ما از این فرصت استفاده نمی‌کنیم چون تولیدمان به دلیل تحریم کم است.
زنگنه با ابراز نگرانی از کمبود گاز با بیان اینکه باید تلاش کنیم فازهای پارس‌جنوبی واردمدار شوند، افزود: باید واقعیات را ببینیم که آخر امسال یا وسط سال 93 یا آخر 93 یا میانه 94 چقدر تولید داریم سپس باید تولید را با زمان‌بندی و با سرسختی و پیگیری بالا ببریم.
وزیر نفت در این باره که آیا کمبود به میزانی هست که در زمستان با قطعی گاز مواجه شویم؟ گفت: قطعی نداریم اما کمبود گاز جدی است که با جایگزینی سوخت مایع در نیروگاه‌ها جبران می‌شود.
وی در این باره که به نظر شما قیمت نفت در چه سقفی مناسب است، گفت: قیمت واقعی نفت در بازار تعیین می‌شود در حال حاضر 100 دلار است و قیمت خوبی است.
وزیر نفت در این باره که چرا با توجه به شعار خودکفایی بنزین دولت اقدام به واردات بنزین می‌کند؟ گفت: وزارت نفت تصمیم به واردات گرفته چرا که کمبود داریم و باید وارد کنیم چرا که نمی‌توان به مردم بنزین نداد.
معرفی کاندیدای ایران
وزیر نفت از معرفی کاندیدای جمهوری اسلامی ایران برای احراز پست دبیر کلی جی‌یی‌سی‌اف در هفته جاری خبر داد.
بیژن زنگنه در گفت‌وگو با شانا، درباره معرفی کاندیدای ایران برای اجرای پست دبیر کلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) تصریح کرد: قرار است به‌زودی نماینده ایران را برای پست دبیر کلی معرفی کنیم که احتمالا در هفته جاری با انجام کارهای لازم، نماینده مورد نظر را معرفی خواهیم کرد.
وزیر نفت با اشاره به اهداف اصلی این مجمع برای تبادل نظر، تجربه و اطلاعات میان کشورهای صادرکننده گاز در مورد مسائل مختلف، گفت: در نشست کمیته اجرایی جی‌یی‌سی‌اف که در دوحه قطر برگزار می‌شود، دستور کار پانزدهمین نشست وزارتی مشخص خواهد شد.
بر پایه این گزارش، کمیته اجرایی جی‌يی‌سی‌اف قرار است 17 مهر ماه امسال، با حضور نفرات دوم وزیران کشورهای صادرکننده گاز در قطر برگزار شود که در این اجلاس کاندیداهای مورد نظر برای احراز پست دبیر کلی نیز معرفی خواهند شد.
وزیر نفت گفت: سیدکاظم وزیری هامانه، قائم مقام وزیر نفت مسئولیت هماهنگی و برگزاری پانزدهمین نشست وزارتی جی‌یی‌سی‌اف که قرار است در ایران برگزار شود را برعهده دارد.

 


مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت هفتمین مرحله مطالبات بازنشستگان کشوری در نهم آبان ماه و همزمان با روز خانواده و تجلیل از بازنشستگان خبر داد.
ایراندخت عطاریان در حاشیه مراسم تجلیل از حماسه‌سازان دفاع مقدس که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با اشاره به اینکه مرحله هفتم پرداخت مطالبات ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری از هشتم مهر ماه سال 86 تا مهر ماه سال 87 است، گفت: یک مرحله دیگر از مطالبات بازنشستگان باقی‌مانده است که آن را نیز پرداخت می‌کنیم.
وی افزود: این در حالی است که امسال نیز وام معیشت و وام ضروری را برای بازنشستگان در دستور کار خواهیم داشت.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه بیمه طلایی بازنشستگان، بیمه طلایی بستری است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته تنها برای بازنشستگان بیمه طلایی اجرا شد، اما امسال برای دو میلیون و 500 هزار نفر بازنشسته و افراد تحت تکفل آنها با در نظر گرفتن 570 میلیارد تومان اعتبار و با مشارکت دولت، بازنشستگان و صندوق بازنشستگی کشوری این بیمه طلایی اجرا می‌شود.
عطاریان در ادامه از رایگان بودن هزینه‌های درمان بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنها در 540 بیمارستان طرف قرارداد خبر داد و گفت: کلیه بازنشستگان می‌توانند بدون سقف از 540 بیمارستان طرف قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر استفاده کنند.
وی افزود: از ابتدای مراجعه تا زمان مرخص شدن از بیمارستان، کلیه خدمات بستری افراد مراجعه‌کننده رایگان خواهد بود.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به اینکه علت تحت پوشش قرار نگرفتن هزینه‌های ویزیت و یا آزمایش چیست؟ اظهار کرد: این بیمه، بیمه طلایی بستری است، اما اگر در زمان بستری و در بیمارستان آزمایش و یا ویزیت صورت بگیرد، کلیه هزینه‌های آن رایگان خواهد بود.
عطاریان همچنین در مورد بیماران خاص و ام‌اس تحت پوشش صندوق بازنشستگی، تاکید کرد: کلیه هزینه‌های دارو و درمان بیماران خاص و ام‌اس رایگان خواهد بود.

 


مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد از نظر حقوقی شرکت مخابرات دیگر به دولت برنمی‌گردد.
مظفر پوررنجبر گفت: احدی حق مخالفت با خصوصی‌سازی را ندارد. فروش شرکت مخابرات ایران طی معامله‌ای که بین سازمان خصوصی‌سازی و سهامدار شرکت (شرکت توسعه اعتماد مبین) منعقد شده انجام شده است و در طی این توافق، کالایی با یک پروانه به سهامدار فروخته شده است.
وی افزود: از سال 89 تاکنون 5 هزار و 60 میلیارد تومان بابت خرید شرکت مخابرات ایران توسط شرکت توسعه اعتماد مبین به دولت پرداخت شده است. (مبلغ کل معامله 8 هزار میلیارد تومان بوده است).
پوررنجبر گفت: در قالب معامله انجام شده مشخص شده که چه کسی می‌تواند معامله را پس بگیرد، چه کسی می‌تواند چه بخشی از معامله را پس بگیرد و این که چه قسمتی از معامله فسخ‌شدنی است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: در خصوص انجام این معامله ناظر به پروانه صادر شده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که می‌تواند در مورد اینکه مخابرات طبق پروانه عمل کرده یا خیر، نظر دهد و ما نیز اعلام می‌کنیم که طبق پروانه تاکنون به همه تعهدات‌مان عمل کرده‌ایم.
وی گفت: در مورد بحث خصوصی‌سازی یک تحلیل دارم. مقوله خصوصی‌سازی در حوزه بنگاه‌داری و کشوری از جنس تغییر است اما می‌گویم که مخابرات برگشتنی نیست حتی دولت نمی‌تواند مخابرات را بازگرداند زیرا هنوز قانونی در مجلس به تصویب نرسیده که بر اساس آن بتوان خلاف قانون عمل کرد و کارهای غیرقانونی را توجیه کند.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشکل ما این است که ارتباطات را گرفتار سیاست کرده‌ایم.
پوررنجبر گفت: وقتی اقتصاد دستوری است و چسب سیاست روی اقتصاد باز شده است، برای دولتمردان بهتر است که بگویم هر دقیقه 4/4 ریال از 1/5 ریال ارزانتر است، در نتیجه ما (دولت) در اختیار شما هستیم.
وی ادامه داد: بنابراین سرویس و کیفیت خدمات را عملا رها کردند و کسانی که جلوی نسل سوم و نسل چهارم را گرفته‌اند و انحصار ایجاد کرده‌اند یا ممنوعیت 128 کیلوبیت در ثانیه برای مردم اعمال کردند آدم‌های خادمی هستند که صادقانه در حق مردم خیانت می‌کنند.
پوررنجبر گفت: امروز با گرفتار شدن ارتباطات در سیاست از اپراتور می‌پرسند که تجهیزات را از کجا خریداری کرده و از چه راهی از گمرک خارج کرده است، اما نمی‌پرسند که آیا بابت پولی که از مشتری می‌گیرید، او از سرویس شما رضایت دارد یا خیر.
به گزارش فارس، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در ادامه سخنانش بر مشکلات اپراتورها تاکید کرد و گفت: به تازگی 60 میلیون یورو ال سی را کنسل کرده‌ام که معادل 240 میلیارد تومان است و مشابه این اتفاق زیاد است. اما کسی از اپراتور نمی‌پرسد که به دلیل و با چه مشکلاتی ال‌سی را کنسل کردید.
وی گفت: اصلا فرض کنید که مخابرات تعرفه را همان 4/4 ریال سابق قرار داد، آبونمان را هم افزایش نداد، آبونمان هم‌کدی هم نگرفت، همه ال‌سی‌ها را نیز کنسل کرد و اینترنت را هم بیشتر از 128 کیلوبیت در ثانیه ارائه نداد. اصلا مخابرات را ورشکست کنید و در آن را ببندید، ببینیم در این شرایط چه کسی ضرر می‌کند.
پوررنجبر گفت: ما از وزیر و معاونان وزیر انتظار داریم که جلسه‌ای را برای ارائه مطالب در اختیار ما بگذارند. هیچ‌گاه این وقت در اختیار ما نبوده است. هر آنچه شنیدیم مدیران وزارت ارتباطات از پشت تریبون بیان کردند.
وی گفت: اطمینان دارم که اگر در یک جلسه مثلا 10 ساعته بتوانیم موضوعات را بیان کنیم حتما می‌توانیم با وزارت ارتباطات به تعامل برسیم.

 


طی مراسمی برای اولین بار معاملات ثانویه صندوق‌های قابل معامله در بورس آغاز شد.
به گزارش ایسنا در این مراسم تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس ایران به امضا رسید و سپس معاملات ثانویه صندوق‌های سرمایه‌گذاری آغاز شد.
در این مراسم اولین معامله صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نام آستان قدس رضوی و به قیمت 10 هزار و 370 ریال انجام شد.
بنابراین گزارش: علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس در این مراسم با بیان این که راه‌اندازی ابزارهای جدید در بازار سرمایه به هماهنگی فعالان بازار نیاز دارد، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سال 86 راه‌اندازی شد و امروز بیش از 100 صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فعال است و این اولین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله است که به عنوان ابزار جدید نام برده می‌شود.
وی افزود: در پنجمین سالگرد فرابورس نوآوری‌های زیادی در این بازار انجام شد و امکانی فراهم شد تا شرکت‌های کوچک و متوسط در کنار شرکت‌های بزرگ پذیرفته شده و معامله شوند. لذا ایجاد بازار پایه در فرابورس در راستای متشکل کردن این بازار بود.صالح‌آبادی ادامه داد: همچنین در این بازار نرم‌افزار مستقلی برای معاملات مذاکره‌ای تهیه شد تا امکان انجام معاملات در پایه مذاکره فراهم شود که طی چند روز آینده امکان انجام معاملات مذاکره‌ای براساس نرم‌‌افزار جدید فراهم می‌شود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: یکی از خلاءهای موجود در بازار سرمایه اوراق با درآمد ثابت بود که در این بازار وجود نداشت و راه‌اندازی آن از بازار فرابورس کلید خورد. به طوری که اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه و گواهی بانکی در این بازار پذیره‌نویسی شده و معاملات ثانویه آن در حال انجام است که در حال حاضر نام آن به بازار ابزارهای مالی تغییر کرده است.
وی در ادامه با طرح این سوال که چرا سراغ راه‌اندازی صندوق‌های ثانویه قابل معامله در بازار سرمایه رفتیم مزیت‌های این ابزار را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: صندوق‌های قابل معامله به صورت لحظه‌ای NAV صندوق را به بازار اعلام می‌کند در حالی که در صندوق‌های فعلی NAV‌ یک بار در روز اعلام می‌شد.
صالح‌آبادی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعلی سرمایه‌های ناآشنا را پذیرفته و در این صندوق‌ها افراد حرفه‌ای برای صدور و ابطال واحدهای آن وارد نمی‌شوند این در حالی است که افراد حرفه‌ای می‌توانند در صندوق‌های جدید ورود پیدا کنند و ورود این افراد به رشد و نبوغ بازار کمک می‌کند.وی گفت: هم‌چنین این صندوق‌ها دسترسی مردم را تسهیل می‌کنند زیرا در صندوق‌های فعلی افراد برای صدور واحدهای صندوق باید الزاما به مدیر صندوق مراجعه می‌کردند و دسترسی آنها محدود بود، ولی در صندوق‌های قابل معامله افراد می‌توانند هر صندوقی را انتخاب کرده و به هر کارگزاری که دلخواهشان است مراجعه کرده و مکانیزم صدور و ابطال را انجام دهند. لذا به دلیل این که معاملات این صندوق شبیه سهام است گستردگی برای سهامداران فراهم شده است.رئیس سازمان بورس، نقدینگی و امتیاز مالیاتی را از مزیت‌های این صندوق دانست و اظهار کرد: این صندوق‌ها از نقدشوندگی مطلوبی برخوردار بوده و واحدهای آن بدون مالیات است.
صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: هم‌چنین این صندوق‌ها امکان نظارت بیشتری را برای سازمان بورس فراهم کرده و عمر مفید آنها نامحدود است،‌ این در حالی است که عمر مفید صندوق‌های سرمایه‌گذاری سه سال بود. بنابراین با سازوکارهایی که در نظر گرفته شده جذابیت‌های خاصی را می‌تواند برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.وی عنوان کرد: مزیت‌های این صندوق به معنی آن نیست که صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعلی کنار گذاشته شود و مانند گذشته مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری صادر می‌شود که این صندوق‌ها می‌توانند به مرور جای خود را در بازار سرمایه باز کرده و فرهنگ جدیدی را با خود وارد بازار کنند.
صالح‌آبادی همچنین با اشاره به تاثیر اظهارات ارزی اخیر رئیس کل بانک مرکزی بر بورس اظهار داشت: بر بازارهای مالی همواره ممکن است جو روانی تاثیرگذار باشد، اما آنچه مهم است، اینکه روند بلندمدت در نظر گرفته شود و نباید بازارها را طی یک روز، دو روز، یک هفته یا دو هفته نگاه کنیم. در عین حال، بازارهایی مثل ملک، طلا، ارز و سهام باید با یکدیگر مقایسه شوند، اما به هر حال تحولات مثبتی که اتفاق می‌افتد بر روی بازار سهام تاثیرگذار است.

 


معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران با بیان این که اجرای آزمایشی مرحله اول سرشماری کشاورزی در سال 90 با موفقیت همراه بود، از اجرای سرشماری آزمایشی در مرحله دوم از 27 مهرماه تا 29 آبان‌ماه خبر داد.
ذبیح‌الله قائمی اجرای سرشماری آزمایشی کشاورزی را بسیار مهمتر از مرحله اصلی آن عنوان کرد و گفت: وقتی که این مرحله با موفقیت همراه باشد یعنی بخش بزرگی از اجرای اصلی این سرشماری را انجام داده‌ایم از این رو بررسی دقیق جزییات روند سرشماری همچنین جمع‌بندی مشخص و تفصیلی نتایج بسیار حائز اهمیت است.وی با اشاره به این که مسئولیت سنگینی در سرشماری کشاورزی برعهده مرکز آمار است، افزود: از این رو کارگروه‌های مختلفی از جمله فناوری اطلاعات، سازماندهی، اطلاع‌رسانی، نظارتی برای این حمله درنظر گرفته شده است.
قائمی با اشاره به اجرای مجدد تبلت در سرشماری دوم آزمایشی کشاورزی گفت: جمع‌آوری کامل اطلاعات و جمع‌بندی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و انتظار داریم که در تمامی استان‌ها مسئولین ذیربط اطلاعات را به طور کامل تهیه و تنظیم نموده و به مرکز آمار انتقال دهند.
معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران با تاکید بر این که نتیجه سرشماری باید برآیندی کامل از دیدگاه‌ها و نظرات اجراکنندگان طرح‌ها باشد، ادامه داد: از آنجایی که این سرشماری در 31 استان و در هر استان در یک دهستان انجام می‌شود باید مرکز آمار شرایطی را فراهم کند تا تمامی نمایندگان در این بخش‌ها چکیده‌ای از نظرات خود را به طور دقیق و صحیح به مرکز ارائه کنند.
قائمی با تقاضا از تمامی نمایندگان استان‌ها مبنی بر اجرای شایسته سرشماری و همکاری با مرکز آمار گفت: نظام آماری کشور بین مرکز آمار و استان‌ها کاملا پیوسته بوده و از یکدیگر جدا نیست. از این رو عملکرد یکایک استان‌ها بر نظام آماری کشور بسیار تاثیرگذار است، چرا که در مقابل هر عدد و رقمی که این مرکز اعلام و گزارش می‌کند باید در مراجع مختلف از آن دفاع کنیم.
وی ادامه داد: در سرشماری سال 90، استانی که موفق عمل کرد در جای خود قابل احترام است اما استان‌هایی که موفق نبودند برای مرکز دردسرساز شدند از این رو اگر بتوانیم از نتایج سرشماری سال جاری به طور محکم دفاع کنیم بی‌تردید بیش از 70 درصد مسیر اجرای سرشماری اصلی طی شده است.
معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران با اشاره به این که باید پذیرفت که عملکرد دفاتر آماری در سطح کشور متفاوت است، یادآور شد: از این رو باید مسئولین در استان‌ها تلاش کنند سازوکارهایی را برای بهبود و یکدست شدن نظام آماری ایجاد کنند حتی اگر قرار باشد ماموری که کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد از سازمان مربوطه اخراج کرد.قائمی خاطرنشان کرد: در اجرای سرشماری آزمایشی دوم در تمامی استان‌ها و در هر استان در یک دهستان با تبلت انجام شده و از 27 مهرماه تا 29 آبان‌ماه اجرایی خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10