(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 07 شهریور 1392 - شماره 20603

انفجار کارخانه موشک‌سازی ترکیه در حومه آنکارا
یمنی‌ها خواستار محاکمه علی عبدالله‌ صالح و برکناری دولت شدند
تظاهرات کم‌سابقه علیه آل خلیفه 300 هزار نفر شعار سرنگونی دادند
تصویب قطعنامه خلع سلاح شیمیایی سوریه در شورای امنیت
یورش نظامیان صهیونیست به معترضان فلسطینی در سالگرد انتفاضه مسجدالاقصی
تداوم ناآرامی‌ها در چند شهر سودان
زد و خورد میان طرفداران و مخالفان مرسی در شهرهای مصر
فریاد مرگ بر اسرائیل در تظاهرات مردم غزه
تظاهرات و درگیری در شهرهای اسپانیا و ایتالیا
چهار سوی پنج قاره
   


انفجار در کارخانه موشک‌سازی پایتخت ترکیه یک کشته و سه مجروح بر جای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز در یک مرکز موشک‌سازی در حومه شهر آنکارا انفجار مهیبی رخ داد. در پی این انفجار، چهار مجروح حادثه به بیمارستان انتقال یافتند و یک تن از آنها در مسیر انتقال جان خود را از دست داد.در پی وقوع این انفجار، نیروهای امنیتی مسیرهای منتهی به کارخانه موشک‌سازی را مسدود و از تردد مردم و خبرنگاران به محل جلوگیری کردند. هنوز علت اصلی این انفجار مشخص نیست اما دولت ترکیه اعلام کرده که این انفجار در حین از بین بردن موشک‌های از کار افتاده به وقوع پیوست. بر اساس گزارش‌ها، حال دو تن دیگر از مجروحان این حادثه نیز وخیم است.

 


هزاران نفر در خیابان‌های صنعا خواستار محاکمه علی عبدالله‌ صالح رئیس‌جمهور مخلوع و برکناری دولت یمن شدند.
واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه المیادین گزارش داد، تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعارهای ضددولتی خواستار آن شدند که قاتلان انقلابیون محاکمه شوند و دولت نیز به دلیل همدستی با قاتلان باید کنار برود. یمنی‌ها همچنین مداخلات آمریکا و اسرائیل را در امور داخلی این کشور محکوم کرده و علیه حملات پهپادهای آمریکایی شعار دادند.
یکی از تظاهرکنندگان می‌گوید: ما به اینجا آمده‌ایم تا بر ضرورت محاکمه علی عبدالله صالح و قاتلان انقلابیون تاکید کنیم. تظاهرکنندگان همچنین خواستار پایان دادن به ناامنی در کشور شدند.

 


صدها هزار نفر از مردم بحرین به دعوت رئیس جمعیت اسلامی وفاق ملی این کشور علیه رژیم آل خلیفه تظاهرات کردند.
حدود 300هزار نفر از جمعیت یک میلیون نفری بحرین روز جمعه به دعوت «شیخ علی سلمان»، رئیس جمعیت اسلامی وفاق ملی بحرین و با همراهی «شیخ عیسی قاسم» در خیابان‌های این کشور تظاهرات ضد آل خلیفه برگزار کردند.
معترضان در این تظاهرات بزرگ با شعار «جانم فدای کشورم» خواستار آزادی «خلیل مرزوق»، از رهبران جمعیت اسلامی وفاق ملی بحرین شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر شیخ عیسی قاسم از علمای بحرینی که در پیشاپیش تظاهرکنندگان حرکت می‌کرد از حمله حکومت بحرین به شورای اسلامی علمایی بحرین انتقاد و تاکید کرد علما به ادای وظیفه خود ادامه خواهند داد.
شبکه المنار در گزارشی که «محمد عیاد» آن را خواند اعلام کرد: مردم بحرین در راهپیمایی استثنایی که شیخ علی سلمان به شرکت در آن دعوت کرده بود به خیابان‌ها آمدند.
تظاهرکنندگان تاکید کردند اعتراضاتشان با بازداشت شخصیت‌های مخالف و با همه شیوه‌های سرکوب و خشونتی که نیروهای امنیتی علیه ملت بی‌دفاع بحرین در پیش گرفته‌اند متوقف نخواهد شد. «شیخ حسین دیهمی» معاون دبیرکل جمعیت اسلامی وفاق ملی بحرین گفت: «بار دیگر آمده‌ایم تا خواسته‌های خود را اعلام کنیم، آمده‌ایم تا با ظلم و ستم مخالفت کنیم و بگوییم با زندانی کردن رهبران مخالفیم و با تعطیلی شورای علمایی نیز مخالفت می‌کنیم.» «احلام خزاعی» رئیس اداره امور زنان در جمعیت اسلامی وفاق ملی بحرین نیز اعلام کرد: «امروز 27 سپتامبر است و راهپیمایی استثنایی برگزار شده است. ملت می‌خواهد بگوید همچنان در صحنه است و خواسته‌های قانونی خود را دنبال می‌کند.»
گفتنی است جمعه شب یعنی پس از پایان این تظاهرات گسترده درگیری‌های پراکنده‌ای بین انقلابیون بحرینی و نیروهای امنیتی در منامه به وقوع پیوست که نیروهای آل خلیفه با استفاده از گاز اشک‌آور و خودروهای زرهی به سرکوب معترضان پرداختند.
دولت بحرین تهدید کرده قصد دارد شورای اسلامی علمای بحرین را منحل کند! اخیرا مخالفان گفته‌اند مذاکره بی‌فایده است و رژیم آل خلیفه باید سرنگون شود.

 


درپی صدور قطعنامه 2118 شورای امنیت سازمان ملل درمورد نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه، کاربرد زور علیه این کشور به‌طور کامل منتفی شد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه 2118 درمورد سلاح‌های شیمیایی سوریه، فقط خواستار امحای این سلاح‌ها شد. هر 15 عضو شورا به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و روسیه رأی مثبت دادند. در قطعنامه فوق کاربرد تسلیحات شیمیایی در سوریه محکوم شده است ولی هیچ کدام از طرفین درگیری در این رابطه متهم نشده‌اند.
این نخستین بار در دو سال و نیم گذشته است که شورای امنیت موفق به تصویب قطعنامه درباره بحران سوریه شده است و تاکنون اختلاف میان روسیه و غرب مانع از تصویب قطعنامه در شورای امنیت می‌شده است.
طبق این قطعنامه، دولت سوریه موظف است که تسلیحات شیمیایی خود را تحویل دهد و به بازرسان بین‌المللی نیز اجاره تردد آزادانه بدهد.
اما اگر سوریه همکاری نکند، باز هم آمریکا نمی‌تواند براساس این قطعنامه به سوریه حمله کند و نیاز به تصویب قطعنامه جدید است. قطعنامه پیشنهادی آمریکا و روسیه زمانی به تصویب شورای امنیت رسید که پیش از آن سازمان منع کاربرد تسلیحات شیمیایی طرح نابودسازی این تسلیحات در سوریه را تا نیمه سال 2014 (1393) تصویب کرده بود. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به تصویب قطعنامه گفت: این همان چیزی بود که ما مدت‌ها دنبالش بوده‌ایم.
بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل تصویب این قطعنامه را تاریخی خواند و گفت: امشب (جمعه شب) جامعه جهانی به وظیفه خود عمل کرده است. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم گفت: سازمان ملل نشان داد که دیپلماسی می‌تواند به قدری قدرتمند باشد که به‌طور صلح‌آمیز مخوف‌ترین تسلیحات را از کار بیندازد. جان کری با این‌حال تأکید کرد اگر سوریه از قطعنامه شورای امنیت تبعیت نکند، مجازات می‌شود.
اما «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت، این قطعنامه نمی‌تواند زمینه اجبار و به کارگیری زور علیه سوریه باشد.
وی افزود: کارشناسان سازمان ملل درمورد سلاح‌های شیمیایی که در سوریه به‌سر می‌برند باید حرفه‌ای و بی‌طرفانه عمل کنند و به استقلال سوریه احترام بگذارند. لاوروف از دولت دمشق و مخالفان خواست که به قطعنامه پایبند باشند.
«بشار جعفری» نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل نیز گفت: قطعنامه شورای امنیت نگرانی‌های سوریه را رفع می‌کند. جعفری افزود: ترکیه، عربستان، فرانسه، قطر و آمریکا باید به این قطعنامه پایبند باشند و اگر به شورشیان همچنان کمک کنند، باید پاسخگو باشند. «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه هم گفت که قطعنامه شورای امنیت با مواضع دمشق همخوانی کامل دارد و کشورش مصمم است تا مفاد مندرج در آن را اجرا کند. المعلم بر آمادگی دمشق برای شرکت در کنفرانس ژنو-2 بدون هرگونه پیش‌شرطی تأکید کرد.
هلاکت 40 تروریست
به گزارش خبرگزاری فارس، ارتش سوریه طی عملیاتی در مسیر «ادلب» و «حلب» یک پادگان آموزشی متعلق به تروریست‌ها را مورد حمله قرار داد. در این حمله 40 تن از تروریست‌ها کشته شدند. در میان کشته‌شدگان تعدادی از شهروندان تونسی و لیبیایی شناسایی شده‌اند.
در استان حمص نیز نیروهای ارتش سوریه 85 بمب متعلق به گروه‌های تکفیری را کشف و ضبط کردند. در منطقه لاذقیه نیز تعدادی بمب دست‌ساز کشف و شماری گذرنامه متعلق به سعودی‌ها، پاکستانی‌ها و چچنی‌ها پیدا شد.
در همین حال، 30 گروه شورشی، طی یک نوار صوتی اعلام کردند از ائتلاف مخالفان سوریه خارج شده‌اند.
سایر رویدادها
* پایگاه اینترنتی «گلوبال ریسرچ» اعلام کرد، تصاویر مربوط به حمله شیمیایی به منطقه «الغوطه» در حومه دمشق ساختگی است.
* صدها نفر از مردم تونس با برگزاری تظاهرات، از دولت سوریه حمایت کردند.
* مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت، پایداری سوریه معادلات جهانی را برهم زد.
* منابع دیپلماتیک اعلام کردند کنفرانس ژنو-2 درمورد سوریه اواخر آبان برگزار می‌شود.

 


نظامیان رژیم صهیونیستی با حمله به تظاهرات فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه که به مناسبت سالگرد انتفاضه الاقصی برگزار شد، ده‌ها نفر را زخمی و بازداشت کردند.
در جریان حمله نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی و جوانانی که به مناسبت سیزدهمین سالگرد انتفاضه دوم «مسجدالاقصی» در کرانه باختری تظاهرات می‌کردند ده‌ها فلسطینی به ضرب گلوله‌های جنگی، گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی مجروح یا بازداشت شدند.
در همین رابطه خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره نوشت: هزاران تن در میدان «باب العامود» در قدس اشغالی پس از برگزاری نماز جمعه به راهپیمایی پرداختند و موانعی را که ارتش رژیم صهیونیستی بر سر راه آنها ایجاد کرده بود در هم شکستند.نظامیان صهیونیست برای رویارویی با تظاهرکنندگان قدس، به گلوله‌های جنگی و پرتاب گاز اشک‌آور و بمب صوتی روی آوردند که در جریان آن چند فلسطینی زخمی و ده‌ها تن بازداشت شدند.
در شهر «نابلس» در شمال کرانه باختری نیز تظاهراتی برگزار شد که خشونت نظامیان رژیم صهیونیستی در رویارویی با تظاهرات کنندگان به زخمی شدن چندین فلسطینی انجامید.
درگیری‌هایی نیز در گذرگاه «قلندیا» در شهر رام‌الله میان جوانان خشمگین فلسطینی با نیروهای صهیونیست‌ روی داد. در اطراف زندان «عوفر» نیز که تظاهراتی برگزار شده بود،‌ درگیری‌های شدیدی میان نظامیان اسرائیلی و شهروندان فلسطینی روی داد که ده‌‌ها زخمی برجای گذاشت.در این درگیری‌ها فلسطینیان با استفاده از سنگ و بطری به رویارویی با نظامیان مسلح اسرائيلی پرداختند که با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان داشتند.مسئولان رژیم صهیونیستی نزدیک به 7000 نظامی به کرانه باختری اعزام کرده بودند تا مانع هرگونه درگیری و یا تظاهرات فلسطینیان شوند.
نزدیک به3000 نیروی امنیتی و پلیس اسرائیل نیز در مناطق مختلف قدس مستقر شده بودند تا از برگزاری تظاهرات «جمعه الاقصی» که گروه‌های فلسطینی خواهان برگزاری آن شده بودند، جلوگیری کنند.
روز جمعه سیزدهمین سالگرد انتفاضه دوم فلسطین (انتفاضه الاقصی) بود. گروه‌های مختلف فلسطینی با صدور فراخوانی خواهان آغاز انتفاضه سوم شده‌اند.
توافق کمیته چهار جانبه
برخی منابع دیپلماتیک در سازمان ملل می‌گویند اعضای کمیته چهار جانبه صلح متشکل از نمایندگان روسیه، سازمان‌ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا به توافق رسیده‌اند که فلسطین و اسرائيل را تا رسیدن به صلح! تا سال 2014 تحت فشار قرار دهند.آنطور که خبرگزاری فارس به نقل از «یدیعوت آحارونوت» نوشته، اعضای این کمیته در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و در خصوص تدوین بیانیه‌ای مشترک که در آن دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را به انجام اقدامات لازم برای موفقیت مذاکرات دعوت می‌کند، به توافق رسیدند.
مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین چند ماه قبل با نظارت آمریکا در واشنگتن از سر گرفته شد و تیم‌های مذاکرات دو طرف پس از آن چندین بار در قدس اشغالی و رام‌الله با یکدیگر دیدار کردند اما بنا به اذعان مقامات فلسطینی هیچ پیشرفتی در این مذاکرات حاصل نشده است و این در حالی است که رژیم صهیونیستی همچنان به شهرک‌سازی ادامه می‌دهد!

 


اعتراض‌های مردمی در خارطوم علیه افزایش قیمت سوخت وارد پنجمین روز خود شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تظاهرات با حمله نیروهای امنیتی همراه بود و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گلوله‌های واقعی استفاده کردند.
نیروهای پلیس به روی تظاهرکنندگان در شهر خارطوم و ام درمان گلوله واقعی شلیک کردند.
در شهر ام درمان حدود 2000 تن با شرکت در تظاهراتی که پس از اقامه نماز جمعه در این شهر برگزار شد و سر دادن شعارهایی از جمله «حکومت نظامی باید پایان یابد» و «افزایش قیمت‌ها ممنوع»، مخالفت خود را با سیاست‌های دولت این کشور اعلام کردند.
تظاهرکنندگان همچنین در واکنش به حمله نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور به آنها، ضمن حمل پرچم‌های سودان و سر دادن شعار ملی این کشور اعلام کردند تظاهراتشان مسالمت‌آمیز است و به آن ادامه خواهند داد. این تظاهرات در خیابان‌های اصلی شهر و با شعارهایی از جمله «افزایش قیمت‌ها ممنوع» برگزار شد.
«صادق المهدی»، رئیس حزب الامه در خطبه‌های نماز جمعه در یکی از مساجد ام درمان از تظاهرکنندگان و ملت سودان خواست تا تظاهرات خود علیه دولت این کشور را گسترش دهند.
منابع دولتی تعداد کشته‌ها را 29 نفر ولی نهادهای حقوق بشر تعداد کشته‌ها را بین 50 تا 140 نفر اعلام کرده‌اند.
در همین حال به گزارش فارس احمد بلال عثمان وزیر اطلاع‌رسانی سودان گفت: باندهای سازمان یافته در پشت کشته شدن تعدادی از معترضان در روزهای اخیر در خارطوم قرار دارند.
ابراهیم محمود حامد وزیر کشور سودان هم اعلام کرد امنیت شهروندان خط قرمز است و دولت با کسانی که ناامنی ایجاد می‌کنند، مسامحه نمی‌کند. وی تامین امنیت کشور را مسئولیت مشترک مردم و دولت عنوان کرده است.
از سوی دیگر همزمان با ادامه ناآرامی‌ها در سودان مقامات این کشور دفتر شبکه تلویزیونی اسکای نیوز و العربیه را به دلیل پوشش نادرست اخبار داخلی سودان بستند.
خبر دیگر اینکه وزیر خارجه سودان طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل اقدام آمریکا را در ندادن روادید به عمر البشیر برای سفر به نیویورک نقض مقررات بین‌المللی دانست و این حرکت واشنگتن را محکوم کرد.

 


در جریان درگیری بین طرفداران و مخالفان مرسی در مصر دستکم 23 نفر از غیرنظامیان مجروح شدند.
روز جمعه هزاران نفر از طرفداران محمد مرسی، رئیس‌جمهور مخلوع مصر در شهرهای مختلف این کشور تحت عنوان هفته «جوانان ستون انقلاب هستند» تظاهرات کردند اما آن طور که سایت شبکه خبری «الجزیره» نوشته در جریان برخی تظاهرات درگیری‌هایی بین طرفداران و مخالفان مرسی به وقوع پیوست که طی آن 23 نفر زخمی شدند.
بر اساس این گزارش، ائتلاف حمایت از مشروعیت به عنوان ترتیب دهنده این اعتراض‌ها در بیانیه‌ای نیروهای امنیتی مصر را به «استفاده از اراذل و اوباش برای حمله به تظاهرکنندگان» محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، تظاهرات روز جمعه که در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، معترضان پس از اقامه نماز جمعه در قاهره و سایر استان‌های این کشور شعارهایی در محکومیت اقدامات سرکوبگرانه نیروهای امنیتی مصر سر داده و آزادی هرچه سریعتر بازداشت‌شدگان را خواستار شدند.
همچنین در تظاهراتی مشابه به سمت کاخ ریاست جمهوری در منطقه مصر الجدیده، شرکت‌کنندگان مجازات عاملان کشتار تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز را خواستار شدند.
تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین در استان‌های دیگر مصر از جمله قاهره، الجیزه، المنوفیه، البحیره، الشرقیه، الدقهلیه، المنیا و بنی سویف و پورت سعید در محکومیت «کودتای نظامی» برگزار شد.
درگیری‌ها بیشتر در جنوب قاهره، استان الجیزه و اسکندریه، الشرقیه، والمنصوره به وقوع پیوسته است. به گفته برخی شاهدان عینی شماری از معترضان با حمله مستقیم پلیس مصر مجروح شده‌اند.
«تاکید ارتش مصر بر آزاد نکردن مرسی» اما پاسخ نظامیان حاکم بر این کشور آفریقایی به خواسته معترضان اخوانی بود. خبرگزاری فارس در این باره به نقل از پایگاه خبری «الشرق» نوشت، سخنگوی نظامی ارتش مصر روز جمعه تاکید کرد هیچ مذاکره‌ای بین فرماندهان نظامی برای آزادی «مرسی» وجود ندارد.
پیش از این در فضای رسانه‌ای مصر شایع شده بود که احتمال آزادی مرسی و شماری از زندانیان وابسته به اخوان وجود دارد اما این سخنگو آن را «شایعه»ای خواند که قصد دارد در «نقش ملی ارتش» «شبهه» ایجاد کند.
گفتنی است از زمان برکناری محمد مرسی تاکنون طرفداران وی به صورت روزانه علیه حاکمان نظامی این کشور تظاهرات کرده‌اند. به رغم سرکوب شدید معترضان و دستگیری تمام رهبران اخوانی‌ این اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد.

 


مردم فلسطین در سالگرد انتفاضه مسجدالاقصی در نوار غزه به خیابان‌ها ریخته و شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.
آنها ضمن محکوم کردن سیاست اشغالگرانه رژیم صهیونیستی و سیاست شهرک‌سازی از جامعه جهانی خواستند که بیشتر به جنایات صهیونیست‌ها توجه کند.
ساکنان غزه که بیشتر از طرفداران جنبش مقاومت حماس هستند اعلام کردند تا به دست آوردن حقوق خود از مبارزه علیه رژیم صهیونیستی دست بر نخواهند داشت. آنها هشدار دادند که در صورت ادامه این وضع انتفاضه سوم در راه خواهد بود.

 


هزاران نفر از مردم اسپانیا در اعتراض به کشیده شدن طرح‌های ریاضتی به بخش تحقیقات و علوم، تظاهرات کردند.
پس از مطرح شدن بحث‌هایی مبنی بر اینکه دولت مادرید برای جبران کسری بودجه قصد دارد بودجه بخش تحقیقاتی را هم کاهش دهد، هزاران نفر از مردم مادرید با ریختن به خیابان‌ها خشم و مخالفت خود با این طرح را علنی ساختند.
به اعتقاد مخالفان کاستن از بودجه این بخش مهم می‌تواند لطمات عمیق و طولانی به این کشور اروپایی بزند. معترضان در راهپیمایی ضددولتی خود لباس‌های مخصوص به تن کرده و تابلوی معروف «نه به حذف بودجه» را حمل می‌کردند.
با وجود این، مخالفت‌‌‌ها اما خبر می‌رسد بودجه پیشنهادی دولت اسپانیا برای سال 2014 همچنان بر مدار «ریاضت» می‌چرخد و دولتمردان این کشور بر این موضوع تاکید می‌کنند. لوئیس دوگوئیندوس» وزیر اقتصاد اسپانیا در این باره اعلام کرد طی سال‌های 2010 و 2011 کشورهای توسعه‌یافته توانستند تاحدودی کاهش فعالیت‌های اقتصادی خود را جبران کنند اما اسپانیا نتوانست.
وزیر نهادهای عمومی اسپانیا روز جمعه با اذعان به اینکه کشورش همچنان در بحران به سر می‌برد گفت برای چهارمین سال پیاپی حقوق کارمندان افزایش نخواهد یافت!
درگیری در ایتالیا
از سوی دیگر، روز جمعه کارگران در شهر «ناپل» ایتالیا در اعتراض به شرایط وخیم کاری تظاهرات کردند و با پلیس ضدشورش درگیر شدند.
معترضان ایتالیایی همچنین اعلام کردند هجدهم و نوزدهم اکتبر (26 و 27 مهر) دست به اعتصاب خواهند زد. گفتنی است ایتالیا برخلاف کشورهای اروپایی مثل اسپانیا و یونان جزو کشورهای قدرتمند اقتصادی این قاره محسوب می‌شود اما به دلیل شدت بحران این کشور نیز از تبعات آن در امان نمانده است. «سیلویو برلوسکنی»، نخست‌وزیر سابق ایتالیا به دنبال ناتوانی در حل بحران اقتصادی مجبور به استعفا شد. هرچند فسادهای اخلاقی و مالی نیز در این استعفا بی‌تاثیر نبود.

 


تروریسم و زلزله
تروریست‌های فعال در پاکستان در ایالت زلزله زده بلوچستان، دست به عملیات تروریستی زدند. در این تیراندازی سه نفر از نیروهای دولتی کشته شدند. زلزله مذکور که هفته گذشته رخ داده است، جان بیش از 500 نفر را گرفت.
انفجار در مرکز افغانستان
تروریست‌ها با انفجار مین در مسیر یک مینی بوس سه غیرنظامی افغان را کشته و هفت نفر دیگر را زخمی کردند. این انفجار در استان «غزنی» واقع در مرکز افغانستان رخ داد. نیروهای دولتی نیز 14 شبه‌نظامی طالبان را در مناطق مختلف افغانستان کشتند.
تیراندازی به سوی محافظان اردوغان
در زمان تدارک عزیمت «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه از فرودگاه اسلامبول به داخل این شهر، فردی ناشناس به سوی محافظان وی تیراندازی کرد. نیروهای امنیتی فقط توانستند پنج پوکه پیدا کنند. تحقیقات برای یافتن عامل تیراندازی آغاز شده است.
اسلامگراهای تونس
دولت تونس اعلام کرد، حزب حاکم این کشور قصد دارد با هدف پایان دادن به بحران جاری، از قدرت کناره‌گیری کند. هفته آینده اسلامگراهای حاکم با احزاب مخالف سکولار به منظور ایجاد دولت موقت مذاکره خواهد کرد.
قطع حقوق نظامیان آمریکایی
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، اگر لایحه جدید مالی دولت در کنگره تصویب نشود، حقوق یک میلیون و 400 هزار نظامی این کشور قطع خواهد شد. در پی لشکرکشی‌های آمریکا به خاورمیانه، این کشور با بحران اقتصادی روبه‌رو شده است.
دستگیری 8 مظنون در کنیا
دولت کنیا اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور هشت مظنون حمله تروریستی اخیر در نایروبی را دستگیر کردند. در همین حال، رئیس‌جمهور کنیا گفت کشورش هرگز مرعوب تروریست‌ها نمی‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10