(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 07 شهریور 1392 - شماره 20603

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
روحانی در پایان سفر 5 روزه از نیویورک به تهران بازگشت
امتیاز نقد دادیم وعده‌های نسیه گرفتیم
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
شریعتمداری: اظهارات روحانی با اعتماد به دولت آمریکا در تناقض است
جام شیر باستانی به ایران بازگشت
نماینده رهبر معظم انقلاب از عسگراولادی عیادت کرد
انتصاب‌های جدید در شورای عالی امنیت ملی
در حاشیه بازگشت رئیس‌جمهور از نیویورک رخ داد
تجمع موافقان و مخالفان روحانی
انتقاد جنبش عدالتخواه دانشجویی از گفت‌و‌گوی روحانی با اوباما
ادامه رایزنی‌های فشرده ظریف در نیویورک
دوچرخه‌سواران کاشانی از مشهد اردهال راهی حرم رضوی شدند
مشمولان با ارائه مقاله از کسر خدمت سربازی بهره‌مند می‌شوند
توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت
نجات قایق‌های یمنی ازتعرض دزدان دریایی
با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی
مراسم سنتی و مذهبی قالیشویان جمعه هفته جاری در مشهد اردهال برگزار می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
معامله مسکن مهر به شرط پرداخت هزینه‌های زمین
آغاز برداشت دوم برنج از شالیزارهای مازندران
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور: بانک ژنتیک هویت ایرانیان راه‌اندازی می‌شود
وزیر کشور، استاندار جدید اصفهان را معرفی کرد
به دلیل تاخیر طولانی در تحویل واحدها صورت گرفت
تجمع متقاضیان مسکن مهر پرند
دانش‌آموز کاشمری مدال طلای المپیاد نجوم کشور را کسب کرد
تشییع پیکر پاک 8 شهید دفاع مقدس در شهرهای ایران
   


حضرت امام خمینی(ره): آمریکا می‌گوید ما در منطقه منافع داریم، چرا باید منافع مسلمین، منافع آمریکا باشد؟ ملل اسلام از اجانب، عموما و از آمریکا خصوصا متنفرند.

 


روز گذشته رئیس‌جمهور از سفر به آمریکا بازگشت. سفری که علی‌رغم جنجال‌های فراوان رسانه‌ای، دستاورد اصلی آن تنها وعده‌هایی نسیه بود!
حوالی ظهر دیروز هواپیمای حامل هیئت دیپلماتیک ایران که برای شرکت در شصت‌وهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود، در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.
در این 5 روز رسانه‌های داخلی و خارجی جنجال بسیاری درباره موفقیت‌های دیپلماتیک هیئت ایرانی در آمریکا به راه انداختند اما فارغ از این هیاهوها و ذوق‌زدگی‌های افراطی و خوش‌بینانه، چمدان هیئت ایرانی در برگشت چیزی جز مشتی وعده‌های نسیه و یک جام عتیقه در خود نداشت!
جامی به نام «شیر دال» که 10 سال پیش از ایران سرقت شده بود و در این سفر مقامات آمریکایی با کلی تشریفات و منت به خودمان برگرداندند.
پس از رایزنی‌های بسیار هیئت ایرانی در نیویورک خبری در صدر اخبار رسانه‌های دنیا قرار گرفت. در حالی که روحانی در لیموزین تشریفات به سوی فرودگاه جان‌اف کندی در حرکت بود تا نیویورک را به مقصد تهران ترک کند، تلفن همراه یکی از اعضای هیئت ایرانی به صدا درمی‌آید تا به ادعای برخی رسانه‌ها، اتفاقی تاریخی رخ بدهد!
تماسی که حتی در نحوه برقراری آن نیز روایت واحدی وجود ندارد. روحانی در فرودگاه مهرآباد ماجرا را این‌گونه روایت می‌کند؛ درست در لحظه‌ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بودیم به من اطلاع دادند که کاخ سفید با نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک تماس گرفته و اعلام کرده که آقای اوباما مایل است که چند دقیقه گفت‌وگویی با ما داشته باشد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: ما نیز این کار را انجام دادیم و موافقت شد و آنها با سفیر ما تماس گرفتند و این مکالمه انجام شد.
وی در مورد مباحث مطرح شده در این مذاکره تلفنی گفت: از جمله مباحث مطرح شده در این زمینه مسئله هسته‌ای بود.
رئیس‌جمهور ادامه داد: در این گفت‌وگو من بر حق ملت ایران در موضوع هسته‌ای تاکید و از آن به عنوان غرور ملی ایرانیان یاد کردم.
وی در ادامه توضیح مکالمه تلفنی خود با اوباما گفت: ما در این گفت‌وگوی تلفنی به مذاکرات ایران با 1+5 اشاره کردیم و این که دریچه‌ای در این زمینه گشوده شده و باید از این فرصت استفاده کرد؛ چرا که فرصت زیادی نیست و باید در این امر تسریع شود.
روحانی گفت: ایشان نیز گفتند که ما در این ایده مشترک هستیم و به وزیر خارجه خود دستور می‌دهیم که در این زمینه تسریع کند تا کار سرعت بیشتری پیدا کند.
حسن روحانی تاکید کرد: سیاست خارجی دولت یازدهم مبتنی بر منافع ملی، مصالح ملی و در چارچوب عزت و مصلحت ایران و سیاست‌های کلی است که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند.
وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد مباحث مطرح شده در ارتباط با دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا و این که کاخ‌سفید چنین پیشنهادی را مطرح کرده و ایران این را نپذیرفته و در پایان سفر مکالمه تلفنی بین مقامات دو کشور صورت گرفته است، گفت: من در همان روز اولی که عازم سفر بودم چنین مباحثی مطرح شد و اعلام شد که مقامات آمریکایی ابراز تمایل کرده‌اند که با رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات داشته باشیم. وقتی وارد نیویورک شدیم در این ارتباط به صورت مفصل بحث شد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: در جریان این سفر زمان کافی برای ملاقات به آن صورت دلخواه و مفید به نحوی که تمام نقطه نظرات تامین شود وجود نداشت. و در واقع علت آن این بود که وقت کافی برای هماهنگی جهت ملاقات وجود نداشت.
روحانی یادآور شد: بین ما و آمریکا مسائل فراوانی وجود دارد و چندین سال است که بین ایران و آمریکا خصومت‌هایی است و ملاقات در سطح دو رئیس‌جمهور بعد از 35 سال نیاز به مقدماتی دارد. و در سفر به نیویورک فرصت لازم برای این موضوع نبود.
وی ادامه داد: این ملاقات انجام نشد؛ چرا که مقدمات آن فراهم نشده بود. این موضوع باعث سر و صدا شد و رسانه‌های آمریکایی به گونه‌ای مطرح کردند که گویی آمریکا تحقیر شده است. البته این موضوع به این شکل نبود و من در مصاحبه‌ای که داشتم در این زمینه توضیح دادم که زمینه کافی و لازم برای این ملاقات نبوده است.
رئیس‌جمهور با بیان این که سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در چارچوب عزت و مصلحت و مصالح ملی و منافع ملی و سیاست‌های کلی است که مقام معظم رهبری ترسیم کردند گفت: جایی که ضرورت داشته باشد در راستای تامین مصالح و حقوق ملت و رفع مشکلات که برخی از این مشکلات به ملت ایران تحمیل شده و غیرقانونی و ناصحیح است و در راستای رفع آنها باید انعطاف حکمت‌آمیز داشته باشیم، نرمش داشته باشیم و همان‌طور که رهبری فرمودند این موضوع باید قهرمانانه باشد. اصول و آرمانها و عزت ملی مدنظر ماست.
روایت آمریکایی از یک تماس
دقایقی پس از اتمام گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و ایران، باراک اوباما به میان خبرنگاران آمد و خبر از این تماس داد. گرچه پیش از اوباما، این خبر توسط توئیتر منتسب به روحانی منتشر شده بود.
اوباما در جمع خبرنگاران گفت: «من همین الان با پرزیدنت روحانی از جمهوری اسلامی ایران صحبت کردم. هر دوی ما درباره تلاشهای مداوم برای حصول توافق بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردیم.»
اوباما ادامه داد: «من به پرزیدنت روحانی چیزی که در نیویورک گفته بودم را مورد تأکید قرار دادم. در حالی که مطمئنا موانعی مهم برای حرکت رو به جلو وجود دارد و موفقیت به هیچ عنوان تضمین شده نیست، من باور دارم که ما می‌توانیم به راه‌حلی جامع دست پیدا کنیم.»
اوباما افزود: «من جان کری را مأمور پیگیری این مسیر دیپلماتیک کرده‌ام. ما روز قبل از آن در نیویورک گفت‌وگوهای سازنده‌ای با شریکانمان یعنی اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و وزیر خارجه ایران داشتیم. من و روحانی در مسیر رو به جلو تیممان را مأمور کرده‌ایم تا به کار کردن سریع و همکاری با گروه 1+5 ادامه دهد و به توافق برسد. ما در سرتاسر این فرایند ارتباط نزدیکی با دوستان و متحدانمان در منطقه، از جمله اسرائیل خواهیم داشت.»
اوباما افزود: «اکنون ما به چالش‌های پیش رو فکر می‌کنیم. این حقیقت که این اولین ارتباط بین رئیس‌جمهور ایران و آمریکا از سال 1979 بوده از عمق بی‌اعتمادی موجود در بین کشورهای ما حکایت دارد، اما این چشم‌انداز‌های پشت سر گذاشتن این تاریخ دشوار را هم نشان می‌دهد.»
وی تصریح کرد:‌«حل و فصل این موضوع، به طور حتم، می‌تواند گامی رو به جلو برای ایجاد ارتباطی جدید بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، یعنی ارتباطی براساس منافع و احترام متقابل باشد.»
اوباما گفت: «راه رسیدن به توافق معنادار دشوار خواهد بود. و در این زمان هر دو طرف نگرانی‌هایی دارند که باید آنها را رفع کرد. اما من باور دارم که ما مسئولیت داریم راه دیپلماسی را ادامه دهیم و فرصتی بی‌نظیر برای پیش رفتن با دولت جدید در ایران در اختیار ماست.»
رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «من به پرزیدنت روحانی احترام عمیق خودم نسبت به مردم ایران را ابراز کردم.»
گفتنی است؛ دویچه‌وله به نقل از یک مقام آمریکایی تصریح کرد که واشنگتن، اسرائیل را در جریان تماس تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی قرار داده بود.
سوزان رایس: تماس به درخواست روحانی بود
از سوی دیگر؛ مشاور امنیت ملی آمریکا با تاکید بر اینکه تماس تلفنی روسای جمهوری آمریکا و ایران «گرم» و «سازنده» بود، تصریح کرد «حسن روحانی» از «باراک اوباما» خواست با او تماس بگیرد.
سوزان رایس به سی‌ان‌ان اعلام کرد که هیئت ایرانی از دولت «باراک اوباما» تقاضای تماس تلفنی بین روسای جمهور ایران و آمریکا کرد.
مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: امروز، تا حدی شگفت‌انگیز، از جانب آنها (هیئت ایرانی) با ما تماس برقرار شد که بگویند روحانی تمایل دارد تا با باراک اوباما تماس تلفنی در مسیر برگشت به فرودگاه داشته باشد و ما توانستیم این تماس تلفنی را برقرار کنیم و یک مکالمه سازنده برقرار شد.
به گفته رایس، تماس تلفنی اوباما و روحانی به مدت 15 دقیقه به طول انجامید و افزود: به طور قطع، با ترجمه، یک تماس مختصر بود اما به اندازه‌ای کافی بود که پیام‌های دو طرف را منتقل کند.
مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: به طور قطع وقتی شما دو رهبر از دو کشور را دارید که بیش از 35 سال با یکدیگر ارتباطی نداشتند؛ این تقریبا یک رخداد ابتکاری بود. اما آنها هر دو، تعهد خود برای تلاش و کشف یک مسیر دیپلماتیک به شیوه‌ای سازنده را اعلام داشتند.
رایس تاکید کرد که سلاح هسته‌ای در ایران برای اوباما غیرقابل پذیرش است و روحانی نیز از جانب خود اعلام کرد که ایران هرگز تمایلی به دستیابی به سلاح هسته‌ای نداشته است.
وی تاکید کرد: هم‌اکنون فرصتی برای آزمودن موضوع راه حل دیپلماتیک (در قبال ایران) به وجود آمده است.
پایان رمانتیک!
پایگاه آمریکایی المانیتور، پایان این تماس 15 دقیقه‌ای را به گونه‌ای رمانتیک روایت می‌کند و می‌نویسد؛ رئیس‌جمهور آمریکا در پایان این گفت‌وگوی تلفنی گفت: «برای شما سفر امن و خوشایندی را آرزو می‌کنم و اگر در نیویورک با ترافیک روبرو هستید، معذرت می‌خواهم!»
اوباما در پایان به زبان فارسی گفته است: «خداحافظ».
آن روی سکه
از ویترین ظاهرا جذاب دیپلماسی کاخ سفید که بگذریم، به واقعیت‌های نه چندان خوشایند آن خواهیم رسید که به نظر می‌رسد نسبت به خوش و بش‌های دیپلماتیک و مرسوم، واقعی‌تر هستند.
«رابرت منندز» دموکرات آمریکایی از ایالت «نیوجرسی» و رئیس کمیته روابط خارجی سنا به همراه «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه از ایالت «کارولینای جنوبی» و از اعضای ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا در گزارشی در روزنامه «واشنگتن پست» با این عنوان که «فرستاده ایران تغییر کرده اما پیام تغییر نکرده است»، خود را به عنوان حامیان مجموعه لوایح دوجانبه تحریم‌های تحمیل شده علیه صنعت نفت و سیستم بانکداری ایران و قانونگذارانی که تلاش کرده‌اند تا با همکاری متحدان اروپایی دولت واشنگتن، ایران را در بازارهای مالی بین‌المللی منزوی کنند، معرفی کردند.
این سناتورهای آمریکایی با اشاره به حضور دکتر «حسن روحانی» در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، مدعی شده‌اند که چهره جدید ایران که انتظار می‌رفت هفته گذشته در سازمان ملل دیده شود، کاملا شبیه چهره قدیمی این کشور بود و در حالی که این سناتورها خود را برای احتمال یک موفقیت دیپلماتیک آماده کرده بودند و امید محتاطانه‌ای داشتند، اما اتفاق چشمگیری نیفتاد.
گراهام و منندز بدون توجه به گزارش‌هایی که خود رسانه‌ها و روزنامه‌های آمریکایی درباره دیپلماسی فعال دکتر روحانی در تعامل سازنده با غرب منتشر کرده‌اند، با ادعای اینکه علت تمایل ایران برای مذاکرات، درد غیر قابل تحمل تحریم‌های تحمیل شده توسط کنگره آمریکا و جامعه بین‌المللی علیه ایران است و اینکه ایران بر حسب ضرورت و نه ژست ناگهانی ناشی از حسن نیت رو به مذاکره با غرب آورده است، در گزارش خود آورده‌اند که همچنان درباره اهداف تهران تردید دارند.
منندز و گراهام بدون توجه به سخنان دکتر روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران اهداف صرفا مسالمت‌آمیز دارد، تاکید کرده‌اند که همزمان که روحانی به ایران بازمی‌گردد، رویکرد دیپلماسی، امید و هدف این قانونگذاران آمریکایی باقی خواهد ماند اما عزم آنها برای جلوگیری از دستیابی ایران به قابلیت تولید تسلیحات هسته‌ای نیز بدون تغییر باقی خواهد ماند.
در ادامه این گزارش، این دو قانونگذار آمریکایی نوشته‌اند که بر اساس باور دیدگاه آنها، چهار عنصر استراتژیک برای حصول توافق با ایران ضرورت دارد که عبارتند از؛ پیام صریح و مستمری مبنی بر اینکه آمریکا به ایران اجازه نمی‌دهد تا به قابلیت تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند، نمایش صادقانه‌ استقبال از مذاکرات توسط ایران، حفظ و تشدید تحریم‌ها و وجود تهدید قانع‌کننده استفاده از قدرت نظامی.
این قانونگذاران آمریکایی در پایان گزارش خود مدعی شده‌اند که آنها در طول روزهای آتی حمایت خود را از تشدید تحریم‌ها علیه ایران ابراز خواهند کرد.
پایان ماه عسل
پایان سفر نیویورک را که مملو از دیدارهای دو جانبه و چند جانبه و لبخندهای دیپلماتیک در برابر دوربین‌ها بود، می‌توان پایان ماه عسل دانست. مردان سیاست به خانه‌های خود بازگشته‌اند و اینک نوبت ارزیابی‌های دقیق از حریف و تاکتیک‌های اوست.
تاکتیک‌های خطرناکی که گاهی در بسته‌بندی‌های جذاب و شیک ارائه می‌شود. یک نمونه از این تاکتیک‌ها را روز گذشته روزنامه فرانسوی لوموند شرح داد. روایتی که قابل تامل است.
این روزنامه فرانسوی در تحلیلی به قلم الن فرشون نوشت، در سال 1984، مارگارت تاچر، که به شدت ضد شوروی بود، با میخائيل گورباچف به این نتیجه رسید که «می‌توان با هم کار کرد».
نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس، به اراده آزادسازی داخلی و خارجی و آشکار رهبر حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی ایمان داشت. جز معدودی استثنا، هیچ کارشناسی به آن اعتقاد نداشت.
«مگی» (تاچر) متعهد بود که دوست خود رونالد ریگان، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه و ضد کمونیستی وقت آمریکا را در این باره متقاعد کند.
بالاخره هم حق با آن‌ها بود و پنج سال بعد، جنگ سرد و تقابل چهل ساله آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی به خاک سپرده شد. ایران هم کشوری است که هیچ رابطه دیپلماتیکی با آمریکا ندارد و به مدت سی و سه سال تقابلی چند‌گانه را با آن داشته است حال باراک اوباما از خود می‌پرسد، آیا حسن روحانی گورباچف ایرانی خواهد بود، و دست کم،‌ آیا می‌توان با رئیس‌ جدید جمهوری اسلامی ایران کار کرد؟
و نکته پایانی اینکه چرا رسانه‌های غربی طی روزهای اخیر در حالی که موضوع گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا را به اصطلاح مثبت ارزیابی می‌کنند این طور القاء نمایند که اکنون نوبت طرف ایرانی بوده و ایران باید اعتمادسازی کند؟!

 


خود را از مردم پنهان نکن!
امیرالمومنین علی(ع) خطاب به مالک‌اشتر فرماندار مصر:
هیچ‌گاه خود را فراوان از مردم پنهان مدار، که پنهان بودن رهبران، نمونه‌ای از تنگ‌خویی و کم اطلاعی در امور جامعه می‌باشد. نهان شدن از رعیت، زمامداران را از دانستن آنچه بر آنان پوشیده است بازمی‌دارد. پس کار بزرگ، اندک، و کار اندک بزرگ جلوه می‌کند.
زیبا زشت، و زشت زیبا می‌نماید و باطل به لباس حق در‌آید.
نهج‌البلاغه
نامه 53

 


وب‌سایت امیر حسین فردی رونمایی شد
مراسم رونمایی از وب سایت امیر حسین فردی، پدر ادبیات داستانی انقلاب و مدیرمسئول هفته نامه کیهان بچه‌ها به مناسبت شصت و چهارمین سالگرد ولادت این نویسنده انقلابی روز گذشته با حضور خانواده آن مرحوم و جمعی از نویسندگان در خبرگزاری فارس برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، محسن مومنی شریف با اشاره به توصیفات رهبر معظم انقلاب اسلامی از امیرحسین فردی گفت: فردی از شمار برجستگانی بود که نهال پر طراوت هنر انقلاب را در برابر دشمنان عنود و بعضی همراهان سست عنصر، با انگیزه و ایمان راسخ خویش پاسداری کردند و به شکوفایی و باروری امروزی رساند. نگاه امیرحسین فردی به ادبیات و هنر از سر ذوق‌آزمایی و تفنن نبود، بلکه به عنوان وظیفه و جهاد بود، مخصوصا در این اواخر روی جهاد تأکید ویژه داشتند.
وی تصریح کرد: فردی در فتنه ۸۸ از آبرویش خرج کرد.
سعید چگینی داماد مرحوم فردی و طراح وب سایت این نویسنده فقید نیز توضیح داد: از بعد از فوت این مرحوم تصمیم به راه‌اندازی این وب سایت گرفتیم تا پایگاه رسمی اطلاعات ایشان باشد. چون مطالبی که در سایت‌هایی مانند ویکی‌پدیا آمده است بعضا ایراداتی دارند.فعالیت ما در راستای معرفی سبک و ابعاد گوناگون زندگی استاد امیرحسین فردی بوده و سعی می‌شود تا موجبات آشنایی هر چه بیشتر باشخصیت و آثار پدر ادبیات داستانی انقلاب فراهم گردد.
وی با اشاره به اینکه برای نیل به هدف آشنایی هرچه بهتر با فردی قسمت‌های مختلفی از جمله زندگینامه، معرفی آثار شامل کتاب‌ها، دست نوشته‌ها و مقالات، گالری عکس و … گردآوری شده و به مرور زمان کامل تر نیز می‌گردد، خاطرنشان کرد: بخش‌هایی از این مطالب از سایت‌ها جمع‌آوری شده است و مصاحبه و سخنرانی‌های وی را شامل می‌شود. در کنار این بخش‌ها، رویدادها و خبرهای مرتبط نیز از طریق این پایگاه اطلاع‌رسانی می‌گردد. در بخش کتاب‌ها هم تصویر جلد کتاب و خلاصه کتاب آورده شده است. در بخشی هم تصویر دست‌خط‌های امیرحسین فردی منتشر شد که فعلا به صورت تایپی بر روی سایت قرار دارد.
در این مراسم از وب سایت امیرحسین فردی رونمایی شد. در ادامه مریم فردی دختر این نویسنده ارزشی و انقلابی شمع‌های کیک تولد پدر را خاموش و کیک را برید تا یاد این معلم زنده بماند. در این مراسم همچنین خبرگزاری فارس از فرزند و داماد امیرحسین فردی تقدیر کرد.
آرگوی دوم توسط اصلاح‌طلب‌ها ساخته می‌شود
فیلم حماسه فتح لانه جاسوسی آمریکا قرار است توسط افرادی ساخته شود که اساسا اعتقادی به این حماسه نداشته و همواره خواستار حذف شعار علیه آمریکا هستند!
به گزارش خبرنگار کیهان، درحالی که پس از ساخت فیلم ضدایرانی «آرگو» با هدف تحریف واقعیت‌های حماسه 13آبان سال 58 توسط هالیوود، همه در انتظار پاسخ سینمای ایران با ارائه فیلمی واقع گرایانه درباره این واقعه تاریخی بودند، اما گویا قرار است این پاسخ به گونه‌ای معکوس صادر شود!
انتشار خبر تصمیم یک تهیه کننده برای ساخت فیلمی درباره تسخیر سفارت (لانه جاسوسی آمریکا) توسط دانشجویان انقلابی –که از سوی امام خمینی(ره)«انقلاب دوم» عنوان یافت- این امید را ایجاد کرد که بالاخره سکوت سینمای ایران پس از سال‌ها درباره یکی از مهمترین حوادث تاریخ معاصر کشورمان شکسته می‌شود. اما رویکرد اعلام شده از سوی تهیه کننده و انتخاب مشاور پروژه، گویای آن است که باید منتظر «آرگوی دو» بود، چراکه از طرفی، تهیه کننده این فیلم تأکید کرده که در پی پاسخگویی به آمریکا نیست و از طرف دیگر، مشاور سیاسی این پروژه، یکی از سردمداران جریان شبه اصلاح طلب بوده و از طرفداران برقراری رابطه با آمریکا و حذف شعار علیه کاخ سفید است. بنابراین این بار باید منتظر تحریف تاریخ فتح لانه جاسوسی در سینمای ایران باشیم.
حضور حزب‌الله لبنان
در سومين جشنواره هنر مقاومت
مدير بخش بين الملل سومين جشنواره جهاني هنر مقاومت از پخش پيام «سيد حسن نصرالله» به صورت ويدئو كنفرانس و حضور نماينده رهبر مقاومت لبنان در آيين اختتاميه اين رويداد هنري خبرداد.
رضا خزعلي گفت: قصد داريم همانند سال گذشته نمايشگاه‌هايي را در خارج از كشور برگزار كنيم و تاكنون برپايي نمايشگاه در غزه تا اواخر مهر قطعي شده است. آذربايجان، عراق، مصر، افعانستان و پاكستان كشورهايي هستند كه تاكنون با آن‌ها وارد مذاكره شده‌ايم. دركشورهايي همچون تركيه و لبنان هم مذاكراتي براي برپايي نمايشگاه داشته ایم، اين در حالي است كه به دليل اوضاع سياسي اين دو كشور برگزاري نمايشگاه در تركيه و لبنان منتفي شده است.
سومين جشنواره جهاني هنر مقاومت آذر امسال در ۱۲ رشته گوناگون شامل نقاشي، طراحي و چاپ دستي، نگارگري، خط-نقاشي، تصويرسازي، پوستر، عكاسي، كاريكاتور، طرح‌هاي حجمي، انيميشن، هنرهاي جديد و مفهومي برگزار مي‌شود.
واکنش سفیر اتریش
به یک مستند دفاع مقدسی
سفیر اتریش در ایران پس از تماشای یک مستند دفاع مقدسی داوطلب شد که این فیلم را – با محوریت رنج‌های جانبازان شیمیایی و حمایت غرب از تجهیز صدام به سلاح‌های شیمیایی- در مدارس کشورش توزیع کند.
به گزارش خبرنگار کیهان، بعداز ظهر جمعه پنجم مهر و در سالگرد شکست محاصره آبادان و در هفته «فیلم‌های مستند متفاوت دفاع مقدس»، مستند «خاطراتی برای تمام فصول» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی با حضور«فریدریش اشتیفت» سفیر جدید اتریش در ایران و جمعی ازهنرمندان و نیز جانبازان شیمیایی درسینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شد.
بعد از نمایش فیلم، اکبر عالمی هنرمند و استاد دانشگاه به عنوان مجری گفت: همگان اکنون بدون واسطه، چنین ظلمی را بر پرده دیدند. در ادامه سفیر اتریش، خسرو سینایی و رزاق کریمی کارگردان فیلم به بالای صحنه فرا خوانده شدند تا در بحث پیرامون فیلم شرکت کنند. فریدریش اشتیفت سفیر اتریش که تنها سه روز پیشتر به ایران آمده و به عنوان اولین حضور در مجامع ایرانی دعوت هنرمندان و جانبازان شیمیایی را برای دیدن این فیلم پذیرفته بود نیز چنین اظهار داشت: به دور از هرگونه تعارف این فیلم عمیق مرا بسیار تحت تاثیر خود قرار داد و متاثر کرد. در زمان جنگ، من دانشجو بودم و تصاویر جنگ ایران و عراق را از طریق تلویزیون می‌دیدم ولی با دیدن این فیلم، اکنون عمق فاجعه را متوجه شدم. خوشبختانه این فیلم با آنکه مضمون تراژیکی دارد ولی شکل و شمایل تبلیغاتی نداشته و به همین دلیل در اعماق روح هر بیننده تاثیر می‌گذارد.وی ادامه داد: همگی ما باید سعی در انتشار این فیلم داشته باشیم و من سعی می‌کنم که این فیلم در دبیرستان‌ها و تلویزیون ملی اتریش حتما به نمایش گذاشته شود.

 


مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به مباحث مطرح‌شده درباره مکالمه تلفنی رؤسای جمهوری ایران و آمریکا، گفت: چنانچه طبق گفته روحانی، این درخواست از سوی اوباما بوده باشد، نشان می‌دهد دولت آمریکا در حد اعلام نظر درباره یک مکالمه تلفنی هم صداقت ندارد.
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به مباحث مطرح شده درباره اینکه چه کسی درخواست مکالمه تلفنی اوباما و روحانی را داده است، گفت: دقایقی بعد از گفت‌وگوی تلفنی آقای روحانی با اوباما، خانم رایس مشاور امنیت ملی در مصاحبه با CNN اعلام کرد که این مکالمه تلفنی به درخواست روحانی صورت گرفته و تاکید کرد که این درخواست برای آن‌ها تعجب‌آور بوده است.
وی افزود: سوزان رایس می‌گوید، به ما اطلاع دادند آقای روحانی مایل است در حالی که می‌خواهد از نیویورک خارج شود، از طریق تلفن با اوباما گفتگو کند.
شریعتمداری همچنین با اشاره به اظهارات روحانی بعد از ورود به تهران مبنی بر اینکه درخواست برای گفت‌‌وگوی تلفنی از سوی اوباما بوده است، اظهار داشت: اظهارات جناب آقای روحانی نشان می‌دهد علاوه بر اصل گفتگو که جای بحث و بررسی دارد، این نکته که چه کسی برای گفت‌وگو پیشقدم شده است نیز از نگاه هر دو طرف اهمیت داشته و آن‌ها حیثیت خود را در گرو آن می‌دانند.
این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: این ماجرا از دو حال خارج نیست، اول آنکه درخواست گفتگو از سوی روحانی بوده است که اگر اینگونه باشد اظهارت رئیس جمهور محترم هنگام ورود به تهران که طرف مقابل را درخواست‌کننده گفتگو معرفی کرده با شعار دولت راستگویان تناقض دارد و انتظار این بوده و هست که رئیس جمهور محترم واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذارند.
وی افزود: اما چنانچه این درخواست از سوی اوباما صورت گرفته باشد، نشان‌دهنده آن است که دولت آمریکا حتی در حد و اندازه اعلام نظر درباره یک مکالمه تلفنی هم صداقت نداشته و قابل اعتماد نیست؛ بنابراین سوال بعدی آن است که جناب روحانی با چه تحلیل و تفسیری به اوباما و دولت وی اعتماد کرده و از این به اصطلاح اعتماد متقابل با آن همه تبلیغات پرحجم یاد می‌کند.
شریعتمداری تاکید کرد: البته اینکه دولتمردان محترم اصرار دارند اوباما را درخواست‌کننده مکالمه بنامند نشان می‌دهد خود آقایان به زشتی و پلشتی این اقدام اعتراف دارند.

 


رئیس‌جمهور کشورمان در بازگشت از نیویورک، به همراه خود «شیر دال باستانی» متعلق به دوره مادها را پس از 10 سال به ایران بازگرداند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از بازگشت از سفر نیویورک با اعلام این موضوع در فرودگاه مهرآباد افزود: این اثر تاریخی و ارزشمند متعلق به 2700 سال قبل است، این اثر ذی‌قیمت از سال 2003 میلادی در آمریکا بوده است پیش از این تلاش‌هایی برای بازگرداندن آن انجام شده بود، ولی به نتیجه نرسیده بود.
وی افزود: آمریکایی‌ها روز پنج‌شنبه تماس گرفتند که ما هدیه‌ای داریم و این جام را با تشریفات به نمایندگی آوردند و گفتند که این هدیه ما به ملت ایران است.
رئیس‌جمهوری با اظهار خوشحالی از این که توانسته است یک اثر ذی‌قیمت را از این سفر به همراه خود بیاورد، تصریح کرد: این آثار تاریخی برای ملت ایران بسیار ارزشمند است و ما باید آن را پاس بداریم، چرا که این نشان‌دهنده تمدن کهن ملت این سرزمین است.
به گزارش ایرنا، جام «شیر دال»‌در سال 2003 از یک قاچاقچی آثار باستانی در آمریکا گرفته شده بود.
شیر دال یا همان موجودی افسانه‌ای است که ترکیبی از تن شیر و سر عقاب است؛ در ایران باستان شیر دال‌ها را دارای قدرت شفابخش و همچنین پاسبانی از گنجینه‌‌ها می‌دانسته‌اند. طرح این موجود افسانه‌ای در بسیاری از مجسمه‌ها و بناهای باستانی ایران به کار رفته است.

 


حجت‌الاسلام‌ محمدی گلپایگانی عصر دیروز با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب از دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری عیادت کرد.
حجت‌الاسلام محمد محمدی‌گلپایگانی ضمن ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به حبیب‌الله عسگراولادی و آرزوی سلامتی برای این یار خدوم امام و رهبری، در جریان مراحل درمان و مداوای وی قرار گرفت.
عسگراولادی از یک ماه گذشته به علت نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شد و به‌دلیل گرفتگی عروق، تحت عمل جراحی باز قلب قرار گرفت.

 


برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که سیدعلی حسینی‌تاش، معاون راهبردی و سعید ایروانی معاون امنیت بین‌الملل و سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی شدند.
بنابر این گزارش ها، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در حکمی «سید‌علی حسینی‌تاش» را به عنوان «معاون راهبردی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی» منصوب کرد.
حسینی‌تاش پیش از این نیز معاون راهبردی دبیر شورای عالی امنیت ملی و عضو تیم مذاکر‌ه‌کننده هسته‌ای در زمان تصدی علی لاریجانی بر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده است.
وی همچنین سرپرستی تیم مذاکره‌کننده ایران با روسیه و ریاست دانشگاه امام حسین علیه السلام را دارا بوده است.
همچنین خبرها حاکی از آن است که «سعید ایروانی»، کاردار پیشین ایران در عراق معاون امنیت بین‌الملل و سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و جانشین «علی باقری» خواهد شد.
قرار است به زودی مراسم معارفه امیر دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی برگزار شود.
شایان ذکر است، تا لحظه تنظیم این خبر دبیرخانه شورای عالی امنیت انتصاب‌های جدید و مذکور در این شورا را تایید نکرده است.

 


جمع معدودی از موافقان و مخالفان رئیس‌جمهور همزمان با ورود روحانی به مهرآباد، در این فرودگاه تجمع کردند.
همزمان با ورود رئیس‌جمهور و هیئت همراه از نیویورک به تهران، چند ده نفر از موافقان و مخالفان وی در فرودگاه تجمع کردند.
رئیس‌جمهور در پاسخ به ابراز احساسات و شعارهای حامیان خود با تکان دادن دست و از پنجره باز خودرو از آنان تشکر کرد که هواداران به شعار روحانی روحانی تشکر تشکر و صل علی محمد بوی بهشتی آمد از او حمایت کردند.
استقبال‌کنندگان همچنین تا مسیری خودروی حامل رئیس‌جمهور را همراهی کرده و در حمایت از وی شعار دادند.
روحانی پس از گذشتن از حلقه هواداران در حالی که قصد عبور از مسیر کنار مخالفان را داشت، ناگهان آنان با ایستادن جلوی ماشین رئیس‌جمهور مانع از حرکت شدند و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در حالی که مخالفان مانع عبور ماشین رئیس‌جمهور شدند نیروی انتظامی تلاش کرد راه را برای عبور رئیس‌جمهور باز کند و در این میان چندین نفر جلوی ماشین به زمین خوردند که با هدایت نیروی انتظامی و توقف ماشین رئیس‌جمهور حادثه‌ای پیش نیامد.
در پایان ماشین رئیس‌جمهور به همراه تیم همراهان و حراست از فرودگاه خارج شدند.

 


جنبش عدالت‌خواه دانشجویی طی بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از گفت‌وگوی مقامات ایرانی و آمریکایی تاکید کرد آیا یادمان رفته است که هرگاه با این زورگویان عالم به مذاکره نشسته‌ایم در نهایت شرمنده مردم از پای مذاکره برگشته‌ایم.
در بیانیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی با اشاره به ماهیت دشمنی آمریکا با ملت ایران آمده است: در شرایطی که همه چیز چه در درون آمریکا و چه در بیرون آن در غلیان و جوشش علیه سلطه آمریکاست و بدون شک آمریکا در موضع ضعف قرارگرفته است، میدان دادن به رئیس‌جمهور آمریکا و گفت‌وگوی تلفنی با او بعد از سی‌وچند سال ایستادگی و مقاومت چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا معنای دیپلماسی ندیدن این واقعیت‌های بدیهی است؟ آیا معنای دیپلماسی آن است که سیاستمداران آمریکایی اوج عجز و لابه خویش را در پس لبخندهای فریبنده پنهان کنند و ما تنها لبخندهای ظاهری را ببینیم؟ آیا ساده‌لوحی در شناخت آمریکا و شرایط جهان معنای دیپلماسی و رفتار منطقی است؟
دانشجویان عدالت‌خواه تاکید کردند: برای ما جای تعجب است که با وجود تجربه تلخ مذاکرات سعدآباد در سال 82 که با وجود کوتاه آمدن ایران از حق مسلم خود و پذیرفتن تعلیق کلیه فعالیت‌های هسته‌ای، طرف غربی به تعهدات خود پایبند نماند و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست به تصویب قطعنامه علیه ایران زد و در طی دو سال همراهی و سازش از طرف ایران، غرب به هیچ‌یک از تعهدات خود پایبند نماند و چندین قطعنامه علیه ایران تصویب شد. آیا باز هم سیاست سازش را در پیش گرفته‌اید؟
در پایان این بیانیه آمده است؛ ممکن است عده‌ای موضع‌گیری صریح در قبال چنین رفتارهایی را به معنای سنگ‌اندازی و مخالفت با دولت تلقی کنند؛ در این رابطه باید گفت جنبش عدالت‌خواه دانشجویی تقویت دولت را نه به معنای حمایت بی‌چون و چرا از تمامی اقدامات که به معنی پایش دولت در راستای حرکت در مسیر آرمان‌های انقلاب و مرتفع کردن مسائل کشور می‌داند و در این راستا از نقاط قوت حمایت و نقاط ضعف را تذکر می‌دهد و نقد درون گفتمانی مسئولان نظام را مایه قوت کشور و مسئولان تلقی می‌کند.

 


وزیر امور خارجه کشورمان روز جمعه و در آخرین روز حضور هیئت ایرانی در نیویورک با وزرای خارجه پرتغال، آرژانتین، ایرلند، آذربایجان، قبرس و قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف در دیدار با وزیر خارجه پرتغال با اشاره به اینکه مشکلی بین ایران و پرتغال وجود ندارد، تصریح کرد: با هموار شدن زمینه‌های مناسب، همکاری‌های اقتصادی می‌تواند بیش از پیش گسترش یابد.
وزیر امور خارجه پرتغال نیز با اشاره به روابط خوب تهران - لیسبون، استمرار تماس‌ها و رایزنی‌های دو کشور را سازنده ارزیابی کرد.
در این دیدار همچنین پیرامون مسئله هسته‌ای، گفت‌وگوی ایران و 1+5 و تحولات منطقه به ویژه بحران سوریه رایزنی به عمل آمد و طرفین دیدگاه‌ها و مواضع خود را بیان کردند.
ظریف در دیدار با وزیر خارجه ایرلند نیز گفت: روابط دو کشور می‌تواند گسترش یابد و می‌توان کارهای زیادی در جهت منافع دو کشور در ابعاد سیاسی و اقتصادی انجام داد.
وی همچنین همکاری‌های پارلمانی، دانشگاهی و علمی دو کشور را خاطر نشان ساخت و بر ضرورت تقویت آنها تاکید کرد.
وزیر امور خارجه ایرلند نیز برگزاری انتخابات در ایران را مورد توجه قرار داد و علاقه‌مندی کشورش را برای تقویت روابط دو جانبه با توجه به ظرفیت‌های متقابل اقتصادی، دانشگاهی و علمی خاطر نشان ساخت.
وزرای امور خارجه ایران و جمهوری آذربایجان‌ نیز در دیدار خود پیرامون روابط دو جانبه و تحولات منطقه و همکاری‌های منطقه‌ای تبادل‌نظر کردند.
موضوع برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در باکو در آینده نزدیک، ضرورت رایزنی مسئولان ذیربط دو کشور برای تنظیم و تمهید مقدمات و بحث‌های کارشناسی در مورد توافقات و پروژه‌های مشترک از جمله در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و همکاری‌های مختلف در چارچوب این کمیسیون مشترک از دیگر محورهای مذاکرات دو وزیر بود.
همچنین طرفین در این دیدار مسئله همکاری کشورهای ساحلی دریای خزر را نیز مورد توجه قرار دادند. المار محمد یاراف در این دیدار از ظریف برای سفر به جمهوری آذربایجان رسما دعوت به عمل آورد.
در دیدار وزرای خارجه ایران و آرژانتین نیز که دیروز در نیویورک برگزار شد دو طرف در مورد روابط دو جانبه و همچنین پرونده آمیا رایزنی کردند.

 


کاشان - خبرنگار کیهان:
دوچرخه‌سواران کاشانی برای چهاردهمین سال متوالی رالی یک هزار و 240 کیلومتری حرم علی ابن امام محمدباقر(ع) در مشهد اردهال کاشان تا حرم علی ابن موسی‌الرضا(ع) در مشهد مقدس را با بدرقه مسئولان شهرستان کاشان آغاز کردند.
دوچرخه‌سواران کاشانی در این مسیر با عبور از شهرهای قم، تهران، دماوند، فیروزکوه،‌قائم‌شهر، ساری، گرگان، مینودشت، بجنورد، قوچان و چناران در روز شهادت امام جواد(ع) از طریق در باب‌الجواد به بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج امام هشتم مشرف می‌شوند تا ضمن تسلیت به آن امام همام، نائب الزیاره مردم شهرستان دارالمومنین کاشان باشند.
در این برنامه فرهنگی، ورزشی 10 دوچرخه‌سوار به نام‌های، امیرحسین ایمان‌دوست، ابوالفضل صمیمیت،‌پژمان میرزایی، امیر بخیه‌کار، غلام همایونی، محسن خشنودی، اسماعیل برزی، محسن زرکار، عباسعلی منصوری و سجاد مظفری‌تبار (سرپرست تیم) حضور دارند.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
معاون وظیفه عمومی استان اصفهان با اشاره به برگزاری همایش خدمت سربازی در زمستان سال جاری گفت: به مشمولانی که مقالات آنان در این همایش برگزیده شود،‌کسر خدمت دوره سربازی اعطاء خواهد شد.
سرهنگ محمود امینی افزود: مرکز تحقیقات کاربردی سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در نظر دارد تا با مشارکت سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر نخستین همایش خدمت سربازی رویکردها، افق‌ها و کارکردها را برگزار کند.
وی در خصوص ویژگی‌های این همایش گفت: علاوه بر چاپ و انتشار و اهدای جوایز ارزنده به مقالات برتر ارسالی، به مشمولانی که مقالات آنان برگزیده شود کسر خدمت دوره سربازی براساس شورای داوری اعطاء می‌شود.
معاون وظیفه عمومی استان اصفهان محورهای همایش را مفهوم مبانی، مبانی و اصول فلسفه خدمت سربازی، خدمت سربازی در آموزه‌های دینی، پیشینه و تاریخچه خدمت سربازی در ایران و جهان، جایگاه خدمت سربازی در چشم‌انداز و سیاست کلی نظام و نیازها و الزامات خدمت سربازی عنوان کرد.وی زمان برگزاری این همایش را 28 بهمن‌ماه سال‌جاری ذکر کرد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند چکیده مقالات خود را حداقل تا 15 آبان‌ماه از طریق سایت www.isccofences.ir به دبیرخانه همایش ارسال کنند.


 


معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: دو فروند قایق صیادی یمنی که در دریای سرخ مورد تعرض دزدان دریایی قرار گرفته بودند توسط ناوگروه بیست و هفتم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نجات یافتند.
به گزارش خبرگزاری مهر از بندرعباس، دریادار دوم سیاوش جره معاون عملیات نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: دزدان دریایی دو فروند قایق صیادی یمنی با هشت نفر خدمه را مورد تعرض قرار داده و ضمن به سرقت بردن محتویات قایق‌ها، موتور آنها را از کار انداختند.
وی با بیان اینکه این حادثه در بندر المخاء واقع در غرب سواحل یمن در دریای سرخ رخ داده بود افزود: ناوگروه بیست و هفتم نیروی دریایی ارتش در راستای انجام کمک‌های بشردوستانه و همچنین اجرای دقیق عملیات تجسس و نجات در آب‌های آزاد پس از نجات قایق‌های سرگردان یمنی ضمن تامین مواد غذایی، موتور این قایق‌ها را تعمیر و برای ادامه مسیر آماده
کردند.
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: علی‌رغم حضور یگان‌های شناور کشورهای ائتلاف در منطقه ناوگروه بیست و هفتم کشورمان با اقدام به موقع توانست قایق‌های مذکور را نجات دهد.
ناوگروه بیست و هفتم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو بالگردبر خارک و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سبلان اخیرا به منظور تحکیم روابط دوستانه در بندر پورت کشور سودان پهلو گرفته بود هم‌اکنون در حال اجرای ماموریت در دریای سرخ است.

 


کاشان - خبرنگار کیهان:
آئين سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی روز جمعه 12 مهرماه، در ‌مشهد اردهال برگزار می‌شود.
مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین‌کاشان با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این مراسم در ساعت 8 صبح آغاز و به مدت 2 ساعت ادامه می‌یابد و علاوه بر سخنرانی، مراسم عزاداری و نوحه‌خوانی توسط مداحان کشوری برگزار می‌شود.
محمد احترامی از برگزاری مراسم پیاده‌روی مردم فین به مشهد اردهال خبر داد و افزود: حدود 2 هزار نفر از اهالی فین با لباس‌های متحدالشکل همراه با عزاداری و سینه‌زنی از صبح روز 5‌شنبه 11 مهرماه یک روز قبل از مراسم قالیشویان درحالی که چوب به دست دارند با پیمودن مساحت 50‌کیلومتری از محل مسجد جامع فین و حرکت در مسیرهای اصلی و عبور از منطقه راوند به روستای حسن‌رود و علوی و مشهد اردهال می‌رسند.
وی با اشاره به فلسفه اجرای مراسم پیاده‌روی اهالی فین‌کاشان گفت: مردم منطقه فین برای یاری و دفاع از حضرت سلطانعلی ابن امام محمدباقر(ع) در زمان درگیری آن حضرت با دشمن (در قرن دوم) در حالی که چوب به دست داشتند برای کمک به امام عازم مشهد اردهال می‌شوند ولی زمانی می‌رسند که آن بزرگوار در یک نبرد نابرابر توسط دشمنانش به شهادت رسیده بود.
احترامی با اشاره به اینکه نزدیک به یک میلیون نفر زائر امسال طی مدت 4 روز وارد مشهد اردهال خواهند شد پیش‌بینی کرد: در روز برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان بیش از نیم میلیون نفر زائر از کاشان و شهرهای سراسر کشور حضور داشته باشند.

 


صاحبان مسکن مهر اگر هزینه‌های زمین را به حساب دولت پرداخت کنند می‌توانند اقدام به معامله مسکن مهر کنند.
به گزارش ایرنا، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور در این باره گفت: معامله و خرید و فروش مسکن مهر در کشور به هر شکلی ممنوع است.
محسن نریمان در شهر جدید هشتگرد استان البرز افزود: با توجه به مالکیت دولتی زمین‌های مسکن مهر، هرگونه نقل و انتقال اسناد این واحدها خلاف قانون است.
وی گفت: دستورالعمل ممنوع بودن نقل و انتقال اسناد واحدهای مسکونی مهر به دفترخانه‌های ثبت اسناد و مشاوران املاک کشور اعلام شده است.
نریمان گفت: اکنون در مناطق مختلف کشور حدود دو میلیون مسکن مهر در حال ساخت یا آماده‌سازی است که 400 هزار واحد آنها در شهرهای جدید قرار دارد.

 


بابل- خبرنگار کیهان:
با حضور مسئولان استان مازندران برداشت مکانیزه کشت دوم برنج در این استان آغاز شد.
این مراسم به صورت نمادین در روستای طغان شهرستان بابل برگزار شد. برداشت مکانیزه کشت دوم برنج در یکی از شالیزارهای این روستا در زمینی به مساحت 4 هزار مترمربع انجام شد. به گزارش ایرنا، در حاشیه این مراسم معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال نشای دوباره برنج نسبت به سال پیش 100 درصد افزایش یافت و به 32 هزار و 500 هکتار رسید.
یحیی ابطالی وضعیت عملکرد و کیفیت شلتوک تولیدی در سال جاری را مطلوب خواند و افزود: اجرایی شدن مهندسی کشاورزی، مکانیزاسیون و وضعیت مناسب آب و هوایی عامل بالا رفتن کیفیت و عملکرد در تولید این محصول راهبردی است.
وی به وضعیت تولید دوباره برنج از طریق پرورش جوانه‌های باقی مانده در شالیزارها پس از کشت اول موسوم به برنج دونوچ (رتون) اشاره کرد و افزود: 55 هزار و 500 هکتار از شالیزارهای استان پس از برداشت اول به صورت دونوچ پرورش یافته و در آستانه برداشت قرار دارد.

 


رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بانک ژنتیک هویت ایرانیان تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود.
احمد شجاعی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در کشور مهیا شده تا این بانک راه‌اندازی شود.وی گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تشخیص هویت دی.‌ان‌.ای در مراکز استان‌ها برای ثبت و تامین اطلاعات هویتی ژنتیکی از جمله این اقدامات است.رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار کرد: با تکمیل سامانه‌های سخت‌افزاری و اقدامات نرم‌افزاری مراکز و آزمایشگاه‌های استان‌ها این مراکز به یکدیگر و بانک مرکزی وصل شده و اطلاعات در کشور جمع‌آوری و تامین می‌شود.شجاعی همچنین در آیین افتتاح نخستین آزمایشگاه تشخیص هویت DNA سازمان پزشکی قانونی شمال غرب کشور در تبریز اظهار کرد: تبریز به عنوان هفتمین مرکز تشخیص هویت دی.‌ان‌.ای در ایران راه‌اندازی می‌شود تا بر این اساس بستر راه‌اندازی بانک ژنتیک ایرانیان تکمیل شود.وی افزود: داده‌های ژنتیکی خلبانان، رانندگان اتوبوس‌ها، کارگران، خبرنگاران، نیروهای نظامی و انتظامی از جمله گروه‌هایی هستند که باید زودتر در بانک اطلاعات ژنتیکی ایرانیان ثبت شوند.شجاعی خاطر نشان کرد: این بانک امکان شناسایی مجرمان و جان‌باختگان حوادث مختلف را در سریع‌ترین زمان ممکن میسر می‌کند.نخستین آزمایشگاه تشخیص هویت دی.‌ان‌.ای سازمان پزشکی قانونی شمال غرب کشور دیروز در اداره کل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی در تبریز به بهره‌برداری رسید.

 


اصفهان - خبر نگار کیهان:
وزیر کشور در سفر به اصفهان رسول زرگرپور را به عنوان استاندار جدید استان اصفهان معرفی کرد.
عبدالرضا رحمانی فضلی در این مراسم از استاندار جدید خواست که قانون را محور کار خود قرار دهد و برای رونق اقتصاد استان اتاق فکری تشکیل و از تمامی افراد دلسوز برای رشد و تعالی استان دعوت به همکاری ‌کند.
وزیر کشور با اشاره به مذاکرات ایران با غرب اقدامات رئیس‌جمهور را در مسیر ترسیم شده سیاست بین‌الملل توسط رهبر معظم انقلاب خواند و گفت: اگر کسی تصور کند ما ذره‌ای از سیاست‌هایمان عقب نشسته‌ایم اشتباه می‌کند زیرا که اکنون دولت با نگاه عقلانی و منطقی به موضوعات و مسائل بین‌المللی نگاه می‌کند.
وی اظهار کرد: برخورد سیاسی امروز دنیا با ایران نتیجه برخورد دکتر روحانی از طریق دیپلماسی بین‌الملل با دنیاست.
وی ادامه داد: امروز نوع بیان‌ها و دیدارها در سازمان ملل هم به مردم امید می‌دهد و هم سبب اقتدار ایران می‌شود.
وی گفت: همه باید با هم بنشینیم و منطق، قانون و عقل را در تصمیم‌گیری‌هایمان حاکم کنیم و حزب‌ها و دسته‌های سیاسی هرچند که حق حیات دارند ولی بر اعتدال ایران اسلامی ارجحیت ندهیم و دین، انقلاب و قانون را برای رسیدن به گفتمان تعاملی از اولویت‌های اصلی کارمان بدانیم.

 


جمعی از متقاضیان مسکن مهر پرند به دلیل تاخیرهای طولانی در تحویل واحدهایشان و عده‌ای دیگر از ساکنان مسکن مهر این شهر به دلیل تکمیل نبودن خدمات زیربنایی مقابل شرکت عمران شهر جدید پرند تجمع کردند تا اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.
به گزارش ایسنا، این چندمین باری است که متقاضیان مسکن مهر در شهرهای جدید نسبت به تحویل نگرفتن به موقع و تکمیل نبودن خدمات زیربنایی واحدهای خود مقابل شرکت‌های عمران تجمع می‌کنند.
به گفته یکی از متقاضیان مسکن مهر پرند که صبح دیروز تجمع داشتند، متقاضیانی که 30 درصد از آورده خود را واریز کرده‌اند مقابل شرکت عمران پرند جمع شدند و درگیری‌های زیادی میان ماموران شرکت‌های عمران و متقاضیان صورت گرفت.
وی افزود: در صورت پیگیری نکردن مطالبات شکایت‌نامه‌‌ای تنظیم می‌کنیم و به مجلس شورای اسلامی می‌رویم چرا که طبق وعده مسئولان باید واحدهای پروژه کوزو شهر پرند خرداد سال گذشته به متقاضیان تحویل داده می‌شد اما هنوز این واحدها واگذار نشده است.
همچنین پروژه مسکن مهر کیسون شهر پرند که خرداد امسال با حضور رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد باید تا پایان مهر جاری به متقاضیان واگذار شود اما هنوز خدمات زیربنایی آن از جمله تامین آب و گاز انجام نشده که باعث اعتراض تعداد دیگری از متقاضیان شده است.یکی از مسئولان شرکت عمران پرند در این باره به ایسنا گفت: با توجه به این که مقرر شده بود تا پایان مهر ماه 10 هزار واحد مسکن مهر پرند که اکنون نازک کاری آن‌ها تمام شده تحویل داده شود به دلیل واریز نکردن 30 درصد هزینه پایانی و نبود اعتبارات از سوی بانک و پیمانکاران، کار ساخت و تحویل واحدها نیمه کاره رها شده است.وی مهمترین مشکل را تکمیل نشدن انشعابات این واحدها عنوان کرد و افزود: وزارت نیرو در این باره با ما همکاری نمی‌کند.
این مقام مسئول در شرکت عمران شهر جدید پرند اظهار کرد: 10 درصد متقاضیان مسکن مهر پرند حساب خود را به 30 درصد واریزی رسانده‌اند اما این مبالغ برای ادامه و پایان کار این واحدها کافی نیست.
وی درباره مهمترین پروژه مسکن مهر پرند که از خرداد ماه امسال با حضور رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد، گفت: پروژه کیسون با 2000 واحد هنوز مشکل آب دارد و سازمان نظام مهندسی و وزارت نیرو باید در این زمینه با هم همکاری لازم را داشته باشند.
این مقام مسئول گفت: آب واحدهای مسکن مهر پروژه کیسون شهر پرند فقط طی ساعت‌های 12 شب تا 8 صبح وصل است و طی روز آب این منطقه قطع می‌شود.

 


محمدرضا حسن‌پور دانش‌آموز کاشمری مدال طلای المپیاد کشوری نجوم را کسب کرد.
این دانش‌آموز کاشمری در میان استقبال فرماندار، سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان و همکلاسی‌هایش وارد این شهر شد.
به گزارش فارس سرپرست اداره آموزش و پرورش کاشمر در مراسم استقبال و تجلیل از این دانش‌آموز کاشمری با بیان این که محمدرضا حسن‌پور در نهمین دوره المپیاد نجوم و اختر فیزیک کشور موفق به کس1ب مدال طلا شده است اظهار کرد: المپیاد نجوم و اختر فیزیک طی سه مرحله در سطح کشور برگزار شده که در مرحله نخست هزار نفر، در مرحله دوم 500 نفر و در مرحله سوم به عنوان آخرین مرحله 46 نفر شرکت داشتند که در این میان 10 دانش‌آموز که هشت نفر از آنان از تهران و یک نفر از تبریز و یک نفر از کاشمر است موفق به دریافت مدال طلا شدند.
محمدی با اشاره به برگزاری مرحله آخر این رقابت‌ها در محل باشگاه دانش‌پژوهان جوان در شهر تهران تصریح کرد: حسن‌پور دانش‌آموز پایه چهارم متوسطه رشته ریاضی فیزیک با کسب مدال طلا به عضویت تیم ملی برای اعزام به مسابقات المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک درآمده است.

 


سرویس شهرستان‌ها -
پیکر یک شهید با نام و 7 شهید گمنام دفاع مقدس در شهرهای آران و بیدگل، کازرون، طرقبه و کرمان به خاک سپرده شدند.
به گزارش خبرنگار کیهان از کاشان، پیکر شهید ناصر شاه میرزایی که از فرماندهان دوران دفاع مقدس بود، پس از 28 سال مفقود‌الاثر بودن سرانجام به زادگاهش آران و بیدگل بازگشت و بر روی دستان مردم این شهر تا گلزار شهدای امامزاده هادی(س) تشییع و در آنجا به خاک سپرده شد. شهید شاه میرزایی متولد سال 42 بود که در 18 تیر سال 64 به شهادت رسید. از سوی دیگر ایرنا گزارش داد، پیکر 3 شهید گمنام دوران دفاع مقدس دیروز با حضور پرشور مردم و مسئولان کازرون تشییع و برای خاکسپاری به شهر خشت از توابع کازرون منتقل شدند.
پیکر این شهیدان پس از تشییع در شهر خشت در پارک ورودی این شهر به خاک سپرده شدند. همچنین پیکر 3 شهید گمنام صبح دیروز از حسینیه شهیدان طرقبه تا تپه نورالشهدای این شهرستان واقع در استان خراسان رضوی تشییع و به خاک سپرده شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، پیکر یک شهید گمنام دوران دفاع مقدس نیز در مقر تیپ مکانیزه 38 ذوالفقار سپاه در کرمان با حضور پاسداران لشکر عملیاتی 41 ثارالله، تیپ 38 مکانیزه ذوالفقار و... خاکسپاری شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10