(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 08 مهر  1392 - شماره 20604

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
لاریجانی: تنها راه رفع اختلافات و حل مشکلات منطقه به کارگیری دیپلماسی است
با تصویب مجلس واردکنندگان و صادرکنندگان غیرقانونی دارو به مجازات کالاهای قاچاق محکوم می‌شوند
درمکتب امام
آيت‌الله واعظ طبسي: امروز تفكر اسلامي و شيعي بيشترين جاذبه را براي جهانيان دارد
پایان تولید و ساخت بالگرد ملی
علمای الازهر محاکمه قرضاوی به اتهام خیانت را خواستار شدند
آيت‌الله جوادي آملي : دانش حرف اول را در اسلامی کردن دانشگاه‌ها می‌زند
معاون وزیر امور خارجه خبر داد
احتمال حضور روحانی در مراسم حج امسال
بالا گرفتن اختلاف میان اداره حرمین شریفین و پرده‌دار كعبه
هاشمی‌رفسنجانی: دشمنان اسلام از همدلی شیعه و سنّی می‌ترسند
آغاز ساخت صحن امام رضا(ع) در کاظمين
فتوای بی‌شرمانه مفتی وهابی درباره ازدواج با محارم !
تشکیل معاونت ایمنی در سپاه
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه :
رفع فیلتر سی ان ان و رویترز ربطی به سفر اخیر رئیس‌جمهور به آمریکا ندارد
دعوت عالم اهل سنت لبنان به دوری از فتنه مذهبی
   


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دوره نظامیگری به پایان رسیده است، تاکید کرد: تنها راه رفع اختلافات و حل مشکلات در کشورهای منطقه راه‌حل سیاسی و به کارگیری دیپلماسی است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به تحولات جاری در جهان اسلام پرداخت.
رئیس مجلس با تاکید بر این که دوره نظامیگری به پایان رسیده است تنها راه رفع اختلافات و حل مشکلات در کشورهای منطقه را راه‌حل سیاسی و به کارگیری دیپلماسی دانست.
دبیر کل اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه این اتحادیه ارائه کرد و گفت : هدف این نهاد پارلمانی کشورهای اسلامی تحکیم و تقویت همبستگی مسلمانان است.
وی از حمایت و پشتیبانی مستمر مجالس شورای اسلامی از اتحادیه تقدیر و سپاسگزاری کرد.
در این ملاقات زمان و مکان برگزاری کنفرانس نهم روسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 


نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه مصوب کردند واردکنندگان و صادرکنندگان غیرقانونی دارو، تجهیزات پزشکی و مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی به مجازات کالاهای قاچاق محکوم ‌شوند.
روز گذشته و پیش از به صدا درآمدن زنگ آغاز جلسه علنی، جلسه غیرعلنی مجلس برگزار شد و رئیس مجلس و اعضای هیئت رئیسه، مصوبات خود در خصوص نظم و انضباط حضور نمایندگان و نشست‌های علنی را به نمایندگان اعلام کردند.
حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری نماینده مردم گرگان در مجلس در خصوص جلسه غیرعلنی روز یکشنبه گفت: براساس مصوبه هیئت رئیسه از این پس اگر تعداد نمایندگان حاضر در یک جلسه علنی به ۲۰۰ نفر برسد، دیگر نمایندگان حاضر در جلسه اجازه خروج از صحن مجلس را نخواهند داشت.
وی در گفت و گو با تسنیم افزود: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس تعداد حاضرین در جلسات علنی برای رای‌گیری‌ها و رسمیت‌یافتن جلسات، باید دوسوم تعداد کل نمایندگان یعنی ۱۹۴ نفر باشد اما برای منظم‌تر شدن جلسات، هیئت‌رئیسه تصمیم گرفت که از خروج نمایندگان در صورت حضور یافتن بیش از ۲۰۰ نماینده در صحن، جلوگیری کند.
پس از به صدا در آمدن زنگ آغاز جلسه علنی، نمایندگان مجلس گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را که از شورای نگهبان اعاده شده بود، مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت به منظور تامین نظر شورای نگهبان ماده ۲۲ این لایحه را به این شرح اصلاح کردند: از هر شخص حقیقی و یا حقوقی که اقدام به واردات و صادرات دارو، مکمل‌ها، ملزومات و تجهیزات پزشکی، مواد و فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی بدون انجام تشریفات قانونی نماید به مجازات کالاهای قاچاق محکوم می‌شود و مجازاتهای وی مانع از پرداخت دیه و خسارت‌های وارده نیست. وکلای ملت اصلاحیه ماده ۲۲ را با ۱۶۸ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر به تصویب رساندند.
همچنین نمایندگان مجلس، با تصویب ماده ۷۴ لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر کردند؛ کلیه مبالغ حاصل از اجرای این قانون از قبیل وجوه ناشی از فروش کالا و ارز قاچاق، وسایل ضبطی و جریمه‌های وصولی به حساب ویژه‌ای نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌گردد. از وجوه واریزی سالانه تا مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز متناسب با تاثیر دستگاه‌های متکفل امر مبارزه با قاچاق و برنامه‌های ارائه شده مطابق آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد ستاد و وزارت دادگستری تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رساند میان کاشفین دستگاه‌های ذی‌ربط و مراجع رسیدگی‌کننده هزینه می‌گردد.
در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، جعفر قادری سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، گزارش کمیسیون متبوعش درباره نحوه اجرای احکام مربوط به صدور مجوزهای کسب و کار را قرائت کرد.
بررسی طرح معرفی و انتخاب ناظر مجلس در شوراها و مجامع
همچنین نمایندگان در جلسه روز گذشته پارلمان، کلیات طرح کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر اصلاح قوانین نحوه معرفی، انتخاب و فعالیت ناظرین و ساماندهی امور نظارتی مجلس را در دستور کار قرار دادند.
حسین مظفر معاونت نظارت مجلس در موافقت با کلیات این طرح با اشاره به اینکه گزارش ناظران مجلس در شوراها و مجامع به کمیسیون‌های تخصصی و دستگاه‌های اجرایی ارسال می‌شود، اظهار داشت: یکی از وظایف مجلس، نظارت بر حسن انجام وظایف در دستگاه‌های اجرایی است که برای تحقق این امر حدود ۲۰۰ نماینده در ۵۰ شورا یا مجمع به عنوان ناظر حضور دارند.
وی ادامه داد: این ناظران به تصمیمات نظارت می‌کنند. همچنین ۲۰۰ نفر از نمایندگان نیز در ۴ مجمع استانی حاضر می‌شوند که این مجامع عبارتند از شورای برنامه‌ریزی استان، هیئت حل اختلاف، شورای اشتغال و شورای فرهنگ عمومی که باید به این موارد توجه شود.
نماینده مردم تهران افزود: نظر کارشناسی معاونت نظارت در چند مورد با نظر کمیسیون آیین‌نامه موافق است اما در مواردی همخوانی ندارد. این معاونت ضمن تاکید بر حضور نمایندگان در مجامع و شوراها معتقد است که حضور نمایندگان مجلس در برخی شوراها و مجامع ضرورتی ندارد زیرا سطح پایینی دارد و خلاف شأن نمایندگان مجلس است.
نمایندگان مجلس کلیات این طرح را پس از شنیدن نظرات موافقان و مخالفان با ۱۶۹ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع تصویب کردند.
ناطقان میان دستور
نمایندگان در ادامه نشست علنی روز گذشته خود سخنرانی ناطقان میان دستور را استماع کردند؛ براین اساس سیدمحمد بیاتیان نماینده مردم بیجار، سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، احمد سالک کاشانی نماینده مردم اصفهان ، میرقسمت موسوی اصل نماینده مردم گرمی و حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس سخنرانی کردند.
حجت الاسلام احمد سالک کاشانی نماینده مردم اصفهان در مجلس به عنوان یکی از ناطقان میان دستور اظهار داشت: در شرایط کنونی به فرموده رهبر معظم انقلاب، دو قطب جهانی عبارتند از قدرت استکبار به رهبری امریکا و قطب اسلام به رهبری ایران اسلامی که تاکنون گسترش و پیشرفت متعلق به قطب اسلام بوده است و قطب استکبار به دنبال تسلیم جمهوری اسلامی است تا بگوید این قطب شکست خورد. امام (ره) در بیانات مفصل خود می‌فرماید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. همه این مصیبت‌ها زیر سر آمریکا است و آمریکا شیطان بزرگ است.
وی خاطرنشان کرد: به آمریکایی ها می‌گوییم که شما باید اعتماد ملت ایران را جلب کنید و حقوق ایران را به رسمیت بشناسید و از رئیس جمهور و دولت می خواهیم در این نرمش قهرمانانه از اصول و ارزش ها تخطی نکند و ملت ایران پشتیبان دولتی است که از اسلام ، ولایت و حقوق ایران دفاع کند.
همچنین حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان آخرین ناطق میان دستور در صحن علنی اظهار داشت: آقای روحانی در اظهاراتش به خوبی نسبت به تحریم کشورمان اعتراض و از حقوق هسته‌ای کشورمان دفاع کرد و با اشاره به صلح مبتنی بر آرای مردم در همه دنیا به دخالت‌های وحشیانه بیگانگان در فلسطین، سوریه و بحرین اعتراض کرد و راه‌حل نظامی برای حل این موضوعات را به چالش کشاند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: همه امید رسانه‌های غربی و رسانه‌های واداده داخلی این بود که در سخنان آقای روحانی رگه‌هایی از تز جدایی دولت از حاکمیت مشاهده شود. چیزی که در دوره یکی از روسای کودتای سال ۸۸ در برخی رسانه‌های داخلی و رسانه‌های استکباری بر طبل آن کوبیده شد. علیرغم شیرینی سفری که رئیس جمهور به سازمان ملل داشت، در دقایق پایانی سفر اتفاقی رخ داد که قابل تامل و بررسی است.
رسایی خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی شما بازی برد - باخت این سفر را در لحظه آخر به نوعی به بازی برد - برد برای آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها تبدیل کردید. مذاکره تلفنی با اوباما حتی به درخواست آنها به عقیده بنده کاری پرهزینه بود. آقای روحانی از یاد نبرید که با اصرار شما برای تحرکات دیپلماتیک فرصتی که رهبری با نرمش قهرمانانه در اختیار دولت شما قرار داده است، این است که این دولت و بدنه جامعه با تمام وجود درک کند که دشمنی آمریکا با ما و ملت‌های مظلوم جهان از جنس لکنت دیپلماسی نیست که به تعبیر امام (ره) از جنس آمریکای گرگ و درنده است.
نمایندگان مجلس در ادامه دو فوریت طرح اصلاح بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلی و تخصصی را مورد بررسی قرار دادند.
افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی در مناطق محروم
وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان دو فوریت طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی در مناطق محروم، در نهایت آن را با ۱۸۲ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساند.
بر اساس این طرح دو فوریتی که به امضای ۱۲۰ نماینده رسیده است، بر اساس بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ عبارت « ۱۰ درصد” به عبارت حداقل ۳۰ درصد تغییر می‌یابد.
در بند ۳ ماده واحده قانون عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو آمده است؛ “۱۰ درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت در رشته‌های دستیاری پزشکی (رشته‌های مورد نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به مناطق محروم به داوطلبان بومی اختصاص می‌یابد و پذیرفته‌شدگان مکلفند به مدت ۳ برابر طول مدت تحصیل را صرفا در مناطق محروم خدمت کنند و افرادی که سابقه خدمت در این مناطق را دارند، حداکثر تا ۵ سال از تعهد خدمتشان کسر می‌گردد. بنابراین در صورت تصویب کلیات و جزئیات این طرح در صحن بهارستان، این سهمیه به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.
جلسه علنی روز گذشته پارلمان به ریاست محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس به پایان رسید و پیش از به صدا در آمدن زنگ پایان جلسه، وی زمان جلسه بعدی را سه‌شنبه ۹ مهرماه به منظور بررسی ادامه دستور هفتگی مجلس اعلام کرد.

 


اختلاف پیروان مذاهب اسلامی به نفع دشمنان اسلام است
امروز اختلاف بین ما، تنها به نفع آنهایی است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفی و یا سایر فرق.
آنها (دشمنان اسلام) می‌خواهند نه این باشد نه آن. راه (موفقیت خودشان) را اینطور می‌دانند که بین شما و ما اختلاف بیندازند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 402

 


آيت‌الله واعظ طبسي گفت: امروز تفكر اسلامي و شيعي و آموزه‌هاي اهل بيت عصمت و طهارت عليهم‌السلام، بيشترين جاذبه را براي جهانيان دارد.
به گزارش خبرگزاري موج، نماينده ولي فقيه در خراسان و توليت آستان قدس رضوي در ديدار با شيخ ضياء محمد عبدالعزيز، توليت آستان مقدس علوي اظهار داشت: امروز مردم دنيا تشنه معارف اهل بيت عليهم‌السلام هستند و بايد زمينه بهره‌مندي آنان را فراهم آورد. وي با تأكيد بر وحدت مراكز فرهنگي جهان اسلام، اظهار داشت: اگر تمام مراكز فرهنگي كه در كشورهاي اسلامي فعال هستند از يك ارتباط اصولي و منطقي با يكديگر برخوردار باشند، به خوبي مي‌توانند نياز جامعه جهاني و بخصوص جوانان به معنويت را برآورده سازند.
آيت‌الله واعظ طبسي با اشاره به سفر زيارتي اخير خود به عتبات عالیات ابراز اميدواري كرد كه سفرهاي صورت گرفته از سوي دو طرف زمينه‌ساز وحدت، همگرايي و انسجام دنياي اسلام باشد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين كه امروز جمهوري اسلامي ايران به بركت تدابير حكيمانه امامت جامعه اسلامي از اقتدار و تأثيرگذاري عميقي در دنياي اسلام برخوردار است، گفت: اميدواريم اكنون كه به فضل الهي و در سايه استقامت مردم مسلمان عراق، نيروهاي آمريكايي مجبور به ترك اين كشور شده‌اند، با تدبير دولت عراق و وحدت و همدلي همه گروه‌ها، شاهد پيشرفت و شكوفايي استعدادهاي جوانان اين كشور در زمينه هاي مختلف باشيم.

 


جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش از پایان مراحل تولید و ساخت بالگرد ملی خبر داد.
امیر کیومرث حیدری در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین وضعیت بالگرد ملی اظهار داشت: بالگرد ملی، بالگرد بسیار توانمندی است و دارای قابلیت پروازی و عملیاتی بسیار خوبی است.
وی افزود: این بالگرد برای تولید انبوه به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح داده شده تا این بالگرد را تولید انبوه کرده و در اختیار نیروها قرار دهد.
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: هم‌اکنون طی مراحل فنی و تکنیکی بالگرد ملی هم به پایان رسیده است.
امیر حیدری همچنین تصریح کرد: قطعاً از این بالگرد در رزمایش آینده نیروی زمینی ارتش استفاده خواهیم کرد.

 


علمای الازهر و احزاب سیاسی مصر با محکوم کردن اظهارات و فتواهای «یوسف القرضاوی» رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان، محاکمه وی به اتهام خیانت بزرگ را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع)، علمای الازهر و احزاب سیاسی اظهارات و فتواهای«یوسف القرضاوی» مبنی بر دعوت مکرر وی از کشورهای بیگانه برای دخالت در مصر و جهاد علیه ارتش این کشور و نیز انتقاد از مواضع «احمد الطیب» شیخ الازهر در قبال انقلاب 30 ژوئن را محکوم کردند.
دکتر «عباش شومان» قائم مقام الازهر و دبیر کل هیئت علمای ارشد الازهر با ابراز تاسف از اظهارات قرضاوی تاکید کرد که این اظهارات متاثر از انتساب سیاسی و اخوانی وی است و قرضاوی به نوعی هیستری دچار شده است زیرا چگونه ممکن است عالم ازهری که در مصر بزرگ شده و تربیت یافته الازهر است از کشورهای جهان برای دخالت در امور کشور کمک بخواهد.
دکتر «احمد عمر هاشم» عضو هیئت علمای ارشد الازهر نیز گفت که بیانیه‌‌ها و فتواهای قرضاوی خروج از چارچوب تعالیم اسلامی است زیرا دین به تسامح و صلح اجتماعی و پایان دادن به خشونت و تحریک توصیه می‌کند. وی اظهار داشت که دعوت قرضاوی برای دخالت بیگانگان در مصر، مردود است.
دکتر «احمد کریمه» استاد شریعت اسلامی دانشگاه الازهر نیز تصریح کرد که فتواهای شیخ قرضاوی تحریک آمیز است و بر اساس قانون اساسی خیانت بزرگ محسوب می‌شود که عامل این خیانت باید محاکمه شده و تابعیت ملی وی لغو شود زیرا دعوت به دخالت خارجی در کشور جرمی کمتر از جاسوسی علیه کشور نیست.
دکتر «عبدالله النجار» عضو مجمع تحقیقات اسلامی نیز گفت که دعوت قرضاوی باطل است و صحیح نیست که از یک عالم دینی علیه کشور خود چنین فتوایی صادر شود؛ آنچه قرضاوی می‌گوید امری بیهوده است.
در همین رابطه دو حزب الوفد و المؤتمر نیز اظهارات و فتواهای قرضاوی علیه ارتش و پلیس مصر را رد کردند.
«احمد عوده» معاون رئیس حزب الوفد تاکید کرد که قرضاوی در سخنان خود به تحریک برای قتل و خشونت علیه ارتش و پلیس و ملت ادامه می‌دهد.
«محمد موسی» عضو هیئت عالی حزب موتمر (کنفرانس) نیز گفت که اظهارات قرضاوی تحریک به خشونت است و اتهامات علیه قرضاوی مبنی بر خیانت و مزدوری برای کشورهای بیگانه را اثبات می‌کند.

 


آيت‌الله جوادي آملي در جلسه درس اخلاق هفتگی خود با بیان این مطلب که اسلامي کردن دانشگاه‌ها يک مسئله است اظهار داشت: گام اول اسلامی شدن دانشگاه‌ها را دانش مي‌زند نه تفکیک زن و مرد.
آيت‌الله جوادي آملي در جلسه درس اخلاق هفتگی خود به آسیب‌شناسی روند اسلامی شدن دانشگاه‌ها پرداخت و اظهار داشت: خيلي‌ها که نيّت خير هم داشتند و اجرشان هم با ذات اقدس الهي باشد اينها صورت مسئله را تشخيص نمي‌دادند و خيال مي‌کردند معناي اسلامي کردن دانشگاه اين است که ما نماز جماعت داشته باشيم، نماز اول وقت داشته باشيم، نماينده وليّ فقيه یا مصلاّ داشته باشيم، شب‌هاي چهارشنبه دعاي توسل یا شب‌هاي جمعه دعاي کميل داشته باشيم؛ در حالیکه اينها کار مسجد و حسينيه است نه کار دانشگاه. همه اينها خوب است همه اينها نور است اما معناي اسلامي شدن دانشگاه اين نيست که دانشگاه بشود مسجد و حسينيه.
معظم‌له در ادامه اظهار داشت: همۀ ما اين کارها را بايد انجام بدهيم دنيا و آخرت ما با اين کارها تأمين مي‌شود اما دانشگاه وقتي اسلامي مي‌شود که دانشش اسلامي باشد چرا که حرف اول دانشگاه را دانش مي‌زند. آنهایی که توجه نکردند که دانش مي‌شود اسلامي باشد، خيال کردند اسلامي شدن دانشگاه تفکيک جنسيّت و مانند آن است اگر چه اينها هم کار بسيار خوبي است اما معناي اسلامي شدن دانشگاه اين نيست. اگر دانش، اسلامي شد دانشگاه مي‌شود اسلامي ... لذا اگر علم، اسلامي شد عالِم را مسلمان مي‌پروراند، پس اوّلين کار اين است که ما بفهميم معناي اسلامي شدن دانشگاه اين است که دانش، اسلامي بشود.
وی در پایان افزود: اگر اين معنا و صورت مسئله خوب روشن شد فضاي دانشگاه به وسيله رؤسا و اساتيد بزرگوار شفاف و روشن مي‌شود آن وقت اين شخص که دارد يک صفحه اين علم را به وسيله استادش مي‌خواند اين به منزله تفسير يک آيه قرآن است چرا که دارد خلقت و فعل خدا را تشريح مي‌کند.
رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي در نظام اسلامي
واجب شرعي است
جمعی از مسئولان شهر مقدس قم با حضور در محل بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء با حضرت آيت‌الله جوادي آملي ديدار و گفتگو کردند.
به گزارش اسراء نيوز، اين ديدار در راستاي پيگيري پيشنهاد حضرت آيت‌الله جوادي آملي در راستاي انجام کار فرهنگي گسترده در زمينه کاهش حجم تصادفات و حوادث رانندگي توسط مسئولان شهر قم انجام پذيرفت.
آيت‌الله جوادي آملي در اين ديدار با اشاره به نقش جهل علمي و جهالت عملي در بروز تصادفات و حوادث و سوانح رانندگي اظهار داشت: انسان بايد بداند که بزرگترين دشمن او جهل علمي و جهالت عملي خود اوست که او را دائما تهديد مي کند. و بزرگترين عامل بروز تصادفات رانندگي و رعايت نکردن قوانين راهنمايي و رانندگي همين مسئله است.
این مرجع تقلید با بيان فتوايي مبنی بر وجوب رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی افزود: رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي در نظام اسلامي واجب است.
وی در ادامه خواستار حمايت و پوشش گسترده رسانه‌اي از فعاليت‌هاي فرهنگي به خصوص فرهنگ‌سازي براي رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي توسط همه اقشار شدند.
آيت‌الله جوادي آملي خاطرنشان کرد: بايد اين نکته را مورد توجه قرار داد که فرهنگ‌سازي نيازمند يک حرکت مستمر و دائمي است و با حرکت‌هاي موقت نمي‌توان اين امر را به ثمر رساند.

 


معاون وزیر امور خارجه کشورمان، با تشریح آخرین تحولات روابط ایران با جهان عرب، به‌ویژه کشورهای منطقه، از احتمال حضور رئیس جمهور کشورمان در مراسم حج امسال خبر داد.
حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای بهبود سطح روابط با کشورهای عربی گفت: سیاست ایران در قبال کشورهای منطقه، کشورهای عربی و به‌ويژه همسایگان عرب مبتنی بر احترام متقابل، توسعه تعاملات و همکاری‌هاست. به نظر می‌رسد در سایه تحولات و فضای جدید، زمینه‌های مناسب بیشتری فراروی دوستان ما در حوزه کشورهای عربی قرار گرفته و زمینه‌های قبلی فرصت بهتری پیدا نموده تا به بهترین نحو اجرایی شوند.
امیر عبداللهیان که شنبه شب، میهمان برنامه «من طهران» شبکه العالم بود، درباره چشم‌انداز روابط ایران و عربستان گفت: عربستان یکی از کشورهای مهم در منطقه عربی، حوزه خلیج‌فارس و جهان اسلام است و این به دلیل ظرفیت‌های عربستان و همچنین نقش آن در مسائل منطقه‌ای است. در گفت‌وگوهایمان با عربستان بر این موضوع تاکید می‌کنیم که ایران و عربستان دو کشور مهم و دو بازیگر اساسی در منطقه هستند و تعامل، همکاری و همفکری ما می‌تواند به حل بخش عمده‌ای از معضلات منطقه و حتی جهان اسلام کمک کند. البته در برخی حوزه‌های منطقه‌ای دچار اختلاف دیدگاه هستیم یا سیاست‌هایمان به‌گونه‌ای است که شاید نوعی تقابل در رویکرد هر دو طرف وجود دارد.
به گفته امیر عبداللهیان، رئیس‌جمهور کشورمان در راستای سیاست اصولی و حسن همجواری برای توسعه روابط با کشورهای عربی، از هرگونه رفت و آمد به منطقه و به ویژه عربستان استقبال خواهد نمود. درباره شرکت روحانی در مراسم حج سال جاری هم اخباری مبنی بر دعوت از وی وجود دارد، اما هنوز دعوتنامه رسمی به دست طرف ایرانی نرسیده است.
امیر عبداللهیان همچنین با مسئولان موسسه امام موسی صدر در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این دیدار به خانم حورا صدر دختر امام موسی صدر گفت: هیچ مدرک قابل اعتنایی مبنی بر شهادت امام موسی صدر تاکنون از سوی مقامات لیبی ارائه نشده است وی بر ضرورت همکاری و تلاش هرچه بیشتر مسئولین ذی‌ربط در لیبی برای تعیین وضعیت امام موسی صدر تاکید کرد.

 


رسانه‌های عربستان از بروز اختلاف میان اداره كل امور حرمین شریفین و پرده‌دار كعبه مشرفه پرده برداشتند.
روزنامه الحیات چاپ عربستان سعودی نوشت: در پی اظهارات عبدالقادر الشیبی پرده‌دار كعبه مشرفه در گفتگو با این روزنامه در روز جمعه، وساطت‌هایی برای حل اختلاف میان پرده‌دار كعبه و اداره كل امور مسجدالحرام انجام شد و برای حل این اختلافات كه جنجال زیادی ایجاد كرد نشستی در منزل الشیبی پرده‌دار كعبه به مدت حدود دو ساعت برگزار شد.
بر اساس این دیدار،‌ كمیته‌ای ویژه تشكیل شد كه به پرده‌دار كعبه برای عدم دخالت اداره امور حرمین در تمام آنچه مربوط به كعبه مشرفه است، از جمله درب كعبه یا قفل یا كلید آن و مقام ابراهیم(ع) كه در چارچوب حقوق پرده‌دار بیت عتیق قرار دارد، ضمانت داده شود.
از سوی دیگر خالد السبیعی مدیر دفتر رئیس كل امور حرمین شریفین گفت: هیچ مشكلی با بنی شیبه پرده داران بیت الله الحرام وجود ندارد.این درحالی است كه عبدالقادر الشیبی، پرده‌دار كعبه گفته بود اختیارات ما سلب شده و هرگز از پرده داری كعبه دست برنخواهیم داشت.

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارائه آماری از جمعیت مسلمانان در جهان و مقایسه آماری جمعیت شیعیان و اهل سنت در ایران و دیگر کشورها، تاکید کرد: وحدت، بهترین دفاع در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمنان است که از همدلی شیعه و سنّی می‌ترسند.
هاشمی رفسنجانی روز گذشته در دیدار نمایندگان ادوار اهل سنت مجلس شورای اسلامی از استان‌های آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه و گلستان، با تقدیر از حضور اهل سنت در همه مراحل انقلاب اسلامی، مخصوصاً در دفاع مقدس و سکونت آن‌ها در مناطق مرزی کشور، گفت: مرزنشینان، با توجه به ارتباطاتی که با اهل‌سنت کشورهای همسایه دارند، می‌توانند سفیران دوستی و منادیان تعامل اسلامی مردم ایران با فِرَق مذهبی باشند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارائه آماری از جمعیت مسلمانان در جهان و مقایسه آماری جمعیت شیعیان و اهل سنت در ایران و دیگر کشورها، اظهارداشت: وحدت، بهترین دفاع در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمنان است که از همدلی شیعه و سنّی می‌ترسند.
وی با اشاره به مذاکراتش با آیت‌الله سیستانی در عراق و با توجه به توصیه‌های فقهی آیت‌الله‌العظمی بروجردی در زمان حیاتشان، به بیان گوشه‌هایی از زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضرت علی(ع) پرداخت که همیشه بر وحدت مسلمانان به عنوان سفارش قرآنی تأکید می‌کردند.
هاشمی‌رفسنجانی حضور در نماز جمعه زمان خلفا، حضور در جلسات مشاوره‌ای برای اداره بهتر جامعه، نیابت از خلفا برای اداره مدینه در زمان سفر‌ها و همراه کردن فرزندان خویش با سپاهیان اسلام را از نمونه‌های رفتاری امام علی(ع) برای تأکید بر وحدت مسلمانان دانست و گفت: تبعیض مذهبی هیچ نفعی برای اسلام و مسلمانان ندارد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز نگرانی از رشد گروه‌های متعصب و تندروی مذهبی در کشورهای اسلامی، به‌ویژه در پاکستان، عراق، افغانستان، سوریه، مصر، یمن و عربستان، به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: گروه‌های افراطی که احتمالاً به قصد قربت و برای رضایت خداوند، کارهای غیرعقلی و غیرانسانی در ابعاد داخلی و خارجی انجام می‌دهند، در واقع به حقانیت اسلام ضربه می‌زنند.
وی وجود افراد صالح، بااستعداد، وطن‌دوست و متدیّن در پیروان ادیان و مذاهب مختلف ایران را امتیازی برای انتخاب مدیران در سطوح مختلف نظام دانست و یادآور شد: نهادینه کردن وحدت در جامعه ایران که از تعدد قومیت‌‌ها و مذاهب برخوردار است، اقداماتی فراتر از حرف و شعار می‌خواهد.
به گزارش خبرگزاری ها، هاشمی‌رفسنجانی نجابت، صبر و روحیه ملی و دینی اهل سنت ایران را ستود و افزود: وقتی برنامه‌های اداره کشور براساس سیاست‌های کلی و در چارچوب قوانین مصوب باشد، هر مدیری با هر عقیده مذهبی و گرایش سیاسی در صورت مراعات اصول مصالح ملی و یکپارچگی امت اسلامی می‌تواند موفق باشد و گزینش مدیران با معیار اقلیت و اکثریت بی‌معناست.

 


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی از آغاز ساخت صحن امام رضا(ع) از سوی این ستاد در کاظمین خبر داد.
به گزارش رسا جعفر دهنوی از مسئولان ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: ساخت این صحن که 14 هزار متر مربع زیربنا دارد، حدود 600 میلیارد ریال هزینه دارد که با کمک شرکت‌ها، ادارات و نهادهای خیّر و از سوی ستاد عتبات عالیات خراسان رضوی تامین می‌شود. وی افزود: تاکنون بیش از 650 متخصص در زمینه‌های مختلف عمرانی و معماری به صورت داوطلبانه و در قالب ماموریت یک ماهه برای ساخت این صحن به حرمین شریفین کاظمین اعزام شده‌اند.

 


ناصر العمر، شیخ وهابی که پیش‌تر گفته بود زنان شیعه را به اسارت ببرید و در میان رزمندگان به صورت عادلانه تقسیم کنید فتوای جهاد نکاح تروریست‌های سوری با خواهران و محارم خود را صادر کرد.
به گزارش ابنا ـ ناصر العمر که یکی از شیوخ وهابی است، فتوای جهاد نکاح مجاهدان سوریه با خواهران خود را صادر کرد!
این شیخ وهابی که در شبکه سلفی «وصال» سخن می‌گفت اجازه داد که مجاهدین مسلح می‌توانند در غیاب زنان مجاهد نامحرم، با محارم خود عقد ازدواج بخوانند!!
وی افزود: از مجاهدین خستگی‌ناپذیری که بر ضد كفر و ظلم رژیم سوري ـ ايراني(!) می‌جنگند تشکر می‌کنم.
ناصر العمر به انتقاداتی که علیه فتاوای ضد انسانی و ضد اسلامی آنان می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: «بعضی ها دائماً از فتاوایی که برای خدمت به برادران مجاهدمان در سوريه صادر می‌شود انتقاد می کنند؛ اما از جرم جنایت و کشتار زنان و کودکان حرفی نمی زنند». وی چندی پیش نیز گفته بود زنان شیعه را به اسارت ببرید و در میان رزمندگان به صورت عادلانه تقسیم کنید.

 


جانشین فرمانده کل سپاه از تشکیل معاونت ایمنی و اقدامات تامینی سپاه خبر داد.
سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در دومین همایش سراسری ایمنی در نیروهای مسلح که روز گذشته به میزبانی سپاه برگزار شد گفت: ایمنی موضوعی انسانی است و به همین دلیل جزء مهمترین اجزاء فرماندهی و مدیریت در نیروهای مسلح محسوب می‌شود.
جانشین فرمانده کل سپاه با تاکید بر اهمیت مسائل ایمنی در پادگان‌ها اظهار داشت: یک سرباز به همان اندازه عزیز است که یک سردار. جان همه انسان‌ها شریف است و در صورت بروز حادثه‌ای انسانی جامعه و افکار عمومی متاثر و افسرده می‌شوند.
سلامی ادامه داد: در همین راستا متوجه شدیم نیروهای مسلح ایمنی نیازمند یک متولی محوری است و باید یک نظارت، تفکر و برنامه‌ریزی سیستمی مبتنی بر منطق در این خصوص صورت بگیرد. لذا از زمانی که معاونت ایمنی و اقدامات تامینی را در سپاه شکل دادیم شاهد کاهش چشمگیر نرخ حوادث بودیم.
گفتنی است در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از برگزیدگان نیروهای مسلح در حوزه ایمنی، از سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه و نیز سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اهدای لوحی از سوی سرلشکر سیدحسین فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به دلیل استقرار نظام ایمنی و فعالیت موثر در کاهش تلفات و مجروحین حوادث و سوانح تقدیر به عمل آمد.

 


دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد برخلاف ادعای برخی سایت‌ها رفع فیلتر دو سایت خبری سی ان ان و رویترز ربطی به سفر اخیر رئیس‌جمهور به آمریکا ندارد.
خرم‌آبادی در خصوص اینکه برخی از سایت‌ها عنوان کرده‌اند که سایت رویترز و سی ان ان به دلیل حضور رئیس جمهور جدید کشورمان در آمریکا رخ داده است گفت: من از این ادعای این سایت‌های خبری به شدت تعجب می‌کنم. وی افزود: در شصت و دومین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در تاریخ 19/4/92 مقرر شد دامنه اصلی برخی از سایت‌های خبری نظیر سی ان ان رفع فیلتر شود.
وی گفت: هر چند در این مصوبه قید شد صفحاتی که محتوای مجرمانه دارد شناسایی شده‌و فیلتر شوند.
خرم‌آبادی تصریح کرد: از آن جا که کار شناسایی صفحات دارای مصادیق محتوای مجرمانه قدری به طول انجامید رفع فیلتر دامنه اصلی سی ان ان از تاریخ 5 مرداد 92 اجرایی شد. هر چند که بر اساس مصوبه شصت و دومین جلسه مقرر شده تا در آینده اگر همچنان با صفحاتی که دارای مصداق محتوای مجرمانه باشد برخورد شده و آنها فیلتر شوند.
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه همچنین درباره سایت رویترز نیز به فارس گفت: سایت رویترز هم دامنه اصلی‌اش در تاریخ 11 بهمن سال 89 یعنی 31 ماه قبل بر اساس مصوبه کارگروه رفع فیلتر شده ولی صفحاتی که دارای مصادیق محتوای مجرمانه بودند همچنان در فیلتر به سر می‌برد.

 


امام مسجد «الغفران» صیدا از اندیشمندان و عقلای شیعه و سنی خواست تا از برانگیختن فتنه مذهبی جلوگیری كنند.
به گزارش خبرگزاری تقریب، شیخ «حسام العیلانی» با بیان این مطلب، خواستار برگزاری نشست مشترك بین علمای شیعه و سنی و تاكید آنها بر مخالفت بر هرگونه فتنه مذهبی شد.
وی با اشاره به درگیریهای مسلحانه اخیر در شهر بعلبك، اظهار داشت: این درگیریها كه منجر به كشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد عملی نادرست و محكوم است.
این عالم اهل سنت لبنان با هشدار نسبت به اینكه این اختلافات رنگ و بوی مذهبی به خود بگیرد، تاكید كرد: باید در قبال این رخدادها خویشتندار بود چون فتنه مذهبی تنها در راستای منافع دشمن صهیونیست است.
گفتنی است در درگیری‌های شدیدی كه روزهای گذشته در شهر بعلبک میان اعضای قبیله «آل شیاح» با نیروهای حزب‌الله لبنان رخ داد، دست‌کم ۱۵ تن كشته و زخمی شدند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10