(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 08 مهر  1392 - شماره 20604

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آلبوم عکس یک نزول‌خور (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
کرایه (گفت و شنود)
کارشناسان و فعالان سیاسی: گام اول آمریکا در اثبات حسن‌نیت لغو تحریم‌هاست
تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی محور رایزنی‌های ظریف با وزرای خارجه کشورهای مختلف
احترام به نماینده ایران به خاطر «نه» به آمریکاست (خبر ویژه)
رویتر: تحریم‌ها لغو نخواهد شد کنگره آمریکا حامی اسرائیل است (خبر ویژه)
فهرست طولانی مطالبات غرب و ناامیدی از سخنان روحانی (خبر ویژه)
ناخرسندی محافل ضدانقلاب از سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل (خبر ویژه)
هزینه تلفن اوباما برای روحانی (خبر ویژه)
 


بار گذاشتن یک دیگ بزرگ غذا گاه چند روز زحمت می‌برد و بی‌خوابی و مشقت فراوان به همراه دارد اما اگر مراقب نباشید آنان که دل‌خوش از شما ندارند می‌توانند در کسری از ثانیه موش در دیگ بیندازند و حاصل رنج شما را بر باد دهند. کاری که شیطان بزرگ در آخرین دقایق سفر دکتر روحانی به نیویورک و حضور در نشست سازمان ملل کرد، شبیه انداختن موش در ظرف دستاوردهای خوب رئیس‌جمهوراسلامی ایران بود. ابزار نفوذ شیطان وسوسه‌گری و وسوسه‌پذیری است و در واقع می‌توان گفت هیئت ایرانی به خاطر همین وسوسه‌پذیری، در آخرین دقایق به خود گل زد و بازی‌ای را که می‌توانست برنده باشد، واگذار کرد. قبول گفت‌وگوی تلفنی با اوباما، دادن امتیازی بزرگ به کسی بود که همین دو هفته پیش شکست سختی بر سر ماجرای سوریه خورد تا از او به عنوان اردک فلج یاد کنند. اوباما در آن ماجرا و در روز موعود حمله، جا زده و توپ را به زمین کنگره انداخته بود. روزی هم که کنگره خواست رأی‌گیری کند، خواستار تعویق رأی‌گیری شد و در آخرین لحظه از دام خود ساخته گریخت. در چنین وضعیت شکننده‌ای، بی‌دلیل و به شکلی غیرمترقبه‌ یک امتیاز بزرگ از روحانی گرفت.
آمریکایی‌ها اما در همین اول کار صادق نبودند - چه اینکه جنس آنها خراب است - و به اقتضای طبیعت شیطانی عمل کردند. آقای عراقچی معاون وزیر خارجه می‌گوید طرف ایرانی به عبارت نادرست طرف آمریکایی (ادعای اینکه تیم دکتر روحانی خواستار تماس شدند) «اعتراض کرده و آنها گفته‌اند در صحبت‌های آینده‌شان آن را درست خواهند کرد». مکالمه تلفنی آن قدر برای اوباما امتیاز باور نکردنی و بزرگی بود که اوباما بلافاصله به جمع خبرنگاران رفت و خبر را منتشر کرد اما تصحیح دروغ گفته شده ظاهرا چنین ارزشی ندارد که با وجود سپری شدن سه روز حاضر نیستند به آن مبادرت کنند. البته موضوع عمیق‌تر از این دروغ است. دو نکته در این میان وجود دارد. اول اینکه آمریکایی‌ها غیر از امتیاز مفتی که به دست آوردند، چه قدر حاضرند در آینده به تعهدات خود پایبند باشند و دوم، نهایت توقع آنها در مطالبات پلکانی کجاست؟ برای کسانی عقده شد که چرا حجت‌الاسلام روحانی به ضیافت ناهار بان‌کی‌مون نرفت و حاضر نشدن بر سر میز شراب را به مصافحه و عکس یادگاری با اوباما ترجیح داد- این عقده بیش از همه برای خود اوباما باقی خواهد ماند - البته ما ظاهرگرا نیستیم که حرمت میز شراب را بدانیم و حرمت فشردن دست جبابره و مستکبران عالم را نفهمیم. اما فرض کنیم که این اتفاق هم رخ می‌داد. آیا در اصل صورت مسئله تغییری حاصل می‌شد یعنی دل جنایتکاری مانند اوباما نرم می‌شد؟
از عکس‌های یادگاری که یاسر عرفات با زمامداران آمریکا و رژیم صهیونیستی در چهار گوشه جهان گرفت می‌توان ده‌ها آلبوم و کتاب چاپ کرد. اما آیا این نرمش‌ها و فشردن دست جنایتکاران باعث شد آنها حتی یک وجب از خاک فلسطین را پس بگیرند و به فلسطینی‌ها بدهند؟! جلوتر بیاییم. 22می 2010 (اول خرداد 1389) جان کری به اتفاق همسرش به دمشق رفت و ضمن حضور در ضیافت شام بشار اسد و همسر وی، درباره «گسترش روابط سوریه و آمریکا» و «افزایش نقش سوریه در روند صلح» مذاکره کرد. تصویر این مهمانی شام در فضای اینترنت موجود است. اما به 9 ماه نکشید که آمریکا فرمان جنگ علیه سوریه را صادر کرد و از پشت خنجر زد. باز هم اگر برای بی‌وفایی آمریکایی‌ها سند می‌خواهید عکس‌های یادگاری قذافی با باراک اوباما و کاندولیزا رایس به علاوه امتیازهای هنگفت اقتصادی و سیاسی که دیکتاتور عیاش لیبی تقدیم آمریکایی‌ها کرد و البته سر بزنگاه با سیمای حقیقی شیطان روبرو شد. اکنون جای سوال است که نهایت توقع آمریکا از ایران در مطالبات پلکانی کجاست؟ آمریکایی‌ها به شهادت کارنامه سیاه خویش به نزول‌‌خورهایی می‌مانند که دنبال آلوده کردن طرف مقابلند و وقتی او را آلوده کردند، چنان بدهکار می‌کنند که طرف مجبور شود چند برابر اصل بدهی را باز پرداخت کند و باز هم گروگان باشد. برخی زورگویی‌های تحقیر‌آمیز که آمریکا با دولت ژاپن- از جمله بر سر حضور نظامی- یا صهیونیست‌ها با دولت آلمان به بهانه هولوکاست دارند، از این جمله است. آنها فعلا در بادی امر روی غنی‌سازی 20 درصد ایران مانور می‌دهند و برخی ساده‌دلان نیز این طرف باورشان شده که می‌توان غنی‌سازی 20 درصد را تعلیق کرد و دل آمریکا را برای لغو تحریم‌ها به دست آورد.
اما نیکلاس برنز معاون سابق وزیر خارجه آمریکا دراین‌باره بیان جالبی دارد. او در مصاحبه با روزنامه گلوبال پست گفته است «با توجه به پارانویای جمعی ایرانیان درباره آمریکا، آنها نیازمند نشانه‌های حاکی از احترام هستند. همان‌طور که اوباما این کار را در گفت‌وگوی تلفنی‌اش با روحانی انجام داد، کری باید این احترام را منتقل کند. او در عین حال باید با صراحت نشان دهد که آمریکا در مذاکرات «احساسی» برخورد نخواهد کرد. اقدامات روحانی در نیویورک مورد استقبال قرار گرفت و احتمالا نشانه تمایل وی برای ایجاد تغییر در نحوه تعامل ایران و آمریکاست اما بدون سازش‌های ملموس ایران در زمینه مسائل کلیدی مانند غنی‌سازی اورانیوم، رآکتور آب سنگین اراک و لزوم بازرسی‌های سر زده آژانس، مذاکرات به جایی نخواهد رسید. به همین دلیل آمریکا و اروپا باید در طول مذاکرات، تحریم‌ها را در جای خود نگه دارند و تا ایران به یک مسیر متفاوت متعهد نشده، آنها را کاهش ندهند... ریسک اصلی در مذاکرات ایران و آمریکا این است که روحانی نتواند به قولی که در اظهاراتش در نیویورک بیان کرد عمل کند. دیپلماسی دو جانبه به این بستگی دارد که آیا روحانی می‌تواند تغییرات ملموس در برنامه هسته‌ای ایران و قول اصلاحات را عملی کند یا خیر؟ [در مقابل] ریسک‌هایی که آمریکا در این دیپلماسی با آن روبروست، قابل مدیریت می‌باشد و تحت‌الشعاع مزایای احتمالی پایان بن‌بست هسته‌ای و آغاز همکاری ایران که قدرت بزرگی در منطقه است خواهد بود».
البته این سخنان هنوز حدیقف ‌طلب‌های آمریکا را درست تصویر نمی‌کند. تصویر طراحی شده از سوی برنز را آسوشیتدپرس در تحلیلی به قلم برایان مورفی کامل کرده است. «روحانی با آزمونی سخت مواجه است. وظیفه دشوارتر برای او و حلقه نزدیکانش - از جمله تحصیل‌کرده‌های غرب و مشاوران - آغاز می‌شود که به طور ناگهانی با کاخ‌سفید در تغییرات تاریخی خاورمیانه همراه و هم مسیر شده است[ !؟] این تغییرات می‌تواند به اندازه بهار عربی یا پیمان‌سازش مصر با اسرائیل [کمپ دیوید] مهم باشد... تا هنگامی که روحانی از حمایت رهبر عالی ایران برخوردار باشد، پیشنهادهای او درباره چالش هسته‌ای و احتمالا دیگر زمینه‌ها از اعتبار فراوانی برخوردار خواهد بود اما رهبری علاقه‌ای به از بین رفتن انسجام کشور ندارد. اگر رهبری حمایت خود از روحانی را به طور نسبی کاهش دهد این امر در عرصه بین‌المللی بسیار چشمگیر خواهد بود». باید پرسید مسیر آمریکا در تغییرات خاورمیانه کدام است که توقع دارند ایران با آنها هم مسیر شود؟ نقشه راه کاخ‌سفید روشن است. با چراغ سبز و حمایت آنها از کودتا، رئیس دولت منتخب مصر (محمد مرسی) در زندان افتاد در حالی که چند ماه قبل با جان کری عکس یادگاری گرفته بود. در این نقشه تغییر خاورمیانه، اشغالگران صهیونیست عمود سیاست آمریکا هستند و به همین دلیل هم هست که طبق گزارش هفته گذشته رویتر و نیویورک تایمز و بن‌رودز مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید، دولت اوباما به طور محرمانه به نتانیاهو اطمینان داد هیچ امتیازی به روحانی در جریان سفر به نیویورک نخواهد داد و از فشار تحریم‌ها نخواهد کاست. در این نقشه راه، جنایتکاران صهیونیست به انضمام رژیم نوکرصفت آل‌سعود ستون اصلی سیاست آمریکا هستند. جای ایران در این پازل روشن است. ایران انقلابی ام‌المصایب آمریکاست و هنگامی مطلوب آمریکا می‌شود که جمهوریت و اسلامیت در این کشور نابود شود، ایران به روزگار رژیم کودتایی و مستبد پهلوی برگردد و تبدیل به ژاندارمری آمریکا در قلب خاورمیانه شود. در چنین آرزوهای موهومی حتی محمد مصدق سکولار کرواتی هم قابل تحمل نیست تا چه رسد به دیگران.
آمریکایی‌ها - با پشت صحنه لابی صهیونیستی- تاکنون توافق‌های صورت گرفته در تهران (سعدآباد)، بروکسل، پاریس، ژنو و اسلامبول را به هم زده‌اند. غیر از دکتر روحانی، آقایان لاریجانی و جلیلی پای این مذاکرات و توافقات بوده‌اند. اما مستکبران گویا در میان این طیف از مذاکره‌کنندگان، طرف مورد علاقه خود را نیافته‌اند که حاضر نشدند به هیچ یک از توافقات پایبندی نشان‌ دهند. هر کدام از این مذاکره‌کنندگان اختیار کامل در امر مذاکره داشته‌اند و برعکس، این طرف مقابل بوده که اختیار از خود نداشته و بلافاصله بعد از هر مذاکره برای گزارش به تل‌آویو رفته و کسب تکلیف کرده یا باید در واشنگتن دم لابی ایپک را می‌دیده است. البته اختیار داشتن - که منحصر به دولت و تیم مذاکره‌کننده فعلی نیست - به معنای بی‌قید و شرط بودن آن و زیر پا گذاشتن خط‌قرمزها نیست- اینکه مثلا در خانواده‌ای پدر به فرزند خود اعتماد و از او پشتیبانی کند به معنای چک سفید امضا برای هر رفتار - ولو خطا و نادرست - نیست. نرمش منهای ویژگی‌ قهرمانی و ایستادگی نقض غرض خواهد بود و در واقع این «قهرمانی» و ایستادگی بر سر حقوق است که به آن نرمش هویت می‌دهد اگر نه حکایت «لااله» گفتن و نگفتن «الا الله» خواهد بود.
رهبرمعظم انقلاب موضوع «نرمش قهرمانانه» را در کنار «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، «اقتصاد مقاومتی» و «افزایش قدرت درون‌زا» مطرح کردند و به عبارت دیگر راه‌حل چالش‌های موجود را در استخدام ظرفیت‌های بومی می‌دانند. کنار هم گذاشتن «تعبیر نرمش قهرمانانه» و «من انقلابی‌ام دیپلمات نیستم» این جمع‌بندی را به دست می‌دهد که در اصول - از جمله مبارزه و مقاومت در برابر ظلم استکبار - باید انقلابی و قاطع بود و کمترین نرمشی نشان نداد و قلمرو اعمال نرمش قهرمانانه تنها در حوزه تاکتیک‌ها و روش‌هاست. براساس این منطق حکیمانه نباید دشمن را به طمع انداخت و به او روحیه داد. اگر این منطق حکیمانه می‌کوشد برای دولت جدید میدان مانور فراهم کند اما در مقابل، طراحی آمریکا و غرب - به انضمام برخی غفلت‌ها یا شیطنت‌های داخلی هماهنگ شده - بر آن است که دولت جدید را در دالان تنگ و یکطرفه نرمش و سازش با آمریکا بیندازد و به اعتبار ایجاد توقعات غلط و بی‌مبنا، راه برگشت را ببندد. وارد شدن در مسیر بازی مذاکراتی که از هم‌اکنون پایان و نتیجه آن را آمریکایی‌ها مشخص کرده‌اند، بازی از پیش باخته است و باید از این بازی احتراز کرد. همان‌گونه که نیویورک‌تایمز هفته گذشته نوشت «رهبر زیرک و اسرار‌آمیز ایران از رویکرد گشایش استقبال می‌کند اما به عنوان کسی که می‌گوید انقلابی است نه دیپلمات، به رئیس‌جمهور و تیم او سفارش کرده هرگز طبیعت و ذات دشمنان را از یاد نبرند. او به صراحت از نرمش قهرمانانه در جایی که بتوان نرمش نشان داد اما هرگز اهداف را زیر پا ننهاد، سخن گفت... او حرف آخر را در نظام سیاسی ایران می‌زند. اگر تحریم‌ها لغو شود رهبری اجازه ادامه مسیر را خواهد داد اما اگر بی‌نتیجه بماند، این آزمونی برای محک زدن دوباره آمریکایی‌هاست».

محمد ایمانی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* از وابستگان شهید احمد ابراهیمی افساری هستم. با سختی‌هایی که در تداوم راه شهیدان تا الان در زندگی متحمل شده‌ام پیامم به دولتمردان این است که دل خودتان را به لفاظی‌های امروز آمریکائيان خوش نکنید. آمریکا باید تقاص خیلی از جنایت‌های گذشته خود را بپردازد ما مردم ایران و تک‌تک مسئولین مدیون قطره‌قطره خون شهیدانی هستیم که در اثر جنایت آمریکایی‌ها کشته شده‌اند.
افساری
* خبر تولید پهپاد شاهد 129 سپاه پاسداران بسیار شیرین و دلگرم‌کننده است. به امید روزی که سپاه به‌عنوان قدرت برتر موشکی دنیا در هر نقطه‌ای از زمین- هوا و دریا حافظ منافع مسلمین باشد.
یک رزمنده از کرمانشاه
* آقای روحانی ریاست‌محترم جمهوری که گفته اگر چند روز بیشتر در نیویورک می‌ماندند امکان ملاقات با رئیس جمهور آمریکا وجود داشت، آیا در این چند روز اضافه آمریکایی‌ها دست از دشمنی با ملت برمی‌داشتند. در ضمن جنایت‌ها و خیانت‌های گذشته آمریکا را چه باید کرد؟
1969---0936
* اگر چه نشستن مقامات ایرانی با آمریکایی دور یک میز برای امثال ما که خیانت آمریکایی‌ها را با پوست و خون خویش درک کرده‌ایم چندش‌آور است ولی اگر برای رسیدن به هدف بالاتر و با رعایت مصالح کلی نظام و در چارچوب سیاست‌های مورد نظر رهبر معظم انقلاب باشد آن را تحمل می‌کنیم.
6406---0912
* در خبرها آمده بود که دولت به دنبال امضای پروتکل الحاقی است اگر چنین چیزی تحقق یابد اجازه بازرسی از سایت‌های هسته‌ای و دیگر مراکز داده می‌شود. آیا نمی‌دانند که بازرسان آژانس نقش جاسوسان غربی را بازی می‌کنند؟
3908---0912
* آقای روحانی ریاست محترم جمهوری باید از این به بعد دعا کند راه دیپلماسی جدیدی که شروع کننده آن بوده باعث عزت و اقتدار کشور ایران و ایرانی بشود و الا هر ذلتی که پیش بیاید پای ایشان نوشته می‌شود.
سعدیانی
*اگر قدم‌هایی که آقای روحانی و تیم همراه ایشان در دیپلماسی جدید برداشته‌اند موجب عزت و اقتدار کشور و ملت ایران بشود وظیفه داریم آنان را دعای خیر بکنیم و توفیق روزافزونشان را از خدا بخواهیم. ولی اگر این راه موجب سرافکندگی ملت ایران گردد مشمول نفرین خانواده شهداء، ایثارگران و جانبازان خواهند شد.
این سنت الهی است که خیرخواهان ملت سرانجام عزیز و خیانتکاران رسوا می‌شوند.
6091---0915
* با توجه به خوی استکباری و اسلام‌ستیزی آمریکا دل خوش کردن به یک تماس تلفنی یا مذاکره با وزیران امور خارجه ساده‌لوحی است. آمریکا ذاتاً تروریست و شیطان بزرگ است.
2367---0912
* متأسفانه رئیس جمهور در مصاحبه با خبرنگاران غربی در نیویورک علی‌رغم دفاع از حقوق هسته‌ای در بقیه مسائل دائم رقبای انتخاباتی خود را متهم به افراطی‌گری کردند! آیا دفاع از حقوق مردم مظلومی که 35 سال ظلم و عداوت علنی آمریکا و غرب مثل کشتار مسافران بیگناه هواپیما، حمایت از صدام، تخصیص بودجه برای سرنگونی نظام، و تحریم‌های زیادی را تحمل کرده‌اند افراطی‌گری است؟ آیا غرب شایسته این خوش‌بینی‌های افراطی هست؟
سلگی از نهاوند
* مگر چه اتفاقی افتاد که آمریکا این همه ذوق‌زده شده و حتی حاضر شد تماس تلفنی بگیرد. مقامات آمریکا حتی در یک جمله نشان نداده‌اند که حاضرند از موضع خود علیه ملت ایران کوتاه بیایند. از روزنامه کیهان تقاضا داریم در این رابطه تحقیقی انجام گیرد و واقعیت برای مردم آشکار شود.
0503---0912
* آقای هاشمی در صحبت‌های اخیر خود گفته اگر این 8 سال اخیر نبود کشور در اوج اقتدار قرار داشت در حالی که بسیاری از پیشرفت‌های کشور در خیلی از عرصه‌ها مثل خودکفایی در تولید بنزین و دیگر پیشرفت‌های علمی در این 8 سال صورت گرفته در ضمن جلوی رانت‌خواری بعضی از گروه‌های مافیای سیاسی در این 8 سال گرفته شد و دیدیم چگونه سر و صدای آنان را درآورد.
مهریان از اصفهان
* چرا رئیس کل بانک مرکزی فورا در رابطه با افزایش ارزش ریال واکنش نشان داد و آن را متوقف کرد. بالا بودن قیمت دلار و سه برابر شدن نرخ برخی کالاها به سود چه کسانی است. چرا مسئولین منافع اکثریت مردم را در نظر نمی‌گیرند؟
4694---0911
* این چه بی‌منطقی است که رئیس بانک مرکزی اعلام می‌کند نباید دلار ارزان شود؟ آیا امثال وی فقط منافع دستگاه خود و عده قلیلی را درنظر می‌گیرند یا منافع 70 میلیون را؟ نکند ایشان حقوقش را دلاری می‌گیرد؟
8911---0915
* دولت محترم به جای دستکاری یارانه‌ها لطف کنند قیمت انرژی را به صورت تصاعدی بالا ببرند که هرچه مصرف بیشتر پرداخت هزینه بیشتر نه اینکه بخواهند یارانه‌ها را کاهش دهند. بسیاری از دهک‌های پایین جامعه امیدشان به این یارانه‌هاست.
نوری از کرج
* بنویسید بعضی از مدارس شبانه‌روزی مناطق محروم به دلیل عدم پرداخت سرانه جیره غذایی در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند. درخواست ما این است که در این مورد گزارشی جامع تهیه بشود. لازم است یادآوری بکنیم این مدارس تنها امید دانش‌آموزان روستایی برای ادامه تحصیل می‌باشد.
4167---0914
* مگر مدارس بودجه سرانه ندارند که مهرماه که می‌شود نامه‌های تقاضای کمک مالی برای والدین برای تامین پول آب، برق، گاز، تعمیر شوفاژ و نیمکت و تخته و... به منازل سرازیر می‌شود. لطفا چاپ کنید شاید مسئولین آموزش و پرورش فکری بکنند.
یوسفی از رشت و طاهری از اراک
* از تیم اقتصادی رئیس‌جمهور محترم درخواست می‌شود سهام عدالت کارگران فصلی که چهار سال است ثبت‌نام کرده‌اند و منتظرند را روشن نمایند.
5219---0937
* اداره راهنمایی و رانندگی تهران اتومبیل بنده را که پشت پادگان حر پارک کرده بودم به پارکینگ واقع در جاده ساوه منتقل کرده است. سوال بنده این است که آیا واقعا هیچ پارکینگی در این اطراف وجود نداشت که حتما باید مردم را به بیرون از شهر بکشانند. ثانیا چرا برای آزادسازی اتومبیل ابتدا تمام کارها را در داخل تهران انجام نمی‌دهند که مجبور نباشیم دو بار به پارکینگ مراجعه کنیم.
سقفی
* از نیروی انتظامی و دستگاه قضا درخواست می‌شود با زورگیری و سرقت در اطراف خیابان ولی‌عصر(عج) (میدان منیریه) به شدت برخورد نمایند. رأفت با دزدان سابقه‌دار چه معنی دارد؟
0925---0912
پاسخ معاونت اجتماعی ناجای استان سمنان
در پاسخ به مطلب مندرج در کیهان و خوانندگان به تاریخ 24 شهریور در خصوص دزدگیر دبیرستان هاجر شاهرود، به آگاهی می‌رساند: «فرماندهی انتظامی شهرستان شاهرود پس از بررسی موضوع اعلام کرده که مکاتبه لازم با آموزش و پرورش در خصوص رفع نقص دستگاه دزدگیر انجام شده علاوه بر این، ماموران کلانتری 11 این شهرستان نیز با مراجعه به مدرسه مورد نظر، آموزش‌ها و توصیه‌های لازم را ارائه کردند. در ضمن، رفع نقص دستگاه دزدگیر می‌بایست از سوی اداره آموزش و پرورش، پیگیری شود.»
پاسخ روابط عمومی شهرداری منطقه 2
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه کیهان در خصوص سد معبر در بلوار فرحزادی رستوران درویش اول ایثار بالای میدان بوستان روبه‌روی ساختمان اساتید ضمن تشکر از پیام شهروند محترم، به آگاهی می‌رساند که رفع سد معبر از طریق خدمات شهری منطقه انجام شده و در حال حاضر مشکل برطرف گردیده است.

 


گفت: بالاخره معلوم نشد آقای روحانی درخواست تماس تلفنی با اوباما را کرده است یا اوباما پیشقدم شده بود؟
گفتم: آقای ظریف گفته است حرف آمریکایی‌ها که می‌گویند درخواست برای تماس تلفنی از طرف آقای روحانی بوده است، اعتبار ندارد.
گفت: وقتی حرف رئیس‌جمهور آمریکا در این حد و اندازه هم اعتبار ندارد، پس آقایان با چه تحلیل و توجیهی به آمریکا اعتماد کرده و این همه درباره آن تبلیغ می‌کنند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! آدم قالتاقی از خیلی‌ها پول قرض گرفته و پس نمی‌داد. قاضی حکم کرد فردا او را سوار یک الاغ کنند و در شهر بگردانند و جار بزنند که او آدم قالتاقی است و بدهی‌های خود را نمی‌پردازد. غروب فردا صاحب الاغ که یک روز او را در شهر گردانده و جار زده بود از او کرایه الاغ را خواست و یارو گفت؛ مرد حسابی! از صبح تا حالا داری جار می‌زنی که من بدهی خود را نمی‌دهم حالا با چه رویی کرایه خرت را می‌خواهی؟!

 


در پی دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر خارجه آمریکا و تماس تلفنی روحانی و اوباما در جریان سفر به نیویورک، کارشناسان و فعالان سیاسی اظهارات و گفته‌های طرف مقابل را کافی ندانسته و تاکید کردند گام عملی آمریکا برای نشان دادن حسن‌نیت «لغو تحریم‌ها» باشد.
در همین ارتباط، حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ادعای حسن‌نیت آمریکایی‌ها در لسان نمی‌تواند قطعی محسوب شود، تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها در ادعای خود مبنی بر حسن‌نیت در برخورد با ایران صادق هستند باید گام‌های عملی از جمله پایان دشمنی با ملت ایران و لغو تحریم‌های اعمالی را در دستور کار خود قرار دهند.
نقوی با بیان اینکه نرمش قهرمانانه به معنای دیپلماسی فعال در مقابل توطئه‌‌های دیپلماتیک در عرصه بین‌الملل است، افزود: انتظار می‌رود دولت محترم در عرصه دیپلماسی ورودی فعال، پرتحرک و هوشمند داشته باشد و بتواند توطئه‌های سیاسی که علیه ملت ایران برنامه‌ریزی شده را خنثی کند اما این رفتار به معنای انفعال در سیاست خارجی نیست.
همچنین محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی در این رابطه گفت: ایران با اتخاذ دیپلماسی نرمش قهرمانانه فرصت جدیدی به آمریکا داده است تا اگر در ادعاهای خود صادق است با حفط آبرو روش خود را تغییر دهد، فرصتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور وسیع‌تری به آمریکا داده شد.
حجت‌الاسلام مهدی طائب کارشناس مسائل سیاسی نیز با اشاره به عدم صداقت دولت آمریکا برای درخواست مذاکره با ایران اظهار داشت: در بحث مذاکرات اعتماد به طرف مقابل مطرح نیست و ابتدا باید ثابت شود که آمریکا در ادعای مذاکره دروغ گفته و صادق نبوده است.
وی با اشاره به قابل تقدیر بودن صحبت‌های روحانی مبنی بر اینکه ما اهل گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط هستیم، خاطرنشان کرد: اگر آمریکا این گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط را بپذیرد و قبول کند تا به حال متجاوز بوده و حقوق ملت ما را زیر پا گذاشته، این یک دستاورد برای ماست و انتظار زیادی از آمریکا نداریم و اتفاقا اگر کسی انتظار داشته باشد که در ارتباط با آمریکا مشکلات اقتصادی ما حل شود یعنی ماهیت آمریکا را نشناخته است چرا که آنها خودشان دچار مشکلات اقتصادی هستند.
در همین حال، آیت‌الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری هم در گفت‌وگو با فارس، درباره عدم صداقت دولت آمریکا در برقراری رابطه با ایران و تاکید روحانی مبنی بر اینکه درخواست مذاکره از سوی آمریکا صورت گرفت، اظهار داشت: در موضوع رابطه با آمریکا ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم به این کشور اعتماد کنیم چرا که آنها صددرصد دشمن جمهوری اسلامی هستند.
وی با انتقاد از اینکه آمریکا هنوز حسن‌نیت خود را به صورت عملی نشان نداده است،‌ قدم ا ول در اثبات حسن‌نیت اوباما را لغو رسمی تحریم‌ها و تایید کامل برنامه هسته‌ای کشورمان عنوان کرد.
مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع رابطه ایران و آمریکا واکنش نشان داد. وی گفت: کسی در روابط با کشورها منکر تعامل با حفظ ارزش‌ها نیست اما باید به این نکته توجه داشت که هیچ‌گاه هیچ کشوری در دنیا از اصول خود کوتاه نمی‌آید.
وی اضافه کرد: آمریکا هیچ‌گاه از اصول خود کوتاه نمی‌آید و بر اساس همان اصول با جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها مواجهه می‌کند.
میرکاظمی از مقامات کشور خواست تا به مذاکره با آمریکا دلخوش نباشند و برای پیشرفت کشور تلاش کنند.
وزیر سابق نفت تاکید کرد: ‌نباید تصور کنیم که مقابله با تحریم‌ها فقط از طریق مذاکره با آمریکا صورت می‌گیرد، باید در این زمینه هوشیار بود و گام‌های دیگری برداشت.

 


وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بسر می‌برد، با وزرای امور خارجه سوریه، رومانی، ترکمنستان، امارات، ارمنستان، یمن، قرقیزستان، سریلانکا و نروژ دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف و ولید معلم وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوریه در نیویورک دیدار و آخرین تحولات جاری در سوریه و تلاشها در جهت خاتمه این بحران را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.
ولید معلم در این دیدار آخرین وضعیت بحران سوریه و تلاش‌های جاری در محافل بین‌المللی برای خاتمه این بحران را تشریح کرد و طرفین پیرامون راههای کمک به خاتمه بحران از طریق گفت‌وگوهای سیاسی رایزنی کردند.
در این دیدار، همچنین مناسبات و همکاری‌های نزدیک و گسترده تهران- دمشق در تمام عرصه‌ها مرور و بر تقویت همکاری‌ها تأکید شد.
در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رومانی که روابط دوجانبه، تحولات منطقه و موضوعات مهم بین‌المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت،‌محمد جواد ظریف آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه روابط دوجانبه و کار با رومانی اعلام داشت.
وزیر امور خارجه رومانی نیز ضمن تبریک به مناسبت انتصاب ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ادامه رایزنی‌های سیاسی دو کشور، ارائه بورس‌های دانشجویی و همکاری‌ها و مبادلات فرهنگی را خاطرنشان ساخت.
در دیدار ظریف و وزیر امور خارجه یمن نیز پیرامون آخرین وضعیت «نوراحمد نیکبخت» دیپلمات ربوده شده ایرانی در صنعا مذاکره شد و وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مسئولیت دولت یمن، خواستار تسریع در اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای یافتن، آزادی و بازگشت سالم وی شد.
ظریف و شیخ عبدالله بن زاید‌آل نهیان وزرای امور خارجه ایران و امارات نیز در دیداری جداگانه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
وزیر امور خارجه در این دیدار به سیاستهای اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اهمیت به روابط با همسایگان، تقویت همکاری براساس احترام متقابل و منافع مشترک و حسن همجواری، روابط تاریخی ایران و امارات براساس علقه‌های فرهنگی، دینی و همسایگی را خاطرنشان ساخت.
ظریف همچنین در دیدار جداگانه با وزیر امور خارجه ارمنستان، مناسبات تهران- ایروان را به لحاظ رابطه تاریخی ایران و ارامنه مهم خواند.
وی گفت: ما مصمم به حفظ، توسعه و تقویت مناسبات دو جانبه و چندجانبه با ارمنستان هستیم.
وزیر امور خارجه همچنین به همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، پارلمانی، گردشگری و پروژه‌های مشترک دو کشور اشاره کرد.
در دیدار وزرای امور خارجه ایران و نروژ روابط دوجانبه و رایزنی‌های تهران- اسلو و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
ظریف ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با نروژ در ابعاد دو جانبه و چند جانبه، از استمرار گفت‌وگوهای سیاسی منظم میان دو کشور استقبال کرد.
وزیر امور خارجه نروژ نیز با استقبال از فضای جدید به وجود آمده، نسبت به گفت‌وگوهای سیاسی، منظم میان مسئولین وزارت‌خانه‌های خارجه دو کشور ابراز رضایت کرد و رایزنی پیرامون موضوعاتی مانند افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مسأله‌آوارگان را سازنده خواند.
ظریف در ارتباط با بحران سوریه، به جلوگیری از جنگ به عنوان یک تراژدی، خلع سلاح شیمیایی در سوریه و منطقه و ضرورت جلوگیری از دستیابی گروه‌های افراطی به سلاح شیمیایی و فضای ایجاد شده برای گفت‌وگوهای سیاسی جهت حل بحران سوریه اشاره کرد.
وی در خصوص موضوع هسته‌ای، مذاکرات اخیر ایران و 5+1 را آغاز خوبی توصیف و ابراز امیدواری کرد که ادامه مذاکرات با موفقیت توأم باشد.

 


چرا رئیس جمهور ایران در سازمان ملل در کانون توجهات قرار گرفت؟ سردبیر القدس العربی ضمن مقاله‌ای به این سؤال پاسخ داده است.
عبدالباری العطوان در این زمینه خاطرنشان کرد:‌«رئيس جمهور ایران در جریان سفر به مقر سازمان ملل در کانون توجهات قرار داشت اما این به این خاطر نبود که روحانی عمامه بر سر داشت یا اینکه وی محاسن بلندی داشت بلکه به این دلیل بود که او نماینده کشوری است که «نه» بزرگی به آمریکا گفت و به هیچ وجه از ناوگان‌ها و هواپیماها و تهدیدهای علنی و غیرعلنی آن نمی‌هراسد. در گذشته نه چندان دور، رهبرانی در میان عرب‌ها بودند که دارای چنین مرتبه و جایگاهی بودند که «جمال عبدالناصر» که کانال سوئز را ملی کرد و «هواری بومدین» که پس از بیرون راندن استعمارگران فرانسوی از کشورش از جنبش‌های آزادیبخش عربی و آفریقایی حمایت می‌کرد.»
وی با اشاره به فضای تبلیغاتی درست شده درباره احتمال مصافحه اوباما و روحانی نوشت:‌«اما چنین انتظاری شاید ماه‌ها یا سال‌ها به طول انجامد زیرا ایرانی‌ها با زیرکی و غرور تمام، با درخواست آمریکا برای دیدار رؤسای جمهوری دو کشور مخالفت کردند. نکته قابل توجه اینکه، یک مقام عالی رتبه‌ آمریکایی اعلام کرد آمریکایی‌ها به مقام‌های ایرانی پیشنهاد کردند، اوباما با روحانی مذاکراتی مستقیم داشته باشند اما ایرانی‌ها عذرخواهی کردند و گفتند، پیچیدگی‌های زمان کنونی مانع این دیدار است. چنین سخنانی چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ به زبان ساده، این یعنی اینکه رئيس جمهوری ایران که نماینده یک کشور تحت تحریم است، برای حفظ کرامت و شرف کشورش و همچنین در اعتراض به سیاست‌های آمریکا و جنگ‌های خونین این کشور در خاورمیانه، نمی‌خواهد به رئیس جمهوری آمریکا افتخار مصافحه را بدهد.»
عبدالباری عطوان با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی می‌افزاید: در مقابل تصویر و چهره‌های عرب‌ها شرم‌آور است. کسی برای ما احترام قائل نمی‌شود. ما مانند خس و خاشاکی افتاده در سیل هستیم. ایران مورد احترام است. زیرا دارای ساختار قدرتمند و نیروی نظامی قوی است. همچنین ملت و حاکمیت ایران زندگی توأم با عزت و بی‌نیازی و قناعت را در برابر غرب پیشه کرده است. همچنین باید توجه کرد سوریه که هم‌پیمان و متحد ایران است، آنگونه که اوباما و نتانیاهو و دشمنان عربش می‌گفتند، سرنگون نشد بلکه مقاومت کرد و همچنان پابرجاست و از سوی دیگر حزب‌الله متحد دیگر ایران در جنوب لبنان قدرتی بازدارنده در مقابل اسرائیل است.

 


اغلب اعضای کنگره آمریکا به شدت حامی اسرائیل هستند و قصد ندارند با کاهش تحریم‌ها فرصتی به ایران بدهند. بنابراین در عمل چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
خبرگزاری رویتر ضمن انتشار این تحلیل نوشت: بیشتر اعضای کنگره به فریبکاری حسن روحانی بدگمانند. جان مک کین، لیندسی گراهام و کلی آیوت سناتورهای جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای اعلام کردند ما باید در زمینه‌ این ابتکار عمل دیپلماتیک کنونی با چشمانی باز پیش برویم و نباید به ایران اجازه بدهیم تا از مذاکرات به عنوان وسیله‌ای برای تاخیر و فریبکاری استفاده کند. بسیاری از قانونگذاران آمریکایی به شدت حامی اسرائیل هستند و می‌گویند ایران در تلاش برای دستیابی به توانایی تسلیحات هسته‌ای است.
«آرون دیوید میلر» مقام ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو مرکز «وودرو ویلسون» در واشنگتن گفت: کنگره قصد ندارد فرصتی به ایران بدهد و تا زمانی که اعضای کنگره شاهد اقدام قابل توجهی از جانب ایرانیان نباشد، چنین کاری نخواهند کرد.
«جان آلترمان» در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن گفت، ایرانیان برای مذاکره با دولت اوباما باید متقاعد شده باشند که دولت وی می‌تواند آنچه را که می‌خواهد از کنگره بگیرد اما ادرویس نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: ما می‌توانیم از طریق تحریم‌های فلج‌کننده به اعمال فشار بیشتر بر این رژیم ادامه دهیم و توانایی آن را برای پیگیری دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هدف قرار دهیم. آمریکا باید با تحریم‌های فلج‌کننده ایران را تحت فشار بگذارد.
سناتور «چارلز شومر» و «روبرت مندنز»، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز با ملحق شدن به قانونگذاران جمهوری‌خواه از اوباما خواستند تا موضعی جدی و سخت در مورد ایران اتخاذ کند.
مندنز که تحت تاثیر سخنرانی روحانی قرار نگرفته بود، گفت: در عین حالی که من از اظهارات رئیس‌جمهوری روحانی مبنی بر این که ایران به دنبال یک روند صلح‌آمیز و دیپلماتیک است،‌ استقبال می‌کنم اما از لحن به شدت خصمانه‌ای که در اظهارات وی بود، ناامید شدم.
در همین حال به گزارش صدای آمریکا تعدادی از اعضای کنگره پس از شنیدن سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی ضمن صدور بیانیه‌هایی خطاب به اوباما از وی خواستند با چشم باز با ابتکارهای دیپلماتیک روبرو شود.
یادآور می‌شود لابی صهیونیستی ایپک کاملا بر فعالیت‌ مجلس نمایندگان و سنای آمریکا اشراف دارد و به همین دلیل با وجود اختلاف‌نظر دو طیف دموکرات و جمهوری‌خواه در مسائل دیگر، در موضوع فشار و تشدید تحریم‌ها علیه ایران اجماع کامل وجود دارد که طی چند ماه گذشته به واسطه تصویب تحریم‌هایی با اکثریت قاطع آرا نمود پیدا کرده است.

 


«آمریکا و غرب فهرستی طولانی از خواسته‌ها و مطالبات خود از ایران را آماده کرده‌اند».
روزنامه فایننشال تایمز با انتشار این خبر درباره «پشت پرده دیپلماسی لبخند در روابط آمریکا و ایران» نوشت: ایران عمیقا نسبت به انگیزه‌ها و اهداف شیطان بزرگ تردید دارد. از دید ایران، واشنگتن همپیمان قوی «محمدرضا پهلوی» و عامل کودتای مشترک با انگلیس برای براندازی دولت «محمد مصدق» نخست‌وزیر منتخب سابق ایران به دنبال ملی‌سازی صنعت نفت است.
این گزارش می‌افزاید: «هرچند انتظارات از ایران و آمریکا افزایش یافته است، اما واقعیات با آغاز مذاکرات واقعی دو کشور در 16 اکتبر در ژنو آشکار خواهد شد. تهران خواستار لغو سریع تحریم‌ها است. اما آمریکا و کشورهای دیگر فهرستی طولانی از خواسته‌ها از جمله توقف غنی‌سازی در سطح 20 درصد، تعطیلی تاسیسات آب سنگین اراک و قطع فعالیت تاسیسات غنی‌سازی فردو را آماده کرده‌اند».
فایننشال‌تایمز نوشت: «بسیاری از تحریم‌های آمریکا در نتیجه تصویب قوانینی در کنگره و بسیاری از این قانونگذاران هم مانند اسرائیل، قویا نسبت به اهداف ایران مظنون هستند. مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون به جای لغو تحریم‌ها، دور جدید اقدامات علیه ایران را تصویب کرده و سنا در حال بررسی آن است.»
این روزنامه در عین حال تأکید کرد اگر آمریکا از فرصت موجود برای بهبود روابط با ایران استفاده نکند، بزرگ‌ترین اشتباه راهبردی خود طی 10 سال گذشته پس از جنگ عراق را مرتکب شده است.
نکته جالب اظهارات یک مقام سابق آمریکایی است که در مصاحبه با سایت المانیتور از مواضع دکتر روحانی در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل ابراز ناخرسندی کرد و گفته است: پیش از این تلقی خوبی از روحانی وجود داشت اما از سخنان روحانی تا حدودی ناامیدی ایجاد شد چون به نظر رسید که وی به اظهارات قبلی ایران حاکی از اینکه جامعه جهانی حق ندارد به ما بگوید که چه کار بکنیم، بازگشته است.

 


همکار فراری نشریات زنجیره‌ای از محافل اپوزیسیون و فتنه‌گر خواست با وجود ناخرسندی از سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، توقعات خود از دکتر روحانی را تعدیل کنند.
«آرش -ب» در وبسایت روز آن‌لاین نوشت: سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. شماری از فعالان شبکه‌های اجتماعی سخنرانی وی را مطلوب ارزیابی نکرده‌اند. همین مسأله موجب شده است که انتقادهای زیادی از سخنرانی روحانی صورت گیرد.
وی می‌افزاید: برای تحلیل سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، باید به چند نکته توجه داشت. نخست آنکه نباید فراموش کرد حسن روحانی، رئیس جمهور دوران پسا جنبش سبز است. او موفق به عبور از فیلتر شورای نگهبانی شده که به افرادی نظیر هاشمی رفسنجانی، اجازه حضور در رقابت انتخاباتی را نداد. حسن روحانی خود نیز نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی و مسئول پرونده هسته‌ای ایران بوده است؛ سوابقی که بسیاری از آن‌ها حتی پس از سال 88 نیز ادامه پیدا کرد. وی حتی در 25 بهمن ماه سال 89 نیز علیه جنبش سبز و تظاهرات اعتراض‌آمیز حامیان آن، موضع گرفته بود. طبیعتاً با این سوابق، نمی‌توان از چسبندگی روحانی به حاکمیت و سطوح فوقانی آن چشم‌پوشی کرد.
همکار فراری نشریات زنجیره‌ای افزود: از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که در دوران تبلیغات انتخاباتی نیز، حسن روحانی جز در موارد معدود و محدودی، کمتر سخن از مطالبات دموکراسی خواهان به میان آورد. او به طور مشخص علقه‌ای به جنبش سبز ندارد و آن گونه که می‌توان از سخنان و رفتارهای او دریافت کمتر علاقه‌ای به مطالبات دموکراسی خواهانه دارد. این مسأله در چینش کابینه او نیز به خوبی مشهود است.
نویسنده روز آن‌لاین معتقد است: «به نظر می‌رسد در فضای ایجاد شده پیرامون سخنان و کنش‌های احتمالی روحانی، خوش‌بینی مفرطی وجود داشته است. بالا بردن سطح مطالبات از روحانی و دولت وی، ‌توسط برخی از حامیان حزبی و رسانه‌ای، باعث شده است که برخی روحانی را در جایگاهی مشابه خاتمی و یا حتی میرحسین موسوی تصور کنند. این برداشت و تصور از روحانی، به طور مشخص هیچ ارتباطی با واقعیت وجودی وی ندارد. روحانی نه تنها خاتمی و موسوی نیست، بلکه حتی هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات هم نیست. بالا بردن سطح انتظارات از روحانی، نه تنها می‌تواند باعث شود که وی و دولت‌اش به مشکل بربخورند، بلکه حتی باعث ناامیدی و سرخوردگی نیز خواهد شد. سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و سرخوردگی از آن، می‌تواند زنگ خطری در همین زمینه باشد. اتفاقی که باید خیلی سریع جلو آن را گرفت.»
این تحلیل در حالی است که خاتمی روز پنج‌شنبه در دیدار شماری از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هشتم تأکید کرد: شما توقع نداشته باشید آقای روحانی دقیقاً طبق نظر و سلیقه بنده و دیگران عمل کند.
از سوی دیگر وبسایت صدای آمریکا در تحلیلی به قلم یکی از عناصر ضد انقلاب نوشت: بخش عمده‌ای از سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل از نظر محتوایی- و نه از نظر شکلی- تفاوت چندانی با سخنرانی‌های محمود احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته نداشت. او با اشاره به آن‌چه «اقدامات زورمدارانه اقتصادی و نظامی نظام سلطه» نامید، حملات تندی را به نظم کنونی جهانی و کشورهای صاحب قدرت و به طور مشخص آمریکا کرد و آن‌ها را تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی دانست. سخنان آقای روحانی در خصوص اسرائیل نیز بسیار تند بود. او اگرچه حرفی از افسانه بودن هالوکاست نزد اما با متهم کردن دولت اسرائیل به آپارتاید، ترجیح داد که نظر رهبر جمهوری اسلامی و حامیان او در تهران را جلب کند. او در خصوص پرونده هسته‌ای نیز با پافشاری بر «حق طبیعی، قانونی و مسلم ایران» مطابق نظر رهبر جمهوری اسلامی خواهان «پذیرش اعمال حق غنی‌سازی و سایر حقوق هسته‌ای در خاک ایران» شد.
از سوی دیگر در حالی که سایت ایران گلوبال مدعی بود «متن سخنرانی روحانی در مجمع عمومی را سعید جلیلی نوشته بود و همین باعث واکنش نسبتاً تند علیه وی در شبکه‌هایی مانند تویتر و فیس‌بوک شده»، سایت ضد انقلابی اخبارروز مدعی شد: ملا حسن روحانی باعث ناامیدی و کلافگی شد. کسانی خیال می‌کردند این آخوند حقوق‌خوان در انگلیس نوع دیگری حرف خواهد زد. اما بدبختانه چیزی تغییر نکرده و روحانی نیز مانند ]آیت‌الله[ خامنه‌ای سخن می‌گوید. او اول و آخر سخنرانی‌اش آیه قرآن خواند و سر ضیافت ناهاری که مشروب الکلی سر آن سرو می‌شد نرفت تا به نتانیاهو و اوبا«هلو» نگوید: هیهات که روحانی امیدهای ما را برباد داد و معلوم شد در نرمش قهرمانانه‌ای که رهبر به آن اشاره کرده، در به همان پاشنه قبل خواهد چرخید.
یادآور می‌شود اقدام خطای روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس دولت شیطان بزرگ مجدداً باعث ذوق‌زدگی محافل ضدانقلاب شد.

 


«ایران به موضوع مکالمه تلفنی باید واقع‌بینانه نگاه کند. آمریکا بازی بزرگتری را دنبال می‌کند و در این بازی می‌خواهد ایران در اجرای برنامه هسته‌ای خود تسلیم شود».
رادیو فردا ارگان سازمان سیا ضمن انتقاد این تحلیل خاطرنشان کرد: نباید واقعیت‌های ضمنی مکالمه تلفنی اوباما و روحانی را به بخش تبلیغاتی و نمایشی بازی فروخت. اوباما با ابتکار تلفن کردن به روحانی مسیری را باز کرده اما این باز کردن افق، طبیعتا انتظارات ثانوی را که از جمله پذیرفتن خواسته‌های غرب به صورت تدریجی در پای میز مذاکره است، ایجاد می‌کند.
صدای آمریکا نیز در گزارشی در همین زمینه گفت: این راه جدیدی است که نمی‌دانیم انتهای آن چه خواهد بود. اما قدم اول خواست آمریکا بسته شدن تاسیسات فردو و توقف غنی‌سازی 20 درصد است. توقع اصلی بستن صددرصد تاسیسات هسته‌ای و پلمب کردن کامل آنهاست اما ایران زیر بار نخواهد رفت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10