(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 08 مهر  1392 - شماره 20604

همزمان با بازگشایی مدارس آلودگی هوای تهران شدت یافت
پلیس با مزاحمان مدارس برخورد می‌کند
باقرزاده خبر داد
امکان فعالیت فرهنگیان در نهضت سوادآموزی به صورت حق‌التدریسی
خسارت 376 میلیارد ریالی سیل به خراسان شمالی
کشف 100 تن داروی قاچاق در تهران
توزیع مواد مخدر در پوشش راننده تاکسی
جداسازی بیمارستان‌های آموزشی از درمانی
حوادث کوتاه از کشور
وزیر بهداشت: 20 قلم داروی وارداتی بیماران صعب‌العلاج بیمه می‌شود
در پنج ماه نخست سال جاری 4 هزار و 622 متخلف زیست‌محیطی دستگیر شدند
آمار بالای مرگ و میر سالمندان در حوادث ترافیک
ابتلای 174 نفر به بیماری وبا در کشور
انفجار گاز در یک روستا
زنبورهای آدمکش
پایان عملیات نجات بمبئی
مرگ نوزاد یک روزه پشت رفح
انتصاب در هلال‌احمر
انتصاب در وزارت بهداشت
انتصاب در فرودگاه امام
   


عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به افزایش چشمگیر آلودگی هوای پایتخت همزمان با بازگشایی مدارس گفت: دولت اقدامات لازم برای کاهش آلودگی کلانشهرها را اجرا و وعده‌های خود را تا پیش از وارونگی هوا محقق کند.
محمدجواد نظری مهر با بیان اینکه همزمان با بازگشایی مدارس آلودگی هوا به ویژه در تهران افزایش چشمگیری دارد اظهار داشت: با توجه به اینکه وارد نیمه دوم سال شده‌ایم و در این نیمه از سال آلودگی هوا به دلیل شرایط جوی و از طرفی بازگشایی مدارس افزایش می‌یابد اجرای بندهای طرح‌های کاهش آلودگی هوا ضرورتی دو چندان می‌یابد.
عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان اینکه آلودگی هوا با راهکارهای مقطعی کاهش پیدا نمی‌کند، تصریح کرد: با توجه به بازگشایی مدارس و موضوع آلودگی هوا تشکیل منظم جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا و پیگیری آن توسط سازمان محیط زیست ضروری است.
وی، اقداماتی مانند فرهنگ‌سازی، احداث زیرساخت‌ها، معاینه فنی به موقع خودروها و تمرکز بر حمل و نقل عمومی را بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: این اقدامات نیاز به فرآیندهای مداوم و برنامه‌ریزی‌های کلان دارد.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از آلودگی هوا در پایتخت ناشی از سوخت خودروهاست، گفت: استاندارد کردن سوخت خودروها یکی از اولویت‌های طرح جامع کاهش آلودگی هواست اما همچنان روند این استاندارد کردن بسیار کند است و کسی به آن رسیدگی نمی‌کند.
وی با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: امیدواریم قول هیئت دولت مبنی بر انتقال صنایع مستقر در تهران و تشکیل این کارگروه هرچه سریعتر محقق شود.

 


رئیس پلیس پیشگیری از اجرای طرح برخورد با مزاحمان مدارس توسط کلانتریها و یگان امداد خبر داد.
سردار تقی مهری در گفت‌وگو با مهر با اشاره به طرحهای پلیس پیشگیری همزمان با بازگشایی مدارس اظهار داشت: طرحهای انتظامی ترافیکی نیروی انتظامی تا 15 مهر در سراسر کشور اجرا می‌شود و در این زمان کار پلیس بسیار سخت است. هنوز دانش‌آموزان در مدارس و کلاسها جا نیفتادند و سرویسهای مدارس نیز هماهنگ و فعال نشدند که این موضوع باعث افزایش حجم ترافیک و تردد می‌شود.
وی ادامه داد: پلیس پیشگیری طرحهای انتظامی را با هماهنگی پلیس راهور در مقابل تمامی مدارس سراسر کشور به اجرا در‌ می‌آورد.
رئیس پلیس پیشگیری از اجرای طرح کنترل مزاحمان مدارس خبر داد و افزود: این طرح در مقابل تمامی مدارس به ویژه مدارس دخترانه به اجرا در می‌آید. نیروهای کلانتری و یگان امداد با هماهنگی مسئولان مدارس در زمان تعطیل شدن مدارس در مقابل آموزشگاه‌ها مستقر شده و با مزاحمین دانش‌آموزان برخورد می‌کنند.
به گفته مهری، در هفته اول مهرماه هیچگونه مورد خاص امنیتی و هیچ حادثه‌ای در خصوص مدارس گزارش نشده است.
وی در مورد استفاده پلیس از دستبند و پابند الکترونیکی گفت: این تجهیزات در اختیار سازمان زندانها قرار گرفته است تا مجرمان خطرناک بیشتر از گذشته کنترل شوند. پلیس طرحی برای استفاده از تجهیزات ندارند اما بر حسب ضرورت ممکن است از آنها استفاده کند.
رئیس پلیس پیشگیری در مورد تجهیزات این پلیس گفت: به زودی یگانهای زیر نظر این پلیس از جمله پلیس فرودگاه‌ها، راه‌آهن، یگان امداد و حفاظت از سازمان‌های دولتی تجهیز می‌شوند.

 


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور از فراهم شدن شرایط جدید در سامانه بکفا برای صدور ابلاغ «حق‌التدریس فرهنگیان شاغل و بازنشسته در نهضت سوادآموزی» خبر داد.
علی باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: شرایطی در سیستم‌های نرم‌افزاری بکفا فراهم شده که برای معلمان رسمی، پیمانی و بازنشسته و کلیه کارکنان دولت ابلاغ حق‌التدریسی صادر می‌شود.
بر همین اساس امکان استفاده از وقت موظف و غیرموظف معلمان رسمی و پیمانی، شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش برای حق‌التدریس نهضت سوادآموزی فراهم می‌شود.وی افزود: بر همین اساس می‌توان از ظرفیت فرهنگیان برای همکاری در مجموعه نهضت سوادآموزی استفاده کرد.باقرزاده تاکید کرد: قطعا پرداخت حقوق این حق‌التدریسی‌ها طبق احکام کارگزینی در استان‌ها و شهرستان‌ها خواهد بود، لذا معلمانی که داوطلب باشند تا از وقت‌های موظف و غیرموظف خود برای حق‌التدریس درنهضت استفاده کنند،‌ می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

 


مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: بارندگی و تگرگ اواخر هفته گذشته افزون بر 376 میلیارد ریال به بخش کشاورزی و تاسیسات زیربنایی این خطه از کشورمان خسارت وارد کرد.
غلامرضا عوض‌زاده دیروز به ایرنا گفت: حدود 300 میلیارد ریال از خسارت‌های وارده ناشی از سیلاب و تگرگ مربوط به شهرستان مرزی راز و جرگلان است.
وی اضافه کرد: سیلاب و تگرگ به حدود یک هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی این منطقه خسارت وارد کرده و 187 راس دام روستائیان نیز در این شهرستان تلف شدند. همچنین سیلاب به راه‌های روستائیان این منطقه نیز خسارت وارد کرده که اداره کل راه و شهرسازی استان در حال مرمت خرابی راه‌هاست.

 


نیروی انتظامی از کشف یک محموله 100تنی داروهای قاچاق در تهران خبر داد.
چندی قبل مأموران پلیس امنیت تهران از ورود یک محموله بزرگ داروی قاچاق از غرب کشور مطلع و پس از اقدامات اطلاعاتی با رهگیری این محموله موفق شدند محل دپوی این داروها را در جنوب تهران کشف کنند.
در ادامه تیم ویژه پلیس پایتخت با انجام عملیات موفق به کشف این مقدار داروی قاچاق و دستگیری تعدادی از قاچاقچیان شد.
گفتنی است، بخش زیادی از این داروها، داروهای ممنوعه و نیروزا بوده است.

 


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ از دستگیری 2 توزیع‌کننده مواد مخدر تحت پوشش راننده تاکسی و کشف بیش از 20 کیلوگرم حشیش از خودروی تاکسی آنها خبر داد.
سرهنگ اردشیر مطهری، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ ضمن اشاره به دستگیری 2 قاچاقچی و توزیع‌کننده مواد مخدر در محدوده جنوب تهران، به تشریح جزئیات پرونده این متهمان پرداخت.
این مقام انتظامی در تشریح خبر فوق گفت: با شکایت شهروندان ساکن محدوده مذکور در خصوص توزیع مواد مخدر از سوی یک توزیع‌کننده و قاچاقچی مواد مخدر تحت پوشش راننده تاکسی،‌ اقدامات ماموران پایگاه هشتم پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ برای دستگیری متهم آغاز شد.وی عنوان داشت: «در تحقیقات انجام شده مشخص شد که این فرد با خودروی تاکسی خود در محدوده‌های جوادیه، میدان بهمن و راه‌آهن پرسه زده و پس از شناسایی معتادان اقدام به توزیع مواد در میان آنها می‌کند.
مطهری تصریح کرد: «این فرد که «علی» نام داشت در یک عملیات ضربتی هنگام پرسه‌زنی در میدان بهمن، به همراه همدستش به نام «مهدی» بازداشت و در بازرسی از خودروی آنها 20 کیلو و 420 گرم حشیش کشف و ضبط شد.

 


معاون آموزشی وزیر بهداشت از جداسازی بیمارستان‌های آموزشی و درمانی خبر داد و گفت: سیاست تجمیع بیمارستان‌های آموزشی بررسی خواهد شد و این بیمارستان‌ها از خودگردانی باید خارج شوند.
به گزارش فارس، امیرمحسن ضیایی در مراسم تکریم و تودیع معاونان آموزشی وزیر بهداشت تصریح کرد: بین کارهای ستادی و صف اختلاف زیادی وجود دارد همیشه کارهای صف را ستاد انجام داده درحالی که مسئولیت اعتبارسنجی و بازرسی دارد و از این وظایف باز می‌دارد.
وی با اشاره به اینکه جداسازی این دو نهاد اجرایی آغاز شده گفت: در هر بخش آموزش امکان واگذاری وجود دارد و در برخی حوزه‌ها مانند امکانات ارتقاء و گواهینامه این اختیار به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد محتوای نظام آموزشی گفت: نظام آموزشی 28 سال است که ارائه کننده خدمات سلامت و آموزش بوده است این خدمات با هم ادغام شده و بسیاری از دستاوردهای پزشکی مربوط به این ادغام است اما باید بررسی کرد چقدر پیشرفت حاصل شده است.
ضیایی تصریح کرد: وزارت بهداشت شاید تنها دستگاه اجرایی است که خدمات صفر تا صد را تامین می‌کند و این نظام آمادگی دارد با تغییرات مختصر در تراز جهانی قرار گیرد اما همین ادغام نیاز به بازبینی و آسیب‌شناسی دارد و باید نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود.
وی پاسخگویی نظام آموزشی را از اهداف مهم این حوزه دانست و گفت: افت کیفیت آموزش پزشکی از چالش‌های مطرح است از دید کارشناسان این اتفاق افتاده و مجبور بودیم در بحث کمیت حرکت کنیم و به همین دلیل به کیفیت توجه کمی شد.
وی تصریح کرد: نیاز فوری به ارتقاء کمی نداریم و فرصت آن شده که به ارتقاء کیفی آموزش پزشکی بپردازیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت توسعه آموزش پزشکی در دانشکده و دانشگاه‌ها را بی‌قواره دانست و گفت: در هر استان و شهری دانشگاه راه‌اندازی کردیم که به شهرهای کوچک و روستاها هم رسیده‌ایم این اشکال دارد برای حفظ و ارتقاء سلامت باید دانشگاه‌ها ایجاد شوند اما نباید آموزش برای آموزش باشد بلکه هدف وزارت بهداشت حفظ، ارتقاء و توسعه سلامت است و توسعه هدفمند را باید ادامه دهیم.
ضیایی با انتقاد از ضعف ارتباط بین‌المللی در نظام آموزشی گفت: بیمارستان‌های آموزشی باید تجمیع شوند و بحث آموزش و درمان از هم جدا شوند وقتی منابع اعتباری کم است این بیمارستان‌ها دچار مشکل می‌شوند و به بیمار رسیدگی لازم را ندارند.
وی تصریح کرد: بنا بر این سیاست تجمیع بیمارستان‌ها را بررسی خواهیم کرد تا از خودگردانی خارج شود. ضیایی با اشاره به وجود 2 هزار و 500 متخصص از توزیع ناعادلانه نیروی انسانی انتقاد کرد و گفت: با وجود تعداد نیروهای زیادی توزیع خوبی نداشتیم این مشکل به وزارت بهداشت برنمی‌گردد و راهش این است که فعالیت بین بخشی و درآمد را افزایش دهیم و بومی‌گرایی را ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه توجه به برنامه‌های بالادستی کم بوده است گفت: سندهای توسعه متفاوتی داریم که اگر براساس آن کار کنیم تغییرات مدیریتی به کار صدمه‌ای نخواهد زد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه چهار رکن نظام آموزشی باید تغییر کند گفت: باید در بحث پذیرش دانشجو فضاها، برنامه‌ریزی، اعضاء هیئت علمی، اعتبار بخشی و ارزشیابی تغییراتی انجام شود و بررسی کنیم آیا آزمون‌های مناسبی برگزار می‌کنیم و از خود بپرسیم چرا دستیاران پزشکی فقط به دنبال آزمون و تخصص هستند.

 


سانحه رانندگی منجر به فوت
ماکو- ایرنا: سانحه رانندگی در محور پلدشت، سد ارس 2 نفر کشته و یک نفر زخمی بر جای گذاشت.
این حادثه عصر روز شنبه اتفاق افتاد که در اثر آن دو موتورسیکلت با یک دستگاه خودرو پراید برخورد کردند و راکبان هر دو موتورسیکلت در دم جان باختند و سرنشین یکی از موتورسیکلت‌ها هم به علت جراحات شدید به بیمارستان خوی اعزام شد که وضعیت وی نیز وخیم گزارش شده است.
علت حادثه بی‌احتیاطی راکب موتورسیکلت و انحراف به چپ اعلام شده است.
جریمه برای قاچاقچی دارو
ارومیه - فارس: مأموران انتظامی آذربایجان غربی در جریان بازرسی‌های خود، مقادیر قابل توجهی دارو را به همراه یک دستگاه موتورسیکلت و اجاق کشف و پس از انجام مراحل قانونی، پرونده را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان ارسال کردند.
پس از بررسی پرونده‌ها در شعبه تعزیرات حکومتی استان، تخلف محرز تشخیص داده شد و عامل تخلف به پرداخت جزای نقدی به مبلغ 540 میلیون ریال و ضبط کالاهای مکشوفه محکوم شد.
دستگیری سارق
قم- فارس: در پی سرقت از منزل یکی از ساکنان عرب‌زبان استان قم، مأموران با انجام اقدامات پلیسی به زن عرب زبانی که برای نظافت به منزل مذکور می‌رفت مشکوک شدند و در بازرسی‌های انجام شده مبلغ 270 میلیون تومان را از وی کشف کردند. متهم و همدستانش پس از تکمیل پرونده تحویل مرجع قضایی شدند.
قربانیان خزر
مازندران- فارس: سخنگوی مرکز مدیریت حوادث مازندران از وقوع حادثه غرق شدگی 12 نفر در دریای خزر طی روز جمعه خبر داد و گفت: 4 نفر در این حوادث جان خود را از دست دادند.
مهین تفضیلی افزود: این حوادث در شهرهای نوشهر، ساری، محمودآباد، نور، فریدونکنار رخ داد که بر اثر آن 12 نفر دچار غرق شدگی شدند.
مهار آتش‌سوزی در خرم‌آباد
خرم‌آباد- ایرنا: مدیر کل منابع طبیعی لرستان از وقوع آتش‌سوزی در منطقه سفید کوه خرم‌آباد طی روز جمعه خبر داد و افزود: این آتش‌سوزی پس از 3 ساعت تلاش نیروهای مردمی، ‌جمعیت هلال احمر و اداره محیط زیست استان مهار شد.
مهرداد نهاوند گفت: در این آتش‌سوزی حدود 10 هکتار از مراتع این منطقه دچار خسارت شد.
توقیف محموله سوخت قاچاق
بجنورد- فارس: فرمانده انتظامی بجنورد از کشف 15 هزار لیتر سوخت قاچاق و توقیف کامیون حامل سوخت در این شهرستان خبر داد و افزود: این محموله در پی گزارش‌های مردمی شناسایی و توقیف شد. مرادی ادامه داد: در این ارتباط پرونده‌ای برای 2 نفر تشکیل شده و متهمان به مرجع قضایی معرفی شدند.
نجات سرنشینان قایق
بندرعباس- فارس: مرکز جست و جو و نجات دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان طی یک عملیات در آب‌های ساحلی بندرعباس 4 سرنشین یک فروند قایق تفریحی را از وضعیت اضطرار خارج کرد. این قایق به علت نقص فنی خراب شده بود. نفرات این شناور صحیح و سالم به همراه قایق‌شان در اسکله پشت شهر بندرعباس پیاده شدند.

 


وزیر بهداشت گفت: با موافقت سازمان تامین اجتماعی 20 قلم داروی برند بیماران صعب‌العلاج روزهای آینده در سامانه بیمه قرار می‌گیرد.
حسن قاضی‌زاده هاشمی در مورد بازگشت قیمت داروهای بیماران صعب‌العلاج به سال گذشته، گفت: در بخش عمده‌ای از این داروها موفق بوده‌ایم و در بخش دیگری که نتوانستیم قیمت را به سال گذشته برگردانیم به دلیل اختلاف نظر ما و سازمان تامین اجتماعی است.
وی ادامه داد: بخشی از این داروها که ناکام مانده‌اند برند بوده و خارج از فهرست بیمه قرار داشته است.
وزیر بهداشت گفت: در تازه‌ترین اقدام صورت گرفته 20 قلم از این داروها مورد موافقت سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته که در روزهای آینده در سامانه بیمه قرار می‌گیرد و این اقلامی که بیمه نشده بودند نیز بیمه خواهند شد.هاشمی تصریح کرد: 400 میلیارد تومان تعهد وزارت بهداشت به بیمه‌ها بوده که پرداخت شده اما تعهد ما بیش از هزار میلیارد تومان است که براساس تفاهم‌نامه سازمان تامین اجتماعی داروهای صعب‌العلاج بیمه خواهند شد.
وی در مورد کاهش قیمت دارو گفت: ارز مرجع ظاهرا فراموش شده و فقط ارز مبادله‌ای انجام می‌شود و هر جنس وارداتی که با ارز خارجی تامین می‌شود در صورتی که قیمت ارز ارزان‌تر شود این اقلام نیز طبیعتا ارزان‌تر می‌شود.

 


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از دستگیری 4 هزار و 622 متخلف زیست محیطی در پنج ماه نخست سال جاری خبر داد.
سرهنگ غلامرضا خیلدار در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر افزود: در همین مدت 918 سلاح مجاز و غیرمجاز کشف و ضبط شده است.
وی افزود: در پنج ماه نخست سال جاری 23 هزار و 968 مورد صید غیرمجاز در مورد آبزیان داشتیم که یگان حفاظت محیط زیست با عوامل آن برخورد کرده است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در مورد شکار غیرمجاز پرندگان نیز باید گفت که یک هزار و 103 مورد بوده است، ضمن آن که شکار غیرمجاز پستانداران نیز 342 مورد بوده است.
وی با اعلام این که تخلف صورت گرفته در مورد زنده‌گیری پرندگان شامل یک هزار و 33 مورد بوده است، گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری 158 مورد تخلف مربوط به زنده‌گیری پستانداران داشتیم.
خیلدار تخلف مربوط به شروع به شکار و صید را شامل یک هزار و 506 مورد عنوان کرد و افزود: در همین بازه زمانی در مورد نگهداری و فروش حیات وحش زنده و غیرزنده 698 مورد تخلف صورت گرفته است.
این مقام مسئول با اعلام اینکه در پنج ماهه نخست سال جاری 150 قبضه سلاح غیرمجاز کشف و ضبط شده است، افزود: طی همین مدت 768 قبضه سلاح مجاز نیز کشف شده است.
فرمانده یگان حفاظت شده کشور، یادآور شد: سلاح مجاز کشف شده مربوط به سلاح‌هایی می‌شود که دارندگان آن‌ها بدون پروانه شکار، اقدام به شکار کرده‌اند.
وی با اعلام اینکه طی همین مدت 22 قبضه سلاح جنگی نیز کشف و ضبط شده است، گفت: سلاح‌های ضبط شده تا بررسی و تعیین حکم از سوی مقامات قضایی در توقیف خواهد بود.
خیلدار در ادامه افزود: ادوات و وسایل کشف شده نیز شامل 6 هزار و 32 مورد می‌باشد.
وی تخلف مربوط به آلودگی های زیست محیطی را یک هزار و 576 مورد عنوان کرد و گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری 385 مورد تخلف مربوط به تخریب محیط زیست به ثبت رسیده است.
این مقام مسئول تخلف مربوط به آتش‌سوزی را نیز 184 مورد عنوان و خاطرنشان کرد: تعداد کل متخلفینی که در پنج ماهه نخست سال جاری دستگیر شده‌اند 4 هزار و 622 نفر می‌شود، ضمن آن که مجموع پرونده‌های قضایی در همین بازه زمانی 3 هزار و 236 پرونده را شامل می‌شود.

 


معاون شهردار تهران با اشاره به این که عابران پیاده سهم بالایی در مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی دارند، اظهار کرد: از 4371 عابر پیاده‌ای که سال گذشته در کشورمان جان باختند، پیش از یک سوم سالمند بودند و از حدود 2 هزار عابر پیاده‌ای که نیمه نخست امسال در کشور جان خود را از دست دادند نیز بیش از یک سوم را سالمندان تشکیل می‌دادند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که به رغم روند نزولی آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کشورمان و تهران، متاسفانه این آمار برای سالمندان در کشور و در تهران روند صعودی دارد، تصریح کرد: با توجه به این موضوع، ارتقای ایمنی عابران پیاده سالمند و تاکید مضاعف بر استفاده از کمربند ایمنی از سوی سالمندان چه به عنوان راننده و چه به عنوان سرنشین، ضروری است.
وی با تاکید بر این که 10 درصد جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: هرچند بررسی جامعی در خصوص تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در سالمندان صورت نگرفته اما سالمندان به علت وجود مشکلات مفصلی و اسکلتی و در نتیجه کم تحرکی و عکس‌العمل کند به ویژه به عنوان عابر پیاده نمی‌توانند خود را در هنگام تصادف از مهلکه نجات دهند.
ایمن‌سازی بیشتر معابر
به منظور حفظ جان سالمندان
معاون شهردار تهران با اشاره به این که بیماری‌های مزمن از جمله پوکی استخوان، میزان شکستگی استخوان‌ها و در نتیجه مدت بستری در بیمارستان را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: نیمی از سالمندان به دلیل ضربه به سر و یک چهارم به دلیل شکستگی‌های متعدد کشته می‌شوند و دو سوم سالمندانی که بر اثر حوادث ترافیکی کشته می‌شوند، 60 تا 74 ساله و یک سوم 75 ساله و بالاترند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که از هر 5 نفر سالمندی که بر اثر حوادث ترافیکی در کشورمان کشته می‌شوند، 4 نفر مرد و یک نفر زن هستند، تصریح کرد: در حالی که تنها 10 درصد جمعیت کشورمان سالمند هستند اما این تعداد بیش از یک سوم مرگ و میر عابران پیاده را به خود اختصاص داده که این مهم رعایت بیشتر شرایط جسمانی این عزیزان از سوی رانندگان را می‌طلبد.

 


سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از ابتلای حدود 174 نفر به بیماری وبا در کشور و فوت حدود 6 نفر بر اثر این بیماری خبر داد.
محمدحسین قربانی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه پراکندگی بیماری وبا به 10 استان در کشور محدود شده است، افزود: شیوع بیماری وبا به علت ورود اتباع خارجی به ویژه از مرزهای شرقی کشور است.
وی ادامه داد: از آنجایی که اتباع خارجی از مبادی غیررسمی وارد کشور شده‌اند و این مسیرها فاقد هرگونه امکانات بهداشتی بوده‌اند این مشکلات به وجود آمده است.وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و وزارت کشور باید دو وظیفه مهم در کنترل ورود اتباع خارجی از مرزهای شرقی و ایجاد پایگاه‌های بهداشتی جهت کنترل این بیماری انجام دهند.
قربانی در خاتمه افزود: برای کشور ما که امر ریشه‌کنی بیماری‌های واگیر‌دار خوب عمل کرده‌ایم ابتلای 174 نفر به بیماری وبا خوشایند نیست.

 


در پی انفجار شدید مخزن گاز در یکی از روستاهای مرکز آلمان، تمام سکنه آن تخلیه شدند.
در پی انفجار مخزن گاز در منطقه روستایی «هارتن‌هاوسن» 3 هزار سکنه آن مجبور به تخلیه خانه‌های خود شدند.
این انفجار اوایل روز شنبه در محوطه یک کارخانه اتفاق افتاد و تلاش آتش‌نشانان برای کنترل آن مؤثر نبود و باعث شد شعله‌های آتش گسترش یابد.
در این انفجار 16 مأمور آتش‌نشانی مجروح شدند و شیشه‌های ساختمان‌های اطراف به لرزه درآمدند و صدای انفجار تا 30 کیلومتری محل حادثه شنیده شد.
بیشتر مجروحان این حادثه به دلیل سوختگی و استنشاق دود در چند مرکز درمانی تحت درمان قرار گرفتند. همچنین وضعیت جسمی یک نفر از آنان وخیم گزارش شده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌علت وقوع این حادثه مشخص نیست اما گزارش رسانه‌های آلمانی حاکی از آن است که آتش‌سوزی عمدی بوده است.

 


مقامات چینی اعلام کردند 19 چینی که هفته قبل به دلیل زنبور گزیدگی جان خود را از دست دادند، قربانی نوعی زنبور به نام «وسپای آسیایی» شده‌اند.
به گفته این مقامات جثه این نوع زنبورها نسبت به زنبورهای معمولی بزرگتر است و طول آن به بیش از 5 سانتی‌متر می‌رسد.
بنا به این گزارش، از جولای سال جاری تاکنون حدود 600 نفر بر اثر آسیب‌هایی با درجات مختلف از سوی این حشره موذی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و هنوز 70 نفراز آنها در بیمارستان تحت درمان هستند.
پژوهشگران معتقدند دلیل حمله این حشره تغییر شرایط آب و هوا و گرم و خشک شدن منطقه و نیز حساسیت این زنبورها نسبت به بوی بدن انسان است.
زنبور وسپا از سایر حشرات ریز تغذیه می‌کند و بعد از آن که چنگال‌های خود را در بدن قربانیان خود فرو می‌کنند، فرزندان خود را با اجساد آنان تغذیه می‌کند.
زهر موجود در نیش این حشره قادر است نسوج انسانی را از بین ببرد.
وسپای آسیایی از لحاظ معده مدور جلویی و ناحیه گیجگاهی که پشت چشم‌ها قرار دارد با سایر همنوعان خود تفاوت دارد، چنان که این قسمت در وسپای آسیایی بزرگ‌تر از سایر وسپاهاست.
گفتنی است، دولت چین بعد از تشکیل جلسه اضطراری برای بررسی راههای مقابله با این پدیده به کمک نیروهای آتش‌نشانی بیش از 300 کندوی زنبور را از بین برده است.

 


عملیات امداد و نجات در ساختمانی که روز جمعه در بمبئی هند فرو ریخته بود، با 60 کشته پایان یافت.
به گزارش بی‌بی‌سی، عملیات نجات در ساختمان چهار طبقه که روز جمعه در بمبئی روی ساکنانش آوار شد، پایان یافت.
به گفته پلیس هند، تعداد قربانیان به 60 نفرافزایش یافته است.
براساس این گزارش، امدادگران موفق شدند 33 نفر را زنده از زیر آوار این ساختمان در شرق شهر بمبئی نجات دهند.
آخرین نفری که زنده بیرون آورده شد یک مرد 50 ساله بود که بعد از 6 ساعت تلاش نجات یافت.
طی ماه‌های اخیر چندین ساختمان در مرکز تجاری و اقتصادی هند به دلیل ساخت و ساز ضعیف فرو ریخته است.
«آلوک آواستی» فرمانده نیروهای امداد و نجات گفت: عملیات نجات صبح یکشنبه پایان یافت و همه افراد به بیرون منتقل شدند.
علت ریزش این ساختمان هنوز مشخص نیست اما در موارد مشابه ضعف در استحکامات زیربنایی ساختمان‌ها علت حادثه بوده است. هند یکی از کشورهای فقیر از لحاظ ایمنی و استاندارد در ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی است.

 


منابع خبری از مرگ یک نوزاد یک روزه به دلیل انتظار بیش از حد در پشت گذرگاه رفح خبر دادند.
به گزارش الجزیره، سایت وزارت امور داخلی و امنیت ملی دولت منتخب فلسطین در غزه به نقل از منابع پزشکی اعلام کرد که یک نوزاد پس از گذشت یک روز از تولد وی به علت انتظار بیش از حد در پشت گذرگاه رفح برای ورود به نوار غزه، از دنیا رفت.
براساس این گزارش مادر این نوزاد که در الجزایر اقامت دارد برای سفر به غزه به گذرگاه رفح آمده بود که دو روز قبل در بخش مصری گذرگاه پس از انتظار طولانی برای عبور از این گذرگاه مجبور شد شب را در کافه‌تریای نزدیک به گذرگاه بماند که در همانجا نوزاد وی به دنیا آمد.
«ایمان المشهراوی» پس از به دنیا آمدن فرزندش به علت انتظار طولانی مدت برای ورود به نوار غزه، فرزندش را از دست داد.
براساس این گزارش مسئولان مصری پس از هشت روز تعطیلی، گذرگاه رفح را به مدت سه روز بازگشایی کردند.
مسئولان مصری به دولت حماس در غزه اعلام کردند که این گذرگاه را برای سه روز به منظور تردد دانشجویان، بیماران و موارد ضروری انسانی بازگشایی کرده‌اند.

 


محمد فرهادی، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران،وحید رحمتی رودسری را به عنوان مدیرکلی روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر منصوب کرد.
رحمتی رودسری پیش از این مدیرکلی روابط عمومی وزارتخانه‌های صنایع، وزارت بهداشت، بیمارستان میلاد و رئیس کمیته تبلیغات اجلاس روسای کشورهای غیرمتعهد را برعهده داشته است.

 


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی سید محمد هادی موسوی را به عنوان مشاور وزیر در امور شاهد و ایثارگران منصوب کرد.

 


رئیس جدید اداره گذرنامه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) منصوب شد.
سرهنگ محمود صادقی به عنوان رئیس اداره مرز هوایی و کنترل گذرنامه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) منصوب شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10