(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 08 مهر  1392 - شماره 20604

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر: رویکرد بانک مرکزی اجازه کاهش قیمت ارز را نمی‌دهد
قرارداد اجاره مسکن 2 ساله می‌شود
یک مقام آگاه خبر داد
حذف ایران کد و شبنم از تجارت خارجی
کوتاه اقتصادی
با تشکیل کمیته ویژه قراردادهای نفتی ایران بازنگری می‌شود
گزارش بانک مرکزی از شاخص‌های کلان اقتصاد کشور
نواز شریف: پاکستان برای تکمیل خط لوله صلح مصمم است
شاخص بورس 65 هزار واحدی شد
معاون وزیر صنعت: با مشارکت بانک صادرات 10 هزار طرح نیمه‌تمام صنعتی تکمیل می‌شود
معاون وزیر نفت اعلام کرد
بهره‌‌برداری از 10 طرح پتروشیمی تا سال آینده
   



روند افزایشی قیمت سکه و دلار در بازار آزاد دیروز هم ادامه یافت.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته قیمت فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 990 هزار تعیین شد که این نرخ نسبت به روز شنبه 25 هزار تومان افزایش یافته بود.
همچنین سکه طرح قدیم نیز با 35 هزار تومان افزایش نسبت به روز قبل 990 هزار تومان به فروش رسید، در عین حال نیم و ربع سکه بدون تغییر نسبت به روز شنبه به ترتیب 510 و 305 هزار تومان قیمت‌‌گذاری شد. هر قطعه سکه گرمی هم 205 هزار تومان به فروش رفت.
این گزارش حاکی است: نرخ انواع ارز نیز دیروز در بازار آزاد باز هم صعودی شد.
بنابراین گزارش: هر دلار آمریکا با 40 تومان افزایش نسبت به روز شنبه 3070 تومان هر یورو با 60 تومان افزایش 4110 تومان و هر پوند نیز با 80 تومان افزایش 4900 تومان به فروش رسید.
خاطرنشان می‌شود، روند افزایشی قیمت! انواع ارز پس از اظهارات اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه کاهش قیمت ارز منطقی نیست آغاز شد.
در همین رابطه رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، گفت: با توجه به رویکرد بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز، مسائل سیاسی چند روز اخیر نتوانست قیمت ارز در بازار را کاهش دهد.
محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تحولات بازار ارز در چند روز اخیر، اظهار داشت: گفته می‌شد اگر نتیجه سفر رئیس‌جمهور مثبت باشد و یا مذاکرات موفق باشد، امکان کاهش بیشتر قیمت ارز وجود دارد اما با توجه به اظهارات اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی این اتفاق نیفتاد.
وی با اشاره به شوک قیمتی روز شنبه در بازار ارز و بازگشت مجدد قیمت‌ها، تصریح کرد: علت بروز این پدیده این بود که عرضه و تقاضا نقش مهمتری در بازار ایفا کردند، نقش پررنگ عرضه و تقاضا در بازار به دلیل این بود که بسیاری از فعالان اقتصادی منتظر نتیجه سفر رئیس‌جمهور بودند اما هم‌اکنون این انتظار در بازار وجود ندارد.
کشتی آرای گفت: سیاست‌ها در حال حاضر به سمت تثبیت نرخ ارز حرکت می‌کند و به نظر می‌رسد روزهای آینده شاهد کاهش نوسان‌ها در بازار ارز باشیم؛ بنابراین التهاب قیمتی در بازار تعدیل خواهد شد.

 


وزارت راه و شهرسازی در حال تدوین طرحی است تا با کمک وزارت امور اقتصادی و دارایی، نظام مالیاتی به نفع طولانی شدن مدت اجاره باشد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار است مدت زمان اجاره مسکن افزایش یابد، مطلب فوق را بیان کرد.وی ادامه داد: این موضوع هم به نفع مستاجر است و هم به نفع مالک که بتواند به یک مشتری جدید، بلند مدت نگاه کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجری این سیاست دولت خواهد بود گفت: اتحادیه مشاوران املاک مجری این سیاست خواهد بود.
آخوندی در خصوص مسکن مهر تاکید کرد: به خاطر اینکه پروژه مسکن مهر دچار هیچ گونه توقفی نشود، یک پست جدید را در وزارت راه و شهرسازی با عنوان مشاور وزیر در امور مسکن مهر ایجاد کردم تا در اسرع وقت تکلیف تک تک پروژه‌های مسکن مهر روشن شود.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حوزه مسکن مهر دنبال این هستیم که با سیاست‌های مکمل، کیفیت واحدهای مسکونی را ارتقا دهیم.
آخوندی در مورد بازپرداخت اقساط مسکن مهر که گفته می‌شد، از 15 سال به 20 سال افزایش یافته، گفت: در هیچ کدام از مصوبات قبلی مسکن مهر تجدید نظر صورت نگرفته و آنچه که بانک مرکزی ابلاغ کرده اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: هنوز هیچ مصوبه جدیدی از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده بنابراین اگر بازپرداخت اقساط مسکن مهر 15 ساله است، همان می‌ماند و دولت حق ندارد برای بانک مرکزی تعیین تکلیف کند.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا برای اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه برنامه دارید یا خیر، گفت: دنبال یک سیاست مالیاتی هستیم که اگر فردی بیش از یک واحد مسکونی داشته باشد و حالت کسب و کار پیدا می‌کند، مالیات کسب و کار را هم پرداخت کند.
آخوندی همچنین در مراسم تودیع و معارفه گفت: مدیریت زمین از بحث‌های مهم و قابل توجه کشور است، از ابتدای انقلاب تاکنون رشد 200 درصدی جمعیت شهری را شاهد بوده‌ایم که این امر موجبات مشکلاتی شده است.
وی تاکید کرد: توسعه سریع شهرنشینی نیازمند تامین انواع زیربناها و متوازن ساختن آموزش‌های مختلف است چرا که مدیریت زمین باید هم در سطح سرزمین و هم در سطح مراکز شهرها مورد توجه قرار گیرد.
به گفته آخوندی اگر طرح جامع تهران تصویب شود حدود 25 سال زمان برای اجرای کامل این طرح نیاز است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت پرجمعیتی تهران گفت: حداقل جمعیت تهران در شب 5/8 میلیون نفر است اما جمعیت این شهر در روز به بیش از 10 میلیون نفر می‌رسد که کیفیت زندگی و سالم زیستی خدشه‌دار می‌شود.
وی با اشاره به این که از اواخر دهه 40 و 50 در کشور توجه به شهرهای صنعتی در 120 کیلومتری تهران دیده می‌شد، گفت: کنترل توسعه صنایع زنگ خطری برای تهران بوده است.
آخوندی تاکید کرد: از ابتدای اتوبان تهران تا قم، تابلوهای وجود شهرک‌های صنعتی به شدت برای این شهر مخاطره‌آمیز هستند و باید مدیریت زمین برای همه بخش‌‌ها درنظر گرفته شود.

 


رئیس مجمع عالی واردات گفت: طرح شبنم باید به صورت محدود اجرا می شد اما در اجرای آن عجله شد و همین باعث شد تقلب‌هایی صورت بگیرد و اشکالاتی به وجود بیاید.
محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که زمزمه حذف طرح شبنم در حال حاضر شنیده می‌شود اظهار داشت: طرح شبنم باید به صورت محدود اجرا می‌شد و ما موافق نبودیم تا این طرح در شرایط فعلی به صورت گسترده اجرا شود.
وی افزود: در اجرای طرح شبنم اشکالات فراوانی وجود داشت و حتی در برخی مواقع تخلفات و تقلب‌هایی نیز وجود داشت.رئیس مجمع عالی واردات گفت: اجرای طرح شبنم در سطح عرضه برای اصناف مشکلات فراوانی به وجود آورده به نحوی که صنوف کد طرح شبنم را برای کالای دیگری دریافت می‌کردند، اما بر روی کالای دیگری نصب می‌شد.وی افزود: طرح شبنم باید به مرور زمان اجرا می‌شد چرا که این طرح در بسیاری از کشورهای جهان نیز اجرا شده است.
برخوردار گفت: مسئول طرح شبنم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و من معتقدم که در برخی کالاها طرح شبنم باعث کاهش ورود قاچاق به کشور شد.
حذف ایران کد و شبنم
یک مقام مسئول همچنین از حذف ایران‌کد، شبنم و اظهارنامه‌های گمرکی دستی برای تسهیل تجارت خارجی خبر داد.
این مقام مسئول در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: برای تسهیل تجارت خارجی و همچنین روان شدن کار در این حوزه، ایران‌کد، طرح شبنم و اظهارنامه‌های گمرکی دستی از حوزه تجارت خارجی حذف می‌شوند.گفته می‌شود؛ قرار است تا اظهارنامه‌های الکترونیک قبل از ورود کالا به گمرکات کشور و بر روی کشتی جایگزین اظهارنامه‌های دستی شود.
بنابراین گزارش: پیشتر یحیی آل‌اسحاق و برخی اعضای اتاق بازرگانی نیز برای تسهیل تجارت در شرایط تشدید تحریم خواهان حذف طرح شبنم شده، معتقد بودند اجرای طرح‌هایی از این دست به نوعی تحریم داخلی به حساب آمده و باعث کندی و حتی توقف روند تجارت خارجی می‌شود.
همچنین گزارش‌هایی در خصوص بروز تقلب، خرید و فروش برچسب‌ها، افزایش قیمت بدلیل برچسب شبنم، نبود اطلاعات کامل از کالاها، نصب دستی این برچسب‌ها، عدم امکان نصب برچسب در مبادی ورودی، انحصاری بودن مجری طرح شبنم و همچنین شبهه‌هایی در خصوص موارد مالی این طرح مطرح شده بود.
پیشتر برخی فعالان اقتصادی اعلام کرده بودند، اجرای طرح‌هایی نظیر طرح شبنم باعث بروز کندی در روند تولید می‌شود، هرچند مسئولان اجرای این طرح در وزارت صنعت همواره بر اثر گذار بودن این طرح در مقابله با ورود کالای قاچاق و همچنین منحصر به فرد بودن این طرح تاکید داشته‌اند.
همچنین وزیر صنعت در حاشیه افتتاح نمایشگاه فرش دستباف یکی از دلایل کاهش صادرات را کم اظهاری صادرکنندگان اعلام کرده بود لذا به نظر می‌رسد حذف اظهارنامه‌های گمرکی نیز باعث شفاف شدن آمارها در حوزه تجارت خارجی می‌شود.

 


* وزارت صنعت، معدن و تجارت از کشف یک معدن مولیبدن با ذخیره 21 میلیون و 700 هزار تن با عیار 7/6 گرم در تن، واقع در استان آ‌ذربایجان شرقی خبر داد.مدیرکل امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت:‌ معدن مولیبدن توسط بخش خصوصی، با انجام عملیات اکتشاف سیستماتیک کشف شده و یکی از مهمترین معادن کشور در این نوع ماده معدنی محسوب می‌شود. اسدالله کشاورز یادآور شد: براساس اهداف پیش‌بینی شده در چارچوب برنامه پنجم توسعه (94-1390)، صدور یک هزار و 723 فقره پروانه اکتشاف و 917 فقره گواهینامه کشف در سال 91 برنامه‌ریزی شده بود که با صدور یک هزار و 685 فقره پروانه اکتشاف و گواهینامه کشف، ذخیره‌ای حدود یک میلیارد و 560 میلیون تن به ذخایر کشور افزوده است.
*‌هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در راستای خدمت‌رسانی به حجاج و خانواده‌های آنان سایت اطلاع رسانی حج را راه‌اندازی نمود.به گزارش اداره کل روابط عمومی «هما»، هموطنان برای کسب اطلاعات پروازهای حج با مراجعه به وب‌سایت haj.iranair.com اطلاعات کلیه پروازهای حجاج را در زمان رفت و برگشت مشاهده نمایند.همچنین در ایام بازگشت پروازهای حج تمتع هموطنان می‌توانند با وارد نمودن نام و نام‌خانوادگی زائر و یا درج شماره کاروان، نام مدیر کاروان، شهر محل اعزام، اطلاعات پرواز زائر مورد نظر را دریافت نمایند.
*‌میزان صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی، در پنج ماه نخست امسال با حجم 31 میلیون و 503 هزار تن از رقم 12 میلیارد و 118 میلیون دلار عبور کرد.این میزان از نظر ارزشی نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته 6 درصد کاهش و از نظر وزنی 14 درصد افزایش داشته است.همچنین میزان کل واردات صورت گرفته در طول مدت مذکور بالغ بر 11 میلیون و 190 هزار تن بوده که ارزش 16 میلیارد و 307 میلیون دلار را به همراه داشته است. یادآور می‌شود. میزان واردات در پنج ماه نخست امسال از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 26 و 30 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 2228، 2229، 2610 الی 2614، 2280 الی 2282،‌7750 الی 7753، 7760 الی 7765 و 7627 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.
* معاون جدید امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت مهمترین برنامه‌های خود را برای توسعه بخش معدن اعلام کرد و گفت: اصلی‌ترین و اولین‌کاری که باید در بخش معدن صورت بگیرد، این است که با یک حرکت جهشی سعی کنیم بخش معدن همراه با سایر بخش‌های اقتصاد رو به جلو حرکت کند. جعفر سرقینی با بیان اینکه باید راه را برای توسعه بخش معدن هموار کرد، گفت: به رغم اینکه فضای کسب و کار طی سال‌های اخیر چندان مطلوب نبوده است، اما اقدامات بزرگی در زمینه توسعه حوزه معدن انجام شده است.

 


کمیته ویژه بازنگری در قراردادهای نفتی به دستور وزیر نفت تشکیل شده و قرار است در آن از همکاری کارشناسان با تجربه و تحصیلکرده داخلی و خارجی استفاده شود.
ریاست این کمیته به عهده «سید مهدی حسینی»، مشاور عالی وزیرنفت گذاشته شده است.
به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، وزیر نفت با توجه به شرایط کنونی و جو سیاسی کاملاً متفاوت با دوره هشت ساله نخست حضورش در وزارت نفت، تصمیم گرفته است به منظور اجرای هر چه بهتر و گسترده‌تر پروژه‌های نفتی و جذب سرمایه شرکت‌های نفتی بین‌المللی تمام زمینه‌های لازم را براساس چارچوب قراردادهای جدید و جذاب‌تر فراهم سازد.
برپایه این گزارش، وظیفه کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی در مرحله نخست بازنگری و ارزیابی دوباره همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های بین‌المللی نفتی براساس قراردادهای بیع متقابل بوده و در مرحله دوم تلاش برای اصلاح چارچوب قراردادهای کنونی یا آماده کردن مدل‌های جدید به منظور پاسخگویی به نیازها و اهداف یاد شده در صنعت نفت خواهد بود.
یک ارزیابی بسیار ساده از تجربه 20 سال گذشته توسعه صنعت نفت و گاز ایران نشان می‌دهد که چارچوب قراردادهای بیع متقابل (Buy-Back) برای تشویق و ترغیب بهتر هر دو طرف به منظور همکاری‌های نزدیک و فعالیت‌های یکنواخت و مطلوب اکتشاف و توسعه (E&D) نفت و گاز نیاز به اصلاحاتی دارد.
تضمین منافع ملی جمهوری اسلامی ایران به همراه ایجاد انگیزه مناسب برای شرکت‌های نفتی بین‌المللی علاقه‌مند به مشارکت در چنین پروژه‌هایی از دیگر اهداف مهم این اقدام‌ها و تدارکات به شمار می‌آید.
در چارچوب قراردادهای جدید نیازهای حقوقی ایران و همچنین تعادل میان سود دو طرف باید رعایت شود که این شرایط می‌تواند سبب تشویق شرکت‌های نفتی بین‌المللی به ارائه خدمات در پروژه‌های اکتشاف و توسعه میدان‌های نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران شود.
قراردادهای جدید ایران شرکت‌های نفتی بین‌المللی را تشویق می‌کند تا تمام سعی، تلاش، دانش و تجربه خود را برای افزایش ضریب برداشت کارآمد از میدان‌های توسعه یافته به کار گیرند و از بهترین عوامل احیا در میدان‌ها استفاده کنند.
در نظر گرفتن اکتشاف و توسعه میدان‌ها به دلیل مسئولیت و ریسک‌های پذیرفته شده از سوی مجری طرح به صورت عملیات مکمل و مرتبط اکتشاف و توسعه، ارتقای ضریب بازیافت نفت از میدان‌های در حال تولید کنونی، تعریف، تعیین و ایجاد یک ارتباط مالی منطقی و معنادار میان حجم تولید اضافی ناشی از فعالیت‌های مجری طرح و منافع آن از جمله راهبردهای اصلی وزیر نفت برای بررسی و گنجاندن در چارچوب قراردادهای بازنگری شده به کمیته ویژه بازنگری است.
همچنین به حداکثر رساندن ظرفیت‌های داخلی، تبادل حداکثری فناوری با هدف ارتقای قابلیت‌های فنی و مدیریتی در داخل، در بازنگری قراردادهای نفتی باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا انتظار می‌رود در نتیجه چنین تلاش‌هایی، شاهد مجهزتر شدن شرکت ملی نفت ایران به دانش و مهارت‌های پیشرفته صنعت نفت و قرار گرفتن در بالاترین جایگاه منطقه‌ای و توانایی این شرکت در صدور دانش فنی به دیگر کشورها باشیم.
از سوی دیگر به خواسته وزیر نفت رفتار مخزن به همراه دیگر یافته‌های فنی که مهمترین پارامترها برای تصمیم‌گیری درباره مراحل و گام‌های بعدی عملیات توسعه و تولید به شمار می‌آیند؛ بررسی مسائل مشابه با در نظر گرفتن انعطاف‌پذیری برای اصلاحات مربوط به طرح جامع توسعه و دیگر تغییرات فنی و مالی مربوطه باید در چارچوب این قراردادها مورد توجه قرار گیرد.
از آن جا که پتانسیل‌ها و ریسک‌ها در نواحی مختلف کشور برای کشف ذخایر نفت و گاز یکسان نیست، چارچوب قراردادهای جدید نباید لزوماً برای همه مناطق یکسان باشد؛ پاداش و دستمزد برای چنین فعالیت‌هایی به طور آشکار متناسب با میزان ریسک پذیرفته شده از سوی مجری‌های طرح در مناطق مختلف با ریسک‌های مختلف باشد.
وزیر نفت همچنین از این کمیته خواسته است تا از دیدگاه‌ها و نظرهای کارشناسان داخلی و مشاوره‌های شرکت‌های بین‌المللی نفتی استقبال کند و همچنین قراردادها و تجربه‌های کشورهای دیگر را برای بهبود نتایج تلاش‌های این کمیته مطالعه و بررسی کنند.

 


بانک مرکزی نتایج بررسی 7 شاخص عمده اقتصادی را منتشر کرد که بر اساس آن وضعیت بدهی‌های خارجی و درآمدهای کشور تا پایان آذرماه سال 1391 اعلام شد.
اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی نماگرهای اقتصادی جدید را در شاخص‌های عمده اقتصادی منتشر کرد که بر اساس آن در بخش خارجی تراز حساب جاری کشور در 9 ماهه سال گذشته 20 میلیارد و 179 میلیون دلار بوده است.
همچنین تراز بازرگانی (حساب کالا) 23 میلیارد و 445 میلیون دلار، صادرات کالا (فوب) 73 میلیارد و 366 میلیون دلار، واردات کالا (فوب) 49 میلیارد و 921 میلیون دلار، کل بدهی‌های خارجی (پایان دوره) 8 میلیارد و 477 میلیون دلار و متوسط نرخ دلار آمریکا در بازار بین بانکی نیز 12260 ریال بوده است.
در بخش متغیرهای بخش پولی، نقدینگی در آذرماه سال گذشته نسبت به پایان سال قبل از آن 4/20 درصد رشد داشته، پول 5/5 درصد، شبه پول 7/25 درصد و سپرده‌های بخش غیردولتی نیز 3/22 درصد رشد داشته است.
بانک مرکزی اعلام کرد: در بخش واقعی اقتصاد در 9 ماهه سال گذشته رشد تولید ناخالص داخلی با نفت منفی 4/5 درصد و بدون نفت منفی 4/2 درصد بوده است.
در بخش عملکرد 9 ماهه سال گذشته به قیمت جاری، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه 5026169 میلیارد ریال، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 1101145 میلیارد ریال، هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی 2068999 میلیارد ریال و هزینه‌های مصرفی بخش دولتی نیز 477021 میلیارد ریال بوده است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، وضع مالی دولت در سه ماهه سوم سال گذشته در بخش درآمدها 118504 میلیارد ریال، پرداخت‌های هزینه‌ای 8/2232236 میلیارد ریال و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز 6/100766 میلیارد ریال بوده است. همچنین تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 4/35386 میلیارد ریال و کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای 6/18455 میلیارد ریال بوده است.
در گزارش بانک مرکزی، تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در 12 ماه منتهی به آذر 1391 نسبت به مشابه سال قبل (نرخ تورم) 4/27 درصد، آذرماه 1391 نسبت به ماه مشابه سال قبل 9/36 درصد و آذرماه 1391 نسبت به ماه قبل 5/2 درصد رشد داشته است.
در بخش پایانی گزارش بانک مرکزی وضعیت بورس اوراق بهادار تهران در سه ماهه سوم سال گذشته در بخش شاخص کل قیمت (پایان دوره) 3/35760 بوده است. ارزش سهام و حق تقدم معامله شده 75579 میلیارد ریال و حجم سهام و حق تقدم معامله شده نیز 24920 میلیون سهم بوده است.
در بخش جمعیت و نیروی انسانی طبق گزارش بانک مرکزی نرخ بیکاری در سه ماهه سوم سال گذشته 2/11 درصد و جمعیت فعال کشور نیز 24 میلیون نفر بوده است. نرخ بیکاری مناطق شهری 5/12 و روستایی 8 درصد اعلام شده؛ همچنین نرخ بیکاری زنان 7/17 درصد و مردان 8/9 درصد در پایان آذرماه سال گذشته بوده است.
بانک مرکزی نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله را در پایان آذرماه سال گذشته به میزان 23 درصد و نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله را در همین مدت 8/25 درصد اعلام کرد ضمن اینکه جمعیت کشور در دوره مورد بررسی 75 میلیون و 100هزار نفر اعلام شد.

 


نخست وزیر پاکستان تأکید کرد، دولت این کشور برای تکمیل احداث پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله گاز ایران و پاکستان مصمم است.
به گزارش ایسنا نواز شریف نخست وزیرپاکستان تأکید کرد: پاکستان با ایران در زمینه احداث خط لوله گاز در ماه مارس امسال یک توافق نامه امضا کرده، این کار توسط دولت قبلی انجام شده است.
وی افزود: دولت جدید پاکستان باید پروژه خط لوله گاز را پیش ببرد تا بر کمبود انرژی در کشور غلبه کند.نخست‌وزیر پاکستان افزود: پاکستان به شدت به منابع گازی احتیاج دارد ما باید نیروگاه‌های خود را راه بیندازیم و به گاز وارداتی از ایران احتیاج داریم، کمبود گاز در پاکستان به شدت احساس می‌شود و باید آن را از جایی وارد کنیم.
نواز شریف نخست وزیر پاکستان و حسن روحانی رئیس جمهور ایران 24 سپتامبر در دیداری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل بر لزوم تکمیل پروژه خط لوله صلح تأکید کردند.
نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد: شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان را در آینده نزدیک برای مذاکره درباره تکمیل این پروژه به ایران می‌فرستد.فاز نهایی احداث خط لوله صلح یازدهم مارس 2013 شروع شد، ایران تاکنون 900 کیلومتر از این خط لوله را در خاک خود احداث کرده و در حال کمک به پاکستان برای ساخت 700 کیلومتر باقیمانده از آن در خاک این کشور است.
خط لوله گاز صلح برای کمک به پاکستان به منظور غلبه بر نیازهای خود در زمینه انرژی احداث خواهد شد.

 


شاخص بورس تهران در ادامه روند صعودی خود برای اولین بار موفق به فتح کانال 65 هزار واحدی شد.
به گزارش ایسنا شاخص بورس تهران که در سایه رکود بازارهای موازی و کاهش قیمت سکه و دلار در حال پیشتازی و ثبت رکوردهای تاریخی است، دیروز نیز در ادامه رکوردشکنی خود 633 واحد دیگر رشد کرد و در نیمه معاملات موفق به عبور از کانال 65 هزار واحدی شد.
دماسنج بازار سرمایه که در معاملات روز شنبه کانال 64 هزار واحدی را فتح کرده بود، در معاملات دیروز بیست و هفتمین رکورد خود را ثبت کرد و به کانال 65 هزار و 328 واحد رسید. با این اتفاق بازدهی بورس تهران در معاملات دیروز یک درصد دیگر رشد کرد و بازدهی این بازار جذاب طی هفت ماه گذشته به 70 درصد رسید.
طبق پیش‌بینی کارشناسان همچنان جو مثبت سیاسی عامل رشد بازار سرمایه در روزهای آینده خواهد بود و انتشار گرازش شش ماهه شرکتها نیز در آینده نزدیک، می‌تواند موجب رونق بیشتر بورس شود.
در بازار روز یکشنبه شرکت‌های هلدینگ خلیج‌فارس، پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه بندرعباس، چادرملو، مخابرات، نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری امید، گل‌گهر، سرمایه‌‌گذاری غدیر، توسعه معادن و فلزات، تاپیکو، پتروشیمی خارک، تبریز و شازند تاثیر 234 تا 20 واحدی بر شاخص بورس گذاشتند.
شرکت هلدینگ خلیج‌فارس که به تازگی با تغییر مدیرعامل مواجه شده است به این دلیل از بیشترین تقاضای بازار برخوردار است که پیش‌بینی می‌شود در صورت اعمال استاندارد حسابرسی شماره 16 در صورت‌های مالی خود و اخذ هزینه تسعیر نرخ ارز در سال 92 بتواند سود مناسبی را اعمال کند.
در مجموع در بازار دیروز دو صنعت پتروشیمی و حمل و نقل از صف‌های میلیونی برخوردار شد و شرکتهای هلدینگ خلیج‌فارس، کشتیرانی، تایدواتر، توسعه معادن و فلزات، سیمان فارس و خوزستان، پتروشیمی فناوران، مخابرات، گل‌گهر و معادن بافق از بیشترین تقاضای خرید و دو صنعت بانکی و خودرویی از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند به طوری که بیمه دانا، سایپا، بانک صادرات، تجارت و سرمایه‌گذاری سایپا و مپنا از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.
همچنین دیروز حجم تقاضا افزایش پیدا کرد و 875 میلیون سهم به ارزش 430 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه نیز در جدیدترین رکوردشکنی خود به سطح 319هزار میلیارد تومان رسید.
تاثیر نوسانات نرخ ارز
در بودجه شرکتها
در همین حال رئیس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس درخصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز در بوجه شرکتها گفت: در حال حاضر دلار به ثبات نرسیده و شرکتها نمی‌توانند از قیمت‌های فعلی تاثیر بپذیرند با این حال اگر بپذیریم که دلار به کف قیمتها رسیده است، این وضعیت تاثیر چندانی در بودجه شرکتها ندارد.
محمودرضا خواجه نصیر در گفت‌وگو با ایسنا افزود: از سوی دیگر اگر افت قیمت ارز ناشی از بهبود وضعیت صنعت باشد، در این صورت حجم صادرات افزایش یافته و کاهش نرخ ارز جبران می‌شود لذا تغییرات نرخ ارز تاثیر چندانی بر شرکت‌های ارزی بورس ندارد.
وی همچنین رشد بورس را ناشی از خوش‌بینی در عرصه سیاسی و تغییرات وزارتخانه‌ها دانست.
راه‌اندازی یک سامانه جدید در بورس کالا
سامانه نرم‌افزاری بازرسی و امور اعضاء (سابا) در بورس کالای ایران راه‌‌اندازی شد.
محمدرضا بهنام‌زاده مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران با اعلام این خبر و با بیان اینکه این سامانه با هدف حذف و کاهش کاغذ‌بازی در رویه‌ کاری و اداری مابین کارگزاران و بورس کالا و الکترونیکی کردن بخشی از فرآیندها ایجاد شده است، گفت: پیش از راه‌اندازی «سابا» دسترسی آنی به اطلاعات شرکت‌های کارگزاری امکان‌پذیر نبود و به تبع آن ارائه گزارشات در این خصوص به ذی‌نفعان زمانبر بود و گاهی اوقات جهت تهیه گزارش می‌بایست از کارگزاران استعلام به عمل ‌می‌آمد که همین امر سبب افزایش زمان ارائه گزارش می‌گردید.
وی ادامه داد: هم‌‌اکنون با استفاده از این سامانه، هرگاه تغییری در شرکت‌های کارگزاری صورت گیرد، این شرکت‌ها تغییرات را اعمال می‌کنند و بازرسی پس از احراز صحت اطلاعات دریافتی، آنها را تایید می‌کند و پس از این مرحله واحدهای مختلف بورس کالا به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهند کرد و دیگر نیازی به نامه‌نگاری واحدهای دیگر بورس جهت دستیابی به اطلاعات مورد نیازشان با مدیریت بازرسی و امور اعضا نخواهد بود.
مدیر بازرسی و امور اعضاء بورس کالای ایران تشریح کرد: «سابا» از بخش‌های مختلفی مانند تنظیم برنامه سالانه مدیریت، اطلاعات پایه شرکت‌های کارگزاری، تضامین کارگزاران نزد بورس، مجوزهای فعالیت کارگزاران، اسناد و مدارک گزارش‌های مالی ماهیانه و صورت‌های مالی حسابرسی شده کارگزاران و نیز اسناد و مدارک مربوط به بازدید از دفاتر شرکت‌های کارگزاری تشکیل شده است.

 


مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بیش از 10 هزار طرح نیمه‌تمام صنعتی کوچک با مشارکت بانک صادرات تکمیل می‌شود و 79 هزار واحد صنعتی کوچک نیز مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
سیدمحمدعلی سید ابریشمی در همایش سراسری مدیران بانک صادرات گفت: به منظور تسهیل امور سرمایه‌گذاران صنایع کوچک، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به عنوان سازمانی توسعه‌ای زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاران در کل کشور را در قالب شهرک‌ها و نواحی صنعتی، شهر‌ک‌های تخصصی و شهرک‌های فناوری و توسعه صنایع کوچک فراهم کرده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به تصویب 922 شهرک و ناحیه صنعتی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: همچنین 710 شهرک و ناحیه صنعتی با امکانات زیربنایی مناسب از جمله آب، برق، گاز، در حال واگذاری زمین به سرمایه‌‌گذاران بخش خصوصی قرار دارد.
سید ابریشمی، تصویب 7 شهرک فناوری و ایجاد 51 شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی در سراسر کشور را یادآور شد و ادامه داد: همچنین سه شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی مشهد، شهرک فناوری قطعات خودرو تبریز و شهرک فناوری الکترونیک و صنایع غذایی ارومیه به عنوان مراکز تامین و نفوذ فناوری مورد نیاز در صنایع کوچک به بهره‌برداری رسیده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر تکمیل و به بهره‌برداری رساندن طرح‌های نیمه‌تمام، توسعه ظرفیت و تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی کوچک برای ایجاد اشتغال مولد در کوتاهترین زمان اظهار امیدواری کرد: با مشارکت بانک صادرات امور بانکی صنایع کوچک کشور تسهیل شود.
مدیرعامل بانک صادرات ایران نیز در حاشیه این همایش از امضای تفاهم‌نامه بین این بانک و وزارت صنعت،‌معدن و تجارت با هدف حمایت از بخش‌های تولیدی خبر داد.
محمدرضا پیشرو گفت: بانک صادرات به منظور حمایت از واحدهای تولیدی طی تفاهم‌نامه‌ای موافقت کرده است تا به واحدهای تولیدی که از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی معرفی می‌شوند، تسهیلات اعطاء کند.
وی با تاکید بر حمایت بانک از بخش‌‌های مولد و اشتغال‌زا گفت: شبکه گسترده این بانک با تمام توان و ظرفیت خود، برای تحقق اهداف کلان نظام و سیاست و برنامه‌های اقتصادی دولت در زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال تلاش می‌کند.
پیشرو افزود: اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی و آحاد جامعه با رویکرد افزایش اشتغال از اولویت‌های اساسی این بانک است.
مدیرعامل بانک صادرات تصریح کرد: جامعه از این بانک به عنوان گسترده‌ترین شبکه بانکی انتظار دارد تا نقش موثرتری در بخش‌های تولیدی داشته باشیم. در این راستا برای تحقق اهداف و برنامه‌‌های دولت، حماسه اقتصادی و رونق اقتصادی همه ظرفیت بانک و کارکنان را به میدان خواهیم آورد.

 


معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: در صورت همکاری نظام بانکی کشور تا سال آینده 10 طرح پتروشیمی به بهره‌برداری خواهد رسید.
عباس شعری مقدم افزود: طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی در صورت سرمایه‌گذاری‌های جدید و حمایت بانک‌های داخلی، اهداف برنامه پنجم توسعه را محقق می‌کند.
وی تصریح کرد: 10 طرح پتروشیمی با ظرفیت 5 میلیون تن در اولویت قرار دارند که فاینانس لازم را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند اما به علت برخی قوانین در نظام بانکی هنوز موفق به تامین مالی لازم نشده‌اند.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی خواست تا زمینه تامین مالی این طرح‌ها را تسهیل کرده تا مجتمع‌های پتروشیمی هرچه زودتر عملیاتی شوند.
شعری مقدم گفت: اصلاح برخی آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در نظام بانکی کشور مشارکت بانک‌ها در طرح‌های پتروشیمی ایران را افزایش می‌دهد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: صنعت پتروشیمی ایران قابلیت‌ها و جذابیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری دارد و ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری از آنان حمایت خواهیم کرد.
وزیر نفت چندی پیش ابراز امیدواری کرده بود ارزش تولیدات پتروشیمی ایران از 20میلیارد دلار کنونی به بیش از 40 میلیارد دلار برسد.
بیژن نامدار زنگنه با بیان اینکه باید امروزه از بخش خصوصی با ایجاد زیربناهای لازم، حمایت‌های مدیریتی و نیز تامین مستمر خوراک پشتیبانی شود، گفته بود جلوگیری از مشارکت دولتی، ممانعت از رانت‌خواری و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه در این صنعت فراهم می‌شود.
وزیر نفت افزود: صنعت پتروشیمی برای گذراندن مشکلات فعلی باید تلاش بیشتری کند تا تولید خود را هرچه بیشتر افزایش دهد چرا که پویایی در این صنعت موجب افزایش ثروت ملی ایران خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10