(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 15 مهر 1392 - شماره 20610

اجلاس سران 21 کشور عضو آپک امروز در اندونزی تشکیل می‌شود
هلاکت 5 نظامی آمریکایی در ناآرامی‌های جنوب افغانستان
دولت فدرال همچنان تعطیل نمایندگان کنگره باز هم به توافق نرسیدند
در مصاحبه با اشپیگل و تشرین
بشار اسد: اوباما دروغگوست آمریکا به وعده‌هایش عمل نمی‌کند
چهار سوی پنج قاره
آغاز عملیات انهدام سلاح‌های شیمیایی در سوریه
تازه‌ترین جنایت مشترک آمریکا و آل سعود در عراق
زائران امام جواد (ع) در خون ؛ تروریست‌ها 73 شیعه را شهید کردند
ششم اکتبر خونین شد
سرکوب تظاهرات اخوان المسلمین از سوی ارتش مصر
وحشت منامه از گسترش اعتراض‌های ضد حکومتی
نخست‌وزیر بحرین مخالفان آل خلیفه را «تروریست» خواند!
راشد الغنوشی با برکناری دولت تونس موافقت کرد
حماس هشدار داد
غزه در آستانه فاجعه بزرگ انسانی
تجمع ضد ریاضتی در 6 شهر انگلیس
   


سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (آپک) امروز در بالی اندونزی گردهم می‌آیند.
به گزارش فارس در اجلاس باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به دلیل تعطیلی دولت فدرال حضور نخواهد داشت و به جای وی جان کری وزیر خارجه آمریکا شرکت می‌کند.در این جلسه شرکت کنندگان خواستار همگرایی بیشتر اقتصادی در منطقه خواهند شد.قبل از اجلاس سران اجلاس وزیران خارجه عضو آپک دربالی به کار خود پایان داد.وزیران 21 کشور عضو این سازمان بعد از نشست دو روزه خود یک بیانیه مشترک صادر کردند که در آن آمده است؛ ما مجدداً بر تعهدات خود برای دستیابی به یک منطقه تجارت آزاد و همگرایی اقتصادی تأکید می‌کنیم.

 


پنج نظامی آمریکایی در انفجار بمب در جنوب افغانستان به هلاکت رسیدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز چهار نظامی آمریکایی براثر انفجار بمب کنار جاده‌ای در جنوب افغانستان کشته شدند. ناتو ضمن تأیید این خبر، به مکان دقیق آن اشاره‌ای نکرده است. در همین حال، یک نظامی آمریکایی نیز براثر تیراندازی یک نیروی امنیتی پیمانکار کشته شد. این واقعه نیز در جنوب افغانستان اتفاق افتاد. در ارتباط با ملیت نیروی امنیتی پیمانکار نیز گزارشی نرسیده است.
همچنین پایگاه هوایی بگرام که متعلق به آمریکایی‌هاست و در شمال افغانستان قرار دارد، هدف چند موشک قرار گرفت. «حزب اسلامی» وابسته به «گلبدین حکمتیار» مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. هزاران نظامی آمریکایی به علاوه شماری غیرنظامی آمریکایی در بگرام مستقر هستند. بگرام محل بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان است.

 


نمایندگان احزاب جمهوریخواه و دموکرات در جلسه کنگره برای پایان دادن به بحران «تعطیلی دولت فدرال» ناکام ماندند.
روز شنبه نیز نمایندگان دو حزب اصلی آمریکا با شرکت در جلسه کنگره تمام سعی خود را کردند تا با قانع کردن طرف مقابل بحرانی که دولت اوباما را تا مرز سقوط کشانده حل‌وفصل کنند؛ اما خبرهای منتشر شده حاکی است هیچ یک از طرفین حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نیست و دولت فدرال همچنان تعطیل است!
ماجرا به بدهی 17 تریلیون دلاری آمریکا، کسری بودجه این کشور و طرح جنجالی اوباما در بخش لایحه خدمات درمانی باز‌ می‌گردد. جمهوریخواهان به رهبری «جان بینر» که مجلس نمایندگان را در اختیار دارند می‌گویند دولت اوباما باید سقف بدهی‌ها را افزایش داده و برای تصویب طرح بیمه‌ای خود یکسال دیگر صبر کند و تنها در این صورت حاضر به تصویب لایحه بودجه خواهند شد.
اما در مقابل دموکرات‌ها به رهبری اوباما می‌گویند حاضر به پذیرفتن چنین «معامله‌ای» نیستند و جمهوریخواهان باید هرچه سریعتر به این «مسخره‌بازی‌ها» با تصویب بودجه فدرال،‌ پایان دهند. دموکرات‌ها معتقدند «لج‌بازی‌های» کنگره به موقعیت آمریکا در جهان لطمه می‌زند.
در بین این دعواهای سیاسی 800 هزار کارمند فدرال مانده‌اند که با فرستاده شدن به مرخصی بدون حقوق اجباری خانه‌نشین شده و چشم امید به حل این اختلافات دوخته‌اند و تاکنون تظاهرات اعتراضی و خودسوزی یک شهروند معترض آمریکایی نیز نتوانسته سیاستمداران این کشور را مجاب کند.
اگرچه «چاک هاگل»، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه اعلام کرد دستور بازگشت 400 هزار نفر از کارمندان فدرال را صادر کرده اما تمام این 400 هزار نفر جزو کارمندان وزارت دفاع هستند! این تصمیم با استناد به یک تبصره کنگره گرفته شده است. البته جلسه روز شنبه کنگره بی‌نتیجه هم نبود چرا که نمایندگان دو حزب قول دادند پس از خروج از بحران، حقوق افرادی را که خانه‌نشین کرده‌اند بدهند.
به نوشته شبکه خبری العالم، در حال حاضر 80 درصد کارمندان وزارت نیرو، 70 درصد کارمندان وزارت دارایی و هزاران نفر از کارکنان وزارت دفاع آمریکا در مرخصی بدون حقوق به سر می برند و وزارت کشاورزی این کشور نیز رسما تعطیل شده است.
فرصت 10 روزه اوباما
در حالی که به نوشته واشنگتن‌پست، جمهوریخواهان و دموکرات‌ها غرق در اختلافات سیاسی خود هستند، دولت اوباما تنها تا 17 اکتبر (پنجشنبه 25 مهر) فرصت دارد کنگره را به تصویب بودجه فدرال متقاعد کند چرا که در غیر این صورت دولت اوباما رسما ورشکست خواهد شد.
در همین رابطه «غسان العزی» کارشناس سیاسی لبنانی درگفت‌وگو با شبکه خبری العالم گفت: آمریکایی‌ها مجبورند پایان بحران کنونی را فورا اعلام کنند، زیرا در صورت ادامه این وضع، دولت آمریکا ناچار خواهد شد تا قبل از17 اکتبر جاری ورشکستگی خود را اعلام کند، چرا که کارمندان آمریکا اینک در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند و ممکن است این مرخصی تمدید شود.
وی با اشاره به سابقه اختلاف موجود میان کنگره و دولت آمریکا، بیان داشت: از سال 1976 تاکنون 17 بار این مشکل تکرار شده و همواره کاخ‌سفید و کنگره در واپسین لحظات به توافق رسیده‌اند و بحران پایان یافته است.
این کارشناس سیاسی عرب با اشاره به این که شمار فقرای آمریکا حدود 46 میلیون نفر است، گفت: طبق معمول راه‌حل بحران کنونی آمریکا در افزایش بدهکاری‌های این کشور نهفته است و در این میان بیشترین فشار به فقرا وارد می‌شود.
یادآور می‌شود دولت فدرال آمریکا هفت روز است که به دلیل این بحران تعطیل است و طبق محاسبات کارشناسان، هر روز تعطیلی برای این کشور 300 میلیون دلار آب می‌خورد!

 


رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگو با روزنامه تشرین و یک نشریه آلمانی، همتای آمریکایی خود را یک دروغگو خواند و گفت که واشنگتن به وعده‌هایش پایبند نیست.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌«بشار اسد» به هفته‌نامه «اشپیگل» گفت: تنها چیزی که از باراک اوباما (درباره تحولات سوریه) می‌شنویم، دروغ است.
بشار اسد در ارتباط با رسانه‌های غربی نیز گفت: تصویری که رسانه‌های غربی و حامیان آمریکا از من ارائه می‌دهند و مرا به عنوان کسی قلمداد می‌کنند که مردم کشور خود را می‌کشد، به هیچ عنوان درست نیست.
رئیس جمهور سوریه یکبار دیگر متذکر شد:‌ دولت من به هیچ‌عنوان از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و هرگونه اظهارنظر در این رابطه بی‌اساس است. وی در مورد ماموریت بازرسان شیمیایی در سوریه گفت: ما در این مورد بسیار شفاف هستیم و کارشناسان سازمان ملل آزاد هستند به هر مکانی که بخواهند سفر کنند و ما تمام اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.
بشار اسد درباره حمایت کشورهای غربی از شورشیان سوری نیز گفت: به نظر می‌رسد که غربی‌ها به جای دولت قانونی سوریه به تروریست‌ها و القاعده اعتماد دارند.
رئیس جمهوری سوریه گفت، تا زمانی که مخالفان سلاح در دست داشته باشند، او با آنها مذاکره نخواهد کرد.
بشار اسد همچنین به مناسبت چهلمین سالگرد جنگ 6 اکتبر (اعراب علیه اسرائيل) با روزنامه سوری «تشرین» گفت‌وگو کرد. بشار اسد در این گفت‌وگو نیز تاکید کرد: آمریکا در طول تاریخ ثابت کرده است که به هیچ تعهدی پایبند نیست.
وی درباره نقش کشورهای عربستان، قطر و ترکیه در حوادث داخلی سوریه نیز گفت: این کشورها تنها ابزار در دست قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا هستند و یقیناً هرگاه مواضع آمریکا در قبال سوریه تغییر کند، این کشورها نیز تغییر موضع می‌دهند.
وی در مورد جنگ اکتبر نیز گفت:‌ مهمترین چیزی که در این جنگ به دست آمد، پیروزی اراده‌ملی بر هر اراده دیگر بود.
رئیس جمهور سوریه درباره انتخابات زودهنگام پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود در اوت 2014 (تابستان آینده) نیز گفت: من در موقعیتی نیستم که بگویم در این انتخابات شرکت می‌کنم یا نه. اما اگر من بدانم که مردم از من حمایت نمی‌کنند در این انتخابات شرکت نمی‌کنم.
«وائل الحلقی» نخست‌وزیر سوریه نیز گفت: سوریه با اتکا به پایداری ملت و ارتش خود و نیز حمایت‌های دوستانش از بحران موجود بیرون خواهد آمد.
در همین حال، ائتلاف مخالفان سوریه نیز اعلام کرد: مذاکره با دولت سوریه به رهبری «بشار اسد» و تضمین‌های اتحادیه عرب، آخرین گزینه ما برای پایان دادن به بحران سوریه است.
حمله خمپاره‌ای به دمشق
روز گذشته در اثر حملات خمپاره‌ای به دمشق ۴ شهروند سوری کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. به گفته منابع امنیتی سوریه در این حادثه سه موشک خمپاره به منطقه «قصاع» دمشق اصابت کرد. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.
سایر رویدادها
* شبه‌نظامیان وابسته به القاعده شمار زیادی از شبه‌نظامیان ارتش آزاد را در حومه «حلب» به محاصره درآوردند.
* رئيس جمهور روسیه از ترکیه، فرانسه و انگلیس به خاطر پذیرفتن راه‌حل سیاسی در قبال بحران سوریه تشکر کرد.
* قدری جمیل معاون نخست وزیر سوریه گفت مخالفت با نشست ژنو-2، به منزله موافقت با دخالت خارجی در سوریه است.

 


عزای عمومی در لیبی
در پی کشته شدن 16 تن از پرسنل ارتش لیبی به دست افراد مسلح در محور «ترهونه» به «بنی ولید» دولت طرابلس سه روز عزای عمومی اعلام کرد. در همین حال، «علی عبدالله المهدوی» سرهنگ بازنشسته ارتش لیبی نیز شنبه در «بنغازی» به دست افراد ناشناس کشته شد.
عملیات آمریکایی‌ها
یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد، اعلام کرد نیروهای این کشور در سومالی و لیبی علیه القاعده دست به عملیات نظامی زدند.
به گفته وی، طی این عملیات، در لیبی یک فرمانده مهم القاعده دستگیر شد. دولت طرابلس نسبت به این عملیات اظهار بی‌اطلاعی کرد. عملیات تفنگداران آمریکایی در سومالی نیز یک کشته و یک زخمی بر جای گذاشت.
حمایت از اتا
ده‌ها هزار نفر در شمال اسپانیا با برگزاری تظاهراتی، از جدایی‌طلبان باسک (اتا) حمایت کردند. سازمان‌دهندگان تظاهرات طی بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند دستگیری رهبران و فعالان اتا، ما را ناراحت و خشمگین می‌کند.
تغییر شورا به اتحادیه
دولت ریاض از شورای همکاری خلیج‌فارس خواست که نام این شورا را از شورا به اتحادیه تغییر دهند. وزیر دارایی عربستان در این باره گفت، این تغییر نام باعث خواهد شد که کشورهای عضو توانایی مقابله با چالش‌های اقتصادی غیرمنتظره بین‌المللی را به دست آورند!
محکومیت اسرائیل در یونسکو
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل (یونسکو) با تصویب شش قطعنامه، اقدام رژیم صهیونیستی در جلوگیری از بازرسی 18 مکان قدیمی در بیت‌المقدس را محکوم کرد. با کارشکنی‌های تل‌آویو، ماموران سازمان ملل نتوانستند از شش مسجد و همین تعداد کلیسا و کنیسه (محل عبادت یهودیان) بازدید کنند.

 


عملیات انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان‌ملل آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، بازرسان و کارشناسان تیم سازمان منع تسلیحات شیمیایی دیروز کار انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه را آغاز کردند. عملیات انهدام این تسلیحات براساس قطعنامه دو هفته پیش شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌شود. این قطعنامه در پی توافق آمریکا و روسیه صادر شده بود. طبق قطعنامه فوق، همه سلاح‌های سوریه باید تا نیمه سال 2014 (تابستان آینده) نابود شود.
مقامات سوری هم بارها اعلام کرده‌اند که با بازرسان شیمیایی همکاری خواهند کرد. یک مقام سازمان ملل گفت، عملیات انهدام در یک مکان سری در داخل خاک سوریه آغاز شده است.
به گفته وزیر خارجه سوریه، این کشور در 19 پایگاه سلاح‌های شیمیایی انبار کرده است و از این تعداد، هشت پایگاه در مناطق درگیری قرار دارند. گفته می‌شود، سوریه نزدیک به 1000 تن گاز سارین و خردل و سایر سلاح‌های شیمیایی در اختیار دارد.

 


عملیات انتحاری علیه زائران امام جواد(ع) شهادت 73 غیرنظامی شیعه و جراحت بیش از 100 نفر دیگر را در پی داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، یک وهابی عصر شنبه زائرانی را که رهسپار زیارت مرقد امام جواد(ع) بودند، با انفجار انتحاری هدف قرار داد. این انفجار که بر روی پل «ائمه» حد فاصل منطقه سنی‌نشین «اعظمیه» و منطقه شیعه‌نشین «کاظمیه» رخ داد،‌ جان 73 زائر شیعه را گرفت و دست کم 100 نفر را نیز مجروح کرد. به گفته منابع امنیتی،‌انفجار مذکور شدیدترین انفجار طی سال جاری بوده است.
تروریست‌های وهابی و تکفیری که از حمایت عربستان و قطر برخوردارند شنبه شیعیان را در جنوب «تکریت» نیز با انفجار بمب هدف قرار دادند؛ این انفجار که در یک کافه محل تجمع شیعیان رخ داد،‌ شهادت 16 نفر و جراحت 31 تن دیگر را در پی داشت. در کرکوک هم یک فرمانده شورای بیداری هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفت و زخمی شد. در این تیراندازی، سه تن از محافظان این فرمانده کشته شدند.
دیروز نیز تروریست‌ها در دو عملیات مردم و کودکان را هدف قرار دادند؛ در یک مورد با انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده، مردم را در خیابان‌های موصل هدف قرار دادند. شمار تلفات این انفجارها که در مجاورت یک مدرسه و یک مرکز پلیس رخ دادند، 17 نفر و مجروحان نیز 36 تن اعلام شد. یک تروریست نیز در «تل عفر» مدرسه ابتدایی را هدف انفجار انتحاری قرار داد. در این انفجار 13 نفر از جمله 10 کودک شهید و 67 تن دیگر مجروح شدند.
اظهارات مالکی
«نوری مالکی» نخست وزیر عراق، دیروز در مراسم بزرگداشت شهدای عراقی و در جمع خانواده‌های این شهدا گفت؛ اکثر اقدامات تروریستی در عراق با حمایت فکری و مادی کشورهای پست و رذل صورت می‌گیرد. مالکی گفت: مجریان این طرح گروهی مرتجع و کینه‌توز و طایفه‌گرا هستند که می‌خواهند سازندگی و پیشرفت کشور را متوقف کنند. نخست‌وزیر عراق گفت: ما به دنبال احقاق حقوق مردم و سازندگی و برقراری عدالت در کشور هستیم و همه مردم را در این کشور شریک می‌دانیم و برای دستیابی به این هدف باید فداکاری کنیم زیرا طرف مقابل به دنبال بازگرداندن بعثی‌هاست.
نخست وزیر عراق همچنین درباره تلاش برخی طرف‌ها برای جلوگیری از خدمات‌رسانی به شهروندان و ترجیح دادن منافع شخصی و گروهی و طایفه‌ای خود بر منافع کشور هشدار داد. وی افزود، روند سیاسی در عراق به رغم مشکلات فراوان به پیش می‌رود و اکثر مشکلات را ما سیاستمداران ایجاد می‌کنیم. سیاستمداران براساس محاسبات و پیش‌زمینه‌های فکری خود، مانع‌تراشی می‌کنند. اما هیچ کس حق ندارد منافع دیگران را فدای خواسته‌های خودش کند.
به گفته ناظران سیاسی، حملات تروریستی در عراق بخشی از سناریوی آمریکایی - صهیونیستی در منطقه است. به گفته این کارشناسان، کشورهایی مثل عربستان، ترکیه، و قطر مجری این سناریو در منطقه هستند.
طی یک دهه اخیر به ویژه پس از خروج آمریکایی‌ها از عراق، مداخله سعودی‌ها در این کشور بسیار پررنگ شده است.
مقامات ریاض که مخالف شکل‌گیری روند دموکراتیک در عراق هستند و یک دولت شیعی برخاسته از رای مردم را برنمی‌تابند، از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و دست‌شان تاکنون به خون هزاران عراقی آغشته شده است.

 


همزمان با برگزاری جشن چهلمین سالروز «ششم اکتبر»(جنگ اعراب و اسرائیل) در مصر، نیروهای ارتش و پلیس این کشور طرفداران اخوان المسلمین را به خاک و خون کشیدند.
دیروز در جریان برگزاری چهلمین سالروز «ششم اکتبر» که در میان تدابیر شدید امنیتی و پرواز جنگنده های ارتش بر فراز قاهره برگزار شد، طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر بدون توجه به تهدیدات دولت موقت و ارتش، تظاهرات ضد کودتا برگزار کردند. «احمد المسلمانی»، سخنگوی ریاست جمهوری مصر تهدید کرده بود با کسانی که علیه ارتش تظاهرات کنند، همچون جاسوسان خارجی برخورد خواهند کرد. با وجود این تهدیدات اما، منابع خبری اعلام کردند دیروز در میدان التحریر و الدقی قاهره درگیری های خونینی بین طرفداران مرسی از یک طرف و طرفداران ارتش و نیروهای امنیتی از طرف دیگر روی داد که طی آن و به دنبال وقوع تیر اندازی دستکم 3 نفر از اخوانی ها کشته و ده ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.خبرگزاری فارس نیز به نقل از پایگاه خبری«الیوم السابع» نوشت، در منطقه «المنیا» هم دو تن از طرفداران اخوان المسلمین به ضرب مستقیم گلوله های نیروهای امنیتی کشته شدند.منابع نزدیک به حکومت مصر می گویند، معترضان در حالی که شمار زیادی از نیروهای ارتش و پلیس ورودی و خروجی های میدان التحریر، محل برگزاری جشن ششم اکتبر را مسدود کرده بودند، قصد ورود به محوطه را داشتند که با مقاومت آنها مواجه شدند.به نوشته شبکه تلویزیونی العربیه، اخوانی ها چندین بار تلاش کردند وارد میدان التحریر شوند اما نظامیان موفق شدند آنها را به عقب بازگردانند.در شهرهای قاهره و اسکندریه ده ها تن از طرفداران مرسی که تلاش می کردند تظاهراتی ضد دولتی برگزار کنند، پیش از آغاز اعتراض‌ها بازداشت شدند. به نوشته روزنامه دولتی «الاهرام»، در شهر اسکندریه 20 نفر هم به اتهام حمل سلاح و حمله به ساکنان محلی بازداشت شدند. 22 نفر دیگر نیز در شرق قاهره زمانی که تلاش می کردند به سمت منطقه رابعه العدویه تظاهرات کنند بازداشت شدند.این تظاهرات به درخواست ائتلاف ضد کودتا که متشکل از گروه های اسلامگراست برگزار شد. این ائتلاف از طرفداران خود خواسته بود یک بار دیگر برای ورود به میدان «التحریر» قاهره، تلاش کنند. همزمانی این فراخوان با فراخوان دولت برای برگزاری جشن ششم اکتبر، پیش از این بسیاری از کارشناسان را به این نتیجه رسانده بود که یکشنبه، مصر روز خونینی خواهد داشت!
بر اساس آخرین خبرهای منتشر شده از مصر، شمار کشته شدگان ناآرامی‌های روز گذشته مصر از 15 نفر گذشت. وزارت بهداشت مصر این خبر را تایید و اضافه کرد، تعداد زیادی از معترضان نیز زخمی شده اند. احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد.

 


نخست‌وزیر بحرین بدون توجه به مخالفت‌های روزافزون با رژیم آل خلیفه معترضان را «تروریست» خواند!
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع شیخ خلیفه بن سلمان، همه تظاهرات برپا شده علیه آل خلیفه را انکار کرد و فقط گفت که این افراد با «گروه‌های تروریستی» در ارتباط هستند.
نخست‌وزیر بحرین که زمزمه‌هایی مبنی بر درخواست آمریکا برای برکناری‌اش از این سمت مطرح شده، مدعی شد: «برخی گروه‌ها و موسسات با حمایت از تروریسم، خشونت و اقدامات تحریک‌آمیز از فضای آزاد موجود در بحرین سوء استفاده می‌کنند.»!
شیخ خلیفه بن سلمان افزود: در بحرین تنش‌های مذهبی و طایفه‌ای وجود ندارد، آنچه در بحرین رخ می‌دهد اقداماتی تروریستی است که عاملان آن سعی دارند با استفاده از هر ابزار آن را به اجرا بگذارند.
بیش از دو سال است که اعتراض‌های گروهی علیه رژیم آل خلیفه شروع شده و دولت منامه در همان آغاز اعتراض‌ها از آل سعود درخواست کمک کرد.
بلافاصله پس از این درخواست خودروهای زرهی و تانک‌های عربستان برای سرکوب معترضان وارد خاک بحرین شدند.
هنوز مسئولان ائتلاف‌های مخالف رژیم در قبال این حرف‌های نخست‌وزیر موضع‌گیری نکرده‌اند ولی پیش‌بینی می‌شود که مردم بحرین در اعتراض به این اظهارات راهپیمایی گسترده برگزار کنند.
معترضان بارها اعلام کرده‌اند تنها با برکناری رژیم آل خلیفه به اعتراض‌های خود پایان خواهند داد. به عقیده ناظران سیاسی منطقه اظهارات نخست‌وزیر بحرین نتیجه وحشت رژیم از گسترش اعتراض‌های ضد دولتی در این کشور است.
در همین حال قائم مقام وزارت امور خارجه بحرین رژیم صهیونیستی را یک «دوست خوب و جدید» برای دولت منامه دانست.

 


احزاب سیاسی درگیر مناقشه در تونس بر سر یک نقشه راه به توافق رسیدند که برای شکستن بن‌بست چند ماهه آنها و پایان دادن به دوره گذار دموکراتیک طولانی این کشور طراحی شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر،‌بیشتر گروه‌های ائتلاف حاکم تحت رهبری اسلامگرایان و نیز احزاب حاضر در جبهه مخالفان که بیشتر آنها گروه‌های سکولار هستند، ‌توافق کردند گفت‌وگوها را درباره تغییر دولت کنونی با یک دولت تکنوکرات برای نظارت بر انتخابات جدید آغاز کنند. دولت جدید قرار است در عرض یک ماه تشکیل شود. در نقشه راه جدید از مجلس تحت کنترل حزب النهضه خواسته شده است تدوین قانون اساسی را در عرض یک ماه به پایان برساند و کمیسیونی را برای نظارت بر انتخابات و تصویب قانون انتخابات تشکیل دهد. اما انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تا اوایل سال آینده برگزار نخواهد شد. مراسم امضای توافقنامه در روز شنبه با یک تأخیر سه و نیم ساعته آغاز شد زیرا حزب النهضه و دیگر اعضای ائتلاف حاکم بر تونس از امضای نقشه راهی که در آن استعفای دولت پیش‌بینی شده بود خودداری کردند و ترجیح دادند، منتظر نتایج گفت‌وگوها بمانند. مصطفی بن‌جعفر، رئیس مجلس مؤسسان تونس گفت: «امروز روز شروع است. روشن است که مذاکرات و بحث‌ها با موانع و مشکلاتی مواجه خواهد شد و شاید برخی رویکردها به شک و تردید یا شگفتی‌هایی ختم شوند.» در پایان، همه احزاب به استثنای حزب چپ میانه «کنگره برای جمهوری»، که بخشی از ائتلاف حاکم تونس است، سندی را که دولت را مکلف می‌کند به محض تشکیل نهاد فن‌سالار استعفا کند امضا کردند. میانجی‌ها ابراز اطمینان کردند که اختلافات تا قبل از شروع گفت‌وگوها در هفته آینده حل و فصل خواهند شد.
مردم تونس با سرنگون کردن دیکتاتور قدیمی خود آغازگر یک انقلاب در ژانویه 2011 بودند و 9 ماه بعد از سرنگونی رژیم زین‌العابدین بن‌علی، حزب اسلامگرای میانه رو النهضه را به قدرت رساندند. ترور یک سیاستمدار چپگرا در ماه ژوئیه به برگزاری تظاهرات گسترده و خروج نمایندگان مخالف از پارلمان انجامید. همچنین مخالفان دولت از النهضه خواستند به سبب ناتوانی در تأمین امنیت، ‌از قدرت کناره‌گیری کند. حزب اسلامگرای النهضه و دو شریک ائتلافی آن در نهایت موافقت کردند به نفع یک دولت فن سالار استعفا کنند. هنوز تاریخ استعفای دولت حاکم مشخص نشده است.

 


دفتر سیاسی جنبش حماس هشدار داد نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی در معرض چنان فاجعه ای قرار گرفته که حتی در دوران جنگ مشاهده نشده است.
به گزارش فارس به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، «عزت الرشق» عضو برجسته دفتر سیاسی حماس گفت اگر اقدامی فوری برای مقابله با فاجعه در نوار غزه صورت نگیرد، جنایتی دیگر علیه ملت فلسطین رقم خواهد خورد و ملت بی گناه غزه در معرض چنان مجازات دسته جمعی قرار خواهند گرفت که نظیر آن حتی در دوران جنگ نیز مشاهده نشده است.
«الرشق» اتهامات و «داستان پردازی های» رسانه های مصری به منظور تحریک ملت مصر علیه نوار غزه و مقاومت و ملت فلسطین را نیز رد کرد و گفت ملت فلسطین همچنان در خط مقدم دفاع از مصر و امت عربی و اسلامی باقی خواهد ماند.
عضو برجسته دفتر سیاسی حماس همچنین به کانال های ارتباطی میان جنبش حماس و دولت کنونی مصر در راستای تامین منافع ملت فلسطین و ملت مصر اشاره کرد و گفت صرف نظر از تحولات مصر، تداوم این روابط به نفع هر دو ملت است.
وی تاکید کرد که مذاکرات با دشمن صهیونیستی فرصت و بهانه ای برای سرپوش گذاشتن بر روی جنایت ها و طرح های رژیم صهیونیستی علیه سرزمین و مقدسات فلسطین و تلاش ها برای یهودی‌سازی آنهاست و همه باید با این مساله مقابله کنند.
«الرشق» افزود: ما ملت فلسطین همانند امت عربی و اسلامی به دفاع از مسجد مبارک الاقصی و شهر اشغالی قدس علاقه مندیم و این یک مسئولیت همگانی است. این رهبر حماس اخبار منتشر شده در رسانه‌های گروهی درباره حبس خانگی خالد مشعل و برخی دیگر از رهبران حماس را نیز رد کرد.
یادآور می شود عملیات ارتش مصر در تخریب تونل های زیر زمینی، که به درخواست رژیم صهیونیستی صورت می گیرد، تنها راه ارتباطی فلسطینیان با خارج را از بین برده و شرایط را برای ساکنان فلسطینی بسیار وخیم کرده است.

 


مردم انگلیس در شهرهای منچستر، لیورپول، لندن، کمبریج، هال و نورویچ علیه طرح ریاضتی دولت این کشور تظاهرات کردند.
تظاهرات روز شنبه انگلیسی‌ها با فراخوان گروه ضد ریاضتی «آنکات» انگلیس و با هدف متقاعد ساختن دولت «دیوید کامرون» به توقف طرح حذف بودجه «کمک‌های قانونی بخش جنایی» سیستم قضایی این کشور برگزار شد.
دولت انگلیس تصمیم دارد برای صرفه‌جویی 220 میلیون پوندی، این بودجه حمایتی را در انگلیس و ولز قطع کند. به گفته مقامات دولتی این کشور، در صورت اجرای این طرح، حمایت حقوقی از مجرمین و زندانیان قطع می‌شود. این طرح همچنین در صورت تصویب مانع از ارائه خدمات حقوقی دولتی به افرادی می‌شود که بیش از 37 هزار و پانصد پوند درآمد دارند.
معترضان که غالبا از اقشار متوسط به پایین جامعه انگلیس هستند می‌گویند این طرح ریاضتی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنطور که روزنامه انگلیسی گاردین نوشته معترضان روز شنبه در خیابان‌های شهرهای مختلف انگلیس اقدام به مسدود کردن خیابان‌ها و جلوگیری از تردد خودروها کردند. در ماه ژوئن سال جاری نیز صدها نفر از فعالان اجتماعی و قربانیان سیاست‌های ریاضتی در اعتراض به این طرح دولتی در لندن راهپیمایی کردند. معترضان شعار می‌دادند «عدالت را رعایت کنید.»

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10