(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 21 مهر 1392 - شماره 20615

طیب‌نیا در نشست سالانه بانک جهانی تشریح کرد
ضربه سنگین تحریم ایران به اقتصاد شکننده جهان
کوتاه اقتصادی
درخواست گروه 20 برای حل بن‌بست سیاسی آمریکا
ایران با مشارکت ایتالیا در سیرجان کارخانه فولاد احداث می‌کند
به دلیل اختلاف دستگاه‌های اجرایی تحقق نیافت
کالاهای اساسی همچنان در انتظار تأمین ارز
قیمت پیش‌فروش مسکن شکست
یک بانک انگلیسی اعلام کرد
ضرر 800 میلیارد دلاری 7 کشور عربی
وزارت اقتصاد: اظهارات سیف قیمت دلار را بالا برد
سکه 22 هزار تومان ارزان شد
   


وزیر اقتصاد در اجلاس بانک جهانی، تحریم‌ها بر ضد ایران را باعث ایجاد چالش در اقتصاد دنیا دانست.
علی طیب‌نیا که در واشنگتن سخن می‌گفت اظهار داشت: تحریم‌های اقتصادی یکجانبه تحمیلی بر ایران بالاخص در حوزه گاز و نفت، اقتصاد شکننده جهانی را به شدت دچار چالش کرده است و در حالی که منجر به بی‌ثباتی و عدم شفافیت در بازار شده دسترسی برابر و جهانی به این ماده حیاتی را ناکافی ساخته است.
وی تصریح کرد: هیچ شکی وجود ندارد که مشورت تمام سهام‌داران جهانی شامل دولت‌ها، محققین مستقل و جامعه مدنی برای خروج اقتصاد جهانی از شرایط کنونی ضروری است. استراتژی جدید باید بر روی طرحی جدید برای ساختار سیستم مالی بین‌المللی متمرکز شود.
طیب‌نیا در ادامه با اشاره به اینکه رویکردهای دولت جدید ایران که از 23 آگوست قوه مجریه را با استراتژی تدبیر و امید در اختیار گرفته است، برنامه‌ای برای همکاری با جامعه بین‌المللی، افزایش معاملات اقتصادی در عرصه بین‌المللی و تعامل سازنده با صندوق بین‌المللی پول و سازمان‌های مالی ایجاد کرده است، گفت: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و انتقال نقش اجرایی دولت در تکمیل پروژه‌های عمومی و زیرساخت‌ها به بخش خصوصی برخی از اصلاحات اقتصادی موجود در نقشه استراتژی ایران است.
وزیر اقتصاد افزود: برای دستیابی به این هدف، نقش دولت به عنوان تنظیم کننده اصلی باید از طریق ایجاد گفت‌وگویی دو جانبه با بخش‌های غیردولتی و جامعه مدنی به تدریج مورد بازنگری قرار گیرد تا زمینه برای اصلاحات پولی و مالی فراهم شود و ریسک‌های سیستمی کنونی بخش‌های پولی و مالی کشور به حداقل برسد. این امر به نوبه خود چشم‌اندازی مناسب از رشد ثابت و مداوم برای صاحبان صنایع و کارآفرینان فراهم خواهد آورد.
وی ادامه داد:‌ دولت جدید ایران از تجربیات ارزشمند نهادهای بین‌المللی و همچنین کشورهای پیشرو در پیاده‌سازی سیاست‌های اصلاحی استفاده خواهد کرد تا نوسانات اقتصادی را باثبات کرده و رشد مداوم و توسعه اقتصادی را تضمین کند.
طیب‌نیا تصریح کرد: به عنوان امور اقتصادی و دارایی ایران و یکی از اعضای موسس این دو نهاد بین‌المللی و تاثیرگذار انتظار دارم که به همکاری‌های مشترک در تبادل هیئت‌های فنی و تخصصی بپیوندیم تا ایجاد تحرک و تامین مالی زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی در کشور من به یک کانال مستقیم و مناسب هدایت شود.
وی افزود: تهیه پیش‌نویس استراتژی کمکی کشور توسط بانک جهانی پیش‌شرطی برای رویکرد جدید در قبال سیاست‌های اصلاح ساختاری است که امیدوارم در مدت کوتاهی اجرایی و عملیاتی شود.
طیب‌نیا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: با وجود برخی علائم مثبت، رشد اقتصادی جهانی هنوز تحت تاثیر شوک‌های ناشی از بحران اقتصادی اخیر جهانی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه طرح کلی نشان می‌دهد که الگوی رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و آتی کمتر از انتظارات قبلی بوده و از یک روند رشد کند تبعیت خواهد کرد، افزود: بازبینی تحولات اقتصادهای در حال ظهور نشان می‌دهد که رشد واقعی آنها کمتر از انتظارات اولیه است، پدیده جدید خروج سرمایه از این کشورها منتج به افول شدید ارزهای رسمی و نیز تضعیف تراز تجاری آنها می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تشریح وضعیت کنونی نیازمند تعهد مشترک جامعه بین‌المللی است، گفت: پرداختن به اقتصادهای شکننده در کشورهای با درآمد پایین باید تبدیل به نقطه کانونی توجهات بین‌المللی باشد. دستیابی به انرژی و افزایش شفافیت در بازار انرژی بالاخص به نفع کشورهای کمتر توسعه یافته یک پیش شرط غیرقابل انکار برای ایجاد زیرساخت‌های اصلی برای رشد و توسعه اقتصادی است.
دیپلماسی فعال اقتصادی ایران
هیئت اقتصادی ایران به سرپرستی علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و متشکل از نمایندگان مجلس و معاونین وزارت اقتصاد که برای شرکت در نشست سالیانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شرکت کرده است، مذاکرات فشرده‌ای را با همتایان خود در حاشیه اجلاس برگزار کرد.
در نخستین روز حضور هیئت اقتصادی ایران در واشنگتن طیب‌نیا با وزرا و رؤسای بانک‌های مرکزی کشورهای هند، پاکستان، سریلانکا و افغانستان به طور جداگانه دیدار و زمینه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین بررسی شد.
براساس این گزارش، در این دیدارها وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تشریح سیاست‌ها و اولویت‌های اقتصادی دولت جدید برای همکاری و مشارکت سازنده با کشورهای جهان؛ راه‌های گسترش فعالیت‌های اقتصادی دو جانبه را بررسی و بر ضرورت افزایش مبادلات اقتصادی با آنها تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، در این دیدارها طرفین ضمن مرور موانع و مشکلاتی که بر گسترش روابط اقتصادی فی‌ما بین تاثیرگذار بوده‌اند بر ضرورت یافتن راهکارهای جدید برای تسریع در مبادلات اقتصادی و بازرگانی فی مابین گسترش فعالیت‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های فنی و مهندسی تاکید کردند.
طیب‌نیا ضمن استقبال از دیدگاه‌های همتایان خود برای گسترش مبادلات اقتصادی، از آمادگی ایران برای افزایش روابط اقتصادی با کشورهای فوق خبر داد. همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه این اجلاس با احمد محمد علی رئیس بانک توسعه اسلامی دیدار بر اهمیت و اولویت کشورمان در توسعه و ارتقای روابط اقتصادی با مجامع اقتصادی بین‌المللی به ویژه بانک توسعه اسلامی تاکید کرد.
طیب‌نیا با بیان اینکه افزایش سهام و سرمایه ایران در بانک توسعه اسلامی هفته گذشته در دولت به تصویب رسید و به زودی برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد، افزود: یکی از اولویت‌های ایران حمایت همه جانبه از فعالیت‌های بانک توسعه اسلامی و بسط ابزارهای مالی اسلامی در تامین مالی و اجرای پروژه‌های زیربنایی و توسعه‌ای است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تصریح بر نهایی نمودن سند راهبردی همکاری‌های اقتصادی فی ما بین ایران و بانک توسعه اسلامی بر سرعت بخشیدن به طرح‌های جاری و مصوب بانک توسعه اسلامی که توسط بانک مذکور تامین مالی می‌شوند، تاکید کرد.
وی، با اشاره به اولویت‌های استفاده از منابع سایر نهاد‌های وابسته به بانک توسعه اسلامی بر ضرورت یافتن راهکارهای ویژه برای استفاده از ظرفیت‌های آنها تاکید کرد.
وی افزودک اولویت‌ مهم کشور بهره‌گیری بخش خصوصی کشور از منابع نهادهای وابسته به بانک توسعه اسلامی خواهد بود. رئیس بانک توسعه اسلامی ضمن تشکر از حمایت‌های همه‌جانبه ایران از بانک توسعه اسلامی ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین را یادآور شد.
وی ادامه داد: هیئت بانک توسعه اسلامی به‌زودی برای یافتن راهکارهای سرعت بخشیدن به نرخ جذب طرح‌های مصوب بانک توسعه اسلامی به ایران اعزام خواهد شد.
همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی در نخستین روز اقامت خود در واشنگتن در دو دیدار جداگانه چهار ساعته به همراه رئیس کل بانک مرکزی کشورمان و هیئت همراه با اقتصاددانان بازنشسته ایرانی شاغل در بانک جهانی و همچنین اقتصاددانان و کارکنان ایرانی بانک جهانی دیدار و گفت‌وگو نمود.
وی در این دیدار ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشور و راهبردهای دولت تدبیر و امید و برنامه‌های آن برای فعالیت‌های اقتصادی کشور و ضرورت بهره‌گیری از دانش و تخصص جامعه بزرگ ایرانیان مقیم خارج کشور تاکید کرد.

 


* مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: مصرف سوخت مایع نیروگاه‌های کشور از ابتدای امسال تاکنون با 35 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 5/12 میلیارد لیتر رسید. مصطفی کشکولی گفت: مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته 3/3 میلیارد لیتر افزایش یافته است.
* مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از تدوین استراتژی‌های جدید برای ارتقا و افزایش رضایت مشتریان و بازدهی نمایندگی‌ها خبر داد و گفت: با همکاری اعضای انجمن صنفی نمایندگی‌های مناطق کشور این استراتژی‌ها به بهترین شکل اجرایی خواهد شد. هاشم یکه‌زارع در دیدار اعضای انجمن صنفی نمایندگی‌های مناطق کشور، با بیان این مطلب گفت: نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش خط مقدم ارتباط ما با مشتریانند و باید تکریم آنها سرلوحه امور قرار گیرد.
* معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: شرکت پشتیبانی امور دام که می‌تواند حامی وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از تولیدکنندگان باشد امسال به این وزارتخانه بازمی‌گردد. حسن رکنی اظهار کرد: براساس قانون انتزاع وظایف بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از وزارت تجارت، شرکت پشتیبانی امور دام باید به وزارت جهاد کشاورزی بازگردد که در همین راستا تاکنون تلاش‌های بسیاری برای فراهم کردن بستر اجرای این قانون انجام شده است.
* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: مردم به پست اعتماد دارند اما خواسته دولت افزایش سرعت در امور ارتباطی است. واعظی با نگاهی به عملکرد پست درباره تکنولوژی‌های جدید تصریح کرد: نکته این است که تکنولوژی‌های جدید ارتباطی جای نامه‌نگاری را نمی‌گیرد و از سوی دیگر کاربرد پست هم تفاوت کرده است. در گذشته پست به نامه‌نگاری محدود می‌شد اما امروزه پست در دنیا و ایران در ارتباط تنگاتنگ با زندگی خانواده‌هاست.
* معاون بازسازی مناطق روستایی بنیاد مسکن با اشاره به آغاز سومین دوره طرح آمارگیری از مسکن روستایی، گفت: حدود 50 درصد از خانه‌های ناایمن در روستاها با کاربرد مصالح ساختمانی با دوام و رعایت اصول ایمنی مقاوم شده‌اند.عزیز‌الله مهدیان در خصوص اجرای آمارگیری از مسکن‌های روستایی در کشور، اظهار داشت: در روستاهای کشور در بخش مسکن اقداماتی را انجام داده‌ایم که تاثیر زیادی را بر مقاوم‌سازی مسکن روستایی داشته است.
* واردات برنج در شش ماهه نخست امسال با رشد شدید 75 درصدی به یک میلیون و 101 هزار تن رسید. تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از آن است که در نیمه نخست امسال ارزش واردات برنج نیز با رشد 17/117 درصدی به یک میلیارد و 289 میلیون دلار رسید.

 


مقامات دارایی اقتصادهای بزرگ جهان از آمریکا خواستند برای حل بن‌بست سیاسی که دولت این کشور را در خطر ورشکستگی قرار داده و ممکن است موجب آشفتگی مالی جهانی شود، سریعا اقدام کند.
به گزارش ایسنا، اقتصادهای گروه 20 در بیانیه‌ای اعلام کردند که آمریکا باید برای رفع ابهامات مالی کوتاه‌مدت اقدام فوری انجام دهد.
اختلاف‌نظر کاخ سفید و رهبران کنگره بر سر بودجه در دومین هفته تعطیلی دولت، همچنان به قوت خود باقی است و نمایندگان کنگره تمایلی به افزایش سقف استقراض دولت ندارند. این بن‌بست ممکن است موجب شود دولت نتواند ظرف چند هفته آینده به تعهدات مالی‌اش عمل کند و دچار ورشکستگی شود و مشکلات مالی به سراسر جهان گسترش پیدا کند. دولت اوباما و رهبران جمهوری‌خواه کنگره در روز جمعه به مذاکراتشان برای رسیدن به توافقی ادامه دادند که امکان می‌دهد مهلت سقف استقراض به مدت شش هفته دیگر تمدید شود و دولت فدرال امکان بازگشایی پیدا کند.
بن‌بست بدهی آمریکا نگرانی اصلی وزیران دارایی و روسای بانک مرکزی در نشست اخیر گروه 20، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی بوده است.
آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه که ریاست گروه 20 را در سال جاری به عهده دارد، ابراز امیدواری کرد که این بحران سریعا حل شود. وی گفت: کشورش به دنبال کاهش سهم 45 درصدی اوراق خزانه آمریکا در ذخایر ارزی‌اش نیست زیرا این بن‌بست را یک وضعیت موقتی می‌داند.
استفن پولوز، رئیس بانک مرکزی کانادا نیز گفت: مقامات با دقت این وضعیت را تحت نظر دارند و بانک مرکزی در صورت لزوم بکارگیری ابزارهایی را مدنظر دارد تا فعالیت عادی سیستم مالی و عادی ماندن شرایط نقدینگی را تضمین کند.
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مقامات بلندپایه از دو اقتصاد بزرگ دیگر گفتند که اجرای طرح‌های اضطراری را در صورت وقوع مشکل مربوط به بدهی آمریکا در نظر گرفته‌اند.
تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن پس از دیدار با چک لیو، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: اوراق قرضه آمریکا که کشورها به عنوان وثیقه در مبادلات مالی در اختیار دارند، در صورت ورشکستگی دولت این کشور بی‌ارزش خواهند شد و این تنها مشکل آمریکا نخواهد بود بلکه تاثیر بزرگی بر بازار مالی جهانی خواهد داشت.
ژاپن دومین دارنده خارجی بزرگ اوراق قرضه آمریکا است.
جک لیو در گفت‌وگو با آسو، نسبت به توافق برای جلوگیری از بحران بدهی ابراز امیدواری کرد اما پیش‌بینی نکرد این توافق چه زمانی صورت خواهد پذیرفت.
در این بین چین که بزرگترین دارنده خارجی اوراق خزانه آمریکا است، از وضعیت موجود ابراز نارضایتی کرد.
صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته نرخ مورد پیش‌بینی برای رشد اقتصاد جهانی را کاهش داد و نسبت به پیامدهای فاجعه بار شکست آمریکا در افزایش سقف استقراض هشدار داد.
وزیران دارایی کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین که در حاشیه این نشست با وزیر خزانه‌داری آمریکا دیدار کردند، خواستار حل سریع‌تر بحران بدهی کشورش شدند.
یکی دیگر از نگرانی‌های اعضای گروه 20، زمان و روند تعدیل سیاست‌های محرک مالی بانک مرکزی آمریکا بود. اعلام احتمال آغاز تعدیل این سیاست‌ها در اواخر سال جاری از سوی بانک مرکزی آمریکا، سقوط بازارهای اوراق قرضه، سهام و ارزهای جهانی را به دنبال داشت. اظهارات مقامات این بانک موجب افزایش نرخ‌های بهره و خروج سرمایه از بازارهای نوظهور شد.

 


قرارداد ساخت کارخانه فولادسازی به ظرفیت یک میلیون تن در منطقه سیرجان بین شرکت ایتالیایی تنوا (Tenova) و شرکت ایرانی-آلمانی MMTE امضا شد.
به گزارش ایسنا،‌ارزش این قرارداد در بخش ارزی 79 میلیون یورو و در بخش ریالی بالغ بر 3000 میلیارد ریال است.
همچنین قرار است این پروژه تا مهرماه سال 1395 به بهره‌برداری برسد. در این پروژه شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان کارفرما بوده و 2 شرکت تنوا و MMTE نیز پیمانکار پروژه هستند.
مهدی کرباسیان،‌رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایرانی (ایمیدرو) در مراسم امضای این قرارداد با اشاره به اینکه در دولت قبل بسیاری از پروژه‌ها کلنگ‌زنی شدند اما به بهره‌برداری نرسیدند، گفت: سیاست دولت یازدهم این نیست که پروژه‌های بی‌حاصل را اجرا کنیم.
او با اشاره به اینکه غرب باید متوجه شودکه ایران به دنبال صلح و دوستی است،‌ افزود: از تمام سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران به ویژه در بخش معدن و صنایع معدنی دعوت می‌کنیم و امیدواریم با توجه به سیاست‌های جدید دولت شاهد حضور هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی در کشور باشیم.
همچنین علی عباسلو، مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان نیز در این مراسم توضیح داد: در مجموع 3 پروژه شامل تولید آهن اسفنجی، فولادسازی و تولید محصولات نوردی در منطقه سیرجان تعریف شده که پروژه آهن اسفنجی هم‌اکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.
وی افزود: شرکت گل گهر و صندوق بازنشستگی مس 2 سهامدار شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان هستند و این شرکت کار خود را با سرمایه 1/5 میلیارد تومانی آغاز کرد و هم‌اکنون بالغ بر 2000 میلیارد ریال سرمایه دارد که قرار است به زودی این رقم به 3000 میلیارد ریال افزایش یابد.
انریکه گارزونه،‌معاون شرکت تنوا ایتالیا نیز در این مراسم با اشاره به سابقه فعالیت‌های این شرکت در صنعت فولادسازی ایران گفت: با وجود مشکلات بین‌المللی به وجود آمده به حضور خود در صنعت فولادسازی ایران ادامه می‌دهیم و در همین راستا چندین پروژه نیز در دست اجرا داریم.
تأمین اعتبار
7 طرح فولادی
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از نهایی شدن گشایش اعتبار 7 طرح فولادی ظرف 2 هفته آینده خبر داد.
مهدی کرباسیان در حاشیه مراسم امضای قرارداد ساخت کارخانه فولادسازی بین ایران و ایتالیا توضیح داد: گشایش اعتبار 7 طرح فولادی در حال نهایی شدن است و امیدواریم ظرف 2 هفته آینده اخبار خوبی را در این زمینه بشنویم.
وی افزود: قرار است این هفته هیئتی از چین به ایران آمده و درباره فاینانس طرح‌های فولادی مذاکراتی را با آنها داشته باشیم.
او با اشاره به اینکه به هر حال تحریم‌ها به اجرای پروژه‌ها در کشور فشار آورده و هزینه اجرای آنها را بالا برده گفت: تاکنون ایمیدرو 6 رئیس عوض کرده اما هنوز 7 طرح فولادی به بهره‌برداری نرسیده‌اند که امیدواریم در این دوره وضعیت این طرح‌ها تعیین تکلیف شود. بیشتر وقت کاری من هم از زمان حضور در ایمیدرو صرف 7 طرح فولادی شده است.
به گفته کرباسیان طبق برنامه، تولید فولاد ایران باید به 55 میلیون تن برسد در حالی که تولید فعلی فولاد ایران حدود 14 میلیون تن است.

 


به دلیل اختلافات دستگاه‌های اجرایی درباره نرخ ارز بسیاری از کالاهای اساسی همچنان در بنادر کشور معطل مانده‌اند.
در همین زمینه مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده‌اند که از شش کشتی حامل نهاده‌های دامی تنها چهار کشتی به مرحله ترخیص از گمرک‌ها رسیده‌اند که آنها نیز همچنان به دلیل بلاتکلیفی نرخ ارز اجازه خروج از بنادر را ندارند.
عباس پشم‌فروش، معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام در این باره گفت: از مجموع شش کشتی حامل نهاده‌های دامی، چهار کشتی در حال ترخیص بار هستند، ولی بار این کشتی‌ها به دلیل مسائل ارزی اجازه خروج از بندر را ندارند.
مهمترین عامل بروز این مشکلات نیز عدم تامین ارز واردات این کالاها از سوی بانک مرکزی حتی با نرخ 2477 تومان است. آنچه که در اینجا مطرح می‌شود این است که دولت با اعلام تغییر نرخ ارز مرجع خود از 1226 به 2477 تومان قیمت کالاهای اساسی نظیر کره، نهاده‌های دامی و کالاهای وابسته به آن نظیر مرغ را افزایش داده است ولی همچنان مشکل بلاتکلیفی برخی از کالاهای اساسی معطل روی کشتی‌ها و گمرک‌ها را به طور کامل حل نکرده است.
در همین زمینه مسعود دانشمند، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران به ایسنا گفت: «از زمان آغاز به کار دولت یازدهم به دلیل اختلافات بین بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت بار بسیاری از کشتی‌ها تخلیه نشده است و تا زمانی که این اختلاف حل نشود شاهد چنین مشکلاتی خواهیم بود.»
وی ادامه داد: «عمده این مشکلات ناشی از نرخ ارز است که گمرک مدعی است براساس نرخ 2500 تومانی که بانک مرکزی اعلام کرده باید کالاها ترخیص شود ولی سازمان توسعه تجارت مبنای ترخیص کالا را ارز 1226 تومانی می‌داند. این موضوع نیاز به یک بخش‌نامه دارد و این که بانک مرکزی اعلام کند کالاها با همان نرخ ارزی که ثبت سفارش شده‌اند ترخیص شوند.»
به گفته دانشمند، «کالاها در لنگرگاه‌ها متوقف شده است تا اختلافات بین گمرک، بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت حل شود.»
در این باره علی پورکاوه، سخنگوی ستاد تنظیم بازار نیز از مطرح شدن مسائل تامین ارز کالاهای اساسی در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: «در جلسه ستاد تنظیم بازار که هفته پیش با حضور نمایندگان بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط برگزار شد درباره تامین ارز نهاده‌ها و کالاهای اساسی بحث‌هایی صورت گرفت.»
وی ادامه داد: بانک مرکزی در این جلسه قول داد که ارز نهاده‌های دامی با سهولت بیشتری تامین شود.
به گفته کارشناسان، در حال حاضر مبنای ارز واردات کالاهای اساسی تغییر و براساس نرخ مصوب بودجه انجام می‌شود ولی همچنان مشکلات عدم ترخیص این کالاها وجود دارد. در این میان بانک مرکزی همچنان حتی در دولت یازدهم نیز اقدام به تامین ارز این کالاهای اساسی نمی‌کند که قطعاً این موضوع به طور مستقیم و غیرمستقیم روی بازارهای مصرفی تاثیرگذار است.
باید دید علی‌رغم ادعاهای مطرح شده در دولت یازدهم مبنی بر ترخیص و تامین ارز کالاهای اساسی چرا هنوز مشکلات بین سه دستگاه اجرایی دولت حل نشده است و چرا مردم با وجود این مشکلات شاهد مطرح شدن چنین ادعاهایی از سوی دولت یازدهم هستند.

 


کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن بر نرخ پیش فروش‌ها هم تاثیر محسوسی گذاشته و مالکان حاضرند با قیمت پایین‌تر و تخفیف بیشتر واحدهایشان را به فروش برسانند.
به گزارش مهر، در دو ماه گذشته بازار مسکن تحت تاثیر وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور با تغییرات زیادی مواجه شده به طوری که بر اساس نرخ‌های رسمی قیمت مسکن در شهریورماه امسال نسبت به پنج ماه ابتدای سال 10 درصد کاهش نشان می‌دهد که تاثیر زیادی را بر خرید و فروش گذاشته است.
در واقع بساز و بفروش‌هایی که به امید سود چند برابری ساخت و سازها را با سرعت زیادی شروع کرده بودند، الان یا واحدها را نیمه کاره رها کرده‌اند و یا اینکه به دنبال پیش فروش واحدهای خود هستند؛ به همین جهت نرخ پیش فروش‌ها با کاهش بیشتری به نسبت 6 ماهه امسال روبرو شده است.
برخی از سازندگان که پول لازم دارند علاوه بر کاهش قیمت، حاضرند با تخفیف مناسبی واحدهایشان را به فروش برسانند، به همین جهت وضعیت بازار مناسب خریدارانی است که عجله‌ای برای سکونت در آپارتمان‌شان ندارند و می‌توانند تا تحویل واحدها منتظر بمانند.
مطابق با قانون پیش فروش آپارتمان، 60 درصد از کل مبلغ در ابتدا دریافت می‌شود و 5یا 10 درصد از مبلغ در زمان سند زدن و مابقی طی انجام پروژه و توافق با مالک پرداخت خواهد شد، البته این شرایط می‌تواند با توافق طرفین تغییر کند.
مالک یکی از این واحدها شرایطی که برای پیش فروش آپارتمان خود با تحویل یک ماهه تعیین کرده، اینکه 80 درصد از کل مبلغ را دریافت می‌کند و 5 درصد در زمان تحویل سند و مابقی را هم بر اساس توافق دریافت خواهد کرد، ضمن آنکه این فروشنده تاکید دارد تخفیف مناسبی را هم زمان سند زدن می‌دهد.
یکی دیگر از مالکان اعلام می‌کندکه پیش پرداخت را 40 درصد از کل مبلغ دریافت می‌کند و مابقی را برعهده مشتری می‌گذارد تا در زمان‌های مناسبی پول پرداخت شود در واقع شرایط مشتری جزو اولویت‌های فروش این واحدها است.
بر این اساس به نظر می‌رسد بساز و بفروش‌هایی که تا چند ماه پیش حاضر به کاهش قیمت‌ها نبودند و حتی واحدهای خود را به فروش نمی‌رساندند تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند در حال حاضر نه تنها قیمت‌ها را کاهش داده‌اند بلکه شرایط آسان‌تری را هم برای خریداران درنظر می‌گیرند تا در این رکود، بتوانند واحدهای خود را پیش از موعد به فروش برسانند.

 


یک بانک انگلیسی از ضرر 800 میلیارد دلاری هفت کشور عربی به واسطه ناآرامی‌های داخلی در این کشورها خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از رویترز، بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» تخمین زد کشورهای منطقه خاورمیانه به واسطه ناآرامی‌های داخلی تا انتهای سال جاری، حدود 800 میلیارد دلار از درآمدهای حاصل خود را به موازات تلاش برای بازگرداندن ثبات به کشورهایشان، از دست خواهند داد.
در یک گزارش تحقیقاتی، بانک اچ‌اس‌بی‌سی پیش‌بینی کرد که در پایان سال 2014، تولید ناخالص داخلی در هفت کشور مصر، تونس، لیبی، سوریه، اردن، لبنان و بحرین که بیشترین تاثیر را از شروع ناآرامی‌ها پذیرفته‌اند، 35درصد کمتر از زمانی است که این اتفاق روی نداده بود.
بنا بر پیش‌بینی این بانک دورنمای تولید ناخالص داخلی در منطقه خاورمیانه و شاخ آفریقا کاهش یافته و به 0/4 درصد در سال جاری خواهد رسید و سپس با تقویتی اندک به 2/4 درصد در سال آینده افزایش می‌یابد.
میزان تولید ناخالص داخلی سال گذشته نیز 5/4 و در سال 2011 نیز 9/4 درصد بوده است.
در این پیش‌بینی تفاوت‌های آشکاری بین کشورهای عربی پولدار حوزه خلیج‌فارس که تا حد زیادی رونق گرفته‌اند با کشورهای در بحران رفته شاخ آفریقا وجود دارد.
برای مثال در مصر که با فشارهای سنگین بر بودجه ملی و حساب‌های خارجی مواجه است انتظار می‌رود رشد اقتصادی امسال به 2/2 درصد رسیده و در سال آینده نیز به 0/3 درصد افزایش یابد که به اعتقاد تحلیلگران برای کاستن از نرخ بیکاری بسیار کم به نظر می‌رسد.
کشورهای عربی پولدار حوزه خلیج‌فارس با تاثیر ناآرامی‌ها بر افزایش جزیی قیمت نفت و دولت‌های مشتاق به افزایش هزینه‌ها در رفاه اجتماعی به منظور خرید صلح، از سال 2011 تقریبا برای رویارویی با این ناآرامی‌ها آماده بوده‌اند. بنا بر ارزیابی بانک اچ‌اس‌بی‌سی رشد اقتصادی عربستان با 3/4 درصد در سال جاری با کاهشی ملایم به 0/4 درصد در سال 2014 برسد.
با این حال این بانک می‌گوید، ناآرامی‌های داخلی در کشورهای عربی با افزایش وابستگی دولت‌های این منطقه به درآمدهای نفتی و سوختی و اصلاحات سیاسی بازدارنده، به اقتصاد کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس نیز آسیب زده است.

 


معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد اعلام کرد: اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی قیمت دلار را افزایش داد.
این معاونت طی گزارشی با تشریح دلایل نوسانات بورس در شهریورماه تصریح کرد: افت قابل توجه قیمت دلار وسکه در بازار در اواخر شهریورماه، سهام شرکتهای پتروشیمی را با صف فروش مواجه ساخته و روند صعود شاخص بورس را با وقفه روبرو کرد، اما مصاحبه رئیس کل بانک مرکزی در مورد قیمت کف دلار در بازار، منجر به افزایش قیمت دلار و همچنین بازگشت رونق به سهام شرکت‌های پتروشیمی و ادامه روند صعودی بازار بورس شد.
در شهریورماه 1392 معادل 11126 میلیون سهم به ارزش 2/61707 میلیارد ریال در بورس کشور معامله شد. حجم و ارزش معاملات در دوره مذکور نسبت به مردادماه 1392 به ترتیب به میزان 27/25 و 24/14 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
براساس گزارش فوق، شاخص بورس کشور از ابتدای شهریور ماه سال 1392 تا روزهای پایانی این ماه، روندی پرنوسان را تجربه نمود، این شاخص در 31 شهریور 92 نسبت به اول شهریور 92 به میزان 2154 واحد (61/3 درصد) افزایش پیدا کرد.
با این که، در این ماه انتظار می‌رفت با حل مشکلات صنعت خودرو و تعیین تکلیف در مورد سهم صندوق ضمانت سپرده‌ها از سپرده‌های سیستم بانکی و افزایش نرخ سود بانکی، گروه‌های خودرو و بانکی با افزایش تقاضا مواجه شوند، اما با به صدا درآمدن طبل جنگ در منطقه و اعلام حمله آمریکا به سوریه و افزایش تنشهای سیاسی در منطقه، روند بازار بورس کشور و به‌خصوص گروه‌های خودرو و بانک با روند نزولی مواجه شد.
همچنین احتمال حمله آمریکا به سوریه شاخص بازار بورس کشور را با روند منفی مواجه کرد تا اینکه با توافق آمریکا و روسیه در مورد سوریه و همچنین استقبال سوریه از پیشنهاد قرار گرفتن سلاح‌های شیمیایی این کشور تحت نظارت بین‌المللی، سخنان ریاست جمهوری قبل از سفر به نیویورک و مصاحبه با شبکه NBC در مورد مواضع هسته‌ای ایران و عزم جدی برای حل مشکلات هسته‌ای، باعث افزایش شاخص‌های قیمت در بازار بورس کشور شد.
رشد بورس ادامه‌دار شد
شاخص بورس تهران با رشد 1242 واحدی از نیمه 69هزار واحد گذشت و خود را برای ورود به کانال 70هزار واحد آماده کرد.
به گزارش ایسنا بعد از رکوردشکنی بورس تهران در روز چهارشنبه و گذر شاخص از مرز 68هزار واحد، دیروز نیز دماسنج بازار سرمایه به رکوردی جدید دست یافت و برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه از کانال 69 هزار واحدی گذشت.
به این ترتیب با رشد قیمت سهام شرکتها و افزایش تقاضا در بورس تهران شاخص بورس از همان دقایق ابتدایی معاملات از خط مقاومت 69 هزار واحدی عبور کرد اما رشد بورس در همین‌جا متوقف نشد و رشد اکثر شرکتهای بورسی در سه ساعت معاملات موجب شد تا شاخص کل بورس در انتهای معاملات 1242 واحد رشد کرده و در کانال 69هزار و 703 واحد قرار گیرد.
با رشد 8/1 درصدی شاخص بورس در معاملات دیروز، بازدهی بورس تهران 82درصدی شد و بورس تهران همچنان اولین گزینه سرمایه‌گذاری در میان بازارهای موازی باقی ماند.
انتظار برای انتشار گزارش‌های مثبت شش ماهه و تعدیل مثبت شرکتها در گزارش‌های جدید در کنار مذاکرات 1+5 در هفته جاری که در فضای مثبت سیاسی آغاز می شود ازدلایل عمده رشد بورس تهران و افزایش تقاضا در تالار شیشه‌ای است که انتظاراتی را برای حصول توافق میان تهران و ژنو ایجاد کرده و فرصت خریداری سهم را فراهم کرده است.
بر این اساس در بازار اولین روز هفته شرکتهای فولاد مبارکه، تاپیکو، چادرملو، نفت و گاز پارسیان، پالایشگاه بندرعباس، سرمایه‌گذاری غدیر، هلدینگ خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری امید، پالایشگاه اصفهان، مپنا، پتروشیمی پردیس، پالایش نفت تبریز و مخابرات بیشترین تأثیر را در رشد 8/1 درصدی شاخص بورس گذاشتند. در بازار دیروز حجم معاملات به شدت افزایش یافت و بیش از یک میلیارد سهم به ارزش 641 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه نیز برای اولین بار 340 هزار میلیارد تومان شد.

 


قیمت سکه با تبعیت از پایین آمدن ارزش طلا در بازارهای جهانی کاهش یافت.
به گزارش خبرنگار کیهان، دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار غیر رسمی 935 هزار تومان به فروش رسید که قیمت آن نسبت به روز پنجشنبه 22 هزار تومان کاهش یافت.
دیروز همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 930 هزار تومان، نیم سکه 485 هزار تومان، ربع سکه 290 هزار تومان و سکه گرمی 190 هزار تومان معامله شدند که قیمت آنها نسبت به روز پنجشنبه به ترتیب 26، 10، 10 و 6 هزار تومان ارزانتر شده بود.
دیروز همچنین هر دلار آمریکا 3 هزار و 40 تومان یورو 4 هزار و 110 تومان و پوند انگلیس 4 هزار و 840 تومان فروخته شد که قیمت دلار نسبت به روز پنجشنبه تغییری نداشته در حالی که یورو و پوند 5 و 20 تومان کاهش قیمت داشتند.
به گزارش ایسنا، دیروز نرخ اونس جهانی یک هزار و 274 دلار و 20 سنت بود که نسبت به روز پنجشنبه 8/1 درصد کاهش داشت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10