(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 21 مهر 1392 - شماره 20615

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
قهوه یا شیرکاکائو؟! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
خدا دوست دارد که...(به جای گفت و شنود)
گمانه‌زنی‌ها درباره پیشنهادهای ایران و 1+5 در مذاکرات ژنو
توفیقی: عزل رئیس دانشگاه آزاد تصمیم هاشمی رفسنجانی بود
رویتر: دیپلمات‌های غربی برای اعتمادسازی به ژنو نمی‌آیند (خبر ویژه)
وظیفه‌ای که دستگاه قضایی وانهاده است (خبر ویژه)
دیپلمات‌ فرانسوی: همه می‌دانند که تکرار مذاکرات گذشته با ایران ممکن نیست(خبر ویژه)
فرستاده آمریکا به مذاکرات ژنو در پی احضار شبح است! (خبر ویژه)
ارکستر هماهنگی که امید ضد انقلاب را به باد داد!(خبر ویژه)
تسلیت به همکار
 


تیتر و خبر کیهان سه‌شنبه 16 مهرماه جاری که به اظهارات آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اختصاص داشت در فاصله کوتاهی پس از انتشار با تهاجم سازمان‌یافته و گسترده‌ای در داخل و خارج کشور روبرو شد. حجم انبوه این تهاجم با توجه به ظاهر ماجرا عجیب و غیرمنتظره به نظر می‌رسید و از پشت صحنه دیگری حکایت می‌کرد که به آن خواهیم پرداخت. در این هجوم کم سابقه که هنوز هم ادامه دارد، تمامی روزنامه‌های زنجیره‌ای، سایت‌های وابسته به فتنه 88، بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی و شماری از مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی و اروپایی به میدان آمده بودند... و در این باره گفتنی‌هایی هست؛
1- یکی از نکات درخور توجه آن که رسانه‌های یاد شده به اصل ماجرا و متن خبر کیهان کمترین اشاره‌ای نمی‌کردند به گونه‌ای که انگار فقط برای دیکته‌نویسی علیه کیهان مأموریت یافته‌اند و گرنه، نقل بی‌کم و کاست اظهارات ظریف نمی‌توانست توجیه قابل قبولی برای آنهمه عصبانیت و آشفتگی باشد.
آقای ظریف نیز بدون هیچ توضیحی درباره این که کدام بخش از خبر کیهان را نفی می‌کند، با کلی‌گویی به تکذیب آن پرداخته و در صفحه فیس‌بوک خود آورده بود، با دیدن تیتر و خبر کیهان به اندازه‌ای تحت‌فشار عصبی قرار گرفته که راهی بیمارستان شده است! رسانه‌های داخلی و خارجی نیز همین بخش از اظهارات آقای ظریف را نقل کرده و با استناد به آن انبوهی از ناسزا و تهمت‌های ناروا را روانه کیهان کرده بودند.
و اما، به وضوح قابل درک بود که اینهمه واکنش داخلی و خارجی در مقابل تیتر و خبر کیهان نمی‌توانست منطقی و قابل توجیه باشد و همه شواهد حاکی از آن بود که این سکه روی دیگری نیز داشته است و دشمنان بیرونی و دنباله‌های فتنه‌گر داخلی آنها در پوشش حمایت از دولت محترم و دلسوزی برای وزیر محترم امور خارجه کشورمان، پروژه دیگری را دنبال می‌کرده‌اند و تیتر و خبر کیهان این پروژه- و یا دستکم مقدمات آن- را درهم ریخته است. این پروژه چه بود که دشمن به آن دل بسته و تیتر و خبر کیهان تیرک آن را کشیده بود؟!
2- در میان رسانه‌های یاد شده صرفنظر از برخی سایت‌های اجاره‌ای و تعدادی از روزنامه‌های زنجیره‌ای که بارها نشان داده‌اند، چشم و گوش بسته و برده‌وار در خدمت اصحاب فتنه 88 هستند، شمار دیگری از این رسانه‌ها با تلویحی نزدیک به تصریح از پروژه مورد نظر یاد کرده و به آن اشاره داشته‌اند پروژه‌ای که می‌دانیم روح جناب آقای ظریف هم از آن خبر ندارد و اگر داشت با آن لحن دور از انتظار به کیهان نمی‌تاخت و از تأکید کیهان بر صداقت ایشان تقدیر هم می‌کرد که جا داشت و نکرد! و اما صریح‌ترین اشاره به پروژه مزبور در یکی از سایت‌های چند زبانه- و از جمله فارسی زبان- وابسته به مراکز اطلاعاتی آمریکا آمده است. سایت «گویانیوز» که از آمریکا به روز می‌شود و نه فقط ارتباط خود با سازمان سیا را انکار نمی‌کند بلکه در پاسخ به اعتراض برخی از گروه‌های اپوزیسیون که چرا برای استخدام ایرانیان در سازمان «سیا» آگهی منتشر می‌کند؟ ابتدا سکوت کرده و سرانجام بهانه آورده بود که سازمان سیا یک سازمان اطلاعاتی برای گسترش دموکراسی است! و از این روی در میان اپوزیسیون به سایت «سیانیوز» شهرت دارد.
این سایت روز چهارشنبه 17 مهرماه با نقل-البته ناقص- ماجرا، طی تحلیلی که عصبانیت در آن موج می‌زد، ضمن فحاشی به کیهان آورده بود؛ کیهان با تیتر و خبر روز سه‌شنبه خود، به جام زهری که برای رهبری تدارک دیده شده بود لگد زد و محتویات آن را به زمین ریخت! سایت مورد اشاره از گفت‌وگوی تلفنی آقای روحانی با رئیس جمهور آمریکا به عنوان تغییر جدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یاد کرده و به همین علت از خبر کیهان به نقل از ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی، که گفته بود «مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان کری نابجا بود» به شدت برآشفته و از این اقدام کیهان با عنوان پنبه کردن همه رشته‌ها یاد کرده بود! و در همان حال بی‌آن که به دولت محترم و وزیر امور خارجه کشورمان کمترین ارادتی داشته باشد به حمایت موذیانه از دکتر ظریف پرداخته و با استناد به تکذیب خبر کیهان از سوی ایشان، دو حرکت نابجای مکالمه روحانی با اوباما و ملاقات طولانی ظریف با جان‌کری را ستوده بود! حرکت موذیانه‌ای که تمامی رسانه‌های مورد اشاره در صدر این یادداشت به گونه‌ای مشترک و هماهنگ تکرار کرده بودند.
3- اکنون سخنی با آقای ظریف در میان است و آن انتظار پیشگیری ایشان از سوء استفاده دشمنان بیرونی است. وزیر محترم امور خارجه به‌خوبی می‌دانند در صحت آنچه کیهان به نقل از ایشان آورده و به تیتر اول خود تبدیل کرده بود کمترین تردیدی نیست و تکذیب آن به گونه‌ای که اشاره شد فقط به نفع دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آنهاست که متأسفانه برخی از آنان در حلقه‌های نزدیک به مرکزیت دولت محترم حضور دارند و برخی نیز در تغییر و تحولات پیش ‌روی برای نفوذ در این مجموعه خیز برداشته‌اند. تیتر و خبر کیهان پروژه دشمنان بیرونی را که برای اجرای آن به همکاری حلقه‌های نفوذی دل بسته بودند، درهم ریخته است و از این روی شایسته تقدیر است- که انتظاری نداشته و نداریم- و نه درخور تکذیب که شایسته نبوده و نیست...
4- و اما درباره تکذیب تیتر و خبر کیهان از سوی ظریف و رسانه‌های زنجیره‌ای اشاره به نکاتی ضروری است.
الف: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و برخی از اعضای کمیسیون‌های دیگر که در نشست روز یکشنبه حضور داشته‌اند، تیتر و خبر کیهان را تأیید کرده و تأکید می‌کنند که آقای ظریف در جلسه مزبور با صراحت گفته بود؛ گفت‌وگوی روحانی با اوباما و ملاقات طولانی من با جان‌کری از اقدامات نابجایی بود که در سفر نیویورک اتفاق افتاد و بعد از انتشار این خبر در کیهان، گلایه کرده بود که قرار نبود این خبر منتشر شود. بنابراین در صحت خبر کیهان تردیدی نیست و آقای ظریف هم خبر کیهان را با کلی‌گویی و تأکید به آن که نباید منتشر شود به اصطلاح تکذیب کرده بود.
ب: آقای ظریف مدعی است آنچه درباره دو حرکت نابجا گفته است محرمانه بوده و نباید منتشر می‌شد! و افزوده است؛ اگر رهبری مصلحت می‌دیدند، خودشان مصادیق حرکت‌هایی که «بجا نبوده است» را روشن می‌فرمودند. در این خصوص باید گفت؛ اولاً به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، جلسه آن روز محرمانه نبوده است. ثانیاً؛ رهبر معظم انقلاب طی سخنانی که عموم مردم مخاطب آن بودند از حرکت‌های «نابجا» در سفر نیویورک یاد کرده‌اند، بنابراین به طور طبیعی و منطقی می‌توان نتیجه گرفت که حضرت ایشان ضمن تقدیر از تحرک دیپلماتیک هیئت ایرانی در سفر نیویورک، گوشزد برخی اقدامات نابجا در این سفر را نیز ضروری می‌دانسته‌اند و نه محرمانه و غیر قابل گفتن.
ج: بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب، تلاش افکار عمومی برای یافتن اقدامات نابجای سفر طبیعی و منطقی بود و می‌توان گفت که در پی بیانات حضرت آقا، بازگو کردن این حرکت‌های نابجا برای مردم برعهده مسئولان محترم بوده است. مخصوصاً آن که اگر اقدامات نابجای سفر برای مردم بازگو نشود، این احتمال وجود خواهد داشت که برخی دیگر از اقدامات هیئت کشورمان که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب بوده است با تردید درباره نابجا بودن آن روبرو شود!
د: بدیهی است که تأکید رهبر معظم انقلاب درباره نابجا بودن برخی از اقدامات سفر آنهم برای عموم مردم از اهمیت این اقدامات نابجا حکایت دارد و به آسانی می‌توان حدس زد که حضرت ایشان اولاً؛ اصرار داشته‌اند دولت از تکرار خطاهایی که مرتکب شده است خودداری کند و ثانیاً؛ مردم بدانند که این اقدامات نابجا مورد تأیید نظام نیست و دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آنها نیز به اینگونه حرکت‌ها دلخوش نبوده و دندان طمع خویش را علیه نظام و دولت محترم تیز نکنند.
5- جناب ظریف و همه مردم شاهد بوده‌اند که مقامات آمریکایی و اروپایی و متحدان منطقه‌ای آنها از گفت‌وگوی تلفنی آقای روحانی و اوباما، با عنوان تسلیم ایران در برابر فشارها و تن دادن به خواسته‌های آمریکا یاد کرده‌اند و جریانات بدنام و بدسابقه داخلی با استناد به این مکالمه تلفنی نابجا آرزوهای برباد رفته خود در جریان فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 را نزدیک به تحقق ارزیابی کرده بودند. بنابراین، آیا اعلام صریح این واقعیت که گفت‌وگوی آقای روحانی و اوباما، اقدامی نابجا بوده است، برای تصحیح حرکت دولت و ناامید کردن دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آنها ضرورت نداشت؟! ماجرا با اهمیت‌تر از آن بود که از دید مردم خون داده و خون‌دل‌خورده این مرز و بوم پنهان بماند و نابجا بودن آن به دشمنان طمع کرده و در توهم افتاده، ‌تفهیم نشود. سخن از نوشیدن قهوه به جای شیرکاکائو نبود که اهمیت بازگویی نداشته باشد! پای عزت و اقتدار یک ملت در میان بود که نباید با اینگونه اقدامات نابجا به بازی گرفته شود.
6- و بالاخره باید گفت؛ اضطراب آمیخته به عصبانیت دشمنان بیرونی و اصحاب فتنه از افشای اقدامات نابجای هیئت کشورمان در سفر نیویورک قابل درک است ولی تکذیب آن از سوی جناب ظریف کمترین توجیهی ندارد. چرا اصرار دارید آنچه برای دشمنان آشکار است از نگاه مردم پنهان بماند؟!...

حسین شریعتمداری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* به مناسبت سالروز شهادت پنجمین ستاره آسمان امامت توجه شما را به حدیثی از آن حضرت جلب می‌کنم. حضرت امام محمد‌باقر(ع) می‌فرمایند: اگر امام و حجت خدا لحظه‌ای از روی زمین برداشته شود زمین اهل خود را می‌بلعد همان‌طوری که دریا چیزهای خود را در خود متلاطم و آشفته می‌سازد.
(اصول کافی ج 1 ص 179 ح12)
3351---0916
* نتیجه عملی ارتباط مسئولان قوه مجریه با مقامات آمریکایی این بود که به جهانیان اعلام شود راه خیر از همه جوانب برای آمریکا بسته شده است و آنها به راه راست هدایت شدنی نیستند.
سلیمان بلغار
* خطاب به کسانی که نظر مردم را در خصوص ارتباط با آمریکا جویا شده‌اند بنویسید راهپیمایی سراسری ملت در روزهای 22 بهمن و روز قدس در هر سال اعلام موضع ملت است.
1996---0910
* بنده با اینکه تا پنجم ابتدایی بیشتر سواد ندارم متوجه هستم که آمریکایی‌ها چقدر حیله‌گر و فریبکار هستند چگونه بعضی از افراد با داشتن مدارک دانشگاهی، آمریکایی‌ها را دوست می‌دانند و ارسال یک جام را که معلوم نیست اصلی باشد تعبیر به حسن نیت می‌کنند.
6053---0917
* اگر دولتمردان ما می‌خواهند نزد ملت رو سفید باشند باید سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی را نصب العین خود قرار دهند تا فریب آمریکای جهانخوار را نخورند.
7028---0939
* تاکید چندین باره رهبر معظم انقلاب مبنی بر فصل الخطاب بودن وصیت‌نامه سیاسی - الهی حضرت امام در چندین ماه اخیر نشانه تیزبینی معظم‌له و رصد لغزش‌های موجود در برخی از جریانات داخلی دارد که نمونه بارز انحرافات را در سخنان برخی افراد در خصوص حذف شعار مرگ بر آمریکا و عدم جنگ با اسرائیل غاصب می‌توان دید. خداوند را به خاطر داشتن این رهبر بصیر شکر می‌گوییم.
عباد - اهواز
* مگر در رفتار جهانخواری آمریکا چه تغییری حاصل شده که باید شعار جهانی مرگ بر آمریکا را فراموش کنیم. مرگ بر آمریکا یک شعار فرا ملی است و تا ظلم هست دولت آمریکا هست و تا این دولت هست مبارزه و مرگ بر آمریکا از منطقی‌ترین شعارهای مظلومان دنیاست.
1011---0912
* دیپلماسی ما باید حرف امام را سرلوحه اقدامات و کارهای خود قرار دهد که فرمودند رابطه ما با آمریکا، رابطه گرگ و میش است. مردم که فرزندان و شهیدان زیادی برای دفاع از اسلام و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی داده‌اند همیشه بیدار و هوشیارند.
8521---0912
* چون روسای جمهوری آمریکا تا سرسپرده صهیونیسم نباشند به این مقام نمی‌رسند اعتماد به روی خوش آنها نشان از عدم تدبیر دارد و خطر آفرین است. مسئولین باید توجه داشته باشند و بدانند که نرمش بی‌جا دشمن را تقویت می‌کند و این خیانت به همه مظلومان است.
7941---0912
* آقای روحانی در دیدار با نخبگان کشور گفتند جامعه نخبه کشور باید در تمام عرصه‌ها به کارگیری شوند. امیدواریم در مقام عمل هم کاری انجام دهند.
4867---0911
* از قوه قضائیه برای برخورد با مفسدان اقتصادی کمال تشکر را داریم امید است با پرونده مهدی هاشمی هم برخورد منصفانه‌ای صورت گیرد تا مردم به عدالت این قوه بیشتر ایمان آورند.
6351---0912
* مخاطب من سخنگوی محترم وزارت امور خارجه کشورمان است. وقتی نتوانیم ظالم را از مظلوم تشخیص دهیم نتیجه‌اش این می‌شود که در قبال این همه جنایت‌هایی که در سرتاسر جهان از جمله در مصر، سوریه و بحرین اتفاق می‌افتد هر دو طرف مناقشه را به صورت یکسان به خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم. آیا این است اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی که کلیه مظلومان جهان به آن چشم دوخته‌اند؟
یک شهروند
*‌ چه اتفاقی افتاده که کسانی که در فتنه 88 کشور را به هم ریختند و درصدد براندازی نظام بودند و آن‌ها که به خارج گریخته بودند حالا دلشان برای این مردم و نظام می‌سوزد!
غفار - مشهد
* موز را گر زور و قوتی می‌بود کمر خود راست می‌فرمود. رابطه با آمریکا هیچ مشکلی را حل نمی‌کند که هیچ، اگر آمریکا راست می‌گوید، مشکل تعطیلی دولت خود را حل کند.
یک شهروند
* همه مسلمانان برای ادای فریضه واجب تولی و تبری، وظیفه دارند انزجار خود را نسبت به آمریکا اعلام کنند آمریکایی که سیاست‌هایش در تمام دولتهای گذشته و فعلی‌اش زورگویی و تعرض نسبت به جان و مال مسلمانان بوده و هست.
یک پیام
*‌ زمینهای محمودآباد و نور که زیر شالیکاری و برنج است توسط دلالان در حال نابودی است متاسفانه هیچ ارگانی با آنها برخورد نمی‌کند و این زمینها مرتب به ویلا تبدیل می‌شود. لطفا درج کنید شاید گوش شنوایی برای ما کشاورزان پیدا شود.
مقدم - کارمند
* نیروی انتظامی و برخی از مسئولان بدحجابی را به گردن خانواده‌ها می‌اندازند. من یک خانم چادری هستم. برای خرید مانتو به بازار رفتم متاسفانه در تمام فروشگاهها یا مانتو‌ها آستین‌های سه ربع دارد یا دکمه ندارد. ضمنا شلوارها همه تنگ شده و یا به صورت ساپورت درآمده است. این مشکل از تولیدی‌ها و طراحان لباس است. باید جلوی این کار گرفته شود.
5712---0912
* یک سال و دو ماه است تقاضای ملاقات با شهردار منطقه 3 را به دفتر شهرداری ارائه کردیم علاوه بر اینکه پاسخی داده نشد درخواست ملاقات را هم گم کرده‌اند لطفا در ستون کیهان و خوانندگان درج کنید شاید به گوش ‌آقای شهردار منطقه 3 برسد. وقت ملاقات بگذارند.
خانم شریعتی
* با 10 سال سابقه کار بازنشسته‌ام ماهانه 178 هزار تومان حقوق می‌گیرم این ماه برایم 164 هزار تومان واریز کردند( 14هزار تومان کمتر از ماه قبل) با این حقوق و 4 سرعائله چگونه به امور زندگی‌ام برسم؟!
9564---0911
* برای سلامتی تمام رفتگران کشورمان که در گرما و سرما به عشق زن و بچه خویش دل به کار می‌دهند و معابر را برای زندگی شهروندان تمیز می‌کنند، دعا کنیم.
5559---0937
* از مسئولان تربیت‌بدنی تقاضا داریم برای نخبگان علمی کشور و نیز ورزشکاران رشته‌های غیر از فوتبال همان‌قدر هزینه کنند که برای فوتبالیست‌ها هزینه می‌کنند.
یک شهروند
* برداشت من این است که با توجه به بدهی 17 تریلیونی آمریکا بحث جنگ کنگره و دولت دعوای زرگری است، آنچه در مرحله عمل در حال اتفاق افتادن است همان ریاضت اقتصادی است که در یونان رخ داد. منتها برای ترس از فروپاشی هیمنه آمریکا به این جنگ زرگری پرداخته‌اند تا از هزینه‌های آن بکاهند.
سیدعلی حسینی از سنندج
* چرا از کار افتادگان زیر 20 سال خدمت باید 15 روز در ماه حقوق بگیرند؟ آیا از کارافتاده گناهکار است که ناخواسته گرفتار شده؟ از مجلس و دولت درخواست می‌شود در این تورم و گرانی و ناتوانی جسمی این قبیل افراد تدبیری بیندیشند تا این عزیزان 15 روز بقیه هر ماه را به چشم‌انتظاری کمک افراد خیر و... به پایان نبرند.
علی ولایتی
* با وام بافت فرسوده‌ای که دریافت کردم اقدام به تخریب منزل قدیمی و بازسازی آن نمودم ولی اکنون وسط کار اعلام کرده‌اند وام بافت فرسوده شما تقسیط نمی‌شود و باید یکجا تسویه‌حساب شود. بنویسید چرا با مردم به صداقت رفتار نمی‌کنند. در تبلیغات مطالبی را می‌گویند که در عمل خلاف آن را مشاهده می‌کنیم.
اسفندیاری

 


امروز که با سالروز شهادت امام باقر علیه‌السلام همزمان است و دلباختگان حضرتش به سوگ نشسته‌اند، این ستون را به احادیثی از آن امام بزرگوار که «شکافنده علم» زیبنده اوست، اختصاص می‌دهیم:
* سخن نیک را از هر کسی فرا گیرید، هر چند که خود به‌آن عمل نکند.
* خدای مهربان دوست ندارد که مردم در خواهش از یکدیگر اصرار ورزند ولی اصرار در خواهش از خودش را دوست می‌دارد.
* هر که با خانواده‌اش خوش‌رفتار باشد، بر عمرش افزوده می‌شود.
* درباره مردم بهترین چیزی را بگوئید که دوست دارید درباره خودتان بگویند.
* غیبت آن است که درباره برادرت چیزی را بگویی که خداوند بر او پوشیده و مستور داشته است و بهتان آن است که عیبی را که در برادرت نیست به او ببندی.

 


گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که ایران و گروه 1+5 در مذاکرات 23 و 24 مهرماه (سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری) قرار است بسته‌های پیشنهادی جدیدی را روی میز مذاکره بگذارند.
در همین رابطه خبرگزاری رویترز در گزارشی از بروکسل از قول دیپلمات‌های اروپایی نوشت که گروه 1+5 رایزنی‌هایی را برای تدوین یک بسته پیشنهادی جدید به منظور ارائه در مذاکرات ژنو آغاز کرده است.
رویترز نوشت: «دیپلمات‌های نزدیک به برنامه‌ریزی‌ها برای مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو گفتند اگر چه جو ممکن است بهبود یافته باشد اما مذاکره‌کنندگان انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا با پیشنهادی وارد مذاکرات ژنو خواهند شد که کمی بیشتر از پیشنهادهای مطرح شده در نشست‌های 19 ماه گذشته خواهد بود.»
یک دیپلمات غربی مطلع از این مذاکرات که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است: «این خطر وجود دارد که جو مثبت به وجود آمده را از دست بدهیم».
رویترز ادامه می‌دهد: «دیگر دیپلمات‌های غربی می‌گویند پیشنهاد قبلی آنها به ایران باید پایه‌ای برای گفت‌وگوهای آینده باشد اما می‌تواند بر اساس آن که ایران تا چه حد مایل به مصالحه است، گسترش یابد».
یک دیپلمات غربی دیگر به این خبرگزاری می‌گوید: «ما قصد نداریم با یک اقدام اعتمادساز اصلاح شده پا به مذاکرات ژنو بگذاریم، ما به این مذاکرات خواهیم آمد تا واکنش متناسب ایران را به آنچه در گذشته ارائه شده است بشنویم».
روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز در این باره به نقل از منابع نامعلوم گزارش داد که ایران با پیشنهادهای جدید و جدی به گفت‌وگوهای هسته‌ای با 1+5 در ژنو می‌آید.
این روزنامه مدعی شده است که بسته پیشنهادی جدید دولت روحانی بر مبنای کاهش غنی‌سازی 20 درصدی و سانتریفیوژهای فعال، اجازه بازدید به بازرسان آژانس از برخی اماکن موردنظر و نیز متوقف کردن فعالیت سایت «فردو» در نزدیکی قم است.
پیشتر نیز برخی منابع غربی از موضوع متوقف کردن فعالیت سایت فردو خبرهایی داده بودند، اما این خبرها تکذیب شده بود.
وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: دولت روحانی در ازای این امتیازها خواستار کاهش تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای و نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا خواهد شد.
جان کری وزیر خارجه آمریکا اخیرا از ایران خواسته است با پیشنهادهای جدید به گفت‌وگوهای ژنو بیاید و پاسخ پیشنهادهای 1+5 به ایران در گفت‌وگوهای آلماتی قزاقستان را ارایه دهد.
در گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در اسفند 91 و فروردین 92 در آلماتی قزاقستان، کشورهای 1+5 به ایران پیشنهاد دادند در ازای لغو برخی تحریم‌ها از جمله تحریم خرید و فروش آهن‌آلات و نیز رفع تحریم‌های پتروشیمی ایران، غنی‌سازی 20 درصدی ایران متوقف شود و فعالیت سایت فردو تعطیل شود.
ادعای وال‌استریت ژورنال درباره پیشنهادهای ایران در حالی مطرح شد که سایت تحلیلی «المانیتور» با انتشار مطلبی به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا می‌نویسد: ایران هنوز هیچ نسخه‌ای از پیشنهادات جدید خود برای گروه 1+5 را که قرار است در نشست ژنو ارائه شود، در اختیار این اتحادیه قرار نداده است.
این اظهارات در واکنش به گزارشی مطرح می‌شود که روز چهارشنبه از کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی پخش شده و در آن ادعا شده بود که با حصول توافق میان ایران و آمریکا در جریان مذاکرات محرمانه، تحریم‌های غرب به زودی برداشته خواهد شد.
مقامات غربی به المانیتور گفته‌اند که هنوز پیشنهادی را از ایران دریافت نکرده‌اند. برخی تحلیل‌گران مسائل ایران معتقدند که انتشار این گزارش‌ها می‌تواند توسط منابعی صورت گرفته باشد که خواستار بالا بردن غیرواقعی انتظارات از پیشنهادات ایران هستند.
از سوی دیگر روزنامه الشرق‌الاوسط نیز به نقل از منابع غربی نوشت که منتظر پیشنهادات ایران در ژنو است. این روزنامه چاپ لندن به نقل از منابع یاد شده که مرتبط با مذاکرات نیز هستند، نوشت که نشست روز سه‌شنبه در ژنو میان ایران و 5+1 می‌تواند اولین فرصتی باشد که در آن ایران می‌تواند مسایل ملموسی را درباره برنامه هسته‌ای‌اش مطرح کند.
این منابع اعلام کردند 5+1 به ژنو می‌رود تا از پیشنهادات جدید ایران مطلع شود چرا که آن چه «تاکنون» تغییر کرده «لحن» است در حالی که آن چه مورد نظر است تغییر روش و پیشنهادات است.
در حالی که رسانه‌های غربی در آستانه مذاکرات ژنو که از سه‌شنبه هفته جاری آغاز خواهد شد؛ با فضاسازی‌های گسترده تلاش دارند بر مذاکرات تأثیر بگذارند. تا زمان تنظیم این گزارش، مسئولان مربوطه کشورمان پیرامون این مذاکرات اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.
پیشنهاد سه مرحله‌ای
جدید ایران به 5+1
همزمان با گزارش رویترز از آمادگی 5+1 برای ارائه یک بسته پیشنهادی جدید در مذاکرات آتی ایسنا نوشت: ایران در دور جدید مذاکرات هسته‌ای در ژنو پیشنهادی سه مرحله‌ای و متفاوت از پیشنهادهای قبلی را روی میز می‌گذارد به گونه‌ای که امکان رد آن از سوی 5+1 وجود نداشته باشد.
به گزارش ایسنا، در بسته جدید ایران مرحله اول و آخر یک جا دیده شده است. به این معنا که 5+1 باید در مرحله اول این مسأله که در مرحله آخر مذاکرات و توافق احتمالی، «حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شود» را متعهد شود. بنابراین در مرحله اول هدف از مذاکرات و چشم‌انداز آن ارایه شده است. در مراحل بعدی این پیشنهاد گام‌های متقابل معرفی شده‌اند. در عین حال مقامات ایرانی بر این نظرند که بدون توافق بر روی مرحله اول پیشنهاد مذکور امکان ادامه مذاکرات بسیار سخت و احتمالاً غیرممکن خواهد بود.
یکی از نکات قابل توجه و متفاوت پیشنهاد جدید ایران که قرار است در ژنو و به طور مکتوب ارایه شود این است که «به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی در خاک ایران» هدف و به نوعی نتیجه مذاکرات در نظر گرفته شده است، نه آغاز آن. اما این به معنای عبور ایران از خواست اساسی خود یعنی شناسایی (سیاسی) حق غنی‌سازی نیست.
تیم جدید هسته‌ای ایران در دوره حسن روحانی که اولین تجربه مذاکراتی جدی‌اش را در ژنو پیش روی افکار عمومی ایران و جهان خواهد گذاشت، پیشنهادی را ارایه خواهد کرد که خود معتقدند غیرقابل رد از سوی 5+1 خواهد بود و اگر مورد پذیرش قرار نگیرد، مقصر آنها (5+1) هستند.
دیپلمات‌ها در تهران معتقدند، چنانچه دو طرف بر روی مرحله اول این پیشنهاد به توافق برسند در عمل فضای جدید و مثبتی در بحث هسته‌ای ایجاد خواهد شد که امیدها برای موفقیت در مذاکرات را افزایش می‌دهد.
در مذاکرات قبلی میان ایران و 5+1 (استانبول 2، مسکو، بغداد، آلماتی 1 و 2) دو طرف بر سر دو موضوع اساسی به توافق نرسیدند. مسأله اول به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران از سوی 5+1 بود و موضوع دیگر گام‌های متقابل و متوازن. ظاهراً تلاش‌های دیپلماتیک برای عبور از این دو مانع از سوی دو طرف به ویژه طرف ایرانی با ارایه پیشنهاد جدید در حال انجام است.
ظریف فقط در افتتاحیه
حضور دارد
مذاکرات ایران و گروه 5+1 روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد.
یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایران در مذاکرات ژنو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به حضور وزیر امور خارجه کشورمان در این دور از مذاکرات، گفت: «محمد جواد ظریف» در نشست افتتاحیه مذاکرات ایران و 5+1 در روز سه‌شنبه به عنوان مدیر و رئیس هیئت ایرانی حضور خواهد داشت.
وی تصریح کرد: مذاکرات از دور دوم یعنی پس از افتتاحیه بدون حضور وزیر امور خارجه کشورمان و با حضور معاونین ادامه خواهد داشت که در این غیاب، «سید عباس عراقچی»، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران به همراه سایر اعضای هیئت ایران مذاکرات را ادامه خواهند داد.

 


سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد من در جریان برکناری فرهاد دانشجو نبودم و تصمیم بر عزل رئیس دانشگاه آزاد توسط رئیس هیئت امنا صورت گرفت.
جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سؤ‌ال که آیا امکان دارد تا قبل از معرفی شدن شما به مجلس تغییرات و عزل و نصب هایی در وزارت علوم و دانشگاه‌‌ها صورت بگیرد، گفت: تغییرات ارتباطی به این موضوع ندارد و اگر ضرورتی پیش بیاید بله،تغییرات صورت خواهد گرفت.
وی در پاسخ به پرسشی بر این اساس که گفته می‌شود، قرار است به جای شما شخص دیگری به مجلس معرفی شود، تصریح کرد: خیر؛ من چنین چیزی را نشنیدم اما تصمیم نهایی با رئیس جمهور است.
وی در مورد عزل فرهاد دانشجو رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: آنچه که در رسانه‌‌ها قبل از جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد مطرح شد، این بود که بنده صورت جلسه‌ای را مبنی بر عزل دکتر دانشجو امضا کرده‌‌ام که من گفتم چنین چیزی صحت ندارد.
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه من در جریان برکناری آقای دانشجو نبودم، خاطر نشان کرد: تصمیم بر عزل دانشجو توسط هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت امنا دانشگاه آزاد صورت گرفت.
وی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه یعنی شما در ظرف چند دقیقه به این نتیجه رسیدید که آقای دانشجو باید برکنار شود و به عزل ایشان رای مثبت دادید؟ اظهار کرد: بله. چون موضوع در دستور کار قرار گرفت و با طرح آن در جلسه به بحث گذاشته شد و اعضا نظرات خود را ارائه کردند و در مجموع هیئت امنا رای به جابجایی رئیس دانشگاه آزاد داد.
از سوی دیگر، فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به جلسه هفته گذشته اعضای کمیسیون آموزش با جعفر توفیقی، گفت: توضیحات آقای توفیقی در جلسه  هفته گذشته برای وکلای ملت قانع‌کننده نبود. وی با بیان اینکه جعفر توفیقی در این جلسه پاسخ مناسبی به سوالات نمایندگان درباره فتنه نداد، افزود: آقای توفیقی در جلسه هفته گذشته مواضع روشنی در قبال فتنه اتخاذ نکرد و در واقع مواضع وی در این زمینه شفاف نبود.
نماینده مردم پاکدشت در مجلس با بیان اینکه در جلسه هفته پیش انتقاداتی از عزل و نصب‌های جعفر توفیقی مطرح شد، خاطرنشان کرد: آقای توفیقی با توضیحات اینچنینی نمی‌تواند از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد و به وزارت علوم راه پیدا کند.

 


رویکرد محافل سیاسی غرب به مذاکرات ژنو، از احتمال کارشکنی و بن‌بست در این مذاکرات حکایت می‌کند.
مذاکرات ژنو روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه و هفت ماه پس از آخرین دور مذاکرات که در آلماتی انجام شد، برگزار می‌شود.
هر چند طرف مذاکره‌کننده ایرانی پس از تشکیل دولت جدید ادبیات متفاوتی را برای تعامل با غرب برگزید اما ظاهرا طرف غربی بنا ندارد از موضع لج‌بازی، زورگویی و ایجاد بن‌بست در مذاکرات خارج شود. این در حالی است که مکالمه تلفنی دکتر روحانی با باراک اوباما و دیدارش با چند رئیس دولت اروپایی از جمله فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه و نیز دیدار و مذاکره دکتر ظریف با جان کری وزیر خارجه آمریکا به برخی تصورات خوش‌بینانه دامن زده اما به نظر می‌رسد واقعیت‌ها خبر از چیز دیگری می‌دهند.
برخلاف ذوق‌زدگی برخی رسانه‌ها که ملاقات دکتر روحانی با اولاند را شکستن فضای تحریم سیاسی ایران خوانده بودند اما اولاند روز گذشته در گفت‌وگو با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به نتانیاهو اطمینان داد که «فرانسه در برابر ایران قاطع و جدی است و از موضع اسرائیل در این زمینه حمایت می‌کند».
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاند به نتانیاهو اطمینان داد که تمام قاطعیت خود را در مورد ایران و به ویژه پرونده هسته‌ای این کشور به کار خواهد بست.
وی گفت فرانسه منتظر می‌ماند تا ببیند آیا سیاست معتدل رئیس‌جمهور جدید ایران به مرحله عمل درمی‌آید؟
نتانیاهو در گفت‌وگو با اولاند اظهار داشت فرانسه تسلیم لحن جدید دولتمردان ایران نشود. او همچنین به شبکه فرانس 24 گفت: اولاند فردی هوشیار است و من فکر نمی‌کنم ساده‌لوح باشد. او می‌داند چالش‌ها کدامند و مسئله اصلی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. شما فرانسوی‌ها باید همچنان قوی و قاطع باشید.
روزنامه هاآرتص، چاپ فلسطین اشغالی پیش از این خبر داده بود که دو هیات نمایندگی انگلیس و فرانسه در مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران، از جمله رؤسای این دو هیئت، روز چهارشنبه گذشته به فلسطین اشغالی سفر کردند تا با اسرائیل پیش از این مذاکرات هماهنگی کنند.
شایان ذکر است ملاقات نتانیاهو با باراک اوباما در حاشیه نشست سازمان ملل نیز باعث شد رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی احمقانه- و با وجود التماس به دکتر روحانی برای مکالمه تلفنی- بگوید همه گزینه‌ها به ویژه گزینه نظامی درباره ایران روی میز است!
همزمان با لحن منفعل و نوکرمآبانه فرانسوا اولاند در گفت‌و‌گو با نتانیاهو، خبرگزاری رویتر به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت: خطر از بین رفتن فضای مثبت حاکم بر روابط ایران و «گروه پنج به علاوه یک» وجود دارد و بعید است سیاست جدید درهای باز ایران در عرصه بین‌المللی در آینده‌ای نزدیک به نتیجه برسد و موجب لغو تحریم‌ها علیه این کشور شود.
رویتر نوشت: مقامات ارشد آمریکا و اروپا بارها اعلام کردند که تا زمانی که ایران گام‌هایی محکم در زمینه رفع نگرانی‌های بین‌المللی درباره هدف نهایی برنامه هسته‌ای‌اش برندارد، حاضر به دادن هیچ امتیازی نیستند.
رویتر افزود: به گفته دیپلمات‌های مطلع، هر چند که ممکن است این فضا خوب پیش برود، اما مذاکره‌کنندگان پنج به علاوه یک، با پیشنهادهای چندانی بیش از آنچه در نشست‌های 19 ماه گذشته داده بودند، به ژنو نمی‌آیند.
رویتر خاطرنشان کرد: مذاکره‌کنندگان پنج به علاوه یک در نشست‌های قبلی از ایران خواستند که در ازای لغو تحریم‌ها علیه طلا و صنعت پتروشیمی، ایران به عنوان اولین گام در جهت اعتمادسازی، مهم‌ترین نگرانی آنها یعنی غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را متوقف کند که ایران این پیشنهاد را رد کرد.
این خبرگزاری با بیان این نکته که «نبود پیشنهادهای جدید، مذاکره‌کنندگان ایرانی را ناامید و دلسرد کرده» افزود: ظریف یکشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران گفت که پیشنهاد قبلی کشورهای غربی به تاریخ پیوست و باید امتیازات جدید ارائه شود.
رویتر از قول یکی از دیپلمات‌های غربی نوشت: با یک اقدام اعتمادساز بازبینی شده به ژنو نمی‌رویم، بلکه برای گرفتن پاسخ مناسب ایران درباره آنچه در گذشته مطرح کردیم، به ژنو می‌رویم.
از سوی دیگر خبرگزاری آلمان در تحلیل مشابهی نوشت: در آستانه مذاکرات ژنو، به نظر می‌آید دو طرف ایران و غرب برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای جدی هستند اما غربی‌ها اعلام کرده‌اند بعد از شنیدن حرف‌های زیبا حال منتظر اقدام عملی ایران هستند. حسن روحانی نشان داده خواهان آن است که در صورت امکان هر چه سریع‌تر مناقشه اتمی با غرب را حل و فصل کند تا تحریم‌ها علیه این کشور برداشته شود.
این خبرگزاری می‌افزاید: هر چند که رؤسای جمهور ایران و آمریکا بعد از 34 سال برای اولین بار با یکدیگر صحبت کردند و وزیران امور خارجه دو کشور نیز در نیویورک دیداری داشتند اما غربی‌ها بعد از شنیدن حرف‌های قشنگ و لحن زیبا می‌خواهند اقدام عملی ایران را ببینند.
خبرگزاری د.پ.آ خاطرنشان کرد: مشکل اینجاست که اسرائیل به عنوان مهمترین متحد آمریکا در خاورمیانه خواهان این است که ایران غنی‌سازی را به طور کامل کنار گذارد و جالب این است که مواضع دولت آمریکا در این رابطه چگونه خواهد بود.

 


رسانه‌های بیگانه در حال فضاسازی برای بازگشت برخی فتنه‌گران فراری به کشور هستند.
خبرگزاری رویتر و صدای آمریکا در این باره با نام بردن از برخی عناصر فراری که در فتنه‌های سال 88 و 78 فعالیت داشتند مدعی شدند که آنها درصدد بازگشت به کشورند اما نگرانند که در صورت بازگشت چه سرنوشتی در انتظار آنان است. این گزارش حاکی است برخی از این افراد بی‌سر و صدا و پنهانی به کشور بازگشته‌اند!
به نظر می‌رسد دیپورت شدن این افراد اقدامی هماهنگ شده از سوی سرویس‌های اطلاعاتی غربی است چرا که از یک سو عناصر مذکور تبدیل به مهره‌های بی‌ارزش شده‌اند و این سرویس‌ها دلیلی نمی‌بینند بیش از این، پول و سرویس مفت به افراد مذکور بدهند و از طرف دیگر این سرویس‌ها مایلند با عودت عناصر مذکور به ایران، بتوانند آنها را در پایگاه‌های مطبوعاتی و حزبی خود مجدداً به کار بگیرند.
پیش از این وزیر اطلاعات در اظهاراتی مشروط گفته بود کسانی که مرتکب خلاف نشدند و از کشور رفته‌اند، تضمین می‌دهیم در صورت بازگشت هیچ مشکلی نداشته باشند.
با این حال برخی از عناصر فراری از دست‌اندرکاران فتنه‌های زنجیره‌ای یک دهه گذشته بوده‌اند تا آن جا که رئیس جمهور دست کم 2 بار- یک بار در جریان سخنرانی 23 تیر 78 و بار دیگر درباره فتنه‌انگیزی 25 بهمن 89 که اتفاقی به مراتب کوچک‌تر از خیانت بزرگ‌تر سال 88 بود- تأکید کرده است که عوامل این اغتشاش‌گری‌ها، به دنبال براندازی بوده‌اند، عوامل آمریکا و اسرائیل هستند و حرکت آنها ضد اسلامی و ضد ملی است. سوابق این افراد نوعاً در وزارت اطلاعات و یا مراکز امنیتی موجود است و حتی با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی نیز می‌توان این عناصر خائن را که کشور را به لبه پرتگاه بردند و آن جنایت‌ها و خیانت‌های بزرگ را مرتکب شدند، بازشناخت. برخی از همین عناصر خائن با ناکامی در فتنه سیاسی،‌ به فتنه‌انگیزی اقتصادی پرداختند و گرای تحریم‌های فلج‌کننده را به مقامات آمریکایی و صهیونیستی و انگلیسی دادند. بنابراین وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سایر مراکز اطلاعاتی و امنیتی حق ندارند کمترین مسامحه و غفلتی درباره این شبکه نفاق و ضد انقلاب داشته باشند.
گفتنی است دستگاه قضایی آمریکا هر از چند گاه به بهانه شکایت شهروندان آمریکایی و بی‌آن که سند و مدرک محکمه‌پسند و قابل ارائه‌ای در میان باشد، جمهوری اسلامی ایران را غیاباً به پرداخت مبالغ کلانی محکوم کرده و این به اصطلاح جریمه نقدی را از حساب‌های بلوکه شده کشورمان به نفع شاکیان ساختگی مصادره می‌کنند، اما، مسئولان محترم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، با وجود اسناد فراوانی که از خیانت فراریان در دست دارند، هنوز علیه آنها شکایتی مطرح نکرده‌اند! و در مراکز قضایی برای عناصر یاد شده که هر کدام جرایم و جنایات متعددی مرتکب شده‌اند سابقه‌ای وجود ندارد. انتظار آن است که مسئولان محترم قضایی بخشی از وقت و ظرفیت کاری خود را به این مسئله مهم و ضروری اختصاص دهند.

 


سفیر پیشین فرانسه در تهران گفت: همه می‌دانند که مذاکرات هسته‌ای با ایران به گذشته باز نخواهد گشت و غرب باید از فشارهای خود کم کند.
فرانسوا نیکولو حد فاصل سال‌های 2001 تا 2005 سفیر فرانسه در ایران بود. وی در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو اظهار داشت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خواستار اقدامات عینی ایران به‌ویژه در زمینه تن در دادن به انتظاراتی که در سال 2006 به طور مشخص در زمینه ادامه تعلیق فعالیت غنی‌سازی طرح شد، هستند اما همه می‌دانند که چنین درخواستی از سوی تهران پذیرفته شدنی نیست. روحانی نیز خود پس از پیروزی در انتخابات این مطلب را گفت.
نیکولو افزود: روحانی کسی است که وقتی در سال 2003 تا 2005 مسئول مذاکرات هسته‌ای بود، با چنین تعلیقی موافقت کرد بدون اینکه ما‌به‌ازاء آن چیزی به دست آورده باشد. او بابت همین امر نیز بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. اکنون چنین تصمیمی برای وی به منزله خودکشی است.
سفیر اسبق فرانسه در تهران می‌‌گوید: اینکه ما به ضرب شورای امنیت بخواهیم چنین درخواستی را که دارای منافع محدودی است، به خورد ایران دهیم آن هم با تصور اینکه ایران در مسیر انصراف قطعی از غنی‌سازی قرار بگیرد، در واقع در دامی که خودمان پهن کردیم خواهیم افتاد.
وی تاکید کرد: به طور کلی‌تر اینکه از روحانی خواسته شود گام نخست را بدون ذکر مابه‌ازاء این اقدام، بردارد هیچ معنا ندارد. هیچ مسئول سیاسی در هیچ کشوری دست به دادن چنین امتیازی نمی‌زند مگر اینکه بتواند برای قانع کردن افکار عمومی مردم خود مدرکی دال بر سود این کار ارائه دهد.
نیکولو در این تحلیل خاطرنشان می‌کند: تحریم‌ها و مجازات‌های آزاردهنده علیه ایران تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اروپاست و ربطی به تحریم‌های سازمان ملل که منحصر به حوزه نظامی و هسته‌ای است، ندارد.

 


«برخی اعضای دولت آمریکا از اینکه کنگره آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش پلیس بد را ایفا کند، حمایت کرده‌اند.»
روزنامه نیویورک تایمز ضمن انتشار این خبر نوشت: وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا و سرپرست نمایندگان این کشور در مذاکرات هسته‌ای، به کمیته روابط خارجی سنا گفته است «تصمیم دارم شبح کنگره را برای ایرانی‌ها احضار کنم».
شرمن گفته است: من به ایرانی‌ها می‌گویم شما فرصت دارید در مذاکرات 15 اکتبر (سه‌شنبه آینده) با کاری ماهوی، تعهدی قابل تصدیق، نظارت و راستی‌آزمایی، صداقت خود را ثابت کنید؛ در آن صورت کنگره هم حرف شما را قبول خواهد کرد».
نیویورک تایمز با اذعان به بی‌اختیاری دولت آمریکا در مذاکرات و انفعال در برابر کنگره که در پنجه لابی صهیونیستی ایپک است، نوشت: کنگره در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران حاضر نیست؛ اما نقش محوری آن در این مذاکرات به عنوان یک «پلیس بد» که منتظر ابتکار عمل ایران در این گفت‌وگوهاست، مورد قبول بسیاری از مقامات در دولت اوباما قرار دارد.
مارک اس.کرک سناتور ایالت ایلینویز که نقش ‌بسزایی در تحریم مالی و بانکی ایران ایفا کرده دراین‌باره گفته است: ما می‌دانیم تحریم‌های اعمال شده فشار خود را بر ایران وارد کرده است؛ پس اکنون لحظه افزودن بر فشارهاست نه کاستن از آنها».
خاطرنشان می‌شود به رغم این رویکرد هماهنگ دولت و کنگره آمریکا، برخی سیاستمداران دولتی در ایران توقع انفعال مطلق مجلس شورای اسلامی در قبال عملکرد دولت را دارند که نمونه آن در نوع برخورد تهدید‌آمیز وزیرخارجه با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مشاهده شد حال آن که موضع قاطع مجلس- ولو با لحن انتقادی- می‌تواند پشتوانه دولت و دیپلمات‌ها در مذاکره با طرف غربی باشد.

 


مسعود بهنود کارشناس تلویزیون BBC فارسی در آخرین برنامه «مرور هفتگی رسانه‌ها» در این تلویزیون گفت: روزنامه کیهان تنها روزنامه‌ای است که مانند یک ارکستر هماهنگ عمل می‌کند و همه بخش‌های خبری و گزارشی آن در جهت دیدگاهی است که مدیر مسئول آن در سرمقاله‌هایش مطرح می‌کند. حتی می‌شود گفت تنها روزنامه‌ای در عالم است که چنین انسجامی دارد.
اشاره مسعود بهنود در این برنامه به روند نقد عملکرد دیپلماتیک دولت در روزنامه کیهان بود که بازتاب‌های داخلی و خارجی گسترده‌ای را در پی داشت و از سوی رسانه‌های بیرونی از جمله بی‌بی‌سی با حملات گسترده‌ای روبرو شده بود. بهنود با بیان اینکه بسیاری از روزنامه‌ها، از جمله روزنامه ایران که ارگان رسمی دولت است، تلاش کردند تا از حواشی «سفر نیویورک» خود را کنار بکشند تا پس‌لرزه‌های برخی اقدامات، دامن دولت را نگیرد، ادامه داد: روزنامه کیهان به تنهایی نقش خود را ایفا کرد و این در حالی است که بسیاری از نشریات دیگر در این ماجرا صرفا تماشاگر بودند. بهنود به حجم انبوه اخبار و گزارش‌های یکطرفه‌ رسانه‌های یاد شده در این باره اشاره‌ای نکرد و از حملات گسترده آنها به کیهان که نظرات و تحلیل‌های مستقل و مستندی در این خصوص ارائه می‌کرد یاد نکرد!
از سوی دیگر تلویزیون «العربیه» نیز در گزارشی که شامگاه پنجشنبه منتشر کرد به طور مفصل به نقش کیهان در نقد دستگاه دیپلماسی کشور و رابطه با آمریکا پرداخت و گفت «باید منتظر ماند و دید که آیا گزارش‌ها و مقالات دیگری نیز در این روزنامه منتشر می‌شود تا معادلات رابطه ایران و آمریکا را به هم بریزد و وزیر امور خارجه ایران را دوباره به بیمارستان بفرستد.»
«العربیه» در پایان گزارش خود افزود: روزنامه کیهان و شریعتمداری در دوره اصلاحات بارها امیدهای هواداران رابطه با آمریکا را نقش بر آب کرده‌اند و بنابراین، این بار هم نمی‌توان به تحولی جدی خوشبین بود.

 


با نهایت تاسف مطلع شدیم همکارمان آقای غلامرضا گرجی در دفتر نمایندگی کیهان در بابل در غم از دست دادن مادر گرامی‌اش به سوگ نشسته است ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده‌های عزادار برای آن مرحومه رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10