(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 21 مهر 1392 - شماره 20615

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
مواردي از سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي در مجمع تشخيص مصلحت تصويب شد
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
اطلاعیه دفتر سخنگوی دولت حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور است
ریاست عارف بر مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت منتفی شد
تحلیلگر آمریکایی: ایرانی‌ها حق دارند به صداقت واشنگتن شک کنند
انتقاد ایران از دخالت شورای امنیت در وظایف مجمع عمومی
شرایط تحصیل همزمان دانشجویان در 2 رشته
داستان 3 سردار شهید جبهه‌ها میهمان دبستانی‌ها
کلینتون: هنوز برای اطمینان به ایران زود است!
کوثری: مذاکره درباره خطوط قرمز هسته‌ای معنا ندارد
آخرین مهلت ثبت‌نام فراگیر ارشد پیام نور تا پنج‌شنبه
اطلاعیه روابط عمومی هوافضای سپاه: برد موشک‌های دوربرد سپاه 2000 کیلومتر است
رهبر شیعیان عربستان مطرح کرد
افراطیون شیعی و سنی مانع وحدت امت اسلامی هستند
وزیر امور خارجه هند: ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست
تاکید وزارت آموزش و پرورش به مدیران مدارس
ثبت‌‌نام از دانش‌آموزان بدون شناسنامه الزامی است
تشییع پیکر مطهر سرباز شهید در اراک
راه‌های روستایی کشور ایمن‌سازی می‌شود
وزیر کشور: امنیت در حوزه سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد
تشییع پیکر پاک پاسدار شهید منصور مخدومی در قروه
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کاهش قیمت ارز تا 2200 تومان هم امکان‌پذیر است
مقاوم‌سازی سالانه 200 هزار مسکن روستایی در کشور
نماینده مجلس اعلام کرد
درآمد 12 هزار میلیاردی دولت با حذف 3 دهک یارانه‌بگیر
آغاز صید ماهیان استخوانی و میگو در خزر و خلیج‌فارس
کودکان ارومیه برای نجات دریاچه شهر خود دعای باران خواندند
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور: یک سوم دانش‌آموزان در مدارس غیراستاندارد تحصیل می‌کنند
14 استاندار باقیمانده به‌زودی معرفی می‌شوند
   


مرحوم آیت‌الله سیدعلی قاضی تبریزی: از آن چیزها که بسیار لازم و با اهمیت است دعا برای فرج حضرت حجت- صلوات‌الله علیه- در قنوت نماز وتر، بلکه در هر روز و در همه دعاهاست.

 


اعضاي مجمع تشخيص مصلحت ‌نظام در نشست روز شنبه ضمن بررسي و تدوين سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، مواردي از اين سياست‌ها را به تصويب رساندند.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت ‌نظام، در اين نشست علاوه بر اكثريت اعضا و رؤساي قوه مجريه و مقننه، وزير اطلاعات، معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران نيز به عنوان مدعو حضور داشتند.
در ابتداي اين نشست نظرات پيشنهادي كميسيون اقتصاد كلان، بازرگاني و اداري مجمع در مورد سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي مطرح شد و پس از بحث و بررسي اعضا، مواردي از اين سياست‌ها به تصويب رسيد.
در مقدمه اين سياست‌ها آمده است: سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي با هدف تأمين رشد پويا و بهبود شاخص‌هاي مقاومت اقتصادي و دستيابي به اهداف سند چشم‌انداز بيست ساله و با رويكردي حماسي، جهادي، انعطاف‌پذير، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پيشرو و برون‌گرا ابلاغ مي‌گردد.
در اين نشست همچنين موارد زير به تصويب رسيد:
1- تأمين شرايط و فعال‌سازي كليه امكانات و منابع مالي و سرمايه‌هاي انساني و علمي كشور به منظور توسعه كارآفريني، حداكثر كردن مشاركت آحاد جامعه در فعاليت‌هاي اقتصادي با تسهيل و تشويق همكاري‌هاي جمعي و تأكيد بر ارتقاي درآمد و نقش طبقات كم‌درآمد و متوسط.
2- پيشتازي اقتصاد دانش‌بنيان، پياده‌سازي و اجراي نقشه‌‌ جامع علمي كشور و ساماندهي نظام ملي نوآوري به منظور ارتقاي جايگاه جهاني كشور و افزايش سهم توليد و صادرات محصولات و خدمات دانش بنيان.
3- محور قرار دادن رشد بهره‌وري در اقتصاد، با تقويت عوامل توليد و توانمندسازي نيروي كار، تقويت رقابت‌پذيري، ايجاد بستر رقابت در توليد با استفاده از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي متنوع مناطق كشور براساس آمايش سرزميني، با هدف دستيابي به جايگاه بهينه‌ بهره‌وري در توسعه اقتصاد ملي.
ادامه بررسي و تدوين اين سياست‌ها به جلسات آتي مجمع موكول شد.

 


سختی‌های مرگ
امیرالمومنین علی(ع) پس از تلاوت سوره تکاثر فرمودند:
... همانا مرگ سختی‌هایی دارد که هراس‌انگیز و وصف ناشدنی است.
و (این وقایع هولناک) برتر از آن است که عقل‌های اهل دنیا آن را درک کند.
نهج‌البلاغه - خطبه 221

 


یک کارگردان: خانه سینما خانه قانون‌شکنی و بی‌عدالتی بود
یک کارگردان سینما گفت: در خانه سینما هیچ گاه قانون رعایت نمی‌شد و همه مزایا نیز در اختیار عده خاصی قرار می‌گرفت.
علی قوی تن، در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: من به اختلافات مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبلی با هیئت مدیره خانه سینما کاری ندارم. اما واقعیتی که دیدم این بود که اعضای خانه سینما هیچ بهره‌ای از این تشکل نمی‌بردند و قوانین درست و حسابی هم در آن وجود نداشت.
وی تصریح کرد: من از ابتدای تأسیس خانه سینما عضو کانون کارگردانان بودم. می‌دیدم که از آن زمان تا قبل از انحلال همه اعضا حق عضویت می‌دادند. اما همه مزایا برای هیئت مدیره و دوستانشان بود. حتی برای دیدار با رهبری و رئیس جمهور هم از اعضا دعوت نمی‌شد و فقط خودشان امکان حضور پیدا می‌کردند.
کارگردان فیلم «سهراب سپهری» اظهار داشت: در خانه سینما هیچ گاه اعضا دیده نشدند. درحالی که باید همه اعضا بهره می‌بردند. هیئت مدیره هیچ گاه قانون را رعایت نمی‌کردند. به همین دلیل هم در دعوای خانه سینما اکثریت اعضا حاضر نشدند تا از هیئت مدیره حمایت کنند.
قوی تن در پایان گفت: امیدوارم که اگر قرار است خانه سینما مجددا فعالیت خود را از سر بگیرد به گونه‌ای نباشد که مزایا، گردش ‌ها تفریحات، جشن ها، جشنواره ‌ها و صندلی ‌ها تنها به عده خاصی برسد. باید قانونمداری به خانه سینما برگردد و به اعضای آن رسیدگی شود.
پیش بینی کیهان درست از آب درآمد
نفوذ رژیم صهیونیستی در سینمای افغانستان
روزنامه کیهان چندی پیش از برگزاری جشنواره‌ای سینمایی تحت عنوان حقوق بشر در افغانستان خبر داده و پیش بینی کرده بود که این گونه جشنواره ‌ها منفذی برای سلطه فرهنگی غرب بر مردم افغانستان است.
جشنواره فیلم حقوق بشر که از سوی محافل نامعلومی در کابل و برخی از شهرهای افغانستان درحال برگزاری است، درحالی توجه به موضوع حقوق بشر را سرلوحه قرار داده است که فیلم‌هایی در آن شرکت کرده‌اند که حامی ضدبشرترین دولت ‌ها هستند. ازجمله برخی از فیلم‌هایی که به صورت غیرقانونی در ایران ساخته شده و به صورت قاچاق به این جشنواره ارسال شده اند. اما آنچه صهیونیستی بودن این جشنواره را تأیید می‌کند، حضور دو فیلم از فلسطین اشغالی است. متأسفانه جشنواره فیلم حقوق بشر با غفلت وزارت فرهنگ افغانستان راه نفوذی است برای سلطه فرهنگی غرب و سرمایه داری صهیونیستی بر کشور افغانستان.
استقبال ناشران خارجی
از کتاب‌های دفاع مقدس
ناشرانی از کشورهای پاکستان،‌ تاجیکستان،‌ انگلیس و آلمان خواستار ترجمه برخی از کتاب‌های دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده در غرفه ایران شده‌اند،‌ که اقدامات اولیه برای تنظیم قرارداد با آن‌‌ها انجام شده است.
به گزارش تسنیم،‌ یکی از ویژگی‌های حضور ایران در شصت و پنجمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت که در صورت نتیجه دادن و خروجی مناسب می‌تواند به عنوان نقطه قوت این حضور منصوب شود،‌ عرضه کتاب‌های شاخص حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس است،‌ که در قفسه ویژه‌ای تعبیه شده است.بنا به گفته محمد عظیمی مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، در مجموع قریب به 200 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در این نمایشگاه عرضه شده است،‌ از این تعداد 80 عنوان کتاب توسط مجمع ناشران دفاع مقدس انتخاب شده است،‌ 20 عنوان کتاب از اکبر صحرایی تنها نویسنده‌ای که با حمایت کامل موسسه در فرانکفورت حضور یافته و مابقی توسط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی انتخاب شده‌اند.در میان این آثار عناوینی چون «بابانظر»،‌ «دا»،‌ «کالک‌های خاکی»،‌ «برای تاریخ می‌گویم»،‌ «‌پایی که جا ماند»،‌ «کوچه نقاش‌ها»،‌ «دایرة‌المعارف دفاع مقدس»،‌ «هنر مقاومت»،‌ «حماسه الوند»،‌ «حکایت زمستان»،‌ «خاک‌های نرم کوشک»،‌ «اطلس جنگ ایران و عراق‌«،«وصیت‌نامه شهدا»،‌ «سرباز سال‌های ابری»، «مهتاب خین»،‌»مرگ از من فرار می‌کند:‌ کتاب مصطفی چمران»،‌»جبهه فکه»،‌ «ضد»،‌ «شاه بی شین» و ... به چشم می‌خورد.
انتقاد یک شاعر از جای خالی نویسندگان انقلاب در کتاب‌های درسی
سعید بیابانکی با اشاره به غایب بودن بسیاری از چهره‌های مطرح ادبیات در کتاب‌های درسی، به نبودن آثار برخی نویسندگان انقلاب در این کتاب‌‌ها انتقاد کرد.
این شاعر و طنزپرداز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: من احساس می‌کنم در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دست کم‌گرفته می‌شوند و گویا آموزش و پرورش به هوش و ذکاوت آن‌‌ها اعتماد ندارد. سطح مطالب در این کتاب‌‌ها خیلی معمولی است و دانش‌آموزان را درگیر نمی‌کند و کم‌تر آن‌‌ها را به کشف می‌رساند. بیابانکی با اشاره به حضور نداشتن آثار بسیاری از شاعران همسو با انقلاب در کتاب‌های درسی گفت: از میان شاعران انقلاب هم کسانی هستند که آثارشان در کتاب‌های درسی نیست؛ کسانی چون خسرو احتشامی‌، محمدعلی بهمنی‌، محمد قهرمان‌ و... چهره‌هایی هستند که باید آثاری در کتاب‌های درسی داشته باشند. من فکر می‌کنم یک مقدار بی‌ذوقی و بی‌سلیقگی در کتاب‌های درسی اعمال می‌شود. ما نمی‌توانیم به سلیقه گروهی اعتماد کنیم و این‌‌ها همیشه باشند. باید در زمینه کتاب‌های درسی نظرسنجی شود و از نویسندگان مطرح بخواهند که پیشنهاد بدهند چه آثاری در کتاب‌های درسی حضور داشته باشد.
یک نویسنده:
برجسته شدن ممیزی
ناشی از سطحی نگری است
یک نویسنده و منتقد ادبی معتقد است که برجسته کردن مسئله ممیزی از سوی گروهی از اهالی ادبیات، ناشی از سطحی نگری آن‌هاست.
«احمد شاكري» در گفت وگو با ايرنا درباره مقوله مميزي گفت: امروز اگر از اهالي نظر و انديشه سؤال شود كه مهمترين مساله در ادبيات داستاني بحث مميزي قطعا خواهند گفت نه! برجسته كردن مميزي ناشي از ديدگاه هاي محدود و سطحي نگر است . وی تاكيد كرد: امروز مسائلي در ادبيات مطرح است كه بايد بيشتر بدان توجه شود، نحوه آفرينش هاي ادبي، شكل گيري و زايش مكاتب و گونه‌هاي ادبي و بي توجهي به آن، مشكلات متعدد در حوزه پژوهش هاي ادبي، تعاريف و مفاهيم، تجارب و مهارت هاي داستان نويسي و فقدان نقد ادبي در كشور از مسائلي است كه افكار عمومي بايد خواستار توجه به آن باشد. نویسنده رمان «عریان در برابر باد» با ياد‌آوري اينكه مميزي امروز در هر مناسبتي هدف توجه قرار مي‌گيرد افزود: اين موضوع سبب شده مسائل ريشه‌اي و مباحث زير بنايي در ادبيات كمتر مورد توجه قرار گيرد و مباحث فرعي برجسته‌تر شود .
وي درباره مخالفان ممیزی گفت‌: برخي به دنبال توليد ادبيات هنجارشكن و عده اي به دنبال توليد آثاري هستند كه مباني اخلاقي را زير پا مي‌گذارد، عده‌اي ديگر به دنبال توليد ادبياتي هستند كه به سمت اباحه‌گري و زندگي غربي حركت مي‌كند اين افراد قطعا به دنبال حذف يا تغيير مميزي هستند .
اين منتقد ادبي تاكيد كرد: در طرح مقوله مميزي نيازمند شناخت جريان‌هاي مختلف هستيم، برخي گويندگان بدون اينكه مباني و مجاري طرح مميزي را بدانند به دام تله‌هاي جريان‌هاي روشنفكري مي‌افتند و در مسيري قرار مي‌گيرند كه خواسته و ناخواسته اهداف اين جريان ‌ها را تامين مي‌كند. هدف اين افراد چيزي جز كم رنگ كردن حاكميت فقه و دين در ادبيات نيست.

 


در اطلاعیه دفتر سخنگوی دولت آمده است؛ ضمن تکذیب خبر منسوب به نوبخت در یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر اینکه فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور نیست اعلام می‌شود وی دستیار ویژه رئیس‌جمهور است.
در اطلاعیه دفتر سخنگوی دولت آمده است: ضمن تکذیب خبر منسوب به دکتر نوبخت در یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر اینکه حسین فریدون «دستیار ویژه رئیس‌جمهور نیست»، اعلام می‌شود ایشان دستیار ویژه رئیس‌جمهور است و خبر اعلام شده از قول سخنگوی دولت صحت ندارد. دفتر نوبخت همچنین با رد این مطلب مبنی بر عدم حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران، اعلام کرد: این برنامه لغو نشده است و رئیس‌جمهور طبق برنامه قبلی در دانشگاه تهران حضور خواهد یافت. دفتر سخنگوی دولت ضمن قدردانی از زحمات رسانه‌ها، بار دیگر خواستار دقت نظر جامعه رسانه‌ای کشور در انتشار اخبار مربوط به حوزه دولت شده است.

 


گفته می‌شود ریاست محمدرضا عارف بر مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام منتفی شده است و در حال حاضر جدی‌ترین گزینه حجت‌الاسلام دری نجف آبادی است.
منتفی شدن ریاست عارف در مرکز تحقیقات از آنجا رقم خورد که به او پیشنهاد تشکیل حزب برای شرکت در انتخابات آتی مجلس را داده‌اند.
بنابر انتشار اخباری در سایت‌های خبری، به دنبال مذاکرات هاشمی با عارف برای گرفتن مسئولیت مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص، جریان موسوم به اصلاح‌طلب به عارف پیشنهاد می‌کند به جای گرفتن مقام در پی راه‌اندازی حزب خویش بوده و برای ریاست مجلس دهم فعالیت کند.
از سوی دیگر؛ بعد از منتفی شدن حضور محمدرضا عارف در مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، رایزنی‌‌ها برای انتخاب رئیس‌ جدید این مرکز در حالی ادامه داشته است که حجت‌الاسلام دری‌نجف‌ آبادی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اراک جدی‌ترین گزینه برای ریاست این مرکز است. به گزارش فارس، طی توافقات اولیه با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و در صورت توافق نهایی از سوی دو طرف، قرار است حکم وی تا پایان هفته جاری صادر شود.
نمایندگی مجلس و ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دوم و پنجم، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، دادستانی کل کشور و وزارت اطلاعات در دولت اصلاحات از جمله سوابق دری نجف‌آبادی است.

 


عضو ارشد بنیاد آینده آزادی در آمریکا گفت: با توجه به اقدامات آمریکا علیه ایران در بیش از سه دهه گذشته، ایرانی‌ها حق دارند که در اظهارات آشتی‌جویانه واشنگتن تردید کنند.
شلدون ریچمن سردبیر سابق مجله «فری من» گفت: برخلاف سوال رایج مبنی بر اینکه آیا آمریکا می‌تواند به ایران اعتماد کند، بهتر است پرسیده شود آیا ایران می‌تواند به آمریکا اعتماد کند.
این تحلیلگر آمریکایی تصریح کرد: دولت آمریکا از سال 1979 که انقلاب مردمی ایران دولت دست‌نشانده آمریکا را سرنگون کرد، درگیر جنگی مخفیانه و نیابتی علیه ایران با هدف تغییر نظام این کشور و روی کار آوردن دولتی در خدمت اهداف خود است.
ریچمن گفت: دولت آمریکا و اسرائیل به عنوان نزدیک‌ترین متحد واشنگتن در خاورمیانه به گروه‌های شورشی مانند جندالله و مجاهدین خلق (گروهک نفاق) کمک کردند تا به حکومت ایران و مواضع آن حمله کنند. قتل دانشمندان ایران و جنگ سایبری از دیگر مصادیق جنگ مخفی آمریکا علیه ایران است.
این نویسنده آمریکایی افزود: تحریم‌ها را نیز باید به شیوه‌های مختلف جنگ مخفی آمریکا علیه ایران افزود: طبق حقوق بین‌الملل، تحریم به معنای اقدام به جنگ است.
وی اظهار داشت: در واقع، در این جنگ آمریکا، این ایرانی‌ها هستند که متألم شده‌اند. از این رو و به ویژه با تاکید مجدد باراک اوباما مبنی بر مطرح بودن همه گزینه، منطقی است که در صداقت اظهارات آشتی‌جویانه اخیر آمریکا تردید کنند. اوباما باید این سخنان آتشی‌جویانه را با عمل همراه سازد.
به گزارش ایرنا، نویسنده در پایان با اشاره به ادعای برخی‌ها مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت بمب است، افزود: مساله این است که این ادعا واقعیت ندارد. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده بودند که ایران در سال 2003، همان سالی که آمریکا صدام را سرنگون کرد، برنامه تسلیحاتی خود را متوقف کرد. سازمان اطلاعات اسرائیل نیز قبول دارد که ایران تصمیم به ساخت بمب نگرفته است. در واقع، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران سال‌ها پیش در محکومیت تسلیحات هسته‌ای فتوا صادر و بارها نیز این مساله را تکرار کرد.

 


سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل به نمایندگی از جنبش عدم تعهد از شورای امنیت خواست که به جای دخالت در امور مجمع عمومی و شورای اقتصادی و اجتماعی به وظایف اصلی‌اش بپردازد.
به گزارش فارس، غلامحسین دهقانی روز جمعه به نمایندگی از اعضای جنبش عدم تعهد با ایراد سخنرانی در نشست کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل به نگرانی جنبش غیرمتعهدها نسبت به تداوم بی‌اعتنایی شورای امنیت بر کارکردها و اختیارات مجمع عمومی و شورای اقتصادی و اجتماعی این نهاد بین‌المللی اشاره کرد و از شورای امنیت به دلیل پرداختن به مسائلی خارج از حوزه وظایف این شورا و علاوه بر آن ورود به حیطه‌های تعیین مصادیق و تعاریفی که در حوزه عملکرد و اختیارات مجمع عمومی است انتقاد کرد.
سفیر کشورمان همچنین وضع تحریم‌های این شورا بر برخی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را موضوعی نگران‌‌‌کننده خواند و افزود: اعضای جنبش عدم تعهد وضع تحریم‌ها را به عنوان آخرین راه حل و زمانی مناسب می‌دانند که تهدیدی متوجه صلح و امنیت بین‌المللی باشد.
وی در ادامه گفت: ابزار تحریم نباید علیه ملت‌ها به کار گرفته شود و سوال اساسی این است که آیا اقشار آسیب‌پذیر کشورها باید تحت فشار قرار گیرند و آیا اصولا این روشی منطقی برای وارد کردن فشار سیاسی به سایر کشورها است؟

 


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم به جزئیات ادامه تحصیل همزمان استعدادهای درخشان در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: موافقت گروه آموزشی برای تحصیل همزمان دانشجو در دو رشته کفایت می‌کند.
به گزارش مهر، سعید قدیمی درباره شرایط ادامه تحصیل همزمان دانشجویان استعداد درخشان در دو رشته، اظهار داشت: تحصیل همزمان دانشجویان استعداد درخشان در دو رشته شامل حال المپیادی‌ها، رتبه‌های برتر و تک رقمی کنکور و مدال‌آوران جهانی می‌شود.
وی با بیان اینکه محدودیتی در انتخاب رشته‌ها توسط دانشجویان وجود ندارد، ادامه داد: موافقت گروه آموزشی برای تحصیل همزمان دانشجو در دو رشته کفایت می‌کند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم از ادامه ممنوعیت تحصیل همزمان دانشجویان کارشناسی ارشد برتر در دو رشته خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای باز شدن راهی به منظور تحصیل همزمان دانشجویان در دو رشته کارشناسی ارشد نداریم.
قدیمی در پاسخ به این سوال که رشته‌های مورد علاقه دانشجو برای تحصیل باید در یک دانشگاه باشد یا خیر، اظهار داشت: در یک دانشگاه هم می‌تواند باشد، مگر اینکه رشته دیگر مد نظر دانشجو در دانشگاه دیگری باشد که البته موافقت دانشگاه دوم مهم است.
وی درباره این موضوع که لازم است هر دو رشته مد نظر دانشجو در لیست انتخاب رشته قرار داشته باشد یا نه، تاکید کرد: اگر یک رشته هم در لیست باشد، کافیست.
بر اساس آیین‌نامه تازه تصویب شده مقاطع کاردانی و کارشناسی، تحصیل همزمان دانشجو برای دو رشته تنها در یک دوره امکانپذیر است.

 


در کتاب جدید فارسی که امسال برای سوم دبستانی‌ها تالیف شده، 3 شهید به دانش‌آموزان معرفی شده است.
در کتاب جدید فارسی که امسال برای سوم دبستانی‌ها تالیف شده است به موضوع ایثار و شهادت توجه شده است و این موضوع با عنوان دفاع از میهن به محصلان آموزش داده می‌شود.
در درس چهاردهم این کتاب که «ایران آباد» نام دارد به دوران دفاع مقدس اشاره شده است و 3 سردار رشید جبهه‌های دفاع مقدس شهیدان عباس بابایی، عباس دوران و علی‌اکبر شیرودی با تصاویر به دانش‌آموزان معرفی شده‌اند.
البته در درس فداکاران این کتاب نیز شهیده دانش‌آموز «سهام خیام» به دانش‌آموزان معرفی شده است.

 


هیلاری کلینتون مدعی شد که برای اینکه بدانیم رویکرد متفاوت دولت جدید ایران در قبال مذاکرات هسته‌ای به پیشرفت جدی در این زمینه منجر خواهد شد یا خیر، خیلی زود است.
به گزارش ایسنا ، هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در یک سخنرانی در مرکز کاتام هاوس در لندن گفت که مطمئن نیست نشانه‌هایی حاکی از یک رویکرد دیپلماتیک و دوستانه‌تر (از جانب ایران) نشانه تغییر جدی در سیاست ایران باشد.
کلینتون گفت: من در مذاکرات ژنو بیشتر علاقمندم بشنوم که آیا ایران امیدش برای انجام مذاکراتی که به یک راه حل رضایت‌بخش برای آنها و قابل قبول برای ما منجر شود، را اجرایی خواهد کرد یا خیر. ما فعلاً نمی‌توانیم از این مسأله مطمئن شویم.
همزمان با کلینتون که از عدم اطمینان به کشورمان سخن گفت رئیس جمهور فرانسه نیز به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اطمینان داد که پاریس با وجود تلاش‌های ایران برای کاهش تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای‌اش همچنان در قبال ایران «سرسخت» باقی خواهد ماند.
فرانسوااولاند، رئیس جمهور فرانسه روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وی اطمینان داد که پاریس فشار روی ایران را حفظ خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاند به نتانیاهو گفت که تا زمانی که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اظهارات دیپلماتیکش را به عمل تبدیل کند، فرانسه فشار روی ایران را حفظ خواهد کرد.

 


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ابراز تردید نسبت به صداقت غربی‌ها در ژنو، تأکید کرد که مذاکره روی خطوط قرمز هسته‌ای معنا ندارد.
«اسماعیل کوثری» در گفت‌وگو با مهر، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مذاکره کنندگان گروه 5+1 آمادگی و اختیارات لازم را برای به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی صلح‌آمیز ایران را در مذاکره پیش‌رو دارند، گفت: با توجه به اینکه حتی آقای اوباما با تصمیمات و نظراتی که دارد با دیدن نتانیاهو نظرش تغییر کرد، بعید می‌دانم وزرای امور خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه بخواهند تصمیم گیرنده نهایی باشند، لذا من زیاد خوش‌بین نیستم اینها بتوانند تصمیم نهایی را بگیرند هر چند باید منتظر باشیم ببینیم روند مذاکرات چگونه پیش می‌رود.
وی افزود: تا زمانی که چهار کشور آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا در چارچوب قانون عمل نکنند از این مذاکرات نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بهتر است آنها بیایند در چارچوب قانون مسائل را مطرح و بررسی کنند افزود: آنها خواسته‌ای دارند فراتر از قانون در مقابل ما هم زیر‌بار نخواهیم رفت.

 


مشاور عالی سازمان سنجش از تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون فراگیر کارشناسی ارشد پیام نور تا پنج‌شنبه خبر داد.
دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور تا پنجشنبه 25 مهرماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org گفت: داوطلبان باید برای ثبت‌نام در دوره دانش‌پذیری کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور در بازه زمانی مذکور با تکمیل اطلاعات اولیه و پرداخت اینترنتی مبلغ 50 هزار تومان با استفاده از کارت‌های اعتباری عضو شبکه شتاب هر یک از بانک‌های جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج از کشور نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
وی افزود: به منظور مساعدت بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که تاکنون موفق به انجام ثبت‌نام نشده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که ضمن مطالعه دفترچه راهنما نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
وی با بیان اینکه تاکنون 49 هزار نفر در این دوره از آزمون ثبت‌نام کرده‌اند، به برگزاری این دوره از آزمون 29 آذرماه اشاره کرد و افزود: کارت ورود به جلسه چهارشنبه 27 آذرماه اینترنتی توزیع می‌شود.

 


در پی انتشار نادرست بخشی از سخنان فرمانده نیروی هوافضای سپاه، روابط عمومی این نیرو اعلام کرد که برد موشک‌های سپاه 2000 کیلومتر است.
در پی انتشار نادرست بخشی از سخنان سردار سرتیپ پاسدار امیر علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد توسط رسانه‌ها، روابط عمومی این نیرو در اطلاعیه ای اعلام کرد: برخی از رسانه‌ها بخشی از اظهارات سردار فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در خصوص موشک‌های سپاه به اشتباه از عبارت «تجهیزات هوایی با برد 12000 کیلومتر» استفاده کردند که جمله صحیح و کامل بدین شرح است:
«سردار حاجی‌زاده با اشاره به توانمندی های دفاعی نیروی هوافضای سپاه اظهار داشت: برد موشک‌های دور برد ما هم اکنون 2 هزار کیلومتر است و دلیل آن هم این است که دشمنان ما در همین نزدیکی بوده و به نوعی راحت تر می‌توان گفت آن قدر ارزشی ندارد که موشک پر هزینه برای آنها خرج شود.»
ر وابط عمومی نیروی هوافضای سپاه از اصحاب رسانه و مطبوعات درخواست کرده است نسبت به اصلاح و باز انتشار این بخش از خبر مذکور اقدام لازم را به عمل آورند.

 


رهبر شیعیان عربستان در خطبه‌های خود با اشاره به دو جریان شیعی و سنی ضد وحدت اسلامی گفت: کسانی که به دنبال جای پا و قدرتی در میان جامعه شیعی هستند تا مقلدان خود را زیاد کنند، از طریق تحریک احساسات مذهبی این کار را دنبال می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری راصد شیخ حسن الصفار در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در قطیف عربستان به جریان‌های وقیح و موهن که به نمادهای اهل سنت توهین می‌کنند حمله کرده و گفت: اقدامات این افراد توجیه کشتارها و تروریسمی است که جریان تکفیری آنها را دنبال می‌کند.
وی افزود: وحدت امت اسلامی از دو جریان خطرناک رنج می‌برد نخست جریان تکفیر و ترور که در میان اهل سنت شکل گرفت و جریان وقیح و موهن به نمادهای اهل سنت که اخیراً در میان شیعیان شکل گرفته است و این جریان موهن چهره دیگری از تعصب سلفی‌گرانه است. الصفار با اشاره به مخالفت بزرگان شیعه و مراجع عظام با این جریان، تصریح کرد: مراجع عظام این اقدامات را مخالف مکتب اهل بیت(ع) و خارج از توصیه‌های ائمه(ع) در ارتباط با دیگر طیف‌های امت اسلامی دانست.
وی به فتوای اخیر آیت‌الله سیستانی در این زمینه اشاره کرد و افزود: رفتار جریان وقیح و موهن هدف‌شان از توهین به نمادهای اهل‌سنت پوشش گذاشتن بر رفتارهای خشونت‌بار جریان تکفیری است و رفتار احمقانه آنها توجیهات لازم برای رفتار تکفیری در میان افکار عمومی اهل‌سنت را ایجاد می‌کند.
الصفار این افراد را «خادمان دشمنان اهل‌بیت(ع) و دشمنان شیعه» دانست و تصریح کرد: هدف دیگر این جریان ایجاد فتنه طائفه‌ای و مذهبی است که با اصرار در توهین به صحابه و همسران پیامبر اکرم(ص) به تحریک اهل‌سنت اقدام کنند و این یعنی تلاش برای به شکست کشاندن تمامی تلاش‌ها برای تقریب مذاهب و ایجاد وحدت بین امت اسلامی که توسط عقلا و معتدلان امت اسلامی و سنت و شیعه دنبال می‌شود.

 


وزیر امور خارجه هند تاکید کرد که معتقد است جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.
به گزارش ایسنا، سلمان خورشید در گفت‌وگو با شبکه روسیاالیوم در پاسخ به سوالی درباره مسئله هسته‌ای ایران گفت: من در مدت ارتباطم با ایران به این اعتقاد رسیدم که تهران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. او ادامه داد: برای ایران این مسئله مهم است که برای انجام مذاکراتی مناسب، با آن با احترام رفتار شود و هم‌چنان این امید پابرجاست.
وزیر امور خارجه هند گفت که معتقد است آمریکایی‌ها نیز گام‌های مهم و بزرگی برداشته‌اند و این در حالی است که آمریکایی‌ها نسبت به احتمال توافق با ایران بدبین هستند اما رئیس‌جمهور آمریکا موضع خوبی را اتخاذ کرده است.
وی درباره گزینه نظامی آمریکا در قبال ایران و سوریه نیز بیان کرد، آمریکا اعلام کرده بود که گزینه‌های مختلفی را برای رویارویی با ایران و سوریه به روی میز دارد اما من معتقدم که این کشور باید از گرایشات نظامی‌اش دست بردارد و به دنبال راه‌حل‌های جایگزین و مسالمت‌آمیز باشد.

 


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از الزامی بودن ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان بدون شناسنامه خبر داد.
فاطمه قربان در گفت وگو با تسنیم تاکید کرد: آموزش و پرورش موظف است از هر کودک لازم‌التعلیمی که شناسایی می‌شود اما شناسنامه ندارد ثبت‌نام کند اما در پایان سال تحویل کارنامه باید با ارائه شناسنامه صورت گیرد.
محمد بطحائی مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره گفت: دانش‌آموزان فاقد شناسنامه هیچ منعی برای ثبت‌نام در مدارس ندارند به طوری که تا قبل از این به آ‌ن‌ها اجازه داده می‌شد تا یک سال در مدرسه بدون شناسنامه حضور یابند که این موضوع با کمی اصلاح به دو سال افزایش یافته است.
مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: هیچ مدیری حق ندارد از دانش‌آموز به دلیل نداشتن شناسنامه ثبت‌نام به عمل نیاورد و دانش‌آموزانی که به این دلیل از تحصیل بازمانده‌اند می‌توانند به شورای عالی آموزش و پرورش و واحدهای رسیدگی به شکایات مناطق مراجعه کنند چرا که ثبت‌نام از دانش‌آموزان بدون شناسنامه یک قانون است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم مسئولان آموزش و پرورش در حالی بر این نکات تاکید دارند که بسیاری از دانش‌آموزان بدسرپرست و اتباع بیگانه به خاطر نداشتن شناسنامه از تحصیل بازمانده‌اند.

 


مراسم تشییع پیکر مطهر سرباز شهید روز شنبه با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان در اراک برگزار شد.
به گزارش ایرنا، پیکر پاک سرباز شهید مصطفی حسین‌خانی هزاوه پس از تشییع،‌ در گلزار شهدای این شهر آرام گرفت. این شهید والامقام در حین انجام وظیفه و پاسداری از مرزهای جمهوری اسلامی ایران بر اثر برخورد با مین در غرب کشور به درجه رفیع شهادت نایل شد. چند تن از مسئولان، فرماندهان نظامی و انتظامی، خانواده معظم شهدا و ایثارگران در مراسم تشییع پیکر این شهید حضور داشتند.

 


معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی گفت: با تخصیص اعتبارات لازم روند ایمن‌سازی جاده‌های روستایی در کشور شتاب می‌گیرد.
سیدحسین میرشفیعی روز شنبه در جریان دیدار از جاده‌های روستایی شهرستان دزفول به خبرنگار ایرنا درخصوص برنامه‌‌های امسال وزارت راه‌ و شهرسازی در حوزه راه روستایی افزود: با کمک مجلس و دولت در لایحه بودجه امسال اعتبارات راه روستایی افزایش و تنگناهای پارسال برطرف می‌شود.
وی گفت: به‌رغم اختصاص 60 درصد جرایم راهنمایی و رانندگی برای ایمنی راه‌ها تاکنون اعتباری به این امر اختصاص نیافته است.
معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در صورت اختصاص و جذب اعتبارات لازم از محل جرایم رانندگی می‌توان اقدامات خوبی درخصوص ایمنی راه‌ها‌ی روستایی انجام داد.
وی در این سفر دستور پیگیری و تعریف پروژه برای رفع مشکلات جاده‌های روستایی شهرستان، دزفول را به اداره راه و شهرسازی این شهرستان صادر کرد و گفت: اجرای روکش آسفالت جاده ماهور برنجی و احداث آبنما در محل تلاقی این جاده با رودخانه فصلی باید در دستور کار قرار گیرد.
میرشفیعی، در سفر دو روزه خود به خوزستان از جاده‌های روستایی در مناطق سخت‌گذر احمد فداله دزفول، مناطق روستایی مسجدسلیمان، اندیکا و لالی دیدن کرد.

 


اراک - خبرنگار کیهان:
وزیر کشور گفت: تلاش داریم تا امنیت را در همه حوزه‌ها از جمله سرمایه‌گذاری و رسانه‌ای افزایش دهیم.
عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم معارفه محمدحسین مقیمی استاندار جدید مرکزی اظهار داشت: وزارت کشور در حوزه سیاسی به دنبال مدیریت سیاسی است، وزارت کشور یک حزب و طرف سیاسی نیست و به دنبال کار سیاسی و سیاسی‌کاری نخواهد بود.
وی ادامه داد: ما در این وزارتخانه به گونه‌ای عمل می‌کنیم تا با شفافیت، مسئولیت‌پذیری و قانونمندی عرصه سیاسی را کارآمدتر کنیم.
رحمانی فضلی گفت: همه گروه‌های سیاسی باید در وزارت کشور احساس امنیت کرده و تلاش کنند مبتنی بر قانون رفتار سیاسی را شکل دهند.
وی تاکید کرد: امروز ضروری‌ترین موضوع در حوزه سیاسی رفتار قانونی سیاسی است که باید محقق شود.
وی گفت: در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلاش داریم امنیت را افزایش دهیم البته هم‌اکنون در وضعیت مطلوبی از نظر امنیتی هستیم اما تلاش داریم امنیت را در همه حوزه‌ها از جمله حوزه امنیت اخلاقی امنیت سرمایه‌گذاری، امنیت غذایی، امنیت رسانه‌ای و... افزایش دهیم.
محمدحسین مقیمی استاندار جدید استان مرکزی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره‌وری است.

 


پیکر مطهر شهید منصور مخدومی با حضور مردم ولایتمدار قروه تشییع و در گلزار شهدا به خاک سپرده شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، 5 عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان بانه که 4 تن از آنها بومی این شهرستان بودند روز پنج‌شنبه در درگیری با عوامل ضد انقلاب در منطقه ساوان بانه به درجه رفیع شهادت رسیدند و 2 نفر دیگر نیز زخمی شدند.
در آیین تشییع و خاکسپاری شهید منصور مخدومی در زادگاهش قروه، جمع کثیری از اقشار مختلف مردم، امام‌جمعه، فرماندار و مسئولان دستگاه‌های اجرایی، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران حضور داشتند.
آیین تشییع پیکر مطهر این پاسدار سپاه اسلام از مقابل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان قروه تا میدان اتحاد، میدان اصلی قروه برگزار شد.
شهید منصور مخدومی اهل روستای قوچان شهرستان قروه بوده و از وی یک پسر 18 ماهه و یک دختر 6 ساله به یادگار مانده است.
اعلام آخرین وضعیت مجروحان
جانشین سپاه بیت‌المقدس کردستان آخرین وضعیت زخمی‌شدگان درگیری پاسداران سپاه بیت‌المقدس کردستان و عوامل ضدانقلاب در شهرستان مرزی بانه را تشریح کرد.
به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سپاه بیت‌المقدس کردستان، سرتیپ حمزه فلاح اظهار کرد: با انتقال زخمی‌شدگان درگیری پنج‌شنبه شب پاسداران و عوامل ضدانقلاب به سنندج، تیم پزشکی موفق شد خونریزی دو پاسدار زخمی این درگیری را متوقف کند.
وی گفت: پس از انجام اعمال جراحی، وضعیت یکی از زخمی‌شدگان درگیری کمی بهبود پیدا کرده و وی اعضای بدن خود را تکان می‌دهد.
جانشین سپاه بیت‌المقدس کردستان درباره وضعیت زخمی دیگر این درگیری نیز افزود: تلاش بی‌وقفه تیم پزشکی برای بهبود وضعیت وی ادامه دارد ولی تاکنون تغییر چندانی در وضعیت سلامتی او نسبت به روز نخست رخ نداده است.
در درگیری پنج‌شنبه شب پاسداران سپاه بیت‌المقدس کردستان و عوامل ضدانقلاب، پنج نفر از نیروهای سپاه به نام‌های حاج مطلب احمدیان، منصور مخدومی، لقمان حسینی، فتاح محمدی و جلال مصطفایی به درجه شهادت نایل و دو نفر دیگر زخمی شدند.

 


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق نظر کارشناسان و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس سیر نزولی قیمت ارز تا نرخ 2 هزار و 200 تومان نیز امکان‌پذیر است و مسئولان با انجام مصاحبه‌های بی‌مورد موجب ایجاد تلاطم در بازار نشوند.
سیدناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با قیمت ارز اظهار کرد: سیر نزولی که قیمت ارز در کشور ما داشت روندی بود که انتظار می‌رفت بعد از تغییری که در مدیریت کشور به وجود آمده رخ دهد.
وی ادامه داد: با توجه به موضوعات و بحث‌هایی که داشتیم این روند کاهشی در حال انجام بود و هر روز با کاهش قیمت ارز و سکه مواجه بودیم،‌ اما متأسفانه با اظهارنظری که رئیس بانک مرکزی داشت که کاهش ارز نباید بیشتر از این صورت پذیرد موجب شد تا حتی چند روزی سیر نزولی را داشته باشیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از دیدگاه کارشناسان اقتصادی نیز بیان این مسئله از سوی رئیس بانک مرکزی درست نبوده و قیمت‌گذاری در حیطه اختیارات وی نیست.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان اقتصادی نیز موافق با این روند نزولی هستند، بیان کرد: با توجه به بودجه سال 92 و نظر کارشناسان، قیمت ارز حتی می‌توانست از پایین‌ترین قیمت آن که 2 هزار و 450 است کمتر شود.
موسوی تصریح کرد: افزایش قیمت ارز بی‌رویه بود که با این افزایش ناگهانی تنها ارزش پول ملی ما کاهش یافت.
وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت ارز موجب کاهش تورم نیز می‌شود، افزود: باید از سخنان و اظهارنظرهای بی‌مورد جلوگیری شود تا بتوانیم به قیمت واقعی ارز برسیم که به سبب آن ارزش پول ملی بالا می‌رود و همچنین از تورم به وجودآمده نیز کاسته می‌شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: زمانی قیمت کالاها در اثر افزایش قیمت ارز و بدون وجود هیچ گونه ارتباطی با ارز افزایش می‌یابد، اما زمانی که قیمت ارز کاهش می‌یابد قیمت کالاها کاهش نمی‌یابد و مسئولان باید پاسخگوی این مسئله بوده و نظارت جدی بر آن داشته باشند.

 


رشت- خبرنگار کیهان:
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور از مقاوم‌سازی سالانه 200 هزار مسکن روستایی در کشور خبر داد.
شاملو اظهار داشت: یک میلیون و 650 هزار واحد مسکن روستایی در 10 سال گذشته در کشور نوسازی شده است.
وی افزود: تاکنون بیش از 2 میلیون و 700 هزار ملک روستایی سنددار شده‌اند. معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور همچنین از آماده شدن 245 طرح ساماندهی روستایی خبر داد و گفت: طرح گردشگری روستایی از سال گذشته آغاز شده و قرار است در برنامه پنجم توسعه، 150 روستا به عنوان هدف گردشگری آماده شوند.
شاملو رفع مشکلات جامعه روستایی را نیازمند یک اراده جدی ملی دانست و تصریح کرد: ناهماهنگی بین دستگاههای خدمات‌رسان در روستاها از جمله چالشهای عمران در روستاها است.

 


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به 74 میلیون یارانه‌‌بگیر گفت: با حذف سه دهک از مجموع دهک‌های یارانه‌بگیر، حدود 12 هزار میلیارد تومان به خزانه برمی‌گردد.
محمدحسین حسین‌زاده بحرینی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به بحث حذف شدن سه دهک از یارانه‌بگیران اظهار کرد: طبق اعلام مسئولان، تا اردیبهشت ماه امسال نزدیک به 74 میلیون نفر از جمعیت 75 میلیون نفری کشور برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند.
نماینده مردم مشهد خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه به این تعداد از هموطنان هر ماه حدود 3‌هزار و 500 میلیارد تومان و سالانه حدود 40 هزار میلیارد تومان هزینه روی دست دولت می‌گذارد.
وی افزود: نمایندگان مجلس و تیم اقتصادی دولت تصمیم گرفته‌اند که یارانه‌ها را واقعا هدفمند کرده و پرداخت یارانه را صرفا به دهک‌هایی که از نظر اقتصادی آسیب‌پذیرتر هستند، محدود کنیم.
حسین‌زاده بحرینی اذعان کرد: البته بحث در این زمینه هنوز به صورت رسمی یعنی در قالب یک طرح یا لایحه در مجلس مطرح نشده و فعلا گفت‌وگوها به صورت غیررسمی بین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و معاونت نظارت راهبردی رئيس‌جمهور جریان دارد.
وی افزود: این سوال که ملاک دولت برای تعیین دهک‌هایی که قرار است حذف شوند، چیست اصلی‌ترین و چالش‌برانگیزترین بخش مسئله است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: هنوز هیچ طرح یا لایحه‌ای در این زمینه در مجلس مطرح نشده البته بعضی از نمایندگان ضوابطی را برای تشخیص دهک‌های برخوردار پیشنهاد کرده‌اند که باید کارآمدی و دقت آن ضوابط مورد بررسی قرار گیرد.
حسین‌زاده بحرینی بیان کرد: اگر سه دهک یعنی سه دهم جمعیت کشور از فهرست یارانه‌بگیران خارج شوند، از کل مبلغی که هر ماه دولت باید بپردازد، 30 درصد کم خواهد شد.
وی ادامه داد: در این صورت پرداختی دولت به 70 درصد مبلغ فعلی کاهش خواهد یافت و این یعنی حدود 12 هزار میلیارد تومان در سال که اگر همین پول را به عنوان مثال، در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم می‌تواند تحول اساسی در نظام سلامت کشور ایجاد کند.

 


انزلی و قشم- خبرنگاران کیهان:
صید ماهیان فلس‌دار استخوانی و میگو در آب‌های دریای خزر و خلیج‌فارس آغاز شد.
به گزارش خبرنگار کیهان از بندر انزلی، مدیرکل شیلات گیلان گفت: در فصل جدید صید ماهیان فلس‌دار استخوانی در آب‌های خزر در محدوده سواحل گیلان افزون بر 4 هزار نفر صیاد در قالب 52 شرکت تعاونی پره از چابکسر تا آستارا به صید می‌پردازند.حجت سعیدی افزود: در فصل صید گذشته بیش از 8 هزار و 900 تن انواع ماهیان فلس‌دار استخوانی توسط صیادان گیلانی از آب‌های ساحلی استان صید شد.وی افزود: از این میزان حدود 3 هزار و 692 تن ماهی توسط صیادان شرکت‌های تعاونی پره استان صید شد.از سوی دیگر خبرنگار کیهان از قشم گزارش داد صیادان قشمی با لنج‌ها و شناورهای خود به دریا رفتند تا تورهای خویش را برای صید میگو در آب‌های خلیج‌فارس پهن کنند. رئیس اداره شیلات جزیره قشم با اشاره به شروع فصل صید میگو گفت: 36 فروند لنج به همراه 360 نفر صیاد به مدت 45 روز مشغول صید میگو از صیدگاه‌های مجاز خلیج‌فارس هستند. وی گفت: در سال گذشته 600 تن میگو توسط صیادان صید شده است.

 


مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی گفت: همزمان با هفته کودک، کودکان ارومیه‌ای برای نجات دریاچه ارومیه دعای باران خواندند.
فریدون سید مصطفوی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: 100 نفر از اعضای مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارومیه در کنار بزرگترین دریاچه شور کشور و دومین دریاچه شور جهان جمع شده و دعای بارش باران خواندند.
وی اظهار کرد: این ویژه‌برنامه توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی و با مشارکت اداره کل محیط زیست استان برگزار شد و آشتی دادن کودک و طبیعت و آگاهی دادن به کودکان در استفاده صحیح از منابع آب از اهداف عمده برگزاری آن بود.
وی ادامه داد: در این ویژه‌برنامه کودکان پس از دعا برای نجات دریاچه و بارش باران در کارگاه ادبی با عنوان سلام من به دریاچه هر یک جمله‌ای برای دریاچه نوشتند.
سید مصطفوی گفت: این کودکان در کارگاه نقاشی با عنوان دوستی با طبیعت نیز حاضر شده و درباره دریاچه ارومیه و زیستگاه‌های آن نقاشی کشیدند.

 


رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: حدود یک‌سوم دانش‌آموزان در واحدهای آموزشی غیراستاندارد و ناامن تحصیل می‌کنند که باید برای نوسازی فضاهای آموزشی آنان برنامه‌ریزی کرد.
به گزارش ایرنا، مرتضی رئیسی روز شنبه در آیین کلنگ‌زنی ساختمان اداره آموزش و پرورش نوشهر افزود: باید تلاش شود تا مدت دو سال آینده این واحدهای آموزشی غیراستاندارد با همکاری دولت، مجلس و خیران نوسازی شود.
وی گفت: هم‌اکنون حدود 20 درصد از مجموع 105 هزار واحد آموزشی در کشور با همکاری و مشارکت خیرین ساخته شده
است.
وی به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در مورد تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آموزشی با همکاری خیرین اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه خیرین می‌توانند برای تکمیل طرح‌های آموزشی بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی مشارکت داشته باشند و پس از بهره‌برداری این طرح‌ها را به نام خودشان ثبت کنند.

 


وزیر کشور در سمنان گفت: 14 استاندار باقیمانده به‌زودی با تصویب دولت معرفی می‌شوند و برای معرفی استانداران، محدودیت زمانی نداریم.
به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، عبدالرضا رحمانی‌فضلی که به منظور معارفه محمد وکیلی استاندار جدید سمنان به این استان سفر کرده است، ظهر دیروز در بدو ورود به فرودگاه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: هم‌اکنون 14 استان کشور، استانداران جدید خود را نشناخته‌اند که در این استان‌ها، مدیران ارشد دولت به‌زودی معرفی خواهند شد.
وی تصریح کرد: مجموعه وزارت کشور در برهه کنونی در حال بررسی برنامه‌ها و طرح‌های افراد مختلف برای تصدی استانداری 14 استان باقیمانده است.
وزیر کشور بیان کرد: به‌زودی و با پایان یافتن بررسی‌های لازم و جمع‌بندی نتایج، استانداران استان‌‌هایی که هنوز دولت برای آنها استانداری را مشخص نکرده است، نیز مشخص و معرفی می‌شوند.
رحمانی‌فضلی اضافه کرد: وزارت کشور و دولت برای معرفی استانداران محدودیت زمانی ندارد و سعی می‌‌کند با بررسی جامع،‌ افراد موثر را برای استانداری استان‌ها معرفی کند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10