(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 21 مهر 1392 - شماره 20615

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تلاش آیت‌الله سیستانی برای جلوگیری از فتنه جدید
توهین به صحابه، مخالف سخن اهل بیت(ع) است
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: تکلیف خود را با وهابیت تکفیری روشن می‌کنیم
آیت‌الله ممدوحی: عمل به توصیه‌های رهبری در عرصه دیپلماسی کشور را دچار چالش نمی‌کند
رئیس سازمان حج و زیارت: ویزای جعلی، ۱۴۰ زائر ایرانی را از جده به کشور بازگرداند
جزئیات سفر رئیس مجلس به 3 کشور اروپایی
درمکتب امام
شرح خطبه 223 نهج البلاغه ـ (5)
ضرورت آمادگي برای سفر آخرت
جانشین فرمانده نیروی قدس: وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی بسیار ضعیف است
ابوترابی فرد : دولت قوانین مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان را اجرایی کند
امین‌زاده: بسیاری از شهروندان از روندهای حقوقی آگاه نیستند
مناسك حج از امروز آغاز مي‌شود
امیر سیاری: گشت‌زنی ناوگروه‌های نیروی دریایی در 3000 کیلومتری ایران
پایان بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با معرفی برگزیدگان
   


آیت‌الله العظمی سیستانی: توهین و فحاشی به صحابه پیامبر اعظم(ص) مخالف آن چیزی است که اهل بیت (علیهم السلام) بدان توصیه کردند،این افراد یا ساده لوح یا مزدور هستند و نباید آنان را منتسب به شیعیان اهل‌بیت(ع) دانست.
به گزارش ابنا ، عکس‌العمل احساساتی چند جوان داغدار شیعه عراق، بهانه‌ای به دست فتنه انگیزان مذهبی داده است تا موج جدیدی از تظاهرات را علیه وحدت ملی این کشور برپا کنند.
ماجرا از آنجا آغاز شد که بعد از سلسله انفجارات و تیراندازی‌های کاظمین در سالروز شهادت حضرت امام جواد(ع) که به شهادت تعداد زیادی از مردم مظلوم عراق منجر شد، چند جوان بظاهر شیعه که سوار یک خودرو بودند به سمت کاظمین حرکت کردند و هنگامی که از منطقه سنی نشین «اعظمیه» عبور می‌کردند به وسیله بلندگو شعارهای تحریک آمیز سر دادند و برخی از صحابه پیامبر(ص) و عایشه همسر ایشان را سب کردند.
همچنین در صفحه‌ای از شبکه اجتماعی «فیس بوک» کلیپ ویدئویی حرکت این هیأت منتشر شده که در آن عده ای از اشخاص منتسب به تشیع ـ به سرکردگی فردی به نام «ثائر الدراجی» ـ به برخی صحابه پیامبر توهین می کنند.
در واکنش به این رفتار محدود و احساساتی، شش استان شمالی و مرکزی عراق که عمدتا از مخالفان دولت هستند از پنج‏شنبه گذشته تا کنون، در اعتراض به توهین چند جوان شیعه به صحابه پیامبر اعتصاب کردند.
در پی این اقدام شخصیت های شیعه با موضع‌گیری‌های سریع تلاش دارند که از مشتعل شدن آتش فتنه ای جدید جلوگیری کنند.
در این راستا «آیت الله العظمی سید علی سیستانی» مرجع عالیقدر ساکن نجف توهین و فحاشی به صحابه پیامبر اعظم(ص) را مخالف سیره‌ای دانستند که اهل بیت (علیهم السلام) بدان توصیه کرده اند.
ایشان در استفتائی راجع به کلیپ ویدیوئی مذکور در «فیس بوک» نوشتند: این اقدام بشدت محکوم است و خلاف آن چیزی است که ائمه اهل بیت (علیهم السلام) شیعیان خود را بدان توصیه کرده اند

 


آیت‌الله مکارم‌ شیرازی گفت: رفتار وهابی‌ها، جهان بشریت را ناامن کرده است و خطرات آنان منحصر به کشورهای اسلامی نیست، بلکه برای تمام جهان خطر آفرین است.
به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به خطر جریان‌های تکفیری، اظهار کرد: وهابیت تکفیری که اقلیتی از مسلمین را تشکیل می‌دهند سه خطر بزرگ را در جهان اسلام به وجود آورده است.
وی با بیان این‌که «هر روز عده‌ای بیگناه توسط جلادان تکفیری کشته می‌شوند» افزود: وهابیت سنگ دل کوچکترین رحمی به کودکان، زنان، مردان، دانشجویان، محصلین و بیماران نکرده و آن‌ها را به خاک و خون می‌کشند.
این مرجع تقلید با اشاره به کشتار عزاداران جوادالائمه(ع) در عراق، بیان کرد: بمب گذاری‌هایی که در سالروز شهادت امام جواد(ع) توسط وهابیت تکفیری، در عراق انجام شد، جنایت بزرگی بود.
این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که «شیعه و سنی مورد تهاجم وهابیت تکفیری است» تاکید کرد: بزرگترین خطر وهابیت برای جهان اسلام، دگرگون ساختن چهره اسلام است.
این مرجع تقلید با تاکید بر این‌که «اعمال تکفیری‌ها، خطری برای کل بشریت است» تصریح کرد: رفتار وهابی‌ها، جهان بشریت را ناامن کرده است و خطرات آنان منحصر در کشورهای اسلامی نیست، بلکه برای تمام جهان خطر آفرین است.

 


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در زمینه ادامه بحث ارتباط با آمریکا، خطاب به دولتمردان با تاکید بر این که دولت باید خط و مشی انقلاب را ادامه دهد، گفت: امام راحل و انقلاب اسلامی مسیر ما را مشخص کرده است و با وجود این شاخص ما هیچ گاه دچار مشکل نخواهیم شد.
به گزارش رسا، آیت‌الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که دولت باید خطی را که انقلاب تاکنون پیموده است ادامه دهد، افزود: در طول سال‌های پس از انقلاب هر زمان که ما حول محور دین و قرآن حرکت کردیم پیروز شده ایم و هرگاه زاویه گرفتیم سیلی خوردیم.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری درباره علت بی اعتمادی مردم و مسئولان ایران نسبت به دولتمردان آمریکایی، گفت: بعد از مشروطه تا امروز صد‌ها بار دشمنی آمریکا با ملت ایران را تجربه کرده ایم؛ هرچند که برای اثبات آن تنها یکی از توطئه‌هایی که علیه ما داشته‌اند کافی بود.
آیت‌الله ممدوحی با تأکید بر این که راه پیش روی انقلاب اسلامی ما روشن و واضح است، گفت: ما در ادامه این مسیر هیچ تردیدی نداریم و همواره به وظیفه خود عمل خواهیم کرد؛ شک، تردید و مشکل برای کسانی است که فلسفه سیاسی و اعتقادی قطعی و درستی ندارند.
وی ادامه داد: معیار ما دین اسلام و قرآن است و با منطقی که داریم هیچ گاه دچار مشکل نخواهیم شد همچنین تدابیر رهبر معظم انقلاب همواره راهنمای ما است بنابراین هیچ گاه دچار چالش نمی‌شویم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به سخنان رهبر معظم انقلاب در ارزیابی عملکرد دولت در نیویورک اشاره کرد و گفت: ایشان در مجموع کار دولت را تأیید کرد و کار‌ها و سخنان رئیس جمهور را خوب توصیف کردند البته در مورد برخی اتفاقاتی که افتاد فرمودند اگر به این شکل نمی‌شد بهتر بود.
آیت‌الله ممدوحی با اشاره به این که هرجریان دارای وجوه مختلفی است و باید برآیند کلی آن را مورد ارزیابی قرار داد، افزود: کارهای دولت در سفر اخیر به طور کلی از منظر رهبر معظم انقلاب ناخوشایند نبود.

 


رئیس سازمان حج و زیارت گفت: متأسفانه ۱۴۰ نفر از زائران کشورمان که با داشتن ویزای جعلی از طریق هواپیمایی قطر و العراقیه وارد جده شده بودند، از ورودشان به شهر جده ممانعت به عمل آمد و به کشور بازگردانده شدند.
سعید اوحدی که در مکه مکرمه به سر می‌برد در گفت‌و گو با فارس گفت: عملیات پرواز زائران ایرانی به سوی جده بسته شد و همه زائران از مدینه وارد مکه شدند و هم اکنون صددرصد زائران در مکه حضور دارند.
وی ادامه داد: عصر روز یکشنبه زائران عازم عرفات می‌شوند و با توجه به بارندگی شدیدی که چند روز گذشته در عرفات شاهد بودیم 40 درصد خیمه‌های زائران ایرانی با وزش باد شدید خوابیده شدند که با همکاری مؤسسه مطوفین قرار است که چادرها برای آغاز اعزام زائران به عرفات آماده تحویل باشد.
رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: همچنین چادرهای زائران ایرانی با فرش نو مفروش می‌شوند و در هر دو کاروان یک فریزر قرار داده شده است که آب خنک و یخ در اختیار زائران قرار دهند و همچنین برای هر 4 چادر یک کولر قرار داده شده است تا مشکل گرمازدگی برای زائران ایجاد نشود.
رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: بر طبق آخرین آمار میانگین تأخیر پروازها 14 دقیقه بوده است که اگر پرواز زائران کرمانی را که دچار نقص فنی شده بود از سایر پرواز‌ها جدا کنیم متوسط تأخیر‌ها 10 دقیقه می‌شود که در بیشتر پرواز‌ها این میزان تأخیر طبیعی است.

 


علی لاریجانی پس از بازگشت از سفر 6 روزه خود به 3 کشور اروپایی، در پایون فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران به تشریح دستاوردهای این سفر پرداخت.
رئیس مجلس شورای اسلامی  با اشاره به سفر خود به کشور صربستان گفت: در این سفر با رئیس مجلس، رئیس جمهور و مقامات کشور صربستان مذاکره کردیم و رایزنی‌های سیاسی و همکاری در مسائل صورت گرفت.
رئیس مجلس ادامه داد: با کشور صربستان در مورد سوریه هم عقیده بودیم که راه‌ حل نظامی جواب نمی‌دهد و جنگ جز کشتار نتیجه‌ای ندارد.
لاریجانی با تأکید براینکه ظرفیت دو کشور ایران و صربستان بسیار است، خاطرنشان کرد: سطح روابط اقتصادی ایران و صربستان باید بیشتر شود و نگاه دقیقی در این خصوص وجود داشته باشد.
وی در مورد حضور در سوئیس و شرکت در اجلاس بین المجالس نیز اظهار کرد: اجلاس ژنو دارای چند بخش بود که حضور نمایندگان در کمیته‌های مختلف و سخنرانی بنده در کمیته خلع سلاح شیمیایی بخشی از اجلاس ژنو بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی به دیدار خود با مقامات سوئیس نیز اشاره و تصریح کرد: با مسئولان کشور سوئیس و رئیس مجلس سنای این کشور دیدار داشتیم و رایزنی‌هایی در مورد مسائل مهم و روابط اقتصادی صورت گرفت و از آن‌‌ها برای سفر به ایران دعوت کردیم.
لاریجانی در مورد سفر به کشور کرواسی نیز گفت: با رئیس مجلس و وزیر خارجه کشور کرواسی مذاکره شفافی داشتیم؛ کرواسی عضو اتحادیه اروپا است بنابراین می‌تواند نقش مهمی در مسائل منطقه‌ داشته باشد.
وی تأکید کرد: در مورد سوریه با کرواسی هم نظر بودیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد مذاکرات ایران با 1+5 نیز اظهار کرد: مذاکرات 1+5 باید از جدیت و عقلانیت برخوردار باشد و به سمت درستی پیش برود.
لاریجانی ادامه داد: برای اینکه به چارچوب روشنی برسیم، از مقررات بین‌المللی استفاده می‌کنیم چرا که مقررات بین‌المللی برای همین زمان‌‌ها گذاشته شده است.
وی تصریح کرد:‌ اگر چارچوب و مقررات بین‌المللی نباشد هرکس مطابق میل خود می‌گوید قبول نداریم بنابراین چارچوب و مقررات بین‌المللی می‌تواند مورد وفاق باشد و گام به گام به موفقیت بینجامد.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نشست آتی ژنو باید بر اساس واقعیتهای موجود مذاکره شود، تاکید کرد: کسی حق عقب‌گرد ندارد و ما نیز در این مذاکرات نه نگاه تاجرمآبانه را بکار می‌گیریم و نه آن را می‌‌پسندیم. 1+5 نیز باید عاقلانه از فرصت استفاده کند.

 


اصلاح را از خودتان شروع کنید!
هر اصلاحی، نقطه اولش خود انسان است.
اگر چنانچه خود انسان تربیت نشود، نمی‌تواند دیگران را تربیت کند...
از این جهت آن چیزی که بر همه ما لازم است ابتدا کردن به (اصلاح) نفس خودمان است.
آئین انقلاب اسلامی - ص221

 


حضرت امیر (ع)فرمود: اِذَا رَجَفَتِ الرّاجِفَهُ وَ حَقَّتْ بِجَلائِلِهَا القِيامَه؛ وقتي جهان لرزه شد، نه زمين لرزه. در طليعه سوره مباركه حج فرمود: اِنَّ زَلزَلَهَ‌السّاعَهِ شِيءٌ عَظيم(1)، يعني جهان لرزه؛ آسمان مي لرزد، زمين مي لرزد، كلّ مجموعه عوض مي شود. همه اينها در هم كوبيده مي شود: وَ الأرضُ قَبضَتُهُ يُومَ القِيامَه وَ السَّمواتُ مَطوِيّاتٌ بِيَمينِه(2)؛ كلّ اين راههاي شيري و نظام سپهري در هم كوبيده مي شود، يك نظام جديد و نو ساخته مي شود.
فرمود: وقتي آن لرزه عمومي حاصل شد و قيامت با آن جلال و شكوه و عظمتش رخ نشان داد، وَ لَحِقَ بِكُلِّ مَنْسَكٍ اَهلُهُ؛ هر كسي هر ديني دارد، با دين خودش در قيامت محشور مي شود. اينكه فرمود: يُومَ نَدعُواْ كُلِّ اُناسٍ بِاِمامِهِم(3)، از همين قبيل است. هر كسي با رهبري كه انتخاب كرده محشور مي شود، با ديني كه انتخاب كرده محشور مي شود، با كَنيسه و كليسا و مسجدي كه انتخاب كرده محشور مي شود. وقتي محشور شد، وَ بِكُلِّ مَعبُودٍ عَبَدَتُهُ؛ اگر كسي برده صَنم و وَثن بود، با صَنم و وَثن محشور مي شود؛ اگر كسي بنده الله بود، حشرش با كلمات الهي است.
وَ بِكُلِّ مُطاعٍ اَهلُ طاعَتِهِ؛ هر مطيعي با مُطاع خودش در قيامت محشور شد، فَلَمْ يُجزَ فِي عَدلِهِ وَ قِسطِهِ يُومَئِذٍ خَرْقُ بَصَرٍ فِي الهَواء وَ لا هَمسُ قَدَمٍ فِي‌الأرضْ إلّا بِحَقِّه؛ فرمود: در آن روز به هيچ چيز جزاء داده نمي شود، مگر به حقّ و عدل! انسان وقتي يك چيزي را نگاه مي كند، گويا اين هوا را شكافته، بين رائي و مَرئي اين فاصله را طي كرده، يك چيزي را ديده؛ يا حلال، يا حرام اين جزاء داده مي شود. يك جا آهسته قدم برداشت، آن هم جزا داده مي شود بِالعَدل.
بطلان حجت‌هاي نادرست در قيامت
بعد فرمود: فَكَمْ حُجَّهٍ يُومَ ذَاكَ داحِضَهٌ؛ خيلي از حجت ها و ادلّه ها و براهين است كه در قيامت بطلانش روشن مي شود. انسان با يك دليلي داشت كار مي‌كرد، معلوم مي شود فريب خورده. وَ عَلائِقِ عُذرٍ مُنقَطِعَه؛ خيلي از موارد است كه انسان عذر آورده، ولي معلوم مي شود كه اين عذر نبود، اين مي‌توانست راه صحيح طي كند. حالا كه اينچنين است، دنيا يك مكتب خوبي است، يك آموزنده خوبي است، يك حوزه خوبي است، يك دانشگاه خوبي است؛ چيزي را مستور نكرده، عامل فريب نيست.
توصيه امير مؤمنان (ع) به توشه‌گيري از دنياي فاني
فَتَحَرَّ مِنْ اَمرِكَ مَا يَقُومُ بِهِ عُذرُكَ؛ « تَحَرّي » به معناي هر اجتهاد و هر جستجو و تفحّص نيست، تفحّص است براي انتخاب مَا هُوَ الحَري؛ « حَري » يعني لائق، « اَحراء » يعني اَليَق. اينجا فرمود: فَتَحَرَّ؛ يعني تَحرّي كن، ببين چه به حال تو لائق است، همان را انتخاب بكن كه اگر در قيامت سئوال كردند چرا اين كار را كردي، عذر داشته باشي. وَ تَثبُتُ بِهِ حُجَّتُكَ؛ برهانت در قيامت ثابت باشد، ديگر لغزان نباشد. ( دَحض )، يعني زير پايش خالي نشود كه باطل بشود.
وَ خُذْ مَا يَبقَي لَكَ مِمّا لا تَبقَي لَه؛ دنيا خيلي چيز در اختيار شما قرار مي‌دهد. آني كه برايت مي ماند، آن را بگير و برو؛ نه آنچه را كه بايد بگذاري و تو براي آن نمي ماني، عمر را براي آن صرف بكني! عقيده مي ماند، عمل صالح مي ماند، گفتار طيّب، نوشتار طيّب، كردار طيّب، خدمت به مردم؛ اينها مي ماند، اينها آخرت است. فرمود: اينها كه مي ماند، اينها را بگير؛ آني كه تو را رها مي كند، قبل از اينكه تو را رها كند، تو او را رها كن. اين تحولاتي كه شما مي بينيد هر روز به كام كسي است، نشانه آن است كه باقي نمي‌ماند! در هيچ جا باقي نمي ماند. اين نشان آن است كه اگر يك روزي قدرت دست آدم است،‌ انسان بايد آن كمالش را بگيرد؛ و گرنه قبل از اينكه او اين زرق و برق را رها كند، اين زرق و برق او را رها مي كند. فرمود: اِرفَضْ هذِهِ الدُّنيَا التّارِكَهَ لکُمْ قَبلَ اَنْ تَتْرُكَكُم(4). اگر كسي يك سِمَتي دارد؛ قبل از اينكه اين سمت او را رها كند،او این سمت را رها كند و چه بهتر كه از اين فرصت حداكثر بهره را ببرد!
ضرورت آمادگي جهت سفر آخرت
وَ تَيَسَّرْ لِسَفَرِكَ؛ آدم مسافر ره توشه مي خواهد، يك چيزي كه بماند! پس نياز ما يقيني است، اصل اوّل. در دنيا اين نياز با ضوابط يا با روابط تأمين مي‌شود، اين اصل دوّم.ولي بعد از مرگ اين نياز هست، اصل اوّل؛ نه ضوابطي در آنجا است، نه روابط. ضوابط يعني خريد و فروش و اقتصاد و اينها؛ فرمود: يُومٌ لا بِيعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّه (5). اگر ما زنده هستيم كه يقيناً زنده ايم و اگر با همين بدن به آن عالم مي رويم كه يقيناً مي رويم و اگر به مسكن و پوشاك و خوراك نيازمنديم كه نيازمنديم و اگر آنجا نه ضوابطي است نه روابط؛ بايد همين جا تهيه كنيم! فرمود: وَ تَيَسَّرْ لِسَفَرِكَ؛ تو كه مسافري با دست خالي كجا مي‌خواهي بروي؟ آخر به چه اميد مي روي! چندين جاي قرآن فرمود: آنجا خريد و فروش نيست، آنجا روابط نيست؛ كسي به كسي نيست!
لزوم معرفت و رهروي به مسير هدايت و نجات
وَ شِمْ بَرقَ النِّجاه؛ ( شامَ )، ( يَشيمُ ) يعني نگاه كرده؛ انسان برق را نگاه كرده.يك وقت است كه اين رعد و برق است، اين رعد و برق مشكل كسي را حل نمي كند؛ چون در يكي از بيانات نوراني خود حضرت آمده: لِيسَ فِي‌البَرقِ‌الخاطِفِ مُستَمتَعٌ لِمَنْ يَخُوضُ فِي الظُّلْمَه (6)،معنايش اين است كه كسي كه در شب تار راه را گم كرده، شب ابري است، مهتابي نيست، ستاره اي نيست؛ اين شخصِ راه نشناس وقتي راه را گم كرده، به اميد اينكه برقي بجهد، او راه را پيدا كند، به مقصد برسد؛ يك اميد خامي است! اگر برق جهيد، يك لحظه مي جهد، تازه او به زحمت پايش را ببيند! حالا بر فرض انسان 100 سال جوان بماند، 100 سال مقتدر بماند؛ اين 100 سال نسبت به ابد،رعد و برق جهنده است! فرمود: وَ شِمْ بَرقَ النَّجاه؛ ببين كجا برق نجات است، نه اين برق ابر، رعد و برق ابر. آن را فرمود: اَللهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الأرض(7)، آدرس داده؛ جآئَكُمْ مِنَ اللهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبين(8)، آدرس داده؛ قرآن نور است، عترت نور است، اهل بيت نور است.
عدم تزاحم و اصطكاك در امور معنوي
وَ ارْحَلْ مَطايَا التَّشمير؛ با جِد، با سرعت اين راه را برو؛ چون راه حق مزاحمتي ندارد! اينكه دستور دادند سرعت كنيد؛ وَ سارِعُوا (9)، يعني همين. سرعت بگيريد، يك؛ سبقت هم بگيريد، دو؛ در راه فضيلت اگر بخواهيد سبقت بگيريد جاي تصادف نيست! فرمود: مركب خوب تهيه كن، تا مي تواني به سرعت برو. با جِد برو، مرحله مرحله سفر كردن، با جِدّ و تلاش و با تند روي مسابقه دادن؛ اين راه آخرت است. براي اينكه شما مي خواهيد در عدالت و تواضع و تقوا مسابقه بدهيد؛ در تكبّر كه نمي خواهيد مسابقه بدهيد!
فرمود:‌ وقتي آماده شديد؛ وَ شِمْ بَرقَ النَّجاه، ديدي برق نجات كجاست؛ وَ ارْحَلْ مَطايَا التَّشمير، « مَطايا » جمع مَطيه به معنی مركب راهوار است؛ « تَشمير » يعني با جدّيت و سرعت و تلاش و كوشش، فرمود: اين مركب را انتخاب بكن، با سرعت هم از اين مكتب بهره برداري بكن كه اميدواريم خداي سبحان به همه ما توفيق فراگيري اين معارف را عطا بكند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه) در جلسه درس تفسير نهج‌البلاغه در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان، فرهنگيان و اقشار مختلف مردم؛ قم ـ 19/ 1/ 1389
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) حج/ 1 (2) زمر/ 67 (3) اسراء/ 71
(4) نهج البلاغه/ خ 99 (5) بقره/ 254 (6) الكافي/ 8/ 23
(7) نور/ 35 (8) مائده/ 15 (9) آل عمران/ 133
خوان حکمت روزهای یکشنبه منتشر می شود.

 


جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه با تحلیل شرایط منطقه، وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی را بسیار ضعیف توصیف کرد.
سردار «اسماعیل قاآنی» در دومین همایش شورای عالی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت که در سالن 5 آذر برگزار شد، گفت: موقعیت، وضعیت و ثبات انقلاب اسلامی به هیچ وجه با اوایل انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست و دشمن از این وضعیت بسیار نگران و عصبانی است، لذا از هیچ تلاش و توطئه‌ای برای برگرداندن اوضاع به حالت سابق فروگذار نخواهد بود.
وی با ترسیم ضریب امنیتی سابق و کنونی انقلاب اسلامی و همچنین وضعیت امنیتی دشمنان، افزود: زمانی اگر آمریکا اعلام می‌کرد که یک کشتی جنگی خود را به نقطه‌ای از جهان اعزام می‌کند، مسئولان و سیاست‌های آن کشور تغییر می‌کرد اما امروزه علی‌رغم حضور چندین ناو جنگی کشورهای غربی و آمریکا در خلیج‌فارس، ایران اسلامی به صورت قدرتمند و مدبرانه در خصوص تحولات منطقه‌ای و جهانی نقش‌آفرینی می‌کند و شکر خدا امن‌ترین کشور منطقه در مقایسه با دیگر کشورها که حتی مورد حمایت آمریکا هستند قرار دارد.
جانشین فرمانده سپاه قدس وضعیت ثبات و امنیت رژیم صهیونیستی را نیز بسیار ضعیف اعلام کرد و افزود: امروزه حتی از غزه در حال محاصره به تل‌آویو- مرکز حکومت رژیم صهیونیستی- موشک چند تنی شلیک می‌شود و این علی‌رغم استقرار سیستم دفاعی گنبد آهنین بر روی این شهر است که مردم و مسئولان این رژیم جعلی را وادار به رفتن به پناهگاه و فرار می‌کند.
به گزارش تسنیم، سردار قاآنی با اشاره به اینکه تمام این توفیقات و پیشرفت‌ها از الطاف الهی و تمسک به خط نورانی ولایت است افزود: تاکنون کشور عزیزمان ایران و نظام مقتدر اسلامی با هدایت کانون نور ولایت از بحران‌ها خارج شده است و هر فرد و جریان و تفکری در هر جای جهان خود را به این نور نزدیک کند سربلند و پیروز است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان حسنین هیکل روزنامه‌نگار و پژوهشگر جهان عرب در خصوص سید حسن نصرالله که «آقا سید حسن، تو اعراب را احیا کردی» اضافه کرد: علی‌رغم اینگونه تعابیر و تکریم‌ها از دبیرکل سرافراز حزب‌الله لبنان توسط شخصیت‌های مسلمان و حتی غیرمسلمان، اما سید حسن نصرالله خویش را فقط سربازی کوچک از سربازان ولایت می‌داند و بس.
سردار قاآنی در پایان سخنان خود با اشاره به رسالت سنگین نیروهای انقلابی و ولایی خاطرنشان ساخت: امروز دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند به هر قیمت خاکریزهای از دست داده خود را مجددا تسخیر کنند. رسالت همه دلدادگان به انقلاب اسلامی مراقبت کردن از این موفقیت‌ها، ناکام کردن دشمنان در نیل به اهدافشان و از همه مهمتر به جلو بردن این مسیر نورانی با وزانت و تدبیر در پشت سر رهبری است.

 


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم قوانین تصویب شده به خصوص در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شود تا شاهد توسعه علم و دانش در کشور باشیم.
حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مجلس در حمایت از نخبگان اظهار داشت: مجلس در این زمینه اقدامات خوبی داشته است، مصوباتی که در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان  تصویب شده از جمله این اقدامات بوده است.
وی افزود: منابع پژوهشی که در بودجه پیش‌بینی می‌شود، عمدتا با نگاه حمایت از نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه مجلس و دولت به این حوزه نگاه بسیار مثبتی است، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در آینده نیز قدم‌هایی در حمایت از نخبگان برداریم. اما عمدتا قانون تنها،گره‌گشا نیست و باید این قوانین به اجرا تبدیل شوند.
ابوترابی‌فرد تاکید کرد: امیدواریم به خصوص در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان قوانین تصویب شده اجرایی شود تا شاهد توسعه علم و دانش در کشور باشیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آسیب‌هایی که ممکن است عمدتا نخبگان کشور در معرض آن قرار گیرند، نیز گفت: یکی از این آسیب‌‌ها این است که این افراد عمدتا در آغاز راه به آنچه که دارند بسنده کنند و انگیزه‌های رسیدن به مدارج بالای علمی و مبدل شدن به یک شجره طیبه و پرثمر را از دست دهند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد کسانی که با شایستگی‌های علمی وارد مجامع علمی و دانشگاهی می‌شوند، اما به تدریج به یک دانشجوی متوسط و گاهی ضعیف تبدیل می‌شوند کم نیست، تصریح کرد: نخبگان علمی انگیزه تحصیل علم و دانش را تا پایان عمر با خود همراه داشته باشند.
ابوترابی‌فرد با اشاره به ویژگی آیت‌الله بهجت (ره) در تحصیل علم و دانش ادامه داد: آیت‌الله بهجت (ره) تا پایان عمر دنبال تحصیل علم و دانش بودند و فقط ۲ شب جمعه و پنجشنبه برای ایشان شب تحصیل نبود، ایشان ۹۰ سال دنبال تحصیل علم بودند.
وی به آسیب دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت: علم باید در خدمت ملت قرار گیرد، نخبگان برای تبدیل شدن به یک چهره علمی و ملی، کشور را از دستاوردهای علمی خود بهره‌مند سازند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم با تاکید بر اینکه باید در بخش مباحث علمی به خصوص در حوزه علوم تجربی به فرموده رهبری راه میان‌بر را انتخاب کنیم، افزود: اهل فکر و اندیشه باید به دنبال نزدیک‌کردن راه‌های رسیدن به مرزهای دانش باشند و امیدواریم با این روند امکان رسیدن ایران به مدارج بالای علمی را در کمتر از نیم قرن آینده فراهم کنند.

 


معاون حقوقی رئیس‌جمهور تاکید کرد: بسیاری از شهروندان ما از روندهای حقوقی آگاه نیستند و در این راستا در کنار آگاهی‌سازی مردم باید خلأهای قانونی را پر کنیم.
الهام امین‌زاده در نشست حقوقی و هم‌اندیشی رئیس، مسئولان و اساتید دانشگاه الزهرا(س) با مورد توجه قرار دادن بحث تدوین منشور حقوقی شهروندی گفت: به دنبال تاکید جناب آقای روحانی که هم در زمان تبلیغات انتخابات و هم بعد از آن داشته‌اند، در حال حاضر معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری متکفل بحث تدوین حقوقی شهروندی، البته با همکاری مرکز تحقیقات ریاست‌جمهوری، شده است تا مطالعات لازم در این باره را انجام دهد.
وی افزود: در شروع کار، ارتباط با اقلیت‌ها، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها را مدنظر قرار دادیم و از آن‌ها پیشنهاداتشان را مطالبه کردیم و به تدریج در حال کسب این نظرات هستیم. در همین راستا در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبائی نیز با اساتید و نخبگان دانشگاه بحث حقوق شهروندی را پیگیری کردیم.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: امروز ما قانون کم نداریم و تورم قانون زیاد است اما نمی‌توانیم به خوبی ادعا کنیم که نظارت بر اجرای قانون به خوبی وجود دارد.
به گزارش ایسنا، وی همچنین یادآور شد: بسیاری از شهروندان ما از روندهای حقوقی آگاه نیستند و ما باید در کنار آگاه سازی مردم، به برطرف کردن خلاءهای قانونی بپردازیم و برای آنجا که قانونی وجود ندارد، قانون پیش‌بینی کنیم.

 


با محرم شدن زائران در مكه و حركت به سمت عرفات، اعمال حج تمتع از امروز يك‌شنبه 21 مهر ماه آغاز مي‌شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، از ظهر امروز يكشنبه ۲۱ مهرماه مصادف با هشتم ذي‌الحجه به وقت عربستان(يوم الترويه)، اعمال حج تمتع سال جاري با محرم شدن زائران در شهر مكه و حركت به سمت صحراي عرفات آغاز مي‌شود و زائران طي فاصله زماني ظهر تا شب وارد صحراي عرفات شده و در چادرهاي عرفات استقرار مي‌يابند.
وقوف (يعنى ماندن) در سرزمين عرفات با قصد قربت، پس از محرم شدن، دومين عمل واجب براي انجام حج تمتع است و زائران روز دوشنبه ۲۲ مهرماه مصادف با ۹‬ ذي‌الحجه (روز عرفه)، از ظهر تا غروب در صحراي عرفات وقوف خواهند كرد.
اعمال حج تمتع با وقوف در مشعرالحرام تا طلوع آفتاب، حركت به منا و انجام رمي، قرباني و تراشيدن سر و بيتوته در منا ادامه مي‌يابد و روز سه‌شنبه ۲۳ مهرماه مصادف با۱۰ ذي‌الحجه (روز عيد قربان)، زائران در مشعرالحرام تا طلوع آفتاب وقوف مي‌كنند.
روز چهارشنبه ۲۴ مهرماه مصادف با ۱۱‬ ذي‌الحجه، زائران در منا بيتوته كرده و سپس به رمي جمرات (پرتاب سنگ به شيطان سه گانه) خواهند پرداخت.
روز پنج‌شنبه ۲۵ مهرماه مصادف با ۱۲‬ ذي‌الحجه نيز زائران اعمال بيتوته در منا، رمي جمرات (پرتاب سنگ به شيطان سه گانه) و حركت به طرف مكه پس از اذان ظهر را انجام مي‌دهند.
اعمال زائران پس از ورود دوباره به مكه مكرمه شامل طواف، نماز زيارت، سعي بين صفا و مروه و طواف نساء است و به اين ترتيب اعمال حج تمتع به پايان رسيده و زائران حاجي مي‌شوند.
يادآوري مي‌شود، 64 ‬هزار زائر از جمهوري اسلامي ايران در مناسك معنوي حج تمتع امسال حضور دارند.

 


فرمانده نیروی دریایی بر گشت‌زنی ناوگروه‌های این نیرو در سه هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ایران تاکید کرد.
امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» در جمع کارکنان مجموعه آموزشی امیر سرلشکر شهید «نامجو» در حسن‌رود، با اشاره به اهمیت برقراری امنیت در عرصه‌ دریاهای آزاد، ایران را امن‌ترین کشور منطقه دانست و گفت: پاسخ هر کشور متجاوز به حریم آب‌های ایران را می‌دهیم.
وی با بیان اینکه امنیت در مرزهای زمینی و هوایی ایران برقرار است،‌ افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فراتر از مرزهای دریایی حضور دارد.
امیر سیاری انتهای مرزها را ابتدای فعالیت نیروی دریایی ارتش ایران اعلام کرد و گفت: دزدان دریایی در چند روز گذشته به یکی از بزرگ‌ترین نفتکش‌های ایران حمله کردند و با مقابله نیروی دریایی ارتش مواجه شدند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به گشت‌زنی ناوگروه‌‌های این نیرو در سه هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ایران افزود: ناوگروه‌‌های ارتش ایران اکنون در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب در حال گشت‌زنی هستند.
وی معرفت دینی برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی را مهم دانست و تصریح کرد: توجه به معنویت و حفظ ارزش‌ها محور اصلی و آمادگی رزمندگی کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، امیر «سیاری» حفظ خطوط مواصلاتی کشتی‌‌های تجاری ایران در آب‌های آزاد را از وظایف این نیرو دانست و اظهار داشت: ناوگروه‌‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران از ناوگان تجاری کشور در آب‌های بین‌المللی پشتیبانی می‌کنند.

 


اصفهان-خبرنگار کیهان:
بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با معرفی برگزیدگان در اصفهان به کار خود پایان داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره در تقویم سینمای جهان شناخته شد.
علی جنتی جمعه شب در آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان با اشاره به پیشینه هنری شهر اصفهان افزود: هرگاه نام اصفهان به زبان می‌آید زیبایی و ظرافت در ذهن نقش می‌بندد.
وی با اشاره به اینکه کودکان به شدت از هنر سینما تاثیر می‌گیرند و رفتار خود را با آن تنظیم می‌کنند، افزود: بر این اساس، تاثیر سینما می‌تواند در شکل‌گیری نسل فرهیخته و یا خشن موثر باشد لذا باید در این زمینه بیشتر تلاش کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: معرفت‌سازی در هنر هفتم بسیار زیاد است بویژه برای نظامی که آرمان‌گراست و نقش موثری در انتقال آرمان‌ها به نسل‌های آینده دارد.
وی با مثبت ارزیابی کردن بیست و هفتمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: در این جشنواره 107 اثر در بخش سینمای ایران، 89 اثر در بخش سینمای بین‌المللی شرکت کردند.
جنتی، حضور 280 فیلم کوتاه و بلند در این جشنواره را بیانگر استقبال هنرمندان و سینماگران داخلی و خارجی از این رویداد هنری دانست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور 40 کشور در بخش مسابقه این جشنواره گفت: بیش از 100 هنرمند خارجی با ارائه 75 اثر در بخش مسابقه نشان از اعتبار بین‌المللی جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان دارد.
وی افزود: در این جشنواره فیلم‌های منتخب به صورت همزمان در 12 مرکز استان و 40 شهر به نمایش درآمد.
جنتی با بیان اینکه جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوانان نگاه سینماگران جهانی را به خود معطوف کرده است، اظهار کرد: بیست و هفتمین جشنواره فرصتی برای به بار نشستن افکار بکر و حرکت سینماگران صاحب سبک در شهری که مهد هنر و تمدن است، می‌باشد. وی گفت، سینمای کودک باید مورد حمایت قرار گیرد و وزارت ارشاد باید زمینه تقویت این سینما را فراهم کند.
وی با بیان اینکه دفاع از کودکان جنگ‌زده یکی از رسالت‌های سینمای امروز است، تاکید کرد: سینما می‌تواند فریاد صلح‌طلبی کودکان را به جهانیان برساند و این جشنواره فرصت خوبی برای رساندن این پیام حق‌طلبانه بود.
جنتی با اشاره به حضور 10 فیلم با محوریت کودک و دفاع مقدس، گفت: سینماگران ما در زمینه دفاع مقدس اهتمام جدی دارند. بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با شعار «دفاع از کودکان در جنگ» با نام نامی پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی همه کودکان جهان و همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) آغاز شد و پس از پنج روز فعالیت با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10