(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 23 مهر 1392 - شماره 20617

لشکرکشی فرانسه به آفریقای مرکزی برای برگزاری انتخابات آزاد!
مخالفت 80 درصدی خاخام‌های آمریکا با سیاست‌های رژیم صهیونیستی
موج تازه ناآرامی‌ها در راه است
تظاهرات همزمان طرفداران و مخالفان مرسی در عید قربان
در ادامه بحران بزرگ سیاسی - اقتصادی
مردم آمریکا با تجمع مقابل کاخ سفید و کنگره خواستار استیضاح اوباما شدند
شلیک 12 موشک به بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در افغانستان
نبیل فاووق: حزب‌الله با ده‌ها هزار موشک تمام اسرائیل را نشانه رفته است
وزیر خارجه روسیه: ناتوانی غرب مانع اصلی برای خروج سوریه از بحران است
حماس: هیچ ارتباطی با مخالفان سوری نداریم
بشار اسد: توان موشکی سوریه برای فلج کردن اسرائیل کافی است
مالکی حملات تروریستی در عراق را ادامه ناآرامی‌های سوریه و مصر دانست
دولت نروژ استعفا کرد
حمله انتحاری به ساختمان رادیو تلویزیون سوریه
چهار سوی پنج قاره
   


فرانسه اعلام کرد برای برگزاری انتخابات آزاد در آفریقای مرکزی، به این کشور لشکرکشی می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در آستانه سفر «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه به آفریقای مرکزی، «لوران فابیوس» وزیرخارجه فرانسه گفت این کشور به‌ آفریقای مرکزی لشکرکشی می‌کند. «فابیوس» برگزاری انتخابات آزاد در آفریقای مرکزی را بهانه این لشکرکشی عنوان کرد. «فابیوس» گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری در آفریقای مرکزی باید آزاد باشد. به نظر می‌رسد که فرانسه در صدد احیای نظام استعماری سابق خود در قاره سیاه است.پیش از این، پاریس با بهانه مشابهی به کشور «مالی» نیز نیرو اعزام کرد.هم‌اکنون علاوه بر دو کشور فوق، فرانسه در ساحل عاج و جمهوری دموکراتیک کنگو نیز نیرو دارد. منابع غنی و ارزان کشورهای آفریقایی می‌تواند اقتصاد رو به زوال فرانسه را از رکود خارج کند!

 


نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد هشتاد درصد خاخام‌های یهودی در آمریکا مخالف سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس هستند.
به گزارش شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی، نتایج نظرسنجی موسسه شورای امور عمومی یهودیان آمریکا نشان می‌دهد حدود هشتاد درصد خاخام‌های یهودی آمریکا خواهان توقف ساخت‌و‌سازهای اسرائیل در کرانه باختری هستند و به علت ترس حاضر نیستند مواضع واقعی خود را درباره اسرائیل و مناقشه با فلسطین بیان کنند.نتایج نظرسنجی دیگری که موسسه افکارسنجی «بیو» انجام داده است، نشان می‌دهد اکثر یهودیان آمریکا از مقامات اسرائیل به علت بی‌صداقتی در خودداری از رسیدن به صلح با فلسطینی‌ها انتقاد کرده‌اند. به گفته یهودیان آمریکا، شهرک‌سازی‌های مستمر اسرائیل به ضرر خود آنها است.

 


طرفداران و مخالفان اخوان‌المسلمین برای برگزاری تظاهرات در عید قربان فراخوان دادند.
فراخوان طرفداران ارتش و دولت موقت مصر برای برگزاری یک تظاهرات ضداخوانی و همزمانی این اعتراض‌ها با تظاهرات طرفداران مرسی خطر درگیری‌های خونین در این کشور بحران زده را دوچندان می‌کند. ائتلاف ملی دفاع از مشروعیت (طرفداران مرسی) روز یکشنبه از طرفداران خود در سرتاسر مصر به ویژه قاهره خواستند برای دفاع از «دولت مشروع مرسی» در تعطیلات دو روزه عید قربان به خیابان‌ها بریزند. همزمان، جنبش‌های طرفدار دولت از جمله جنبش «تمرد» نیز هواداران خود را به شرکت در یک تظاهرات گسترده ضداخوانی در همین ایام دعوت کردند. مصر سابقه خوبی از برگزاری تظاهرات‌های همزمان دو جریان مخالف ندارد چرا که غالب این اعتراض‌ها به درگیری‌های خونین کشیده شده است. در این بین قرار گرفتن نیروهای مسلح در کنار یکی از جریان‌ها نیز بر شدت خشونت‌ها افزوده است.
آن طور که رسانه‌ها نوشته‌اند، ائتلاف ملی دفاع از مشروعیت با صدور بیانیه‌ای از طرفدارانش خواسته در «تظاهرات میلیونی» تحت عنوان «دعا برای مصر» شرکت کنند تا بدین وسیله «عزم جدی خود برای سرنگونی رژیم کودتاگر» را به نمایش بگذارند.
در این بین رئیس جنبش اسلامی «النهضه» تونس نیز طی اظهاراتی به دفاع از اخوان‌المسلمین پرداخت و گفت از نظر وی «مرسی» هنوز رئیس‌جمهور مصر است.
«راشد الغنوشی» روز یکشنبه گفت: «از دیدگاه من محمد مرسی رئیس‌جمهور قانونی مصر است و تحولاتی که در مصر رخ داد در واقع کودتای نظامی علیه مشروعیت و دولت قانونی این کشور است». الغنوشی تاکید کرد درخواست «منصف ‌المرزوقی» رئیس‌جمهور تونس از مقامات مصر برای آزادی محمد مرسی کمترین خواسته در برابر رئیس‌جمهور قانونی این کشور است که با کودتای نظامی از قدرت برکنار و زندانی شد».
رئیس جنبش اسلامی النهضه تونس در ادامه گفت: «حوادثی که در مصر روی داد و به برکناری محمد مرسی رئیس‌جمهور قانونی و مشروع مردم این کشور منجر شد، نقض آشکار قانون است». به گزارش خبرگزاری نهرین از تونس، راشد‌الغنوشی افزود: حوادث پس از کودتای نظامی در مصر از جمله بازداشت و ارعاب افراد و فعالان سیاسی وابسته به گروه اخوان‌المسلمین هرگز پذیرفتنی نیست. وی خاطرنشان کرد چنین اقدامات و رفتارهایی، مخالفت آشکار با ساده‌ترین اصول روند دموکراسی در کشور است.
اظهارات جدید خانواده مرسی
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، خانواده «محمد مرسی» با صدور بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی اخوان‌المسلمین اعلام کرده که مرسی نه اهل مذاکره است و نه اهل سازش.
خانواده مرسی در این بیانیه که به مناسبت عید قربان منتشر شد، اعلام کردند: «رئیس‌جمهور از مسیر دموکراتیک عقب‌نشینی نخواهد کرد، حتی اگر بهای این مسیر دموکراتیک، به قیمت جان او باشد.» مرسی که از زمان برکناری در مکانی نامعلوم نگهداری می‌شود و در انظار عمومی دیده نشده است، قرار است چهارم نوامبر به اتهام «تحریک به خشونت» محاکمه شود.
تحولات صحرای سینا
وقوع چند انفجار در منطقه «العریش» سینا و خودکشی جاسوس آمریکایی از جمله خبرهای مهم مربوط به منطقه سینا است. پایگاه خبری المنار اعلام کرد یکشنبه شب وقوع چند انفجار و حمله تروریستی در منطقه «المزرعه» در جنوب شهر «العریش» به زخمی شدن شماری از جمله چند نظامی مصری منجر شد.
از زمان برکناری «مرسی» ناآرامی‌ها در منطقه سینا به شدت افزایش یافته و این مسئله امروز به یکی از بزرگترین معضلات امنیتی مصر تبدیل شده است.
به گفته سخنگوی ارتش مصر، از زمان برکناری مرسی، بیش از 100 نیروی امنیتی در این منطقه کشته شده‌اند. خبر دیگر اینکه منابع دولتی مصر اعلام کردند تبعه آمریکایی که در سینا دستگیر کرده بودند، در بازداشتگاه اسماعیلیه خودکشی کرد. از این فرد چندین نقشه از جمله نقشه‌ای از تاسیسات مهم مصر کشف و ضبط شده بود.

 


مردم آمریکا در اعتراض به بحران سیاسی دولت فدرال مقابل کنگره و کاخ سفید تجمع و خواستار برکناری «باراک اوباما» شدند.
روز یکشنبه و در سیزدهمین روز از تعطیلی دولت فدرال آمریکا و پس از شکست پی‌درپی مذاکرات جمهوریخواهان و دموکرات‌ها برای تصویب لایحه بودجه شماری از شهروندان آمریکایی مقابل ساختمان کنگره و کاخ سفید تظاهرات کردند. آنطور که منابع خبری نوشته‌اند، این تجمعات با ورود پلیس واشنگتن به صحنه به خشونت کشیده شد. واحد مرکزی خبر در این باره نوشت: تظاهرکنندگان بیرون دروازه‌های کاخ سفید مدتی با ماموران درگیر شده و کوشیدند موانع پلیس را از داخل پیاده‌رو بردارند. در حالی که گروهی از تظاهرکنندگان با حمل پلاکاردهایی، استیضاح باراک اوباما را خواستار شدند، سایر معترضان از کل نظام سیاسی آمریکا گلایه داشتند. یکی از تظاهرکنندگان بیرون کاخ سفید گفت: «می‌دانید، در اینجا با هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات سر و کار داریم و فقط یک حزب نیست که تصمیم می‌گیرد، این نظام حاکم است. این مقامات دیگر نماینده مردم کشورشان نیستند. تفاوتی نمی‌کند که هوادار دموکرات‌ها هستید یا جمهوریخواهان، باید از منظر یک شهروند آمریکایی به مسئله نگاه کنید و دریابید که آنها دیگر به وضع شما اهمیت نمی‌دهند.»
معترض دیگری نیز گفت: «از تعطیلی دولت خسته شده‌ام. مردم به اینجا آمده‌اند، چون اوضاع به هم ریخته است و اوضاع همه جا آشفته است.»
شبکه خبری «اسکای نیوز» نیز طی گزارشی از تجمع هزاران نفر از مردم واشنگتن مقابل یک بنای یادبود جنگ جهانی دوم در اعتراض به تعطیلی دولت فدرال خبر داد.
این بنای یادبود نیز همچون بسیاری از مراکز و ادارات تعطیل شده است.
بر اساس این گزارش، «مایک لی» و «تد کروز» سناتورهای جمهوریخواه و همچنین «سارا پالین» فرماندار سابق آلاسکا در میان تجمع‌کنندگان حضور داشتند.
تجمع‌کنندگان بسیاری از موانع آهنی که در مقابل این بنا گذاشته شده بود را برداشتند و وارد محوطه بنای یادبود شدند. تجمع‌کنندگان شعار می‌دادند «خدا بیامرزه آمریکا رو!»
آنطور که شبکه یورونیوز نوشته، اکثر تجمع‌کنندگان در این منطقه کهنه سربازان آمریکایی هستند که «اوباما» را مسئول «بن‌بست بودجه» می‌دانند. چندی پیش خبر تعطیلی اداره دولتی رسیدگی به امور کهنه سربازان آمریکایی منتشر و با اعتراض کهنه سربازان مواجه شده بود.
شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی نیز با تهیه گزارشی از این اعتراض‌ها به نقل از معترضان نوشت که مردم آمریکا با «کل نظام حاکم» بر کشورشان مشکل دارند!
گفتنی است اختلاف‌ها بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بر سر تصویب لایحه بودجه از اول اکتبر (9 مهرماه) و با تعطیلی دولت فدرال وارد مرحله تازه‌ای شد. با وجود برگزاری جلسات متعدد و هشدارهای بی‌سابقه مقامات علمی و سیاسی آمریکا و سایر کشورهای دنیا، طرفین همچنان دیگری را مسئول «بحران» معرفی می‌کنند. دموکرات‌ها به رهبری «باراک اوباما» خواستار تامین بودجه لازم برای اداره امور به شکل افزایش سقف بدهی 7 تریلیون دلاری‌اند و در مقابل جمهوریخواهان حاضر به افزایش سقف بدهی بدون پیش‌شرط نیستند. این اختلاف‌ها به جایی رسید که بانک جهانی هشدار داد، در صورت ادامه این وضع هم آمریکا هم بسیاری از کشورهای در حال توسعه با «فاجعه» مواجه خواهند شد. به گزارش «ایندیپندنت»، بانک جهانی این را هم اضافه کرد که آمریکا قربانی اصلی این فاجعه اقتصادی خواهد بود.
تداوم این بحران البته عده‌ای از کارشناسان را نیز به این فکر انداخته که دیگر آمریکا «امپراتور» نیست و دنیا باید به فکر تشکیل یک نظم جهانی با حضور قدرت‌های جدید باشد. در این بین رسانه‌های دولتی چین پیشتاز شده‌اند.
در همین رابطه «لوموند» فرانسه نیز به تحلیل گزارش رسانه‌های دولتی چینی پرداخته و نوشت به نظر می‌رسد چینی‌ها که بیش از سایر کشورها نگران چنین وضعی هستند دنیا را به «پرهیز از آمریکایی شدن» فرا می‌خوانند. خبرگزاری رسمی چین یعنی «شینهوا» طی تحلیلی نوشته بود: «در حالی که سیاستمداران آمریکایی در یافتن توافقی مناسب برای بازگرداندن نهادهای سیاسی این کشور به عملکرد طبیعی خود شکست خورده‌اند، شاید اکنون زمان خوبی باشد که کشورهای جهان ساخت اقتصادی جهانی را با «کنار گذاشتن آمریکایی شدن» آغاز کند.
این خبرگزاری در ادامه می‌افزاید: «روزهای نگران‌کننده سایر کشورها که خود را در دستان کشوری ریاکار گرفتار می‌بینند، باید پایان یابد و یک نظم نوین جهانی جای آن را بگیرد که در آن تمام کشورها منافع خود را براساس اصل برابری، محترم و محفوظ ببینند.»
رئیس بانک مرکزی فرانسه نیز پس از مشاهده اوضاع حاکم بر آمریکا گفت دلیلی نمی‌بیند که مطابق با سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا پیش برود. به گزارش واحد مرکزی خبر، «کریستیان نویر» گفت: بحران بدهی‌های دولتی برخی از کشورهای جهان، بازگشت به روند رشد اقتصادی را در اروپا بیشتر از آمریکا عقب انداخت بنابراین ضرورت و دلیلی وجود ندارد که منطقه یورو نیز همان سیاست‌های پولی آمریکا را در پیش گیرد. «کریستیان نویر» که از اعضای شورای حکام بانک مرکزی اروپا محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد منطقه یورو در چرخه اقتصادی از نظر موقعیت عقب‌تر از آمریکا است به همین علت توقف اجرای سیاست پولی سهل‌گیرانه در اروپا دیرتر از آمریکا اتفاق خواهد افتاد.
یادآور می‌شود ایالات متحده آمریکا فقط، تا روز پنجشنبه 25 مهر ماه فرصت دارد با تصویب لایحه بودجه از این بحران به طور موقت هم که شده خارج شود.

 


بزرگترین پایگاه اشغالگران آمریکایی در افغانستان با 12 موشک هدف قرار گرفت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، افراد شبه نظامیان طالبان دیروز پایگاه بزرگ هوایی بگرام در شمال افغانستان را با 12 موشک هدف قرار دادند. این حمله غافلگیرانه هر چند به احتمال زیاد تلفات و مجروحانی در پی داشت، ولی منابع نظامی آمریکایی و ناتو چیزی در این مورد نگفتند.
در همین حال، فردی که لباس نیروهای امنیتی افغانستان را به تن داشت، یک سرباز آمریکایی ناتو را در جنوب این کشور، به هلاکت رساند.
عوامل طالبان نیز بازاری را در استان «نورستان» واقع در شرق افغانستان با راکت هدف قرار دادند. در این حمله دست کم هفت غیرنظامی کشته و 9 نفر نیز زخمی شدند.
خبر دیگر اینکه، «ملاعمر» رهبر طالبان افغانستان در واکنش به مذاکرات اخیر وزیر خارجه آمریکا با رئیس‌جمهور افغانستان درباره توافقنامه امنیتی گفت، امضای این توافقنامه باعث ادامه یافتن جنگ در افغانستان می‌شود.
به اعتقاد کارشناسان، در صورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، احتمال بازگشت طالبان به قدرت در این کشور وجود دارد. رئیس‌جمهور آمریکا قبلا وعده داده بود تا پایان 2014 (10 دی 1393) همه نیروهای رزمی خود را از افغانستان خارج می‌کند.

 


جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد در صورت بروز جنگ با تل‌آویو، این جنبش همه اهداف رژیم صهیونیستی را با ده‌ها هزار موشک هدف قرار می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، شیخ «نبیل فاووق» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان گفت، مقاومت اکنون این توان را دارد که همه اهداف رژیم صهیونیستی را با ده‌ها هزار موشک هدف قرار دهد و همین قدرت حزب‌الله باعث شده است که رژیم اسرائیل تجاوز به لبنان را از سرش بیرون کند. وی افزود، اسرائیل از چیزی که واقعا می‌ترسد، مقاومت است نه قطعنامه‌های بین‌المللی.
وی خاطرنشان کرد: هشت سال است که اسرائیل از رویارویی با مقاومت عاجز است و به همین سبب برای تضعیف و محاصره مقاومت، روی جریان 14 مارس حساب باز کرده است و از مواضع این جریان علیه حزب‌الله احساس خوشحالی می‌کند.«شیخ فاووق» تاکید کرد، وقتی جریان 14 مارس مخالف هرگونه گفت‌وگویی است، این نشان می‌دهد که از خود اختیاری ندارد و از خارج برایش تصمیم می‌گیرند.
وی افزود، جریان 14 مارس به آمریکا اعتماد دارد و منتظر سقوط نظام سوریه و عقب‌نشینی مقاومت در مقابل تغییر سوریه ماند، ولی امروز با دیوار شکست و ناکامی روبرو شده است.
در همین حال، «محمد فنیش» عضو کابینه دولت موقت لبنان و از اعضای حزب‌الله به مانع‌تراشی 14 مارس در تشکیل دولت اشاره کرد و گفت، این اقدام 14 مارس به خاطر محاسبه اشتباهی است که این جریان از تحولات جاری منطقه دارد.

 


وزیر خارجه روسیه ضمن درخواست برای برگزاری فوری کنفرانس ژنو 2 تصریح کرد ناتوانی غرب در متقاعد کردن شورشیان سوری، مانع اصلی برای خروج سوریه از بحران است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری«نووستی»، سرگئی لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو به خبرنگاران گفت: کشورش بر این عقیده است که باید هرچه سریعتر زمان برگزاری کنفرانس ژنو2 مشخص شود، برای اینکه تعلل در این خصوص تنها به نفع تندروها، افراط گرایان و گروه‌های تروریستی خواهد بود که در میان مخالفان، در حال مبارزه علیه بشاراسد هستند.
وی با اعلام اینکه «خطر بسیار جدی» خواهد بود اگر افراط‌گرایان برخی مناطق سوریه را در اختیار خود بگیرند، افزود: در سوریه روند نابودسازی تسلیحات شیمیایی آغاز شده، به همین دلیل تهدیدات ناشی از تقویت مواضع گروه‌های تروریستی و افراطی، با توجه به این مسئله کاملا قابل درک است.
وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که خودداری شورای ملی سوریه از شرکت در کنفرانس بین المللی ژنو2 به منزله آن است که غرب قادر به اجرای توافقات خود با روسیه در این زمینه نبوده است.
لاوروف گفت: اظهارات آقای «جرج صبری» رئیس شورای ملی سوریه یکبار دیگر ثابت کرد که ما باید در برگزاری این کنفرانس عجله کنیم و اصلی‌ترین مانع در این خصوص در حال حاضر عدم توانایی شرکای غربی ما است که هنوز نتوانستند مخالفان سوری را وادار کنند تا به حرف آنها گوش داده و در کنفرانس ژنو حاضر شده و پای میز مذاکره بنشینند تا بر اساس یک توافق کلی راهی برای خارج شدن از بحران کنونی در سوریه پیدا شود.
وی یادآور شد: این در حالی است که شرکای آمریکایی ما به ما اطمینان داده بودند که مخالفان در کنفرانس ژنو-2 شرکت خواهند کرد. دقیقا همین چند روز قبل «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به من اطلاع داد که آنها فعالانه روی این مسئله کار کرده و به‌زودی تلاششان نتیجه خواهد داشت. ولی اکنون می‌بینیم هیچ نتیجه‌ای بدست نیامده است.
از سوی دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته پس از دیدار با اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، خواستار برگزاری فوری کنفرانس ژنو 2 شد.
وی همچنین مدعی شد، بدون برکناری اسد صلحی در سوریه نخواهد بود.

 


نایب رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن تاکید بر اینکه «دمشق را نمی‌توان از موضوع فلسطین کنار گذاشت»، گفت: جنبش حماس هیچ ارتباطی با مخالفان سوریه ندارد.
«موسی ابومرزوق»، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون «المیادین» و در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری این جنبش با مخالفان سوری گفت، حماس هیچ ارتباط رسمی با مخالفان سوریه ندارد و آنچه در این باره گفته می شود صحت ندارد.
وی در ادامه، از سرگیری کانال‌های ارتباطی بین حماس و دمشق را بعید ندانست و تصریح کرد که درها برای ارتباط با آنها بسته نیست و این جنبش تنها خواستار بازگشت آرامش به سوریه است. ابومرزوق این را هم اضافه کرد که نمی توان دمشق را از موضوع فلسطین کنار گذاشت.
نایب رئیس دفتر سیاسی حماس درباره اتهاماتی که مصر درباره دست داشتن حماس در خشونت‌های صحرای سینا مطرح می‌کند نیز گفت: اوضاع در مصر اکنون متفاوت است و حجم ادعاها و شایعات خیلی زیاد است و دلیل آن متعدد است اما دلیل اصلی آن این است که حماس پس از به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مصر از آن حمایت کرد. وی تاکید کرد که فلسطینی‌ها هرگز به ارتش مصر حمله نمی‌کنند و تاکنون یک عضو حماس را به دلیل حمله به ارتش در مصر دستگیر نکرده‌اند.

 


رئیس‌جمهوری سوریه گفت، توان موشکی کشورش برای حمله به فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی و فلج کردن این رژیم کافی است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «بشار اسد» در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «الاخبار» تأکید کرد: سوریه پایه توان نظامی خود را بر قدرت موشکی بنا نهاده و این امر برای حمله به فرودگاه‌های اسرائیل و فلج‌ کردن آنها کافی است. وی گفت که کشورش در سال 1997 به ساخت سلاح‌های شیمیایی پایان داده و به جای این سلاح‌ها، تولید و تقویت سلاح‌های متعارف را در دستور کار قرار داده است.
بشاراسد گفت، از آنجا که قدرت نظامی تل‌آویو مبتنی بر نیروی هوایی است، اگر فرودگاه‌های این رژیم هدف قرار گیرد، اسرائیل نیز مهار می‌شود.
رئیس‌جمهور سوریه در ادامه گفت: بدون شک تحویل دادن سلاح‌های شیمیایی (سوریه به سازمان ملل) نوعی شکست روحی و سیاسی است. بشار اسد به شوخی افزود: باید جایزه صلح نوبل را به من می‌دادند! جایزه صلح نوبل به سازمان منع به کارگیری سلاح‌های شیمیایی تعلق گرفت.
رئیس‌جمهور سوریه در مورد برگزاری کنفرانس ژنو-2 نیز گفت: دمشق هیچ مشکلی برای حضور در این نشست ندارد، چرا که خواست سوریه دو چیز است؛ یکی برگزاری انتخابات و دیگری قطع حمایت از تروریست‌ها.
البته بشار اسد پیش‌بینی کرد که این کنفرانس برگزار نخواهد شد، چرا که به گفته وی، گروه «ارتش آزاد» دیگر وجود خارجی ندارد و گروه‌های جهادی (القاعده و تکفیری) هم جایی در کنفرانس «ژنو-2» ندارند.
بشار اسد در ادامه گفت که بسیاری از غربی‌ها بر اعراب شرف دارند. به عنوان مثال، «کوفی عنان» (فرستاده ویژه سابق سازمان ملل) شرافت به خرج داد و از پُست خود کناره‌گیری کرد، اما تعدادی از همکاران عرب او چنین اقدامی نکردند.
رئیس‌جمهور سوریه ادامه داد، «اخضر ابراهیمی» فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب نزد وی آمد و به او اطلاع داد که طبق برآورد آمریکا 2000 گروه مسلح در سوریه حضور دارند.
بشار اسد از پیشروی ارتش سوریه در داخل نیز خبر داد. وی ضمنا بار دیگر از «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه به خاطر مداخلاتش در سوریه انتقاد کرد و گفت که مشکل مردم ترکیه، شخص اردوغان و سیاست‌های اوست. به گفته اسد، حتی «عبدالله گل» رئیس‌جمهوری ترکیه نیز با سیاست‌های اردوغان مخالف است.
هلاکت 60 تروریست
نیروهای ارتش سوریه در ادامه پیشروی خود، 60 تروریست و دو فرمانده «امارت اسلامی عراق و شام» را در بخش‌ شمالی شهر «لاذقیه» به هلاکت رساندند.
در حومه شمالی دمشق نیز نظامیان توانستند بر شهرک «تلفیتا» مسلط شوند و اعضای گروه تروریستی «ارتش آزاد» را عقب براندند.
همچنین طی دیروز نبرد نیروهای دولتی برای آزاد کردن منطقه «معظمیه» و حومه «حمص» ادامه داشت.
این روزها پیروزی‌های ارتش سوریه به قدری گسترده بوده است که شمار زیادی از غیرنظامیان نیز برای جنگ با تروریست‌ها به ارتش پیوستند و عازم میدان‌های نبرد شده‌اند.
سایر رویدادها
* «احمد اوزو محو» رئیس سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل اعلام کرد که نگران دسترسی به زرادخانه‌های شیمیایی در مناطق تحت کنترل شورشیان سوری است.
* پایگاه تحقیقاتی «گلوبال ریسرچ» نوشت: اقدامات آمریکا در سوریه، القاعده را تقویت می‌کند.
* «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل، سیگرید کاگ، معاون خود در امور برنامه‌های توسعه سازمان ملل را به ریاست هیئت مشترک اعزامی سازمان ملل و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه برگزید.
* هفت نفر از کارکنان صلیب سرخ در استان ادلب سوریه به دست افراد ناشناس ربوده شدند.

 


نخست‌وزیر عراق ناامنی و فعالیت‌های تروریستی کشورش را ادامه ناآرامی‌های سوریه، مصر و لیبی دانست.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «نوری مالکی» گفت: ناامنی موجود در عراق امتداد و ادامه ناامنی در سوریه، مصر و لیبی است.
مالکی در ادامه، از مردم و اقوام عراقی خواست از درگیری‌های طایفه‌ای پرهیز و با نیروهای امنیتی همکاری کنند.
پیش از این «امارت اسلامی عراق و شام» که شاخه‌ای از القاعده فعال در سوریه است، مسئولیت تعدادی از حملات تروریستی در عراق را بر عهده گرفت.
مدتی است که شاخه‌های القاعده در کشورهای عربی به طور هماهنگ دست به حملات تروریستی می‌زنند و بیشتر این حملات در سوریه و عراق صورت می‌گیرد. دیروز بمبی در غرب بغداد منفجر شد که سه شهید و چهار مجروح به دنبال داشت.
به اعتقاد ناظران سیاسی، عربستان سعودی و قطر با همکاری آمریکا به دنبال تبدیل کردن عراق به سوریه‌ای دیگر هستند. این کشور، همانطور که در سوریه از تروریست‌های القاعده بهره می‌گیرند، در عراق نیز چنین می‌کنند.

 


در پی شکست حزب چپ میانه نروژ از حزب راست‌گرای این کشور در ماه گذشته، نخست وزیر این کشور دیروز استعفای دولت را تسلیم کرد.
«ینس استولتنبرگ»، پس از برگزاری جلسه ای کوتاه با پادشاه نروژ، به خبرنگاران گفت:« من در این جلسه استعفای دولت را پیشنهاد کردم.»
وی پیش از این به محض پذیرش شکست در انتخابات پارلمانی نهم سپتامبر اعلام کرده بود پس از ارائه پیش نویس بودجه سال 2014 میلادی استعفا خواهد کرد.
ارنا سولبرگ رهبر محافظه کاران نروژ که در حال تشکیل ائتلاف با حزب ترقی این کشور است به احتمال زیاد روز چهارشنبه به عنوان نخست وزیر جدید نروژ معرفی خواهد شد.
محافظه کاران و پوپولیست ها در نروژ77 کرسی از مجموع 169 کرسی پارلمان را بدست آوردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلو، حزب ترقی از زمان تاسیس خود که به 40 سال پیش باز می گردد، قرار است برای اولین بار به دولت ملحق شود.

 


تروریست‌های فعال در سوریه با دو خودروی مملو از مواد منفجره به ساختمان رادیو تلویزیون این کشور حمله کردند.
منابع خبری سوریه روز یکشنبه از انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در فاصله 30 متری ساختمان رادیو تلویزیون این کشور در دمشق خبر دادند. براساس این گزارش و به گفته منابع سوری در هر یک از این دو خودرو دستکم 100 کیلوگرم مواد منفجره جاسازی شده بود که پس از انفجار خسارات زیادی به این ساختمان وارد کرد. فعالیت صدا و سیمای سوریه کاملا متوقف شده است. منابع امنیتی سوری می‌گویند عوامل انتحاری از بزرگراه «المزه» خود را به میدان «الامویین» رسانده و خودروها را منفجر کردند.
تروریست‌ها لحظاتی پس از این اقدام با گلوله خمپاره بازار الخجا در خیابان الثوره واقع در مرکز دمشق را هدف گرفتند.
بر اثر این حمله بخش‌هایی از بازار دچار آتش‌سوزی شد و به مغازه‌های این منطقه آسیب‌های جدی وارد آمد.
این اقدام تروریستی در حالی رخ داد که بازارهای دمشق دیروز به سبب اعلام رسمی و تعطیلی عید قربان مملو از جمعیت مردم برای خرید بود.
تاکنون هیچ مقام آگاه دولتی از میزان دقیق تلفات و خسارت‌های وارده گزارشی اعلام و منتشر نکرده‌اند.
آخرین گزارش‌های منتشر شده از انفجار یکشنبه دمشق حاکی است گروه تروریستی «جبهه النصره» مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است.
شبکه تلویزیونی الجزیره نیز روز گذشته اعلام کرد انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده دیگر در شهرک «درکوش» در استان«ادلب» واقع در شمال غرب سوریه و نزدیک مرز ترکیه حدود 60 کشته و 90 زخمی بر جای گذاشت. خبرگزاری فرانسه شمار کشته‌های این انفجار را 20 نفر اعلام کرد.
منابع خبری نزدیک به گروه‌های تروریستی اعلام کرد برنامه‌های انتحاری و تروریستی دیگری نیز در دست اجرا دارند. راشا‌تودی گزارش داد انفجارهای تروریستی دمشق در یک فاصله زمانی 20 دقیقه‌ای رخ داد.
تروریست‌های مورد حمایت آمریکا و برخی کشورهای مرتجع عربی دیروز یک حمله خمپاره‌ای نیز به ساختمان سفارت روسیه انجام دادند که تاکنون از میزان خسارات و تلفات احتمالی آن گزارشی منتشر نشده است.

 


توقیف کشتی آمریکایی
رسانه‌های هندی از توقیف یک کشتی آمریکایی حامل تسلیحات در آبهای این کشور خبر دادند.
گارد ساحلی هند یک کشتی حامل سلاح متعلق به یک شرکت امنیتی آمریکا را با 35 نفر توقیف کرد.
خدمه و 25 نیروی امنیتی این کشتی مسلح بریتانیایی، استونیایی، هندی و اوکراینی هستند.
هشدار کره‌شمالی به آمریکا
کره‌شمالی به آمریکا درباره بروز یک جنگ تمام عیار در شبه‌ جزیره کره هشدار داد و اعلام کرد در صورتی که آمریکا از سیاست خصمانه خود دست برندارد، احتمال بروز جنگ تمام عیار در منطقه وجود دارد.
کره‌شمالی خواستار توقف رزمایش نظامی آمریکا در منطقه شده و اقدام آمریکا در منطقه را یک کلاهبرداری هسته‌ای خواند.
ظاهر شدن اسنودان مقابل دوربین‌ها
ادوارد اسنودان که صدها سند محرمانه جاسوسی آمریکا را فاش کرد برای اولین بار از ماه ژوئیه مقابل دوربین‌‌های خبری ظاهر شد.
سایت ویکی لیکس یک فیلم ویدئویی را منتشر کرد که در آن اسنودان به پاس‌کار اطلاعاتی‌اش جایزه سام آدامز را در مسکو دریافت می‌کند.
از دو ماه قبل که اسنودان فرودگاه مسکو را به مقصد نامعلوم در روسیه ترک کرد، خبری از او منتشر نشده بود.
پاکستان و پیمان امنیتی کابل - واشنگتن
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت: جزئیات مذاکرات امنیتی کابل - واشنگتن مشخص نیست، اما هر موضوعی که هست باید شفاف و روشن باشد.
نزدیکی کابل - واشنگتن درباره توافقنامه امنیتی، شماری از مقامات پاکستانی را نگران کرده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10