(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 23 مهر 1392 - شماره 20617

معاون اول رئیس‌جمهور: نرخ تورم تا پایان سال پایین می‌آید
در جلسه نمایندگان دولت و مجلس پیشنهاد شد
طرح جدید سازمان هدفمندی برای 3 ماهه شدن پرداخت یارانه
کوتاه اقتصادی
رئیس سازمان بورس اعلام کرد
دلایل رشد بازار سهام
سازمان دامپزشکی: مرغ‌های تولیدی تهران آلوده نیستند
ذبح رایگان دام عید قربان در مراکز دامپزشکی استان تهران
شاخص بورس به نیمه 71 هزار واحد رسید
نعمت‌زاده: قیمت واقعی ارز باید حدود 3 هزار تومان باشد
مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز: بانک مسکن مصوبه افزایش وام مسکن مهر را اجرا نمی‌کند
عطاریان خبر داد
اجرای بیمه تکمیلی بازنشستگی کارمندان دولت
   


معاون اول رئیس‌جمهور وعده داد تا پایان سال جاری نرخ تورم کمتر از نرخ‌های فعلی خواهد بود.
به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری در مراسم بزرگداشت روز جهانی استاندارد، اظهار داشت: دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که سند چشم‌انداز 20 ساله در نیمه راه است و برنامه پنج ساله پنجم هم نیمی از آن گذشته و در نیمه دوم قرار داریم.
وی افزود: از نظر عملکردی فاصله زیادی با اهداف سند چشم‌انداز در برنامه 5 ساله داریم به طوری که رشد 8 درصدی تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری 7 درصد و تورم یک رقمی در این اسناد پیش‌بینی شده بود که تاکنون محقق نشده است.
وی با بیان اینکه فعلا تا مقطعی این اعداد از گفت‌وگوی ما حذف شده و اعداد دیگری جایگزین آن شده‌اند، گفت: نرخ پایین سرمایه‌گذاری، بهره‌وری پایین عوامل تولید، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور چالش‌هایی است که اقتصاد ما با آن رو در رو شده است.
وی اظهار داشت: متاسفانه وضعیت کارنامه عملکردی دولت دهم در سال 91 وضعیت بدی بوده به طوری که در این سال رشد اقتصادی کشور منفی 8/5 درصد و رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منفی 9/21 درصد بوده است.
وی ادامه داد: در این سال، رشد مصرف بخش خصوصی منفی 9/1 درصد و تورم در پایان سال 91، 5/30 درصد بوده است.
جهانگیری با بیان اینکه تورم یک ساله منتهی به شهریور امسال 42 درصد بوده است، گفت: وضعیت فضای کسب و کار کشور در سال 91 به رتبه 144 افت کرده و وضع شاخص فساد نیز بر اساس اعلام مراکز بین‌المللی به رتبه نگران‌کننده‌ای رسیده است.
وی با بیان اینکه در پایان امسال تورم از نرخ‌های فعلی کمتر خواهد بود، گفت: امروز با تورم 40 درصدی روبرو هستیم که سال آینده این تورم پایین‌تر خواهد بود.
وی وعده داد رشد اقتصادی کشور در پایان امسال به سمت نزدیک شدن به صفر حرکت کند.
جهانگیری در تشریح برنامه‌های بلند مدت دولت نیز، گفت: از سال گذشته بحث‌ها در مورد بودجه سال 93 در دولت آغاز شد و رئیس‌جمهور به زودی بخشنامه بودجه سال 93 را به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد کرد.
وی اظهار داشت: امیدواریم با سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کنیم در سال 93 از رکود تورمی خارج شویم و تورم روندی کاهشی پیدا کند.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: سال 93 رکود از اقتصاد کشور برداشته خواهد شد و سعی می‌کنیم که به بحث‌هایی که باعث کسری بودجه و ایجاد تورم می‌شود ورود پیدا نکنیم.
جهانگیری با بیان اینکه انضباط مالی بر بودجه سال 93 حاکم خواهد بود، گفت: امیدواریم در سال 93 بخش قابل توجهی از بدهی دولت به پیمانکاران پرداخت شود و آنها به سمت همکاری با کشورهای همسایه حرکت کنند.
وی در ادامه با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: تعادل منابع و مصارف در اجرای این قانون، وضع نگران‌کننده‌ای دارد.
به گفته معاون اول رئیس‌جمهور ماهانه حدود 3500 میلیارد تومان یارانه نقدی در کشور توزیع می‌شود که طبق قانون باید 50 درصد منابع حامل‌های انرژی توزیع شود، 20 درصد خرج کارهای داخلی دولت و 30 درصد نیز به تولید کمک کند.
وی توضیح داد: از این رقم 3500 میلیارد تومان، در خوشبینانه‌ترین حالت بیشترین وصولی دولت 1800 تا 2000 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها خواهد بود.
جهانگیری با بیان اینکه قرار بود یارانه این ماه روز دوشنبه پرداخت شود، گفت: این یارانه با چند روز تاخیر پرداخت خواهد شد و تلاش می‌‌کنیم که یارانه این ماه را بپردازیم.
وی در مورد ابداع قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: هدفمندی یارانه‌ها باید با این دیدگاه اجرا شود که یارانه نقدی فقط به نیازمندان پرداخت شود، در این خصوص باید گفت‌وگو کرد و راه حل پیدا کرد تا این یارانه به تعدادی از افراد نیازمند جامعه پرداخت شود و از افرادی که نیازی به آن ندارند تقاضا کنیم که یارانه دریافت نکنند تا تورم باز هم افزایش نیابد.
جهانگیری با بیان اینکه قصد داریم سامانه‌ای در دولت تعریف کنیم که تمام مصوبات دولت را در اختیار صاحب‌نظران و نخبگان قرار دهد، گفت: با ایجاد این سامانه تمام بحث‌ها و تصمیمات دولت از زمانی که قرار است تصمیمی گرفته شود تا زمان تصویب آن با نخبگان در میان گذاشته خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به ذخایر ایجاد شده از محل فروش نفت، گفت: اگر خودمان صندوق را خالی نمی‌کردیم و 300 میلیارد دلار ذخیره داشتیم کسی نمی‌توانست به راحتی ما را تحریم کند.
جهانگیری در پاسخ به انتقاد برخی صنعتگران در مورد اجرایی نشدن مصوبه دولت در خصوص گشایش ال‌سی با 30 درصد پیش پرداخت، گفت: ما در اجرای مصوبات دولت جدی هستیم، مدیری که می‌خواهد در دولت کار کند باید به تصمیمات دولت پایبند باشد.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از تشکیل چهار کمیته انرژی، حمایت از خانوار، اقتصاد کلان و تولید در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد و گفت: دولت با شناسایی کامل سه دهک که نیازی به یارانه‌ها ندارند، یارانه آنها را حذف می‌کند، ضمن اینکه ستاد هدفمندی یارانه‌ها مسئول شناسایی دهک‌های بالای درآمدی است.
جهانگیری در جمع خبرنگاران افزود: کمیته حمایت از خانوار ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها با مسئولیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت دارد تا گروه‌های نیازمند به توجه و حمایت ویژه را، شناسایی کند.
معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: کمیته اقتصاد کلان این ستاد هم به نحوی اجرای هرچه بهتر مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را رسیدگی می‌کند و وظیفه کمیته تولید این ستاد هم بررسی کامل آثار مرحله نخست و دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است.

 


سازمان هدفمندی یارانه‌ها در نشست دیروز نمایندگان دولت و مجلس پیشنهاد کرد، یارانه پرداختی به مردم 3 تا 6 ماهه شود.
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در جلسه نمایندگان دولت و مجلس که با حضور تعدادی از کارشناسان و نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور برگزار شد وضعیت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح بودجه مورد بررسی قرار گرفت.
سیدعبدالکریم هاشمی با اشاره به گزارش برخی دستگاه‌ها در این جلسه تصریح کرد: رئیس مرکز آمار ایران در این جلسه طی گزارشی اعلام کرد در حالی که این مرکز دارای بانک‌های اطلاعاتی متعدد و زیادی است اما اطمینانی وجود ندارد که همه این اطلاعات دقیق و صحیح باشند چرا که ممکن است شرایط برخی افراد و اطلاعات ثبت شده آنها تغییر کرده باشد، لذا نمی‌توان 3 دهک بالای یارانه‌بگیر جامعه و البته بقیه دهک‌ها را مشخص کرد. هاشمی افزود: نماینده سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز در این جلسه طی گزارشی اعلام کرد که ما قدرت تشخیص 3دهک بالا را داریم و به راحتی می‌توانیم این کار را انجام دهیم بنابراین مقرر شد که اقدامات مختلف و لازم در این زمینه انجام شود.
وی افزود: در این جلسه تصمیم قطعی درباره حذف یارانه‌ 3دهک بالا گرفته نشد، اما مقرر شد که این موضوع در نشست‌های بعدی نمایندگان دولت، مجلس و کارشناسان بیشتر مورد بررسی کارشناسانه قرار بگیرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: در این جلسه معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اظهارنظر خاصی در مورد حذف 3 دهک نکرد اما در مجموع به دلیل بارمالی پرداخت یارانه نقدی به 3دهک بالا و همچنین مشکلات دولت در تامین منابع این یارانه، دولتی‌ها با حذف 3دهک بالای یارانه‌بگیران موافق بودند.
وی افزود: در این جلسه همچنین سازمان هدفمندی طرحی را پیشنهاد کرد که براساس آن به جای حذف 3 دهک بالا، دولت یارانه نقدی را به صورت نقدی و غیرنقدی به مردم پرداخت کند، بدین صورت که به اقشار پایین جامعه یارانه نقدی آن هم در فواصل 3 یا 6 ماه یک بار پرداخت کرده و به اقشار بالاتر این یارانه را به صورت سهام یا اوراق مشارکت بدهد؛ این موضوع فقط یک پیشنهاد از سوی سازمان هدفمندی بود و قرار است که بیشتر بررسی شود.

 


* فهرست 10 استان برتر کشور در امر تولید کالاهای صادراتی در شش ماهه نخست سال جاری اعلام شد. به گزارش گمرک، در 6 ماهه اول سال جاری 3 میلیارد و 606 میلیون دلار از کالاهای صادراتی کشور به تولیدات استان تهران، 3 میلیارد و 58 میلیون دلار به استان بوشهر و یک میلیارد و 832 میلیون دلار به استان خوزستان اختصاص داشت.
پس از استان‌های یاد شده بیشترین میزان صادرات به ترتیب از تولیدات استان‌های اصفهان، خراسان، آذربایجان شرقی، فارس، مرکزی، آذربایجان غربی و کرمان بوده است.
* با حکم معاون وزیر نفت، مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایجاد و شرکت ملی صادرات گاز در آن ادغام شد. حمیدرضا عراقی همزمان با انتصاب عزیزالله رمضانی به سمت مدیر امور بین‌الملل شرکت گاز، شرکت ملی صادرات گاز ایران را در این مدیریت ادغام کرد.
* معاون عملیات و نظارت بورس کالا از تجدید نظر در استانداردهای ملی میلگرد با محوریت بورس کالا خبر داد و گفت: در راستای توسعه کیفی تولیدات داخلی و ارتقای استانداردهای ملی، استاندارد 3132 میلگردهای آجدار با محوریت بورس کالای ایران مورد بازنگری و به روزرسانی قرار گرفت.
* در پایان معاملات فرابورس داد و ستد بیش از 102 میلیون اوراق بهادار به ارزش حدود 1309 میلیارد ریال در 20 هزار و 670 دفعه معامله ثبت شد. در میان شرکت‌های فرابورسی پتروشیمی جم شاهد معاملات 542 میلیارد ریالی بود و بیشترین ارزش مبادلات بازار را به خود اختصاص داد و پس از آن پالایش نفت تهران و ذوب‌آهن اصفهان به ترتیب با ارزش معاملاتی 109 و 44 میلیارد ریالی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. بر اساس این گزارش، بیشترین حجم معاملات نیز به ترتیب مربوط به داد و ستد حدود 30، 19 و 11 میلیون ورقه بهادار پتروشیمی جم، بانک دی و ذوب‌آهن اصفهان بود.
* تعداد کل تراکنش‌‌های سامانه سپهر بانک صادرات ایران در شهریورماه سال جاری از مرز 519 میلیون گذشت و نسبت به مقطع زمانی مشابه در سال قبل 20 درصد رشد را نشان می‌دهد.
به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، مشتریان این بانک در شهریورماه سال جاری به طور میانگین روزانه بیش از 16 میلیون و 757 هزار تراکنش را از طریق سیستم سپهر و در مجموع 519 میلیون تراکنش موفق مالی انجام دادند.

 


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دلایل شش‌گانه رشد بازار سهام در سال 92 را تشریح کرد
علی صالح‌آبادی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل رشد بازار سهام در نیمه نخست امسال، افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی است. به طوری که سودآوری بنگاه‌ها به رقم 50 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: دومین عامل رشد بازار سهام، تضعیف بازارهای رقیب است که در ماه‌های اخیر با رکود مواجه شده‌اند که همین امر باعث شد سرمایه‌گذاران جدیدی وارد بازار سرمایه شوند. از سوی دیگر امید به آینده اقتصاد و بازار سرمایه از دیگر دلایل رشد بازار در نیمه نخست سال 92 است.
صالح‌آبادی با بیان اینکه انتظارات آتی، مهم‌ترین دلایل خرید و فروش سهامداران در بازار سرمایه است، گفت: در سال جاری عرضه‌های خوبی (هلدینگ خلیج‌فارس، پتروشیمی جم و سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین) در بازار سهام انجام شده است به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران جدیدی وارد این بازار شدند.
وی نقدشوندگی را پنجمین عامل رشد بازار سهام در سال 92 اعلام کرد و گفت: در حال حاضر حجم معاملات روزانه بورس‌ها به حدود یک هزار میلیارد تومان می‌رسد که این امر نشان از افزایش نقدشوندگی بازار است.
سخنگوی سازمان بورس تسهیل در دسترسی اقشار مختلف جامعه به بازار سرمایه را ششمین دلیل رشد این بازار در سال 92 ذکر کرد و افزود: بسترهای الکترونیکی خوبی در بازار سرمایه به وجود آمده است به طوریکه مردم در اقصی نقاط کشور می‌توانند به این بازار دسترسی داشته باشند.
صالح‌آبادی درباره چشم‌انداز بازار سهام گفت: آینده بازار به سودآوری بنگاه‌ها بستگی دارد. اگر پیش‌بینی سود شرکت‌ها افزایش یابد، بازار به مسیر رشد خود ادامه خواهد داد.
سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه بازار سرمایه همیشه با ریسک همراه است، اظهار کرد: نوسان جزء ذات این بازار است به همین علت به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود با تحقیق و مطالعه کافی و با نگاه بلندمدت وارد بازار سهام شوند.
صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه نباید به صورت شتابزده وارد بازار سهام شد، افزود: سرمایه‌گذاران باید با تشکیل سبدی از سهام، ریسک‌های خود را در بازار کاهش دهند ضمن اینکه سرمایه‌گذاران جدید می‌توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به طور غیرمستقیم وارد این بازار شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ابزارهای مالی مختلفی برای سرمایه‌گذاران طراحی شده است، گفت: افراد کم ریسک می‌توانند در اوراق اجاره و مشارکت سرمایه‌گذاری کنند که هم‌اکنون 23 نوع از این اوراق در فرابورس منتشر شده است.
صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 6 میلیون و 700 هزار سهامدار در بازار سرمایه ایران حضور دارند که این تعداد سهامدار در منطقه رتبه اول را دارد.
رئیس سازمان بورس در گفت‌وگوی ویژه خبری، افزود: پاکستان با اینکه بیش از دو برابر جمعیت ایران را دارد حدود 400 هزار سهامدار در بازار سرمایه این کشور فعال هستند و این رقم در ترکیه به کمتر از یک میلیون نفر می‌رسد.
وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد، هم‌اکنون اشخاص حقیقی حدود 65 درصد و حقوقی 35 درصد حجم معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داده‌اند، این میزان نشان‌‌دهنده نقش پررنگ اشخاص حقیقی در بازار است.

 


در حالی که مدیرعامل جدید سازمان مرکزی تعاون روستایی مدعی آلوده بودن مرغ‌های تولیدی استان تهران شده است معاون سازمان دامپزشکی بر سالم بودن این مرغ‌ها تاکید کرد.
به گزارش ایسنا مدیرعامل سابق سازمان میادین میوه و تره‌بار که از ابتدای این هفته از سوی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی منصوب شده گزارشی به شورای شهر تهران داده که نشان می‌دهد میزان سرب، کادیوم و آنتی‌بیوتیک روی گوشت مرغ در استان تهران بالاتر از حد مجاز و نگران‌کننده است اما معاون سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: این آزمایش‌ها مربوط به سال 90 بوده که هم تعداد نمونه‌گیری بسیار کم بود و هم احتمالا دقت آزمایش‌های انجام شده کمتر بوده است.
به گفته محسن مشکات در سال گذشته 23 نمونه‌گیری در استان تهران انجام شد که براساس آن آزمایش مشخص شد میزان سرب 11 میکروگرم در کیلوگرم و میزان کادیوم چهار میکروگرم در هر کیلوگرم بیشتر از حد مجاز بوده است.
مشکات ادامه داد: این در حالی است که آزمایش‌های انجام شده در طرح پایش محصولات دامی در سال گذشته نشان داد که میزان کادیوم، سرب و آنتی‌بیوتیک در گوشت مرغ پایین‌تر از حد مجاز است.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اشاره به این که اخیرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه آزمایشاتی انجام داده است، گفت: نتایج آزمایش‌های وزارت بهداشت که اخیرا اعلام شد نشان می‌دهد امسال هم نگرانی بابت بالاتر بودن میزان باقیمانده‌های شیمیایی و فلزات سنگین در گوشت مرغ وجود ندارد.

 


ذبح رایگان دام در عید قربان در جایگاه‌های عرضه بهداشتی انجام می‌شود که نشانی این مراکز در سازمان دامپزشکی ایران اعلام شده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان تهران، جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام زنده با همکاری فرمانداری شهرستان‌ها و سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران تجهیز شده است.
براساس این گزارش، در این طرح که در قالب 108 اکیپ بازرس بهداشت گوشت و 30 نفر ناظر شرعی در مجموع 390 نفر فعالیت نظارتی بهداشتی انجام می‌دهند، ارائه خدمات ذبح و نظارت‌های بهداشتی در این جایگاه‌ها کاملاً رایگان بوده و این مراکز در روز عرفه از ساعت 8 صبح لغایت 18 روز عید قربان تا پایان کشتار، آماده ارائه خدمات به مردم است.
فهرست مشخصات و آدرس جایگاه‌ها در سایت دامپزشکی تهران WWW.tehran.ivo.ir وجود دارد.
تعداد جایگاه‌ها در سطح شهر تهران 29 جایگاه بوده و در مجموع 240 نفر دکتر دامپزشک و کارشناس در قالب 40 اکیپ ثابت و سیار بر فعالیت آنها نظارت خواهند داشت.
همچنین برای افرادی که تمایل دارند نذورات قربانی آنها به دست نیازمندان برسد از این 29 جایگاه تعداد 12 جایگاه در مراکز خیریه بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) بنا شده که آماده ارائه خدمات است.
گوسفند زنده
کیلویی 12 هزار تومان
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه قیمت گوسفند زنده در عید قربان به صورت تکی 12 هزار تومان است، گفت: مردم از اوایل صبح برای خرید ازدحام نکنند که به نفع آنها خواهد بود.
علی اصغر ملکی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به قیمت گوسفند زنده برای عید قربان گفت: خرید عمده کیلویی 11 تا 11 هزار و 500 تومان و گوسفند به صورت تکی کیلویی 12 هزارتومان است.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پاسخ به اینکه آیا قیمت مصوبی وجود دارد، گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار مصوب شد، قیمت گوسفند در عید قربان را عرضه و تقاضا تعیین کند.
وی در خصوص دلیل این موضوع گفت: زمانی که قیمت مصوب می‌شود، دلالان گوسفند نامرغوب را نیز به نرخ مصوب می‌فروشند.
ملکی با بیان اینکه به اندازه کافی دام وجود دارد، گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار مصوب شد، 50 هزار دام برای استان تهران آماده شود و این میزان فراهم است.
ملکی افزود: 17 مرکز عرضه بهداشتی و ذبح دام در استان تهران وجود دارد که به صورت رایگان دام را برای مردم کشتار می‌کنند.
وی ادامه داد: برخی کشتارگاه‌ها نیز کم و بیش اقدام به ذبح و کشتار خواهند کرد.

 


شاخص بورس تهران در ادامه روند صعودی خود با 520 واحد رشد به نیمه 71 هزار واحد رسید.
بر این اساس دیروز و در ادامه رشد قیمت سهام شرکت‌ها و خوش‌بینی به آینده مذاکرات هسته‌ای، دماسنج بازار سرمایه به رشد خود ادامه داد و 71 هزار و 471 واحدی شد.
در بازار دیروز شرکت‌های هلدینگ خلیج‌فارس، پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه اصفهان، تاپیکو، گل‌گهر، فولاد مبارکه، پالایشگاه تبریز، سرمایه‌گذاری امید، بانک تجارت و مپنا بیشترین تاثیر را در شاخص بورس گذاشتند و شرکتهای مطرحی چون ملی مس، مخابرات پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک ملت، توسعه معادن و فلزات و بانک پاسارگاد با افت قیمتی خود مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.
در بازار روز دوشنبه همچنین شرکت‌های پالایشگاهی از تقاضای خرید برخوردار شده و شرکت‌های پالایشگاه نفت اصفهان و بندرعباس بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص دادند. همچنین گل‌گهر، سرمایه‌گذاری صنعت نفت و بانک تجارت نیز از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند. این در حالی است که کنترل خوردگی تکین کو، پالایش نفت تبریز، باما و بیمه دانا از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.به گزارش ایسنا، در بازار دیروز حجم معاملات افزایش یافت و 897 میلیون سهم به ارزش 531 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 349 هزار میلیارد تومان رسید.

 


قیمت واقعی ارز باید حدود 3 هزار تومان باشد.
محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی با بیان این که به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده سرمایه‌های مردم به جای بخش صنعت، معدن و تجارت روانه بازار سکه و ارز شد، گفت: در حال حاضر متوسط هزینه ایجاد هر شغل صنعتی در کشور به 150 تا 200 میلیون تومان رسیده که البته هزینه ایجاد شغل در صنایع بزرگی مانند پتروشیمی و ذوب‌آهن بیشتر از این رقم است.
وی با اشاره به این که براساس جلسات برگزار شده با خودروسازان قرار شد تولید آنها به 900 هزار دستگاه برسد، گفت: با خودروسازان خارجی که از ایران رفته‌اند در حال مذاکره برای بازگشت به کشورمان هستیم.
نعمت‌زاده درباره دلایل نوسان قیمت مواد اولیه تولید در بازار توضیح داد: در بازاری که کالا به مقدار تقاضا نباشد شاهد ادامه نوسان قیمت مواد اولیه خواهیم بود. از سویی دیگر مواد پتروشیمی که در بورس عرضه می‌شود چند دست گشته و با قیمت بالا به دست تولیدکننده خرد می‌رسد.
وی افزود: به اعتقاد من تولیدکنندگان مواد پتروشیمی بتوانند محصولات خود را به صورت مستقیم و خارج از بورس به صنایع پایین دستی بفروشند.
وی با بیان این که در چند سال گذشته درآمدهای سرشار ارزی به جای تولید صرف واردات بی‌رویه کالا از چین شد، عنوان کرد: متاسفانه با واردات بی‌رویه انگیزه تولید در کشور از بین رفته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که قیمت واقعی ارز چقدر است، توضیح داد: قیمت ارز در بازار باید واقعی شود. البته قیمت واقعی ارز 1200 تومان نیست، چرا که پایین بودن قیمت ارز در چند سال گذشته باعث واردات بی‌رویه کالا به کشور شد و به اعتقاد من حدود 3 هزار تومان قیمت ارز در بازار ایران است.
وی افزود: نرخ ارز را نمی‌توان دستوری تعیین کرد و هم‌اکنون بین قیمت ارز مبادله‌ای و قیمت ارز آزاد تفاوت چندانی وجود ندارد، چرا که برای تحویل ارز مبادله‌ای هزینه‌ای بین 200 تا 300 تومان از متقاضی دریافت می‌شود.
وی با انتقاد از تبلیغات گسترده کالاهای خارجی در صدا و سیما و در سطح شهر گفت: زمانی در خیابان دیدم حتی پتوی خارجی هم در سطح شهر تبلیغ می‌شد که باید جلوی این کار گرفته شود و تبلیغات کالاهای خارجی محدود شود. خیلی ناراحت‌‌کننده است که فروشگاه‌های کشور به محل عرضه کالاهای خارجی تبدیل شدند.
نعمت‌زاده تصریح کرد: پیشنهاد مجددی دادیم تا دستگاه‌‌های دولتی از خرید محصولات خارجی منع شوند، اما متاسفانه برخی با این کار مخالفت می‌کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که قصد داریم ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 را با مکانیزمی آزاد کنیم که تولیدکنندگان هم از محدودیت و ممنوعیت‌های واردات سوءاستفاده نکنند، افزود: باید با توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری قیمت ارز در بازار کاهش یابد و قیمت ارز نباید صرفا به دلایل روانی پایین بیاید.

 


مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان البرز گفت: تحویل 9 هزار واحد مسکن مهر استان البرز مشروط به موافقت بانک مسکن مبنی بر افزایش مبلغ وام از 25 به 30 میلیون تومان است.
سعید صابونی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: علی‌رغم امضای بانک مرکزی مبنی بر افزایش مبلغ وام مسکن مهر استان البرز از 25 به 30 میلیون تومان، هنوز بانک مسکن نسبت به امضای این وام‌ها پاسخی نداده و اعلام کرده که «اعتبار نداریم».
به گفته وی تنها مشکل تحویل واحدهای مسکن مهر استان البرز اعطای این وام است چرا که در آخرین روزهای فعالیت دولت دهم، مصوبه افزایش وام مسکن مهر استان البرز از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان ابلاغ شد اما اکنون بانک مسکن از نبود اعتبار خبر می‌دهد. صابونی اظهار کرد: در همان زمان با متقاضیان و پیمانکاران صحبت و مقرر شد با توجه به افزایش مبلغ وام، واحدهایی که باید 15 میلیون تومان واریز می‌کردند 10 میلیون تومان واریز کنند و 5 میلیون تومان وام بانکی در نظر گرفته شد.
مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان البرز گفت: این مصوبه باید به امضای بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار می‌رسید که این مراحل پشت سر گذاشته شده اما هنوز بانک مسکن این موضوع را تایید نکرده است.
وی تاکید کرد: برای افزایش یا ادامه روال قبلی وام‌های مسکن مهر استان البرز جلسه‌ای با بانک مسکن برگزار و نتیجه افزایش وام اعلام می‌شود.
بنابراین گزارش: اواخر دولت دهم افزایش مبلغ وام مسکن مهر استان البرز از 25 به 30 میلیون تومان مصوب شد که اکنون اجرای آن منتظر تعیین تکلیف بانک مسکن است.

 


مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از اجرای بیمه تکمیلی بازنشستگی در قالب حساب‌های انفرادی برای شاغلان و کارکنان دولت خبر داد.
ایراندخت عطاریان اجرای این برنامه جدید در دولت یازدهم را در راستای بهبود معیشت و تامین آتیه کارکنان و شاغلان دولت دانست و گفت: بر اساس ماده 28 برنامه پنجم توسعه صندوق‌های بیمه اجتماعی مجاز به افتتاح حساب انفرادی برای بیمه‌شدگان با مشارکت فرد شده‌اند که در این خصوص صندوق بازنشستگی نیز در چارچوب وضع کنونی سیستم بازنشستگی پس از مطالعات و پژوهش‌های گسترده و کار کارشناسی طرح حساب‌های انفرادی را با هدف ایجاد پس‌انداز برای افراد به منظور استفاده در دوران بازنشستگی آماده کرده است که در آینده به مرحله اجرا درخواهد آمد.
وی با بیان این که بیمه تکمیلی بازنشستگی به صورت اختیاری و با مشارکت بیمه شده برای کارکنان و شاغلان دولت اجرا می‌شود، افزود: در این طرح ضرورتا باید الزاماتی چون امتیازات تشویقی (مالیات، مشارکت کارفرما و تسهیلات رفاهی، تضمین‌های لازم پیشگیری از استفاده زودهنگام وجوه به ترتیبی برای تشویق افراد به نحوی که مشارکت فعال در طرح داشته و علاقه‌مندانه پیگیر حضور در آن باشند انجام گیرد.
عطاریان اظهار داشت: صندوق بازنشستگی کشوری در راستای اجرای تکالیف قانونی برنامه پنجم توسعه و مبتنی بر طرح استقرار نظام جامع تامین اجتماعی چند لایه، مقدمات اجرای برنامه جدید را آماده کرده و تلاش دارد در مرحله اول به صورت آزمایشی طرح حساب‌های انفرادی را در یکی از دستگاه‌های دولتی اجرا و سپس برای 1200000 نفر شاغل و کارکنان دولت به اجرا درآورد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10