(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 23 مهر 1392 - شماره 20617 

نگاهی به دلایل ایجاد چاله وحفاری ها در معابر شهری و نحوه ترمیم آنها در فصل بارندگی (بخش پایانی)
پر کردن حفره ناهماهنگی با مدیریت واحد شهری
   


گالیا توانگر
چنانچه طرح های عمرانی تاسیسات شهری طبق برنامه زمانبندی شده در قراردادی که بین آن سازمان و شهرداری عقد گردیده به سرانجام نرسد با توجه به فصل شروع بارندگی ها و آبگیری معابر مشکلات و چالش های متعددی برای شهروندان بوجود خواهد آمد.
برای مثال فرض کنید چاله ایجاد شده مربوط به عملیات انتقال کابل های مخابراتی روبه روی یک دبستان باشد، مطمئنا هر چه سریع تر به صورت ضربتی طرح به پایان نرسد و با بارندگی نا گهانی چاله ایجاد شده به گودالی پر از آب تبدیل شود،برای دانش‌آموزان بسیار خطرناک خواهد بود.
گاه برخی چاله ها به منظور انجام طرح های عمرانی ایجاد شده و بعد به طور ناگهانی به حال خود رها می شوند تا در مقطع زمان دیگری کار پیگیری شود.
برخی کارشناسان معتقدند موسسات خدمات شهری دید درستی از ابعاد و هزینه های احتمالی پروژه های کوچک و مقطعی در دست اجرای خود ندارند. وقتی چاله را ایجاد می کنند تازه متوجه گستردگی کار می شوند و برای ادامه عملیات تا تامین بودجه به حد کفایت وقفه زمانی ایجاد می شود. اما در این بین مسئولیت نظارت و حل مشکلات احتمالی شهروندان با کیست؟
یک سمت چاله های ناشی از عملیات های عمرانی سازمان های مختلف پوست شهر را دُمل زده می کنند و در سمت دیگر چاله های ناشی از کندگی رویه آسفالت ها به تن معابر زخم می زنند.
در اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی مناطق و سازمان‌ها ی شهرداری تهران هم اکنون تحت لوای طرح‌های جهادی این اداره رفع چاله ها،همسطح سازی دریچه ها ،بهبود وضعیت پیاده روها ،بهبود شبکه آب های سطحی در اولویت های برنامه های اجرایی قرار دارند.
مرادبیگی از اصحاب رسانه که خود در مورد روند این قبیل طرح های جهادی بارها قلم زده معتقد است تا کنون از اجرای چنین طرح هایی نتایج خوبی حاصل شده و در کاهش آمار مربوط به چاله های سطح شهر طی سال های اخیر بسیار موثر بوده اند.
بنا به گفته این صاحب نظر بر طبق کدهای اقتصادی هزینه نگهداری معابر کاهش یافته و نگهداری معابر از مرحله روکش کلی به سمت لکه گیری ها و درزگیری ها سوق داده شده اند.
مرادبیگی می گوید:«در واقع به جای اینکه صبر کنیم یک معبر بعد از خرابی های اصلی روکش کلی شود، طی اقدامات پیشگیرانه نظیر لکه گیری و درز گیری سطح سرویس - کیفیت معبر – را در حد خوبی حفظ می کنند.»
آسیب های آسفالت به کیفیت مصالح ربطی ندارد
امید کوثری مدیر نظارت میدانی اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی مناطق و سازمان های شهرداری تهران ضمن بیان این خبر مسرت بخش که هم اکنون کلیه مصالحی که در سیمان آسفالت به کار می رود تماما تولید داخل است،برایمان می گوید:«کف خیابان ها و اتوبان ها وزن را انتقال می دهند به بستر زیر سازی شده.آسفالت نرم است و انعطاف پذیر لذا انتقال دهنده بار به بستر زیر سازی شده محسوب می شود. بنابراین زیر سازی هم باید درست انجام شده باشد تا سفر راحتی برای سرنشینان خودروها رقم بخورد.»
وی در ادامه می گوید:«17 نوع آسیب اصلی برای آسفالت ها شناسایی کرده ایم.آسیب هایی که به اشکال گوناگونی نظیرچاله،پوست سوسماری، موزائیکی ها(سوسماری های بزرگ)،درزها و ... در سطح آسفالت تظاهر پیدا می کنند.»
از این کارشناس سوال می کنم:دلایل بروز و ظهور چنین آسیب هایی در سطح آسفالت ها چیست؟
وی توضیح می دهد:«یکی از دلایل این است که بین آسفالت قدیم و جدید اختلاف دما وجود دارد لذا با گذشت زمان ترک ایجاد می شود و آب بارندگی می تواند نفوذ پیدا کند. این نفوذ آب موجبات انهدام آسفالت را فراهم می آورد.»
وی در مورد منشأ و جنس سیمان آسفالت های معابرشهر تهران توضیح می دهد:«مصالح آسفالتی عمدتا سنگی،فیلر و قیر هستند. در مورد مصالح سنگی در اطراف شهر تهران باید بدانید که جنس سنگ های کوه های اطراف این شهراز جنس بادوامی برای آسفالت نیستند.اگرهم بخواهیم از مکان دیگری سنگ ها را بیاوریم با توجه به هزینه بالای حمل و نقل مقرون به صرفه نخواهد بود. بنابراین سنگ های مورد نیاز از بستر رودخانه های اطراف تهران تامین می شوند.
فیلر عمدتا مواد پر کننده است که چندان بر کیفیت سیمان آسفالت تاثیری ندارد.
در مورد نظارت بر کارخانه های تولید قیر هم باید گفت ما تلاش می کنیم در زمینه تولید این محصول از پیمانکاران با تجربه بهره بگیریم. دائما تجهیزات نظارتی خود را بر کیفیت قیر تولید شده به روز می کنیم.کسانی که کیفیت را کنترل می کنند نیروی انسانی آموزش دیده و صاحب دانش هستند.»
به مهندس کوثری می گویم: بنابراین نباید در آسفالت های معابر آسیبی جدی دیده شود.
وی می گوید:«در حال حاضر 90 درصد خرابی های مربوط به آسفالت شهر تهران در پی کنده کاری های سازمان های مختلف رخ می دهد. اگر چه ما با تشکیل کمیته حفاری در سطح مناطق و با دعوت از نمایندگان سازمان ها و شرکت های تاسیساتی سعی کرده ایم اهرم های هماهنگی بین سازمانی را تقویت کنیم ، اما متاسفانه هنوز هم در این زمینه با مشکلاتی روبه روییم. برای مثال در یک محله یک بار کنده کاری ها از سوی آب و فاضلاب است و بار دیگر از سوی شرکت مخابرات. خانواده ها و مردم هم می بینند دائما کوچه و محله شان پر از چاله می شود. ترمیم می کنند و دوباره می کنند. همه این ها به این دلیل است که بین پروژه های عمرانی سازمان های مختلف هماهنگی خاصی وجود ندارد که با یک بار کندن و خرابی به اصطلاح چند تیر را به هدف بزنند. مثلا هم شبکه فاضلاب را درست کنند و هم کابل مخابرات را انتقال دهند.»
کاتر زنی در حین لکه گیری شیوه بهینه ترمیم
حداکثر عمر مفید آسفالت در همه جای دنیا 24 سال است. در شهرهای ما هم اکنون سن مفید آسفالت 10 سال اعلام شده که این رقم در میانگین استاندارد جهانی جا دارد ، ولی باید شاخص استاندارد آسفالت را ارتقا بخشیم.
مرادبیگی صاحب نظر در مسئله آسیب های تاسیسات شهری توضیح می دهد:« الان مردم می توانند به راحتی با شماره 137 تماس بگیرند و مشکل و آسیبی را که در رابطه با چاله های ایجاد شده در شهر دارند انتقال دهند. ولی در سال‌های اخیر تنها منبع مطلع شدن از آسیب ها صرفا تماس‌های اینچنینی نیست.اگر چه طی مدت اخیر تقاضای کنده کاری ها از سوی سازمان های خدماتی مختلف چند برابر شده و بالطبع نظارت مردمی نیز به نحو چشمگیری ارتقا یافته است ، اما مهندسین امر با بهره گیری از تکنولوژی خود نیز در پی کشف آسیب های آسفالت معابر شهری اند. در حال حاضر اهل فن و مهندسین دریافته اند که هر چه و به هر طریقی از آمار ایجاد چاله ها کاسته شود، رضایت مردم بیشتر خواهد بود.»
وی ادامه می دهد:«برای مثال روش کاتر زنی در حین لکه گیری آسفالت معابر روش جدید و بهینه ای است که به مدد تکنولوژی روز یک سال و نیم است به کار گرفته شده و آسیب های آسفالت را به حداقل ممکن رسانده است. در این شیوه به کمک تیغه های غلتکی آسفالت خط انداخته می شود و محل آسیب دیده را بدون آنکه کوچک ترین صدمه ای به مابقی نقاط آسفالت وارد شود بریده شده و بر می دارند. سپس محل آسیب دیده و کاتر خورده با آسفالت جدید ترمیم می شود. در این شیوه دیگر نیاز به حفاری در حین لکه گیری ولو به عمق ناچیزهم نیست و کارترمیم در اندک زمانی به نحو احسن به نتیجه می رسد.»
شناسایی مکانیزه آسیب های آسفالت معابر
اما شناسایی مکانیزه آسیب های آسفالت معابر و بزرگراه های شهر تهران چگونه انجام می شود؟
در حال حاضر دستگا ه های مکانیزه ای وجود دارند که صرفا با حرکت بر روی سطح معابر از آسیب ها اسکن می گیرندو اطلاعات خروجی آنها می تواند پایه بسیاری از عملیات های لکه گیری واقع شود.
انصاری فر یک کارشناس از شرکت های خدماتی در مورد اینکه چرا بیشتر عملیات های عمرانی در سطح شهر تهران نیمه دوم سال کلید می خورند و آیا نمی شود طوری برنامه ریزی کرد که این بودجه ها طوری بسته شوند که نیمه دوم سال عملیات های عمرانی در دست اجرا به تصویب برسند و در فصول گرم سال که هم زمان خشک شدن سیمان و مصالح به کار برده شده در عملیات های عمرانی کم است و هم ترددها به واسطه تعطیلی مدارس کمترند، کلید بخورند. وی پاسخ می دهد:« این بودجه ها از بالا تخصیص اعتبار پیدا می کنند و اصلا هیچ چیز دست ما نیست که کی بودجه فلان سازمان تامین شود.»
به مسئله تصویب و تخصیص دیر هنگام بودجه های عمرانی باید این مسئله را نیزدور ازچشم نداشت که دیگر نمی توان شهر تهران را با شیوه های سنتی پیشین اداره کرد.
امید کوثری مدیرنظارت میدانی اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر همین موضوع می‌گوید:«جای تعجب دارد که تا همین پارسال دفع فاضلاب شهر تهران از طریق چاه های جذبی صورت می گرفت.این در حالی است که در شهرهای بزرگ دنیا از قبیل پاریس 200-300 سال است که کانال انتقال فاضلاب وجود دارد.ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید از شیوه های نوین تحت مدیریت واحد شهری بهره ببریم.الان در همه جای دنیا کانال‌های مشترک تاسیسات شهری احداث شده و از طریق این کانال ها کلیه انشعابات شهری عبور داده می شوند.باید اهرم‌های هماهنگی بین سازمانی تحت لوای مدیریت واحد شهری تقویت شوند و احداث کانال مشترک تاسیسات شهری با جدیت و به سرعت پیگیری شود.»
روند اطلاع رسانی مردمی از طریق سامانه 137
مهندس کوثری ضمن اشاره به اینکه برخی از دریچه‌های آهنی تاسیسات شهری بر اثر شکستگی و یا سرقت بعضا مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کنند‌،در مورد ساماندهی این قبیل دریچه ها سه راهکار ارائه می‌دهد:«حذف دریچه های زائد از طریق انتقال انشعابات مختلف آب،گاز،برق و تلفن به شیوه های مهندسی تر وبه روز نظیر تلاش برای احداث کانال مشترک انتقال تاسیسات شهری بویژه در کلانشهری چون تهران،نظارت ویژه اکیپ 137در حداقل زمان ممکن برای رسیدگی به وضع دریچه های شکسته و یا ربوده شده و نیز استفاده از مصالح نوین کومپوزیتی به جای فلزی برای ساخت دریچه ها.»
کمپوزیت ماده ای آلی است که از ترکیب چند ماده شیمیایی حاصل می شود و ارزش مادی فلزات را ندارند لذا برای سرقت مقرون به صرفه نیست!
در انتهای صحبت ها قرار شد مهندس کوثری با سامانه اطلاع رسانی مردمی 137 تماس بگیرند و مورد شکستگی دریچه تاسیسات واقع در ایستگاه اتوبوس مقداد خیابان پیروزی را- که در بخش نخست گزارش به تفصیل ماجرای آن توضیح داده شد- اطلاع دهد تا به صورت عینی ببینیم ظرف چه مدتی به این آسیب رسیدگی خواهد شد؟
هر چند قبلا از دفتر روزنامه با 137 تماس گرفته بودیم و پاسخی دریافت نکردیم، در جواب اشکال ایجاد شده برای سامانه شهرداری مرکز چنین توضیح داد:«این واحد طی روزهای اخیرجا به جایی مکانی داشته و به محض انتقال به محل جدید دوباره شروع به کار خواهد کرد.»
در تماس مسئول فنی عمرانی شهرداری با سامانه 137 خوشبختانه مورد به ثبت رسید.اگر چه درج نام مهندس کوثری در زیر پیام ضامن قرص و محکمی برای پیگیری کار شد و ما ترجیح می دادیم نام فامیل ایشان در متن پیام گفته نمی شد تا به قضاوت درست تری از روند و زمان بندی رفع آسیب مذکور می رسیدیم.
با رسیدن به دفتر روزنامه تماس از منطقه های شهرداری حول و حوش محل دریچه شکسته (مناطق 13و14) با ما آغاز شد. محل دقیق دریچه مشخص گردید و معلوم شد در منطقه 13 شهرداری واقع شده است. پیگیری‌های شهرداری همچنان برای رفع این مشکل تا زمان تنظیم این گزارش ادامه دارد.
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10