(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 23 مهر 1392 - شماره 20617

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گل به خودی در آستانه مصاف ژنو (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
زلزله (گفت و شنود)
در آستانه مذاکرات ژنو
ظریف: راه دشوار و زمان‌بری در پیش است
جان‌کری: در هر تعاملی با ایران امنیت اسرائیل را لحاظ خواهیم کرد
رسانه‌های غربی اذعان کردند
مذاکرات با تهدید ایران پیش نمی‌رود
جواب «نه» امام(ره) در خاطرات هاشمی مستتر است (خبر ویژه)
پشتک وارو زدن اوباما مقدمه شکست مذاکرات ژنو است (خبر ویژه)
توهم غرب به جای واقع‌گرایی موجب پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شد (خبر ویژه)
مراسم نماز عید قربان به امامت آیت‌الله موحدی کرمانی
 


دهمین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 امروز و فردا در ژنو سوئیس برگزار می‌شود. مروری بر ادبیات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد لحن آنها به ادبیات ده سال پیش برگشته است. طرف غربی در آخرین دور مذاکرات، اصل غنی‌سازی در ایران را پذیرفته بود و بر سر چند و چون غنی‌سازی 20 درصد در ایران حرف داشت. آنها همان زمان پیشنهاد لغو تحریم‌های پتروشیمی و فلزات گرانبها (طلا) را در ازای «تعلیق» غنی‌سازی 20 درصد روی میز داشتند که طرف ایرانی دو کفه این معامله را هم‌وزن ندانست. اما امروز- با وجود ملاقات دکتر ظریف با همتای آمریکایی خود در نیویورک و همچنین مکالمه تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان با باراک اوباما- ادبیات مقامات آمریکایی طلبکارانه‌تر شده و اگر این ادبیات غیرمنطقی و زورگویانه به مذاکرات ژنو کشیده شود، نمی‌توان به نتیجه آن امیدوار بود.
باراک اوباما در سخنرانی مجمع عمومی غیر از همه لفاظی‌ها یک جمله کلیدی گفت و آن اینکه «ما حق مردم ایران برای دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسیم.» این سخن ظاهری جذاب داشت اما در مفهوم فنی بازگشت به توقعات سال 2003 بود. سوزان رایس مشاور اوباما و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا (رئیس هیئت مذاکره‌کننده در ژنو) به مرور عبارت مبهم اوباما را تبیین کردند و از جمله رایس در مصاحبه با فرید زکریا در سی‌ان‌ان که می‌پرسید که آیا اوباما در گفتن این جمله دچار بی‌دقتی شده، گفت «نه! اوباما این عبارت را با دقت و تعمداً به کار برد.» به تدریج مقامات آمریکایی و متحدان صهیونیست آنها اعلام کردند که آمریکا مخالف اصل غنی‌سازی در ایران است و ایران تنها حق دارد برای استفاده از انرژی هسته‌ای، سوخت را از بازارهای جهانی تهیه کند! عبارت اوباما با صهیونیست‌ها هماهنگ شده بود چنان که نتانیاهو پس از ملاقات با رئیس‌جمهور فرانسه و شنیدن این سخن از اولاند که «فرانسه در برابر ایران قاطع و جدی است و از موضع اسرائیل در این زمینه حمایت می‌کند»، به روزنامه فرانکفورتر آلگماینه گفت: «ایران حق دارد انرژی هسته‌ای را برای اهداف صلح‌آمیز مورد استفاده قرار دهد بدون اینکه بخواهد به غنی‌سازی اقدام کند.» اکنون صهیونیست‌ها یکجا و محافل آمریکایی به صورت توقعات پلکانی اعلام می‌کنند که اولا توقع دارند غنی‌سازی فردو و 20 درصد و رآکتور آب سنگین اراک متوقف شده و اورانیوم‌های غنی شده به خارج منتقل شود. ثانیا عجله‌ای در لغو تحریم‌ها ندارند و ابتدا ایران باید تمام تضمین‌های اعتمادساز را به غرب ارائه کند.
چرا آمریکا با وجود اقدامات تنش‌زدایانه دولت جدید ایران طلبکارتر شده و به توقعات غیرقانونی 10 سال پیش بازگشته است؟ چرا اوباما در حالی که ظاهرا برای مصافحه با دکتر روحانی آماده می‌شد- و قرار بود وزیر خارجه‌اش اولین بار افتخار مذاکره با وزیر خارجه ایران را پیدا کند- از نقشه جدید آمریکا در مجمع عمومی رونمایی کرد و شرح و بسط آن را به عهده کری، رایس و شرمن گذاشت؟ این سوال، پرسش مهمی است. آمریکا و صهیونیسم بین‌المللی با برخی قرینه‌ها احساس کردند که زمان، زمان تشدید فشار و امتیازخواهی است و نه تعامل و مصالحه با ایران. آنها این «گرا» را از کجا گرفتند که حتی برخی رفتارهای توأم با هیجان‌زدگی و خوش‌گمانی هیئت ایرانی در نیویورک را که در نوع خود یک امتیاز به شمار می‌رفت، به هیچ انگاشتند و گستاخ‌تر شدند؟ البته می‌توان احتمال داد شتابزدگی هیئت ایرانی در برخی مراودات و اظهارنظرها در این ماجرا بی‌تاثیر نبوده است. یعنی ولو با قصد خیر، علامت نامناسب و نابه‌جا به طرف آمریکایی داده شد اما موضوع مهم‌تری در این میان وجود دارد که به مثابه یک پروژه دو لایه، اصطلاحاً در کار هیئت ایرانی گذاشته و در واقع گل به دروازه خودی زده است. اینکه می‌گوییم پروژه دو لایه به این معنا که خوش‌گمانی به خرج داده و فرض را بر این می‌گذاریم یک سر این پروژه با خامی در چنبره لایه دوم افتاده و ندانسته، مقصود لایه دوم در زدن گل به دروازه دولت دکتر روحانی و وزارت خارجه را در آستانه مذاکرات عملی کرده است. این جریان، مجهول معادله ماست و عجالتا نام آن را حلقه یا کمیته ایکس می‌گذاریم.
برای دقایقی خودتان را جای رصدگران اطلاعاتی در آمریکا و غرب بگذارید. ناگهان می‌بینید در میان طیفی از مطبوعات ایران موجی درباره لزوم مذاکره با آمریکا راه می‌افتد. و می‌بینید که یک سیاستمدار شناخته شده در ایران، از نامه‌ای محرمانه خبر می‌دهد که 6-25 سال پیش برای آیت‌الله خمینی نوشته است. «من در سال‌های آخر عمر حیات امام(ره) نامه‌ای را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نکردم برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم... یکی از مسائل رابطه با آمریکا بود»، مضمون نامه این است که آمریکا قدرت برتر دنیاست و نمی‌توانیم به سبک فعلی که با آمریکا رابطه نداریم، ادامه بدهیم! ادعا می‌شود این نامه حتی تایپ هم نشده تا دست کسی جز امام نیفتد و حالا همان نامه سرّی، توسط طیفی از نشریات شبکه‌ای سر کوی و برزن جار زده می‌شود. نفس این مصاحبه نقض مصلحت مدعایی در عدم تایپ‌ نامه و تقدیم حضوری آن به امام است. این رفتار- بخوانید خودزنی- علامت مهمی در آن سوی مرزهاست و بوی تند کم آوردن می‌دهد. چنین علامت نابه‌جا و نابهنگامی به جای اینکه میل نرمش و مذاکره را در آمریکا تقویت کند، اشتهای گستاخی و جسارت و تهاجم را در کاخ سفید به حرکت درآورد.
زشتی و نابه جایی این حرکت به حدی تابلو بود که گوینده آن سخنان (نویسنده نامه) روز گذشته به واسطه یک روزنامه حامی اعلام می‌کند اقدام دفتر و سایت وی بدون هماهنگی با او «اقدامی نادرست» بوده است. آیا این چهره سیاسی طی 6-5 ماه گذشته در کشور نبود و لااقل صفحه اول روزنامه‌ها را نمی‌دید که متوجه شود بازنشر چند باره اظهارات وی در فاصله این 6-5 ماه از سوی نشریات زنجیره‌ای بودار است؟ این پرسش صرفا از سر خوش‌گمانی‌ مطرح می‌شود وگرنه معنی ندارد که سایت یک چهره سیاسی ساز خود را بزند و او حتی توان نظارت بر سایت خویش را نداشته باشد (این هم سندی دیگر بر درستی تصمیم چند ماه پیش شورای نگهبان است). در واقع با توجه به تکرار ماجرا- به ویژه توسط نشریاتی که ارتباط ارگانیک با بستگان درجه اول چهره سیاسی مورد بحث دارند- به احتمال قریب به یقین می‌توان گفت که فرآیند جریان‌سازی یک سال گذشته با استفاده از چهره سیاسی مذکور با هماهنگی شخص وی بوده است. البته در این میان می‌توان و باید میان کارگردانان زنجیره‌ای این سناریو و بازیگر به ظاهر نقش اول آن به لحاظ انگیزه و اهداف فاصله‌گذاری کرد. اما در نتایج ماجرا هیچ فرقی حاصل نمی‌شود و آن گلی است که سیاستمدار به ظاهر زیرک در بدترین زمان به دروازه دولت و ملت زده است. بدین ترتیب فعلا باید دولت و نظام تا مدت‌ها هزینه و انرژی صرف کنند تا آثار این گل یادگاری را از چهره اقتدار ملی پاک کنند!
بیایید فرض را بر این بگذاریم که این گل به خودی ندانسته صورت گرفته است. اکنون سوال مهم‌تر این است که چه کسانی پشت ماجرا بوده و تعمد داشته‌اند؟ اگر کسانی باید در میان سیاستمداران غرب این برداشت را داشته باشند که «ایران کم آورده چون یک سیاستمدار معروف کم آورده»! کسانی هم هستند که در هماهنگی با داخل ایران این صحنه به ظاهر مستند را تدارک کرده‌اند. یک حلقه داخلی به علاوه یک جریان خارجی در اقدامی که خیلی هم پنهان نیست بنا دارند «کم آوردن ایران» را به نمایش بکشند تا از یک سو به دولتمردان غرب انرژی مثبت تهاجم بدهند و از دیگر سو انرژی منفی تسلیم‌طلبی و ترس و انفعال و ضعف را به افکار عمومی ایران پمپاژ کنند. در حقیقت جریان خیانتکار فتنه و سازش پس از شکست در آشوب‌ افکنی سال 88 و ارزیابی دلایل آن به این جمع بندی رسید که باید به زندگی مردم فشار آورد تا جریان انگشت‌نما و منزوی سازش جرئت عرض اندام پیدا کند و بتواند پارسنگ کفه آمریکا و غرب در باج‌خواهی از ایران باشد.
21 مهر 1388 (13 اکتبر 2009) جان‌ هانا مشاور امنیت ملی دیک چنی در دولت بوش و از اعضای ارشد موسسه واشنگتن، در گفت‌وگو با لس‌آنجلس تایمز از دیدارش با شماری از مخالفان ایرانی خبر می‌دهد و می‌گوید «مطمئنا پیامی که من از گردهمایی اخیر فعالان ایرانی در اروپا- که در میان آنها بعضی شخصیت‌های نزدیک به رهبری جنبش سبز نیز حضور داشتند- شنیدم این بود که تحریم باید اعمال شود و این تحریم باید هرچه شدیدتر باشد؛ تحریم ضعیف و یا تدریجی فقط به رژیم این امکان را می‌دهد که با وضعیت جدید خودش را تطبیق دهد. آنها گفتند برای اینکه تحریم موفق باشد باید به صورت شوک وارد شود که فلج کند و نه به صورت واکسن»! باید به واسطه تشدید فشارها، نیازی مصنوعی در ایران مقتدر برای کرنش در برابر آمریکا ایجاد می‌شد تا بتوان گره همه بن‌بست‌های اپوزیسیون و آمریکا مقابل ایران را یکجا گشود! خبر دیگر به فرزند سیاستمدار مورد اشاره مربوط می‌شود که مدتی هم متواری بود. او سال‌های متمادی با یکی از همکاران نشریات زنجیره‌ای در داخل و خارج ایران مراوده نزدیک داشت و راه‌اندازی شبکه مجازی ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت را به همین روزنامه‌نگار سپرده بود. ارتباطات این دو در خارج کشور نیز برقرار بود. این روزنامه‌نگار تیرماه گذشته اعلام کرد دوست قدیمی‌اش 13 اکتبر 2010 (21 مهر 1389) به او پیشنهاد کرده «در تدارک تماس با افرادی در وزارت خزانه‌داری آمریکا برای افزایش تحریم علیه ایران باشد. به نظر می‌رسد آن روز هدف تضعیف دولت احمدی‌نژاد از طریق افزایش تحریم‌ها بود.» این خبر هرگز تکذیب نشد چرا که گویا روزنامه‌نگار کلاهبردار فراری به سیاق کارهای قبلی، فایل صوتی نیز در اختیار دارد!
اجمالا باید گفت در موقعیت فزونی فشارهای دشمن عنود و خبیث، جریان نفاق بدترین بازی را به اجرا گذاشت و با اصرار بر شکستن فضای ضد آمریکایی و تخطئه شعار مرگ بر آمریکا، کوشید دولت و دستگاه دیپلماسی را در برابر دشمنان، کتف بسته و خلع سلاح کند. البته باید میان «ساده‌لوحی» و «لجاجت» فاصله گذاشت. خیلی که خوشبینانه قضاوت کنیم باید گفت فضای رمانتیک و موهوم فعلی هیچ تناسبی با واقع‌گرایی ندارد. با این اوصاف کار دولت محترم و وزارت خارجه قدری سخت‌تر شده اما آنچه مایه بشارت است حقیقت افکار عمومی ماست که به پیروی از حضرت امام(ره) آمریکا را دشمن شماره یک ملت‌ها می‌دانند و از شیطان بزرگ بیزارند. باید دانست که آمریکا در پی مصالحه و حل مسئله نیست بلکه می‌خواهد غرور و عزت ملت ایران را بشکند.

محمد ایمانی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* برادر شهید هستم. ما به فرموده حضرت امام دشمن آمریکا بوده و هستیم. دوستی ما با آمریکا به درد نمی‌خورد، با این کار خون شهدا را هدر می‌دهیم. در روز 13 آبان با سردادن شعار مرگ بر آمریکا ثابت می‌کنیم که به آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد.
5796---0911
* آقای هاشمی تاکنون چندین بار با تحریف مواضع امام راحل در مورد آمریکا خبط کرده است. نمی‌دانم ایشان نمی‌داند آمریکا به اذعان خود مردم آمریکا دیگر نمی‌تواند ابرقدرت باشد حال چطور ایشان این قدر رابطه با این جرثومه فساد را تبلیغ می‌کند!
یک دبیر بازنشسته
* وقتی بعضی از خودی‌ها برای توجیه کار خویش مواضع حضرت امام خمینی(ره) را تحریف می‌کنند از دشمنان آن حضرت چه توقعی داشته باشیم. جای شکرش باقی است که کیهان و کیهانی‌ها وجود دارند و در این مورد روشنگری می‌کنند.
6650---0919
* یکی از سخنگوهای بی‌بی‌سی گفت ایران یک کشور جعلی است و بر روی سیلی از خون بنا شده است. اگرچه او بعدها تلاش کرد به گونه‌ای این یاوه‌گویی را رفع و رجوع کند، می‌خواستم از طریق روزنامه کیهان به او بگویم که کشور جعلی رژیم صهیونیستی و آن کشورهای پمپ بنزین حاشیه خلیج فارس هستند که انگلیس آنها را علم کرده جنایتهای انگلیس را تمام دنیا تجربه کردند، باید پای این جرثومه‌ها را از همه کشورها قطع کرد.
خانم خطیبی
* روزی‌نامه‌های زنجیره‌ای در تیترهای خود سخنان روشن و شاخص حضرت امام خمینی(ره) مثل شعار مرگ بر آمریکا را تحریف و مطلب در مورد لزوم حذف این شعار چاپ می‌کنند ولی دستگاههای مسئول کشور هیچ کاری انجام نمی‌دهند و تماشاگر شده‌اند چرا؟
سوری و مقدم
* تغییر لحن مقامات دولت جدید در سفر نیویورک سبب شکل‌گیری این خیال خام در برخی مقامات افراطی آمریکا شد که از این پس نیز با تشدید تحریم‌ها، خواهند توانست امتیازات بیشتری از ایران بگیرند. این نشان می‌دهد که تنها راه برای همیشه ایستادگی مردانه بر آرمانها و مواضع خویش است. در تمام تاریخ حق گرفتنی بوده است هر چند در این راه هزینه‌هایی هم باید پرداخت شود.
محمود قلی‌نژاد
* به تک‌تک اعضاء دستگاه دیپلماسی کشورمان عرض می‌کنیم یادمان باشد که چون برحق هستیم پس پیروزیم پس در مناسبت‌هایی که با طرف خارجی روبه‌رو می‌شوند خودشان را دست کم نگیرند.
6333---0911
* روی میز آقای اوباما رئیس جمهور آمریکا به اندازه‌ای پرونده جمع شده و سنگینی کرده که جایی برای پرونده جدید نمانده است. پرونده تعطیلی دولت فدرال حسابی دولتمردان آمریکا را درگیر ساخته و حالا حالا باید مشغول باشند.
6091---0915
* این جمله رئیس جمهور آمریکا خطاب به مسئولین ایران که گزینه نظامی روی میز است یعنی اینکه آمریکا اگر فرصت پیدا کند ضربه خود را به مردم ایران خواهد زد. بنابراین شیطان دست از ماهیت پلید خود برنداشته و نباید در برابر او سادگی کرد.
3960---0916
* وقتی خطیب جمعه تهران با روحیه و خطبه‌های انقلابی در دانشگاه تهران به ایراد خطبه می‌پردازند حقیقتاً روحیه می‌گیرم و شارژ می‌شوم خداوند به آیت‌الله سیداحمد خاتمی جزای خیر دهد.
خانم حبیبی از اراک
* آقای روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی در جواب آمار و ارقام اقتصادی دولت دهم گفت آمار در جیب مردم و سبد زندگی آنهاست. حال که ایشان به قدرت رسیده آیا می‌داند در جیب مردم چه می‌گذرد؟
4331---0914
* آقای روحانی رئیس جمهور محترم در تبلیغات انتخاباتی خویش از بالا بودن نرخ ارز گلایه داشت و نسبت به گران بودن مواد خوراکی که ربطی به نرخ ارز نداشت انتقاد داشت ولی اکنون که خودش تشکیل دولت داده مدیرانش اجازه نمی‌دهند نرخ ارز پایین بیاید در ضمن قیمت مواد لبنی را که ارتباطی با دلار ندارد افزایش داده‌اند. آیا همه آن انتقادها فقط برای رسیدن به قدرت بود؟
گیلانی
* دولت اعتدال آقای روحانی در حالی که داس نداشته طی دو ماه تعداد 460 مورد عزل و نصب جدید داشته است تصور بفرمایید اگر داس در دست داشت چه اتفاقی می‌افتاد!
2134---0919
* چند روزی است که حذف سه دهک از یارانه‌بگیرها مطرح شده است. اینکه برخی به آن یارانه‌ها احتیاج ندارند، درست! اما مشکل در جای دیگر است، تا زمانی که قیمت‌ها تثبیت نشود حذف یارانه‌ها برای یارانه‌بگیر و یارانه‌نگیر ضرر دارد.
فاطمی
* مادرم از بهمن 91 تا به حال هر از چند گاهی به علت سرطان در بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک بستری می‌شود. متاسفانه با تغییر تغذیه این بیماران بر مشکلات بیماری و همراهان افزوده شد. تقاضای رسیدگی داریم.
یک پیام
* آژانس‌های مسافرتی و تورها تمام بلیط‌های قطارها و هواپیماهای مسافرتی را خریداری کرده و به قیمت سرسام‌آور در ایام تعطیلات عیدقربان به فروش گذاشته‌اند. لطفا رسیدگی کنید.
2572---0912
* در مورد جمع‌آوری نان‌های خشک بسیار دیده شده که بسیاری از شهروندان آنها را درون کیسه‌های پلاستیکی داخل سطل‌های زباله می‌ریزند یا در کنار آنها می‌گذارند. پیشنهاد دارم شهرداری سطل‌هایی هم مخصوص نان خشک تعبیه و در کنار سطل‌های زباله نصب کند تا نان که معصومین(ع) سفارش بر اکرام آن دارند این گونه حیف و میل نشود.
اکبر عابدی
* برخی رانندگان سرویس مدارس به هنگام جابه‌جایی دانش‌آموزان آهنگ‌های غیر اخلاقی و آن سوی مرزها را پخش می‌کنند و برخی رانندگان مرد جوان نیز راننده دبیرستان دخترانه می‌باشند که ظاهرا هیچ نظارت و کنترلی بر آن نیست انتظار می‌رود برای حفظ شئون اخلاقی، دینی و اعتقادی نظارتی از سوی مدارس و نیز مراجع بالاتر بر این مهم اعمال شود.
محمودی
* من جوانی هستم که دوران دفاع مقدس را درک نکردم. از نمایش مستند دفاع مقدس در حال پخش از شبکه مستند که ما را به یاد جنگ و حقایق آن حماسه بی‌نظیر می‌اندازد تشکر می‌کنم. خداوند یاریشان کند. ای کاش شبکه 3 نیز به اندازه یک دهم اهمیتی که به فوتبال می‌دهد زمانی را به دفاع مقدس هم اختصاص می‌داد.
8531---0913
* پمپ گاز شهرستان پاکدشت اول خاتون‌آباد 6 ماه است که تعطیل شده از مسئولین امر درخواست می‌شود آن را مجددا راه‌اندازی کنند.
7642---0919
* دکل‌های انتقال برق فشار قوی در شهر جدید اندیشه به تعداد زیاد علاوه بر خطرات آن بر سلامت ساکنان، نمای شهر را بد جلوه می‌دهد شایسته است مسئولین امر با طراحی و تدبیر به زیرزمینی کردن آنها اقدام نمایند.
9473---0912
جوابیه روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه کیهان مورخ 23/6/92 در خصوص اخذ عوارضی از جانبازان به آگاهی می‌رساند: «عدم دریافت عوارض از جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم شهدا طی نامه شماره 44821/47 مورخ 15/4/90 معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و ترابری سابق، به تمامی شرکت‌های آزادراهی کشور ابلاغ شده است. براساس نامه ارسال شده با ارائه کارت شناسایی جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم شهدا از پرداخت عوارض معاف خواهند بود.»

 


گفت: روزنامه‌ حامی آقای هاشمی درباره این ادعا که «حضرت امام(ره) با حذف شعار مرگ بر آمریکا موافق بودند» از وی سؤال کرده و ایشان گفته است؛ این مطلب بدون هماهنگی من روی سایت رفته بود!
گفتم: ولی چند هفته است که سایت آقای هاشمی روی این ادعا مانور می‌دهد، چطور روزنامه‌ حامی ایشان تازه به فکر این سؤال افتاده است؟!
گفت: علاوه بر این، ادعای ایشان طی چند هفته اخیر تیتر اول همه روزنامه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های وابسته به فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 و تفسیر و تحلیل رسانه‌های خارجی بوده است. یعنی این روزنامه تا حالا متوجه هیچ‌کدام از این موارد نشده بود؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! از شخصی پرسیدند؛ متوجه شدی که دیشب زلزله آمده بود؟! گفت؛ نه! من رویم آن طرف بود!

 


مذاکرات ژنو میان ایران و گروه 1+5 امروز و فردا در حالی برگزار می‌شود که وزیر امور خارجه کشورمان در جدیدترین ارزیابی خود از این مذاکرات اعلام کرد راهی دشوار و زمان‌بر در پیش رو است.
محمدجواد ظریف یکشنبه شب در صفحه فیس بوک خود در این رابطه نوشت: در جلسه افتتاحیه این مذاکرات، چارچوب پیشنهادی ایران برای راه حل هسته‌ای را ارائه خواهم داد و سپس همکاران من مذاکرات را با اعضای 1+5 ادامه می‌دهند و در صورت ضرورت من هم مداخله خواهم کرد.
وی افزود: همانطور که قبلا نیز گفته‌ام این مذاکرات شروع یک راه دشوار و نسبتا زمان‌بر است و امیدوارم تا چهارشنبه بتوانیم در مورد نقشه راهی برای رسیدن به راه حل به تفاهم برسیم. ولی حتی در صورت حسن نیت طرف مقابل، برای توافق در مورد جزئیات و شروع به اجرا احتمالا به یک جلسه دیگر در سطح وزرا نیاز خواهیم داشت.
وی ادامه داده است: گرچه ما تلاش خواهیم کرد که در سریع‌ترین زمان مذاکرات را به نتیجه برسانیم و اجازه ندهیم مذاکره خود به هدف تبدیل شود، ولی نباید فراموش کنیم که تیم مذاکره‌کننده جدید تلاش دارد روندی که 6 سال ادامه داشته و به هیچ توافقی نیانجامیده است را تغییر دهد. بدون آنکه قصد قضاوت داشته باشم، معتقدم که حتما مذاکره و تلاش برای رسیدن به تفاهم دشوارتر و پرمخاطره‌تر از اعلام مواضع صرف است. به همین دلیل نیاز به همراهی داخلی و خودداری از قضاوت‌های عجولانه و به ویژه اظهارنظرهای سیاسی و جناحی برای این مذاکرات بیشتر از هر زمان دیگری است.
ظریف در مصاحبه با تسنیم نیز گفت: کار دشواری آغاز شده است و باید در مذاکرات منافع ملی کشور تامین شود.
همچنین سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان یکشنبه شب در مورد مذاکرات ژنو در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه2، طرح ایران به نشست 1+5 را منطقی، متوازن و واقع‌بینانه خواند و تصریح کرد که غنی‌سازی حتی یک روز تعلیق نخواهد شد.
وی اصل غنی‌سازی و ادامه آن را خط قرمز تیم مذاکره‌کننده برشمرد و گفت: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که غنی‌سازی تعلیق، محدود و متوقف شود. البته درباره سطح شکل و اندازه غنی‌سازی آماده مذاکره هستیم و اگر سوال و نگرانی وجود دارد آن را رفع کنیم.
وی در ادامه خروج مواد از کشور را خط قرمز برشمرد و تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم حتی یک گرم مواد از کشور خارج شود زیرا اینها سرمایه‌های کشور است.
عراقچی درباره دیدارهای دوجانبه در حاشیه نشست ژنو نیز با بیان اینکه در گذشته ملاقات‌های دوجانبه بین ما و گروه 1+5 وجود داشت، خاطرنشان کرد: در نشست ژنو نیز برای گفت‌وگوهای دوجانبه استثنا و مانعی قائل نیستیم و اگر لازم باشد ملاقات دوجانبه خواهیم داشت.
وی درباره مذاکرات ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات ژنو با توجه به مذاکرات وزیران خارجه دو کشور در نیویورک و تماس تلفنی روسای جمهور، گفت: ما با آمریکایی‌ها هم در حاشیه مذاکرات و هم در قالب مذاکرات ایران و 1+5 درباره بحث موضوع هسته‌ای صحبت می‌کنیم و اگر قرار باشد در حاشیه مذاکرات ژنو ملاقاتی میان نمایندگان ایران و 1+5 برگزار شود، حتما به مردم اعلام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که تاکنون درخواستی برای ملاقات با نماینده ایران از سوی آمریکا در حاشیه ژنو مطرح شده است؟ گفت: اگر آنها علاقه‌مند باشند و ما به این نتیجه برسیم که گفت‌وگوی دوجانبه سودمند است، می‌تواند این دیدار صورت گیرد.
معاون وزیر خارجه با بیان این که «مذاکرات موضوعی با آمریکا در مسائلی مثل افغانستان، عراق و یا مساله هسته‌ای هیچ‌گاه نفی نشده است تصریح کرد: اما مذاکرات درباره روابط دوجانبه میان ایران و آمریکا هیچ گاه صورت نگرفته است و فعلا هم بنا نداریم داشته باشیم.
گفتنی است تیم مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی محمدجواد ظریف دیروز راهی ژنو شد.
در هیئت ایران علاوه بر ظریف که قرار است در مراسم افتتاحیه اجلاس حضور داشته باشد، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی حضور دارند.
در هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران بیش از 30 خبرنگار، عکاس و تصویربردار حضور دارند تا مذاکرات دو روزه ایران و 1+5 را پوشش خبری و تصویری دهند.
لازم به ذکر است، هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه 1+5 در دولت نهم و دهم 9 بار بر سر یک میز به مذاکره نشستند. تیرماه 1387، مهرماه 1388، آذرماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خردادماه در مسکو برگزار و هشتم و نهم اسفندماه 1391 و همچنین 16 و 17 فروردین‌ماه سال جاری (1392) نیز آلماتی قزاقستان میزبان این مذاکرات بود.

 


جان‌کری در آستانه مذاکرات ایران و گروه 1+5، به رژیم صهیونیستی اطمینان داد که آمریکا در هر تعاملی با ایران مسئله امنیت اسرائیل را لحاظ خواهد کرد.
کری در آخرین اظهارات خود قبل از برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 در پیام ویدئویی خود به کنفرانس لابی صهیونیستی «روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک) تاکید کرد که پنجره دیپلماسی در برابر ایران در حال باز شدن است ولی در عین حال گفت که توافق نکردن با ایران، بهتر از یک توافق بد است.
وی افزود: همانطور که پنجره دیپلماسی در حال باز شدن است،‌چشم‌های ما نیز باز است.
کری افزود: خواستار حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران هستیم، حرف‌ها باید با اقدام‌های عملی منطبق باشد. ما در هر تعاملی مسئله امنیت اسرائیل را لحاظ خواهیم کرد و من اعتقاد دارم که توافق نکردن بهتر از توافق بد است.
همزمان با جان‌کری، کاترین اشتون نیز قبل از شروع مذاکرات در بیانیه‌ای از ایران خواست آنچه را که نگرانی‌های جامعه جهانی در قبال برنامه هسته‌ای کشورمان می‌نامید برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه ایران باید در جهت اطمینان بخشیدن به جامعه جهانی درخصوص برنامه هسته‌ای‌اش از طریق اجرای تعهدات بین‌‌‌المللی و ورود به مذاکرات پرمحتوا تدابیر لازم را اتخاذ کند افزود: هدف اتحادیه اروپا بر اساس تعامل سازنده با ایران باقی خواهد ماند.
مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا با ادبیات ادعایی خود همچنین خاطرنشان کرد: امکان رهایی از نگرانی‌های جدی از برنامه هسته‌ای ایران که بر روابط این کشور با اتحادیه اروپا سایه انداخته است وجود دارد.
نیازی به مذاکره
در سطح وزیران وجود ندارد
از سوی دیگر؛ معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که هنوز پایه و اساسی برای برگزاری نشست وزیران امور خارجه در چارچوب مذاکرات بین گروه 1+5 و ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران فراهم نشده است.
سرگئي ریابکف، گفت: اگر نیاز به نشست وزیران امور خارجه در چارچوب مذاکرات گروه 1+5 و ایران به وجود آید، ما هیچ مشکلی برای برگزاری آن نمی‌بینیم، اما لازم است که برای این دیدار دلائل وزینی وجود داشته باشد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: ما هنوز بر این عقیده هستیم که مذاکرات باید در قالب سابق یعنی در سطح معاونین وزیران امور خارجه ادامه پیدا کند. هانس بلیکس مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در آستانه دور تازه مذاکرات اتمی ایران با گروه 1+5،‌ گفت که در صورت توافق کشورهای مذاکره‌کننده با ایران، این توافق جایگزین قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد شد.
وی افزود: تصور می‌کنم در نهایت هیچ یک از کشورهای گروه 1+5 مخالفتی موثر با غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص 5 درصد توسط ایران نداشته باشند.

 


رسانه‌های بین‌المللی در مورد مذاکرات 2 روزه ژنو بین ایران و 1+5 گزارش‌ها و تحلیل‌های متفاوتی را ارائه کردند.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور درباره مذاکرات ژنو نوشت: ایران با حس تازه‌ای از قدرت وارد مذاکرات می‌شود و به شفاف‌سازی و آمادگی برای تعامل وعده داده که با انتخاب حسن روحانی رئیس‌جمهور این کشور تقویت شده است.
نیویورک تایمز نیز در گزارشی آورده است: نرمش دیپلماتیک ایران، جدی است، اما نباید با تمایل به تسلیم اشتباه گرفته شود.
جنگ سوریه نشان داده که ایران تنها نقش‌آفرین منطقه‌ای است که می‌تواند با موفقیت عمل کند. آمریکا اکنون با ایرانی برخوردار از ثبات داخلی و ذی‌نفع از نقش مهم در سوریه مواجه است، بدون تهدید معتبر ورود به جنگ، پای میز مذاکره حاضر می‌شود. مذاکرات بین دو طرف برای نخستین بار نمی‌تواند مبتنی بر تهدید ایران بر تسلیم باشد، بلکه بر اساس مجاب کردن تهران به مصالحه است. روزنامه فایننشال تایمز نیز در گزارشی به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 که قرار است امروز و فردا در ژنو برگزار شود پرداخت و تاکید کرد که تهران و واشنگتن باید در مذاکرات هسته‌ای جاه‌طلب باشند و درصدد کسب یک توافق پایدار بر آیند.
در این گزارش آمده است: هر دو طرف باید برای رسیدن به یک راه‌حل اساسی تلاش کنند. آمریکا باید پیشنهاد لغو قابل توجه تحریم‌های موجود را بدهد و ایران در ازای آن باید محدودیت‌های قابل توجه روی برنامه هسته‌ای‌اش را بپذیرد این یعنی کنار گذاشتن تولید و ذخیره اورانیوم با غنای بالا، دادن اجازه برای بازرسی‌های بین‌المللی سرزده از نیروگاه‌های هسته‌ای‌اش و توقف گسترش برنامه هسته‌ای‌اش. مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا باید در هفته جاری شجاع باشند. جهان نیاز دارد شاهد یک تغییر پایدار و استراتژیک در روابط ایران و آمریکا باشد، نه یک تغییر کوتاه مدت تاکتیکی.

 


مرور خاطرات هاشمی نشان می‌دهد حضرت امام به نظر وی درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا اعتنا نکرده است.
محمدکاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت در این باره با اشاره به 4 روز نوشت هاشمی که مربوط به تاریخ‌های 16 فروردین 1362، 20 فروردین 62، اول اردیبهشت 62 و 14 تیر 63 است و مدعی پیگیری حذف شعار مرگ بر آمریکاست، خاطرنشان کرد: در نقل قول اول موافقت امام با قطع شعار مرگ بر آمریکا از رسانه‌های دولتی مطرح شده است. این نقل قول می‌گوید: شعار از رسانه‌های دولتی قطع شده، امام هم پذیرفته است فقط باید گفته شود امر امام بوده است! نقل قول دوم که مربوط به 4 روز بعد از نقل قول اول است نقل قول اول را نفی می‌کند معلوم می‌شود هنوز امر امام ابلاغ نشده و شعار هم از رسانه ملی قطع نشده است. قرار می‌شود این ابلاغ صورت گیرد و به امام هم گفته شود دوستان دیگر هم موافق هستند! نقل قول سوم که 12 روز بعد است باز آقای هاشمی روی دستور امام(ره) مبنی بر حذف شعار مرگ بر آمریکا در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی تاکید می‌کند. نقل قول چهارم که یک سال و چند ماه بعد است باز آقای هاشمی راجع به پیشنهاد قطع شعار مرگ بر آمریکا حرف می‌زند و می‌گوید: به طور اصولی تصمیم گرفته‌ایم، امام هم موافقت کرده است، ولی منتظر فرصت هستیم. معلوم می‌شود پس از یک سال و سه ماه پیگیری آقای هاشمی نه تصمیمی در کار بوده و نه ابلاغی صورت گرفته است. فرصت هم نداشته‌اند که عمل کنند و این فرصت پس از 30 سال نه در زمان حیات امام و نه پس از آن هم هیچ‌گاه به دست نیامده است!
انبارلویی اضافه کرد: جالب است 5 روز پس از نقل قول آقای هاشمی از قول امام(ره) در خصوص شعار مرگ بر آمریکا امام در دیدار وزیر کشور و اعضای کمیته‌های انقلاب می‌گویند: «ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم در این امور نمی‌گذاریم در امور ما دخالت کند. ما چتربازهای آنها را بین هوا می‌کشیم از بین می‌بریم. ما نشسته‌ایم اگر آمریکا شیطنت کند جلویش را بگیریم. (صحیفه نور ج 17 صفحه 233)
قاعدتا این سخن امام با تکبیر حضار و شعار مرگ بر آمریکا همراه بوده و از رسانه‌های دولتی هم پخش شده است. این گفته امام که ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم در برابر تهدید نظامی آمریکا بوده و ایشان فرمودند؛ ما در بین زمین و آسمان آنها را می‌کشیم. این بیان نشان می‌دهد امام(ره) ذره‌ای از شعار مرگ بر آمریکا کوتاه نیامده‌‌اند. لذا این بیان مشهود ایشان با آن خاطره آقای هاشمی چگونه قابل جمع است؟
این تحلیل می‌افزاید: امام(ره) در بیانی دیگر در جمع مسئولان جهاد سازندگی یک ماه پس از نقل قول سوم آقای هاشمی شدیدترین حملات را به آمریکا و طرفداران آمریکا دارند و می‌فرمایند؛ «آمریکا با آن قدرتش در ایران سرکوب شد. شما چند نفر روشنفکر ... می‌خواهید به خیال خودتان آمریکا باز گردد. من به شما عرض می‌کنم تا شما زنده‌اید آمریکا برنمی‌گردد، شوروی هم برنمی‌گردد (صحیفه نور ج 17 صفحه 260)
امام(ره) 483 بار در طول حیات خود علیه آمریکا موضع گرفته است در تمامی این مواضع نفرت از جنایت آمریکا و خیانت‌های واشنگتن به ملت ایران در بیان امام(ره) موج می‌زند و یادآوری شده است. کافی است یک نفر حوصله کند کلید واژه آمریکا را در صحیفه نور جستجو کند و همه آن را به دقت بخواند. در می‌یابد بعید است امام(ره) در عمر خود چنین پیشنهادی را کرده و یا از سوی کسی پذیرفته باشد. دلیل آن هم این است که در زمان حیات پربرکت ایشان هیچ‌گاه این شعار از رسانه‌های دولتی به‌ویژه صدا و سیما حتی یک روز هم حذف نشد. هرقدر هم به پایان عمر امام(ره) نزدیک می‌شویم مواضع ایشان علیه آمریکا شدیدتر و غلیظ‌تر می‌شود.
شایان ذکر است با وجود جنجال چند هفته اخیر نشریات زنجیره‌ای در تیترهای صفحه اول خود، روزنامه جمهوری اسلامی در خبری ویژه و چند خطی در گوشه پایین صفحه 2 خود نوشت که هاشمی در پاسخ به سوال این روزنامه مبنی بر غیر لازم و نامناسب بودن طرح موضوع شعار مرگ بر آمریکا گفت: این خاطره مربوط به سال‌ها قبل است و مسئول سایت بدون هماهنگی اقدام به انتشار آن در این زمان نمود که اقدامی نادرست بود. علاوه بر این، ایشان گفتند به دفتر تاکید کرده‌ام افراد بدون هماهنگی و اطلاع قبلی از انتشار مطالب منتسب به من خودداری نمایند.

 


«اگر غرب انعطاف به خرج دهد ممکن است بن‌بست مذاکرات هسته‌ای با ایران شکسته شود اما متأسفانه دلیل و شاهد چندانی برای اثبات رویکرد جدید در قدرت‌های غربی که به اقدامات تنبیهی و دیپلماسی زور عادت کرده‌اند، مشاهده نمی‌شود.»
روزنامه آسیاتایمز ضمن ارائه این تحلیل نوشت: برعکس، دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا با تاکید بر توقف همه فعالیت‌های غنی‌سازی در ایران، گام‌های بزرگی به عقب برداشته است.
کاوه افراسیابی استاد دانشگاه‌های آمریکا در ادامه تحلیل آسیاتایمز نوشت: به رغم برخی تلاش‌های انجام گرفته برای اعتمادسازی در سپتامبر و اکتبر گذشته، امید چندانی به موفقیت مذاکرات آینده درژنو نیست.
وی افزود: مذاکرات آتی به نتیجه‌ای شگفت‌انگیز دست نخواهد یافت زیرا مواضع قدرت‌های غربی به مدیریت آمریکا درباره همکاری با «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری میانه‌روی ایران لفاظی‌ای بیش نیست و فاقد جوهره لازم برای ارائه پیشنهادی جدید برای دستیابی به توافقی هسته‌ای است.
به نوشته آسیاتایمز «احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات آتی هم چون مذاکرات گذشته با توجه به اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا که گفته بود بسته پیشنهادی جدید به ایران ارائه نخواهد شد، افزایش یافته است. این به معنای تکرار همان مواضع قدیمی یعنی ارائه پیشنهادهایی محدود درباره لغو تحریم [طلا و پتروشیمی] به ازای خواسته‌های گزاف از این کشور درباره برنامه هسته‌ای‌اش است.»
آسیاتایمز نوشت: حتی قبل از اظهارات کری، «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدارش با «جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی به همین موضوع اشاره داشت. اشتون در نشست‌هایش با ظریف و کری مدام لبخند می‌زد اما این واقعیت که مواضع سختگیرانه و انعطاف‌ناپذیر غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران هم‌چنان ادامه دارد، هرگونه امیدی درباره موفقیت مذاکرات را به یاس بدل می‌کند و از تداوم بن‌بست در مذاکرات پیش‌رو حکایت دارد.
آسیاتایمز با مرور مواضع مقامات غربی نوشت: مفهوم‌ این امر آن است که غرب در مذاکرات ژنو بار دیگر بسته پیشنهادی ارائه شده در ژوئن گذشته در آلماتی را ارائه خواهد داد که به رغم خواسته‌های آن از ایران درباره دادن امتیازهای جدی درباره برنامه هسته‌ای‌اش، در بررسی لغو تحریم‌های هسته‌ای اصلی ایران (تحریم‌های مالی و نفت) راه به جایی نمی‌برد.
نویسنده با اشاره به موضع تهدید‌آمیز اوباما پس از ملاقات با نتانیاهو نوشت: این امر برای ایرانی‌ها آزار دهنده بود به گونه‌ای که ظریف بلافاصله «پشتک وارو زدن» ( به اصطلاح وزیرخارجه ایران) اوباما را زیر سوال برد. اختلافات واشنگتن و تل آویو به شکل قابل ملاحظه‌ای در حال کاهش است و حتی ممکن است به طور کامل رفع شود.
آسیاتایمز در پایان نوشت: آمریکا هنوز فرصت دارد تا در راهبرد خود که شانس اندکی برای موفقیت دارد، بازنگری کند. راهبرد مذاکره آمریکا تنها زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که خواسته‌های ایران درباره امتیاز دادن به ازای لغو تحریم‌های اساسی در آن لحاظ شود. در حالی که فقط چند روز تا آغاز مذاکرات ژنو باقی مانده و با توجه به اینکه اولویت‌های داخلی آمریکا، اولویت‌های این کشور در سیاست خارجی را کمرنگ‌تر کرده است.

 


مقامات و رسانه‌های غربی معتقدند ایران در مذاکرات ژنو از حقوق خود در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد.
رایان کراکر سفیر سابق آمریکا در افغانستان و عراق که یکی از عناصر پشت‌پرده دیپلماسی واشنگتن در قبال ایران به شمار می‌رود، ضمن یک کنفرانس خبری گفت: غرب باید انتظارات خود از پیشنهادهای ایران در ژنو را پایین بیاورد.
به گزارش المانیتور، وی گفت: هر چند علاقه‌مندم که مذاکرات گروه 1+5 با توجه به پیشنهادی که ایران آماده ارائه کرده به نتیجه برسد اما با توجه به سابقه چنین مذاکراتی و به طور کلی تلاش‌های دیپلماتیک چندجانبه خیلی خوشبین نیستم.
این مقام آمریکایی گفت: گمان می‌کنم احتمال بیشتری وجود دارد مذاکره‌کنندگان ایرانی در ژنو، همان‌طور که ماه گذشته در نیویورک انجام دادند، این موضوع را مطرح کنند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و بر حق این کشور بر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تحت نظارت بین‌المللی و نیز سطح غنی‌سازی تا سطح مورد قبول بین‌المللی تاکید کنند.
کراکر گفت: در صورتی که پیشنهاد ایران چیزی فراتر از این باشد بسیار شگفت‌زده خواهم شد.
عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایرانی در ژنو دیروز تاکید کرد غنی‌سازی و مواد غنی‌سازی‌شده خط قرمز ایران است.
در همین حال مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی به قلم مارک جانسون خاطرنشان کرد: توقع‌ غنی‌سازی صفر و تعطیلی آن در ایران،‌ تصوری غیرواقع‌بینانه است. متاسفانه این نظریه که ایران باید غنی‌سازی را کنار بگذارد، همچنان مدنظر مقامات واشنگتن و اسرائیل قرار دارد. «کریس کونز» سناتور دموکرات آمریکایی در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا با تاکید بر اهمیت باز کردن چشم و واقع‌گرا بودن درباره اهداف مذاکره گفت «مذاکره‌کنندگان آمریکایی باید از ایران بخواهند تاسیسات غنی‌سازی‌اش را تعطیل کند.»
مطرح کردن تقاضای «غنی‌سازی صفر» خود مصداقی بر باز نبودن چشم و واقع‌گراست.
نشریه آمریکایی می‌افزاید: واضح‌ترین دلیل برای مقاومت در برابر تقاضای غنی‌سازی صفر عبارت است از این که تجربه نشان داده است تاکید بر عدم غنی‌سازی مانع از پیشرفت مذاکرات می‌شود، با این حال، برای عده‌ای درک این مسئله تقریبا از همه چیز دشوارتر است. دولت بوش طبق عادت همیشگی خود درباره اعتماد بیش از حد به توانمندی آمریکا در تحمیل خواسته‌هایش بر منطقه، نسبت به اقدام ایران در تعلیق غنی‌سازی هسته‌ای طی سال‌های 2003 تا 2005 و نیز پیشنهادهای بعدی در زمینه محدودسازی این برنامه در آینده بی‌اعتنایی کرد و از ایران خواست تا این فرآیند را به کلی کنار بگذارد. به همین دلیل، مذاکرات تحت رهبری اروپا اندکی بعد با شکست مواجه شد.
نشنال اینترست معتقد است: در نتیجه این اختلاف‌نظر و نرسیدن به هرگونه توافق، توانمندی غنی‌سازی ایران از آن زمان تاکنون به میزان چشمگیری پیشرفت کرده و از محدوده‌ای که قبلا پیشنهاد شده بود فراتر رفته است. هر چند اجتناب دولت بوش از قبول این مصالحه در آن زمان قابل درک بود، اما ادامه این رویکرد غیرسازنده بوده است. واقعیت امروز این است که ایران فرآیند و تاسیسات غنی‌سازی را در اختیار دارد.
مجله آمریکایی افزود: در عمل، تحقق غنی‌سازی صفر به منزله تعطیل کردن تاسیسات چند میلیون دلاری است. حتی اگر حقوق ایران به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را در نظر نگیریم، و نیز این واقعیت را که کشورهای خارج از این پیمان نیز از حق غنی‌سازی برخوردار شدند، مسئله غنی‌سازی صفر، برای ایران صرفا دست کشیدن از حقوقش به عنوان یک کشور مستقل نیست، بلکه اذعان به این مسئله است که با در اختیار داشتن فناوری‌های هسته‌ای قابل اعتماد نیست.
نشنال اینترست تاکید کرد: ظاهرا از نگاه کسانی که بر تعطیلی غنی‌سازی تاکید می‌کنند، اولویت بر تنبیه، و نه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است زیرا راه‌های دیگری نیز وجود دارد که بتوان اطمینان حاصل کرد که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در آینده نیز در مسیر صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. عموما در مرکز بحث‌های مربوط به این برنامه، این واقعیت قرار دارد که کلیه تاسیسات غنی‌سازی ایران از روز نخست تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داشت و دارد. جلوگیری از غنی‌سازی اورانیوم نظامی و تبدیل آن به ابزارهای انفجاری توسط ایران می‌تواند از طریق نظارت و بازرسی‌های دقیق که تاکنون اجرا شده، باز هم انجام شود. این همان راهی است که در مورد برزیل، آرژانتین، آلمان، ژاپن و هلند - 5 کشوری که سلاح هسته‌ای ندارند اما غنی‌سازی می‌کنند- نیز استفاده شده است.
مجله آمریکایی تاکید کرده که «تهدیدها علیه ایران می‌تواند اهرم فشارهای آمریکا را تضعیف کند» در پایان خاطرنشان کرده که «می‌توان و باید در وسوسه تعطیلی غنی‌سازی ایران اجتناب کرد».
روزنامه فرانسوی فیگارو نیز معتقد است: با توجه به سرمایه‌گذاری عظیمی که ایران در زمینه فناوری هسته‌ای انجام داده است، توهمی بیش نیست که فکر کنیم این کشور از پروژه اتمی خود دست خواهد کشید.
این روزنامه افزود: محمدجواد ظریف وزیر خارجه جدید، همین اواخر تاکید کرد که غنی‌سازی اورانیوم حق مطلق ایران است. تهران درخواست قطع غنی‌سازی 20 درصد و انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج و تعطیلی فردو را رد کرده و سؤال این است که در پاسخ به این سؤال فیگارو که از یک کارشناس به نام «مارژوری بورد بییه» نقل می‌کند با توجه به سرمایه‌گذاری عظیمی که ایران در زمینه تکنولوژی اتمی انجام داده است، توهمی بیش نیست که فکر کنیم این کشور از پروژه اتمی خود دست خواهد کشید.

 


نماز عید قربان روز چهارشنبه مورخ 26/7/92 در محل مصلای دانشگاه تهران اقامه می‌شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد نماز جمعه تهران، این مراسم از ساعت 7 صبح با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز خواهد شد. در ادامه این مراسم گروه همخوانی نورالساجدین، به همخوانی نغمات آئینی و مضامین دینی خواهد پرداخت، سپس حجت‌الاسلام والمسلمین مقدسی احکام و مسائل شرعی را بیان خواهد کرد و در پایان، خطبه‌ها و نماز روز عید قربان توسط حضرت آیت‌الله موحدی کرمانی برگزار خواهد شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10