(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 23 مهر 1392 - شماره 20617

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
ولی‌امر مسلمین در پیام به کنگره حج تاکید کردند
نجات ملت‌ها از دست‌اندازی آمریکا نباید به فراموشی سپرده شود
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
مخالفان ممیزی چه کسانی‌اند؟ (نگاه)
رئیس جمهور در جمع دانشجویان: علم و تحقیق باید زبان رسمی دانشگاه‌ها باشد
مادر شهید حاج امینی به لقاءالله پیوست
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
درخواست 4 میلیارد دلار برای آسفالت راه روستایی از مجلس
محمدحسین صفار هرندی: مکالمه با اوباما منافاتی با رفتار انقلابی ندارد
افزایش تردد زوار از مرز مهران به عراق در آستانه روز عرفه
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه: تکفیری‌ها تلاش دارند تا بین فرق اسلامی تفرقه ایجاد کنند
معاون رئیس‌جمهور: صندوق ملی محیط زیست ایران تشکیل می‌شود
وزیر کشور حکم شهرداران مشهد و اهواز را امضا کرد
مدیرعامل منطقه آزاد قشم: پرونده فروش زمین در قشم بازنگری می‌شود
صادرات ایران در نیمه اول امسال از مرز 18 میلیارد دلار گذشت
علت بیماری‌ 150 دانشجوی دانشگاه شیراز در هاله‌ای از ابهام
   


حضرت امام خمینی (ره): خداوندا تو می‌دانی که ما سر سازش با کفر را نداریم.

 


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مناسبت برگزاری كنگره‌ عظیم حج پیامی صادر كردند.
متن این پیام كه روز دوشنبه بیست و دوم آبان‌ماه ۱۳۹۲ توسط حجت‌الاسلام قاضی‌عسكر - نماينده ولی فقيه و سرپرست حجاج ایرانی- در مراسم برائت از مشركان در صحرای عرفات قرائت شد، به این شرح است:
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
والحمدللّه ربّ العالمین و الصّلاه والسّلام علی سیّدالانبیاء و المرسلین و علی آله الطّیّبین و صحبه المنتجبین
فرا رسیدن موسم حج را باید عید بزرگ امّت اسلامی به شمار آورد. فرصت مغتنمی كه این روزهای گرانبها در همه‌ سال‌ها برای مسلمانان جهان پدید می‌آورد، كیمیای معجزه گری است كه اگر قدر آن شناخته و چنانكه شایسته است به كار گرفته شود، بسیاری از آسیب‌‌ها و آسیب‌پذیری‌های دنیای اسلام، علاج خواهد شد.
حج، چشمه جوشان فیض الهی است. یكایك شما حاجیان سعادتمند، اكنون این اقبال بلند را به دست آورده اید كه در این اعمال و مناسكِ آكنده از صفا و معنویّت، دل و جان را شستشویی بسزا داده، از این منبع رحمت و عزّت و قدرت، ذخیره‌ای برای همه عمر خویش بردارید. خشوع و تسلیم در برابر خدای رحیم، تعهّد به وظائفی كه بر دوش مسلمان نهاده شده است، نشاط و حركت و اقدام در كار دین و دنیا، رحم و گذشت در تعامل با برادران، جرأت و اعتماد به نفس در برابر حوادث دشوار، امید به كمك و دستگیری خداوند در همه جا و همه چیز، و كوتاهِ سخن ساخت و پرداخت انسانی در طراز مسلمانی را در این عرصه الهیِ آموزش و پرورش، می‌توانید برای خویش تدارك ببینید و خودِ آراسته به این زیور‌ها و بهره یافته از این ذخیره‌‌ها را برای كشور خویش و ملّت خویش و در نهایت برای امّت اسلامی، سوغات برید.
دوران بیداری و هویت‌یابی مسلمانان
امّت اسلامی امروز بیش از هر چیز به انسانهایی نیاز دارد كه اندیشه و عمل را در كنار ایمان و صفا و اخلاص، و مقاومت در برابر دشمنان كینه ورز را در كنار خودسازی معنوی و روحی، فراهم سازند. این یگانه راه نجات جامعه بزرگ مسلمانان از گرفتاریهایی است كه یا آشكارا به دست دشمن و یا با سستیِ عزم و ایمان و بصیرت، از زمانهای دور در آن‌‌ها فروافتاده است.
بی شك دوران كنونی، دوران بیداری و هویّت یابی مسلمانان است؛ این حقیقت را از خلال چالشهایی كه كشورهای مسلمان با آن روبه رو شده‌اند نیز به روشنی می‌توان دریافت. درست در همین شرایط است كه عزم و اراده متّكی به ایمان و توكّل و بصیرت و تدبیر، می‌تواند ملّتهای مسلمان را در این چالش‌ها به پیروزی و سرافرازی برساند و عزّت و كرامت را در سرنوشت آنان رقم زند. جبهه مقابل كه بیداری و عزّت مسلمانان را بر نمی‌تابد، با همه توان به میدان آمده و از همه ابزارهای امنیّتی، روانی، نظامی، اقتصادی و تبلیغاتی برای انفعال و سركوب مسلمانان و به خود مشغول ساختنِ آنان بهره می‌گیرد. نگاهی به وضعیّت كشورهای غرب آسیا از پاكستان و افغانستان تا سوریّه و عراق و فلسطین و كشورهای خلیج فارس، و نیز كشورهای شمال آفریقا از لیبی و مصر و تونس تا سودان و برخی كشورهای دیگر، حقایق بسیاری را روشن می‌سازد. جنگهای داخلی؛ عصبیّتهای كور دینی و مذهبی؛ بی‌ثباتیهای سیاسی؛ رواج تروریسم قساوت آمیز؛ ظهور گروه‌ها و جریانهای افراط‌گر كه به شیوه اقوام وحشی تاریخ، سینه انسان‌ها را می‌شكافند و قلب آنان را با دندان می‌درند؛ مسلّحینی كه كودكان و زنان را می‌كشند، مردان را سر می‌برند و به نوامیس تجاوز می‌كنند، و حتّی در مواردی این جنایات شرم آور و مشمئزكننده را به نام و زیر پرچم دین مرتكب می‌شوند؛ همه و همه محصول نقشه شیطانی و استكباری سرویسهای امنیّتی بیگانگان و عوامل حكومتی همدست آنان در منطقه است كه در زمینه‌های مستعدّ داخلی كشور‌ها امكان وقوع می‌یابد و روز ملّت‌ها را سیاه و كام آنان را تلخ می‌كند. یقیناً در چنین اوضاع و احوالی نمی‌توان انتظار داشت كه كشورهای مسلمان، خلأهای مادّی و معنوی خود را ترمیم كنند و به امنیّت و رفاه و پیشرفت علمی و اقتدار بین‌المللی كه بركات بیداری و هویّت یابی است، دست یابند. این اوضاع محنت بار، می‌تواند بیداری اسلامی را عقیم و آمادگیهای روحی پدید آمده در دنیای اسلام را ضایع سازد و بار دیگر، سالهای دراز، ملّتهای مسلمان را به ركود و انزوا و انحطاط بكشاند و مسائل اساسی و مهمّ آنان همچون نجات فلسطین و نجات ملّتهای مسلمان از دست اندازی آمریكا و صهیونیسم را به دست فراموشی بسپارد.
بارزترین درس‌های حج
علاج بنیانی و اساسی را می‌توان در دو جمله كلیدی خلاصه كرد كه هر دو از بارزترین درسهای حج است:
اوّل: اتّحاد و برادری مسلمانان در زیر لوای توحید،
و دوّم: شناخت دشمن و مقابله با نقشه‌ها و شیوه‌های او.
تقویت روح اخوّت و همدلی، درس بزرگ حج است. در اینجا حتّی جدال و درشتگویی با دیگران ممنوع است. پوشش یكسان و اَعمال یكسان و حركات یكسان و رفتار مهربان در اینجا به معنی برابری و برادریِ همه آن كسانی است كه به این كانون توحید معتقد و دلبسته اند. این ردّ صریح اسلام بر هر فكر و عقیده و دعوتی است كه گروهی از مسلمانان و معتقدان به كعبه و توحید را از دائره اسلام بیرون بداند. عناصر تكفیری كه امروز بازیچه سیاست صهیونیستهای غدّار و حامیان غربی آنان شده و دست به جنایتهای سهمگین می‌زنند و خون مسلمانان و بیگناهان را می‌ریزند، و كسانی از مدّعیان دینداری و ملبّسین به لباس روحانیّت كه در آتش اختلافات شیعه و سنّی و امثال آن می‌دمند، بدانند كه نفس مراسم حج، باطل كننده مدّعای آنان است. شگفتا! كسانی كه مراسم برائت از مشركان را كه ریشه در عمل پیامبر اعظم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم دارد، جدال ممنوع قلمداد می‌كنند، خود از مؤثّرترین دست اندركاران ایجاد منازعه‌های خونین میان مسلمانانند. اینجانب همچون بسیاری از علمای اسلام و دلسوزان امّت اسلامی بار دیگر اعلام می‌كنم كه هر گفته و عملی كه موجب برافروختن آتش اختلاف میان مسلمانان شود و نیز اهانت به مقدّسات هر یك از گروههای مسلمان یا تكفیر یكی از مذاهب اسلامی، خدمت به اردوگاه كفر و شرك و خیانت به اسلام و حرام شرعی است.
شناخت دشمن و شیوه‌های او نیز دوّمین ركن است. اوّلاً وجود دشمن كینه توز را نباید به دست غفلت و فراموشی سپرد و مراسم چندباره رمی جمرات در حج، نشانه نمادین این حضور ذهن همیشگی است. ثانیاً در شناخت دشمن اصلی كه امروزه همان جبهه استكبار جهانی و شبكه جنایتكار صهیونیسم است، نباید دچار خطا شد. و ثالثاً شیوه‌های این دشمن عنود را كه تفرقه افكنی میان مسلمانان، و ترویج فساد سیاسی و اخلاقی، و تهدید و تطمیع نخبگان، و فشار اقتصادی بر ملّتها، و ایجاد تردید در باورهای اسلامی است، باید بخوبی تشخیص داد و وابستگان و ایادیِ دانسته و نادانسته آنان را از این راه شناسایی كرد.
رفتار خدعه آمیز دولت‌های استکباری و آمریکا
دولتهای استكباری و پیشاپیش آنان آمریكا، به كمك ابزارهای رسانهای فراگیر و پیشرفته، چهره واقعی خود را می‌پوشانند و با دعوی طرفداری از حقوق بشر و دموكراسی، رفتاری خدعه آمیز در برابر افكار عمومی ملّت‌ها در پیش می‌گیرند. آنان در حالی دم از حقوق ملّت‌ها می‌زنند كه ملّتهای مسلمان، هر روز بیشتر از گذشته، آتش فتنه‌های آنان را با جسم و جان خود لمس می‌كنند. یك نگاه به ملّت مظلوم فلسطین كه ده‌ها سال است روزانه زخمِ جنایات رژیم صهیونیستی و حامیانش را دریافت می‌كند؛ یا به كشورهای افغانستان و پاكستان و عراق كه تروریسمِ زاییده سیاستهای استكبار و ایادی منطقه‌ای آنان، زندگی را به كام ملّتهای آنان تلخ كرده است؛ یا به سوریّه كه به جرم پشتیبانی از جریان مقاومت ضدّ صهیونیستی، آماج كینه سلطه گران بین‌المللی و كارگزاران منطقه‌ای آنان شده و به جنگ خونین داخلی گرفتار آمده است؛ یا به بحرین یا به میانمار كه در هر یك به نحوی، مسلمانان محنت‌زده و مغفول، و دشمنانشان مورد حمایتند؛ یا به ملّتهای دیگری كه از سوی آمریكا و متّحدانش، پی‌درپی به تهاجم نظامی یا تحریم اقتصادی یا خرابكاری امنیّتی تهدید می‌شوند؛ می‌تواند چهره واقعی این سردمداران نظام سلطه را به همه نشان دهد. نخبگان سیاسی و فرهنگی و دینی در همه جای جهان اسلام باید خود را به افشای این حقایق، متعهّد بدانند. این وظیفه اخلاقی و دینی همه ما است. كشورهای شمال آفریقا كه متأسّفانه امروز در معرض اختلافات عمیق داخلی قرار گرفته‌اند، بیش از همه باید به این مسئولیّت عظیم، یعنی شناخت دشمن و شیوه‌‌ها و ترفندهایش توجّه كنند. ادامه اختلافات میان جریانهای ملّی و غفلت از خطر جنگ خانگی در این كشورها، خطر بزرگی است كه خسارت آن برای امّت اسلامی به این زودی‌ها جبران نخواهد شد.
عقربه زمان به عقب باز نخواهدگشت
ما البتّه تردید نداریم كه ملّتهای به پاخاسته آن منطقه كه بیداری اسلامی را تجسّم بخشیدند، بإذن الله اجازه نخواهند داد كه عقربه زمان به عقب برگردد و دوران زمامداران فاسد و وابسته و دیكتاتور، تكرار شود، لیكن غفلت از نقش قدرتهای استكباری در فتنه انگیزی و دخالتهای ویرانگر، كار آنان را دشوار خواهد كرد و دوران عزّت و امنیّت و رفاه را سال‌ها به عقب خواهد افكند. ما به توانایی ملّت‌ها و قدرتی كه خداوند حكیم در عزم و ایمان و بصیرت توده‌های مردم قرار داده است، از اعماق دل باور داریم و آن را در بیش از سه دهه در جمهوری اسلامی ایران، به چشم خود دیده و با همه وجود خود آزموده‌ایم؛ همّت ما، فراخوان همه ملّتهای مسلمان به این تجربه برادرانشان در این كشور سرافراز و خستگی ناپذیر است.
از خداوند متعال صلاح حال مسلمانان و دفع كید دشمنان را خواستارم و حجّ مقبول و سلامت جسم و جان و ذخیره سرشار معنوی را برای همه شما حجّاج بیت الله مسألت می‌كنم.
والسّلام علیكم و رحمهًْ‌اللّه
سیّد علی خامنه ای
پنجم ذی الحجّه ۱۴۳۴ مصادف با ۱۹ مهرماه ۱۳۹۲

 


هیچ وقت از دنیا ایمن نباش !
امیرالمؤمنین علی (ع) خطاب به شریح بن هانی فرمانده سپاهی که به سوی شام می‌رفت:
در هر صبح و شام، از خداوند بترس!
و از فریبکاری دنیا بر نفس خویش بترس.
و هیچگاه از دنیا ایمن نباش...
و در هنگام خشم، بر نفس خویش حاکم باش!
نامه 56 - نهج‌البلاغه

 


سهم نویسنده کتاب «محمد»(ص)
یک شب سرگردانی در فرانکفورت
نویسنده رمان «محمد»(ص) که به دلیل شرکت در مراسم رونمایی از نسخه انگلیسی رمانش در شصت و پنجمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت به آلمان سفر کرده بود، پس از یک شب سرگردانی به ایران بازگشت!
حسن بیگی در شرح ماجرای سرگردانی‌اش می‌گوید:
«به دلیل خلف وعده مسئولان نمایشگاه‌های فرهنگی در مورد اقامت و اسکانم پس از یک شب سرگردانی در خیابانهای شهر فرانکفورت، در نهایت با یک فرد عرب کارتن خواب آشنا شدم و او بعد از گرفتن 10 یورو برایم محل اسکان پیدا کرد آن هم در مسافرخانه‌ای با موقعیت بسیار بد. بعد هم بلافاصله به ایران بازگشتم. به گفته این نویسنده در حالیکه دو تخت از سوی وزارت ارشاد در هتل رزرو شده بود و تخت‌ها هم خالی بود اما جایی به اسکان من اختصاص ندادند.
شایان ذکر اینکه عظیمی مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس» در پاسخ گفته است: «حرف‌های آقای حسن بیگی به دور از انصاف است.» وی در ادامه یادآور شده است: «متاسفانه ناشر کتاب آقای «حسن بیگی» برای نویسنده، تدارک چند ملاقات را دیده بود اما متاسفانه منتفی شد.»
وی همچنین گفته است به آقای «حسن بیگی» گفته شده اگر جا پیدا نکردی، دوباره به ما مراجعه کن یا به ما اطلاع بدهید که متاسفانه ایشان خبری به ما ندادند و راهی ایران شدند.
عظیمی در پایان یادآور شده است:
«پیش از سفر آقای «حسن بیگی» به من سر زد و با هم صحبت کردیم و من در آن جلسه تاکید کردم که هزینه هتل و خوراک با خودتان است، حتی ما برای ایشان بلیت را گران‌تر از بلیت خانم «نظر آهاری» تهیه کردیم.» البته این مدیر توضیح نداده‌ است که مناسبت حضور خانم «نظرآهاری» که به دلیل فعالیتهای مجرمانه مدتی در بازداشت بوده در جشنواره به چه علت بوده است؟!
اعتراض ایرانی‌ها
در کمپین‌های ضد بی‌بی‌سی
هتاکی‌های تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی نسبت به مردم و کشور ایران، با واکنش‌های بسیاری از طرف کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی روبرو شد، به طوری که در روزهای گذشته کمپین‌های ضد بی‌بی‌سی بسیاری در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، در حالی که چند روزی از اقدام بی‌بی‌سی فارسی در جعلی خواندن کشور ایران می‌گذرد، هر ساعت به تعداد افراد معترض به این اقدام شبکه وابسته به خاندان سلطنتی انگلیس اضافه شده و افراد عضو در کمپین‌های ضد بی‌بی‌سی در حال افزایش است. بی‌بی‌سی فارسی که شانزدهم مهرماه در برنامه‌ای، عطاالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ دولت اصلاحات، را به برنامه خود دعوت کرده بود، از زبان نادر سلطانپور مجری خود بار دیگر ماهیت اصلی خود را نشان داد و این مجری با ذکر این ادعای مضحک که ایران کشوری جعلی است، موجب بروز موجی از خشم و نفرت نسبت به این شبکه تلویزیونی شد.
پس از این اتفاق جهت‌دار و هماهنگ شده که پس از مصاحبه بی‌بی‌سی فارسی با نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انجام شد، فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی مملو از انتقادات به بی‌بی‌سی شد. کاربران ایرانی نسبت به این اقدام بی‌بی‌سی معترض شده و کمپین‌های مختلفی را برای محکومیت این اقدام به راه انداختند و خواستار عذرخواهی رسمی و سریع مسئولان و مجری بی‌بی‌سی فارسی شدند. این در حالی است که عده معدودی از معترضان عنوان کرده‌اند که قبلا به تماشای برنامه‌های خبری این شبکه می‌پرداختند، ولی پس از این اتفاق بیش از پیش به نیت واقعی بی‌بی‌سی فارسی پی برده و دیگر ژست بی‌طرفی این شبکه را قبول ندارند.
در صفحه رسمی بی‌بی‌سی فارسی در فیس بوک نیز تعداد زیادی کامنت و نظر کاربران در خصوص اقدام ضد ایرانی این شبکه وابسته به انگلیس به چشم می‌خورد که البته برخی از این نظرات نیز توسط بی‌بی‌سی حذف شده‌اند.
انتخاب یک فیلم مستند دفاع مقدس به عنوان واحد درسی مدارس راهنمایی
مستند جذاب «23 و آن یک نفر» به کارگردانی مهدی جعفری از مهر امسال در پایه هفتم مدارس ایران تدریس می‌شود.
به گزارش فارس، این درس به شکلی کاملا نوین در سیستم آموزشی ارائه می‌گردد. بدین شکل که فیلم توسط معلم در سر کلاس پخش و سپس به بحث گذاشته می‌شود تا دانش‌آموزان در عین آشنایی و الگوگیری تعاملی با ماجرای همسالان خود در زمان جنگ، با ضرورت عدم قضاوت زودهنگام درباره افراد و مسائل پیرامونی خود بهتر آشنا شوند.
این مستند داستان واقعی 23 نوجوان اسیر ایرانی است که در مقابله مستقیم و رودررو با صدام قرار گرفته و حماسه‌ای انسانی و به یادماندنی را رقم می‌زنند. در قسمت آخر این مستند به عنوان «آن یک نفر» ماجرای شبه‌افسانه‌ای ولی کاملا واقعی «ملاصالح قاری» مترجم آبادانی این ماجرا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
این فیلم در کتاب جدید پایه‌های هفتم با نام «تفکر و سبک زندگی»، صفحات 39 و 40 به درس و بحث گذاشته شده است.
نامه رئیس فرهنگستان زبان
و ادبیات فارسی به رسانه ملی
غلامعلی حداد عادل در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی بر اهمیت واژ‌ه‌سازی برای واژه‌های فرنگی که صدا و سیما با آن‌ها مواجه است، تاکید کرده است.
متن نامه رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به رئیس سازمان صدا و سیما به این شرح است:
«بسمه‌‌تعالی
جناب آقای مهندس ضرغامی
رئیس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
با سلام، همان‌طور که مستحضر هستید، سازمان صدا و سیما با انبوهی از اصطلاحات فرنگی در حوزه‌های مختلف تخصصی خود سر و کار دارد که لازم است برای آن‌ها معادل فارسی برگزیده شود. فرهنگستان مایل است کارگروهی مرکب از افراد منتخب آن سازمان تشکیل دهد تا با حضور یکی از کارشناسان ورزیده در حوزه واژه‌گزینی، به تدریج و بر حسب اولویت، به بررسی و معادل‌گزینی برای اصطلاحات موجود در این حوزه بپردازند. تعداد افراد این کارگروه می‌تواند بین 5 تا 10 نفر باشد و بدیهی است از تخصص‌های مختلف مرتبط با فعالیت‌های صدا و سیما خواهند بود. در ضمن، فرهنگستان زبان و ادب فارسی کارگروه واژه‌گزینی تخصصی با عنوان سینما و تلویزیون دارد که مسلما نتایج کار آن‌ها نیز در اختیار گروه مزبور قرار خواهد گرفت.»
جشنواره عمار با افزودن بخش‌های جدید برگزار می‌شود
چهارمین دوره از جشنواره مردمی عمار با افزودن بخش‌های جدید برگزار می‌شود.
رئیس دبیرخانه جشنواره مردمی عمار با اشاره به اینکه تاکنون 150 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است گفت: مهلت ثبت‌‌نام و ارسال اثر به این دوره از جشنواره تا پایان آبان ماه است. جشنواره عمار امسال با اضافه شدن قالب‌های جدید چهارمین دوره خود را تجربه خواهد کرد. جشنواره‌ای که حتی در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور هم اکران مردمی داشته است.
حامد بامروت‌نژاد با بیان این مطلب افزود: بخش مسابقه فیلم این جشنواره همچون سال‌های گذشته شامل موضوعات «تاریخ معاصر ایران»، «فتنه سال 88»، «بیداری اسلامی و جهانی»، «نقد درون‌گفتمانی» و «جنگ نرم»‌است و امسال بخش ویژه‌ای با نام «اقتصاد مقاومتی» نیز به جشنواره افزوده شده است.
وی با اشاره به اینکه موضوعاتی وجود دارد که تا به حال در جشنواره‌ها به آنها پرداخته نشده است گفت: مسابقه «فیلم ما»، بخش جدید دیگری است که به جشنواره عمار امسال افزوده شده است. بخش مسابقه «فیلم‌ ما» شامل «شهید ما»، «مسجد ما»، «مدرسه ما»، «محله ما»، «13 آبان ما» و «اکران مردمی ما» اعلام شده که در این بخش فیلم‌های تجربی تولید شده با دوربین‌های تصویربرداری خانگی و یا تلفن همراه می‌توانند شرکت نمایند. همچنین فرمت ارسال اثر در این بخش آزاد است.
بامروت‌نژاد درباره قالب‌های بخش مسابقه جشنواره نیز گفت: فیلم داستانی (کوتاه و بلند)، مستند (کوتاه و بلند)، پویانمایی، نماهنگ،‌ فیلمنامه، برنامه تلویزیونی، مقاله و نقدهای سینمایی از قالب‌های اصلی جشنواره است.
وی با اشاره به اینکه در روزهای اول اعلام فراخوان تاکنون 150 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است گفت: مهلت ثبت‌نام در این دوره از جشنواره عمار تا انتهای آبان ماه جاری است و فیلم‌سازان می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره عمار به آدرس ammarfilm.ir ثبت‌نام و پس از دریافت کد اثر، فیلم‌های خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

 


* پژمان کریمی
هفته پیش، جمعی از -گفته می‌شود- نویسندگان در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار حذف ممیزی از عرصه کتاب شدند.
از نخستین سالهای پیروزی انقلاب اسلامی، همواره طیفی از نویسندگان و مدعیان ساحت قلم، ممیزی را مانع خلاقیت و رشد فکری خود و مخاطب‌شان معرفی کردند.
اما آنان هیچ گاه پاسخ ندادند که:
- ممیزی پدیده‌ای عقلانی است که چون غربال، آلاینده‌های ذهنی و اندیشگی را می‌زداید و از آنجا که مبتنی بر قواعد و قواره قانونی است، الزاماً به ابزار سرکوب و متضمن منافع شخصی و گروهی منتهی نمی‌شود. از این رو چرا ممیزی با سانسور یا سرکوب فکر و حذف اندیشه که خاستگاه استبدادی دارد، همتراز ارزیابی می‌شود؟
- چرا مخالفان ممیزی، موضوع و محتوای دقیق آثار خود را که مشمول ممیزی قرار گرفته است رو به مخاطب فاش نمی‌کنند؟
به اصطلاح نویسنده‌ای که مدعی است و هیاهو می‌کند؛ ممیزی مانع از نشر کتاب است؛ توضیح دهد، کتابش درباره چه موضوعی، با چه زاویه نگاهی و حامل چه نوع ادبیاتی است؟! در صورت پاسخ به دو پرسش یاد شده؛ مردم درخواهند یافت که ممیزی چیست؟ چه پیامدهایی دارد؟ و در احترام به ارزشهای جامعه و قشر مخاطب،‌چه آثاری یا فرازهایی از یک اثر، حذف شده است!
اما مدعیان ضرورت حذف ممیزی، پاسخی نداده‌اند و نمی‌دهند. چون می‌دانند پاسخ آنها، به دلیل غیرعقلانی بودن و طبیعی نبودن و مغایرت با قانون، بر اهمیت اعمال ممیزی نزد مخاطب و شعورمند، می‌افزاید!
نگاهی به فهرست نام به اصطلاح نویسندگان نیز از یک سو ثابت می‌کند که بیرون از طیف مخالفان نظام دینی،‌یک اهل قلم متعهد، در برابر ممیزی موضع ندارد و از سوی دیگر تأکید می‌کند؛ تقابل با ممیزی کاملاً مبنای سیاسی دارد!
چرا سیاسی؟!
زیرا اغلب مخالفان ممیزی، بر سر اینکه پدیده ضروری و عقلانی ممیزی، مانع از گسترش اندیشه سیاسی معارض با اسلام شده است و در مسیر تحکیم مبانی نظام سیاسی دینی عمل می‌کند، خواهان آزادی بدون قید و شرط قلم در جمهوری اسلامی شده‌اند. یکی از مخالفان امضاء کننده نامه یاد شده، خشایار دیهیمی است. این فرد که بیشتر به عنوان مترجم نزد دوستانش شناخته می‌شود؛ در پیش از انقلاب مدیحه‌سرای دربار پهلوی بود و با ساواک همکاری نزدیک داشت.
«محمد یعقوبی» از فعالان تئاتر کشور است که در روزهای فتنه 88، کاری را در مذمت نظام دینی به روی صحنه برد. وی از مخالفان عبارت «دفاع مقدس» است و همواره در کارهای خود سعی در به چالش کشیدن فلسفه نظام دینی دارد.
مضحک این است که این کارگردان درجه چندم تأتر، همواره از عنایت و مواهب دستگاههای فرهنگی نظام، برخوردار بوده است.
استقبال گسترده رسانه‌های ضد ایرانی و ضد انقلاب مانند «VOA»، رادیو فردا ارگان C.I.A، رادیو زمانه ارگان مشترک دولت هلند و منافقین، بی‌بی‌سی فارسی با گردانندگی عوامل بهائی، بخوبی از ماهیت و عمق سیاسی نامه ضد ممیزی و مخالفان ممیزی، حکایت می‌کند!
بی‌تردید ممیزی در یک نظام دینی، به مثابه اهرم بازدارنده در برابر اندیشه‌های بیماری‌زا و مهاجم است. از این رو بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که ضمن ادامه اعمال ممیزی، بر روشن شدن قوانین ممیزی، آموزش ممیزی و تربیت ممیزان مجرب همت کند، تا ممیزی در کشور و در همه عرصه‌های هنری، شکل تخصصی‌تر و در نتیجه دقیقتری گیرد!

 


رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: دولت تدبیر و امید از دانشگاه می‌خواهد در تمام زمینه‌ها به کمک دولت بیاید.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری که صبح دیروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این که دولت می‌داند با دنیای سیاست بسیار پیچیده‌ای روبرو است، گفت: باید باورمان شود که دنیا و جهان سیاست در برابر انتخابات 24 خرداد ایران سر فرود آورد.
روحانی با بیان این که افتخار انتخابات 24 خرداد مربوط به ملت ایران است، خاطرنشان کرد: افتخار انتخابات 24 خرداد مربوط به هدایت‌های مقام معظم رهبری است، اما دولت از این فضا برای حل مشکلات کشور استفاده می‌کند.
وی با اشاره به این که دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با یک خزانه خالی و انبوهی از بدهکاری مواجه است، تصریح کرد: در گزارش هفته گذشته یک صندوق اعلام کرد که بیش از 50 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و صندوق دیگری گفت: طلبکاریش بیش از اینهاست، البته اینها گوشه‌ای از بدهکاری‌های دولت است، اما دولت با امید کامل و اعتماد به مردم و عقلانیت و تدبیر و البته کلید همت فرهیختگان و اندیشمندان و استقامت ملت ایران به تعبیر مقام معظم رهبری از این پیچ به خوبی عبور خواهد کرد.
روحانی خطاب به دانشگاهیان و دانشجویان گفت: ما نیاز به دیپلماسی علم داریم و شما عالمان و فرهیختگان باید از طریق علم و دانش و مقاله و تحقیق و حضور در مجامع علمی جهان در این راستا تلاش کنید و از همین جا به وزارت اطلاعات اعلام می‌کنم که راه را برای این دیپلماسی باز کنید. به دانشگاه اعتماد کنید و به اساتید بزرگ این دانشگاه‌ها اعتماد کنید و البته به دانشجویان عزیزمان اعتماد کنید، چون همه این عزیزان ایران را دوست دارند و توسعه این کشور را می‌خواهند.
وی که در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری سخن می‌گفت، همچنین سال تحصیلی 92-93 را به همه دانشگاهیان تبریک گفت و تصریح کرد: همه مسئولان بدانید اگر جو را امنیتی کردید، نفاق راتوسعه داده‌اید.
رئیس‌جمهور با بیان این که دولت تدبیر و امید به دانشگاه آزاد و منتقد، فرهنگ‌دوست، اندیشه‌ورز و تعلیم‌دهنده شهروند متخصص، مشارکت‌جوی و آگاه افتخار می‌کند، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید از دانشگاه می‌خواهد در تمام زمینه‌ها به کمک دولت بیاید.
وی افزود: شما می‌گویید روی پای خود و خود و خود بایستیم، اما وقتی اولین درآمد بودجه ما متکی به نفت و میعانات گازی است و آن را باید به دیگران بفروشیم پس باید کالا بفروشیم و وارد کنیم پس در دنیای امروز درون‌نگر و درون‌گرا بودن به مفهوم گذشته دیگر معنایی ندارد و همه مشکلات ما این بود که در سال‌های گذشته در اقتصاد و سیاست خارجی دانش‌بنیان نبودیم و از دانشگاه و متخصصان استفاده نکردیم.
روحانی با تاکید بر این که ما جامعه استوانه نمی‌خواهیم و نیاز به هرم داریم و باید بدانیم در قله چه کسانی و در قاعده چه کسانی باشند، خاطرنشان کرد: باید در دانشگاه‌هایمان زبان علم و تحقیق به عنوان زبان رسمی باشد و فقط قانون باید در دانشگاه حکمفرما باشد چون این دولت فشارهای محفلی را بر دانشگاه نخواهد پذیرفت.
وی تاکید کرد: در دانشگاه اسلامی یک گروه باید ملامت شوند و آن کسانی هستند که در تولید علم و فناوری کاهلی کردند. پس ما نباید در روند معیوب نابجای بازنشستگی زودهنگام اساتید گرفتار شویم. بلکه باید با تضارب آرا، نقد و انتقاد و مباحثه به ثبات و رای درست و واقعی دست یابیم تا دانشگاه به مراتب بالای علمی خود دست یابد و این طور نباشد که استاد کلاس در بیان عقاید خود آزاد نباشد.
وی با بیان این که درست است که دانشگاه مرکز حزب نیست، افزود: فعالیت یک دانشجو و دانشگاه ولو سیاسی و اجتماعی که حق طبیعی اوست به عنوان عضو یک حزب نخواهد بود و دانشجو از منظر یک سیاستمدار نمی‌خواهد به مسائل بنگرد، بلکه دانشگاه به مثابه عالم و اندیشمند و روشنفکر به مسائل اجتماعی و سیاسی می‌نگرد. روحانی با اشاره به این که گفته می‌شود دانشگاه و مراکز علمی کشور در مسیر پیشرفت قرار دارند و این باعث افتخار ماست، تاکید کرد: چرخه علم و دانش و تولید علم فقط مقاله isi نیست و حتی اگر همه این مقالات را نویسنده با خون و دل و بیدار ماندن شب نوشته باشد تا چه رسد به آنکه دلاری، پولی یا مسائلی به مقاله‌ای منتهی گردد و حتی اگر همه مقالات دقیق باشد باید بدانیم مقاله علمی یک حلقه کوچک از حلقه علم و فناوری است و باید همه حلقه‌های علم و فناوری را تکمیل کنیم.
حاشیه‌های حضور رئیس‌جمهور
در دانشگاه تهران
نخستین سخنرانی حسن روحانی در مراسم نمادین آغاز دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران با حاشیه‌های جالبی همراه بود.
* به گزارش فارس، در این مراسم جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان آموزش عالی کشور حضور داشتند.
*پس از سخنان توفیقی، آراسته مسئول بسیج دانشگاه تهران خطاب به آقای روحانی گفت: فردی را به عنوان سرپرست وزارت علوم تعیین کرده‌اید که قانون اساسی و شورای نگهبان که انتخابات را تأیید می‌کند، قبول ندارد و این مسئله را در سخنرانی سال 88 خود نشان داده است که دانشجویان با تشویق خود سخنان وی را تأیید کردند.
*‌البته زمانی که آراسته این سخنان را مطرح می‌کرد برخی از افراطیون تلاش می‌کردند تا سخنان وی را قطع کنند که در واقع همان افراطیونی بودند که شعار «زنده باد مخالف من» سر می‌دهند اما در عمل عکس آن را انجام می‌دهند.
* مسئول بسیج دانشجویی در ادامه سخنان خود گفت قرار بود برخی از دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران قاب عکسی از شهدای ایرباس را به رئیس‌جمهور هدیه دهند اما ماموران امنیتی اجازه این کار را ندادند.
* زمانی که آقای رئیس‌جمهور به بدهی‌های دولت اشاره می‌کرد گفت که در گزارش هفته گذشته یک صندوق در دولت اعلام کرد بیش از 50 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است که این سخن روحانی با تشویق حضار مواجه شد و خطاب به آنها گفت: این مورد کف زدن نداشت! البته شاید این کف زدن به معنای این باشد که با در دل شما همراهیم!
* در حالی مسئول انجمن اسلامی دانشگاه تهران خواستار آزادی زندانیان امنیتی شد که قبل از آن دانشجویان شرکت‌کننده در این مراسم در تأیید سخنان رئیس‌ بسیج دانشگاه تهران مبنی بر نقش داشتن برخی افراد در فتنه 88 ندای الله‌اکبر سر داده بود.

 


مادر شهید حاج امینی به دلیل عارضه تنفسی به رحمت ایزدی پیوست و روحش در قطعه صالحین بهشت‌زهرا (س) آرام گرفت .
به گزارش خبرگزاری فارس، حاجیه خانم رقیه میثاقی، مادر شهید امیر حاج امینی(بیسیم‌چی گردان انصارالرسول لشکر 27 محمدرسول‌الله(ص) شب گذشته درگذشت.
این مادر فداکار که به دلیل عارضه‌ ریه و قلب چند وقتی را در بیمارستان بستری بود، پس از تحمل درد بسیار به فرزند شهیدش پیوست.
گفتنی است مراسم تشییع پیکر این مادر صبح امروز ساعت 10 صبح از مقابل امامزاده حمیده خاتون باغ فیض برگزار و سپس در قطعه صالحین گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س)به خاک سپرده شد.
به همین مناسبت مراسم یادبودی در روز چهارشنبه ۲۴ مهرماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ واقع در بلوار اشرفی اصفهانی- خیابان ۲۲ بهمن - آستان مقدس امامزادگان سیدجعفر(ع) و حمیده خاتون (س) باغ فیض برگزار می‌گردد.

 


معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد درخواست 4 میلیارد دلار تسهیلات برای آسفالت راه‌های روستایی کشور به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.
میرحسین میرشفیع دیروز در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از چند طرح عمرانی در دست اقدام مازندران در قائمشهر در جمع خبرنگاران گفت: این پیشنهاد در کمیسیون تخصصی مجلس در حال بررسی است.
وی به وجود 3 هزار طرح در حال اجرای آسفالت راه روستایی کشور اشاره و اظهار کرد: کمبود منابع مالی از جمله دلایل کندی در اجرای آسفالت راه‌های روستایی کشور است.
میرشفیع به وجود 195 هزار کیلومتر شبکه راه روستایی در کشور اشاره کرد و گفت: با بررسی‌های صورت گرفته 153 هزار کیلومتر راه روستایی در روستاهای بالای 20 خانوار وجود دارد که 65 درصد از این راه‌ها آسفالته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی به طرح‌های در دست اقدام آسفالت راه روستایی در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: براساس دستورالعمل رئیس‌جمهور در 100 روزه آغاز به کار این دولت، یک هزار کیلومتر از راه‌های روستایی کشور آسفالت خواهد شد.
میرشفیع افزود: تاکنون 60 درصد از این یک هزار کیلومتر زیر بار ترافیک رفته است.
وی گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال جاری 2 هزار کیلومتر راه روستایی کشور آسفالت خواهد شد.
وی گفت: توان انجام آسفالت راه‌های روستایی در کشور سالانه حدود 10 هزار کیلومتر می‌باشد که نیازمند تامین منابع مالی مورد نیاز است.
اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از طرح‌های عمرانی در دست اقدام در محورهای مواصلاتی شهرهای سوادکوه، جویبار، سیمرغ، قائمشهر و بابل دیدن کردند.

 


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ارتباط تلفنی با اوباما شاید اشتباه تاکتیکی بود اما منافاتی با رفتار انقلابی ندارد ولی اگر در جایی بهتر استفاده می‌شد، بهره بیشتری برای کشور داشت.
به گزارش خبرنگار مهر از گرگان، «محمد حسین صفار هرندی» شامگاه یکشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه منابع طبیعی گرگان در ارتباط با فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر نرمش قهرمانانه اظهار داشت: یکی از مفاهیم این تعبیر پذیرفتن تاکتیک جدید در مذاکره با جهان است.
وی تصریح کرد: صحبت‌های آقای روحانی حکایت از این دارد که ما به آرمان‌های پیشین وفادار هستیم و از آن پا پیش نمی‌کشیم. تنها روش‌های خود را عوض کردیم که این را انحراف نمی‌دانم اما ممکن است دچار برخی اشتباه هم شده باشیم.
صفار هرندی درباره روابط بین ایران و آمریکا اظهار داشت: وضعیت کنونی کشور از جنبه‌های مختلف متفاوت از چیزی بود که تاکنون تجربه کردیم و از سال 58 تا امروز تغییرات زیادی در کشور اتفاق افتاده که بسیار قابل توجه بوده و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت چرا که ما در این سال‌ها به جایگاه بالایی رسیدیم.
وی تصریح کرد: امروز ابرقدرتی به نام جهان اسلام شکل گرفته و قدرت خود را به رخ می‌کشد و کانون جهان اسلام ایران است و برای اولین بار است که یک کشور جهان سومی محور پیوند برای ایجاد اتحادیه منطقه‌ای است.
صفار هرندی گفت: با توجه به قدرت ایران کسی که از طرف ما مذاکره می‌کند باید حواسش باشد که در کدام قله ایستاده است در مواضع نرمش اشکالی ندارد و در برخی مواقع نیاز هم هست اما این نرمش باید با تدارک پیروزی باشد.
همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست بصیرت دانشجویی که در موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان برگزار شد تصریح کرد: در این مقطع باید نرمش به خرج داد و سرافرازانه از این صحنه خارج شویم ضمن اینکه نرمش قهرمانانه نرمش ذلیلانه نیست. وی با اشاره به مقاومت ایران در برابر آمریکا گفت: آنچه که حق ماست باید خودمان بگیریم و هر جا لازم باشد، حرفمان را می‌زنیم.

 


مدیر پایانه مهران گفت: تردد زوار از مرز بین‌‌المللی مهران به کشور عراق در آستانه روز عرفه افزایش یافته است.
محمود ساریان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تردد زوار از مرز مهران به عراق در سه روز گذشته تاکنون روزانه به بیش از 9 هزار نفر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: تمهید لازم برای ارائه خدمات مطلوب به زوار عتبات عالیات در مرز بین‌المللی مهران اندیشیده شده است.
وی اظهار کرد: کار تردد زوار در مرز بین‌المللی مهران در شرایط کنونی روان است.
ساریان گفت: سامانه حمل و نقل عمومی نیز برای جابجایی زوار در مرز مهران تدارک دیده شده است.
مرز بین‌‌المللی مهران از کانون‌‌های مهم تردد زوار و صدور کالای ایرانی به کشور عراق است.
روزانه و در شرایط عادی پنج هزار زائر در این مرز تردد می‌کنند.
تعطیلی بازارچه‌های مرزی خسروی
سرپرست فرمانداری قصرشیرین از تعطیلی چهار روزه بازارچه‌های مرزی خسروی و پرویزخان این شهرستان خبر داد و گفت: این تصمیم در آستانه فرا رسیدن عید قربان و تعطیلات مربوط به آن با توافق طرف عراقی گرفته شده است.
یاور محمدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در آستانه فرا رسیدن عید قربان، فعالیت صادرات کالا و ترانزیت سوخت از این مرزها از روز سه‌شنبه تا جمعه هفته جاری تعطیل خواهد بود.
وی گفت: به تجار و پیله‌وران فعال در این بازارچه‌ها اعلام شده از ارسال محموله‌های صادراتی در این ایام به شهرستان قصرشیرین و مرزهای خسروی و پرویزخان خودداری کنند.
محمدی اظهار کرد: هرگونه صدور محموله صادراتی به کشور عراق از صبح روز سه‌شنبه تا پایان روز جمعه هفته جاری از طریق مرزهای رسمی مذکور ممنوع است.
وی گفت: تعطیلی روز سه‌شنبه به دلیل برگزاری آیین دعای عرفه در مرز خسروی و برای رفاه شرکت‌کنندگان گرفته شده است.
سرپرست فرمانداری قصرشیرین یادآور شد: شروع فعالیت مجدد در بازارچه‌های خسروی و پرویزخان روز شنبه هفته آینده 27 مهر خواهد بود، ضمن اینکه تردد مسافر از مرز پرویزخان همچنان در این ایام انجام می‌شود.

 


رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: تکفیری‌ها با بازیچه قرار دادن مسائل اسلامی در کشورهای اسلامی جنایت می‌کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی روز دوشنبه در همایش ائمه جمعه و اعضای ستادهای نماز جمعه استان گلستان در مینودشت افزود: تکفیری‌ها سعی می‌کنند تا بین اقوام، طوایف و فرق اسلامی تفرقه ایجاد کنند و همه باید هوشیار باشیم تا آنان در نقشه‌های شوم خودشان موفق نشوند.
وی گفت: گاهی برخی از علمای مزدور نیز با صدور فتوا، نوامیس خودشان را در اختیار تکفیری‌ها‌ قرار می‌دهند این افراد نه مسلمان هستند و نه اسلام را می‌شناسند.
به گفته وی، کسی که به اسلام اعتقاد دارد گردن افراد را نمی‌زند و یا شکم انسان‌های بی‌گناه را پاره نمی‌کند افرادی که این اقدام جنایتکارانه را انجام می‌دهند نقشه‌هایی که از سوی انگلیس و رژیم صهیونیستی طراحی کردند، اجرا می‌کنند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به وحدت بین شیعه و سنی در استان گلستان نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه وحدت حاکم در این منطقه از استحکام بالایی برخوردار است و تاکنون تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه بین مردم با توجه به بیداری علمای شیعه و سنی این منطقه، ناکام مانده است.
تقوی افزود: وحدت و یکپارچگی شیعه و سنی در استان گلستان بسیار ارزشمند و یک سرمایه‌ گرانبها محسوب می‌شود.

 


رئيس سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل صندوق ملی محیط زیست ایران خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، معصومه ابتکار ظهر دیروز در جلسه کاهش آلودگی هوای شهر اراک اظهار کرد: مطالعات تشکیل این صندوق در سال 84 انجام شده، اما در 8 سال گذشته اجرایی نشده است.
وی تصریح کرد: صندوق‌های ملی برای حمایت از محیط زیست سال‌هاست که در دنیا فعالیت دارند و این نوع فعالیت‌ها منافع زیادی برای صنعت و محیط زیست دارد.
معاون رئيس‌جمهور با بیان اینکه هیئت عامل این صندوق به زودی مشخص می‌شوند و اعتبار دولتی برای آن پیش‌بینی شده است، گفت: با حمایت از صندوق ملی محیط زیست می‌توان تسهیلاتی برای رفع معضلات و فعالیت‌ها در شهرداری‌ها و توسعه حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به عنوان اراده ملی و منطقه‌ای برای کاهش آلودگی هوای اراک و حل این مشکل به این شهر سفر کرده است، ادامه داد: به زودی جلسه‌ای برای بررسی میزان پیشرفت آلودگی هوا در هشت کلانشهر برگزار خواهد شد و در صورت نیاز بازنگری و اصلاح در طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک خواهیم داشت.
ابتکار با تاکید بر اینکه این طرح باید در اراک به طور کامل انجام شود، گفت: مسئولان ارشد استان باید این طرح را با جدیت دنبال کنند.
وی در ادامه از پیگیری تامین گاز نیروگاه شازند با وزیر نفت خبر داد و افزود: وزیر نفت قول داده حداکثر تلاش خود را برای تامین سوخت نیروگاه شازند در فصل زمستان داشته باشد، اما چون تقاضای ویژه‌ای است حتما این موضوع را کتبا پیگیری خواهم کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این نشست گفت: اراده دولت در سطح ملی و منطقه‌ای بر ساماندهی معضلات زیست محیطی اراک به ویژه آلودگی هوا است و با رایزنی که با وزرای مربوطه انجام شده در آینده نزدیک با تشکیل نشستی در دولت راهبردهای قوی با ضمانت اجرایی برای اراک پیش‌بینی می‌شود.

 


وزیر کشور حکم شهرداران مشهد و اهواز را امضا کرد.
عضو شورای شهر مشهد از امضای حکم صولت مرتضوی شهردار منتخب این شهر خبر داد.
غلامرضا بصیری‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با امضای حکم شهردار منتخب مشهد توسط وزیر کشور شایعاتی مبنی بر این که حکم صولت مرتضوی به دلیل حضور در مشاغل سیاسی به امضا نمی‌رسد برای همیشه خاتمه یافت.
وی پیش از این معاون سیاسی وزیر کشور دولت دهم بود.
وی گفت: مراسم معارفه مرتضوی احتمالا اواخر هفته آینده برگزار می‌شود.
گزارش فارس از اهواز نیز حاکی است حکم سیدخلف موسوی شهردار اهواز توسط وزیر کشور صادر شد.
مراسم معارفه شهردار جدید اهواز هفته آینده برگزار می‌شود.
سیدخلف موسوی جزو با سابق‌ترین نیروهای اجرایی استان خوزستان است.
وی در حال حاضر سمت مدیر کلی کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان را عهده‌دار است.
موسوی ریاست سازمان معدن و صنعت استان خوزستان، فرمانداری‌های دو شهر مهم آبادان و دزفول را به مدت طولانی در کارنامه اجرایی خود دارد و یکی از نیروهای ارزشی و مورد وثوق اکثر چهره‌های سرشناس سیاسی و مذهبی خوزستان است.

 


مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: اگر مشخص شود که در فروش و واگذاری زمین‌‌ها در این جزیره، حقوق ملت و دولت نادیده گرفته شده است، موضوع را بازنگری می‌کنیم.
شهریار مشیری، افزود: با تجدیدنظر در این واگذاری‌ها، از ادامه کار در این زمین‌ها جلوگیری می‌‌شود تا حقوق ملت باز پس گرفته شود.
وی بیان کرد: واگذاری‌هایی هم که در این بررسی‌ها معلوم شد، مشکلی ندارند مورد حمایت سازمان منطقه آزاد قشم قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه سیاست‌های سازمان منطقه آزاد قشم به تبعیت از دولت یازدهم بطور کلی تغییر یافته است، ادامه داد: توقف فروش زمین در منطقه آزاد قشم از جمله سیاست‌های جدید این سازمان است و این سیاست با هدف کاهش تصدی‌گری این سازمان است.
به گفته وی برای کاهش تصدی‌گری بسیاری از بخش‌های منطقه آزاد قشم به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
به گزارش ایرنا مشیری شرح وظایف جدید سازمان را صنعتی کردن، آوردن گردشگر و اقتصادی کردن منطقه آزاد قشم اعلام کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: در این میان جذب سرمایه‌گذاری خارجی مهم‌ترین ماموریت این منطقه است و برای اینکار باید از طریق معاونت‌های اقتصادی سفارتخانه‌ها و اتاق‌های بازرگانی کشورهای خارجی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی را به قشم دعوت کنیم.

 


مشاور تجارت خارجی وزیر صنعت، معدن و تجارت ارزش صادرات انواع کالا از ایران در نیمه اول امسال را بیش از 18 میلیارد دلار اعلام کرد.
حمید صافدل روز دوشنبه در نخستین همایش ملی تجلیل از صادرکنندگان نمونه در استان سمنان افزود: در نیمه اول امسال 41 میلیون و 700 هزار تن کالا به خارج صادر شده است و در مقابل 13 میلیون و 200 هزار تن به ارزش 20 میلیارد دلار واردات صورت گرفته است.
وی گفت: از این مقدار صادرات 75 درصد آن را صادرات غیر از میعانات گازی و پتروشیمی و شامل صادرات تولیدات صنعتی، معدنی و... است.
وی پنج کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند را پنج بازار عمده صادراتی ایران برشمرد و اظهار داشت: کشورهای پیرامونی و همسایه از مهمترین بازارهای صادراتی ایران است و صادرات محدودی به کشورهای آفریقایی و اروپایی نیز انجام می‌شود.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مهمترین سیاست و اولویت وزیر صنعت و معدن و تجارت ارتقای سهم صادرات صنعتی است به طوریکه این سهم در سبد صادراتی باید به 45 درصد برسد.
وی الحاق به سازمان تجارت جهانی را از دیگر اهداف و برنامه‌ها برشمرد و اظهار داشت: باید با الحاق به این سازمان و ارتقای برند کالاهای صادراتی ایران نقش و جایگاه ایران را در بازارهای جهانی تثبیت کنیم.
در این همایش که در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان سمنان و با حضور استاندار و جمعی از مسئولان و صاحبان صنایع و صادرکنندگان برگزار شد از 9 صادرکننده برتر استان سمنان با اهدای لوح و تندیس تجلیل شد.

 


علت ابتلای 150 دانشجوی دانشگاه شیراز به عفونت روده‌ای به‌رغم گذشت چندین روز از این بیماری هنوز در هاله‌ای از ابهام است.
معاون دانشجویی دانشگاه شیراز ضمن تشریح آخرین وضعیت بیماران گفت: هم‌اکنون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز بررسی‌های مختلفی پیرامون علت بروز این نوع بیماری در حال انجام می‌باشد که تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.
به گزارش ایرنا، غلامرضا رخشنده افزود: در نمونه روز اول 15 نفر از مبتلایان به این بیماری تنها سه نفر دارای اسهال خونی و عفونت روده‌ای بودند و یک نفر نیز التهاب روده بزرگ را داشته است.
وی پیرامون نحوه بروز این بیماری تصریح کرد: 15 مهر ماه جاری تعداد 9 دانشجوی دختر اعلام بیماری کردند که هشت نفر آنان در همان تاریخ به صورت سرپایی مداوا شدند، اما طی چند روز بعد تعداد این افراد به مرز 150 نفر رسید.
رخشنده با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در این زمینه خاطرنشان کرد: متاسفانه هر چند برخی رسانه‌ها علت این بیماری را مسمومیت غذایی عنوان کردند اما هنوز هیچ چیز ثابت نشده است.به گفته رخشنده، روزانه 15 هزار پرس غذا توسط سه پیمانکار در سه آشپزخانه این دانشگاه با نظارت کامل بهداشتی جداگانه پخت می‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10